جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


راهی برای درمان یک بیماری سیاسی-اجتماعی

Posted: 12 Dec 2011 10:05 AM PST

طاها پارسا
تحلیلی بر سخنرانی آیت الله خامنه ای در دیدار با ستاد بزرگداشت نهم دی؛ باز هم کشور به یک تجمع مردمی نیازدارد 


سایت رسمی آیت الله خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران بخشی از سخنان ایشان در میان اعضاء ستاد بزرگداشت مراسمِ 9 دی را این گونه گزارش کرده است :


"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری وقایع تلخ فتنه 88 افزودند: این فتنه، صرفا منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابانها نبود، بلکه ناشی از «یک بیماری» بود که با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود، و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت، که چنین هم شد. "


اگرچه از متن این گزارش نمی شود به درستی تشخیص داد، «بیماری» مورد نظر سخنران چیست و «بیمار» دقیقاً چه شخص یا نهادی است، اما می شود فهمید که «نشانه های بیماری» تجمعاتی بودند که پس از انتخابات سال 88 در اعتراض به استقرارِ دولت دهم شکل گرفتند. یعنی تجمعات میلیونی تهران در سال 88 ، نشانه های التهاب و تبِ جامعه بودند.

همچنین، از متن این گزارش و این سخنان نمی شود فهمید «کدام بیماری» این چنین جامعه را ملتهب و «بیمار» را متشنج کرده و به خیابان کشانده است؟


اما در این خصوص، سخنرانی مشهورِ یکسال قبلِ آیت الله خامنه ای در اجتماع مردم قم، می تواند راهگشا باشد. ایشان در آن سخنرانی با تعبیری مشابه از « واکسینه شدن» کشور در برابر «میکروب» های سیاسی و اجتماعی سخن به میان آوردند. یعنی ایشان نیز وجود «یک عفونت» در میان جامعه را تائید کردند.


خوشبختانه، این تعبیر و تشخیص آیت الله خامنه ای از وقایع سال 88، از منظر جامعه شناسی نیز قابل تائید است.

جامعه شناسان نیز« جنبش های اجتماعی» را «علائم حیاتی» جامعه می دانند و بر این باورند زمانی که ارزش های یک جامعه با بحران مواجهه می شوند و یا هنجارهای جامعه، کارکردِ مؤثر خود را از دست می دهند و نهادهای موجود توان تامین خواسته های جامعه را نداشته باشند ، «جنبش های اجتماعی» به سان نشانه های یک بیماری ظهور می کنند.

به عبارتی دیگر، از هر دو منظر، جنبش های اجتماعی نه تنها ناشی از «دشمنی های سازمان یافته و توطئه های احتمالی»  نیستند، بلکه نشانه های وجود یک بیماری سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی در میان جامعه و کشور اند.

اما آنچه نقطه ی افتراق دیدگاه آقای خامنه ای و متخصصان علوم اجتماعی است، نحوه ی مواجهه با این عارضه و به عبارتی «درمانِ بیماری» است.

رهبری جمهوری اسلامی، در همین عبارت اذعان داشته اند که به «اقدامات سیاسی، امنیتی و سرانجام حضور عظیم مردمی» برای درمان آن متوسل شده اند تا به زعم خویش بیمار را درمان کرده و علائم حیاتی او را به وضعیت های طبیعی برگردانند.

اما جامعه شناسان بر این باورند که تسکین و مهارِ نشانه های بیماری، الزاماً به به معنای خوب شدنِ بیمار نیست. یعنی «ناتوانی در کارکرد ارزش های حاکم»، با اقدامات سیاسی و امنیتی و مهندسی تجمعات مردمی درمان نمی شود. بلکه مادامی که ریشه ی بحران موجود باشد و تناقض میان ارزش ها و هنجارها «اصلاح» نشده باشد، نشانه های بیماری در اولین فرصت، یعنی در گلوگاه های سیاسی- اجتماعی، دوباره ظاهر خواهدشد.

به هر حال؛ به نظر می رسد دیدار آیت الله خامنه ای با اعضاء ستاد 9 دی، مقدماتی برای بزرگداشت آن و برگزاری مراسم و تجمعات رسمی در سالروز آن باشد تا در وضعیتِ فعلی که باز هم نظام و کشور! به «حضور عظیم مردمی!» نیازمند شده است، با یک سنگ بشود، چند نشان زد. یعنی هم پوششی برای بحران های خارجی اخیر ساخته شود، هم منازعات و رقابت ها و بد اخلاقی میان قوا را تحت تاثیر قرار داد و هم بر کارکرد روش های امنیتی و سیاسی و سازماندهی تجمعات مردمی در مهار جنبش های اجتماعی تاکید کرد.

