جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به خانواده‌هاي زلزله‌زده تسلیت گفت

Posted: 12 Aug 2012 09:14 AM PDT

جرس: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ارسال پيامي با ابراز تأسف از وقوع زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس جان باختن جمعی از هموطنان روزه‌دار و مصدوميت جمعی ديگر را در اين زمين‌لرزه به بازماندگان و خانواده‌هاي داغدار تسليت گفت.

به گزارش ایلنا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز اميدواري كرد با بسيج امكانات و پشتيباني‌هاي لازم، كمك‌های به موقع و ضروری برای آسيب‌ديدگان تأمين شود.

آقای هاشمی از درگاه خداوند متعال برای مجروحان اين حادثه طلب تندرستی و شفای عاجل و براي بازماندگان صبر و اجر مسألت كرد. 

معاون وزیر خارجه: زائران ربوده‌ شده ایرانی در سوریه در سلامت هستند

Posted: 12 Aug 2012 09:14 AM PDT

جرس: معاون عربى و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان از سلامت تمامی زائران ربوده ‌شده ایرانی در سوریه خبر داد.


به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان گفت: اخبار تایید شده‌ای مبنی بر این‌که تمامی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه در سلامت هستند در اختیار داریم و هیچ خبر و اطلاع تایید شده‌ای مبنی بر کشته‌ شدن تعدادی از آن‌ها نیست.

 

او اظهار کرد: تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای آزادی این افراد از سوی وزارت خارجه ادامه دارد.

 

هفته گذشته یک اتوبوس شامل 48 زایر ایرانی در منطقه زینبیه دمشق ربوده شد. پیش از این برخی اخبار تایید نشده مبنی بر کشته شدن سه ایرانی در حملات بشار اسد به مواضع مخالفان دولت منتشر شده بود.  

رئیس جمهوری مصر، دستور بازنشستگی وزیر دفاع این کشور را صادر کرد

Posted: 12 Aug 2012 09:14 AM PDT

جرس: تلویزیون رسمی مصر گزارش کرد که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر دستور بازنشستگی فیلدمارشال حسین طنطاوی، وزیر دفاع و ژنرال سامی عنان رئیس ستاد ارتش را صادر کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آقای مرسی، ژنرال خلیل السیسی را به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور معرفی کرده است. هنوز توضیحی دراین باره ارائه نشده است.

یکی از سخنگویان ریاست جمهوری مصر گفته است که آقای مرسی همچنین اختیارات ویژه ای را که شورای عالی نظامی با هدف کاهش اختیارات رئیس جمهوربرای خود قائل شده بود، لغو کرده است.

از جمله اختیارات لغو شده شورای عالی نظامی، انتصاب فرماندهان و یا تمدید زمان دوره خدمت آنهاست.

مهرداد فرهمند، خبرنگار بی بی سی فارسی در بیروت می گوید که این تحولات بسیار مهم است و آنچه کوتاهی ارتش در برخورد با شبه نظامیان اسلامگرا در صحرای سینا خوانده می شود، فرصت اتخاذ چنین تصمیمی را برای آقای مرسی فراهم کرده است.

نظامیان عالیرتبه مصری قرار بود جلسه ای فوق العاده برگزار کنند تا در مورد نحوه واکنش نشان دادن به تصمیمات آقای مرسی تصمیم بگیرند، اما ظاهرا از برگزاری این جلسه منصرف شده اند.

آقای مرسی که در ماه ژوئن پست ریاست جمهوری مصر را در اختیار گرفت، از اعضای حزب اخوان المسلمین است.

روابط بین این حزب و نظامیان از زمان سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق در سال گذشته، پر تنش بوده است.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر، قبل از سوگند خوردن آقای مرسی، بسیاری اختیارات را از این پست گرفت.
 

پایان کار کاروان المپیکی ایران با دوازده مدال

Posted: 12 Aug 2012 08:38 AM PDT

جرس: کاروان ورزشی ایران در حال حاضر رده شانزدهم جدول توزیع مدال‌ها را در اختیار دارد. باید دید در پایان سی‌امین دوره بازی‌های المپیک لندن این جایگاه حفظ خواهد شد یا نه.
به گزارش خبرنگار مهر، سی‎امین دوره بازی‏های المپیک تابستانی تا ساعاتی دیگر با برگزاری مراسم اختتامیه در لندن به پایان می‎رسد، بازی‎هایی که ایران ناکام‌ترین و بدشانس‌ترین کاروان ورزشی در روز پایانی آن بود با این حال بهترین عملکرد ممکن در طول تاریخ المپیک را برای کشورمان رقم زد.

