جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عبدالفتاح سلطانی تاکنون اجازه دیدن پرونده و کیفرخواست خود را نیافته است

Posted: 03 Dec 2011 06:54 AM PST

 جرس: عبدالفتاح سلطانی حقوقدان و عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر، تاکنون اجازه دیدن پرونده و کیفرخواست خود نیافته است.  

 

همسر عبدالفتاح سلطانی با بیان این خبر به خبرنگار جرس گفت: آقای سلطانی بنا به وقت رسيدگی که دادگاه توسط قاضی پیرعباسی معين كرده است دهم دی ماه جلسه‌ی دفاع دارد ولی تا كنون اجازه نيافته تا پرونده و كيفر خواست خود را ببيند. اگر پرونده مربوط به آقای سلطانی است چرا نمی‌تواند پرونده‌ی خود را ببيند و قلم كاغذ جهت نوشتن دفاعيه در اختيار ندارد؟


معصومه دهقان همچنین گفت: هفته‌ی گذشته به قاضي شعبه‌ی 26 مراجعه كردم و درخواستی مبني بر تبديل قرار و ملاقات حضوري و استرداد لوازم شخصی تسليم آن شعبه کردم؛ به ويژه كتاب‌هايی كه دو بازپرس و داديار دادسرا دستور تحويل آن‌ها را به آقاي سلطاني صادر کرده‌اند و از قاضی خواستم تا كتاب‌ها تحويل آقاي سلطانی شود ولي تا كنون خبری نشده است.


عبدالفتاح سلطانی که سابقه وکالت در بسیاری از پرونده‌های سیاسی و حقوق بشری از جمله پرونده‌های اکبر گنجی، زهرا کاظمی، زهرا بنی یعقوب، هاله اسفندیاری، تنی چند از نیروهای ملی مذهبی و اعضای سندیکای شرکت واحد را دارد،‌ نوزدهم شهریور ماه بازداشت شد.


این فعال حقوق بشر که با اتهاماتی چون مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و تحصیل مال نامشروع از طریق گرفتن جایزه‌ی نورمبرگ روبه‌رو است، چندی پیش از سوی بازجو به صدور حکم ۲۰ سال حبس در دادگاه تهدید شده بود.


همسر عبدالفتاح سلطانی علاوه بر این متنی که روز گذشته عبدالفتاح سلطانی در تماس با خانوده‌اش برای آن‌ها خوانده بود را در اختیار جرس قرار داد که متن کامل آن در پی می‌آید:

 

بي گمان، ديدگان چشم به راهم كه ديري است با ريسماني از عشق به در بسته دوخته شده اند و جام شوكران انتظار را با چه ولعي جرعه جرعه مي نوشند، طعم خستگي را هرگز نخواهند چشيد؛
و گوش‌هاي تيزشده‌ام كه ديرگاهي است به سكوت خيره شده‌اند و تولد صداي نوازشگرت را از آن حامله ي پابه ماه به انتظار نشسته اند، روي دلتنگي و نااميدي را هرگز نخواهند ديد؛
و دلم كه با سيلي صورتش را سرخ نگاه داشته و همچون مرغ سركنده افتان و خيزان ، با چه اميدي به سوي تو بال و پر گشوده است از پاي نخواهد نشست؛
و من جان سخت خيره سر، كه سنگيني و سنگدلي سكوت را ديگر برنتافتم از جا كندم و جان شيفته را بر طبقي از عشق بر سر گرفته تا ناقوس رسوايي ام در هر كوي و برزني به صدا درآيد؛
باشد كه ازين ره، بند از پاهايم گشوده و قفس آرزوهايم شكسته، فرصت پرواز از خاك تا افلاك فراهم گردد. بدين سان دردانه‌هاي آزادي و عدالت را آويزه‌ي گوش ملك و ماه كرد تا اگر روزي ناله ي ستمديدگان در هياهوي دلقكان بازار مكر و ريا و كفتاران رو سياه گم شد، خلق الله بتوانند در شبهاي مهتابي با ديدن قرص ماه ياد دردانه هاي پر پر شده‌ی به سوي ماه پر كشيده را گرامي دارند و با هم يكدل و يكصدا زمزمه كنند.
نه آزادي! نه دادی! فلك ما را چه دادي؟
 

دیدار خانواده آیت الله منتظری و جمعی از همراهان با خانواده زندانیان سیاسی

Posted: 03 Dec 2011 05:55 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری جنبش، خانم طاهره منتظری، به همراه همسر موسوی تبریزی و جمعی از بانوان بیت مرحوم آیت الله العظمی منتظری در ادامه دیدارهایشان با خانواده های زندانیان سیاسی، طی روزهای اخیر به منزل ابوالفضل قدیانی، عبدا... رمضان زاده، امیر خسرو دلیرثانی، مجید دری و آرش سقر رفته و از خانواده آنها دلجویی کردند.


بر اساس این گزارش، دختر مرجع تقلید مردمی و پدر معنوی جنبش سبز، در دیدار خود با خانواده های زندانیان سیاسی، با آرزوی آزادی هر چه سریعتر زندانیان سیاسی، به خانواده ها توصیه کرد که با تاسی به ائمه و نیز حضرت زینب، که هیچکدام از ظلم و جور زمانه در امان نبودند، صبر و بردباری پیشه کنند تا ایام غم به سر آید که پیروزی با حق است.


گفتنی است، ابوالفضل قدیانی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، نزدیک به یکسال است که در زندان به سر می برد.ایشان قرار بوده که در روز چهارم آذر آزاد شوند اما پرونده جدیدی هم به اتهام توهین به رهبری برایش باز کرده اند. وی در تمام این مدت از مرخصی و ملاقات حضوری محروم بوده، اما همسرش از روحیه بسیار قوی او می گوید و بیان می کند این زندانیان هیچ فعل مجرمانه ای مرتکب نشده و جز انتقاد کار دیگری نکرده اند.


امیر خسرو دلیر ثانی، عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان و فعال ملی مذهبی نیز که در دی ماه سال 88 در منزلش دستگیر شد به چهار سال حبس تعزیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه غیر قانونی محکوم شده است. وی به دلیل امضاء نامه ها محروم از مرخصی و بیش از سه ماه ملاقات حضوری است.خانم فلاح همسر او می گوید اینها با این کار فرزندان ما را هم می خواهند تنبیه کنند و فرزند 5 ساله من ملاقات کابینی برایش به شدت آزار دهنده است ولی در ملاقات حضوری خیلی خوشحال و آرام است.


عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و یکی از شاکیان پرونده سردار مشفق نیز، این روزها در در بند دو الف، همراه با بهزاد نبوی، فعال جنبش سبز و دیگر شاکی پرونده دخالت نظامیان در انتخابات، مدت زمان حکم خود را می گذراند.

این استاد دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و از مقامات ارشد دولت اصلاحات، توسط دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شده است.

همسر وی چندی پیش گفته بود "فضا روز به روز به جای اینکه باز شود بسته تر می شود و افرادی را هم که بیرون هستند و حکمشان را اجرا نکرده بودند دارند بر می گردانند زندان... اما این نیز می گذرد و ما هم هیچ کدام تاکنون از مواضعمان بر نگشتیم. به اعتقاد ما آنهایی که مواضع باطلی دارند باید متنبه بشوند از مواضعشان برگردند. ما هیچ فرقی نکردیم."


مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه الان نزدیک به 30 ماه است که در حبس به سر میبرد. وی که در تیر ماه سال 88 در قزوین بازداشت شد به اتهام محاربه ،اقدام علیه امنیت ملی و بر هم زدن نظم عمومی در دی ماه 88 به ده سال زندان محکوم شد که پنج سال از آن را باید در تبعید بگذراند.پدر و مادر پیر او از مسافت طولانی کرج تا بهبهان و اینکه هر هفته نمیتوانند به ملاقات فرزندشان بروند ناراحت بودند همچنین مادر این زندانی در بند می گوید مجید میگرن و کم خونی دارد سرگیجه می گیرد و به حالت کما در آمده می افتد و تا سه چهار روز نمی تواند از جایش بلند شود مسئولین زندان هم در جریان هستند اما اقدام خاصی انجام نمی دهند.


آرش سقر هم یکی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در مناطق کرد نشین کشور است از اول آذر 88 بدون حق مرخصی و ملاقات حضوری در زندان به سر میبرد این فعال سیاسی ترکمن ابتدا بدون هیچ مدرکی متهم به جاسوسی برای ترکمنستان و بعد از آن تبرئه و از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به 5 سال حبس تعزیری و محرومیت 5 ساله از همه فعالیتهای مطبوعاتی و سیاسی محکوم شد. همسر او نیز دبیر آموزش و پرورش بوده ولی در گزینش او را رد کرده اند و از بیماری سرطان رنج می برد .فرزند خردسالش می گوید من به ملاقات نمی روم چرا بابام رو در یک شیشه کرده اند.همسر وی بیان می کند که یکی از شیوه های آزاری که به خانواده ها می آورند که با استفاده از ارتباط تلفنی خانواده ها را تهدید می کنند و اختلافات خانوادگی می خواهند درست کنند و از اینکه همسر یک زندانی سیاسی پشتیبان او باشد ناراحت می شوند.



حوزه پارس جنوبی ۴ سال دیگر گازی برای برداشت ندارد

Posted: 03 Dec 2011 05:36 AM PST

افشای دزدی بزرگ همسایگان توسط یک کارشناس نفتی

جـــرس: در ادامۀ افشای سوء مدیریت های موجود در حوزه نفت و گاز کشور و برداشت چند برابری همسایگان ایران از میادین مشترک، یکی از کارشناسان کشور اعلام کرد که "اگر تا چهارسال آینده فکر جدی برای مخزن پارس جنوبی که میان ایران و قطر مشترک است نشود، این میدان مرده خواهد بود و دیگر امکان برداشت وجود ندارد و این یعنی بیهوده بودن سرمایه گذاری های فعلی و برباد رفتن آنها در سالهای آتی."


به گزارش خبرآنلاین، فریبرز پناهی، از نخبگان و کارشناسان نفتی کشور، با اشاره به طرحی برای جلوگیری از این بحران طی مدت هفت ماه تاکید کرد: میدان مشترک ایران و قطر به شکل گلابی است که متاسفانه سر آن به سمت کشور همسایه ماست و قسمت پایانی آن به سمت ایران و همین امر باعث می شود که در حالت طبیعی شیب منابع هیدروکربوری به سمت قطر باشد.


به گفته او، بر این اساس در حال حاضر قطر با استفاده از روش هایی در تلاش است تا منابع هیدروکربوری پارس جنوبی را تا چهارسال آینده تماما به سمت خود بکشد که در این صورت افت چاه سمت ایران به حدی پایین خواهد آمد که امکان برداشت از آن وجود نخواهد داشت.


وی با ابراز نگرانی از این که سرمایه ملی در پارس جنوبی طی چهارسال آینده در صورت عدم اقدامی جدی کاملا به نابودی خواهد رفت،تصریح کرد:طرحی که ما در حال حاضر برای جلوگیری از این بحران در سرداریم همان طرحی است که قطر در میدان نصرت مشترک میان ما و آنها پیاده کرده است اما ما هنوز متوجه آن نشده ایم.


براساس گفته های پناهی،هنوز ایرانی ها در مطالعات میدانی مخزن به آن نرسیده اند.


وی تاکید کرد: باید روی میدان های مشترک این طرح مورد بررسی ما اجرایی شود تا مانع مهاجرت ثروت ملی به سمت همسایه ها شویم.متاسفانه این دانش در حال حاضر در اختیار شرکت های آمریکایی است که البته بسیار دانش راحت و ساده ای است اما آمریکایی ها با در اختیار قراردادن این دانش به کشورهای عربی کار را برای ما دشوار کرده اند.


این کارشناس نفتی ایران افزود: باید هر چه زودتر کشور باید در تلاش باشد تا مانع مهاجرت منابع ملی خود به کشورهای همسایه شود.


وی اشاره ای به دفاعیات صدام در زمان محاکمه او کرد و گفت: در زمان دادگاه صدام، از وی پرسیدند که چرا به کویت حمله کردی و وی جواب ظریفی به این سوال داد که الان باید باعث هوشیاری ما شده باشد، که وی پاسخ داد علت این امر حرکتی بود که کویتی ها در میادین مشترک با ما انجام دادند.


گفتنی است هفته گذشته نیز، همزمان با انتشار خبری مبنی بر "برداشت ‌ده برابری عربستان از یک میدان نفتی مشترک با ایران" و تداوم برداشت چندین برابری همسایگان ایران از حوزه های نفتی و گازی مشترک، گزارشی در خصوص درآمد کلانِ همسایگانی منتشر شده بود، که نشان می داد "معادل پنجاه میلیارد دلار از نفت ایران را همسایگان می برند."


