جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


غفار فرزدی، عضو نهضت آزادی ایران، با قرار وثیقه آزاد شد

Posted: 08 Dec 2011 05:56 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، غفار فرزدی، رییس شاخهٔ آذربایجان نهضت آزادی، روز پنجشنبه هفدهم آذر ماه، به طور موقت از زندان پیش آزاد شد.


به گزارش «میزان خبر»، دکتر غفار فرزدی که سوم آذر ماه توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود، با قرار وثیقه آزاد شد.


این بازداشت در رابطه با نامه ۱۴۳ امضایی فعالان سیاسی به رییس جمهور پیشین ایران صورت گرفته بود.


گفتنی است مهندس محمد توسلی از دیگر امضا کنندگان این نامه همچنان در زندان به سر می‌برد و از وضعیت وی خبری در دست نیست.



ایران مجددا بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان شد

Posted: 08 Dec 2011 05:20 AM PST

در گزارش سالانه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران
جـــرس: بنا به آخرین گزارش «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران»، ایران با ۴۳ روزنامه نگار زندانی در صدر جدول کشورهایی است که بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارند.


به گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران، شمار روزنامه نگاران زندانی در سراسر جهان در ۱۲ ماه گذشته، ۲۰ درصد از بالاترین آمار ثبت شده در دهه ۹۰ میلادی بیشتر شده و شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان در سال ۲۰۱۱ به بالاترین تعداد در ۱۵ سال اخیر رسیده است.


بر اساس این گزارش، تا اول دسامبر ۲۰۱۱ (۱۰ آذر ۹۰) شمار رسمی روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی زندانی در سراسر جهان ۱۷۹نفر بوده است، که این تعداد نسبت به سال گذشته ۳۴ نفر بیشتر شده است.


بر اساس گزارش این کمیته، ایران با ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی برای دومین سال متوالی در صدر این فهرست قرار دارد و بعد از آن کشورهای اریتره (۲۸ نفر)، چین (۲۷ نفر)، برمه (۱۲ نفر) و ویتنام با ۹ روزنامه نگار زندانی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


در گزارش سال گذشته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ایران و چین با ۳۴ روزنامه نگار زندانی به طور مشترک در صدر فهرست قرار داشتند.


این گزارش خاطرنشان می کند که حدود نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی، خبرنگاران رسانه‌های اینترنتی هستند و ۴۵ درصد از زندانیان به صورت آزاد با رسانه‌ها همکاری می‌کنند.


بر اساس این گزارش ۴۵ درصد خبرنگاران زندانی جهان، در کشورهای خارومیانه محبوس هستند.


ایران، بزرگترین زندان روزنامه نگاران
همانند سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز، بر اساس آمار و ارقام موجود، ایران را بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران اعلام کرده و آورده است: سرکوب معترضان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را زمینه‌ساز بازداشت و زندانی‌کردن گسترده رزونامه‌نگاران در ایران عنوان کرده است.


تارنمای بی بی سی در ذکر بخش مربوط به گزارش ایران در گزارش سالانه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران آورده است: جمهوری اسلامی "با آزاد کردن بعضی به قید وثیقه، افراد جدیدی را بازداشت می‌کند... غالبا وثیقه‌های چند میلیونی برای آزادی روزنامه نگاران درخواست می‌شود و فشار زیادی برای ساکت نگه داشتن آنها یا افشاگری درباره همکارانشان به آنها وارد می‌شود."


بر اساس این گزارش، بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی در ایران به مواردی همچون تلاش برای براندازی و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده‌اند.


بر اساس این گزارش، دست کم ۶۵ روزنامه‌نگار ایرانی از سال ۲۰۰۹ تا کنون از ایران مهاجرت کرده‌اند.


کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران پیش از این طی نامه‌ای از احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران خواسته بود که به وضع "منزجرکننده" روزنامه‌نگاران زندانی در ایران توجه کند.


این کمیته به ویژه به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، اشاره کرده بود که در ماه مه سال ۲۰۱۱ برنده جایزه آزادی مطبوعات سازمان یونسکو شد، ولی به دلیل زندانی بودن نتوانست در جلسه دریافت جایزه خود حاضر شود.


این کمیته می‌گوید که حکومت ایران وکلای شماری از روزنامه‌نگاران را نیز تحت پیگرد قانونی قرار داده و از نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر نام برده بود که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.


