جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احضار تعدای از مدیران رسانه‌ها به نهاد امنیتی

Posted: 19 Aug 2012 07:15 AM PDT

جرس: وبسایت فردا از احضار تعدادی از مدیران مسئول رسانه‌ها در روزهای گذشته به یک نهاد امنیتی خبر داده است.

 

براساس این گزارش به مدیران مسئولان برخی از نشریات، روزنامه‌ها و سایت‌ها تذکرات جدی نیز داده شده است.

 

به گزارش فردا شنیده‌ها حکایت از این دارد که احضار این افراد در طول دو هفته گذشته انجام شده است. 

دیدار اصلاح‌طلبان با محمد خاتمی در روز عید فطر

Posted: 19 Aug 2012 07:15 AM PDT

جرس: پیش از ظهر امروز، مراسم عید دیدنی فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی اصلاح‌طلب و همچنین جمعی از روزنامه‌نگاران و عکاسان اصلاح‌طلب، نمایندگان ادوار مجلس و برخی مدیران دولت اصلاحات با سیدمحمد خاتمی در روز عید سعیدفطر برگزار شد.

 

بنا به اخبار رسیده به جرس، در این دیدار که بیش از سه ساعت به طول انجامید، چهره‌های چون سید محمود دعایی، محسن مهرعلیزاده، محمد ستاری‌فر، دکتر هادی خانیکی، مهندس نصر الله جهانگرد، دکتر رضا امراللهی، محمد علی سبحانی، دکتر محمد رضا ظفرقندی، دکترمحمدرضا تابش، خسرو تهرانی، دکتر علی شکوری راد، فریدون عموزاده خلیلی، جلیل سازگارنژاد، دکتر سید عباس پاک نژاد، دکتر احمد ترک‌نژاد، دکتر شعبان شهیدی مودب و دکتر غلامعلی رجایی حضور داشتند.

 

خانواده‌های برخی از زندانیان حوادث بعد از انتخابات و برخی از زندانیانی که آزاد و یا دوران محکومیت آنها به اتمام رسیده است نیز در این جلسه حاضر بودند.

 

 

احتمال بروز بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده

Posted: 19 Aug 2012 06:50 AM PDT

جرس: مدیر گروه بیماریهای عفونی بیمارستان طالقانی ارومیه گفت: تاکنون موردی از وقوع بیماری‌های روده‌ای در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گزارش نشده است.

 

دکتر"ناصر قره باغ"، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: احتمال بروز بیماری‌های روده‌ای در مناطق زلزله‌زده به علت استفاده از آبهای آشامیدنی ناسالم زیاد است.

 

وی شایعترین علت بیماری‌های روده‌ای را استفاده از آبهای آلوده دانست وعنوان کرد: کودکان و سالمندان از آسیب‌پذیرترین افراد در این مناطق هستند.

 

مدیر گروه بیماری‌ها عفونی بیمارستان طالقانی ارومیه در ادامه به نوشیدن آب آشامیدنی سالم در مناطق زلزله‌زده اشاره كرد و گفت: آب آلوده یکی از مهم‌ترین راه‌های ابتلا به بیماری اسهال در افراد زلزله‌زده است.

 

قره‌باغ با اشاره به اینکه مناطق زلزله‌زده جزء مناطق سردسیر است، اظهار کرد: در صورت احتمال بروز گرمازدگی در این مناطق، زلزله‌زدگان باید مایعات فراواني مصرف کنند. 

رییس سازمان نظامیان هوادار صلح آمریکا: خطر حمله به ایران خیلی عاجل است

Posted: 19 Aug 2012 03:09 AM PDT

جرس: رئیس سازمان "نظامیان هوادار صلح" معتقد است که خطر حمله به ایران بسیار نزدیک است و روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به نحوی است که این خطر را افزایش می دهد.


به گزارش جرس به نقل از کارزار همبستگی، لیا بولجر‌ تاکید کرد: چندی پیش، سازمان ما نامه‌ای برای پرزیدنت «اوباما» فرستاد که در آن از او خواسته شده بود به‌شکلی بی‌شبهه اعلام کند که ایالات متحده از حملهٔ اسراییل به ایران حمایت نخواهد کرد. سکوت در این مورد به‌معنای شرکت در جرم است. اگر دولت آمریکا علناً مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه ایران اعلام نکند، دولت اسرائیل آن را به‌معنای موافقت ایالات متحده تعبیر خواهد کرد.


وی ادامه داد: ما از دولت خود می‌خواهیم که به صدماتی که از هم‌اکنون با اعمال تحریم علیه مردم و دولت ایران ایجاد کرده است و همچنان می‌کند بیاندیشد. این به مردم ایران صدمه می‌زند و ما نمی‌خواهیم بار دیگر شاهد وضعیتی مشابه آنچه در عراق اتفاق افتاد باشیم. در آنجا، تحریم‌های تحمیل شده از سوی ایالات متحده به مرگ نیم میلیون کودک انجامید. البته در ایران ما شاهد مرگ نیم میلیون نفر نبوده‌ایم، اما ما نمی‌خواهیم شاهد مرگ حتی یک نفر باشیم. نمی‌خواهیم شاهد صف‌های نان باشیم. نمی‌خواهیم هیچ ملتی به‌خاطر سیاست خارجی ما صدمه ببیند.


بولجر با اشاره به این که "خطر حمله به ایران در فاصلهٔ ماه‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافته است" گفت: خطر خیلی عاجل است. در بهار گذشته، هنگامی که «نتانیاهو» در آمریکا بود و تنش زیادی وجود داشت، ما کاملاً نگران بودیم که جنگ ممکن است هر لحظه آغاز شود. بعد از آن، صحبت از جنگ و حمله، و کوبیدن بر طبل‌ها، برای چند ماه کاهش یافت چون مردم آمریکا درگیر روند انتخابات ریاست جمهوری شدند. و این آن چیزی است که من و همهٔ ما را نگران می‌کند چون هر دو کاندیدای ریاست جمهوری ما، و همچنین دولت ما، با سازمان «ایپک»، لابی منافع اسراییل در آمریکا، رابطهٔ بسیار تنگاتنگ دارند.


