جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گورباچف از پوتين خواست فورا كناره‌گيري كند

Posted: 25 Dec 2011 07:12 AM PST

   جرس: گورباچف از پوتين خواست به تقاضاي تظاهركنندگان توجه كرده و از سياست كناره‌گيري كند.  

 به نوشته روزنامه ديلي تلگراف، ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد جماهيرشوروي سابق از ولاديمير پوتين، نخست وزير اين كشور خواست به دنبال شركت در انتخابات رياست جمهوري براي سومين دوره نباشد.

وي خطاب به تظاهركنندگان و در مصاحبه با شبكه راديويي "مسكو اكو" اظهار كرد: من به ولاديمير پوتين توصيه مي‌كنم همين حالا از كار خود كناره‌گيري كند. او سه دوره در راس قدرت بوده است؛ دو دوره به عنوان رئيس جمهوري و يك دوره به عنوان نخست وزير. گمان مي‌كنم همين سه دوره كافي است.

گورباچف تاكيد كرد: نتايج اين انتخابات بايد ملغي شود و انتخابات جديدي بدون تقلب برگزار شود.

وی اظهار داشت: پوتين بايد همان كاري را بكند كه من 20 سال پيش انجام دادم. در صورتي كه او اكنون از سمتش كناره‌گيري كند، به خاطر كارهاي مثبتي كه در طول 12 سال حضورش در راس قدرت انجام داده، همواره در ياد مردم خواهد ماند.

گورباچف در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد دولت روسيه در حال حاضر دچار سردرگمي شده است. آنها نمي‌دانند بايد چه كنند. آنها تلاش مي‌كنند از منجلابي كه در آن گرفتار شده‌اند، رهايي يابند.

 

رئيس شوراي انتقالي ليبي:  فرزندان قذافي قصد بر هم زدن امنيت كشور را دارند

Posted: 25 Dec 2011 07:06 AM PST

 جرس: رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي در سخناني اعلام كرد: فرزندان قذافي قصد دارند امنيت و ثبات ليبي را به خطر بيندازند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، مصطفي عبدالجليل، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي در مراسم جشن شصتمين سالروز استقلال ليبي اظهار داشت: فرزندان معمر قذافي، ديكتاتور مخلوع ليبي قصد دارند امنيت و ثبات كشور را به خطر بيندازند و با اقداماتي كه انجام مي‌دهند موجبات نگراني ملت ليبي را فراهم كرده‌اند.

وي افزود: عايشه و الساعدي قذافي تلاش مي‌كنند با كمك گروهي از طرفداران خود اوضاع كشور را به خطر بيندازند.

وي همچنين از ملت ليبي خواست: براي رويارويي با طرفداران فرزندان قذافي در داخل كشور آماده شوند.

مصطفي عبدالجليل در ادامه گفت: امنيت كشور و شهروندان و حفاظت از اهداف انقلاب در اولويت اقدامات دولت است و اين امر منوط به حمايت سازمان‌ها و برتري دادن منافع ملي بر منافع شخصي است.

اين مقام ليبيايي عنوان داشت: ما تاوان هنگفتي براي گذر از مرحله حساس آزادسازي كشور پرداخت كرديم لذا بايد شرايط موجود در اين مرحله را به خوبي درك كنيم و به جهانيان ثابت كنيم كه ملت ليبي قادر است به تمام مسئوليت‌هاي خود عمل كند.

وي با اشاره به استقلال ليبي در سال 1951 گفت: ليبي كشوري است كه از هيچ به اينجا رسيده است چرا كه ملت ليبي ملتي فقير بودند و اوضاع آموزشي و امكانات خدماتي در كشور بسيار ضعيف بود اما اين سختي‌ها اجداد و پدران ما را از تلاش و فداكاري براي كسب استقلال و حاكميت در ليبي باز نداشت.

عبدالجليل در ادامه از مردم ليبي خواست كه كينه‌ها و اختلافات خود را كنار بگذارند و با صبر و خردمندي به اولويت‌هاي دولت انتقالي كه در راس آنها فراهم كردن امنيت ليبي است مبادرت كنند چرا كه برقراري امنيت چيزي است كه ليبي جديد بر اساس آن شكل خواهد گرفت.