اما این تنها نیمی از آزمون است. آزمونِ تمام آن است که 25 بهمن 90، در سالگرد حصر رهبران جنبش سبز، به آنان نیز اجازه داده شود تا معترضان را به تجمع فرا بخوانند و با نمایش تعداد اندک آنان به تمامی درستیِ روش رهبری جمهوری اسلامی در مواجهه با بیماری های سیاسی و اجتماعی ثابت شود.

البته نوعی دیگری هم می شود این رویکردها را به آزمون گذاشت .حتی اگر از پارامترهای مهمی چون بودجه ی متکی به نفت  و اقتصاد دولتی بگذریم، اگر تشخیص آیت الله خامنه ای را در شناسایی یک بیماری در میان کشور و مردم صائب بدانیم و آن گونه که ایشان گفته اند از واکسینه شدن بیمار مطمئن هستیم، بهتر است با دقت در «پیشنهادات سید محمد خاتمی»،  بیمار را از قرنطینه خارج کرده و اجازه دهیم تا به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. در غیر این صورت، نگهداشت جامعه در شرایط امنیتی و برگزاری گلخانه ایِ مناسبت ها و انتخابات، نه تنها بیمار را بیش از پیش ضعیف می کند و همه را به زحمت می اندازد، بلکه بیانگر عدم اعتماد به نفس کادر پزشکی است و نگرانی از «وجود» همان «عفونتی» است که موج اعتراضات سال 88 را موجب شد .
 

    *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


تسلیت های محمد خاتمی به مناسبت درگذشت حاج شیخ محمد هاشمیان

Posted: 12 Dec 2011 05:47 AM PST

 

 

حسین شریعتمداری: متاسفم که ثواب بزرگ بازجویی در نامه اعمالم نوشته نشده

Posted: 12 Dec 2011 04:55 AM PST

جـــرس: مدیر مسئول روزنامه کیهان و از چهره های امنیتی کشور می گوید "بنده به شدت متاسف هستم که ثواب بزرگ بازجویی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در نامه اعمالم نوشته نشده است تا فردای قیامت به دفع شر اراذل و اوباش از سر ملت افتخار کنم."


به گزارش روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه، که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه عباسپور، در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور یافته بود، گفت: "امروزه پرده‌های تزویر و ریا کنار رفته و تاریخ به پیچ بزرگ و سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است. نظام سرمایه‌داری از سوی جنبش وال‌استریت به چالش جدی کشیده شده، دیکتاتورهای منطقه یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند و ملت‌های مسلمان نسخه انقلاب اسلامی را به دست گرفته‌اند. در یک سوی این میدان ملت‌های به پا خاسته ایستاده‌اند و در سوی دیگر نظام سلطه بین‌الملل و دیکتاتورهای ریز و درشت صف کشیده‌اند."


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در ادامه سخنان خود گفته است: "اکنون دشمنان جمهوری اسلامی، اگر کم‌شعور نباشند که بعضاً هستند، به یقین مزدورند و حالت سومی وجود ندارد. "


مدیرمسئول کیهان بعد از سخنان کوتاه خود به پرسش‌های حاضران که به صورت شفاهی بود پاسخ داد.


بر اساس این گزارش یکی از دانشجویان در خلال این جلسه از وی پرسید: "شما حسین بازجو هستید"، که مدیرمسئول کیهان پاسخ داد: "بنده به شدت متاسف هستم که ثواب بزرگ بازجویی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در نامه اعمالم نوشته نشده است تا فردای قیامت به دفع شر اراذل و اوباش از سر ملت افتخار کنم. ضمناً برای شما خیلی افت دارد که حرف‌های علیرضا نوری‌زاده و صور‌اسرافیل و کریم بغدادی (لاهیجی) و مسعود رجوی را تکرار کنید. آنها نمی‌دانند بازجویی چه ثواب بزرگی دارد. شما که می‌دانید چرا؟!"

۲۱ کشته و زخمی در حادثه آتش‌سوزی کارخانه نورد یزد

Posted: 12 Dec 2011 04:42 AM PST

 جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، در حادثه آتش‌سوزی در کوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد که شامگاه یکشنبه روی داد، پنج نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.


به گزارش واحد مرکزی خبری، مدیر آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یزد گفت: با اعلام آتش‌سوزی، نیروهای آتش‌نشانی مستقر در شهرک صنعتی بلافاصله به محل اعزام شدند و آتش‌سوزی را مهار کردند.