یکی دیگر از روزنامه‌نگاران زندانی مورد اشاره کمیته حفاظت از رزنامه‌نگاران، محمد داوری، سردبیر سایت اینترنتی سحام نیوز، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی است که پیش از این برنده جایزه بین‌المللی آزادی بیان از سوی همین کمیته شده بود.



موسوی تبریزی: سلول انفرادی غیر قانونی، حرام و تعدّی به حقوق زندانی است

Posted: 08 Dec 2011 05:01 AM PST

جـــرس: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: نگهداری شبانه روزی در سلول انفرادی زندان، مجازات مضاعف است که غیر قانونی، و شرعا حرام و تعدّی به حقوق زندانی است و اجرا کننده آن، مجرم است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، موسوی تبریزی در پاسخ به سوالاتی پیرامون زندان های انفرادی، قطع ملاقات بعضی از زندانیان سیاسی با خانواده های آنان و آسیب هایی که به زندانی و خانواده او می رسد، تصریح کرد: محروم کردن یک زندانی از ملاقات، علاوه بر مجازات زندانی و محروم کردن او از حق مسلّم قانونی او، مجازات خانواده او نیز هست که مسلما خلاف شرع و خلاف قانون است، بخصوص که این قطع ملاقات پس از اتمام مراحل بازجویی و صدور حکم صورت گیرد.


متن کامل گفت و گوی این مقام قضایی اسبق ایران،
محقق حوزه و فعال اصلاح طلب، به شرح زیر است:


به نظر شما وجه شرعی و قانونی زندان مجرد (انفرادی) چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. بر اساس مبانی شرع مقدس اسلام و فقه تشیع، قضات شرع می توانند گاهی به عنوان حدّ و گاهی به عنوان تعزیر، مجرم را، پس از اثبات جرم در دادگاه، به زندان محکوم کنند. البته گاهی نیز به عنوان تأمین و جلوگیری از اتلاف حقوق جامعه و مردم قبل از ثبوت جرم نیز فقط به مقدار ضرورت می توان به حبس حکم کرد. به طور مثال، برای جلوگیری از فرار متهم تا حضور شاهد در دادگاه یا برای حفظ آثار جرم، قاضی می تواند کسی را در زندان نگه دارد، ولی در هر حال باید مقدار حبس مشخص شود و هیچ کس، غیر از قاضی، حق دخالت در تعیین کیفیت حبس ندارد. در قانون مجازات اسلامی مصوّب ۱۳۷۰ برای مجازات بعضی از مجرمان حبس در نظر گرفته شده و حد اقل و حد اکثر آن مشخص شده و تصریح شده است که فقط قاضی باید مقدار و کیفیت آن را تعیین کند. در آیین نامه قانون و مقررات اجرایی سازمان زندان ها، زندان به سه نوع تقسیم شده استد: زندان بسته، نیمه باز و باز. بر اساس ماده ۴ آن قانون، زندان بسته با حفاظت کامل عبارت است از زندانی که کاملا محصور بوده و به وسیله مأموران مراقبت و حفاظت می شود. این نوع زندان برای محکومینی است که با تشخیص مقامات قضایی یا شورای طبقه بندی زندان ها نگهداری آنان در دو نوع زندان دیگر (باز و نیمه باز) مصلحت نمی باشد؛ و بر اساس تبصره ماده ۴ همان قانون در این نوع زندان در صورت امکان، محکوم، شب ها در اتاق انفرادی نگهداری می شود و روزها، به صورت انفرادی یا گروهی، از برنامه آموزشی، حرفه ای و تفریحی زندان استفاده می کند. ملاحظه می فرمایید که اولا، شرعا باید تعزیر و مدت آن را قاضیِ صادر کننده حکم معین کند؛ ثانیا، تعیین نوع زندان نیز با قاضی صادر کننده حکم یا با تصمیم شورای طبقه بندی سازمان زندان هاست، که باید یک قاضی در میان آنان وجود داشته باشد. اما نگهداری شبانه روزی در سلول انفرادی زندان، مجازات مضاعف است که غیر قانونی، و شرعا حرام و تعدّی به حقوق زندانی است و اجرا کننده آن، مجرم است.


با این که ملاقات حق زندانی است، وجه قانونی قطع ملاقات بعضی از زندانیان سیاسی چیست؟
قطع ملاقات زندانی مجازات مضاعف است. محروم کردن یک زندانی از ملاقات، علاوه بر مجازات زندانی و محروم کردن او از حق مسلّم قانونی او، مجازات خانواده او نیز هست که مسلما خلاف شرع و خلاف قانون است، بخصوص که این قطع ملاقات پس از اتمام مراحل بازجویی و صدور حکم صورت گیرد. در این مورد تفاوتی بین زندانیان سیاسی و غیر سیاسی نیست.


