جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری - تلاشها در مناطق زلزله زده

Posted: 17 Aug 2012 09:15 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش تصویری - نشست زمین در خیابان مولوی

Posted: 17 Aug 2012 08:24 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیابان مولوی تهران نشست کرد

Posted: 17 Aug 2012 05:37 AM PDT

جـــرس: فرمانده آتش‌نشانان ایستگاه ۶۷ تهران از نشست زمین در خیابان مولوی در بامداد امروز(جمعه) خبرداد.


به گزارش ایسنا، محمود صادقی در تشریح خبر نشست زمین در خیابان مولوی گفت: در ساعت ۴:۵۱صبح امروز آتش نشانان ایستگاه ۶۷ از طریق تماس مردمی در جریان وقوع حادثه‌ای در نزدیکی چهاراه وحدت اسلامی قرار گرفتند که بلافاصله آتش‌نشانان به محل اعزام شدند.


وی بابیان اینکه آتش نشانان با حضور در محل حادثه با گودالی در ابعاد ۱۰ در ۱۵ به عمق ۶ متر روبرو شدند که مملو از آب بود گفت: آتش‌نشانان پس از مهار اولیه و ایمن‌سازی محل نشست؛ گودال ایجاد شده را برای بررسی در اختیار ماموران شرکت آب و فاضلاب و شهرداری منطقه ۱۲ تهران قرار دادند
 

وزیر بهداشت:بیمارستان ورزقان خوشبختانه بهره برداری نشد

Posted: 17 Aug 2012 05:37 AM PDT

جـــرس: وزیر بهداشت گفت: بیمارستان شهر ورزقان آماده شده و قرار بود تجهیز و راه اندازی شود اما خوشبختانه این کار انجام نشد زیرا ساختمان آن در زلزله ترک برداشت و اگر راه اندازی شده بود، خطرناک بود.

 

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که چرا شهر ورزقان بیمارستان ندارد، توضیح داد: بیمارستان شهر ورزقان در حال ساخت بود و آماده شده بود، قرار بود قبل از زلزله به وزارت بهداشت تحویل شود که متأسفانه در زلزله صدمه خورد.


وی گفت: قرار بود پیمانکار، این بیمارستان را تکمیل و به وزارت بهداشت تحویل دهد تا آن را تجهیز و راه اندازی کنیم اما خوشبختانه خدا رحم کرد و این کار قبل از زلزله انجام نشد چرا که اگر تجهیز و راه اندازی شده بود با توجه به شکافهایی که برداشته است، خطرناک بود.


وزیر بهداشت اضافه کرد: حالا پیمانکار باید بیمارستان را ترمیم، تکمیل و اصلاح کند و ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده به وزارت بهداشت تحویل دهد تا آن را تجهیز و افتتاح کنیم.
 

استهلال و معضل اعلام عید فطر

Posted: 17 Aug 2012 04:51 AM PDT

علی شکوری راد
برای جلوگیری از وهن اسلام می توان به حکم ثانویه عمل کرد. بگذاریم عید را حکومت اعلام کند.   


دیدن ماه شوال و تعیین روز عید فطر چند سالی است که بسیار چالش بر انگیز شده است. البته این مسأله همیشه موضوعیت داشته اما خیلی راحت تر فیصله می یافته است. حلول ماه نو امری عینی و علمی است. یعنی علم نجوم بر اساس محاسبات می تواند مشخص کند هلال ماه نو در چه زمانی در چه افقی قابل رویت است و انسانها نیز با یا بدون ابزار می توانند ماه را در افق ببینند و شهادت بدهند. رویت هر کس برای خودش حجت است و می تواند بر اساس آن عمل کند اما حکم دادن به حلول ماه نو یک امر شرعی است و احکام شرعی بیش از آنکه علمی و عینی باشند اعتباری هستند. اعتبار حکم شرعی به امتثال امر الهی است و نه ادلۀ علمی و حتی عینی. شارع برای احکام، ادلۀ فقهی تعیین کرده است. این ادله ممکن است گاهی با علم سازگار باشد و گاهی نباشد. گاهی ممکن است علم در آنها اعتبار داشته باشد و گاهی نداشته باشد. مسأله این است که مکلف، عمل به تکلیف شرعی را همانطور که شارع منظور نموده است وجدان نماید.