وي در پايان با اشاره به فداكاري‌هاي مردم ليبي به ويژه شهدا و مجروحاني كه خون خود را براي آزادي كشور نثار كردند، تاكيد كرد: آينده فرزندان ما امانتي است كه بر گردن همه ملت ليبي نهاده شده است.

مردم ليبي روز شنبه پس از گذشت 42 سال از حكومت معمر قذافي و پس از فروپاشي نظام وي براي اولين بار جشن استقلال ليبي از چنگال استعمارگران ايتاليايي را برگزار كردند.

دادستان نظامی تهران: به بهانه كشف جرم و بازرسی منزل نباید به حقوق ساكنان لطمه زد

Posted: 25 Dec 2011 05:57 AM PST

جـــرس: درحالیکه نیروهای انتظامی و لباس شخصی هایی که خود را مامور ارگان های مختلف معرفی می کنند، به بهانه های مختلف وارد حریم خصوصی شهروندان شده و موجبات آزار و اهانت به آنان را فراهم می سازند، دادستان نظامی تهران با بیان اینكه تفتیش منزل و محل کار و جلب اشخاص در جرایم غیرمشهود بدون اجازه مقام قضایی ممنوع است، ادعا كرد: "به بهانه کشف جرم و بازرسی از منزل، نباید به حقوق متهم و ساكنان لطمه‌ای وارد شود."


به گزارش ایسنا، شکرالله بهرامی روز یکشنبه طی سخنانی در همایش مشترک قضات دادسرای نظامی تهران و مدیران بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با موضوع «ارتقای رسیدگی قضایی»، با بیان اینكه در رسیدگی‌ها اصل بر برائت متهمان است، ادامه داد: می‌توان گفت این اصل، منشاء تمام حقوق دفاعی متهم است و الزامات ناظر بر آن تضمین‌کننده حقوق متهم تلقی می‌شود؛ به نحوی که اگر سایر اصول و قواعد وجود نداشت اصل برائت به تنهایی برای حقوق متهم کفایت می‌کرد.


دادستان نظامی تهران با بیان اینکه ضابطان در برابر این اصل مسئول هستند، تاکید کرد: کشف و تعقیب و تحقیق و بازداشت متهم تا زمان صدور قرار و تفهیم اتهام و صدور رای باید بر اساس قوانین و مقررات باشد.


بهرامی در تبیین سایر حقوق متهمان، بدون نادیده گرفتن آن توسط ضابطین و نهادهای امنیتی و قضایی کشور افزود: بازداشت متهم بیش از 24 ساعت بدون تفهیم اتهام غیر قانونی است و ضابطان باید در اولین فرصت، مراتب را به مقام قضایی اطلاع دهند.


وی با بیان اینكه تفتیش منزل و محل کار و جلب اشخاص در جرایم غیر مشهود بدون اجازه مقام قضایی ممنوع است، اظهار كرد: به بهانه کشف جرم و بازرسی از منزل نباید به حقوق متهم و ساكنان لطمه‌ای وارد شود.


دادستان نظامی تهران خطاب به ضابطان و قضات خاطرنشان كرد: جمع‌آوری دلایل و مدارک باید آن قدر محکم و متقن باشد که متهم، اقناع شود و اگر جرمی هم مرتکب شده باشد، نتواند توجیه کند.


این مقام روحانی، از "سوءاستفاده قدرت‌های جهانی از مقوله حقوق بشر" خبر داد و اظهار عقیده کرد: "تاکنون قدرت‌های جهانی خود را مدافع اعلامیه جهانی حقوق بشری جلوه داده و تبدیل به وسیله‌ای برای سوءاستفاده آنان شده است."

 


انفجار در كليساي كاتوليك حومه پايتخت نيجريه دست‌كم بیست كشته بر جاي گذاشت

Posted: 25 Dec 2011 06:51 AM PST

 
جرس: رسانه هاي نيجريه گزارش دادند كه انفجار بمبي در جريان مراسم دعاي كريسمس در يك كليساي كاتوليك واقع در حومه پايتخت نيجريه دست‌كم 20 كشته بر جاي گذاشت.

به گزارش ایسنا، ، برخي منابع خبري از كشته شدن دست‌كم 20 تن و زخمي شدن دهها تن ديگر به عنوان آمار اوليه اين انفجار خبر دادند.