آقای سید مصطفی تاج زاده حدود دو سال و نیم است که در زندان انفرادی یا شبه انفرادی و جدا از بقیه زندانیان سیاسی نگهداری می شود و گاهی ملاقات او با خانواده اش قطع می شود. به نظر شما این گونه رفتارها چه تأثیری در زندانیان، خانواده ها و حامیان آنان می گذارد و آیا اِعمال این گونه فشارها نشانه قدرت حاکمیت است؟
این جانب لازم می دانم ابتدا سالگرد تولد آقای تاج زاده را تبریک بگویم و با خانواده محترم ایشان, که در این دو سال متحمل سختی های فراوان شده اند همدردی کنم. ایشان از شخصیت های مسؤول, متعهد و آگاه نظام جمهوری اسلامی است و سال های متمادی است که ایشان را با حفظ همین صفات می شناسم.
در پاسخ به سؤال دوم و سوم روشن شد که زندان مجرد، به معنای انفرادی شبانه روزی، هم خلاف قانون و هم مجازات مضاعف است که شرعا و قانونا خلاف است. قطع ملاقات زندانی با خانواده نیز، علاوه بر این که مجازات مضاعف زندانی و محروم کردن او از حق مسلّم اوست مجازات خانواده او نیز می باشد، که هیچ گونه وجه شرعی و قانونی ندارد. قطعا این گونه برخوردهای غیر شرعی و خلاف قانون و ظالمانه نه تنها دلیل بر قدرت حاکمیت نیست، بلکه دلیل ضعف و ناتوانی حاکمیت در اِعمال صحیح قانون و در برابر شخصیت زندانی است.

 

با توجه به شخصی بودن مجازات، آیا قاضی می تواند نسبت به تأثیرهای بدِ مجازات زندان بر خانواده زندانیان بی تفاوت باشد؟ با توجه به این که خانواده و فرزندان بعضی از زندانیان به بیماری های جسمی و روانی مبتلا می شوند، آیا حاکمیت نسبت به این عوارض مسؤولیتی ندارد؟
از نظر اسلام، حکومت دینی و اسلامی نسبت به تمام مسائل و مشکلاتی که در جامعه برای افراد یا اجتماع اتفاق می افتد مسؤولیت دارد. به طور مثال، اگر کسی مقروض است و واقعا نمی تواند بدهی خود را بپردازد، حتی اگر دیه قتل غیر عمدی باشد، بدهی اش باید از بیت المال پرداخت شود، اگر چه حاکمیت در آن قتل اصلا دخالتی نداشته است. یا اگر افرادی در جامعه مشکلاتی مالی یا غیر مالی دارند حاکمیت نمی تواند نسبت به آنان بی تفاوت باشد، مانند قیمومت بی سرپرستان، حفظ اموال غایبان، جلوگیری از بیماری های مسری و غیره. تا چه رسد به این که عمل غیر قانونی حکومت سبب بروز مشکلاتی در خانواده ها شود، که قطعا حکومت مسؤول جلوگیری از آن ناهمواری هاست. فرقی نمی کند که برای خود زندانی مشکلات جسمی، روحی و روانی به وجود آید یا بعضی از مجازات های خاص موجب مشکلات شدید مادی، معنوی و روانی برای خانواده او بشود. وظیفه حکومت اقدام برای پیشگیری از این مشکلات است، به هر نحو که امکان دارد؛ و در صورت بروز این مشکلات نیز حکومت باید به رفع آن ها اقدام کند.


پوتین، آمریکا را به تحریک معترضان انتخاباتی در روسیه متهم کرد

Posted: 08 Dec 2011 04:51 AM PST

دورخیز معترضان برای روز شنبه
 جـــرس: در حالیکه سرکوب معترضان به نتایج انتخابات مشکوک روسیه همچنان ادامه دارد و طی سه روز اخیر صدها تن مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفته اند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، آمریکا را متهم کرد که معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور را به ادامه‌ مخالفت‌ها تحریک می‌کند.


به گزارش بخش فارسی « ریانووستی»، ولادیمیر پوتین در نخستین ابراز نظر عمومی پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: "اولین واکنش را از شرکای آمریکایی‌مان دیدم. وزیر خارجه‌ آمریکا گفته این انتخابات نه آزاد بوده و نه عادلانه. این اظهار نظر حتی پیش از اعلام نظر ناظران بین‌المللی بود."


این مقام ارشد حزب مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی روسیه همچنین با متهم کردن آمریکا به حمایت از معترضان گفت برخی از معترضان به دنبال اهداف سیاسی شخصی‌شان هستند.


