جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری - تصاویری از حماسه انقلاب اسلامی - 1

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکوه نماز معترضان مصری در برابر پلیس دیکتاتوری

Posted:

قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای آزادی مهران فرجی

Posted:


جرس: دادستانی تهران برای آزادی مهران فرجی قرار وثیقه 100 میلون تومانی اعلام کرد.

به گزارش سحام نیوز، ظهر امروز از سوی دادستانی با خانواده فرجی تماس گرفته شد و اعلام شد که  برای آزادی فرزندشان باید وثیقه ای به ارزش صد میلیون تومان تهیه کنند.

مهران فرجی از روز 18 آذر در بازداشت به سر می برد و در تمام این مدت بیش از 50 روز در انفرادی به سر می برده است

روز گذشته عباس جعفری دولت آبادی در کنفرانس خبری خود از آزادی این خبرنگار روزنامه های سراسری خبر داده بود.

 

وثیقه ٣۰۰ میلیونی برای نازنین خسروانی

Posted:

جرس: مقام های قضایی برای آزادی "نازنین خسروانی" روزنامه نگار دربند، وثیقه ای 300 میلیونی تعیین کرده اند. 

 

 

به گزارش "جرس" در صورت تودیع این وثیقه احتمال دارد که خسروانی عصر امروز( دوشنبه) از زندان اوین آزاد شود. وی یازدهم آبان ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و قاضی پیرعباسی رییس شعبه 26 دادگاه انقلاب گفته است که دادگاه این روزنامه نگار قرار است به زودی برگزار شود. 

 

درباره اتهام های وارد شده به او هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست اما دادستان تهران مدتی پیش ادعا کرد که اتهام های خانم خسروانی امنیتی است. نازنین خسروانی در زمان فعالیت مطبوعاتی خود با روزنامه هایی چون نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران و سرمایه همکاری داشته است

فراخوان معترضان مصری به تظاهرات یک میلیون نفری در روز سه شنبه

Posted:

اعتصابات سراسری در راه است
 جرس: در حالیکه در هفتمین روز از تظاهرات اعتراضی علیه حکومت مصر، دستور بازگشت نیروهای پلیس به خیابان های پایتخت صادر شده و مخالفان نیز خواستار اعتصاب سراسری شده اند، معترضان مصری روز دوشنبه در فراخوانی خواستار تظاهرات يک ميليون نفری در روز سه شنبه اول فوریه شدند و همزمان گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای غربی در حال خارج کردن اتباع خود از مصر هستند.


بنا به گزارش منابع خبری، همزمان عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، از حسنی مبارک رئیس جمهور آن کشور خواسته است تا از مقام خود کناره گيری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از سازمان دهندگان اعتراضات گفته است: "تصميم گرفته شده است تا تظاهراتی يک ميليون نفری در روز سه شنبه برگزار شود و همچنين تصميم گرفته ايم که اعتصابات سراسری را در مصر آغاز کنيم."


به گزارش این خبرگزاری، در هفتمین روز از اعتراضات مردمی به حکومت مصر، از ساعات اولیه صبح دوشنبه، ۱۱ بهمن - ٣۱ ژانویه، مخالفان حسنی مبارک با حضور در خیابان های قاهره، پایتخت، و به خصوص میدان تحریر این شهر، به تجمع اعتراضی خود برای وادار کردن رئیس جمهوری به کناره گیری از قدرت ادامه دادند.


بر اساس این گزارش، در ساعات شب نیز گروه هایی از مردم همچنان در خیابان های پایتخت دیده می شدند و گزارش های رسیده از برخی دیگر از شهرهای مصر، از جمله اسکندریه، سوئز، منصوره و دمنهور نیز حاکی از ادامه تجمع های اعتراضی است.


همزمان، از اواخر شب گذشته، ماموران پلیس پس از چند روز غیبت، بار دیگر برای حفظ امنیت به خیابان های پایتخت اعزام شده اند.
در حالیکه در روزهای اخیر ساکنان پایتخت و برخی دیگر از شهرهای مصر از نا امنی و از جمله حمله و غارت چند فروشگاه خبر داده بودند، وزیر کشور مصر گفته است که نیروهای پلیس را برای جلوگیری از جرایم به سطح شهر خواهد فرستاد.


به گزارش خبرگزاری دویچه وله، اخبار رسیده از پایتخت مصر حاکی از افزایش اقدامات امنیتی واحدهای ارتش در نقاط حساس شهر است اما از بامداد دوشنبه و با ورود ماموران پلیس ضد شورش به میدان تحریر در قاهره، خودروهای نظامی مستقر در این محل به حاشیه میدان انتقال یافته اند.


بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس اعزامی به میدان تحریر، ظاهرا به منظور تقویت آمادگی برای مقابله با گسترش نا آرامی ها، به ایجاد راهبندان هایی در مسیرهای منتهی به این محل مبادرت ورزیده اند.


فراخوان به اعتصاب سراسری
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه نخستين بار کارگران کانال سوئز در فراخوانی خواستار اعتصابات عمومی در مصر شده بودند، شامگاه دیشب فعالان اعتراضات خواستار اعتصاب سراسری در کشور شده اند.


این گزارش به نقل از یکی از فعالان مصری افزود که وی گفته که ما به کارگران سوئز خواهيم پيوست و تا زمانی که به خواسته های ما عمل نشود اعتصاب عمومی خواهيم کرد.


تداوم بحران
گزارش ها حاکی است که به رغم اعلام منع عبور و مرور در خيابان های قاهره، هزاران معترض شب گذشته در ميدان تحرير (آزادی) قاهره ماندند.


مخالفان که شاخص ترين چهره آنها، محمد البرادعی، مدير کل سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی است می گويند که تا کناره گيری رييس جمهور مصر به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.


آنها با اشاره به حسنی مبارک شعار می دادند "تا زمانی که بزدل نرود ميدان را ترک نخواهيم کرد."


این درحالیست که رييس جمهور مصر در واکنش به اعتراض های خيابانی، برای نخستين بار طی سه دهه گذشته، عمر سليمان را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و با کنار گذاشتن دولت مصر، احمد شفيق را مامور تشکيل کابينه جديد کرد.


در همين حال، عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، نيز با مخالفان حسنی مبارک همراهی کرده و از وی خواسته است تا از سمت رياست جمهوری کنار برود.

عمر شريف افزوده است: "مبارک در بهبود استانداردهای زندگی مردم ناتوان بوده و ۳۰ سال حضور وی در قدرت کافی است."
وی که به خاطر ايفای نقش در فيلم های «لارنس عربستان»، «دکتر ژيواگو» و «اسب کهر را بنگر» به شهرت جهانی رسيد با بيان اينکه رييس جمهور بايد استعفاء دهد اظهار داشت: "مردم مصر وی را نمی خواهند و ماندن او در قدرت به مدت ۳۰ سال کافی است." شريف گفت: "تنها بخش کوچکی از مصری ها ثروتمند هستند – شايد يک درصد- و بقيه آنها در تقلای به دست آوردن غذا هستند."


خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد همزمان با اين تحولات، کشورهای غربی با اعزام هواپيماهای مسافربری به مصر اقدام به خروج اتباع خود از اين کشور کرده اند و گزارش ها حاکی است که هواپيماهای چارتر اقدام به خارج کردن اتباع آمريکايی و استراليايی از مصر کرده اند و کشورهای اروپايی نيز اقدام های مشابهی انجام داده اند.


آخرین واکنش های رئیس حکومت
گفتنی است در حالیکه شعار اصلی تظاهرکنندگان در روزهای اخیر، کناره گیری حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری بوده است، تلویزیون دولتی مصر اوایل بامداد دوشنبه، متن نامه رئیس جمهوری به نخست وزیر جدید این کشور را در مورد اقداماتی برای بهبود وضع کشور پخش کرده است.


مبارک در این نامه از دولت خواسته است تا برنامه هایی را برای مبارزه با تورم، کاهش قیمت ها و ایجاد اشتغال به اجرا بگذارد و به اقداماتی برای تسریع در روند اصلاحات سیاسی دست بزند.


بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، تا کنون اقدامات حسنی مبارک برای فرونشاندن اعتراضات سیاسی، از جمله توسل به واحدهای ضد شورش پلیس و ارتش، تغییر کابینه و انتصاب معاون اول رئیس جمهوری، تاثیر مشهودی در کاهش تنش در این کشور نداشته و تظاهرکنندگان همچنان خواستار کناره گیری شخص اول حکومت هستند.


گفتنی است روز گذشته، محمد البرادعی، به عنوان شناخته شدن ترین رهبر مخالفان حکومت، در سخنانی در جمع تظاهرکنندگان در میدان تحریر، از ادامه تلاش برای تغییرات اساسی در کشور سخن گفت.


بر اساس این گزارش، در جریان تظاهرات اعتراضی مصر که از سه شنبه هفته گذشته (٢۵ ژانویه) آغاز شد، بین یکصد تا یکصد و پنجاه نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شده اند.
 

اجرای حکم هاله سحابی

Posted:

 جرس: حکم حبس هاله سحابی که پیش از این به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود،  اجرا شد. 



به گزارش میزان خبر، فرزند مهندس سحابی در شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده بود.

هاله سحابی سال گذشته و زمانی که برای اعتراض به تحلیف محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورا در میدان بهارستان حاضر شده بود، توسط نیروهای امنیتی و با ضرب و شتم بازداشت شد و مدتی را در بازداشت به سر برد.

هاله سحابی فرزند مهندس عزت الله سحابی از چهره‌های مبارز در نیم قرن اخیر و رییس شورای فعالان ملی مذهبی است. او یک قرآن پژوه و عضو شورای مادران صلح است.


همچنین دو تن از فرزندان مهندس محمد توسلی نیز سال گذشته در شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم به دو و شش سال زندان شدند که حکم دو سال حبس مهندس لیلا توسلی به اجرا گذاشته شد و او در حال سپری کردن حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد.

همچنین حکم شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق دکتر سارا توسلی هم اکنون در مرحلهٔ تجدید نظر است.

ایده های راشد الغنوشی برای آینده تونس

Posted:

فرشید آل داوود
  جرس: بازگشت رهبران تبعیدی به وطن همیشه با جذابیت هایی همراه است. راشد الغنوشی رهبر نهضت اسلامی تونس نیز از جمله افرادی است که پس از سالها تبعید به تونس بازگشت تا در نبود دیکتاتور تونس به فعالیت های سیاسی خود بپردازد.وی افزود که به دنبال کسب پست ریاست جمهوری نیست بلکه می خواهد تا به حزبش که تاکنون فعالیت هایش ممنوع بوده، بار دیگر اجازه فعالیت داده شود.  

 

تونس در ۱۹۵۶ از فرانسه استقلال پیدا کرد و حبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور و حاکم مطلقه این کشور بود که بدنبال یک دوره اعتراضات محدود و خیابانی مردم پس از 31 سال استبداد و حکومت با مشت آهنین، در سال 1987 به دست زین العابدین بن علی، افسر عالیرتبه پلیس، سرنگون شد. بن علی نیز پس از 23 سال دیکتاتوری و خودکامگی و اختناق، در نیمه ژانویه 2011 (24 دی 1389) سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت.

 همزمان با قیام مردم تونس بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که نبود رهبر سیاسی  خلائی مهم در به ثمر رسیدن انقلاب تونس است. 

 

 

تبعیدی تونسی کیست؟

 

‎ راشد الغنوشي» در سال 1941 در روستايي كوچك در جنوب تونس متولد شد. وي مدارج تحصيلي را به ترتيب در «الخلدونيه»، «قاهره»، «سوريه» و «پاريس» گذراند، اما به دليل مشكلات خانوادگي، تحصيل در اروپا را رها كرد و به تونس بازگشت و به عنوان استاد فلسفه مشغول به كار شد. 


وي پس از چندي با «عبدالفتاح مورو» و «حميده النيفر» و «صلاح‌الدين جورشي» آشنا شد. اين هسته چهار نفره با «جمعيت پاسدار قرآن كريم» همكاري مي‌كرد. در سال 1970 اولين حلقه درس و بحث اين هسته كه حدود 30 تا 35 هزار نفر را در بر مي‌گرفت در مسجد «سيدي يوسف» تشكيل شد. اكثر اين افراد دانشجويان جواني بودند كه در آكادمي ابن‌شرف در مقطع ليسانس شاگرد شيخ الغنوشي بودند. 


