جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گفت و گوی عبدالعلى بازرگان و اکبر گنجی درباره ی تکفیر

Posted: 09 Dec 2011 06:33 AM PST

برنامه افق - صدای آمریکا

قسمت اول

 

 

 

قسمت دوم

 

شنیداری - نامه ی دوازدهم محمد نوریزاد به رهبری

Posted: 09 Dec 2011 05:30 AM PST

وقوع دهها زمین لرزه در نقاط مختلف ایران

Posted: 09 Dec 2011 04:38 AM PST

جـــرس:  وقوع چند زلزله در  تعدادی از شهرستانهای ایران، هر چند تلفات جانی نداشت اما چند مجروح و خساراتی مالی در پی داشت.


به گزارش فارس،‌ صبح امروز زمین‌ لرزه‌ای در ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه و یک ثانیه ‌در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در بومهن (شرق تهران) ثبت شده است.


این زمین‌لرزه در چهار کیلومتری رودهن، هفت کیلومتری بومهن، یازده کیلومتری دماوند و پنجاه کیلومتری تهران و در عمق چهارده متری زمین رخ داده است.


وقوع این زمین‌لرزه را شبکه لرزه‌نگاری تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است.


رضا طاهرخانی، بخشدار رودهن درباره خسارات احتمالی زلزله صبح امروز حوالی رودهن اظهار داشت: این زمین‏لرزه احساس نشد و گزارشی از خسارات آن در دست نیست.

وی با بیان اینکه تصور نمی‏کنیم این زلزله خساراتی داشته باشد، بررسی دقیق موضوع و اعلام وضعیت زلزله را به روز آینده موکول کرد.


‌وقوع زمین‌لرزه در اسفراین‌
همچنین در زمین لرزه ‌اسفراین مردم این شهر شب گذشته را ‌در خیابان‌ها گذراندند.


بر اساس این گزارش، ‌وقوع دست کم چهار زمین لرزه با شدت بالای ۲ ریشتر سبب شد تا مردم این شهر علی‌رغم برودت هوا با نصب چادر، شب را در معابر این شهر سپری کنند.


حضور مردم در خیابان‌های اسفراین سبب ایجاد ترافیک شدید در اکثر معابر به ویژه مناطق مرکزی این شهر تا پاسی از شب شد.


به گفته فرماندار اسفراین در پی وقوع این زمین لرزه به تعدادی از واحدهای روستاهای امین‌آباد آسیب وارد شده و چندین خانواده نیز در چادرها اسکان یافتند.


محمد محمدزاده مرکز زمین لرزه شب گذشته اسفراین را روستای امین‌آباد در ۵کیلومتری این شهر عنوان کرد و گفت: به محض وقوع این زلزله اعضای مدیریت بحران به این روستا و روستاهای اطراف اعزام شدند.


وی با بیان اینکه در این زمین لرزه سقف یک واحد خالی از سکنه فرو ریخته و چند واحد مسکونی دچار ترک خوردگی شده بودند یادآور شد: فرمانداری و مدیریت بحران اسفراین هم اکنون در حال آماده باش و آماده خدمات دهی به مردم در این مناطق است.


وی گفت: تاکنون این زمین لرزه خوشبختانه هیچگونه خسارات جانی نداشته است.
شدت زمین لرزه‌های اسفراین به حدی بود که این زلزله‌ها در بجنورد نیز احساس شده است.


پارسیان پیاپی لرزید اما خسارتی ندید
همچنین وقوع چندین زمین‌لزره ساعاتی پیش شهرستان بندرپارسیان (گاوبندی) در غرب هرمزگان را لرزاند اما تاکنون خسارت آنچنانی از این شهرستان گزارش نشده است.


مدیر کل مدیریت بحران هرمزگان با بیان اینکه شرایط و اوضاع در شهرستان پارسیان و حومه کاملا تحت نظر دستگاه‌های مربوطه است، افزود: تاکنون خسارت آنچنانی در پی بروز زمین‌لرزه‌های امروز گزارش نشده است.


احمد غیبی در عین حال یادآور شد: البته به دلیل وجود سازه‌های قدیمی مسکونی در این شهرستان باید ترک‌های جزیی را در برخی از ساختمان‌ها با توجه به قدرت زمین لرزه امروز متصور بود.


