جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کمک پنج میلیون پوندی بریتانیا به مخالفین حکومت سوریه

Posted: 10 Aug 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که این کشور ۵ میلیون پوند دیگر به مخالفان بشار اسد در سوریه کمک خواهد کرد.


به گزارش بی بی سی، این کمک‌ها شامل تجهیزات ارتباطاتی و دارویی خواهد بود و بخش عمده آن به ارتش آزاد سوریه، از اصلی‌ترین گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد داده می‌شود.


اعلام شده است که در چارچوب این کمک‌ها هیچ تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد داده نخواهد شد.


جیمز رابینز، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که با توجه به اختلافات گروه‌های مختلف مخالف بشار اسد که دولت بریتانیا را ناامید کرده بود، ارائه کمک‌های جدید، تغییری قابل توجه در خط مشی این کشور در قبال سوریه به شمار می‌رود.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، این ایراد نیز گرفته می‌شود که مخالفان بشار اسد نتوانسته‌اند برنامه روشنی برای شکل دادن یک دولت مناسب در سوریه ارائه کنند.


اعتراضات ضددولتی در سوریه به مدت بیش از ۱۷ ماه در این کشور جریان داشته است و مخالفان دولت گفته‌اند که در جریان درگیری‌ها در این مدت بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.


هرچند گزارش‌ها درباره میزان تلفات درگیری‌های سوریه به طور مستقل قابل تایید نیست.


بریتانیا همچنین خواهان رعایت معیارهای حقوق بشر از سوی مخالفان دولت سوریه شده است.


کمک‌هایی که بریتانیا به ارتش آزاد سوریه ارائه خواهد کرد بیشتر شامل تجهیزات رادیویی و ماهواره‌ای و نیز ژنراتورهای برق سیار می‌شود.


کمک‌های بشردوستانه
وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که برای مقابله با اقدامات دولت سوریه در ارسال پارازیت و محدود کردن ارتباطات، به مخالفان بشار اسد کمک خواهد کرد.


این وزارتخانه اعلام کرده است که پیش از این بریتانیا یک میلیون و ۴۰۰ هزار پوند به "حمایت غیررزمی از مخالفان سیاسی" اختصاص داده است که آموزش و کمک به گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر در داخل سوریه را نیز شامل می‌شود.


بریتانیا در مجموع ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند برای کمک‌های بشردوستانه از جمله تامین مواد غذایی، ارائه تجهیزات دارویی و فراهم کردن سرپناه در داخل خاک سوریه و نیز برای پناهجویان سوری که به کشورهای همسایه گریخته‌اند، اختصاص داده است.


اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌الملل بریتانیا، هفته گذشته اعلام کرد که میزان کمک‌هایی که به پناهجویان سوری ارائه شده است، با اضافه شدن نزدیک به ۱۰ میلیون پوند کمک‌های خیریه، چهار برابر شده است.


بریتانیا پیش از این در جریان اعتراضات ضددولتی در لیبی که به برکناری معمر قذافی از قدرت منجر شد، کمک‌هایی را به مخالفان دولت ارائه کرده بود که تامین سرپناه برای پناهجویان و افراد بی‌سرپناه لیبی و نیز کمک به مین‌زدایی و ارائه کمک‌های دارویی از طریق سازمان جهانی بهداشت را شامل می‌شد.


ویلیام هیگ در شماره امروز روزنامه تایمز نوشته است که خط مشی بریتانیا برای ارسال نکردن تسلیحات به سوریه همچنان به قوت خود باقی است. او رژیم بشار اسد در سوریه را نیز "روبه فنا" توصیف کرد.
 

عدم توزيع سبد كالايی رمضان ميان كارمندان

Posted: 10 Aug 2012 06:47 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، سبد كالایی ماه رمضان با گذشت 21 روز از این ماه، هنوز این سبد به دو میلیون و 400 هزار كارمند مشمول تخصیص نیافته است.


