جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اتحادیه اروپا ۱۸۰ شرکت و مقام جمهوری اسلامی را به لیست جدید تحریم اضافه کرد

Posted: 01 Dec 2011 06:19 AM PST

 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، وزرای خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز پنجشنبه اول دسامیر خو،د بر سر افزودن بيش از يکصد و هشتاد نام حقيقی و حقوقی ايرانی (شامل شرکتهای تجاری و مسوولان نظام) به فهرست تحريمهای خود به توافق رسيدند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از رویترز، اين تحريمها به دليل انصراف تهران از مذاکره با جامعه جهانی درباره برنامه حساس اتمی اش صورت می گيرد.


در عين حال، نشست وزرا در بروکسل ، درباره ادامه بررسی برای تحريمهای بيشتر، عليه منابع انرژی ايران نيز به توافق رسيدند.


کشورهای اتحاديه اروپا، درباره هدف گيری منابع نفتی ايران و يا مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی اين کشور نظرات مشابهی ندارند.


پيش از اين ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا ابراز اميدواری کرده بود که تحريمهای اتحاديه اروپا بتواند به تاثيرات جدی بر اقتصاد ايران بينجامد.


تحريمهای تازه اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی پس ازبحرانی صورت می گيرد که بر اثر حمله به سفارت بريتانيا در تهران ميان بريتانيا و اعضای اتحاديه اروپا با ايران در گرفته است.


اما به گزارش بی بی سی، وزیر امور خارجه بریتانیا تأکید کرده است که تحریم های امروز مربوط به برنامه اتمی ایران است و ربطی به حمله به سفارت ندارد.


پیش تر دولت های فرانسه و بریتانیا اعلام کرده بودند که پیشنهاد تحریم خرید نفت از ایران را در این نشست مطرح خواهند کرد.


گفتنی است، در پی انتشار گزارش هشتم نوامبر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار شامل جزئیاتی از جنبه های احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران بود، موج تازه ای از تشدید تحریم ها علیه ایران آغاز شد.


هنوز جزئیات و اسامی شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی گنجانده شده در لیست تحریم های اول دسامبر اتحادیه اروپا، منتشر نشده است.

هفت پرده: از قلندربازی لطفی تا ضریح فرشچیان برای کربلا

Posted: 01 Dec 2011 07:17 AM PST

سعید زندگانی
جرس: دراولین پرده به واکنش اهالی موسیقی ایران در برابر حرفهای لطفی می پردازیم که میلاد کیائی آنرا "قلندربازی" می نامد؛ در پرده دوم از "جدائی نادر از سیمین" خبر می گیریم که یک گام دیگر به پیروزی در اسکار نزدیک تر شده است؛ در پرده سوم از مشکلات اکران فیلم "عصرروزدهم" ساخته مجتبی راعی با خبر می شویم؛ در پرده چهارم تور جهانی آثار پنج نقاش ایرانی را از پاریس تا هیوستون پی می گیریم؛ در پرده پنجم به نمایشگاه عکسهای قدیمی تعزیه در تالار وحدت تهران سر می زنیم؛ در پرده ششم پای درددل "فرمان فتحعلیخان" می نشینیم که به خاطر شکل و شمایل درویشی، از رفتن روی صحنه ممنوع شده است؛ و در آخرین پرده به رونمائی اولین پنجره از ضریح کربلای معلی می رویم که استاد فرشچیان آنرا طراحی کرده است. 


میلاد کیائی و قلندر بازیهای لطفی


موضع گیریهای  محمدرضالطفی علیه شجریان در مصاحبه با مجله "آسمان" و ایراد از همکار دیرینش که چرا برای انعکاس نظراتش از رسانه های بیگانه مانند صدای آمریکا و بی بی سی استفاده کرده است، خواسته یا ناخواسته، همزمان شد با شروع بحران سیاسی بین جمهوری اسلامی و انگلستان. رسانه های حکومتی از این همزمانی استفاده کرده و موسیقی دانانی را که با حکومت همسوئی ندارند، مورد نکوهش قراردادند؛ از جمله خبرگزاری "فارس" که در مطلبی با عنوان "شارلاتانیزم رسانه ای بی بی سی علیه محمدرضا لطفی" در انتقاد از حسین علیزاده و حمید متبسم نوشت: "گرچه بسیاری از اساتید موسیقی حاضر به هم‌صدا شدن با دشمنان ملت ایران نشدند ولی متاسفانه حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده‌ای که در دامان انقلاب رشد کرد و به لطف میدان‌هایی که به او داده شد در این جایگاه قرار گرفت، همچنین حمید متبسم نوازنده‌ای که از شاگردان محمدرضا لطفی بوده، فریب سفره رنگین پیر استعمار را خوردند"!


علیزاده ضمن اعلام این مطلب که نمی داند سخنان لطفی حرفهای خود اوست یا از موضع یک مقام دولتی بیان می شود، به "بی بی سی" گفته بود که اگر شجریان دست همکاری به لطفی می داد، احتمالا امروز شاهد قضاوت دیگری از او بودیم؛ و حمید متبسم اعلام کرده بود که دوست دارد لطفی را با همان روزهای اوجش، یعنی اول انقلاب و زمان تشکیل کانون "چاووش" مورد قضاوت قرار دهد و نه حالا!


در این حال، یکی از همدوره های لطفی، سنتور نواز و آهنگساز با سابقه میلاد کیائی، در گفت و گو با یک رسانه داخلی مطالب تازه ای در مورد لطفی منتشر ساخت. کیائی که می گوید پنجاه سال است لطفی را می شناسد، ضمن اعلام این مطلب به خبرگزاری "مهر" گفت: "لطفی با چه هدف و انگیزه ای به خودش اجازه می دهد که آواز بخواند؛ آوازی که بیشتر به فریاد کشیدن شبیه بود و البته به گفته خودش قلندری می کرد درحالی که جایگاه این قلندری ها متعلق به صحنه موسیقی نیست بلکه جای این نوع خودنمایی ها در خانقاه و یا گود زورخانه است در نهایت انجام حرکت های درویش مسلکانه که به نام عرضه هنر موسیقی مطرح می گردد نوعی توهین و تحمیق تماشاگر محسوب می شود"!


کیائی در بخشی از این گفت و گو به گذشته سیاسی لطفی پرداخته و می گوید: "لطفی به نوعی در جریان های انقلاب هم فعال بود، به خوبی به یاد دارم که در اوایل انقلاب سازش را دست گرفت و در سفارت آمریکا به نشان اعتراض ساز زد و به اصطلاح موضع ضد آمریکایی خود را نشان داد و به نوعی ابراز عقیده کرد که البته هر نوع ابراز عقیده ای محترم است ؛ اما در ادامه چنین موضع گیری درست در اوج روزهای جنگ و بمباران هموطنان متوجه شدیم که لطفی در آمریکا دیده شده است و سالها بعد از جنگ هم خود من به دفعات او را در نیویورک دیدم. یکی از اشکالاتی که در دیدگاه و جهانبینی لطفی وجود دارد این است که او دچار سیاست زدگی شده است و هرلحظه هم دیدگاه خود را تغییر می دهد و به یک رنگ درمی آید تا جائیکه وقتی پس از سالها اقامت در آمریکا به ایران آمد بار دیگر تغییر موضع داد و متاسفانه هنر خود را آغشته به سیاست و مسائل غیر هنری کرد. البته آنچه مسلم است داشتن مواضع سیاسی حق هر انسانی است چراکه دیدگاه و جهانبینی او را تعریف می کند اما سیاسی کردن هنر امری نا پسند است و به گواه تاریخ شاهد هستیم که هنرمندی که هنر خود را به سیاست آمیخته کرده است به نتیجه خوبی نخواهد رسید."


