جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شکوری‌راد: دفتر تحکیمِ مدافع وضع موجود، جعلی است

Posted: 11 Dec 2011 07:25 AM PST

 جرس: علی شکوری‌راد، از فعالان دانشجویی دهه اول انقلاب می‌گوید دفتر تحکیمی که مدافع وضع موجود است جعلی است.  

 

وی در گفت‌وگو نشریه‌ دانشجویی "انعکاس" گفته است که دانشگاه‌ها به عنوان یک شبکۀ اجتماعی گسترده همچنان پتانسیل حرکت بلکه طوفان را دارند و این همان چیزی است که دولت را بسیار نگران نگاه می دارد و وادار می کند همۀ روزنه هایی را که ممکن است موجب اکسیژن رسانی و حیات مجدد به این غول خفته از نظر آنها باشد را ببندند.

شکوری معتقد است، الان البته دیگر جنبش دانشجویی وجود ندارد و با مجموعۀ اقداماتی که انجام شده، تقریباً تمام تشکل‌های مستقل دانشجویان که منتقد وضع موجود هستند تعطیل شده و آن تعداد هم که مانده اند با انواع و اقسام تضییقات مواجه هستند و تحرک چندانی در دانشگاهها وجود ندارد که بتوان نام فعالیت بر آن گذاشت چه برسد به حرکت یا جنبش. با این حال پتانسیل جنبش دانشجوئی همیشه وجود دارد و دانشگاهها به عنوان یک شبکۀ اجتماعی گسترده همچنان پتانسیل ایجاد طوفان را دارند.

وی تصریح کرد: یک زمان که دفتر تحکیم وحدت نمایندۀ جنبش دانشجویی بود بحث هویت نیز برای آن مطرح بود الان تشکل اصلی دفتر تحکیم به محاق رفته بجای آن یک دفتر تحکیم جعلی پا گرفته است که مدافع وضع موجود است. البته هنوز آن دفتر تحکیم معترض که خود را وارث نام و هویت تاریخی دفتر تحکیم می داند نیز بیانیه می دهد ولی امکان حیات آشکاری که نشان دهندۀ پایگاه وسیع دانشجوئی و توان بسیج آنها باشد از او سلب شده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: دفتر تحکیم با آن هویت تاریخی که از بدو تأسیس داشت و خود را خط امام می دانست و تا زمانی که خود را طرفدار اصلاحات می دانست و بعضاً پیشینۀ خط امامی خود را نفی می کرد و تا امروز که چند شقه شده و هرکدام خود را در پیوند با یکی از دوره های تاریخی آن می دانند یا هویت جدیدی برای خود تعریف می کنند، تمام شده است. الان که فضا کاملا بسته است و موضوع رسمیت و مجوز دیگر اهمیت ندارد بقا، ابطال یا انحلال تشکل های دانشجوئی و اینکه چه کسی حق دارد از کدام نام استفاده کند بلاموضوع است و هر کس دارد کار خودش را می کند ولی اگر روزی دوباره فضا باز شد و همۀ سلیقه ها و گرایش ها توانستند تشکل خود را بوجود بیاورند و فعالیت کنند آن وقت می شود صحبت کرد که نام و هویت دفتر تحکیم وحدت به کدام سلیقه یا گرایش تعلق دارد و اساسا آیا دیگر کسی می تواند از این نام استفاده کند یا نه. البته به نظر من در آن شرایط باید نام دفتر تحکیم را به تاریخ سپرد و هر مجموعه ای از نامی که معرف هویت واقعی آنان باشد استفاده کنند. نام دفتر تحکیم برای سلایق مختلف استفاده شده و دیگر نمی توان آن را بک مجموعه متعلق دانست.

آقای شکوری با بیان اینکه اساساً گفتمان غالب در جامعه عوض شده است و متناسب با آن جنبش دانشجوئی هم تغییر گفتمان داده است، تصریح کرد: در گفتمان غالب امروز دموکراسی و حقوق بشر محور قرار گرفته و اسلام که پس از انقلاب اسلامی محور ثابت گفتمانی در جامعه بوده است به حاشیه رفته است. در این حال که گفتمان غالب دستخوش چنین تحولات شگرفی شده است اگر بندۀ نوعی نیز به هویت تارخی خود یا تشکلی که زمانی به آن وابسته بوده ام یا الآن هستم دل بسته باشم نمی توانم انتظار داشته باشم دیگران نیز مانند من دلبسته باشند و یا به منطق سخنان من توجه کنند. بنابراین ترجیح می دهم دیگر در مورد آن صحبت نکنم.