به گزارش ایلنا، طبق وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت سبد كالای رایگان 100 هزار تومانی ماه رمضان قرار بود دو هفته قبل میان كارمندان و فرهنگیان توزیع شود كه این امر تاكنون محقق نشده است.
این در حالی است كه بنا به اظهارات مسئولان معاونت بازرگانی داخلی، كالاها تامین و میان استان‌های مختلف توزیع شده اما به واسطه عدم تخصیص اعتبار از سوی دولت، همچنان این سبدها میان كارمندان توزیع نشده است.


طبق برآوردهای صورت گرفته برای تامین سبد كالای دو میلیون و 400 هزار كارمند به ارزش هر سبد 100 هزار تومان، اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان باید از سوی دولت در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد كه این اتفاق تاكنون نیفتاده است. گفتنی است كه سبد كالایی كاركنان، چهار قلم کالای اساسی شامل؛ 20 کیلو برنج، شکر، روغن هر کدام 5 کیلو و مرغ نیز 5 تا 10 کیلو را شامل می‌شود.


این در حالی است كه گویا قرار نیست برای مرغ نیز بودجه‌ای اختصاص یابد. تاخیر در ارائه سبد كالایی ماه رمضان، مسئله تازه‌ای نیست. سال گذشته نیز این سبد پس از ایام ماه رمضان در اختیار كارمندان قرار گرفت.
 

امام جمعه تهران: گرانی و بیکاری در غرب از نشانه‌های ظهور امام زمان است

Posted: 10 Aug 2012 04:24 AM PDT

جــــرس: امام جمعه تهران با بیان اینکه "امروز تمام دنیا گرفتار بحران اقتصادی است"، مدعی شد: "همه دنیا امروز گرفتار گرانی و بیکاری است و این مقدمه حضور امام زمان است و بوی پیراهن یوسف به مشام می‌رسد."


امام جمعه انتصابی تهران، بدون فشارهای وارده به مردم به دلیل سیاست های سوء حکومت گفت: "مردم ما بصیرت کافی را دارند و تحریم‌ها تازگی ندارد... فشارها ملت حسینی ما را نورانی‌تر می‌کند. "


به گزارش ایسنا، کاظم صدیقی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت: "این جنگ (تحریمها) که آخرین جنگ تاکتیکی دشمنان است آخرین حربه‌ای است که می‌توانند استفاده کنند و دیگر تیری در ترکش ندارند و باید مدیریت شود و دولت به ملت اعتماد کند و اقتصاد را به دست مردم بدهد تا رونق اقتصادی و تولید را به عهده بگیرند و با الهام از منشور حکومتی علی به مالک اشتر که در آن آمده بود اول آبادانی ایجاد کنید و بعد از مردم مالیات بگیرید، کمبودها و امکانات مردم بررسی شود و در نهایت مردم به صحنه‌آورده شوند تا مثل همیشه که بار را از دوش انقلاب برداشته‌اند این بار به وظیفه خود عمل کنند."


وی بدون اشاره به تداوم کشتار مخالفان توسط حکومت سوریه، مدعی شد: "در سوریه اصلاحات شروع شده و مردم خودشان رای داده‌اند... اما این چه حقوق بشر و سازمان مللی است که این چنین وحشی‌گری می‌کند، ننگ و شرم بر آن‌ها باد و شرم بر کسانی که با حکام اسراییل همکاری می‌کنند و این طور خون می‌خورند و خون کودکان را می‌ریزند و مسلم است که این فشارها نشانه زوال آن‌هاست و نجات نزدیک است."