"جدائی نادر از سیمین"، یک گام دیگر تا اسکار


فیلم تحسین شده "جدائی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی، یک گام دیگر به دریافت جایزه اسکار نزدیکتر شد و از نگاه اعضای انجمن منتقدین فیلم نیویورک به عنوان بهترین فیلم خارجی نمایش داده شده در ایالات متحده آمریکا برگزیده شد.این فیلم که نمایش آن از همین ماه در آمریکا آغاز می شود، چند روز قبل هم فیلم برگزیده جشنواره فیلم "آسیا پاسیفیک" معرفی شد و از سوی کارشناسان سینمائی جهان نیزعنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای سال جاری میلادی در جشنواره های سینمائی شناخته شد که مهمترین جوایز آن دریافت سه خرس طلا و نقره در جشنواره معتبر"برلیناله" آلمان بود.


در گزینش انجمن منتقدین فیلم نیویورک که گزینشهای آن نقش موثری در پخش جوایز اسکار دارد، "مریل استریپ" بازیگر توانای سینمای آمریکا به خاطر بازی در نقش "مارگارت تاچر" در فیلم "بانوی آهنین" به عنوان بهترین بازیگر زن و "براد پیت" برای بازی در فیلم "مانیبال" به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شده اند. فیلم سیاه و سفید و صامت "هنرمند" ساخته "میشل هازاناویسیوس" به عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدین فیلم نیویورک معرفی شده است.


اما در میان تاثیرگذارترین فیلمهای سال، در کنار "جدائی نادر از سیمین" به فیلمهای دیگری برمی خوریم که برخی از آنها می توانند در جوایز اسکار نیز رقیبی سرسخت برای اصغر فرهادی در گزینش بهترین فیلم خارجی باشند. جدی ترین رقیب فرهادی در اسکار، "نوری بیلگه جیلان" فیلمساز ترک است که با فیلم "روزی روزگاری از آناتولی" بعنوان نماینده ترکیه در اسکار حضور دارد. این فیلم در جشنواره معتبر کن در فرانسه جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. از آنجا که این روزها آمریکا و جهان غرب حساب ویژه ای برای ترکیه بازکرده اند، بعید نیست که مراسم اسکار نیز لطف ویژه ای به فیلم نماینده ترکیه از خود نشان دهد!


در کنار "جدائی نادر از سیمین" و "روزی روزگاری از آناتولی"، در فهرست تاثيرگذارترين فيلم‌هاي جشنواره های جهاني در سال 2011 فیلمهای «پسري با يك دوچرخه» ساخته برادران داردن، «ما يك پاپ داريم» از ناني مورتي، «فاوست» ساخته الكساندر سوكوروف از روسيه و فيلم «هنرمند» ساخته "ميشل هازاناويسيوس" از فرانسه به چشم می خورند. "فاوست" برنده شیرطلائی جشنواره ونیز و نماینده روسیه در اسکار امسال است.


"عصر روز دهم" در پیچ و خمهای نمایش


مجتبی راعی فیلمساز شناخته شده ایرانی می گوید که نمی داند چرا اینهمه سنگ برسر راه نمایش آخرین ساخته اش "عصر روز دهم" می اندازند، در حالیکه این فیلم یک اثر عاشورائی است و سینماها و تلویزیون باید از نمایش آن در ایام سوگواری ماه محرم کمال استقبال کنند. این فیلمساز حتما می داند و به زبان نمی آورد که گناه فیلم او چیزی نیست جز اینکه نگاه حکومتی به عاشورای حسینی و ماه محرم ندارد و همین کافی است که نتواند حمایت ارگانها و نهادهای دولتی را به خود جلب کند!


فیلمساز درگفت و گو با خبرگزاری "ایسنا" گفته است: "بسيار متاسفم كه در محرم امسال فيلم «عصر روز دهم» در پيچ وخم‌هايي گير كرده و به پخش تلويزيوني نمي‌رسد." او که این فیلم را سال گذشته در حال اكران داشت در این مورد گفت: "اين فيلم وقتي در اكران نابود شد، احساس كردم اين سينما مسير درستي ندارد چون فيلم هنري نبود كه كسي به ديدن آن نرود؛ كار جذابي محسوب مي‌شد. بنابراين بايد پرسيد اين سينما به كجا مي‌رود كه در آن «عصر روز دهم» هم مي‌سازي، جايگاهي ندارد؟"


راعي خاطرنشان كرد:‌ "با شرايطي كه براي اين فيلم در اكران به وجود آمد نگران پخش تلويزيوني‌اش هستم كه ناگهان و بدون زمينه چيني پخش شود و در واقع يك بار ديگر در تلويزيون به آن بي مهري شود. آنطوركه مطلع شدم، هنوز اين فيلم توسط تلويزيون خريداري نشده است اما تلويزيون مي‌توانست بخش‌هايي از اين فيلم را كه در ظهر عاشورا در حرم امام حسين(ع) فيلم‌برداري شده را بگيرد و آنها را پخش وبراي پخش كامل اين فيلم زمينه‌سازي کند."


این فیلمساز که "عصر روز دهم" را طی دوسال حضور در ایام عزاداری ماه محرم در کربلا فیلم برداری کرده است، طرح مستند شاعرانه‌اي در خصوص عاشورا دارد كه اميدوار است ساخت آنرا بتواند به زودی آغاز کند. "عصر روز دهم" نخستين پروژه سينمايي است که براي اولين‌بار در شهرهاي کربلا و نجف توليد شده است. در اين فيلم از منظر تازه و متفاوتي به مفهوم دوستي مردم ايران وعراق نگاه شده است. داستان اين فيلم از خرمشهر و دردوران جنگ ايران و عراق آغاز مي‌شود و زندگي يك خانواده را به تصوير مي‌كشد. جنگ باعث جدايي آن‌ها مي‌شود و بعد از وقايع ديگري از جمله سقوط صدام و جنگ آمريكا و عراق آن‌ها همديگر را پيدا مي‌كنند. در اين فيلم هانيه توسلي، احمد مهران‌فر، صغري عبيسي، سليمه رنگزن و الهام حميدي به ايفاي نقش پرداخته‌اند.


ایران - اروپا - آمریکا، با آثار پنج نقاش ایرانی


آثار پنج نقاش و طراح ایرانی را موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به پاريس مي‌برد تا از آنجا در یک تور معتبر بین المللی، به مادرید و سپس هیوستون برساند. اين موزه كه از آن تحت عنوان بزرگ‌ترين موزه هنرهاي دكوراتيو جهان ياد مي‌شود، اعلام كرده که آثار ده طراح و نقاش معاصر از جمله پنج هنرمند ايراني را زمستان امسال در موسسه هنر عرب در پاریس به نمایش می گذارد. آثار بابک گلفر، بیتاقزل ایاق، منیرشاهرودی،سودي شريفي و هديه شفيعي به‌عنوان پنج هنرمند ايراني دركنار عايشه خالد (پاكستان)، ‌رشيد قريشي (الجزاير)، هزيم المستيكاوي (مصر)، هيوا قهرمان (عراق) و نورعلي چگني (پاكستان) در قالب يك رويداد بزرگ از هنرهای تجسمی در گالریهای جهان به نمايش گذاشته مي‌شود. مقصد بعدي اين نمايشگاه، مادريد است که آثار این ده هنرمند در طول زمستان امسال تا پایان تابستان، در موزه هنرهاي زيباي اين شهر روي ديوار مي‌رود. اين تور، پائیز آینده به آمریکا می رسد و در مركز هنري كانتور هيوستون آمريكا مستقر می شود که نمایشگاه آثار در این مرکز تا پایان سال میلادی طول می کشد.


