جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


«سیصد» گل سرخ

Posted: 17 Dec 2011 08:51 AM PST

طاها پارسا
نمی توان تاثیر اجتماعی یک حصرِ بدون محاکمه و «مظلومیت» ناشی از آن را انکار کرد؛ بی شک آنان «محبوبتر» شده اند. 


«سیصد روز» از حصر رهبران جنبش اجتماعی-سیاسیِ سبز ایران گذشت. بعید است در این مدت هیچ گونه تحقیق علمی و مشخصی از سوی قوای حاکمه در خصوص آثار و ثمرات این حصر به انجام رسیده باشد.

با این همه،  شاید با مروری کوتاه بر وقایع پس از این «سیصد روز حصر» بتوان گفت :

1. رهبران جنبش محبوب تر شده اند. حتی اگر به حقانیت خواسته های آنان اعتقادی نداشته باشیم، نمی توان تاثیرت اجتماعی یک حصر بدون محاکمه و «مظلومیت» های ناشی از آن را انکار کرد. بی شک آنان محبوب تر شده اند. نشانه های این محبوبیت را از یک سو در میان اصولگرایان حاضر در قدرت و از سوی دیگر در میان اپوزیسیون برانداز می توان مشاهده کرد.

2. بارِ سنگین حصر سه تن از سیاستمداران نامی و فرزندان مشهور ملت، بر دوش حاکمان و همه ی دست اندرکاران امر سیاست «سنگینی» می کند. آینده در این باره کارنامه ی همه سیاستمداران و فعالان را به دورانِ «پیش از حصر و پس از حصر» تقسیم خواهد کرد و بی شک هر جا که نامی بیاید به مواضع و واکنش های او درباره ی حصر رهبران جنبش سبز اشاره خواهد رفت و از او به عنوان «موافق» و «مخالف» و یا «خاموش» یاد خواهد شد.

3.هیچ مقام رسمی مسئولیت حصر را نپذیرفته است. مواضع سخنگوی دستگاه قضا و دادستان کل کشورو فراافکنی های شخص اول و دوم مملکت،  گویای این امر است که حصر رهبران جنبش سبز «قانونی» نیست. دستِ کم محمل قانونی ندارد، چون اگر داشت، واژه دیگری برای آن توسط نهادهای رسمی اعمال میشد و یا نهاد آمر و مسئول آن به صراحت معرفی می شد.

4.اگر جنبش سبز تا پیش از دوران حصر، پایه های «مشروعیت دولتِ مستقر»  را نشانه رفته بود، پس از حصر رهبران این نشانه روی را متوجه پایه های مشروعیت همه ی قوای اجرایی و نظارتی و مسئولان بالاتر کرد. خیلِ نامه ها و مواضع فعالان سیاسی پس از حصر رهبران، نشان می دهد که در دورانِ پس ازحصر، عالیترین مقام مسئول کشور به « صورت خاص» مورد بازخواست و سوال قرارگرفته است.

5.اگر تا پیش از حصرِ رهبران جنبش، منازعه ی جنبش سبز و حاکمیت یک منازعه ی سیاسی-اجتماعی بود و ناشی از ناتوانی هنجارها و ارزشهای سیاسی اجتماعی قلمداد میشد، پس از حصر رهبران سبز به تدریج این منازعه به نوعی «منازعه در ارزش های اخلاقی و اعتقادی» نیز گسترش یافت و به تردیدها در خصوص «دامنه ی عملِ حاکمان» در چارچوب جمهوری اسلامی، دامن زد.

6.حصر موسوی، رهنورد و کروبی، اگرچه برای حاکمیت فعلی خالی از «فایده» نبوده است، اما یحتمل «هزینه» های آن بیشتر و احتمالاً ماندگارتر از فواید آن باشند. یعنی این حصر، اگرچه در کوتاه مدت فوایدی چون « فقدان پیام های غالب از جنس بیانیه ها و فراخوان ها» از خود نشان داده است، اما هزینه های این «فقدان پیام مرکزی» را باید در دراز مدت به انتظار نشست. شاید بشود گفت نه فقط اشخاص مسئول، بلکه «حکومت» در این معامله «مغبون» شده است.

7. به غیر از سیاستمدارانِ همسو با قدرت حاکمه، تقریباً هیچ شخص و نهادی، این رفتار با رهبران سبز را تائید نکرده است. یعنی هیچکدام از علما و روحانیون و روشنفکران عرصه ی عمومی و یا نهادهای موثر در روابط اجتماعی از این عمل دفاع نکرده اند.

8.در این سیصد روز، جنبش سبز بیش از پیش، چهره ی سیاسی به خود گرفته است.امنیتی شدن هرگونه فعالیت مرتبط و یا همسو با جنبش سبز و فقدان فراخوان از سوی رهبران، سبب شده است تا چهره ی اجتماعی آن مجالی برای برای خودنمایی پیدانکند و به نوعی سرخوردگیِ خطرناک در عرصه ی فعالیت های جمعی و اجتماعی دامن بزند.

9. در این سیصد روز، هیچگونه توضیح قانع کننده ای از سوی حاکمیت برای چگونگیِ و چراییِ رفتار خود با رهبران جنبش ارائه نشده است.لذا بعید است این حصر تاثیری در ریزش هواداران آنان داشته است و یا بشود گفت دامنه ی گسترش جنبش سبز بر اثر آن کمتر شده است.

10. حصر رهبران سبز، شیب و شتابِ کنش ها و واکنش در منازعه ی جنبش سبز با حاکمیت را کم و زیاد کرده است. تعمیق خواسته ها و تغییر ادبیات گروهی از سبزها، گسترش شکافهای درونی قدرت حاکم و مواجهه جهانی با پرونده ی حقوق بشری ایران ،روشن ترین نمونه هایی هستند که نشان می دهند چگونه حصر رهبران جنبش سبز بر منازعات تاثیر گذاشته است.

سیصد روز از حصر رهبران جنبش سبز می گذرد. در این مدت، جنبش سبز همچنان در عرصه ی شبکه های اجتماعی با «کمترین هزینه ها» استراتژی «آگاهی بخشی» توصیه شده توسطِ آنان را پی می گیرد. مروری بر پیام های مندرج در شبکه های اجتماعی نشان می دهد، حاکمیت نمیتواند با الگوی «حصر و زندان» به حذف این جنبش امیدی داشته باشد . گویی این شعر مشهور که همزمان با سیصدروزه شدنِ حصر رهبران به پیام غالب شبکه های اجتماعی مبدل شده است، گویای همه چیز است :
 

«سیصد» گل سرخ، یک گل نصرانی
ما را ز سر بریده می ترسانی
ما گر زسر بریده می ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی رقصیدیم

 

 

 

     *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

مه فشاند نور و سگ عوعو كند

Posted: 17 Dec 2011 07:16 AM PST

احمد پورنجاتی
چه باك اگر، خوكان نجاست خوار، شكمبه ی عفن خود را "فیلم" كنند و بر سر "محمدِ ما" فروریزند؟!

 
‎سلام، دختران مهتاب

زینب بانو، فایزه نازنین

می دانم كه می دانید : "مه فشاند نور و سگ عوعو كند!"

اما آیا اینك، همچون من، باور دارید "شرافت سگ" را؟! كه اگر نور ماه را تاب نمی آورد، شباهنگام، تنها به هاپ هاپ و فراجستنی به سوی آسمان ، بسنده می كند. نه ناسزایی، نه لجن خواری و حرامزاده گی و رذالتی!

پس ، زنده باد سگ! كه تنها ، خود را می آزارد و اسباب خنده ی ماه می شود.

پدرتان - برادر من - آقا محمد نوری زاد؛ دیر زمانی نیست كه پرده ی محاق دریده، باریكه ای از كمان هلال بر سیاهچاله های دروغ و فریب و پلشتی و سنگواره ی زالوهای مندرس ،پرتو افكنده .

تماشا می كنید كه چه دلپیچه ی ترحم انگیزی در كالبد زهراگین خرچنگ ها ی سمی، موج می زند؟!

در قمار "شرافت آزادگی"، پیشاپیش ،باخت پنهان و آشكار ،سهم سالوس است، هرچندخروار خروار، "تقدس" مصرف كند. بوی گند می دهد!

مگر "محمد (ص) " را  دیوانه، زن باره، جادو گر و ... نخواندند و بر سرش از فراز بام، شكمبه ی شتر و خاكستر فرو نریختند؟

اینك، در زمانه ای كه همه چیز " فتوشاپ"می شود ، چه باك اگر،خوكان نجاست خوار ، شكمبه ی عفن خود را "فیلم "كنند و بر سر "محمد ما"  فروریزند؟!

مهتاب ،شتابان از محاق سر برون كرده ، از كمان هلال ، رو به سود قرص قمر دارد و آنگاه كه بسی نزدیك است، دیگر هیچ كس فریب "دزدان عقل و دل و دین"را نخواهد خورد!