این فعال سیاسی افزود: تغییرات گفتمانی دارای اجزای متفاوتی هستند. بخش عمدۀ آنها عصری و وابسته به علم و بخصوص تکنولوژی هستند. به عنوان مثال گسترش تکنولوژی ارتباطات و انتقال اطلاعات عامل اصلی فزونی آگاهی ها و همبستگی ها بوده، پیوند های جدیدی را در ابعاد جدید در جوامع انسانی امکانپذیرساخته است که موجب شکل گیری شبکه های اجتماعی و حرکت های هماهنگ و هم سطح آنان شده است. این حرکت ها بصورت جنبش سبز در ایران، بهار عربی در خاورمیانه و جنبش توقف وال استریت در آمریکا و کشورهای غربی نمایان شده است و شاید در آینده اشکال و ابعاد جدیدی نیز پیدا کند. بخش دیگری از تغییرات گفتمانی مربوط به تجربه هایی است که بشر و یا ملت ها بدست می آورند. مثلا بشر از انقلابهایی که کرده است با هزینه های بسیاری که برایش داشته است خیر چندانی ندیده است. به همین دلیل دیگر بدنبال انقلاب نمی رود و اصلاحات را جایگزین آن کرده است. روزگاری اسلحه نماد انقلاب بود و مایه افتخار. جوانان آن روز علاقه داشتند اسلحه بدست بگیرند و عکس بیاندازند.

سازمانهای انقلابی از نماد اسلحه در آرم خود استفاده می کردند. ولی الآن اینگونه نیست. امروز آنها که اسلحه در دست دارند محبوب نیستند. قلم امروز محبوب تر است. سخنان انقلابی مانند سابق شورآفرین نیستند بلکه سخن ازصلح، مدارا و اصلاحات خریدار بیشتری دارد.

این عضو سابق دفتر تحکیم وحدت سپس گفت: چهره هایی مثل ماندلا، خاتمی و آن سانگ سوچی در جهان امروز دلربا تر از بن لادن و... هستند.

وی با بیان اینکه بخش کوچکی از تغییرات گفتمانی تحت تأثیر تبلیغات و تأثیرات بیگانگان و یا وسوسه های شیطانی است، افزود: ولی متأسفانه در کشور ما عده ای همین را بهانه کرده اند تا چشم خود را بر واقعیات بزرگ ببندند. چرخ زمان از گردش نمی ایستد و لاجرم آنهائی را که مقتضیات زمان و مکان را درک نکنند و واقعیات را در نیابند و همپای تحولات عصری پیش نیایند و در نتیجه برای زمانۀ خود برنامه ای نداشته باشند در زیر آن خرد خواهند شد. دور نیست ونسل ما به یاد دارد زمانی را که صدای شکسته شدن استخوانهای ابرقدرتی شنیده شد که نتوانست خود را با مقتضیات زمان تطبیق بدهد.
 

انتقال مازیار یزدان‌نیا فعال دانشجویی به زندان

Posted: 11 Dec 2011 07:00 AM PST

جرس: مازیار یزدان نیا فعال دانشجویی دانشگاه مازندران جهت گذراندن شش ماه حبس، خود را به دادگاه انقلاب شهرستان بابلسر معرفی کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی، مازیار یزدان نیا دانشجوی ورودی ۸۵ دانشگاه مازندران همزمان با بازداشت فله ای دانشجویان این دانشگاه در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و یک ماه در انفرادی اداره اطلاعات ساری به سر برده بود.

این فعال دانشجویی، پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

بنابر این گزارش‌ها، مازیار یزدان نیا از سوی شعبه ی ۱۰۱ دادگاه انقلاب بابلسر به ۱۴ ضربه شلاق و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر به وی اعلام شد که حکم در دادگاه تجدید نظر تعلیقی شده است.

با وجود گذشت بیش از دو سال از دادگاه تجدید نظر هفته ی گذشته به وی و چند نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه مازندران اطلاع داده شد که احکامشان از تعلیقی به تعزیری تغییر یافته است.

مازیار یزدان نیا پس از تجمع یک ابان دانشجویان دانشگاه مازندران به خوابگاه و پردیس دانشگاه ممنوع الورود شده بود در حالی که هیچ حکم کتبی ای در این مورد به وی داده نشده است.

در دو سال اخیر ده ها دانشجوی دانشگاه مازندران بازداشت و یا از تحصیل محروم شده اند اما با این حال این دانشگاه تجمع های باشکوهی را به مناسبت های مختلف برگزار کرده که در اخرین مورد در تاریخ یک آبان صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه با تجمع در مقابل سلف مرکزی به مسائل صنفی اعتراض کردند.
 

صالحی: روابط با لندن قطع نشده است

Posted: 11 Dec 2011 06:46 AM PST

مجلس و سایر مسئولان پیش‌بینی ورود معترضان به سفارت را نمی‌کردند

جرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر روابط ایران و انگلیس با انتقاد از اقدامات عجولانه لندن در خصوص تحریم بانک مرکزی ایران و سپس فراخواندن دیپلمات‌های خود از تهران، گفت: آنها کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند.