اين نمايشگاه مهم در ادامه برپايي جايزه موزه ويكتوريا و آلبرت معروف به جايزه «جميل» است كه از سوي شخصي به نام "محمد عبداللطيف جميل" حمايت مي‌شود و ده هنرمند نامبرده، برگزیدگان امسال این جایزه هستند. رشيد قريشي از الجزاير برنده اول این جایزه است. در دوره اول برپايي اين رويداد هنري، جايزه نخست به مبلغ 25 هزار پوند به افروز عميقي هنرمند ايراني ساكن آمريكا اعطا شد. در آن دوره پرويز تناولي، مجسمه‌ساز پيشكسوت كشورمان نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت داوری حضور داشت. "مارک جونز" مدیر موزه "ویکتوریا و آلبرت لندن" می گوید که موزه می کوشد برخی از برنامه‌هاي هنر اسلامي خصوصا هنرمندان خاورميانه را حمایت کند و تاسيس جايزه جميل در راستاي اين برنامه‌ها بوده است. اين جايزه براي آن تدارك ديده شد تا از يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين فرهنگ‌هاي جهان تجليل و قدرداني شود و در عين حال موجبات فهم عميق‌تر هنر اسلامی فراهم آید.


نمایشگاه عکسهای قدیمی تعزیه در تالار وحدت


یک نمایشگاه جالب و کم نظیر از عکسهای قدیمی تعزیه در محوطه تالار وحدت تهران برپاست که برای گشایش آن هیچ مقام دولتی و مسئول قدم رنجه نکرد و نیامد! علیرضا قاسم خان دبیراین نمایشگاه که عنوان آن "به تماشا" است، با اعلام این مطلب از نمایش قدیمی‌ترین عکس‌های تعزیه ایران انتخاب شده از مجموعه آلبوم کاخ گلستان خبرداد و به خبرگزاری "ایلنا" گفت: "مجموعه "شبیه آیینه" را در سال 86 برای چاپ آماده کردم که شامل عکس‌هایی از تعزیه در دوره قاجاریه بود. ازآنجا که این کتاب نایاب شد، امسال با مساعدت مدیریت تالار وحدت، مدیریت مجموعه کاخ گلستان موافقت کرد که حدود 33 قطعه از عکس‌هایی را که در این کتاب چاپ شده بود آماده‌سازی کنند و در نمایشگاهی همزمان با محرم نمایش دهند. این نمایشگاه شامل قدیمی‌ترین عکس‌های تعزیه ایران است که جزو اسناد تاریخی هم محسوب می‌شود."


قاسم خان هدف این نمایشگاه را شناخت و فهم هنر تعزیه در یکصد سال پیش عنوان کرد و گفت: "در این نمایشگاه عکس‌هایي از ابزار،اشخاص و مکان‌های اجرای تعزیه همچون تکیه دولت به نمایش گذاشته شده است. دربرخی از این عکس‌ها ابزارهایی نشان داده شده كه امروز در تعزیه یا استفاده نمی‌شود و یا به نوعی منسوخ شده‌اند." وی بازید از این نمایشگاه را برای محققین تعزیه، بازیگران تعزیه و سازندگان ابزار تعزیه مفید و مثمرثمر عنوان کرد و گفت: "شرایطی که این نمایشگاه به وجود می‌آورد، ما را راهنمایی می‌کند به سمت هنر تعزیه در کشور. علاقه من به پژوهش در سینما و فیلم مستند است و در یکی از تحقیقاتم به این مجموعه رسیدم و به عنوان یك پژوهشگر هیچ ابایی نمی‌بینم که به حوزه‌های مختلف هنر سر بزنم. این نمایشگاه فرایند یک سال و نیم فعالیت و پژوهش در کاخ گلستان است."


وی در ادامه به شرایط نگهداری این عکس‌ها اشاره و گفت: "این عکس‌ها در آرشیو کاخ گلستان نگهداری می‌شوند. شیشه این عکس‌ها به دلیل آنکه چند سال از عمر آنها می‌گذرد، دچار تعییرات شیمیایی می‌شود لذا نگهداری اين آثار به شرايط خاصي نياز دارد. ازطرفي از آلبوم خانه خارج شدن آنها نيز منجر به آسیب به آنها می شود." وی در پایان به چاپ 54 عکس از مجموعه آلبوم خانه کاخ گلستان در کتابچه نمایشگاه اشاره كرد و اعلام کرد که نمایشگاه "به تماشا" تا پایان ماه محرم در تالار وحدت ادامه خواهد داشت.


فرمان فتحعلیخان با شکل و شمایل درویشی ممنوع!


او خواننده پاپ است اما با شکل و شمایل درویشی! اشعار عرفانی را به شیوه ای آمیخته از قوالی در پاکستان و موسیقی پاپ با گیتار اجرا می کند و با همین شیوه توانسته برای خود طرفدارانی پیدا کند و کنسرتهایش تماشاگران پرتعدادی داشته باشد. اما چند ماه است به او اطلاع داده اند که مجوز کنسرت ندارد و نمی تواند در جائی روی صحنه برود و صدایش نیز از هیچ رسانه ای پخش نخواهد شد. خودش می گوید دلیل این ممنوعیت را نمی داند؛ اما به نظر می رسد که می داند جلوگیری از کار او هم وابسته به همان محدودیتهائی است که در جمهوری اسلامی برای دراویش به وجود آورده اند؛ اگرچه او می گوید درویش نیست!


فرمان فتحعليان در گفت و گو با خبرگزاری "ایلنا" در مورد خبر "ممنوع الصحنه" بودنش می گوید: "متاسفانه از اواخر تابستان اعلام كردند كه من نمي‌توانم فعاليت صحنه‌اي داشته باشم و صدايم از هيچ رسانه‌اي پخش نمي‌شود. اين ماجرا را از حراست وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنين مديران فرهنگي پيگيري كرده‌ام، اما هنوز به نتيجه قطعي و جواب مشخصي نرسيده‌ام." اين خواننده در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين ممنوعيت به دليل محدوديت براي كساني است كه بنظر مي‌رسد جزو دراويش هستند يا ظاهري شبيه به آنها دارند، خاطرنشان كرد: "معلوم نيست؛ شايد هم اينگونه باشد. اما آنچه مهم است اينكه من دوريش نيستم اما شخصيت حضرت علي(ع) را ازنظر شخصي بسيار دوست دارم"!


فتحعليان با تاكيد بر اين موضوع كه موسيقي من موسيقي مذهبي است و نه وابسته به هيچ مرام و مسلك خاصي، گفت: "من يك هنرمند هستم و آرايش ظاهري مانند ريش و موي بلند را دوست دارم و اين به معناي درويش بودن من نيست؛ چراكه درويش بودن ويژگي‌هايي دارد كه من آنها را نداشته و ندارم." اين هنرمند بااظهار تاسف از وضعيت كاري‌اش درحال حاضر گفت: "اكنون هيچ شغلي ندارم و در كنج خانه هستم. اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد به اجبار بايد بروم و در آژانس مسافرتي كار كنم." محمد ميرزماني مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد در پاسخ به سوال "ایلنا" درباره دلايل ممنوعیت کار فتحعلیخان صحبتي نکرد و تنها به اين جمله بسنده كرد كه: "درپي رفع ممنوعيت اين خواننده هستيم و به زودي اين قضيه حل خواهد شد"!


در همین حال خبرگزاری "مهر" در مورد این خبر نوشته است که این خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفته: در آخرین کنسرتی که در برج میلاد داشته است از سیروس الوند کارگردان سینما که در سالن حضور داشته اند دعوت کرده که به روی صحنه آید ؛ این خواننده هنگام دعوت از این کارگردان اسم یکی از فیلم های قبل از انقلاب او را که داریوش اقبالی در آن آواز خوانده بود بیان می کند و در ادامه الوند هم می گوید که این فیلم به واسطه اسم من نبود که ماندگار شد بلکه با بازی خوب و آواز "داریوش" بود که معروف شد . پس از بیان این اظهارات دفتر موسیقی حکم به ممنوع الکار شدن او می دهد.