از طرف دیگر ارزش تعیین روز اول ماه برمی گردد به احکام شرعی که به آن مربوط است. مثلاً اگر معلوم شود امروز اول شوال است می شود عید فطر و بنابراین روزۀ آن حرام است ولی اگر ثابت نشود اول شوال است می شود روز آخر ماه رمضان و روزۀ آن واجب است. همان شرعی که روزۀ ماه رمضان را واجب و روزۀ عید فطر را حرام کرده است گفته است چگونه می شود اوقات آنها را مشخص کرد

عده ای مدام تلاش می کنند برای احکام شرعی ادلۀ علمی اقامه کنند. بنظر من این کار عبث و بیهوده است. همانقدر که می توان برای احکام شرع ادلۀ علمی پیدا کرد برای رد آنها هم می توان پیدا کرد. مثلاً عده ای اصرار دارند بگویند روزه برای سلامتی خوب است. آنها افراد پر خور و کم تحرک شهری را مثال می زنند که از روزه بهره می برند در حالی که کشاورزانی هم هستند که در زیر آفتاب سوزان جنوب برای تأمین قوت لا یموت خود باید از صبح تا غروب کار کنند و در عین حال روزه می گیرند. از نظر علمی روزه برای آنها ضرر دارد و یا حداقل فایده جسمی ندارد و یا دختران خرد سالی که شرعاً به سن بلوغ رسیده اند ولی هنوز در سن رشد جسمی هستند. البته دامنۀ شرع وسیع است و همان شرعی که روزه را واجب کرده است گفته است اگر مکلف احتمال ضرر بدهد روزه بر او حرام می شود. این احتمال دادن هم شخصی است. یکی زود و راحت احتمال ضرر می دهد و روزه اش را می خورد و دیگری حتی به توصیه پزشک هم اعتماد نمی کند و روزه می گیرد و هر دو نیز چه بسا به تکلیف شرعی خود عمل کرده باشند.

ما روزه می گیریم چون باورمان این است که خدا از ما خواسته است روزه بگیریم. خدا از ما خواسته است از فردای شبی که هلال ماه رمضان را می بینیم تا شبی که هلال ماه شوال را ببینیم اگر در سفر نباشیم و برایمان ضرر نداشته باشد و یا عذر شرعی نداشته باشیم روزه بگیریم و مراقب باشیم که روز اول ماه شوال را نیز به هیچ وجه روزه نگیریم. حال چه در گرمای تابستان باشد و طول مدت روزه 18 ساعت و در برخی نقاط جهان 20 ساعت و بیشتر و یا در سرمای زمستان باشد و طول مدت روزه 12 ساعت یا کمتر از آن. خداوند گفته است الصوم لی و انا اجزی به. روزه برای من است و من خود پاداش آن را می دهم. اصل همین است بقیه حشو و زوائدی است که هر کس از ظن خود بر آن اضافه می کند.

ظاهر قضیه خنده دار است که دو نفر در همسایگی هم یکی ماه را دیده باشد و امروز را عید بگیرد و یکی ندیده باشد و فردا را عید بگیرد. دو روستای رو بروی هم در مرز ایران و عراق یکی به تبعیت از نجف و بغداد امروز را روز اول ماه بداند و دیگری به تبعیت از قم و تهران فردا را. در حالی که افق آنها یکی است و احکام شرعی آنها مشابه هستند. موضوع برای کسانی خنده دار است که به اعتباری بودن احکام شرع توجه نمی کنند. آنها به این نمی خندند که چطور این سوی مرز ساعت 12 است ولی آن سوی مرز ساعت یک است چون اعتباری بودن ساعت را متوجه هستند.