بر اساس گزارش همین منبع خبری، درشرایطی درآمد ایران از محل فروش نفت خام در سالجاری حدود 90 میلیارد دلار تخمین زده می شود که عدم النفع برداشت ایران از میادین نفتی مشترک سالانه چیزی حدود 50 میلیارد دلار برآورد می شود. به زبانی ساده تر همسایگان ما به دلیل برداشت بیشتر از میادین نفتی موفق شده اند درآمدی بالغ بر 49 میلیاردو 608 میلیون دلار را عاید خود کنند.



تداوم بی خبری از وضعیت داود خداکرمی

Posted: 03 Dec 2011 05:25 AM PST

جـــرس: بازداشت «داود خداکرمی» روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در حالی وارد شانزدهمین روز خود شده است که هیچ خبری از وضعیت، علت و محل بازداشت وی در دست نیست.


وبگاه «آزادی خداکرمی»، گزارش داده است که دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات زنجان نه تنها هیچ خبری از وضعیت این خبرنگار و دانشجوی بازداشت شده نمی‌دهند، بلکه برعکس آن، اداره اطلاعات زنجان طی تماسی که با پدر این فعال حقوق بشر برقرار کرده، وی را تهدید کرده است که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد پسرش به دیگران نداده و پیگیر نباشد و در غیر این صورت این امر به ضرر پسرش تمام شده و باعث طولانی شدن بازداشتش خواهد شد.


بر اساس این گزارش، با وجود تمامی این تهدیدها، خانواده خداکرمی پیگیر وضعیت پسرشان بوده و همه روزه به دادگاه انقلاب زنجان مراجعه کرده و از «علیشاهی» مسئول پرونده داود خداکرمی خواستار تعیین تکلیف پسرشان هستند اما این دادیار اهل مشهد، هیچ گونه پاسخ صحیحی به آنها نمی‌دهد و فقط به تکرار این جمله که تا هنگام اتمام بازجویی که ممکن است چند ماهی طول بکشد، نمی‌تواند چیزی بگوید و هنگام ارجاع پرونده به دادگاه، خانواده خداکرمی را خبر خواهند کرد، بسنده می‌کند.


لازم به ذکر است که این خبرنگار و فعال حقوق بشر زنجانی قبل از بازداشت دچار سرماخوردگی و درد شدید از ناحیه زانوی پا بوده است و به همین دلیل نیز خانواده وی نگرانی شدیدی نسبت به سلامت جسمانی وی دارند.


داود خداکرمی خبرنگار، فعال حقوق بشر، فعال حرکت ملی آذربایجان و دانشجوی دانشگاه پیام نور زنجان است که صبح جمعه ۲۷ آبان، در حالی که برای فرستادن «ماهنامه بایرام» به ترمینال زنجان رفته بود، از سوی اداره اطلاعات زنجان بازداشت شده و تنها خبری که از وی در دسترس است، تلفن چند ثانیه‌ای شب ۲۷ آبان ماه است که با پدر خود برقرار کرده و خبر از دستگیری‌اش از سوی اداره اطلاعات داده است.

 

وی قبلاً نیز در روز جهانی کودک در سال ۸۸ به مدت چند ساعت بازداشت شده و در ارتباط با همین بازداشت، دوباره در فروردین ۸۹ بازداشت شده و پس از تحمل شکنجه‌های شدید جسمی و روحی، در آخر همان ماه آزاد شد.


علاوه بر آن، داود خداکرمی دبیر سابق تشکّل جمعیت اسلامی دانشگاه زنجان بود که این تشکل دانشجویی به خاطر فعالیت‌های هویت‌طلبانه، از سوی دانشگاه زنجان تعطیل شده و خداکرمی نیز از دانشگاه اخراج گردید.

دستکاری آمار بیکاری در دولت نهم با دستور معاون اول

Posted: 03 Dec 2011 04:26 AM PST

اعتراف مقام ارشد سابق مرکز آمار

جـــرس: به گفته قائم مقام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در دولت نهم به دستور معاون اول رئیس‌ دولت "دستکاری" گردید تا آمار واقعی اعلام نشود.


به گزارش «همشهری اقتصادی»، خلیل سعیدی قائم مقام سابق مرکز آمار ایران، طی گفتگویی با اشاره به دخالت مسئولان ارشد دولتی در آمارهای کلان کشور گفت: من در دوران مسئولیتم در مرکز آمار ایران موارد متعددی از این‌گونه فشارها را شاهد بودم، برای مثال در زمان دولت نهم مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را تولید کرده بود و قصد داشت آن را ارائه کند ولی زمانی که معاون اول وقت رئیس‌ دولت، از نرخ بیکاری که نسبت به دوره‌های قبل شدیدا افزایش یافته بود مطلع گردید و به صراحت اعلام کرد که آمار اصلاح! شود.


به نوشته خبرآنلاین، با در نظر گرفتن نکات مورد اشاره در این گفت‌وگو دستور «اصلاح آمار بیکاری» توسط پرویز داودی در سال ۱۳۸۵ صادر شده است، قابل ذکر است بعد از انجام سرشماری سال ۸۵ در آذر سال ۸۵ حمیدرضا نواب‌پور رئیس وقت مرکز آمار ایران در گف‌وتگویی با هفته‌نامه برنامه (نشریه رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) برای نخستین بار خبر از تغییر مبنای آمار بیکاری داد‌، آنهم بر اساس تعارف ارایه شده از سوی سازمان بین‌المللی کار، در تعریف جدید یک ساعت کار در هفته مبنای اشتغال قرار گرفته است و در سرشماری سال ۹۰ نیز همین مبنا برای نخستین بار در سرشماری مورد استفاده قرار گرفت.


بر اساس این گزارش، شاخص‌های بیکاری اعلام شده طی سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان می دهد که نرخ بیکاری زیر ده درصد با همین تغییر تعریف مبنایی حاصل شده است.


گفتنی است، در حال حاضر پرویز داودی به عنوان مشاور رئیس‌ دولت، عهده‌دار ریاست مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری است.


