جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


لوازم‌خانگی بی‌قیمت شد/ افزایش بی سابقه قیمت لوازم خانگی

Posted: 16 Aug 2012 08:29 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، بازار لوازم‌خانگی این روزها حکایت غریبی دارد؛ انگار مردم راه را اشتباه آمدند و مسیر را گم کرده‌اند.


به نوشته روزنامه قدس این بازار اگرچه عنوان لوازم‌خانگی را یدک می‌کشد، اما گویا باید پیامدهای وحشتناک هر آنچه در بازار ارز، طلا و سکه رخ می‌دهد را در این بازار دید؛ وحشتناک به این دلیل که این بازار با نرخ سکه و طلا همراه می‌شود و قیمتها ساعت می‌زند و این وسط برخی شرکتها و واسطه‌ها نیز در گرانی روزافزون بیشتر همراهی می‌کنند!


بلبشوی قیمتی در این بازار سبب شده، بسیاری از شهروندان از گرانی‌های اخیر سرخورده و به در بسته بخورند، آنها با قیمتهایی روبه‌رو می‌شوند که جز عصبانیت از اوضاع به هم ریخته این بازار چیزی عایدشان نمی شود.
این بازار نه تنها حساب و کتاب را از مردم گرفته و آنها را گیج کرده، بلکه کاری کرده که چرتکه واسطه‌ها و دلالان کم بیاورد، آنها حساب و کتاب می‌کنند چنانچه محصولات خود را به قیمتهای گذشته عرضه کنند، ضرر می‌کنند و باز باید همان سرمایه به دست آمده را صرف خرید همان کالاها با قیمت بالاتری کنند، اینجاست که چشم روی همه چیز می‌بندند و به قول امروزی‌ها به روز می‌شوند!


خریداران نیز هنوز از یاد نبرده‌اند که مسؤولان از عدم افزایش قیمت لوازم‌خانگی و رؤسای اتحادیه‌ها نیز از افزایش حداکثر 5تا 10درصدی خبر می‌دادند، اما هرگز انتظار نداشتند این روزها لوازم‌خانگی قیمت مشخصی نداشته باشد.


سه بار افزایش قیمت
فعالان بازار نیز خود تصریح دارند که قیمت برخی لوازم‌خانگی از اوایل سال سه بار افزایش یافته و تقریباً در کمتر از یک‌سال بیش از 50‌درصد رشد داشته است!


بدتر از آن اینکه این وضعیت سبب شده، قیمت لوازم‌خانگی داخلی از قیمت لوازم‌خانگی خارجی سبقت بگیرد و آنچه نباید اتفاق بیفتد رخ دهد، این فرایند معکوس نیز درحالی است که نمایندگی‌های خارجی با اینکه محصولات خود را 10تا 15درصدی گران کرده‌اند باز هم به گرد گرانی محصولات داخلی نمی‌رسند.
آن‌گونه که فعالان این بازار تصریح دارند، برخی از شرکتهای داخلی طی سال‌جاری برای چندمین بار است که قیمت محصولات خود را بین 10‌تا 20‌درصد گران کرده‌اند و آخرین مرحله این گرانی به 12‌روز پیش تا به امروز برمی‌گردد که طی همین مدت 12‌درصد گران کرده‌اند.


سوء استفاده کره‌ای‌ها
بازار لوازم‌خانگی خارجی نیز دست کمی از بازار داخلی‌ها ندارد. فعالان این بازار می‌گویند قیمت محصولات ال‌جی و سامسونگ نیز بین 10تا 20‌درصد گران شده است، به طور مثال ال‌سی‌دی‌42 که تاچند روز پیش یک‌میلیون و130 هزار تومان قیمت داشته به مرز یک‌میلیون و280 هزار تومان رسیده است.


به باور فعالان این بازار اگرچه قیمت محصولات خارجی گران شده است، اما به نظر می‌رسد بازار محصولات داخلی بیش از آنها به هم ریخته باشد، از همین رو مصرف‌کنندگانی که به دنبال خرید محصول ایرانی با کیفیت مطلوب هستند با توجه به گرانی روزافزون و کاهش تولید مجبورند به خرید کالاهای خارجی تن دهند.


م.س فعال این بازار می‌گوید: رکورددار گرانی در بازار لوازم‌خانگی مربوط به انواع یخچال و صوتی تصویری‌هاست، به طوری‌که قیمت یک یخچال 450‌هزار تومان افزایش یافته است و ال‌سی‌دی که در بازار یک‌میلیون و630هزار تومان عرضه می‌شده است با 270هزار تومان رشد به یک‌میلیون و900‌هزار تومان رسیده است.
البته وی تصریح می‌کند، هیچ‌کدام از قیمتهای لوازم‌خانگی رسمی نیست و هرچه شرکت تولیدکننده قیمت‌گذاری کند بازار نیز از آن تبعیت می‌کند!

وی در عین حال می‌گوید: درست است که برخی از کارخانجات قیمت محصولات خود را بی‌حساب و کتاب افزایش داده‌اند، اما در این بین برخی از واسطه‌ها نیز مقصرند، زیرا در انباری که محصولات لوازم‌خانگی آن به ارزش 600‌میلیون تومان می‌باشد چنانچه گرانی‌های اخیر روی آن اعمال شود سود هنگفتی نصیب این واسطه‌ها می‌شود، در صورتی‌که خریدها با قیمتهای قبلی بوده است.