اما اگر از این مرحله بگذریم می رسیم به اینکه در یک کشور صاحبان علم نجوم از پیش محاسبه کرده و روز عید فطر را مشخص کرده و در تقویم ها ثبت شده است اما نه حکومت و نه سایر مراجع آن را معتبر نمی دانند و تعیین روز اول ماه شوال را موکول به رویت هلال ماه می کنند و رویت هلال ماه نیز تا همان شب امکان پذیر نیست. این یک حکم شرعی است که باید هلال ماه را رویت کرد. البته برای برخی از صاحبان فتوا محاسبات نجومی دلیل قطعی بر امکان پذیر بودن رویت هلال ماه تلقی می شود و به آن اعتماد می کنند ولی برای اکثر آنها چنین نیست. در چنین حالی رویت شخصی و یا شهادت دو شاهد عادل اگر شهادت آنها از نظر کیفیت متناقض نباشد کفایت می کند. از آنجا که اگر دو نفر شهادت معتبر بدهند که ماه را دیده اند این شهادت آنها با هر تعدا شهادت غیر به عدم رویت هلال ماه نقض نمی شود بنابراین نمی توان این شهادت ها را نادیده گرفت و منتظر شهادت های دیگر ماند. اگر شهادت دو نفر محرز شد لاجرم باید حلول ماه را پذیرفت و حق اعمال وسواس وجود ندارد.

در گذشته حضرت امام(ره) وسواس بخرج نمی دادند به محض آنکه مراجع معتبر وقت هر یک حلول ماه را احراز می نمودند به همان اکتفا کرده و حلول ماه را اعلام می نمودند به همین دلیل موضوع خیلی راحت فیصله پیدا می کرد. اما اکنون با تشکیل ستاد استهلال موضوع غامض شده است. یک امر عرفی ساده تبدیل شده است به یک کار تخصصی ابتر. اگر قرار باشد این کار دقیق و علمی باشد که علم نجوم و دقت های محاسباتی آن حرف آخر را می زند و نیاز به اینهمه تشکیلات و تجهیزات و صرف بودجه نیست و اگر همان مبنای عرفی، که اصل است، ملاک است که عرف را نمی توان اختصاصی کرد. شهود عادل فقط در ستاد استهلال وجود ندارند که بخواهیم منتظر شهادت آنها باشیم. اگر چنین تلقی وجود داشته باشد خود دلیل عدم عدالت مدعیان است و شهادت آنها را از اعتبار ساقط می کند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در یک کشور اسلامی و با وجود حاکمان مسلمان مسئولیت اعلام عید با چه شخص یا نهادی است. آیا هر کس باید به مرجع تقلید خود مراجعه کند. بنظر می رسد نباید اینگونه باشد. تعیین روز اول ماه یک امر مصداقی است و بر عهدۀ مکلف. یعنی اگر مقلد خود ماه را ببیند و یا بر اساس شهادت دو نفر عادل حلول ماه بر او اثبات شود دیگر نباید و نمی تواند منتظر نظر دیگر از جمله نظر مرجع تقلید خود یا حاکم شرع باشد و حتی اگر مرجع تقلیدش نظر مغایر داشت باید به یافته خودش عمل کند. عکس آن البته صادق نیست. یعنی اگر مرجع تقلیدش و یا حاکم شرع حکم به حلول ماه دادند او نمی تواند به استناد اینکه برای خودش محرز نشده است از قبول نظر آنها اجتناب کند.

حال با وجود تعدد مراجع و وجود حاکم مسلمان موضوع به همان سادگی که در زمان امام حل می شد قابل حل است. یعنی اگر بر هر یک از مراجع و چه بسا مجتهدان حلول ماه از طریق شرعی اثبات و احراز شد و حکم به حلول ماه داد حاکم مسلمان همان را معتبر دانسته و اعلام نماید. بدیهی است همانطور که پیشتر اشاره شد عدم رویت هلال ماه نو قابل اثبات نیست که دیگران بتوانند روی آن اصرار داشته باشند. بنابراین همه باید نظر مجتهدی را که اعلام می کند حلول ماه بر او اثبات شده است را بپذیرند مگر آنکه بخواهند عدالت یا صلاحیت شخصی او را از این نظر زیر سوال ببرند که معمولاً چنین نیست.