اگر امروز باخت ناباورانه مهدی تقوی مقابل "لیوان لوپز" کوبایی و آسیب دیدگی رضا یزدانی در یک قدمی فینال و رسیدن به مدال طلا، شوک بزرگ کاروان ورزش ایران و تیم کشتی آزاد را موجب نمی‏شد، مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی در این دوره بازی‌های المپیک تا ساعات پایانی ادامه پیدا می‏کرد و اینگونه المپیکی تاریخی برای ورزش ایران رقم می‎خورد اگرچه همین گونه هم ورزش ایران تاریخی‌ترین و بهترین المپیک خود را تجربه کرد.

کاروان ورزش ایران که پیش از این 15 دوره حضور در ادوار مختلف بازی‌های المپیک را تجربه کرده بود، در این دوره از بازی‎ها برای نخستین بار موفق شد تعداد مدال‎های خود را دو رقمی کند، آنهم با چهار مدال طلا در حالی که پیش از این بیشترین تعداد مدال طلای ایران در المپیک 2000 سیدنی (سه طلا) بدست آمده بود.

در این دوره از بازی‎های المپیک کشتی فرنگی ایران برای نخستین بار در طول تاریخ صاحب مدال طلا شد. ورزش ایران در رشته‏ای غیر از وزنه برداری، کشتی و تکواندو به مدال رسید. ضمن اینکه تیم کشتی فرنگی هم پرونده کاری خود را با کسب عنوان قهرمانی المپیک بست. همه اینها در کنار هم عملکردی تاریخی برای کاروان 2012 ورزش ایران را رقم زد.

همه این موفقیت‎ها در لندن بدست آمد، شهری که 64 سال پیش هم خوش یمنی خود را برای ورزش ایران ثابت کرده بود. سال 1948 زمانی که ورزش ایران بعد از گذشت 48 سال از اولین حضور رسمی‎اش در المپیک، برای دومین بار در این بازی‌ها شرکت کرد موفق شد اولین مدال المپیکی خود را کسب کند تا همزمان با المپیک 1948 لندن نام ایران وارد کشورهای مدال‌آور المپیک شود.

ورزش ایران که از سال 1900 حضور در بازی‌های المپیک را آغاز کرد، طی سال‌های گذشته 48 مدال کسب کرده بود اما با 12 مدال بدست آمده در این دوره از بازی‌های المپیک، مجموع مدال‌های المپیکی ایران به 60 مدال رسید. این تعداد مدال توسط 50 ورزشکار بدست آمده است.

تا پیش از این رکورد مدال‌آوری ورزشکاران ایران در المپیک در اختیار کشتی گیران آزادکار بود و با وجود اینکه آنها در این دوره از بازی‌ها به کسب تنها سه مدال بسنده کردند، همچنان رکورددار مدال‌آوری هستند. از مجموع ورزشکاران مدال‌آور ایران در المپیک - با احتساب بازی‌های المپیک 2012 لندن - 33 ورزشکار در کشتی آزاد، 16 ورزشکار در رشته وزنه برداری، پنج ورزشکار در هر یک از رشته‌های تکواندو و کشتی فرنگی و یک ورزشکار در رشته دوومیدانی (پرتاب دیسک) صاحب مدال شده‌اند.

مدال‌آوران ورزش ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک که با مدال‌آوری خود تاریخی‌ترین نتیجه برای کاروان ایران را رقم زدند، عبارتند از:

مدال طلا
* حمید سوریان: مسابقات کشتی وزن 55 کیلوگرم
* بهداد سلیمی: مسابقات وزنه برداری دسته 105+ کیلوگرم
* قاسم رضایی: مسابقات کشتی فرنگی وزن 96 کیلوگرم
* امید نوروزی: مسابقات کشتی فرنگی وزن 60 کیلوگرم