صدیقی با اشاره به وضعیت سیاسی عراق، ضمن حمایت از دولت مالکی گفت: "جای تاسف و شکر است که مثلث شوم ارتجاع عرب، حکام غرب و افزون‌طلبان داخلی عراق که دولت نوری المالکی را به خاطر استقلال‌طلبی و همراهی با مردم مورد حمله قرار دادند از هم خواهد پاشید و امیدواریم دولت نوری المالکی با اتکا به مرجعیت و مردم مومن دلداده به اهل بیت و با جلب وحدت مردم و حمایت آن‌ها بتوانند از این بحران به سلامت عبور کنند. "
 

انتخاب یکی از مخالفان سرشناس قذافی به ریاست پارلمان لیبی

Posted: 10 Aug 2012 03:14 AM PDT

جــــرس: پس از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از شورای انتقالی به پارلمان منتخب، لیبی گامی دیگر در جهت اداره دمکراتیک کشور برداشت. اکثریت نمایندگان محمد المقریف، یکی از فعالان سیاسی باسابقه را به عنوان رئیس پارلمان جدید برگزیدند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، لیبی گامی دیگر در راه ایجاد نهادهای دمکراتیک برداشت. نمایندگان مردم لیبی در روز پنج‌شنبه (۹ اوت/۱۹ مرداد) یکی از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون را به عنوان رئیس پارلمان جدید این کشور برگزیدند.


محمد المقریف به عنوان یکی از مخالفان سرسخت‌ و باسابقه رژیم قذافی موفق شد از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر رای ۱۱۳ تن را به خود اختصاص دهد. محمد المقریف رهبر گروه "جبهه ملی" لیبی است و یکی از حامیان اسلام‌گرایان در این کشور محسوب می‌شود. المقریف در سال ۱۹۴۰ در شهر بنغازی به دنیا آمده است. زادگاه المقریف از این لحاظ اهمیت دارد که شاید سبب کاهش اعتراض‌ها و نگرانی‌های مردم شرق لیبی شود. المقریف سال‌های متمادی تبعید را در آمریکا گذرانده است.


علی زیدان نماینده مستقل و لیبرال رقیب المقریف بود که تنها توانست ۸۵ رای نمایندگان را بدست آورد. المقریف سال‌های متمادی علیه رژیم قذافی فعالیت داشت و رهبر"جبهه ملی برای نجات لیبی" بود. به نظر تحلیل‌گران سیاسی محمد المقریف یک اسلام‌گرای معتدل است. مراسم انتخاب رئیس ‌پارلمان جدید لیبی بطور مستقیم از تلویزیون این کشور پخش شد.


وظایف مهم پارلمان جدید
شورای انتقالی لیبی به ریاست مصطفی عبدلجلیل در روز چهارشنبه (۸ اوت) اختیارات خود را به پارلمان جدید این کشور واگذار کرد. پارلمان لیبی باید در طی ۳۰ روز آینده، نخست‌وزیر جدیدی برگزیند.


یکی از کارهای مهم پارلمان جدید تدارک و برپایی مجلس ۶۰ نفره‌ای است که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید لیبی را برعهده خواهد داشت. در پارلمان جدید لیبی می‌توان بطور کلی از سه گروه اصلی نام برد. نخست گروه لیبرال‌ها و میانه‌روها به رهبری محمود جبرئیل که در دوران مبارزه علیه رژیم قذافی نخست‌وزیر اپوزیسیون به شمار می‌آمد. دوم، گروه اسلام‌گرایان که شامل اخوان‌المسلمین و سلفی‌های تندرو می‌شود و سوم، نمایندگان مستقل.


پس از سرنگونی رژیم قذافی، شورای انتقالی حدود یک سال اداره لیبی را برعهده داشت، اما نتوانست تمامی گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور را خلع سلاح کند. در ماه‌های گذشته بارها در مناطق مختلف لیبی میان طوایف و دسته‌های گوناگون سیاسی زد و خوردهایی رخ داده است.
 

آمریکا: شواهد زیادی داریم که جمهوری اسلامی به کشتار مردم سوریه کمک می کند

Posted: 10 Aug 2012 02:15 AM PDT

جــــرس: سخنگوی کاخ سفید به برپایی نشست مشورتی تهران درباره سوریه واکنش نشان داد.