وی با بیان اینکه بازار با توجه به گرانی‌های اخیر در رکود کامل بسر می‌برد، اضافه کرد: قیمت محصولات داخلی طی چند روز به صورت رسمی بین 8‌تا 10‌درصد و محصولات خارجی 15‌درصد افزایش داشته‌اند، در عین حال این کالاها قیمت مشخصی ندارند.


م‌.خ فعال دیگر این بازار می‌گوید: نوسان نرخ ارز سبب شده قیمت لوازم‌خانگی بشدت افزایش یابد.


وی می‌گوید: برخی برندهای معروف نسبت به سال گذشته تا 70‌درصد افزایش قیمت داشته است.

این فعال بازار به این نکته اشاره می‌کند: گرانی و کم‌فروشی شرکتها سبب شده در عین اینکه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد عطش بازار بیش از گذشته شود.


وی ادامه می‌دهد: از مشتریان خجالت می‌کشیم که بگوییم قیمت لوازم‌خانگی طی چند ماه تا بیش از 50‌درصد افزایش یافته و کاسبی تعطیل شده است.


این فعال بازار می‌گوید: بازار مملو از محصولات خارجی است، اما محصولات داخلی کمیاب شده که به نظر می‌رسد تولید شرکتهای داخلی کاهش یافته باشد.


اما رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در این باره می‌گوید: وضعیت بازار لوازم‌خانگی با توجه به افزایش نرخ دلار بلاتکلیف است.


محمد طحان‌پور با بیان این مطلب اظهار می‌دارد: کالاها و لوازم وارداتی افزایش قیمت داشته، ولی مدلها نیز تغییر کرده است.


وی با بیان اینکه شرکتها در عرضه لوازم‌خانگی به بازار کندتر عمل می‌کنند، می‌افزاید: در ماه رمضان خرید و فروش کالا کاهش یافته است.


دستگاه‌های نظارتی و انتظار مردم
حکایت بازار لوازم‌خانگی اگرچه برای تولیدکننده و فعال بازار ممکن است خوشایند یا ناخوشایند باشد، اما برای مصرف‌کننده بسیار غیرمنتظره است، مصرف‌کننده‌ای که از بی‌قیمتی کالا در بازار رنج می‌برد و باید تاوان همه مشکلات تولید تا عرضه و همچنین زیاده‌خواهی برخی‌ها را بدهد.


مردم می‌پرسند متولی نظارت و ساماندهی این بازار کیست؟ سازمان حمایت، تعزیرات و یا 124 و یا اتحادیه مربوط، اینکه چرا هیچ واکنشی از سوی نهادهای نظارتی دیده نمی‌شود بیشتر عذابشان می‌دهد. آنها می‌گویند: اگر گرانی‌ها دارای مجوز است علت آن را بیان کنند نه اینکه قیمتها در دست عده‌ای فرصت‌طلب رقم خورد و دایم در بازار موج‌سازی کنند.


مردم همچنین می‌پرسند چرا دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند جلوی بلبشوی قیمتی در این بازار را بگیرند، اینکه به فاصله چند ساعت از گرانی ارز لوازم‌خانگی چند برابر آن گران می‌شود با چه منطق و معیاری قابل پذیرش است؟
 

اعزام یک فعال حقوق بشری بحرینی به زندان

Posted: 16 Aug 2012 08:29 AM PDT

جـــرس: نبیل رجب، از فعالان حقوق بشر بحرین، به سه سال زندان محکوم شده است.


به گزارش بی بی سی، اتهام او ترتیب دادن تجمعات غیرقانونی اعلام شده بود.


آقای رجب که رییس موسسه حقوق بشر بحرین است، یکی از منتقدان برجسته سیاستهای دولت بحرین در سرکوب اکثریت شیعه آن کشور بوده است.


او در طول سال گذشته چندین بار بازداشت شده بود.


حکومت بحرین در طول سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان شیعه آن کشور را به حبسهای طولانی مدت محکوم کرده است.

 

اکوادور به موسس ویکی‌لیکس پناهندگی سیاسی داد

Posted: 16 Aug 2012 07:57 AM PDT

جـــرس: دولت اکوادور اعلام کرد که به جولین آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس پناهندگی سیاسی می‌دهد.


به گزارش بی بی سی، وزیر امور خارجه اکوادور در نشستی خبری با اعلام اعطای پناهندگی به آقای آسانژ، بریتانیا را متهم کرد که دست به "تهدید علنی" برای ورود به سفارت این کشور در لندن زده است.


طرفداران آقای آسانژ که در برابر سفارت جمع شده‌اند، با شنیدن خبر اعطای پناهندگی سیاسی به جولین آسانژ به ابراز شادمانی پرداخته‌اند.


ریکاردو پاتینو ابراز امیدواری کرد که دولت بریتانیا اجازه خروج آقای آسانژ را بدهد. او گفت این ترس و نگرانی وجود دارد که حقوق انسانی آقای آسانژ در صورت استرداد، نقض شود.


وزیر امور خارجه اکوادور گفت که این خطر وجود دارد که آقای آسانژ ممکن است پس از تحویل به سوئد، به آمریکا مسترد شود.


تهدید دولت بریتانیا برای ورود به سفارت این کشور در لندن برای بازداشت آقای آسانژ موجب افزایش تنش ها شده است.


بریتانیا گفته است که می تواند به پلیس این کشور این اختیار را بدهد تا وارد سفارت اکوادور در لندن شود و آقای آسانژ را بازداشت کند.


آقای آسانژ چندی پیش به سفارت اکوادور در لندن پناه برد تا مانع از روند استرداد خود به سوئد شود.
اکوادور تهدید بریتانیا برای ورود به سفارت این کشور را محکوم کرده و آن را نقض شرم آور توافق‌نامه دیپلماتیک بین المللی خوانده است.