لامرد از شش بامداد امروز تا کنون‌ همچنان می‌لرزد
‌از ساعت شش بامدار امروز تا به حال زلزله شهرستان لامرد را چند بار لرزاند که همچنان این زمین‌لرزه‌ها ادامه دارد.


‌این شهرستان ‌بیش از پنجاه بار لرزیده که باعث بروز ترس و وحشت در میان مردم شده است.


نخستین زلزله در بامداد به شدت این شهرستان را لرزاند که مرکز آن بندر مقام واقع در شهرستان پارسیان گزارش شده است.


پس از این زمین لرزه بیش از بیست پس لرزه این شهرستان را لرزاند و مردم را به خیابان‌ها کشاند.


زلزله بزرگ دیگری نیز سپس به مرکزیت شهرستان پارسیان، لامرد را لرزاند که باعث خرابی‌هایی در این شهر شد.


این زمین لرزه قوی باعث خرابی سر در منازل و ادارات و مغازه‌های مردم شده که بر اثر ریزش یک منزل مسکونی یک نفر مصدوم و راهی بیمارستان شد.


هم‌اکنون مردم برای دریافت چادر در مقابل هلال احمر این شهرستان تجمع کرده‌اند.


مهمان‌پرست: بزودی کشور حافظ منافعمان در لندن را مشخص می‌کنیم

Posted: 09 Dec 2011 04:30 AM PST

جـــرس: در پی تعطیلی سفارتخانه جمهوری اسلامی در بریتانیا و تداوم چالش میان تهران – لندن، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که "به زودی حافظ منافع خود در لندن را مشخص می‌کنیم."


به گزارش فارس، رامین مهمان‌پرست در پاسخ به این سوال که گزینه‌های وزارت خارجه برای دفتر حافظ منافع ایران در لندن چه کشور‌هایی هستند، اظهار داشت: در وزارت خارجه مشغول بررسی این موضوع هستیم.


وی افزود: در اولین فرصت اعلام می‌کنیم که حافظ منافع ایران در لندن چه کشوری است.


مهمان‌پرست در خصوص آخرین وضعیت باغ‌قلهک (محل اقامت کادر دیپلماتیک بریتانیا در ایران) نیز گفت که پرونده باغ قلهک در قوه قضاییه در حال پیگیری است.


گفتنی است، بريتانيا پس از رخدادهای اخیر، که از تصویب طرح کاهش روابط با بریتانیا در مجلس شورای اسلامی آغاز و به حمله به سفارت آن کشور در تهران منتهی شد، ضمن تصمیم به خروج دیپلمات های خود از ایران، از تعطیلی سفارت ايران در لندن و اخراج ديپلمات های ايرانی از خاک خود خبر داد، که در نهایت روز جمعه گذشته کارمندان سفارت ایران، انگلستان را به مقصد تهران ترک کردند.

نامه ایران به سازمان ملل

Posted: 09 Dec 2011 04:23 AM PST

نشست ویژه مجلس برای بررسی حقوقی تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران
 جـــرس: همزمان با رونمایی از هواپیمای بدون سرنشین (پهباد) و رادارگریز آمریکا که توسط سپاه پاسداران سرنگون شده،  نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران را نقض قوانین و مقررات بین‌المللی خواند و با ارسال نامه‌ای به دبیر کل آن سازمان، مجمع عمومی و شورای امنیت خواستار محکومیت نقض هوایی ایران توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا و اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به این‌گونه اقدامات شد.


از سوی دیگر، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هشدار داد که "اگر بار دیگر هواپیماهای جاسوسی آمریکا به خاک ایران تجاوز کنند، پاسخی وحشتناک به آمریکایی‌ها داده خواهد شد." و افزود: "اگر یک جنگنده آمریکایی وارد فضای ایران می‌شد، تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا را در جهان می‌زدیم."

 

جمهوری اسلامی خواستار محکومیت آمریکا در سازمان ملل شد
 جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، مجمع عمومی و شورای امنیت خواستار محکومیت نقض هوایی ایران توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکا و اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به این‌گونه اقدامات شد.