گفتنی است، همزمان با آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات مشکوک روسیه، که حزب حاکم، ناگهان از پیروزی خود در نتایج خبر داد، آمریکا و ناظران بین‌المللی این انتخابات را همراه با تخلفات گسترده و غیرعادلانه توصیف کرده‌اند.


طی دو روز گذشته، صدها تن از معترضان در مسکو و سن‌پترزبورگ بازداشت شده اند و مخالفان گفته اند که همچنان به اعتراضات خود علیه حزب تحت امر ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهند و روز شنبه آینده، خیابان ها را مملو از اعتراض خواهند کرد.


کلینتون، تو مقصری
در حالی که «هزاران نفر» برای ادامه اعتراضات در روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور و هدف اصلی تظاهرات اعتراضی، روز پنج‌شنبه در نخستین واکنش خود به حوادث اخیر در مسکو ایالات متحده را متهم کرد که به اعتراضات دامن می‌زند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، پوتین در این اتهام‌زنی مشخصا به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما، اشاره و او را متهم کرد که به مخالفان کرملین، مقر دولت روسیه، «علامت داده است» که اعتراضات را شروع کنند.


روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی با تکیه بر واکنش‌های مردم در سایت‌های اجتماعی خبر داد که «ده‌ها هزار نفر» برای ریختن به خیابان‌ها در روزهای تعطیل پایان هفته و اعتراض به حکومت ولادیمیر پوتین اعلام آمادگی کرده‌اند.


در پی ادامه اعتراضات به‌ویژه در شهر مسکو، پایتخت، پوتین و مدودیف برای بررسی وضعیت با شورای امنیت ملی کشور تشکیل جلسه داده‌اند.


از سوی دیگر روزنامه گاردین می‌گوید که در حال حاضر معترضان در بیش از ۸۰ شهر در روسیه در حال سازمان‌دهی تظاهرات در این کشور هستند.


در واکنش به این رویدادهاست که نخست وزیر روسیه که قدرتمندترین مرد این کشور نیز محسوب می‌شود وزیر خارجه آمریکا را متهم کرده و گفته است: "او زمینه را برای بعضی از اعضای اپوزیسیون چید، به آنها علامت داد، آنها هم علامت را گرفتند و کارشان را آغاز کردند."


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با انتقاد دوباره از انتخابات مجلس در روسیه گفت: "رای‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد."


به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوارتر کرد و روز چهارشنبه از آنها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.


گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین "باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند."


به گزارش گاردین، بیش از ۱۶ هزار نفر در وب‌سایت فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که روز شنبه در میدان انقلاب مسکو در نزدیکی کاخ کرملین برای اعتراض گرد هم خواهند آمد. هزاران نفر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در شهر سن پترزبورگ دست به چنین اعتراضی بزنند.


راهپیمایی های اعتراض آمیز از طریق سایت های شبکه اجتماعی اعلام شده که ضمن فراخوانی راهپیمایی نوشته اند: "کار را برای مقامات دزد سخت کنیم".

 


درخواست غرامت یک میلیون پوندی بریتانیا از جمهوری اسلامی در دستور کار مجلس

Posted: 08 Dec 2011 04:11 AM PST

جـــرس: در واکنش ها به ادعای خسارت یک میلیون پوندی بریتانیا، این موضوع به همراه ابعاد و تبعات وقایع اخیر و همچنین بازپس‌گیری باغ قلهک از بریتانیا، روی میز هفته آینده مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادعای خسارت یک میلیون پوندی به سفارت انگلیس را واهی دانسته و گفته است که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان تن به خواسته‌های نامشروع انگلیسی‌ها نخواهد داد.


گفتنی است، در ادامه واکنش ها نسبت به حمله به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران، مقامات لندن بالغ بر یک میلیون پوند از جمهوری اسلامی ادعای خسارت کرده و گفته اند که لندن این مبلغ را از تهران بعنوان غرامت ادعا خواهد کرد. دلیل هنگفت بودنِ این میزان خسارت نیز، تخریب، انهدام و ربوده شدن مواردی چون تابلوهای نقاشی ارزشمند، ‎فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری ذکر شده بود.


به گزارش نسیم آنلاین، محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعلام خبر تشکیل جلسه کمیته ویژه این کمیسیون در هفته آینده به منظور بررسی موضوع بازپس‌گیری باغ قلهک به نسیم گفت: اسناد مالکیت ایران بر این باغ به مراجع بین‌المللی ارائه می‌شود. با جمع‌آوری اسناد در‌خصوص مالک ایران در باغ قلهک و با همکاری دستگاه قضایی و وزارت خارجه طرح دعوی در مراجع بین‌المللی قضایی صورت خواهد گرفت.


