جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماینده اصلاح طلب مجلس: اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی

Posted: 27 Dec 2011 06:57 AM PST

 جـــرس: نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم شورای اسلامی با انتقاد از شرایط موجود کشور گفت: "حدود ۳۰ سال از انقلاب می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و... که منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشده باشد. این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم."


این وزیر دولت محمد خاتمی، که نمایندگی تبریز را در مجلس هشتم بر عهده دارد، همچنین گفت: "امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی. "


به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان روز دوشنبه پنجم دی ماه، طی مناظره‌ای سیاسی با احمد رهدار از شاگردان مصباح‌یزدی در محل تالار شیخ مفید دانشگاه قم، با اشاره به سخنان رهدار مبنی بر اینکه پزشکیان و دوستان اصلاح‌ط‌لب او راه خود را از راه امام جدا کرده‌اند، اظهارداشت: "حاج آقا دم از معنویت می‌زند در حالی که می‌گوید دیروز تازه از طریق اینترنت مرا شناخته امروز می‌گوید من یقین دارم که شما این‌جوری هستید. اگر این معنویت است که وای به حال معنویت. "


پزشکیان درپاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا دولت اصلاحات کار را به جایی کشاند که امروز بعد از گذشت ۶ سال از آن دولت هنوز نمی‌توان بی‌حجابی را حل کرد، گفت: آن چیزی که در خیابان‌هاست مجموعه کارهای ما مسئولین از چپ و راست است.


پزشکیان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا نباید "موسوی و کروبی کنار گذاشته شوند و از آن‌ها به دلیل اینکه فتنه آفریدند اعلام برائت کنیم" گفت: "من یک دانشگاهی‌ام و نمی‌توانم با ادبیات شعاری صحبت کنم. اگر کسی جرمی کرده باید در دادگاه به جرم او رسیدگی کرد نه اینکه با شعار او را مفسد‌فی‌الارض معرفی کنیم."


وی خاطرنشان ساخت: در سال‌های اولیه انقلاب آیت الله مشکینی برای من و دوستانم درس اخلاق گذاشته بود و می‌فرمود اگر کسی را به عنوان متهمی گرفتید حق ندارید حتی یک سیلی به او بزنید و می‌فرمود قانون کسی را که مجرم است باید به دادگاه برده و محاکمه قانونی انجام دهد و به همین دلیل بنده نمی‌توانم به‌یک‌باره کسی را مفسد فی‌الارض معرفی کنم.


وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات یادآور شد: "۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد از شما می‌خواهم یک مسئول را معرفی کنید اعم از وزیر، رییس‌جمهور، استاندار و... که امروز منحرف یا مفسد فی‌الارض معرفی نشود؛ این نشان‌دهنده این است که یک‌جای کار ما می‌لنگد. باور کنید من آدم خوبی بودم و وارد سیستم حکومت شدم و الان اینکه می‌بینید شدم."


پزشکیان تاکید کرد: امروز کار ما به جایی رسیده آن چیزی که ارزش ندارد آبروی مسلمان است و مثل آب‌خوردن این‌ها برده می‌شود. اگر این مسلمانی است وای به حال مسلمانی.


وی با اشاره به سخنان فرد حاضر سوال‌کننده مبنی بر اینکه چرا "موسوی و کروبی قانون اساسی و خط امام و رهبری را زیر سوال بردند؟"، گفت: شما می‌گوید فلان شخص چرا گناه کرد. کاری ندارد خودش را صدا کنید و از خودش بپرسید.


پزشکیان در پاسخ به اظهارات رهدار مبنی بر اینکه با زور می‌توان مملکت را درست کرد، گفت: ادبیات من با این آقا فرق دارد و به همین دلیل آنچه را که می‌گوید قبول ندارم؛ اگر خدا می‌خواست همه را در روی زمین مومن خلق می‌کرد اما این کار را نکرد و همه را برای انتخاب راه آزاد گذاشت حالا شما می‌خواهید به زور مردم را مومن به دین خود کنید.


وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات در پاسخ به این صحبت‌های رهدار مبنی بر اینکه اگر شما اصلاح‌طلبان کنار بکشید ما اصول‌گرایان مملکت را درست می‌کنیم، گفت: اصلاً ما کشیدیم کنار، شما یک جا به عنوان الگو بسازید و به جامعه عرضه کنید. اصلاً نمی‌خواهد جامعه را درست کنید یک مدرسه اسلامی درست کنید تا همه، محبت و صداقت و انصاف را در آن ببینند. به خدا قسم یک چنین مدرسه‌ای را درست کردید من برای ساختن مدارس دیگر به شما التماس می‌کنم.


پزشکیان در پاسخ به این بخش اظهارات این روحانی افراطی مبنی بر اینکه تمام حرف‌های اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای بود که آمریکا خوشش آمد، گفت: من در آمریکا بودم و برگشتم، اما شما ممکن است بروید و بر‌نگردید.


وی افزود: این ادبیات که یک عده را متهم و به آن‌ها اتهامات مختلفی را بچسبانید مشکلی را درست نمی‌کند. اینقدر حرف نزنید و اگر می‌توانید در عمل مملکت را بسازید.


پزشکیان اضافه کرد: زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد تمام اعضای دولت سابق حتی در شهرستان‌ها را عوض کرد. در حالی که این روش درست نیست.


وی افزود: من همین الان اگر به سراغ کار پزشکی بروم برای انجام هر عمل ۱۵ میلیون تومان می‌گیرم و نیازی به دو میلیون حقوق مجلس ندارم شما مرا نشناختید و دائم تهمت می‌زنید؛ اگر مسلمانی این است که کسی دنبال شما نمی‌آید.


پزشکیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار مبنی بر اینکه "چرا از موسوی و کروبی که سران فتنه‌اند اعلام برائت نمی‌کنید"، گفت: آن چیزی که به من دیکته می‌کنید را نمی‌توانم به عنوان نظر خود بگویم و این را هم بدانید بنده به چیزی که معتقد نباشم می‌گویم معتقد نیستم.


وی با تاکید بر اینکه من همواره با اعتقاد به خدا و برای اعتبارم زندگی کرده‌ام، گفت: بنده در دوران ریاست خود در دانشگاه تبریز اولین کسی بودم که در ایران گفتم که پسرها حق ندارند دخترها را معاینه کنند و برای این اثباتم بسیار تحت فشار قرار گرفتم اما روی آن ایستادم.


پزشکیان اضافه کرد: با زور و جنجال‌آفرینی و فحش نمی‌توان به نتایج مطلوبی رسید و کشور را اداره کرد.


وی افزود: در خانواده خودمان زن و دختر بی‌چادر نداریم اما روش‌های زور و فشار را نمی‌پذیرم.