مدال نقره
* سجاد انوشیروانی: مسابقات وزنه برداری دسته 105+ کیلوگرم
* احسان حدادی: مسابقات دوومیدانی پرتاب دیسک
* صادق گودرزی: مسابقات کشتی آزاد وزن 74 کیلوگرم
* نواب نصیرشلال: مسابقات وزنه برداری دسته 105 کیلوگرم
* محمد باقری معتمد: مسابقات تکواندو وزن 68- کیلوگرم

مدال برنز
* کیانوش رستمی: مسابقات وزنه برداری دسته 85 کیلوگرم
* احسان لشگری: مسابقات کشتی آزاد وزن 84 کیلوگرم
* کمیل قاسمی: مسابقات کشتی آزاد وزن 120 کیلوگرم

با مدال آوری این 12 ورزشکار، کاروان ورزش ایران در حال حاضر رده شانزدهم جدول توزیع مدال‌ها را در اختیار دارد. باید دید در پایان سی‌امین دوره بازی‌های المپیک لندن این جایگاه حفظ خواهد شد یا نه.  

وزیر علوم: تفکیک جنسیتی جوسازی رسانه‌های بیگانه است

Posted: 12 Aug 2012 08:38 AM PDT

جرس: در حالی که که با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ٩١ و ارائه دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور، تفکیک جنسیتی دختران و پسران در دانشگاه آغاز شده  وزیر علوم طرح آن را "جوسازی‌های رسانه‌های بیگانه" خواند.

 

به گزارش خبرآنلاین، کامران دانشجو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حذف دختران در پذیرش کنکور جوسازی رسانه‌های بیگانه است، تاکید کرد: حذف جنسیتی یک حاشیه سازی است که به آن دامن زده می‌شود و موضوعی است که از طرف رسانه‌هایی چون بی بی سی و VOA نشات می‌گیرد و باید گفت که زمانی آنها از ما ناراحت می‌شوند که کار ما درست است.

 

این در حالی است که آمار تفکیک جنسیتی در کدرشته های دانشگاهی نشان می دهد، از هر ٦ کد رشته دانشگاهی بیش از ١ رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد و به طور میانگین بیش از ١٧ درصد کدرشته های دانشگاهی در گروه های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده اند.

 

آمار جان‌باختگان زلزله به 300 نفر رسید/تعداد مصدومین بیش از 2 هزار نفر

Posted: 12 Aug 2012 08:07 AM PDT

جرس: فرماندار شهرستان اهر تعداد جان باختگان زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس را نزدیک به 300 نفر اعلام کرد.


به گزارش فارس، رضا صدیقی امروز اظهار کرد: همچنین زلزله بیش از 2 هزار نفر مصدوم و زخمی نیز در این مناطق داشته است.

 

وی، گفت: به جهت بافت سنتی روستایی اکثر خسارات وارده در روستاها هستند و در خود شهر نیز بیش از 25 درصد اماکن عمومی، ابنیه، ساختمان اداری و مناظر مسکونی مردم آسیب دیده است.

 

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.

 

وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در شهر اهر گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از 10 ریشتر پیش‌بینی شده است و سد ستارخان اهر کاملا سالم است.

 

فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.

اخلال در سخنرانی ناطق نوری پس ازتکذیب یا علی گفتن رهبری هنگام تولد

Posted: 12 Aug 2012 08:07 AM PDT

جرس: به فاصله تنها دو روز از سخنان ناطق نوری در انتقاد از خرافه گرایی ها درباره رهبری،تعدادی از اعضای گروه های فشار در سخنرانی او اخلال کردند.

 

براساس گزارش سایت بازتاب این افراد چند بار با صلوات های مداوم سخنرانی را قطع کردند.این گروه در پایان با شعارهای "مرگ بر ضد ولایت فقیه" و "مرگ بر خواص بی بصیرت" اقدام به پرتاب بطری های آب در صحن امام رضا کردند.

 

این مراسم به طور مستقیم از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش بود که لحظاتی قطع شد و پس ازمدتی کوتاه پخش ادامه برنامه از هنگام قرآن سر گرفتن ادامه یافت.

 

علی اکبر ناطق نوری در سخنان خود گفته بود : اینکه کسی بیاید و بگوید وقتی رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است یا علی، این مزخرفات است. توهین به رهبری است. اینجور حرفها ضد ولایت فقیه است. اتفاقاً اینجاست که باید بگوییم مرگ بر ضد ولایت فقیه. ببینید چقدر این حرف موجب سوء استفاده قرار گرفت. البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ ها مطلع نشدند.
 