کربلای معلی و ضریحی دیگر از فرشچیان


چند سال از روزگاری می گذرد که استاد محمود فرشچیان هنر طراحی خود را در ساخت ضریح امام هشتم شیعیان در مشهد به کار گرفت و حالا که آن ضریح در جای خود آرام گرفته است، مشغول ضریحی است که برای بارگاه امام سوم شیعیان در کربلا تدارک دیده است و اولین پنجره آن در آغاز ماه محرم با حضور وی در فرهنگسرای نیاوران رونمائی شد. فرشچیان این کار را اوج هنر طراحی خود می داند.


به گزارش خبرگزاری "فارس" این ضریح با طراحی و نظارت محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران، خوشنویسی استاد محمد حسینی موحد، گروه قلم‌زنی به سرپرستی خدادادزاده در کارگاه نجاری آستانه حضرت معصومه در شهر قم در حال ساخت است. این ضریح در مساحت 86/22 متر مربع با بیست پنجره ساخته می‌شود که در آن از طلای ۱۸ عیار، نقره، مس، استیل و چوب ساج استفاده شده است.


محمود پارچه‌باف مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین‌درباره ساخت این ضریح می گوید: "کار ساخت این ضریح بیش از دو سال است که در شهر قم آغاز شده و هم‌اکنون در مراحل پایانی کار قرار دارد و سال آینده کار ساخت این ضریح به پایان می‌رسد و به کربلای معلی منتقل می‌شود. در ساخت این ضریح از 120 کیلو طلای خالص ۱۸ عیار ، ۵۱۰۰ کیلو نقره خالص و ۵۵۰۰ کیلو چوب ساج استفاده شده است. برای تاج ضریح و خطوطی که روی ضریح نقش می‌بندد از طلای خالص با عیار ۲۱ استفاده شده است که کار خوشنویسی این ضریح را نیز استاد موحد بر عهده دارند و تاکنون حدود ۴۰ درصد کار زرگری خطوط انجام شده است و زرگرها مشغول لحیم‌کاری هستند."


مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) با اشاره به حضور ۸۵ نفر استاد و هنرمند در پروژه ساخت این ضریح گفت: "این ضریح با حضور هنرمندان اصفهانی، شیرازی و قمی ساخته می‌شود که کار قلم‌زنی روی نقره را استادان اصفهانی در قم انجام داده‌اند که روی ضریح در کارگاه مرکزی نصب خواهد شد. استاد فرشچیان کار طراحی اصلی و نظارت بر اجرای این ضریح را بر عهده دارند و تلاش ما این است که زمان را نیز از دست ندهیم و کار را به زودی آماده نمایش عموم کنیم و سال آینده نیز به کربلای معلی انتقال دهیم. طراحی ضریح مطهر ۷۲ تن را نیز محمود فرشچیان انجام داده‌اند و کار پیکره چوبی این ضریح نیز به پایان رسیده است و هنرمندان مشغول کار قلم‌زنی روی نقره و زرگری خطوط و اسامی ۱۴ معصوم هستند که در نهایت روی ترنج این ضریح نصب می‌شود، همچنین کار گره چینی، معرق، مقرنس و یزدی بندی داخل ضریح نیز در شیراز انجام شده و به قم منتقل شده است که در آینده نزدیک روی ضریح نصب می شود و کارهای دیگری همچون نورافشانی ضریح نیز طراحی آن انجام شده و امور اطفاء حریق و دوربین‌های مدار بسته داخل ضریح نیز انجام شده است که امیدواریم به سرعت تمام شود و همزمان با ضریح امام حسین(ع) آماده انتقال به کربلای معلی شود."

دفتر خاتمی مدعیات سایت وابسته به سپاه را تکذیب کرد

Posted: 01 Dec 2011 05:54 AM PST

جـــرس: در پی دروغ پردازی رسانه های وابسته به محافل امنیتی و نظامی مبنی بر "تشویق بعضی افراد توسط محمد خاتمی به تحرکات و نامه نگاری های خاص"، دفتر ریس جمهور سابق ایران این ادعا را کذب و در "تداوم تهمت ها و دروغ پراکنی های مستمر" ذکر کرده است.


سایت جوان آنلاین، وابسته به محافل اطلاعاتی در سپاه، با انتشار گزارشی در هشتم آذرماه، مدعی شده بود که "محمد خاتمی مشوق محمد نوری زاد در اقدامات رسانه ای اخیر و نامه نگاری هایش به رهبری بوده است."


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید محمد خاتمی، دفتر رئیس جمهور پیشین ایران، "دروغ‌پردازی سایت جوان‌آنلاین، رسانه‌ وابسته به سپاه پاسداران، را تکذیب و آن را در ادامه تهمت ها و دروغ پراکنی های مستمر، ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت : "در ادامه تهمت ها و دروغ پراکنی های مستمر، اخیراً سایت وابسته به یکی از نهادها، مطلبی را مبنی بر تشویق بعضی افراد توسط سید محمد خاتمی به تحریکات و تحرکات و نامه نگاری های خاص منتشر کرده که به کلی عاری از حقیقت بوده و تکذیب می شود."


گفتنی است، طی ماههای اخیر، رسانه های وابسته به محافل امنیتی و نظامی، همچون رجاء نیوز، فارس، جوان‌آنلاین، جهان نیوز و هفته‌نامه صبح صادق (ارگان سپاه)، با جو سازی و انتشار اخبار کذب، سعی در اختلاف افکنی و شبهه در جنبش سبز، اصلاح طلبان و مخالفین حکومت داشته و در آخرین عملیات خود، هفته گذشته اقدام به انتشار تکذیبیه ای از سوی چند زندانی سیاسی در برابر نامه ۳۶ زندانی سیاسی کردند، که بلافاصله توسط جنبش و این افراد تکذیب گردید، اما این تکذیبیه خارج از اسلوب حرفه ای، در سایت های دروغ ساز، منعکس نشد.


واکنش موسوی خوئینی ها به نامه پنج نفر از همراهان اسدالله لاجوردی

Posted: 01 Dec 2011 05:29 AM PST

در خصوص وقایع دهه اول انقلاب
 جـــرس: در پی انتشار نامه ای که خبرگزاری فارس مدعی شده بود "پنج تن از یاران اسدالله لاجوردی، دادستان اسبق تهران به محمد موسوی خوئینی ها نوشته و به وی حمله کرده اند"، این فعال اصلاح طلب به این نامه پاسخ  و برخی مسائل مطرح شده را مورد تحلیل قرار داد.


به گزارش تارنمای «آهنگ راه»، وبگاه شخصی دبیر کل مجمع روحانیون، وی ابتدائا در واکنش به این نامه خاطرنشان می کند: "پس از انتشار توضیحات اینجانب درباره پرونده انفجار نخست وزیری در تاریخ ۲۲/۷/۹۰ تحت عنوان: از آقای خوئینی‌ها بپرس رجایی و باهنر را چه کردی؟/ ماجرای پرونده انفجار، روز گذشته مطلبی تحت عنوان پاسخ جمعی از یاران شهید لاجوردی با امضاء پنج نفر منتشر شد که متن آن را به نقل از خبرگزاری فارس در اختیار خوانندگان محترم قرار می دهم، سپس نکاتی چند به عرض می رسانم."


