جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آتش سوزی ۱۱ ساعته جنگل‌های آستارا

Posted: 18 Aug 2012 09:40 AM PDT

 جرس: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آستارا از مهار آتش‌سوزی جنگل‌های آستارا پس از ۱۱ ساعت از وقوع حادثه خبر داد.

 

سهیل توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سطحی گسترده از جنگل‌های منطقه تله‌خان آستارا از ساعت ۹ صبح روز جمعه طعمه حریق شد.

 

وی افزود: پس از تماس‌های مردمی و گزارش وضعیت موجود، اکیپ‌های اطفای حریق شهرستان آستارا در منطقه (گلی دره) که محل اصلی شروع آتش بود حاضر شدند و عملیات ویژه خود را جهت خاموش کردن آتش آغاز کردند.

 

توکلی ادامه داد: وجود درختان مرتفع از قبیل توسکا، افرا، ‌انجیلی و خرمندی در منطقه کار اطفای حریق را با کندی پیش می‌برد که بالاخره ماموران موفق شدند ضمن کنترل گسترش زبانه‌های آتش به مناطق دیگر، راس ساعت ۱۹ عصر شعله‌های آن را مهار کنند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا تصریح کرد: طی چند روز گذشته چند مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های آستارا گزارش شده بود که آتش‌سوزی اخیر در وسعت بیش از چهار هکتار و تنوع درختان موجود در آن منطقه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

لغو نماز عید فطر انجمن اسلامی مهندسین با فشار نهادهای امنیتی

Posted: 18 Aug 2012 09:03 AM PDT

جرس: برنامه نماز عید فطر انجمن اسلامی مهندسین با تماس ماموران نهادهای امنیتی لغو شد.

 

به گزارش "میزان خبر" این نماز را که معمولا در مکانی خارج از شهر تهران برگزار می‌شد برای چندمین بار لغو کردند.

 

نهادهای امینتی از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد به فشار بیشتر به نهادهای غیر دولتی پرداختند و از سال ۱۳۸۶ به صورت متناوب ازبرگزاری این مراسم مذهبی جلوگیری می کردند.

 

انجمن اسلامی مهندسان از سال ۱۳۳۶ هر سال به برگزاری نماز عید فطر و قربان اقدام می‌کرد و در برنامه‌های آن چهره‌هایی نظیر مهندس بازرگان، آیت الله طالقانی، دکتر سحابی، دکتر شریعتی، آیت الله مطهری و…. شرکت می‌کردند.
 

کشف اجساد ۲سرنشین هواپیمای آموزشی در گیلان پس از ۳۰ روز

Posted: 18 Aug 2012 08:48 AM PDT

جرس: سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر از کشف اجساد دو سرنشین هواپیمای ناپدید شده در استان گیلان خبر داد.


حسین درخشان در گفتگو با مهر درباره جزئیات این حادثه گفته است : ۲۹ تیر ماه امسال یک فروند هواپیمای آموزشی با دو سرنشین بر فراز آسمان رودسر استان گیلان ناپدید شد که پس از اطلاع موضوع به هلال احمر ۷۴ نفر از امدادگران در قالب هفت تیم، جستجو در منطقه را برای یافتن هواپیما و سرنشینان آن آغاز کردند.


وی افزود: پس از ۳۰ روز تجسس سرانجام عصر امروز لاشه هواپیما در ارتفاعات چابکسر کشف شد. اجساد دو سرنشین هواپیما نیز در بالای درختی در همان منطقه پیدا و از سوی امدادگران به پائین منتقل شد.


مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر خاطر نشان کرد : علت این حادثه از سوی کارشناسان در حال بررسی است. 

یک فعال کارگری در تبریز: بيشترين خسارت شغلی زلزله در بخش كشاورزي و دامداري است

Posted: 18 Aug 2012 08:11 AM PDT

جرس: دبیر خانه کارگر آذربایجان شرقی اعلام کرد: یشترین خسارت ناشی از زلزله اخیر مناطق ورزقان، اهر و هریس مربوط به کشاورزی و دامداری است.

