جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مذاکرات بی حاصل و تحریمهای مستمر؛ خطر جنگ در یک قدمی

Posted: 03 Aug 2012 08:05 AM PDT

مهدی تاجیک
 جرس: در شرایطی كه موج تحریم ها علیه برنامه هسته ای جمهموری اسلامی بخشهای حساس نظام بانكی و صنایع نفت و گاز را تحت تاثیر قرار داداه است، بار دیگر خطر بروز جنگ علیه ایران نیز به صدر خبرهای رسانه های بین المللی راه یافته است. تازه ترین هشدار در این باره  از سوی  "افراییم هلوی"، رییس اسبق موساد اسراییل بیان شده است. او پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی با شماری از رسانه های اسرائیلی و بین المللی هشدار داد که ممكن است جنگ از سوی اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ هفته آینده رخ دهد.  

 سوت پایان بازی!

گمانه زنی درباره اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران به موازات گسترده شدن دامنه بحران اتمی طی این ماه ها بالاتر رفته است. رییس سابق موساد نیز در سخنان خود با تاكید بر شدت یافتن بحران گفته كه "برای همگان باید این امر روشن باشد؛ این که هیچگاه به اندازه مرحله کنونی، اسرائیل به حمله به تأسیسات هسته ای ایران نزدیک نبوده است." او همچنین انجام گفتگو میان ایران و گروه ١+٥  ( اعضای دائم شورای امنیت به همراه آلمان) را بی تاثیر در اراده اسراییل برای حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی دانسته و گفته  "ایران در این گمان است که با موافقتش با ادامه گفت و گوها با کشورهای ۱+۵، خود را از حمله مصون می کند؛ اما در اشتباه است؛ بازی تمام شد."

هشدار رییس سابق موساد از جانب برخی محافل دیپلماتیك جدی گرفته شده و روزنامه نیویورك تایمز نیز در تحلیل این سخنان نوشت كه "آقای هلوی یک شخصیت مسئول است؛ او از کسانی نیست که صدایش مرتب بلند باشد؛ کم گو است اما هر بار که سخن می گوید، سنجیده است و از سر مسئولیت است." آنچه اهمیت اظهارات این مقام سابق اسراییلی را افزایش می دهد مجموعه تحولات دیگری است كه طی روزهای اخیر به وقوع پیوسته است. مهم ترین این تحولات مربوط به گفتگوهای مقام های آمریكایی و اسراییلی است. لئون پانه تا وزیر دفاع آمریكا در سفر چهارشنبه گذشته به اسراییل، طی دیدار با اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و نیز شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل  تأکید کرد که "آمریکا هرگز با یک ایران هسته ای کنار نخواهد آمد و هیچگاه امکان نخواهد داد که ایران، اتمی شود."

همزمان انتشار نتایج یك ارزیابی از سوی وزارت دفاع اسراییل درباره میزان تلفات احتمالی اسراییل در صورت بروز درگیری نظامی با ایران یا سوریه باعث تقویت گمانه های مربوط به بروز جنگ شده است. بر اساس این ارزیابی كه نتایج آن در رسانه های اسراییلی انعكاس فراوانی داشته است اگر جنگی در منطقه رخ دهد که اسرائیل در آن دخیل باشد؛ چه بخاطر برنامه اتمی ایران و چه بخاطر سوریه، که در طول این نبرد موشک های دوربرد، میان برد و راکت های کوتاه برد از چند کشور و از جمله ایران به سوی اسرائیل شلیک شود، چنین موشک هایی تنها حدود سیصد کشته را متوجه اسرائیل خواهد کرد نه بیشتر.