میرجلیلی افزود‌: مصدومان حادثه که بین ۴۵ تا ۸۵ درصد دچار سوختگی شده‌اند به بیمارستان سوانح و سوختگی منتقل شدند.


وی گفت: علت وقوع حادثه در دست بررسی است.

شعار کارگران مازندرانی علیه احمدی نژاد و پرتاب شیء به وی در جریان سخنرانی در ساری

Posted: 12 Dec 2011 04:30 AM PST

 جـــرس: در جریان سخنرانی محمود احمدی نژاد در مراسم سالگرد فوت عوضعلی کردان، وزیر کشور دولت نهم، گروهی از معترضین – از جمله جمعی از کارگران اخراجی و بیکاران- با سر دادن شعارهایی علیه رئیس دولت، به سوی وی اشیاء و کفش پرتاب کردند.


بنا به گزارش ها، مردی میانسال که کارگری فقیر و دستمزد نگرفته طی یکسال اخیر بود، با نزدیک شدن به محل سخنرانی احمدی نژاد، به شرح مشکلات خود و دیگر کارگران پرداخته و به سوی احمدی نژاد کفش پرتاب کرد که با عکس‌العمل سریع رئیس دولت، کفش‌ها به وی برخورد نکرد، اما حاضرین در مراسم این مرد میانسال را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.


به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد پیش از ظهر دوشنبه ۲۱ آذر، طی سخنانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت کردان، در مصلای ساری، به بیان ویژگی های اخلاقی و خصوصیات وزیر اسبق کشور دولت خود پرداخت و بدون اشاره به جعل عنوان و مدرک و سوء استفاده های چندین ساله توسط آن مقام دولتی، وی را 
"پاک و سرافراز و دارای زندگی شرافتمندانه" خواند و اظهار داشت: "شهادت می دهم که مرحوم کردان مردی پاک و دلسوخته انقلاب و آرمانهای انقلاب بود که با شرافت زندگی کرد و با شرافت از دنیا رفت."

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده است که احمدی نژاد در این مراسم در پاسخ به سوالات فرزند کردان مبنی بر این‌که "چرا صحنه استیضاح آن گونه طراحی شد و چرا بعضی‌ها هیاهو به پا کردند و این‌که چرا پدرش در آن صحنه تنها ماند"، گفت: مرحوم کردان انسانی مومن بود و در طول زندگی خود همواره در خدمت انقلاب و مردم قرار داشت و پای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب ایستادگی کرد و خداوند به او عنایت کرد تا در صحنه استیضاح تنها بایستد تا خط‌ها را مشخص کند.

رییس دولت بدون اشاره به عدم حضور خود و هیچ مقام دولتی در جلسه استیضاح کردان و برکناری وی، مدعی شد "مشخص بود که استیضاح کردان یک موضوع از پیش طراحی شده برای انجام کارهایی دیگر در سال ۸۸ و مورد هجمه قرار دادن جبهه ناب انقلاب بود" و گفت: "استیضاح از یک وزیر که دچار اشتباه شده موضوعی عادی است که با سوال نمایندگان و پاسخ وزیر مربوط انجام می گیرد، اما در آن جلسه شاهد جوسازی‌ها و هجوم سنگین علیه وی بودیم و بی تردید تهمت و لجن پراکنی ارتباطی با استیضاح نداشت."

احمدی نژاد ادعا کرد: در آن دوران از رسانه‌های بیگانه تا برخی رسانه‌های داخلی و انسان‌های سستی که حتی در طول زندگی خود یک حرف درست نزده‌اند، همگی در یک خط ایستادند، تا قامت این مرد را بشکنند و این در حالی بود که مرحوم کردان می توانست کارهای دیگری انجام دهد.

وی ادامه داد: امروز نیز کسانی به وزیر ما می گویند به ما امکانات خاص ارائه بده تا با تو کاری نداشته باشیم، اما مرحوم کردان هرگز نخواست این گونه باشد و به تنهایی در برابر هجوه‌ها ایستاد.

احمدی نژاد با اشاره به این‌که طول زندگی اهمیت ندارد و کیفیت زندگی مهم است، گفت: این‌که مرحوم کردان چند سال در این دنیا زندگی کرده، مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که وی انسانی پاک و خدمتگزار بود و بنده به عنوان خادم مردم، شهادت می دهم که کردان انسانی پاک و دلسوخته مردم و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بود و در حد توان تلاش می کرد تا به مردم کمک کند.


