جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تفسیر جدید قرآن چگونه میسر می‌شود؟

Posted: 21 Dec 2011 09:22 AM PST

محمد مجتهد شبستری
   اگر قرار باشد از متن قرآن تفسیری داده شود که نگاه تجربی به زبان آن را اجازه می‌دهد از کجا باید شروع کرد؟ 


1. امکان فهم و تفسیر هر متن زبانی مشروط به وجود پیش فرض‌ها یا پیش‌فهم‌هائی نزد مفسر است و نظریه‌ای در باب چیستی زبان از جمله آن‌ها است. 

2. اگر پیش‌فهم یا پیش فرض مفسر درباره چیستی زبان تغییر پیدا کند متنی که قبلاً مفهوم شده بود نامفهوم می‌گردد. در این صورت مفسر ناگریز می‌شود برای فهم مجدد متن بر اساس نظریه جدیدش درباره زبان، تفسیری جدید ارائه کند.

3.تغییریافتگی فلسفه زبان در عصر حاضر و پذیرفته شدگی و شیوع نگاه‌های تجربی به زبان این پرسش را پیش ‌آورده که اگر تلقی متافیزیکی از زبان که مبنای تفسیرهای گذشته قرآن بوده کنار گذاشته شود متن قرآن چگونه باید مفهوم و تفسیر گردد. بدین ترتیب برای مسلمانان یک مسأله یا معضل هرمنوتیکی پیدا می‌شود، چون آنچه قبلاً مفهوم بوده اکنون نامفهوم جلوه می‌کند و باید از نو تفسیر شود.

4. این سخن به این معنا نیست که با پذیرفتن نگاه تجربی به زبان، مدلولات لغوی، صرفی و نحوی جملات قرآن از دست می‌رود و مسأله «دلالت» (سمانتیک قرآن) مختل می‌گردد. منظور این است که امکان تفسیر فهمی این مدلولات مختل می‌شود که یک مسأله هرمنوتیکی است.

5. حال اگر قرار باشد از متن قرآن تفسیری داده شود که نگاه تجربی به زبان آن را اجازه می‌دهد از کجا باید شروع کرد؟ به نظر ما اولین گام این است که متن قرآن یک متن بشری تلقی شود، نمونه‌ای از زبان انسانی که گوینده یا نویسنده آن یک انسان است و در بطن و متن واقعیات تاریخی ـ اجتماعی یک جامعه معین و مشخص سخن می‌گوید یا چیزی می‌نویسد. در نگاه تجربی به زبان، پیدایش یک گفتار یا نوشتار جز از این طریق ممکن و مفهوم به نظر نمی‌رسد. گاهی تصور می‌شود تجزیه و تحلیل زبان با مکتب‌های نشانه شناسی مشکل را حل می‌کند و می‌توان گفت کلمات و جملات قرآن نشانه هائی است که فرستنده آن‌ها خدا است و گیرنده آن پیامبر است در زمان و مکان معین و بنابر این لازم نیست متن قرآن اثر یک انسان دیده شود. اما در این بیان از یک اصل مهم و اساسی غفلت می‌شود و آن این است که زبان به عنوان نظامی از نشانه‌ها یک نظام تجربی است که در آن نشانه به وسیله آن کس که نشانه را به کار می گیرد دارای معنا می‌شود و نه خود به خود. چون چنین است در یک نظام تجربی نمی‌توان فرستنده پیام (به کار گیرنده نشانه) را در عالمی خارج از تجربه (ماوراء طبیعت) فرض کرد. در این صورت نظام تجربی از هم می‌پاشد. نشانه‌ای پیدا نمی‌شود و زبان به وجود نمی‌آید.

6. البته یک انسان مؤمن می‌تواند این اعتقاد ایمانی را داشته باشد که گوینده قرآن چون پیامبر و برانگیخته از جانب خداست (همانطور که خود وی در قرآن می‌گوید) با امداد ویژه خداوند (وحی) آیات قرآن را برای مخاطبان خوانده است و از این طریق برای متن قرآن حساب ویژه ایمانی هم باز کند. اما اگر همین انسان مؤمن فلسفه‌های تجربی زبان و مثلاً زبان به عنوان نشانه را بپذیرد نمی‌تواند آنطور که در میان مسلمانان شایع است متن ملفوظ قرآن را وحی شده از عالم الوهیت یعنی خارج از تاریخ و جامعه تصور کند چنین تصوری با نگاه تجربی به زبان سازگار نیست.

7.اگر قرار باشد قرآن به عنوان یک متن انسانی تفسیری شود اولین گام برای نزدیک شدن ما به این متن این است که پرسش‌های خود را که فکر می‌کنیم آن‌ها چون کلیدهائی راز متن را می‌گشایند متوجه آن متن کنیم. واضح است که این پرسش‌ها از فرهنگ محیط مفسر گرفته خواهد شد. فرهنگ به معنای عام که فلسفه، علم، اخلاق، هنر، ادبیات، سیاست و خیلی از دیگر امور انسانی را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر پرسش‌هائی که از واقعیات زندگی ما در عصر حاضر برمی‌خیزد. آنان که می‌خواهند از متن قرآن تفسیر جدید دهند نخست باید مشخص و معین کنند که از قرآن چه می‌خواهند؟ و کدام سؤالات را از قرآن می پرسند؟ هدف آنان از پرداختن به تفسیر قرآن چیست؟ سپس نوبت این سؤال می‌رسد که آن هدف را با چه روشی می‌خواهند دنبال کنند. اینجا است که روش این تفسیر جدید مشخص می‌شود.
 

8. به نظر می‌رسد اگر این راه‌ها دنبال شود افق جدیدی از فهم و تفسیر قرآن بر روی مسلمانان گشوده خواهد شد.