به گزارش مهر، علی اکبر صالحی پیش از ظهر امروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای نامیبیایی خود در تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید" بعد از تحولات اخیر روابط تهران و لندن برخی از جمله مجلس شورای اسلامی وزارت خارجه را متهم به انفعال نسبت به این تحولات می‌کنند، نظر شما چیست؟" گفت:‌ یکی از کشورهایی که در کنار آمریکا متاسفانه دشمنی‌اش با ایران دیرپا بوده انگلیس است.

وی با بیان اینکه "ما بیش از چند قرن است که از دشمنی انگلیس بی‌بهره نبوده‌ایم"، عنوان داشت:‌ انگلیسی‌ها همواره درصدد بودند مسایلی به هر نحو برای ما ایجاد کنند و در هر فرصتی سعی کردند به ایران ضربه بزنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مسایل اخیر در روابط ایران و انگلیس تصریح کرد:‌ در اتفاق اخیر جای تاسف دارد که انگلیس عجولانه عمل کرد و کاتولیک تر از پاپ شد.

وی به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگلیس اشاره کرد و گفت: آنها مرتکب این اقدام سیاسی شدند که جنبه نمایشی داشت چرا که ما اصلاً مراوده مالی با انگلیس نداشتیم.

صالحی سپس به بیان ماجرای تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران پرداخت و گفت:‌ در صحبتی که بار اول با وزیر خارجه انگلیس داشته‌ام گفتم که جوش و خروش و عصبانیت جوانان ما عصبانیتی متراکم از قرن‌ها اقدامات انگلیس و به خصوص غیرحکیمانه و غیرعاقلانه اخیر در تحریم بانک مرکزی است که بازتابش این بود که مجلس ایران اقدام به گذراندن مصوبه‌ای برای کاهش روابط کرد که به نظر ما اقدامی در راستای پاسخگویی به مجموعه رفتارهای انگلیس بود.

وی ادامه داد: هر چه ایران سعه صدر و صبر و حوصله نشان داد طرف مقابل این برداشت را کرد که ایران علاقه‌مند به پاسخگویی نیست در حالی که ملت ما در زمان مناسب پاسخ خود را به زیبایی داد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران به موضوع ورود برخی افراد به داخل سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و گفت: اینکه به داخل سفارت ورود شد امری بود که پیش‌بینی نمی‌شد و واقعاً نه مجلس و نه سایر مسئولان انتظامی پیش‌بینی نمی‌کردند ، مجوز لازم برای راهپیمایی گرفته شده بود و قرار بود در چارچوب قوانین و مقررات اعتراض شود.

وی تاکید کرد:‌ ما از این اتفاقی که رخ داد متاسفیم که خارج از مقررات اقداماتی انجام شد که به نظر من جا نداشت.

صالحی عنوان کرد: ما درک می کنیم که در خیلی موارد شور و هیجان آنقدر بالاست و کسی که مظلوم واقع شود اگر در برابر ظلم قرار بگیرد چاره‌های جز فریاد بلند ندارد اما در همه مواقع باید مقررات و اصول را در رفتار و منش مدنظر قرار دهیم.

وزیر خارجه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هرچیزی جمهوری مبتنی بر اخلاق است و انقلاب اسلامی ریشه در اخلاق دارد و اخلاقیات نظام منبعث از دین مبین اسلام است.

وی اضافه کرد: یقیناً اگر در چارچوب اخلاق عمل کنیم می‌توانیم مباحث و خواسته‌های خود را به بهترین شیوه محقق کنیم بدون اینکه اجازه دهیم دیگران از رفتار ما سوء برداشت داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه روابط ایران و انگلیس قطع نشده است، گفت: انگلیس باز هم شتابزده عمل کرد هم در خواستن دیپلمات‌های خود چون مصوبه مجلس این نبود و هم در درخواست اینکه ایران که دیپلمات‌های خود را از لندن فرا بخواهند. عمل شتابزده و غیرقابل توجیهی بود اما ما مشکلی نداریم.

وزیر امور خارجه در رابطه با مسایل کنسولی ایران و انگلیس نیز گفت: همان طور که اعلام شده ما از تمام امکانات خود برای تامین نیاز کنسولی شهروندان استفاده خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت شهروندان ایرانی دچار مشکل شوند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: دو بار با وزیر امور خارجه انگلیس گفتگو داشتم که بار اول وی تماس گرفت و در دفعه دوم بنده این تماس را برقرار کردم.
 

پورمحمدی: ۷۵ درصد مردم، دولت و ۱۶ درصد قوه قضاییه را مسئول اختلاس سه هزار میلیاردی می‌دانند

Posted: 11 Dec 2011 06:41 AM PST

 جرس: رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پرونده فساد مالی اخیر، اظهار کرد: نظام به راحتی از کنار این پرونده نمی‌گذرد زیرا ‌می‌داند که افکار عمومی نسبت به این مساله حساس است، طبق بررسی‌های به دست آمده و نظرسنجی انجام شده ۷۲درصد از مردم دستگاه دولتی و ۱۶ درصد آن‌ها قوه قضاییه را در این رابطه مقصر ‌می‌دانند و این نشان دهنده این است که مردم به صورت هوشمندانه پرونده فساد را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند.  