رئیس سازمان نظامیان هوادار صلح آمریکا تاکید کرد: آنچه ما را در حال حاضر، یعنی در دوران پیش از انتخابات نوامبر، واقعاً نگران می‌کند این است که به‌نظر برسد فرماندار «رامنی» جلوتر از «اوباما» است. «رامنی» آشکارا اعلام کرده است که در صورت حملهٔ اسرائیل به ایران، از این حمله حمایت خواهد کرد. به‌نظر من، اگر اوباما احساس کند که برندهٔ انتخابات نخواهد بود، آنگاه دولت اسراییل به این نتیجه خواهد رسید که می‌تواند از مجازات مصون بماند، و در نتیجه ممکن است پیش از انتخابات به ایران حمله کند. چنین کاری برای «اوباما» هیچ انتخاب سیاسی جز حمایت از حملهٔ یک‌جانبهٔ اسرائیل به ایران باقی نخواهد گذاشت. اگر به خبرهای آمریکا توجه کنید، متوجه می‌شوید که تمام شبانه‌روز صحبت از سیاست و انتخابات ریاست جمهوری است، گویی هیچ چیز دیگر در جهان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، با توجه به وضعیت سیاسی داخل آمریکا، از اکنون تا زمان انتخابات در دوران خطرناک و به‌ویژه نگرانی‌آوری خواهیم بود.


وی همچنین اشاره کرد: مرامنامهٔ «نظامیان هوادار صلح شامل پنج بند است که دومین آن تلاش برای جلوگیری از دخالت دولت ما، چه آشکارا و چه پنهانی، در امور داخلی کشورهای دیگر است. ما نه از دولت هیچ کشور دیگر حمایت می‌کنیم و نه با آن مخالفت. آنچه ما می‌گوییم این است که با اعمال دولت خودمان، و متحد آن اسرائیل که میلیاردها دلار از دولت ما دریافت می‌کند، مخالفیم. ما می‌گوییم با اعمال نظامی تهدید‌آمیز و گرایشات جنگ‌طلبانهٔ دولت‌مان مخالفیم. امپریالیسم آمریکا و جنگ‌های دلخواهانه و تجاوزگرانهٔ آن تاریخی طولانی دارد. برعکس، ایران به‌هیچ‌وجه یک چنین تاریخی ندارد. بنابراین ما نمی‌گوییم کدام دولت خوب است و کدام بد. ما، به‌عنوان شهروندان آمریکا، در برابر سیاست‌های دولت‌مان احساس مسؤولیت می‌کنیم و می‌کوشیم با همهٔ توان خود از جنگ با کشورهای دیگر، که صدمهٔ آن به مردم بی‌گناه می‌رسد، جلوگیری کنیم.


بولجر در پایان ضمن ابراز همدردی و تاسف از زلزله آذربایجان، گفت: ما می دانیم که مردم جهان جنگ نمی‌خواهند؛ این دولت‌ها هستند که باعث جنگ می شوند. ما می‌دانیم که مردم ایران دشمن ما نیستند و واقعاً بر این مسأله تأکید داریم. ما می‌خواهیم مردم ایران بدانند که سیاست خارجی دولت ما نمایندهٔ خواست مردم آمریکا نیست. آرزو دارم که مردم ایران این را بدانند که ما همهٔ تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا بر دولت خود تأثیر بگذاریم. فرد فرد ما انسانیم و از انسان‌ها، هرکجا که باشند، حمایت می‌کنیم.
 

رسول جعفریان: زمان فعلی ایران قابل مقایسه با دوره پایانی صفویه است

Posted: 19 Aug 2012 02:41 AM PDT

هنوز قرن 5 و 6 را تکرار می‌کنیم

جرس: استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران که معتقد است ایران هنوز وارد دنیای بعد از دنیای قدیم نشده است و هنوز قرن ۵ و ۶ را تکرار می کند، برخی مشکلات و ریشه تاریخی بدفهمی های موجود در ایران را تشریح کرد و زمان فعلی ایران را قابل مقایسه با دوره پایانی صفویه دانست چرا که به اعتقاد او بنا نیست حکومتی که مذهبی می شود، هر روز سماجت بیشتری برای مذهبی شدن کند زیرا حکومت های مذهبی این وضعیت را دارند که وقتی می بینند به نام دین آمده اند، به مردم می گویند که ما متدین تریم و این خصلت بسیار بد است. او گفت که همانند دوره آخر صفوی به خواب دیدن و غیبت گفتن و استخاره کردن می پردازیم.

رسول جعفریان، مورخ ایرانی در گفت وگو با شفقنا، علاقه اش به تاریخ صفویه را نشان داده و با بیان اینکه چندی قبل فردی در بخارا قصد چاپ نقدی از مطلبش را داشت و برای چاپ آن اجازه می خواست، اظهار کرد: ایشان (مدیر بخارا) حرمت نگه داشت و گفت که چون نقد شماست، می خواستم قبل از چاپ شما خوانده باشید. بنده هم اجازه دادم. مطلب بنده در مورد تفاوت های کوروش و شاه عباس بود و بیان کرده بودم که اگر ما بخواهیم بین پادشاهان یک فرد شاخص را با رعایت همه مناسباتی که لازم است انتخاب کنیم، بهتر است کوروش را انتخاب کنیم یا شاه عباس را؟ بعد چند پرسش مطرح کرده بودم که ما به چه میزان نسبت به این دو شناخت داریم؟ یا کدام یک برای ایران بهتر است؟ به لحاظ دین اگر بخواهیم این مساله را معیار و اصل قرار دهیم، برای ما کوروش مهم تر است یا شاه عباس مسلمان؟ هم چنین اگر مناسباتشان با فرهنگ هایی جز فرهنگ ایران را در نظر بگیریم، سوال اینجاست که کوروش به عنوان فردی باز و اهل مراوده بهتر است یا شاه عباس که همانند او بود و نسبت به مسیحیان و ارمنی ها و فرنگی ها به عنوان فردی باز و روشن مطرح می شد؟

او افزود: اگر بخواهیم ایران را از اجنبی ها خالی کنیم و این مساله معیاری برای ما باشد، می توانیم بگوییم که شاه عباس به تنگه هرمز تسلط یافت و از دست پرتغالی ها نجات داد و ضمن اینکه به مراودات تجاری و فرهنگی احترام می گذاشت، پرتقالی ها را از ایران بیرون کرد. هم چنین در مطلب خود بیان کرده بودم که ما تمام اطلاعاتی که از کوروش داریم تقریبا از ناحیه فرنگی هاست و ما در متون ایرانی و دینی خود، بجز تورات، اطلاعاتی در مورد کوروش نداشتیم و هنوز هم ابهاماتی در مورد این شخص وجود دارد اما همه چیز را در مورد شاه عباس می دانیم و معتقدیم که وی با دیدگاه و فکرش و جنگ با ترک ها و ازبک ها، ایران را ایران کرد اما فردی که نقد بر مطلب بنده نوشته بود، تاکید داشت که نمی توان کوروش را با شاه عباس مقایسه کرد.