نتایج این نظر سنجی در تضاد با تخمین های پیشین برخی مقام های اسراییلی است كه نسبت به غیرقابل پیش بینی بودن عواقب چنین جنگی بر امنیت اسراییل هشدار داده بودند. "ایهود باراک"، وزیر دفاع اسراییل روز پنجشنبه ( ٥ مرداد) در همین رابطه با اشاره به مخاطرات درگیری نظامی با ایرلن گفته بود "با اینکه از عمق مشکلات و پیچیدگی هر نوع عملیاتی برای جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات اتمی آگاهم، تردیدی ندارم که اگر چنین چالش واقعیت یابد، مقابله با آن بی نهایت پیچیده تر، بی نهایت خطرناک تر و از لحاظ منابع و حیات انسانی، بی نهایت پرهزینه تر خواهد بود." ارزیابی بسیاری از تحلیلگران نیز این است كه ایالات متحده و سایر قدرت های غربی در شرایط كنونی از جنگ اسراییل علیه ایران استقبال نخواهند كرد و كماكان مترصد این هستند كه تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی تاثیرات خود را بر رفتار تصمیم گیران تهران نشان دهد. ارزیابی های تازه منتشر شده از تاثیر تحریم ها بر صادرات نفت ایران می تواند برای قدرت های غربی رضایت بخش باشد. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ كه  روز پنجشنبه (۱۲ مرداد ماه) منتشر شد، ایران روزانه حدود ۱۳۳ میلیون دلار بخاطر کاهش صادرات نفت خود ضرر می كند. در این گزارش آمده كه صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افت داشته و تحت تاثیر تحریمهای غرب که از اول ماه ژوئیه آغاز شد و بخش خرید، ترانزیت، عملیات مالی و بیمه نفت خام ایران را هدف قرار داد، فروش نفت ایران از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ هم اکنون به ۱ میلیون و یکصد هزار بشکه کاهش یافته است. بر اساس این گزارش،این میزان از کاهش صادرات نفت خام سالانه ۴۸ میلیارد دلار از درآمد دولت محمود احمدی نژاد که معادل ۱۰ درصد کل اقتصاد ایران (تولید ناخالص ملی) است، خواهد کاست.

جاده‌ی مصالحه مسدود است

نشانه شناسی ادبیات تصمیم گیران جمهوری اسلامی حاكی از این است كه آنان هنوز تمایلی به تجدید نظر در برنامه هسته ای ندارند. آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در آخرین اظهارات خود كه روز چهارشنبه (٤مرداد) انجام شد، با اشاره به این كه حقوق بشر و مساله هسته ای بهانه است، تاكید كرد كه ملاحظه واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم، بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم." او همچنین مدعی شد "مشکلات ما همانند مشکلات گروه کوهنوری است که در حال حرکت به سمت قله، دچار مشکلاتی می شود، اما حرکتش همچنان ادامه دارد، در حالی که مشکلات اقتصادی غرب همانند اتوبوسی است که زیر بهمن مانده است." گرچه در این اظهارات میلی به آشتی جویی و علاقه به مصالحه دیده نمی شود اما بدین معنی نیست كه تهران به پیشنهادها برای گفتگو پاسخ منفی دهد. تازه ترین خبرها حكایت از توافق "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و "كاترین اشتون" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری دور تازه ای از مذاكرات هسته ای تا پایان ماه جاری میلادی ( آگوست) دارد. دستور كار این مذاكرات هنوز مشخص نشده است اما با توجه به مذاكرات ناكامی كه طی ماه های گذشته در استانبول، بغداد و مسكو برگزار شد، نمی توان چندان به نتایج این مذاكرات برای رفع حل و فصل بحران هسته ای خوشبین بود. ناهمخوانی انتظارات ایران وغرب در مذاكرات عامل اصلی به بن بست كشیده شدن آن بوده است.غرب خواهلن توقف آن دسته از فعالیت های هسته ای در ایران است كه می تواند برای ساخت سلاح هسته ای به كار گرفته شود. تهران نیز مصرانه از برنامه هسته ای خود دفاع می كند و در عوض خواهان رفع بی قید و شرط تحریم های غرب است. رسیدن به توافق از دل مذاكرات در این وضعیت ابدا ساده نیست. تجربه های گذشته نیز نشان داده كه پس از هر مذاكره ای مسیر هسته ای ایران ناهموار شده و بر دامنه تحریم و شیپور جنگ دمی تازه داده است.

بی خبری از وضعیت احمد شجاعی، عضو سابق وزارت اطلاعات

Posted: 03 Aug 2012 07:30 AM PDT

، با گذشت نزدیک به یک هفته بازداشت

جـــرس: با گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت احمد شجاعی (فرشید) از اعضای سابق وزارت اطلاعات به همراه فرزندش سجاد شجاعی، هنوز از وضعیت و محل نگهداری آنها خبری در دست نیست.


سامانه خبری کلمه گزارش داده بود که شنبه هفتم مرداد ماه احمد شجاعی (فرشید) از اعضای سابق وزارت اطلاعات به همراه فرزندش سجاد شجاعی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

حاج احمد شجاعی از دوستان نزدیک شهید حاج داود کریمی و عضو وزارت اطلاعات بود که چندین سال قبل از آن وزارت به اتقاق چند تن دیگر از دوستانش از این وزارتخانه اخراج شدند.