وزیر بهداشت و درمان دوره اصلاحات گفت: باور کنید ادبیاتی که دشمنی و تنفر را در جامعه ایجاد می‌کند ادبیات درستی نیست بلکه باید کاری کنیم تا همگان را به نظام جذب کنیم.


وی در پایان به بیان اینکه ادبیات ما در تبلیغ اسلام و تبلیغ نظام باید اصلاح شود، گفت: اگر می‌خواهید مملکت درست شود باید با همه مثل انسان برخورد کنیم.

وکیلِ مدافع دبیر کل نهضت آزادی: دکتر ابراهیم یزدی به هشت سال زندان محکوم شد

Posted: 27 Dec 2011 07:37 AM PST

فرزانه بذرپور
 جرس: محمد داداخواه وکیل دکتر ابراهیم یزدی در گفتگویی با جرس اعلام کرد که دادگاه بدوی دبیرکل نهضت آزادی ایران را به هشت سال زندان محکوم کرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه حکم هنوز به دستش نرسیده، می گوید: اقای دکتر یزدی به 8 سال زندان محکوم شدند، اما طبق اصلِ 168 قانون اساسی به صلاحیت دادگاه اعتراض کردند، چون باید یک دادگاه عمومی و باحضورهیات منصفه و علنی دادگاه برگزار می شد و چون این موارد رعایت نشده، هیچ دفاعیه ای ارائه نکردیم و قاعده این بود که دادگاه به عدم صلاحیت خودش رای دهد.

 

دادخواه با بیان اینکه مستند دادگاه برای این محکومیت غیر قانونی است ، ادامه داد: دادگاه، مستندی که ارائه داده قانون احزاب است در حالی که نهضت آزادی ایران سال 1340 تاسیس شده است و ماده4 قانون مدنی صراحت دارد که اثر قانون نسبت به آتیه است و عطف به ماسبق نمی شود و از این حیث انطباق با قانون احزاب محل تردید است.ضمن اینکه در این قانون مورد استناد هیچ بندی، مبنی بر اخذ مجوز وجود ندارد. ما امیدواریم که دادگاه تجدیدنظر موارد را مدنظر قرار دهد و طی یک رسیدگی منصفانه به عدم صلاحیت دادگاه رای دهد تا در دادگاهی با حضور هیات منصفه و به طور علنی برگزار می شود، این موارد مورد بررسی قرار گیرد.



محمد دادخواه با بیان اینکه دادگاه غیابی نبوده اما دکتر یزدی به صلاحیت دادگاه معترض بوده می گوید: ما بنا به موارد ماهوی و شکلی ایرادات را ارائه کردیم و اینکه با توجه به صراحت قانون اساسی باید در محاکم عمومی و با حضور هیات منصفه اتهامات رسیدگی شود. قاضی به صرف قاضی بودن نمی تواند اظهارنظر کند بلکه باید در آن مورد خاص دادگاه به او صلاحیت داده باشد.

 

این حقوقدان با بیان اینکه دادگاه انقلاب دادگاهی خلافِ قانون اساسی و ازاساس غیر قانونی است،می گوید: چند سال پیش در پرونده آقای مانا نیستانی، کاریکاتوریست که در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد ما اعتراض کردیم و دادگاه تجدیدنظر و قاضی پذیرفت که دادگاه انقلاب با توجه به صراحت اصل 168 قانون اساسی صلاحیت ندارد و حکم مزبور قطع شد و مرجع تجدید نظر پرونده را به دادگاه مطبوعات ارجاع داد.

 

داد خواه همچنین حکم موکلش را غیر منصفانه توصیف کرده و می گوید: آقای دکتر یزدی وزیر خارجه سابق ایران و از چهره های شاخص در پیروزی انقلاب اسلامی هستند،عطوفت اسلامی ایجاب می کند که موقعیت سنی، جسمی و اجتماعی و سیاسی فرد را لحاظ کنیم، چون این یک پرونده کیفری است و باید شخصیت فرد مورد توجه قرار گیرد و اما با همه این موارد آقای دکتر یزدی به زندان فراخوانده شده که این دور از انصاف به نظر میرسد.

 

این وکیل دادگستری درباره دیگر موکلش دکتر محمد توسلی نیز می گوید: از چند روز قبل به دادسرای شهید مقدسی اوین مراجعه کردم و از صبح تا ظهر منتظر شدم. اما شعبه ای که معرفی کرده بودند، گفت که پرونده را ندارند و برای گرفتن وکالتنامه موفق نشدم . البته من حدود ده سال پیش یک وکالتنامه از ایشان داشتم اما دادگاه نپذیرفت. منتظرم ملاقاتی با مهندس توسلی داشته باشم تا در خصوص این مرد محترم و شهردار سابق تهران، وکالت رابر عهده بگیرم. دخترمهندس، لیلا توسلی هم مرخصی اش تمدید نشد،مرخصی را دادستان و زندان هماهنگ می کنند اما حبس ایشان در حال اتمام است و انشالله تا عید نوروز دو سال حبس شان به اتمام می رسد و از زندان آزاد می شوند.

 

گفتنی است، در پی انتشار نامه ای به "الغنوشی" رهبر نهضت تونس و امضای نامه 134 امضایی فعالان سیاسی خطاب به محمد خاتمی، دکتر ابراهیم یزدی 11 آبان ماه به شعبه 15 دادگاه انقلاب احضار شد. پیش از این نیز بازجویان وزارت اطلاعات ساعتها از دبیر کل نهضت آزادی بازجویی کرده بودند. دکتر یزدی با رد صلاحیت دادگاه از دفاع در برابر دادگاه غیرقانونی خودداری کرد .

 


دکتر ابراهیم یزدی، صبح ۱۱ آبان ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به سه اتهام محاکمه شد، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تاسیس و هدایت نهضت آزادی ایران.

 

 

 

 

 

احمد توکلی: متهم اصلی اختلاس۳۰۰۰ میلیاردی مفسد فی الارض است

Posted: 27 Dec 2011 06:35 AM PST

افشای گوشه ای از زد و بند و فساد مسئولین

جـــرس: رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، گوشه هایی از زد و بند و فساد مقامات کشور را افشا کرد و در نشست بررسی "جرائم و تخلفات بانکی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه" مهم‌ترین مسایل فساد بانکی اخیر را تشریح و به عوامل و تبعات رسوایی بانکی اخیر پرداخت و گفت: رفاقت‌، تبانی‌، فساد و خودشفیتگی چهارعامل دخیل در رفتارهای این چنینی است.


احمد توکلی همزمان گفت: بانک آریا در فاصله ۱۵ روز توانست از بانک مرکزی مجوز دریافت کند و با اینکه کار‌شناسان براین عقیده بودند که باید کارشناسی‌های لازم مبنی بر صلاحیت مجوز صورت بگیرد اما برخی بر دریافت هر چه سریع‌تر مجوز اصرار و در مقابل اظهارات كارشناسان مقاومت ‌می‌کردند.