اما آیا مراجع و مجتهدان وظیفه دارند در کشوری اسلامی و با وجود حاکمان مسلمان، مستقلاً در مورد حلول ماه که امری عمومی است اظهار نظر نمایند. بنظر نمی رسد چنین باشد. البته آنها نوعاً بطور ابتدائی مبادرت به این کار نمی کنند. این سوال مکرر مقلدان است که آنها را وادار به اظهار نظر می کند. تشخیص حلول ماه نو یک امر عینی است. یعنی عوام و مردم حق تشخیص آن را دارند و از آنجا که در جوامع اسلامی دارای اثرات اجتماعی است مثلاً قرار است روز عید تعطیل باشد و یا نماز عید برگزار شود حکومت اعم از اینکه اسلامی باشد یا نباشد و یا حتی مسلمان باشد یا نباشد به وکالت از مردم و یا از جنبه عمومی بودن آن حق ورود و اعلام آن را دارد و مومنین علی القاعده باید از آن تبعیت کنند مگر آنکه خلاف آن و یا فساد آن نظر برایشان اثبات شود. به عنوان مثال مهمترین مراسم مسلمانان حج است. مسلمانان از چهار گوشۀ جهان و از فرق مختلف در ایام حج در مکه گرد هم می آیند تا مناسک حج را برگزار کنند. مناسک حج بسیار تعریف شده و زمانبندی شده است. جابجائی و خطا در رعایت زمان انجام آنها دارای جریمه یا کفاره بوده و گاهی حج را خراب می کند. همه مسلمانها این مناسک را بر اساس تقویم حکومت سعودی انجام می دهند. هرگز شما نشنیده اید که این همه بعثۀ مراجع تقلید و مفتی های فرق اسلامی در تقویم دولت سعودی تشکیک کنند و عید قربان، روز عرفه، میقات مشعر و منا را پس و پیش اعلام کنند. وقتی ما می پذیریم که در آنجا به حکام وهابی سعودی در مورد حلول ماه و تقویم قمری تمکین کنیم چرا باید در کشور اسلامی خودمان این تمکین صورت نگیرد و همه به آنچه حکومت اعلام می کند تمکین نکنند و چرا باید هر کس وظیفۀ خود بداند که جداگانه حلول ماه را احراز و اعلام کند. علاوه بر این وقتی یک مجتهدی بسط ید و نفوذ کلام پیدا کرد در اینگونه موارد تکلیف از دیگران ساقط می شود. تشتت در موضوع ساده ای مانند اعلام حلول ماه موجب وهن اسلام در نزد کسانی می شود که منتظر بهانه هستند. اگر به حکم اولیه موضوع نیز معتقد نباشیم برای جلوگیری از وهن اسلام می توان به حکم ثانویه عمل کرد. بگذاریم عید را حکومت اعلام کند. 

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

یک نماینده سابق مجلس: اهل سنت، سالهاست حق برگزاری نماز عید فطر ندارد

Posted: 17 Aug 2012 04:43 AM PDT

جـــرس: یک نماینده سابق مجلس با اشاره به عدم برگزاری نماز عید فطر اهل سنت می گوید: اهل سنت تهران که سالهاست به خاطر عدم اجازه ندادن به داشتن یک مسجد و محروم شدن از حق قانونی وشرعی خود دلشان رنجیده وشکسته شده باز هم امسال از سوی دولت عدالت پرور دلشان شکسته شد واجازه برگزاری نماز عیدرا ندارند.

 

به گزارش نوروز، جلال جلالی زاده در یادداشتی بمناسبت عید فطر می گوید: غافل از اینکه در حدیث قدسی آمده است:من با دلشکستگانی هستم که دلشان به خاطر من شکسته شده است.رسم خوبی که در میان کردان مسلمان است حلالیت طلبی درروز عید فطر ویا است که خط بطلان برکدورتهای گذشته می کشد .ولی آیا دولت فخیمه ما اینگونه از اهل سنت حلالیت می طلبد؟. پیشاپیش عیدتان مبارک وپیروز وگه رده نتان ئازاد بی ومارا بابت اقوال واعمالمان حلال کنید.وعیدرا بهانه شادی کنید ودر هر جا که هستید شاد باشید.