رئیس دولت بدون رویکرد به عملکرد حکومت، با بیان این‌که بدترین ظلم به جامعه بشری، ظلمی است که از ناحیه مدعیان اعمال می شود، گفت: این ظلم خطرناک ترین و ناجوانمردانه ترین ظلمی است که علیه دین و ارزش های الهی می تواند به انجام برسد.

به گزارش خبرآنلاین، در مراسم سالگرد علی کردان، جمعی از مردم، در بخش هایی از سخنان رئیس دولت شعارهایی می دادند و در میان سخنرانی وی، شیئی نیز به سمتش پرتاب شد.

بر اساس این گزارش، افرادی که تقاضاهایی را در زمان سخنرانی رئیس دولت مطرح می کردند و اعتراضاتی داشتند، عمدتا تعدادی از کارگران اخراجی یکی از کارخانجات نساجی بودند که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده اند.


اما پایگاه خبری تحلیلی اعتدال نوشته است یکی از افراد حاضر در این همایش که توانسته بود خود را به صندلی‌های جلو برساند، ناگهان برخاست و کفش‌های خود را به طرف رییس‌ دولت کرد، شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری و مشکلات مالی که در اثر این معضل بر وی وارد شده است پرداخت.


این گزارش حاکی است با عکس‌العمل به موقع احمدی‌نژاد، این کفش‌ها به وی برخورد نکرد و با عبور از کنار وی به بنر پشت سر او اصابت کرد، که در ادامه حاضرین در این مراسم، به سر دادن شعارهایی در حمایت از رییس‌ دولت این مرد میانسال را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.


این گزارش حاکی است یکی از سایت‌های محلی نوشته که اگر دخالت نیروهای انتظامی نبود مشخص نبود چه بلایی بر سر او می‌آمد.


لازم به ذکر است در بررسی‌های اولیه مشخص شده که این فرد کارگر اخراجی یکی از کارخانجات نساجی است که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده بود.


این گزارش می افزاید: احمدی نژاد ساری را به مقصد تهران ترک کرد.


رهبر جمهوری اسلامی: حرکت ۹ دی ماه ۸۸ همانند “حماسه صدر اسلام” و “انقلاب ۵۷” بود

Posted: 12 Dec 2011 03:55 AM PST

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی بدون رویکرد به خیزش های میلیونی مردم ایران در جریان اعتراضات به نتایج مشکوک انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، تجمع حکومتی ۹ دی ۸۸ را "همانند حماسه صدر اسلام و دوران انقلاب ۵۷" دانست و اظهار عقیده کرد: "نهم دی ۸۸، حادثه کوچکی نیست و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود."


به گزارش تارنمای دفتر رهبری، وی روز دوشنبه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مراسم نهم دی، مدعی شد: "حماسه نهم دی کاملاً شبیه صدر اسلام و همچنین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بود، چرا که مردم براساس وظیفه دینی خود به میدان آمدند تا نشان دهند بر خلاف تبلیغات فتنه‌گران، مردم ایران ضمن پایبندی به نظام جمهوری اسلامی از عزم و اراده دینی استوار برخوردارند."


وی افزود: "نهم دی ۸۸، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود."


رهبر جمهوری اسلامی اسلامی بدون اشاره و رویکرد به کشتار مردم حق طلب ایران توسط نیروهای حکومت اظهار عقیده کرد: "آن معجزه‌گری که همه مردم را بسیج کرده، به صحنه می‌آورد و با وجود همه سختی‌ها آنان را در صحنه نگه می‌دارد، ایمان قلبی و دینی است چرا که بر اساس ایمان دینی، شما در هر شرایطی پیروز خواهید بود و شکست معنایی ندارد.


رهبر جمهوری اسلامی تجمع حکومتی نهم دی ماه را "حماسه ای کاملاً شبیه صدر اسلام و همچنین روزهای پیروزی انقلاب" دانست و با کنایه به اعتراضات مردمی بعنوان "وقایع تلخ فتنه ۸۸" گفت: "این فتنه، صرفاً منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابان‌ها نبود، بلکه ناشی از یک بیماری بود که با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود، و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت، که چنین هم شد. "


آقای خامنه ای با تغییر جایگاه ظالم و مظلوم در حوادث دو سال اخیر، به ویژه حوادث ۸۸، از "نقش عاشورای حسینی و محرم، در تحقق حماسه نهم دی" خبر داد و گفت: "همانگونه که در ابتدای انقلاب، محرم به کمک این مردم آمد و امام فرمود؛ خون بر شمشیر پیروز است، در قضایای ۹ دی هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد. "


وی بر ضرورت "پاسداشت" این روز تأکید کرد و دو توصیه نیز به دست‌اندرکاران ستاد بزرگداشت نهم دی داشت که اولاً در بزرگداشت نهم دی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نکند و ثانیاً به عمق شعارها که حرف اصلی ملت ایران بود، توجه شود.