به گزارس الف، توکلی دوشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق، ضمن ارائه تحلیلی از ریشه ها و عواقب رشد فساد اقتصادی در ایران، به سوالات دانشجویان درباره مسایل روز پاسخ داد و تاکید کرد که متهم اصلی اختلاس۳۰۰۰ میلیاردی مفسد فی الارض است."


روابط مفسده آمیز بین دولت و مجلس
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برخی از سؤالاتی که نمایندگان مجلس از وزرا می‌پرسند، اما بعد از مذاکره امتیازهایی از وزارتخانه موردنظر برای حوزه انتخابیه خود درخواست می‌کنند تا رای جمع کنند و سؤال خود را پس می‌گیرند.


در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جواز‌های امیر منصور آریا شهرک صنعتی لوشان در در لرستان بود که ظرف ۲۶ روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست. گرچه کارشناس مربوطه بارها گفته بود این طرح امکان‌سنجی نشده و نباید مجوز بگیرد، اما مجوز داده شد.


در جریان استیضاح مرحوم کردان در مجلس مدیرکل وقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری که آن زمان آقای رحیمی معاون رئیس جمهور بود، آن فرد مدیرکل از نمایندگان امضا می‌گرفت و یک چک ۵ میلیون تومانی به بهانه کمک به مسجد در حوزه انتخابیه به آنها تحویل می‌داد، تا اینکه آقای حیدرپور قمشه به این مسئله مشکوک می‌شود و وقتی ورقه زیر چک را نگاه می‌کند می‌بیند که نوشته‌اند، به این وسیله امضای خود از استیضاح را پس می‌گیرم و به خاطر این مسئله عبا‌س‌زاده مدیرکل مربوطه برکنار شد.


تجارت با نفوذ افراد نوع دیگری از فساد سازمان یافته است که شهرام جزایری نمونه قدیمی و امیر مه‌آفرید خسروی مدل جدید آن است.


آثار و نتایج فساد اقتصادی
رانت‌خواری یا مفت بری عبارت از بهره‌برداری از موقعیت سیاسی که باعث کاهش کارایی در سیستم سالم اقتصادی می‌شود.


مطالعات جهانی نشان می‌دهد اندازه فساد اقتصادی در دنیا ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است و سازمان شفافیت می‌گوید هزینه فساد در ایران سالانه ۳۴ میلیارد دلار است که ۳۱ میلیارد دلار تأثیر در بهره‌وری و ۳ میلیارد دلار به خاطر فراری شدن سرمایه‌های خارجی است.


برخی از روش‌های فساد به روش چارلز پانزی است که با پول گرفته شده از مردم سود شرکت‌کنندگان جدید را می‌پردازند و در نهایت باعث ورشکستگی می‌شود که نمونه شرکت‌های مضاربه‌ای سحر و الیکا که در گذشته اتفاق افتاد از این روش استفاده کردند. فساد برنالدو به روش چارلز پانزی ۶۵ میلیون دلار بود که نبت به تولید ناخالص داخلی آمریکا ۴۶صدم درصد بود و برای متهم پرونده ۱۵۰ سال زندانی حکم داده شد. اما اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی ۹۲ صدم درصد تولید ناخالص داخلی ایران بود یعنی دو برابر بزرگترین فساد آمریکا به شمار می‌رود.


فساد اقتصادی به کارایی لطمه می‌زند و ضربه آن در سیستم شدیدتر است زیرا تبعیض ناروا ایجاد می‌شود. فساد سیاسی با تولید و اشتغال هم رابطه عکس دارد چون اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری راکاهش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. هرچه فساد اقتصادی بیشتر شود توسعه انسانی کمتر می‌شود.


مفاسد اقتصادی یقه سفیدها
به نظر من فساد اخیر بانکی یک نوع فریب و تقلب و جعل اسناد، اختلاس و حقه‌بازی و کلاهبرداری است که این موارد از دهه ۱۹۵۰ در غرب به عنوان جرم تلقی می‌شود و یک مؤسسه تحقیقاتی ۲۵ نوع جرم یقه‌سفیدان را برشمرده است.


یکی از روش‌های فساد و جرم یقه‌سفیدان، رشوه‌خواری است. در این نوع جرم افراد صاحب‌ نفوذ با اطلاعاتی که دارند و از موقعیت خود سواستفاده می‌کنند.


رشوه خواری و فساد یقه‌ سفیدان به فسادهای اجتماعی عمیق از جمله فقر، بیکاری و فحشا منتهی می شود به همین دلیل کار اینها جنایت است در جرم یقه‌آبی‌ها یعنی ارذال و کیف‌قاپ‌ها، قربانی دم دست است ضمن اینکه این نوع جرم‌ها با خشونت همراه است.


براساس اطلاعاتی که دارم در مسئله اخیر فساد بانکی فردی که مسئول حراست بانک‌ها را تعیین می‌کرد مرتبط با کسی است که نزدیک رئیس جمهور است و افراد این مشاغل مهم را به دستور او تعیین می‌کرده است.


وقتی این افراد می‌خواستند تقاضای تاسیس بانک کنند، آقای پورمحمد گل سفیدی در بانک مرکزی بود ۱۵ بار مدارک ایجاد بانک ارائه شد و این مدارک دارای اشکال تشخیص داده شد، اما در نهایت بانک مرکزی با دست خود سر خود را در کلاه قرار داد و در بار شانزدهم گفته شد مدارک را درست می‌کنند و بعد که جواز گرفته شد در یک بانک دیگر از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ سهام پذیره‌نویسی آن به فروش رفت و همه پول‌ها از یک حساب واحد به حساب خریداران واریز شده بود و سهام به شکل صوری فروخته شد.


این گروه با ۵۰ میلیون تومان آمدند و ظرف ۴ سال ثروت آنها ۹۴ هزار برابر شد که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارای به نام آنها ثبت شد.


آیا متهمان ۳۰۰۰میلیاردی مفسدفی الارض هستند؟
اگر این پدیده افساد فی‌الارض باشد ابعاد آن را باید بررسی کنند من به عنوان متخصص این موضوع می‌گویم حتماً اختلال و افساد به شمار می‌رود و ما که در ارقام بودجه سروکار داریم، در زندگی ما چنین پول‌های بزرگی هرگز نیامده است.