از آغاز دهه 60 دولت تونس توانسته بود تمام وابستگان به مدرسه زيتونيه را با خود همراه كند. نسل جديد جنبش اسلامي به رهبري شيخ راشد الغنوشي به شيوخ زيتونيه ايراد مي‌گرفتند و آنان را نسلي مي‌دانستند كه امانت الهي خود را حفظ نكرده و در مورد كشور كوتاهي كرده و آن را به سكولارها تحويل داده‌اند 

 

راشد الغنوشی در کتاب جنبش اسلامی تونس  می نویسد: ما ديگر به بازماندگان مدرسه زيتونيه به عنوان الگويي كه بايد از آن‌ها تبعيت شود؛ نمي‌نگريم. ما به سيد قطب، حسن البنا و مودودي چشم دوخته‌ايم. شيوخ ما آن‌ها هستند، زيرا پرچم اصلاحات اسلامي را برافراشته‌اند. من به دنبال ابزار مبارزه و به دنبال كسي هستم كه به او به عنوان اصلاح‌طلبي كه بر ضد سكولاريسم و فساد وارد جنگ مي‌شود، اقتدا كنم.


راشد الغنوشي با انتشار ماهنامه «المعرفه» در اوائل سال 1970 نخستين هسته‏هاي حركت اسلامي تونس را تشكيل داد و به همين دليل با مشكلات فراواني مواجه شد. او حتي تا پاي چوبه دار رفت، اما سرانجام به خارج از كشور تبعيد شد.


وي در سال 1980 براي اولين‌بار زندان سياسي را تجربه كرد و پس از آزادي از زندان، به كشورهاي حاشيه خليج فارس، ايران، سودان و لبنان سفر كرد.


اين رهبر انقلابي  تأليفاتي در زمينه مسائل اجتماعي و فلسفي اسلامي دارد كه بعضي از آنها در كشورهاي مصر، سودان، تونس، الجزاير، تركيه، فرانسه و ايران چاپ و منتشر شده است. 

 


ویل در سال۱۹۹۲  در مصاحبه با «لندن آبزرور» می گوید: «اگر مقصود از دموکراسی عبارت است از مدل لیبرالی حکومت که در غرب رایج است، یعنی نظامی که مردم آزادانه نمایندگان و رهبران خود را بر می‌گزینند، و در آن جابجایی قدرت و همچنین تمام آزادیها و حقوق بشر برای عموم مردم وجود دارد، در آن صورت مسلمانان مطلب یا سخنی در مذهب خود نمی‌یابند که با دموکراسی مغایرت داشته باشد، و به نفعشان نیز نیست که چنین کاری را بکنند».

 

الغنوشی قبل از فیام مردمی در تونس در انگلستان به سر می برد . وی که  به عنوان رهبر جنبش اسلامگراي النهضه تونس شناخته می شود ابتدا در الجزایر و سپس در لندن مستقر شد  در سال 1992 غيابا به همراه تعدادي از مسئولان و رهبران اسلامگراي تونس به اتهام توطئه عليه حكومت بن علي به حبس ابد محكوم شد.

الغنوشی پس از 22 سال تبعید در حالی وارد تونس شد که طرفدارانش در فرودگاه بین المللی قرطاج با شعار های الله اکبر و ملت ما مسلمان است و تسلیم نمی‏شود، از وی استقبال کردند.

 

الغنونشي 69 ساله پيش‌تر گفته بود که قصد دارد به افراد جوان‌تر اجازه رهبري حزب ممنوعه النهضه و فعاليت در اين حزب را بدهد. اولین اقدام پس از فرار بن علی به عربستان، انقلابیون اقدام به پخش اذان از رادیو و تلویزیون تونس نمودند.

 

 

ایده های الغنوشی

وی پیش از این نیز در مصاحبه‏ای در مورد تلاش های غرب برای دورزدن و مصادره انقلاب مردم تونس و رساندن افراد مورد حمایت خود به قدرت، هشدار داده  و گفته بود: قدرت های غربی تلاش می کنند عواملشان را در تونس به قدرت برسانند، تا با آنها به راحتی وارد معامله شوند، اما کنون در تونس انقلاب وجود دارد و نه رژیم آمریکا و نه فرانسه و نه هیچ رژیم دیگری نمی تواند آن را به کنترل خود درآورد. وی درباره دخالت غربی ها به ویژه آمریکا درامور تونس نیز گفته بود: کشورهای غربی درمراحل اول انقلاب تونس، موضع منفی گرفتند؛ زیرا بن علی متحد آنها در مبارزه با اسلام بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب مردم تونس اعلام کردند که از آن استقبال می کنند؛ زیرا دردولت کنونی همان عناصر رژیم قبلی حضور دارند که قبلا با غرب در تعامل بودند. وی افزوده بود: آمریکا پس از شکست درعراق، افغانستان، فلسطین به دنبال کسب یک پیروزی است، و تصور می کند که تونس می تواند الگلوی دمکراسی غرب باشد.

با این حال رهبر اسلامگرای تونسی در گفتگو با شبکه الجزیره هرگونه مشابهت خود با آیت الله خمینی را رد کرده و گفته مقایسه میان من و آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر فقید ایران را رد می کنم.

وی اضافه کرد که جنبش تحت رهبری وی، اسلام‌گرا، معتدل و دموکراتیک است و به دموکراسی در فرهنگ اسلامی استناد می‌کند. الغنوشی خاطر نشان کرده برخی افراد تلاش می‌کنند عبای (امام) خمینی را بر من بیاندازند. من نه (امام) خمینی و نه شیعه هستم.

 

 

 وی در مصاحبه با شبکه های خبری مختلف از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، از اینکه رسانه های غربی او را همچون آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی تصویر می کنند، انتقاد کرد و گفت: "این من نیستم." غنوشی  افزود: "چرا مردم می خواهند مرا با (اسامه) بن لادن و (آیت الله) خمینی مقایسه کنند، در حالیکه به اردوغان نزدیکتر هستم."

الغنوشی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل نیز درباره ایده‌هایش برای آینده گفت: تونس ایران نیست و من می‌خواهم در این دوره تاریخی در تونس که از زمان سرکوب وارد زمان دموکراسی می‌شود، مشارکت فکری کنم. وی می گوید : ما خواهان برقراری حکومت یک حزب نیستیم و فرقی نمی‌کند این حزب، چه باشد. ما خواهان تحمیل قوانین اسلامی نیستیم. آنچه تونس امروز به آن نیاز دارد آزادی و دموکراسی واقعی است.

با این حال راشد الغنوشی در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه در باره آینده  سیاسی تونس گفت: به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی پس از طی شدن پروسه نسبتا طولانی است.

 

 

رسانه های ایران و غنوشی 

 

 در بحبوحه انقلاب تونس رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی نوشتند  رئيس جنبش اسلامگراي النهضه تونس با هدف جلوگيري از انحراف انقلاب مردمي تونس و مصادره آن از سوي غرب، پايتخت انگليس را به مقصد تونس ترك كرده است.

خبرگزاری دولتی فارس به یکی از کتاب های الغنوشی در باره صهیونیسم اشاره می کند و می نویسد: كتاب مسأله فلسطين و ماهيت طرح صهيونيسم در اوائل دهه 80 ميلادي توسط شيخ راشد الغنوشي، رهبر حركت اسلامي النهضه  تونس به رشته تحریر در آمد . سید هادی خسروشاهی  سفیر ایران در واتیکان طی تحلیلی در این باره مدعی شده غنوشي تحت فشار شديد رژيم «حبيب بورقيبه » بود و به علت هواداري علني از انقلاب اسلامي و رهبري آن حضرت امام خميني(ره) تحت تعقيب قانوني بود.

 الغنوشی در بهمن 1369 در كنفرانس اسلامي فلسطين تهران و «از كجا آغاز كنيم؟" شرکت کرد و سخنانی در باره اندیشه های امام خمینی مطرح کرد.

 

  

 

 

سعیدی: سپاه با تحول درعلوم انسانی به بزرگترين معضل و خلأ در حاکمیت دینی پایان می دهد

Posted:

جرس: بعد از آمادگی دانشگاه امام حسین برای تحول در علوم انسانی، نماینده ولی فقیه در سپاه نیزضمن انتقاد از عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص مسايل مربوط به تحول در علم انساني دانشگاه‌ها گفت: سپاه با تلاش در اين حوزه درصدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد.

   

به گزارش  فارس،  علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در همايش تحول در علوم انساني با رويكرد اسلامي كه امروز دوشنبه در مجتمع طلايه برگزار شد، گفت: همانطور كه سپاه در دفاع مقدس خط‌ شکن بوده، در عرصه ورود به حوزه تحول در علوم انساني و اسلامي كردن دانشگاه‌ها نيز گام‌هاي بلندي برخواهد داشت. 

وي افزود: سپاه با تلاش در اين حوزه در صدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد. 

سعيدي در ادامه، متن و محتوا، استاد و معلم، مديريت و محيط را از عوامل تأثيرگذار در روند دانشگاه‌ها دانست و افزود: در خصوص تفاوت وضع فعلي با وضعيت مطلوب دانشگاه ادعا اين است كه ما در هيچ يك از اين افعال چهارگانه در حد مطلوب نيستيم و نتيجه آن خروجي‌هايي است كه مطابق با قوانين نظام اسلامي است و خواسته اين است كه اين مركز مولد با تكيه بر مباني ديني واجد استانداردها باشد. 

وي در خصوص مباني اسلاميت دانشگاه‌ها نيز اظهار داشت: به نظر مي‌رسد مباني دانشگاه‌ها اشكال‌هايي دارد كه بايد اين مباني منطبق با مباني اسلامي شود. 

سعيدي در ادامه با اشاره به اشكالات حوزه علوم انساني گفت: تك ساحتي و تك بعدي بودن و التقاطي بودن علوم انساني ما از اشكالات اين حوزه است. مبناي ديني به طور خالص در علوم اسلامي ما تعبيه نشده است و ما گرفتار فكر، علم، انسانيت و سيستم ترجمه‌اي هستيم. فكر، علم و مديريت ترجمه‌اي منقطع به مباني و اصول اسلامي ماست. 

وي ادامه داد: ضديت با دين در قالب سكولاريسم، فقدان امكان نقض در متون ترجمه‌اي مطلق‌نگري در قبال علوم غربي از معضلات و اشكالات حوزه علوم انساني است و همانطور كه روشنفكري در ايران ناقص متولد شد رنسانس هم در غرب ناقص متولد شد و دنياي غرب در برابر يك موجود فلج قرار دارد و حالا كه ما اين موجود را ترجمه مي كنيم بيشتر ضرر مي‌كنيم. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کرد؟
سعيدي با بيان اينكه آيا درست است كه كتب علوم انساني يك نظام اسلامي مبتني بر انديشه ليبراليسم و اصالت انسان باشد؟ تصريح كرد: وحي به طور كامل از متون علوم انساني غرب حذف شده است و اين بزرگترين چالش اين متون است و در اين متون عقل حدود 20 درصد اعتبار و كارايي دارد. 

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: شوراي انقلاب فرهنگي در طول اين 30 سال چه كرده است؟ چرا بايد اجازه دهيم فرهنگ اصيلمان اين طور مثله شود؟ 

ما در خصوص نقد مكاتب غربي هيچ تلاشي نكرديم و كتابي در خصوص بررسي تفاوت اهداف مديريت مكاتب ليبراليسم، ماركسيسم و اسلامي نداريم. 

سعيدي با بيان اينكه حدود 300 سال است كه نظريه ژان ژاك روسو در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين نظريه‌اي است كه انتهاي آن بن‌بست است و سركار آمدن امثال بوش  و ساركوزي كه كارهاي ننگشان هر روز بيشتر مي شود حاصل نظريه ژان ژاك روسو است. اين نظريه بايد براي دانشجويان نقد شود. 

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: اگر ما مباني اسلامي را به درستي درك كنيم و به آن عمل كنيم خيلي بيشتر از غربي‌ها طلبكار مي‌شويم. ما نتوانستيم دكترين پيامبر (ص) را درست باز كنيم و توضيح دهيم. 

وي در ادامه با اشاره به درك جامعه شناسي اظهار داشت: در كلاس‌هاي دانشگاهي جامعه شناسي دانشجو بايد با همه نظريه‌ها آشنا شود و جامعيت علوم به وي ارائه شود و با دلايل قطعي نظريه صحيح برايش تدوين شود. اگر اين كار صورت گيرد انقلاب ما 500 سال ديگر ادامه پيدا مي‌كند ولي الان متأسفانه اين امر در كلاسها صورت نمي‌گيرد. 

ما با دین بازی نکردیم
سعيدي افزود: در متون روانشناسي غربي به دليل عملكرد ضعيف كليساها و كشيش‌ها در گذشته فرد از ابتدا با خدا دشمن مي‌شود و وقتي اين موضوع ترجمه مي‌شود دانشجويان ايراني كليساها را به مساجد و حوزه‌ها تجويز مي‌كند. كليسا با دين خدا بازي كرد ولي ما حق اين كار را نداريم و همچنين كاري هم نكرده‌ايم. 

نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم گفت: انسان‌خدايي ، عقل‌گرايي تجربي، مطلق گرايي علمي، انكارمتافيزيك، تكيه بر اصالت سود و لذت، تفسير مادي از مديريت، نگاه كمالي به آزادي، اصالت تجربه در علم از ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم است. 

سعيدي خاطرنشان كرد: خدامحوري، اتكا بر اصالت كمال، كمال بر ديده آزادي در برابر كمال هدفي، جامعيت در نگاه دين، اصول گرايي در مقابل تسامح، آزادانديشي به جاي اباهي گري، مشروعيت الهي و مقبوليت مردمي، مردمسالاري ديني به جاي دين مردم‌سالار، توليد مشروعيت الهي و قدرت مردمي از جمله ويژگي‌هاي مكتب اسلامي است. 

وي در پايان با اشاره به نقش اساتيد دانشگاهي در علوم انساني گفت: اساتيد سكولار و دگرانديش نمي‌توانند تغذيه هويت ديني كنند و متأسفانه ما از اين اساتيد در دانشگاه امام صادق(ع) و دفتر تبليغات حوزه قم هم ضربه خورديم. 

پانزدهمین شماره از نشریه دانشجــو منتشر شد

Posted:

جرس: پانزدهمین شماره "نشریه دانشجو" ویژه بهمن ماه با تلاش تعدادی از دانشجویان تهیه و منتشر شد.


به گزارش دانشجوی نیوز، پانزدهمین شماره این نشریه شامل مطالب دانشجویی، سیاسی و حقوق بشری منتشر شده در روزهای اخیر است. در صفحه اول این نشریه مقاله ای از دکتر ملکی با عنوان "ما فقط در یک همه پرسی آزاد پس از گذشت‬ قریب ۳۲ سال می خواهیم شرکت کنیم" درج شده است.


دیگر مطالب منتشر شده در این نشریه دو صفحه ای عبارنتد از: اتحادیه اروپا خواستار‬ توقف فوری اعدام ها‬ در ایران شد، موج تظاهرات "خشم"‬ سراسر مصر را‬ فرا گرفت، بیانیه شورای دفاع‬ از حق تحصیل، عفو بین الملل: از‬ اعدام ها در ایران‬ وحشت زده هستیم، افزایش فشار بر زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج، بی خبری از هیوا مجیدزاده،‬ فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران، ۸ کارگر ایران خودرو کشته شدند و دفن پیکر زندانیان سیاسی اعدام شده بدون‬ اطلاع خانواده توسط ماموران وزارت اطلاعات.


گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرد که افراد علاقمند به دریافت این نشریه از طریق ایمیل و یا دانشجویان داوطلب برای پخش این نشریه در نقاط مختلف می توانند برای هماهنگی به آدرس زیر تماس برقرار کنند.
khabarname.daneshjoo@gmail.com


همچنین برای دریافت نسخه تصویری و ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در مورد این نشریه نیز می‌توان با ایمیل ذکر شده مکاتبه کرد.

تماس تلفنی و دلجویی آیت الله بیات زنجانی از خانواده زندانی سیاسی سعید متین پور

Posted:

جرس: آیت الله بیات زنجانی، طی تماس تلفنی با خانواده سعید متین پور و دلجویی از آنان، پیگیر آخرین وضعیت این فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی شد.


به گزارش تارنمای این مرجع مردمی، در این تماس تلفنی که روز جمعه ٨ بهمن ٨۹ صورت گرفت، عطیه طاهری همسر سعید متین پور ضمن تشریح وضعیت همسرش در بند ۳۵۰ زندان اوین، از حمایتهای معنوی و دلگرم کننده آیت الله بیات زنجانی و نیز پیگیری های ایشان از وضعیت زندانیان سیاسی تقدیر نمود.


بر اساس این گزارش، وی نیز با آرزوی سلامتی و آزادی هر چه سریعتر سعید متین پور، از بستگان وی خواست تا با توکل به خداوند، در برابر سختی ها و ناملایمات صبر پیشه سازند.


گفتنی است سعید متین پور چهارم خرداد ۱۳۸۶ در زنجان بازداشت و به مدت نه ماه تحت بازجویی توام با شکنجه قرار داشت. وی چند ماهی به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد بود اما شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی طی حکمی در خرداد ۸۷ این روزنامه نگار آذربایجانی را به هشت سال زندان محکوم کرد.


متین پور تیرماه ۸۸ برای اجرای حکم هشت ساله زندان بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است و مدت ۱۹ ماه است که بدون استفاده از مرخصی در زندان بسر می برد و علیرغم گواهی پزشکان، از دادن مرخصی درمانی به او خودداری می کنند.


سازمانهای بین المللی حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز متین پور را زندانی عقیده و وجدان نامیده و خواهان آزادی بی قید و شرط وی می باشند.
 

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماهنگ از تحولات مصر

Posted:

ویدیو - جوانان مصری از خانه ها و محله هایشان محافظت میکنند

Posted:

در پی خبرهای منتشر شده از نا امنی های مصر و غارت خانه ها و مغازه ها که به گفته بعضی خبر گزاری ها میتواند از طرف خود دولت برای ایجاد ترس و نگرانی بین مردم باشد. جوانان مصری شبها را به حفاظت از خانه ها و خانواده ها یشان مشغولند. ارتش خیابان ها ی اصلی را تحت کنترل دارد ولی خیبانهای کوچک تر در عدم وجود پلیس! نا امن می باشند.

 

رئیس سازمان انژری هسته‌ای، وزیر خارجه شد

Posted:

فاطمه شجاعی
جرس: نمایندگان مجلس، امروز با ۱۴۶ رای موافق از مجموع ۲۴۱ رای، با تصدی وزات امور خارجه توسط علی‌اکبر صالحی موافقت کردند تا یک چهره‌ میانه‌رو اما نمادی از اولویت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در صدر دیپلماسی خارجی کشور جا بگیرد.


محمود احمدی‌نژاد روز 22 آذر ماه منوچهر متكی وزیر امور خارجه پیشین را در حالی که در سنگال به مذاکره مشغول بود، از کار برکنار و سوم بهمن ماه صالحی را به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه به مجلس معرفی کرد.


به دنبال آن احمدی‌نژاد امروز در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی، رای اعتماد به صالحی را "فرصتی برای مرور تحولات عرصه سیاست خارجی کشور" دانست و از صالحی به عنوان "برادری مومن، معتقد، پیگیر، عالم، باتجربه و مسلط به مسائل بین المللی با یک کارنامه بسیار روشن در خدمت انقلاب اسلامی و آرمان‌های الهی" یاد کرد.


این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد پس از به قدرت رسیدن بارها پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی از سوی جمهوری اسلامی در زمان خاتمی را که صالحی امضاکننده‌ی آن بود، زیر سوال برده و از آن به عنوان "لکه ننگی" که سیاستمداران و مذاکره کنندگان اتمی سابق آن را به دامن کشور چسبانده اند، انتقاد کرده بود.


موافقان و مخالفان وزارت صالحی در مجلس


گرچه صالحی امروز توانست با ۱۴۶رای موافق پست وزارت امور خارجه را به دست آورد، اما در رای‌گیری امروز مجلس ۶۰ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ رای نیز وجود داشت؛ داریوش قنبری، علی مطهری، قسیم عثمانی و عماد حسینی از جمله مخالفان وزارت صالحی بودند که امروز در صحن مجلس سخن گفتند.


اغلب اعتراض نمایندگان مخالف بر این پایه بود که قصد دولت از به وزارت رساندن صالحی استفاده از نام وی است و بنای دولت بر این است که امور خارجه عملا توسط دیگرانی غیر از وی اداره شود.

 

قنبری، نماینده مردم ایلام و چرداول در مجلس، با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت خارجه‌ گفت: من برای وزارت امور خارجه كشور احساس خطر می كنم زیرا مشكل امروز دیپلماسی ما مدیریت و تغییر جهان نیست. از سوی دیگر تحصیلات آقای صالحی هیچ تناسبی با وزارت امور خارجه ندارد و اگر رئیس جمهوری او را برای وزارت نیرو پیشنهاد می كردند، در موافقت با ایشان صحبت می كردم.


علی مطهری نماینده تهران می‌گوید مخالف‌اش با وزارت صالحی برای "اتمام حجت مجلس" با وی است و اظهار می‌کند: ‌نقاط قوت ایشان از قبیل سلامت نفس و تسلط بر زبان های عربی و انگلیسی براری همه روشن است اما دلیل مخالفت من این است كه برخی اشكالات در ساختار وزارت امور خارجه وجود دارد كه من فكر می كنم جناب آقای صالحی قادر به اصلاح این اشكالات نیستند.


مطهری وزارت امور خارجه را ستاد دیپلماتیك كل نظام دانست و افزود: معنا ندارد كه عده ای ناآشنا بامسائل سیاست خارجی و امور دیپلماتیك و بدون پشتوانه حرفه ای به كار موازی بپردازند.


وی به ذكر نمونه‌ای در این راستا پرداخت و گفت: به عنوان نمونه در زمان مذاكرات استانبول وقتی از جناب آقای صالحی سوال شد كه آیا شما از این مذاكرات مطلع هستید یانه؛ ایشان اظهار بی اطلاعی كردند. یا پادشاه اردن بدون اطلاع وزارت امور خارجه بوسیله رئیس دفتر رئیس جمهور به ایران دعوت شد. ‌آیا جناب آقای صالحی قادر هستند این روند را متوقف بكنند؟


همچنین عثمانی، نماینده مردم بوکان در مخالفت با معرفی علی اکبر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه فقدان تخصص در امور دیپلماتیک، ناآشنایی صالحی با روابط بین الملل و برنامه او برای زیر و رو کردن وزارت امور خارجه را دلیل مخالفت خود با وی عنوان کرد.


عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در مخالفت با این حکم گفت: چرا باید فردی با تجربه کاملا علمی رئیس سیاسی ترین وزارتخانه کشور شود، آیا این به آن معنا نیست که اسم صالحی در میان باشد و دیگران امور این وزارتخانه را به عهده بگیرند.


نگرانی نمایندگان مخالف ریشه در اخباری دارد که پیش‌تر مطرح شده بود. سایت دیپلماسی ایرانی در این‌باره می‌نویسد: پیش از این بر اساس اخبار رسانه‌ها یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دو نشست جداگانه با علی اکبر صالحی و علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار کنونی اصفهان، شرط و شروطی را برای وزیر آینده امور خارجه مطرح کرده بود که مهمترین آن پذیرش نقش مستقل مشاوران ویژه آقای رئیس جمهور همانند آقایان "مشایی" و "بقایی" در امور سیاست خارجی بوده است. پذیرش یا عدم پذیرش این شروط تعیین می‌کند که روزهای سکانداری صالحی در وزارت خارجه چقدر طول خواهد کشید. باید دید که آیا صالحی می‌پذیرد که صندلی کنار رئیس جمهور در اختیار مشایی باشد يا نه؟


شاید به همین دلیل بود که علي عباسپور تهراني‌فرد درباره احتمال وزارت صالحی گفت: آقاي دكتر صالحي تجارب خوبي نسبت به مسائل بين‌المللي دارند؛ اما نكته‌يي كه در اين ميان ضرورت دارد بايد استقلال وزارت امور خارجه و شخص وزير خارجه در چارچوب قانون بايد حفظ شود. نمي‌توان بخشي از شرح وظايف وزارت خارجه را در ارتباط با كشورهايي كه جمهوري اسلامي با آنها رابطه دارد كسان ديگري خارج از اين وزارتخانه انجام دهند.


نماینده مردم تهران در اين راستا خواستار بيان موضع روشن صالحي درباره حفظ استقلال خود و وزارت امور خارجه شد.


نمایندگان موافق اما، صالحی را "دیپلمات توانا" و "متخصص" می‌دانند و اعتماد مردم به وی را یکی از دلایل ارائه رای مثبت به وی می‌دانند.


حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور که به عنوان یکی از موافقین وزارت صالحی در مجلس سخن گفت، در بیان دلایل موافقت خود اظهار داشت: ‌نگاه مردم ایران به صالحی مثبت است. آقای صالحی در دوره ماموریت 5 ساله خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی دوره حساسی را پشت سر گذاشته اند.


چهره‌ای میانه‌رو یا نمادی از اولویت‌های جمهوری اسلامی؟


علی‌اکبر صالحی، پیشینه‌ای طولانی از حضور در سازمان انرژی اتمی ایران دارد و حضورش در وزارت خارجه می‌تواند نشانی از تمایل ایران به یافتن راه‌حلی برای بن‌بست اتمی باشد، اما برخی نیز معتقدند که حضور یک متخصص اتمی در راس سیاست خارجی نمادی از اولویت‌های ایران در روابط بین‌المللی است.