به‌گزارش رادیو اروپای آزاد، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران، درباره اعتبار نشست تهران درباره سوریه و اثربخشی این نشست گفت: "نشانه‌های فراوانی وجود دارد که جمهوری اسلامی، از کشتار بی‌رحمانه مردم سوریه به‌دست بشار اسد پشتیبانی می‌کند".


از سوی دیگر، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در نشست خبری پس از کنفرانس تهران، از آمادگی برخی از معارضان سوری برای حضور در نشستی در تهران خبر داد، اما برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست مشورتی تهران، نه نماینده‌ای از سوی دولت سوریه حضور داشت و نه از مخالفان حکومت سوریه سخنی دال بر تایید گفته‌های وزیر خارجه ایران شنیده شده است.


نشست مشورتی تهران درباره سوریه، روز پنج‌شنبه با حضور کشورهای دوست ایران، مانند چین، روسیه، کوبا و ونزوئلا برگزار شد، اما کشورهای متحد آمریکا، همچون کشورهای اروپایی، ترکیه، عربستان سعودی و قطر در این نشست شرکت نداشتند.


در بيانيه پايانی اين نشست بر "ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس" برای گفت‌وگو بين دولت سوریه و مخالفان تاکيد و از پيشنهاد ايران برای برقراری آتش‌بس سه ماه حمايت شده است.

 

هزار میلیارد تومان هم مشكلات صنعت خودرو را حل نمی‌كند

Posted: 10 Aug 2012 01:52 AM PDT

جــــرس: در ادامه بحران واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به تصویب هزار میلیارد تومان تسهیلات صنعت خودرو در شورای پول و اعتبار گفت: این اقدام و تخصیص این مبلغ اگرچه گامی مثبت و رو به جلو است، اما برای حل مشكلات صنعت خودرو كافی نخواهد بود.


به گزارش ایسنا، احمد نعمت‌بخش اظهار كرد: بعد از گذشت دو ماه از مصوبه كارگروه حمایت از تولید و یك ماه پس از ابلاغ ، نیمی از تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو به تصویب شورای پول و اعتبار رسید كه باید از آن‌ها تشكر كرد.


وی با بیان اینكه ضروری است این مبلغ هرچه زودتر برای جلوگیری از گسترش بحران در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد، خاطرنشان كرد: با این حال با توجه به حجم بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان، این مبلغ مشكلات این صنعت را به طور كامل حل نخواهد كرد و ضروری است كه در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار هزار میلیارد تومان باقی مانده از تسهیلات صنعت خودرو نیز مصوب شود.


دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: به طور معمول خودروسازان وجه قطعات دریافتی از قطعه‌سازان را سه ماهه پرداخت می‌كنند، ولی با این حال در یك سال اخیر به دلیل بحران نقدینگی صنعت خودرو، مطالبات قطعه‌سازان به حدود هفت و هشت ماه افزایش یافته است.


وی افزود: بنابراین برای عادی شدن روند تولید قطعه و خودرو، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باید به سه ماه كاهش یابد. با این حال با هزار میلیارد تومان تخصیص یافته به ایران خودرو و سایپا امكان پرداخت و كاهش مطالبات در حد سه ماه وجود ندارد.


نعمت‌بخش تصریح كرد: در واقع این هزار میلیارد تومان مقدمه پرداخت هزار میلیارد تومان بعدی است، در غیر این صورت بحران نقدینگی صنعت خودرو به‌طور كامل حل نشده و مشكلات این صنعت ادامه خواهد یافت.

تشکیل گروههای ویژه و پیگیر فضای مجازی توسط دولت

Posted: 10 Aug 2012 01:52 AM PDT

جــــرس: رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: وزارت ارشاد بتازگی گروه رصدی تشکیل داده که فضای مجازی را رصد و مواردی از مشکلات اخلاقی، امنیتی و سیاسی را پیگیری می‌کند و رصد سایت‌ها توسط دیگر نهادهای عضو کارگروه فیلترینگ نیز صورت می‌گیرد.