برخی دنبال کاهش مجازات این مجرمان هستند و می گویند اینها مفسدفی الارض نیستند اما زمانی که طبق قانون جعل اسکناس افساد در زمین شمرده می‌شود بنابراین ال سی ریالی که ابزاری است که می‌تواند یک برگه آن اندازه یک کیسه اسکناس ایجاد کند و چندین بار ال سی تقلبی صادر شده است و با ال سی‌های قبلی پول ال‌ سی جدید را می‌دادند بنابراین ماده ۴ قانون تشدید مجازات‌ها که اذعان دارد مرتکبان ارتشاء یک تعداد افراد تشکیلاتی که به آن اقدام کنند باید مجازات شوند.


به عنوان یک موضوع‌شناس می‌گویم فعل مجموعه افراد در فساد اخیر بانکی تقلب‌هایی است که عنوان مفسدفی الارض بر آن صدق می‌کند چون به اقتصاد کشور ضربه زده است.


آیا نباید نام و اتهام دزدان بزرگ افشا شود؟
در این برنامه طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی حضور داشت و طی سخنانی گفت نباید نام افراد برده شود و نباید کل شبکه بانکی را مورد هجمه قرار داد.


توکلی پاسخ داد: از نظر امیرالمؤمنین و علم روز استنباط خود را اینگونه عنوان کردم که اگر شما اریب داشته باشد و فامیل‌بازی و رفیق بازی کردید ظلم در جامعه ایجاد می‌شود و حکومت را ساقط می کند و من این مسئله را آسیب‌شناسی کردم.امیرالمؤمنین در نامه‌‌ای به حاکم خود در اهواز مرقوم کرده بود مأمور استاندار در بازار به رشوه‌خواری پرداخته و دستور داده بود او را دستگیر کنند. مجرد نگه دار و حتی به او اجازه هواخوری نده مگر اینکه بیم جان او را داشته باشید و روز جمعه در نماز جمعه شلاق بزن و به صورت وارونه سوار الاغ کن و در بازار بگردان و دوباره بعد از مدتی در نماز جمعه او را شلاق بزن.

اگر حاکمان باندبازی و رفیق‌بازی کنند مردم حرفهای آنها را نمی‌پذیرند و آقای پورمحمدی در کمیسیون اصل ۹۰ به خط خود نوشت که من هر ۱۵ روز یکبار مدیرعامل‌های بانک‌ها را پیش آقای مشایی می‌بردم مگر او چکاره‌ است. همچنین این فرد به دروغ گفته دکترا دارد، در حالی که ندارد و کسی که دروغگو بوده وظیفه نظارت بر بانک‌ها را برعهده دارد. رئیس کل بانک مرکزی باید بر بانک‌ها نظارت کند و وزیر اقتصاد باید مشکلات بانک‌ها را بپرسد، اما متأسفانه مجلس در استیضاح وی کوتاهی کرد و اینکه شما می‌گویید اگر امروز طرح کربانکینگ اجرا شود مشکلات رفع می‌شود چرا این انجام نشد. اینکه شما می‌گویید عنوان کردن فساد بانکی هزینه ایجاد کرده است می‌گویم اگر به درستی برخورد شود هزینه آن جبران می‌شود.


مبارزه با فساد در کشورهای با اقتصاد پیشرفته
در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۷ اوج بحران آسیای جنوب شرقی کارمندان ژاپن‌‌بانک (بانک مرکزی ژاپن) برای بررسی یک شرکت خصوصی رفته بودند که به صورت غیر متعارف از آنها پذیرایی شده بود روز بعد پلیس ژاپن بانک مرکزی را محاصره کرده بود که این ۴ نفر را دستگیر کنند و شاخص سهام نیکی ژاپن پایین آمده بود نخست‌وزیر شب در تلویزیون اعلام کرد عمداً این کار را کردم چون اعتماد مردم به دولت ارزشمندتر از شاخص نیکی است. آنها که کافر هستند، ولی عمل آنها به امیرالمؤمنین‌ شبیه‌تر است تا ما.


شرکت انرون آمریکایی هفتمین شرکت بزرگ آمریکا بود که مدیرعامل آن در صورت‌های حسابداری خود تقلب کرده بود و شرکت ضررده را سودده جلوه داده بود تا سهام آن پایین نیاید. در حالی که همان سال از سوی فوربس به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین شرکت‌های انرژی معرفی شده بود اما مدیران آن به ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند و شریک جرم در زندان درگذشت و ۲ سال بعد اعلام ورشکستگی کرد.

اگر قوه قضاییه در پرونده فساد بانکی عمل کند هزینه آن جبران می‌شود و اگر خوب عمل نکند مخالفت مردم بیشتر می‌شود.


عاقبت انتصاب افراد بی صلاحیت
وی افزود: "یکی از مصادیق ظلم رفیق‌بازی و پارتی‌بازی در مناصب و امکانات اداری است. جهرمی به دستور رئیس جمهور در بانک صادرات و پرویزیان در بانک توسعه صادرات و پورمحمدی در قائم مقامی بانک مرکزی قرار داده شدند، در حالی که صلاحیت این مشاغل را نداشتند و به اقتضای سیاسی بر سر این پست‌ها قرار گرفتند."


خواهرزاده پورمحمد قائم مقام بانک مرکزی با داشتن لیسانس و معدل ۱۳پیام نور شاهین‌شهر ابتدا در شرکت ایران ترانسفر استخدام و بعد به عنوان مدیرعامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا منصوب شد، در حالی که حتی زبان انگلیسی بلد نبود.


نصب افراد باصلاحیت نص شیعه است و ما تابع دینی هستیم که برای چوپان هم مقررات دارد که در قرآن آمده است دختران شعیب به پدر گفتند موسی را برای چوپانی به کار گیر که فردی قوی و امین است، حال وزیر اقتصاد که بماند که باید قوی و امین باشد.


به شهید چمران گفته شد فلانی آدم متعهدی است اما در کارش وارد نیست که شهید در جواب گفته بود بهترین دلیلی که تعهد ندارد این است که کاری را گرفته که بلد نیست، اما امروز رسانه‌ها نوشتند مهدی خورشیدی داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شده است سؤال این است که این جوان مگر چه تجربه و صلاحیتی برای این مسئولیت تخصصی دارد ؟"


نام فساد بانکی اخیر اختلاس است
در این نشست یک حقوقدان به بررسی این موضوع به لحاظ حقوقی پرداخت و گفت: عنوانی راکه برای این فساد مالی باید قرارداد اختلاس است.


وی ادامه داد: این پرونده در مرحله تحقیق و محرمانه است اما جرائم متعددی صورت گرفته است.


این حقوقدان تصریح کرد: براساس ماده ۴ قانون تشدید یک اختلاس در نظام اقتصادی کشور به دلیل کثرت ارتباطات با سیستم حکومتی صورت گرفته است که از جرایم سازمان یافته است.


وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۵۲۶قانون تشدید مجازات نیز جعل اسناد بانکی قطعا صورت گرفته است همچنین طبق ماده ۲ موضوع قانون اتهام پولشویی متوجه افراد است که باید پاسخگو باشد.

 


رئیس دولت حماس: اتحادیه عرب در خصوص لغو محاصره غزه وارد عمل شود

Posted: 27 Dec 2011 06:23 AM PST

 جـــرس: رئیس دولت حماس از اتحادیه عرب خواست كه تصمیمات این اتحادیه را در زمینه لغو محاصره نوار غزه به اجرا بگذارد.


به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه پس از دیدار با نبیل العربی، دبیركل اتحادیه عرب در قاهره، طی یك نشست مطبوعاتی با تاكید بر این كه قدس در خطر است، درباره طرح‌های اسرائیل برای جدا كردن این شهر از محیط عربی و اسلامی هشدار داد.


وی افزود: دفاع از قدس مستلزم تهیه طرحی رسمی و مردمی از سوی كشورهای عربی و اسلامی است، نه اینكه فقط به سخنرانی و برگزاری كنفرانس اكتفا كنیم.


هنیه در ادامه افزود: باید دو مساله مهم درباره قدس را مدنظر قرار دهیم؛ نخست، حمایت مالی برای تقویت پایداری ساكنین این شهر و دوم تاكید در مجامع بین‌المللی بر این مساله كه قدس پایتخت فلسطین است.


وی با تاكید بر اینكه موضوع آشتی بین فلسطینیان گزینه‌ای راهبردی است، گفت: ما در جهت اجرای موارد توافق شده تاكید می‌كنیم و نظر خود را برای این مهم بیان داشتیم تا راه را بر دخالت‌های آمریكا و اسرائیل ببندیم.


هنیه درپاسخ به سوالی درباره بازداشت‌ها در نوار غزه و اینكه این مساله چگونه با وجود تلاش‌ها برای برقراری آشتی ملی فلسطینی صورت می‌گیرد، خاطرنشان كرد: هیچ بازداشت سیاسی در غزه وجود ندارد ولی درخصوص كرانه باختری، وضعیت متفاوت است.


هنیه افزود: ما درباره همه مسائل با جنبش فتح بحث و گفت‌وگو كردیم و اكنون در فضای آشتی قرار داریم و برای تحقق آن در آمادگی به سر می‌بریم.


به گزارش العالم، هنیه در دیدار با محمد بدیع، دبیركل گروه اخوان‌المسلمین مصر نیز، بر تقویت روابط دوجانبه تاكید كرد و در این دیدار عنوان داشت: من برای تبریك گفتن به ملت مصر به ویژه گروه اخوان‌المسلمین در خصوص پیروزی انقلاب این كشور به قاهره آمدم... حماس امتداد جنبش اصلی خود (اخوان‌المسلمین) در مصر است و بنیان‌گذار حماس یعنی شیخ احمد یاسین حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های اخوان‌المسلمین و بنیان‌گذارش یعنی حسن البنا به شمار می‌آید.


وی در ادامه افزود: حضور حماس در كنار اخوان‌المسلمین مصر ترس و وحشت را در قلب اسرائیلی‌ها ایجاد می‌كند و آنها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.


هنیه همچنین عنوان داشت: سفرهای خارجی من در شرایط حساس كنونی در سایه ادامه یافتن اشغال‌گری‌های اسرائیل و محاصره نوار غزه صورت می‌پذیرد. آشتی ملی فلسطین در مسیر درست خود قرار گرفته است.
مشاركت حماس و جهاد اسلامی در نشست سازمان آزادی‌بخش فلسطین گامی مثبت برای تقویت آشتی ملی به شمار می‌آید.


هنیه قرار است بعد از مصر به قطر، تركیه، تونس و بحرین سفر كند.



محمد بسته نگار در بیمارستان بستری شد

Posted: 27 Dec 2011 06:41 AM PST

جرس: یکی از فعالان سیاسی باسابقه کشور در بیمارستان بستری شد.

علی شاملو داماد محمد بسته نگار در این زمینه به خبرنگار ایلنا، گفت: بسته نگار که از فعالان سیاسی با سابقه ایران است از روز یکشنبه 4 دی ماه به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، برای انجام مراقبت های پزشکی در بیمارستان تهران کلینیک بستری شده است.


وی افزود: وخامت حال آقای بسته نگار مربوط به بیماری های قندی ایشان است که به تشخیص پزشک ایشان باید سریعا به آن رسیدگی شود.

گفتنی است محمد بسته نگار داماد مرحوم آیت الله طالقانی و از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب است.

 

 

علی اکبر سروش، فعال جنبش سبز در مازندران، جهت اجرای حکم حبس راهی زندان شد

Posted: 27 Dec 2011 05:40 AM PST

 جـــرس: در پی تایید حکم حبس جمعی از فعالان جنبش سبز بابل توسط دادگاه تجدید نظر، و در ادامۀ بازداشت این فعالین برای اجرای حکم زندان، دکتر علی اکبر سروش استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی استان مازندران نیز، مجددا و این بار برای اجرای حکم حبس بازداشت شد.


منابع خبری جرس اعلام کرده اند که سروش پس از ابلاغ تایید حکم محکومیت، صبح روز دوشنبه بازداشت و به زندان متی کلای بابل منتقل شد.


بر اساس این گزارش، تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت این استاد دانشگاه و فعال سیاسی منتشر نشده است.


گفتنی است، در پی تایید حکم حبس فعالان مازندرانی، علیرضا شهیری، فعال سیاسی جنبش سبز نیز، روز دوشنبه برای گذراندن نه ماه حبس تعزیری خود راهی زندان بابل شد.

شهیری رئیس اداره آموزش و پرورش بابل در  دوره اصلاحات، معاون روابط عمومی استانداری مازندران در دوران اصلاحات و مدیرت فرهنگی دانشگاه علوم و فنون بابل بود، که پس از عاشورای ۸۸ توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، که این حکم به نه ماه تقلیل یافت.

روز دوشنبه پنجم دی ماه، چند نفر از نیروهای اداره اطلاعات بابل با حکم جلب به منزل شخصی این فعال سیاسی قبل و بعد از انقلاب، مراجعه و اقدام به بازداشت وی کرده بودند.


بر اساس رای شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان مازندران، احمد میری به دوازده ماه، علیرضا شهیری به نه ماه، آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، محمد رضا ملکی، محمد معصومیان، و مصطفی ابراهیم تبار هریک به شش ماه و علی اکبر سروش به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده و گزارش شده بود که این احکام جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام بابل ابلاغ شده است.