جعفریان دوره شاه عباس را نقطه اوج و مهمی در تاریخ گذشته تشیع خواند و تصریح کرد: اگر ما به این اصل اعتقاد داشته باشیم که یک مجموعه بزرگی به نام ایران وجود دارد که تشیع هم در حول آن شکل گرفته و بدون آن حرف مستقل ندارد و شیعه دارای قدرت و اصولی است که از خود در جامعه ایجاد می کند، لذا همان حرف هایی است که در زمان شاه عباس زده می شد یعنی ما به نوعی آدم صفوی هستیم و این حرف چندان عجیب نیست.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تشیع از قبل هم مسایل بسیاری دارد که ویژگی ها، شخصیت و مولف های ما را از حیث فکر و روحیات و عقاید و اصول تشکیل می دهد، افزود: اگر اعتقاد داشته باشیم که اینها یک صنف واحد هستند لذا باید روی دوره صفوی و به ویژه شاه عباس، به صورت تجربی بیشتر کار کنیم و با توجه به ۳۰۰ – ۴۰۰ سال گذشته اصولی را استخراج کنیم تا ببینیم که چه بلایی سر آنها آمده و منتج به چه نتایجی شده است. به عنوان مثال آمدن علمای جبل عاملی در دوره شاه عباس از تجربیات مهمی است که به ایران وارد و در جامعه حل شدند؛ یا با آمدن علمای عرب به قم، تلفیقی از روحیات و تاثیر متقابل فرهنگ شیعه بین حوزه عربی و فارسی به وجود آمده است. هر چند که به عقیده بنده، قبل از صفویه هم، شیعه میان فارس و عرب در رفت و آمد بود و مشابه آن را در دوره علامه حلی و شیخ طوسی هم می بینیم.

او بیان کرد: ما باید بدانیم که این داد و ستدهای فکری در روحیات مردم ایران و نوع زندگی آنها چه تاثیری داشته است که حدود هزار است، همچنان روی اصول ثابت مانده ایم و هزار سال دیگر هم خواهیم بود. بدون شک آینده هم به همین شکل خواهد بود، یعنی دوره شاه عباس و فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه تکرار خواهد شد. چراکه موج های فکری ۳۰ – ۴۰ سال اخیر مشابه دوره های قبل است و ما همواره زیر نظر و تحت فشار یک سری تجربه های عملی – فکری جا گرفته در جامعه هستیم.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در ادامه، برپایی جشن نوروز در شیراز را هم نمونه این مطلب دانست و گفت: اگر عید نوروز به محرم بیفتد، قطعا ما هم همانند زمان شاه عباس عمل می کنیم، یعنی سه روز عزا می گیریم و بعد به تعطیلات می پردازیم زیرا با اینکه ۲۰ سال با نوروز درافتادیم، باز هم به نقطه اول بازگشته ایم و دوست داریم مراسمی که در زمان محمدرضا شاه در فارس برگزار می شد، مجددا تکرار شود.

جعفریان با بیان اینکه برخی رخدادها و اصول در جامعه ثابت شده و خروج از آنها مقدور نخواهد بود، اظهار کرد: بخشی از آینده را می توان کنترل کرد، اما متاسفانه خیلی وقت ها آنهایی که باید کنترل کنند، خود غرق در این اوضاع می شوند. هم چنین عده ای هستند که برخی قسمت ها را پررنگ می کنند و می خواهند روحیات رسوب شده در متون و تجربه ها را با مدلی دیگر ارائه کنند لذا این مسایل هرچه زیادتر شود، بند و بست جامعه هم سخت تر خواهد شد تا اینکه به شرایط انفجار می رسد.

او افزود: البته در همه جوامع چنین است اما هر کس بسته به شرایط خود و جامعه عمل می کند که یا مدیریت می شود یا جایی برای نفس کشیدن ندارد و تعارض ایجاد می کند.

او با طرح این سوال که چرا درنیمه اول قرن سیزدهم سه جریان بزرگ انحرافی در شیعه رخ داد که هر سه فرقه شدند، گفت: اعلام وجود دو فرقه اخبارگری و شیخی ها و بابی ها که تاکنون هم معضل آنها وجود دارد، در همین فاصله زمانی بود. این نشان می دهد که جامعه ایران در آن زمان دچار معضل بزرگی شده بود و آن رسوبات به صورت سنتهایی هنوز بین ما هست. ما هنوز در علوم اجتماعی ضعیف هستیم و به صورت روشمند هیچ اطلاعات و شناخت درست و تفصیلی از جامعه خود نداریم که بدانیم چرا این اتفاق افتاده است.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، با تاکید بر اینکه ابتدا ما باید اطلاعات لازم را داشته باشیم و سپس به لحاظ اجتماعی قواعد تحلیل را پیدا کنیم، افزود: متاسفانه ما همانند عصر قدیم در شناختی که داریم، بسیار ابتدایی عمل می کنیم. چراکه تاریخ ضعیف است و به عنوان مثال ما اطلاعات درست و کافی از قبل از جامعه قاجاری یا ناصرالدین شاه و فتحعلی شاه نداریم و هر چه هست، تحریف شده و بدون چارچوب و اصول است.

او با بیان اینکه یکی از نظریه پردازان غربی تاریخ را در سه سطح خلاصه کرده، اظهار کرد: یک سطح تاریخ سیاسی امروزه که مربوط به تحولات سیاسی است. یک سطح عمیقتر صد ساله که میانی است و یک سطح زیرین که فرهنگ و تمدنی است که هزاران سال دوام می آورد. ما در تاریخ ایران، لایه های زیرین که فشرده هستند را نمی شناسیم.

