جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقال اکبر امینی به بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 27 Aug 2012 08:05 AM PDT

جـــرس: اکبر امینی پس از سه روز بازداشت در پلیس امنیت به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.


به گزارش کلمه، اکبر امینی از بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ پس از سه روز بازداشت در پلیس امنیت، ظهر امروز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.


بر اساس این گزارش اکبر امینی به اتهام تشکیک در اختلال امنیت عمومی و داخلی کشور در آستانه اجلاس عدم تعهدها (مانند ۲۵ بهمن سال ۸۹) و برگزاری افطاری و دعوت از زندانیان آزاد شده از بند ۳۵۰ اوین بازداشت شده است.


اکبر امینی زندانی سیاسی که سال گذشته پس از تحمل یک سال حکم خود از زندان آزاد شده بود در حالی که عازم پلیس امنیت بود بازداشت شده است.


اکبر امینی در ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ با در دست داشتن پرچمی سبز و عکس‌های شهدای سبز و میرحسین موسوی از جرثقیلی واقع در چهارراه قصر تهران بالا رفته بود که پس از چند ساعت بازداشت و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

صدها کارگر بازارچه مرزی «پرویزخان» دست از کار کشیدند

Posted: 27 Aug 2012 08:05 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، روز گذشته ( یکشنبه ) صدها کارگر بازارچه پرویزخان بدلیل عدم پرداخت دستمزد روزانه معوق خود دست از کار کشیدند.


به گزارش کرمانشاه پست، بیش از دو هفته است دستمزد کارگران پرداخت نشده است . یکی از کارگران به کرمانشاه پست گفت : آقایان هر روز سفره هایشان رنگی می شود و ما کارگران هر روز سفره هایمان خالی .


کارگری دیگر می گوید : سئوال ما اینست چگونه دستمزد روزانه ما را پس از گذشته دو هفته هنوز پرداخت نمی کنند؟!


بر اساس این گزارش، از بازارچه خبر می رسد مسئولان با مراجعه به قصرشیرین و برخی نقاط نزدیک تعدادی از بیکاران را برای کار در بازارچه گسیل داشته اند .


گفتنی است، بازارچه پرویز خان مهمترین پایانه صادرات به کشور عراق است .

 

خودروسازان دولتی هشت ماه بدهی قطعه سازان را پرداخت نمی کنند

Posted: 27 Aug 2012 08:05 AM PDT

جـــرس: نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از بدهی ۸ ماهه دو شرکت ایران خودرو و سایپا به صدها قطعه ساز خبر داد.


به گزارش مهر، عزیز اکبریان در خصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات سایپا و ایران خودرو، اظهارداشت: این مصوبه طی مدت زمان طولانی با انجام مطالعات کارشناسی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و سپس در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.


وی افزود: با توجه به اینکه صدها شرکت قطعه ساز بیش از ۸ ماه است که نتوانسته اند مطالبات خود را از دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو بگیرند چنین مصوبه ای در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دو شرکت خودروسازی مذکور دچار رکود شده و اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده اند، تصویب مصوبه اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات سایپا و ایران خودرو در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار را گامی در جهت فعال سازی و رونق این شرکت ها عنوان کرد.


وی افزود: درصورت ادامه رکود دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در حدود ۲ میلیون نفر به بیکاران جامعه اضافه می شد.


به گفته اکبریان، روزانه به طور میانگین در حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو از سوی این دو شرکت بزرگ خودرو سازی روانه بازار می شود.

 

واکنش مجلس نسبت به بیماری زا بودن پارازیت ها

Posted: 27 Aug 2012 07:51 AM PDT

جـــرس: مدت‌ها است بحث‌های متعددی درباره زیان بار بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شود آخرین اظهار نظر در اینباره را وزیر ارتباطات و فن آوری ارتباطات انجام داد. تقی‌پور گفت: قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.


به گزارش ایلنا، در همین حال مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت درباره تاثیرات منفی پارازیت‌ها در مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری متفاوت گفت: بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند.