دفاعیات سروش در دادگاه
لازم به یادآوری است، چندی پیش گروهی از فعالین زندانیِ جنبش سبز استان مازندران، در جریان جلسه دادگاهی خود، ضمن افشای آنچه طی ماههای بازداشت بر آنها گذشته بود، صریحا اعلام کردند "تمام اعترافاتی که در جریان بازجویی ها از آنان اخذ شده، در زیر زمین اداره اطلاعات مازندران و در فشار روحی و روانی و در شرایط خاص و همچنین در قالب سناریوی از پیش تعیین شده ای بوده است، که ماموران با القاء فرضیات خود در صدد اثبات آن بوده اند؛ لذا از هیچ اعتبار حقوقی و قانونی برخوردار نمی باشد."


در این دادگاه، علی اکبر سروش عضو ستاد میر حسین موسوی در اظهارات خود خطاب به قاضی گفته بود: “من یک کنشگر سیاسی هستم، جرمی را مرتکب نشده ام لذا قضاوت شما امروز بسیار مهم است و در تاریخ این کشور و این شهرستان ثبت خواهد شد و مردمان روی آن نظر خواهند داد.


این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت مازندران عنوان کرد: ” آقای قاضی! من نمی دانم شما با چه روحیه ای این پرونده را پذیرفته اید. خداوند در امر قضاوت بسیار دقیق است. در مرحله ای از تاریخ می بینیم که مساله ای بین یهودیان و مسلمانان پیش آمده است و طوری جلوه گر شد که گویا پیامبر در این امر می خواهد یک طرفه به نفع مسلمانان رای بدهد. خداوند به او نهیب می زند و هشداری جدی می دهد.”


این استاد دانشگاه در بخشی از دفاعیات خود در حالی که قاضی پرونده سوالات مکرر از متهمین می پرسید، افزود: ” آقای قاضی اگر شما هم تحت فشار و شکنجه و سلول انفرادی قرار می داشتید علیه مسئولین ارشد نظام هم اعتراف می کردید.”


وی در پایان دادگاه گفته بود که هیچ گونه اتهامی در پرونده اش وجود ندارد و تمامی کارهای انجام گرفته توسط خود و دوستانش را شایسته تقدیر خواند و نه مجازات.



دیدار خانواده مرحوم آیت الله منتظری با فاطمه کروبی

Posted: 27 Dec 2011 05:24 AM PST

این بدعتی است که هزینه زندانی را بر عهده خانواده گذاشته اند
 جـــرس:  طاهره منتظری، فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری و جمعی از حامیان و علاقه مندان آن مرجع مردمی، روز شنبه سوم دیماه با فاطمه کروبی، دیدار و گفتگو کردند.


گزارش های رسیده به جرس حاکیست؛ در این دیدار، خانم کروبی شرح کوتاهی در مورد آنچه بر آنها طی ماههای  گذشته روا داشته شده ، ایراد نمود، که در بخشی از این شرح، با اشاره به وقایع دی و بهمن ۸۹ گفت: "بعد از محاصرۀ منزل توسط مامورین امنیتی، لباس شخصی های معلوم الحال را درچند شب متوالی به منطقه گسیل کردند که نیمه های شب به آقای کروبی و میرحسین موسوی فحاشی و هتاکی می کردند و در شب آخر هم با حمایت و هدایت نیروهای امنیتی به داخل ساختمان بمب صوتی پرتاب کردند. در یکی از همان روزها هم دهها نفر از آنها به منزل یورش آوردند که در این یورش وحشیانه کاملا داخل خانه را ویران کردند و برای تفتیش هم بدیهی ترین مسائل انسانی و شرعی را رعایت نکردند و به جز وسائل هر چه در منزل بود با خود بردند."


خانم کروبی افزود: "آنها سپس مجتمع را تصرف کردند که آقای کروبی اعلام کردند آماده انتقال به هر مکانی از جمله زندان اوین هستند اما راضی به تصرف غیر قانونی اموال سایر شرکا (همسایگان مجتمع) نیست که پس از رایزنی، فرزندان منزلی را در جماران تهیه کردند که وی در آنجا مستقر شود اما بعد از انجام کلیه دستوراتی که مقامات امنیتی داده بودند، اعلام کردند که جماران منطقه مناسبی نیست و مکان حبس باید به انتخاب آنان باشد ."


فاطمه کروبی در خصوص وضعیت فعلی همسرش افزود: "اکنون ایشان در مکانی با امکان هواخوری و کمی پیاده روی می باشد که هزینه اجاره مکان را از ما گرفته اند و این بدعتی است که هزینه زندانی را بر عهده خانواده گذاشته اند."


وی تاکید کرد که "این حصر غیر قانونی و غیر شرعی ده ماه است به طول انجامیده و هنوز هیچیک از مقامات رسمی کشور شهامت بیان آنرا ندارند و هیچ دادگاه و محکمه ای برای چنین تصمیمی تشکیل نشده است."


بر اساس این گزارش، در دیدار خانواده مرحوم آیت الله منتظری و جمعی از حامیان با فاطمه کروبی، به سالهای حصر خانگی مرحوم منتظری و تالماتی که طی سالهای حصر، بر خانواده و اطرافیانشان تحمیل شد نیز مورد بازگویی و اشاره قرار گرفت.

نماینده مجلس: آقای احمدی‌نژاد پول نفت در حساب شخصی کیست؟ سود فروش ارز و سکه کجا می‌رود؟

Posted: 27 Dec 2011 04:46 AM PST

جـــرس: نماینده ارومیه در مجلس، از رویکرد دولت نسبت به تصویب قانون حمایت از بیکاران انتقاد کرد و هشدارهایی به برخی وزرا و تذکری هم به معاون رئیس‌ دولت داد.


به گزارش خبرآنلاین، نادر قاضی‌پور، روز سه شنبه ششم دیماه طی سخنانی در صحن مجلس، با بیان اینکه با تصویب قانون بیکاری، یکی از با ارزش‌ترین تصمیمات مجالس در ارتباط با آسیب پذیرترین اقشار جامعه، به تصویب رسید، گفت: آقای وزیر جهاد و آقای وزیر بازرگانی به شما هشدار می‌دهم که از این طرح دفاع کنید. چرا در روزنامه دولت، به نقل از میرتاج‌الدینی، معاونت رئیس دولت مطالب کذبی علیه این مصوبه چاپ شد؟ آن هم در مورد قانونی که آثار اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی مثبتی دارد.