به گزارش ایرنا، در نامه محمد خزائی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، به رؤسای نهادهای اصلی این سازمان با اشاره به "ورود این هواپیما به عمق ۲۵۰ کیلومتری خاک ایران" این اقدام "نقض فاحش و تحریک‌آمیز دولت آمریکا" تلقی شده که در "مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد" قرار دارد.


در این نامه از سازمان ملل خواسته شده است که با محکومیت این اقدام آمریکا و اتخاذ تدابیر مؤثر و روشن در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.


در پایان از دبیركل سازمان ملل خواسته شده است تا این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر و میان دولت‌های عضو سازمان ملل متحد توزیع شود.


نشست ویژه مجلس برای بررسی حقوقی تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران
همزمان، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نشست ویژه کمیسیون متبوعش برای بررسی اقدام آمریکا در نقض حریم هوایی ایران خبر داد.


به گزارش فارس، علاءالدین بروجردی با اعلام این خبر گفت که "تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران موضوعی است که نیازمند بررسی حقوقی است بنابراین کمیسیون فردا (شنبه) جلسه‌ ویژه‌ای را با حضور تعدادی از مسئولین وزارت خارجه در ارتباط با ابعاد این موضوع خواهد داشت. "


وی در خصوص اینکه آیا موضوع دریافت غرامت از آمریکا در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد نیز اظهار داشت: این موضوعی است که باید خروحی جلسه پیش‌روی ما باشد ولی در هر صورت طبق مقررات بین‌المللی آمریکا باید متحمل عواقب این اقدام باشد.

از سوی دیگر، به گزارش فارس، محمد کوثری، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند سپاه پاسداران، ارتش و بسیج هر لحظه از آمادگی لازم برای مقابله با دشمن برخوردار باشند، گفت: به مجامع بین‌المللی هشدار می‌دهیم که اگر بار دیگر هواپیماهای جاسوسی آمریکا به خاک ایران تجاوز کند، پاسخی وحشتناک به آمریکایی‌ها خواهیم داد چرا که خود آمریکایی‌ها می‌دانند واکنش ایران به هر تجاوزی آنقدر وحشتناک است که همه مقامات آمریکایی را به هذیان‌گویی مبتلا کند.


این سردار سپاه و نماینده مجلس هشتم، با بیان اینکه آمریکا با هواپیماهای جاسوسی خود از همه کشورهای دنیا جاسوسی می‌کند، گفت: هواپیمایی که اکنون در اختیار نیروهای مسلح ماست، پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی جهان است لذا آمریکایی‌ها با هر نوع هواپیمای جاسوسی وارد ‌شوند، قطعا با شرایط فعلی مواجه خواهند شد.


وی با بیان اینکه اگر هواپیمای مذکور کار عملیاتی می‌کرد و از جنس نظامی بود، اکنون شرایط منطقه تغییر کرده بود، گفت: "اگر آمریکایی‌ها با هواپیمای نظامی و جنگنده وارد حریم ایران شوند، ما به خودمان اجازه خواهیم داد تا تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا را در سراسر کره زمین مورد هدف قرار دهیم. به طوری که هیچ نیروی نظامی آمریکا در امان نباشند."


کوثری همچنین گفت: بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که دفاع را در محدوده جغرافیایی خود خلاصه نخواهیم کرد.


گفتنی است، روز گذشته هواپیمای فوق پیشرفته و رادار گریز آمریکایی، در بخش خبری شامگاه سیمای جمهوری اسلامی توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی و تشریح شد و همزمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر سوئیس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت آمریکا در این زمینه را خواستار شد.


بنی صدر: این مردم هستند که باید تغییر را در ایران ایجاد کنند و می کنند

Posted: 09 Dec 2011 03:31 AM PST

در گفتگو با اسکای نیوز

جـــرس: اولین رئیس جمهور ایران در مصاحبه ای با یک رسانه انگلیسی زبان اظهار می دارد که حمله اخیر لباس شخصی های حامی حکومت جمهوری اسلامی به سفارت بریتانیا، "به منظور شعله ور ساختن تنش با غرب، هدایت شده و برای رهبری جمهوری اسلامی سودآورتر است که مورد تهدید جنگ و تحریم هایی که مستقیما به مردم ایران صدمه می زنند، باشد."
 