 

به گزارش ایلنا، کریم صادق‌زاده با اشاره به این‌که شغل عمده مردم این مناطق زراعت و دامداری بوده است، گفت: بیشترین خسارت ناشی از زلزله اخیر مناطق ورزقان، اهر و هریس مربوط به کشاورزی و دامداری است وبه جهت غیر صنعتی بودن این مناطق هيچ گزارشي در زمينه تخریب واحد‌های تولیدی نداشته‌ایم.



او افزود: تعدادی از اماکن دامی و استخر‌های پرورش ماهی و مزارع و باغات این مناطق آسیب دیده که جبران میزان خسارات احتمالی این واحد‌ها توسط مسئولان ذیربط در دست بررسی است.



صادق‌زاده گفت: کارگروه مخاطرات طبیعی جهت بررسی میزان خسارت و هم‌چنین اقدامات پیشگیری و حفظ شرایط کشاورزی و بازسازی اماکن تخریب‌ شده تشکیل شده است. 

فاروق الشرع: از سوریه خارج نشده‌ام

Posted: 18 Aug 2012 07:52 AM PDT

جرس: تلویزیون دولتی سوریه، اخبار مربوط به خروج فاروق الشرع، معاون رئیس جمهور سوریه را از آن کشور تکذیب کرده است. این در حالی است که یک گروه حقوق بشری از شروع حملات هوایی و گلوله باران مواضع شورشیان در چندین شهر سوریه در روز شنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، دفتر آقای الشرع در بیانیه ای گفته است: "آقای الشرع هرگز به ترک کشور فکر نمی کند."

این بیانیه در حالی منتشر شده که گزارش هایی در مورد خروج معاون رئیس جمهور سوریه که قدرتمندترین سیاستمدار سنی آن کشور به شمار می رود، منتشر شده است.

در تحولی دیگر در مورد اوضاع سوریه روز گذشته اخضر ابراهیمی، از دیپلمات های باسابقه الجزایری، به عنوان نماینده جدید سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه معرفی شد.

این سیاستمدار ۷۸ ساله جانشین کوفی عنان شده است که پس از شکست طرح صلح پیشنهادی اش در مورد برقراری آتش بس در سوریه در اوایل ماه جاری مجبور به کناره گیری از سمت نمایندگی سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شد.

چین اولین کشوری است که نسبت به انتخاب آقای ابراهیمی واکنش نشان داده و گفته است که این کشور برای حل بحران سوریه "همکاری های مثبت" با آقای ابراهیمی خواهد داشت.

موضع چین در مورد چگونگی حل بحران سوریه تابه حال متفاوت از سایر کشورهای غربی بوده است. مقامات پکن به همراه روسیه تاکنون قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در مورد سوریه وتو کرده اند.

وزارت خارجه چین در بیانیه ای از آقای ابراهیمی به عنوان "سیاستمداری باتجربه و فردی مناسب برای در اختیار گرفتن این پست" نام برده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که مقامات چین امیدوارند آقای ابراهیمی در جهت حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک گام برداشته و به دنبال سیاستی صلح طلبانه، منصفانه و مناسب باشد.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین نسبت به برقراری صلح در بین تمامی احزاب و پایان دادن به خشونت ها در این کشور ابراز امیدواری شده است.

مقامات پکن بارها خواستار آن شده اند تا بحران سوریه از راه انجام مذاکرات سیاسی حل و فصل شود.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم از جامعه بین المللی خواسته است تا از آقای ابراهیمی حمایتی قوی و آشکار داشته باشند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم ضمن تائید آقای ابراهیمی گفته است که جهان متعهد به ایجاد تغییر در سوریه است. به گفته خانم کلینتون جامعه بین الملل خواستار آن است تا کسانی را که مرتکب کشتار شده اند، شناسایی و مجازات شوند. 