پیام همدردی شورای هماهنگی راه سبز امید با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

Posted: 12 Aug 2012 07:48 AM PDT

جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید در پیامی به ابراز همدردی با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی پرداخت و از اینکه زلزله همچنان در کشور ما قربانی می‌گیرد و خسارات انسانی و مادی و معنوی سنگین به‌جا می‌گذارد، ابراز تاسف کرد.  

به گزارش کلمه، این شورا در پیام خود ضمن انتقاد از عدم انعکاس سریع و پوشش خبری شایسته‌ی این حادثه توسط صدا و سیما، با خانواده قربانیان و آسیب‌دیدگان اظهار همدلی و همدردی کرده، به هم‌وطنان صبور و غیور آذری، و تمامی مردم عزیز ایران‌زمین، تسلیت گفته و ابراز امیدواری کرده که ایرانیان نوع‌دوست، چنان‌که شایسته‌ی آنان است، برکنار از وظایف دولت، به یاری زلزله‌زدگان برخیزند و به قدر توان خویش از درد و رنج امروز و فردای آسیب‌دیدگان بکاهند.

متن پیام شورای هماهنگی راه سبز امید بدین شرح است:

«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ» (قرآن کریم)

یک‌بار دیگر زلزله در ایران فاجعه‌ساز شد. وقوع زلزله دیروز در آذربایجان شرقی، نه تنها شمار زیادی از هم‌میهنان را آسیب‌دیده و سوگوار ساخت که تمامی ایرانیان را اندوهگین و ماتم‌زده کرد.

زلزله که پدیده‌ای طبیعی و در ابعاد معمولی، با اتخاذ تدابیر ایمنی و پیشگیرانه‌ی موثر قابل مقابله است، متاسفانه همچنان در کشور ما قربانی می‌گیرد و خسارات انسانی و مادی و معنوی سنگین به‌جا می‌گذارد. جان باختن ده‌ها تن از هم‌وطنان عزیز آذری، و مصدوم شدن صدها نفر از آنان بر اثر زلزله‌ی دیروز (شنبه، ۲۱ امردادماه) شاهد ناگوار جدید است؛ رخداد اندوه آفرینی که متاسفانه با عدم انعکاس سریع و پوشش خبری شایسته‌ی آن توسط صدا و سیما، در ساعات نخستین توأم شد.

شورای هماهنگی راه سبز امید ضمن همدلی و همدردی با خانواده قربانیان و آسیب‌دیدگان، و عرض تسلیت به هم‌وطنان صبور و غیور آذری، و تمامی مردم عزیز ایران‌زمین، امیدوار است که ایرانیان نوع‌دوست، چنان‌که شایسته‌ی آنان است، برکنار از وظایف دولت، به یاری زلزله‌زدگان برخیزند و به قدر توان خویش از درد و رنج امروز و فردای آسیب‌دیدگان بکاهند.

شورای هماهنگی راه سبز امید

۲۲ امردادماه ۱۳۹۱
۱ دیدگاه 

مادر حمیدرضا محمدی: در زندان جسم و روح و جوانی او را گرفتند.

Posted: 12 Aug 2012 06:57 AM PDT

مژگان مدزس علوم
 حمیدرضا (ماهان) محمدی چندی پیش در زندان دچار سکته خفیف شد و علی رغم موافقت مسئولان زندان اوین با مرخصی وی شعبه تایید کننده با مرخصی وی "مخالفت" می کند. این در حالی است که وی هفت سال و نیم در زندان بسر برده و بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده است و طبق قوانین شامل آزادی مشروط می شود.