نرخ جدید اعلام شده
درحالیکه چندی پیش گزارش شده بود مرکز آمار ایران مجاز به انتشار نرخ واقعی شاخص های اقتصادی کشور نمی باشد، رییس مرکز آمار ایران، طی روزهای اخیر نرخ بیکاری تابستان سال جاری را معادل 11.1 درصد اعلام و ادعا کرد که این عدد رو به کاهش است.


به گزارش آفتاب، پس از فصل بهار سال گذشته که نرخ بیکاری آن به طور رسمی از سوی مرکز آمار اعلام شد، دیگر هیچ وقت این عدد به همراه مستنداتش از سوی تنها نهاد رسمی متولی اعلام آمار در کشور منتشر نشد.


بر اساس آنچه بهار سال گذشته توسط مرکز آمار منتشر شد، نرخ بیکاری بیشتر 14.6 درصد بود و بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان داد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1388) 3.5 درصد افزایش داشته است.


پس از گذشت حدود یک سال از آخرین اعلام، رییس مرکز آمار ایران برای پاسخ به سوال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با اعلام نرخ بیکاری 11.5 درصد برای بهار سال جاری، تاکید کرد که در بهار سال 90 نرخ بیکاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته دو درصد کاهش یافته است.


این در حالی بود که بر اساس اعلام این مرکز نرخ بیکاری در بهار سال گذشته 14.6 درصد بوده است! اما رییس مرکز آمار این عدد را 13.5 درصد اعلام کرد. به نظر می‌رسد عدد 13.5 درصد مربوط به نرخ بیکاری کل سال گذشته است.


با این وجود رییس مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان سال جاری را معادل11.1 درصد اعلام و ادعا کرده که این عدد رو به کاهش است، اما مستندات این محاسبات بر خلاف روال پیشین برای عموم منتشر نشده ‌است.


مرکز آمار ایران که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، متولی اصلی انتشار آمار در کشور است، مدتهاست که از اعلام نرخ بیکاری و نرخ تورم به صورت رسمی خودداری می‌کند.


فیروزآبادی: تسلیحات نظامی و موشک های بالستیک ما در اوج آمادگی هستند

Posted: 03 Dec 2011 04:06 AM PST

جـــرس: درحالیکه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می گوید: "امروز نیروها و تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی از جمله موشکهای بالستیک برای مقابله با دشمنان آماده تر از همیشه هستند"، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که پروژه موشک های بالستیک زمین به دریا همچنین پرنده‌های رادار گریز پیشرفته، از پروژه‌های مهم حسن تهرانی مقدم بوده، که در جریان انفجار اخیر کشته شده است.


به گزارش مهر، پاسدار حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در خصوص چگونگی روند پیشرفت تسلیحاتی همزمان با کشته شدن جمعی از متخصصین نظامی - موشکی اظهار داشت: خط سیر شهادت یک خط سیردائمی است و همیشه تداوم دارد و در نتیجه مجاهدانی که کار خود را به نتیجه می رسانند مزدشان را با شهادت می گیرند.


وی اضافه کرد: بنابراین چنین حادثه ای اگرچه بسیار دردناک و غم انگیز است اما هیچ تاثیری در مسیر حرکت جهاد خودکفایی سپاه و اقتدار جمهوری اسلامی ندارد.


رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که "آیا چنین حادثه ای موجب سوءاستفاده آمریکا و اسرائیل نمی شود"، گفت: شرایط تفاوتی نخواهد کرد چون ما با آن سخت افزار و نرم افزاری که می خواهیم پاسخ آمریکا و اسرائیل را بدهیم می دهیم و درحال حاضر در همه حوزه ها برای مقابله با دشمنان آماده هستیم.


وی تصریح کرد: امروز نیروها و تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی آماده تر از همیشه هستند.


فیروزآبادی درخصوص حادثه انفجار زاغه مهمات سپاه که موجب کشته شدن جمعی از پاسداران شد نیز گفت: فرماندهان و سرداران عزیز ما با اینکه از صحنه های پرخطر جنگ تحمیلی گذشتند و حوادث بزرگی را پشت سرگذاشتند اما در رعایت مسائل ایمنی جدی نیستند .


وی خطاب به کسانی که از این حادثه اظهار خوشحالی کردند، گفت: رهبر ما پاسخ کوبنده ای به دشمنان انقلاب اسلامی داده و ما هر لحظه برای اجرای منویات وی آماده ایم.


به گزارش این خبرگزاری، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، پروژه موشک های بالستیک زمین به دریا همچنین پرنده‌های رادار گریز پیشرفته را از پروژه‌های مهم شهید حسن تهرانی مقدم عنوان کرد.


پاسدار حسین سلامی با تقدیر از تهرانی مقدم، به دو مورد از پروژه های مهم وی اشاره کرد و گفت: تهرانی در این اندیشه بود که چگونه می توان ناوهای متحرک دشمن در دریا را با موشک های بالستیکی شکار کرد که در ورود به جو زمین چند برابر صوت سرعت دارند. این پروژه آنقدر شکست خورد تا در آزمایش عجیب این موشک هدف مورد نظر خود را با دقت صد در صد مورد اصابت قرار داد.


سلامی تصریح کرد: زمانی که شهید تهرانی مقدم روی پروژه پرنده های بدون سرنشین کار می کرد توانست در جلوترین تکنولوژی پرنده ای رادار گریز و کشف ناشدنی را بسازد که می تواند صدها کیلومتر پرواز کند و زیباترین تصاویر را از موقعیت های زمین تهیه نماید.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان گفت: پیامی که دشمنان ما از این حادثه گرفتند این بود که در جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز متوقف نمی شود، در اینجا قدرت در حال فوران است اما صلاح نمی دانیم همه چیز را بگوییم.


محکومیت ترور رافق تقی و کسروی از سوی دوستدار، مخملباف و پرهام

Posted: 03 Dec 2011 03:32 AM PST

بیانیه حمعی از کنشگران ایرانی

جـــرس: در پی قتل رافق تقی‌لی،نویسنده آذری در باکو، جمعی از کنشگرانِ ایرانی مقیم خارج از کشور، بیانیه ای در محکومیت این اقدام صادر کردند.


گفتنی است، رافق تقی که رئيس «مجمع نويسندگان آزاد» نيز بود، در سال ۲۰۰۶ به دنبال نوشتن مقاله‌ای توهین آمیز درباره اسلام با عنوان «اروپا و ما» مورد اعتراض قرار گرفت و آيت الله فاضل لنکرانی نيز طی فتوايی اين نويسنده آذربايجانی را مهدورالدم اعلام کرد. آیت الله لنکرانی نوشته بود: "قتل او (رافق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد، لازم است ."