ابوالحسن بنی صدر طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، پیرامون وقایع اخیر و چالش های میان تهران- لندن نیز، با اشاره به اقدام دولت بریتانیا به عنوان اولین دولتی که تحریم ها بر علیه بانک مرکزی ایران را برقرار کرد، معتقد است "دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در تله جمهوری اسلامی افتاده است."

 

این فعال سیاسی در این مصاحبه اظهار عقیده می کند: "برای آیت الله خامنه ای سودآورتر است که مورد تهدید جنگ و تحریم هایی که مستقیما به مردم ایران صدمه می زنند، باشد. این وضعیت حکومت او را تقویت می کند."

 

وی افزود: "برای آقای خامنه ای فقر اقتصادی مردم (ایران) مساله ای نیست، تنها نگرانی خامنه ای این است که به هر قیمتی در قدرت بماند." رییس جمهور پیشین، که در فرانسه در تبعید زندگی می کند، از دولت های غربی خواست به عوض واکنش های تنبیهی در مقابل تحریکات دولت(ایران) از جنبش های دمکراتیک در درون ایران حمایت کنند. وی گفت "وقتی مردم ایران احساس کنند که از طرف دنیای خارج مورد تهدید قرار ندارند، خودشان رژیم(حاکم) را به زیر سوال  کشیده  و خواهند پرسید "چرا ما در چنین وضعیتی قرار داریم؟"

 

وی در مصاحبه با اسکای نیوز هم چنین سیاست های انگلیس در باره ایران را مورد انتقاد قرار داد و "رشته کنش و واکنش های غیر عقلانی" دو دولت را اسفناک خواند.

 

گفتنی است، تنش میان جمهوری اسلامی و بریتانیا به دنبال گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت های اتمی ایران افزایش یافت. این گزارش ادعا می کند که ایران دست به فعالیت هایی زده است که "متناسب با ایجاد انفجار در یک دستگاه اتمی" است در واکنش به این گزارش بریتانیا هرگونه ارتباط مالی به بانک های ایرانی را متوقف کرد. وزارت خارجه (انگلیس) می گوید خواستار مذاکره برای (یافتن) راه حل می باشد اما اصرار دارد که "همه گزینه ها بایستی بر روی میز باقی بمانند"، اما بنی صدر هشدار می دهد که "جمهوری اسلامی و غرب مدتی است که در وضعیت جنگی قرار دارند و تنها یک عمل می تواند جرقه ای برای یک تقابل کامل باشد."

 

اولین رئیس جمهور ایران می گوید "این مردم هستند که تغییر را در ایران باید ایجاد کنند و می کنند. بمباران تاسیسات اتمی ایران توسط بریتانیا، آمریکا یا اسراییل چه چیزی را تغییر می دهد؟ رژیم باقی خواهد ماند اما مردم (ایران) باز هم بیشتر غارت خواهند شد."

 

محکومیت محمد علی طاهری به ۷ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و جریمهٔ سنگین نقدی

Posted: 09 Dec 2011 02:26 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، محمدعلی طاهری، از موسسان طریقت‌های عرفانی در کشور، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به ۷ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق و نهصد و ده میلیون و پانصد هراز تومان جریمهٔ نقدی محکوم شده است.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب تهران در خصوص ۶ مورد از اتهامات محمد علی طاهری که از اردی‌بهشت ماه سال جاری تاکنون به اتهام تهدید علیه امنیت ملی برای سومین بار توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شده است، رای خود را صادر کرد.


بر اساس این گزارش، طاهری به اتهام "ارتکاب فعل حرام" به ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام "توهین به مقدسات" به ۵ سال حبس، به اتهام "تکثیر و توزیع آثار سمعی بصری" به ده میلیون تومان جریمه، به اتهام "دخالت در امور پزشکی" به پرداخت پانصد هزار تومان جزای نقدی و هم‌چنین به اتهام "تحصیل مال نامشروع" به ۲ سال حبس و پرداخت نهصد میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.


گفتنی است، محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار دو روش طبی فرادرمانی و سایمنتولوژی دارای چند دکترای افتخاری، مدرک و مدال طلا از کشورهای مختلف از جمله بلژیک، رومانی، روسیه و کره جنوبی، برای دستاوردهای علمی و عرفانی خود می‌باشد.
چندی پیش نیز نام این محقق ایرانی در گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل به عنوان یکی از ۱۳ نخبه‌ای که حقوقشان در ایران نقض شده است قرار گرفت.