به گفته وی، هدف این کمیته جمع‌آوری کلیه اسناد از سوی سازمانهای مختلف از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و وزارت خارجه و دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که اسنادی مبنی بر مالکیت ایران بر باغ قلهک رادارند، است.


بر اساس این گزارش، هیئت‌رئیسه فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هفته آینده با تشکیل جلسه، تنش‌های سیاسی در روابط تهران - لندن را بررسی می‌کند.


به گفته ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون امنیت ملی، این جلسه به ریاست لاریجانی و با حضور اعضای هیئت‌رئیسه برای بررسی موضوعات روز برگزار می‌شود.


خبرگزاری فارس گزارش داده است که حسین نقوی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادعای خسارت یک میلیون پوندی به سفارت انگلیس را واهی دانسته و گفته است که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان تن به "خواسته‌های نامشروع انگلیسی‌ها" نخواهد داد.



واکنش آمریکا به فیلترینگ سفارت مجازی

Posted: 08 Dec 2011 03:30 AM PST

اینگونه اقدامات، نشان از بی اعتمادی جمهوری اسلامی به مردم است

جـــرس: در واکنش به انسداد وب‌سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران و حملات برخی مقامات جمهوری اسلامی به بازگشایی این سفارتخانه برای ایرانیان، ایالات متحده اینگونه اقدامات را نشانه عدم اعتماد جمهوری اسلامی به مردمش دانست.


همزمان و در ادامه واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی به بازگشایی سفارتخانه مجازی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ایجاد این سفارت را "اعتراف آمریکا به اشتباه بودن قطع روابط با ایران" دانست.


وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هفته اخیر اعلام کرد که برای ارتباط بهتر با مردم ایران یک سفارتخانه مجازی بر روی اینترنت راه‌‌اندازی کرده است، که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از راه اندازی این سفارتخانه، سایت آنرا فیلتر و همزمان چند نماینده مجلس، اقدام آمریکا را "منافقانه" و "جاسوسی" خواندند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید در واکنش به این اقدامات، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی با فیلتر کردن وب‌سایت سفارت مجازی آمریکا برای مردم ایران، بار دیگر نشان داد که خواستار آن است که "پرده‌ الکترونیکی از نظارت و سانسور به دور مردم ایران بکشد."


در این بیانیه با تأکید بر این‌که فناوری‌های قرن ۲۱ به مردم جهان بیش از پیش قدرت می‌بخشد آمده است که "تلاش سیستماتیک دولت ایران برای مسدود کردن اطلاعات و کنترل داده‌های سمعی و بصری مردم ایران محکوم به نابودی خواهد بود."


کاخ سفید در بیانیه‌ خود با تحسین تمدن کهن و عظیم مردم ایران، تأکید کرد که همچنان خواهان آن است که بر اساس منافع و احترام متقابل، با مردم ایران ارتباط و گفت‌و‌گو داشته باشد.


واکنش های رسمی و غیر رسمی
در ادامه واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی به بازگشایی سفارتخانه مجازی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با موضع گیری مجدد، ایجاد این سفارت را "اعتراف آمریکا به اشتباه بودن قطع روابط با ایران" دانست.


به گزارش فارس، رامین مهمانپرست، روز پنج‌شنبه هشتم دسامبر گفت: "توسل دولت آمریکا به این اقدام، قبل از هر چیز در واقع اعتراف به اشتباه بزرگ دولت آمریکا در قطع روابط دو ملت و پشت نمودن به ملت ایران است، اما ابتکارات مجازی جبران‌کننده این اشتباه یا آن‌گونه که اعلام شده انتقال‌دهنده پیام آمریکا به مردم ایران نخواهد بود."


طی روزهای اخیر، محمد کرمی‌راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز راه‌اندازی این سفارتخانه مجازی را "جنگ روانی علیه ایران" دانست و گفت عدم استقبال مردم از این سایت، آمریکا را ناامید خواهد کرد و این طرح نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که این برنامه با شکست روبرو خواهد شد و اگر آمريکايی ها تصور می کنند که می توانند با سفارتخانه مجازی خود در ايران کاری انجام دهند، در اشتباه هستند.


همچنین نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: "من پیش بینی می کنم که این سایت حداکثر شش ماه تا یکسال فعالیت خواهد کرد."