 

به گزارش ایلنا، پورمحمدی که در همایش پیشگیری و مبارزه با مفاسد در سالن سازمان بازرسی کل کشور سخن ‌می‌گفت، با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین، گفت: همایش پیشگیری و مبارزه با مفاسد که امروز برگزار ‌می‌شود یک همایش درون سازمانی است و در آینده همایش کار‌شناسی شده و تخصصی با حضور نمایندگان سه قوه برگزار خواهد شد.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور، با تاکید بر اینکه ما از کتاب و سنت به عنوان دو بال پرواز الهام گرفته‌ایم، گفت: با تمسک به این دو عنصر هرگز منحرف نخواهیم شد و اگر انسانی ‌می‌خواهد به مدارج عالی دست یابند نباید به دنبال فساد و برتری طلبی باشد.

 

وی افزود: قانون اساسی ما با توجه به همین آموزه‌ها به مباحث کلی سیاسی کشور پرداخته است.

 

پورمحمدی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری در رابطه با سلامت اداری‌، اجتماعی‌، فرهنگی و سیاسی و زیرساخت‌های آن مبانی زیادی را تبیین نموده است، گفت: با توجه به اینکه تاکید به مبارزه با فساد اقتصادی در کلام امام و رهبری اشاره‌هایی زیادی شده است ‌می‌توان بر اساس قانون‌گذاری با تصویب قوانین مختلف به مبارزه به آن پرداخت.

 

پورمحمدی با اشاره به قانون مبارزه پولشویی که بخش‌های زیادی در آن تنظیم و بخش‌های نیز اجرایی شده است، گفت:‌ کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل در جمهوری اسلامی به تصویب رسیده است، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و به عنوان قانون داخلی ارائه ‌می‌شود.

 

وی افزود: منابع پولی عمده مانند صندوق توسعه ملی که هر سال ۲۰ درصد از فروش نفت به آن واریز ‌می‌شود تا چند سال آینده با موجودی بانک مرکزی برابری خواهد کرد و رهبری در سیاست‌های کلی خود فرموده‌اند که کسی حق برداشت از این صندوق را ندارد.

 

وی با اشاره به حضور ناظران مقیم در دفتر بازرسی گفت: با ایجاد این گروه منابع مالی مورد تعدی قرار نخواهند گرفت‌.

 

پورمحمدی با اشاره به تصویب قانون نظارت بر رفتار قضات، خاطرنشان کرد: قضات ما باید براساس عقل داوری کنند و به همین دلیل باید بر کار آن‌ها نظارت صورت بگیرد که با تصویب این قانون نگاه نظارتی و سالم سازی ایجاد شود.

 

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تصریح کرد: نمایندگان در بعد نظارتی برخورد حتی فرا‌تر از قانون اساسی عمل کرده‌اند، مواردی در این قانون به تصویب رسیده که مورد ایراد از سوی شورای نگهبان قرار گرفته که امیدواریم در تصحیح مجدد این قانون به تصویب برسد.

 

پورمحمدی با اشاره به اینکه قانون ارتقای سلامت اداری به تصویب رسیده است، گفت: این قانون فساد را در حوزه‌های اداری و غیر اداری اصولی و عمومی مورد توجه قرار داده و به جرئت ‌می‌توان گفت قوی‌ترین قانون نیز در بحث مبارزه با فساد به تصویب رسیده است.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تقویت ساختار‌ها گفت: این قانون حاکی از تشکیل دستگاه شورای نظارتی است که در برنامه پنج ساله توسعه تبدیل به ماده قانونی با حضور دو عضو از هر قوه شده است.

 

وی با اشاره به مبارزات گسترده در سال‌های گذشته در مقوله فساد گفت: این پرونده‌ها که مورد بررسی قرار ‌می‌گیرند در سایت قسط به اطلاع عموم ‌می‌رسد‌.

 

پورمحمدی با اشاره به اینکه رتبه ایران در سازمان معافیت جهانی و سلامت روانی کشور‌ها مورد بررسی قرار گرفته و ارتقا یافته است، گفت: در زمانی که همه علیه ما هستند ‌می‌توانیم جایگاه خود را به دست آورده و حتی آن را ارتقا بدهیم.
 

حقوق كارگران به يك سوم كاهش مي‌يابد

Posted: 11 Dec 2011 06:34 AM PST

اعتراض به اجرای نظام استاد شاگردی
 جرس: دولت قصد دارد با اجرای سیاستهایی چون ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.  

 

در پی اظهارات سرپرست سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور مبنی بر ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی در هفته جاری، علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان اینکه در تدوین دستورالعمل نظام استاد شاگردی از نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی استفاده نشده است، تصریح کرد: اجرای سیاست‌هایی از قبیل نظام استاد شاگردی موجب خواهد شد که بیش از ۳۰ درصد از کارگران فعال در بخش صنوف به بهانه مهارت آموزي به صورت کارآموز در واحدهای تولیدی کشور فعالیت کنند.