تحقیق درباره معاملات “دویچه بانک” با ایران و سوریه

Posted: 18 Aug 2012 07:34 AM PDT

جرس: اداره نظارت بر امور مالی آمریکا سرگرم بررسی معاملات دویچه ‌بانک و برخی موسسات مالی دیگر با ایران، سوریه و سودان است. در صورت اثبات نقض قانون تحریم‌های آمریکا، مجازات سنگینی در انتظار این بانک‌ها خواهد بود.

اداره‌ نظارت بر فعالیت موسسات مالی در آمریکا در حال بررسی معاملات "دویچه بانک" و دیگر بانک‌های بزرگ بین‌المللی است. بر اساس گزارشی که در روزنامه نیویورک تایمز در روز شنبه (۱۸ اوت/۲۸ مرداد) منتشر شده است، اداره نظارت بر موسسات مالی در آمریکا این بانک‌ها را متهم می‌کند که با کشورهایی نظیر ایران و سودان معاملات مالی خلاف قانون داشته‌اند.

بانک بریتانیایی "استاندارد چارترد" با وجود تحریم‌های بین‌المللی، چندین سال به معامله با ایران ادامه داده است. این بانک برای حفظ جواز فعالیت خود، در دادگاهی در نیویورک به پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار مجبور شد.

دادستانی ایالت نیویورک از دویچه بانک و دیگر بانک‌های بزرگ خواسته که مدارک و پرونده خود را در اختیار دادگاه بگذارند. تحقیقات ادارات آمریکا هنوز در مراحل اولیه است.

به گفته مقامات آمریکایی به نظر می‌رسد که شعبه دویچه بانک در آمریکا از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد تمامی معاملات مالی با مشتریان ایرانی خود را متوقف ساخته است.

نیویورک تایمز می‌نویسد، با این وجود، این ظن وجود که دویچه بانک و دیگر بانک‌های بزرگ دست به نقض قانون تحریم‌ها در آمریکا زده باشند.

یک سخنگوی دویچه بانک به نیویورک تایمز گفته است که دویچه بانک در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت که «از عقد معاملات جدید با مشتریان در کشورهایی نظیر ایران، سوریه، سودان و کره‌شمالی خودداری کند و تا آنجایی‌که ضوابط قانونی اجازه می‌دادند این بانک کوشید هر چه سریعتر به معاملات جاری خود با این مشتریان نیز خاتمه دهد.»

بررسی معاملات دویچه بانک در راستای تحقیقاتی است که ادارات نظارتی آمریکا از سال ۲۰۰۹ میلادی درباره موسسات مالی بین‌المللی انجام داده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز این تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها و موسسات مالی در انتقال پول به بانک‌های ایرانی مشارکت داشته‌اند. نیویورک تایمز حجم پول‌ منتقل شده را میلیارد‌ها دلار ذکر کرده است.

در صورتی که تحقیقات ادارات نظارتی آمریکا ثابت کند که دویچه بانک و دیگر بانک‌های بزرگ بین‌المللی قانون تحریم‌ها علیه ایران و دیگر کشورهای خاطی را نقض کرده‌اند، مجازات‌های سنگین مالی در انتظار این موسسات مالی خواهد بود.

دویچه بانک بزرگترین موسسه مالی خصوصی در آلمان به شمار می‌‌آید. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این بانک مشغول به کار هستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده دویچه بانک در سال ۲۰۱۱ حدود ۳/ ۴ میلیارد یورو سود داشته است.