 

وزیر کنونی وزات خارجه، در دولت سیدمحمد خاتمی و زمانی که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود به دلیل داشتن ‏دیدگاه‌های میانه‌رو، توانایی در برخوردهای دیپلماتیک و تسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی مورد توجه و تا حدی اعتماد کشورهای اروپایی قرار گرفت.


از جمله اقدامات مهم صالحی تشکیل جنبش عدم تعهد درآژانس در دوران ماموریت‌اش در وین با همکاری نماینده مالزی بود که توانست در مقابل تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و آمریکا حامیان سازماندهی شده‌ای برای جمهوری اسلامی فراهم کند.


گفته می شود صالحی به دلیل انتقادات به ضعف و ناتوانی تیم مذاکره کننده هسته ‏ای در۳۰ دی ماه ۱۳۸۲، از نمایندگی ایران در آژانس بین‏ المللی انرژی اتمی برکنار شد. وی که امضا کننده‌ی ‏پروتکل پیوستن ایران به معاهده ان.پی.تی است، بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته‌است.


در همین حال پس از اعلام استعفای غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیرماه ۱۳۸۸، محمود احمدی نژاد صالحی را به عنوان جانشین آقازاده منصوب کرد.


صالحی در طی چندین سال فعالیت در یکی از حساس‌ترین پست‌های کشور، موضع‌گیری‌های جنجالی نیز داشته است. وی اتهام جاسوسی به حسین موسویان، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را رد کرده بود ولی وزرات اطلاعات سه روز پس از سخنان صالحی درباره حسین موسویان، برجاسوس بودن او تاکید کرد.


با وجود تمام این‌ها در حال حاضر، نام علی‌اکبر صالحی که در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و پس از آن ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را به دست گرفت، به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه برخی دیگر از مقام‌های کشوری و محققان هسته‌ای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم اتحادیه اروپا مصوب آبان ماه سال ۱۳۸۸ قرار گرفت و اجازه سفر یا حتی عبور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از او سلب شد.


هنوز مشخص نیست که با گرفتن رای اعتماد از مجلس و تغییر پست صالحی از سازمان انرژی اتمی به وزارت خارجه تحریم از نام وی برداشته می‌شود یا وی مجبور خواهد بود پیش از عزیمت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست مصونیت موردی کند.


پیش‌تر علی‌اکبر صالحی در مراسم معارفه‌اش به عنوان سرپرست وزارت خارجه در مورد برنامه‌های سیاست خارجی‌اش گفته بود که اولویت کاری خود را توسعه روابط با چین و روسیه قرار خواهد داد و همچنین در سیاست خارجی، نقش و جایگاه ویژه‌ای برای عربستان و ترکیه قائل خواهد بود. جالب این‌جا است که در حین این اظهار نظر رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد یادداشتی را به صالحی رساند تا وی وادار به توضیح شود که "اشاره من به عربستان و ترکیه به این معنا نیست که سوریه، لبنان، عراق و پاکستان از نظر دور بماند.


وبسایت دیپلماسی ایرانی همچنین می‌نویسد: او همچنین در این جلسه به اتحادیه اروپا توصیه کرده که «هر چه زودتر تقابل را به تعامل تبدیل کند» و افزوده است که علی‌رغم برخی از «رفتارهای غیر اصولی و غیرمنصفانه اتحادیه اروپا» و این اتحادیه به دلایل فراوان، از جمله انرژی خواستار روابط متین با ایران است. شاید به دلیل همین موضوع نسبتا خوب صالحی با اروپا بود که او نخستین تبریک به خاطر انتصابش به سرپرستی وزارت خارجه را از وزیر امور خارجه آلمان دریافت کرد.


صالحی با ۶۱ سال سن، علاوه بر سوابق دیپلماتیک چهره‌ای دانشگاهی نیز دارد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت و دکتری را از دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا دریافت کرد و هم اکنون با مرتبهٔ علمی دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف است.

 

 

دیپلماسی هسته‌ای؟

تغییر وزیر خارجه ایران، بی‌شک برای کشورهای خارجی و به خصوص اروپا و آمریکا حائز اهمیت است؛ چرا که گمان می‌کنند تغییر وزیر خارجه شاید امکانی برای تغییر در برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد. در پی انتشار اخبار عهده‌داری وزارت خارجه جمهوری اسلامی توسط صالحی، رسانه‌های خارجی که با نام وی نیز بسیار آشنا بودند، موضع‌های متفاوتی را در قبال این انتصاب اتخاذ کردند.


روزنامه گاردین چاپ انگلیس، درباره تغییرات در وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌نویسد: با توجه به تجارب فراوان صالحی در مورد زیستن در خارج از ایران، دیپلمات‌های آمریکایی عموماً ترجیح می‌دهند به جای سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با صالحی مواجه شوند؛ چرا که صالحی بسیار بهتر انگلیسی صحبت می‌کند و کمتر تمایل به رجزخوانی دارد.


خبرگزاری "رویترز" نیز که در زمان برکناری متکی نوشته بود "هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این برکناریِ شگفتی‌آفرین منوچهر متکی دربردارندۀ تغییر در سیاست هسته‌ای ایران است یا تحول در خطوط اصلی سیاست خارجی ایران" اکنون به نقل از منبعی که خواسته نامش فاش نشود نوشت: صالحی اولین گزینۀ احمدی‌نژاد برای وزارت خارجه در سال ۲۰۰۵[۱۳۸۴] بود...اما آیت الله خامنه‌ای صالحی را رد کرد.


وب‌سایت شبکه آمریکایی CNBC با اشاره به مسؤولیت پیشین صالحی به عنوان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نوشت: او مورد احترام دیپلمات‌ها بوده و رویکرد منطقی و حرفه‌ای او ارزشمند تلقی می‌شد. صالحی که در شهر کربلا به دنیا آمده، با زبان عربی پرورش یافته و شبیه عرب‌ها است، و همین‌ها احتمالاً اهمیت او برای نقش جدیدش را اثبات می‌کند.


از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی "پلتیکو" به نقل از تریتا پارسی تحلیل‌گر ایرانی نوشت: این واقعیت که صالحی جایگزین متکی می‌شود، احتمالاً نشانۀ "هسته‌ای‌شدن" سیاست خارجی ایران است. درحالی‌که متکی هرگز در مرکز برنامۀ هسته‌ای قرار نداشت، فردی جایگزین او می‌شود و زمام امور کلّ دستگاه سیاست خارجی را در دست می‌گیرد که برای چند دهه در این برنامه مؤثر بوده است.


آسوشیتدپرس که در زمان برکناری متکی اظهار کرده بود "آخرین نشانه‌های شکاف در سطوح بالای حکومت ایران است" اکنون در مصاحبه‌ای با "رسول نفیسی" کارشناس امور ایران در دانشگاه استرایر ویرجینیا آورده است: این حرکت نه تنها نشان‌گر تنش‌های داخلی است، بلکه نشانۀ اولویت موضوع هسته‌ای به عنوان هدف اصلی سیاست خارجی ایران است. آقای احمدی‌نژاد ممکن است در پی وزیر خارجۀ وفاداری باشد که به او کمک کند تا به مواجهه با شش قدرت فیصله دهد تا اقدامات تنبیهی را نیز فرو نشاند.

خطر از دست دادن کلیه حسین رونقی ملکی بعلت عفونت شدید

Posted:

 جرس: علی رغم وخامت حال جسمی حسین رونقی ملکی به دلیل عفونت شدید کلیه مسئولین زندان اوین و دادستانی تهران حاضر به درمان این زندانی نیستند.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پیگیری های صورت گرفته از سوی خانواده این زندانی دادستان تهران، جعفری دولت آبادی با مرخصی استعلاجی این زندانی مخالفت کرده و درخواست خانواده وی مبنی بر ملاقات حضوری با وی را نیز قبول نکرده است.

دادستانی تهران و مسئولین زندان اوین در حالی با مداوای این زندانی در بیمارستان خارج از زندان مخالفت می کنند که مسئولین بهداری زندان با انجام آزمایشات پزشکی از بزرگ شدن یکی از کلیه های این زندانی به دلیل عفونت شدید خبرداده اند که در صورت عدم رسیدگی مناسب و مداوم پزشکی احتمال از دست دادن کلیه این زندانی وجود دارد.

حسین رونقی ملکی پیش از بازداشت هیچ گونه ناراحتی جسمی نداشته است و عفونت کلیه این زندانی در طول دوران بازداشتش در بند 2 – الف صورت گرفته است.
 

حسین رونقی ملکی مسئول کمیته ایران پرکسی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ توسط اطلاعات سپاه درملکان بازداشت و به بند ۲ – الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد.

نامبرده پس از تحمل ۱ سال سلول انفرادی و شکنجه‌های روحی و جسمی جهت اخذ مصاحبه تلویزیونی سرانجام در تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری در یک دادگاه غیرقانونی از سوی قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

اتهامات این زندانی از سوی دادگاه انقلاب عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و ریاست جمهوری اعلام شده است، حکم مذکور با دخالت نیروهای امنیتی سپاه از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد.

سید هادی خامنه ای: هیچ کس نمی‌تواند بگوید اصلاح‌طلبان حق شرکت در انتخابات را دارند یا ندارند

Posted:

جرس: دبير‌كل مجمع نيروهاي خط امام با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای هستند که اکثریت جامعه را نمایندگی می‌کنند و این اکثریت نمی‌تواند نسبت به آنچه در جامعه ‌می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد،تاكيد كرد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید اصلاح‌طلبان حق شرکت در انتخابات را دارند یا ندارند.



به گزارش ايلنا، سید هادی خامنه‌ای در ديدار جمعی از اعضای جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام ضمن ابراز خرسندی از دیدار جمع حاضر بر ضرورت استفاده از نشاط دوران جوانی تأکید کرد و افزود: تا می‌توانید بر دانش و آگاهی خود بیافزایید و هیچگاه به داشته‌های فعلی اکتفا نکنید. 
دبیرکل نیروهای خط امام گفت: با آنکه ابزارها و روش‌های اطلاع‌رسانی و ارتقای دانش، تنوع و گسترش زیادی یافته، اما به هیچ‌وجه اهمیت کتاب و کتابخوانی کاسته نشده است. لذا تلاش کنید با داشتن سیر مطالعاتی کتاب‌های مفید، به دانش و بینش خود عمق ببخشید. 


وی افزود: گاهی احساس می‌شود عده‌ای می‌خواهند جامعه ‌را با اطلاعات غلط و یا سطحی به سمت و سویی که مایل‌اند هدایت کنند و در چنین شرایطی از دروغ و تهمت بیش از هرچیز دیگر استفاده می‌‌شود. 
وی با اشاره به ضرورت عمق بخشیدن به مطالعات و اطلاعات مردم گفت: اگر عمق آگاهی و اطلاعات جامعه بیشتر شود، نمی‌توان مردم را فریب داد و چنین جامعه‌ای اسیر احساسات و جریانات زودگذر و انحرافی نخواهد شد .به همین دلیل معتقدم ماندگارترین و اثرگذارترین فعالیت، فعالیت فرهنگی است و همانطور که در انقلاب اسلامی تمام نیروهای سیاسی و مبارز یا از نیروهای فرهنگی بوده‌اند یا فعالیت خود را در بستر کار فکری و فرهنگی سامان می‌دادند. 
سیدهادی خامنه‌ای در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی،گفت: اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای هستند که اکثریت جامعه را نمایندگی می‌کنند و این اکثریت نمی‌تواند نسبت به آنچه در جامعه ‌می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد. 


سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به سخنان برخی از چهره‌های سیاسی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بگوید اصلاح‌طلبان حق شرکت در انتخابات را دارند یا ندارند. حقوق اساسی و آزادی‌های قانونی مردم را هیچ کس نمی‌تواند سلب کند. 
وي افزود: اصلاح‌طلبان جریانی در متن جامعه هستند و مشروعیت خود را از رأی و نظر و خواسته‌های مردم گرفته‌اند. 
دبیرکل نیروهای خط امام خاطر نشان کرد: البته هنوز زمان زیادی تا انتخابات باقی است و نمی‌توان موضع قطعی در مورد حضور و نحوه آن در انتخابات از هم اکنون اعلام کرد. باید منتظر ماند و شرایط را مورد بررسی قرار داد. از سوی دیگر تشکیلات ما عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و بایستی به آنچه در این شورا اتخاذ می‌شود،عمل کنیم. 
سیدهادی خامنه‌ای در پایان گفت: فکر کردن به انتخابات، مشورت با دوستان و هم‌فکران و گفت‌وگو با سایر جریانات هیچ اشکالی ندارد، به هر حال انتخابات یک موضوع مهم و چند وجهی است که از جهات مختلف می‌توان به آن پرداخت. اما تصمیم نهایی را نمی‌توان از اکنون اتخاذ کرد. 
در ابتدای این دیدار تنی چند از دانشجویان مجمع نیروهای خط امام به ایراد سخن و نظرات خویش پرداختند. 