 

*خلاصه سخنرانی مجتهد شبستری در دانشکده ادبیات دانشگاه تونس (شهر سوسه)
نوامبر 2011
برگرفته از:وبلاگ قرائت

 

     *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

وقتی مردم قربانی می‌شوند

Posted: 21 Dec 2011 08:55 AM PST

روح‌الله سپندارند
 جرج کرزن در روایت‌های دوران قاجار خود نقل قولی رایج در جامعه را روایت می‌کند که «کک و شتر و شاهزاده همه جا ریخته»


ای ایرانیان! تا کی این مستی خائنانه شما را در خواب خواهد داشت؟ این مستی کافی است. سر‌هایتان را بالا بگیرید. در گذشته دیگران ما را ملتی بزرگ می‌دانستند. اما اکنون به اوضاعی دچار شده‌ایم که همسایگان شمالی و جنوبی ما را دارایی خود تلقی کرده، کشورمان را بین خود تقسیم می‌کنند.

هیچ قشون، سلاح، مالیه مطمئن، دولت درست و حسابی و هیچ قانون تجاری در اختیار نداریم. در این میان روحانیون شما نیز به خطا می‌روند. چرا که در موعظه‌هایشان عمر را کوتاه خوانده و افتخارات دنیوی را پوچ می‌خوانند. این موعظات شما را از جهان دور کرده، به سوی سلطه پذیری، بندگی و جهل می‌برد. هم زمان، شاهان نیز چپاولتان می‌کنند... و در کنار همه این‌ها، اجانب نیز همه پولتان را در اختیار خود گرفته و در عوض شما را با پارچه‌های سبز، آبی و قرمز، شیشه‌های پر زرق و برق و تجملات اغوا می‌کنند. این‌ها دلایل بدبختی¬تان هستند.

                                             موعظه‌ای در تهران ۱۲۸۶/۱۹۰۷(به نقل از کتاب تاریخ ایران مدرن، یرواند آبراهامیان)

مدتی است که شرایط سیاسی در سطح بین المللی به سمتی پیش می‌رود که هر چه بیشتر ایران را در وضعیت فشار سیاسی و اقتصادی قرار دهد. در این میان تحولات اخیر کشورهای خاورمیانه و آفریقایی، دورنمایی از تحرکات مردمی با انگیزه‌های دموکراسی خواهانه، آزادی طلبی و رهایی از سلطه حکومت‌های استبدادی و خودکامه
را ترسیم می‌کند؛ هر چند بی‌آنکه بخواهیم مبتلا به تئوری‌های توطئه شویم، دست‌هایی از سیاست‌های غرب نیز در این دگرگونی‌ها، آشکار و پنهان اهدافی را دنبال می‌کند و با نگاهی عمیق می‌توان ذی نفعان بسیاری را برای این تحولات شمارش کرد. البته در این تحولات ورود نیروهای غربی و تاثیرگذاری در روند تغییرات سیاسی و اجتماعی کشورهای مذکور چندان محسوس نبود؛ جز در مورد لیبی و آن هم پس از بروز فاجعه انسانی سرکوب و کشتار از سوی نیروهای حامی قذافی بود که مشروعیت دخالت ناتو صادر شد.

مسئله قابل تامل، لزوم واکاوی جنبش‌ها و خیزش‌های مردمی و خاستگاه و استراتژی‌های مبارزاتی است که در پیش گرفتند و در مقابل تحلیل و موشکافی ساختار سیاسی حاکم در آن کشور‌ها است. اینکه تحرکات مردمی به صورت جنبش بتواند در برابر سلطه حاکمیت قد علم کند و توان مبارزاتی خود را با سازماندهی برای تحقق اهداف اصلاح طلبانه و یا انقلابی تقویت کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیتر روشت میان جنبش‌های اَبزاری/قدرت مدار و جنبش‌های اِبرازی/هویت مدار تفاوت قائل می‌شود. وی جنبش‌های نوع اول را عمدتا سیاسی و جنبش‌های نوع دوم را عمدتا فرهنگی قلمداد می‌کند. او بر این باور است که جنبش‌های جدید ذخایر گسترده تری دارند که هم فعالیت‌های اَبزاری را در بر می‌گیرند و هم فعالیت‌های اِبرازی را. او آن دسته از فعالیت‌ها را «اَبزاری» می‌خواند که معطوف به دست یازیدن به هدف‌هایی خاص‌اند؛ حال آنکه کنش‌های «اِبرازی» بیانگر خشم، مخالفت، نومیدی و از این نوع قبیل هیجانات‌اند.

ماهیت جنبش‌های اخیر خاورمیانه (اگر بتوان از کلمه جنبش برای همه آنها یاد کرد)، دگردیسی از وضعیت یک جنبش هویت مدار به سمت جنبشی سیاسی بود، هر چند نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای تمام آن‌ها از تونس تا مصر و لیبی و حتی سوریه صادر کرد. اما وجه مشترک آن‌ها تلاش برای رهایی از سلطه استبدادی با چاشنی اهداف آزادی خواهانه و دموکراتیک بود هر چند در این مسیر، چرخش‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کنند که نمونه آن درگیری‌های دوباره در مصر و خشونت بالایی که مشهود است.

بازبینی مسئله لیبی و مشروعیت بخشی به دخالت نظامی غرب علیه نیروهای قذافی و تطبیق آن بر استراتژی‌های مبارزاتی در کشورهای دیگر، بدون شک با ایرادی روش‌شناختی مواجه است و این موضوع زمانی بیشتر هویدا می‌شود که ادعاهای برخی صاحبنظران سیاسی را در مورد لزوم حمله نظامی به ایران برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تحلیل کنیم.