دوستدارتان : عمو احمد

 منبع : فیس بوک نویسنده
 

     *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 


 

احتمال رفع حصر قریب الوقوع رهبران جنبش سبز

Posted: 17 Dec 2011 06:49 AM PST

یکی از اعضای ستاد کروبی در فیس بوک خود اعلام کرد
 جـــرس: یکی از منابع خبری گزارش داده است که به زودی از مهدی کروبی و میرحسین موسوی رفع حصر می شود.


در سیصدمین روز حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، روز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۰، رحمت الله بیگدلی، عضو حزب اعتماد ملی در صفحه فیس بوکی خود به نقل از "منابع مطلع" آورده است: "با تلاش های برخی از شخصیت های برجسته کشور و اعضای بیت رهبر فقید جمهوری اسلامی، از مهدی کروبی و میرحسین موسوی رفع حصر خواهد شد."


این استاد دانشگاه و عضو ستاد مهدی کروبی، ادامه می دهد "رفع حصر از مهدی کروبی رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی و میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ و دو کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی می تواند گامی در راستای تنش زدایی از عرصه سیاست کشور و حرکت به سوی فضای باز سیاسی تلقی شود."


هنوز منابع رسمی و همچنین آگاهان سیاسی، نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: یادگرفته ایم چگونه تحریم ها را دور بزنیم

Posted: 17 Dec 2011 06:08 AM PST

جـــرس: وزیر خارجه جمهوری اسلامی امكان استرداد پهباد آمریکایی را رد كرد و گفت: "اکنون صاحب اختیار این هواپیما ما هستیم و هرگونه تصمیم گیری در این باره بر عهده شورای عالی امنیت ملی است."


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تحریم نفت را قابل اعمال ندانست و گفت: خود را برای بدترین شرایط آماده كرده ایم و یادگرفته ایم چگونه تحریم ها را دور بزنیم.


به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، کمک گرفتن از کشورهای دیگر برای فرود آوردن پهپاد آمریکایی را رد کرد و گفت: "نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، بدون كمك هیچ كشور خارجی، این هواپیما را با كمترین آسیب به زمین نشانده اند."


چند روز اول اعلام نکردیم
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، با بیان این كه چند روز خبر به زمین نشاندن هواپیمای تجسسی آمریكا را به عمد اعلام نكردیم تا تناقضات گفتاری مقامات آمریكایی آشكار شود، اظهار داشت: ادعاهای آمریكا در باره این هواپیمای فوق مدرن تجسسی بی پایه و اساس بوده و برای توجیه عمل خصمانه اش است.


وی تصریح كرد آمریكا چه بخواهد باور كند و چه نكند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون كمك هیچ كشور خارجی این هواپیما را با كمترین آسیب به زمین نشانده اند.


وی افزود: آمریكا از طریق سفیر سوئیس در تهران كه حافظ منافع این كشور است، برای استرداد این هواپیما پیامی را ارسال كرده كه پاسخ ما به این درخواست روشن است.


رییس دستگاه دیپلماسی از مقامات افغانستان نیز در این باره توضیح خواست و به آنان توصیه كرد اجازه تكرار این تجاوز را ندهند.


غنی سازی اورانیوم را یادتان هست؟
وی از توان بالای جمهوری اسلامی در زمینه تکنولوژی نظامی و عدم باور غرب سخن گفت و افزود: "هنگامی كه تصدی سازمان انرژی اتمی را نیز به عهده داشتم، احمدی نژاد گفت بروید و غنی سازی بیست درصد را خودتان راه بیندازید و وقتی پیرو دستور وی پس از دو روز اعلام كردیم فرایند غنی سازی بیست درصد آغاز شده، تمامی رسانه های غربی گفتند این یك بلوف است و ایران توانایی غنی سازی بیست درصد را ندارد.


رییس دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: "نخستین محصول اورانیوم غنی سازی شده بیست درصد را اعلام كردیم و مردم شادمان شدند؛ اما همان زمان، برخی صاحبنظران غربی گفتند این یك بلوف سیاسی است؛ در آن زمان در مصاحبه ای اعلام كردم صبر كنید گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شود و هر چه در این گزارش بیان شود، ملاك عمل قرار خواهد گرفت. "


صالحی یادآور شد وقتی آژانس نیز در گزارش خود اعلام كرد ایران توانسته است غنی سازی بیست درصد را انجام دهد، گفتند ایرانی ها نمی توانند صفحه سوخت هسته ای بسازند و هنگامی كه فروردین سال پیش نخستین صفحه سوخت مجازی را در معرض دید همگان گذاشتیم كه البته با استفاده از فلزهای آلومینیوم و مس بود، باز غربی ها غافلگیر شدند.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اظهار داشت: باور این واقعیات برای غرب سنگین است چون تعداد انگشت شماری از كشورهای جهان هستند كه قابلیت ساخت صفحه سوخت بیست درصدی را دارند و واقعا برای غرب بسیار مشكل است به این باور برسد كه كشوری در حال توسعه مانند جمهوری اسلامی بتواند به این مرحله برسد... اکنون نیز این جوشش علمی و تكنولوژیكی در داخل كشور آغاز شده است.


تحسین ملت های جهان و ارتقا جایگاه ایران
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص پهباد نیز افزود: حال، آمریكا می خواهد باور كند یا نكند؛ اما اقدام ما اثر خودش را در بین ملت های جهان گذاشت و ملت های جهان به این دستاورد بزرگ ما آفرین گفتند.


رییس دستگاه دیپلماسی تصریح كرد این اقدام، جایگاه ما را نزد افكار عمومی جامعه جهانی بسیار بیش از آنچه بود، ارتقا داد و اظهارات و گفتار ما را نسبت به تحولات چشمگیر علمی و تكنولوژیكی كشور به اثبات رساند و مردم جهان نیز متوجه شدند اظهارات ما صرف یك ادعا نیست؛ بلكه حقیقت است.


توانمندی را داشتیم، نیازی به كشورهای خارجی نداریم
صالحی با رد برخی ادعاها مبنی بر كمك گرفتن از كارشناسان كشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریكایی گفت: وقتی چنین 'پهپادی' وارد كشور می شود، فرصتی نیست كه از كسی كمك بخواهید؛ خودمان اكنون هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تجسسی می سازیم.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی یادآوری كرد حتی گفته اند این هواپیما خودش به زمین نشسته است؛ خب! باور این كار برای آنها سخت است و شاید اگر من هم جای آنها بودم به غرورمان بر می خورد كه كشوری در حال توسعه اینگونه بتواند به بالاترین فناوری های پیچیده كنترلی، مخابراتی و رادیویی دست یابد.


اقدام آمریكا یك تجاوز است/ از حقوق خود دفاع می كنیم
صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "وزارت امور خارجه در چارچوب كنوانسیون های بین المللی چه اقداماتی را در باره نقض حریم هوایی ایران انجام داده است یا انجام خواهد داد؟"، گفت: "حضور این هواپیما را یك 'تجاوز' می دانیم و در چارچوب كنوانسیون ها كه حقوقمان در آنها لحاظ شده است، به همان میزان كه خود را 'متعهد' می دانیم، به همان میزان نیز سعی خواهیم كرد از 'حقوقمان' دفاع كنیم و به هر آنچه در این كنوانسیون ها پیش بینی شده است، عمل خواهیم كرد.


در حال بررسی بعد حقوقی این تجاوز هستیم
وی اظهار داشت: 'اعتراضی' را به دبیر كل سازمان ملل متحد ارسال كردیم و اعتراض هایی را نیز برای دبیر كل سازمان همكاری اسلامی و دبیر كل جنبش عدم تعهد ارسال كرده ایم.


از وزیر امور خارجه سوال شد: آیا به دادگاه های بین المللی همچون دادگاه كیفری لاهه شكایت خواهیم كرد؟
صالحی پاسخ داد: اكنون نمی خواهم پیش بینی امری را كنم یا مراجعی را اعلام كنم؛ تا حقوقدانان ما با دقت كافی نظرات خود را اعلام نكنند، نمی خواهم پیشدستی كنم. اما به تمام مراجعی كه از نظر حقوقی می توانیم موضوع را ارجاع دهیم، ارجاع خواهیم داد.


پیام آمریكا از طریق سفیر سوئیس برای استرداد هواپیما
صالحی پیرامون احضار سفیر سوئیس در ایران بعنوان حافظ منافع آمریكا گفت: "آمریكایی ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا كرده اند این هواپیما را پس بدهید؛ به همین سادگی. اما پاسخ ما مشخص است؛ حالا آنها برای این كه از این مهلكه خود را خارج كنند، ادعاهای دیگری دارند؛ از جمله این كه اعلام كرده اند این هواپیما در حال انجام ماموریت سازمان ملل بوده است. "


ادعای بی پایه آمریكا برای توجیه عمل
وزیر خارجه تصریح كرد انجام ماموریت برای سازمان ملل، شیوه های خود را دارد. برای مثال، وقتی در بسیاری مناطق، سازمان ملل نیرو اعزام می كند مانند سومالی یا جنوب لبنان، تانك ها، خودروها و ابزار و ادواتش، آرم و رنگ خاصی دارند.


صالحی اظهار داشت: ادعاهای آمریكا در این زمینه 'كاملا بی مبنا، بی اساس و بی پایه' برای 'رد گم كردن، فرار به جلو و ایجاد زمینه ای برای توجیه عمل خصمانه اش' است كه البته هیچ كس، خریدار آن نیست.


