جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تدارک اجلاس غیرمتعهدها؛  تعطیلی پایخت برای حفظ آبرو

Posted: 13 Aug 2012 09:02 AM PDT

فرشید آل داوود
 جرس: جمهوری اسلامی برای برگزاری یک اجلاس بین المللی ، شهر تهران را به مدت 5 روز خواهد کرد. این اجلاس در هفته اول شهریور ماه برگزار می شود و گزارشهای منابع خبری حاکی است که  خانه های شخصی  و ویلاهای مدرن هم در بهترین نقاط تهران برای میهمانان اجلاس تدارک دیده شده و ترتیبی هم اتخاذ شده که میهمانان بتوانند برای گردش به شهرهای توریستی کشور از جمله شیراز و اصفهان اعزام شوند.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این ارتباط گفت: " ما در كنار هتل‌ها و هتل‌‌آپارتمان‌ها، از مهمانسراهاي دولتي و همچنين نهاد رياست جمهوري در سعدآباد استفاده مي‌كنيم."
علی سعید لو معاون بین الملل رئیس دولت و رئیس ستاد برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز تائید کرده که میهمانان خارجی اجلاس حسابی نقره داغ خواهند شد!
وی گفته نرخ هتلها برای مهمانان خارجی تا دو برابر قیمت محاسبه خواهد شد و از تاریخ 24 مرداد ماه تا 15 شهریور ماه نرخ این هتلها برای مهمانان خارجی تا دو برابر افزایش یافته و از مهمانان خارجی هزینه ها به صورت ارزی دریافت شود.
در کنار اینها، دولت هزینه هنگفتی را نیز برای برپایی این اجلاس متقبل شده و آنگونه که سایت های خبری در ایران نوشته اند ۵۰ میلیارد تومان صرف خرید ۲۰۰ خودروی بنز فوق لوکس برای مهمانان شرکت کننده در این اجلاس شده است.


تهران کلا تعطیل است !
محمدرضا محمودي معاون عمراني استاندار تهران با اعلام تمهيدات ويژه براي برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها گفت که حفاري خيابان‌ها كه از سوي سازمانهاي آب، برق، گاز و تلفن انجام مي‌شود، متوقف شده و اين روند تاپايان برگزاري اجلاس ادامه خواهد داشت.
شهرداري تهران همچنین موظف شده متكديان را جمع‌آوري كند كه در طول ماه رمضان اين طرح انجام شده و تا زمان برگزاري اجلاس نيز اين روند ادامه خواهد داشت.
از قرار معلوم شهروندان تهرانی نیز آزادی تردد نخواهند داشت و آنگونه که مسئولان برنامه ریزی کرده اند محدوديت‌هاي ترافيكي در روزهاي برگزاري اجلاس اعمال خواهد شد ، چرا كه ممكن است مسيرهاي ويژه براي انتقال ميهمانان در نظر گرفته شود.
حتی خط کشی معابر و لکه گیری آسفالت ها نیز در تهران تعطیل شده و گدایان نیز به صورت ضربتی جمع آوری خواهند شد تا تصویر ناشایستی از فقر و توسعه نیافتگی بر پایتخت عارض نشود. برق هم در طول اجلاس 5 روزه قطع نخواهد شد و به مسئولان شهرداری هشدار اکید داده شده که هرگونه کند و کاری در خیابانها ومعابر در طول برگزاری اجلاس ممنوع است.
مرتضی تمدن استاندار تهران گفته برای خفظ شان و جایگاه تهران این تدابیر اندیشیده شده است. وی توضیح نداد که آیا تعطیل نبودن شهر و تردد عادی مردم در خیابانها منافاتی با شان و اعتبار دارد یا خیر، اما تصریح کرد با توجه به اين‌كه تهران شهر ميزبان براي برگزاري اين اجلاس است، سعي کرده ایم شأن و جايگاه ميزباني خود را حفظ كنيم و در يك فضاي كاملا آبرومند و در شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي اين اجلاس را برگزار كنيم !
دولت حتی ترتیبی اتحاذ کرده که مردم، شهر تهران را ترک کنند و در مدت زمان اجلاس در شهر نباشند. تمدن با اشاره به برخي مسافرت‌ها در طول تعطيلات در نظر گرفته شده براي شهروندان تهراني، تاكيد كرد: " خود را موظف مي‌دانيم كه بحث ورود و خروج شهروندان را از طرق مختلف تسهيل كنيم."

مرخصی اجباری مجلسی ها
قرار است نمایندگان مجلس هم به تعطیلات فرستاده شوند. عبدالرضا مصري سخنگوي هيات رييسه مجلس تائید کرده كه نمايندگان همزمان با تعطيلي ها و همزمان با براي برگزاري اجلاس غيرمتعهدها، به تعطيلات تابستاني خواهند رفت.
وی افزود: " نمايندگان هفته آينده به حوزه‌هاي انتخابيه خود سركشي مي‌كنند و پس از آن با توجه به تعطيلي پنج روزه پايتخت، از اين فرصت استفاده كرديم و پانزده روز تعطيلات تابستاني دوم مجلس را همزمان با اين تعطيلات قرار داديم تا نمايندگان در اين مدت به حوزه‌هاي انتخابيه خود سركشي كنند.
علاوه بر این دولت همه امکانات بیت المال را برای برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد بسیج کرده است.


ضرر و زیان تعطیلی ها 
فعالان بخش خصوصی در ایران ، تعطیلات 5 روزه تهران را باعث به بار آمدن خسارات بزرگ به فعالیت بخش خصوصی می دانند و معتقدند دولت در این امر زیاده روی کرده است.
مسئولان دولتی هم تائید کرده اند که تعطیلات بر روند فعالیت بخش خصوصی تاثیر نامطلوب میگذارد. "عبدالعلي تاجي" معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور گفته است که بی شک اين تعطيلي بر روند كار بخش خصوصي نيز تاثيرگذار خواهد بود.
اما در این میان تند ترین انتقاد از سوی اسدالله عسکراولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بیان شد.
وی که عضو کمیسیون فضای کسب و کار، کارآفرینی و مقررات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز هست ، با اشاره به اینکه اگر تهران تعطیل شود کشور تعطیل می‌شود، گفت : "با تعطیل کردن تهران به مدت چند روز به دلیل حضور سران کشورهای غیرمتعهد صدمات جبران ناپذیری به کسب و کار وارد خواهد شد."
وی افزود: "اگر سران می‌خواهند بیایند ایران قدمشان بر روی چشم ولی راهکار درست این است که محدودیت تردد در مناطق رفت و آمد آن‌ها ایجاد کنیم و امنیت آن مناطق و هتل‌های محل اقامت آن‌ها را بالا ببریم و بقیه شهر را از جمله ادارات، بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی را به تعطیلی نکشانیم."
او ضمن مقایسه ایران و انگلیس تصریح کرد که " در لندن با وجود برگزاری المپیک هیچ روزی را تعطیل اعلام نکرده‌اند.
بر اساس ماده 26 قانون بهبود محیط کسب و کار، دولت حق اعلام تعطیلات رسمی تحت همچین شرایطی را ندارد و کمیسیون کسب و کار اتاق تهران قویاً خواستار تجدید نظر در مورد تعطیلی پیش روی تهران است.


