جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


علی مصلحی، فعال ستاد مهدی کروبی آزاد شد

Posted: 30 Aug 2012 08:19 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، علی مصلحی فعال اصلاح طلب صبح امروز آزاد شد.


آقای مصلحی با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیونی بطور موقت از زندان کاشان آزاد شده است.


علی مصلحی از جمله فعالینی بود که همواره علی رغم فشارهای نهادهای امنیتی تحلیل هایشان در جرس منتشر می شد.
 

کاهش ناگهانی قیمت جهانی نفت

Posted: 30 Aug 2012 07:28 AM PDT

جـــرس: بهای نفت روز پنج شنبه در بازار نیویورک برای دومین روز متوالی کاهش یافت، زیرا موجودی نفت آمریکا به طور غیر منتظره ای بالا رفت و از شدت طوفان ایزاک که خلیج مکزیک را تهدید می کرد، کاسته شد.


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: موجودی نفت این کشور در هفته گذشته میلادی سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که انتظار می رفت، موجودی نفت آمریکا در هفته میلادی گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یابد.


بهای نفت برای تحویل در ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) روز پنج شنبه در معاملات الکترونیک بازار معاملات تجاری نیویورک ۵۸ سنت کاهش یافت و به ۹۴ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.


بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیویورک در ساعت ۱۲:۱۲ دقیقه بعد از ظهر امروز در بازار سنگاپور ۹۵ دلار و دو سنت در هر بشکه بود. بهای نفت دیروز (چهارشنبه) در بازار نیویورک با ۴۸ سنت کاهش، ۹۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه بود که کمترین قیمت پایان روزی از ۲۷ اوت (شش شهریور) بود.


امسال بهای نفت در بازار نیویورک تا کنون ۹/۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهش داشته است. بهای نفت برنت دریای شمال روز پنج شنبه در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن سه سنت کاهش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید.


بهای نفت برنت دریای شمال امروز ۱۷ دلار و ۴۹ سنت نسبت به نفت وست تگزاس اینترمدیت گرانتر بود.

 

ادامه بازداشت حمیدرضا مسیبیان، از فعالان مدنی امدادگر مناطق زلزله زده

Posted: 30 Aug 2012 07:27 AM PDT

جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، حمیدرضا مسیبیان از فعالان مدنی بازداشت شده در کمپ سرند مناطق زلزله زده ایران همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این فعال مدنی و پژوهشگر تاریخ، که ده روز قبل به همراه دهها فعال مدنی دیگر در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی بازداشت شد، در تماس کوتاهی با یکی از نزدیکان خود گفته است که همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.


مقام های امنیتی و سیاسی در ایران اتهام فعالان مدنی را "توزیع مواد غذایی فاسد" و "همکاری با رسانه های خارجی" عنوان کرده اند.

این در حالی است که این گروه داوطلب علاوه بر توزیع مواد مورد نیاز زلزله زدگان، نسبت به احداث امکانات بهداشتی موقت در این مناطق نیز اقدام های قابل توجهی را انجام داده اند.


حمید رضا مسیبیان، دانش آموخته مهندسی عمران و پژوهشگر تاریخ است که پیش از این هم در سال 1389 بازداشت شده بود.


از این فعال مدنی و پژوهشگر تا به حال کتاب هایی با موضوع نهضت ملی ایران و ملی شدن صنعت نفت ایران منتشر شده است. مسیبیان به تازگی پژوهش خود در باره مناطق جدا شده از ایران را نیز روانه بازار کتاب کرده است.

 

سانسور سخنان رئیس جمهور مصر در پخش زنده سیمای ایران؛ مرسی گفت انقلاب سوریه، مترجم گفت فتنه

Posted: 30 Aug 2012 07:06 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، اولین روز از شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش غیرمتعهدها با حضور رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان تعدادی از کشورهای عضو جنبش و چند سازمان و نهاد بین المللی، با سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ادامه برنامه اتمی و حمایت رئیس جمهور مصر از انقلاب مردم سوریه و انتقاد بان کی مون، رییس سازمان ملل متحد از سخنان سران جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد.


سایت کلمه طی گزارشی از اولین روز این اجلاس، به تحریف و سانسور و جعل سخنان رئیس جمهور مصر توسط مقامات و رسانه های تهران خبر داده و نوشته: در جلسه امروز (پنجشنبه) بخشی از سخنان مرسی در حمایت مردم سوریه در ترجمه ی همزمان حذف و یا مانند “انقلاب سوریه” به “فتنه” تغییر یافت. همچنین بان کی مون با هشدار اینکه جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود، گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.


انتقاد آقای خامنه‌ای از “انحصار” تولید سوخت اتمی و تاکید بر ادامه برنامه اتمی ایران
بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای در سخنان خود ساختار شورای امنیت را غیر دموکراتیک و “دیکتاتوری آشکار” خواند و کشورهای غربی را متهم کرد که به بهانه مقابله با تروریسم و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، در کشورهای دیگر دخالت می کنند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در صدد ساخت تسلیحات اتمی نیست گفت: ایران برنامه های هسته ای خود برای تولید سوخت هسته ای را ادامه می دهد.