سفر جلیلی به مسكو ربطی به هواپیمای آمریكایی ندارد
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در باره سفر چند ساعته اخیر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و اینکه در ارتباط با هواپیمای جاسوسی آمریكا به مسکو رفته پاسخ داد: تحولات منطقه، تحولاتی مورد توجه كشورهای منطقه از جمله روسیه است.
صالحی افزود: ما رایزنی هایی در ارتباط با تحولات منطقه با روسیه داریم و جلیلی برای رایزنی با روس ها در باره تحولات منطقه سفر كرد و هیچ بحثی در ارتباط با هواپیمای تجسسی آمریكا نشده است.


صاحب اختیار هواپیمای آمریكایی هستیم
وزیر امور خارجه در باره همزمانی انجام این سفر و موضوع هواپیمای آمریكایی و تحلیل های ارائه شده در این زمینه اظهار داشت: گاهی این مسائل پیش می آید و آنها هم این تحلیل ها را ارائه می كنند تا مشكل خودشان را حل كنند.


وی تصریح كرد ما پهپاد را به زمین نشانده ایم، حالا روسیه یا چین می خواهند چه اقدامی برای ما انجام دهند. ما اكنون صاحب اختیار این هواپیما هستیم و هرگونه تصمیم گیری در باره این موضوع به عهده شورای عالی امنیت ملی است.


افغانستان بطور جدی این مساله را رسیدگی كند
صالحی در خصوص اینکه "سفیر افغانستان در تهران را نیز به دلیل این كه این كشور خاك و حریم هوایی خود را در اختیار آمریكا قرار داده است، احضار كرده اید. توضیح مقامات افغانستان در این زمینه چه بوده است؟ همچنین با توجه به این كه یك افسر سابق سازمان جاسوسی آمریكا اعلام كرده كه چهار سال است از این هواپیماها برای رخنه به حریم هوایی ایران استفاده می كنند و فناوری به كار رفته در این هواپیما برای مدت های مدیدی زیربنای جنگ آمریكا در عراق و افغانستان بوده است، توصیه شما برای تكرار نشدن این تجاوزها به دولت افغانستان چیست؟" پاسخ داد: سفیر افغانستان را بر اساس این اصل احضار كردیم كه خاك كشور همسایه نباید مورد استفاده برای تجاوز به همسایگان قرار گیرد.


رییس دستگاه دیپلماسی تصریح كرد با توجه به بررسی هایی كه انجام دادیم هواپیمای تجسسی آمریكا از افغانستان عبور كرده و به فضای ایران آمده بود؛ از این رو از دولت محترم جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا كردیم كه به این موضوع بطور جدی رسیدگی كند و دیگر اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد؛ چرا كه این امر به عنوان یك 'اقدام غیردوستانه' تلقی می شود.

صالحی یادآور شد چنانچه توافقی بین آمریكا و افغانستان وجود دارد كه این هواپیماهای تجسسی در خاك افغانستان استفاده شوند، باید در همان محدوده توافق شده باشد و چنانچه این هواپیماها بخواهند به خارج از مرزهای آن كشور تجاوز كنند، امری 'غیردوستانه' از سوی كشور همسایه تلقی می شود.


همسایگان اجازه تكرار این اشتباهات را ندهند
وزیر امور خارجه تاكید كرد: همسایه ما باید اینگونه رفتارها را رصد كند و مراقب باشد این اتفاقات دو باره تكرار نشود و خاك افغانستان علیه كشور دیگری استفاده نشود.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اظهار داشت: "این اتفاق و اقدام بموقع، هوشمندانه و مدبرانه جمهوری اسلامی ایران باعث خواهد شد كه آمریكایی ها اگر بخواهند همین اشتباه را دو باره تكرار كنند، چند بار فكر كنند."


رییس دستگاه دیپلماسی از كشورهای همسایه خواست توجه ویژه ای نسبت به این امر داشته باشند و اجازه ندهند نیروهای نظامی مستقر در آن كشور، این اشتباهات را تكرار كنند.


تركیه در باره اظهارات كلینتون پاسخ دهد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص استقرار سامانه راداری مربوط به سپر موشكی ناتو در مرز ترکیه با ایران گفت: "در باره رادارهای مربوط به سپر دفاع موشكی كه قرار است در تركیه استقرار یابد، این بخشی از یك منظومه است كه قرار است بخشی در تركیه مستقر شود. "


وی تصریح كرد 'با دوستان ترك صحبت كردیم و اعتراض خود را بطور دوستانه با آنها بیان كردیم و آنها توضیحاتی داشتند مبنی بر این كه مقصد و هدف این سامانه راداری، ایران نیست.'


صالحی در عین حال یادآور شد برخلاف آنچه دوستان ترك بیان كرده اند، هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا چند روز پیش در ژنو اعلام كرد كه این سامانه راداری فقط برای مقابله با موشك های ایرانی است.

وزیر خارجه خطاب به دولتمردان تركیه اظهار داشت: ما كدام حرف را باور كنیم؟ شما می گویید قطعا هدف ایران نیست؛ اما كلینتون، هدف از این سامانه راداری را جمهوری اسلامی بیان می كند.


رییس دستگاه دیپلماسی از دولتمردان تركیه سوال كرد:' دوستان ترك ما در قبال این حرف كلینتون چه جوابی دارند؟'


وی گفت: از دوستان ترك می خواهیم كه نسبت به حساسیت همسایگان از جمله جمهوری اسلامی در قبال استقرار سامانه راداری در خاك این كشور توجه ویژه داشته باشند.


صالحی از دولت تركیه خواست در این زمینه بازنگری جدی داشته باشد و توضیح داد: این فقط ما نیستیم كه نسبت به این سامانه راداری حساسیت داریم، كشورهای دیگری هم در منطقه هستند كه همین حساسیت را دارند؛ از جمله روسیه. روس ها هم به این موضوع اعتراض دارند.


هشدار به ترکیه
وزیر امور خارجه اظهار داشت: با توجه به جایگاه مهم تركیه در منطقه و این كه به عنوان كشوری نقش آفرین در منطقه در حال ظاهر شدن است و در بین افكار عمومی مردم مسلمان، جایگاه مورد احترامی را برای خود كسب كرده است، نباید اجازه دهد این جایگاه به خاطر اقدامی بی اثر، خدشه دار و تبدیل به وسیله ای برای سوء استفاده دیگران شود.


در مورد سفارت بریتانیا از بحران جلوگیری کردیم
'علی اكبر صالحی' در ادامه مصاحبه خود از عملكرد وزارت امور خارجه در قبال حادثه ورود عده ای به سفارت انگلیس در تهران دفاع كرد و با تاكید بر اینكه نباید به دست دشمن بهانه داد، گفت:'با اقدام صحیح وزارت امور خارجه در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت توانستیم از یك بحران وسیع تر جلوگیری كنیم.'


وی در خصوص اینکه "وزارتخانه متبوع شما در حادثه سفارت انگلیس در بیانیه ای از این حادثه ابراز تاسف كرد و خود نیز در مكالمه تلفنی با 'ویلیام هیگ' همتای انگلیسی تان و نیز دیدار با 'گیدو وستروله' وزیر خارجه آلمان در حاشیه اجلاس 'بن 2' از ورود عده ای به سفارت انگلیس در تهران ابراز تاسف كردید، که عده ای در داخل كشور به این ابراز تاسف معترض هستند"، مدعی شد: "ما در كشوری زندگی می كنیم كه آحاد ملت آزادند نظراتشان را بیان و ابراز كنند. بالاخره حادثه ای رخ داده است و هر فرد، گروه و تشكیلاتی می تواند نظر خودش را داشته باشد. آنچه وزارت امور خارجه انجام می دهد در چارچوب صلاحیت ها و مسوولیت هایش است و وزارت خارجه كه جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی نمایندگی می كند، بخوبی می داند كه متعهد به یكسری كنوانسیون ها است و دیپلمات های انگلیسی در ایران بودند و طبق تعاریف كنوانسیون ها، سفارت هر كشوری هم خاك آن كشور محسوب می شود. "


دشمنی های انگلیس با ایران بر همه روشن است
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اظهار داشت: ملت ایران به دشمنی های انگلیس آگاهی دارد و این خصومت ها بر همه مبرهن و روشن است و نیاز به وارد شدن به تك تك آنها در دو قرن اخیر نیست.


صالحی گفت: احساس ما نسبت به انگلیس به دلیل تراكم دشمنی ها احساس خوبی نیست و این امر جای خود را دارد اما فعلا با این كشور رابطه سیاسی داریم.


تحریم بانك مركزی ایران؛ اقدامی عجولانه و احساسی
وزیر امور خارجه افزود: اقدام اخیر انگلیس مبنی بر تحریم بانك مركزی ایران 'اقدامی مطالعه نشده ، عجولانه و احساسی' بود چون حتی ایالات متحده آمریكا وقتی زمزمه های این بحث آغاز شد، تصمیمی نگرفته بود.