 

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود سیاست‌هایی از قبیل حذف شرایط سن کارآموز در پیش نویس اصلاح قانون کار و یا نظام استاد شاگردی را در راستای حمایت از نظام سرمایه دارای اعلام کرد و گفت: دولت قصد دارد با اجرایی سیاست‌هایی از این قبیل حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.

 

او با بیان اینکه بخش زیادی از کارگران سراسر کشور فاقد مهارت هستند یاد آور شد: در حال حاضر اجرای طرح‌هایی در قالب مهارت آموزی انگیزه نیروی کار کشور را از بین می‌برد.

 

دبیر سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه مخالفت خود را با اصلاح ماده ۱۱۲ و ۱۱۵ قانون کار اعلام کرد و گفت: با اصلاح این مواد قانونی کارگران ایران به بهانه عدم داشتن مهارت تا سن ۶۰ سالگی هم کارآموز تلقی می‌شود.
 

اعتصاب سراسری سوریه را فرا گرفت

Posted: 11 Dec 2011 07:27 AM PST

اسد: سوریه بر توطئه خارجی پیروز شد
  جرس: در پی سرکوب خشونت‌بار معترضان سوری توسط ارتش و نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، مخالفان اسد مردم را از روز یکشنبه دعوت به اعتصاب سراسری کردند.  

 


به گزارش خبرگزاری آلمان، اپوزیسیون سوریه یکشنبه (۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر) ویدئوهای در اینترنت منتشر کرده است که تصاویری از بازارهای تعطیل و خیابان‌های خلوت در شهرهای مختلف این کشور را نشان می‌د‌هند. ویدئوهای منتشر شده از جنوب سوریه حاوی تصاویری از حمله معترضان به تانک‌های ارتش و نیروهای وفادار به بشار اسد است.

العربیه نیز گزارش داد که شهرهای مختلف سوریه روز یکشنبه در پاسخ به فراخوان کمیته های هماهنگی محلی شاهد اعتصاب عمومی گسترده شد.

این فراخوان تحت عنوان " اعتصاب کرامت " به هدف ایجاد اختلال در عملکرد رژیم بشار اسد سازماندهی شده است.

منابع مخالفان اعلام کردند در تجمع های اعتراضی مختلف روز گذشته دست کم 21 تن کشته شدند.


نیروهای اپوزیسیون همچنین با انتشار فراخوانی در اینترنت خواستار تحریم انتخابات محلی روز دوشنبه (۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر) شدند.

در همین حال برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه از جامعه جهانی و اتحادیه عرب خواست بر روسیه فشار وارد سازند تا سازمان ملل بتواند رژیم سوریه را فورا محکوم کند.

غلیون پس از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا گفت :" محافظت از مردم سوریه از مسئولیت های سازمان ملل است. در سوریه جنگ داخلی در کار نیست. رژیم در حال سرکوب ملت است."

از سوی دیگر وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد رم به فشار علیه رژیم سوریه و همپیمانان آن برای توقف خشوت ها ادامه می دهد.

او از آمادگی ایتالیا برای درمان زخمی شدگان تجمع های اعتراضی در کشورهای مجاور سوریه خبر داد.

 

 

بشار اسد در دیدار با روحانیون درزی


بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با تعدادی از روحانیون درزی که از لبنان به دیدار او آمدند حوادث جاری در کشور خویش را پایان یافته دانست و گفت سوریه بر توطئه خارجی پیروز شد.

بر اساس گزارشی که روزنامه کویتی " الانباء " روز شنبه 10 – 12 – 2011 منتشر کرده است بشار اسد در این دیدار گفت :" سوریه بر فتنه خارجی پیروز شد ، حوادث پایان یافته است و بر همه مسائل اشراف داریم."

او افزود :" از طرف تعدادی از افرادی که علیه سوریه موضع خصمانه گرفته بودند به ما پیام رسید که آنها به زودی به کشور بازخواهند گشت."

رئیس جمهور سوریه تحریم هایی را که اتحادیه عرب علیه این کشور به تصویب رسانده بود را بیهوده توصیف کرد و گفت :" آنها چه می توانند انجام دهند ، هیچ کاری نمی توانند بکنند ، همه این اتفاق ها توطئه خارجی است ... برخی کشورهای خلیجی بیمار هستند."

بشار اسد گفت :" هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند ، آنها با این قطعنامه ها خود را محاصره می کنند. ایران با ماست و عراق نیز پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی به بهترین جایگاه خود بازخواهد گشت. لبنان در کنار ماست و اردن نیز تحریم ها را رد کرده است. آنها می خواهند چه کنند؟ هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند."

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت :" ما ثابت قدم هستیم. موضع ما قوی و ثابت است آنها از طریق عملیات تروریستی که توسط خارجی ها پشتیبانی می شود در پی از بین بردن امنیت و استقرار سوریه هستند."