محجوب: تحقيق و تفحص از ايران خودرو ضروري است

Posted:

 جرس: عليرضا محجوب علل تقاضاي تحقيق و تفحص از ايران خودرو را تشريح كرد. 


نماينده تهران در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايلنا ،در ارتباط با حادثه اخير شركت ايران خودرو كه منجر به كشته شدن چند كارگر شد، گفت: آنچه كه در ايران خودرواتفاق افتاده است ابعاد ناشناخته‌اي دارد و اخباري كه شنيده و يا نقل مي‌شود اخبار ضد و نقيضي بوده است. 
به گفته وي شنيده شده كه راننده حتي داراي گواهينامه نيز نبوده است. 


دبير كل خانه كارگر با تاكيد بر اينكه اين حادثه نيازمند تحقيق و تفحص است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر ميان يك حادثه معمولي و يك حادثه عمدي تفاوت وجود دارد. 
محجوب معتقد است كه مسوولين امر بايد جزييات اين حادثه را روشن كنند تا وضعيت كارگران اين بخش مشخص شود. 
رئيس فراكسيون كارگري مجلس به تذكرش به وزير صنايع اشاره كرد و گفت: ما در تذكر خود به وزير صنايع اين حادثه را قتل خوانديم. 


وي افزود: انتظار مي‌رفت مسوولين شركت ايران خودرو و مراجع قضايي ابعاد موضوع را روشن و ابهامات نمايندگان را برطرف كنند كه در اين صورت ديگر اين تقاضاي تحقيق و تفحص مطرح نمي‌شد. 


به گفته اين نماينده مجلس تا به حال دو نفر در مورد اين تقاضاي تحقيق و تفحص را امضا كرده اند و احتمالاً اعضاي فراكسيون كارگري كه حدودا 40 نفر نيز هستند آن را امضاء خواهند كرد.

راشد الغنوشي امروز به تونس برمی گردد

Posted:

پس از بیست سال تبعید

 جرس: "راشد الغنوشي" رهبر مهمترين حزب اسلامي تونس پس از ۲۰ سال تبعيد و سقوط حكومت ديکتاتوري اين کشور،امروز از انگليس به وطن خود باز ‌مي‎گردد.


"الغنوشي" ۶۹ ساله که در رژيم پيشين تونس به خاطر اقدامات ضد دولتي به حبس ابد محکوم شده بود، اکنون پس از برکناري "زين العابدين بن علي" رئيس جمهور فراري اين کشور، مي‌تواند به موطن خود بازگردد. وي قرار است امروز وارد تونس شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،"الغنوشي" که اندکي پس از کودتاي سال ۱۹۸۷ بن علي، تونس را ترک کرد، گفته است که انتظار ندارد بازگشت وي "پيروزمندانه" تلقي شود و خواستار بازگشت به کشور تنها به عنوان "مردي آزاد" شده است. وي تأکيد کرده است که قصد ندارد در انتخابات رياست جمهوري تونس شرکت کند اما تلاش دارد حزب "النهضه" را به عنوان يکي از احزاب سياسي تونس مطرح کرده و اين حزب را در اولين انتخابات دموکراتيک اين کشور شرکت دهد.

انقلاب تونس به ۲۳ سال حکومت بن علي در اين کشور پايان داد و پس از چندين روز اعتراض‌هاي گسترده مردمي، الغنوشي و خانواده‌اش در تاريخ چهاردهم ژانويه به عربستان سعودي گريختند. وي پيش‌تر گفته بود که قصد دارد به افراد جوان‌تر اجازه رهبري حزب ممنوعه" النهضه " و فعاليت در اين حزب را بدهد.

گفتني است، دولت موقت تونس که پس از فرار بن علي در اين کشور روي کار آمده است، محدوديت‌هاي رسانه‌ها و احزاب ممنوعه را لغو کرده و زندانيان سياسي اين کشور را آزاد کرده است.

تلاش دولتمردان برای لغو استیضاح بهبهانی

Posted:

 جرس: یکی از نمایندگان مجلس در تذکری از تلاش برخی دولتمردان برای لغو استیضاح بهبهانی وزیر راه در حاشیه جلسه بررسی صلاحیت وزیر امورخارجه خبر داد.


به گزارش خبرآنلاین، عزیز اکبریان نماینده کرج در اعتراض به تلاش نمایندگان پارلمانی دولت برای منصرف نمودن نمایندگان امضاء کننده استیضاخ بهبهانی وزیر راه اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان است اما اطرافیان وزیر سعی دارند تا به هر وسیله​ای نمایندگان امضاءکننده را منصرف کنند.

وی همچنین خطاب به نمایندگان امضاءکننده گفت: این چه نماینده​ای است که بخواهد با یک خواهش و درخواست از امضاء خود منصرف شود.

 

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر وی گفت: اطرافیان آقای بهبهانی اجازه دهند استیضاح وزیر روال عادی خود را طی کند.

علی لاریجانی تاکید کرد: استیضاح وزیر حق نمایندگان است و اطرافیان وزیراجازه دهند این کار روال عادی خود را طی کند. وزیر هم می تواند در زمان استیضاح از خود دفاع کند.


در همین حال،  شعبانی، فخرالدین حیدری، زنجانی، محمد قسیم عثمانی و صمد فدایی از استیضاح بهبهانی منصرف شدند.

جام​جم آنلاین نوشت: به رغم آنکه طراحان استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری سوگند یاد کرده بودند که امضای خود را پس نگیرند اما تاکنون حداقل 5 نماینده امضای خود را پس گرفتند.

یکی از امضاکنندگان که خواست نامش فاش نشود گفت: تاکنون حداقل 5 نماینده امضای خود را پس گرفتند. البته طرح استیضاح بهبهانی 27 امضا دارد که استیضاح با حداقل 10 امضا در مجلس انجام می شود. از این رو 22 نماینده هنوز امضای خود را پس نگرفتند بنابراین استیضاح مذکور به احتمال زیاد در روز سه شنبه در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

 

طرح استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در روز یکشنبه سوم بهمن ماه با 22 امضا تحویل هیأت رئیسه مجلس شد که در همان روز تعداد امضاها به 27 نماینده رسید.

با 99 درصد آراي مردمي، جنوب سودان جدا مي‌شود

Posted:

 

جرس: طبق نتايج همه پرسي ماه ژانويه سودان كه امروز(يكشنبه)، منتشر شد‌، نزديك به ‌٩٩ درصد از مردم جنوب سودان به جدايي از شمال راي داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه‌، آماري كه در وب سايت كميسيون برگزاري همه پرسي جنوب سودان منتشر شده و شامل شمارش آراي صد درصدي صندوق‌هاي راي هم در شمال و هم جنوب سودان است‌، نشان مي‌دهد ‌٨٣/٩٨ درصد از مردم جنوب به جدايي راي داده‌اند.

انتظار مي‌رود نتايج همه پرسي نهم تا پانزدهم ژانويه امروز طي مراسمي با حضور سالواكر، رئيس منطقه جنوب سودان در جوبا تائيد شود.

 

هزاران شهروند الجزایری با برپایی تظاهراتی خواستار تغییرات سیاسی بنیادین در كشور شدند

Posted:

فراخوان به اعتراض فراگیر در ۱٢ فوریه (٢٣ بهمن)
جرس: همزمان با اوج قیام مردمی در مصر، و همچنین تداوم اعتراضات در اردن و یمن، منابع خبری گزارش دادند که هزاران تن از مردم الجزایر، با برپایی تظاهراتی، خواستار تغییرات سیاسی ریشه‌ای در این كشور شدند.


همزمان وزیر كشور الجزایر امروز (یكشنبه) اعلام کرد که برگزاری هرگونه راهپیمایی در پایتخت این كشور ممنوع است."


پیش از این دولت الجزایر وعده داده بود با هدف کاستن از خشم مردم و آرام کردن احزاب و جریان‌های سیاسی در این کشور، تغییراتی در دولت ایجاد خواهد شد، اما به وعده ها عملی نشد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان‌دهندگان اعتراضات الجزایر خاطرنشان کرده اند که بیش از ۱۰ هزار معترض الجزایری در شهر بجایه در شمال شرق این کشور دست به راهپیمایی زده و با الهام‌ از اعتراضات اخیر تونس و مصر شعارهایی در جهت تغییرات بنیادین کشور سر داده و خواستار دگرگونی اساسی و سریع در حکومت شدند. در این تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش آموزان حضور داشتند كه با سر دادن شعارهایی ضد دولت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور این كشور كناره‌گیری وی از قدرت را خواستار شدند.


بر اساس این گزارش، سعید سعدی، رهبر حزب «جمعیت پیشبرد فرهنگ و دموکراسی»، شمار معترضان در شهر بجایه را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و تصریح کرد "راهپیمایان، به صورتی مسالمت‌آمیز در خیابان‌های این شهر که در منطقه اقلیت بــِربـِرنشین الجزایر واقع شده تظاهرات کردند و در همین حال نیروهای پلیس نیز در سراسر شهر مستقر شده‌بودند."


به گزارش العربیه، همزمان برای جلوگیری از اعتراضات مردمی، «احمد اویحیی»، نخست‌وزیر الجزایر به پلیس این كشور دستور داده است تا اجرای برخی قوانین راهنمایی و رانندگی نظیر ضبط گواهینامه را كاهش دهند تا میان نیروهای امنیتی و شهروندان اصطكاكی به‌وجود نیاید.


لازم به ذکر است غروب شنبه ٣۰ ژانویه، هم‌چنین حزب طرفدار دموکراسی به نام «لیگ دفاع از حقوق بشر» که راهپیمایی‌هایی را طی هفته های اخیر در الجزیره، پایتخت الجزایر برگزار کرده است، خبر داد که تظاهرات جدیدی را برای دوازدهم فوریه (٢٣ بهمن) برگزار خواهد کرد.


خبرگزاری فرانسه همچنین خاطرنشان کرد که «لیگ دفاع از حقوق بشر»، عضو گروهی سیاسی به نام «هماهنگی ملی برای تغییر و دموکراسی» است که در آستانه اعتراضات اوایل ژانویه که به کشته شدن پنج تن و زحمی شدن بیش از ۸۰۰ نفر انجامید، تشکیل گردید.


گفتنی است روز شنبه گذشته برخورد پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان در الجزایر باعث زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان شد، که منابع دولتی شمار این زخمیان را ۱۹ نفر و مخالفان، این تعداد را بیش از ۴۰ نفر ذکر می‌کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، دحو ولد وزیر كشور الجزایر امروز (یكشنبه ٣۰ ژانویه) اعلام کرد برگزاری هرگونه راهپیمایی در پایتخت این كشور ممنوع است.

این مقام الجزایری ادعا کرد هیچ حزب و یا انجمنی نمی تواند راهپیمایی را كنترل و یا ماهیت مسالمت آمیز آن را تضمین كند و الجزیره که حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد، برگزار كنندگان راهپیمایی ها نمی توانند برخی مشكلات همچون نفوذ عناصر آشوبگر و تخریب اموال را كنترل كنند.


لازم به ذکر است طی دو هفته اخیر و از زمان آغاز اعتراضات در الجزایر – همزمان با تونس - دو مورد خودسوزی سیاسی و هفت مورد اقدام نافرجام به خودسوزی سیاسی در آن کشور گزارش شده‌است.
به گزارش العربیه، موشن بوترفیف ٣٧ ساله هفته گذشته در برابر ساختمان شهرداری بوخضره در شرق شهر تبسه در نزدیکی مرز تونس اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.


شبکه خبری الجزیره به نقل از شاهدان عینی و معترضین، این تظاهرات را با الهام از تحولات تونس اعلام کرد، که ماه گذشته بر اثر قیام علیه گرانی و تورم و وضعیت جامعه آغاز و به سقوط حکومت و فرار رئیس جمهور انجامید.


شعله‌ اعتراض‌های سراسری در تونس پس از خودسوزی یک جوان در روز ۱۷ دسامبر افروخته‌شد و طی هفته‌های اخیر خبرهایی از خودسوزی افراد در کشورهای عربی منتشر شده است.