به گزارش خبرگزاري رويترز، امدادرسانان نيجريه‌اي اعلام كردند كه در پي اين انفجار آنها خودروهاي آمبولانس آماده به تعداد كافي براي انتقال همه كشته‌ و زخمي‌ها در اختيار ندارند. هنوز رقم دقيق كشته‌ها و زخمي‌هاي اين انفجار اعلام نشده است.


هنوز مشخص نشده كه عامل اين انفجار چه كسي بوده است اما نيروهاي امنيتي نيجريه مدت زيادي است كه با گروه افراط‌ي بوكوحرام در حال مبارزه هستند.
سخنگوي آژانس مديريت بحران ملي نيجريه در مصاحبه تلفني گفت: مي‌توانم تائيد كنم كه در كليسايي واقع در منطقه "مادالا" در حومه شهر ابوجا بمبي منفجر شده است.


وي افزود: ما در حال حاضر در محل انفجار هستيم و كشته‌ها و زخمي‌ها را از محل خارج مي‌كنيم، اما متاسفانه آمبولانس كافي در اختيار نداريم. اغلب خودروهاي آمبولانس ما براي انجام وظيفه به بزرگراه‌هاي اصلي كشور اعزام شدند.


به گفته يك شاهد عيني، اين انفجار كه در كليساي قديس ترزا در منطقه مادالا رخ داده موجب شكسته شدن پنجره‌هاي دست‌كم يك ساختمان در نزديكي محل انفجار شده است.


هنوز هيچ‌كس مسئوليت اين انفجار را قبول نكرده اما پيشتر گروه افراطي بوكو حرام كه متهم اصلي دهها بمب‌گذاري و حمله مسلحانه در شمال نيجريه است، مسئوليت دو بمب‌گذاري را در شهر ابوجا طي سال جاري پذيرفته بود.


همچنين مقامات نيجريه اعلام كردند كه طي دو روز درگيري مسلحانه در شمال نيجريه ميان نيروهاي امنيتي و شبه‌نظاميان بوكوحرام دست‌كم 68 تن كشته شدند.

حمید موذنی، روزنامه نگار و نویسنده بوشهری، بازداشت شد

Posted: 25 Dec 2011 05:44 AM PST

جـــرس: با ادامه فشار های دستگاه های امنیتی طی هفته های اخیر و تبدیل شدن قرار وثیقه به قرار بازداشت، حمید موذنی، روزنامه نگار و نویسنده بوشهری بازداشت و راهی زندان شد .


به گزارش ادوارنیوز، با ادامه فشار های دستگاه های امنیتی طی هفته های اخیر و تبدیل شدن قرار وثیقه به قرار بازداشت ، حمید موذنی ، روزنامه نگار و نویسنده بوشهری بازداشت و راهی زندان شد.


این روزنامه نگار پنجم مهرماه امسال در محل شورای شهر استان بوشهر توسط ماموران اداره اطلاعات استان بوشهر بازداشت و پس از تحمل 15 روز حبس به قید وثیقه 100 میلیونی آزاد شد .


لازم به ذکر است که این فعال مطبوعاتی، مدت ها پس از آزادی از افسردگی شدیدی رنج می برد .


حمید موذنی در انتخابات گذشته در ستاد مهدی کروبی ، نامزد دربند دوره دهم ریاست جمهوری فعالیت می کرد و سابقه همکاری با اکثر نشریات مستقل استان بوشهر و همچنین سردبیری هفته نامه های محلی همچون " بیرمی " و " آواب بهارستان " ، " دریای جنوب " و " سلام جنوب " را در پرونده فعالیت مطبوعاتی خویش دارد و از وی کتاب هایی همجون "تاریخ سینما در بوشهر" ، "بازنگری انتقادی" به چاپ رسیده است و در حال حاضر نیز کتاب "تاریخ فوتبال در بوشهر" ، "تاریخ عکاسی" ، "تاملاتی در باب سینما و فوتبال و... " "بیا با هم گوش ماهی جمع کنیم" و "تاریخ کاریکاتور" را در دست چاپ داشت .