محمد علی طاهری از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون در زندان به سر می‌برد.



ستاره الیاسی فعال دانشجویی و وب لاگ نویس از دانشگاه اخراج شد

Posted: 09 Dec 2011 02:22 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، ستاره الیاسی، فعال دانشجویی وبلاگنویس و فعال حوزه زنان از دانشگاه اخراج شد.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، الیاسی طی دوران تحصیل به دلیل فعالیت های دانشجویی، چندین بار حکم کمیته انضباطی دریافت کرده بود که در این احکام به شورش و اختلال در نظم دانشگاه اشاره شده بود. خانواده این دانشجو از طریق تماس تلفنی مسولین دانشگاه از این تصمیم مطلع شده اند و مقامات ازدادن مدرکی در این زمینه که در آن علت چنین تصمیمی اعلام شده باشد، خودداری کردند‬.


به گفته منبع یاد شده با وجود اینکه این فعال دانشجویی در جلسه پایان نامه خود حضور پیدا کرده و از موضوع خود نیز دفاع کرده و تمامی دروس خود را با موفقیت گذرانده بود، دانشگاه، حاضر به ارائه ی نمره پایان نامه نشد و بالاخره پس از دو سال از دانشگاه اخراج شد. وی در آذرماه سال ۱۳۸۸ از پایان نامه خود در مقطع کارشناسی رشته موزه داری دانشکده میراث فرهنگی دفاع کرد و طی این مدت منتظر اخذ مدرک خود بود.


اما به جای دریافت مدرک موضوع اخراج وی طی تماس تلفنی به خانواده ی وی اعلام شد. زمانی که پدر وی به دانشگاه مراجعه نمود، مسئولین دانشگاه اعلام کردند که نمی دانند که چه کسی با خانواده وی تماس گرفته اند، اما دستور اخراج از بالا آمده و برای اتمام مراحل اداری باید در روزهای آینده به دانشگاه مراجعه کنند.


پیشتر پدر ستاره الیاسی فعال دانشجویی یک ماه در بازداشت به سر می برد و از وی تعهد گرفته شد که به محض بازگشت فرزندانش که به خارج از کشور رفته اند، آنها را تحویل دهد. لازم به ذکر است که خواهر ستاره الیاسی، صفورا الیاسی، نیز از دانشجویان ستاره دار و عضو شورای دفاع از حق تحصیل می باشد.


به گفته یکی از فعالان دانشجویی طی چندسال اخیربرخی از دانشجویان فعال در مقاطع مختلف با این موضوع مواجه بوده اند که مقامات آموزشی از ارائه مدرک در زمانی که دانشجویان همه واحدهای تحصیلی را گذرانده و حتی از پایان نامه خود نیز دفاع کرده اند خودداری می کنند.

انتقاد دو فعال حقوق بشر به صدور تجهیزات سانسور و پارازیت شرکت های غربی به ایران

Posted: 09 Dec 2011 01:48 AM PST

جـــرس: دو تن از فعالان حقوق بشری ایرانی، با انتشار یادداشتی در یکی از روزنامه های سرشناس بین المللی، با اشاره و انتقاد مجدد به فروش و صدور ادوات و تجهیزات سانسور و پارازیت و کنترل به جمهوری اسلامی از سوی شرکت های غربی آورده اند: "اینکه حکومت ایران برای کنترل و فریب دادن مردم، سرمایه گذاری زیادی بر روی سانسورکردن اینترنت، کنترل ارتباطات موبایل و پارازیت اندازی بر روی برنامه های ماهواره ای بین المللی می کند، شاید تعجب آور نباشد. اما تعجب آور آن که شرکت های اروپایی به خصوص شرکت هایی که امکان پخش ماهواره ای را فراهم می کنند، با وجود حمله گسترده این حکومت به آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنان به ارائه خدمات به آن ادامه می دهند."