وی از مقلدین مرحوم آیت الله العظمی منتظری بود و هنوز از دلیل این بازداشت خبری گزارش نشده است.

 

مخالفت دادستان با اعزام ابوالفضل عابدینی به بیمارستان

Posted: 03 Aug 2012 07:30 AM PDT

جـــرس: دادستان تهران با اعزام ابوالفضل عابدینی زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ به بیمارستان مخالفت می کند.


به گزارش کلمه، ابوالفضل عابدینی فعال حقوق بشری، حدود یک ماه است که دچار درد های شدید در ناحیه شکم و کلیه شده اما پزشکان بهداری قادر به تشخیص بیماری او نیستند و تنها به تجویز آمپول های مسکن و سرم برای تسکین درد می پردازند.


بر اساس این گزارش پزشکان بهداری اوین به همین دلیل درخواست کرده اند که این زندانی سیاسی به بیمارستان خارج از زندان جهت انجام آزمایشات تخصصی منتقل شود که با مخالفت دادستان تهران مواجه شده است.


در این سال ها بی توجهی مسئولان زندان باعث فجایع جبران ناپذیری برای زندانیان سیاسی شده است که همین امر باعث نگرانی دوچندان از وضعیت بیماران محبوس دربندها می شود. چنانچه دو سال پیش نیز چنین اتفاقی برای محسن دکمه چی افتاد که با عدم رسیدگی پزشکی مناسب منجر به مرگ او شد. و یا شهادتنامه ای که ۶۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین امضا کردند و در آن تاکید کردند که با مرحوم هدی صابر که به دلیل بدحالی به بهداری منتقل شده بود رفتار غیرانسانی و غیرمسئولانه ای صورات گرفته بود و اگر رسیدگی لازم صورت میگرفت چنان فاجعه ای رخ نمی داد.


ابوالفضل عابدینی فعال حقوق بشری و کارگری اولین بار نهم تیر ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. او بار دیگر اسفند ماه ۱۳۸۸ در جریان دستگیری‌های گسترده‌ی فعالان حقوق بشر توسط حفاظت اطلاعات سپاه در منزل پدری خود در رامهرمز خوزستان بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.


فروردین ماه ۱۳۸۹ دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی یعنی بازداشت تیرماه سال ۱۳۸۸ و آزادی‌اش با قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی در آبان ماه همان سال بود.


یک سال بعد از صدور حکم اول، ابوالفضل عابدینی بار دیگر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه ای به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، این در حالی بود که او در پرونده‌ی قبلی نیز به همین اتهام محکوم به زندان شده و در حالی سپری کردن این محکومیت بود. او در طول دوران محکومیت ۱۲ ساله اش بند ۶ زندان کارون و بند ۳۵۰ زندان اوین از حق استفاده از مرخصی با وجود داشتن بیماری قلبی محروم بوده است.
 

کاهش ۱۱ درصدی حجم تجارت ایران

Posted: 03 Aug 2012 07:30 AM PDT

جـــرس: حجم تجارت ایران در چهار ماه نخست سال جاری با کاهش نزدیک به ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به بیش از ۲۹ میلیارد دلار رسید.


به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک، در چهار ماهه نخست امسال حجم تجارت کشور با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی با کاهش ۱۰.۹ درصدی بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار شد.


به صورت تقکیک شده صادرات کشور در چهار ماه نخست امسال (بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی) با کاهش ۱۶ درصدی به ۱۱ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار رسید.


این در حالی است که واردات کشور نیز با افت ۷ درصدی به رقم ۱۷ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار رسید.
 

انتقال دو زندانی سیاسی دیگر به زندان بهبهان

Posted: 03 Aug 2012 06:51 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، فرهاد اکبری فضلی و فردید اکبری فضلی دو زندانی سیاسی هفته گذشته به برای گذراندن حکمشان به زندان بهبهان منتقل شدند.


به گزارش کلمه، فرهاد اکبری فضلی ۱۹ سال و فردید اکبری فضلی ۲۱ سال دارند که به اتهام توهین به رهبری و امام و انجام فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاهی در شهر بهبهان به ۷ و ۶ ماه حبس محکوم شده بودند هفته گذشته به برای گذراندن حکمشان به زندان بهبهان منتقل شدند.


پیش از این مجید دری فعال دانشجویی نیز به این زندان منتقل شده بود.


بر اساس این گزارش تفکیک جرایم در زندان بهبهان صورت نگرفته و زندانیان سیاسی و عادی در یک مکان نگهداری می شوند.