وزیر امور خارجه اکوادور گفت هراس آقای آسانژ از این که تحت آزار و اذیت سیاسی قرار گیرد، به حق است.


او گفت اکوادور به "سنت" و "رسم" خود مبنی بر مراقبت از افراد ضعیف و آسیب پذیر وفادار است.


آیا پناه بردن به سفارت کشور خارجی قانونی است یا نه؟
قرارداد ۱۹۶۱ وین درباره روابط سیاسی به سنتی صحه گذاشت که از قرن‌ها پیش مرسوم بوده است.
طبق این قرارداد، پلیس محلی و نیروهای امنیتی نمی‌توانند وارد اماکن دیپلماتیک شوند مگر آن که اجازه سفیر را داشته باشند. کشورها عموما به این کنوانسیون پایبند هستند و شرط اساسی برای برقراری روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود.


*ماده بیست و دوم قرارداد وین درباره روابط سیاسی
- ۱ - اماکن مأموریت(دیپلماتیک) مصونیت دارند و مأمورین کشور پذیرنده جز با رضایت رییس مأموریت حق ورود به این اماکن را نخواهند‌داشت.
۲ - کشور پذیرنده وظیفه خاص دارد کلیه تدابیر لازم را به منظور این که اماکن مأموریت مورد تجاوز و خسارت قرار نگرفته و آرامش و شئون آن متزلزل‌ نگردد اتخاذ نماید.
۳ - اماکن مأموریت و اسباب و اثاث و اشیاء دیگر موجود در آن و همچنین وسائل نقلیه مأموریت مصون از تفتیش و مصادره و توقیف و یا اقدامات‌ اجرایی خواهد بود.


آقای پاتینو ابراز امیدواری کرده که دوستی اکوادور و بریتانیا همچنان پابرجا بماند.


دولت بریتانیا اعلام کرده که اگر اکوادور به جولین آسانژ، پناهندگی سیاسی بدهد، اجازه خروج امن او از کشور را نخواهد داد.


دادستانی سوئد از مدت ها پیش خواهان آن بوده که بریتانیا، جولین آسانژ را در ارتباط با شکایتی در مورد تجاوز و تعرض جنسی در اختیار آن کشور قرار دهد.


آقای آسانژ همواره اتهامات وارده به خود را رد کرده و طرح این ادعاها را به انگیزه های سیاسی ربط داده است.


هواداران آقای آسانژ نگران آن هستند که پس از استرداد او به سوئد، این کشور موسس ویکی‌لیکس را در اختیار آمریکا قرار دهد.


وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است که برای انجام "تعهد حقوقی" خود برای استرداد جولین آسانژ، می تواند شناسایی ساختمان سفارت اکوادور در لندن به عنوان یک مکان دیپلماتیک را پس بگیرد.


در یادداشت رسمی این وزارتخانه به دولت اکوادور، بریتانیا از این که طبق گزارش رسانه‌ها، این کشور در حال تصمیم گیری برای اعطای پناهندگی به آقای آسانژ است، ابراز شگفتی کرده بود.


در ماه ژوئن و پس از این که آقای آسانژ به سفارت اکوادور پناه برد، وزارت امور خارجه بریتانیا گفته بود چون آقای آسانژ در سفارت اکوادور به سر می برد، به همین جهت "در قلمرو دیپلماتیک و از دسترس پلیس خارج است."


ویکی‌لیکس تا کنون چند صد هزار نسخه اسناد محرمانه دولت آمریکا را به خصوص در زمینه روابط خارجی و دیدگاه‌های مقامات این کشور در مورد مسایل مختلف بین المللی منتشر کرده است.


انتشار این اسناد و مدارک موجب خشم و سرافکندگی دولت آمریکا شد.
 

نوسان دوباره دربازار سکه و ارز

Posted: 16 Aug 2012 07:26 AM PDT

جـــرس: قیمت ارز در بازار تهران امروز دوباره نوسانات شدید را تجربه کرد در حالی که خبرگزاری ایسنا قیمت هر دلار را ۲۱۲۰ تومان اعلام کرده بود خبرگزاری مهر ساعاتی بعد ضمن اعلام نوسانات شدید در بازار سکه و ارز نرخ دلار را ۲۱۳۰ تومان اعلام کرد.این خبرگزاری قیمت دلار را ظهر امروز ۲۱۰۵ اعلام کرده بود.


ندای سبز آزادی نوشته است که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز پنج شنبه به ۷۸۹ هزار تومان و هر دلار نیز به ۲۱۳۰ تومان رسید.


به گزارش مهر، عصرامروز پنجشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به ۷۸۹ هزار تومان رسید و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۷۸۸ هزار تومان است.


بر پایه این گزارش، هر نیم سکه عصرامروز ۳۹۴ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱۹۸ هزار تومان وقیمت سکه های ۱ گرمی هم ۱۱۵هزار تومان است.


باوجود ثابت بودن قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به مبلغ ۱۶۰۴ دلار، نرخ هر گرم طلای ۱۸عیارعصر امروز به ۸۰ هزارو ۲۵ تومان رسید.


همچنین عصر امروزقیمت هریک دلار در بازار آزاد ۲۱۳۰ تومان، یورو ۲۶۲۵ تومان و درهم نیز ۵۸۰ تومان است.
 