بشار اسد گفت :" تبلیغات و فعالیت رسانه ای آنان هیچ زیانی به ما نمی رساند. در قاموس ما ترس وجود ندارد. روحیه ما بالا است."

 

دو نامه رسمی رئیس مجلس به احمدی‌نژاد درخصوص بودجه

Posted: 11 Dec 2011 07:08 AM PST

 جرس: تذکر کواکبیان از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس موجب شد که محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت از ارسال دو نامه رسمی رئیس مجلس به احمدی‌نژاد خبر دهد.

به گزارش خبرآنلاین، عضو فراکسیون خط امام(ره)، در تذکری از دولت خواسته تا لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را هر چه سریع‌تر تقدیم مجلس کند تا به گفته وی مشکلات سال گذشته تکرار نشود.

در حالی که تا امروز ۵ روز از مهلت قانونی دولت برای ارائه بودجه سالانه کشور گذشته است، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به تاخیر دولت در ارائه بودجه، گفت: با توجه به این‌که اصل ۵۲ قانون اساسی تاکید دارد و درماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی نیز گفته شده، دولت باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند،‌ اما اکنون پنج روز از این مدت گذشته اما این اتفاق نیافتاده است.

وی تصریح کرد: اگر تا آخر آذر یا حداکثر اوایل دی ماه سال جاری لایحه بودجه به مجلس ارائه نشود، عملاً بعد از ۱۵ بهمن با توجه به این‌که نمایندگان گرفتار انتخابات هستند، قطعا زمان زیادی برای بررسی وجود ندارد، لذا از دولت می‌خواهم که به موقع لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند.

این عضو فراکسیون اقلیت در ادامه با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر بودجه مدعی شد: دولت‌های نهم و دهم بیش از ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند، اما مجددا از بانک مرکزی اقدام به استقراض می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های عمرانی اجرایی نشود و زمانی که سوال می‌شود مشکل تامین منابع مالی را مطرح می‌کنند و این در حالی است که بودجه پیشین هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این تذکر، گفت: درخصوص بودجه، مجلس تلاش خود را انجام داده، البته رییس مجلس شورای اسلامی طی دو نامه رسمی از دولت خواسته که بودجه را به موقع به مجلس ارائه کند.

وی با اشاره به تصویب سه دوازدهم درخصوص بودجه سال ۹۰، آن را تجربه‌ای نامطلوب دانست و گفت: سال گذشته تجربه خوبی نبود که دو ماه اول سال ۹۰ را بودجه نداشتیم و مجبور شدیم از ۲ دوازدهم استفاده کنیم لذا دولت مکلف است که طبق وظیفه قانونی‌اش به موقع بودجه را به مجلس تقدیم کند.

تشدید آلودگی هوای تهران از فردا

Posted: 11 Dec 2011 07:01 AM PST

تعطیلی مدارس اهواز
  جرس: معاون عمرانی استانداری تهران از تشدید آلودگی هوای تهران از روز دوشنبه خبر داد و گفت: این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.  

به گزارش ایسنا، محمدرضا محمودی گفت: با توجه به اینکه هوای تهران روز شنبه در وضعیت ناسالم قرار گرفت پس از تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا و بررسی وضعیت جوی مشخص شد که این شرایط اضطراری نیست اما از روز دوشنبه هوای ناسالم تشدید و تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: توصیه می‌شود در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم و پایداری قرار دارد کودکان، سالخوردگان، بیماران قلبی ـ ریوی، بیماران تنفسی، جانبازان شیمیایی از تردد در مناطق مرکزی شهر خودداری کنند.

معاون عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: در کمیته آلودگی هوای تهران تمامی موارد مربوط به تشدید آلودگی هوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما به اعتقاد من اژدهای ترافیک تمامی امکانات و تمهیدات پایتخت را می‌بلعد و هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود به علت ترافیک شدید بی‌نتیجه می‌ماند.

وی علت اصلی آلودگی هوای پایتخت را ترافیک عنوان کرد و گفت: در حال حاضر علیرغم اینکه سوخت یورو ۴ و یورو ۵ در سطح شهر تهران توزیع می‌شود و استاندارد خودروها نیز در وضعیت مناسب و مطلوبی است اما همچنان علت اصلی آلودگی هوا ترافیک بالای شهر تهران است.

وی ادامه داد: با توجه به هدفمندی یارانه‌ها مصرف گاز کاهش یافته و مراکز صنعتی نیز به سمت استفاده از گاز پیش می‌روند که روند گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا محسوب می شود.

محمودی همچنین از خروج خودروهای RD و وانت پیکان از سطح شهر خبر داد و گفت: درکمیته کاهش آلودگی هوای تهران که طی این هفته برگزار می‌شود، موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز که یکی از علت‌های اصلی آلایندگی هوای تهران محسوب می‌شوند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


مدارس اهواز تعطیل شد


بعد از وقفه‌ای چند هفته‌ای پدیده مخرب گرد و غبار بازهم شهرهای استان خوزستان را فرا گرفت و مدارس بعداز ظهر شهرستان اهواز را به تعطیلی کشاند.