ضمن آنکه تجربه عراق و دخالت نظامی غرب برای سرنگونی رژیم صدام نیز، همواره دست آویزی دوگانه برای حامیان و مخالفان جنگ بوده است. اتفاقی که در عراق افتاد در سطحی‌ترین نگاه، سرنگونی دیکتاتوری به نام صدام حسین عبدالمجید تکریتی با حمله نظامی غرب در سال ۲۰۰۳ بود. کافی است تصاویر شادی مردم عراق را از این رویداد به یاد آوریم تا بی‌هیچ تحلیلی دخالت نظامی رهایی بخش غرب را با همه رنج‌های بعد از حمله، مشروعیت بخشیم. به صورت پیشینی، حمله به عراق پس از سال‌ها تحریم و فشار اقتصادی بین المللی بر این کشور از سوی غرب و تضعیف تمام بنیان‌های نظامی و سیاسی و اقتصادی دولت صدام امکان پذیر شد. در این میان نهادهای مدنی نیز در این کشور در طول سالهای انزوای بین المللی نه تنها امکان رشد نیافتند که فشارهای مضاعف اقتصادی امکان تحقق هر گونه فعالیت و سازماندهی مخالفین را در سطح جنبش‌های سیاسی و هویتی سلب کرد و این مسئله‌ای است که بخشی از نابسامانی‌های اجتماعی فعلی در این کشور نیز ریشه در آن دارد.
حال بازگردیم به گزاره ابتدایی و فشار‌ها و تحریم‌های جدید از سوی جامعه بین المللی نسبت به ایران که اهرمی برای جلوگیری از حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای عنوان می‌شود و پس از آن مطرح کردن مشروعیت دخالت نظامی از سوی برخی نیروهای سیاسی خارج از کشور که به عنوان راه حلی برای مقابله با سرکوبهای دولت ایران، تحلیل‌های هزینه– فایده را اساس استدلال‌های خود قرار داده‌اند.

در مقوله جنگ‌های بشردوستانه، باید از ذی نفعان بالقوه یاد کرد. گاهی کنارگودنشستگان خود به ذی نفعان بالقوه یک حرکت سیاسی و یا نظامی بدل می‌شوند. هزینه‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی و یا هر گونه مداخله نظامی با هر عنوانی، در اصلیترین وجه خود، مردم را هدف قرار می‌دهد. فقدان ساز و کارهای اصلاح طلبی، زمانی که چاشنی وضعیت نابسامان اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد و نگرانی‌های معیشتی به عمومی‌ترین دغدغه جامعه بدل شود، از تمام جنبش اِبرازی و هویتی، فقط سویه‌های ناامیدی اجتماعی را در بطن جامعه می‌پروراند و امکان هرگونه تحرک را سلب می‌کند. در چنین وضعیتی زندگی برای افراد جامعه فاقد معنا می‌شود و به دنبال آن جامعه هر چه بیشتر مستعد پذیرش هر گونه نسخه‌ای حتی به قیمت مرگ عده‌ای از افرادش خواهد شد و به زعم نوربرت الیاس، فهم این واقعیت چندان دشوار نیست که هرگاه کسی معتقد باشد که همچون موجودی بی‌معنا زندگی می‌کند، لاجرم همچون موجودی بی‌معنا خواهد مرد.
امکان‌های دست یابی جنبش‌های اجتماعی به سپهر همگانی، ضرورتی است که فقدان آن پیوندهای منطقی و عقلانی هر گونه اصلاح و تغییر را مسدود می‌کند و در ‌‌نهایت نوعی انسداد اجتماعی و سیاسی را رقم می‌زند که این شرایط مستعد‌ترین فضا، برای ذی نفعان تحریم‌ها و مداخله نظامی جهت بهره برداری‌های کوتاه مدت و دراز مدت خواهد بود.

جرج کرزن در روایت‌های دوران قاجار خود نقل قولی رایج در جامعه را روایت می‌کند که «کک و شتر و شاهزاده همه جا ریخته»؛ می‌توان وضعیت کشور را از این عبارت رایج در میان مردم تشریح کرد و به دنبال آن مداخلات نظامی روس و انگلیس، قراردادهای گلستان و ترکمنچای، معاهده پاریس و... را محصولی دانست از منافع و زیاده خواهی‌های قدرت‌های خارجی، و ضعف و فساد و استبداد دستگاه حاکمیت داخلی.

تجربه تاریخی ایران، شاید بتواند در این شرایط راهگشای بسیاری از استراتژی‌های مقابله با قربانی شدن مردم باشد. ساختارهای فرصت سیاسیِ بسته، امکان بروز شرایط اِعمال تحریم‌های بیشتر از سوی غرب و گسترش ایده دخالت بشردوستانه را تشدید می‌کند و بیش از پیش آب در آسیاب ذی نفعان می‌ریزد. این ذی نفعان نه فقط در خارج از ساختار سیاسی موجود که حتی در داخل آن، مطالبات و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

حال باید دید آیا ایستادن در چنین شرایطی به نمایشی ابزورد می‌ماند؟

 

 

     *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

امروز گرم کردن تنور انتخابات، کمک به استبداد و در تقابل با دمکراسی است

Posted: 21 Dec 2011 06:35 AM PST

بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی
 جـــرس: در ادامۀ واکنش های اعتراضیِ زندانیان سیاسی به وضعیت حاکم بر کشور، ۳۹ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان های مختلف کشور، با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کردند که "بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است."


به گزارش کلمه، این ۳۹ زندانی سیاسی که از طیف های مختلف سیاسی و عقیدتی بوده و به صورت همگام بیانیه روز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۰ خود را منتشر کرده اند، متذکر این نکته شده اند که "امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است."


این زندانیان سیاسی عقیدتی تاکید کرده اند که "با شرایط موجود، در هیچ کجای دنیا چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود."