تعظیم رهبری به قدرت شبکه های اجتماعی و درس هایی برای فعالان شبکه

Posted: 16 Aug 2012 06:20 AM PDT

سارا زرتشت
غافلگیری حکومت، پیام های اجتماعی به جای پیام های سیاسی، و امید تازه به قدرت شبکه ها 

 

در حالیکه آقای خامنه ای در نخستین سخنرانی خود پس از زلزله آذربایجان بی اعتنا از کنار آن گذشت و صدا و سیما نیز بساط خنده بازار خود را ترجیح می داد، شبکه های اجتماعی در پوششی کم نظیر که یادآور روزهای آغاز جنبش سبز بود به حمایت زلزله زدگان برخواستند و تریبون ناله ها و تصویرگر مصیبت آنها شدند.


شدت این همراهی و همبستگی در شبکه های اجتماعی چنان بود که در کمتر از چهل و هشت ساعت صدا و سیما را وادار به عذرخواهی تلویحی کرد. آقای خامنه ای نیز به آذربایجان رفت تا کم کاری خود و صدا و سیمای تحت امرش را جبران کرده باشد و به ناچار به قدرت شبکه های اجتماعی ملت تعظیم کند.


براستی مبارک است. این تغییراجباری سیاست ها و روش ها نام دیگری ندارد جز پیروزی شبکه های اجتماعی.


درس های یک زلزله


خوشبختانه! زلزله اتفاقی نیست که بشود سپاه را برای امنیتی کردن فضای حاکم بر آن بسیج کرد و پیشاپیش دستور داد کسی حق استفاده از موبایل را ندارد و یا هرکس در آن حضور داشته باشد فتنه گر است. زلزله را حتی حسین شریعتمداری هم نمی تواند به جین شارپ بچسباند که اگر غیر از این بود معلوم نبود که چه اندازه طول می کشید تا صدای زلزله زدگان مظلوم آذربایجان به گوش دیگران برسد.


یعنی زلزله آذربایجان، نه تنها شاهکاری برای پیروزی شبکه های اجتماعی و روح انسانی حاکم بر آنها بود، بلکه درس های جدیدی را نیز فرا راه فعالان شبکه ها قرار داد.


درس نخست این بود که شبکه های اجتماعی، به واسطه ی ماهیت مردمی و جمعی که دارند تنها زمانی میتوانند همسو و همراه و یک نفس پیش بروند که پیام غالب و حاکم بر آنها، پیامی اجتماعی و مردمی باشد. به همان اندازه که پیام های مندرج و القا شده به شبکه ها غیر اجتماعی می شود، بازتاب آن در شبکه ها با موانع مخالفی روبرو می شود. مثلا پیام های سیاسی نه تنها با موضع گیری گروههای مخالف روبرو می شود بلکه انگیزه ی لازم را برای مشارکت عمومی و همگان ایجاد نمی کنند و صد البته با موانع امنیتی فراوان نیز روبرو می شوند.


درس دیگر، الگویی بود برای غافلگیری حکومت. شبکه های اجتماعی اگر بتوانند هر از گاهی حکومت را این چنین غافلگیر کنند، به تدریج می توانند ساختار مطمئنی برای کنشگری باشند. برعکس، تجربه نشان داده است که اگر شبکه ها بخواهند برابر با یک برنامه و زمان بندی خاص بانی یک رفتار جمعی شوند، به خاطر آمادگی حکومت و امنیتی شدن فضا، موفق به انجام اکسیون لازم نخواهند شد.


درس سوم، پیام امیدی بود که در فضای نامید و سیاه حاکم بر امروز ایران، در نوع خود غنیمت است. جنبش سبز چنان درس بزرگی به فعالان سیاسی و اجتماعی داد و چنان الگوی بی نظیری برای کنشگری در بدنه شبکه های اجتماعی شد که نه تنها پیش درآمد بهار عربی بود بلکه آموزگار شیوه های نوین اعتراض مدنی و فعالیت های پیام محور شد. در زلزله ی اخیر آذربایجان، اگر نبود تمرین و همراهی و فعالیت کسانی که جنبش سبز را تجربه کرده بودند، بعید بود بشود در این زمان کوتاه اینگونه تاثیر گذار بود.  

 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

 

آخرین خبرها از آزادی و کاهش محکومیت زندانیان سیاسی + اسامی ۸۸ نفر

Posted: 16 Aug 2012 06:19 AM PDT

جرس: بر اساس آخرین گزارش ها، ۷۶ زندانی سیاسی تا بامداد پنجشنبه آزاد و ۹ زندانی سیاسی نیز شامل تخفیف در مجازات خود شده اند. این اسامی شامل ۷ زندانی از بند زنان، ۶۹ زندانی بند ۳۵۰، قاسم شعله سعدی که محکومیتش به پایان رسیده و همچنین ۹ زندانی است که مشمول تقلیل و تخفیف مجازات شده اند.

 

به گزارش کلمه، دهها زندانیان سیاسی آزاد شده از بند ۳۵۰ اوین شامگاه روز چهارشنبه در میان بدرقه زندانیان سیاسی و همراهان دیگرشان با شعار “یاحسین میرحسین” و سر دادن سرود “ای ایران” و “یار دبستانی” از زندان آزاد شدند. ۹ زندانی دیگر این بند نیز شامل تقلیل یا تخفیف در بخشی از محکومیت خود شده اند.


صبح روز چهارشنبه دادستان اعلام کرده بود ۱۳۰ نفر از زندانیان سیاسی که ۹۰ نفر از آنان در حال حاضر در زندان هستند مشمول ضوابط عفو و بخشودگی قرار گرفته و به زودی آزاد خواهند شد.