در افتتاحیه امروز آیت الله خامنه ای همراه با محمود احمدی نژاد، علی لاریحانی، رئیس مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت در سالن اجلاس حضور یافتند.


جنبش غیرمتعهدها یکصد و بیست عضو کامل و هفده عضو ناظر دارد و شماری از کشورهای غیر عضو نیز به عنوان میهمان به اجلاس تهران دعوت شده اند و به گزارش فارس، انتظار می رود در این اجلاس، سه پادشاه، بیست و چهار رئیس جمهوری، هشت نخست وزیر، نه معاون رئیس جمهوری، دو رئیس مجلس و نه نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش حضور یابند و کشورهای دیگری نیز در سطوح پائین تر در اجلاس شرکت دارند.


در آغاز نشست نخستین روز اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی، دیدگاه های خود در مورد مسایل جهانی و جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را تشریح کرد وبا اظهار این نظر که سیاست های “دوران جنگ سرد و عصر یکجانبه گرایی پس از آن” شکست خورده، از “اتفاقات شگرفی که در سه دهه اخیر شاهد آن بوده ایم” افزود که با “بروز ضعف در قدرت های قدیمی” کشورهای غیرمتعهد امکان یافته اند تا نقش موثرتری را در صحنه جهانی ایفا کنند.


وی اظهار داشت که “اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود” و با “غیردموکراتیک” خواندن ساختار شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تغییر در این نهاد شد.


آقای خامنه ای در بخش دیگری از سخنرانی خود، بروز تغییر در شرایط جهان را پیش بینی کرد و با اشاره به حرکت اعتراضی علیه موسسات مالی در آمریکا و مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی، گفت “جنبش ٩٩ درصدی مردم آمریکا بر ضد کانون های ثروت و قدرت در آن کشور، و اعتراض عمومی در کشورهای غربی به سیاست های اقتصادی دولتهایشان نیز نشانه لبریز شدن پیمانه صبر و تحمل ملت ها از این وضعیت است.”


وی در ادامه سخنان خود، به اختلاف اسرائیل و فلسطینیان نیز اشاره کرد و با اظهار اینکه تاسیس کشور اسرائیل حاصل “توطئه وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس” است، حکومت این کشور را به ارتکاب انواع جنایت ها متهم کرد و گفت که راه حل این بحران برگزاری همه پرسی با شرکت تمامی فلسطینیان داخل و خارج اسرائیل است.
آیت الله خامنه ای به سیاستمداران آمریکایی هم نصیحت کرد که برای بهبود وجهه خود در میان ملت های جهان، دست از حمایت از اسرائیل بردارند.


رهبر جمهوری اسلامی همچنین تحولات اخیر در صحنه بین المللی را یادآور شد و با نام بردن از حرکت های اعتراضی در شمال آفریقا و خاورمیانه با عنوان “بیداری اسلامی که به سقوط دیکتاتوری ها وابسته به آمریکا و همدست رژیم صهیونیستی” منجر شده، بدون اشاره ای کوتاه به سوریه اظهار داشت که فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد پدید آمده تا حضور بیشتری در مدیریت جهانی داشته باشد و از اجلاس خواست تا برای این منظور، “سندی تاریخی تهیه کنیم و ابزارهای اجرایی آن را فراهم نمائیم.”


نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی سالن اجلاس را ترک کرد/فارس: برای مصاحبه بود
پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر که ریاست دوره ای کشور بر جنبش غیرمتعهدها رسما به پایان رسیده، در سخنانی، دیدگاه های خود را پیرامون تحولات بین المللی و نقش جنبش غیرمتعهدها شرح داد.


محمد مرسی رژیم بشار اسد را ظالمانه خواند و گفت که اکنون یک انقلابی علیه این رژیم ظالم و مستبد در جریان است.


محمد مرسی که اولین رییس جمهوری مصر است که پس از پیروزی انقلاب ایران به تهران آمده، قبل از برگزاری این کنفرانس، در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی حکومت بشار اسد را «ظالمانه» خواند.


نخست وزیر سوریه در اعتراض به سخنان مرسی درباره این کشور، سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد را ترک کرد.
به گزارش عصرایران، خبرنگار الجزیره از تهران خبر داد: همزمان با سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر درباره سوریه، هیئت دیپلماتیک سوریه به ریاست نخست وزیر این کشور، در اعتراض به سخنان مرسی، سالن اجلاس را ترک کرد.


مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، حکومت سوریه را ظالم توصیف کرد و گفت حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و مصر با ملت سوریه اعلام همبستگی می کند.


مرسی همچنین خواستار وحدت و یکپارچگی مخالفان حکومت سوریه شد.


دقایقی بعد از انتشار خبر فوق ، “فارس” به نقل از شبکه المیادین با تکذیب خروج هیات سوری از سالن نوشت: ولید المعلم برای انجام یک مصاحبه از سالن خارج شد و سپس بازگشت.


