جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مادر علی پورسلیمان: پسرم را کتک زده،  به توالت انداخته اند

Posted: 23 Dec 2011 06:55 AM PST

   جرس: علی پور سلیمان، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران اعلام کرده است که به زودی از مسئولان قرارگاه ثار الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ضرب و شتمی که در هنگام بازداشت توسط ماموران این قرارگاه بر روی او صورت گرفته، شکایت خواهد کرد. 

 

این فعال صنفی یازدهم خرداد ماه سال جاری توسط عده ای بازداشت و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد بطوریکه از پیشانی او خون جاری شده و به بیمارستان منتقل شده است. او بعد از درمان به بند دو الف سپاه و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. وی پس از مدتی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.


مادر این معلم در بند می گوید: " وقتی رفتم لباسهایش را تحویل بگیرم دیدم لباسهایش خونی است، خودش بعد برایم تعریف کرد که او را کتک زده اند و در توالت انداخته اند... دیگر حال یک مادر را که لباس خونی بچه اش را می بیند خودتان تصور کنید ( بغض این مادر دردمند در اینجا شکست)... به ما گفتند اعتراض نکنید تا عفو بخورد، ما اعتراض نکردیم اما تاثیری نداشت."


گفتنی است، مادر علی پور سلیمان چندی پیش در رنج نامه ای نوشته بود: " کجای این کار عدالت است؟ روزی که وسایلت را از دادسرا تحویل گرفتند و لباس خونی ات را دیدم آن روز دیگر حال خود را نفهمیدم. آیا به راستی با یک آموزگار این کشور چنین کرده اند؟ شنیدم که تو را با چوبدستی کتک زده اند تا جایی که تو نیمه جان بر زمین افتاده ای هنوز هم نمی توانم باور کنم با یک معلم با یک انسان چنین رفتار کرده اند."


متن گفتگوی "جرس" با خانم پورسلیمان مادر علی پورسلیمان را با هم می خوانیم:


خانم پور سلیمان الان چه مدت است که فرزندتان در زندان است؟


او به یکسال زندان محکوم شده والان نزدیک به هفت ماه است که در زندان است.


علی آقا معلم هستند. به چه اتهامی او را بازداشت کردند؟


من اصلا نمی دانم! بچه ای که نمازش ترک نمی شود و تمام زندگیش را وقف خدمت به مردم و کشورش کرده حالا باید در زندان باشد. خودش هم اتهاماتش را رد کرده ، اتهامش فقط این است که دوستش آقای داوری که زندان است حرفهای مادرش را که به او گفته بود در سایتش نوشته بود، آنوقت به این اتهام یکسال حبس برایش بریده اند؟! مطلبی که همه جا منتشر شده است. منزلش را هم که بازرسی کردند ، هیچ چیزی پیدا نکردند و فقط ماهواره اش را با خودشان برده اند.


از نحوه دستگیری فرزندتان بگویید؟


هفت و نیم صبح بود که علی آقا به منزل ما آمد و مثل همیشه رفت بیرون کمی ورزش کند. ساعت چهار بعدازظهر خانمش به من زنگ زد سراغ علی آقا را گرفت که خیلی نگران شدیم و ساعت نه شب به پارکی که همیشه ورزش می کرد رفتیم ببینیم کجاست که پسر دیگرم به من زنگ زد که دارند خانه علی آقا را می گردند. رفتیم خانه او که دیدیم چهار نفر از اطلاعات آمده اند و دارند خانه علی آقا را بازرسی می کنند. از آنها پرسیدم پسرم کجاست و چرا این جا را بازرسی می کنید که فقط جواب دادند هیچی نشده حاج خانم و ما او را بازداشت کردیم و جایش امن است. نگو او را اینقدر زده بودند که غش کرده بود و پیشانی اش هفت تا بخیه خورده بود.


خود آقای پور سلیمان به دلیل این ضرب و شتم می خواهند شکایت کنند. آیا تاکنون موفق شده اند که شکایت نامه رسمی به مسئولین بدهند؟


آخر شکایت که فایده ای ندارد و کسی پیگیری نمی کند، فقط یک بهانه به دست اینها می دهد تا یک حکم دیگر داده و بیشتر در زندان نگهش دارند. من مریض حالم، پدرش مریض است ، ما می خواهیم فقط او از زندان آزاد شود.


شما در رنج نامه ای نوشته اید که زمانیکه رفته اید وسایل فرزندتان را بگیرید لباس هایش خونی بوده است از آن روز برای ما بگویید؟


وقتی رفتم لباسهایش را تحویل بگیرم دیدم لباسهایش خونی است، خودش بعد برایم تعریف کرد که او را کتک زده اند و در توالت انداخته اند... دیگر حال یک مادر را که لباس خونی بچه اش را می بیند خودتان تصور کنید.( بغض این مادر دردمند در اینجا شکست)... به ما گفتند اعتراض نکنید تا عفو بخورد ، ما اعتراض هم نکردیم اما تاثیری نداشت.


بعد از چه مدت بازداشت توانستید او را ملاقات کنید؟


بعد از یک ماه که علی آقا را گرفته بودند توانستیم او را ملاقات کنیم. در این مدت چند بار نامه نوشتم و دادم اما نامه را برمی گرداندند و می گفتند پرونده ندارد.


اگر پرونده ای نداشته چطور او را در بازداشت نگه داشته اند؟


اتفاقا همین سوال را پرسیدم که فردای آن روز به عروسم زنگ زدند و شماره ی پرونده را به او دادند و ما رفتیم پیگیری کردیم و توانستیم او را ملاقات کنیم. بار اول که او را بعد از یک ماه دیدیم ، حال و روزش را که دیدم اصلا نمی توانستم صحبت کنم و فقط گریه می کردم تا کم کم خدا صبر داد و توانستم این مشکلات را تحمل کنم خودتان می دانید که اینها اصلا حقشان نیست در زندان باشند و بی گناه هستند.


وضعیت استخدامی ایشان در آموزش و پرورش به مشکلی بر نخورده است و حقوق ایشان واریز می شود؟


یک نامه مرخصی یکساله از آموزش و پرورش گرفتیم، اما دیروز با ما تماس گرفتند که آن نامه ی مرخصی را بیاورید و نمی دانم می خواهند با آن نامه چه کار کنند؟ حتما می خواهند مدرک مرخصی را از دست ما بگیرند تا اخراجش کنند. الان از اول مهر ماه حقوقش را هم قطع کرده اند.


شرایط ملاقاتهایتان چطور است؟


هر هفته علی آقا را کابینی ملاقات می کنیم. الان هم که مدت دو ماه است ملاقات حضوری نداریم و علت را هم نمی گویند. چه کار کنیم ، دستمان به جایی بند نیست.


خوب کسی هم که در "قفس" باشد حال و روزی ندارد اما خدا را شکر با این حال روحیه اش را حفظ کرده و به ما دلداری می دهد. من خودم که حال روحی خوبی نداشتم و از زمان دستگیری علی آقا چند بار بیمارستان رفتم و زیر سرم بودم و او به من دلداری می داد. اما با این حال مگر یک مادر می تواند فرزندش را در قفس ببینند و تحمل کند؟


از دلتنگی هایتان بگویید؟


 شب یلدا همیشه علی آقا شوخی می کرد و همه را می خنداند، اما الان جایش خالیست و همه اعضای خانواده ناراحتند. من فقط تنها مادر نیستم در سالن ملاقات پراست از مادرانی مثل من ، اما چه کنیم دستمان به جایی بند نیست ، فقط دعا می کنیم خدا صبرمان دهد و فرزندانمان از این قفس آزاد شوند.


هفته گذشته جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی رفتند و دادستان را ملاقات کردند و ایشان هم گفته اند که از شرایط سخت خانواده ها خبر ندارند شما خودتان دادستان را دیده اید و حرفهایتان را به او زده اید؟


دادستان ما را نمی پذیرد و ما فقط با دفتردار و منشی ایشان حرف می زنیم و نامه می دهیم ، در این مدت یک بار هم دادستان را ندیده ایم. الان هم مصاحبه کردم که فقط دادستان صدای مرا بشنود و یک ملاقات به من بدهد تا ایشان را ببینم و حرفهایم را بزنم، واقعا نمی دانم که آیا آقای دادستان خبر دارند که سربازها نمی گذارند ما بالا برویم و ایشان را ببینیم؟ آنها یا می گویند نیست یا می گویند دادستان کسی را نمی پذیرد.