در پی اوج گرفتن اعتراض برخی گروههای مذهبی، همان زمان دولت آذربايجان رافق تقی را دستگير و به سه سال زندان محکوم کرد، که بعد از تحمل دو سال زندان با عفو رياست جمهوری آزاد شد و کار نويسندگی و پزشکی خود را از سر گرفت.


این پزشک و نويسنده آذربايجانی، ۱۹ نوامبر امسال مورد سوء قصد با هفت ضربه عمیق با کارد قرار گرفت، که چند روز بعد، به دلیل شدت جراحات، در بیمارستان درگذشت.


به گزارش جرس، بیانیه جمعی کنشگرانِ ایرانی مقیم خارج از کشور که نسخه ای از آن در اختیار چرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


همبستگی با آزاداندیشانِ آذری
هم‌میهنانِ ایرانی،
آزاداندیشانِ آذری،
آذر ماه ١٣٩٠ خورشیدی
رافق ناظر اغلو تقی‌زاده، معروف به رافق تقی‌لی، پزشک، نویسنده و آزاداندیشِ آذری، در پیِ انتشارِ مقالاتی چند در نقدِ اسلام و پس از آن که از سویِ چند تن از مراجع تشیّع و از جمله مرتضی بنی فضل، نماینده‌یِ استانِ آذربایجانِ شرقی در مجلسِ خبرگانِ رهبری و از مدرسینِ حوزه‌یِ علمیه‌ی قم، و نیز محمد فاضل لنکرانی، از مجتهدانِ همین حوزه، تکفیر شده و "مهدورالدم" خوانده شد، در ١٩ نوامبر جاری با چاقو مورد سوءقصد قرار گرفته، چهار روز بعد، در بیمارستانی در باکو، جان سپرد. وی نخستین و واپسینِ قربانیِ خشونتِ مذهبی در این منطقه نبود...


شصت و شش سال پیش، در ٢٠اُم اسفند ماه ١٣۲۴ خورشیدی، در دِل کاخ دادستگری در مرکز تهران، تاریخ‌دان، زبان‌شناس، حقوق‌دان و آزاداندیشِ آذریِ ایرانی، زنده‌یاد احمد کسروی تبریزی، به همین "جرم"، یعنی نقدِ اسلام، و در پیِ تکفیر کسانی که خود را مجتهد و مرجعِ اخلاق می‌دانستند، به همین شیوه، یعنی با چاقو، به فجیع‌ترین شکلی به همراهِ منشیِ خویش، از پای درآمد. کسروی و رافق تقی‌لی، هر دو در میانِ سکوتِ چندش‌آور و ریاکارانه‌یِ اهل قلم و روشنفکری، جانِ خویش را در راهِ اندیشه‌یِ خویش از دست دادند. با این حال و با کمال تأسف، نه احمد کسروی نخستین قربانیِ خشونتِ مذهبی بوده است و نه رافق ناظر اغلو واپسینِ قربانیِ آن خواهد بود ...


آزاداندیشانِ آذری!
بدین وسیله، ما، گروهی از آزاداندیشان، دانشجویان، روشنفکران و کنشگرانِ ایرانی، که سی و دو سال است با زشت‌ترین نوعِ استبداد، یعنی با استبدادِ مذهبی و با بدترین نوع تمامیّت‌خواهی ـ که درلباس و به نام اخلاق و ایمانِ دینی بر مردم تحمیل می‌شود ـ دست و پنجه نرم می‌کنیم، با شما که اهلِ قلم، هنر و اندیشه‌اید و در نزدیکیِ مرزهایِ ایران در کشور خود و برای دفاع از آزادی و حیثیتِ انسانی و حقوقِ بشر و در راه محدود شدنِ قدرت و پاسخگو کردن حکومتگران می‌کوشید و درجهتِ دست‌یابی و برخورداری از حَقِ انتقاد، به عنوانِ بدیهی‌ترین راهِ پویاییِ فکری و اجتماعی، به مبارزه برخاسته‌اید و تا پایِ جان پایدار و ثابت‌قدم هستید، اظهارِ همبستگی می‌کنیم و خود را با شما همدل و همسخن و همراه می‌دانیم.


باشد تا روزی رِسَد که سیمایِ منطقه‌یِ ما از نقابِ زشتِ اختناقِ مذهبی، برایِ همیشه رها گردد.


به امیدِ آن روز و به یادِ زنده‌یادان، احمد کسروی تبریزی و رافق تقی‌زاده...


امضاء:
فریدون احمدی، جواد اسدیان، تهمینا آکفی (نویسنده‌ی افغان)، سارا اکرمی، بابک امیر‌خسروی، بیژن افتخاری، ابراهیم آهنیان، شهریار آهی، ویکتوریا آزاد، امیر حسین اعتمادی، دنیا اکبری، افشین الییان، احمد باطبی، رضا بایگان، سیاوش بختیاری، نیلوفر بیضایی، باقر پرهام، رامین پرهام، محمد جلالی چیمه (م. سحر)، محمدرضا جهان‌پرور، مهدی جلالی، عباس حکیم زاده، فریبا داودی مهاجر، آرامش دوستدار، آرمان رضا خانی، امین ریاحی، بهرام رحیمی، سلمان سیما، رحیم شامبیاتی، کریم شامبیاتی، وحید شعبانی، سعید شعبانی، کاوه شیرزاد، فرد صابری، سیاوش صفوی، ماشالله عباس‌زاده، لیونا عیسی قلیان، سامانه فانی، شهلا فرید، سعید قاسمی‌نژاد، رضا قاضی‌نوری، رضا قریشی، علی کلایی، علیرضا کیانی، دامون گلریز، حسن ماسالی، سیروس ملکوتی، داریوش مجلسی، محسن مخملباف، علیرضا موسوی، بهزاد مهرانی، عبدالمجید مجیدی، ایرج مصداقی، کاظم موافق، محسن موسوی، مریم نایب یزدی، یوحنا نجدی، آرسن نظریان، مسعود والا، حمیدرضا وصاف


آیت الله مکارم شیرازی: بدون اجازه رهبری و مقامات اقدامی نکنید

Posted: 03 Dec 2011 02:44 AM PST

خطاب به حمله کنندگان به سفارت بریتانیا

 

جـــرس: در پی حملات خشونت بار به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران، یکی از مراجع تقلید ساکن قم، طی پیامی ، خواستار "عمل به قانون" و "کسب اجازه از رهبری و مقامات" جهت انجام هر اقدامی شد.