نگرانی از آبروریزی سیاسی
صرفنظر از ابعاد تعطیلی پر حاشیه تهران، ابعاد سیاسی این موضوع نیز حائز اهمیت است. برخی چهره های سیاسی از فرصت برگزاری اجلاس استفاده کرده واظهارات شعارگونه ای در خصوص برگزاری این اجلاس در تهران مطرح می کنند.
از جمله علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته "حضور 120 کشور در اجلاس تهران ثابت خواهد کرد که ایران بر خلاف خواست امریکا منزوی نیست. "
غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم که چندی پیش گفته بود باید برای افزایش جمعیت کشور به 150 میلیون اقدام کنیم ، گفته برگزاری این اجلاس در تهران نشان می دهد كه ما به تحريم‌ها بي‌اعتنايي كرده و تحريم‌ها بر اوضاع كشور اثري نداشته است !
در این میان نگرانی از عدم حضور برخی کشورها درسطح سران ، مسئولان جمهوری اسلامی را نگران کرده است. از جمله این موارد احتمال عدم حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در تهران است. حضور وی از آن جهت اهمیت دارد که باید ریاست اجلاس از مصر به ایران منتقل شود و اگر مرسی حضور نیابد فرایند انتقال ریاست نم از مقام سطح پائین تر مصری به احمدی نژاد می تواند در حکم یک آبروریزی دیپلماتیک تلقی شود.
در همین راستا احمدی نژاد ، بقایی معاون ویژه خود را به مصر فرستاده تا شخصا از مرسی درخواست کند در اجلاس تهران حضور یابد.
با این حال مرسی هنوز برای حضور در این اجلاس تصمیم قطعی نگرفته است. محمدرضا فرقانی سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد هم ظاهرا به حضور مرسی بد بین است. وی در باره نتایج دیدار بقایی و مرسی به خبرنگاران گفته آقای مرسی آمادگی خود را جهت حضوراعلام اما گفته نتیجه را در آینده ای نزدیک به صورت رسمی اعلام خواهد کرد !

جوابیه‌ی تازه به مصاحبه‌‌ی جرس با عبدالکریم لاهیجی

Posted: 13 Aug 2012 08:38 AM PDT

جرس: عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر در گفتگو با "جرس" که در تاریخ 18 خردادماه امسال انجام شد، برخی انتقادها را متوجه گودرز افتخار جهرمی رییس کنونی کانون وکلای دادگستری کرد و صلاحیت وی را برای تصدی این پست زیر سوال برد. در پی انتشار این مصاحبه سيد رضا مهدوي نجم آبادي وكيل پايه يك دادگستري با ارسال جوابیه ای برای جرس به اظهارات آقای لاهیجی در آن مصاحبه پاسخ داد. آقای لاهیجی نیز با ارسال متنی خطاب به آقای نجم آبادی ادعاهای وی را زیر سوال برد. اکنون آقای نجم آبادی جوابیه ای تازه برای جرس ارسال کرده است و در آن اظهارات دکتر لاهیجی در جوابیه‌ی آخرشان را رد کرده و به دفاع از کارنامه رییس کنونی کانون وکلا پرداخته است. جرس برای انعکاس دادن صدای دو طرف این ماجرا اقدام به انتشار جوابیه دوم آقای نجم آبادی می کند که متن آن را می توانید در زیر بخوانید.