در ادامه، نامه این پنج نفر به صورت کامل و آنچه تحت عنوان «یک بار برای همیشه تاریخ» توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، آمده است، که بخشی از آن به این شرح می باشد:

"... امروز در مقابل این همه بی‌حرمتی به خون پاک شهیدان سکوت را جایز ندانسته و با اعتذار و پوزش از رهبر عظیم الشأنمان درپاسخ به مطالبی که در سایت منسوب به خوئینی‌ها و تحت عنوان ((از خوئینی‌ها بپرس رجائی و باهنر را چه کردی؟))درج گردیده است .. به قصد قربت و انجام وظیفه، می‌خواهیم دین خود را به شهدا ادا نمائیم ...اما اگر رهبر و ولی‌مان به مصلحت بدانند ((یک‌بار برای همیشه تاریخ)) پرده از رازها و هزاران سؤال و چراهایی که در پرونده ای که به امر امام راحل بدون هیچ گونه اظهار نظر قضایی بسته شده است و آن را (( پرونده هشت شهریور )) ، (( پرونده انفجار نخست وزیری )) ، (( پرونده شهادت رجایی و باهنر )) و هر کس آن را به نامی می شناسد ، برداشته شود ، تا اذهان جامعه بی هیچ شائبه ای در جریان آن وقایع قرار گیرند، (( تا سیه روی شود هر که در او غش باشد )) و قضاوت را به امت بیدار و مقاوم و صبور این نظام مقدس الهی واگذاریم ...الحمدلله به کوری چشم آنان که تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی را در این برهه از زمان قدرت طلبی تلقی می نمایند ، حکومت اسلامی بیش از هر زمان به اوج بالندگی و ثبات سیاسی اجتماعی در جهان دست یافته است و بی نیاز از تمسک به حربه های حباب گونه ای است که در این و آن برایش بتراشند و آنچنان محکم و استوار سکان دار این حرکت خروشان در عرصه جهانی نقش ایفا می نامید، که همگان انگشت بر دهان ، جز نظاره گری طرقی نمی بینند."


نامه منسوب به پنج یار لاجوردی، در ادامه با حمله به مخالفان آورده است: "واقعا چگونه می خواهید ذهن جامعه را از آن چه که بدست آمده و دریافته است و تحقق پیش بینی های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دنیا و در قلب شیطان بزرگ و استکبار جهانی جلوه گر شده است، را با طرح اینگونه مسائل به کنار بزنید مگر می شود خورشید را پنهان کرد؟ زهی خیال باطل، ما هم برای روشن شدن ذهن جوانان بسیجی مان این حماسه سازان عرصه های دفاع مقدس و سازندگی و حضور همه جانبه در صحنه های بیداری ، نکاتی را در حد ضرورت می گوئیم گرچه در مقاطع زمانی مختلف شمه ای از آن را در ادبیات گوناگون و نشریات دریافت داشته اند : (( ویژه نامه نشریه ایران در فتنه ۸۸ )) و در این مقال صرفاً در حدی که موجب سوء استفاده ضد انقلاب و منافقین تروریست قرار نگیرد ، توضیح خواهم داد و ناگفته ها را به زمانی که مصلحت اقتضاء نماید ، وا می گذاریم .
بسیجیان عزیز بدانید؛ که می دانید در طی سالیان ۶۰ و ۶۱ و ۶۲ که گروهکهای ضد انقلاب با چنگ و دندان و استفاده از هر سلاح به جان امت حزب الله یورش بردند، این دستگاه قضایی و دادستان انقلاب اسلامی تهران بود که با تلاش بی وقفه و شبانه روزی عرصه را بر آنها تنگ کرد. که یا دستگیر و مجازات شدند و یا به دامان اربابان خود گریختند و باید کسانی که خود را همطراز مجاهدان سالهای آتش و خون می شمارند، پرسید به چه کاری مشغول بودند و چرا بر زبانشان قفل زده بودند و با چه رویی امروز می خواهند، ننگ حمایت های صهیونسیتی را در فتنه ۸۸ از دامان خود بزدایند، مگر ملّت به این زودی فتنه ۸۸ و عوامل وابسته و جیره خوار استکبار جهانی و حامیان آنها را به فراموشی سپرده است، قطعاً اینطور نیست، بلعکس، نه تنها از یاد نخواهد برد، بلکه آرزوی حضور دوباره آنان را در صحنه ی انتخابات آتی که با این حربه های پوشالی به میدان آمده اند، به یأس مبدل خواهد ساخت."


این نامه آورده است: "فرزندان انقلابی امت شهید پرور در دادستانی انقلاب اسلامی به تمامی زوایای پنهان این پرونده پی برده و عوامل آن را شناسایی کردند؛ اما درست در زمانی که به حساس ترین مرحله رسیدند خواستند با احضار و تحقیق از آخرین حلقه ی این زنجیره پنهان پرده از راز خیانت و همکاری عده ای که توسط شخص خوئینی ها در جریان پیشرفت و روند پیگیری پرونده قرار گرفته بودند، مانع از این راز گشایی شدند.
زیرا اینطور که در رفتار و عملکرد ایشان بر می آمد گویا از ابتدا خوئینی ها با هماهنگی همین جریان به بازدید از زندان و مستقیماً ملاقات با علی اکبر تهرانی تشریف فرما شدند و قصد داشتند که به نحو کامل آثاری را که از این ماجرا وجود دارد از بین برده و با توجیه برخورد جناحی، بگویند به لحاظ اینکه شهید لاجوردی و همکارانش از جناح مخالف هستند این قضایا را ساخته اند و هیچ اتهامی متوجه کسانی که در مظان اتهام می باشند وجود ندارد و وقتی با نظر داگاه در مورد نقص پرونده علی اکبر تهرانی مواجه شدند تصمیم خود را عوض کردند زیرا نمی شد که صورت جلسه دادگاه و مسائلی که در آن مطرح گردیده است از بین برد و نادیده انگاشت و بهمین دلیل است که ایشان از تشریح محتوای پرونده خود داری می نمایند و از شهیدی چون لاجوردی (( مرد پولادین انقلاب )) اینگونه بیرحمانه یاد کرد، بهتر است خوئینی ها این قدرشناسی را برای همفکران خودشان نگه دارند و اگر چیزی در چنته دارند بیان کنند !! پس بدنبال چه هستند آن روز که در اوج قدرت بودند و کاری از پیش نبردند ؟ چرا امروز دوباره کوس رسوایی می نوازند ؟"