در این میان حضور جوانانی با سن کم در میان زندانیان عادی که بعضا مرتکب جرائم خطرناک شده اند می تواند برای این زندانیان مشکل ساز شود و حتی خطراتی نیز آنان را تهدید کند.
 

واکنش عبدالله مومنی به قبولی فرزندش در کنکور: خستگی سه سال زندان از تنم بیرون رفت

Posted: 03 Aug 2012 06:51 AM PDT

جـــرس: عبدالله مومنی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین در تماسی تلفنی از زندان به پسرش حمید رضا که رتبه ۲۷۳ کنکور تجربی را کسب کرده گفت که کسب این رتبه تمامی خستگی این سه سال زندان، را از تنش بیرون کرده است.


به گزارش کلمه، فاطمه آدینه وند همسر عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با بیان اینکه در حال حاضر شرایط روحی عبدالله مومنی خوب است می گوید که خدا رو شکر مرتب به دندانپزشکی می فرستند و درمانش پیگیری می شود.


در نتایج دانشگاه ها اعلام شد که حمیدرضا مومنی فرزند ارشد عبدالله در کنکور تجربی موفق به کسب رتبه ۲۷۳ شده است که این موفقیت را پدر با یک جمله تبریک گفته است: “تمامی خستگی این سه سال زندان، را از تنم بیرون رفت.”


سخنگوی سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت نزدیک به سه سال است که در بند ۳۵۰ اوین محبوس و نزدیک دوسال است که به مرخصی نیامده است. در این سه سال خانواده او نیز تحت فشار بسیار بودند و بارها از سوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی مورد اذیت و آزاد قرار گرفتند و حتی ۸ ماه نیز فرزندان او از ملاقات حضوری با پدر محروم بودند.


مومنی تا کنون چند بار به خاطر فعالیت های حقوق بشری اش به زندان رفته و نهایتا شب ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ساختمان ستاد شهروند آزاد (حامیان کروبی) که ریاست آن را بر عهده داشت بازداشت شد.


این فعال دانشجویی ماه‌ها در سلول انفرادی زندان اوین تحت شکنجه و فشار بود و مجبور شد در دادگاه‌های نمایشی متهمان (دادگاه پنجم) پس از حوادث انتخابات شرکت کند و به اعتراف علیه خود بپردازد. مومنی در زندان در نامه ایی خطاب به رهبری از شکنجه ها و آزارهای زندان پرده برداشته است.


مومنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۸ به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. دو سال از این حبس مربوط به دادگاه و اتهام قبلی مومنی است که به خاطر اقدام علیه امنیت ملی محکوم و به او ابلاغ شده بود. شش سال دیگر نیز به خاطر شرکت عبدالله در تجمع های اعتراضی مردم در حوادث پس از انتخابات صادر شد.
 

حمله و اهانت سایت های محفلی به شهروندان و هم میهنان زرتشتی

Posted: 03 Aug 2012 03:06 AM PDT

جــــرس: چند سایت اصولگرا خبر مشترکی را در حمله به جامعه و فرهنگ زرتشتیان کشور منتشر کردند و مدعی "حمله این هموطنان به فرهنگ حجاب" و همراهی هموطنان زرتشتی با "فتنه‌گران" در این زمینه شده‌اند.


بنا بر این گزارش، در این «خبر» نویسندگان آن خواستار برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هموطنان زرتشتی شده‌اند.


به گزارش سایت ملی-مذهبی متن کامل این ادعا به شرح زیر است:


"چندی است که برخی از سایت‌های وابسته به زرتشتیان برخلاف قوانین کشور اقدام به انتشار تصاویر زنان بی‌حجاب و بدحجاب می‌کنند.
بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه نظارت بر فعالیت‏های فرهنگی هنری و تبلیغاتی اقلیت‏های دینی زرتشتی، کلیمی و مسیحی برعهده اداره اقلیت‌های دینی این وزارتخانه نهاده شده است،وظیفه‌ای که گویا این روزها به فراموشی سپرده شده است.
متاسفانه چندی است که اقلیت زرتشتی ضمن برگزاری مراسمات مختلط مانند: جشن تیرگان، چک دوله، همایش آرش، مسابقات فرهنگی و ورزشی و … اقدام به تصویر برداری از این مراسم‌ها کرده و برخی از سایت‌های وابسته به این اقلیت دینی اقدام به انتشار بخشی از تصاویر زنان و دختران بی‌حجاب و بدحجاب شرکت کننده در این مراسم‌ها می‌کنند و این در حالی است که این روزها رسانه‌های ضدانقلاب و فتنه‌گر ضمن حمله به فرهنگ حجاب و عفاف بصورت مداوم اقدام به تبلیغ و ترویج بدحجابی و بی‌حجابی می‌کنند.
شایان ذکر است هرچند اقلیت‌های دینی به عنوان بخش کوچکی از ترکیب جمعیتی ایران همانند سایر شهروندان ایرانی از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند و طبق بندهای ۱۳، ۲۶ و ۶۴ قانون اساسی در داشتن نماینده در مجلس ،انجام مراسم دینی، تشکیل انجمن و اجرای مقررات مذهبی آزادند؛ اما تمامی این امور منوط به رعایت قوانین کشور و موازین اسلامی است."
 