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، شیرین عبادی وکیل ایرانی حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ و هادی قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با انتشار مقاله ای در بخش سرمقاله و یادداشت های روزنامه وال استریت ژورنال اروپا، به موضوع ارائه خدمات شرکت های ماهواره ای غربی به صداوسیمای جمهوری اسلامی پرداخته در حالی که حکومت ایران بر روی برنامه های برخی دیگر از مشتریان این ماهواره ها پارازیت می اندازد و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که صداوسیما علاوه بر رسانه بودن، در خدمت دستگاه های اطلاعاتی وامنیتی ایران عمل می کند. نویسندگان این مقاله درخواست هایی را برای تغییر این وضعیت پیشنهاد کرده اند.


ترجمه کامل این مطلب به شرح زیر است:


اینکه حکومت ایران برای کنترل و فریب دادن مردم، سرمایه گذاری زیادی بر روی سانسورکردن اینترنت، کنترل ارتباطات موبایل و پارازیت اندازی بر روی برنامه های ماهواره ای بین المللی می کند، شاید تعجب آور نباشد. اما تعجب آور آن که شرکت های اروپایی به خصوص شرکت هایی که امکان پخش ماهواره ای را فراهم می کنند، با وجود حمله گسترده این حکومت به آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنان به ارائه خدمات به آن ادامه می دهند.


حکومت ایران در پارازیت انداختن روی شبکه های ماهواره ای در دنیا بی رقیب است ولی با این وجود برای پخش برنامه های خود به صورت روزافزونی از ماهواره های بین المللی استفاده می کند. شرکت های ماهواره ایی اروپایی مانند یوتل‌ست، آرکیوا ، اینتل‌ست خدمات گسترده ای برای صداوسیمای جمهوری اسلامی که رسانه دولتی ایران است فراهم می کنند که از جمله این خدمات می توان به پخش برنامه های رادیوتلویزیونی داخلی و کانال های غیرفارسی زبان مثل پرس تی تی (‌به انگلیسی) و العالم (به عربی) اشاره کرد.


اما ماهواره های شرکت یوتل‌ست همچنین میزبان بسیاری از شبکه هایی است که روی برنامه های آن توسط دولت ایران پارازیت انداخته می شود. با وجود اینکه حکومت ایران به نابودی محصولات مشتریان دیگرش می پردازد، این شرکت همچنان پخش برنامه های صداوسیما که از طریق تسهیلات شرکت آرکیوا انجام می شود را بدون وقفه ادامه می دهد.


در طی دو سال گذشته که حکومت ایران پارازیت افکنی بر روی کانال های فارسی زبان را به صورت چشمگیری افزایش داده است، یوتل ست اقدام چندانی برای پاسخگو نگهداشتن حکومت انجام نداده است. در عوض یوتل ست پخش برنامه های بی.بی.سی فارسی و صدای آمریکا فارسی را از روی ماهواره پربیننده و قابل دسترس خود هاتبرد-۶ برداشته و به ماهواره های دیگر که کمتر(برای مردم ایران) ‌قابل دسترس است، انتقال داده است.
ادامه پخش ماهواره ای برنامه های صداوسیما با وجود افزایش فراوان پارازیت برروی دیگر کانال ها هدیه ای از سوی شرکت های اروپایی به حکومت ایران است.


بدتر از این، صداوسیما تنها یک رسانه عادی نیست. صداوسیما به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران عمل می کند هم اکنون مشغول سرکوب شدید داخلی است. شماری از کارکنان و دوربین های صداوسیما نقش بازجویان را در زندان ها ایفا می کنند و در اخذ اعترافات اجباری از زندانیان عقیدتی، دست دردست ماموران اطلاعاتی و شکنجه گران، نقش بارزی دارند.


یکی از شناخته شده ترین قربانیان این موضوع در سطح جهانی، مازیار بهاری، روزنامه نگار است که درمورد اینکه چگونه به دنبال انتخابات سال ۱۳۸۸ و بعد از بازداشت او، صداوسیما با فرستادن کارکنانش برای آماده کردن و نشاندنش درمقابل دوربین های تلویزیون عمل کردند، به صورت گسترده‌ای سخن گفته است.


نمونه آقای بهاری تنها نمونه در این زمینه نیست. صداوسیما، به عنوان تولید کننده و کارگردان خلاق اعترافات اجباری تلویزیونی و دادگاه های نمایشی عمل می کند. شمار بسیاری از زندانیان عقیدتی در دست بازجویانی که با همکاری صداوسیما، اعترافات اجباری آنها را در تلویزیون پخش کرده است، زجرکشیده اند. صداوسیما چنین اعترافاتی را حتی قبل از دادگاهی شدن زندانیان پخش می کند. در شهریور ۱۳۸۸، بیش از صد زندانی عقیدتی به دنبال پخش تلویزیونی اعترافات در دادگاه های نمایشی، به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.