جناب آقای عبدالکریم لاهیجی

مطالبي كه در ١١ مرداد ٩١ در جواب به نامه اينجانب كه يك روز قبل از آن منتشر شده بود، مرقوم داشته‌ايد ملاحظه كردم. متأسفانه به تذكرات خير خواهانه اينجانب توجه نفرموده ايد. معروض داشته بودم كه انجام وظيفه اي كه در مورد حقوق بشر بعهده گرفته ايد مستلزم دقت و رعايت عدالت و انصاف است. اي كاش پاسخ اينجانب را چند روز ديرتر اما با مطالعه و مراجعه به اسناد و مدارك، پرسش از ديگران و بدون خشم مي داديد نه اينكه با عجله به نوشتن مطالب ناصحيح ادامه دهيد.
١- مرقوم داشته ايد نايب رئيس فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر هستيد و اعتراض كرده ايد كه چرا در نامه من به جاي فدراسيون، كنفدراسيون ذكر شده است. آقاي محترم اين گناه بنده نيست، جنابعالي لااقل مقدمه مصاحبه خودتان را ميخوانديد. در آنجا شما را بعنوان «نايب رئيس كنفدراسيون بين المللي حقوق بشر» معرفي كرده بودند منهم رعايت امانت كردم. اگر مطلب خودتان را كه منتشر شده با دقت ملاحظه فرموده بوديد اينگونه به اينجانب پاسخ نمي داديد. بخوبي مي دانيد كه بحث ما در باره «فدراسيون» يا «كنفدراسيون» نيست بلكه بنظر مي رسد ذكر اين گونه مباحث فقط براي عدم توجه خوانندگان به مطالب اصلي است.
٢- سخنراني آيت الله خميني در فرودگاه مهرآباد چيزي نيست كه قابل انكار باشد. من براي اطمينان بيشتر به آرشيو روزنامه هاي اطلاعات و كيهان مراجعه كردم، ديدم اين موضوع در روزنامه‌هاي آن زمان هم منعكس شده و بخشي از سخنان ايشان هم در آنجا نوشته شده است. اي كاش از بعضي از كساني كه با همان هواپيما همراه با آيت الله خميني به ايران آمده بودند و اكنون در فرانسه هستند پرسيده بوديد و يا با توجه به اهميت موضوع براي جنابعالي به آرشيو روزنامه ها مراجعه مي كرديد.
اينكه خواسته ايد از صدا و سيما بخواهند كه يكبار ديگر آنرا پخش كند، باید به عرض برسانم که اینجانب چنین نفوذ و قدرتی ندارم که بتوانم این خواسته را بر آورده کنم. اما هر سال در سالگرد ورود آيت الله خميني به تهران سخنراني را پخش مي كنند. امسال هم حتماً اين كار را خواهند كرد. اما جنابعالي در ايران نيستيد كه آنرا تماشا کنید. اينكه مرقوم داشته‌ايد « تا سيه روي شود...» اينجانب هرگز خواهان سيه روي شدن شما نيستم، ميدانم كه فراموش كرده ايد. براي من هم ممكن است در سن و سال جنابعالي چنين فراموشي‌هائي پيش آيد. فقط بايد دقت كنيم كه فراموشي ها موجب نشود كه مطالب نادرست آنهم عليه افراد بيان كنيم.
٣- جنابعالي دربند سوم نامه تان باز هم به حاشيه رفته ‌و مرتكب اشتباه شده ايد و براساس اشتباه خودتان نتيجه گيري كرده ايد . آقاي دكتر افتخار بمدت ١٢ سال براي تحصيل در فرانسه ‌اقامت نداشته اند. ايشان بمدت ٦ سال از سال ١٣٥٠ تا ١٣٥٦ در فرانسه اقامت داشته اند و دو درجه دكترا كسب كرده اند. براي بنده آنچه مهم است انسانيت ايشان است.
٤- آنچه كه اينجانب در مورد ملاقات آقاي دكتر افتخار همراه با عده اي از دانشجويان با مرحوم آيت الله طالقاني بيان كردم به این علت بود که خود حضور داشتم. اين را هم مي دانم كه وقتي آقاي دكتر افتخار براي عضويت در شوراي نگهبان به مجلس معرفي شدند در روز رأي گيري ١٩٥ نفر از نمايندگان حضور داشتند ١٩٢ نفر به دكتر افتخار رأي مثبت دادند كه با نفر دوم فاصله زيادي داشت. مي دانيد كه در مجلس اول اكثر قريب باتفاق نمايندگان از مبارزان قبل از پيروزي انقلاب بودند. بهر حال آقاي دكتر افتخار براي آنان ناشناخته نبوده است كه به او چنين راي بالائي داده اند. بعلاوه چه لزومي دارد كه من بخواهم براي ايشان سابقه فعاليت سياسي به قول شما تعبيه نمايم. ايشان ديگر به قول خودشان به دوران بازنشستگي نزديك مي شوند و اگر هم گاهي مطلبي بيان مي كنند براي يادآوري است.
٥- نوشته ايد كه چگونه من به پرونده آقاي دكتر افتخار در كانون دسترسي پيدا كرده ام كه نوشته شما را نقل كنم. خيلي ساده است به مدير داخلي كانون گفتم قصد دارم به نوشته جنابعالي پاسخ دهم خواهش كردم و ايشان هم هر سه درخواست ايشان براي سرپرستي كارآموزي به من نشان دادند و نوشته شما را خواندم. من نمي خواهم مطالب نادرست به اطلاع خوانندگان برسانم بنابراين در هر مورد به دنبال سند و مدرك هستم. مدعي دفاع كردن از حقوق بشر هم نيستم در‌ حاليكه هميشه تا آنجا كه مي‌توانسته ام از حقوق ستمديده ها دفاع كرده ام. ادعائي هم ندارم اما براي من حيثيت انسانها و صداقت در گفتار و كردار خيلي مهم است. در مورد سوگند وكلا سخن گفته ايد خواهش ميكنم جنابعالي به همان سوگند وفادار باشيد و خلاف آن عمل نكنيد تا ديگران از شما درس بگيرند.
٦- در مورد بند ٦ نامه جنابعالي به عرض ميرسانم در پاسخ به جنابعالي نوشته بودم كه دو دوره عضو هيأت مديره كانون وكلا بوده ام و به مقررات آشنائي كامل دارم. جنابعالي باز هم به تعويق افتادن انتخابات هيأت مديره درسال ٥٩ را به شورايعالي قضائي نسبت داده ايد. در پاسخ قبلي، به شما نوشتم كه اين امر مصوبه شوراي انقلاب بوده است نه شورايعالي قضائي.
جنابعالي در مصاحبه خود مرتكب چندين غلط فاحش شده ايد. تصور مي كردم وقتي نامه اينجانب را مي بينيد تحقيق مي كنيد وقتي در مي يابيد كه چه اشتباهاتي كرده ايد از خوانندگان عذر خواهي مي‌نمائيد، اما متأسفانه نه تنها چنين نكرديد بلكه هم بر اشتباه خود پافشاري مي كنيد وهم مطالب حاشيه‌اي ديگري عنوان مي نماييد تا اذهان را از خلاف واقع هائي كه بيان كرده ايد دور نمائيد. بار ديگر دعا ميكنم كه خداوند همه ما را از لغزشها دور بدارد و به ما توفيق خدمت به مردم همره با راستي و درستي عنايت كند از خوانندگان مي خواهم كه يكبار ديگر مصاحبه جناب آقاي لاهيجي را بخوانند و پاسخ مورخ ١٤/4/٩١ اينجانب كه در ١٠ مرداد منتشر شده را مطالعه كنند و سپس قضاوت نمايند.
در خاتمه اضافه مي نمايم من جنابعالي را يكبار ديده ام قبل از پيروزي انقلاب همراه با مرحوم شهيد مفتح در دانشگاه ملي. آنروز در سالن ورزش، دكتر افتخار سخنران اول بود كه كوتاه صحبت كرد و دكتر مفتح مفصل سخن گفت جنابعالي هم سخنراني كوتاهي داشتيد خيلي ادعاي مسلماني كرديد. بهمين جهت توجه شما را به اين آيه شريفه قرآني جلب ميكنم
لاتفف ماليس لك به علم اِنّ السمع و البصر و الفواد كل اولئك كان عنه مسؤلا (بني اسرائيل ٣٦)

 

 

پیامد حذف بودجه مدیریت بحران؛ دیوارهایی که بر سر مردم خراب شدند

Posted: 13 Aug 2012 07:57 AM PDT

مرجان سیادت
 جرس: زلزله آذربایجان یک روز پس از وقوع تبدیل به فاجعه می شود؛ آب، غذا، چادر و لباس که چهار نیاز اساسی انسان های زلزله زده به شمار می رود، موجود نیست و از همه دردناک تر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برخی بخش های خبری وقوع این زمین لرزه را اطلاع می دهد و سپس زلزله بایکوت می شود. تعدادی از خبرنگاران پس مطلع شدن از عمق فاجعه سوار بر خودروهای شخصی روانه مناطق زلزله زده می شوند و آنچه منتشر می شود جز ناکارآمدی نهادهای امدادگر، ستادهای مدیریت بحران و مجموعه عوامل دخیل کنترل بحران نیست.