در این میان بحث زیانبار بودن این پارازیت‌ها به شورای شهر نیز کشیده شد معصومه ابتکار درهمین باره می گوید: موجی در آلودگی هوا دیده شده که وقتی عمل به مصوبات مربوط به آلودگی هوا ناقص باشد، دیگر از رعایت آلودگی‌ها درزیرشاخه‌های این مساله نمی‌توان توقعی داشت؟


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر و کمیته محیط زیست در شورا موضوع را پیگیری می‌کند، اما مسئولان باید با نصب تجهیزاتی، آن‌را با استاندارد‌ها تطبیق داده و آثار احتمالی‌اش بر روی مردم را بسنجند.


به گفته ابتکار، معضل پارازیت‌های ماهواره‌ای معضل جدیدی نیست، اما از این جهت که تاکنون چنین آثار مخربی نداشته و یا به چشم نمی‌آمده، در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.


بر این اساس نعمت الله منوچهری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در زمینه بیماری زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای با بیان اینکه هنوز بحث بیماری زا بودن پارازیت‌ها در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح نشده است گفت: قطعا پارازیت‌ها اثرات نامطلوب بر انسان خواهد گذاشت لذا باید این موضوع در اولویت کاری کمیسیون بهداشت قرار گیرد.


وی افزود: در پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات و فنآوری ارتباطات دعوت خواهیم کرد تا با حضور در کمیسیون، اسناد ومدارک خود را به کمیسیون ارائه دهد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر اسناد ومدارک وزیر ارتباطات و فن آوری درست باشد قطعا از وزیر بهداشت نیز در این زمینه سوال خواهیم کرد.


وی گفت: در پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی موضوع بیماری زا بودن پارازیت‌ها را به مرکز تحقیق و پژوهش ارائه خواهیم کرد تا در این زمینه تحقیقاتی صورت پذیرد.


بر اساس این گزارش، در مورد خطرناک بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای همه اعضا کمیسیون بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یکدیگر همسو نیسیتند.


در این رابطه مراد هاشم زهی در اظهار نظری با بیان اینکه موضوع خطر پارازیت‌ها اولین بار است که مطرح می‌شود و این موضوع را باید با اعضا کمیسیون بهداشت و درمان در میان بگذاریم گفت: قطعا اگر پارازیت‌های ماهواره‌ای بیماری زا باشند جان میلیون‌ها انسان در خطر است.


وی افزود: قطعا موضوع بیماری زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای را به مركز تحقیق و پژوهش مجلس ارائه خواهیم کرد تا در این رابطه تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسئول جان شهروندان ایرانی است و باید در زمینه پارازیت‌های بیماری زا تحقیقات لازم انجام دهد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت خواهیم خواست تا مدارک و اسناد غیر بیماری زا بودن پارازیت‌ها به کمیسیون را ارائه دهد.

 

کمک انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناطق زلزله زده آذربایجان

Posted: 27 Aug 2012 07:51 AM PDT

جـــرس: انجمن نویسندگان كودك و نوجوان با یاری اعضای خود اولین محموله كالا را برای كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی ارسال كرده و درحال حاضر مشغول اماده‌سازی محموله‌ی دوم این كمك‌ها است.


به گزارش ایلنا، محسن هجری؛ دبیر انجمن نویسندگان كودك و نوجوان درباره‌ی كمك‌های این انجمن به آسیب دیده‌گان زلزله‌ی اخیر آذربایجان شرقی گفت: به دنبال بیانیه‌ی این انجمن در مورد زلزله‌ی آذربایجان، دبیرخانه‌ی انجمن فراخوانی خطاب به اعضا و دوستان انجمن داد و از آن‌ها درخواست كرد كمك‌های مالی خود را برای اهدا به آسیب دیده‌گان زلزله، به این انجمن هدیه كنند.


وی در مورد علت تاكید بر نقدی بودن كمك‌ها گفت: با توجه به تجربه‌ای كه از زلزله‌ی بم داشتیم، می‌دانستیم كه اگر قرار است كالایی برای كمك فرستاده شود، بهتر است به صورت نو باشد. با توجه به این مساله، كمك‌های مالی امكان تهیه كالاهای نو را با توجه به اولویت‌ها و نیازهای آسیب دیده‌گان را ایجاد می‌كند.