در ابتدای این دیدار احمد جنتی، از منتصبین رهبری در شورای نگهبان و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مدعی شد: "حماسه ۹ دی ۸۸ بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و ضد انقلاب را به کلی مأیوس کرد."

پروژه پرونده سازی علیه محمد توسلی کلید خورد

Posted: 12 Dec 2011 03:29 AM PST

 جـــرس: مامورین امنیتی در تلاش برای پرونده سازی علیه رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران هستند.

 


به گزارش «میزان خبر»، ماموران امنیتی سعی دارند تا با فشار به امضا کنندگان نامه ۱۴۳ امضایی، برای مهندس محمد توسلی پرونده سازی کنند و حکمی برای حبس طویل المدت او صادر کنند.


گفتنی است، مهندس توسلی یکی از امضا کنندگان نامه ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی به رییس جمهوری پیشین ایران در مورد انتخابات پیش روی مجلس نهم بود که اندکی پس از انتشار این نامه در روز ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد.


همچنین گزارش‌ها حاکی از فشار به دکتر غفار فرزدی در دوران بازداشت برای استعفا از نهضت آزادی، تکذیب امضای نامه ۱۴۳ امضایی و بازپس گیری شکایت خود از رییس اداره اطلاعات تبریز بوده، که با مقاومت این فعال سیاسی به شکست انجامیده است.


در این پروژه امنیتی که توسط وزارت اطلاعات پیش از بازداشت مهندس محمد توسلی کلید خورده، با احضار بسیاری از امضا کنندگان این نامه و بازجویی از ایشان تلاش شده این فعالان سیاسی را به تکذیب امضای خود از این نامه ترغیب کنند.


همچنین تا کنون نیروهای امنیتی با بازجویی مجدد و تهدید زندانیان سیاسی امضا کننده نامه ۱۴۳ امضایی به محکومیت بیشتر سعی در تکذیب امضا‌ها داشتند که با ایستادگی این زندانیان سیاسی موفقیتی در پی نداشت.


همسر مهندس توسلی در مصاحبه‌ای با روزآنلاین با اشاره به این پروژه گفته است: "وقتی برای بازداشت آقای توسلی آمدند ساعت هشت و نیم صبح بود و خانه را تفتیش کردند و ساعت ۹ و نیم صبح در حالیکه هنوز منزل ما بودند و آقای توسلی را نبرده بودند در سایت‌هایشان خبر از بازداشت او زدند و اتهاماتی هم به او زدند از جمله جعل امضای‌‌‌ همان نامه‌ای که می‌گویید. و این برای ما خیلی عجیب بود چون مهندس هنوز در خانه بود."


لازم به ذکر است سایت حکومتی فارس که وابسته به نهادهای امنیتی است نخستین منبعی بود که خبر از بازداشت مهندس توسلی داد و اتهام او را "تقلب و جعل امضا" اعلام کرد.


این خبرگزاری از قول یک منبع ناشناس! مدعی شده بود: به دنبال صدور بیانیه موسوم به بیانیه ۱۴۳ نفره که با هدف احیای جسد فتنه ۸۸ منتشر شده، تاکنون حداقل ۳۰ نفر از افرادی که اسامی و امضای آنها ذیل این بیانیه قرار گرفته به طور مکتوب و یا با انجام گفت‌وگوهایی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.این افراد تأکید کرده‌اند که نه تنها این بیانیه جعلی را امضاء نکرده‌اند بلکه از صدور آن نیز بی‌اطلاع بوده‌اند.


این درحالی است که نامه‌های غیر اداری نیاز به شاکی خصوصی دارد و تا کنون پس از دو ماه از انتشار این نامه چنین شکایتی صورت نگرفته است.


در این نامه که خطاب به رییس جمهور پیشین ایران نگاشته شده و توسط ۱۴۳ فعال سیاسی از طیفهای مختلف و مخالف دولت ایران امضا شده بود، آمده است: "در چنین شرایطی و زیر نفوذ و سلطه روزافزون مقامات نظامی و امنیتی در همه ارکان اجرایی، قضایی و تقنینی، حاکمان وعده برگزاری انتخابات آزاد می‌دهند و انتظار دارند مردمی که امید هرنوع تغییر و بهبود در زندگی خود را از دست داده‌اند، پای صندوق‌های رای بروند تا آراءشان در قربانگاه طالبان انحصاری قدرت ذبح شرعی شود."