وی در آخرین مصاحبه خود، دلالیل ناکامی جنبش های مردمی اخیر را این چنین بیان می کند : "دو فرصت تاریخی معاصر ما برای تحقق دموکراسی یعنی 2خرداد و 22 خرداد؛ مشکل در رهبری و راهبرد داشتند. در دوم خرداد مشکل در این بود که جنبش واکنشی بود و همانطور که محمد خاتمی گفت دچار بحرانهای متعدد بود و باید به آنها می پرداخت اما در آغاز 22 خرداد این جنبش بود که کنش مند عمل میکرد و مخالفان در موضع واکنش بودند. اما این هم دوامی نیاوردو جنبش پس از مدتی با ازدیاد صدور بیانیه های انتزاعی مجددا به وضعیت دوم خرداد بازگشت و واکنشی عمل کرد.این موضوعاتی که در این دهه گذشت، گویا بسته ای « ام پی تری» ، شده از وقایع تاریخی ایران بود که در آن با سرعت و شتاب ، مردم ایران تبارشناسی سیکل مطلقه/ مشروطه را تجربه عینی کردند "


وی معتقد بود : " باید این نوع برخورد سیاسی که شبیه بازی «مارو پله» است را بست و بازی «شطرنج» را جایگزین آن نمود . نباید با پله های شانس از مشروطه بالا رفت و با مارهای شانس به مطلقه فرود آمد و هی تکرار کرد و تکرار. بایست این بساط تقدیری ، جمع شود و صفحه ی خردورزانه ی شطرنج را دراین عرصه بازنمود. ... در اصل ؛ هر کنشی در عرصه ی سیاست اگر با تفکر و تامل همراه شود ، مطلقه مات شده و مشروطه ثبات می یابد. "



روایت دیکتاتورهایی که مثل هم فکر و مانند یکدیگر رفتار می کنند

Posted: 25 Dec 2011 05:37 AM PST

فرشید آل داوود
  جرس: زندگی دیکتاتورها تا حد زیادی شبیه به هم است. رفتار ، گفتار و منش اخلاقی آنها بعضا اشتراکات زیادی با یکدیگر دارد. قذافی و کیم جونگ ایل دو دیکتاتوری هستند که یکی با حمله مخالفین حکومت و دیگری به مرگ طبیعی از دنیا رفتند . در این میان رهبرانی هستند که کماکان مقاومت می کنند و با روشهای خاص خود که اشتراکات زیادی هم با هم دارند برای حفظ نظام سیاسی خود با هر روشی تلاش می کنند.


قذافی و کیم جونگ ایل


لیبی و کره شمالی تحت حکومت قذافی و کیم جونگ ایل مصداق بارز حکومت های استبداد فردی بودند. در این حکومتها توتالیتاریسم مرام نظام سیاسی بود. این امر در سایر حکومتهای دیکتاتوری نیز وجود دارد.


کره شمالی به معنای واقعی کلمه حکومت یک نفر بر تمام ارکان جامعه بود . یک توتالیتاریسم به معنای واقعی کلمه که در آن فقر بیداد می کرد اما رژیم مفتخر بود که روی پای خود ایستاده و با هیچیک از اجانب یا دشمنان رابطه ای ندارد.


این روند در لیبی تحت حاکمیت قذافی نیز وجود داشت. او حاکم عنان المطلق بود که همه چیز با دستور وی پیش می رفت و هرگونه سرپیچی از فرامین مجازات مرگ را در پی داشت.


کره شمالی سیاست های بلندپروازانه نظامی و هسته ای خاصی را دنبال می کرد . سلاح اتمی در سیستم کیم جونگ ایل شرف و اعتبار به شمار می رفت.این در حالی بود که فقر در خیابانها بیداد می کرد و سوء تغذیه موجبات بیماری صدها هزار نفر از مردم را موجب شده بود.


رهبر لیبی نیز به انبار سلاحهایش افتخار می کرد . این کشور تا قبل از وقوع نا آرامی ها بشکه باروت بود و قذافی با خرید انواع سلاحهای مدرن و پیشرفته که نمونه آن فقط در کلت های کمری محافظانش دیده می شد ، در صدد محافظت از خود بود. رهبر لیبی حتی موقع دستگیری یک فقره کلت طلایی در دست داشت و گمان می کرد سلاح تنها چیزی است که او را در آخرین لحظه از مرگ نجات می بخشد.


قتل هزاران انسان بیگناه از دیگر خصوصیات بارز دیکتاتورهای کره شمالی و لیبی بود. برخی رسانه های غربی در گزارشهایی از قتل میلیونها تن از مردم کره در اردوگاههای کار اجباری خبر می دهند. همچنین مخالفان نظام کمونیستی کره در صورت هر گونه ابراز وجود تیرباران می شدند . دستگاه تبلیغاتی کره همواره در حال وانمود کردن به خوشبختی مردم بود . آنها می گفتند فروشگاهها برخلاف تبلیغات دشمنان مملو از خوراکی و مواد غذایی است.