 براساس گزارش خبرنگاران فاجعه غذا در روستاهاي زلزله زده جدی شده و مردم از گرسنگي در حال تلف شدن هستند. آنطور که خبرگزاری مهر به نقل از حادثه دیدگان خبر داده سرنوشت بسیاری از خانواده مشخص نیست و بسیاری از وضعیت خویشاوندان خود بی خبرند. در اثر این زلزله 530 روستا بین 100 تا 70 درصد تخریب شده اند و آمار کشته شدگان بین 300 تا 500 نفر مخابره شده است. به گفته رییس ستاد مدیریت بحران کشور تعداد خانه های تخریب شده پنج هزار واحد بوده است.
علاوه بر این درحالی که کانون زلزله شهرستان اهر بوده اما تنها بیمارستان این شهر از کمبود پزشک متخصص رنج می برد و تنها دو پزشک متخصص داخلی و رادیولوژی در این بیمارستان فعالیت می کنند.
خبرگزاری حکومتی فارس به نقل از نماینده مردم ورزقان در مجلس گزارش داد: "اتفاقی که برای کشته‌شدگان زلزله در آذربایجان‌شرقی و ورزقان افتاده قابل درک است اما اینکه سو‌مدیریت و توزیع بسیار نامناسب بر روند رساندن اقلام به زلزله‌زدگان حاکم است، غیرقابل فهم است. در صورتی که عمق فاجعه درست و به نحو مقتضی انعکاس و اعلام می‌شد وضعیت در منطقه بسیار بهتر از الان بود." به گفته این نماینده مجلس "مسئولانی که از شبکه‌های سراسری از توزیع سریع و مناسب اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان خبر می‌دهند، حقیقت را کتمان می‌کنند."
فقدان امدادرسانی به اندازه ای است که صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز در اعتراض به این وضعیت خواستار تسریع در کمک‌رسانی به حادثه دیدگان زلزله در شمال غرب کشور شد.
"جرس" در این گزارش به شرح آنچه تاکنون روی داده و بررسی علت اصلی ناکارآمدی دولت و مجموعه های امدادی کشور در بلایای طبیعی مانند زلزله می پردازد.

حذف بودجه‌ی استراتژیک

درست چهار روز پیش از وقوع زلزله آذربایجان این خبر به نقل از روزنامه خراسان، روی خروجی برخی از رسانه ها قرار گرفت: "بر اساس پي گيري هاي يک نهاد نظارتي، مشخص شده دولت مبلغي بيش از هزار ميليارد تومان از بودجه هاي مربوط به مديريت بحران را طي هفته هاي اخير در اختيار وزارت جهادکشاورزي قرار داده تا بابت سهم دولت در اجراي سامانه آبياري تحت فشار در مزارع سراسر کشور هزينه شود. بر اساس گزارش اين نهاد نظارتي، مصوبه فوق مغايرت هاي متعددي با قوانين دارد."
به گفته منابع خبری جرس "بی اعتقادی رییس دولت به ردیف بودجه مصوب مجلس امری عادی است اما واگذاری بودجه بحران آن هم برای کشوری مثل ایران به مسایل دیگر کمی عجیب به نظر می رسد. شخص آقای احمدی نژاد در جریان هستند که براساس برآوردهای محرمانه در صورت وقوع زلزله در تهران بزرگ آن هم بین ساعت دوازده بامداد تا شش صبح نزدیک به هشت میلیون از جمعیت چهارده میلیونی این شهر کشته می شوند و این رقم در ساعت های غیر از این بین یک میلیون و نیم تا دو میلیون نفر خواهد بود."
 

تکرار تجربه‌ی بم
سخن از زلزله که می آید که ناخودآگاه اذهان به سمت "بم" می رود که چگونه نزدیک به سی هزار ایرانی در آن حادثه جان خود را از دست دادند و همین تعداد انسان مجروع و معلول شدند و صدها هزار نفر بی خانمان برجای گذاشت. همان زمان بسیاری بر این عقیده بودند که ناهماهنگی دستگاه های مدیریت بحران سبب افزایش تلفات انسانی پس از وقوع زلزله شده است. اما گویا بم درس عبرتی برای دستگاه های اجرایی جمهوری اسلامی نشده و آنچه از مدیریت بحران به گوش می رسد برگزاری مانور زلزله در مدارس کشور است که معمولا دانش آموزان به چشم زنگ تفریح به آن نگاه می کنند.

هشدارهایی که شنیده نمی شود
ایران روی کمربند زلزله جهان قرار داد و این نکته را تقریبا همه ایرانیان در کتاب های درسی خود مطالعه کرده یا در مطبوعات خوانده اند اما به نظر می رسد هشدارهای کارشناسان زلزله با آنچه دولت ها در عمل انجام می دهند فاصله زیادی دارد. به گفته پرفسور بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران"در هیچ جای دنیا زلزله ۶ ریشتری کشته نمی‌دهد و در نهایت حداکثر در چنین زلزله‌ای باید۱۰ نفر زخمی می‌شد. اگر این زلزله به جای ساعت 17 ساعت ۵ صبح رخ می‌داد همانند زلزله بم چندین هزار کشته بر جای می‌گذاشت‌."
این کارشناس زلزله اظهار داشت: "از آنجا که ساختمان‌های روستاهای ما ضعیف بودند، خسارت زیادی وراد شده است. البته تمام روستای کشور به درد مقاوم نبودن ساختمان‌هایشان مبتلا هستند و قطعا حتی اگر شهر تهران زلزله‌ای با این شدت بیاید زخمی‌های زیادی خواهد داشت‌ اگرچه در ۱۰ سال گذشته برای شهر تهران مدیریت بحران ورود جدی داشته است اما این مدیریت کافی نیست‌."
به گفته وی ایران کشوری زلزله خیزی است و در بحث زمین‌شناسی شانس و اقبال مطرح نیست ‌ما نمی‌تونیم قوانین طبیعت را به سخره بگیریم بلکه باید همانند کشور ژاپن وآمریکا به مقاوم سازی ساختمان‌های خود بپردازیم تا زلزله ۶ ریشتری ما را با فاجعه مواجه نسازد‌.
با این حال رییس سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی مدعی است "امكانات دولت محدود است و نمي تواند همه توقعات ساكنان بافت هاي فرسوده كه اغلب چندين خانوار در يك واحد مسكوني هستند را برآورده كند.‌ دولت براي نوسازي بافت فرسوده روستايي، دو ميليون تومان كمك بلاعوض و 12 ميليون تومان وام نيز در اختيار روستانشينان قرار داد."
اظهارات این مقام مسوول در حالی است که رقم یکی از اختلاس های اعلام شده در ایران به سه هزار میلیارد تومان می رسد.