صداوسیما همچنین مرکز و محور پخش برنامه های افتراآمیز و نفرت پراکنی برعلیه طیف گسترده ای از ایرانیان می باشد از آن جمله فعالان جامعه مدنی، اقلیت های مذهبی مانند بهائیان و صوفی‌های شیعه، روحانیون منتقد دولت و کلا هرکسی که قرائت رسمی حکومت را به چالش می کشد.


در همان زمان که چنین اعترافات اجباری و افتراآمیز، آزادانه از چنین ماهواراه هایی پخش می شوند، دسترسی به کانال های جایگزین فارسی زبان (برای مردم ایران) مشکل و مشکل تر می شود و شرکت های اروپایی چشم وگوش خود را بسته وترجیح می دهند به این موضوع توجهی نکنند.


این شرکت ها خود را پشت آنچه «تعهدات قراردادی» می نامند پنهان می کنند. اما این قراردادها دقیقا می تواند به آنها اجازه بدهد که ارتباطات خود را با دولت ایران قطع کنند یا اینکه صدمات خود مشروط بر رعایت قوانین اساسی ارتباطات (تله کامیونیکیشن) بین المللی و استانداردهای حقوق بشر کنند.


اتحادیه اروپا و آمریکا بایستی برای ملزم کردن این شرکت های ماهواره ای برای پایان دادن به همکاری شان با سانسورچیان ایران اقدامات قاطع و فوری لازم را انجام دهند. با توجه به نقش کلیدی صداوسیما در زیرپا گذاشتن وسیع حقوق بشر درایران، شرکت های اروپایی و آمریکایی نمی بایستی هیچگونه خدماتی به آنها ارائه دهند.


در ماه گذشته پارلمان اروپا در قطعنامه ای، از یوتل‌ست خواست که خدمات خود را به ایران تا زمانی که پارازیت افکنی غیرقانونی انجام می شود متوقف کند. شورای اروپا به عنوان قدرت اجرایی این اتحادیه، بایستی با دنبال کردن این موضوع، با صدور حکمی الزام آور، ارائه تمامی خدمات به صداوسیما را از سوی شرکت های اروپایی قدغن کند. بدون چنین فشارهایی بر روی شرکت های خصوصی از هر دوسوی آتلانتیک (اروپا وآمریکا) مردم ایران همچنان منقطع از دنیای بیرون می مانند.


‫گفتنی است خانم عبادی وکیل ایرانی حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ است و آقای قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می باشد.


اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در زندان اروميه

Posted: 08 Dec 2011 07:11 PM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اروميه دست به اعتصاب غذا زدند.


براساس گزارش آژانس خبری موکريان، صبح پنجشنبه ۱۷ آذر ماه سال جاری دو زندانی اهل خوی به نام های ناصر جعفری و ابراهيم کچلان لو در مخالفت با انتقال به بند جوانان زندان مرکزی اروميه، دست به اعتصاب زده اند.


بر اساس این گزارش، جعفری به اتهام همکاری با يکی از احزاب مخالف به يک سال زندان و کچلان لو نيز به اتهام فعاليت به نفع يکی از احزاب مخالف نظام، به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده است.


براساس آخرين خبرهای رسيده اين دو زندانی پس از اعتصاب غذا به قرنطينه زندان مرکزی اروميه منتقل شده اند.


طی روزهای گذشته نیز، یک فعال سیاسی کرد، بنام منیژه صادقی، شهروند اهل سنندج از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده است.


منیژه صادقی به اتهام تلاش جهت بر هم زدن نظم عمومی به ۹۱ روز حبس محکوم شده‌ بود.


همچنین با گذشت هفته ها از بازداشت علی علی خانی، از شهروندان کرد، کماکان از وضعیت و سرنوشت وی خبری در دست نیست.


همچنین شاهو احمدی، شهروند و فعال سیاسی کرد اهل مریوان نیز، به ‌۷ سال زندان محکوم شد.