وی همچنین در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: "آقای بهمنی چرا بازار ارز و سکه را کنترل نمی‌کنید؟ چرا اقتصاد را دستوری می‌کنید و از افراد صاحب نظر استفاده نمی‌کنید؟ سود حاصله از فروش ارز و سکه کجا می‌رود؟"


این نماینده اصولگرا تاکید کرد "سرنوشت میلیاردها تومان از معاملات مشخص نیست. از سال قبل تا کنون ۵۰ درصد، از ارزش پول ملی کاهش یافته آن وقت می‌خواهید واحد پول را عوض کنید؟ "


وی خطاب به دولتی ها پیرامون معوقات پرداخت اعتبار مترو هشدار داد: "اعتبار مترو چه شد؟ چرا قالیباف، شهردار تهران را تحت فشار قرار می‌دهید؟"


قاضی پور در سخنرانی خود با صدای بلند گفت: "آقای رئیس‌جمهور چرا سوخت مساجد شهرستانی را به قید لیتری ۱۵۰ تومن نمی‌دهید؟ پول نفت در حساب شخصی چه کسانی است که به حساب ذخیره ارزی نمی‌رود؟"

و خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: "هیات رئیسه چرا صحبت نماینده‌های تهران را قطع نمی‌کنید اما سخن نماینده شهرستان را قطع می‌کنید."

برگزاری اولین جلسه دادگاه فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا در ایران

Posted: 27 Dec 2011 04:37 AM PST

جـــرس: یک هفته پس از اعلام بازداشت و پخش اعترافات فردی که جمهوری اسلامی اعلام کرده "جاسوس ایرانی تبار آمریکایی" می باشد، نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات این فرد که امیر میرزایی حکمتی نام دارد، پیش از ظهر امروز سه شنبه ششم دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.


خبرگزاری فارس مدعی شده است که در این دادگاه، وکیل مدافع متهم از قاضی صلواتی به دلیل آنچه "آزادی کامل در دادگاه برای ایراد دفاعیات" ذکر کرده تشکر نموده و امیر میرزایی حکمتی نیز از دفاعاات وکیل رضایت داشته است.


به گزارش فارس، امیر میرزایی حکمتی فرزند علی متولد ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) مقیم آمریکا ایالت میشیگان است که به "همکاری با دولت متخاصم آمریکا" و "سرویس جاسوسی آن کشور (سیا) علیه جمهوری اسلامی" متهم و بازداشت شده است.


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، هفته گذشته بیانیه ای مبنی بر شناسایی و بازداشت یک جاسوس ایرانی تبارِ سازمان جاسوسی آمریکا در ایران صادر کرد، که یک روز بعد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و برخی رسانه های وابسته به محافل امنیتی، تصاویر و اعترافات فردی به نام امیر میرزای حكمتی را پخش کردند که ادعا شده بود جاسوس دستگیر شدۀ آمریکایی است، که قصد نفوذ و عملیات جاسوسی به نفع آمریکا را داشت.


به گزارش فارس، در ابتدای جلسه دادگاه روز سه شنبه، کیفرخواست متهم توسط «قطبی»، نماینده دادستان قرائت شد؛ که این کیفرخواست بر اساس گزارش های مدیرکل حقوقی و قضایی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و آنچه اقاریر خود متهم ذکر شده، تنظیم گردیده بود. در این کیفرخواست بر همکاری حکمتی با دولت متخاصم آمریکا و سرویس جاسوسی «سیا» علیه نظام جمهوری اسلامی تأکید شده بود.


پس از قرائت کیفرخواست، متهم خود را معرفی و سپس در برابر سؤالات قاضی صلواتی از خود دفاع کرد و ضمن اقرار به انگیزه خود برای نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به سازمان جاسوسی سیا ، اظهار داشت: من در این مأموریت فریب سازمان جاسوسی آمریکا را خوردم و هرچند با مأموریت نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و تبدیل شدن به منبع خبری برای سازمان سیا وارد ایران شده بودم اما شخصا قصد ضربه زدن به ایران را نداشتم. چرا که قصدم این بود که در ایران زندگی کنم و به آمریکا برنگردم.


پس از سخنان حکمتی، صمدی وکیل مدافع متهم نیز به ایراد دفاعیات خود پرداخت و به کیفرخواست صادره نقدهایی اقامه کرد.


پس از سخنان وکیل مدافع، نماینده دادستان نیز از کیفرخواست دفاع و نقدهای وکیل مدافع را وارد ندانست.

سرانجام پس از اظهارات موکل، وکیل و نماینده دادستان و همچنین سوال و جواب‌های قاضی صلواتی و متهم، قاضی صلواتی اعلام کرد که پس از ارائه لایحه دفاعیه وکیل به دادگاه و بررسی‌های لازم، حکم نهایی صادر خواهد شد.

قاضی صلواتی، در انتهای این دادگاه، با حمایت از وزارت اطلاعات گفت: "برخود لازم می‌دانم که از زحمات و تیزهوشی‌های سربازان گمنام امام زمان بویژه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشکر کنم."


خبرگزاری فارس مدعی شده است که در پایان این دادگاه، وکیل مدافع متهم از قاضی صلواتی به دلیل آنچه "آزادی کامل در دادگاه برای ایراد دفاعیات" ذکر کرده تشکر نموده و امیر میرزایی حکمتی نیز از دفاعیات وکیل رضایت داشته است.


گفتنی است، دولت آمریکا از ایران خواسته است شهروند ایرانی‌تبار خود را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده آزاد کند و پدر این فرد (امیر حکمتی) نیز گفته است فرزندش جاسوس سیا نیست و هنگام دیدار از بستگان خود در ایران بازداشت شده است.



پرده برداری از فساد، دلالی، دخالت سیاسیون و زدو بند در فوتبال ایران

Posted: 27 Dec 2011 04:05 AM PST

در برنامه «۹۰» رخ داد
 جـــرس: در جریان یک برنامه تلویزیونی ورزشی پرطرفدار در ایران که طرفین به افشاگری علیه یکدیگر دست زده بودند، از دخالت آشکار سیاسیون در عزل و نصب ها و همچنین دستور آنان به حذف و سقوط باشگاهها پرده برداری شد و همزمان سود هشت میلیارد تومانیِ دلال ها در فوتبال کشور مورد اشاره قرار گرفت.


برنامه ورزشی - جنجالی «نود» که شامگاه هر دوشنبه به بررسی زوایای مختلف فوتبال ایران می پردازد، شامگاه پنجم دی ماه، به بررسی فعالیت دلالان و واسطه‌ها در فوتبال ایران بعنوان موضوع اصلی برنامه پرداخت، که زوایای تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران را به تصویر کشید اما به دلیل کمبود وقت و گستردگی فساد، عملاً این زمینه فراهم نشد که صحبت‌های همه مال‌باختگان در این ماجرا پخش شود.


ماجرای کسر ۱۲ امتیاز از باشگاه استیل آذین و عواملی که در این ماجرا نقش داشتند نخستین بخش این برنامه بود که سامانه خبری آفتاب با اشاره به این بخش از برنامه نود آورده است:حسین هدایتی به عنوان مالک باشگاه استیل آذین در صحبت‌های خود خشایار محسنی را به عنوان یکی از عواملی که به این باشگاه لطمه زده است معرفی کرد و در ماجرای لغو قرارداد تئودوریونگ با باشگاه استیل‌آذین و پرداخت مبلغ قرارداد وی، محسنی را مقصر اصلی عنوان و تاکید نمود که محسنی با جعل سند به این باشگاه لطمه زده است.