به مسئول قضایی دیگری هم مشکلاتتان را مطرح کردید؟


بله،فقط دو و سه بار رفتم پیش قاضی مقیسه ای و گفتم که پدر علی آقا مریض است و خانمش تنهاست و تمام مشکلاتمان را برایش گفتم و گفتم که پسرم گناهی نکرده و اتهاماتی که به او زده اند واهی است که او هم جواب داد "بفرمایید بیرون". جوابی دیگر به ما نمی دهند و محل مان نمی گذارند و حرفهایمان را گوش نمی کنند. حتی در سالن ملاقات وقتی به دستمان مهر می زدند اعتراض کردم که این چه هست، جواب دادند ناراحت هستید نیایید. با اینها که نمی شود زیاد صحبت کرد، جوابشان همینجوری است و اوضاع ما هم دست آنها ...


در پایان صحبتی ندارید؟


من فقط یک ملاقات از دادستان می خواهم تا حرفهایم را بزنم و مشکلاتم را بگویم و پرونده علی آقا را یک بار دیگر بررسی کنند و تا ببینند پسرم بی گناه است و آزادش کند. اگر خواستند پرونده پزشکی من و پدرش را هم نشانشان می دهم.


آقای دادستان! فکر کنید که علی آقا بچه خودتان است، بچه تحصیل کرده این جامعه است، این همه آدم خلافکار در کوچه و خیابان آزاد آزاد راه می روند اما پسر من که بیست و شش سال درس خوانده و یک لقمه حرام نخورده و فقط به فکر خدمت بوده بی گناه در گوشه زندان است...


با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری در مالزی

Posted: 23 Dec 2011 05:32 AM PST

خاطره ای از پاسخ آیت الله منتظری به استفتای عبادی در دفاع ازاقلیتهای دینی
 جـــرس: دختر مرحوم آیت الله العظمی منتظری، بزرگ‌ترین امتیاز پدر خود را ذبح نکردن حقیقت به خاطر رعایت مصلحت دانست و گفت: "خوشا به حال آن عزیزانی که ندای حق طلبانه منتظری را پاسخ گفتند؛ هرچند حبس و زجر و محرومیت از حقوق اولیه را به جان خریدند، اما دین خود را به دنیای دیگران نفروختند."


به گزارش صفحه فیس بوک راه سبز ایرانیان مالزی (رسام)، مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت فقیه عالیقدر به میزبانی این گروه و با حضور خانواده و شاگردان آیت الله منتظری برگزار شد.


تارنمای کلمه نیز گزارش داده است که احمد منتظری، فرزند ارشد مرحوم آیت الله العظمی منتظری با اشاره به رابطه دو طرفه و بحث و گفت‌و‌گوی آیت الله منتظری با آحاد جامعه، گفت: آیت الله منتظری با هر مراجعه کننده‌ای به بحث و گفت‌و‌گو می‌پرداخت و نظرات انتقادی مخالفان را مفید می‌دانست.


رییس دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری، در پیامی به مراسم بزرگداشت دومین سال رحلت آن فقیه عالیقدر که به همت جوانان “راه سبز ایرانیان مالزی” (رسام) برگزار شد اصل قرار دادن «وظیفه» در رویکرد مرحوم منتظری به عنوان یکی از محورهای زندگی ایشان نام برد و با اشاره به دوران حصر پنج ساله وی گفت او هیچ‌گاه احساس پشیمانی و خسارت نکرد و همیشه می‌گفت من به وظیفه شرعی خود عمل کردم.


احمد منتظری در ادامه خصلت «شهامت» را در این مرجع تقلید عالیقدر برجسته دانست و خاطر نشان کرد که وی در هنگام اظهار نظر یا دادن فتوا بدون توجه به حواشی به صراحت نظر خود را مطرح می‌کرد.

او با اشاره به نظر مرحوم آیت الله العظمی منتظری پیرامون «کرامت انسانی» گفت ایشان از راههای شرعی به این نتیجه رسیده بود که نه تنها مومنین بلکه کل بشر کرامت دارد و از حقوق دنیوی برخوردار است.

احمد منتظری با ذکر خاطره‌ای از استفتا شیرین عبادی از آیت الله منتظری، برای وکالت گروهی از اقلیتهای دینی در دادگاه، گفت مرحوم منتظری در جواب گفتند "شما نمی‌خواهید از دین آن‌ها دفاع کنید بلکه می‌خواهید از حقوق آن‌ها دفاع کنید. و اگر دفاع نکردن شما باعث ظلم به ایشان است ملزم به دفاع از ایشان هستید."


آقای منتظری اضافه کرد: ایشان به کارگزاران حکومتی توصیه می‌کرد که طوری عمل نکنند که باعث دین گریزی افراد و جوانان شود و از آنان می‌خواست تا تصریح به اشتباهات خود کنند و حساب اشتباهات خود را از دین جدا کنند.


احمد منتظری گفت پدر تا آخرین روز امیدوار بودند که کسانی که به راه اشتباه می‌روند، خود را اصلاح کنند و از راه خطا بازگردند.


رییس دفتر مرحوم آیت الله العظمی منتظری در پایان اظهار امیدواری کرد که کارگزاران حکومتی با عمل به توصیه این خبرخواه مشفق در اولین قدم برای اصلاح خود به آزادی زندانیان سیاسی و بی‌گناه بپردازند و به آزادی عقیده و بیان پایبند باشند.


در بخشی دیگر از این مراسم سعیده منتظری، فرزند دیگر مرحوم آیت الله العظمی منتظری با قرائت رنج نامه‌ای به گلایه از کسانی پرداخت که ظلم و جفا در حق مرحوم منتظری کردند.


او همچنین سکوت و بی‌تفاوتی عده‌ای دیگر در مقابل ظلم‌هایی که به آیت الله منتظری رفت را سبب تعدی و ظلم امروزه به آن افراد و یاران ایشان دانست.


سعیده منتظری بزرگ‌ترین امتیاز پدر خود را ذبح نکردن حقیقت به خاطر رعایت کردن رعایت مصلحت دانست و اضافه کرد: "و خوشا به حال آن عزیزانی که ندای حق طلبانه منتظری را پاسخ گفتند؛ هرچند حبس و زجر و محرومیت از حقوق اولیه را به جان خریدند، اما دین خود را به دنیای دیگران نفروختند."


سعیده منتظری در پایان اظهار امیدواری کرد هر چه زدتر شاهد رفع حصر رهبران جنبش سبز و زندانین سیاسی باشیم.


در بخشی دیگر از این مراسم محمد امجد فرزند آیت الله محمود امجد با گرامیداشت یاد آیت الله منتظری، سخنان خود را الهام از سیره فکری و عملی ایشان دانست.


او آیت الله منتظری را انسانی اخلاقی خطاب کرد که انتخاب مصلحت اندیشانه را فرو گذاشت و به انتخاب حق گرایانه دست زد.


همچنین در پایان این مراسم دو سخنرانی پخش نشده از آیت الله منتظری به نمایش درآمد که متعلق به سالهای قبل از قائم مقامی ایشان بوده است.


آیت الله منتظری در سخنرانی اول با اشاره به کودتای خزنده‌ای که علیه «فرزندان عاقل انقلاب» در جریان است، به انتقاد از تهمت پراکنی برای حذف این افراد پرداخت.

این فقیه عالیقدر درباره این افراد گفت این افراد «بله قربان گوی» نیستند و به اظهار ایرادات و اشکالات خود می‌پردازند.

او با اشاره به تلاشهایی برای ساختن مجلس و دولت از افراد «بله قربان گو» و حذف نیروهای متخصص این رویه را خطری برای آینده انقلاب دانست.

در سخنرانی دوم آیت الله منتظری از حق انتخاب آزاد دفاع کرد و سعی گروهی برای قیومیت مردم انتقاد کرد.
مرحوم آیت الله العظمی منتظری در این سخنرانی از "خوردن انگ غیر آزاد" به انتخابات و احساس تبدیل انتخابات به انتخابات فرمایشی حکومت پهلوی اظهار نگرانی کرد.

آیت الله منتظری همچنین خطاب به کسانی که به دنبال گرفتن تمامی کرسی‌های مجلس هستند این امر را غیر ممکن دانست.


آیت الله محمود امجد که اخیرا خبرهایی پیرامون بازگشت او به ایران منتشر شده بود، با حضور در مراسم، ضمن بازدید از نمایشگاه در پاسخ به سوالاتی که پیرامون این شایعات مطرح بود گفت: من به نشانه اعتراض به وضع موجود از ایران خارج شده‌ام و تا زمانی که ظلم در ایران پابرجاست به ایران بازنخواهم گشت. انتشار شایعات در این خصوص نشان دهنده اهمیت و تاثیر خروج از کشور برای جریان حاکم است و امیدوارم که این اعتراض‌ها موثر واقع شود.