محمد مرسی، عضو جنبش اخوان المسلمین مصر که به عنوان رییس جمهور مصر اولین سخنران بعد از افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران بود، علاوه بر دفاع از مردم فلسطین و انتقاد از ساختار سازمان ملل، درباره حکومت سوریه سخنان منفی و تندی بر زبان آورد.


به گزارش بازتاب، مرسی در سخنرانی خود با حملات تندی به بشار اسد و حکومت سوریه، از مخالفین سوریه حمایت کرد، اما ظاهرا گرادنندگان اجلاس این مشکل را پیش بینی کرده و با استفاده از تکنولژی مترجم، مواضع مثبتی به نقل از مرسی برای افکار عمومی داخل کشور منتشر کردند.


مترجم مذکور در ابتدای سخن مرسی درباره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین بجای سوریه سخنان مرسی را تغییر داد در حالی که مرسی صحبتی درباره بحرین نکرده بود.


در ترجمه همزمان سخنان محمد مرسی به زبان فارسی، اشتباهات متعددی صورت گرفت و برخی از بخش هایی که مرسی در مورد سوریه سخن می گفت به درستی ترجمه نشد. به طور مثال در جایی دیگر مرسی گفت انقلاب سوریه که مترجم آن را “فتنه” ترجمه کرد.


همچنین این جمله ی مرسی که “دنیا یک وظیفه اخلاقی‌ دارد و آن هم حمایت از مردم سوریه علیه رژیمِ سرکوبگریست که مشروعیت خود را از دست داده است” به طور کامل از ترجمه ها حذف شد.


رئیس جمهور مصر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ملت فلسطین برای بدست آوردن کرامت و عزت انسانی خود مبارزه می‌کنند، خواستار ایجاد اصلاحات در شورای امنیت و تغییر حق ناعادلانه وتو در این شورا شد.


وی انقلاب مصر را آغازگر اصلاحات در جهان عرب خواند و گفت: در ادامه این اصلاحات انقلاب در کشورهای تونس و لیبی ادامه یافت و تحولاتی را نیز امروز شاهد آن هستیم.


رئیس جمهور مصر تصریح کرد: بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با دخالت های داخلی و خارجی روبرو هستند و تبعیض و نژاد پرستی در منطقه بوجود آمده و آفت های فقر و بیسوادی در مردم زیاد شده است.


محمد مرسی خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد باید نقش محوری خود را در این مرحله بازی کند.

وی با اشاره به لزوم اصلاحاتی در مجمع عمومی جهانی گفت: باید برای استقلال صلح در جهان تلاش کنیم و نماینده واقعی ملت های خود باشیم.


رئیس جمهور مصر با اشاره به توطئه ها در سوریه تاکید کرد: ما باید امیدوار باشیم در سوریه نظام مردمی حاکم شود و تمام تلاش خود را برای تحقق اصلاحات در سوریه به عمل آوریم.


محمد مرسی با حمایت کامل از مبارزات مردم سوریه، آن را دنباله انقلاباتی دانست که در مصر و تونس و یمن اتفاق افتاده است و ابراز امیدواری کرد که حکومتی برخاسته از نظام دمکراسی و خواسته مردم مبتنی بر عدالت و آزادی در این کشور به روی کار بیاید.


وی که حکومت بشار اسد را ” ظالم” خواند، تاکید کرد که ملت سوریه بتواند بر اساس اصول ببن المللی زندگی کند.
محمد مرسی بر ضرروت همکاری جهانی برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت باید بتوان با همکاری ی سوریه آزاد و جدیدی را بسازیم.


وی تصریح کرد که تنها راه نجات مردم سوریه یک دخالت کارامد از سوی همه ماست.


رییس جمهور مصر همچنین با ابراز نگرانی از درگیری های طایفه ای اظهار داشت: نباید اجازه دهیم اختلافات طایفه ای در سوریه بوجود آید. منافع ملت باید محترم شمرده شود و نباید اجازه دهیم اختلافات به جنگ داخلی کشیده شود.


شبکه یک سیما که همزمان با ورود مرسی در برنامه زنده خود درباره اجلاس با حضور دو مجری، دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران را دعوت کرده بود، سخنان وی را با آگهی انیمیشن آقای گاز قطع کرد.


به گزارش بازتاب در این برنامه مجریان از دکتر متقی به پرسش از وی درباره روابط ایران و مصر پرداختند. متقی اظهار کرد در این ۴، ۵ سال ایران خیلی تلاش کرده تا با مصر ارتباط بگیرد، ولی مصر قبول نکرده است.


وی درباره مصر گفت: در انتخابات مصر، عمرموسی هم گفته بود که اگر رییس جمهور بشود، در ارتباط با ایران تحول ایجاد خواهد کرد، اما مرسی…


در این مقطع یکی از مجریان سخنان وی را به بهانه پخش تصاویر ورود مرسی قطع کرد و سپس مجری دیگر به سخنانی درباره اهمیت برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران پرداخت و نظر متقی را پرسید.


این استاد روابط بین الملل بعد از یک جمله کلی مجددا به سراغ مصر رفت و گفت: یادمان نرود که اخوان المسلمین مصر نزدیک به عربستان هست و دنبال کمکهای اقتصادی است و… که مجددا سخنانش قطع شد و آگهی پویانمایی آقای گاز و آقای مهندس پخش شد.