مالک باشگاه استیل آذین که از مسئولان فدراسیون فوتبال نیز دل خوشی نداشت و آن‌ها را در سقوط تیمش به رقابت‌های دسته اول مقصر می‌دانست بدون اینکه نامی از فرد خاصی ببرد مسائل تازه‌ای را افشا کرد. هدایتی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: زمانی که دنبال جذب سرمربی برای استیل آذین بودیم و می‌خواستیم یک مربی ایرانی را به خدمت بگیریم یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال گفت که این مربی مورد نظر شما منشوری است و اگر مربی می‌خواهید بیاید فلانی را بگیرید.


مصاحبه ضبط شده حسین هدایتی در حالی بدون نام بردن از فرد خاصی پخش شد که پاسدار عزیزمحمدی رئیس سازمان لیگ برتر به عنوان مهمان ویژه در استودیو برنامه نود حضور داشت و خیلی زود به اظهارات مالک باشگاه استیل آذین واکنش نشان داد. با مشخص شدن نام فردی که مورد نظر هدایتی بود و واکنشی که عزیزمحمدی نشان داد، هدایتی روی خط تلفنی برنامه آمد و با عزیزمحمدی به مجادله پرداخت.


در حالی که عزیزمحمدی سعی داشت حرف‌های هدایتی را تکذیب کند، مالک باشگاه استیل آذین زاویه جدیدی از دخالت‌های عوامل غیرفوتبالی در فوتبال را افشا کرد. او خطاب به عزیزمحمدی گفت: شما یادتان رفته که به من گفتید یکی از آقایان گفته است استیل آذین باید این فصل به دسته اول سقوط کند! این اظهار نظر هدایتی با واکنش عزیزمحمدی مواجه شد. البته او هم این موضوع را تایید کرد که یک مقام عالی‌رتبه خواستار سقوط استیل آذین به دسته اول شده است.


ماجرای دلخوری حسین هدایتی از مسئولان فدراسیون فوتبال به همین جا ختم نشد و او علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی را به دروغ‌گویی متهم کرد که با وجود دریافت مدارک تیم فوتبال استیل آذین در مورد پرونده یونگ که روز پنج‌شنبه اتفاقات افتاده است، در برنامه روز جمعه ورزش و مردم تاکید کرده که مدارکی از استیل آذین دریافت نکرده است.


البته پس از این اظهار نظر مصاحبه‌ای از علیرضا علیپور پخش شد که او به نکات تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران اشاره کرد. علیپور از درآمد ۸ میلیارد تومانی دلال‌ها در فوتبال ایران خبر داد و گفت: در بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم در این مدت دلال‌ها و واسطه‌ها مبلغ ۸ میلیارد تومان از راه‌های مختلف درآمد داشته‌اند.


هدایتی که محور برنامه نود بود و دقایق زیادی از وقت این برنامه را به خود اختصاص داده بود البته پای داماد پروین را هم به ماجرا باز کرد و آرش فرزین هم روی خط آمد و تاکید کرد که نامه‌ای که به اسم او برای رضایت یونگ نوشته شده خط او نبوده و جعل شده است. این در حالی بود که خشاریار محسنی به عنوان متهم اصلی روی خط آمد و به شدت از حسین هدایتی انتقاد کرد.


خشایار محسنی که از او به عنوان مدیرعامل باشگاه دی استرادا اسلواکی نام برده می‌شود البته از عادل فردوسی‌پور نیز به شدت انتقاد کرد که چرا به حسین هدایتی اجازه داده است در برنامه پرمخاطبش هر چه می‌خواهد علیه او بگوید. محسنی که از صحبت‌ها و اتهامات هدایتی عصبانی شده بود گفت: همین آقای هدایتی زمانی که در پرسپولیس بود پیشنهاد داد که دویست میلیون تومان به مصطفوی بدهیم تا از مدیرعاملی پرسپولیس کنار برود.


در طول این برنامه مصاحبه‌هایی از برخی بازیکنان که توسط دلال‌ها مورد تعرض مالی قرار گرفته بودند نیز پخش شد. در یکی از این موارد بازیکنی که آروز داشت روزی در تیم‌های لیگ برتری بازی کند از سوی یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس فریب خورده بود و مبلغی را به این پیشکسوت داده بود اما به جایی نرسیده بود.


بهشا یاورزاده و امید رحیمی دیگر بازیکنانی بودند که با انجام مصاحبه‌هایی علیه خشایار محسنی از او به عنوان یک مافیا در شهر محل تیم‌داری او نام بردند. این دو بازیکن که به تیم دی استراداد اسلواکی منتقل شده بودند معتقد بودند که محسنی برای عقد قرارداد و تعهدات نسبت به آن‌ها بی‌اخلاقی کرده و سرشان کلاه گذاشته است!


در بخش دیگری از این برنامه میثم منیعی بازیکن تیم فوتبال شاهین بوشهر که عنوان شده تیم شاهین را او بسته است روی خط آمد و پس از آنکه حجت‌ زاد محمود بدون اسم بردن از او اتهاماتی را زده بود به دفاع از خود پرداخت. منیعی در این گفت‌وگوی کوتاه تاکید کرد که به عنوان مشاور تجربه ۱۱ ساله‌اش در لیگ برتر را در اختیار مدیران شاهین قرارداده و تیم را او نبسته است. اما طالب‌لو و هادی شکوری را روی رفاقت به شاهین برده است!


همچنین رحمان احمدی سرمربی چند فصل پیش تیم فوتبال نیروی زمینی در بخشی از برنامه که در مورد تیم استیل آذین بود از پرداخت رشوه ۲۵۰ میلیون تومانی نزدیکان استیل آذین به برخی بازیکنان این تیم و تیم گل‌گهر سیرجان خبر داد که منجر به صعود استیل آذین به لیگ برتر شد.


در پایان برنامه نود این هفته، عادل فردوسی‌پور، مجری جنجالی این برنامه وعده داد در هفته آینده بازهم به بحث دلالی در فوتبال خواهد پرداخت.

 

فردوسی پور بارها از سوی محافل و نهادهای امنتی مورد فشار قرار گرفته و مسئولین شبکه سوم نیز، جهت حذف وی از برنامه نود، تحت فشار همان محافل قرار داشته اند. اما حمایت های میلیونی از این مجری و نگرانی از تبعاتِ عزل وی، تا کنون وی را در این برنامه ورزشی نگاه داشته است.