رهبر آینده‌ی جمهوری اسلامی؟

Posted: 23 Dec 2011 05:23 AM PST

بامداد راد


یک. با انتشار خبر درگذشت کیم جونگ ایل -رهبر کره‌ی شمالی- و اعلام خبر جانشینی فرزندش کیم جونگ اون، معلوم شد هیچ دیکتاتوری جاودان نیست و دیکتاتور حتی اگر بتواند از تعقیب مردمی که به آن‌ها ستم روا داشته بگریزد، گریزی از مرگ ندارد. گرچه مرگ رهبر کره‌ی شمالی قاعدتاً نباید سبب دگرگونی در راهبردهای این کشور در رویارویی با جهان شود، اما از همان زمان که نام فرزند کیم جونگ ایل به‌عنوان رهبر احتمالی آینده‌ی این کشور مطرح شد و خبرهایی مبنی بر وخامت حال کیم ِ پدر منتشر شد، گمانه‌هایی مبنی بر تعدیل راهبردهای این کشور در دوران رهبری کیم ِ پسر مطرح می‌شد. کمی که بگذرد خواهیم‌ فهمید این گمانه‌زنی‌ها تا چه اندازه واقعیت دارند.

گزاره‌ای راستین در بند پیش مطرح شده‌است؛ «از مرگ گریزی نیست» و این‌که با بیماری و کهولت سن، احتمال مرگ بالا می‌رود. اگر یک مقام رسمی به این وضعیت دچار شده‌باشد، مقام‌های رسمی‌ای که در قانون پیش‌بینی شده‌اند، برای حفظ ساختار حکومت اقدام به گزینش جانشین آن مقام می‌کنند؛ همان‌گونه که حزب کمونیست کره‌ی شمالی از مدت‌ها پیش کیم جونگ اون را به جانشینی کیم جونگ ایل برگزیده‌بود و همان‌گونه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای این موضوع سازوکاری پیش‌بینی شده که نه‌تنها رهبر کشور در صورت درگذشت برگزیده شود، بلکه نمایندگان این مجلس که برگزیدگان ملت‌اند، رهبر را در صورت ازدست‌دادن ویژگی‌هایی که سبب برگزیده‌شدنش به رهبری شده‌است، از کار برکنار کنند.

صرف‌نظر از عمل‌کرد مجلس خبرگان که عملاً هرسال به این تشخیص رسیده که شخصی مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری مملکت وجود ندارد و ایشان کماکان ویژگی‌هایی را که سبب برگزیده‌شدن به جایگاه رهبری شده‌بود حفظ کرده‌اند، اکنون مشخص نیست در صورت درگذشت آیت‌الله خامنه‌ای، که به دلایل گوناگون از جمله کهولت سن و خبرهای تأییدنشده‌ای که از بیماری ایشان وجود دارد و مشخصاً یک سند ویکی‌لیکس نیز بر این امر صحه می‌گذارد، احتمال درگذشت‌شان وجود دارد، چه نفراتی برای مقام رهبری پیش‌بینی شده‌اند.

دو. بی‌راه نیست اگر گفته شود وضعیت امروز کشور یک وضعیت جنگی‌ست و فقط صدای انفجار است که به‌گوش نمی‌رسد. صرف‌نظر از عربده‌کشی‌های خطرناک رسانه‌های اقتدارگرا به‌سرکردگی «کیهان» که مبلّغ بستن تنگه‌ی هرمز هستند -امری که پیش‌بینی کرده‌بودم واکنش ایران به حمله‌ی نظامی باشد و اگر جمهوری اسلامی پیش‌دستی کند و این تنگه را مسدود کند، حمله‌ی نظامی بسیار قریب‌الوقوع خواهدبود-، هیچ‌یک از شاخص‌های اقتصادی وضعیت به‌سامانی را نشان نمی‌دهد. بحران بازارهای طلا و ارز، تورم بالا و توقف چرخ تولید، در کنار فساد دولتی سرسام‌آور که یکی از علت‌های اصلی این بحران‌هاست، متأثر از وضعیت جهانی و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای‌ست که اکنون با دور تازه‌ی تحریم‌ها و به‌ویژه تحریم بانک مرکزی و صنایع پتروشیمی ایران، اساساً حیات جامعه‌ی ایران را تهدید می‌کند. ما اکنون در لبه‌ی پرتگاهی قرار گرفته‌ایم که واقعاً مشخص نیست چه سرنوشتی در انتهای این پرتگاه در انتظار کشور است.

پیش‌تر نوشته‌بودم راهکار خروج از بحرانی که روزبه‌روز بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود، بازگشت راستین به مردم است و پیش‌نهاد کرده‌بودم در یک سخن‌رانی صمیمانه از مردم عذرخواهی شود و با تغییر مسیر تقابل با جهان به تعامل با آن، در جهت اعتمادسازی و بهبود روابط به‌منظور پیش‌رفت مملکت گام برداشته‌شود. «کیهان» البته واکنش جالب توجهی به آن مقاله نشان داد و با انتشار همراه با جعل و تحریف آن، نشان داد اراده‌ای از سوی نظام برای عمل به این پیش‌نهاد وجود ندارد.

با این همه، به نظر می‌رسد با وجود آن‌که نظام دم از پیش‌رفت و توسعه می‌زند و هرروز اخباری مبنی بر بهبود وضعیت زندگی مردم منتشر می‌کند، درون خود از بحران‌هایی که مملکت را در خود می‌فشرَد آگاه است و می‌داند با دروغ‌گویی نمی‌توان بحران‌ها را پشت‌سر گذاشت. برای بقای کشور و نظام، راه دیگری جز بازگشت به مردم و تعدیل سیاست‌ها وجود ندارد، این از روز روشن‌تر است. اما اعلام این موضوع از سوی حکومت و برداشتن گام‌های عملی و مؤثر در این راستا، نیاز به نوشیدن یک «جام زهر» دیگر دارد و انجام چنین کاری از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، با توجه به جایگاهی که از ایشان در میان هواداران سرسخت‌شان ایجاد شده، تقریباً ناممکن است.

سه. این‌جاست که بقای نظام به جانشین آیت‌الله خامنه‌ای گره می‌خورد و او آن کار ناممکنی را که آیت‌الله خامنه‌ای قادر به انجام آن نیست، به انجام خواهدرساند و دست‌کم بخشی از مطالبات مردم و جهان را که به بقای نظام یاری می‌رساند اجرا خواهدکرد. چنین فردی لزوماً فردی میانه‌رو است، راهبردهای نظام را تعدیل می‌کند و سیاست تنش‌زدایی را در پیش خواهدگرفت. «ولایت‌مداران»ی که امروز می‌خواهند آیت‌الله خامنه‌ای را با نام «امام خامنه‌ای» مشهور کنند، در صورت درگذشت‌شان سوگواری شایسته‌ای برگزار و با رهبر جدید بیعت خواهندکرد. مزار باشکوهی برای رهبر پیشین ساخته می‌شود و «کفن‌پوشان»ی که «گوش به فرمان خامنه‌ای» بودند، اکنون «گوش به فرمان» رهبر تازه خواهندشد، حتی اگر او تا پیش از این یکی از «خواص بی‌بصیرت» بوده‌باشد و راهبردهایی که اتخاذ می‌کند، کاملاً در تضاد با راهبردهای رهبر پیشین باشد.

در بزنگاه‌هایی این‌چنین، که فروپاشی محتمل می‌شود، ساختار دست به نوسازی خود می‌زند و از خیال‌پردازی فاصله می‌گیرد و به اراده و خواست مردم نزدیک می‌شود. همان‌طور که از مرگ گریزی نیست، از حاکمیتِ مردم بر سرنوشت خودشان نیز گریزی نیست.
 

منبع : کلمه

 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوماً دیدگاه جرس نیست.

 

تظاهرات مصری‌ها در میدان «التحریر» قاهره علیه خشونت نیروهای امنیتی

Posted: 23 Dec 2011 05:19 AM PST

 جـــرس: در ادامه اعتراضات مردم مصر به عدم انتقال قدرت به غیرنظامیان، انقلابیون در میدان «التحریر» در مرکز قاهره پایتخت مصر علیه خشونت نیروهای امنیتی تظاهرات خواهند کرد.


به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، جنبش‌های جوان و احزاب سیاسی مصر خواستارآن شدند که تظاهرات میلیونی در سراسر مصر برای محاکمه نیروهای امنیتی که به تظاهرکنندگان یورش بردند، برگزار شود.


این در حالی است که یک بار دیگر گروه «اخوان المسلمین» اعلام کرد که در این تظاهرات شرکت نمی‌کند. این گروه علت عدم مشارکت در این تظاهرات را حفظ آرامش و تسریع در فرایند دموکراتیک اعلام کردند.


اخوان المسلمین همچنین اعلام کرد که با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری مخالف است و چنین تغییری هرج و مرج را به دنبال دارد.