در ادامه این نامه با اشاره به محقق نشدن شرایط سه گانه محمد خاتمی برای شرکت نیروهای اصلاح طلب در انتخابات آمده است: "کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت."


گفتنی است محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بوده و بارها قبل و بعد از انقلاب زندانی و شکنجه شده است.


دولت سوریه مانع از ورود ناظران بین المللی برای انتخابات محلی آن کشور شد

Posted: 12 Dec 2011 03:20 AM PST

تداوم درگیری ها از شهرهای مختلف
 جـــرس: درحالیکه کشتار و سرکوب معترضان و ناآرامی های ۹ ماهه در سوریه همچنان ادامه دارد، دولت آن کشور روز دوشنبه انتخاباتی محدود در حد شهرداری‌ها و شوراهای محلی برگزار می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، از صبح روز دوشنبه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر)، رای گیری در انتخابات شوراهای محلی در سوریه آغاز شده و حدود ۴۳ هزار نامزد برای دست‌یابی به ۱۷هزار کرسی در شوراهای محلی رقابت می‌کنند.


بر اساس این گزارش، گروه ها و فعالان مخالف دولت شرکت در این انتخابات را تحریم کرده و گفته اند که شرایط مناسب برای مشارکت آزادانه مردم در این انتخابات فراهم نیست و انتظار می‌رود با فراخوان مخالفان به تحریم انتخابات، و همچنین وجود ناامنی و خشونت در شهرها، میزان مشارکت در این انتخابات پایین باشد. اما دولت این کشور گفته است که در مقایسه با دوره های قبل، در این دوره نامزدهای انتخاباتی و رای دهندگان از آزادی بیشتری برخوردارند.


بنا به گفته مخالفان، حضور در چنین انتخاباتی بدون آنکه بشار اسد، اصلاحات اساسی مورد نظر معترضان را در کل تشکیلات حکومتی به اجرا گذاشته باشد به منزله تایید این حکومت است.


به گزارش بی بی سی، با وجود اینکه دولت سوریه از "آزادانه تر" بودن این انتخابات سخن گفته، اما به ناظران خارجی اجازه نداده است تا برای نظارت بر نحوه رای گیری به آن کشور سفر کنند.


مقامات سوری گفته اند که نهادهای حکومتی قادر به نظارت و تضمین آزادی انتخابات هستند و افزوده اند که دعوت از ناظران خارجی "حق حاکمیت" دولت را نقض می کند. اما ناظران خارجی این ادعا را رد کرده و گفته اند که در کشورهای برخوردار از آزادی های سیاسی، علاوه بر نظارت سازمان های رسمی مستقل و نهادهای جامعه مدنی بر برگزاری انتخابات، معمولا دولت ها از حضور ناظران خارجی نیز استقبال می کنند.


بر اساس گزارش ها، قرار است روز شنبه آینده، کشورهای عضو اتحادیه عرب برای مذاکره پیرامون ابتکار جدید این سازمان به منظور خاتمه دادن به خشونت در سوریه تشکیل جلسه دهند. اتحادیه عرب از سوریه خواسته است به برخورد خشونت آمیز با معترضان خاتمه دهد و برای حصول اطمینان از این موضوع، به ناظران اتحادیه عرب اجازه دهد در نقاط مختلف سوریه مستقر شوند.


همزمان، گزارش های رسیده از ادامه و تشدید خشونت در نقاط مختلف سوریه حکایت دارد و به نظر نمی رسد که اعتراضات نه ماهه این کشور به پایان خود نزدیک شده باشد.


براساس این گزارش ها، طی دو روز گذشته شدیدترین درگیری مسلحانه بین واحدهای ارتشی وفادار به حکومت و نظامیان مخالف روی داد در حالیکه در نقاط مختلف سوریه، فروشگاه ها و اماکن عمومی در پاسخ به دعوت به اعتصاب سراسری تعطیل بود.


خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که واحدهای زرهی به مناطقی در شهرک بصرالحریر واقع در نزدیکی مرز سوریه با اردن حمله کردند و در این عملیات، تعدادی کشته و زخمی شدند.


اعتراضات سیاسی در سوریه حدود نه ماه پیش و با درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد اما برخورد خشونت آمیز ارتش را به دنبال آورد.

طی ماه های بعد، مطالبات معترضان به کناره گیری بشار اسد، سرنگونی حکومت چهل و چند ساله حزب بعث و استقرار نظام دموکراتیک در سوریه تبدیل شده در حالیکه تشدید برخورد مسلحانه بین نظامیان موافق و مخالف، این کشور را گرفتار شرایط نزدیک به جنگ داخلی کرده است.