هجری ادامه داد: به هر حال اعضا و دوستان انجمن نویسندگان كودك و نوجوان همكاری مناسبی به خرج دادند. بسیاری از بازاری‌ها و فروشندگان كالا هم، وقتی از جریان خریدها برای كمك به آسیب دیده‌گان مطلع می‌شدند، با دادن تخفیف و كمك‌های دیگر، همكاری مناسبی را با ما به عمل آوردند.


دبیر انجمن نویسندگان كودك و نوجوان به ارسال نخستین محموله‌ی كمك‌های این انجمن در هفته‌ی گذشته اشاره كرد و گفت: درحال حاضر سرگرم جمع‌آوری بخش دوم كمك‌ها هستیم. با توجه به نزدیك بودن فصل سرما و مشكلات ناشی از آن، این محموله بیشتر شامل پوشاك زمستانی است. در كنار این محموله، دبیرخانه در فراخوانی مستقل، از اعضا و دوستان انجمن برای جمع‌اوری كتاب‌های گروه سنی كودك و نوجوان دعوت به عمل آورده است.


وی افزود: با گذشت تنها چند روز از این فراخوان، نزدیك به 3 هزار جلد كتاب جمع‌آوری شده است. این فراخوان همچنان ادامه دارد و البته به اتمام هم نمی‌رسد؛ زیرا نیاز مناطق آسیب دیده به خصوص در حوزه‌ی فرهنگی، نیازی طولانی مدت است و ما هم نمی‌خواهیم درگیر مسائل احساسی بشویم و كمك‌هایمان صرفآ در كوتاه مدت باشد تا جنبه‌ی سوار شدن بر موج احساسات پیدا كند.


هجری در مورد زمان ارسال محموله‌ی كتاب‌ها گفت: درحال حاضر چیزی نزدیك به 300 روستا آسیب دیده است و اگر در هر كدام از این روستاها 100 كودك و نوجوان آسیب دیده وجود داشته باشند، حداقل به 30 هزار جلد كتاب برای اهدا به همه‌ی آن‌ها نیاز داریم. ما از نویسندگان و ناشران درخواست كردیم و می‌كنیم كه در این اقدام با ما همكاری داشته باشند و بسیاری هم تاكنون به ما وعده‌ی كمك در این زمینه را داده‌اند. در كنار این انجمن، انجمن‌ها و نهادهای دیگری هم هستند كه مشغول جمع‌آوری كمك هستند كه ما از فعالیت آن‌ها هم استقبال می‌كنیم. در مسائل و كارهای خیر، انجام كارهای موازی و رقابت با یكدیگر بسیار خوب است و هر چه بیشتر شود بهتر است. به هر حال امیدواریم با كمك‌هایی كه به ما و سایر نهادها می‌شود، خیلی زود شرایط اهدا كمك‌های فرهنگی به اسیب دیده‌گان فراهم بشود.


دبیر انجمن نویسندگان كودك و نوجوان در پایان گفت: تعدادی از نویسندگان و اعضای انجمن در روزهای گذشته به مناطق زلزله زده رفته‌اند. گام بعدی ما، حضور تعداد بیشتری از نویسندگان كودك و نوجوان و در قالبی سازمان‌یافته‌تر توسط انجمن نویسندگان كودك و نوجوان، در مناطق زلزله‌زده است تا با بچه‌های آسیب دیده از نزدیك دیدار داشته باشند. این اقدام همزمان با ارسال محموله‌ی دوم كمك‌های انجمن (شامل كتاب، اسباب‌بازی و پوشاك) انجام خواهد شد.

 

مرگ یک زندانی در زندان زاهدان

Posted: 27 Aug 2012 07:50 AM PDT

به دلیل عدم درمان

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، یکی از زندانیان زندان زاهدان به دلیل عدم درمان جان خود را از دست داد.


بنا به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی، روز پنجشنبه ۲ شهریور ماه زندانی سیاوش توری ۴۰ ساله اهل مراغه که در بند ۳ زندان زاهدان محبوس بود دچار سکتۀ قلبی شد. همبندیان این زندانی با فریادهای خود خواهان کمک جهت انتقال این زندانی به بهداری و نجات جان وی شدند. اما زندانبانان از باز کردن درب بند خود داری کرده و به خواسته‌های زندانیان توجهی نکردند.