 

حسن علیزاده در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره گفت: بتازگی تیمی را به نام گروه رصد تعریف کردیم تا 38 هزار سایت ثبت شده را بررسی کند زیرا بسیاری از صاحبان این سایت‌ها ادعا می‌کنند که مجوز دارند و مردم به خیال آن‌که این سایت‌ها در سامانه به ثبت رسیده‌اند به آنها اطمینان می‌کنند و اگر نظارتی بر اینها نباشد، مردم از این سایت‌ها به دلیل اطمینانشان لطمه بیشتری می‌خورند تا سایت‌هایی که به ثبت نرسیده‌اند.


به گفته وی، درحال حاضربرخی از سایت‌های شرط بندی فوتبال، همسریابی یا برخی از سایت‌ها که فعل مجرمانه دارند در حال فعالیت هستند، بنابراین صرف ثبت در سایت ساماندهی کافی نیست و مجوز فعالیت تلقی نمی‌شود.


رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مورد شبکه‌های اجتماعی هم گفت: این شبکه‌ها مانند تالار گفت‌وگو، بلاگرها و... باید دو ویژگی داشته باشند؛ اول این‌که در سامانه ساماندهی ثبت شوند و دوم آن‌که برای فعالیت از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مجوز فعالیت فرهنگی دریافت کنند تا مشخصات آنها احراز شده و دچار مشکلات قضایی و حقوقی نشوند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون نظارت بر شبکه‌های اجتماعی آن‌طور که باید جدی نبوده، گفت: اخیرا گروه رسانه‌های برخط در مرکز توسعه فناوری‌های دیجیتال ایجاد کرده‌ایم تا علاوه بر نظارت ایجابی بر فضای فرهنگی دیجیتال با تشکیل جلسات، مشکلات فعالان این بخش نیز حل شود.


فیلترینگ هوشمند می‌شود
علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا برای بهبود وضع فیلترینگ سایت‌ها اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر، هم گفت: وزارت ارشاد در کارگروه دوازده نفره فیلترینگ یک نماینده دارد و این کارگروه بر اساس قانون، مصادیق مجرمانه را تعریف کرده، تصمیم می‌گیرد.


وی افزود: سایت‌ها و وب‌سایت‌هایی که حاوی خشونت، سوء استفاده از کودکان، تصاویر غیراخلاقی و... باشد، توسط مردم گزارش می‌شود. همچنین وزارت ارشاد بتازگی گروه رصدی تشکیل داده که فضای مجازی را رصد و مواردی از مشکلات اخلاقی، امنیتی و سیاسی را پیگیری می‌کند و رصد سایت‌ها توسط دیگر نهادهای عضو کارگروه فیلترینگ نیز صورت می‌گیرد.


علیزاده تاکید کرد که هیچ یک از نهاد‌های عضو کارگروه فیلترینگ نمی‌توانند برای فیلتر کردن سایتی شخصا و به طور انفرادی اقدام کنند، در واقع گروه کارشناسی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه موارد را به کارگروه اصلی که تحت ریاست دادستانی کل است، ارسال می‌کند و کار قضایی در مورد آن صورت می‌گیرد.


رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: فضای مجازی حوزه مهمی است که باید از آن مراقبت شود و در همه جای دنیا نیز از فیلترینگ استفاده می‌شود بنابراین بر لزوم فیلترینگ شکی نیست اما روش فیلترینگ ما به گونه‌ای است که برخی از سایت‌های مفید نیز همراه دامنه فیلتر، فیلتر می‌شود که اعتقاد داریم باید فیلترینگ هوشمند شود.

وی ضمن اظهار امیدواری برای استفاده از فیلترینگ هوشمند، افزود: شورای عالی مجازی یکی از وظایفش ساماندهی قوانین در حوزه زیرساخت و در زمینه محتوا خواهد بود و امید می‌رود ظرف چند ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.
 