مسوول دستگاه دیپلماسی با بیان اینكه ما با انگلیس نقل و انتقال و مراوده مالی به معنای واقعی نداریم، خطاب به دولتمردان انگلیسی گفت: این چه اقدام نمایشی بی ارزش و سخیفی بود كه انجام دادید؟


صالحی اضافه كرد: این اقدام نمایشی و سخیف، جرقه ای زد و خشم متراكم مردم غیور ایران، یكدفعه فوران كرد و وقتی هم كه خشم فوران كند، نمی توان جلوی آن را به راحتی گرفت.


وزیر امور خارجه اظهار داشت: مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر كاهش رابطه با انگلیس در حال طی كردن مسیر خود بود و معترضین هم اجازه یافته بودند در مقابل سفارت انگلیس اعتراض كنند و اینگونه مجوزها ، امری مقبول و جا افتاده ای است و در همه كشورهای دنیا هم وجود دارد.


ورود به سفارت انگلیس؛ اقدامی خارج از كنوانسیون ها
صالحی افزود: اما یكدفعه هیجان ها و شور معترضین باعث شد، برخی معترضین وارد حیاط سفارت شوند كه به نظر ما، اقدامی خارج از كنوانسیون ها است.
مسوول دستگاه دیپلماسی اضافه كرد: ما چه بگوییم؟ بگوییم خوب كاری كردید وارد سفارت شدید. آن وقت در عرصه بین المللی چه كنیم؟ اگر آنها هم چنین اقدامی را انجام دهند و ما اعتراض كنیم، آیا آنگاه اعتراض ما مسموع خواهد بود؟


این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: البته خیلی از این اتفاقات برای سفارتخانه های ما نیز روی داده است ولی آنها با شیطنت این كار را انجام می دهند.


پاسخ هایی به منتقدان
وزیر امور خارجه خطاب به كسانی كه نسبت به ابزار تاسف او معترضند هستند، گفت: اینها جای من بنشینند تا ببینند چه باید در عرصه بین المللی بگویند.


صالحی خطاب به منتقدانش گفت: تا آنجا كه خشم تان را ابراز می كنید، این حق شماست. ما به دشمنی و تخاصم انگلیس نسبت به كشورمان آگاهیم و حتی مورخان و اندیشمندان انگلیسی هم به این امر معترفند و معتقدند كه انگلیس به عنوان یك كشور استعمارگر اقدامات ناشایست بسیاری را انجام داده و خیلی ملت ها را به بند كشیده است.

 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه ما درباره این بخش از مساله یعنی سابقه بد انگلیس، حرفی نداریم و موافق هستیم، خطاب به منتقدان گفت: ورود به سفارت را كه به عنوان خاك یك كشور تلقی می شود، چگونه توجیه كنیم؟ دوستان بفرمایند تا ما همان حرف را بزنیم؛ البته حرفی حقوقی، منطقی و اخلاقی.


وزارت امور خارجه خودمختار نیست
وی افزود: وزارت امور خارجه یك وزارتخانه خود مختار نیست كه بخواهد هر اقدامی را انجام دهد. وزارت امور خارجه، وزارتخانه ای است كه با توجه به حساسیت جایگاهش، بنا به فرموده رهبری نیمی از دولت و پیشانی جمهوری اسلامی در خارج از كشور است.


وزیر امور خارجه اظهار داشت: وزارت امور خارجه نمی تواند خودمختارانه عمل كند. در كشور، شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. اگر بیانیه و اقدامات وزارت امور خارجه بر خلاف منافع ملی بوده باشد و در جهتی غیر از جهت نظام بوده باشد، شما فكر می كنید وزارت امور خارجه می توانست آن اقدامات را انجام دهد؟ یقینا نمی توانست.


نظام با تمام اقدامات تا قبل از ورود به سفارت مشكلی نداشت
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ' سربسته بگویم، توانستیم با اقدام صحیح وزارت امور خارجه كه در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت بود از یك بحران وسیع تر جلوگیری كنیم.'


صالحی گفت: فكر می كنم تمامی آحاد ملت ایران واقف به این امر هستند كه فرزندانشان در وزارت امور خارجه در جهت حفظ عزت و منافع كشور بطور همزمان عمل می كنند و نمی خواهند كشور را در 'چالشی بیهوده' قرار دهند.


باید رفتارهای حساب شده ای داشته باشیم
وی افزود: اگر ما رفتار حساب نشده ای انجام دهیم ولو با نیت خیر و اجازه سوء استفاده را به طرف مقابل بدهیم، عمل هوشمندانه ای نیست.
وزیر امور خارجه تاكید كرد: باید تمامی آرمان ها و اهداف ارزشی خود را به روش خردمندانه دنبال كنیم؛ روشی كه به دشمن اجازه ندهیم كوچكترین بهانه ای نسبت به اقدام ما بگیرد.


عزم آمریکا برای فشار مضاعف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: اكنون ایالات متحده آمریكا تمام عزم خود را جزم كرده است كه از هر طریق ممكن به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد كند.


وی با یادآوری صدور سه قطعنامه در ارتباط با موضوع هسته ای در شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز دو موضوع حقوق بشر و سناریو ترور سفیر عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل در یك ماه اخیر افزود: هیچ یك از این قطعنامه ها پایه و اساس درستی ندارند. قطعنامه شورای حكام آژانس كاملا سیاسی بود برای اینكه 10 سال است كه پرونده ایران در آژانس مطرح است و تحول جدید رخ نداده بود.


صالحی اضافه كرد: مطالعاتی را كه 'محمد البرادعی' مدیر كل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی 'مطالعات ادعایی' خوانده بود و می گفت نمی توانیم صحت و سقم آن را تایید كنیم حالا آقای 'یوكیا آمانو' مدیر كل كنونی آژانس، در استفاده از آن مطالعات ادعایی، فضایی را ایجاد كرده است كه منجر به صدور آن قطعنامه شد.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: همزمانی این قطعنامه ها نشان از یك فشار سیاسی دارد یعنی اگر كسی تا امروز در بحث سیاسی بودن پرونده هسته ای و حقوق بشر ایران شك داشت، اكنون به یقین تبدیل شده كه اینها سیاسی است.


وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنها در حال تلاش هستند تا جمهوری اسلامی ایران را منزوی كنند حتی در بین كشورهای اسلامی و منطقه و در این زمینه مجبورند از شیوه هایی چون سناریوی ترور سفیر عربستان سعودی استفاده كنند.


وی افزود: در این سناریو آنها تلاش كردند ما، عربستان و شورای همكاری خلیج فارس و یكسری كشورهای همسایه را مقابل هم قرار دهند تا ما را منزوی كنند.


صالحی با بیان اینكه آنها به اهداف خود نرسیدند، گفت:با عربستان تماس هایی داریم و در یك ماه اخیر، دوبار به عربستان سفر كردم و مسوولان عربستان آنقدر هوشمند هستند كه بدانند این یك 'فتنه' است و اجازه نخواهند داد این فتنه تبدیل به معضلی شود.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی تصریح كرد: بنابراین، باید با آگاهی و هوشمندی كامل بگونه ای در تعاملات سیاسی خود در سطح منطقه و بین المللی عمل كنیم كه اجازه هیچ گونه بهانه ای را ندهیم؛ آنها فقط به دنبال بهانه تراشی هستند.
وزیر امور خارجه گفت: آنها بهانه های دروغین ایجاد می كنند و آنقدر این بهانه و دروغ را بلند اعلام می كنند كه به عنوان یك حقیقت به خورد افكار عمومی می دهند چه رسد به اینكه خدای نكرده كوچكترین بهانه ای را خودمان به دست آنها بدهیم كه وامصیبتا است و حداكثر استفاده را می كنند.
صالحی اظهار داشت: ' خوشحالیم كه با اقدام به موقع وزارت امور خارجه توانستیم جلوی حوادث بزرگتر را بگیریم.'


به هیگ گفتم: چرا كاتولیك تر از پاپ شده اید؟
وزیر امور خارجه درباره محتوای مكالمات تلفنی اش با 'ویلیام هیگ' همتای انگلیسی اش در خصوص حادثه سفارت انگلیس گفت: "البته اکنون رابطه تهران - لندن قطع نشده است... وقتی حادثه سفارت انگلیس در تهران اتفاق افتاد در جده برای شركت در نشست اضطراری كمیته اجرایی سازمان همكاری های اسلامی بودم كه 'ویلیام هیگ' وزیر امور خارجه انگلیس در اوایل حادثه كه هنوز از سرنوشت هشت نفر از دیپلمات های انگلیسی در باغ قلهك بی خبر بود، با من تماس گرفت و گفت كه ارتباط تلفنی با دیپلمات هایشان قطع شده است و خیلی نگران هستند. به هیگ این اطمینان را دادم كه در تماس مستمر با كشورم هستم و با احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و نیز همكارانم در وزارت خارجه صحبت كردم و تلاش كردیم مساله را بگونه ای مدیریت كنیم كه حادثه به جای تلخی نرسد و به وزیر خارجه انگلیس اطمینان دادم هر چه سریعتر نسبت به شرایط دیپلمات هایشان مطلع خواهد شد.