بر اساس این گزارش حکم های شلاق این زندانیان اجرا و از آنان که در حکم خود جریمه های مالی داشته اند تعهد پرداخت آن ها اخذ شده است.

 

۱۳ زندانیان سیاسی محبوس در بند مورد تعزیر شلاق قرار گرفته اند. ۱۳ زندانی ای که نام ۶ تن از آنان در بین آزاد شدگان دیده می شود.


همچنین بسیاری از این زندانیان سیاسی که به گفته ی دادستان مشمول عفو و رافت قرار گرفته و آزاد شدند دوران انتهایی محکومیت خود را می گذراندند و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی با حبس های سنگین همچنان در زندان های اوین و رجایی شهر و بهبهان و تبریز و اهواز و… بی مرخصی و بعضا بدون ملاقات حضوری به سر می برند.


در حالی که در سه سال اخیر بارها دلسوزان نظام به مقام های فعلی توصیه کرده بودند زندانیان سیاسی را آزاد کنند و تنش های سیاسی را کاهش دهند، این توصیه ها مورد توجه قرار نمی گرفت و بسیاری از کسانی که با وجود بی گناهی در دادگاه انقلاب به خاطر اتهامات سیاسی محکوم به حبس شده بودند مدت محکومیت خود را به طور کامل گذراندند و برخی از آنها هنوز هم در زندان اند.


پیش از این میرحسین موسوی در بیانیه ۱۷ خود ضمن بیان برخی راهکارهای برون رفت از بحران آزادی زندانیان سیاسی و احیای حیثیت و آبروی آنها را یکی از این راه حل ها دانسته گفته بود بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت.


با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا رویه مثبت آزادی زندانیان سیاسی هر چند دیرهنگام تا آزادی سایر زندانیان و محصورین و گشایش در فضای کشور ادامه می یابد یا خیر.


نام زندانیان سیاسی آزاد شده به شرح زیر است:


حمیدرضا ایزد یاری،
علیرضا اخوان،
بهنام نظری،
امیر بهمنی،
محسن پورضیایی،
محمدرضا پونکی،
حسن تبریزی،
محمدرضا تقی نژاد کاشانی،
امیراحسان تهرانی سخاوت،
حسین ثابت،
محسن جوادی افضلی،
آبتین جهانیان،
حمیدرضا خادم،
عبدالرضا دهقان،
سپهر ابراهیمی،
احمد ربیعی،
مهدی رضایی،
آرش ریکی،
علی سالم،
علیرضا سمیعی،
محمدحسین سهرابی راد،
ابراهیم شکوهی زاده،
حسام شهسواری،
کیوان شیرازی،
محمداسماعیل صحابه تبریزی،
سروش صفاوردی،
رضا عزیزی،
میکائیل عظیمی،
امیر مقامی فر،
علی اخوان،
سارنگ اتحادی،
ناصر آذر نیا،
معصوم فردیس،
مشتاق فروهرپاک،
عرفان قانعی فرد،
امیرعبدالله کاظمی،
محمدمهدی کریمان اقبال،
مهدی کوهکن،
علیرضا کیا،
امیر لطیفی،
فرزان متینی اصل،
رامین چاوشی،
رحمان بوذری،
شهاب دهقانی،
عادل محمدحسینی،
بیژن مرادی،
علی مصطفایی،
حمیدرضا مقدسی،
علی ملاحاجی،
علی ملیحی،
هومان موسوی،
رضا مولوی،
پوریا نادری،
نوید نزهت،
امید نوروزیان،
علی نظری،
مهدی فراهانی،
مزدک علی نظری،
اشکان الهیاری،
محمدجواد شاهپری،
فرشاد قربانپور شیخانی،
آرش رهایی مهر،
ایوب قنبرپوریان،
علی گودرزی،
مجتبی احمدی،
امیرعلی اقا یاری،
جواد راستجو،
علیرضا سمیعی،
هادی عرب اولادی،
حمزه کرمی


تخفیف بخشی از حبس:
رضا انصاری راد، یک دوم از باقیمانده حبس
سیدمحمود باقری، یک دوم از باقیمانده حبس
عبدالله جعفری، یک دوم باقیمانده حبس
جواد طوماری، یک دوم از باقیمانده حبس
محمدرضا گلی زاده اخلاقی، یک دوم از باقیمانده حبس
علی اکبر محمد زاده، یک دوم از باقیمانده حبس
امید خوارزمیان، دو سوم از باقیمانده حبس
کاظم معتمد، دو سال از حبس
احمد کریمی، دو سال از حبس


پیش از این نیز گزارش شده بود که نازنین خسروانی، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری و میترا عالی از بند زنان زندان اوین آزاد شده اند.


همچنین قاسم شعله سعدی و قسلانی پور، زندانیان سیاسی محبوس دربند ۳۵۰ زندان اوین نیز در این میان با پایان دوره محکومیت خود آزاد شد.
 

بازداشت دو وبلاگ نویس در خاوران جهرم

Posted: 16 Aug 2012 04:28 AM PDT

جـــرس: فرمانده انتظامی استان فارس خبر از بازداشت دو وبلاگ نویس در شهر خاوران جهرم به اتهام نشر اکاذیب داد.


بنا به گزارش تارنمای روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان فارس، سیروس سجادیان فرمانده انتظامی استان فارس مدعی شد: دو نفر به‌نام‌های «ع – الف» و «ج – خ» با ایجاد وبلاگی اقدام به نشر اکاذیب در شهر خاوران کرده بودند که با اعلام شکایت، ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان فارس شناسایی آن‌ها را در دستور کار خود قرار دادند.