خنده بازار صدا و سیما
صدا و سیمای جمهوری اسلامی اما در این فاجعه گویا بیشترین انتقادها را به دلیل نوع خاص و کم نظیر اطلاع رسانی به خود اختصاص داده است تا جایی که تا ساعت ها پس از وقوع حادثه زلزله 3/6 ریشتری آذربایجانی، هیچ خبری در شبکه های داخلی یا خارجی تنها رسانه رسمی کشور منتشر نشد و حجم قابل توجهی از اخبار به وقایع سوریه اختصاص یافت. صدا و سیما همچنین هیچ اطلاعیه ای در خصوص نیازهای احتمالی مناطق زلزله زده به مواد غذایی، خون یا پزشک نکرد و مردم با مطلع شدن از طریق شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک به صورت خودجوش روانه مراکز اهدا خون شدند. آنطور که وب سایت عصر ایران نوشته "صدا و سیما درحالی که مردم مناطق زلزله زده داغدار هستند سیما به جای اصلاح رویکرد خود در این قبیل موارد ، بدوت توجه اخلاقی و عرفی به این که مردم شمال غرب کشور داغدار و آواره شده اند و مردم سایر نقاط کشور نیز عزادار و شریک درد هومطنانشان هستند ، اقدام به پخش برنامه طنز خنده بازار کرد." یکی دیگر از سایت ها خبری جمهوری اسلامی هم در اعتراض به عملکرد صدا و سیما، فردا را عزای عمومی اعلام کرد.
به گفته نماینده سابق اهر در مجلس " متاسفانه صدا و سیما در امر اطلاع رسانی خوب عمل نکرد و حتی شبکه استانی هم ضعیف عمل کرد و شبکه‌های خارجی خیلی بهتر از صدا و سیما عمل کردند. اگر اطلاع رسانی به موقع توسط صدا و سیما انجام می‌شد خیلی از کمک‌های مردمی و حتی کمک‌های خارجی به این مناطق سرازیر می‌شد و متاسفانه تا ساعت ۵ صبح امروز هیچ نیروی امدادی و کمکی صورت نگرفت. اگر از دیشب امدادرسانی هوایی و بالگردهای امداد در منطقه حضور پیدا می‌کردند شاهد تلفات کمتری بودیم چرا که برخی برای انتقال اعضای خانواده خود به بیمارستان تبریز چند ساعت در راه بودند و راههای مواصلاتی هم با مشکل مواجه بود اما متاسفانه بالگرد‌ها به موقع در منطقه حضور پیدا نکردند."
اکبر علمی از نمایندگان تبریز در ادوار شش و هفتم مجلس درباره عملکرد صدا و سیما به خبرگزاری ایلنا گفت "در وضعیتی که بسیاری از خویشاوندان و نزدیکان اهالی مناطق زلزله زده در نگرانی شدید به سر می‌برند و جویای احوالات اقوام خود هستند‌ صداوسیما حتی در قالب یک خبر مهم نیز اخبار زلزله را به درستی منعکس نمی‌کند بنابراین مردم ناگزیر هستند اخبار و اطلاعات خودرا از منابعی شبکه‌های ماهواره‌ای که بسیار فعال‌تر از صداوسیمای جمهوری اسلامی عمل می‌کنند کسب کنند‌."

 

 

بهره برداری ایران از درام روهینگیاها در برمه

Posted: 13 Aug 2012 07:57 AM PDT

مسعود نورمحمدی
 روزنامه لوموند روز شنبه 11 اوت 2012 در گزارشی با عنوان "ایران از درام روهینگیاها در برمه بهره برداری می کند"، نوشت: "بحران انسانی مسلمانان روهینگیا در کشور برمه، باعث فرار هزاران نفر به بنگلادش برای دوری از خشونت های مذهبی و سرکوب شده است. این موضوع، رقابت شدیدی بین ترکیه، ایران و عربستان سعودی برای کسب اعتبار سیاسی در میان مسلمانان جهان به وجود آورده است. "

احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه هشتم اوت به همراه تجهیزات پزشکی و کمک های جمع آوری شده توسط هلال احمر ترکیه، به برمه رفت. بر روی بسته های اهدایی، برچسب "بیش از 50 هزار مسلمان و 20 هزار بودایی مجبور به ترک خانه های خود شده اند"، خورده بود. عربستان سعودی نیز از جامعه جهانی خواست تا وارد عمل شده و " اعمال وحشیانه و نقض حقوق بشر" در برمه را تقبیح کند. عربستان، وقایع برمه را " تصفیه قومی " می داند.
اما ایران برای حمایت از قوم روهینگیا، لحن تهاجمی و ضد غربی انتخاب کرده است. آیت الله علی خامنه ای و برخی ازمقامات بلند پایه نزدیک به وی " کشتار " مسلمانان در برمه را محکوم کردند. سازمان ملل متحد، قوم روهینگیا را به عنوان " کسانی که بیشترین آزار و اذیت در جهان را دیده اند " معرفی کرده است.
قوم روهینگیا متشکل از 800 هزار مسلمان هستند که در شمال غربی کشور برمه و در مرز بنگلادش زندگی می کنند. اکثریت مردم برمه بودایی هستند.
دور جدید خشونت و شورش های مذهبی که از ژوئن آغاز شده است، تا کنون منجر به کشته شدن 80 نفر و زخمی شدن 109 نفر و آواره شدن هزاران نفر شده است. سازمان دیده بان حقوق بشر، نیروهای امنیتی برمه را به " کشتار، خشونت و بازداشت گسترده " قوم روهینگیا متهم کرد.
از سوی دیگر دولت بنگلادش به سه موسسه مردم نهاد غربی- پزشکان بدون مرز، اقدام علیه گرسنگی و مسلم عید- دستور داد تا فعالیت های خود در منطقه کوکس بازار، در نزدیکی برمه را متوقف کنند. این دولت همچنین آنها را متهم کرد که با فعالیت های خود، پناهندگان را برای ورود به بنگلادش تشویق می کنند. این در حالی است که بنگلادش در حال حاضر میزبان سیصد هزار نفر از این افراد است که سی هزار نفر از آنها در دو کمپ در منطقه جنوبی کشور و تحت نظارت سازمان ملل زندگی می کنند.
در این میان برخی سایت های خبری در ایران، ارزیابی های عجیب و شگفت انگیزی از اوضاع برمه منتشر کرده اند. خبرگزاری مهر از کشته شدن 52 هزار نفر خبر داده است. علی خامنه ای، سازمان ملل را محکوم و آنها را " مدافعان دروغین حقوق بشر " دانست. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز روز 22 ژوئیه، مواضع غرب در مقابل " حرکات تروریستی " در برمه را مورد انتقاد قرار داد و به طعنه گفت: " همان طور که برای سوریه نیروی صلح می فرستید به برمه هم نیروی صلح اعزام کنید. "
وبسایت تابناک، متعلق به محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از نزدیکان علی خامنه ای، به تازگی عکس های غیرواقعی از آزار و شکنجه مسلمانان در برمه منتشر کرده است. سومین عکس در این مجموعه که همگی آنها خشونت علیه قوم روهینگیا را به تصویر کشیده است در واقع پس از انفجار یک کامیون نفتکش در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2010 گرفته شده است.
در روز های 24 و 29 ژوئیه، دو گردهمایی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران توسط نیروهای بسیجی و در اعتراض به خشونت ها در برمه برگزار شد. عبدالعلی گواهی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در یکی از واحدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین تظاهرات حضور داشت.
در این خصوص باید به دنبال پاسخ این سوال بود که هدف از ارائه اطلاعات غلط و خشم بخشی از رژیم ایران از وقایع برمه چیست؟ به عقیده سایت دیگربان که رسانه های نزدیک به محافظه کاران را رصد می کند، "اشخاص و رسانه های نزدیک به رهبری به دنبال تاسیس یک جبهه جدید علیه مخالفان نظام چه در داخل و چه در خارج از کشور هستند." این سایت می گوید: "موسساتی که تحت نظارت رهبری هستند، قصد دارند تا افکار عمومی را از افزایش قیمت ها منحرف کرده و به آنچه که "کشتار مسلمانان" می نامند، درگیر کنند.
تورم در ایران به صورت رسمی 21 درصد اعلام شده است ولی به عقیده برخی از اقتصاددانان به دلیل تشدید تحریم های جهانی، نرخ واقعی تورم در ایران، دو برابر این مقدار است.
 