وزیر امور خارجه تصریح كرد: 'در همان تماس تلفنی به او گفتم هیگ! چه ضرورتی داشت در زمانی كه هنوز یك ماه از تعیین سفیرتان در ایران نمی گذرد، كاتولیك تر از پاپ شده اید كه جلوتر از همه مطلبی بی ارزش و بی پایه ای را اعلام كنید؛ در صورتی كه شما می توانستید پشت سر دیگران بایستید. شما همیشه دلتان می خواهد دیگران پشت سرتان بایستند یكبار هم شما تحمل می كردید و كس دیگری پیشقدم می شد.این چه رفتار نادرستی بود؟ شما این جرقه را زدید و با فوران خشم جوانان ایرانی روبرو شدید.'


صالحی افزود: "هیگ گفت این حرف شما درست اما فعلا آنها داخل سفارت رفته اند و این خلاف مقررات و كنوانسیون های بین المللی است كه می خواهم جلوی آن را بگیرید و ما را از سرنوشت دیپلمات هایمان مطلع كنید."


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: 'خوشبختانه پس از یك ساعت از سلامتی هشت دیپلمات اطلاع یافتیم و دفتر من به دفتر وزیر امور خارجه انگلیس اطلاع داد كه مساله الحمدلله به سلامت به پایان رسید.'


رفتار انگلیس در بازگرداندن دیپلمات ها غیرعقلانی بود
وزیر امور خارجه گفت: پس از آنكه از جده به ایران رسیدم، اطلاع یافتم كه به دیپلمات های ما در لندن دو روز فرصت داده اند خاك كشور انگلیس را ترك كنند.


صالحی اظهار داشت: 'با اسلامیان كاردار جمهوری اسلامی در انگلیس صحبت كردم كه اظهار كرد اطراف سفارت عده ای ضد انقلاب! و نیز خبرنگاران جمع شده اند و اطراف سفارت شلوغ شده است و در حالت مضطربی هستیم كه با هیگ تماس گرفتم و گفتم دیپلمات های شما طبق خواسته خودتان با بهترین سرویس های پروتكلی و احترام كامل خارج شدند. حال این چه كاری است كه در ارتباط با سفارت ما در حال انجام است و عزیزان ما در سفارت در حالت اضطراب هستند؟ و او گفت حتما اقدام می كنیم.'


وزیر خارجه افزود: 'طبق گفته كاردار ما، مدیر كل دفتر وزیر امور خارجه انگلیس طی تماسی با او، قول اقدامات لازم را داد و آنها هم در نهایت احترام، شرایطی را فراهم خواهند كرد كه دیپلمات های ما خارج شوند و اجازه ندهند رسانه ها سوء استفاده كنند و الحمدلله همكاران ما با عزتمندی به كشور بازگشتند.'
صالحی درباره واكنش انگلیس مبنی بر تعیین ضرب الاجل برای خروج دیپلمات های ایرانی از این كشور گفت: واكنش انگلیس شتاب زده بود. با صحبت های تلفنی كه داشتیم این تصور بود كه واكنش آنها منطقی باشد ولی به نظر می آید در آنجا هم نظرات مختلفی وجود دارد.


وزیر امور خارجه تصریح كرد: 'به نظر من اینجا انگلیس عاقلانه عمل نكرد، می توانست از سفیرش بخواهد كه برگردد و بقیه هم به كارشان را ادامه دهند؛ مجلس شورای اسلامی هم كه تقاضای قطع رابطه نكرده بود.'


كاردارها می توانند كار خود را آغاز كنند
صالحی با بیان اینكه مصوبه مجلس از دیدگاه ما می تواند ملاك عمل باشد، گفت: 'كاردارها می توانند كار خود را شروع كنند مگر اینكه مصوبه جدیدی اعلام شود.'


وی در پاسخ به اینكه آیا پیشنهادی در زمینه روابط تهران - لندن به انگلیسی ها دارید، گفت: ما پیشنهادی برای انگلیسی ها نداریم؛ نظرمان این است كه قطع رابطه نكرده ایم و مصوبه مجلس شورای اسلامی ملاك عمل ماست.


فعلا تصمیمی برای تعیین حافظ منافع گرفته نشده است
صالحی در پاسخ به این سوال که "آیا پس از این حوادث، گفت و گوهایی با انگلیسی ها داشته اید؟" گفت "با وزیر امور خارجه سوئد در بن گفت و گوهای مفصلی داشتیم. انگلیسی ها از دولت سوئد خواسته بودند كه حافظ منافعشان باشد ولی ما گفتیم حافظ منافع بودن، تعریف و ترتیباتی در چارچوب كنوانسیون ها دارد كه باید روشن شود و فعلا مساله در حال بررسی است و فعلا تصمیمی گرفته نشده است ."


علاقه مند به داشتن روابط متوازن هستیم
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی تصریح كرد: "به جز اسرائیل درباره سایر كشورهای جهان علاقه مند به داشتن روابط متوازن هستیم. حال، با برخی كشورها در شرایطی هستیم كه بحث از رابطه زودهنگام است مانند ایالات متحده آمریكا. آمریكا با ایران در حالت تخاصم است و آمریكایی ها هنوز به این باور نرسیده اند كه در ایران انقلاب شده و كشوری مستقل است و هنوز در رویای خودشان هستند تا ایران را به مدار سیاسی خودشان بیاورند؛ تا زمانی كه چنین فكر می كنند رابطه با آمریكا، رابطه ای بی معنا خواهد بود. "


به محض اختلاف نظر که نمی توان رابطه را قطع كرد
مسوول دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اظهار داشت: غیر از این، با بقیه كشورها مشكل خاصی نداریم البته با خیلی كشورها اختلاف نظر و برخی نیز اختلاف نظرهای عمیقی داریم اما اینكه تا اختلاف نظر پیدا كردیم قطع رابطه كنیم، راه حل مساله نیست.

وی یادآور شد: حتی در جنگ تحمیلی كه هشت سال جنگ ویران كننده رژیم بعث عراق علیه ملت ما بود، سفارتخانه های دو كشور بسته نشد.


صالحی افزود: بنابراین وزارت خارجه تنها جایی است كه با دشمن هم می تواند تماس بگیرد و كسی هم خرده نمی گیرد. بالاخره باید كانالی باشد تا با دشمن صحبت كنیم و كانال تعریف شده نیز وزارت امور خارجه است.


بیشترین هجمه ها علیه وزارت امور خارجه
وزیر امور خارجه گفت: انتقاد خیلی زیاد است بخصوص در برهه ای كه در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم و متاسفانه اكنون بیشترین هجمه علیه وزارت خارجه است، شاید چون مظلوم ترین وزارتخانه است.


صالحی یادآوری كرد: رهبری در پاسخ به بحث انفعال كه برخی درباره دستگاه دیپلماسی مطرح كرده بودند، گفت در جریان امور هستم و دستگاههای ذیربط كار خود را بخوبی انجام می دهند اما شرایطی هست كه نمی توانند خیلی از كارهایشان را بیان كنند.

وزیر امور خارجه اضافه كرد: برای مثال چقدر در ارتباط با تحولات لیبی بر ما خرده گرفتند اما واقعیت، مطلب دیگری بود.


دفاع صالحی از صدور مجوز برای بازدید سفرا و دیپلمات ها
وی در خصوص حملات اصولگرایان به دولت در خصوص صدور مجوز برای بازدید سفرا و دیپلمات های کشورهای اروپایی و نیز برخی كشورهای دیگر از باغ قلهك و سفارت انگلیس و اینکه گفته می شود كه قرار بوده است در این بازدید اسنادی علیه جمهوری اسلامی جمع آوری كنند"، گفت: "چه سندی را این دیپلمات ها می خواستند جمع آوری كنند. اگر منظور از سند این است كه بخواهند میزان آسیب را بیان كنند، انگلیسی ها كه خودشان اعلام كرده بودند و بحث خاصی نبود.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: عده ای از سفرا درخواست كرده بودند بنا به تقاضای انگلیس از باغ قلهك و سفارت لندن در تهران بازدیدی داشته باشند. آنها، خبرنگاران و مردم نیز جمع شده بودند.
وزیر امور خارجه گفت: 'یكی از مسوولان با ما تماس گرفت و ما موضوع را بررسی كردیم و گفتیم اگر خود انگلیس تقاضا و دعوت كرده باشد تعدادی از سفرا و دیپلمات های خارجی از داخل سفارتخانه شان بازدید كنند مانند این است كه من عده ای را به خانه ام دعوت كرده باشم و شخص ثالثی مانع این كار شود؛طرف ثالث كه می گوید میهمان نباید به خانه میزبان برود باید استدلال داشته باشد.'


صالحی اظهار داشت: سفرا نیز به ما گفتند كه بنا به دعوت انگلیس می خواهیم بازدید كنیم و ما نیز گفتیم اشكالی ندارد اما خبرنگاران نباید حضور داشته باشند؛ از این رو قرار شد هر دیپلمات و سفیری كارت شناسایی اش را ارائه كند و صرفا خودش برای بازدید رفت.