به گزارش مهر، پدیده گرد و غبار امروز یکشنبه خوزستان ناشی از بلند شدن توده‌های گرد و غبار از کشور عراق است که شهرهای استان را از بامداد روز یکشنبه تحت تاثیر خود قرارداده به گونه‌ای که اغلب مردم منتظر اعلام تعطیلی ادارات و مدارس برای امروز بودند که این اتفاق رخ نداد.

این در حالی است که از صبح تاکنون مرتباً بر شدت گرد و غبار شهرهای خوزستان افزوده شد و زندگی عادی مردم استان را مختل کرده به گونه ای که گرد و غبار و بوی تند آن به داخل منازل و اتاق مدارس و ادارات نیز نفوذ کرده ضمن اینکه مثل همیشه هیچ اخطاری پیش از این به مردم برای آمادگی مقابله با خطرات این پدیده اعلام نشده است.

هم اکنون میزان آلایندگی در شهر اهواز بیش از ۲۹۰۰ میکرو گرم بر مترمکعب و شرایط در شهرستان خرمشهر ۳۳۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است که معادل ۲۲ برابر حالت استاندارد است که احتمالا مدارس این شهرستان نیز تعطیل خواهد شد.

فرمانداری اهواز تمام مدارس این شهرستان را در نوبت بعداز ظهر تعطیل اعلام کرد تا سلامت دانش آموزان به علت قرارگرفتن در معرض گرد و غبار شدید مورد تهدید قرار نگیرد.

هواشناسی استان خوزستان اعلام کرد که با توجه به وزش بادهای شدید در غرب و مرکز کشور عراق و شکل‌گیری توده هوای همراه با گرد و غبار در منطقه مذکور، نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان دهنده احتمال انتقال این توده هوا به سمت استان خوزستان است به همین دلیل از اواخر شب گذشته و صبح امروز بخش‌هایی از غرب و مرکز استان کم و بیش شاهد بروز پدیده گردوغبار و کاهش دید ناشی از آن شده‌اند.

هواشناسی استان خوزستان همچنین درخصوص سرد شدن هوای استان نیز اعلام کرد: زبانه‌های پرفشاری که مرکز آن در شمال کشور واقع شده در حال نفوذ و استقرار و ریزش هوای سرد عرض‌های شمالی برروی استان و افت محسوس دما شده است. در لایه میانی جو نیز خط ناپایداری که عمدتا تاثیرات آن به شکل افزایش ابر و بارندگی در شمال غرب کشور است با عث افزایش ابر در خوزستان خواهد شد.

همچنین از افراد دارای مشکلات تنفسی، افراد مسن و کودکان درخواست شده برای فعالیت‌های غیر ضرور از منزل خارج نشوند.
 

دروغ پردازی جدید کیهان علیه جنبش سبز

Posted: 11 Dec 2011 06:53 AM PST

 
جرس: روزنامه کیهان بار دیگر علیه جنبش مردمی سبز اقدام به دروغ پراکنی و انتشار خبر کذب کرد.


به گزارش کلمه، نویسندگان این روزنامه بار دیگر در دروغی آشکار مدعی شدند نماینده یکی از رهبران جنبش سبز با فرزند شاه مخلوع دیدار داشته است.


 کلمه می نویسد:" هر چند کذب بودن این خبر بدیهی است اما نمک آشی که این بار کیهان پخته بود آنقدر شور بود که حتی فرزند پادشاه مخلوع ایران نیز ناچار شد با بیانیه رسمی آن را تکذیب کند، اما به نظر می رسد نماینده رهبری در کیهان هنوز دل خوش دارد تا با منتسب کردن حرکت اعتراضی مردم ایران به شخصیتها و گروههایی که حتی خیل عظیمی از حامیان جنبش سبز نام آنها را هم به یاد نمی آورند، دل خود را خوش کنند و مرهمی برای زخمهای خود بیابند."


نیروهای امنیتی و روزنامه کیهان، ارگان رسانه ای محفل قتل های زنجیره ای، از ابتدای حرکت مردمی جنبش سبز تلاش داشته اند که این حرکت خودجوش اعتراضی را به گروههای مرده سیاسی پیوند بزنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران: کشور درگیر جنگ اقتصادی است

Posted: 11 Dec 2011 03:20 AM PST

جرس: رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست صبحانه خوری فعالان بخش خصوصی با رییس کل بانک مرکزی خطاب به محمود بهمنی گفت: کشور درگیر جنگ اقتصادی است.

به گزارش خبرآنلاین، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در نشست صبحانه خوری با رییس کل بانک مرکزی سخنانش را با بیان این نکته آغاز کرد که "بانک‌ها نقش کلیدی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند."