زندانی سیاوش توری بعد از مدتی طولانی و بدون انتقال به بهداری و درمان وی در مقابل چشمان همبندیانش جان باخت.


زندان زاهدان دارای یک بهداری است و روزانه فقط ۱۲ زندانی در حالت وخیم معاینه می شوند.در این زندان هیچ پزشک متخصصی وجود ندارد و زندانیان که در شرایط وخیم جسمی هستند بدون درمان به حال خود‌‌ رها شده‌اند و اکثر آن‌ها به دلیل نبود امکانات درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

 

حسنی مبارك دست به اعتصاب غذا زد

Posted: 27 Aug 2012 07:27 AM PDT

جـــرس: منابع مصری فاش كردند كه «حسنی مبارك» رئیس‌جمهوری مخلوع این كشور در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.


به گزارش ایلنا به نقل از بوابه الشروق، برخی منابع در امور زندان‌ها كه نخواستند نامشان فاش شود، گفتند كه مبارك امروز ـ دوشنبه ـ تلاش كرد كه برای مدتی طولانی از خوردن غذا و مصرف دارو خودداری كند.


این منابع افزودند كه افراد نزدیك به وی در زندان نیز تلاش كردند رئیس‌جمهوری مخلوع مصر را از اعتصاب غذا و دارو منع كنند اما وی نپذیرفت تا آن‌كه به اصرار یكی از پسرانش به اعتصاب غذای خود پایان داد.


منابع مصری همچنین گفتند كه رئیس‌جمهوری سابق به لحاظ روحی در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد كه این مساله بر سلامتی وی تاثیر می‌گذارد اگرچه تا این لحظه اوضاع جسمی وی از ثبات برخوردار است.


از طرف دیگر، منابع مصری در امور زندان‌ها تاكید كردند كه تیم پزشكی معالج مبارك به طور روزانه از كنترل اوضاع روحی وی رنج می‌برند و تلاش می‌كنند هر چیزی كه بر اوضاع روحی روانی رئیس‌جمهوری سابق تاثیر می‌گذارد نظیر اخبار شنیداری یا نوشتاری یا شبیه آن را از وی دور كنند.
 

پول نان ما

Posted: 27 Aug 2012 05:46 AM PDT

صدیقه وسمقی
این پول نان ماست،که در ویرانه های دمشق در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز، دفن می شود



زنی در خیابان
به یک قرص نان
خود را می فروشد
آن سوترک مردی
گرده نانی را
از دست عابری می رباید
ما گرسنه
در کوچه های غربت این شهر
پرسه می زنیم
و می دانیم
که دست های کثیفی
نان ما را
از سفره های مان ربوده است

این پول نان ماست ،
که در هزار توی دالان های پنهان
کیک زرد می شود
برای تزیین بساط بیداد !

پول نان ما ،
موشک هائی است
که به اسرائیل می رسد
زود تر از آنکه
آب و نان ،
به " ورزقان " و "اهر" برسد !

نگاه کن !
این پوکه های گلوله
این لاشه های تانک ،
پول نان ماست ،
که در خیابان های حمص ریخته است !

این پول نان ماست ،
که در ویرانه های دمشق
در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز
دفن می شود

این پول نان ماست
که در کوچه های حلب
پیش چشم جنازه ها
برای یک بازنده هزینه می شود
- بازنده ای که قبل از بازی باخته بود ! –

پول نان ما ،
بذر های دروغ و فساد است
که بر زمین پاشیده می شود
تا شاید برزگری خام اندیش
آرزوهای پوچ خود را
از آن درو کند

پول نان ما ،
هیزم هائیست که در هر سو
آتش می افروزد
و در آتش می سوزد

پول نان ما ،
تفنگ هائیست
که هدف های اشتباه را نشانه گرفته است
پول نان ما ،
پایگاه اتمی بوشهر است
که غبار یک عمر سفاهت حاکمان
بر آن نشسته است

پول نان ما ،
باج هایی است
که در جیب های چین و روسیه
ورم کرده است !
پول نان ما ،
مزد سردارانی است
که سرها را به دار می کنند
و لب ها را می دوزند ،
تا گرسنگان نفهمند گرسنگی تقصیر کیست !