او با یادآوری اینکه طبق علایم معتقدیم که تاریخ در حال تکرار همان اصول نهادینه شده است، بیان کرد: مدیریت جامعه در چارچوب همان اصول پیشین با ملاحظه نوعی خلاقیت و ابتکار باید باشد. اما بسیاری از کسانی که مدعی خلاقیت هستند به مرور در گذشته غرق می شوند چون نفوذ خود را در بقای همان اصول می بینند. خیلی از کسانی که زمانی نگاه روشنفکرانه داشتند به تدریج سنت گرا شدند. البته یکی سری مسایل در دنیای جدید عوض شده، در تاریخ ایران عوض شده است. هر موقع وضع مردم بدتر شده، رسوبات قبلی و راه حل های کهنه فعال تر شده است. ما دوره صفویه خلاقیت داشتیم اما وقتی صفویه رفت، جامعه ضعیف شد. اصفهان یک میلیون نفری به دویست هزار نفر رسید. بدترین چیزهای دوره صفوی ماند. مردم فقیر شدند و همه به روستاها رفتند و به جای استفاده از علم بازگشت دوباره ای به سنت های شفاهی و تجربی خود داشتند. در زمان زند یک قدری بالا آمدیم و مجددا تا قد علم کردیم ملوک الطوایفی شدیم چراکه همیشه اصول قبیله ای مهم تر است و رسومات اهمیت بیشتری دارند. تا این اواخر که تجدد آمد و صورت زندگی ما را تغییر داد.

جعفریان با اشاره به خصلت های منفی تاریخ ایران که در حال تکرار است و ما را به پایین می کشد، گفت: ایران در دوره صفویه از نظر توسعه فرهنگی و سیاسی و مشارکت مردم در حکومت رشد بسیار زیادی داشت. همانند دوره سلجوقی که یکی از بهترین دوره های تاریخی ایران است اما نتوانستیم بر جامعه غلبه کنیم و مدیریت خلاق درست کنیم. در دوره سلجوقی همه چیز تحت تاثیر قبایل ترک قرار گرفت و نگذاشتند فرهیختگی در ایران رشد کند. هم چنین نسبت به دوره ساسانیان، حساسیت مثبت داریم چراکه این دوره هم با وجود سیستم روحانیون و دبیران و حتی سلطنت، دوره فرهیختگی بود، چون نظامیان قوی نبودند اما در قبایل ترک نظامیان همیشه قوی بودند و این مساله ماند یعنی دولت ما همانند دولت ترک شد و تا آخر قاجار ترک باقی ماند. به گونه ای که مظفرالدین شاه و شاه سلطان حسین لهجه ترکی شدید داشتند. توجه داشته باشید که دولت صفوی ترکی بود، اما قدرت دبیران و عالمان زیاد بود. این یک نقطه پیشرفت بود. بخشی از دوره قاجار هم این طور بود. اما اشکال بر سر تولید اقتصادی بود که پایین بود. دنیا هم عوض شد ما نتوانستیم خود را پیش ببریم.

مورخ و پژوهشگر تاریخ با یادآوری اینکه برای حل مشکل باید نوعی آگاهی ملی و تاریخی داشته باشیم، تصریح کرد: حل این معضلات بستگی به قوی بودن عقل و خرد در ایران دارد و اینکه بتوانیم نوعی ارتباط بین گذشته و آینده ایجاد کنیم که تاکنون قادر به پیشین بینی نبوده ایم.

جعفریان با بیان اینکه ما باید مؤلفه های فرهنگی خودمان را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و جایگاه هر کدام را در فرهنگ حالی خودمان بشناسیم گفت: به عنوان مثال علمای فعلی دعوای اخباری و اصولی یا به عبارتی دعوای عقل و نقل خیلی در کشور ما مهم بوده است. من البته می دانم که در ایران، دانش عقلی همیشه حرف اول را می زده اما دینداری هم خواسته مردم بوده و دایما نوعی دعوای عقل و نقل، موافق و مخالف فلسفه داشته ایم. هنوز هم داریم. می بیند اصحاب معارفی ها در ایران قدرتمند شده اند و الان فعال هستند. این دعواها ریشه دار است.

او گفت: در ایران شیعی، قدرت فلسفه قوی تر بوده است در حالی که در میان اهل سنت، بیشتر حفظ قرآن و نقل روایت اهمیت دارد. اخباری گری واقعا قوی است. الان در میان اهل سنت ابوحنیفه عقل گرا حکومت نمی کند، احمد بن حنبل حدیث گرا سلطه دارد. الان وهابیت رنگ تسنن را عوض کرده است. هم مبانی حنفی گری اعتقادی را از میان برده هم تصوف را. در ایران مجال نفس کشیدن تفکر بیشتر است. فرهنگ ما بسیار مترقی است و قابل قیاس با کشورهای عرب و اردوزبان همسایه نیست.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه هیچ کشور عربی، ایران نخواهد شد، تصریح کرد: شاید روشنفکران و آنهایی که از تسنن رسمی خارج شدند، به ایران برسند اما هیچ جا ایران نمی شود. چراکه حتی آخوندهای سنتی ما هم روشنفکرتر از اخوانی ها هستند یا لااقل بستر آن را دارند. ما صد سال است کشورمان را مشروطه کردیم و معتقدیم که چنین مساله ای در هیچ جا نمی توانست رخ دهد. در عین اینکه ایران با بنیادهای فکری و فلسفی حرفی برای گفتن در دنیا دارد اما هند با داشتن یک میلیارد آدم، دو فیلسوف درجه یک جهانی ندارد.