فراکسیون «المصریه» که لیبرال‌ها و چپ‌گرا‌ها را شامل می‌شود و در انتخابات پارلمانی پس از اخوان‌المسلمین و سلفی‌ها در رده سوم جای گرفته است، خواستار انتقال قدرت از ارتش به غیرنظامیان طی سه ماه آینده شدند.


از سوی دیگر، «هشام شیحه» معاون وزرات بهداشت در امور درمان گفت که با مرگ دو زخمی دیگر در بیمارستان تعداد قربانیان درگیری‌های اخیر میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در قاهره به ۱۷ تن افزایش یافت.


طی روزهای گذشته، انتشار تصاویری که نشان دهندۀ خشونت ماموران امنیتی مصر در مواجهه با جوانان تظاهرات کننده بود، خشم جهانیان را برانگیخت، تا جاییکه مقامات ارشد نظامی مصر، از این واقعه ابراز تاسف کردند.

برادر آریا آرام نژاد: ما واقعا نگران وضعیت اریا هستیم

Posted: 23 Dec 2011 05:14 AM PST

فردا نگویند به مرگ طبیعی مرده است

جـــرس: برادر آریا آرام نژاد، هنرمند حامی جنبش سبز و زندانی سیاسی محبوس در زندان بابل، نسبت به وضعیت جسمانی برادرش اظهار نگرانی کرده و گفته است: "آریا از نظر قلبی دچار بیماری است و ما واقعا نگران هستم و اصلا نمی دانیم چه بکنیم، اگر با همه این اوصاف او بمیرد به مرگ طبیعی نمرده است بلکه مسئولان جمهوری اسلامی خودشان باید مسولیت مرگ برادرم را بپذیرند. فردا نگویند به مرگ طبیعی مرده است."


این فعال جنبش سبز ساکن مازندران، همچنین نسبت به انتقال برادرش آریا، به بند قاتلان و مجرمین خطرناک ابراز نگرانی کرد و گفت: برادرم را به جرم خواندن یک آواز زندانی کردند و حالا در این دارالتادیب یک جوان دلسوزی که نسب به مردم کشورش احساس مسولیت می کرد را باید شب و روز را با قاتلین و دزد ها به سر کند.


گفتنی است، طی روزهای اخیر، گروهی از زندانیان سیاسی در شهرستان بابل از جمله آریا آرام نژاد (هنرمند، خواننده و آهنگ ساز حامی جنبش سبز)، علیرضا فلاحتی، علی عباسی و رحمان یعقوبی دیگر زندانیان سیاسی مازندران به بند سارقین و مجرمین خطرناک منتقل شده اند که برخی از خانواده ها ضمن تایید این خبر نسبت به وضعیت زندانیان خود ابراز نگرانی کرده اند.


به گزارش کلمه، مهدی آرام نژاد خاطرنشان کرده است: "ما همواره سعی کردیم در نهایت آرامش و سکوت پیگیر وضعیت برادرم باشیم تا به قبا و ردای آقایان بر بخورد تا این موضوع یک طوری به نتیجه برسد اما در نهایت متوجه شدیم که آنها را با قاتلان و زورگیران هم بند کرده اند."


وی تصریح می کند: البته به لحاظ جامعه شناسی همین هم باید بررسی شود که فقر وقتی بیداد می کند دزد و زورگیری هم رواج می یابد، و من هم نمی خواهم به بعد اجتماعی این ماجرا ورود پیدا کنم ولی اعتراض مان این است که چرا یک هنرمندی که یک آواز خوانده که خیلی هم خوب توانست وضعیت موجود در ایران را از طریق همین آواز منعکس کند و از زبان مردم هم آواز خوانده است چرا باید با کسانی که قتل و دزدی مرتکب شده اند در یک بند باشد؟ به چه جرمی یعنی فعلی که برادرم انجام داده است متناسب است با حکم مجازاتی که برایش در نظر گرفته اند؟


وی می گوید اگر مسولین نمی دانند در این زندان ها چه خبر است و به مردم چه می گذرد این عذر بدتر از گناه است و اگر می دانند که چه خبر است خب این جنایت است.


وی در مورد پیگیری های قضایی خود به منظور ملاقات با آریا آرام نژاد می گوید: ما وقتی رفیتم دادستانی، آقای اکبرزاده معاون دادستان می گوید آریا از نظر ما یک زندانی عادی است و نیازی به نامه ما برای ملاقات نیست اما وقتی می رویم زندان می گویند برای این جور زندانی ها نیاز به نامه دادستان است و دوباره بر می گردیم دادستانی می گوید شاید سازمان زندان ها یک قانون خاص خودش را داشته باشد، این یک بام و دو هوا یعنی چه؟ الان یک الف بچه هم می فهمد که سازمان زندان ها زیر نظر دادستانی دارد کارهایش را انجام می دهد، یعنی ما را میان زندان و دادستانی به همدیگر پاس می دهند و این رفتار ها واقعا برای تحقیر کردن است. برخوردهایی با ما می کنند که فقط در شان خودشان است.


برادر آریا آرام نژاد ادامه می دهد: شاید درست نباشد که این را بگویم ولی من دوست ندارم به شخصیتم به حرمتم اینطوری توهین کنند. هیچ طلبی از این انقلاب ندارم ولی من هم برای این کشور جبهه رفتم، جانباز شدم ولی اگر گوش کری در میان مسولان هست که حرف های ما را نمی شنوند می خواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم حداقل این فریاد بلند را بشنوند که نیروهای جبهه رفته و جانباز هیچ طلبی از انقلاب ندارند ولی دوست داشتند یک وضعیت بهتری برای مردم رقم می خورد.


مهدی با اشاره به اینکه مسولان اصلا پاسخگو نیستند می گوید: در مملکتی که جرم سیاسی هنوز تعریف نشده یک جوان هنرمند را با قاتلان هم بند می کنند و بعد خانواده ها نمی دانند از چه کسی باید بخواهند که به این وضعیت رسیدگی کنند از رییس جمهور؟ ایشان که اصلا کاره ای نیست، از رییس قوه قضاییه یا از رهبری جمهوری اسلامی؟ خیلی سخت است وضعیتی که خانواده ها تحمل می کنند …


وی در عین حال تاکید می کند که آریا آرام نژاد جوانی است که نمی تواند مشکلات مردم را ببیند و سرش را پایین بیاندازد، او دچار هیجانات هم نیست بلکه با احساس مسولیت وضعیت اجتماعی و سیاسی را دید و آوازی را خواند حالا سوال اینجاست آیا مسولان به جای شنیدن درد دل های مردم باید بزنند توی سرشان؟ حرف من فقط آریا نیست صحبتم این است که اینها چرا حرکات شفاف مردم را تحمل نمی کنند؟


برادر این هنرمند دربند با اشاره به وضعیت سایر زندانیان سیاسی شهرستان بابل می گوید: آقای شهیری یکی از نیروهای فرهنگی کشور است که در استان مازندران خیلی ها ایشان را می شناسند، آقای دکتر سروش، آقای میری، اینها از چهره های فرهیخته و سرشناس استان مازندران هستند و مردم اینها را می شناسند ولی وقتی می بینند که مملکت دارد با فرهیختگان شان چنین برخورد می کنند که به خاطر عملکردشان باید زندانی باشند طبیعی است که نگران می شوند.


مهدی آرام نژاد که خودش از چهره های شناخته شده شهرستان بابل است می گوید: هیچ نسلی دوبار انقلاب نمی کند مرحوم جلال آل احمد می گفت انقلاب سم است اما متاسفانه یک عده ای در درون نظام هستند که از اراده مردم سو استفاده کردند و می خواهند جامعه را به بحرانی بکشانند که ما یک سم دیگری بخوریم و یک انقلاب دیگری انجام دهیم. شاید سن شما کم باشد و به خاطر نیاورید که بهترین نیروهای کشورمان یا شهید شده اند و یا اعدام شده اند. من فکر نمی کنم جامعه ایرانی یک حرکت شتابنده و یک انقلاب دیگری که در یک دوره ای به اصطلاح کاربرد داشت را برتابد. اگر در بین مسولان کسی هست که می فهمد و این مسائل را درک می کند، اجازه ندهد در داخل این نظام کاری کنند تا مردم اینگونه برانگیخته شوند، باور کنید موج عظیمی از مردم مخالف اند.


وی با اشاره به وضیعت بیماری آریا آرام نژاد می گوید: برادرم قرص قلب مصرف می کند و دکتر ایشان هم این موضوع را تایید کرد که ایشان از نظر قلبی دچار بیماری هستند و ما واقعا نگران هستم و اصلا نمی دانیم چه بکنیم، اگر با همه این اوصاف او بمیرد به مرگ طبیعی نمرده است بلکه مسئولان جمهوری اسلامی خودشان باید مسولیت مرگ برادرم را بپذیرند. ما نگران هستیم. فردا نگوئید به مرگ طبیعی مرده است. این حرفم خطاب به مسئولانی است که پس از هر فاجعه اعلام می کنند ما نمی دانستیم. هر چند ندانستن وضع امنیتی عذر بد تر از گناه است.