متن کامل بیانیه جدید ۳۹ زندانی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
روند برگزاری انتخابات مجلس نهم در روزهای آینده وارد مرحله ثبت نام نامزدها می شود و از این رو لازم است شرایطی که بناست انتخابات در آن برگزار شود مورد ارزیابی قرار گیرد. اکنون به وضوح جامعه ما شاهد انسداد کامل سیاسی است و فضای سنگین امنیتی و نظامی بر آن حاکم است.


رهبران جنبش اعتراضی آقایان موسوی و کروبی در زندان خانگی تحت شدیدترین فشارها هستند. بسیاری از چهره های سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی، دانشگاهی، فرهنگی و حقوقدان در زندان به سر می برند و کمترین نشانه ای از آزادی بیان، فعالیت آزادانه مطبوعات، احزاب و سایر نهادهای مدنی وجود ندارد.


انتخابات قانونی، سالم و آزاد مظهر مردم سالاری است و ملت ایران، فعالان و هوادارن اصلاحات و جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ بزرگترین جنبش اعتراضی مسالمت آمیز پس از انتخابات را در دفاع از انتخابات قانونی، سالم و آزاد در اعتراض به حاکمیت کودتا و تغییر نتیجه انتخابات به راه انداختند و خواهان بازگشت حق انتخاب” آزاد ” به ملت ایران شدند ،مطالبه ای که تا تحقق آن در جامعه زنده خواهد ماند.


متاسفانه نه تنها در جهت تحقق این خواسته به حق ملت ایران تاکنون گامی برداشته نشده بلکه تمامی دلایل شکل گیری جنبش اعتراضی به قوت خود باقی است و مسوولان بر عملکردهای خلاف و غیر قانونی خود پای می فشارند و این بار پروای کمتری نسبت به آشکار شدن وجوه ساختگی و فرمایشی انتخابات دارند.


امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است . چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود .متاسفانه مسوولان امروز کشور در حالی خود را برای برگزاری این انتخابات آماده کرده اند که به خوبی واقفند با توجه به تهدیدات روز افزون خارجی ، برگزاری چنین انتخاباتی، بزرگترین لطمه را به امنیت ملی کشور و باقیمانده مشروعیت حاکمیت می زند.


به طور طبیعی نزد فعالان و هوادارن جریان اصلاحات و جنبش سبز به عنوان حرکت و جنبشی مسالمت آمیز، ساز و کار انتخابات، یکی از بهترین شیوه هایی است که در صورت بهره مندی از استانداردهای یک انتخابات آزاد و منصفانه، مطالبات سیاسی و اجتماعی مردم را محقق می سازد ولی شرایط غیر آزاد و ناعادلانه تحمیل شده بر این انتخابات، تردیدی باقی نمی گذارد که نامزد شدن در آن تنها و تنها، مشروعیت دادن به انتخاباتی رسوا و نمایشی و کمک به تقویت و تحکیم پایه های استبداد و خودکامگی و پشت کردن به آرمان های دمکراتیک و ضد استبدادی انقلاب اسلامی و نادیده انگاشتن فداکاری های بی دریغ مردم در راه آزادی و کرامت انسانی در جنبش اجتماعی پدید آمده از بطن انتخابات سال ۸۸ است.


بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم که: امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با آرمان محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نیز در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است.


۱- بهمن احمدی امویی
۲- حسن اسدی زید آبادی
۳- جواد امام
۴- محسن امین زاده
۵- مسعود باستانی
۶- عماد بهاور
۷- سید علیرضا بهشتی شیرازی
۸- سیدمصطفی تاجزاده
۹- سعید جلالی فر
۱۰- علی جمالی
۱۱- امیر خرم
۱۲- بابک داشاب
۱۳- محمد داوری
۱۴- مجید دری
۱۵- امیر خسرو دلیر ثانی
۱۶- علیرضا رجایی
۱۷- حسین زرینی
۱۸- عیسی سحر خیز
۱۹- داوود سلیمانی
۲۰- محمد سیف زاده
۲۱- قاسم شعله سعدی
۲۲- کیوان صمیمی
۲۳- فریدون صیدی راد
۲۴- جلیل طاهری
۲۵- محمد فرید طاهری قزوینی
۲۶- فیض الله عرب سرخی
۲۷- سیامک قادری
۲۸- ابوالفضل قدیانی
۲۹- فرشاد قربان پور
۳۰- سعید متین پور
۳۱- محسن محققی
۳۲- مهدی محمودیان
۳۳- محمد رضا معتمد نیا
۳۴- علی ملیحی
۳۵- عبدالله مومنی
۳۶- محسن میردامادی
۳۷- بهزاد نبوی
۳۸- ضیا نبوی
۳۹- ابوالفضل عابدینی


گفتنی است، طی هفته های اخیر نیز، ۳۶ زندانی سیاسی بیانیه مهمی پیرامون انتخابات صادر کرده بودند که با فشار شدید بازجویان مواجه گردیده و برخی رسانه های حکومتی و وابسته به محافل امنیتی، سعی در خبرسازی دروغ مبنی بر "عدم امضای برخی زندانیان" داشته اند، اما این عملیات تخریبی، با هوشیاری و قاطعیت زندانیان سیاسی روبرو شده و تمامی این مدعیات را تکذیب کرده اند.


انتقال زخمی های سوری به پادگان ها جهت اختفا از دید ناظران اتحادیه عرب

Posted: 21 Dec 2011 06:23 AM PST

 جـــرس: درحالیکه حکومت سوریه وعدۀ پذیرش ناظران بین المللی را داده و سعی در رفع تحریم های بین المللی داشت، منابع بین المللی از کشتار مجدد معترضان توسط قوای حکومتی خبر داده و گزارش داده اند که "نیروهای دولتی، در حال انتقال زخمی‌های رخدادهای اخیر به پادگان‌های نظامی هستند تا ناظران اتحادیه عرب از حقیقت آن چه که در سوریه روی می‌دهد، آگاه نشوند."