به گزارش «آهنگ راه»، محمد موسوی خوئینی ها در پاسخ به این نامه که با امضای احمد قدیریان – اصغر فاضل – حسین همدانی – مرتضی صالحی – محمد‌علی امانی آمده، نوشته است: "
"... نیازی به پرداختن به آن نمی بینم. از چند نفری که اسامی آنان در آخر این پاسخ آمده است تنها احمد قدیریان رابه خاطر می آورم، از همین رو عرض می کنم : جناب آقای قدیریان!قطعاً فراموش نکرده اید که از آغاز مسؤلیت بنده در دستگاه قضائی، جناب عالی نماینده دادستان کل کشور در امور مربوط به اسلحه و مواد منفجره بودید و تا زمانی که من در این سمت بودم ( تا پایان عمر امام) شما هم نماینده بنده بودید و قطعاً نیز ابراز ارادتهای مکرر خود را نسبت به اینجانب فراموش نکرده اید و نیز برای تأکید بر ارادت خود به اینجانب به یاد دارید از مرحوم شهید بهشتی درباره جایگاه من در انقلاب چه سخنی را نقل می‌کردید.
اکنون سؤال من از شما این است که چرا در تمام آن سالها که نماینده من بودید حداقل یک بار اطلاعات خود را درباره این پرونده و درباره آنچه از اقدامات مرحوم شهید لاجوردی می‌دانستید و در پرونده منعکس نبود با من در میان نگذاشتید؟ چرا در زمانی که دادستانی انقلاب برای آخرین بار این پرونده را به جریان انداخت شما حداقل برای یک بار لب به سخن باز نکردید واطلاعات خود را در اختیار من یا کسانی که مسؤل مستقیم پرونده بودند مانند آقای رئیسی قرار ندادید؟ چرا شما و آن چند نفر دیگر که با هم این پاسخ را امضاء کرده اید در همان زمان خود را به دفتر حضرت امام نرساندید و اطلاعات خود را در اختیار ایشان نگذاشتید؟ چه کسی جلوی شما را می گرفت ومانع شما می‌شد؟ حتماً نمیگوئید دسترسی به امام ممکن نبود و امام در حلقه محاصره اطرافیان بودند و…؟
جناب آقای قدیریان من پس از ارتحال حضرت امام-ره- در سمت مشاور سیاسی رهبری چندین سال به دفتر کارم در بیت رهبری رفت و آمد داشتم و جناب عالی مکرر در همان دفتر به دیدار من آمدید، حتماً به خاطر دارید – به دلیل صمیمیتی که ابراز میکردید- ریز ودرشت بسیاری از مسائل را با من در میان میگذاشتید؟ و در همان زمان شما ضمن انجام وظائفی که در بیت رهبری برعهده داشتید مسؤل حراست بنیاد مستضعفان نیز بودید و به خاطر دارید که از فساد موجود در درون بنیاد مستضعفانِ آن روز، چه اعداد وارقامی را به اطلاع من می رساندید؟
آیا هرگز به خاطرمبارک نرسید حداقل در یکی از این دیدارها به جای آن اطلاعاتی که در اختیار من قرار می دادید و من نیازی هم به آنها نداشتم از ماجرای این پرونده می گفتید؟
جناب آقای قدیریان! من رفتار امروز شما و دیگر دوستانتان را که میبینم و با رفتار شماها در گذشته مقایسه میکنم تنها به این میاندیشم که خدایا سیاست وقتی از مسیر الاهی خود منحرف میشود چه به روزگار بندگان تو می آورد و چگونه انسانها را در خود هضم میکند؟
جناب آقای قدیریان وعده افشاگری و دیگر اقدامات را داده اید چرا همین امروز اقدام نمیکنید؟ چرا رهبری را هزینه کارهای کرده و نکرده خود میکنید؟ بیائید تا دیر نشده است و تا آقایان حجج اسلام : نیّری، رازینی، رئیسی و دیگرانی که در جریان این پرونده بوده‌اند زنده اند( که عمرشان دراز باد) اطلاعاتتان رادر اختیار بگذارید. امروز قوه قضائیه مثل همه سالهای پس از رحلت حضرت امام دربست در اختیار دوستان شما بوده است، هرجا هم کم آوردید اطلاعات کمکتان خواهد کرد. چرا کار را به فردا و فرداهای نامعلوم حواله میدهید؟
جناب آقای قدیریان گویا شما و دوستانتان از گشودن پرونده ای که امام دستور مختومه شدن آن را داده اند شرعاً و قانوناً پروائی ندارید، اکنون که چنین است پس معطل چه چیزی هستید؟ نترسید، اقدام کنید ولی هشدار می دهم که از یک چیز بترسید و آن افشا شدن آن دستهائی است که امام فرمودند: من از اول می دانستم دستهائی در کار است که می خواهند افرادِ به درد بخور را از ما بگیرند و خود جای آنها را بگیرند."


تجمع گروهی از دیپلمات های مستقر در ایران، مقابل باغ سفارت بریتانیا

Posted: 01 Dec 2011 05:08 AM PST

در اعتراض به حملات اخیر
 جـــرس: در حالیکه اجماع کشورهای اروپایی در محکومیت حمله به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران ادامه دارد، ظهر پنجشنبه گروهی از سفرا و دیپلماتهای کشورهای خارجی در حمایت از بریتانیا، با حضور در مقابل باغ قلهک خواستار ورود به این باغ شدند.


بر اساس گزارش رسانه ها، سفیران و دیپلمات های برخی از کشورها که خبرگزاری امنیتی فارس، آنها را "حامیان رژیم سلطنتی انگلیس" ذکر کرده، با خودروهای سیاسی خود پشت درب باغ قهلک حضور یافته و خواستار ورود به محوطه این باغ شدند.


خبرگزاری فارس این اقدام را "هماهنگ و از پیش طراحی شده" خوانده و نوشته است: همراه این گروه دیپلماتیک، خبرنگاران و عکاسان و تصویر برداران رسانه‌های غربی در اقدامی از پیش طراحی شده حضور گسترده دارند و خواستار ورود به باغ قلهک هستند، که
بر اساس این گزارش پلیس دیپلماتیک از حضور خبرنگاران و تصویربرداران خارجی به باغ قلهک، جلوگیری به عمل آورده است. 


بر اساس گزارش ها، سفیران و دیپلمات‌های کشورهای سوئیس، لهستان، مکزیک، چک، مجارستان، نیوزیلند، فنلاند، قبرس، روسیه، یونان و بلغارستان در پشت باغ قهلک حضور دارند و از مسئولان پلیس دیپلماتیک خواسته‌اند تا وارد این باغ شوند.


فارس به نقل از برخی منابع نوشته است "رژیم سلطنتی انگلیس برای ایجاد جنگ روانی با بیست و پنج تن از سفیران و دیپلمات های خارجی مستقر در ایران هماهنگ کرده تا در مقابل باغ قلهک جمع شوند اما با این حال تاکنون تنها یازده نماینده از کشور‌های خارجی در مقابل باغ قلهک حضور پیدا کرده‌اند، که ماموران پلیس دیپلماتیک مستقر در محل، از ورود غیر قانونی آنها جلوگیری کرده و اعلام کرده‌اند که دستگاه های مسئول باید مجوز لازم را صادر کنند."

 

در گزارشی دیگر، این خبرگزاری اعلام کرد که دیپلمات‌های کشورهای هلند، اسلواکی، رومانی، ترکیه، برزیل، استرالیا، اتریش‌، ایتالیا، آلمان، ایرلند، بلژیک، اسپانیا، دانمارک و کرواسی در حال ورود به باغ قلهک هستند.


این خبرگزاری وابسته به محافل امنیتی، در خبری دیگر که ساعتی پیش تر روی خروجی خود قرار داده بود، اعلام کرد که یک روز پس از آن‌که نیروی انتظامی از دستگیری مهاجمان به سفارت بریتانیا در تهران و باغ قلهک خبر داده، یازده تن از بازداشت شدگان امروز آزاد شده‌اند.


خبرگزاری فارس در گزارشی از این ۱۱ تن به عنوان دانشجو نام برده و گفته است که این افراد روز سه شنبه در پی تجمع و تسخیر باغ قلهک توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بودند، اما نهایتا روز پنجشنبه آزاد شدند.


این گزارش مدعی شده است که اکثر این افراد در دانشگاه‌های علم و صنعت، صنعتی شریف و امام صادق به تحصیل مشغول هستند.


روز چهارشنبه احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با بیان اینکه تعدادی از افرادی که وارد سفارت انگلیس شده‌اند دستگیر شده‌اند، ادعا کرد: عده‌ای هم در این خصوص شناسایی شده و اقدامات لازم برای دستگیری‌ آن‌ها صورت گرفته است و افراد دستگیر شده هم با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی می‌شوند.


منابع خبری موثق گزارش داده اند که حمله کنندگان به سفارت بریتانیا که تحت عنوان دانشجو ذکر شده اند، از اعضای تشکل های حکومتیِ مستقر در دانشگاه، همچون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل و همچنین افراد خارج از دانشگاه بوده اند.



سوئد سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد

Posted: 01 Dec 2011 03:38 AM PST

احضار نماینده ایران در رم

جـــرس: در ادامه واکنش های بین المللی نسبت به حمله به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران، سوئد سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد و همزمان سفیر خود را از تهران فراخواند. همچنین ایتالیا نیز، نماینده جمهوری اسلامی در رم را به وزارت خارجه خود احضار کرده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت خارجه سوئد با احضار رسول اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی در استکهلم، نسبت به حملات صورت گرفته به سفارت بریتانیا در تهران به شدت اعتراض کرد.


وزیر خارجه سوئد، روز چهارشنبه (۹آذر /۳۰ نوامبر) حملات به سفارت بریتانیا و تصرف آن محل را "غیرقابل پذیرش" خوانده و همراه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، آنرا محکوم کرده بود.


سخنگوی وزارت‌‌خارجه سوئد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران، رسول اسلامی به این وزارت‌خانه و دیدار وی با رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا خبر داد.