این نماینده سابق مجلس در این نوشته افزوده است: خدا بزرگتر از هرچیزی است شعار عید فطر .ولی آیا مادرمیان این همه خداوندانی که مارا احاطه کرده اند آن خدای واقعی راشناخته ایم؟تا اورا بزرگتر از دیگران بدانیم .واین ممکن نیست مگر اینکه به فطرت پاک خود برگردیم .همه معبودها وایسم را کنار بگذاریم واز نومتحول شویم مگر نه این است که عید برای مسلمانان تکراری شده به جای تحول وانفلاب درونی وشادشدن وعید گرفتن در مقابل تسلط بر نفس شیطانی وشیطان صفتان وبه یلد دردها ورنجها ی انسانهای محروم ونیازمند که بادادن فطریه به آنان مقداری از فاصله طبقاتی را کم کنیم .می گردیم تا با دادن کمترین مبلغ تکلیف را از خودمان ساقط کنیم و اظهار شادی می کنیم که از شر رمضان راحت شدیم وشکم پرستی را از نو شروع کنیم.واقعا مشکل مسلمان ها نفهمیدن فلسفه عبادتی است که انجام می دهند از رمضان گرفته تا دادن فطریه وبرگزاری عید که مقصود از همه آنها شاد کردن دل بندگان خدا ست .چه فردی وگروهی ودولتی.
 

فرسودگی نود درصد از بیمارستان‌های دولتی

Posted: 17 Aug 2012 04:24 AM PDT

جـــرس: رییس بیمارستان امیراعلم، 90 درصد بیمارستان‌های دولتی کشور را قدیمی و فرسوده توصیف کرد و گفت: نوسازی این مراکز نیازمند به اختصاص بودجه کلان دارد که متاسفانه امسال نیز همانند سال‌های گذشته با گذشت چند ماه از سال هنوز بودجه‌ای از سوی وزارتخانه به این مراکز داده نشده است.


به گزارش ایسنا، دکتر جلال رضایی افزود: وضعیت اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماران در بیمارستان‌های دولتی به دلیل اینکه اساتید و اعضای هیات علمی این مراکز باید از هزاران فیلتر اخلاقی، علمی و عملکردی عبور کنند به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر از بیمارستان‌های خصوصی است و این مراکز در ارائه خدمات درمانی به بیمار فقط به سود خود فکر می‌کنند.


وی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی در بحث هتلینگ (بستری) بیماران به مراتب در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، تصریح کرد: بیمارستان‌های خصوصی در هتلینگ بیمارستانی نظیر امکانات بستری، فضای فیزیکی، کادر پرستاری، زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری و نوسازی ساختمان‌های بیمارستان نسبت به مراکز دولتی در حد بسیار مطلوبی قرار دارد و شاید این تنها مزیت این مراکز نسبت به بیمارستان‌های دولتی است.


دکتر رضایی همچنین مرکز قلب تهران را تنها بیمارستان نوساز از بین 26 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و اظهار کرد: بیش از 90 درصد بیمارستان‌های دولتی کشور قدیمی و فرسوده هستند که نیازمند بازسازی دوباره هستند به طوری که بیمارستان امیراعلم بعد از بیمارستان سینا قدیمی‌ترین و کهنه‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
 

صدور حکم حبس برای سه فعال کارگری

Posted: 17 Aug 2012 04:10 AM PDT

جـــرس: قاضی شعبه‌ی چهارم دادگاه انقلاب اسلامی کرج برای جلیل محمدی، علی‌رضا عسگری و ریحانه انصاری، سه عضوی که در مجمع عمومی سالیانه‌ی کمیته‌ی هماهنگی بازداشت شده بودند، حکم صادر کرد.

 

به گزارش وبگاه کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، قاضی مذکور علیرضا عسگری را به 1 سال حبس تعزیری و ریحانه انصاری و جلیل محمدی را هر کدام به 1 سال در 3 سال حبس تعلیقی (با الزام به معرفی هر ماهه به مقامات امنیتی) محکوم کرد.


روز گذشته همچنین علیرضا عسگری به دادگاه آورده و حکم حبس به وی ابلاغ شده است.

 

 

تخصیص بودجه۵۰۰ میلیون تومانی نوسازی مساجد روستایی در دو شهرستان

Posted: 17 Aug 2012 03:52 AM PDT

جـــرس: عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به پیگیری برای اختصاص پانصد میلیون تومان از سوی سازمان گردشگری برای نوسازی مساجد روستایی در دو شهرستان نماینده بویراحمد و دنا خبر داد.


به گزارش تابناک، غلام محمد زارعی گفت: در اقتصاد مقاومتی اقتصاد كشور با تدابیر ویژه و همكاری مسئولان و مردم اقتصادی پویا خواهیم داشت كه نیازی به ریاضت در آن نیست.