نيروی هوايی مصر پس از سه دهه به صحرای سينا اعزام می‌شود

Posted: 10 Aug 2012 01:52 AM PDT

جــــرس: در پی بروز ناآرامی‌هایی در شبه جزیره سینا، ارتش مصر تدابیر شدید امنیتی در این منطقه اجرا و تعداد زیادی نیروی نظامی و تجهیزات جنگی به این منطقه اعزام كرده است.


به گزارش ایسنا، در پی كشته شدن 16 نظامی مصری به دست افراد مسلح در شبه جزیره سینا، ارتش این كشور تعداد زیادی نیروی نظامی به همراه خودروهای زره‌ای، تانك‌ و موشك‌اندازهای مختلف به این منطقه اعزام كرده تا در رویارویی با افراد مسلح كه هر از چند گاهی اقدام به درگیری با نیروهای مرزی مصر با سرزمین‌های اشغالی می‌كنند، از آنها استفاده كند.


بنا به اعلام ارتش مصر، ارتش به همراه وزارت كشور مصر طرحی را برای پاكسازی صحرای سینا از "گروه‌های تروریست مسلح" از روز سه‌شنبه آغاز كرده و این عملیات را موفق اعلام كرده است.


هدف از این عملیات آن‌گونه كه مقامات مصری اعلام كردند، بازگرداندن امنیت به صحرای سینا و سركوب افراد مسلح موجود در منطقه است.


از سوی دیگر یك مقام مسوول اسرائیلی كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: طی توافقی میان مصر و اسرائیل، ارتش مصر اجازه یافته است كه از این پس از بالگردهای نظامی برای سركوب گروه‌های مسلح موجود در سینا استفاده كند.


بنا به گفته این مقام اسرائیلی، كابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با استفاده موقت مصر از بالگردهای نظامی برای رویارویی با افراد مسلح موجود در صحرای سیناء، موافقت كرده و از این پس مصر می‌تواند از نیروی هوایی خود برای سركوب گروه‌های مسلح سیناء استفاده كند.


بر اساس معاهده صلح مصر و اسرائیل كه در سال 1979 امضا شد، مصر حق ندارد كه از نیروی هوایی اعم از هواپیما و بالگرد نظامی در صحرای سینا استفاده كند و تنها می‌تواند به طور محدود از هواپیماهای شناسایی در صحرای سینا كه خاك مصر محسوب می‌شود، بهره ببرد. حال بیش از سه دهه است كه مصر از نیروی هوایی خود در صحرای سینا استفاده نكرده است.


این اقدام اسرائیل در واقع نوعی عقب‌نشینی در برابر مصر محسوب می‌شود، چرا كه دولت مصر چندی پیش با اعزام دو فروند بالگرد نظامی، حمله‌ای را علیه افراد مسلح در صحرای سینا انجام داد كه به كشته شدن 20 تن از افراد مسلح انجامید و عملا معاهده صلح مصر با اسرائیل را رعایت نكرد.


چندی پیش در حمله چند فرد مسلح به افراد پلیس و گارد مرزی مصر با اسرائیل، 16 نظامی مصری كشته شدند كه مهاجمان پس از ورود به اسرائیل توسط ارتش اسرائیل هدف قرار گرفته شدند كه به كشته شدن 8 تن از آنها انجامید.
 

افزایش ٢۰ درصدی آمار والدین سر راهی در ایران

Posted: 10 Aug 2012 01:23 AM PDT

جــــرس: یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس پژوهش انجام شده تعداد والدین سر راهی بیست درصد افزایش پیدا کرده و متاسفانه در دهه گذشته با پدر و مادرانی مواجه شده ایم که به علت کهولت، بیماری و نداشتن حمایت مالی و اقتصادی توسط فرزندان خود در بیمارستانها، خیابانها و بعضی از مراکز اجتماعی رها می شوند.