او با بیان اینکه ما باید از دوره هایی که خوب مدیریت کردیم، الگو بگیریم، اظهار کرد: شاه عباس یک الگوست. شاه عباس نگاه فراایرانی داشت. او اولین پادشاه ایران بود که فرق بین پروتستان و کاتولیک را فهمید. وی در سوالی از کشیشان فرنگی که در دربارش بودند می پرسد که کدام یک از شما به ما نزدیک تر هستید که کاتولیک ها می گویند که چون شما مهر می گذارید، ما به شما نزدیک تر هستیم اما شاه عباس تاکید می کند که مهر برای این است که ما در برابر خدا سجده کنیم و پیشانی خود را بر خاک بگذاریم. ما به پروتستان ها نزدیک هستیم. شاه عباس وقتی دید ایرانی نمی تواند تجارت جهانی کند ارامنه را وارد مدار کرد. این مشکل ایرانی است که نمی تواند از خانه اش بیرون برود. اگر برود توان بالایی دارد. حالا البته رفته اند به فرنگ و این آینده خوبی را برای تفکر ایران نوید می دهد. ایرانی ها در فرهنگ جهانی می توانند مؤثر باشند. اما ما در زمان صفویه و قاجار، یک متری مان را می دیدیم و شاه عباس از این مسأله رنج می برد.

جعفریان در پاسخ به این سوال که ایران در دوره ۳۰ ساله اخیر به کدام دوره نزدیک تر شده است؟ تصریح کرد: من در یادداشتی نوشتم که ما خیلی زود به دوره آخر صفویه می رسیم. چراکه هر روز مذهبی تر می شویم اما بنا نیست حکومتی که مذهبی می شود، هر روز سماجت بیشتری برای مذهبی شدن کند زیرا حکومت های مذهبی این وضعیت را دارند که وقتی می بینند به نام دین آمده اند، به مردم می گویند که ما متدین تریم این خصلتی است که اوضاع را متعصبانه تر می کند ووقتی گنجایش نداشته باشد نسل جدید را از دین بیزار می کند. می بینید که ما همانند دوره آخر صفوی به خواب دیدن و غیبت گفتن و استخاره کردن می پردازیم. بحث های ظهور که نیمه آخر صفوی خیلی باب شده بود حالا بین ما باب شده است. فلان روحانی را می بینید در منبرهایش چه قدر از ظهور می گوید. برخی از اینها گویا ایدئولوگ ایران امروزی شده اند. با این که من می دانم، روحانیون فراوانی هستند که این افکار را قبول ندارند. اما به هر حال توده مردم به اینها گرایش دارند.

این مورخ برجسته با تاکید بر اینکه ایران آن طور که همه تصور می کنند واحد نیست، بیان کرد: ایران یک فرهنگ واحد دارد که با مشارکت اقوام مختلف پدید آمده است. عرب ها و ترک ها و هندی ها در آن سهیم هستند که یا ما فرهنگ را از آنها اقتباس کردیم یا آنها به ایران آوردند. اما از لحاظ داخلی فرهنگ منسجمی است کما این که ملت ایران هم انسجام شگفتی دارد.

او با بیان اینکه ایران همانند سیم های برق فراز و نشیب دارد و هربار که فرود می آید دوباره اوج می گیرد گفت: البته من معتقدم که قرن ۵ ایران دیگر تکرار نشده است. دوره سلجوقی بدون شک یکی از بهترین دوره ها به لحاظ تمدن و عقل است اما ما از یک حدی بالاتر نرفتیم و زمانی که در غرب یک انفجار علمی رخ داد، ما این رخداد را نداشتیم و هنوز وارد دنیای بعد از دنیای قدیم نشده ایم. در بهترین حالت هنوز قرن ۵ و ۶ را تکرار می کنیم و گاهی هم افت داریم. به نحوی که متون قرن ۵ و ۶ ما، به مراتب علمی تر از قرن ۷ و۸ است. مفهوم علم هنوز بین ما خام است. قدرت علم در میان ما شناخته شده نیست چون مفهوم علم را درست درک نمی کنیم. همین که در امور تقدیرگرا هستیم معنایش این است که علم و دانش را نشناخته ایم تا بتوانیم بر دنیا و اطراف خودمان تسلط داشته باشیم. عقب ماندگی همین جا پشت این حرفها و در همین نزدیکی ما پنهان شده است.

جعفریان، حل چنین مساله ای را منوط به توسعه علم و شرایط سیاسی و اجتماعی دانست و بیان کرد: علم و دانش ما در دوره صفوی بسیار رشد کرده بود اما یک گیرهای ذهنی وجود داشت و دارد که دست آدمیزاد و اشخاص نیست، بلکه بیشتر به شرایط فرهنگی و سیاسی باز می گردد. همانند داستان فرانسیس بیکن درخصوص شمردن دندان های اسب به نوعی دیگر برای شاه عباس هم رخ داد. شاه عباس در قفقاز در مجلسی نشسته بود. به او می گویند که کندوهای زنبور عسل مسدس هستند. او هم می گوید که بروید بیاورید تا ببینیم. بعد از اینکه کندوها را می آورند، می بینند که چنین نیست لذا آنها می گویند که کندوهای اردبیل اینگونه هستند، زیرا زنبورهای اردبیل حکیم هستند. از آنجا هم می آورند و می بینند این جور نیست. اما این تجربه مثل تجربه فرانسیس بیکن عمل نکرد. چون شرایط علم و تحول علمی آماده نبود.

جعفریان در بخش دیگری از این گفت وگو، با بیان اینکه تشکیل جامعه المصطفی برای ایجاد تعامل فکری با جهان اسلام، تشکیل دانشگاه و حوزه برای ترقی و امثالهم، از جمله مسایلی است که رشد ایران را در جهان اسلام نشان می دهد، گفت: متاسفانه ما هنوز نقاطی که باید تصمیم اساسی و تحول زا بگیرند را نمی شناسیم و فکر می کنیم که حاکمیت تنها جایی است که باید تصمیم بگیرد. البته حاکمیت نقش دارد و یک انسان در مجموعه حاکمیت، می تواند هزار برابر آن حاکمیت تحول ایجاد کند اما ما کسانی را در درون جامعه نداریم که تحول ایجاد کنند یا به ذهنشان برسد که تحولی ایجاد شود. تحول از حاکمیت نیست، از دل جامعه است. از آموزش و پرورش از دانشگاه از مراکز علمی و تحقیقاتی است.

او افزود: یک روز به ذهن بنده رسید که کتابخانه تخصصی در قم درست کنم که به واسطه این کار شش کتابخانه درست شد و کسانی که پژوهش می کنند به آنجا مراجعه می کنند. این یک تحول مختصر اما مهم در عرصه خاص تاریخ بود. ما باید شرایط علمی و فرهنگی و سیاسی خود را بشناسیم. در همه این حوزه ها باید مراکز تحقیقاتی داشته باشیم. یک مرکز تحیقیقات استراتژیک با بینش جهانی که جای ما را در دنیای بزرگ امروز و هم در عالم اسلام در یابد.