در لیبی نیز هزاران انسان بی گناه به صرف ابراز مخالفت با قذافی ناپدید و معدوم شدند. هر کس که ندای آزادیخواهی سر می داد بلافاصله بازداشت می شد.

قذافی نیز همچون کیم جونگ ایل و دیگر دیکتاتورهای معاصر امروز مردم را منشا ثروت کشور می دانست اما مخالفان را به طرز بیرحمانه ای قربانی می کرد. زندانهای مخوفی در لیبی کشف شده که بی شباهت با اردوگاههای کار اجباری در کره شمالی نیست. در این زندانها هزاران انسان به جرم آزادیخواهی و مخالفت با نظام حاکم محاکمه و محکوم شدند.


در لیبی نیز سیستم توتالیتاریسم مدام در حال تبلیغ خوشبخت بودن مردم بود. دانشگاههای شکوفا ، بیمارستانهای مجهز و سیستم حیاتی مجهز از جمله مسائلی بود که تلویزیون دولتی لیبی به صورت مداوم بر آنها تاکید می کرد تا مردم مطمئن باشند کشور رو به پیشرفت است و جای نگرانی وجود ندارد.


در کره شمالی  رادیو و تلویزیون دولتی تنها منبع و مرجع اعلام اخبار رسمی است. اینترنت و شبکه های ماهواره ای مطلقا موضوعیتی ندارند و اخبار تنها از مرجع تلویزیون دولتی دارای اعتبار است.


این رویه اکنون در چند سیستم سرکوبگر دیگر نیز وجود دارد. سیستمهایی اینچنینی بیم دارند که در صورت دسترسی مردم به اخبار دیگر منابع آنها گمراه شده و نسبت به حکومت بد بین شوند.


هاله قدسی بخشیدن به شخصیت زمامدار از دیگر ویژگی های مشترک در همه دیکتاتورهاست که در رهبران کره شمالی و لیبی نیز وجود داشت. این قدسیت بخشی گاه تا آنجا پیش می رود که به مرحله پرستش هم می رسد.


در کره شمالی مردم موظف به پرستش رهبر کشورشان بودند. گریه زاری ها تا الان نیز ادامه دارد و هر کس بیشتر گریه کند ارادت بیشتری به سیستم خواهد داشت.


این خصیصه در رهبر لیبی نیز وجود داشت و وی غیر از فدائیان خاص خود که دیوانه وار او را می پرستیدند در بخشهایی از جامعه نیز افرادی بودند که به پرستش وی تا سر حد مرگ معتقد بودند.


پرستش رهبران که روان شناسان سیاسی آن را ناشی از تجاوز روانی به افراد می دانند در اثر بمباران فکری عوام و القاء برخی نقطه نظرات در خصوص رهبر یک کشور بوجود می آید. چنین مواردی در کشورهای مستبد دیگر نیز مشاهده شده بود.


تمرکز ثروت اقتصادی در دستان معدودی از نزدیکان رهبر کشور از دیگر مشخصات بارز نظام های توتالیتری است. در کشورهای نفت خیز درآمد نفت به جای آنکه صرف عمران و آبادانی کشور شود در حسابهای بانکی مقامات عالی رتبه و فرزندان آنها تلمبار می ود. رهبر لیبی از جمله افرادی بود که میلیاردها دلار پول را صرف امور خصوصی خود و فرزندانش کرده بود. 

 

رهبر کره نیز در حالیکه از مرام کمونیسم دم می زد سالانه مبالغ هنگفتی را خرج حیوانات خانگی خود می کرد این در حالی بود که مردم کره از گرسنگی رو به موت بودند.


 ایران و سوریه


رهبران ایران و سوریه نیز اشتراکات فکری و رفتاری زیادی با هم دارند. با وجودی که آنها اکنون در قید حیات و در حال حکومت بر اکثریتی معترض و ناراضی هستند، با این حال تحلیلگران اکنون معتقدند که رهبر ایران الگوی خوبی برای بشار اسد در کنترل نا آرامی ها و اعتراضات بوده است.