خانم محمدی، مادر حمید رضا محمدی با اشاره به روحیه نامناسب فرزندش به "جرس" می گوید: "فرزندم وضعیت روحی خوبی ندارد. بالاخره کسی که هفت سال و اندی را در حبس بسر برده باشد چه انتظاری می توان داشت که حال و روزش خوب باشد. حدود سه ماه پیش هم یک سکته خفیف داشت و یکطرف صورت و دست و پایش حرکت نداشت، همبندی هایش کمکش کردند و یک کمی او را ماساژ دادند تا حالش کمی بهتر شد و خلاصه شانس آورد. گفتن‌اش به زبان آسان است که هفت و نیم در حبس، او از سی و پنج سالگی در زندان است. دیگر چیزی از او باقی نمانده است بهترین سالهای زندگیش را پشت میله های زندان گذراند و همچنان هم در حال گذراندن است. جوانی اش را گرفتند و روحیه ای برای او نمانده است. در ملاقات ها سعی می کند خودش را جلوی ما خوب نشان دهد اما مگر می شود من مادر نفهمم فرزندم چه حال و روزی دارد. مرخصی که آمده بود متوجه شدم روحیه خیلی خرابی دارد. نور اذیتش می کرد و خانه را تاریک می کرد و مدام از ناامیدی حرف می زد و می گفت که دیگر چیزی برایش نمانده است. خود من هم که دلم پر از درد است فقط به او امید می دادم و از هر طریقی با او صحبت می کردیم تا از آن حالت بیرون بیاید."

حمیدرضامحمدی در اسفندماه سال ۸۳، به همراه دو برادر، یک خواهر و خواهر زاده‌اش توسط نیروهای امنیتی استان لرستان بازداشت شد. پس از فشارها و بازجویی ها وی بخاطر آزادی دیگر اعضای خانواده اش حاضر به پذیرفتن اتهامات واهی بر علیه خود شد. وی سپس در دادگاهی که در شعبه چهاردهم بازپرسی امنیت و بدون دسترسی به وکیل تعیینی و یا تسخیری برگزار شد، به استناد مواد ۴٩٩ و ۵٠٠ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و برای بار دوم در تاریخ ٢٨ فروردین ماه سال ١٣٨٧ مجدداً در شعبه ١٠۵٩ جزایی ویژه به استناد ماده ۵١٣، به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه محکوم شد که حکم صادره در تاریخ ٢٩ اردیبهشت ماه ١٣٨٧ در زندان اوین به وی ابلاغ شد.

مادر حمیدرضا محمدی در این زمینه عنوان می کند: "در دادگاه انقلاب سراسمیه محاکمه اش کردند که اصلا اجازه گرفتن وکیل و دفاع به او ندادند، صدای من هم به جایی نرسید. سیزده سال به "ناحق" و ناعادلانه حکم زندان به فرزندم دادم. در زندان جسم و روح و جوانی او را گرفتند. بعد از هفت سال دوندگی و خواهش بالاخره فقط به او مرخصی دادند."

 این زندانی سیاسی بند ۳۵۰ به مناسبت سالگرد شهادت هدی صابر نوشته بود: "در این تلاطم ذهن که بر حس لحظات سرگردان است، درکی جز توهم باورم نیست.

از اولین تجربه ی پرواز تا گراویتی حضور در سلول انفرادی و بازگشت از مرخصی و وهم بودن در کنارتصاویری که جز خیال چیزی نیستند، فاصله ای نیست مگر تصویری که جز خیال چیزی نیست. فاصله ای نیست مگر تصویر حقیقی از امری دروغین.

در آستانه این رویا درگاه را باز کن و بگذار و بگذر ای قدرت نشان فریب خورده ی این خواب، ای بازی ساز سیاسی، ای خواب گرد دربند لحظه کش، که کابوست آرزوی دیدن ناپیداها و تجربه ی آن در گذر از لذتی ناپیداست.

به یاد هدا صابرکه درک کامل یک تجربه را در این خواب با خود داشت."

با پیگیری های فراوان خانواده حمیدرضا محمدی، وی پس از هفت سال حبس به مرخصی آمد. با توجه به سپری شدن بیش از نیمی از دوران محکومیتش، خانواده وی تقاضا کردند که او به زندان باز نگردد اما مسئولان با این تقاضای خانواده وی مخالفت کردند.