همزمان گزارش هایی نیز از تعداد بالغ بر دهها نفر در جریان سرکوب های سه شنبه و چهارشنبه مخابره شده است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه و کمیته های همکاری محلی، از کشته شدن دهها معترض خبر داده اند و در همین حال ویدئویی از یک پسر جوان که ظاهرا جسدش در اثر گلوله توپ در حمص دو نیم شده منتشر شده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، یک روز پس از کشته شدن دست‌کم ۱۲۵ غیر نظامی در سوریه که اکثر آن‌ها از استان اِدلِب بودند به دست نیروهای امنیتی، شورای ملی معترضان این کشور خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد "برای متوقف کردن کشتارهای صورت گرفته توسط نظام سوریه" شد.


در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه گفت که "نیروهای دولتی، در حال انتقال زخمی‌های رخدادهای اخیر به پادگان‌های نظامی است تا ناظران اتحادیه عرب از حقیقت آن چه که در سوریه روی می‌دهد، آگاه نشوند."


دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۱۱ غیر نظامی در شهرک کفر عُوَید در استان شمالی ادلب، به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از این سازمان حقوقی سوری که مقر آن در لندن است گزارش داد کشتار هنگامی روی داد که شماری از فعالان و شهروندان تحت پیگرد پس از یورش نیروهای امنیتی، به سمت مزارع فرار کردند اما نیروهای امنیتی به سمت آنها تیراندازی کردند که این حادثه به کشته شدن دست‌کم ۱۱۱ نفر انجامید.


دیدبان حقوق بشر سوریه گفته‌است تا کنون نام ۵۲ نفر از کشته‌شدگان را به دست آورده‌است. چهارده نفر دیگر از غیر نظامیان سوریه در مناطق مختلف این کشور کشته شدند.


شورای ملی معترضان سوریه خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی کشتارها در ادلب و حمص و دیگر مناطق و محکومیت نظام سوریه شد. این شورا در بیانیه‌ای که چهارشنبه صادر کرد همچنین خواستار آن شد که مناطق شاهد بحران در سوریه مناطقی امن و تحت‌الحمایه جامعه جهانی اعلام شوند تا نظام حاکم ناچار شود نیروهای خود را از آن خارج کند.


مجازات سنگین دولتی برای قاچاق سلاح
از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهور سوریه، بخشنامه‌ای صادر کرد که طی آن مجازات قاچاقچیان اسلحه تشدید می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، برپایه قانون جدید، هرکس که به قصد تجارت یا اقدام به اعمال تروریستی، اسلحه قاچاق کند، به دست‌کم ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم خواهد شد و این حکم می‌تواند تا حبس ابد نیز شدت یابد. همچنین کسانی که اقدام به توزیع مقادیر زیادی اسلحه «با هدف انجام اعمال تروریستی» کنند، به اعدام محکوم خواهند شد.


این بخشنامه پس از آن صادر شده‌است که گزارش‌های رسانه‌ای از افزایش قاچاق اسلحه به سوریه حکایت دارد.


با ادامه سرکوب اعتراض‌های سوریه که ماه دهم خود را پشت سر می‌گذارد، شمار جداشدگان از ارتش این کشور در حال افزایش است. جداشدگان گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند که وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز اعلام کرده‌است. این گروه در هفته‌های اخیر اقدام به درگیری با نیروهای دولتی و انجام عملیات علیه مراکز حکومتی می‌کند.


از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه که علیه حکومت بشار است رئیس جمهور این کشور صورت می‌گیرد، نظام حاکم اعلام کرد که با "گروه‌های مسلح تروریست" روبه‌رو است. این روایت اما از سوی معترضان رد شد و آن را بهانه‌ای برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دانستند.


بنا بر آخرین گزارش سازمان ملل متحد، در جریان ناآرامی‌های اخیر سوریه، تاکنون دست‌کم ۵ هزار غیر نظامی سوری به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.


آمریکا: طرح اتحادیه عرب بهترین فرصت است
تمام این تحولات در حالی روی می‌دهد که نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد نخستین گروه از ناظران این اتحادیه برپایه پرتکلی که دولت سوریه آن را پذیرفته، پنج‌شنبه به این کشور اعزام خواهند شد. این ناظران قرار است ضمن حقیقت‌یابی از آن چه در سوریه روی می‌دهد، بر حسن اجرای طرح اتحادیه عرب که پیشتر دمشق با آن موافقت کرده بود، نظارت کنند.


برپایه طرح اتحادیه عرب، دولت سوریه متعهد شده‌است که به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه مناطق پایان دهد و همه دستگیرشدگان رویدادهای اخیر را آزاد کند. در مقابل اتحادیه عرب میزبان دیدارهای گفت‌وگو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می‌شود.


دولت سوریه که تاکنون به جای پاسخگویی به این پرتکل، ابهام‌ها و شروطی را مطرح می‌کرد، دوشنبه آن را امضا کرد. ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در نشستی خبری گفت که بسیاری از اصلاحات مورد نظر دولت کشورش، اعمال شده‌است.


دیدبان حقوق بشر سوریه سه‌شنبه گفت که نیروهای دولتی، در حال تخلیه بازداشتگاه و بیمارستان‌ها و انتقال دستگیرشدگان و زخمی‌های رخدادهای اخیر به پادگان‌های نظامی است تا ناظران از حقیقت آن چه که در سوریه روی می‌دهد، آگاه نشوند.

نمایندگان مجلس در اعتراض به “اظهارات تکراری دولتی ها” صحن پارلمان را ترک کردند

Posted: 21 Dec 2011 06:03 AM PST

جـــرس: در حالیکه بامداد امروز چهارشنبه، ۳۰ آذر ماه، اعلام شده بود که در پی تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی و همچنین نوسانات شدید بازار ارز و طلای کشور، نمایندگان مجلس جلسه ای غیرعلنی برگزار کرده اند، گزارش منابع خبری حاکیست که "کلی بودن" اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبۀ مجلس، سبب شد تا برخی نمایندگان به اعتراض این جلسه را ترک کنند.