هم اکنون اعتراضات مردمی در اردن، مصر، یمن و الجزایر کماکان ادامه داشته و از خواسته های اولیۀ تظاهرکنندگان یعنی رفع گرانی و تورم و بیکاری، به اصلاحات بنیادین و ساختاری و همچنین برکناری حکومت گسترش یافته است.


حکومت های مستقر در این کشورها، علی رغم وعده های داده شده، کماکان سرکوب و خشونت علیه شهروندان را ادامه می دهند.


جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مبارک، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را بعنوان معاون خود معرفی کرد

Posted:

تداوم اعتراضات علی رغم مقررات حکومت نظامی
 جرس: در پنجمین روز از اعتراضات مردم مصر به حکومت حسنی مبارک، و در حالیکه کشور کماکان در وضعیت اضطراری و فوق العاده به سر می برد، غروب شنبه ٢٩ ژانویه- نهم بهمن ماه، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات- امنیت مصر، که از افراد معتمد مبارک به شمار می رود، به عنوان معاون رئیس جمهور مصر سوگند خورد. چنین سمتی برای اولین بار طی سی سال زمامداری حسنی مبارک ایجاد می شود.


این درحالیست که اعتراضات به رغم افزایش ساعات حکومت نظامی کماکان ادامه دارد، آمار کشته شدگان و مجروحین در حال افزایش بوده، شهرهای مختلف در بحران می باشد و در آخرین گزارش، شهر اسکندریه در شُرُفِ سقوط است.


به گزارش سرویس جهانی بی بی سی، سلیمان از سال ۱۹۹۵ در حلقه بسیار نزدیک به رئیس جمهور مصر قرار دارد و در بسیاری از سیاست های دولت مصر نقش اساسی ایفا کرده است.


پیش از این هم از ژنرال سلیمان به علت نظامی بودن و وابستگی به ارتش برای برخی، چهره ای مطلوب برای دوره پس از مبارک تلقی می شد.


ژنرال سلیمان به علت نقشی که در روند مذاکرات صلح و مذاکرات آشتی ملی گروه های فلسطینی ایفا کرده، چهره ای شناخته شده برای آمریکایی ها، اسرائیلی ها و فلسطینیان به شمار می رود.


گفته شده در جریان سفر حسنی مبارک به اتیوپی در سال ۱۹۹۵، توصیه او به رئیس جمهور مصر برای سفر با یک خودروی زرهی باعث نجات جان مبارک از یک سوء قصد جدی شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود اعلام حکومت نظامی و افزایش ساعات آن، دهها هزار معترض برای پنجمین روز متوالی در قاهره و چند شهر دیگر تجمع کرده و خواهان کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شده‌اند.


گفتنی است حسنی مبارک در حالی که با عملی کردن به وعده های جمعه شب خود مبنی بر انجام اصلاحات، می توانست از آخرین رگه های فرصت در آرام کردن اعتراضات مردمی استفاده کند، اما با سرکوب مجدد مردم و ورود نیروهای ارتش به خیابانها، فاصله خود را با معترضین افزایش داده است.


مبارک تنها با برکناری دولت به یکی از وعده های خود عمل کرد و همزمان دستور به سرکوب بیشتر معترضن مبادرت ورزید تا آمار کشته شدگان، مجروحین و بازداشتی ها در پنجمین روز از اعتراضات (شنبه) افزایش یابد.


خبرگزاری الجزیره شامگاه شنبه گزارش داد که ارتش از مردم خواسته تا به مقررات منع آمد و شد که اکنون از ساعت چهار بعد از ظهر تا هشت صبح به اجرا در می آید، احترام گذاشته و تجمع نکنند. ارتش مصر همزمان هشدار داده است که هر کس، این قوانین را نقض کند، "در خطر خواهد بود."


خبرگزاری فرانسه غروب جمعه گزارش داد که میدان تحریر (آزادی) قاهره- علی رغم مقررات حکومت نظامی- سرشار از معترضان است و نیروهای ارتش با چندین خودروی زرهی در اطراف این میدان مستقر شده اند اما تا کنون دست به اقدامی نزده اند. 

 

 

 

همزمان خبرنگاران عربی می گویند "فضای دوستانه ای میان نیروهای ارتش و مردم وجود دارد." 

 

 

و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که هزاران تبعه خارجی و شهروند مصری در فرودگاه قاهره برای خروج از این کشور حضور دارند.
این خبرگزاری همچنین می گوید ارتش دسترسی به اهرام ثلاثه را به دلایل امنیتی محدود کرده است و تانک ها و نفربرهای زرهی، این اهرام را منطقه جیزه محاصره کرده اند.


شهرهای بحرانی
به گزارش خبرگزاری آلمان، همزمان با قاهره، پایتخت، شهرهای رفح، سوئز، اسکندریه و اسماعیلیه نیز بحرانی بوده و طی درگیری بین مردم و گارد ضد شورش، گروه زیادی کشته و زخمی شده اند.

محمد البلک خبرنگار شبکه الجزیره غروب شنبه اعلام کرد که "پلیس شهر اسکندریه کاملا از خیابانها خارج شده و شهر به دست مردم و داوطلبان افتاده و تعداد زیادی از مناطق اصلی متعلق به نیروهای انتظامی و حامیان حکومت به آتش کشیده شده و ساختمان استانداری اسکندریه نیز کاملا سوخته است.

وی افزود "نیروهای ارتش وارد عمل شده اند و چندین دستگاه خودروی نظامی را در برخی از مناطق مستقر کرده اند اما وجود ارتش باعث نشده است که ناامنی متوقف شود و نیروهای پلیس با خودروهای امنیتی فرار و سلاحها را در کلانتریها رها کرده اند."

وی گفت: آتش سوزیها ادامه داشت و شماری از ساختمانهای دولتی کاملا در آتش سوختند و جوانان خودروهای پلیس را که فرار کرده اند به آتش کشیده اند.

گزارش بی بی سی نیز حاکی از آن بود که روز جمعه شهر سوئز در دست مردم بود، اما امروز ارتش در شهر مستقر و شهر را باز پس گرفت.


همچنین تانک های زرهی و سربازان ارتش برای جلوگیری از پیشروی معترضان به نقاط حساس پایتخت از جمله تلویزیون دولتی مصر اعزام شده اند.


شب گذشته، نیروهای ارتش برای کمک به پلیس ضد شورش با خودروهای زرهی وارد شهر شدند و ساختمان های حساس دولتی مانند رادیو و تلویزیون و وزارت خارجه را به محاصره خود در آوردند.


ارتش همچنین مسئولیت تامین امنیت موزه ملی مصر را به عهده گرفت. شب گذشته، خطر آتش سوزی و غارت، این موزه را که حاوی گنجینه هایی از مصر باستان و نقاب طلایی توت عنخ آمون پادشاه جوان مصر است تهدید می کرد.


رئیس کابینه ای متزلزل
در گزارشی دیگر اینکه احمد عز، بازرگان مصری و از سیاستمداران ارشد حزب حاکم مصرکه از نزدیکان جمال مبارک، پسر حسنی مبارک به شمار می رفت و معترضان در شعارهای خود او را به باد انتقاد گرفته بودند، شنبه از سمت خود استعفا داده و همزمان گزارش ها حاکی از آن است که رشید محمد رشید، وزیر سرمایه گذاری، بازرگانی و صنایع به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شود.


در پیِ وعده های جمعه شبِ حُسنی مبارک، رئیس جمهور مصر مبنی بر برکناری دولت، کابینه مصر روز شنبه ٢٩ ژانویه رسما استعفا داد و وزیر تجارت آن کشور مامور تشکیل دولت شد.


گفتنی است تعداد کشته شدگان حوادث اخیر مصر بالغ بر یکصد تن و زخمی شدگان دست کم ۱۵۰۰ نفر اعلام شده اند و از آمار دستگیر شدگان خبری در دست نمی باشد.
 

آینده در دستان ماست

Posted:

طراح : عصیان

ایران، تونس، لبنان، مصر، یمن،...

تظاهرات شهروندان افغانستان در اعتراض به اعدام پناهجویان افغانی در ایران

Posted:

جرس: در ادامه اعتراضات مردم افغانستان به عملکرد و اقدامات مختلف دولت و حکومت ایران، این بار صدها تن از شهروندان افغانستان، همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام، در چندین شهر بزرگ آن کشورعلیه اعدام پناهجویان افغان در ایران تظاهرات کردند.


به گزارش سرویس بی بی سی، تظاهرکنندگان از دولت ایران به خاطر اعدام پناهجویان افغان در ایران و همچنان شهروندان ایرانی در این کشور اعتراض کردند.


شماری از شهرهای افغانستان در سال جاری خورشیدی شاهد چندین تظاهرات ضدایرانی بوده است.


روند اعتراضات ضدایرانی در افغانستان اوائل سال جاری خورشیدی آغاز شد و اعدام پناهجویان افغان در ایران و آزار و اذیت آنها از سوی نیروهای ایرانی از دلائل اصلی این تظاهرات خوانده شده است.


اقدام اخیر حکومت ایران مبنی بر توقف تانکرهای حامل مواد سوخت تاجریان افغان در خاک آن کشور، باعث اعتراض گسترده افغانها علیه ایران شد.


تظاهرات روز شنبه، نهم بهمن همزمان با برگزاری روز جهانی مبارزه با اعدام از سوی حزب همبستگی ملی افغانستان در شهر های کابل، جلال آباد، مزار شریف و هرات برگزار شد.


معترضان با سر دادن شعارهای ضد ایران، اعدام افغانها و ایرانیان توسط حکومت ایران را تقبیح کردند. آنها همچنان مدعی شدند که روند اعدام افغانها در ایران هنوز هم ادامه دارد.


پیش از این نیز حزب همبستگی ملی افغانستان تظاهرات ضدایرانی را به راه انداخته بود و در یک مورد معترضان به سوی سفارت ایران در کابل تخم مرغ و سنگ پرتاب کردند که این موضوع باعث دلخوری ایران شد.


بر اساس گزارشها، فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل از حکومت افغانستان خواسته بود تا عاملان آن تظاهرات را شناسایی و دستگیر کند.


در اعتراضات روز شنبه در کابل، که با اشتراک ده ها تظاهرکننده صورت گرفت، به معترضان اجازه داده نشد که به سفارت ایران نزدیک شوند، اما تظاهرکنندگان در خیابانهای نزدیک به آن به راهپیمایی پرداختند.


تظاهرکنندگان در کابل به این دلیل نیز خشمگین شدند که پلیس به آنان اجازه نداد تا تندیس محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران را به آتش بکشند.

تظاهرکنندگان در کابل با صدور قطعنامه ای شدیدالحن، دولت افغانستان را هم مورد انتقاد شدید قرار داده و نوشته اند که فساد، بیکاری و فقر و "معامله" دولت با مجاهدین و "طالب جان ها" تحمل مردم را به سر رسانده است.


آنها نیروهای خارجی را هم "اشغالگر" خوانده و از این نیروها به دلیل آن چه که آنها بمباران "مناطق مسکونی" خوانده شده، انتقاد کرده اند.


تظاهرکنندگان همچنین در بخشی از قعطنامه خود نوشته اند: "امروز تونس، فردا ایران و افغانستان".
 

عکس: بوسه معترضان مصری بر گونه پلیس

Posted:

 

فاطمه کروبی: اتهام اصلی حسین، سالها حضور در جبهه و ماهها دفاع از حقوق مردم در جنبش است

Posted:

در پی بازداشت چندساعته فرزندش
 جرس: در پی بازداشت چندساعته حسین كروبی، مادر این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد که "اتهام اصلی فرزند من علاوه بر فرزندیِ مهدی کروبی و پافشاری در دفاع از حقوق مردم، همچنین ٢٨ ماه حضور در جبهه های جنگ و دفاع از میهنش بوده است."


بنا به گزارش منابع خبری، محمدحسین کروبی روز شنبه هشتم بهمن ماه ٨٩، در پی احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از چندین ساعت بازداشت، غروب شنبه آزاد گردید.


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در گفتگویی با جرس پیرامون بازداشت فرزندش حسین، از اینکه "متهمان و آمران و عوامل اصلی بازداشتگاه کهریزک بدون اینکه مورد بازخواستی واقع شوند، همچنان آزاد بوده و افشاگران جنایات آن بازداشتگاه مورد احضار و بازداشت و تعقیب قرار می گیرند" انتقاد کرده و از اینکه فرزندش حسین بدلیل همراهی با خواسته های مردم و عدم عقب نشینی از حق طلبی بازداشت شده، شدیدا اعتراض خود را به نهادهای امنیتیِ احضار و بازداشت کننده اعلام داشت.