در این دیدار به "حمله به سفارت‌خانه بریتانیا و مجتمع باغ قلهک، پایین کشیدن پرچم بریتانیا و آتش زدن اسناد و مدارک این سفار‌ت‌خانه" به شدت اعتراض شده است.


گفتنی است، پس از وقایع روز سه شنبه، سوئد، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه سفرای خود را از تهران فراخوانده اند، ایتالیا در حال بررسی تعطیلی سفارت خود در ایران است و نروژ نیز سفارت خود در تهران را تعطیل کرده است.

 

در همین زمینه، دولت ایتالیا به دنبال تعطیل‌شدن سفارت انگلیس در تهران، نماینده ایران در رم را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری اعلام کرد: ایتالیا نماینده ایران در رم را به وزارت‌خارجه این کشور احضار کرد تا محکومیت شدید اقدام صورت گرفته در تهران علیه سفارت انگلیس را اعلام کند.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: احضار نماینده ایران در رم همچنین برای اعلام هشدار دولت ایتالیا درخصوص صورت‌دادن اقدامات دیگر در نتیجه اقدام صورت‌گرفته در تهران علیه سفارت انگلیس بوده است.


گفتنی است، بريتانيا روز چهارشنبه اعلام کرد، سفارت ايران در لندن تعطيل شده است و ديپلمات های ايرانی بايد ظرف دو روز خاک بريتانيا را ترک کنند.

 

در آخرین گزارش اینکه در واکنش به تحولات اخیر در روابط بین ایران و بریتانیا، سخنگوی وزارت خارجه چین از دولت‌های هر دو کشور خواسته است "آرامش و خویشتنداری" به خرج دهند و از اقداماتی از سر احساسات که ممکن است به تشدید اختلاف منجر شود اجتناب ورزند.

به گزارش ریانووستی، این مقام چینی گفت که دولت او در مورد "واکنش‌های تهاجمی" نسبت به تحولات اخیر در تهران و روند آتی تحولات در این زمینه نگران و از طرف‌های درگیر خواست تا اصول ناظر بر روابط بین‌المللی را در نظر بگیرند و "با این اختلاف و درگیری از راه تعامل و مشورت برخورد کنند و وضعیت بلند‌مدت را در نظر بگیرند."

جمهوری اسلامی: واکنش به اقدامات بریتانیا قاطعانه خواهد بود

Posted: 01 Dec 2011 02:58 AM PST

جـــرس: در پی اقدام بریتانیا در اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی از خاک آن کشور، مقامات جمهوری اسلامی از "واکنش قریب الوقوع" به تصمیم بریتانیا به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی خبر داده اند.


تارنمای وزارت خارجه جمهوری اسلامی به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آورده است که "تصمیم دولت بریتانیا در اخراج تمامی کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن اقدامی شتاب زده و انفعالی بوده و بدیهی است دولت متقابلا اقدامات لازم در این خصوص را انجام خواهد داد و مسئولیت حفاظت از اموال و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در لندن را متوجه دولت انگلیس می داند."


پیش از این، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که "رفتارهای غير قابل قبول معدودی" در حمله به سفارت بريتانيا در تهران تاسف بار بوده و از مسوولان امر خواسته است تا اقدام ها و بررسی های فوری و ضروری در اين رابطه به عمل آورند.


اما مواضع تند رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تندروی پارلمان جمهوری اسلامی، حاکی از حمایت از مهاجمین به سفارت بریتانیا و "نماد خشم ملت انقلابی از اقدامات خبیثانه استعمار پیر" ذکر کرد.


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه در گزارشی به پارلمان بریتانیا اعلام کرد که در واکنش به حوادث روز سه شنبه و حمله و ورود به سفارتخانه های این کشور در تهران، کارکنان این سفارتخانه را از ایران خارج کرده و همچنین دستور داده است تمامی کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن ظرف چهل و هشت ساعت خاک بریتانیا را ترک کنند.


در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی مدعی شده است که "آنچه که در ارتباط با سفارت انگلیس در تهران رخ داد اتفاقی غیر قابل پیش بینی و در پی عصبانیت برخی از تظاهرکنندگان از رویکرد دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی بود که با هوشمندی و تدبیر اتخاذ شده، از آسیب دیدن دیپلمات ها جلوگیری به عمل آمد و برخورد با متخلفین از سوی قوه قضاییه تحت بررسی و پیگیری است."


در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا به بستن سفارت بریتانیا در تهران و اخراج دیپلمات های ایرانی از لندن، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که "واکنش جمهوری اسلامی به اقدام انگلیس، قاطعانه خواهد بود."

 

در آخرین گزارش اینکه، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در تماس با کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن، اقداماتی را که برای بازگشت تمامی کارکنان سفارت و خانواده هایشان به ایران انجام گرفته به اطلاع او رساند و تا روز جمعه، تمامی کارمندان و دیپلمات های جمهوری اسلامی در انگلستان به همراه اعضای خانواده شان، بریتانیا را ترک خواهند کرد.

 

عقب نشینی وزیر دفاع اسرائیل از تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی

Posted: 01 Dec 2011 02:37 AM PST

جـــرس: وزير دفاع اسرائيل، با عقب نشینی از اظهارات قبلی خود مبنی بر "لزوم اقدام نظامی علیه فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی"، روز پنجشنبه اول دسامبر اعلام کرد که "در حال حاضر حمله به تاسيسات هسته ای ايران در دستور کار قرار ندارد"، اما همزمان اظهار عقیده نمود که "چنين حمله ای برای اسرائيل خطر چندانی در بر ندارد."


به گزارش رادیو اروپای آزاد، ایهود باراک طی گفتگویی با راديو سراسری اسرائيل در اشاره به گزارش های مختلف درباره حمله نظامی به جمهوری اسلامی اظهار داشت: "ما در حال حاضر چنين قصدی نداريم... در صورتی که ضرورت نداشته باشد به سراغ جنگ نخواهيم رفت، ولی ممکن است زمانی پيش بيايد که مجبور شويم دست به چنين کاری بزنيم."


باراک می گويد که موضع اسرائيل در این زمينه تغيیر نکرده است که "برنامه هسته ای جمهوری اسلامی غير قابل قبول است و ما بنا داريم اين برنامه را متوقف کنيم و تمام گزينه ها در اين زمينه روی ميز قرار دارد."


گفتنی است، گزينه حمله نظامی نيز از جمله مواردی بوده که طی هفته های اخیر در رابطه با چگونگی برخورد با برنامه اتمی جمهوری اسلامی روی ميز بوده و مقامات اسرائیلی مدعی لزوم انجام آن شده بودند.


باراک در عین عقب نشینی از مواضع ماه نوامبر خود گفت که حمله نظامی عليه ايران برای اسرائيل ويرانگر نخواهد بود... جنگ يک مسافرت تفريحی نيست، ولی اگر اسرائيل ناچار به انجام آن شود، مادامی که مردم در خانه های خود باشند، تلفاتی در حد ۵۰ هزار، پنج هزار و حتی ۵۰۰ نفر نيز نخواهيم داشت."


وزير دفاع اسرائيل در اين زمينه به حمله موشکی عراق در سال ۱۹۹۱ به اين کشور اشاره کرد که به گفته وی، حتی يک اسرائيلی در جريان آن کشته نشد.


اهود باراک در بخش ديگری از مصاحبه خود با راديو اسرائيل، در خصوص تفاوت های بالقوه رويکرد آمريکا و اسرائيل درباره توقف پيشرفت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تاکيد کرد که دولت اسرائيل در نهايت بهترين تصميمات را اتخاذ خواهد کرد.


وزير دفاع اسرائيل حاضر نشد تا درباره دو انفجار اخيری که در پايگاه نظامی سپاه پاسداران در ملارد کرج و انفجار در اصفهان رخ داده اند، اظهار نظر کند، اما گفت: "هر چيزی که در برنامه هسته ای ايران اختلال ايجاد کند، فارغ از اينکه حادثه باشد يا از راه های ديگر صورت گرفته باشد، مورد استقبال ما است."