 

 

 

 

 

 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: عدم رعایت سیستم حفاظت توسط سفارت انگلیس مشکوک است

Posted: 12 Dec 2011 02:46 AM PST

جـــرس: درحالیکه مقامات جمهوری اسلامی پیش از این مدعی شده بودند "تجمع دانشجویان (لباس شخصی ها) در مقابل سفارت بریتانیا خودجوش بوده و از آن اطلاعی در دست نبود"، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید اصل تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس دارای مجوز بوده، اما ورود به سفارت "خارج از پروتکل‌های بین‌الملی" و "بسیار مشکوک" بوده است.

همزمان نماینده‌های تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت بریتانیا در تهران طی گفتگویی مدعی شد ورود به این سفارتخانه برنامه‌ریزی نشده بود و آنها فقط به دنبال حرکتی نمادین بوده‌اند.

 

به گزارش خبرآنلاین، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، از "بسیار مشکوک" بودن تحرکات در روز حمله و تصرف سفارت بریتانیا خبر داده و مدعی شده است که "در این قضیه مسائلی وجود دارد، ‌از جمله این که طرف انگلیسی سیستم حفاظتی سفارت را کاملا رعایت نکرده و حتی درب‌ها به گونه‌ای قرار گرفته بود که افراد به راحتی توانستند داخل سفارت شوند، لذا اصل قضیه مشکوک و قابل بررسی است که مقرر شد کمیسیون آن را بررسی نماید."

به گفته وی، کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را با حضور مسئولان وزارتخانه های خارجه، اطلاعات و نیروی انتظامی مورد بحث و بررسی قرار داد.


کاظم جلالی در پاسخ به رسانه‌های خارجی که نیروی انتظامی را به "اهمال در خصوص مراقبت از سفارت انگلیس" متهم کرده، گفته است: "اصل تجمع دارای مجوز بوده و مسئولان تجمع تعهدنامه کتبی جهت عدم انجام اقدامی خارج از قاعده اخذ شده که موجود می‌باشد."


پیش از این، مقامات جمهوری اسلامی تجمع خشونت آمیز لباس شخصی ها، که "دانشجویان دانشگاه تهران" معرفی شده بودند را، "خودجوش" اعلام کرده بودند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: "نیروی انتظامی معمولاً تعریفی از تجمعات قانونی و رسمی دارد و آرایش این نیرو نیز در این صورت کاملاً دارای تعریف است و این تعریف نیز کاملاً رعایت شده است... پلیس در حفاظت از اعضای سفارت و سفیر نقش مهمی ایفا نموده است."


وی سپس افزود: "ورود آن‌ها به داخل سفارت خارج عرف و پروتکل‌های بین‌المللی است که موجب شد برخی افراد سودجو نیز از آن بهره‌برداری‌های ناصواب و خلاف نمایند."

 

کاظم جلالی، در ادامه گفته است که مسئولان تجمع در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، مجوز داشتند، ولی در عین حال از آنها تعهدنامه‌ای کتبی برای عدم انجام اقدامی خارج از قاعده اخذ شده بود.


به ادعای این عضو ارشد کمیسیون امنیت ملی، "سیاست جمهوری اسلامی رعایت تمامی مقررات کنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی است و به همین علت جمهوری اسلامی یکی از امن ترین کشورها برای سفارت‌خانه‌هاست."

 

جلالی گفت: اگر ما بخواهیم میزان تعرض به دیپلمات‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران را در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی بر شماریم، کتاب مفصلی خواهد شد لذا امیدواریم وزارت امور خارجه و دولت این موضوع را پی گیری جدی نمایند.

 

به دنبال حرکتی نمادین بودیم

همزمان، خبرگزاری ایسنا به نقل از نماینده‌های تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، گزارش داد که ورود به این سفارتخانه برنامه‌ریزی نشده بود و آنها فقط به دنبال حرکتی نمادین بوده‌اند.

 

مصطفی مستاجران، سخنگوی "شورای متحصنین سفارت انگلیس"، گفته است آنها تصمیم گرفته بودند که در مقابل سفارت تجمع کنند و "کارهای نمادینی چون قفل زدن به در سفارت انگلیس و دستگیری نمادین سفیر این کشور" را انجام دهند، ولی با وجود ممانعت نیروی انتظامی "مردم وارد سفارت شدند."


همچنین محمدسعید سرافراز، یکی از اعضای "شورای متحصنین سفارت انگلیس"، گفته است: "تسخیر باغ قلهک، متفاوت از ورود به سفارت انگلیس بود و کاملا توسط دانشجویان برنامه‌ریزی شده بود."