گفتنی است حسین کروبی که از سن ۱۵ سالگی در جبهه های جنگ و عملیات های بزرگی چون فتح المبین، بیت المقدس در آزاد سازی خرمشهر، والفجر مقدماتی و … بعنوان نیروی عملیاتی حضور داشته، اکنون بدلیل نقد بانیان اصلی جنایت کهریزک دستگیر و روانه زندان شده است. حسین کروبی در مقطع افشای آن جنایات مواضع مهدی کروبی را بیان می کرد.


خانم کروبی در پاسخ به چگونگی و دلیل احضار و بازداشت حسین، به خبرنگار جرس گفت "پانزده روز پیش حسین توسط نهادهای امنیتی به دادسرای مستقر در اوین احضار شد، تا اینکه بامداد امروز - شنبه - به آنجا مراجعه کرد، و متعاقب عصر که بازنگشت، ماموران اعلام کردند که وی بازداشت شده است."


فاطمه کروبی همچنین خاطرنشان کرد "برای بازداشت حسین بهانه و دلیلی لازم نبود، همین که وی سالها در دفاع از وطنش جنگیده، همین که فرزند مهدی کروبی است و ماهها در دفاع از حقوق مردم پافشاری و اطلاع رسانی کرده، و همین که از مواضع حق طلبانه مردم و جنبش عقب نشینی نکرده است، خودش دلیلی برای بازداشت اوست."


خانم کروبی تاکید کرد "جای تعجب دارد کسانی که پیگیر مطالبات مردم و قربانیان جنایاتی چون کهریزک هستند، مورد احضار و بازداشت قرار می گیرند، در صورتیکه این مسببین اصلی و آمران و بوجود آورندگان جنایات کهریزک هستند که باید مورد تعقیب و محاکمه قرار گیرند... اما کسی از مقامات به این توجهی نمی کند."

خانم کروبی در پایان گفت "ما بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم، من سالهای سال بچه هایم را زمانی که آقای کروبی در رژیم گذشته در زندان بود، پشت درب های همین زندان ها بزرگ کردم و با این حوادث آشنا هستم."


 حمیدرضا ظریفی نیا

حسین کروبی بازداشت شد

Posted:

آزادی پس از چند ساعت

جرس:حسین كروبی، فرزند مهدی كروبی روز شنبه هشتم بهمن ماه ٨٩ بازداشت شد و ساعاتی بعد آزاد گردید.


به گزارش سامانه خبری «سحام نیوز» حسین کروبی كه صبح امروز به اوین فراخوانده شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


حسین از سن ۱۵ سالگی در جبهه های جنگ و عملیات های بزرگ نظیر فتح المبین، بیت المقدس در آزاد سازی خرمشهر، والفجر مقدماتی و … بعنوان نیروی عملیاتی حضور داشته است. 

 

هنوز دلیل اصلی احضار و بازداشت وی از سوی منابع رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس گزارش این سامانه خبری، حسین که در مقطع افشای آن جنایات مواضع مهدی کروبی را بیان می کرد، بدلیل "نقد بانیان اصلی جنایات بازداشتگاه کهریزک" دستگیر و روانه زندان شده است.


به گزارش سحام نیوز بدنبال افشای جنایت تکان دهنده در کهریزک و سایر بازداشتگاه ها در تعرض به جوانان کشور توسط مهدی کروبی، نزدیکان ایشان به طرق مختلف تحت فشار سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند. آنچه موجب تاسف است این واقعیت است که به جای برخورد با آمران و عاملان اصلی جنایات صورت گرفته در بازداشتگاه ها، افشاء کنندگان آن جنایات تاریخی مورد هجمه و حمله سیستم امنیتی کشور قرار گرفته اند.

گزارش دیگری می افزاید کروبی ساعاتی پس از بازداشت، آزاد گردید.

میرحسین موسوی: فراعنه زمانی صـــــدای ملــــت را می شنوند که دیر شده است

Posted:

بیانیه در مورد تحولات منطقه
جرس: میرحسین موسوی با انتشار اطلاعیه ای، از جانب ملت ایران به مردم آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن ادای احترام و آرزوی پیروزی کرد.


به گزارش کلمه، موسوی در این اطلاعیه آورده است:"خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز “خشم مردم” مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. "متن کامل این اطلاعیه بشرح زیر است:


این روزها خاورمیانه در آستانه ی حوادث بزرگی ست که می تواند سرنوشت این منطقه و جهان و سرنوشت ملت های منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. مسلما آنچه در حال وقوع است در راستای به هم زدن نظام ظالمانه ایست که سرنوشت ملت های بسیاری را درمنطقه در چنگال خود گرفته است و بدون هیچی شکی نقطه ی آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز شاهد آن هستیم را باید در تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران جستجو کرد. روزهایی که مردم با شعار “رای من کجاست؟” به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته ی خود را پی گرفتند.


امروز دامنه ی شعار “رای من کجاست؟” مردم ایران، به شعار “الشعب یرید اسقاط النظام” در قاهره و سوئز و اسکندریه رسیده است. برای کشف راز این پیوندها و مشابهت ها لازم نیست جای دوری برویم. کافی است شیوه ی انتخابات اخیر مصر را با انتخابات های خود مقایسه کنیم و اینکه رئیس شورای نگهبان از بی نیازی به آرا میلیون ها شهروند سبز سخن می راند. اگر به نظام های در حال سقوط جهان عرب و خاورمیانه با دقت نگاه کنیم، خواهیم دید؛ در همه ی این نظام ها به یک سان شبکه های اجتماعی وعرصه ی مطبوعات و فضای مجازی مورد حمله قرار می گیرند و به شکل حیرت انگیزی اس ام اس ها و تلفن ها و اینترنت قطع و قلم ها مشابه یکدیگر در هم شکسته و معترضین به زندان ها برده می شوند. و متاسفانه منافع ِ پشت سر ِ ایدئولوژی ِ حاکم در کشور، اجازه نمی دهد واقعیت ها آنچنان که هستند، خود را نشان دهند.


خطیبان و تریبون های گوش به فرمان، به عملکرد مفسدانه و جبارانه فرعون مصر که با بازداشت ها، اعتراف گیری ها، پرونده سازی ها وغارت مردم از طریق باندها و اطرافیان، این شرایط انفجاری را در مصر ایجاد کرده اند توجهی نشان نمی دهند. اینان به روز “خشم مردم” مصر اشاره می کنند ولی نمی گویند که روز غضب، نتیجه ناکارآمدی و فساد در بالاترین سطح حکومت و حیف و میل کردن بیت المال و هم چنین بستن دهن ها و شکستن قلم ها و اعدام ها واعدام ها و اعدام ها و بر پا کردن چوبه های دار برای ایجاد خوف در میان مردم است. و نمی گویند اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار “اسقاط نظام” از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن “روز خشم” و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است.


ملت ما به انقلاب عظیم مردم شجاع تونس و قیام حق طلبانه ی مردم مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه احترام می گذارد. ما به همه ی مردم دلیر و آگاه و مبارز مصر و تونس و اردن و یمن درود می فرستیم و از خداوند منان پیروزی آنان را در مبارزات حق طلبانه اشان آرزو می کنیم.

 



 

اعتراضات در مصر، با وجود وعده های حکومت، وارد پنجمین روز خود شد

Posted:

شلیک مستقیم نیروهای گارد به تظاهرکنندگان
 جرس: در پیِ وعده های جمعه شبِ حُسنی مبارک، رئیس جمهور مصر مبنی بر برکناری دولت، کابینه مصر روز شنبه ٢٩ ژانویه رسما استعفا داد و وزیر تجارت آن کشور مامور تشکیل دولت شد. این درحالیست که اوضاع کشور همچنان بحرانی بوده، ساعات حکومت نظامی افزایش یافته و اعتراضات در شهرهای بزرگ کماکان ادامه دارد. منابع خبری عرب زبان و پایگاه خبری الجزیره نیز خبر دادند که نیروهای گارد ضد شورش، در شهر سوئز به دستور فرماندهان خود برای مقابله با معترضین از گلوله‌های واقعی استفاده کرده و شهرهای قاهره، اسکندریه و اسماعیلیه، برای پنجمین روز صحنۀ اعتراضات عمومی مردم علیه حکومت می باشند.


این شبکه خبری همچنین آمار رسمی (٢٧ نفر) کشته شدگان حوادث اخیر مصر را تکذیب کرد و آنرا به نقل از منابع خبری داخلی و بیمارستانی، بالغ بر یکصد تن اعلام نمود.


شبکه العربیه نیز گزارش داد که در رویارویی‌های روز جمعه در منطقه «الشیخ زوید» گروه زیادی کشته شده اند و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها در شهر اسکندریه دست کم ۲۳ نفر در جریان زد و خورد میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان جان خود را از دست داده‌اند.


همچنین طبق گزارش‌های منتشره شده حاکی از آن است که شرایط امنیتی در قاهره پس از آغاز تظاهرات مردمی مصر علیه حکومت این کشور بسیار بی‌ثبات شده و هزاران تن از معترضان مصری در ساعات اولیه صبح امروز ـ‌شنبه‌ـ بعد از سخنرانی «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر و برکنار کردن دولت و به‌رغم اجرای قانون منع آمد و شد و حضور گسترده نیروهای نظامی، در قاهره در میدان «التحریر» و در اسکندریه در مسجد «القائد ابراهیم» تجمع کرده اند.


در همین حال، «فتحی سرور»، رئیس پارلمان مصر از برگزاری نشست شورای امنیت ملی مصر امروز ـ ‌شنبه‌ ـ با هدف بررسی اوضاع کنونی این کشور خبر داد. وی ادامه داد:‌ "نخست‌وزیر در برابر پارلمان درباره اتفاقات پیش آمده توضیح خواهد داد.‌ ما دوست داشتیم که نشست پارلمان شنبه باشد، اما برخی نمایندگان به‌علت شرایط سخت مصر نمی‌توانند امروز در جلسه پارلمان حاضر شوند و رسیدن آنها به پارلمان با دشواری های متعددی روبه‌رو است."


به گزارش منابع خبری عرب زبان، بسیاری از تجار و شخصیت‌های بانفوذ مصری با هواپیماهای اختصاصی قاهره را به‌سمت مکان‌های نامعلوم ترک کردند.


به گزارش الجزیره، امروز شنبه معترضان یک صدا شعار سر می‌دادند که "ملت خواهان تغییرات اساسی در نظام است."


شبکه تلویزیونی العربیه از درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهر اسماعیلیه مصر خبر داد و شبکه «الحره» اعلام کرد که در درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در نزدیکی منطقه العریش سه تن از نیروهای پلیس کشته و چهار تن زخمی شدند.


شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش در حال حاضر در مناطق اطراف وزارت کشور و راه‌های منتهی به آن مستقر هستند.


گفتنی است رئیس‌جمهوری مصر در واکنش به تظاهرات گسترده مردم، دولت این کشور را منحل کرد و مدعی شد که به خواسته‌های مشروع ملت واقف است و از آنها دور نیست و هر روز در راستای برآورده کردن خواست ملت عمل می‌کند.
حاکم نظامی سی سال اخیر مصر در ادامه خاطرنشان کرده بود "تظاهراتی که برگزار شد در راستای درخواست‌های مشروع و دموکراتیک و بهبود وضعیت اجتماعی بود و راه اصلاحاتی که ما برگزیدیم بازگشت‌ناپذیر است و گام‌های جدیدی در راستای آن برخواهیم داشت."

مبارک ادعا کرده بود "تظاهرات و اعتراضاتی که برگزار شد به‌دنبال پویایی سیاسی در مصر رخ داد و در نتیجه فضای آزادی بیان به وقوع پیوست و مشکلات نباید از طریق خشونت حل شود."

رئیس‌جمهوری مادام العمر مصر با متهم کردن برخی از طرف‌ها ـ‌که اسم آنها را نبرد‌ـ به نفوذ در میان جوانان و اقدام به سوزاندن و تخریب از جوانان مصری خواست مصالح میهن را رعایت کنند و از دارایی‌های کشور حمایت کنند.


ارتش دخالت نکند
بنا به گزارش العربیه، گروه «اخوان‌المسلمین» از مبارک خواسته از قدرت کنار برود و از ارتش نیز خواست برای برون رفت از این اوضاع دخالت کند.


همچنین حزب «الغد» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان مبارک با خواسته‌های ملت هم‌خوانی ندارد و مبارک همچنان واقعیت اوضاع را نمی‌فهمند. الغد بر ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاکید کرد.


همزمان «جمعیت ملی برای تغییر» به رهبری «محمد البرادعی»، رهبر اپوزیسیون مصر نیز بر ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاکید کرد.


در همین حال تشکل هایی چون «جبهه جوانان مصر»، نیروهای معارض و «جوانان آزاده» خواستار تشکیل شوراهای مردمی برای حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی و جلوگیری از اعمال خرابکارانه و سرقت در سایه تظاهرات (همانند آنچه در روزهای اول پس از پیروزی انقلاب تونس رخ داد) شدند.