 

به گزارش مهر، دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: براساس پژوهش انجام شده توسط گروه آسیب شناسی بنیاد علوم رفتاری که در مراکز نگهداری سالمندان گیلان ، زنجان ، مشهد ، قم و سرای احسان ، کهریزک و هاشمی نژاد تهران انجام شده است نشان می دهد که در حال حاضر تعداد فرزندانی که والدین خود را سر راه می گذارند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.


به گفته وی ، تا به حال بعضی از ما تصور می کردیم که واژه سر راهی را فقط برای بعضی از کودکان و نوزادان استفاده می کنند اما متاسفانه در دهه گذشته با والدین سر راهی مواجه شدیم پدر و مادرانی که به علت کهولت ، بیماری و نداشتن حمایت مالی و اقتصادی توسط فرزندان خود در بیمارستانها ، خیابانها ، و بعضی از مراکز اجتماعی رها می شوند.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به افزایش آمار بیماریها در سنین پیری مخصوصا آلزایمر و بیماریهای روانی و عصبی از آنجا که مراکز نگهداری اینگونه افراد بسیار محدود بوده و نیاز به هزینه های سنگین دارد بعضی از فرزندان قادر به تحمیل این هزینه ها و هزینه های دارویی پدر یا مادر خود نبوده و آنها را در خیابانها رها می کنند.


ابهری گفت: در حال حاضر ٢۵ درصد از سالمندان موجود در خانه های سالمندان بخش دولتی، افرادی هستند که توسط فرزندان خود به این گونه مراکز سپرده شده اند و یا توسط نیروی انتظامی از خیابانها جمع آوری شده و به این مراکز تحویل داده شده اند.


وی به دلایل این اقدام اشاره کرد و افزود: گران بودن دارو و درمان در دوران سالمندی مخصوصا داروهای مخصوص بیماریهای روانی و اعصاب، ضرورت استفاده ازغذاهای رژیمی برای سالمندان هممچنین گرانی پرستار، لازم است نهادهای اجتماعی مثل وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد با تشکیل یک کارگروه ویژه نسبت به رسیدگی به وضعیت این افراد که عمر خود را صرف خدمات مختلف کرده اند، نمایند و اجازه ندهند از آنها هتک هرمت شود.


این آسیب شناس برجسته کشور گفت: همچنین رسانه ها نیز با اطلاع رسانی و آگاه سازی به فرزندان آموزش دهند که رفتار خود را با والدین بهبود بخشند و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ارزان یا رایگان به سالمندان نیز می تواند از اینگونه مشکلات جلوگیری کند.
 

سرپیچی دولت از قانون در روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه رسمی اعلام می‌شود

Posted: 10 Aug 2012 01:23 AM PDT

جــــرس: در پی بی اعتنایی دولت به حکم دستگاه قضایی جهت برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: سرپیچی دولت از قانون پس از پیگیری هیئت نظارت بر قوانین در روزنامه رسمی اعلام می‌شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسی الرضا ثروتی درباره تغییر سازمان تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی و سرپیچی دولت از قانون گفت: چندی پیش مجلس شورای اسلامی تامین اجتماعی را از سازمان به صندوق تبدیل کرد ولی دولت تبعیت نکرده و در حال حاضر نیز شرایط پذیرش مدیر را در این بخش عملی نکرده است.


وی در ادامه پیگیری مجلس از سرپیچی دولت از اجرای مصوبات مجلس را اینگونه بیان کرد: تیمی 22 نفره به ریاست علی لاریجانی، مصوبات دولت را با قوانین تطبیق می کنند و به هیئت دولت ابلاغ و در صورت عدم اجرا در روزنامه رسمی اعلام می کنند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از لزوم اجرای قوانین توسط دولت گفت و تصریح کرد: هیئت دولت وظیفه دارد برای حفظ یکپارچگی و اتحاد در جامعه از قانون تبعیت کند.