به گزارش خبرآنلاین، محمود بهمنی و شمس الدین حسینی به مجلس دعوت شده بودند تا درباره نتایج حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، آثار ناشی از تحریمهای اخیر و نابسامانی بازار طلا و ارز سخن بگویند. اما نمایندگان مجلس سخنان آنها را کلی و غیرواقعی ارزیابی کردند.


شکور اکبرنژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که از منتقدان دولت است، از اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان سخن گفت و افزود: خود من یکی از نمایندگان معترض بودم که در اعتراض به این روند از جلسه خارج شدم. برخی دیگر نمایندگان نیز چنین کردند.


بر اساس این گزارش، اگرچه این نماینده حاضر نشد به دلیل غیرعلنی بودن جلسه از جزئیات آن چیزی بگوید، اما همزمان مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری مهر گفت: پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد بطوریکه تاکید کردند چنین صحبت هایی در روزنامه ها هم هست. نمایندگان معتقدند بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و با نمایندگان در میان بگذارند.


گفتنی است، در پی سوء مدیریت دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها، نرخ کالاها و خدمات کشور، بعلاوه حامل های انرژی، همچنان در حال افزایش بوده، و این درحالیست که رئیس دولت و معاون اول وی، به همراه سخنگوی اقتصادی دولت (وزیر اقتصاد) همچنان مدعی "بهبود وضعیت معیشتی مردم و اوضاع اقتصادی کشور" هستند.


همزمان، وعده های عملی نشدۀ رئیس کل بانک مرکزی (منصوب رئیس دولت بر راس امور ارزی- بانکی کشور)، مبنی بر سقوط قریب الوقوع نرخ ارز، که برعکس، بازار شاهد افزایش ساعتیِ نرخ ارزهای معتبر (کاهش ارزش ریال) بوده، بخشی از سوء مدیریت دولتی ها در امر اقتصاد کشور و نگرانی نمایندگان از تبعات آنرا نشان می دهد.


امروز، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی مدیریت بخش پایانی جلسه علنی را برعهده داشت، گفته بود: امیدواریم که مسئولان دولتی دعوت شده به این جلسه، پاسخ ابهامات و سوالات نمایندگان را بدهند.


شورای نظامی مصراز معترضین عذرخواهی کرد

Posted: 21 Dec 2011 05:42 AM PST

پیرامون خشونت ماموران امنیتی
 جـــرس: در واکنش به سرکوب گسترده و خشونت بار معترضان مصری و تداوم کشتار انقلابیون توسط نیروهای امنیتی آن کشور، نظامیان مصری خواستار توقف سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی کشور شده اند.


همزمان، شورای نظامی حاکم بر مصر، پس از انتقادهای شدید جهانی در این رابطه، از خشونت نیروهای امنیتی عذرخواهی و اعلام کرد، کسانی که در خشونت‌های اخیر دخالت داشته‌اند، محاکمه خواهند شد.


به گزارش بی بی سی، در پی انتشار تصاویر و ویدئوهای دال بر خشونت های عریانِ نیروهای امنیتی مصر با گروهی از معترضین که خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان پس از یک سال سقوط رژیم پیشین بودند، شورای حاکم بر این کشور گفته است که برخورد خشونت آمیز با شرکت کنندگان در تجمع های اعتراضی باید متوقف شود.


این گزارش می افزاید نحوه برخورد نیروهای امنیتی مصر با یک بانوی معترض، که باعث برانگیختن خشم منطقه ای – جهانی شده، انتقاد به نیروهای امنیتی و حامیان حکومت سابق را شدت بخشیده است.


بر اساس آخرین گزارش ها، روز سه شنبه (بیستم دسامبر) نیز، نیروهای امنیتی مصر برای پنجمین روز متوالی با استفاده از گاز اشک آور در صدد متفرق کردن صدها تن از کسانی برآمدند که در میدان التحریر قاهره، پایتخت آن کشور، دست به تظاهرات اعتراضی زده بودند.


عذرخواهی نظامیان
روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱، در پی افزایش موج انتقادات جهانی نسبت به خشونت های حاکم در مصر، شورای نظامی حاکم بر مصر پس از انتقادهای شدید جهانی در این رابطه، از خشونت نیروهای امنیتی عذرخواهی و اعلام کرد، کسانی که در خشونت‌های اخیر دخالت داشته‌اند، محاکمه خواهند شد.


ژنرال عادل اماره، یکی از اعضای شورای نظامی حاکم گفته است تحقیقاتی پیرامون رفتار نیروهای امنیتی با این زن مصری به جریان افتاده است.


خبرگزاری آلمان گزارش داده است که هزاران شهروند مصری در قاهره در اعتراض به خشونت علیه زنان در این کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان تصویر زن تظاهرکننده‌ای را در دست داشتند که در ناآرامی‌های اخیر در قاهره در خیابان توسط نیروهای امنیتی نیمه‌عریان شده و کتک می‌خورد.


طی روزهای اخیر، خانم «غاده کمال عبدالخالق» فعال مصری که چند روز پیش حمله خشونت بار و توهین نیروهای ارتش مصر به او در نزدیکی میدان التحریر قاهره، به یکی از جنجالی‌ترین و مهمترین اخبار جهان عرب تبدیل شده، تاکید کرده بود که راهپیمایی آنان مسالمت آمیز بوده و از ارتش شکایت خواهد کرد.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که از زمان شروع مجدد درگیری ها در روز جمعه ( ۱۷ دسامبر) و پس از دومین دور انتخابات پارلمانی مصر، دست کم ۱۳ نفر در برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان کشته شده اند.


هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه آمریکا حوادث چند روز اخیر مصر را "تکان دهنده" توصیف کرده است.


به گزارش بنگاه خبری بی بی سی، روز چهارشنبه سخنان یکی از مشاوران شورای نظامی حاکم بر مصر واکنش خشم آلود بسیاری از مردم مصر را در پی آورده است.

این مقام مصری گفته بود که بعضی از معترضان مستحق آنند که در "کوره های آتش سوزی هیتلر" انداخته شوند.



دبیر کل فراکسیون اقلیت: روحانیت باید نهادی فراجناحی و اجتماعی باقی بماند

Posted: 21 Dec 2011 05:25 AM PST

جـــرس: دبیر کل فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه "رسالت روحانیت به عنوان نمادی از دینمداری، تقوی، ظلم ستیزی و مردمداری رسالتی سنگین است"، خاطرنشان کرد "مردم انتظار دارند روحانیت نماد فراجناحی و اجتماعی باقی بماند."


بنا به گزارش های رسیده به جرس، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در اولین جلسه هیات امنای حوزه علمیه اردکان تاکید کرد: "انتظار از حوزه های علمیه، تربیت طلابی بهره مند از علم و اخلاق و فضیلت های انسانی و درد آشنای مردم است."


وی در این جلسه با بیان اینکه روحانیت نهادیست که در تاریخ تشیع ریشه دارد، رسالت روحانیت به عنوان نمادی از دینمداری،تقوی ، ظلم ستیزی و مردمداری را رسالتی سنگین توصیف کرد که مردم انتظار دارند به شایسته ترین نحو ادا گردد و روحانیت نماد فراجناحی و اجتماعی باقی بماند.


تابش، تربیت طلبه هایی در حوزه را که از علم و اخلاق و فضیلت های انسانی بهره مند و دردآشنای مردم باشند را مورد انتظار دانست و گفت: حوزه علمیه اردکان باید به سمتی حرکت کند تا شاهد تربیت علمایی نظیر ایت ا.. فاضل، آیت ا.. محقق داماد، ایت ا.. بهجتی و آیت ا.. خاتمی باشیم که از همین خطه برخاسته و در اخلاص و تقوی وعلم و مردم مداری زبانزد خاص و عام بودند.


وی درخصوص مباحث مطرح شده برای توسعه حوزه علمیه، پیشنهاد ایجاد کارگروهی متشکل از اساتید و صاحبان فن برای تدوین راهبردهای اساسی و تعریف توسعه در دوبخش کیفی و کمی را مطرح نمود تا بر اساس مطالعات انجام شده و داشتن مسیر مشخص و اولویت بندی نیازهای موجود، برنامه ریزی اجرایی صورت پذیرد.وی بر اعمال مساعدت در این زمینه اعلام آمادگی کرد.


بر اساس این گزارش، امام جمعه اردکان نیز با بیان اینکه حمایت فکری و معنوی مسئولان نیز می تواند پشتوانه و دلگرمی برای اساتید حوزه باشد به تشریح نیازها و برنامه های مورد نیاز جهت توسعه حوزه علمیه اردکان پرداخت.


مدیر حوزه علمیه اردکان نیز گفت: در حال حاضر 150 طلبه در 10 پایه در حوزه علمیه امام صادق مشغول به تحصیل هستند که انتظار می رود با اعتبار و سابقه بسیار خوبی که این حوزه در تربیت علمای بزرگ دارد،آینده درخشان تری را متصور شد.

میرزا زاده با تاکید بر نیاز شهرستان به تربیت طلبه گفت: در سالهای اخیر افت طلبه بومی را داشته ایم که باید این مسئله به نوعی بررسی شود.اما حوزه علمیه اردکان در زمره حوزه های موفق استان قرار دارد و همت همه اساتید و کادر حوزه در جهت بهتر شدن روزبه روز آن است.

 

 


کسری ۶۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها

Posted: 21 Dec 2011 04:53 AM PST

یک مقام ارشد پزشکی – بهداشتی کشور خبر داد
 جـــرس: درحالیکه مقامات دولتی همچنان مدعی "بهبود وضعیت اقتصادی کشور در جریان اجرای یک سال اخیر طرح هدفمندی یارانه ها" (حذف سوبسیدها) هستند، یک مقام بهداشتی- پزشکی ارشد کشور، از کسری ۶۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها خبر می دهد.


به گزارش فارس، معاون درمان وزارت بهداشت روز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه اعلام کرد: بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بعد از هدفمندی یارانه با کسری شدید ۶۰۰ میلیارد تومانی جبران نشده مواجه‌اند برخی مراکز حتی توان پرداخت قبوض را ندارند و به قطع برق، آب و گاز تهدید می‌شوند، کیفیت خدمات بیمارستانی نیز افت کرده است.


حسن امامی رضوی ادامه داد:‌ مسئولان بیمارستان‌ها با توجه به افزایش هزینه‌های بیمارستانی از راه‌های مختلف و خرید وسایل کنترلی و کم‌مصرف برای مدیریت مصرف انرژی و کاهش مصرف آن تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آمار و رقم دقیق میزان این صرفه‌جویی آنها اوایل سال آینده گزارش می‌شود، سمینارهای مختلفی هم برای کاهش مصرف انرژی در بیمارستان‌ها برگزار شده است.


معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بودجه مراکز وزارت بهداشت از این پس به صورت کاملاً عملیاتی تدوین می‌شود و ریز همه هزینه‌ها و کاهش یا افزایش آنها کاملاً مشخص است.


امامی رضوی ادامه داد:‌ اما مسئله مهم این است که بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها در کشور پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که امسال تعرفه خدمات پزشکی به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش یابد تا بار افزایش هزینه‌ها برای بیمارستانها و مراکز درمانی جبران شود اما به هر حال دولت موافقت نکرد و به افزایش ۹ درصدی تعرفه‌ها رأی داد.