پول نان ما ،
منبری است
که واعظی ابله بر آن نشسته است
و به ما می آموزد ،
گرسنگی تقصیر خداوند است
گرسنگی ،
بشارت ظهور یک منجی است !

و ما می دانیم
این تقصیر ماست
که ابلهی بر منبر نشسته است
این تقصیر ماست
که خیره سری بر مسند نشسته است
ما می دانیم ،
محصول بذرهای دروغ و تزویر
و خارهای ترس و سکوت
جز قحطی نیست

پول نان ما را قماربازان ،
در قمارخانه های سیاست و قدرت
باخته اند

اکنون
ما مانده ایم و فرزندانی ،
با آرزو های سبز و جوان
و خانه ای با تیرک نازک
آنقدر نازک
که به لرزیدنی فرو می ریزد
و ما زنده ،
زیر آوارهای آن می مانیم

هان !
فردا که از خواب برخیزیم ،
ما را
و فرزندان ما را
و خانه ما را نیز
باخته اند !

 

 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

 

اجلاس سران و منافع ملی ایران

Posted: 27 Aug 2012 05:45 AM PDT

مرتضی کاظمیان
اقتدارگرایان حاکم به‌راه خود می‌روند و جامعه مدنی در پی تعقیب  چشم‌اندازهای مطلوب و متفاوت خویش است.  

 

شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد، در تهران در حال انجام است. جمهوری اسلامی برگزارکننده و تهران میزبان این نشست پرهزینه است. حاکمیت سیاسی در ایران می‌کوشد اجلاس غیرمتعهدها را به مفهوم/موضوع «منافع ملی» پیوند زند. حاکمان اقتدارگرا در ایران که به‌ویژه پس از انتخابات پرسئوال و ابهام ریاست جمهوری دهم، با بحران مشروعیت دست به گریبان هستند، می‌کوشند از یک‌سو این اجلاس را به مجالی برای بازسازی جایگاه دموکراتیک حکومت مبدل کنند، و از سوی دیگر، وجهه بین‌المللی آسیب دیده‌ی رژیم را در صحنه جهانی (متأثر از سرکوب‌های داخلی، جنجال آفرینی‌های خارجی، حمایت از دمشق اسد سرکوبگر و ...) و در برابر تحریم‌ها و حساسیت‌های بین‌المللی، بازسازی کند.
در این میان، آنان می‌کوشند برگزاری این اجلاس و نتایج آن را اقدامی «ملی» و در چهارچوب «منافع ملی» تبلیغ کنند. اما آیا حاکمیت اقتدارگرا در ایران از مدیریت و برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، «منافع ملی» را تعقیب و متحقق می‌کند؟