شوراي صنفي نمايش: سینما آزادی حق پخش فیلم ندارد

Posted: 13 Aug 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت، تمام پنج سالن سینما «آزادی» را از نمایش کلیه فیلم‌های سینمایی محروم کند.


به گزارش ایسنا، حبیب کاوش درباره این که آیا سالن‌های مختلف سینما آزادی به جز سالن سرگروه آن می‌توانند حواله اکران فیلم‌های عید فطر را دریافت کنند تصریح کرد: خیر. ما در جلسه‌‌مان مصوب کرده بودیم که زیر گروه‌های این سینما هم از چرخه اکران حذف شده‌اند.


سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد: به دلیل تخلفات سینما «آزادی» هم سرگروهی سینما «آزادی» از آن مجموعه گرفته شده و هم سالن‌های زیر گروه آن سینما فعلا حق نمایش هیچ فیلمی را ندارد.


پردیس سینمایی آزادی پرمخاطب‌ترین مجموعه سینمایی کشور است که به تنهایی حدود یازده درصد از فروش سالانه سینما را در کل کشور برعهده دارد.


در ماه‌های اخیر چالش میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش برای اکران برخی از فیلم‌های سینمایی به شدت بالا گرفته است. از آنجا که یکی از مالکان سینما آزادی حوزه هنری است شورای صنفی نمایش به دلیل کنترل رفتارهای حوزه هنری و همچنین تنبیه این سینما به دلیل آنچه رفتار فراقانونی و غیرقانونی خوانده بود‌‌، «آزادی» را ابتدا از سرگروهی حذف و در جدیدترین اقدام علاوه بر سالن سرگروه‌، تمام چهار سالن دیگر این سینما هم فعلا و تا تصمیم بعدی اعضای شورای صنفی نمایش نمی‌توانند هیچ فیلمی را اکران کنند.


این روزها سینما «آزادی» فیلم‌های قدیمی «آزمایشگاه»، «شور شیرین»، «قفس طلایی» ، «چک» ، «راه بهشت» ، «بدون اجازه» و «کیمیا و خاک» را اکران می‌کند و برای اکران فیلم‌های جدید در روزهای آتی با تصمیم اخیر شورای صنفی نمایش، قطعا دچار مشکل می‌شود.
 

پیام ارتش آزاد سوریه برای خانواده های اسیران ایرانی

Posted: 13 Aug 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: ارتش آزاد سوریه از خانواده های گروگان های ایرانی خواست بر نظام جمهوری اسلامی ایران فشار وارد سازند تا از پشتیبانی از رژیم اسد خودداری کند.


به گزارش العربیه، یکی از اعضای گردان البراء، که 48 تن از اتباع ایران را در دمشق به گروگان گرفته است در یک پیام تصویری تاکید کرد : " بدون شک رژیم اسد رفتنی است و خانواده های بازداشت شدگان برای حفظ روابط بین دو ملت برادر - ایران و سوریه – بر دولت خویش فشار وارد کنند تا حمایت از اسد را متوقف سازد."


ارتش آزاد سوریه که شاخه نظامی مخالفان رژیم اسد است هفته گذشته 48 تن از اتباع ایرانی که آنها را عضو سپاه پاسدران معرفی کرد، هنگامی که بوسیله اتوبوس در دمشق در حال تردد بودند با هماهنگی راننده اتوبوس به گروگان گرفت.


سپس اعلام شد برخی از بازداشت شدگان از فرماندهان سپاه پاسدران در آذربایجان غربی و چند شهر دیگر هستند و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تایید کرد که برخی از بازداشت شدگان "بازنشسته سپاه و ارتش" هستند.


ارتش آزاد در این بیانیه تاکید کرده است رژیم سوریه دو بار تلاش کرد " اسیران ایرانی" را آزاد کند اما با شکست مواجه شد.


این سازمان مسلح مخالف، رژیم اسد را مسئول حفظ جان " اسیران باقی مانده " دانست و تاکید کرد: "رژیم جنایتکار اسد را مسئول کامل حفظ جان اسیران باقی مانده می دانیم و اعلام می کنیم که پناه بردن به زور اشتباهی است که عواقب آن وخیم خواهد بود."


گروگان گیران همچنین تاکید کردند تنها در صورت توقف بمباران ها و گلوله باران شهرها و پایان دادن به محاصره شهرها در مورد آزادسازی " اسیران ایرانی" گفتگو خواهند کرد .


ارتش آزاد اعلام داشت: " سلامت جان اسیران ایرانی مهمتر از سلامت جان مردم ما نیست و در صورت پاسخ ندادن رژیم به خواسته های ما، اعلام می کنیم که دست به اقدام قاطع خواهیم زد."


مخالفان همچنین خطاب به مردم سوریه گفتند: "هر چند که برخی کشورها از پشتیبانی از ما شانه خالی کرده اند اما پیروزی نزدیک است."
 

وزارت کشور: مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت اجازه فعالیت ندارند

Posted: 13 Aug 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: معاون سیاسی وزیر كشور، فعالیت دو تشکل جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب که توسط دولت محمود احمدی نژاد منحل شده اند را ممنوع اعلام کرد و مدعی شد این دو تشکل اجازه حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ندارند.