وی ادامه داد: با استفاده از شیوه‌های اطلاعاتی و شگردهای ردیابی در فضای مجازی مشخص شد؛ عاملان انتشار این‌گونه مطالب با ایجاد وبلاگ از طریق یک کافی‌نت در شیراز و بارگذاری مطالب از طریق اینترنت در شهر تهران سعی در گمراهی پلیس را دارند اما با تکیه بر شیوه‌های علمی مکان‌های مورد استفاده این افراد برای بارگذاری این مطالب شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه یکی از متهمان، به‌ نام «ع – الف» دستگیر شد.


فرمانده انتظامی استان فارس تصریح کرد: با تشکیل پرونده و انجام تحقیقات مقدماتی متهم دستگیر شده اظهار کرد که مطالب منتشر شده توسط فردی به‌ نام «ج – خ» تهیه شده و در شهر تهران بارگذاری می‌شود.


سجادیان افزود: متهم «ج – خ» نیز با هماهنگی‌های به عمل آمده شناسایی و با اخذ نیابت قضایی در تهران دستگیر شد.


سجادیان همچنین مدعی شد: این افراد با نشر اکاذیب علیه مسئولان شهرداری و شورای شهر و چند ارگان دیگر مشکلات زیادی را در شهر خاوران به وجود آورده بودند.
 

کشاورزان معترض: هشت سال با صدام جنگیدیم و حالا هم میخواهیم با این زورگوها بجنگیم

Posted: 16 Aug 2012 04:04 AM PDT

جرس: به گزارش منابع خبری، دهها نفر از کشاورزان روستای زرامین از روستاهای توابع شهرستان نهاوند واقع در استان همدان با بیل و داس و … برای ساعاتی فرمانداری شهرستان نهاوند را تصرف کردند.


به گزارش سایت ملی – مذهبی، کشاورزان خشمگین می گفتند برای هر آبیاری باید ۶۰ هزار تومان پرداخت کنند و به شدت به این مبلغ که آن را برای کشاورزان سنگین میدانستند معترض بودند.


طبق همین خبر مردم روستای زرامین در جنگ هشت ساله شهدای زیادی داده اند. بسیاری از آن ها ضمن مشارکت در این اعتراض گفتند که هشت سال با صدام جنگیدیم و حالا هم میخواهیم با این زورگوها بجنگیم.


بنا به همین خبر دیروز مسئولین قول داده اند علاوه بر پایین آوردن حق آب برای هر جریب به حدود ۸ هزار تومان، روزانه هم ۱۵ تانکر آب خوراکی برای روستاییان این روستا بیاورند.


نیروهای امنیتی نیز به شدت در میان روستائیان میگردیدند و آن هارا به آرامش دعوت میکردند. آنها به شدت تاکید میکردند که هرکس پرسید بگویید مسئله سیاسی نیست و ما حق آب مان را میخواهیم.


خبری از دستگیری در این رابطه ارسال نشده است و کشاورزان پس از دریافت این وعده ها ی مسئولان منتظر تحقق آنها هستند.
 

رئیس سازمان مدیریت بحران: نیت آمریکا از کمک به زلزله زدگان آذربایجان خیر نیست

Posted: 16 Aug 2012 03:33 AM PDT

جرس: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به اعلام کمک آمریکا به زلزله زدگان آذربایجان شرقی گفت: آن‌ها نیت خیری ندارند، اگر راست می‌گویند تحریم‌ها را بردارند تا دارو وارد کنیم.

 

به گزارش ایلنا، حسن قدمی در نشست خبری با موضوع تشریح آخرین وضعیت منطقه بحرانی تبریز اعلام کرد: ‌ تاکنون ۲۵۳ فوتی و هزار و ۳۸۰ زخمی داشته‌ایم ولی آمار وزارت بهداشت می‌گوید ۳۰۶ فوتی و پزشک قانونی هم ۱۶۹ نفر را اعلام کرده است که به زودی آمار جامع ارایه می‌شود.


قدمی افزود: ‌ در مورد حیف و میل مواد غذایی در مناطق زلزله زده باید بگویم که متاسفانه خیرین آذوقه‌های خود را شخصاً توزیع می‌کنند برای همین برخی روستا‌ها بیش از حد آذوقه داشته و برخی کمتر، در حالی که توزیع باید دست هلال احمر باشد.


سپاه کمک‌ها را جمع می‌کند تا به درستی توزیع شود
وی در مورد جمع‌آوری آذوقه توسط نیروهای سپاه گفت: سپاه پاسداران و هلال احمر و کمیته امداد تمامی کمک‌ها را جمع کرده تا به صورت واحد به درستی توزیع شود.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص ممنوع بودن کار عکاسان و خبرنگاران خارجی در مناطق زلزله زده گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی مجوز آن‌ها توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود.


برخورد با بانکهایی که وام مسکن روستایی را با درصد بالا ارائه می‌کنند
قدمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بانک ملی و بانک صادرات وام بازسازی مسکن روستایی را با بهره ۲۱ درصد ارایه می‌کنند گفت: براساس مصوبه دولت بهره وام ۴ درصد است و اگر چنین اقدامی انجام شود شخصاً با آن‌ها برخورد می‌کنیم.