خانم محمدی در پایان با آرزوی تمام شدن این روزهای پر از درد و رنج و آزادی زندانیان سیاسی خاطرنشان می کند: "یک مادر پیر شصت و سه ساله هستم که با این دردها جز یک صدا چیزی برایم نمانده است. از این پیگیری ها و نتیجه ندادن ها خسته شده ام، خسته... . با وجود اینکه بیشتر از نیمی از محکومیتش را گذرانده شامل آزادی مشروط نمی شود. نامه دادیم پیگیری کردیم اما پاسخ مثبت نمی دهند. علت آن را هم نمی گویند فقط دوست دارند "مخالفت" کنند. برای مرخصی درخواست دادیم اما مخالفت می کنند یعنی داخل زندان اوین موافقت کردند اما شعبه ای که باید تایید کند مخالفت می کند..."

گفتنی است که حمیدرضا محمدی برادر غلامرضا محمدی سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران است که دو مدال نقره و دو مدال برنز قهرمانی جهان را کسب کرده‌است.

 

هفت روز با زنان؛ خط قرمزهای تازه در دانشگاه‌ها

Posted: 12 Aug 2012 06:57 AM PDT

آیدا قحر
 جرس: نزدیک به 80 رشته دانشگاهی مختص مردان شده است، با آنکه مسئولان وزارت علوم خبر از اصلاح  پذیرش برخی رشته ها می دهند اما همچنان دانشجویان متقاضی، دفترچه به دست سرگردان "انتخاب" و "اجبار" شده اند. سرگردانی که ناشی از تصمیمات دولتمران با نگاه تفکیک جنسیتی حاکم بر کشور است. هفت روز با زنان این هفته پس از مرور اخبار کوتاه در هفته گذشته نگاهی دارد به تغییر و تحولات دفترچه انتخاب رشته دانشگاه در سال 1391. 

خبرهای کوتاه 

موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در گفت و گو با رسانه های داخلی از رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه حمایت از خانواده خبر داد و گفت "در این ماده آمده بود اثبات این که زوجه از ادعای خرج کردن اموال یا درآمد خود برای مخارج زندگی قصد تبرع را داشته یا خیر برعهده مرد خواهد بود. ماده ای که با مخالفت شورای نگهبان برای اصلاح به مجلس اعاده و اصلاح شد، در این اصلاحیه مقرر شد اثبات این که زوجه در قبال این هزینه ها عوض مالی را دریافت کرده یا خیر به کارشناس رسمی دادگستری واگذار شود".

زهرا سجادی، معاون امور خانواده ازدواج های زیر 10 سال را غیر قانونی خواند "ازدواج های زیر 10 سال غیرقانونی است و دفاتر ازدواج نیز حق ثبت این ازدواج ها و خواندن صیغه برای این افراد ندارند".

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با ایلنا اعلام کرد که آمار آسیب های زنان بی سرپرست و روسپی گری تابو است. به گفته وی "آمار قابل اعتمادی در رابطه با آسیب های زنان بی سرپرست و روسپی گری وجود ندارد یا محرمانه است که این خود حاصل تابوهای اجتماعی است. نبود آمار قابل اعتماد تصمیم گیری در این زمینه را مشکل می سازد".

مهری سویزی، معاون وزیر آموزش و پروش "ناهنجاری های پوششی" برخی دختران و پسران در سن دانش آموزی و دانشجویی را بر عهده "اینترنت، سینما و ماهواره، گروه معاشران و خانواده" دانست و اعلام کرد "در حال حاضر 54 درصد از جامعه فرهنگیان را زنان تشکیل می دهند، این افراد با توجه به این که بهترین نوع پوشش جامعه را دارند، می توانند به نوبه خود نقش موثری را در مدیریت فرهنگی حجاب به عنوان یک الگوو داشته باشند".

تبلیغ چند همسری در تلویزیون ایران آغاز شده است به طوریکه صدا و سیمای قم از "دو هووی قمی" دعوت کرد تا با گفتن از زندگی "موفقشان" سخن بگویند؛ این دو زن به گفتن خاطره های مشترک از زندگی خود و فرزندانشان زیر یک سقف صحبت کرده اند.

به گزارش رادیوزمانه، ایران در طلاق رتبه چهارم جهانی را داراست. معصومه آباد، دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن اعلام این خبر گفت "کلاش شهر تهران نیز رتبه نخست و پس از آن استان خراسان رتبه دوم طلاق را داراست".

به گزارش شهرزادنیوز، زنان فلسطینی در کرانه باختری هفته گذشته با شعار "نه به قتل زنان"، علیه خشونت خانگی دست به تظاهرات زدند. زنان تظاهرکننده قتلهای اتفاق افتاده علیه زنان را "وحشیانه" و "ضد انسانی" خوانده و محکوم کردند.