به گزارش ایسنا، اسماعیل کوثری در خصوص دلایل این پیش بینی خود گفته است: "مسوولان آمریکایی بدانند که آن قدر انتقادها به آنها افزایش می یابد که به زودی از کرده خودشان پشیمان می شوند و این سایت مجازی را هم تعطیل می کنند."


حسین ابراهیمی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز، هدف از راه اندازی سفارت مجازی آمریکا را جاسوسی» عنوان کرد و گفت که آمریکایی می خواهند با افرادی در کشور ارتباط داشته باشند.


وی تهدید کرد که جمهوری اسلامی ایران می تواند در فضای سایبری اقداماتی را برای مقابله با این توطئه ها انجام دهد و افزود: کاربران سایبری ما قوی هستند و می توانند اقدامات خوبی انجام دهند.

سخنگوی جامعه روحانیت خواهان موضع گیری شفاف احمدی نژاد در مقابل جریان انحرافی شد

Posted: 08 Dec 2011 03:07 AM PST

جـــرس: درحالیکه تنش میان دولتی ها و اصولگرایان چندی است رو به کاهش گذاشته، مجددا سخنگوی جامعه روحانیت از "تاثیر جریان انحرافی بر تصمیم گیری‌های دولتی" ابراز نگرانی نموده و تاکید کرد که "احمدی نژاد باید هر چه سریع‌تر در مقابل این جریان موضع گیری شفافی داشته باشد، چرا که آن‌ها‌‌ همان کسانی هستند که با ولایت حرف دارند، باید احساس خطر کرد از روزی که آن‌ها روی صندلی قدرت بنشینند."


به گزارش «فردا نیوز»، احمد سالک با حمله به طیف دولتی ها، از آنها با عنوان "جریان انحرافی" نام برده و معتقد است که این جریان با استفاده از پایگاه قدرت حکومتی، اعتقادات خود را در سطح کشور مطرح می‌کند و بیان داشت: ما فعالیت‌های دولت را از جریان انحرافی جدا می‌دانیم، اما باید تاکید کنم که اقدامات این جریان، در مسائل حکومتی و دولتی بی‌تاثیر هم نیست. تغییر و تحولات مدیران در سطوح مختلف، نوع ارتباطات، هزینه‌ها و.. از جمله تاثیرات مورد اشاره است و احمدی نژاد، باید هر چه سریع‌تر باید در مقابل این جریان موضع گیری نهایی خود را اعلام کند.


وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این جریان برای انتخابات پیش رو، ادعا کرد: "مردم باید با افزایش فهم سیاسی خود بهترین تصمیم را در این باره اتخاذ کنند. ناگفته نماند که تاکنون نیز کوتاهی نکرده‌اند. تنها مجلس ششم را داشتیم که به حرکات ضد ولایی انجامید، سایر مجالس از ابتدای انقلاب تاکنون نیروهای اصولگرا و حزب الهی را در خود جای داده است."


این عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز امیدواری کرد که پای هیچ یک از اعضای جریان انحرافی به مجلس نرسد که اگر چنین شود باید احساس خطر کرد، آن‌ها‌‌ همان کسانی هستند که با ولایت مشکل دارند.


خطر بزرگ
در همین راستا، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه جریان انحرافی بعد از نفوذ در دولت به دنبال نفوذ در قوه مقننه است، اظهار عقیده کرد: این جریان تلاش می کند در پروسه یارگیری خود در انتخابت مجلس نهم علاوه بر توزیع پول و سکه در پوشش برخی چهره های اصلاح طلب یا اصولگرا وارد عرصه رقابتی شود.


بر اساس همین گزارش، حسن نوروزی از "برنامه ریزی جریان انحرافی برای استفاده از حوزه‌های تک نماینده" برای ورود به مجلس هشتم خبر داد و گفت: جریان انحرافی تلاش می کند با بهره گیری از امکانات خود در حوزه قدرت و ثروت، وزنه سیاسی خود در بدنه سیاسی کشور خصوصا در قوای اصلی را بالا ببرد و استفاده از حوزه های تک نماینده از برنامه ریزی های جدید این جریان است.


این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه این جریان بعد از نفوذ در قوه مجریه، اینبار به دنبال نفوذ در قوه مقننه است، تصریح کرد: هدف اصلی این جریان این است که با در دست گرفتن مجلس نهم زمینه را برای دراختیار گرفتن دولت یازدهم فراهم سازد و در مسیر رسیدن به اهداف خود از برخی روش ها از جمله توزیع سکه، اطعام و ... استفاده می کند.