وی در پاسخ به این سووال كه آیا تاكنون دولت انگلیس درباره حادثه سفارت درخواست غرامتی را مطرح كرده است؟ گفت: ما بطور رسمی درخواستی را در این زمینه دریافت نكرده ایم.


اقداماتی برای نصرت ا... تاجیك شده است اما نمی توانم اعلام كنم
ایرنا از صالحی سوال كرد: تنش های رخ داده در روابط تهران - لندن چه تاثیری بر وضعیت نصرت ا... تاجیك سفیر پیشین ایران در اردن كه در انگلیس زندانی است، خواهد داشت و با توجه به اینكه حدود سه هفته پیش وزارت كشور انگلیس با صدور مجوز استرداد وی به آمریكا برای محاكمه موافقت كرده است و نیز همزمانی این مساله با موضوع هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریكا و احتمال انجام این استرداد با توجه به رفتارهای عجولانه اخیر دولت انگلیس، وزارت امور خارجه چه اقداماتی انجام داده است؟
که وی در پاسخ گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد، نهایت خصلت غیرانسانی دولت انگلیس را نشان می دهد و چه ربطی موضوع پهپاد به موضوعی انسانی كه چهار یا پنج سال از عمر آن می گذرد، دارد.


صالحی گفت: وزارت امور خارجه در چند سالی كه این مشكل را برای آقای تاجیك ایجاد كرده اند، با تمام توان و قدرت خود وارد میدان شده است. وكیل گرفته و هزینه های هنگفتی صرف كرده است و اكنون نیز هزینه های وی را می پردازد و البته این وظیفه ماست در حالیكه آقای تاجیك به عنوان یك هموطن برای ادامه تحصیل به انگلیس رفته بود.


وزیر امور خارجه ابراز امیدواری كرد: برای یك بار هم كه شده است انگلیسی ها با عقلانیت عمل و این رفتار را نسبت به جمهوری اسلامی امتحان كنند تا ببینند نتیجه رفتار عقلانی چیست.


تحریم عملی نیست؛ نقشه راه تدوین شده ما را از گردنه ها عبور می دهد

وزیر امور خارجه در ادامه تحریم منابع انرژی و نفت را به سادگی قابل اعمال ندانست و گفت: خود را برای بدترین شرایط آماده كرده ایم.


صالحی در خصوص تحریم های موجود و آتی گفت: بحث تحریم ها، موضوع جدیدی نیست. 32 سال است با این پدیده مواجه بوده ایم اما شدت و ضعف داشته و اكنون تحریم ها شدیدتر از قبل شده است.

وزیر امور خارجه گفت: خوشبختانه با تجاربی كه جمهوری اسلامی در این سه دهه اندوخته، همواره توانسته است بخوبی تحریم را دور بزند.


صالحی تصریح كرد: 'نقشه راهی كه تدوین شده است می تواند ما را با حداقل ضرر و زیان از این گردنه ها عبور دهد و خیلی نگران نیستیم.'


وزیر امور خارجه درعین حال گفت: البته تحریم، آثار خود را دارد و ادعا نمی كنیم هیچ اتفاقی نیفتاده است اما بخوبی مدیریت كرده ایم.


از تقابل و رویارویی استقبال نمی كنیم/ اما حماقت كنند آسیب می بینند
صالحی با تاكید بر اینكه ما خود را برای بدترین شرایط آماده كرده ایم، در عین حال گفت: 'اگر بخواهند عملی خارج از قاعده معمول خودشان انجام دهند، این یعنی یك تقابل و روبرو شدن با هم و ما از هیچ تقابل و رویارویی استقبال نمی كنیم.'
وزیر خارجه اظهار داشت: خواهان صلح، ثبات و امنیت منطقه هستیم اما اگر خدای نكرده اشتباهی از طرف آنها رخ دهد كه بخواهند با ما روبرو شوند یا تهاجمی كنند، آن وقت با تمام قوا از خود دفاع خواهیم كرد كما اینكه در گذشته هم این منظره زیبای را در مقابل چشمان جهانیان ارائه كردیم.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی تصریح كرد: 'ما نگران دفاع از خود نیستیم و برای اینكه برای منطقه و جهان مشكلی ایجاد نشود، در تلاش هستیم ولی اگر آنها بخواهند حماقت كنند و از راه عقلانی خود منحرف شوند، آن وقت آسیب خواهند دید.'


لغو سفر هلند ربطی به تحریم ها نداشت
وی پیرامون لعو سفر خود به هلند در آسمان اروپا گفت: "علت لغو سفر به دلیل تعلل كاركنان سازمان هواپیمایی كشور مجارستان بود نه مقامات مجارستانی و این تعلل به دلیل تعطیلات آخر هفته رخ داد. "


وزیر امور خارجه تصریح كرد: اراده سیاسی در لغو این سفر دخیل نبود و ربطی به تحریم ها نیز نداشت.


شما فكر می كنید نظام اجازه می داد که...
صالحی پیرامون انتقادات وارده به عزل و نصب ها در وزارت خارجه و برکناری متکی گفت: شما فكر می كنید نظام اجازه می داد فردی یكسال در این برهه پرتلاطم كه در 32 سال عمر نظام جمهوری اسلامی شاید هیچ وقت با چنین شرایطی از نظر تحولات در منطقه و عرصه بین المللی روبرو نبودیم و هر چند وقت یكبار با تحولی مواجه بوده ایم، انفعالی عمل كند؟'

وی افزود:' نظام خیلی محترمانه می گفت ما را بخیر و شما را به سلامت؛ شما برو همان دانشگاه تدریس كن و ما یك شخص فعال، جسور و مقتدر را می آوریم كه هم مشكلات را حل كند و تمام دنیا را با ما دوست كند و هم توی دهن دشمنان بزند. یعنی همزمان ما 200 كشور دنیا را دوست خود می كنیم وتمام دشمنان را نیز قلع و قمع می كنیم و پیش می رویم.'


صالحی تاكید كرد: عمل كردن در عرصه سیاست خارجی، ذكاوت، هوشمندی، صبر، حوصله و تامل می خواهد.


مگر منتقدان می دانند در مذاكراتم چه گفته ام؟!
وزیر امور خارجه گفت: یكی از ویژگی های این حقیر، خوش بینی است و در بدترین شرایط هم خوش بین هستم و 62 سال است با خوش بینی زندگی كرده ام و حالا می شود یكدفعه فرد بدبینی شوم.
وی اظهار داشت: یكی دیگر از ویژگی های شخصیتی بنده این است كه متاسفانه متبسم هستم، چه باید بكنم؟! به یكی از وزیران كه از عزیزان ما هستند، ایراد می گرفتند كه چرا تبسم ندارد و نمی خندد و حالا به من ایراد می گیرند چرا متبسم هستید و البته راهكار هم ارائه می دهند كه تبسم جا و مكانی دارد. خب! شما می دانید آن یك ثانیه تبسم كه تصویرش منتشر شده، علتش چه بوده است؟!
صالحی گفت: در دیدار با وزیر خارجه بحرین، بیش از نیم ساعت فیلمبرداری كردند از دست دادن تا نشستن و مذاكرات ما. حال، مذاكرات جدی و رو در روی ما را كه اعتراض هم كرده ایم، نادیده گرفته و فقط چند ثانیه مصافحه را دیده اند؟


وزیر امور خارجه اظهار داشت: 'مگر شما در مذاكرات حضور داشته اید كه با وزیر خارجه بحرین چه مطالبی را مطرح كرده ام؟آیا منتقدان انتظار دارند من وقتی وزیر خارجه بحرین را دیدم ابتدا یك سیلی به گوش او می نواختم و سپس می گفتم بسم ا... بیا با هم حرف بزنیم!'


من كه خودمختار نیستم
صالحی درباره انتقادها نسبت به شركت در مراسم تشییع جنازه ولیعهد سابق عربستان و نحوه ملاقات با وی گفت: آیا من خودمختار هستم و می توانم سر خود در مراسم تشییع جنازه شركت كنم؟!


وی افزود: پادشاه عربستان، فرد سالخورده ای است كه بیمار و بر صندلی نشسته بود و ماسك هم بر بینی اش داشت و اصلا نمی خواستند به دلیل كسالتش او را به مراسم تشییع بیاورند؛ حالا آقایان انتظار دارند این پادشاه بیمار بلند می شد و با میهمانان حال و احوالپرسی می كرد!
صالحی با بیان اینكه 'چگونه باید با وی كه بیمار و نشسته بود، دست می دادم ؟!' گفت: واقعا انسان از برخی انتقادات در حیرت می ماند.


مسوول دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: 'اینكه چرا در این مراسم شركت كردم، تصمیمی بود كه گرفته شده بود و من رفتم و اگر این تصمیم در جهت منافع نظام نبود، یقین بدانید این اقدام صورت نمی گرفت.'



تشکیل واحد ویژۀ نظامی در اسرائیل جهت عملیات برون مرزی

Posted: 17 Dec 2011 04:42 AM PST

جـــرس: برخی منابع خبری فرامنطقه ای اعلام کرده اند که اسرائیل واحدی نظامی را برای هماهنگی فعالیت‌های عملیات نظامی در اهداف دور از خود راه اندازی و ایجاد کرده است.