جعفریان با اشاره به اینکه اگر ما نسبت به اصول کلی و نسبت به شناخت جامعه یک جامعه شناسی قوی داشته باشیم، به راحتی می توانیم تصمیم بگیریم، تصریح کرد: وظیفه نظام آموزشی است که جامعه را خوب بشناسند و مجموعه شرایط فکری را به همه بدهند که این مساله می تواند با ارائه دو واحد درس، انتشار کتاب یا فرصت دادن برای حرف زدن باشد اما به نظر می رسند که تصمیم گیرندگان از این آگاهی بی بهره اند و نتیجه آن این می شود که بسیاری از نخبگان منزوی می شوند.

رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس با تاکید بر اینکه اگر روحانیون هم جریان شناسی داشته باشند و به صورت تجربی از تغییرات اعمال شده و انسان هایی که تاثیر داشتند خبردار شوند، بهتر می توانند برنامه ریزی کنند، گفت: مساله مهم کنترل بخشی است که قابل کنترل است تا بتوانند راه های جدید را کشف کنند.

او افزود: متاسفانه شرایط امروز جامعه به نحوی است که نخبه ها هم سیاسی شده اند و حوزه علم و سیاست به هم آمیخته است. این شرایط موجب عقب ماندگی سیاسی کشور است زیرا آنها دیگر به حق خود قانع نیستند و جایگزینی نیروهای سیاسی را به راحتی نمی پذیرند و قبول ندارند که باید در یک چارچوب تعریف شده، تغییراتی رخ دهد، لذا تصور می کنند که با این تغییرات حقشان خورده شده است. یک دانشمند در آزمایشگاه به حق خودش می رسد نه که وزیر یا رئیس جمهور شود.

جعفریان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ۴۰ سال قبل می توانستیم پیش بینی کنیم که انقلاب رخ می دهد؟ بیان کرد: تاریخ را هیچگاه نمی توان پیش بینی کرد، اما می توان بین گزینه هایی که در هزار سال تاریخ گذشته ما تکرار شده و بین صورت هایی که داشته حدس زد که کدام یک اتفاق خواهد افتاد و تکرار خواهد شد. من تصور می کنم که امروز هم به دوره صفوی بازگشته ایم و یک جریان خرافه در لباس تصوف و زهد که باطنش آرام آرام به سمت تشیع تغییر هویت داده، دوباره شروع شده است. ما باید وضعیت فرهنگی جامعه را مدیریت کنیم و اسیر آنچه صرفا از قبل بوده نشویم. سنت گرایی در همه حالات آن خوب نیست. ما برای ماندن راهی جز تحول نداریم، تحولی آگاهانه و مدبرانه که بتواند مسیری روشن را برابر ما باز کند. 

رییس کمیسون اصل نود: عدم اجراي حكم توسط مرتضوي دليلي بر استيضاح وزير كار نيست

Posted: 19 Aug 2012 02:41 AM PDT

جرس:  راهیافته مردم كبودرآهنگ در مجلس با اشاره به عدم تمكين سعيد مرتضوي رئيس معزول صندوق تامين اجتماعي از حكم ديوان عدالت اداري گفت: عدم اجراي يك حكم توسط مرتضوي دليلي بر استيضاح وزير كار نيست و فضاي عمومي مجلس نيز چنين برنامه‌اي ندارد لذا اين رسانه‌ها هستند كه به اين مسائل و موضوعات حاشيه‌اي دامن مي‌زنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلي پور‌مختار در ادامه افزود: عدم تمكين مرتضوي از حكم ديوان، موضوعي است كه بايد با مذاكره حل شود چرا كه در شرايط كنوني كشور موضوعات مهم‌تر از پرونده مرتضوي نيز وجود دارد.


رئيس كميسيون اصل 90 در پايان با اشاره به تاكيد رهبري بر لزوم تعامل قوا با يكديگر تصريح كرد: جوّ حاكم بر تفكرات نمايندگان مجلس موافق استيضاح وزير كار نيست و تنها عده معدودي از نمايندگان كه از ابتدا با رياست مرتضوي بر تامين اجتماعي مخالف بودند اين امر را دنبال مي‌كنند اما آنچه كه اهميت دارد اين است كه چنين موضوعي موجب غفلت از مسائل اصلي و رفع مشكلات مردم نشود.  

 

چندي پيش در پي شکايت چند تن از نمايندگان در خصوص حکم تاييد مرتضوي به رياست صندوق تامين اجتماعي حکم ابطال انتصاب مرتضوي به رياست صندوق تامين اجتماعي را اعلام کرد.

 

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که در پرونده حادثه کهریزک متهم بود، بیش از این در زمینه های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده است و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است.

اخلال درسایت مراجعی که امروز را عید فطر اعلام نکردند

Posted: 19 Aug 2012 02:41 AM PDT

جرس: در حالی که رهبری و برخی مراجع تقلید امروز را عید اعلام کردند، برای چند تن از مراجع تشیع نیز حلول ماه شوال مسجل و ثابت نشد.

به گزارش بازتاب بر همین اساس آیت الله سیستانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله سید صادق شیرازی امروز یکشنبه را آخرین روز ماه رمضان اعلام کردند.

براساس این گزارش برخی اتفاقات رخ داده قابل توجه بوده و به شکل عجیبی با ایجاد به یک باره مشکلات فنی بر روی وب سایت آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی امکان دسترسی مقلدین ایشان غیرممکن شد و در اصطلاح با بارافتادن بر روی این وب سایت ها، از دسترس عموم خارج شدند. 

۷۰ درصد از شرکت‌های ساخت و ساز در آستانه ورشکستگی

Posted: 19 Aug 2012 02:41 AM PDT

جرس: دبیر کانون سراسری پیمانکاری عمران گفت: قراردادهای مقطوع مناسب شرایط اقتصادی کشور نیست به طوری که در 5 سال گذشته 70 درصد شرکتهای ساخت و ساز در قالب این قراردادها ضررهای مالی زیادی کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، احمدرضا چابک با بیان اینکه این کانون دارای 25 هزار عضو است گفت: متأسفانه در پنج سال گذشته قراردادهایی وارد بخش ساخت و ساز شده است که به ضرر ساخت و ساز و مصلحت کشور است.