صولت مرتضوی واگذار كردن برگزاری انتخابات به نهادی غیر از دولت را به نفع كشور نمی‌داند و همزمان معتقد است كه حزبی شدن كشور و برگزاری انتخابات بصورت كاملا حزبی، آسیب‌هایی خواهد داشت.


به گزارش ایسنا، مرتضوی گفت: اینكه بخواهند اجرای انتخابات را از قوه مجریه بگیرند و به قوه دیگری محول كنند، خلاف صریح قانون اساسی گام برداشته شده است و اساسا این بحث چه از نظر حقوقی و چه از نظر اجرایی، قابلیت اجرا ندارد.


معاون سیاسی وزیر كشور با بیان اینكه "از نظر اجرایی، سایر قوا اجازه ورود به مباحث اجرایی را ندارند"، افزود: با این حال اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید یك دستگاه عریض و طویل را در كشور طراحی كرد كه بسیار هم هزینه‌بر است. حال هر قانونی كه بار مالی داشته باشد حتما باید از سوی دولت ارائه شود. بنابراین اینكه بخواهند برگزاری انتخابات را عملا و منطقا از قوه مجریه بگیرند و به قوه دیگری دهند یا شریكی برای این امر قائل شوند تداخل قوا را تداعی می‌كند و امكان‌پذیر نیست.


اصلاح قانون انتخابات، به انتخابات ریاست جمهوری آینده نمی‌رسد
معاون سیاسی وزیر كشور در ادامه، درباره بحث‌هایی كه اخیرا درباره اصلاح قانون انتخابات مطرح شده است و علت ورود رهبری به این بحث و نوع بررسی مجمع تشخیص مصلت نظام گفت: اول از همه باید گفت آنچه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است با آنچه در رسانه‌ها و مجلس مطرح شده تفاوت دارد.


مرتضوی در برابر این پرسش كه "آیا اصلاح قانون انتخابات، به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده می‌رسد؟" پاسخ داد: خیر؛ اساسا اگر این بحث را حتی در قالب طرح به مجلس ببرند قطعا بعید است به این دوره از انتخابات برسد.


حزبی شدن این خطر را دارد كه احزاب، دولت‌ها و امكانات را در دست بگیرند
معاون سیاسی وزیر كشور درباره نوع نگاهی كه به احزاب و سیستم حزبی در ایران وجود دارد، با بیان اینكه "ما معتقدیم كه احزاب می‌توانند كمك‌دهنده باشد"، مدعی شد: اینكه ما احزاب را بر امورات مملكت مسلط كنیم، یكسری محاسن و یكسری معایب دارد. حسنش این است كه مثلا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حزب الف انتخاب می‌شود و مردم معطل نمی‌مانند تا از بین داوطلبان مثلا سی نفر را انتخاب كنند. در این صورت هزینه‌ها كمتر و نتیجه سریع‌تر اعلام می‌شود ولی این بحث یك عیب هم دارد و آن اینكه تا انتهای مملكت ما، حزبی عمل خواهد شد در این صورت ورود چهره‌های جدید و شخصیت‌های مستقل به مقوله انتخابات اساسا محدود می‌شود و این عیب نظام حزبی قلمداد می‌شود.


وی ادامه داد: خطر دیگر این است كه وقتی احزاب، دولت‌ها را به دست بگیرند امكانات را هم در دست می‌گیرند. با این توضیحات، اگر می‌خواهیم نظام را حزبی كنیم باید سازوكاری را درباره پیشگیری از تكاثر و تسلط احزاب بر مقدرات مملكت داشته باشیم، چراكه اگر حزبی سوار شد، پیاده كردنش مشكل است چون مجلس و دولت را تشكیل می‌‌دهد و تمام امكانات مملكت را در اختیار می‌گیرد و بعد از آن تسلط بر مقدرات كشور برایش میسر می‌شود.


یارانه‌ای كه به احزاب می‌دادند به درد احزاب نمی‌خورد
مرتضوی در همین راستا در پاسخ به پرسشی درباره علت قطع یارانه احزاب در دولت كنونی، با بیان اینكه "اینطور نبود كه احمدی‌نژاد یارانه احزاب را قطع كند"، اظهار كرد: این موضوع متاسفانه ظلمی است كه برخی اوقات در حق دولت می‌شود. اصلا یارانه‌ای كه به احزاب می‌دادند به درد احزاب نمی‌خورد ضمن اینكه یارانه دادن به احزاب، استفاده ابزاری كردن از احزاب و بدین معنی است كه دولت پول بدهد و حزب بسازد.


معاون سیاسی وزیر كشور ادعا كرد: اگر دولت بخواهد تمام وقت خود را برای پاسخگویی به این مطالب بگذارد به كارهای دیگرش نمی‌رسد. قطعا دولت به تكثر افكار و سلایق اعتقاد دارد اما اینكه دولت خود را بدهكار و مدیون حزبی بداند اینطور نیست. در مشی احمدی‌نژاد این موضوع كه خود را بدهكار احزاب بداند وجود ندارد.


وی با ادعای اینكه "مصادیق دیكتاتوری حزبی را باید خارج از كشور جستجو كرد و ما در داخل چنین مصادیقی نداشته‌ایم"، افزود: در انتخابات مجلس نهم احدی مانع ورود كسی به انتخابات نشد. ما همواره از سلایق مختلف دعوت كرده‌ایم كه در انتخابات شركت كنند. البته برخی احزاب هستند كه منحل شده‌‌اند و نمی‌‌توانند فعالیت سیاسی كنند ولی تعدادشان فقط 2 حزب است و مابقی احزاب می‌توانند كاندیدا داشته باشند. به هر ترتیب نظام انتخابات یك چارچوب‌هایی دارد و كسانی كه در این چارچوب قانونی كار خود را انجام دهند به عنوان داوطلب می‌توانند در معرض رای و افكار عمومی قرار بگیرند.


اعضای احزاب منحله نمی‌توانند عضو حزب دیگری باشند
مرتضوی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مجاز بودن فعالیت حزبی برخی اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشاركت - كه از سوی وزارت كشور منحل اعلام شده‌اند ـ ادعا کرد: بر اساس قانون احزاب، فعالیت احزاب آزاد است مگر اینكه موجب اخلال در نظام شود. هر كسی می‌تواند در هر حزبی باشد و عضویت در حزب شرایطی دارد كه اگر افراد شرایط لازم را داشته باشند، فعالیت‌شان بلامانع است. البته باید گفت كه اعضای احزاب منحله نمی‌توانند عضو حزب دیگری باشند مگر اینكه قانون احزاب اصلاح شود.