احضار و بازجویی یک فعال اجتماعی در سنندج

Posted: 03 Aug 2012 03:06 AM PDT

جــــرس: به گزارش منابع خبری، طی روزای اخیر یک فعال اجتماعی در سنندج به نام احمد مرادی برای بار دوم به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.


به گزارش آژانس خبری موکریان، احمد مرادی طی این بازجویی که چند ساعت به طول انجامید به دلیل قصد انتشار بیانیه‌ای در حمایت از اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند مورد بازخواست قرار گرفته است.


گفتنی است روز شنبه گذشته نیز احمد مرادی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.
 

وزیر اقتصاد: مرغ تبدیل به شاخص اقتصاد ایران شده

Posted: 03 Aug 2012 02:39 AM PDT

جــــرس: وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به این که قیمت مرغ همچنان بالا است، گفت: مرغ از جمله اقلامی بود که تبدیل به شاخص اقتصاد ایران شد در حالی که واقعیت چنین چیزی نیست .

 

به گزارش ایسنا، شمس الدین حسینی افزود: به دلایل مختلف که برخی واقعی و ناشی از گرانی مرغ بود و همچنین برخی در پی تمرکز بیش از حد روی این موضوع بود مسئله تعمیم پیدا کرد.


حسینی با اشاره به این که آخرین باری که مرغ خریدم زمانی بود که مدیر کل بودم اضافه کرد:به تازگی مرغ نخریدم اما اطلاعاتی که گرفتم قیمت کیلویی ۵ هزار و ۳۹۵ در منطقه یوسف آباد بوده است.


این کشتی گیر سابق در پاسخ به سوال خبرنگاران با بیان این که در وزن ۱۰۰ کیلوگرم هم کشتی گرفته ام، درباره کاروان کشتی کشورمان در المپیک گفت: پیش بینی نمی کنم و تعداد مدال را ذکر نمی کنم تا مسوولیت کشتی گیران بیش از این سنگین نشود اما روحیه بسیار خوبی در کاروان کشتی آزاد و فرنگی ما حاکم است و برداشتم این است که قوی ترین تیم کشتی ما با احتساب آزاد و فرنگی در تاریخ کشور مان به رقابت های المپیک اعزام می شوند.
 

کنفرانس مطالعات ایرانی، بدون حضور پژوهشگرانی از ایران، در ترکیه برگزار شد

Posted: 03 Aug 2012 02:14 AM PDT

با فحاشی روزنامه کیهان

جــــرس: به گزارش منابع خبری، نهمین کنفرانس دوسالانه انجمن بین المللی مطالعات ایران شناسی، بدون حضور پژوهشگرانی از داخل ایران، در شهر استانبولِ ترکیه آغاز بکار کرد.


به‌گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، قرار بوده است که بیش از هفتاد پژوهش‌گر از ایران در نشست‌های این کنفرانس شرکت کنند. اما با تبلیغات برخی رسانه‌های حکومتی، از جمله روزنامه کیهان که کنفرانس را منتسب به کسانی دانسته‌اند که «صهیونیست‌ها» و «سلطنت‌طلبان» خطابشان می‌کنند، پژوهشگران ایرانی از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌اند.


مرکز اسناد حقوق بشر ایران، در بیانیه‌ای، "نقض آزادی دانشگاهیان جهت مشارکت در یک کنفرانس را خلاف تعهدات بین المللی ایران" دانسته است.


کنفرانس مطالعات ایرانی، بزرگ‌ترین گردهم‌آیی بین المللی پژوهشگران مطالعات ایران در جهان خوانده می‌شود و از روز پنج‌شنبه، با سخنرانی دانشمندان علوم اجتماعی، هنرمندان و پژوهش‌گران مطالعات ایران آغاز شد.