این راهیافته مجلس نهم به پیگیری‌های خود برای استخدام سیصدنفر از خانواده شهدا و ایثارگران در شركت نفت اشاره كرد و افزود: وزیر نفت در این مورد دستور اكید داده كه امیدواریم هر چه زودتر این كار انجام شود تا در راستای اشتغال‌زایی گامی دیگر در این استان برداشته شود.


زارعی در ادامه به پیگیری برای اختصاص پانصد میلیون تومان از سوی سازمان گردشگری برای نوسازی مساجد روستایی در دو شهرستان نماینده بویراحمد و دنا خبر داد و گفت: این مبلغ كه دستور آن از سوی رئیس سازمان گردشگری كشور داده شده به روستاهایی اختصاص داده می‌شود كه توانایی جذب گردشگر را داشته باشند.


وی به راه‌اندازی و استخراج نفت و گاز در منطقه شورم و شبلیز و مختار خبر داد و گفت: به‌شدت پیگیر اجرایی شدن این طرح‌ها هستیم كه نیاز كنونی برای اجرایی كردن آنها یك سرمایه‌گذار است و به همین دلیل به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم.
 

شرط آزادی گروگان‌های ایرانی: ایران شان مردم خود را محترم بشمارد

Posted: 17 Aug 2012 03:33 AM PDT

جـــرس: نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، از مخالفان اصلی حکومت بشار اسد، روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی حقوق و شان مردم ایران را محترم بشمارد و برای توقف کشتار در سوریه تلاش کند، ۴۸ گروگان ایرانی در این کشور آزاد خواهند شد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، مالک الکردی، فرمانده عملیات و نایب رئیس ارتش آزاد سوریه همچنین گفت که این گروگان‌ها از فرماندهان سپاه پاسداران ایران هستند و مدارک این ادعا نیز به کشورهای غربی ارائه شده است.


مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه روز ۱۴ مردادماه ۴۸ ایرانی را در حومه شهر دمشق ربودند و در پی آن اعلام کردند که عده‌ای از این افراد عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند.


عضویت این گروگان‌ها در سپاه موضوعی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره تکذیب کرده‌اند، حتی زمانی که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، تایید کرد که در میان گروگان‌هایی که حکومت ایران "زائر" می‌خواند عده‌ای از بازنشستگان سپاه هم هست.


این نکته‌ای است که یک مقام آمریکایی نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده و گفته است که "دست‌کم تعدادی از مسافران" اتوبوسی که گروگان گرفته شده‌اند عضو سپاه پاسداران بوده‌اند.


این مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود نگفته است که چه تعداد از این افراد عضو سپاه هستند.


در حالی که ایران برای آزادی این گروگان‌ها به ترکیه نیز متوسل شده است، حال فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرده است که ایران باید برای توقف کشتار در این کشور تلاش کند تا این گروگان‌ها آزاد شوند.


او گفت: "اگر حکومت ایران حقوق و شان انسانی مردم خود را محترم بشمارد و نیز تلاش کند کشتار در سوریه متوقف شود، گروگان‌های ایرانی را آزاد می‌کنیم."


او همچنین این درخواست را برای مردم سوریه عنوان کرد که هر هفته قتل عام شده‌اند.


در حدود ۱۷ ماهی که از آغاز اعتراضات مردم سوریه به حکومت بشار اسد می‌گذرد، طبق آمار غیررسمی حدود ۲۵ هزار نفر در خشونت‌های دولتی جان خود را از دست داده‌اند و این خشونت‌ها هم‌چنان ادامه دارد.


سرتیپ مالک الکردی،‌ نایب رئیس ارتش آزاد سوریه، همچنین در اظهار نظری که می‌تواند پاسخی به ادعای مقامات ایرانی باشد گفته است که سوریه در حال جنگ داخلی است و هیچ زائری وارد کشور نشده است.


جمهوری اسلامی ایران که از ابتدا حامی پروپاقرص سوریه و نظام بشار اسد بوده است از ابتدای ناآرامی‌ها در این کشور توسط کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا به کمک به سرکوب مردم سوریه متهم شده است، اتهامی که ایران همواره تکذیب کرده است.