ترکیب اولیه لیست جریان انحرافی
امروز تارنمای «مشرق، وابسته به محافل امنیتی نوشت: در جلسه اخیر جریان انحرافی بحث های مختلفی درباره ترکیب لیست تهران مطرح شده و در جمع بندی اولیه مقرر گردید لیست این جریان در تهران بیشتر رنگ و لعاب علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری داشته باشد.


بر اساس این گزارش، چند دانشمند هسته ای، کشتی گیران المپیکی و تعدادی بازیگر و خواننده به عنوان گزینه های پیشنهادی مورد بحث قرار گرفتند. در این جلسه تاکید شد باید از چهره های سیاسی در حداقل ممکن استفاده کرد.


ماموریت انتخاباتی اخراجی ها
در واکنش به این تقابل های درونیِ جریانِ اصولگرا، یک نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم می گوید: "جریان انحرافی این قابلیت را دارد که با برنامه برخی از نیروهای خود را برای تاثیر گذاری در انتخابات مجلس، از دولت خارج کرده باشد."


به گزارش جهان نیوز، مجید نصیرپور گفت: چهره های شاخص و اثر گذار جریان اصلاحات تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات ندارند.


این عضو اقلیت در مجلس تاکید کرد: "در انتخابات نهمین دوره مجلس، چهره های شاخص اصلاح طلب نمی خواهند هزینه ایی برای نظام ایجاد کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا کاندیدا نشوند، چرا که اگر این افراد تاثیر گذارِ اصلاح طلب کاندیدا شوند، احتمالا صلاحیت آنها رد می شود و به همین دلیل آنها مجبور می شوند تا از خود دفاع کنند و قطعا حاشیه هایی درست می شود و هزینه هایی بوجود می آید بنابراین با عدم حضور در انتخابات از این هزینه ها جلوگیری خواهد شد."


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به فضای انتخابات آینده مجلس گفت: در انتخابات آینده رقابت سه جانبه بین جریان اصولگرا شکل خواهد گرفت. اصولگرایان معتدل، جبهه پایداری و جریان انحرافی رقبای اصلی هم خواهند بود و اصلاح طلبان نقش کمتری در این رقابت خواهند داشت.

 


معاون وزیر آموزش و پرورش، از نصب دوربین های مدار بسته در کلاس های درس خبر داد

Posted: 08 Dec 2011 02:09 AM PST

جـــرس: در حالیکه بسیاری از مدارس کشور با مشکل بخاری استاندارد و گرمایش روبرو هستند و در فصل گرما نیز سیستم خنک‌کنندگی مدارس با مشکل جدی مواجه بوده و مضاف بر این، سهمیه شیر و تغذیه مدارس به دلایل اقتصادی قطع گردیده، وزارت آموزش و پرورش قصد دارد با نصب دوربین‌های مدار بسته در داخل کلاس‌ها، دانش آموزان و مربیان را تحت کنترل بیشتر قرار دهد.


به گزارش جام جم، فاطمه قربان، معاون وزارت آموزش و پرورش، از کنترل کلاس های درس دانش‌آموزان با دوربین مدار بسته خبر داد، و دلیل آنرا کنترل بیشتر مدارس ذکر کرد.


این گزارش می افزاید به طور حتم، نصب و استفاده از این ابزار در مدارس و کلاس‌ها، هزینه زیادی را برای آموزش و پرورش خواهد داشت و درحالی دلیل استفاده از دوربین مدار بسته در کلاس درس دانش آموزان کنترل بیشتر و بهتر آنها ذکر شده ، که همچنان بسیاری از کلاس‌های درس در شهرهای مختلف از حداقل امکانات برخوردار نیستند.


همچنین در بسیاری از موارد مشاهده شده است که مدارس دولتی به شیوه‌ها و بهانه‌های گوناگون از والدین دانش‌آموزان پول دریافت کرده‌اند.یکی از دلایل دریافت پول از والدین همواره کمبود بودجه در مدرسه بوده است که البته والدین نیز به خاطر فرزندانشان در توان خود کمک کرده‌اند.


گزارش مذکور می افزاید: اکنون شاهد هستیم که مدارس کشور با مشکل بخاری استاندارد روبرو هستند و در فصل گرما نیز سیستم خنک‌کنندگی مدارس با مشکل جدی مواجه است.


فاطمه قربان همچنین از نظام جدید ۳ ـ ۳ ـ۶ از سال تحصیلی آینده خبر داد، که دوران ابتدائی شش ساله، و دوران راهنمائی و دبیرستان، هرکدام سه سال خواهند یود.