به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که واحد نظامی جدیدی را به نام "مقر در عمق" ایجاد کرده است که ماموریت آن برنامه‌ریزی برای انجام عملیات در اهداف دور برد و خارج از مرزها و مقابله با آنچه که "خطرات ایران و انتقال سلاح از ایران به لبنان و غزه" توصیف می‌شود است.


بر اساس این گزارش، «شای افیطال»، افسر ارتش اسرائیل نیز برای فرماندهی این واحد انتخاب شده است.


گزارش مذکور می افزاید این فرد، دوست شخصی ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل است که در کنار او یکصد نفر از افسران ارتش اسرائیل نیز فعالیت خواهند کرد.


همزمان، رسانه‌های اسرائیلی این صد افسر را "نخبه نظامی" توصیف کرده اند.


برنامه‌ریزی‌ها برای تاسیس این واحد ارتش اسرائیل از زمانی آغاز شد که گزینه حمله نظامی اسرائیل به ایران، در سطح مقامات ارشد تل‌آویو مورد بحث قرار گرفت.


از جمله مسئولیت‌های واحد نظامی "مقر در عمق"، صدور دستور به واحدهایی است که تصمیم دارند در عملیات‌های دور برد و آماده‌سازی برای چنین عملیات‌هایی مشارکت کنند و آمده است: عملیات نظامی در اهداف دور برد نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر نیروهای مختلف نظامی اسرائیل یعنی نیروهای هوایی، زمینی و دریایی و دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی است.


مقامات جمهوری اسلامی بارها به اسرائیل درباره عواقب هر‌گونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده‌اند. شمار زیادی از مسئولان ارشد تل‌آویو نیز گفته‌اند اقدام نظامی علیه ایران غیرممکن و در صورت عملیاتی‌شدن، تاثیر‌گذار نخواهد بود و نخواهد توانست برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

وزارت اطلاعات، از شناسایی و بازداشت یک جاسوس سازمان سیا خبر داد

Posted: 17 Dec 2011 04:36 AM PST

جـــرس: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۶ آذر ماه اعلام کرد که یک جاسوس ایرانی تبار ِ سازمان سیا آمریکا را شناسایی و بازداشت کرده است.


به گزارش فارس، در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: "سازمان سیا برای نفوذ در تشکیلات اطلاعاتی ایران، اجرای سناریوی پیچیده ای را به یکی از تحلیلگران اطلاعاتی خود که سوابق فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا در افغانستان و عراق را دارد محول کرده بود."


اطلاعیه وزارت اطلاعات می افزاید: "این مامور ایرانی تبارسازمان سیا، پس از گذراندن آموزش های پیچیدۀ اطلاعاتی، در آغاز ماموریتش، به محض ورود به فرودگاه بگرام در افغانستان، شناسائی شد و زیر نظر ماموران اطلاعاتی ایران قرار گرفت و پس از ورود به خاک ایران، مدتی تحت تعقیب بود تا این که با آغاز ماموریت جاسوسی اش در ایران، بازداشت شد."


بر اساس اعلام وزارت اطلاعات طی این سناریو، جاسوس مورد نظر باید خود را در مسیر دالان‌های اطلاعاتی منتهی به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار می‌داد تا مراحل بعدی امکان القای اطلاعات فریب در مقیاس وسیع به این وزارتخانه و نیز انجام جاسوسی را فراهم آورد.


وزارت اطلاعات در پایان اطلاعیه خود با تأکید بر اینکه بدین ترتیب طرح سازمان جاسوسی سیا افشا و خنثی شد از اطلاع رسانی در خصوص ابعاد و زوایای این پرونده و اطلاعات تکمیلی به مردم ظرف روزهای آینده خبر داد.


بنا به گزارش منابع بین المللی، هنوز ایالات متحده آمریکا به این خبر واکنشی نشان نداده است.


گفتنی است، اوایل هفته گذشته، دادستان تهران درباره سرنوشت ۱۵ فردی که اعلام شده بود به اتهام "جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل" فعالیت می‌کرده و بازداشت شده اند، گفته بود: "برای ۱۵ نفر از این افراد قرار مجرمیت صادر شده و کیفرخواست نیز از سوی نماینده دادستان در این پرونده صادر شده است."


ماه گذشته، به دنبال تأئید خبر دستگیری "بیش از ۱۰ جاسوس سازمان سیا" در ایران و لبنان توسط مقامات اطلاعاتی آمریکا، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات را "۱۲ تن" اعلام کرد و گفت این افراد قصد جاسوسی در عرصه نظامی و امنیتی را داشتند.


پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اظهار این‌ که افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات "جاسوسان سازمان سیا" بودند، گفته بود که بخش اعظم مأموریت این افراد در راستای مسائل "امنیتی و نظامی" بوده است.


در گذشت پدر محبوبه کرمی، فعال حقوق بشری زندانی

Posted: 17 Dec 2011 04:29 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع فعال جنبش زنان، پدر محبوبه کرمی، فعال جنبش زنان و زندانی زن دربند، بعدازظهر روز جمعه ۲۵ آذرماه در بیمارستان چمران تهران درگذشت.


به گزارش تارنمای «تا قانون خانواده برابر»، مرحوم غلامحسن کرمی پس از جراحی انسداد روده، دچار مشکلات تنفسی حاد شده و در بخش آی سی یو این بیمارستان بستری بود.


پیش از این اتفاق، محبوبه کرمی طی تماسی با برادر خود اطلاع داده بود که برای ملاقات پدرش بین ساعت سه تا چهار عصر روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ، از زندان به صورت تحت الحفظ به بیمارستان منتقل خواهد شد که این امر تا آخرین دقایق حضور برادرش در بیمارستان محقق نشده بود و سرانجام وی در ساعت پایانی شب در تنهایی با پدرش ملاقات کرد.


بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه محبوبه کرمی مادرش را نیز در شرایط مشابهی از دست داده و اینک از بیماری افسردگی رنج می برد، بیم آن می رود که درگذشت پدر و دوری از خانواده در چنین شرایطی، بیماری اش را تشدید کند و گذراندن باقی دوران حبس را برای او غیرممکن سازد.


محبوبه کرمی در دادگاهی به ریاست قاضی موحد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.


اتهامات وی "فعالیت حقوق بشری، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب" عنوان شد. او اکنون از تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال به دلیل اجرای حکم سه سال زندان، در اوین به سر می برد.



احمدی نژاد: اقدامات دولت ضربتی و دقیق است

Posted: 17 Dec 2011 04:24 AM PST

جـــرس: محمود احمدی‌نژاد یک بار دیگر به منتقدانش پاسخ گفت و ادعا کرد "اقدامات دولت ضربتی، انقلابی و دقیق است."


به گزارش سایت دولت، وی که در مراسم "تشریح روند پیشرفت طرح تحول در نظام گمرکی کشور" سخن می‌گفت، با ادعای اینکه "اقدامات دولت ضربتی، انقلابی و دقیق است" گفت: "عده‌ای دولت را به اقدامات غیرعالمانه و شتابزده متهم می‌کنند در حالی که دولت معتقد است و تجربه نیز نشان داده که می‌توان اقدامات اساسی و تحولی را به سرعت عملیاتی کرد."


وی بدون اشاره به انتصاب برخی افراد خاص و تحت تعقیب و مورد اتهام در پست های مربوطه توسط خود،، مدعی شد "متاسفانه عده‌ای منافع خود را در راستای منافع ملی تعریف نمی‌کنند؛ بهترین ملت و اقتصاد جایی است که آحاد مردم منافع شخصی خود را در راستای منافع ملی تعریف کنند و ملتی موفق است که همه استعدادها و توانمندی‌های خود را هم‌افزا و در یک راستا به کار گیرد. "


احمدی‌نژاد با بیان این‌که "عده‌ای به دنبال دور زدن قوانین و اعمال فشار هستند و متاسفانه بعضا تخلفات را تزیین کرده و اسامی دیگری به منظور تطهیر روی آن می‌گذارند، گفت: با توجه به حجم تبادل کالا در مرزهای گمرکی کشور ممکن است در بخش کنترل کالا اشتباهاتی به وجود آید و یا عده‌ای به عنوان واردات کالایی خاص، کالاهای غیر ضروری وارد کشور کنند که باید به دقت این‌گونه موارد کنترل شود. البته امیدوارم اینگونه افراد هم این دست اقدامات خود را کنار بگذارند چراکه دور زدن و تخلف از قانون در حقیقت برداشتن از جیب ملت بوده و کار درستی نیست.


وی با اشاره به اقداماتی از جمله تاسیس موسسات خیریه و توجیهات مختلف برای دور زدن قانون، گفت: بهتر است برخی از نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی، به جای دور زدن قانون ساختارها و رفتار خود را اصلاح کنند.