دو انفجار مرگبار در دمشق و تداوم اعتراضات در شهرهای مختلف سوریه

Posted: 23 Dec 2011 04:55 AM PST

همزمان با ورود ناظران اتحادیه عرب
 جـــرس:  روز جمعه ۲۳ دسامبر، بر اثر بروز دو انفجار مهیب که درنتیجه برخورد دو اتومبیل حاوی مواد منفجره با دو ساختمان ادارات امنیتی در دمشق پایتخت سوریه اتفاق افتاد، دهها نفر کشته شدند.


همزمان و در آغاز دهمین ماه از اعتراضات، روز جمعه و بعد از نماز، راهپیمایی های اعتراضی در شهرهای دیرالزور، ادلب، حمص، قامشلی، درعا، وادی بردی  و دیر قانون، حماه، حلب، بنش و بخش های مختلفی از دمشق بر ضد حکومت بشار اسد برگزار شد، که مخالفان در یادآوری هزاران کشتۀ ماههای اخیر و اعتراض به نحوه تعامل اتحاديه عرب با نظام سوريه و مهلت هايی که اين اتحاديه به اين نظام می دهد، آنرا "پروتکل مرگ" نامیده بودند و مجددا خواستار برکناری حکومت شدند.


همچنین يک گروه نمايندگی اتحاديه عرب که قرار است برای حضور ناظران اين اتحاديه در سوريه زمينه سازی کند، شامگاه پنجشنبه وارد اين کشور شد.


در همین رابطه، یک گروه مدافع حقوق بشری نیز اعلام کرده اسنادی در دست دارد که بر پايه آن بيش از ۶۲۳۷ نفر از غير نظاميان به دست نيروهای امنيتی سوريه در ۹ ماه گذشته کشته شدند. از اين ميان ۶۱۲ تن از آن ها زير شکنجه جان خود را از دست داده اند. برپايه اين گزارش، دستکم ۴۰۰ تن از کشته شدگان کودک هستند.


دو انفجار مشکوک و دهها کشته و زخمی
تلویزیون المنار گزارش داده است که دو انفجار مهیب ظهر جمعه در اطراف مراکز امنیتی در دمشق رخ داده، که تا لحظه مخابره خبر، ۳۰ نفر کشته و ۵۵ نفر زخمی شده اند و این حادثه شدیدترین حادثه تروریستی در دمشق از زمان آغاز ناآرامی ها در ده ماه اخیر عنوان شده است.


تلویزیون دولتی سوریه نیز از وقوع دو انفجار انتحاری در اطراف دفاتر نهادهای امنیتی در دمشق، پایتخت این کشور، خبر داد.


تلویزیون سوریه، شبه نظامیان القاعده را مسئول این حمله که "انتحاری" ذکر شده، به ساختمان‌های "اداره کل امنیت سوریه" و یک نهاد امنیتی دیگر دانسته و اعلام کرده که در این حملات شماری از غیر نظامیان نیز کشته شده‌اند.


اما بی بی سی به نقل از مخالفان حکومت سوریه نوشته است که آنها می گویند این انفجارها توسط دولت سوریه و با هدف تحت تاثیر قرار دادن سفر ناظران اتحادیه عرب و اثبات دست داشتن "گروه های تروریستی" در اعتراضات ضد دولتی طراحی شده است.


ورود ناظران اتحادیه
به گزارش رادیو فردا، يک گروه نمايندگی اتحاديه عرب که قرار است برای حضور ناظران اين اتحاديه در سوريه زمينه سازی کند، شامگاه پنجشنبه وارد اين کشور شد، که ورود این هیات به دمشق، نخستين گام در راستای اجرای توافقنامه سوریه با اتحادیه عرب برای کمک به پایان دادن بحران در این کشور معرفی شده است.


وجيه حنفی، معاون دبيرکل سازمان ملل که همره گروه اعزامی است، تلفنی از پايتخت سوريه به خبرگزاری رويترز گفت: "خدا را شکر به سلامت به دمشق رسيديم."


سمير سيف اليزل، معاون دبير کل اتحاديه عرب که رياست گروه اعزامی را بر عهده دارد، پيش از حرکت به سمت دمشق در قاهره پايتخت مصر به خبرنگاران گفت که اين گروه قرار است زمينه حضور ناظران اتحاديه در سوريه را با هماهنگی با دولت اين کشور فراهم کند.


او در اين باره اظهار داشت: "گروه زمينه لازم را برای حضور ناظران اتحاديه عرب در سوريه فراهم خواهد آورد. وظيفه گروه فراهم کردن محل اقامت، راه های ارتباطی و امنيت ناظران هنگام نقل و انتقال در داخل سوريه و تعيين مکان هايی است که قرار است در اين کشور به آن ها سرکشی کنند."


گروه اعزامی شماری از کارشناسان و محققان از چند سازمان حقوقی را دربر گرفته است.


دولت سوريه اوايل نوامبر گذشته با طرح اتحاديه عرب برای پايان بحران اين کشور موافقت کرد. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شد حضور نيروهای مسلح دولتی را در تمام مناطق مسکونی پايان دهد و همه دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند.


پس از اين طرح اتحاديه عرب پرتوکلی به تصويب رساند که برپايه آن، ناظران برای نظارت بر حسن اجرای طرح به سوريه می روند. ابتدا سوريه به مدت شش هفته در امضای پرتوکل از خود تعلل نشان داد؛ مساله ای که باعش اتحاديه عرب عضويت سوريه را در اين اتحاديه به حال تعليق در آورند و عليه دولت اين کشور، تحريم های اقتصادی وضع کنند. سرانجام دمشق دوشنبه گذشته پرتوکل اعزام ناظران را امضاء کرد.


از سويی ديگر سرلشکر محمد مصطفی الدابی رئيس هيات ناظران دوشنبه از خارطوم پايتخت سودان به مصر رسيد. او قرار است با نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب و ديگر مسئولان اين اتحاديه ديدار و گفت و گو کند.


مصطفی الدابی پس از رسيدن به قاهره به خبرنگاران گفت: "به قاهره آمدم تا مقدمات اداری و فنی فعاليت گروه ناظران در سوريه به شکلی شفاف برای زير نظر گرفتن اوضاع در سوريه را آماده کنم. فعاليت هيات ناظران ميدانی از راه سرکشی به همه مناطق و ديدار با همه طرف ها از جمله نيروهای مسلح و امنيتی، اپوزيسيون و گروه های انسانی فعال خواهد بود."


نبيل العربی سه شنبه به خبرگزاری رويترز گفته بود که هيات ناظران متشکل از ۱۵۰ نفر خواهد بود و قرار است اين هيات اواخر دسامبر جاری به سوريه برسد. به گفته العربی، بيمارستان ها و زندان ها از جمله اماکنی خواهد بود که ناظران از آن ها بازديد خواهند کرد.


دبير کل اتحاديه عرب خاطرنشان کرده است که ناظران برای تعيين ميزان پايبندی دولت سوريه به تعهداد خود در طرح اتحاديه عرب، يک هفته زمان لازم دارد.


۶۲۰۰ کشته در سوريه
يک گروه مدافع حقوق بشر پنجشنبه اعلام کرد شمار کشته شدگان در سوريه از زمان آغاز اعتراض ها در اين کشور، از مرز ۶۲۰۰ نفر گذشته است.


گروه «افاز» مدافع حقوق بشر اعلام کرده اسنادی در دست دارد که برپايه آن بيش از ۶۲۳۷ نفر از غير نظاميان به دست نيروهای امنيتی سوريه در ۹ ماه گذشته کشته شدند. از اين ميان ۶۱۲ تن از آن ها زير شکنجه جان خود را از دست داده اند. برپايه اين گزارش، دستکم ۴۰۰ تن از کشته شدگان کودک هستند.


۴۰ کشته تنها در روز پنجشنبه
اين تحولات در حالی روی می دهد که شورای عمومی انقلاب سوريه – از تشکيلات معترضان اين کشور- اعلام کرد که پنجشنبه دستکم ۴۰ نفر از غیر نظاميان معترض، به دست نيروهای امنيتی و ارتش کشته شدند. بيشتر قربانيان از حمص و ادلب هستند.


بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، ۱۶ تن از کشته شدگان از ادلب، ده تن از حمص بودند. سهم دمشق و درعا هر کدام يک کشته بود.


شش تن از کشته شدگان در حمص در اثر گلوله باران بی هدف خانه ها توسط تانک های ارتش جان خود را از دست دادند. اين شهر از هفته ها پيش در محاصره نيروهای ارتش قرار دارد. حمص همچنين شاهد دستگيری ده ها تن از معترضان به دست نيروهای امنيتی بود.