تهرانی‌ها تمایلی به نوسازی بافت فرسوده ندارند
قدمی در مورد ۶ هزار بافت فرسوده در تهران و اقداماتی که باید در این مورد انجام شود گفت: این آمار صحیح نیست زیرا تنها ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم، در این مورد باید بگویم که بسیاری از تهرانی‌ها تمایلی به بازسازی خانه‌های خود ندارند. اگر موردی پیدا شد که بگوید برای بازسازی خانه‌اش در بانک دچار مشکل شده ما به سرعت پیگیری می‌کنیم.


پزشکی قانونی به زودی عضو مدیریت بحران می‌شود
رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا سازمان پزشکی قانونی با توجه به نقش مهمی که در شرایط بحرانی دارد عضو سازمان مدیریت بحران کشور نیست گفت: به زودی سازمان پزشکی قانونی عضو سازمان مدیریت بحران می‌شود.


احتمال می‌رود کنسرو‌های فاسد توسط برخی مردم توزیع شده باشد
وی در مورد توزیع کنسروهای فاسد در میان زلزله زدگان گفت: کنسروهای هلال الحمر آرم و نشان دارد و احتمال می‌رود این کنسرو‌ها توسط برخی مردم توزیع شده باشد برای همین درخواست داریم تمامی کمک‌ها اول به صورت نقدی و اگر نیاز بود غیرنقدی‌ها به هلال احمر تحویل شود.


کمک ۴ کشور به زلزله زدگان
رئیس سازمان مدیریت بحران با اعلام اینکه هیچگونه مفقودی نداشتیم، ‌ گفت: براساس عرف بین‌المللی با اینکه کمکی از کشور‌ها نخواسته‌ایم ولی کشور‌ها کمک می‌کنند که تاکنون پاکستان، قطر، ترکیه و آذربایجان کمک‌های خود را اهدا کردند.
وی در مورد کمک آمریکا گفت: آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد کمک کند ولی ما می‌گوییم حسن نیت ندارند آن‌ها اگر راست می‌گویند تحریم‌ها را بردارند.


اقدامات سازمان بهزیستی برای زلزله زدگان
قدمی اعلام کرد: سازمان بهزیستی هم ۳۵ تیم روان‌شناس و اورژانس اجتماعی به منطقه اعزام کرده و روستامهد‌ها را ایجاد کرده‌اند. همچنین در روستاهای بالای ۲۵ کودک ۴ مهد سیار مستقر شده و توزیع ۱۰ هزار غذای گرم برای مهد‌ها در دستور کار بهزیستی است این در حالی است که ۱۵۰ نفر از زلزله زدگان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.


نیروی انتظامی در حوادث مداخله نکند
رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به اینکه مشاهده شده است برخی‌ها با زورگیری کمک‌های مردمی را غارت می‌کنند گفت: نمی‌توان نام این‌ها را زورگیری گذاشت زیرا برخی عصبانی هستند ولی نیروی انتظامی صحیح نیست در حادثه مداخله کند زیرا موجب تشنج می‌شود و باید در این خصوص کار فرهنگی کرد. در این مورد هم مواردی مشاهده شد که مشکل خاصی نبود.


وقوع ۷۹۰۰ زلزله در سال گذشته
قدمی همچنین با بیان اینکه ۲۴۵ روستا در زلزله اخیر خرابی داشته‌اند، ‌ گفت: ما ۷۲۰ پس لرزه داشتیم که ۲۷ تای آن بالای ۴ ریشتر بوده است این در حالی است که در سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ زلزله در سطح کشور ثبت شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران از مردم خواست جنس دست دوم هدیه نکنند زیرا بسیاری از انبارهای ما مملو از کالاهای دست دوم است که باید دور ریخته شوند. بهتر است کمک‌ها نقدی بوده و به حساب ۹۹۹۹۹ هلال احمر واریز شود.


وی ادامه داد: در خصوص اینکه می‌گوییم چرا آمار پزشک قانونی با آمار ما متفاوت است، باید بگویم پزشکی قانونی در مواقع مرگ‌های مشکوک و برخی حوادث بیشتر باید کار کند ولی در حوادثی مانند زلزله نیازی به تایید پزشکی قانونی نیست برای همین بسیاری در روستا‌ها بدون تاییدیه پزشکی قانونی دفن شدند.
 

عضویت سوریه در سازمان کشورهای اسلامی تعلیق شد

Posted: 16 Aug 2012 03:23 AM PDT

جـــرس: عضویت سوریه در نشست سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در مکه به حالت تعلیق در آمد.

 

به گزارش بی بی سی، اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در این نشست گفت "سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم هایی که مردم خود را می کشند جایی ندارد."


در بیانیه ای که در پایان اجلاس منتشر شد آمده "مسلمانان دیگر نمی توانند حکومتی را بپذیرند که مردم خود را قتل عام می کند."


براساس این بیانیه شرکت کنندگان اجلاس خواستار توقف فوری خشونت ها در سوریه و به تعلیق درآمدن عضویت این کشور در سازمان شده اند.


این بیانیه در عین حال درخصوص رنج های مردم سوریه از کشتار و رفتار غیر انسانی ابراز نگرانی شدید می کند.
آقای احسان اوغلو گفته این بیانیه پیامی جدی را از سوی جهان اسلام به حکومت سوریه خواهد فرستاد که "این جهان دیگر نمی تواند حکومتی را بپذیرد که با هواپیما، تانک و توپخانه سنگین مردم خودش را قتل عام می کند."


به گفته آقای احسان اوغلو بیانیه سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در عین حال پیامی به جامعه بین الملل است تا بگوید: "مسلمانان به دنبال راه حلی صلح آمیز در سوریه و پایان خونریزی ها هستند و نخواهند گذاشت مشکل سوریه به درگیری مذهبی تبدیل گردد و به کشورهای هم جوارش کشیده شود."