مهر ممنوعیت بر زنان در رشته های دانشگاه

دفترچه های انتخاب رشته در دست دانشجویان نشان از محدودیت پذیرش دختران در 36 دانشگاه کشور در 77 رشته کارشناسی دارد. رشته های مهندسی عمران، عمران گرایش نقشه برداری و کاردانی همین رشته در 15 دانشگاه بیشترین تعداد را در پذیرش مرد دارد، گروه مدیریت ها و همچنین مهندسی معدن در 12 دانشگاه نیز شامل همین محدودیت شده است.

از سوی دیگر دانشگاه های هنر اسلامی تبریز، مازندران، کاشان، دانشگاه سمنان، خوارزمی تهران، دریانوردی، علوم دریایی چابهار و ایلام تنها در یک رشته پذیرش صرفا مرد دارند.

دانشگاه محقق اردبیلی با 24 رشته، لرستان با 18 رشته و دانشگاه بین المللی "امام خمینی" با 15 رشته دارای بیشترین میزان پذیرش صرفا مرد شناخته شده اند.

به گزارش دانشجونیوز آمار تفکیک جنسیتی در کد رشته های دانشگاهی نشان می دهد که از هر 6 کد رشته دانشگاهی بیش از 1 رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد. به طور میانگین بیش از 17 درصد کد رشته های دانشگاهی در گروه های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده اند.

به گزارش بی بی سی، در سال 90 تنها دو رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود، اما امسال بیش از 77 رشته کارشناسی در بعضی دانشگاه ها پذیرش دختران ندارند.

به طوریکه رشته هایی مانند حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره، صنایع دستی، مترجمی و ادبیات انگلیسی، مرمت بناهای تاریخی و شیمی محض و ده ها رشته دیگر در بعضی دانشگاه ها از جمله این رشته ها هستند.

ایجاد دانشگاه ها تک جنسیتی و تک جنسیتی کردن رشته های دانشگاهی وزارت علوم را به واکنش واداشته است. ابوالفضل حسنی، دبیر کل دفتر گسترش وزارت علوم در واکنش به رشته های تفکیک شده گفت "در حال کاضر با روسای دانشگاه ها مذکور نامه نگاری شده است تا دلیل این اقدام خود را عنوان کنند. چرا که در صورتی که دانشگاهی بخواهد در رشته ای اختصاصی دانشجوی پسر یا دختر پذیرش کند باید زیر ساخت های لازم برای تفکیک جنسیتی را ایجاد کند".

توکلی مشاور سازمان سنجش نیز اعلام کرد "اطلاعیه جدیدی از کد رشته های تحصیلی کنکور سراسری بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد که در آن تک جنسیتی شدن برخی رشته های دانشگاهی رفع شده است، داوطلبان قبل از انتخاب رشته خود به اصلاحات اطلاعیه سازمان سنجش توجه کنند".

شواهد امر حاکی از تصمیم جدی دولتمردان بر حذف زنان است؛ پیش از این بارها بر تفکیک جنسیتی تاکید شده بود و برخی از روحانیون اعلام کرده بودند که زنان باید به شغل هایی "متناسب" با وظیفه اجتماعی خود بپردازند. و این وظیفه اصلی را "مادری" خوانده بودند به طوریکه حتی پیشنهاد ایجاد رشته ی مادری برای دختران به جای رشته های مهندسی و مدیریت نیز عنوان شده بود.

جنسیتی کردن افراد جامعه بیشتر از گذشته در جریان است؛ در جوامع سنتی القای حس زن یا مرد بودن که از کودکی در تربیت فرزندان نقش بازی میکند به پیش می رود و اگر تا پیش  از این دانشگاه محیطی برای تعقل بود امروز با تصمیماتی که دولتمردان و مسئولان می گیرند به محیطی برای تفهیم بیشتر زنانگی یا مردانگی شده است.

جنسیتی کردن دانشگاه نه تنها توهینی به دانشجویان است بلکه آینه ای از طرز تفکر مسئولان خواهد بود؛ آینه ای که بازتاب نگاه و تفکر جنسی و جنسیتی است.