دبیرکل سازمان ملل متحد: اعضا حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید یا واقعیات تاریخی، چون هلوکاست را نفی کنند
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانش در اجلاس غیرمتعهدها، از ایران خواست قعطنامه های شورای امنیت را اجرا و با آژانس بین المللی انرژی اتمی با شفافیت کامل همکاری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، بان کی مون، استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را حق همه کشورها دانست، اما تاکید کرد که نباید ازآن برای مقاصد نظامی استفاده شود.


دبیر کل سازمان ملل همچنین هشدار داد که جدال لفظی می تواند بسرعت مبدل به جنگ شود. او گفت اعضای سازمان ملل حق ندارند یکدیگر را به نابودی تهدید کنند، یا بطور وقیحانه ای واقعیات تاریخی، چون، هلوکاست را نفی کنند.


دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: آنها که به طرفین تغییر درگیری در سوریه سلاح می‌دهند در حال آغاز یک فاجعه هستند.


به گزارش ایسنا، بان‌کی‌مون در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، با بیان اینکه “سازمان ملل حاضر است به حل همه مسایل، مشکلات و جنگ‌ها در دنیا کمک کند”، افزود: ماه پیش از کرواسی دیدار کردم؛ زمانی که قرار شد جنبش عدم تعهد شکل گیرد، بنیانگذاران این جنبش با یکدیگر در آنجا ملاقات کردند تا این جنبش را بنیانگذاری کنند. آنها گفتند ما نمی‌توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشیم و آن زمان مساله آزادی از استعمار بود اما آزادی امروز معنای دیگری هم دارد.


بان‌کی‌مون توضیح داد: امروز می‌بینیم که آرزوی آزادی برای مشارکت در امور و داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم. از زمان آخرین اجلاس سران، این نقش در دنیا مورد توجه قرار داشته است. مصر، تونس، لیبی و یمن تحولاتی داشته‌اند و امروز بهار عربی در واقع صادر شده است و این به دلیل حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملت‌ها سرچشمه گرفت؛ ملت‌هایی که برخواستند تا آینده و زندگی بهتری داشته باشند و ارزش‌های جهانی و بین‌المللی را به وجود آورند و این آغاز جدیدی را به همراه داشت اما اکنون شاهد فشارهایی هستیم.


دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: می‌خواهم همه را ترغیب کنم که به صدای ملت‌های خود گوش دهند و به خواسته‌های آنها توجه کنند و عدالت، کرامت و حقوق بشر را در نظر بگیرند.


بان‌کی‌مون یادآور شد: جنبش عدم تعهد دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح هم حضور گسترده‌ای دارد که از وجود آنها تشکر می‌کنم. ما باید با یکدیگر مشارکت کنیم زیرا تنوع ملت‌های مختلف وجود دارد که همه یک هدف را دارند. من شما را ترغیب می‌کنم که به هم بپیوندید و اصولی که در منشور سازمان ملل وجود دارد و اصول حقوق بشر به ویژه آزادی اعتقادات و بیان را گرامی بدارید. این جبهه دیگری است که باید با آن بجنگیم.


وی با بیان اینکه “سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو رود و ممکن است ما مجبور باشیم باورهای خود را تغییر دهیم”، اظهار کرد: قدرت‌های نظامی در حال حاضر فشارهای زیادی به ملل می‌آورند و تغییرات آب و هوایی نیز خطر بسیار بزرگی است. زنان هنوز حقوق مساوی با مردان ندارند و برخی از کشورهای عضو «نم» جوان هستند و باید کمک کنیم که این جوانان با همکاری مشکلات را رفع کنند. اما متاسفانه منازعات باعث از بین رفتن گفت‌وگو شده است. من نگران هستم برای مثال در مورد مسائل سودان و سودان جنوبی نگران هستم که نتوانسته‌اند مرزهای نهایی خود را مشخص کنند و به خونریزی پایان دهند در کنگو نیز این وضعیت وجود دارد.


بان‌کی‌مون با انتقاد از رواج خشونت جنسی در برخی کشورها گفت: خشونت‌های جنسی بسیار موجب نگرانی است و ناآرامی‌های مالی نیز وجود دارد که ممکن است تاثیرات بسیار مهمی بگذارد. البته اتحادیه آفریقا را تحسین می‌کنم که از قانون اساسی کشورهای مستقل حمایت می‌کند خواهش می‌کنم که همه بتوانند در چارچوب منشور سازمان ملل راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی برای نزاع‌ها پیدا کنند.


وی تاکید کرد:‌ باید از برخوردها جلوگیری کنیم و از منازعات پیشگیری کنیم. از این تریبون تکرار می‌کنم که با هرگونه تهدیدی از جانب یک کشور برای از بین بردن کشور دیگر مخالفت می‌کنم. این کار نه تنها اشتباه است بلکه باعث تضعیف اصولی می‌شود که ما به آن معتقد هستیم. امروزه نم و سازمان ملل با چالش‌های بسیار بزرگی در پاسخ دادن به نیازهای مردم روبرو هستند.


دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:‌ دو راه برای این چالش‌ها وجود دارد؛ یکی پیشگیری و دیگری پایداری تا بتوانیم با چالش‌ها به طور پایدار روبرو شویم. ما حمایت شما و ظرفیت سازمان ملل را در پاسخگویی به موقع بالاتر می‌بریم اما این پیشگیری باید در خود کشورها باشد. باید به حقوق ملت‌ها احترام گذاشت تا مشارکت تقویت شود و حاکمیت قانون را تضعیف کنیم.


بان‌کی‌مون با اشاره به مساله سوریه، خاطرنشان کرد: بحران در سوریه با تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد اما سرکوب شد و در حال حاضر با خطر جنگ داخلی درازمدت روبرو هستیم که ممکن است بنای فرهنگی سوریه را به خطر اندازد. آنها که به هر کدام از طرفین سلاح می‌دهند فاجعه‌ای را در حال آغاز کردن هستند. ما نمی‌توانیم با کشتن بیش از ۱۸ هزار نفر این مساله را حل کنیم. با بمب نمی‌شود صلح ایجاد کرد و من همه طرفین را ترغیب می‌کنم که خشونت را پایان دهند و دولت سوریه این مسئولیت مهم را دارد که با شنیدن صدای ملت خود به خشونت‌ها پایان دهد. آقای الابراهیمی هم باید مورد حمایت جامعه بین‌الملل قرار گیرد و تمام آنهایی که در این مساله موثر هستند و نفوذ دارند باید سعی کنند که با همکاری با هم به خشونت‌ها پایان دهند.


وی ادامه داد: گسترش سلاح‌های هسته‌یی بزرگترین تهدید برای ماست و نم این فرصت را به ایران می‌دهد که نشان دهد که می‌تواند جامعه بین‌الملل نقش بسیار سازنده‌ای داشته باشد و ایران باید در برنامه اتمی خود بسیار مسئولانه عمل کند و این نگرانی‌ها در واقع در قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت ذکر شده است که خواستار شفافیت و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند. برای حفظ صلح و امنیت در منطقه و دنیا از دولت ایران تقاضا می‌کنم که اقدامات لازم را برای ایجاد اعتماد انجام دهد و نشان دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این باید از طریق همکاری با آژانس و رعایت کردن مقررات سازمان ملل باشد.


بان‌کی‌مون تاکید کرد: از ایران خواهش می‌کنم با همکاری با گروه ۱+۵ بتواند مسیر دیپلماتیکی پیدا کند. خواهش می‌کنم که تمام طرفین تهدید‌آمیز صحبت نکنند زیرا خشونت به خشونت دیگری می‌انجامد و به زودی به خونریزی‌ها منجر می‌شود و زمان این است که تمام رهبران از صدای خود استفاده کنند تا تشنج‌ها را کمتر کنند به جای اینکه به آن بیفزایند. باید خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌یی و کشتار جمعی داشته باشیم.


دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران ۳۸ سال پیش پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را مطرح کرده است گفت: من با این نظریه موافق هستم که باید تمام دنیا عاری از سلاح هسته‌ای و همه سلا‌ح‌های دیگر شود و آرزو دارم تجارت غیر قانونی سلاح از بین برود.


وی گفت: ما نمی‌توانیم از امنیت ملی و بین المللی صحبت کنیم مگر آنکه به توسعه پایدار برسیم و در کم کردن فقر پیشرفت زیادی داشتیم، اما نبود برابری در حال افزایش است باید تلاش کنیم به اهداف هزاره برسیم و در مقابل شوک‌هایی که به ما وارد می‌شود انعطاف داشته باشیم و آنها را تحمل کنیم.


مون ادامه داد:‌ باید برنامه توسعه بعد از ۲۰۱۵ را نیز تعریف کنیم و جامعه بین الملل اهداف توسعه را بپذیرد و رهبری سیاسی غیر متعهدها و گروه چین و ۷۷ نیز باید آنها را همراهی کنند .


وی بر حقوق ملت‌ها تاکید کرد و گفت: نقش کشورها در سازمان ملل برای رسیدن به مدیریت جهانی دموکراتیک قابل توجه است؛ مدیریتی که شامل تقویت سازمان ملل از داخل این سازمان و کمک به سازمان‌های جهانی و شورای امنیت را نشان می‌دهد تا اصلاح ساختار سازمان ملل پویایی حال حاضر در دنیا را داشته باشد.


دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به سابقه ۵۰ ساله جنبش غیر متعهدها گفت: این جنبش از آرمان‌های صلح و برابری دفاع می‌کند؛ پس باید با یکدیگر کار کنیم تا به این آرمان‌ها برسیم.
 

کمک ایران به ۲۶ کشور عضو جنبش عدم‌ تعهد

Posted: 30 Aug 2012 04:32 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی از ارسال کمک‌های "بشردوستانه»" به ۲۶ کشور عضو جنبش غیرمتعهد و راه‌اندازی مراکز درمانی در ۲۲ کشور عضو این پیمان خبر داد.