 


به گزارش تارنمای آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در واکنش به حوادث سفارت انگلیس، خطاب به گروهی که وی آنان را "جوانان انقلابی ایران اسلامی" خواند، توصیه کرد: فراتر از قانون گام برندارند و بدون اجازه رهبری و مقامات مسئول اقدامی نکنند.


در پیام این مرجع تقلید آمده است:

سم الله الرحمن الرحیم
شک نیست که دولت انگلستان از دشمنان قدیمى ماست و همه ما خاطرات بسیار تلخى از دخالت‌هاى نارواى آنها در کشورمان داریم و همه مى‌دانیم اخیراً شمشیر عداوت را از رو بسته، و نه تنها خودش پیشگام در تحریم‌ها شده که دیگران را نیز دعوت به این کار مى‌کند که اخیراً در بخشى از این فعالیت‌هاى موذیانه ناکام مانده است.
و نیز مى‌دانیم که هدف دولت‌هاى استکبارى جلوگیرى از پیشرفت‌هاى علمى ما و وادار ساختن ما به تسلیم در برابر منافع نامشروع آنهاست که بحمدالله تاکنون با شهامت ایستاده‌ایم و در آینده نیز به توفیق پروردگار شجاعانه خواهیم ایستاد.
ولى مهم این است که گاهى کارهایى فراتر از قوانین از سوى بعضى از جوانان عزیز احساساتى انجام مى‌گیرد، که بهانه مهمى به دست دشمن ماجراجو مى‌دهد و هزینه‌هاى زیادى باید براى آن بپردازیم، مانند همین حادثه اشغال سفارتخانه که سبب شد آنها با جنجال و هوچى‌گرى سعى کنند شکستى را که از مجلس خورده بودند، جبران کنند و إن‌شاءالله موفق نخواهند شد.
به احتمال بسیار قوى در این‌گونه موارد افراد نفوذى خود را به میان جوانان پاکباز مى‌فرستند تا دست به تخریب و اقدام‌هاى دیگرى بزنند و در سطح جهان بر ضد ما تبلیغات وسیعى راه بیندازند که انداختند.
اینجانب به همه این عزیزان نصیحت پدرانه مى‌کنم در این‌گونه موارد فراتر از قانون گام بر ندارند و بدون اجازه رهبر بزرگوار انقلاب و مقامات مسئول اقدامى نکنند، شرائط منطقه کاملا به نفع ما و به زیان آنهاست. آنها درصددند با بهانه‌هایى این شرایط را بر هم زنند، بسیار باید هوشیار باشیم و بهانه به دست آنها ندهیم.
مخصوصاً در آستانه انتخابات احتیاج به آرامش زیادى در داخل داریم تا بتوانیم شرکت حداکثرى مردم را إن‌شاءالله جلب کنیم. من به عنوان یک وظیفه شرعى در برابر سؤالات زیادى که در این ایام از دفتر ما شد لازم دانستم با صراحت با شما عزیزان گفتگو کنم. شما هم إن‌شاءالله به وظیفه شرعى خود عمل خواهید کرد. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
12/9/1390

گفتنی است، در پی اقدامات خشونت بار در حمله و تصرف و تخریب سفارتخانه بریتانیا در تهران، که برخی رسانه ها آنها را "دانشجویان دانشگاههای تهران" ذکر کرده اند، اجماعی بین المللی علیه تهران شکل گرفت، که همزمان با احضار و اخراج برخی دیپلمات های ایرانی و همچنین محکومیت بین المللی مواجه گردید.


فاضل میبدی: حوزه‌هاي علميه در مقابل بدعت‌ها بايستند

Posted: 03 Dec 2011 02:20 AM PST

 جـــرس: عضو ارشد مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ علمیه‌ قم با بیان اینکه "بدعت‌گذاری در زمینه‌ عاشورا و تبیین حقیقت این واقعه‌ تاریخی که مبارزه با ظلم و نجات مظلوم است، در زمانه‌ ما به اوج خود رسیده"، تاکید کرد: "در تربیت دینی جوانان قصور شده است، نسل جوان امروز، دنبال امام‌ حسینی می‌گردد كه او را از رنج تبعیض و بی‌هویتی نجات دهد و به زندگی‌اش‎ نشاط و امید ببخشد، ولی متاسفانه ما با مبلغان كاذب روبرو هستیم."


به گزارش ایلنا، محمد تقی فاضل میبدی معتقد است برخی از مبلغانی كه در ردای مداحی و ذاكری در ایام محرم و وعظ و روضه‌خوانی مشغولند، از ارزش‌های اسلامی فاصله گرفته‌اند.


وی ضمن تاكید بر التزام ترویج حقیقت عاشورا و فرهنگسازی صحیح در این حوزه، گفت: من بر این باورم كه جریان عاشورا در تاریخ بشریت به‌عنوان جریان مبارزه با ظلم و نجات مظلوم بی‌بدیل است. اما متاسفانه حقایق این قیام حسینی در دوره‌های مختلفی ازجمله حكومت امویان، عباسیان و حتی صفویان مورد تحریف قرار گرفته است ولی به اعتقاد من بیشترین تحریفات توسط خود ما دامن زده شد و به بدعت تبدیل شده‌اند.


فاضل میبدی ادامه داد: درصدی از آنچه به‌عنوان واقعیت عاشورا در مراسم‌ها و هیات‌های عزاداری عنوان می‌شود، نه تنها به اهداف امام حسین نزدیك نیست‎؛ بلكه در پاره‌ای از موارد با حقیقت در تضاد است.


وی با انتقاد از بخش قابل توجهی از مداحان و ذاكرانی كه در ایام محرم به روضه‌خوانی و مداحی مشغول می‌شوند، افزود: اكثر این مراسم‌ها كه در قالب عزاداری صورت می‌گیرند، هیچ ارتباطی با حقیقت عاشورا و در سطحی كلان‌تر؛ با حقیقت اسلام ندارند. تا به امروز هم بسیاری از مراجع به برخی از این جریان‌ها و اشخاص، اخطار داده‌اند ولی متاسفانه ترتیب اثری در رویكردشان مشاهده نشده است.