بنیاد باران از كمیسیون ماده 10 احزاب هیچ مجوزی ندارد
وی در ادامه درباره وضعیت مجوز بنیاد باران و فعالیت‌های سیدمحمد خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنیاد باران از كمیسیون ماده 10 احزاب هیچ مجوزی ندارد و جزو احزاب سیاسی رسمی كشور نیست. من درباره اشخاص نیز اظهارنظر نمی‌كنم ولی هر كسی كه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران واجد شرایط برای انتخابات است می‌تواند در انتخابات شركت كند و مجاری ذیربط وظیفه دارند به صلاحیت‌ها رسیدگی كنند.


 

آزادی زهرا خدابخش، دختر مدیرعامل روزنامه روزگار

Posted: 13 Aug 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: زهرا خدابخش دختر، مدیر عامل روزنامه روزگار پس از ۷۰ روز بازداشت آزاد شد.


به گزارش تارنمای «ندای سبز آزادی»، خانم خدابخش که دختر بزرگ علی خدابخش مدیر عامل روزنامه روزگار است،خرداد ماه سال جاری در منزل خود بازداشت شد.


علی خدابخش، سرمایه‌گذار سابق روزنامه شرق روز ۱۶ آذر سال ۸۹ درپی یورش نیروهای امنیتی به دفتر تحریریه این روزنامه بازداشت شده بود، به یک سال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.


روزنامه روزگار با وجود سابقه چند توقیف، در آخرین جلسه هیات منصفه مطبوعات استان تهران در خصوص اتهام افشای مسایل محرمانه، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.
 

حمله روزنامه کیهان به رسانه های سبز و منابع فارسی زبان

Posted: 13 Aug 2012 06:22 AM PDT

به دلیل انعکاس اخبار زلزله
جرس:  روزنامه تحت امر رهبر جمهوری اسلامی با حمله به اطلاع رسانی پی در پی رسانه های جنبش سبز و منابع فارسی زبان بین المللی و خبرنگاران مستقل مدعی شده است که این رسانه ها تلاش هماهنگی را برای بهره برداری از مصیبت ناگوار زلزله در آذربایجان سامان داده اند."


کیهان، روزنامه تحت امر رهبر جمهوری اسلامی، در حالیکه همانند صدا و سیمای جمهری اسلامی، عمده تمرکز خبری خود طی دو روز اخیر را معطوف به تبلیغات روز قدس و اجلاس هفته آینده عدم تعهدها در تهران کرده بود، با ابراز عصبانیت از پوشش خبری گزارش های مربوط به زلزله و بی توجهی های مسئولین نسبت به این فاجعه ملی، مدعی "سوء استفاده" آنها شده است.


روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان "كام شیرین اپوزیسیون از ماجرای تلخ آذربایجان" مدعی شده است:

 

رسانه های فعال در فتنه سبز تلاش هماهنگی را برای بهره برداری از مصیبت ناگوار زلزله در آذربایجان سامان داده اند.
در حالی كه مردم در كنار نهادها و سازمان های مسئول برای امدادرسانی به هموطنان زلزله زده بسیج شده اند، رسانه های وابسته به شبكه عنكبوت پروژه مشتركی را در پیش گرفتند تا به زعم خود با سوءاستفاده از این ماجرای تلخ، بر موج عواطف و احساسات عمومی سوار شوند. رسانه هایی مانند بالاترین، كلمه، صدای آمریكا، جرس، رادیو فردا، گویانیوز، دویچه وله، بی بی سی و ده ها سایت و رسانه مشابه در این زمینه بسیج شدند تا چنین القا كنند كه كسی به فكر آسیب دیدگان زلزله نیست. برخی از این رسانه ها البته بی تابی كرده و ضمن لو دادن خود اذعان كرده اند كه اتفاق پیش آمده بهانه خوبی برای تجدید سازمان و تجدید روحیه گروه های از هم پاشیده اپوزیسیون است. برخی از این رسانه ها پا را فراتر گذاشته و حتی علیه مراسم احیا در شب قدر بیست و سوم ماه مبارك رمضان هتاكی كرده اند. این محافل هتاك كه پیش از این به بهانه های مختلف به ساحت قرآن كریم و پیامبر اعظم و ائمه معصومین علیهم السلام اهانت كرده بودند، درد اصلی خویش را بازگو نمی كنند كه از اعتقاد و ایمان راسخ همین ملت -به ویژه مردم غیور آذربایجان- تودهنی خوردند... گفتنی است گردانندگان این رسانه ها طی سالهای اخیر علنا از تحریم های ضدایرانی رژیم های مستكبرغربی حمایت كرده و خواستار فلج كردن مردم ایران شده اند و برخی از آنها حتی از حمله نظامی جانبداری كرده اند بنابراین ادعای دلسوزی برای مردم ایران از سوی آنها صرفا نوعی ژست منافقانه تلقی می شود.

 

اگر مسئولین چراغ خانه را بر مسجد روا نمی دانستند، شاهد این حجم آسیب نبودیم

Posted: 13 Aug 2012 06:09 AM PDT

پیام مصطفی تاجزاده برای زلزله آذربایجان

جـــرس: در واکنشی دیگر نسبت به زمین لرزه مصیبت بار در استان آذربایجان شرقی، سید مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، ضمن تسلیت به بازماندگان و آسیب دیدگان، خطاب به حاکمیت می گوید اگر مسئولین چراغی را که به خانه رواست به مسجد حرام می دانستند و اگر وعده های کاذب در زمینه های عمرانی در مناطق محروم محقق شده بود، امروز هم وطنان آذری ما شاهد این حجم از تلفات جانی و مالی نمی شدند.


به گزارش نوروز، این مقام ارشد دولت اصلاحات در پیام خود حوادث طبیعی و خصوصا زلزله را در مناطق زلزله خیز ایران قابل پیش بینی دانست و تأکید کرد اگر مسئولین چراغی را که به خانه رواست به مسجد حرام می دانستند و اگر وعده های کاذب در زمینه های عمرانی در مناطق محروم محقق شده بود، امروز هم وطنان آذری ما شاهد این حجم از تلفات جانی و مالی نمی شدند. و اگر شیوه مدیریتی درستی وجود داشت و توجه مسئولین بیش از مشکلات کشورهای استکباری متوجه مشکلات داخلی می شد و رسانه میلی گوشه چشمی هم به مشکلات داخلی می داشت و اخبار واقعی زلزله این بخش از سرزمین مان را پوشش می داد، بی شک از میزان این خسارات و یا لاااقل از آلام عزیزان آسیب دیده کم می شد.


تاجزاده ضمن تشکر از هم میهنان همیشه حاضر درصحنه های مددرسانی و یاری به هم نوعانشان و نیز تشکر از مراجع بزرگوار مستقل اظهار امیدواری کرد که کمک های مردمی از طریق این بزرگواران در مسیر درست و در جهت نیازهای واقعی مناطق زلزله زده و شهروندان آسیب دیده مصرف شود.