به گزارش ایسنا، پویا حاجیان٬ مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر گفت: این کمک‌ها طی دو سال گذشته به کشور‌های مذکور فرستاده شده است.


حاجیان از سوریه، افغانستان، فلسطین، بنین، سودان، پاکستان، تونس، لبنان، یمن، کنیا، ازبکستان، لیبی، کره‌شمالی، عراق، سومالی و نیکاراگوئه به عنوان دریافت کنندگان کمک نام برده است.


ازبکستان، زیمباوه، مالی، موریتانی، پاناما، سریلانکا، اندونزی، هائیتی، جیبوتی و اکوادور از دیگر کشور‌هایی هستند که به گفته این مقام طی دو سال گذشته از ایران کمک دریافت کرده‌اند.


حاجیان همچنین افزوده که در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر در ۲۲ کشور عضو جنبش غیرمتعهد، مراکز درمانی فعال و در حال ارائه خدمات به بیماران دارد.


زیمباوه، ساحل عاج، سودان، غنا، کنگو، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، امارات، سوریه، لبنان٬ بولیوی، تانزانیا، کنیا، مالی، نیکاراگوئه، عراق، عربستان و سومالی از جمله این کشور‌ها هستند.


این در حالی است که در ایران بیش از ۲۰ هزار منطقه محروم وجود دارد٬ اما مقام‌های جمهوری اسلامی با این وجود همچنان به ارسال کمک‌های ثابت خود برای بسیاری از کشور‌های فقیر و توسعه نیافته همچنان ادامه می‌دهند.


بر اساس گزارش ها، یکی از اهداف این کمک‌ها گسترش مذهب شیعه و نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور‌ها است که جمعیت بسیاری از آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
 

مخالفان سوری یک هواپیمای جنگی ارتش را “سرنگون” کردند

Posted: 30 Aug 2012 04:32 AM PDT

جـــرس: انقلابیون سوری از سرنگون کردن یک هواپیمای جنگی ارتش این کشور در نزدیکی مرز با ترکیه خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، تلویزیون الجزیره تصاویری را از سرنگونی این هواپیما نشان داده است که در آن به وضوح دود غلیظی در آسمان دیده شده و چتربازی که ظاهرا یکی از سرنشینان این هواپیما به شمار می‌آمده، در حال فرود آمدن به روی زمین بوده است.


در این تصاویر همچنین یک هلیکوپتر نظامی به چشم می‌خورده که برای یافتن خلبان بر فراز محل حادثه در حال پرواز بوده است.


مخالفان چند روز پیش نیز خبر سرنگونی یک هلی کوپتر جنگی در حومه شهر دمشق را مخابره کرده بودند.


دولت سوریه تا کنون خبر سقوط یک هواپیمای ارتش را بدون ذکر دلیل تأیید کرده است.
 

محمد مرسی در اجلاس تهران: نظام بشار اسد، سرکوبگر است

Posted: 30 Aug 2012 03:08 AM PDT

خروج نماینده سوریه از اجلاس
جـــرس: محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز پنجشنبه ۹ شهريور ماه، در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران از حکومت سوريه انتقاد کرد و رژيم بشار اسد را نظامی "سرکوبگر" دانست. در اعتراض به این سخنان، هیات سوری اجلاس را ترک کرد و کارشناسان از تداوم تیرگی روابط مصر و ایران خبر می دهند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، رييس جمهوری مصر در سخنان خود خواستار توقف خشونت در سوريه با دخالت فعال شد. وی اظهار داشت: "ما نمی توانيم خونريزی در سوريه را متوقف کنيم جز اينکه همه ما دخالت فعالی در اين زمينه داشته باشيم."


وی اظهار داشت: "ما باید حمایت کامل خود را از نبرد کسانی که به دنبال آزادی و عدالت در سوریه هستند اعلام کنیم."


آقای مرسی افزود که دنیا "وظیفه اخلاقی" دارد تا در کنار مردم سوریه برای مبارزه آنها "علیه رژیمی سرکوبگر که مشروعیت خود را از دست داده است" بایستد.


وی گفت: برقراری نظامی دمکراتیک در سوریه "بیانگر خواست مردم این کشور برای آزادی، عدالت و برابری است و در عین حال، سوریه را از افتادن به دام یک جنگ داخلی یا چند پاره شدن این کشور به واسطه خشونت های فرقه ای باز می دارد."


رییس جمهوری مصر گفت: بسيار حياتی است که مخالفان سوريه با يکديگر متحد شده "تا بدون نابودی کشور، به دستاوردهای خود دست پيدا کنند."


شبکه خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران که روز پنجشنبه اقدام به پخش مستقيم مراسم اجلاس سران کشورهای اسلامی می کرد در لحظه ای که محمد مرسی از حکومت بشار اسد به عنوان رژيمی "سرکوبگر" نام برد، صدای مترجم همزمان را به شدت پايين آورد.


خبرگزاری های داخلی ایران در گزارش های خود از سخنرانی محمد مرسی، انتقاد وی از حکومت سوریه را سانسور کردند و تنها خبرگزاری های خارجی به انتشار این بخش از سخنان رییس جمهوری مصر پرداختند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، «منا»، گزارش داد که همزمان با سخنرانی محمد مرسی، هيات سوری شرکت کننده در نشست سران کشورهای غير متعهد در اعتراض به اظهارات وی، اين نشست را ترک کردند.