وی افزود: در این قراردادها پیمانکارانی که در مناقصات شرکت می‌کنند یا به صورت زیر بنا یا کلیدی قیمت را اعلام می‌کنند در حالیکه با توجه به رشد تورم و نمودار سینوسی تورم در چند سال گذشته این قراردادها از همان ابتدا مورد اعتراض پیمانکاران بود.

دبیر کانون سراسری پیمانکاری عمران ادامه داد: این تیپ قراردادها مناسب شرایط اقتصادی کشور نیست به طوری که در 5 سال گذشته 70 درصد شرکتهای ساخت و ساز در قالب این قراردادها ضررهای مالی زیادی کرده‌اند.

چابک تأکید کرد: وقتی نمی‌توان برای یک سال آینده عدد دقیقی از نرخ تورم ارائه کرد چطور می‌توان قراردادهای مقطوع امضا کرد هر چند معتقدیم این نوع قراردادها در کشورهایی که آینده اقتصادی مشخصی دارند مناسب است.

وی اضافه کرد: درخواست کتبی به دولت ارائه کرده‌ایم تا قراردادها به روال قبلی یعنی همان قرارداد تعدیل بازگردد.

بدهی 15 هزار ملییاردی شرکت های خصوصی به بانک ها

براساس این گزارش محمد احمدی با اشاره به اینکه هزینه‌های وارد شده از قبال هدفمندی یارانه‌ها به فهرست‌ بهای شرکت های خصوصی از سوی دولت مورد توجه نیست گفت: نادیده گرفته شدن قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نسبت به پیمانکاران، مطالبات معوقه پیمانکاران و مشکلات بانکی از سوی دولت مشکلات بسیار عمده ای برای پیمانکاران بخش خصوصی ایجاد کرده است.

رئیس انجمن شرکتهای پیمانکاری تأسیسات و تجهیزات صنعتی ایران ادامه داد: اگر چنانچه دولت هرچه سریعتر به مشکلات پیمانکاران صنعت احداث رسیدگی نکند روزی خواهد رسید که حتی در ساخت درب و پنجره ساختمان هم به مشکل برخواهیم خورد.

احمدی یاد آور شد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم باید بگویم اگر 5 میلیارد تومان از دولت طلبکار باشیم به خاطر تأخیر در پرداخت این بدهی‌ها 15 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار شده‌ایم. 

لوموند: واکنش دیر هنگام حکومت ایران به زمین لرزه، خشم افکار عمومی را برانگیخت

Posted: 19 Aug 2012 02:05 AM PDT

جرس: روز نامه لوموند روز شنبه 18 اوت 2012 در گزارشی در خصوص زمین لرزه در آذربایجان شرقی نوشت که "دولت ایران به دلیل سانسور خبری این فاجعه مرگبار، به شدت در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته است."


به گزارش جرس، در گزارش روزنامه لوموند آمده است: بنا به گزارش منابع رسمی، زمین لرزه روز یازدهم اوت در آذربایجان شرقی ( شمال غربی ایران )، منجر به کشته شدن 306 نفر و زخمی شدن بیش از سه هزار نفر شد. پنج روز پس از این فاجعه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اهر، ورزقان و هریس که زمین لرزه هفته گذشته با تخریب بیش ار ده هزار خانه، بیشترین خسارت را در این مناطق به جا گذاشته است، بازدید کرد. بسیاری معتقدند، پس از بی تفاوتی سران حکومت و نیز رسانه های دولتی نسبت به این فاجعه، دیدار آقای خامنه ای از مناطق زلزله زده، در پاسخ به خشم رو به افزایش مردم در شبکه های اجتماعی صورت پذیرفته است.


محمود احمدی نژاد بدون اینکه حتی کلمه ای در مورد زمین لرزه آذربایجان به زبان آورد، برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری های کشورهای اسلامی که در مکه برگزار شد به عربستان سعودی سفر کرد. وی همچنین در روز 15 اوت در پیامی، درگذشت مادر رئیس جمهور سیرالئون را به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت. این در حالی است که سایت محافظه کار عصر ایران نوشت: " چگونه می توان شاهد مرگ هم میهنان و عزاداری هزاران ایرانی بود ولی به آن توجهی نکرد؟ "


با سانسور اخبار مربوط به زلزله در رادیو وتلویزیون ملی، ایرانیان سراسر دنیا از طریق اینترنت از وقوع زمین لرزه اطلاع پیدا کردند. همچنین در ایران، مردم از طریق فراخوان هایی که در فیس بوک منتشر شد، برای اهدای خون خود در مناطق مختلف کشور بسیج شدند. تمام لایه های اجتماعی، از بازیگران سینما گرفته تا فوتبالیست ها برای همدردی با زلزله زدگان اقدام کردند.


روز پنج شنبه، جلال یحیی زاده، یک نماینده مجلس گفت که بودجه پیش بینی شده برای حوادث غیر مترقبه برای مصارف دیگری از جمله پرداخت یارانه ها و بازسازی حرم حضرت فاطمه معصومه در قم به کار رفته است.
محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور هم برای آرام کردن افکار عمومی اعلام کرد: " دولت به هر خانواده زلزله زده مبلغ چهل میلیون ریال ( 2600 یورو ) کمک بلا عوض و از 100 تا 120 میلیون ریال (6500 تا 7900 یورو ) وام، با بهره 4 درصد برای بازسازی خانه هایشان پرداخت خواهد کرد." وعده هایی که هرگز جایگزین کمک های فوری در لحظات سخت اولیه نخواهد شد.


با وجود تمام این مشکلات، دولت ایران از نزدیک، کمک رسانی به مصیبت زدگان را کنترل می کند. حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، روز چهار شنبه اعلام کرد که تنها سپاه پاسداران انقلاب، هلال احمر و کمیته امداد مجاز به جمع آوری کمک های مالی هستند.