عضو ارشد مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ علمیه‌ قم درمورد عملكرد غلط سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیمای ما به گونه‌ای عمل می‌كند كه گویا نمی‌خواهد مردم با اهداف اصلی عاشورا آشنا شوند. همین یك دو روز پیش بود كه نشسته‌بودم پای تلویزیون و به یكی دو برنامه‌ی سخنرانی و مداحی توجه كردم و متاسفانه دیدم‎ مطالبی در این برنامه‌ها عنوان می‌شد كه در دنیای علم و فرهنگ امروزی، جز وهن به اسلام‎ چیزی نبود.


فاضل میبدی ضمن بیان این مطلب كه در تربیت دینی جوانان قصور شده است، گفت: نسل جوان امروز، دنبال امام‌حسینی می‌گردد كه او را از رنج تبعیض و بی‌هویتی نجات دهد و به زندگی‌اش‎ نشاط و امید ببخشد. ولی متاسفانه ما با مبلغان كاذبی روبرو هستیم كه گاهی‌اوقات هیچ معنایی از اسلام و انسانیت درك نكرده‌اند.


این محقق دینی در پاسخ به این سوال كه مرز ورود هنر به مسائل اعتقادی كجاست، گفت: ذاتا هنر به خرج دادن در ترویج فرهنگ اسلامی، اتفاق خوبی‌ست به شرط آنكه به ضدفرهنگ و ضداسلام تبدیل نشود. هنر نباید ابزار مطلقی باشد برای تهییج احساسات و عواطف مردم‎؛ باید پشتش به حقیقت گرم باشد.


وی درمورد دستمزد‌های میلیونی برخی از مداحان حاضر گفت: از نگاه مذهبی، افرادی كه برای یك شب مداحی مبالغ بالا و بعضا میلیونی مطالبه می‌كنند‎؛ نه تنها هیچ ثواب و استحبابی عایدشان نمی‌شود بلكه حتی ابزار قرار دادن یك اصل اعتقادی برای كسب درآمد‌های گزاف، می‌تواند حرام باشد.


میبدی اضافه كرد: به عنوان مثال شهری را درنظر بگیرید كه در آن دختران بسیاری به جهت فقر مالی امكان تهیه‌ی جهازیه و ازدواج را ندارند و یا زنان و دخترانی كه به جهت كمبودهای مالی كنار خیابان‌ها گدایی می‌كنند. آیا در چنین شهری رواست كه مبالغی از این دست سنگین؛ در میان تكایا و مجالس عزاداری رد و بدل شود؟ آیا امام حسین به این ریخت و پاش‌های ضداخلاقی راضی‌ست؟!


وی خاطرنشان كرد: همین است كه می‌گویم مردم از اصل و اساس دین فاصله گرفته‌اند! زیرا آنچه اسلام به كرات دستور داده؛ كندن ریشه‌ فقر است و نه رد و بدل كردن پول‌های گزاف در مراسم عزاداری سیدالشهدا است. به اعتقاد من؛ این رویكردها بیشتر مبرهن تبدیل شدن این مراسم‌ها به دكان‌‌ها و مراكز تجاری‌ست.


عضو ارشد مجمع حققین و مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم، در پاسخ به این سوال كه آیا درنظر گرفتن سهمیه‌ گوشت و برنج و... و اختصاص كمك‌های دولتی و حكومتی به تكایا و مجالس عزاداری رواست یا خیر؟، اظهار داشت: این‌ها نماد بارزی از بدعت‌گذاری‌ست. زیرا برگزاری مراسم‌های عزاداری در محله‌ها و شهر‌ها‏، هیچ ارتباطی به دولت و گروه‌های دیگر ندارد.


وی ضمن تكرار این مطلب كه از اهداف امام‌حسین فاصله گرفته‌ایم، ادامه داد: بزرگترین آموزه‌ مكتب امام‌حسین كه از پدرش امام علی آموخته بود، مبارزه با ظلم و تحقق بخشیدن عدالت در جامعه است. آنچنانكه اگر عدالت در جامعه بود؛ آن جامعه؛ علوی و حسینی است و اگر بجای عدالت رانت‌خواری و فساد ترویج شود؛ آن جامعه یزیدی و اموی است.


میبدی توضیح داد: جریان مذهبی به توده‌ مردم تعلق دارد و اگر قرار است مجلسی در تعزیت یا تهنیت حوادث و رویداد‌های تاریخ اسلام رخ دهد، تنها درحالت خود جوش و مردمی‌اش قابل توجیه است. لذا اساسا ورود جناح‌های سیاسی به این جریان‌ها پذیرفته نیست زیرا وقتی پای گروه‌های سیاسی پیش می‌آید، این ورود‌ها خواسته یا ناخواسته با مساله‌ «قدرت» آمیخته خواهد بود كه قطعا فساد و مفسده نیز به همراه خواهد داشت.

رهبر اپوزیسیون سوریه: در صورت پیروزی، با جمهوری اسلامی رابطه ویژه نخواهیم داشت

Posted: 03 Dec 2011 02:08 AM PST

استفاده از آیفون در سوریه ممنوع شد

جـــرس: همزمان با صدور قطعنامه محکومیت رهبران سوریه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به دلیل "کشتار، تجاوز، آدم‌ربایی و شکنجه‌ی وحشیانه‌ معترضان"، حکومت سوریه جهت جلوگیری از انتشار تصاویر سرکوب ها و اقدامات خود، اعلام کرده است که استفاده از دستگاه تلفن «آیفون» در این کشور ممنوع می باشد.


همزمان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است که حکومت سوریه بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.


همچنین به دلیل حمایت های جمهوری اسلامی از حکومت  سوریه در سرکوب معترضان، رئیس شورای ملی معترضان سوریه ‌می‌گوید چنانچه این شورا بتواند به قدرت برسد، روابط استراتژیک و نظامی دمشق با جمهوری اسلامی را قطع خواهد کرد و مانع از رسیدن اسلحه از راه سوریه به حماس و حزب الله خواهد شد.


آیفون ممنوع است
به گزارش خبرگزاری آلمان، حکومت سوریه استفاده از آیفون را در این کشور ممنوع کرد.


بر اساس گزارش ها، معترضان سوری ماه‌هاست که با ارسال تصاویر و ویدئوهای کوتاه بر روی شبکه اینترنت، جامعه‌ جهانی را از سرکوب‌ خشونت‌بار معترضان توسط نیروهای امنیتی و ارتش این کشور آگاه می‌کنند.