گفتنی است مردم مصر علیرغم هشدارهای جدی حکومت آن کشور جهت تداوم هرگونه اعتراض خیابانی، روز جمعه ٢٨ ژانویه – هشتم بهمن ماه برای چهارمین روز پی در پی به خیابان ها ریخته بودند، که با سرکوب شدید حکومت مواجه شدند و همین سرکوب، اعتراضات را وارد مرحله ای جدید کرد.


خبرگزاری فرانسه در آخرین گزارش عصر شنبه اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در یکی از میدان‌های مرکزی شهر قاهره پایتخت مصر تجمع کرده‌اند و شعارهای ضد حکومتی و از جمله شعار "مرگ بر مبارک"‌ سر می‌دهند.


مبارک باید برود
در این میان محمد البرادعی، از رهبران مخالفان حکومت مصر، که پنج‌شنبه شب برای شرکت در تظاهرات روز جمعه از وین به قاهره بازگشته و روز گذشته در جریان سرکوب اعترضات، برخی منابع خبری از "حصرخانگی" و "بازداشت" وی خبر داده بودند، امروز در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شد.


البرادعی گفت "حسنی مبارک پیام مردم مصر را نفهمیده است. سخنان وی (شامگاه جمعه) کاملاً‌ ناامید کننده بود. اعتراض‌ها تا سقوط رژیم مبارک با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت."

وی همچنین افزوده است: "من قصد دارم امروز به اتفاق همکارانم یک بار دیگر به خیابان‌ها بروم تا سهمی در تغییر ایفا کرده و به رئیس جمهور، حسنی مبارک بگویم که وی باید برود."

محمد البرادعی با اشاره به حمله نیروهای پلیس به وی در جریان تظاهرات روز جمعه گفته است: "رژیمی که رفتاری چنین توهین آمیز از خود نشان می‌دهد و به برنده جایزه صلح نوبل حمله می‌کند، نشان می‌دهد که پایان این رژیم آغاز شده و باید برود."


افزایش ساعات حکومت نظامی
در حالی كه اعتراض‌ها در شهرهای مختلف مصر همچنان ادامه دارد، مقام‌های امنیتی این كشور اقدام به افزایش ساعت‌های اجرای مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر كرده‌اند.

بر این اساس از ساعت چهار بعد از ظهر تا هشت صبح مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر اجرا می‌شود. روز جمعه به دستور حسنی مبارك، مقررات حكومت نظامی از ساعت شش بعد از ظهر تا هفت صبح اجرا شده بود.
 

سخنی با وزیر اطلاعات دولت کودتا

Posted:

تحلیل روز در شماره ٣۶ قلم سبز

جرس: سی و ششمین شماره از روزنامه اینترنتی «قلم سبز»، روز شنبه نهم بهمن ماه ٨٩، با عنوان "سخنی با وزیر اطلاعات دولت کودتا"، منتشر شد و در اختیار کاربران و مخاطبان قرار گرفت.

 

به گزارش وبگاه قلـــم سبز، سرمقالۀ امروز قلم سبز، با اشاره به اظهارات و ادعاهای وزیر اطلاعات، و اتهام زنی های این مقام ارشد امنیتی دولت دهم به راهبران جنبش، خاطرنشان می کند "وزیر اطلاعات دولت کودتا اخیرا و در مصاحبه ای، ضمن تکرار مجدد اتهامات کذب خود علیه جنبش سبز و رهبری آن، به نکات مهمی اعتراف کرده، که از اهمیت بسیار برخوردار است. حیدر مصلحی به صراحت گفته است فتنه (تعبیر تمامیت خواهان از جنبش سبز مردم حق طلب ایران) هنوز ادامه دارد. وی توضیح نداده که پس حاصل نزدیک به یک سال و نیم سرکوب و اِعمال خشونت علیه شهروندان و بازداشت غیرقانونی و برخوردهای غیرانسانی با فعالان سیاسی و اجتماعی و همراهان جنبش سبز چه بوده، که با وجود آنکه وی بارها ادعا کرده جنبش سبز خاتمه یافته، اینک بر بقا و ادامۀ حیات جنبش اعتراضی مردم ایران صحه می گذارد؟!..."

 

در این سرمقاله همچنین آمده است "بی شک، زمان به سود جنبش سبز همه چیز را تغییر داده و خواهد داد. برای مصلحی (وزیر اطلاعات) و دیگر سران کودتا و طراحان و آمران و مجریان سرکوب و اِعمال خشونت علیه مردم بی گناه، فرصت زیادی باقی نمانده..."

 

در ستون دیگر قلم سبز، «قلم سبز بین الملل» را معرفی و انتشار آن را از آخر فوریه اعلام کرده و همچنین اخباری از نقض حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی و همچنین خبر ادامه پی گیری پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط خانواده جانباختگان، در ستون های دیگر قلم سبز نهم بهمن ماه مورد بازخوانی قرار گرفته است .

 

روزنامه قلم سبز، از شانزدهم آذر ماه ۸۹، جهت آگاهی رسانی افزون تر به شهروندان، انتشار خود را آغاز کرده و از شنبه تا چهارشنبۀ هر هفته (به جز روزهای تعطیل) منتشر و در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

 

آخرین وضعیت حجت عربی، فعال دانشجویی بازداشتی

Posted:

 

 جرس: با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت حجت عربی، از فعالین دانشجویی دانشکده نفت آبادان و در پیِ حاکمیت فضای پلیسی و پادگانی بر دانشگاههای کشور، یکی از اعضای از فعالین شورای دفاع از حق تحصیل، هدف اصلی حکومت در روند جاری در سرکوب دانشجویان را "انفعال محیط دانشگاهها" و همچنین "محدود کردن و جدا سازی دانشجویان معترض از محیط دانشگاه و واگذاری امکانات و فضا به نیروهای هم فکر خود" ذکر کرد.

 

 

بنا به گزارش منابع دانشجویی، حجت عربی فعال دانشجویی، از روز پنج شنبه ٢٣ دی ماه ٨٩، به طرز مشکوکی ناپدید شد. صبح همان روز مامورین امنیتی به محل سکونت وی حمله کرده و پس از تجسس منزل، کامپیوتر و لپ تاپ وی را با خود برده بودند.پس از ۷ روز بی‌خبری از وضعیت وی، اول بهمن ما مشخص گردید که به بازداشتگاه اطلاعات آبادان منتقل شده و در تماس کوتاهی با خانواده اش از بازداشت و نگهداری اش در بازداشتگاه اطلاعات آبادان خبر داده است.

 

 

 

به گزارش تارنمای تحول سبز، در بیانیه ای که شورای دفاع از حق تحصیل در اعتراض به بازداشت این دانشجوی ستاره دار منتشر کرده، آمده است "ادامه این روند برای آنان که دانشگاه را نه یک مکان عمومی، که ملک پدری حاکمان و همچنین حق انسانی تحصیل را نه حقی همگانی، که سهم خود و یارانشان و امتیاز ویژه وابستگان گروه حاکم می دانند، جز محکوم شدن بیشتر در نظر ملت ایران نتیجه ای در پی نخواهد داشت."

 

 

 

صادق شجاعی، از فعالین و اعضای شورای دفاع از حق تحصیل، طی گفتگویی با این سامانه خبری- تحلیلی، پیرامون وضعیت حجت عربی و همچنین چرایی و چگونگی فضای پلیسی – پادگانی حاکم بر محیط های آموزشی کشور به سوالاتی پاسخ داده است:

 

 

 

 

 

آخرین خبری که ازوضعیت آقای حجت عربی دارید چیست ؟

 

 

بعد از چند روز بی اطلاعی مطلق که از وضعیت این دانشجو وجود داشت ، طی تماس کوتاهی با خانواده اطلاع داده در بازداشتگاه آبادان به سر می برد .

 

 

 

 

 

سوابق فعالیتهای این دانشجو در چه زمینه ایی بوده است ؟

 

 

به طور کلی دانشگاه بوشهر دانشجویان فعالی دارد . این دانشجویان به فعالیتهای دانشجویی مشغول هستند و بیشتر فعالیتشان بر محور دفاع از آزادی آکادمیک بوده است و چند دانشجوی دیگر غیر از حجت هم مورد برخورد دانشگاه قرار گرفتند . آنچه که در جلسه کمیته انضباطی جهت سرکوب کردن این دانشجویان استفاده شده بود اتهاماتی همچون فعالیت در فیس بوک ، شرکت در بحث کلاسی در کلاس انقلاب اسلامی ایران و از این دست بوده است و طی این روند حجت عربی از حق استفاده از امکانات دانشگاهی را از دست داد و از خوابگاه دانشگاه اخراج شد . ایشان هیچگونه سابقه فعالیتهای سیاسی نداشته اند و ما هم طی بیانیه ایی که اخیرا صادر کردیم اعتراضمان به این روند را اعلام کردیم.

 

 

 

 

 

آیا واقعا طی آیین نامه ها و قوانین دانشگاهی فعالیت یک دانشجو در فضای مجازی که ارتباطی هم به محیط دانشگاه ندارد یا بحث کردن در کلاس درس می تواند یک دانشجو را به کمیته انضباطی ،محرومیت استفاده از امکانات دانشگاهی و در نهایت بازداشتگاه بکشاند ؟

 

 

دقیقا نکته مهم همین است . طبق آنچه که در آیین نامه کمیته انضباطی موجود است به هیچ وجه همچین مواردی وجود ندارد . اما متاسفانه در چند سال اخیر کمیته های انضباطی به این شیوه عمل کردند و نه تنها کمیته های انضباطی که گاهی حتی دادگاههای ما هم با استناد به این موارد تصمیم گرفتند . دانشجوی دیگری را می شناسم که وقتی به دیوان عالی عدالت جهت بررسی ممنوعیت از تحصیلش شکایت کرده بود ، دادگاه با استناد به پرینت وبلاگ دانشجو که توسط دنشگاه به دادگاه ارائه شده بود دانشجو را محکوم کرد اما باز هم تاکید می کنم که فعالیت مجازی دانشجویان ویا بحث بر سر کلاسهای درسی در آیین نامه دانشگاه گنجانده نشده است و اینگونه عملکرد دانشگاه توجیه ناپذیر است .

 

 

 

 

 

آیا خانواده حجت عربی طی این چند روز اقدام قانونی را در جهت رسیدگی به وضعیت حجت انجام داده اند ؟

 

 

خانواده که تا چندین روز در بی خبری مطلق به سر می برد و تاکنون هم به نتیجه خاصی نرسیده اند . طی تماسی کوتاهی هم که حجت با منزل داشته در مورد اتهاماتش صحبتی نکرده است . . از آنجایی هم که حجت الان در بازداشت موقت قرار دارد طبق قانون خانواده منتظرند که هر چه زودتر وضعیت حجت مشخص شود و بازپرس پرونده تصمیم بگیرد.

 

 

 

 

 

آقای شجاعی علت فشاربه دانشجویان ودادگاهی کردن آنها و صدور احکام قضایی چیست ؟

 

 

علت این امر دقیقا مربوط به دانشگاه است و تقریبا هیچ کدام از دانشجویان تحت فشار از جمله حجت عربی فعالیتی خارج از اصول و قوانین دانشگاه نداشته اند منتها چون مسولین نمیتوانند به صراحت اعلام کنند با فعالیتهای مسالمت آمیز آنها در فضای دانشگاه مشکل دارند به بهانه هایی مثل فعالیت در فیس بوک یا بحث سر کلاس درس متوسل می شوند . اما اینکه دلیل این برخوردها چیست، اصولا دو هدف اصلی در روند جاری در سرکوب دانشجویان وجود دارد .

 

 

یکی اینکه کلیه دانشجویان فعال را سرکوب کنند و محیط دانشگاهها را منفعل کنند . در واقع دور باطلی آغاز شده . مسولین با محدود کردن آزادی های آکادمیک دانشجویان را تحت فشار قرار می دهند . دانشجو دست به اعتراض می زند و با اعتراضش دانشگاه دست به سر کوب، تهدید و محرومیت دانشجو می زند و عمدتا آنها را از تحصیل محروم می کنند . وقتی دانشجو به محرومیت از تحصیلش اعتراض می کند بازداشت می شود و به دادگاه برده می شود . دومین دلیل اینگونه فضارها و محدودیتها هم اینست که اصولا در دراز مدت مدیران و افراد تاثیر گذار برامور کشوراز دانشگاه وارد جامعه می شوند . حکومت با محدود کردن و جدا سازی اینگونه دانشجویان معترض سعی دارد امکانات وفضا را به نیروهای هم فکر خودش بسپارد .