فعالان سوری همچنين به حملات نيروهای دولتی به مناطقی در ادلب خبر دادند که احتمال می رود جداشدگان از ارتش در آن ها پنهان شده باشند. شهرهای خان شيخون و معرت النعمان در استان ادلب، شاهد يورش گسترده نيروهای امنيتی و ارتش بود.


گفتنی است، طی روزهای گذشته، ائتلاف اصلی مخالفان دولت سوریه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای بحث درباره تشدید خشونت ها در شمال غربی این کشور شده بود.


و در واکنش به شدت گرفتنِ کشتار و سرکوب معترضان در سوریه، روز پنجشنبه وزیرخارجه ترکیه، رهبران سوریه را به راه انداختن "حمام خون" متهم کرد.



دستگیری دو شهروند کُرد در سروآباد استان کُردستان

Posted: 23 Dec 2011 04:13 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری کردستان، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی، دو شهروند کُرد ساکن روستای "دزلی" از توابع شهرستان "سروآباد" را بازداشت کردند.


به گزارش آژانس خبری «کُردپا»، نیروهای امنیتی با حمله به منازل مسکونی دو شهروند کُرد به نام‌های "بسطام سهرابی" فرزند عثمان و "اسماعیل رحیمی" فرزند علی در روستای دزلی از توابع استان کُردستان اقدام به دستگیری و انتقال آنان به بازداشتگاه نمودند.


همچنین در این اقدام نیروهای امنیتی وسایل شخصی بسطام سهرابی مورد تفتیش واقع شد و کامپیوتر وی را به همراه خود بُردند.


تا لحظه‌ی انتشار این خبر از دلیل و یا دلایل دستگیری و نیز سرنوشت و مکان نگهداری این دو شهروند کُرد اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.


بر اساس این گزارش، از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون جمعاً ۸۹ شهروند کُرد در مناطق کردنشین ایران توسط نیروهای امنیتی و قضایی بازداشت شده‌اند و برای ده تن از آنان نیز حکم قضایی صادر شده است.


اتهام اکثریت شهروندان بازداشتی در مناطق کُردنشین، فعالیت سیاسی، فرهنگی و مدنی عنوان شده است.


طی روزهای اخیر، همچنین عثمان (ریبوار) رحیمی، شهروند اهل بانه از طرف دادگاه انقلاب به تحمل شش ماه حبس محکوم شده و همزمان چهار تن از شهروندان در سقز و مهاباد – بنامهای جعفر سوران سقزی، زانیار قادرزاده، هیوا بیرمی و مراد فاطمی - بازداشت و کوروش پاشایی در ارومیه به پنج سال حبس محکوم شده اند.


جنتی: مردم باید در انتخابات حضور داشته باشند

Posted: 23 Dec 2011 03:35 AM PST

جـــرس: دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران بدون اشاره به فضای مسدود سیاسی کشور می گوید: "دشمن تلاش می‌کند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و اگر حضور حداکثری نیز شکل گرفت مسئله تقلب را مطرح کند اما مردم باید در انتخابات حضور داشته باشند تا مجلسی با حداکثر آرا شکل بگیرد. "


به گزارش ایلنا، احمد جنتی امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه دوم نماز  جمعه در ابتدا با اشاره به کریسمس و ولادت عیسی مسیح، گفت: "این پیغمبر گرفتار افرادی شده که خود را مدعی تبعیت از وی می‌دانند و بد‌ترین جنایت‌ها را در جهان مرتکب می‌شوند."


امام جمعه موقت تهران همچنین با تبریک به وزارت اطلاعات در خصوص آنچه "دستگیری جاسوس آمریکایی" خواند، گفت: نیروهای اطلاعاتی در دستگیری این فرد خوب عمل کردند و این فرد باید اطلاعات خود را به ما بدهد و آمریکایی‌ها از این مسئله دردشان آمده است.


وی در ادامه سخنان خود، قیام های مردم منطقه را مورد اشاره قرار داد و بدون رویکرد به هزاران کشته و زخمی در سوریه، تاکید کرد: "دیکتاتورهای منطقه به سزای کار خود رسیده‌اند و امیدواریم این حرکت تا سرنگونی همه دیکتاتور‌ها ادامه داشته باشد. "


دبیر شورای نگهبان و خطیب نمازجمعه تهران، با اشاره به در پیش بودن ۹ دی، گفت: "این روز از ایام الله است و مدت زیادی از قبل این روز نقشه کشیده بودند و می‌خواستند با بهانه تقلب در انتخابات نظام را بر اندازی کنند."


وی از "تلاش غرب در این مسئله و اینکه این‌ها تا آخر دنیا آدم نمی‌شوند" سخن گفت و افزود: مگر خدا این قدرت را به شما می‌دهد تا بر مظلومان دنیا حاکم شوید.


امام جمعه موقت تهران بدون اشاره به برخورد خشونت آمیز حکومت با اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران، ادعا کرد: "افرادی نیز در داخل از غربی ها پیروی و فتنه وضعیت عجیبی را در جامعه ایجاد کردند و باید به آن‌ها پاسخ داده می‌شد."


جنتی با قلب واقعیت و کتمان کشتار مردم ادعا کرد: "نمی‌شد با حکومت نظامی و هیچ روش دیگری به آن‌ها پاسخ داد بلکه باید خود مردم به آن‌ها پاسخ می‌دادند. "


جنتی ادامه داد "مردم تا حدی تحمل می‌کنند و وقتی دیدند که اساس نظام در خطر است در صحنه حضور یافتند و با حضور گسترده در میدان حاضر شدند و شعارهایی دادند که نشان داد انقلاب و رهبری و نظام را قبول دارند و در یک حرکت تمام آتش فتنه را خاموش کردند."


وی بدون اشاره به کشتار سوگواران حسینی در روز عاشورا توسط عوامل حکومت، در خصوص نهم دی ماه مدعی شد: "امام حسین و خدای امام حسین و عاشقان امام حسین به میدان آمدند و این حضور پیام‌های زیادی داشت... اکثریت قاطع مردم نیز بر این عقیده بودند که نظام را قبول دارند. نظام ۳۳ سال بر پای خود ایستاده است و با شعار از پا در نمی‌آید. "


وی گفت: بیزاری مردم از فتنه گران٬ صف‌ها را جدا کرد و نخبگان بی‌بصیرت و ساکتینی که دو پهلو حرف می‌زنند از مردم نیستند و نهم دی صف مردم را با صف دیگرانی که در کنار مردم نیستند جدا کرد.


وی تاکید کرد: در هر زمان دیگری نیز که خدشه به نظام وارد شود مردم در صحنه خواهند بود و از نظام دفاع خواهند کرد.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه پیام دیگر هوشیاری مردم بود، گفت: سی سال مردم در این راه تجربه دارند و با بیانیه شما مردم گمراه نمی‌شوند.


وی گفت: غباری برخاست و فتنه گران می‌خواستند در این غبار به اهداف خود برسند اما حضور مردم این غبار را از بین برد. با حضور مردم در صحنه نظام بیمه شده خدا است.


انتخابات
جنتی با اشاره به شروع ثبت نام کاندیدا‌ها گفت: مجلس مسئولیت سنگینی دارد و باید مجلسی تشکیل شود که مدرس می‌خواست زیرا ارتباط مردم با نظام ٬واسطه بین نظام و مردم٬ قانون گذاری بر عهده مجلس است.


وی گفت: باید کسانی وارد مجلس شوند که این اهمیت مجلس و عمق مسئولیت مجلس را درک می‌کنند و مجلسی مردمی٬ علاقه‌مند به ارزش‌ها٬ عامل به اجرای احکام و مجلسی که امام و ولایت فقیه را قبول دارد بسازند.


دبیر شورای نگهبان به کاندیدا‌ها توصیه کرد: اگر کسی توان پذیرش قانون و شرایط مورد نظر را ندارد ثبت نام نکند اما کسانی که واجد شرایط هستند و صلاحیت دارند حتما حضور داشته باشند، اگر افراد صلاحیت داشته باشند رد صلاحیت نخواهند شد.


خطیب نمازجمعه تهران با تاکید بر حضور اکثریت مردم در انتخابات، گفت: دشمن تلاش می‌کند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و اگر حضور حداکثری نیز شکل گرفت مسئله تقلب را مطرح کند اما مردم باید در انتخابات حضور داشته باشند تا مجلسی با حداکثر آرا شکل بگیرد.


دعوت به جهاد
خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه عده‌ای مرعوب جنجال غرب شده‌اند و تلاش می‌کنند مردم را از اسلام دور کنند، گفت: عده‌ای در جامعه اسلامی ما مرعوب شدند و با اتکا به آیه اینکه اکراه و اصراری در دین نیست برای رساندن پیام توحید به مردم تلاش هم نمی‌کنند.