اغلب این تصاویر و ویدئوها توسط دستگاه‌های آیفون ضبط و ارسال می‌شوند.


مدافعان حقوق بشر می‌گویند حکومت سوریه با ممنوعیت استفاده از آیفون تلاش می‌کند مانع اطلاع‌رسانی در مورد حوادث این کشور شود.


سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور در ماه مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) به خبرنگاران خارجی یا ناظران بی‌طرف، اجازه ورود نمی‌دهد.


حکومتی منزوی
و همزمان با صدور قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت "نقض مستمر حقوق بشر" در سوریه، روز جمعه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت، حکومت سوریه بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا که در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حکومت سوریه بخاطر سرکوب شهروندان آن کشورسخن می گفت افزود: ایالات متحده از تلاشهای سازمان ملل برای افشا کردن اذیت و آزارمردم توسط رژیم بشار اسد پشتیبانی کرد تا ناقضان حقوق بشر پاسخگو باشند.


رابطه نظامی و استراتژیک قطع می شود
منابع بین المللی همچنین گزارش داده اند که رهبر مخالفان سوریه گفته است که پس از سقوط بشار اسد سوریه اتحاد ویژه نظامی اش را با جمهوری اسلامی قطع و از ارسال اسلحه به شبه نظامیان حزب الله لبنان و حماس نیز جلوگیری می کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برهان غلیون رئیس شورای ملی معترضان در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت که قطع روابط با ایران، حماس و حزب الله در چارچوب بازسازی سیاست‌های سوریه در همپیمانی با کشورهای عربی خواهد بود.


او در این باره گفت: "هیچ رابطه ویژه‌ای با مقامات جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت. قطع روابط ویژه هم به معنی پایان همپیمانی استراتژیک و نظامی است." او همچنین تاکید کرد که حزب الله پس از سرنگونی نظام سوریه به وضعیت کنونی خود ادامه نخواهد داد.


غلیون خواستار آن شد که جامعه جهانی گام‌هایی قاطع در مقابل نظام بشار اسد بردارد. او در این زمینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را پیشنهاد داد.


رئیس شورای ملی سوریه تاکید کرد که اپوزیسیون خواستار اشغال سوریه توسط نیروهای خارجی برای سرنگونی نظام حاکم نیست و یادآور شد که سوریه با لیبی تفاوت ریشه‌ای دارد.


غلیون در مورد محل تامین بودجه اپوزیسیون سوریه گفت که برخی کشورهای عربی از جمله لیبی وعده ارائه کمک مالی داده‌اند. او خاطرنشان کرد که ۹۰ در صد از کمک‌های مالی به اپوزیسون از سوی بازرگانان سوری تامین می‌شود.


برهان غلیون تاکید کرد که هدف اصلی اپوزیسون سوریه، حمایت از غیر نظامیان و پایان دادن به کشتار در این کشور است.


رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود که جمعه ارائه شد، اعلام کرد که شمار کشته شدگان در سوریه از زمان آغاز اعتراض‌ها از ۴هزار نفر تجاوز کرده است.


رئیس شورای ملی معترض سوریه اظهار داشت که گفت‌و‌گوهایی با روسیه در جریان است تا این کشور را بتوان برای دخالتی خارجی در سوریه که به اشغال نظامی منجر نشود قانع کرد.


غلیون خاطرنشان کرد که شورای ملی سوریه برای یکپارچه کردن اپوزیسیون با دشواری‌هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد. او در این خصوص گفت که تنها کرد‌ها ۳۳ حزب دارند، مساله‌ای که انتخاب نماینده از میان آنها را دشوار می‌سازد.


او افزود که شورای ملی با مسیحی‌های سوریه تماس گرفته و در همین چارچوب هیاتی را به واتیکان اعزام کرد تا درباره آینده مسیحی‌ها در سوریه پس از اسد، گفت‌و‌گو کند.


برهان غلیون نگرانی‌های موجود در خصوص به قدرت رسیدن گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین در سوریه را بی‌مورد خواند و گفت که این گروه حتی از پشتوانه ۱۰ درصد از مردم برخوردار نیست.


وی در مورد رابطه شورای ملی با «ارتش آزاد سوریه» گفت دو طرف به توافق رسیدند که عملیات نظامی باید بر روی حمایت از غیر نظامیان متمرکز شود و به عملیات هجومی تبدیل نشود.


ارتش آزاد سوریه گروهی است که جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور تشکیل داده‌اند. این گروه ماموریت خود را حمایت از اعتراض‌های مسالمت آمیز اعلام کرده است.


بی بی سی اعلام کرده است که نیروهای فراری از ارتش، طی روزهای اخیر، با حمله به یک پایگاه اطلاعاتی ۸ نفر از ماموران امنیتی- اطلاعاتی حکومت را کشته‌اند.


محکومیت جهانی
روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خشونت علیه معترضان در سوریه را به شدت محکوم کرده و گفته است که یک بازرس ویژه برای بررسی نحوه برخورد و مقابله با تظاهرکنندگان مخالف دولت در سوریه تعیین می‌کند و کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل، در جلسه فوق العاده این شورا تاکید کرد که جامعه جهانی باید اقدامات فوری و موثر را برای حفاظت مردم سوریه روی دست بگیرد.‏


از ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۳۷ کشور به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند. ۴ کشور از جمله چین، روسیه و کوبا رأی مخالف و ۶ کشور رأی ممتنع داشتند.


این قطع‌نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد تحویل داده خواهد شد تا در شورای امنیت در مورد "واکنش مناسب" علیه حکومت سوریه تصمیم‌گیری شود.


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان احضار سوریه به دادگاه بین‌المللی کیفری شده است.


ناوی پیلای در آغاز نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جامعه بین‌الملل خواسته است تا اقداماتی فوری و موثر برای محافظت از مردم سوریه در پیش بگیرند.


هفته گذشته سازمان ملل متحد در گزارشی جدید، اعلام کرد که نظامیان دولتی در سوریه به طور سیستماتیک "مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند."


در این گزارش که توسط یک هیات مستقل و به سفارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تهیه شده، آمده است که نظامیان سوری در جریان سرکوب مخالفان دولت، علیه غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان، وارد عمل شده و به جنایات علیه غیرنظامیان دست زده‌اند.