محمد مرسی نخستين رييس جمهوری مصر است که ظرف سه دهه گذشته از ايران ديدار می کند.


ايران اميدوار است که سفر آقای مرسی به سه دهه قطع رابطه ميان دو کشور پايان دهد ولی به نظر می رسد که مواضع رييس جمهوری مصر از زمان روی کار آمدن در اين کشور در ارتباط با ايران و همچنين سخنرانی روز پنجشنبه وی، بیانگر ادامه اختلاف میان دو کشور است.


تهران و قاهره بر سر موضوعات مختلف منطقه ای از جمله مسئله سوريه دچار اختلافات عميقی هستند. ايران از حاميان اصلی حکومت بشار اسد است که از ۱۸ ماه پيش تاکنون با ناآرامی های گسترده ضد حکومتی دست به گريبان است.


محمد مرسی پيش از اين خواستار تشکيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران، عربستان سعودی، ترکيه و مصر شده بود.


وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت که زمان کناره گيری بشار اسد از قدرت فرا رسيده است. اين موضع رييس جمهوری مصر در حالی بيان می شود که مقام های ايران بارها تاکيد کرده اند با هيچ برنامه ای که قرار باشد در آن بشار اسد کنار گذاشته شود، موافقت نخواهند کرد.


رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در ديدار با، بانگی مون، دبيرکل سازمان ملل گفت که "مجموعه‌ای از دولت ها، گروه های مخالف دولت سوريه را به جنگی نيابتی از طرف خودشان با دولت سوريه وادار کرده‌اند و اين جنگ نيابتی، واقعيت امروز بحران سوريه است."


به گفته وی، "حل بحران سوريه يک شرط طبيعی دارد که عبارت است از جلوگيری از ارسال سلاح به گروههای بی مسئوليت داخل سوريه."


مخالفان حکومت دمشق می گويند که در جريان ناآرامی های سوريه و سرکوب های شديد نيروهای نظامی وابسته به بشار اسد، تاکنون ۲۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ اند.
 

بیش از ١۵ هزار نفر در خوزستان زندانی هستند

Posted: 30 Aug 2012 01:40 AM PDT

جـــرس: مدیرکل اداره زندان‌های استان خوزستان میانگین سرانه غذای زندانیان در روز را ۱۷۰۰ تومان ذکر کرد و افزود:در زندان های استان روزی سه وعده غذای گرم برای زندانیان تهیه می شود.


به گزارش ایسنا، وی اظهارکرد: یکی از مشکلات اداره کل زندان‌های استان، زیرساخت های ضعیف است؛ به طوری که با وجود ۳۲ حوزه قضایی و ۲۵ شهرستان، تنها در ۸ شهرستان، زندان وجود دارد و زندانیان بسیاری از شهرستان ها در زندان کارون اهواز نگهداری می‌شوند.


رضا پوستچی ظرفیت زندان‌های استان خوزستان را بین پنج تا شش هزار نفر برشمرد و گفت: متاسفانه هم اکنون بیش از ۱۵ هزار زندانی در استان خوزستان نگهداری می‌شود.


وی با بیان این که زندان‌های استان خوزستان علاوه بر کمبود فضا، فرسوده هستند، ادامه داد: در ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، یک زندان هم در استان خوزستان ساخته نشده است، این در حالی است که در استان کرمانشاه هفت زندان و در خراسان رضوی ۱۰ زندان جدید احداث شده است.


مدیرکل اداره زندان های استان خوزستان با اشاره به وضعیت زندان‌های استان کرمانشاه، گفت: در گذشته وضعیت زندان‌های این استان بسیار نامناسب بود.


وی افزود:در ۲۰ سال گذشته؛ خودزنی، شورش، لب دوزی و سایر آسیب ها در زندان‌ها بسیار مشاهده می‌شد، اکنون این موارد در حد زیادی بهبود یافته و این مسأله ناشی از برنامه ریزی ها و عملکردهای علمی است.


پوستچی تاکید کرد: چهار هزار زندانی در زندان‌های اهواز محبوس هستند که با توجه به گرمای شهر اهواز، لازم است شرایط مناسب‌تری برای زندان‌های این شهر ایجاد شود؛ چراکه حداقل امکاناتی که باید در یک زندان ایجاد شود، فضایی مناسب برای پرداختن به موضوع تربیت و اصلاح زندانی است.
 

دیپلمات ارشد آمریکایی، همراه دبیر کل سازمان ملل در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی

Posted: 30 Aug 2012 01:37 AM PDT

واکنش آمریکا

جـــرس: هویت همراه دبیر کل سازمان ملل در دیدار با رهبر جمهروی اسلامی فاش شد و اعلام گردید که وی معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، سفیر سابق ایالات متحده در لبنان، دیپلمات ارشد آمریکا در عراق، اسرائیل، تونس، مجارستان و هائیتی بوده و بان کی مون به اصرار وی در اجلاس تهران حضور یافته است.