مراد از منافع ملی
منافع ملی به‌‌مثابه‌ی یكی از مفاهیم و واژه‌های مهم سیاسی اغلب در ادبیات مربوط به سیاست خارجی کاربرد دارد. در تعریف این مفهوم، همچون برخی دیگر از کلیدواژه‌های علوم اجتماعی، و در مورد ارزش‌ها و پدیده‌هایی كه این کلمه در مورد آنها به‌كار می‌رود وحدت نظر وجود ندارد. اما به اجمال، «منافع ملی» به‌طور مشخص به منافعی اشاره دارد كه حاكمیت‌ها به نمایندگی از ملت‌هایشان و در روابط خود با سایر كشورها، مورد توجه و تعقیب قرار می‌دهند.
این مفهوم (منافع ملی) در دوران پس از جنگ جهانی دوم و تحت تاثیر آموزه‌های مكتب واقع‌گرایی، مورد توجه مشدد واقع شد. مورگانتا از اندیشمندان روابط بین‌الملل، نظریه واقع‌گرایی در سیاست‌های بین‌المللی را بر مبنای مفهوم منافع ملی مطرح کرد. به باور وی، منافع ملی منافعی است كه دولت‌ها، سیاست خارجی خود را بر مبنای آن تعریف و پیگیری می‌كنند.
منافع ملی برخلاف آنچه در ظاهر به ذهن متبادر می‌شود حاصل جمع منافع شهروندان یك كشور نیست. این مفهوم هرچند در تمامیت خود منافع عمومی‌ جامعه و كشور را لحاظ و تعقیب می‌كند اما با نوع رژیم سیاسی مستقر در ارتباط است. به بیانی، منافع ملی نتیجه رشد مفهوم حاكمیت ملی و متاثر از آن است.
«ملت» مفهومی ‌اعتباری است كه دولت به‌مثابه‌ی عالی‌ترین مرجع اقتدار در چارچوب مرزهای جغرافیایی كشور آن را نمایندگی می‌كند و حكومت، كارگزار آن در مدیریت امور داخلی و خارجی است. داوری عمومی ‌مردم نسبت به کیفیت اقدام و کارنامه‌ی حكومت، شاخصی برای تعیین میزان موفقیت حكومت و ترازی برای ارزیابی میزان مقبولیت نظام سیاسی است. مفهوم منافع ملی نیز گره خورده با مقبولیت نام سیاسی، و همچنین مبتنی است بر «ارزش‌های اساسی» جامعه. پاسداری از تمامیت ارضی و حاكمیت كشور، تامین رفاه عمومی، و مراقبت از راه و روش زندگی ملی، عناصر سازنده‌ی منافع ملی محسوب می‌شوند.
شاخص تأمین منافع ملی با شاخص مقبولیت نظام سیاسی و رضایت شهروندان از آن در ایجاد و پاسداری از امنیت عمومی، رفاه اجتماعی، ثروت ملی، و تامین و تحقق حقوق شهروندی و دموكراسی در جامعه، در پیوند و هم‌زاویه است. این‌گونه تأمین و تحقق و تداوم آرامش، امنیت، توسعه اقتصادی، پویایی فرهنگی و علمی ‌و عدالت قانونی در سطح داخلی، و تأمین و تعقیب و تعمیق صلح و پاسداری از یكپارچگی جغرافیایی و تحصیل ثروت و منافع مادی در عرصه بین‌المللی، اهداف اصلی و بلافاصله حاکمیت‌ها برای تحقق منافع ملی محسوب می‌شوند؛ و حكومت مبتنی بر دموكراسی و حقوق بشر كه رضایت عمومی را ‌در سایه تأمین منافع ملی جلب کند، حكومتی «نیك»، توصیف می‌شود.


حاکمیت سیاسی در ایران و منافع ملی
مبتنی بر آنچه از مفهوم منافع ملی مورد اشاره قرار گرفت، می‌توان در مورد نسبت سیاست‌ورزی و مدیت کلان حاکمیت سیاسی در ایران با مفهوم منافع ملی، و به‌طور مشخص در مورد اجلاس عدم تعهد، داوری کرد. حاکمان اقتدارگرا ازیک‌سو با بی‌اعتنایی به حقوق اساسی شهروندان و بی‌توجهی به ضرورت مشاركت عامه و همدلی و وحدت ملی بر پایه گفت‌وگو و تضارب آرا و مدارا و تسامح، و با تهدید پیوسته‌ی منتقدان و دگراندیشان و سرکوب مخالفان سیاسی، منافع ملی را مخدوش کرده‌اند. از سوی دیگر، اقتدارگرایان حاکم با بی‌کفایتی و مدیریت ناصحیح و ناکارآمد، موجب کاهش رفاه اجتماعی، و افزایش فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی، شده و با تهدید سبک‌های زندگی و آسیب به حقوق مدنی بیش از پیش منافع ملی را مورد آسیب قرار داده‌‌اند.
در کنار این‌ها، لوازم و ضرورت‌های دموكراسی (ازجمله کنش اجتماعی ـ سیاسی آزاد و امن دگراندیشان و مخالفان و نیز احزاب و جمعیت‌های سیاسی و سندیکاها، فعالیت آزادانه و توام با امنیت رسانه‌ها، امكان دست ‌به‌‌دست شدن قدرت و گردش حاكمان، و نیز انتخابات آزاد، سالم و عادلانه) مورد بی‌اعتنایی و حتی تهدید مستمر و مزمن است. از انتخابات پرمسئله و ابهام سال 1388 وضع ناگوار سیاسی در ایران، تشدید شده و نه تنها بی‌اعتمادی نسبت به حاکمیت افزایش یافته بلکه شكاف ملت و حكومت عمق یافته است؛ و این همه به معنای خدشه به منافع ملی است.
اقتدارگرایان حاکم در ایران در عرصه‌ی جهانی نیز در پی برتری‌طلبی‌ بوده، با ماجراجویی و کوبیدن بر طبل مخاصمه و تقابل، و نیز با سیاست‌هایی چون حمایت از رژیم اقتدارگرا و سرکوبگر دمشق، تمامیت ارضی كشور و منافع مادی و معنوی ایران را در سطح بین‌المللی مورد تهدید جدی قرار داده‌اند.
با چنین وضع و نسبتی میان حاکمیت و جامعه مدنی، و با چنین حاکمانی، برگزاری و میزبانی اجلاس غیرمتعهدها، آن‌هم با ریخت و پاش صدها میلیارد تومانی و به بهای تعطیلی یک هفته‌ای پایتخت و امنیتی کردن فضای اجتماعی و تهدید زیست شهروندان، آیا نسبتی با منافع ملی برقرار می‌کند؟ به نظر می‌رسد که اقتدارگرایان حاکم در ایران به‌راه خود می‌روند و جامعه مدنی در پی تعقیب مطالبات و چشم‌اندازهای مطلوب و متفاوت خویش است.
 