به گزارش دویچه وله در هفته گذشته در پی تحقیقات اداره نظارت بر امور مالی در آمریکا بانک بریتانیایی "استاندارد چارترد" موافقت کرد که با پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار جریمه، از دادگاهی شدن پرونده مالی خود جلوگیری کند. این بانک همچنین پذیرفت که مقام‌های مالی آمریکا بتوانند در دو سال آینده بر تمام معامله‌های شعبه نیویورک این بانک نظارت داشته باشند.بانک بریتانیایی "اچ‌اس‌بی‌سی" نیز در مظان اتهام مقام‌های مالی آمریکا قرار داشت

به گفته مقام‌های مالی آمریکا، بانک "استاندارد چارترد" با ناپدید کردن حواله‌های مربوط به ایران، کوشیده است معاملات بانکی و انتقال پول برای بانک‌های ایرانی را پنهان کند. مقام‌های آمریکایی تهدید کرده بودند که مجوز فعالیت این بانک را لغو خواهند کرد.

به گفته دادستانی ایالت نیویورک این اداره هنوز مدارکی مشخص دال بر حواله پول به تروریست‌ها، باندهای مواد مخدر یا افرادی که با این تشکل‌ها در ارتباط هستند، نیافته است.

در گزارشی که در اواسط ماه ژوئیه از سوی کمیته فرعی سنای آمریکا منتشر شد بانک بریتانیایی "اچ‌سی‌بی‌سی" متهم شد که از چند سال پیش به پول‌شویی برای باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیکی، تروریست‌های وابسته به ایران و منابع مشکوک مالی در روسیه یاری رسانده است.
 

تسلیت محمدرضا شجریان به زلزله‌زدگان آذربایجان

Posted: 18 Aug 2012 07:33 AM PDT

جرس: استاد محمدرضا شجریان طی پیامی فاجعه وقوع زلزله در استان آذربایجان را به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.

 

متن این پیام که در سایت وی منتشر شده شرح زیر است: آذرآبادگان، آن قلب همیشه تپنده ایران در سرشت گیتی گرفتار شد و فاجعه ای انسانی به بار آمد.

آن عزبزان دیگر به ما بر نمی گردند اما باید به سراغ داغدیدگان بلازده برویم، با آنان همدردی کرده و زندگی آینده شان را دوباره سازی کنیم.

از این دوردست کاری شایان و درخور شأن آن مردم پیشتاز بر جانفشانی های میهنی، در حال حاضر از من برنیامد جز غم و ماتمی که بر دیگر ماتمهایم افزود.

و دست خالیِ آن مردمانی را می‌بوسم که با همت خودیاری به سراغ هموطنان می روند و آنان را تنها نمی گذارند.

بلا دور ، تنتان سالم و دلتان همیشه بی غم باد

محمدرضا شجریان
 

احضار بهزاد عرب گل برای اجرای حکم چهار سال زندان

Posted: 18 Aug 2012 07:10 AM PDT

جرس: بهزاد عرب گل، از دستگیر شدگان عاشورای ۱۳۸۸ ، در پی احضار به دادستانی شهید مقدس اوین، مطلع شد که حکم ۴ سال زندانش قطعی شده و تا ۱۵ شهریور ماه فرصت دارد خود را به زندان اوین معرفی کند.

 

به گزارش ندای سبز آزادی، بهزاد عربگل از بازداشت شدگان مربوط به عاشورا ، از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری در مرحله بدوی محکوم شده بود.

 

اگرچه اداره آگاهی ناجا در چهره نگاری های انجام شده، تصویر منسوب به عرب گل را تایید نکرده و همچنین او اعتراف مکتوبی نداشت، اما قاضی صلواتی وی را در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

 

عربگل پیش از این بیش از ۶ ماه در بازداشت به سر برده که بیش از ۵۰ روز آن در سلول انفرادی بود. وی کارگر ساختمانی، متاهل و دارای دو فرزند خردسال ۲٫۵ ساله و ۵ ساله دختر و پسر است. 

افطار زندانیان سابق بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 18 Aug 2012 07:10 AM PDT

جرس: تعدادی از زندانیان سابق بند ۳۵۰ زندان اوین روز گذشته روزه خود را با یکدیگر افطار کردند.دراین مراسم تعدادی از زندانیان این بند که به تازگی آزاد شده اند نیز حضور داشتند.