به گزارش «رجا‌نیوز»، همراه‌ بان کی مون٬ دبیرکل سازمان ملل در دیدار با آقای خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی جفری فلتمن٬ معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا است.


سایت دیگربان گزارش داده است که جفری فلتمن روز چهارشنبه (هشتم شهریور) به همراه دبیر کل سازمان ملل به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد به تهران سفر کرده و در دیدار با آقای خامنه‌ای هم حضور داشته است.


فلتمن در این دیدار کنار بان کی مون نشسته بود که در دیدار‌های بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی کم سابقه بوده که مهمانی در چنین جایی بنشیند.


سایت «رجا‌نیوز» در گزارش خود از فلتمن به عنوان "نخستین" مقام بلند‌پایه سابق آمریکا نام برده که پس از انقلاب اسلامی به تهران سفر کرده است.


این سایت نوشته فلتمن در حال حاضر مدیر سیاسی سازمان ملل است و‌ بان کی مون به «اصرار» وی در شانزدهیمن اجلاس جنبش عدم تعهد حضور یافته است.


«رجا‌نیوز» همچنین به نقل از روزنامه لبنانی «النهار» نوشته است آقای‌ بان به اصرار فلتمن به تهران سفر کرده و درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و بحران سوریه با مقام‌های جمهوری اسلامی گفتگو کرده است.


جفری فلتمن دیپلمات آمریکایی و سفیر سابق آمریکا خرداد ماه امسال به سمت معاون امور خاورمیانه دبیرکل سازمان ملل منصوب شده است.


فلتمن به زبان‌های عربی، فرانسه و مجارستانی تسلط کامل دارد و «رجا‌نیوز» وی را «نگهبان» بان کی مون در سفر به تهران معرفی کرده است.


او از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی سفیر آمریکا در لبنان بود، مدتی نیز به عنوان دیپلمات در عراق، اسرائیل، تونس، مجارستان و هائیتی فعالیت کرده است.


جفری فلتمن در دیدار بان کی مون با علی لاریجانی٬ رئیس مجلس نیز حضور داشته است.

 

واکنش آمریکا به دیدار دبیر کل سازمان ملل با مقامات ارشد جمهوری اسلامی

همزمان با انتقاد دبیر کل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران طی دیدار با مقامات جمهوری اسلامی، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا نه‌تنها مساله اتمی، بلکه نگرانی‌های دیگر از جمله پشتیبانی ایران از تروریسم و نیز حمایت از رژیم بشار اسد را هم با رهبران ایران درمیان بگذارد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه در واشنگتن گفت: "ما با دبیرکل، بان گی مون موافقیم که ایران در سوریه نقشی برای بازی کردن دارد و آن، دست‌برداشتن از حمایت بشار اسد و نیز توقف ارسال تجهیزات و تسلیحات و نفرستادن مشاوران برای کمک به رژیم سوریه است. این پیامی است که ما مایلیم هر مقامی که در نشست تهران شرکت کرده، آن را به رهبران ایران برساند."


گفتنی است، دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در نشست سران غیرمتعهدها به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه، در دیدار با مقام‌های ایرانی، ضمن اشاره به نفوذ ایران در سوریه، از وضعیت حقوق بشر در داخل ایران انتقاد کرد و همچنین از رهبران ایران خواست تا صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود را به اثبات برسانند.
 

قطع ناگهانی سخنان استاد دانشگاه تهران در برنامه زنده تلویزیونی و پخش آگهی انیمیشن

Posted: 30 Aug 2012 01:36 AM PDT

به دلیل اظهار نظر در مورد رابطه ایران مصر

جـــرس: سیمای جمهوری اسلامی همزمان با ورود محمد مُرسی، رئیس جمهور مصر به ایران، برنامه زنده خود درباره اجلاس تهران را که با حضور دو مجری و دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران برگزار می شد، حین سخنان متقی با آگهی کارتونی قطع کرد.


به گزارش بازتاب،در این برنامه مجریان از دکتر متقی به پرسش از وی درباره روابط ایران و مصر پرداختند، که این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد در این چهار، پنج سال، جمهوری اسلامی خیلی تلاش کرده تا با مصر ارتباط بگیرد، ولی مصر قبول نکرده است.


وی درباره مصر افزود: در انتخابات مصر، عمرموسی هم گفته بود که اگر رییس جمهور بشود، در ارتباط با ایران تحول ایجاد خواهد کرد، اما مرسی...


در این مقطع یکی از مجریان سخنان وی را به بهانه پخش تصاویر ورود مرسی قطع کرد و سپس مجری دیگر به سخنانی درباره اهمیت برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران پرداخت و نظر متقی را پرسید.


این استاد روابط بین الملل نیز، بعد از یک جمله کلی، مجددا به سراغ مصر رفت و گفت: یادمان نرود که اخوان المسلمین مصر نزدیک به عربستان هست و دنبال کمکهای اقتصادی است و... که مجددا سخنانش قطع شد و آگهی پویانمایی و انیمیشن آقای گاز و آقای مهندس پخش شد.