وی با اشاره به فضای اقتصادی حاکم بر کشور، ایران را کشوری "بانک‌محور" توصیف کرد و گفت که در چنین شرایطی، نقش اصلی در اقتصاد کشور، برعهده بانک مرکزی به عنوان مادر بانک‌ها است.

آل اسحاق با یادآوری حوادث متعددی که در حوزه بانک و بانکداری به وقوع پیوسته است، مشکلات موجود در نظام بانکی کشور را به عدم "استقلال بانک مرکزی" نسبت داد: ریشه بسیاری از عدم تعادل‌های اقتصادی و نارسایی‌ها را باید در سلب استقلال بانک مرکزی جست و جو کرد.

او افزود: چنانچه رفتار اقتصادی سایر کشورها را نیز مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده خواهیم کرد که استقلال، توانایی و انضباط بانک مرکزی در این کشورها آن‌ها را در مسیر رونق اقتصادی قرار داده است.

رییس اتاق تهران همچنین به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان می‌دهد، میان"تورم" و"استقلال بانک مرکزی" نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. آل اسحاق گفت: یکی ازمشکلات نظام بانکی کشور، نبود فضای مناسب برای استقلال بانک مرکزی است که دود این عدم استقلال به چشم همه رفته است.

او ادامه داد: بهره‌گیری از منابع واختیارات بانک مرکزی ساده ترین گزینه ای است که اداره کنندگان امور کشور می‌توانند برای تامین نیازهای خود به آن متوسل شوند؛ اما لازم است که دولت برخی دشواری‌ها را تحمل کند تا بانک مرکزی در مسیر استقلال گام بردارد.

آل اسحاق بار دیگر تاکید کرد که یکی از اساسی‌ترین چالش‌های نظام بانکی کشور به زمینه سازی برای استقلال بانک مرکزی باز می‌گردد.

رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش به سیاست های کلان بانک مرکزی دست گذاشت. آنجا که مسایلی چون "تعیین نرخ سود"، "نظارت بر امور بانک‌ها" و"شفافیت آماری" را مورد اشاره قرار داد و ابهامات موجود در این حوزه‌ها را با طرح چند پرسش بر زبان جاری ساخت.

نخستین پرسش آل اسحاق این بود که «آیا پس اندازها به سمت تولید هدایت شده است؟» و سپس گفت که بخش خصوصی انتظار دارد نظام بانکی به کارکردهای خود در این زمینه توجه کند. او سپس پرسید: آیا آمار و اطلاعاتی که اساس تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مراجع سیاستگذار است به موقع و شفاف ارائه می‌شود؟

رییس اتاق تهران در ادامه این پرسش را نیز مطرح کرد که "آیا دخالت در امر تعیین نرخ سود به صورت دستوری، تاکنون حلال مشکلات بوده است؟" و دیگراینکه "آیا فرآیندهای نظارتی به درستی صورت گرفته است؟"

او گفت: یکی ازدلایلی که سبب شد بانک‌های خصوصی در مقطعی، فرصتی برای رشد بیابند، کاهش قیمت پول و تسهیل امور بود؛ اما آیا اکنون نحوه برخورد با بانکداری خصوصی از اصول خاصی تبعیت می‌کند؟

آل اسحاق ادامه داد: دولت، فعالان اقتصادی و رسانه‌ها باید بپذیرند که نخ رونق اقتصاد کشوربه تقویت و اقتدار بانک مرکزی متصل است و البته اینکه اگر بانک مرکزی معتدل وبه دور از جریانات سیاسی نباشد، اوضاع به منوال خواهد بود.

رییس اتاق تهران، ادامه داد: اگر به دنبال تعادل در اقتصاد هستیم، راهی جز اعتدال و استقلال در پیش نیست.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه "بانک مرکزی ابزار سیاسی نیست" افزود: این بانک نباید در تدارک تامین نیازهای دولتی باشد.

او ادامه داد: "دولت، همواره به دلیل انجام فعالیت‌های عمومی و طرح‌های بزرگ اقتصادی نیاز به نقدینگی دارد. اما این بدان معنا نیست که برای تامین منابع این نوع فعالیت‌ها به منابع بانک مرکزی نقب بزند."

او سپس به صورت تلویحی موضوع اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردتومانی از نظام بانکی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: "در زمان حضرت محمد(س) نیز دزدی وجود داشته است؛ حال پس از ۱۴۰۰ سال چنین حادثه‌ای در کشور رخ داد که البته با عوامل این حادثه باید برخورد شود."

او گفت: کشور درگیر جنگ اقتصادی است؛ در چنین شرایطی شما فعالان اقتصادی افسران جبهه عملیات اقتصادی و مسئولان بانکی کشور، فرماندهان این میدان هستند که نباید آن‌ها را زیر سئوال برد."

آل اسحاق ضمن تاکید بربرخورد با عوامل فساد بانکی اخیر گفت که حمایت از اقتدار و استقلال بانک مرکزی یک ضرورت است.