وی گفت: خدا به پیامبر اجازه می‌دهد که کسب قدرت کند و وقتی توان کافی پیدا کرد در مقابل کفر قیام کند.


دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه جهاد دو گونه است٬ اول جهاد دفاعی که در مقابل حمله دشمن است، خاطر نشان کرد: اکثر جنگهای زمان پیامبر دفاعی بوده است ولی این مسئله به معنی نبودن جهاد دیگر نیست.


وی گفت: باید به داد دیگران رسید و صدای توحید را به گوش بندگان خدا رساند و موانع سر راه را بردارید.

 


ضرب الاجل مجاهدین خلق برای تخلیه کمپ اشرف و بعد از آن؟

Posted: 23 Dec 2011 02:41 AM PST

کریستین ساینس مانیتور


 اسکات پیترسون
۲۰ دسامبر ۲۰۱۱

با نزدیک شدن ضرب العجل پایان سال برای بستن کمپ اشرف در عراق، سرنوشت حدود ۳۲۰۰ نفر از مبارزین گروه رادیکال ضد ایرانی که در لیست سازمان های تروریستی وزارت خارجه قرار دارد، در وضعیت نامعلومی بسر می برد.

مسئولین آمریکایی اظهارنگرانی کرده اند که رهبری سازمان مجاهدین خلق، که گزارشات مکرر دولت آمریکا از آنها با عنوان یک تشکل فرقه ای یاد می کند، ممکن است به جای برچیدن صلح آمیز کمپ اشرف دستور قتل عام هواداران خود را صادر کند. این کمپ در صورت تخلیه شدن، مجاهدین را از برگترین امکان آنها محروم می کند.

ولی مریم رجوی که خود را "رئیس جمهور منتخب" ایران توصیف میکند، امروز گفت که او "در اصول" یک طرح سازمان ملل را برای جابجایی اعضاء سازمان به یک پایگاه آمریکایی سابق در نزدیکی فرودگاه بغداد به منظور بررسی تقاضاهای فردی آنها برای مکان یابی احتمالی به عنوان پناهنده پذیرفته است، منوط به اینکه تضمین حداقلی ایمنی از طرف آمریکا و غرب داده شود.

دولت نوری المالکی به رهبری شیعیان که ارتباط نزدیکی با ایران دارد عزم خود را در بستن این کمپ که در دهه هشتاد بوسیله صدام حسین تأسیس شد، به طور شفاف اعلام کرده است.

در ایران سازمان مجاهدین خلق برای جنگیدن در کنار نیروهای عراقی در طول جنگ ایران و عراق به عنوان خائنین مورد تنفر گسترده هستند. در عراق هم همدردی برای گروه بسیار اندک بوده بدان دلیل که صدام حسین از آنها برای سرکوب اعتراض های کردها در سال ۱۹۹۱ استفاده کرد.

"چگونه قاتل پسران خود را بپذیریم؟" این سؤالی است که عدنان الشمانی عضو شیعه پارلمان عراق اخیراٌ در کنفرانسی که با حمایت دولت در بغداد و برای اعتراض به حضور مجاهدین خلق برقرار شده بود، مطرح کرد.

آقای شمانی گفت که تصمیم بستن کمپ اشرف از طرف "اکثریت پارلمان و اکثریت مردم عراق حمایت شد. هیچکس به جز عراقی ها حق ندارد اراده خود را بر خاک عراق تحمیل کند."

راه حلی از طریق مذاکره؟

سازمان ملل و مقامات آمریکایی به نظر می رسد پیشرفت هایی در گفتگوهای خود با خانم رجوی که در پاریس مستقر است به دست آورده باشند.

شوهر وی و رئیس سازمان مسعود رجوی در سال ۲۰۰۳ مخفی شد، اگر چه برخی از ساکنین سابق کمپ مدعی اند که او را تا سال ۲۰۰۷ دیده اند، و اینکه او برای آنها تا هفت ماه پیش از طریق ارتباط ویدئویی سخنرانی کرده است.

یک مقام آمریکایی به ای.پی.اس مستقر در واشنگتن گفت که "پس از مدت تأسف باری تأخیر، به نظر می رسد بالاخره سازمان مجاهدین آماده برای گفتگوی جدی است." مقام مذکور گفت که سازمان در روزهای اخیر از "مواضع حداکثری" عقب نشینی کرده ولی "ما هنوز سخن در مورد شهادت و مردن می شنویم."

خطرات خشونت از هر دو طرف زیاد است. بروز درگیری ها در ماه آوریل در کمپ اشرف، زمانی که نیروهای امنیتی عراق قصد داشتند قسمتی از این فضای وسیع را تحت کنترل درآورند، منجر به کشته شدن ۳۴ نفر از اعضاء سازمان شد. سازمان یک تاریخ طولانی ضدآمریکایی دارد و به عنوان یک گروه انقلابی حداقل شش مشاور نظامی آمریکایی را قبل از انقلاب اسلامی در ایران به قتل رسانده است.

در پی حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ برخی مقامات پنتاگون مجاهدین خلق را به عنوان یک سلاح بالقوه علیه جمهوری اسلامی ایران دیدند. درخواست مکرر مسئولین عراقی از سال ۲۰۰۴ برای برچیدن این کمپ تا کنون نادیده ګرفته شده است.

ولی با خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق در این هفته گزینه های سازمان مجاهدین خلق محدود شده است.

سعید الجیاشی نماینده مشاور امنیت ملی سابق عراق موفق الربیعی به مسئولین عراقی، شیوخ قبایل و خانواده های ایرانی ساکنین کمپ اشرف در جلسه اخیر بغداد گفت که "از روز اولشان در عراق سازمان مجاهدین خلق پذیرفت که ابزاری در اختیار اطلاعات و امنیت رژیم سابق، به خصوص علیه ایران باشد."

آقای جیاشی گفت که "هر گروه تروریستی که می خواهد در کشور بماند به دنبال یک منطقه امن نیست، بلکه به دنبال یک پایگاه برای حملات تروریستی است. جوامع غربی سخن از حقوق بشر می گویند، من از آنها درخواست می کنم که این افراد را از جدایی غیر منصفانه از خانواده هایشان و از زندگی عجیب در این کمپ نجات دهید."

وی افزود که "ما چگونه به قربانیان عراقی این سازمان صحبت کنیم؟ ما بایستی به خط شویم که آنها را اخراج کنیم. گزینه آنها این است که یا به ایران روند یا کشور دیگری را انتخاب کنند، شما نمی توانید در عراق بمانید."
تظاهرات ها

چندین جلسه مشابه و یک سلسله تظاهرات های ضد مجاهدین خلق در بغداد و در درب ورودی کمپ اشرف همگی چنین پیامی را انعکاس می دهند. یکی از پوسترها نوشته است "نه به تمدید، آری به اخراج گروه تروریستی." اعضا خانواده با در دست داشتن قاب عکس ها،
روپوشها یی به تن داشتند که بر پشت آنها نوشته بود : "فرزندان ما را آزاد کنید."

در بین سخنرانی ها یک مرد که لباس عشایری بر تن داشت ضمن ایستادن شعار داد "این جنایتکاران از ما نیستند، اینها هیچ رابطه ای با ما ندارند."

یک گروه چهار نفره مرد به روی صحنه رفت با خواندن آهنگی در باره مجاهدین خلق بدین مضمون که "منافق" عامل هزاران مرگ، کسانی که "یکدیگر را بر روی جسد ما در آغوش گرفتند."

علیرغم حضور در لیست سازمان های تروریستی به همراه القاعده و حزب الله، سازمان مجاهدین می گوید که خشونت را در سال ۲۰۰۱ نفی کرده است.

ولی وزارت خارجه آمریکا در پائیز ۲۰۰۹ اطلاعاتی را به دادگاه ارائه کرد که سازمان زنانی را در کمپ اشرف آموزش داده است که درکربلا "دست به عملیات انتحاری بزنند."

یک گزارش اف.بی.آی از سال ۲۰۰۴ که طبقه بندی آن لغو شده است- اطلاعات آن بوسیله شنود تلفنی آلمان ها و فرانسوی تأیید شده- حاکی از آن است که تیم های مجاهدین در آمریکا، اروپا و کمپ اشرف فعالانه درحال برنامه ریزی و اجرای عملیات ترور بوده اند."

کنار گذاشتن خشونت؟

مجاهدین خلق این اتهام ها را انکار کرده و دهها مقامات عالیرتبه سابق دولت آمریکا و ژنرال های چهار ستاره را به کمک گرفته- بسیاری از آنها دهها هزار دلار به عنوان هزینه سخنرانی دریافت کرده اند- تا تقاضای خود برای خروج از لیست تروریستی و همچنین حفاظت از ساکنین کمپ اشرف مطرح سازند. آنها می گویند که ساکنین کمپ اشرف "مبارزان آزادی" ضد رژیم هستند.