وی گفت: اما دولت قول داد ما به التفاوت این تعرفه‌ها را که برای امسال در بخش دولتی ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شد جبران کند اما متأسفانه این کسری جبران نشد و اولین اثر آن تأخیر در پرداخت کارانه به پرسنل و تأخیر بیشتر در پرداخت هزنیه خرید دارو از شرکت‌های دارویی است و بعد از آن افت کیفیت خدمات بیمارستانی است که نارضایی بیشتر بیماران و مردم را سبب می‌شود.


امامی رضوی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی با توجه به بدهی‌های تأمین نشده سال‌های ۸۸ و ۸۹ با ۲۸۰ میلیارد تومان کسری وارد سال ۹۰ شدند و امسال هم ۳۵۰ میلیارد تومان به این کسری اضافه شده است که حتماً باید تا آخر سال جبران شود در غیر این صورت تجمیع این کسری و بدهی بیمارستانها مشکلات بسیار زیادی را برای حوزه درمان کشور به وجود می‌آورد.


وی گفت:‌ بسیاری از بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند از کیفیت خدمات بزنند و برخی خدمات رفاهی و جانبی مانند غذا را حذف کنند یا کاهش دهند، برخی بیمارستان‌های حتی توان پرداخت قبوض آب و برق و گاز را ندارند و به قطع آب، برق یا گاز تهدید می‌شوند.


این مقام بهداشتی – پزشکی افزود: ما این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

می‌خواهند افتخار تعطیلی خانه سینما را به نام خود ثبت کنند

Posted: 21 Dec 2011 04:35 AM PST

واکنش کانون کارگردانان به شکایت معاونت سینمایی

جـــرس: در واکنش به اقدام وزارت ارشاد در شکایت از تشکل مستقل و غیر حکومتی «خانه سینمای ایران»، کانون کارگردانان سینمای ایران بیانیه‌ای منتشر کرده و آورده است: "گویی معاونت وزارت ارشاد مُصِر است که افتخار تعطیلی این نهاد صنفی را به نام خود در تاریخ سینمای ایران به ثبت رساند."


گفتنی است، در پی احضاریه رسیده به خانه سینما مبنی بر شکایت وزارت ارشاد از آن تشکل مستقل، دادگاهی در ۲۱دی ماه در محکمه قضایی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، متن این بیانیه که به امضای شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما رسیده به شرح زیر است:


"در پی درخواست رسمی دبیر محترم جشنواره بین المللی فیلم فجر از صنوف سینمایی بابت همکاری با این جشنواره و ارزیابی مثبت از این دعوت و این امید که گویی معاونت سینمایی با انتخاب ایشان، درصدد اصلاح رفتار گذشته خود نسبت به صنوف سینمایی است، امیدوارانه به استقبال ایشان رفتیم، اما متاسفانه این امید چندان نپایید.


اقدامات همزمان قضایی و صدور احضاریه دادگاه در خصوص شکایت معاونت سینمایی از خانه سینما بر مبنای غیرقانونی بودن خانه و درخواست معاونت از قوه قضائیه برای تعطیلی موقت فعالیت‌های خانه سینما تا رسیدگی به شکایت مذبور، نشان از اصرار و پافشاری این معاونت بر رفتار مبتنی بر عدم تعامل خود دارد. گویی معاونت محترم مصر است که افتخار تعطیلی این نهاد صنفی را به نام خود در تاریخ سینمای ایران به ثبت رساند.


کانون کارگردانان سینمای ایران این حرکت متناقض را صرفا در راستای ادامه سوء تفاهمات گذشته و پراکندن بذر تفرقه در سینمای ایران می‌داند و بر این باور است که در این شرایط صحبت از همکاری صنوف سینمایی با معاونت سینمایی و به تبع آن جشنواره فیلم فجر، تصوری خوش خیالانه است.


کانون کارگردانان سینمای ایران، برای هرگونه همکاری موثر، تا رفع این تناقض آشکار و بدیهی از سوی مسئولان محترم امور سینمایی، منتظر می‌ماند."


گفتنی است، در پی شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما دادگاهی در ۲۱دی ماه در محکمه قضایی برگزار خواهد شد.


فیلترینگ سایت خبرآنلاین، به دلیل شاکی خصوصی و به دستور دادسرا بوده است

Posted: 21 Dec 2011 04:13 AM PST

جـــرس: در پی فیلتر شدن سایت «خبر آنلاین» و خروج آن از دسترس کاربران داخل کشور، دبیر «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای» درباره فیلتر شدن این سامانه خبری گفت: "این سایت بنا به شکایت خصوصی و به دستور شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه فیلتر شده است. "


به گزارش عصر ایران، عبدالصمد خرم آبادی در خصوص فیلترینگ و انسداد دسترسی به سایت خبرآنلاین افزود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای هیچ دستور و تصمیمی درباره فیلتر‌شدن سایت خبر‌آنلاین اتخاذ نکرده است.


همزمان، نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت برمطبوعات نیز، فیلترینگ خبرآنلاین از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ‌ سایت‌ها را رد کرد.


تارنمای قانون اعلام کرده است که ناصر سراج معاون امنیتی دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که آیا نماینده قوه‌قضاییه در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌ها هستید، گفت: خیر، این کمیته زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت و طبق قانون رییس کارگروه شخص دادستان کل کشور است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلتر این سایت از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌ها صورت گرفته شده است، اظهار کرد: این موضوع را از کمیته مزبور پیگیری کردم اما در پاسخ اعلام کردند که فیلتر سایت خبرآنلاین از طریق این کمیته نبوده است.


نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات از مرجعی که اقدام به فیلتر این سایت خبری کرده است، اظهار‌ بی‌اطلاعی کرد.