آغاز مجدد اعتراضات و تجمع گسترده معترضان جنبش «اشغال وال‌استریت» در واشنگتن

Posted: 08 Dec 2011 01:56 AM PST

 جـــرس: منابع بین المللی اعلام کرده اند که با گذشته هفته ها از آغاز جنبش چپگرایان موسوم به «اشغال وال‌استریت»، مجددا هزاران تن از این معترضان، این بار در واشنگتن، پایتخت آمریکا و در یکی از نقاط مهم سیاسی این شهر تجمع کردند، که در نتیجۀ برخورد پلیس، بیش از ۶۰ نفر از معترضان بازداشت شدند.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، تجمع چهارشنبه هفتم دسامبر، نخستین مرحله از برنامه چهار روزه این جنبش است که قرار است طی روزهای آینده ادامه یابد.


همزمان در شهر سانفرانسیسکو پلیس ۷۰ نفر از معترضان این جنبش را دستگیر کرده و حدود یکصد تخته چادر آنها را جمع‌آوری کرده است.


معترضان جنبش اشغال وال‌استریت در شهر واشنگتن اعلام کرده‌اند که در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه نیز، تجمع‌های مشابهی را در خیابان‌ها و محوطه‌های نزدیک اماکن سیاسی چون کاخ سفید یا کنگره آمریکا برگزار خواهند کرد.


آنها این تجمع های سلسله‌وار را "باز‌پس‌گیری کنگره" نامیده‌اند که استعاره است به تلاش این جنبش برای جلب توجه سیاسیونی که در ساختمان‌های مهم و استراتژیک پایتخت (واقع شده در حد فاصل ساختمان‌های کاخ سفید تا کنگره) آمد و شد می‌کنند.


تجمع چهارشنبۀ معترضان، در تقاطع خیابان‌های "کی" و خیابان هجدهم واشنگتن (میدان مک فیرسن) برگزار شد که به طور سنتی مرکز لابی‌ و رایزنی‌های سیاسی پایتخت محسوب می‌شود.


تجمع روز چهارشنبه که هزاران نفر در آن شرکت داشتند، با حمایت اتحادیه بین‌المللی کارگران بخش خدمات عمومی برگزار شد، که یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری در ایالات متحده است.


بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان با مسدود‌کردن تقاطع‌ها، آمد و شد در این محدوده را مختل کردند و به همین‌خاطر هم پلیس پس از اخطار به آنها برای ترک تقاطع‌ها، شروع به بازداشت عده‌ای از معترضان کرد که این اقدام پلیس با واکنش منفی سایرین و فریاد اعتراض آنها همراه بود.


روز سه شنبه نیز، معترضان بیرون دفتر جان بینر، سخنگوی کنگره آمریکا و میچ مک کانل، رهبر فراکسیون اقلیت کنگره تحصن کردند.

تداوم بی خبری کامل از وضعیت مسعود سپهر استاد دانشگاه

Posted: 08 Dec 2011 01:44 AM PST

با گذشت سه هفته بازداشت
 جـــرس: با گذشت سه هفته از بازداشت دکتر مسعود سپهر، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و استاد علوم سیاسی دانشگاه، خانواده وی در بی خبری کامل از وضعیت این فعال اصلاح طلب به سر می برند.


به گزارش تارنمای «امروز»، همچنان گمان می رود این استاد دانشگاه که روز ۲۶آبان ماه در منزل خود دستگیر و به مکانی نا معلوم منتقل شده، در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ نگهداری می شود. این در شرایطی است که وی طی این مدت هیچ گونه تماسی با منزل نداشته و تاکنون وکیلی که برای این استاد دانشگاه در نظر گرفته شده، نتوانسته است برگه وکلالت خود را به امضای موکل خود برساند.


بر اساس این گزارش، بی خبری کامل از وضعیت مسعود سپهر، نگرانی های فزاینده ای را در مورد سلامت وی ایجاد کرده است.


گفتنی است، پس از دستگیری این استاد دانشگاه، دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد شیراز طی بیانیه ای دستگیری این استاد علوم سیاسی را محکوم و توهین به دانشجو و دانشگاه دانستند.


همچنین سازمان مجاهدین انقلاب در بیانیه ای دستگیری این عضو ارشد خود را به شدت محکوم کرد.


۱۶ آذر امسال در شرایطی سپری شد، که در تاریخ دانشگاهی ایران این ظلمی که به دانشجو و دانشگاه رفته بی سابقه است و شمار بسیار زیاد اساتید و دانشجویان دربند و اخراجی و محروم از تحصیل، نشان از استبداد و هراس حاکمیت از دانشجو و دانشگاه دارد.