 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

فراخوان ندای اعتراضی”الله اکبر”، همزمان با اجلاس تهران

Posted: 27 Aug 2012 05:11 AM PDT

چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ده شب
جـــرس: همزمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، جوانان اصلاح طلب از مردم خواسته اند که چهارشنبه و پنجشنبه، هشتم و نهم شهریور ماه، در ساعت ۱۰ شب با فریاد الله اکبر خود، اعتراضشان را به شرایط و وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی ابراز کنند.


به گزارش تارنمای «ندای سبز آزادی»، در این اطلاعیه آمده است: حال که راه هرگونه اعتراض برای ما بسته و فضای شهر امنیتی شده و همچنین اجازه تجمع قانونی در اعتراض به وضعیت جسمی مهندس موسوی داده نمی شود فریادهای شبانه ما نشانگر اعتراضمان به وضع موجود خواهد بود.


جوانان اصلاح طلب در بخش دیگری از بیانیه خود آورده اند که ما جوانان اصلاح طلب این فرصت را مغتنم شمرده و از شما مردم عزیز دعوت می کنیم شبهای چهارشنبه و پنجشنبه همزمان با حضور برخی از سران کشورها با حضور در بامهای تهران در ساعت ۱۰ شب یادآور روزهای اولیه تولد این اعتراض و جنبش مقدس باشید.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
جا دارد از یکایک شهروندانی که برای رساندن این پیام سبز هر کدام ستادی بودند و تمامی ستادهای مردمی و رسمی که در انتخابات فعالیت میکردند سپاسگذاری کنیم و تاکید نمایم که تا رسیدن به نتیجه‌ای که کشور ما لایق آن است همچنان به حضور و تلاش آنان نیاز است.
مهندس میرحسین موسوی
مردم شریف ایران، جوانان سبز و اصلاح طلب
در شرایطی که فریاد اعتراض ارام و قانونی شما با شدیدترین و تندترین واکنش‌های ممکن مواجه شد، فرزندان انقلاب و ایران به زندان محکوم و دو تن از رهبران جنبش دچار حبس خانگی شده اند در هفته جاری سران کشورهای عضو عدم تعهد میهمان کشورمان هستند، ما جوانان اصلاح طلب این فرصت را مغتنم شمرده و از شما مردم عزیز دعوت می کنیم شبهای چهارشنبه و پنجشنبه همزمان با حضور برخی از سران کشورها با حضور در بامهای تهران در ساعت ۱۰ شب یادآور روزهای اولیه تولد این اعتراض و جنبش مقدس باشید.
حال که راه هرگونه اعتراض برای ما بسته و فضای شهر امنیتی شده و همچنین اجازه تجمع قانونی در اعتراض به وضعیت جسمی مهندس موسوی داده نمی شود فریادهای شبانه ما نشانگر اعتراضمان به وضع موجود خواهد بود.
جوانان اصلاح طلب ایران