آمریکا از تعلیق عضویت سوریه در این سازمان استقبال کرده و گفته این کار پیامی جدی را به بشار اسد در سوریه خواهد فرستاد.


ایران تنها مخالف
بر اساس این گزارش، تنها مخالف بیانیه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی ایران بود که متحد جدی سوریه است.
ایرنا گزارش داده علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفته تعلیق کردن سوریه غیرمنصفانه و غیرعادلانه خواهد بود و سوریه باید قبل از تصمیم گیری درباره این موضوع به کنفرانس دعوت می شد تا بتواند از خودش دفاع کند.


یک و نیم میلیارد مسلمان در کشورهای عضو سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی زندگی می کنند با این همه تاثیر تعلیق عضویت سوریه بیشتر نمادین خواهد بود.


حدود ۴۰ رهبر جهان از کشورهای عربی، آفریقا و آسیا در این اجلاس شرکت داشتند.


خبرنگاران می گویند تعلیق عضویت سوریه در این سازمان حکومت بشار اسد را منزوی تر از پیش می کند.


پاییز سال گذشته اتحادیه عرب سوریه را از این اتحادیه اخراج کرد.


از سوی دیگر در حالی که قرائن حاکی از گسترش درگیری های سوریه در خاک لبنان است چهار کشور عرب از شهروندان خود خواسته اند از لبنان خارج شوند.


درپی چندنمونه آدم ربایی از میان مسلمانان سنی در لبنان توسط یک طایفه پرقدرت شیعه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت از شهروندان خود خواسته اند سریعتر خاک لبنان را ترک کنند.


طایفه شیعه ای که مسئولیت آدم ربایی ها در لبنان را به عهده گرفته می گوید انتقام ربوده شدن اعضای خود را در دمشق به دست شورشیان سوریه گرفته است.


شهروندان لبنان روز چهارشنبه بار دیگر به درگیری های سوریه کشانده شدند.


در این روز جنگنده های سوریه به شهر ازاز در شمال حلب حمله کردند.


برخی گزارش ها حکایت از کشته شدن ۳۰ نفر در این حملات دارد.


در میان مجروحان این حمله که در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه صورت گرفت، هفت گروگان لبنانی قرار داشتند که از ماه می در اسارات شورشیان بودند.


گفته می شود ۴ گروگان دیگر نیز بعد ازاینکه ساختمان محل اقامتشان هدف حمله قرار گرفت ناپدید شده اند.


طایفه المقداد می گوید بیش از ۲۰ نفر را ربوده است.


این گروه مدعی است که ربوده شدگان به شورشیان سوریه ارتباط دارند.


فیلمی که توسط یک شبکه تلویزیونی حامی حکومت سوریه نمایش داده شده دو نفر از جمله یک افسر ارتش آزاد سوریه را نشان می دهد که در اسارت هستند.


براساس گزارش ها اغلب ربوده شدگان اهل سوریه هستند اما یک تاجر اهل ترکیه و یک تبعه سعودی نیز در میان آنها دیده می شود.


شورشیان سوریه می گویند کسانی را که در دمشق به گروگان گرفته اند به نمایندگی حزب الله لبنان برای حکومت سوریه می جنگیدند.


روز سه شنبه یک فیلم ویدیویی از حسن سالم المقداد توسط ربایندگانش منتشر شد. در این فیلم آقای المقداد در محاصره سه مرد مسلح با نقاب دیده می شود می گوید او جزء ۱۵۰۰ جنگجوی حزب الله لبنان بوده که اوایل ماه اوت وارد سوریه شده اند. قبیله المقداد و خانواده او این حرف ها را دروغ خوانده و رد کرده اند.


کوین کانلی خبرنگار بی بی سی در بیروت می گود طایفه المقداد که به باور بسیاری در قاچاق دست دارد به داشتن شاخه نظامی معروف است.


در حالی که طایفه المقداد تهدید کرده که به آدم ربایی های بیشتری دست خواهد زد خبرگزاری رسمی عربستان سعودی از قول یک مقام وزارت خارجه این کشور گفته تبعه های عربستان باید برای تامین امنیت خود از سفر به لبنان خودداری کنند.


یک مقام وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز گفته بعد از دریافت اطالاعاتی در خصوص هدف قرار گرفتن تبعات خود با انتشار بیانیه ای به شهروندان خود هشداری مشابه داده است.


لبنان یکی از مقاصد پرطرفدار سفر در میان اتباع عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.


توطئه فرقه ای
نخست وزیر و رییس جمهوری لبنان این آدم ربایی ها را محکوم کرده اند.


میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان گفته: "گسترش هرج و مرج در کشور منجر به آزادی گروگان ها نخواهد شد و برعکس ممکن است این گروگان ها را به خطر بیاندازد و تمامیت ارضی کشور را تهدید کند."


لبنان مثل باقی کشورهای همسایه سوریه چون ترکیه، عراق و اردن هزاران آواره سوری را که از درگیری های این کشور گریخته اند پذیرفته است.


با این همه برخلاف تمامی این کشورها، ممکن است لبنان به دلیل مسائل سوریه به درگیری های فرقه ای و یا حتی جنگ داخلی کشیده شود.


هفته گذشته مایکل سماحه وزیر سابق اطلاعات سوریه دستگیرشد و در کنار دو مقام دیگر ارتش سوریه متهم شد که برای بی ثبات کردن لبنان دسیسه می چیده است.