 

به گزارش ندای سبز آزادی، دراین نشست صیمیمانه که زندانیان سیاسی به همراه خانواده هایشان حضور داشتند برای تجدید دیدار زندانیان بند ۳۵۰ اوین با یکدیگر تدارک دیده شده بود و زندانیان با گرایشهای مختلف حضور داشتند.

 

دراین مراسم همچنین تعدادی از زندانیان که دربند ۳۵۰ اوین مسئولیت اجرای موسیقی و برنامه های فرهنگی برای زندانیان را داشتند برای حاضران موسیقی اجرا کردند. 

 

 

احتمال اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میزان اورانیوم‌های گم شده در ایران

Posted: 18 Aug 2012 07:09 AM PDT

جرس: دیپلمات‌های مطلع در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که ممکن است در محاسبات این نهاد درباره میزان اورانیوم‌های ناپدیدشده در مرکز تحقیقاتی جابر ابن حیان در ایران، اشتباهاتی صورت گرفته باشد.


به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که اگر چنین سوء‌محاسبه‌ای رسما از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شود، احتمالا به‌طور چشمگیری از میزان نگرانی‌های جامعه جهانی درباره احتمال تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای در ایران کاسته خواهد شد.

 

 بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته‌اند که درباره اختلاف محاسبات توضیحات لازم را ارائه کند. آژانس سال گذشته اعلام کرده بود که بررسی اورانیوم وارد شده به تاسیسات هسته‌ای تهران و زباله‌های اتمی خارج‌شده از آن نشان می‌دهد که ۱۹/۸ کیلوگرم اورانیوم در این میان ناپدید شده که در صورت غنی‌سازی با درجات بالا، ممکن است در تولید سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود.

 

آمریکا پس از انتشار گزارش‌های آژانس درباره این موضوع، نسبت به احتمال به‌کارگیری این میزان اورانیوم از سوی ایران در تولید تسلیحات هسته‌ای در فرآیندی پنهان و محرمانه ابراز نگرانی کرده بود. ایران اعلام کرده بود که این مساله اهمیت چندانی ندارد و موضوعی عادی است.

 

یکی از دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با رویترز گفته است که بخشی از این موضوع در مذاکره با مقام‌های ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنان بحث بر سر جزئیات ادامه دارد. آنچه تا کنون درباره این موضوع به دست آمده، در گزارش آینده آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران که اواخر ماه اوت منتشر می‌شود، منعکس خواهد شد.

 

به گفته این دیپلمات، آژانس اعلام کرده که ممکن است این رقم کمتر از میزان مورد انتظار قبلی باشد و در صورت تایید نهایی، در گزارش آینده آژانس به آن اشاره خواهد شد. هنوز هیچ‌یک از مقامات آژانس یا جمهوری اسلامی به اطلاعاتی که در این‌باره منتشر شده واکنش نشان نداده‌اند.


متخصصان می‌گویند این میزان کم از اورانیوم نمی‌تواند در ساخت بمب چندان موثر باشد، اما می‌توان از آن در آزمایش‌های مرتبط با تولید تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد. در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران، اعلام شده بود که جمهوری اسلامی پژوهش‌ها و آزمایش‌هایی را انجام داده که می‌تواند با تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای مرتبط باشد.

 

نشست بعدی آژانس قرار است در روزهای دهم تا چهاردهم سپتامبر در وین برگزار شود. پیش‌بینی تحلیلگران این است که این بار هم ایران در کانون توجه این نشست خواهد بود.

 

جدال جامعه جهانی و ایران بر سر ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور همچنان ادامه دارد و حالا با اعلام به بن‌بست رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک از سوی مقام‌های اسرائیلی، بار دیگر صدای طبل جنگ و انتخاب گزینه نظامی برای مقابله با تاسیسات هسته‌ای ایران، رساتر از گذشته شده است.