در بین حامیان آمریکایی شهردار سابق نیویورک، وزیرسابق امنیت داخلی تام ریج، رؤسای سابق سی.آی.ا جیمز وولسی، پورتر گاس و مایکل هایدن، و ژنرال های ارشد بازنشته همچون وسلی کلارک، هیو شلتون و پیتر پیس، دیده می شوند.

هوارد دین رئیس سابق کمیته ملی حزب دمکرات در یک نشست هواداران سازمان در ماه ژوئیه در ارتباط با طرح عراق برای بستن کمپ اشرف گفت، "این نسل کشی است و ما این را نحواهیم داشت. ما افراد داخل کمپ اشرف را آزاد خواهیم کرد، ما ملت ایران را از استبداد آخوندها آزاد خواهیم کرد."

در خود کمپ اشرف، کارت های شناسایی اعضاء مجاهدین خلق مدتها پیش ضبط شده و آنها با دنیای خارج از طریق تلفن، اینترنت یا تلویزیون ارتباط بسیار کمی دارند. آنها با یستی در جلسات خود انتقادی به منظور "بیرون ریختن افکار انحرافی" و تعهد دادن برای "طلاق ابدی" شرکت کنند.

اراده آزاد؟

یک گزارش شامل جزئیات که بوسیله ارتش آمریکا تأمین بودجه شده بود و توسط مؤسسه رند در سال ۲۰۰۹ اتشار یافت ذکر می کند که اکثریت ساکنین اشرف "ممکن است با فریب به عضویت درآمده باشند" و "بر خلاف میلشان" در آنجا ماده باشند.

گزارش مذبور می گوید "عشق به رجوی ها قرار بود جایگزین عشق به خانواده و همسران شود." اعضاء سازمان زمانی قرص های سیانور حمل می کردند تا در صورت دستگیری استفاده کنند. از سال ۲۰۰۳ "سازمان از تهدید به خودکشی به عنوان تاکتیک مذاکراتی و یا برای به بن بست رساندن تحقیقات استفاده کرده است."

بازداشت موقت خانم رجوی توسط مقامات فرانسوی به اتهام تروریسم در سال ۲۰۰۳ منجر به موجی از خودسوزی ها شد.

فراری های سازمان از کمپ اشرف که با این روزنامه مصاحبه کرده اند می گویند که با نزدیک شدن ضرب العجل، حوادث وخیم تری ممکن است اتفاق بیفتد.

شهرام حیدری که دو ماه پیش کمپ را ترک کرد می گوید "این برای من روشن است که آقای رجوی می خواهد که آدمها کشته شوند تا به رساناها منتقل شود." او مدعی است که در ماه آوریل که درگیری ها با سربازان عراقی اتفاق افتاد "من به وضوح دیدم که سازمان مجاهدین خلق مردم را به جلو می فرستند" تا در خط آتش قرار گیرند.

حیدری می گوید که "استراتژی رجوی متکی بر اشرف است. او بایستی کمپ اشرف را حفظ کند تا قدرت را نگه دارد."

چندین فراری از کمپ معتقدند که رجوی در کمپ هست. مریم سنجابی عضو سابق شورای رهبری سازمان ده ماه پیش پس از گذرندان ۲۴ سال در کمپ اشرف، فرار کرد و پناهنده شد. او می گوید وی آقای رجوی را "چندین بار" تا چهار سال پیش دیده است.

سنجابی می گوید "او آنجاست، او زنده است، دستورات او در حال اجراشدن است، او مغزسازمان است." او اضافه می کند که "سالها شستشوی مغزی اعضاء سازمان مجاهدین برای اینکه باور کنند "رجوی خداست" بدین معنی است که رهبری ممکن است اینگونه محاسبه کند که "ایرادی ندارد اگر هزار نفر کشته شوند."

سنجابی می گوید "اگر به شما دستور دهند که خودت را بسوزانی، نمی توانی مقاومت کنی، تو خودت را می سوزانی."
 

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور          


نظرات وارده در یادداشت ها لزوماً دیدگاه جرس نیست.

 

سوئيس دارايی‌های ۱۸۰ فرد حقيقی و حقوقی ايرانی را مسدود کرد

Posted: 23 Dec 2011 02:30 AM PST

جـــرس: در ادامۀ تحریم های فراگیر بین المللی علیه جمهوری اسلامی، دولت سوئیس نیز در تکمیل تحریم های دو ماه پیش خود، ۱۸۰ شخص حقیقی و حقوقی دیگر جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های خود افزود، که با درنظر گرفتنِ تحریم های چندی پیش این کشور علیه تهران، هم اکنون ۲۸۰ شرکت و ۷۰ شخص حقیقی ایرانی در فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های سوئیس قرار دارند.


اين اقدام دولت سوئيس در هماهنگی با تصميم اتحاديه‌ اروپا است که ۱۰ آذر ماه اتخاذ شد و بر مبنای آن تحريم‌ها عليه تهران به دليل ادامه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی افزايش می‌يابد.


مقامات برن، اکتبر امسال نیز، ۱۱۶ فرد حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی – از جمله وزیر خارجه ایران- را در فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های خود قرار داده بودند، که در همین راستا و با هدف "شدت بخشیدن به فشارها علیه تهران"، ۱۸۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید ایرانی دیگر نیز به فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های این کشور افزوده شدند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، اقدام دولت سوئیس که شامل مسدود کردن دارایی‌های این افراد نیز می‌شود، در راستای تصمیم اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است و آنچنان که دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس اعلام کرده، از روز جمعه عملی خواهد شد.


فهرست جدید تحریم‌ها، عمدتاً شامل شرکت‌ها و افرادی است که به نحوی با بخش حمل و نقل دریایی ایران در ارتباط هستند.


بر اساس اعلام منابع خبری در سوئیس با احتساب تحریم‌های جدید، هم اکنون ۲۸۰ شرکت و ۷۰ شخص حقیقی ایرانی در فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های سوئیس قرار دارند، که به جز ۱۸۰ نامی که روز پنجشنبه در شمول این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، ۱۱۶ شخص حقیقی یا حقوقی نیز در روزهای پایانی آبان ماه مشمول تحریم اعلام شده بود.


اواسط پاییز امسال، سوئیس از تصمیم خود به تحریم ۱۱۶ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی خبر داد که در میان آنها نام علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه نیز به چشم می‌خورد.


این در حالی بود که صالحی که خود در زمان تصدی ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های اتحادیه اروپا قرار داشت، اندکی پس از انتصاب در سمت وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا حذف شد، با این هدف که بتواند به طور فعال‌تر در مذاکرات غرب و ایران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی مشارکت کند.


گفتنی است، در چند سال گذشته، ژنو  چندین بار میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بوده است که با هدایت اتحادیه اروپا برگزار می‌شد.


سوئیس سال گذشته نیز با هدف یکدست شدن تحریم‌های اتخاذ شده علیه ایران، با فهرست محدودیت‌ها و تحریم‌های اروپایی، بر میزان و شدت تحریم‌ها افزوده بود.


اقدام جدید سوئیس در افزودن ۱۸۰ نام دیگر به فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران در حالی است که رهبران اتحادیه اروپا در آذرماه امسال با ابراز «نگرانی جدی و عميق» نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به ويژه پس از انتشار گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، خواستار تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران تا پایان ژانویه ۲۰۱۲، نزدیک به یک ماه دیگر، شدند.


رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا در آن زمان از شورای وزيران امورخارجه کشورهای عضو خواستند تا تحريم‌های تازه علیه ایران را به مثابه اولويت در نظر داشته و تا پيش از پايان ژانويه ۲۰۱۲، ۱۰ بهمن ماه، سال جاری، آن را به تصویب برسانند.


پیش از آن، وزیران خارجه اتحادیه اروپا، دهم آذرماه امسال ۱۸۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی به فهرست تحریم‌های خود افزوده بودند که به نظر می‌رسد تصمیم سوئیس به گسترش فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران، در همین راستا اتخاذ شده باشد.


برنامه اتمی جمهوری اسلامی، مایه نگرانی عمیق بسیاری از اعضای جامعه جهانی، به ویژه کشورهای غربی است که ایران را متهم می‌کنند در پوشش این برنامه دست به کار گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.


مقامات جمهوری اسلامی، تمامی اتهامات وارده در خصوص برنامه اتمی‌ خود را رد کرده و آن را "صلح‌آمیز" اعلام کرده اند و گزارش های منتشره از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را، "سیاسی" و "هدایت شده از سوی آمریکا و غرب" می خوانند.