وی که چندی پیش طی سخنانی در همین خصوص، از نیروهای نظامی بعنوان "برادران قاچاقچی خودمان" نام برده و از اسکله های غیر قانونی خبر داده بود، گفت: "قانونی به روز و شفاف برای اصلاح بخش گمرک کشور آماده شده است و دولت خود را موظف می‌داند که به طور کامل از روند اجرای این قانون حمایت کند تا به سرعت عملیاتی شود. مسوولان گمرک کشور نیز باید با پیگیری‌های مستمر، تلاش کنند که گمرک کشور شفاف و سالم بوده و به گونه‌ای فعالیت کند که هیچ کس نتواند از مرزها و خلاء مقررات و قوانین تخلف کرده و حتی کسی احتیاج پیدا نکند که به دنبال قاچاق کالا باشد. "


وی افزود: "باید به سرعت بخش گمرک کشور با بخش‌های بانکی و مالیاتی ارتباط برقرار کنند، در چنین صورتی مسیر بخش عمده‌ای از تخلفات و سوءاستفاده‌ها از قانون گرفته خواهد شد، البته ممکن است در روند اصلاحات عده‌ای هیاهو و جار و جنجال به پا کنند که نباید از آن نگرانی داشت."

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: کسری بودجه ۱۰ هزار میلیاردی دولت قطعی است

Posted: 17 Dec 2011 04:17 AM PST

 جـــرس: یک هفته پس از اظهارات یک نماینده سرشناس مجلس مبنی بر کسر بودجه سنگین دولت در سال جاری، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به دلیل برداشت‌های غیرقانونی بابت هدفمندی یارانه‌ها را قطعی عنوان کرد و گفت: دولت در حالی ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل داشته که ۲۷ هزار میلیارد تومان پرداختی به مردم و تولیدکنندگان داشته است.


به گزارش مهر، جعفر قادری با اشاره به کسری بودجه دولت در رابطه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: موضوع کاملاً روشن است. اگر دولت ۵۰ درصد از درآمد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را بین مردم توزیع می کرد، چنین مشکلی ایجاد نمی شد.


وی افزود: دولت بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را بین مردم توزیع کرده است؛ همین امر باعث شده تا با کسری بودجه مواجه شود.


این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش تهیه شده ۹ ماه منتهی به مرداد ۹۰، گفت: این گزارش نشان می دهد که درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است اما دولت در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان به مردمم و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع میان تولیدکنندگان اختصاص داده شده است.


وی افزود: بر اساس گزارش تهیه شده در ۹ ماه (دی ۸۹ تا مرداد ۹۰)، کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان است که بخشی از این کسری به دلیل برداشت از محل بانک مرکزی، منابع موجود در شرکت‌های آب، برق و گاز و همچنین ماده ۱۰ قانون تنظیم مقررات مالی و ماده ۱۲ قانون تأسیس سازمان ستاد حوادث غیرمترقبه است.


قادری برداشتهای دولت را از منابع ذکر شده، غیر قانونی دانست و تأکید کرد: اقدامات دولت بر خلاف قانون بودجه ۹۰ بوده است. کسری بودجه سالیانه دولت در حدود ۱۵هزار میلیارد تومان است.


این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری روند تعیین بودجه سال‌های گذشته، گفت: چندین سال است در بودجه سقف غیرواقعی بسته‌ شده است، به همین دلیل دولت خود اولویت‌ها را مشخص کرده و به مصوبات مجلس توجهی نمی‌کند.


وی درباره پیش بینی وضعیت بودجه ۹۱ نیز یادآور شد: برای بودجه ۹۱ باید تلاش دولت و مجلس این باشد که بودجه واقعی بسته شود. اگر منابع موجود پاسخ‌گو نیست باید هزینه‌ها را کاهش دهیم.


هفته گذشته نیز، سیدرضا اکرمی، عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی گفته بود: طبق نظر کار‌شناسان امسال۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که حدود ۱۴ الی ۱۵هزار میلیارد آن مربوط به اجرای غلط طرح هدفمند کردن یارانه هاست.



داوود احمدی نژاد: جریان انحرافی در جنگل های شمال به افراد آموزش نظامی می دهد

Posted: 17 Dec 2011 04:09 AM PST

جـــرس: درحالیکه مقامات دولتی همچنان نسبت به حملاتِ و اتهامات وارده از سوی داوود احمدی نژاد سکوت کرده اند، این عضو اخراجی دولت، از جدیدترین اقدامات طیف دولتی ها (موسوم به جریان انحرافی) خبر داده و گفته است: این جریان افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج می‌بردند.


به گزارش فارس، داوود احمدی نژاد، رئیس بازرسی سابق دفتر ریاست جمهوری با ادعای اینکه "در آن سمت با تمام وجود مقابل این جریان ایستادیم"، گفت: "به ما گفتند که این گروه را در بازرسی‌ها مستثنی کنید و زمانی که مقاومتم را دیدند به من گفتند که موقعیت خود را از دست می‌دهی و پس از آن از بازرسی بیرون رفتم."


داوود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به اصفهان در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: جریان انحرافی به دنبال درست کردن مجلسی است که بویی از ولایت فقیه نداشته باشد تا به اهداف ناصواب خود دست یابد.


وی در ادامه با اشاره به پرونده‌ اختلاس‌های اخیر به ویژه اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی افزود: این نوع فسادها یک شبه اتفاق نیفتاده و ریشه‌دار است.


برادر رئیس دولت با اشاره به اینکه زمانی که در بازرسی نهاد ریاست جمهوری بودم، زمینه‌سازی برخورد با این نوع پرونده‌ها را آماده کردم، تصریح کرد: آن زمان نامه‌ای رسمی نوشتم و در آن قید کردم که مدیرعامل بانک ملی این بانک را ورشکست کرده و سیتی‌زن کارت اروپا را نیز در اختیار دارد.


وی با اشاره به اینکه جریان انحرافی از امروز شکل نگرفته و همواره در ۳۲ سال انقلاب از این دست جریانات در کشور ما وجود داشته است، بیان داشت: انقلاب همواره در معرض این خطر بوده است.


احمدی‌نژاد ادامه داد: جریان انحرافی کنونی افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج می‌بردند.


دبیر سابق کمیته پدافند غیرعامل کشور در ادامه با اشاره به اینکه در هر کاری گوش به فرمان ولایت هستم، اضافه کرد: پیروزی انقلاب و خروجی به دلیل وجود ولایت است و اگر ولایت نبود ما اکنون هویتی نداشتیم.


وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین پدافند ما دفاع از ولایت است، اظهار عقیده کرد: ایران پول و امکانات برای صادر کردن ندارد و تنها رفتار انقلابی خود را در سایه ولایت ارسال کردیم.


احمدی نژاد با ادعای اینکه "جریان انحرافی در ادامه فتنه سال ۸۸ است"، بدون اشاره به تفاوت ماهوی آنها افزود: این موضوع را بارها اعلام کرده‌ام و وزیر اطلاعات هم اخیراً بر آن صحه گذاشته است.


احمد‌ی‌نژاد با بیان اینکه جریان انحرافی در مقابل رژیم اسرائیل سر تعظیم فرود آورد، تاکید کرد: برخی آمدند و از رژیمی تعریف کردند که ملت ایران ۳۲ سال است آن را به رسمیت نمی‌شناسند.


وی با اشاره به اینکه اگر مقاومت سوریه توسط اسرائیل شکسته می‌شد، به فکر درگیری با ایران می‌افتاد، اظهار عقیده کرد: "ولایت فقیه در این جریان‌ها نیز به صحنه آمد و از دستاورد ملت ایران به زیبایی دفاع کرد."


گفتنی است، حملات داوود احمدی نژاد (برادر رئیس دولت)، نسبت به طیف نزدیکان محمود احمدی نژاد، به خصوص اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس دولت و حمید بقایی، همچنان با سکوت معنادار دولتی ها سپری می شود.

 

تنها چند بار روزنامه ارگان دولت (ایران) واکنش هایی نسبت به این موضوع نشان داده، از جمله امروز در خبر کوتاهی با عنوان «فاز نظامی در کوه» نوشت:
داوود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به اصفهان در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی گفت «جریان انحرافی کنونی افرادی را در جنگل‌های شمال در قالب تیم‌های کوه‌نوردی آموزش‌های نظامی داده و از طریق کانال‌های توریستی وابسته به دولت برای آموزش به خارج از کشور می‌برند!»

 

روزنامه تحت امر علی اکبر جوانفکر، مشاور رئیس دولت افزود: "سیر اتهامات و ادعاهای واهی داوود احمدی‌نژاد به اطرافیان رئیس‌جمهور چندی است حالت صعودی پیدا کرده و گویا ایشان از مصونیت قضایی برخوردار است"


هفته گذشته نیز سیدعلی‌اصغر حسینی، وکیل مشایی، اظهارات چند هفته پیش برادر محمود احمدی‌نژاد را مصداق بارز “افترا و نشر اکاذیب” دانسته و گفته بود: "اظهارات داود احمدی‌نژاد علیه موکل اینجانب، من جمله “برخورداری از سابقه نفاق و اباحی گری و لیبرال بودن، عضویت در انجمن حجتیه، تعظیم در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی، عدم اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، ادعای ارتباط با امام زمان و …، اکاذیب و اباطیلی ساخته و پرداخته ذهن وی و همفکران اوست. "