وی از اظهار نظر درباره نقش احتمالی اسرائیل در بروز حوادث اخیر (انفجارها) خودداری کرد.


گفتنی است، مقام ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه حمله اسرائيل شديدا هشدار داده اند و تهديد کرده اند در صورتی که چنين اقدامی صورت گيرد اسرائيل به شدت مجازات خواهد شد.


رهبر جمهوری اسلامی، هيجدهم آبان ماه، به آمريکا و اسرائيل هشدار داد که پاسخ هر گونه تجاوزی، سيلی محکم و مشت پولادين خواهد بود.


وزير دفاع جمهوری اسلامی نيز روز ششم آذرماه، تهديد کرد که در صورت عملی شدن حمله اسرائيل به ايران، اين کشور آماج هزاران موشک قرار خواهد گرفت.


فرمانده نيروی هوا- فضای سپاه پاسداران نیز هفته گذشته تاکید کرد "از آرزوهای بزرگ ما اين است که آنها دست به اين کار بزنند. خيلی وقت است انرژی نهفته ای وجود دارد که علاقمنديم با خرج آن، دشمنان اسلام را برای هميشه به زباله دان تاريخ بفرستيم."

اين فرمانده سپاه همچنين روز پنجم آذرماه اعلام کرد که در صورت حمله اسرائيل، پايگاه های ناتو در ترکيه هدف حملات موشکی قرار خواهد کرد.


انتشار دروس آموزشی آشنایی با ترفندهای بازجویی و راههای مقابله با آن

Posted: 01 Dec 2011 02:14 AM PST

توسط موسسه شهروندیار

جـــرس: در ادامۀ آموزش شیوه های مقاومت مدنی و کاهش هزینۀ مبارزات مسالمت آمیز، سومین محصول تصویری (پاورپوینت) کارگاه آموزشی «شهروندیار»، در دو بخش با عناوین "آشنایی با ترفندهای بازجویی" و "روش های مقابله با بازجویی"، تولید و بر روی وب سایت شهروندیار قرار گرفت.


تارنمای «شهروندیار» در معرفی این محصول کارگاه آموزشی خود آورده است: در حکومت های خودکامه، بازجویی از فعالین حقوق بشر، سیاسی و مدنی نه تنها یک روند حرفه ای برای "کشف حقیقت"، "اجرای عدالت" و "قوانین منصفانه" نیست بلکه روشی ناعادلانه و غیر انسانی به منظور تسلیم، تحقیر و هتک حرمت دستگیر شدگان است تا با توسل به ابزارها و روشهای غیر انسانی و گاهی خشونت آمیز بر قدرت خودکامگان افزوده شود.
در این روند، تلاش می شود با استفاده از روشهای تقلب آمیز، دروغ و ترفندهای مختلف، فعالین سیاسی و مدنی را از ادامه فعالیت های خود منصرف کرده یا آنها را بر خلاف حقوق قانونی و مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر از آزادیهای سیاسی و مدنی محروم نمایند."


کارگاه «شهروندیار»، در این دو پاورپوینت آموزشی، تلاش دارد به منظور حمایت از افرادی که مورد بازجویی های غیر عادلانه و ظالمانه قرار می گیرند، در حین آشنایی آنان با ترفندهای بازجویی، راههای مقابله با آن را نیز مورد بررسی قرار داده تا شناخت و آمادگی بیشتری در رویارویی با چنین خشونتهایی ایجاد شود.


شایان ذکر است همزمان با انتشار این دو پاورپوینت آموزشی، نسخه هایی از پی دی اف و فیلم تهیه شده از آن نیز، بر روی تارنمای شهروندیار قرار گرفت.


این کارگاه آموزشی از شهروندان و کاربران دعوت کرده است تا به منظور کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایند :
http://shahrvand-yar.com/media/2430



رئیس کل دیوان محاسبات کشور: سرجمع درآمدهای کشور برای ما نامعلوم است

Posted: 01 Dec 2011 02:02 AM PST

جـــرس: رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه "متاسفانه سرجمع درآمدهای کشور برای ما نامعلوم است"، تصریح کرد: برخی منابع مالی در بودجه گنجانده نمی شود و این موضوع برای کشور مشکل ساز است."


وی همچنین تاکید کرد "قدرت رقابت پذیری محصولات ایرانی در دنیا کم است چرا که مدیران ما تنها مدیریت هزینه را یاد گرفته اند."


به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه چهارشنبه در شورای اداری استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: دشمن امروز ما در جهان از لحاظ مالی، نظامی و اقتصادی فوق العاده توانمند است و ما باید برای مقابله با چنین دشمنی توانایی خود را افزایش دهیم. از طرفی اگر بخواهیم مستقل باشیم فورا با واکنش این دشمنان مواجه خواهیم شد و آنها اقدام به فعالیتهای تلافی جویانه خواهند کرد.


وی عنوان کرد: امروز حوزه رقابت در دنیا، حوزه اقتصاد است و دشمن در سایر حوزه ها مثل نظریه پردازی و ... ورود نمی کند. با این شرایط ما مجبور هستیم با دنیا و اغلب دشمنان خود مقابله کنیم و لازمه موفقیت در چنین نبردی داشتن اقتصادی سالم و حساب شده است.


فضلی تصریح کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته در دیوان محاسبات، متوجه شدیم میزان تخلف از قوانین با یک رقم پنج درصدی هرساله بالا و پایین می شود؛ این امر نشان می دهد نظارتها در کشور موثر نبوده است که اگر مناسب بود میزان تخلف با یک رقم منطقی کاهش می یافت به همین دلیل تصمیم گرفتیم سیاست خود را به سمت پیشگیری تغییر دهیم.


وی اضافه کرد: در اولین گام تصمیم گرفتیم به جای تفریغ بودجه یعنی در پایان سال، در طول سال و به صورت سه ماه یک بار بر عملکرد بودجه کشور نظارت کنیم و هر انحراف و تخلف را در همان نقطه به دستگاه و وزارتخانه مربوطه گزارش دهیم تا جلو عقب ماندگی پروژه ها گرفته شود هر چند هر کدام از این گزارشهای سه ماهه به اندازه یک تفریغ بودجه انرژی و وقت لازم داشت.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور عنوان کرد: با این کار امسال میزان برگشت اعتبار به خزانه نسبت به سال قبل از آن 50 درصد کاهش یافت.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص انضباط مالی در کشور گفت: در این بخش ما در کشور دچار یک بیماری مزمن هستیم؛ از انقلاب مشروطه تاکنون این امر مطرح شده ولی به دلایل گوناگون نتوانسته ایم جلو این بی انضباطی را بگیریم حتی در مقطعی از تاریخ مستشاران خارجی وارد کشور شد ولی بازهم موفق نبودند.


فضلی با اشاره به اینکه متاسفانه سرجمع درآمدهای کشور برای ما نامعلوم است، تصریح کرد: برخی منابع مالی در بودجه گنجانده نمی شود و این موضوع مشکل ساز است به همین دلیل برای برنامه ریزی بهتر باید بتوانیم سرجمع درآمدهای کشور را به صورت دقیق محاسبه کنیم.


وی با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون در هیچ یک از محصولات قدرت بالایی برای رقابت با نمونه های خارجی نداریم، تاکید کرد: متاسفانه ما مدیران هزینه هستیم و مدیریت صحیحی بر درآمد و هزینه ها نداریم. در کشور تعرفه یک محصول خارجی کاهش یابد کل بازار را می گیرد چرا که محصولات ایرانی قدرت رقابت پذیری مناسبی ندارند.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: باید از تکیه بیش از حد به درآمدهای نفتی پرهیز کنیم و به سمت درآمدهای جدید حرکت کنیم چرا که اغلب میادین نفتی ما در نیمه دوم عمر خود هستند و دیر یا زود نفت ما به پایان می رسد.