پس از زمین لرزه آذربایجان و برخلاف زلزله بم که در سال 2003 باعث کشته شدن 40 هزار تن شد، نیروهای حکومتی بسیاری از پیشنهاد های کمک بین المللی از جمله پیشنهاد کمک امریکا را رد کردند.


حسن قدمی گفت: "ما فکر نمی کنیم امریکا حسن نیت داشته باشد." وی همچنین غرب را به دلیل تحریم های اعمال شده علیه تهران، به عنوان مسئول کمبود دارو معرفی کرد. این مقام ایرانی در تلاشی آشکار برای جنبه سیاسی دادن به مسائل انسانی، اعلام کرد: "اگر راست می گویند تحریم ها را بردارند."


روز دوشنبه وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که تمامی کمک های احتمالی به زلزله زدگان، مشمول تحریم ها نخواهد شد. هلال احمر ایران، علاوه بر امریکا، پیشنهاد کمک آلمان، تایوان و روسیه را رد کرده است. هر چند رسانه های محلی از ورود تجهیزات از کشورهای قطر، پاکستان، سوئیس و آذربایجان خبر داده اند.


برگردان: مسعود نورمحمدی
 

اسرائیل و روند آماده سازی برای حمله به ایران

Posted: 19 Aug 2012 01:34 AM PDT

مسعود نورمحمدی
 جرس: روزنامه فیگارو در شماره روز 18 اوت سال 2012 خود به قلم مارک هانری نوشت که شهروندان اسرائیلی به مراکز پخش ماسک های ضد گاز هجوم آورده اند و این در حالی است که ارتش، میزان آمادگی پناهگاه های ضد موشکی خود رابررسی می کند.

شهروندان اسرائیلی به مراکز پخش ماسک های ضد گاز هجوم آورده اند در حالی که ارتش، میزان آمادگی پناهگاه های ضد موشکی خود رابررسی می کند.


درصورت حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، شهروندان اسرائیلی با فرضیه پرتاب صدها موشک به سمت کشور خود به عنوان عکس العمل ایران، مواجه خواهند بود. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، هیچ اقدامی برای کم کردن نگرانی آنها انجام نداده است. وی روز جمعه (آخرین جمعه ماه رمضان) اسرائیل را به " غده سرطانی " تشبیه کرد. پاریس سخنان احمدی نژاد را " توهین آمیز و غیرقابل قبول " خواند.


این نگرانی به خوبی در مراکز پخش ماسک های ضد گاز احساس می شود؛ به طوری که از سال ها پیش چنین هجوم بی سابقه ای دیده نشده است. تماس های تلفنی با مراکز اطلاعات شهرداری به منظور شناسایی مکان پناهگاه های عمومی، چند برابر شده است. در همین زمینه، شهرداری تل آویو اعلام کرد که 60 پارکینگ زیرزمینی به محل محل حفاظت از جان ده ها هزار شهروند این کشور تبدیل خواهد شد.


همچنین باید اضافه کرد که 220 پناهگاه عمومی برای در امان ماندن از حملات موشکی وجود دارد که دولت اسرائیل در حال حاضر مشغول بررسی نحوه تهویه هوا و پخش آب در این پناهگاه ها در زمان وقوع جنگ است. برای آگاهی از میزان اضطراب عمومی، کانال تلویزیونی خصوصی 10 با کودکان مصاحبه کرده است تا از ترس آنها از جنگ احتمالی باخبر شود.


برای احتیاط، کارهای دیگری نیز توسط ارتش انجام شده است. آنها در هفته گذشته برای اولین بار، سیستم اعلام خطر حمله موشکی را با ارسال اس ام اس به تلفن های همراه شهروندان، تست کردند. این عملیات، منطقه به منطقه انجام می شود و طی آن تنها از ساکنان هر منطقه خاص که مورد حمله قرار گرفته است، خواسته می شود که هر چه سریع تر خود را به پناهگاه برسانند. این کار برای جلوگیری از فلج شدن کل کشور صورت خواهد گرفت.


ماتان ویلنای، وزیر سابق دفاع غیرنظامی اسرائیل گفت: "این جنگ، 30 روز به طول خواهد انجامید و در جبهه های مختلف خواهد بود." ضد حملات ایران می تواند نه تنها از ایران بلکه از سوریه در مرز شمالی، اسلامگرایان فلسطینی حماس که کرانه جنوبی نوارغزه را کنترل می کنند و نیز حزب الله لبنان صورت پذیرد. حسن نصرالله، رهبر حزب الله روز چهار شنبه وعده داد: "در صورت حمله به ایران، زندگی میلیون ها اسرائیلی، به جهنم تبدیل خواهد شد.". به عقیده ویلنای، حملات موشکی ایران، 500 کشته برجا خواهد گذاشت. آماری که وی " قابل قبول " دانست و گفت: "هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اسرائیل هیچگاه به این اندازه آماده جنگ نبوده است." او به زودی سفیر اسرائیل در چین خواهد شد.


بنیامین نتانیاهو برای جانشینی ویلنای، یک طرفدار قوی حمله به ایران را انتخاب کرده است؛ آوی دیختر که رئیس سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل ( شین بث ) بوده است. اکثریت اعضای مخالف از احزاب میانه رو، با این انتخاب موافقت کردند. به عقیده منتقدان، نخست وزیر اسرائیل با این انتخاب، اقلیت طرفدار حمله پیشگیرانه به ایران حتی بدون هماهنگی قبلی با امریکا را تقویت کرده است. برای روشن تر شدن شرایط باید گفت که بر اساس یک تصمیم بی سابقه از زمان تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948 و به منظور" کار موثرتر دولت" ، به نخست وزیر اختیارات خاصی داده شده است که بر اساس یکی از مفاد آن، وزیر غایب در جلسه هیئت وزیران نمی تواند از طریق تلفن یا دادن وکالت به یکی از همکاران خود، رای دهد.


ناظران خارجی و احزاب مخالف نگرانند که این اختیارات به نتانیاهو اجازه می دهد که بتواند تلاش مخالفان حمله به ایران که اکثریت دولت را در اختیار دارند، خنثی کند. موضوعی که شیمون پرز، رئیس جمهور هم به آن اشاره کرده است: "تصمیم گیری برای حمله به ایران باید به صورت قانونی و توسط دولت یا کابینه امنیتی اتخاذ شود."