او اضافه کرده است: "قصد ما از تسخیر قلهک این بود که این باغ را که شاید نمی‌شد از طریق شکل ساختاری و شاید به دلیل برخی محافظه‌کاری‌ها به دست آورد، گرفته و به دولت تحویل دهیم."

احمد توکلی: رای لاریجانی در استیضاح وزیر اقتصاد، در فاصله ناهار تغییر کرد

Posted: 12 Dec 2011 02:31 AM PST

جـــرس: رئیس مرکز پژوهش های مجلس و از نمایندگان منتقد دولت، در شرح ابعاد دیگر اختلاس بزرگ ۳۰۰۰میلیارد تومانی، "رفیق بازی و سپردن مناصب به دوستانی که اهلیت ندارند"، "تبار گرایی" یعنی امتیاز دادن به اعضای خانواده و همچنین "حمایت ویژه (پارتی بازی) نمایندگان مجلس، وزرا و دفتر رییس دولت از اختلاسگران" را از جمله علل آن بر شمرد.


به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، وابسته به صدا و سیما، احمد توکلی در جریان همایشی تحت عنوان "در حستجوی عدالت" که در دانشگاه یزد برگزار شد، ابتدا در بررسی فساد مالی بزرگ و علل و مضرات آن سخنانی را بیان کرد و بیان داشت که مضرات این فساد مالی بسیار بیش از ۳۰۰۰میلیارد است ، در واقع هزینه ی ازدست دادن اعتماد ملی بسیاری بیش از این رقم هاست.


نماینده مجلس هشتم در ادامه به بررسی علل بروز این فساد مالی از دیدگاه خود پرداخت ودلایلی چند من جمله ّنقض شایسته سالاری ورفیق بازی در سپردن مناصب به دوستانی که اهلیت ندارند مانند جهرمی به ریاست بانک صادرات و تبار گرایی یعنی امتیاز دادن به اعضای خانواده و همچنین حمایت ویژه (پارتی بازی) نمایندگان مجلس، وزیر صنایع، وزیر بازرگانی، خاوری و دفتر رییس دولت از گروه امیر منصور آریا را از جمله علل آن بر شمرد.


این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم سپس گفت که اگر این میزان اختلاس را بر تولید ناخالص ملی تقسیم کنیم عدد ۰/۹۶ بدست می آید که دوبرابر بزرگترین رسوایی مالی آمریکا در سال ۲۰۰۹ تقسیم بر تولید ناخالص ملی آن کشور است.


وی همچنین خاطر نشان کرد که : "مجلس از لحاظ نظارتی ضعیف است."


این منتقد دولت در جواب سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که چرا مجلس حرف دولت را نمی خواند گفت : که چه کسی باید حرف دیگری بخواند؟ مسلما دولت باید حرف مجلس را بخواند ، البته مجلس باید حرف دولت را خیلی استماع کند ولی موقع تصمیم گیری دولت باید تبعیت کند حتی اگر دولت آن را غیر عملی بداند.


وی در ادامه خطاب به دولتی ها گفت : من اجرا نمی کنم نداریم طبق قانون دولت نمی تواند با ارائه یک لایحه تقاضای لغو مصوبه را به مجلس بدهد و در نهایت اگر مساله خیلی حاد شد باید رهبری فصل الخطاب باشد .


این منتقد دولت در ادامه بیان کرد : که در جلسه غیر علنی به مسئولان دولت گفتم که خود کشی پیش کش، استعفا کنید!


وی خطاب به دانشجویان گفت توقعات بزرگ از نمایندگان خود نداشته باشید و به کاندیداهایی که وعده کار می دهند رای ندهید زیرا آنها برای انجام این کارها بدهکار می شوند و این بدهکاری را در استیضاح و تصویب لایحه و....باید بپردازند.


توکلی در مورد مجلس هشتم نیز گفت: " من هنوز نام و فامیل بسیاری از نمایندگان مجلس هشتم را درست نمی دانم از بس که این نمایندگان غیر فعال بی تحرک و ساکت اند."


وی در این نشست که در دو نوبت جداگانۀ مخصوص اساتید و دانشجویان سخن می گفت، پیرامون ماجرای حمایت ناگهانی رئیس مجلس از وزیر اقتصاد در جریان استیضاح گفت " رای لاریجانی در فاصله ناهار تا رای گیری برای استیضاح وزیر اقتصاد بر گشت و به یکباره طرفدار وزیر شد که دلیلش را می دانم ولی نمی خواهم بیان کنم."