به لحاظ چگونگی روی کار آمدن ، هر دو بر اثر اتفاقی برنامه ریزی شده یا خوش شانسی بر سر کار آمدند. بشار پس از آنکه برادرش باصل در یک سانحه رانندگی کشته شد به حکومت رسید.  بشار در لندن در حال تحصیل بود که برای بدست گرفتن قدرت فراخوانده شد.


آقای خامنه ای نیز در حالی از سوی مجلس خبرگان به رهبری برگزیده شد که اصلا انتظار آن را نداشت. کیهان در مطلب پر حاشیه ای که واکنش های زیادی را برانگیخت خاطره ای را از آقای خامنه ای نقل کرد که وی اصلا آمادگی پذیرش چنین سمتی را نداشته است. شریعتمداری از یکی از بزرگان نظام نقل می کرد که از خود خامنه ای شنیده که وی به محض مطرح شدن نامش برای تصدی رهبری به شدت سرخ و سفید شده و شدیدا به خاطر آماده نبودن برای پذیرش چنین سمتی عرق کرده است.


به لحاظ رفتار های سیاسی در مواجهه با مخالفان نیز بشار اسد و سید علی خامنه ای هر دو به یک شکل رفتار می کنند و بررسی تحلیلی فکت های رفتاری آنها در هنگام مواجهه با معترضان گویای شباهت خاصی است.


با این حال شواهد گویای آن است که بشار به شدت نا پخته تر از رهبر ایران است و به این منظور نظام سوریه بعد از روبرو شدن با اعتراضات با مشورت های سپاه پاسداران سیستم سرکوب و الگوی فرونشاندن جمهوری اسلامی را در پیش گرفته است. از جمله فکت های مشترک در این باره می توان به این نکات اشاره کرد:


کاربرد عبارت فتنه : بشار اسد پس از روبرو شدن با موج اعتراضات مدعی شد که فتنه گران کشور را به فتنه دچار کردند.


این عبارت را آقای خامنه ای نیز در باره مخالفان خود بکار برده بود. وی همچنین مثل رهبر ایران در باره امتحانی حرف زد که افرادی باید از آن سربلند بیرون بیایند. بشار گفت: تحولات و حوادث كنوني به منزله يك امتحان درباره ميزان وحدت و غيرت ماست.


وی همچنین به سبک آقای خامنه ای دشمن را متهم کرد و گفت: دشمن به صورت منظم برای هدف قرار دادن ثبات و امنیت کشور برنامه ریزی می کند.


قرار گرفتن در معرض توطئه از دیگر اشتراکات موجود در سخنرانی رهبر سوریه و ایران است. بشار می گوید : باید با سختکوشی خود را در برابر توطئه های دشمنان محافظت کنیم چرا که در معرض توطئه قرار داریم.


واکنش مردم به فتنه از دیگر مقولات مشترک مورد اشاره دو رهبر است. آنگونه که رهبر ایران سرکوب معترضان پس از انتخابات را عکس العمل مردم انقلابی نامید، بشار اسد نیز گفت: واکنش مردم به فتنه به جا و خوب بوده است. رهبر سوریه همچنین گفته بود پاسخ به فتنه گران را به مردم می سپارم.


مهندسی تظاهرات های دولتی به نفع نظام از دیگر رفتارهای مشترک دو رهبر است. تا کنون چند تظاهرات کاملا مهندسی شده به سبک 9 دی ایران در سوریه و خارج از آن در راستای حفظ نظام اسد صورت گرفته است. اقدامی که پس از حادثه کوی دانشگاه در سال 78 با عنوان 3 تیر و همچنین در 9 دی 88 برای مطمئن کردن خاطر رهبر ایران سازماندهی شد.


رسانه ستیزی از دیگر روحیات مشترک دو رهبر است. اسد پس از شروع اعتراضات گفته بود برخي از رسانه‌ها يك ساعت قبل از تخريب برخي از اماكن عمومي ، خبر تخريب آنها را مي دادند و اين مسئله بيش از يك بار اتفاق افتاد . رهبر ایران نیز معتقد است برخی رسانه ها پایگاه دشمن هستند و از بیگانه خط می گیرند.


مقابله با وسائل ارتباط جمعی و اینترنت و ماهواره از دیگر رویه های مشترکی است که دو رهبر برای کنترل مخالفان به کار می برند. بشار می گوید : تحریک مردم به آشوب از طریق اینترنت و ماهواره و جعل فیلم و تصویر آغاز شد. در همین راستا در هر دو کشور ایران و سوریه برای کنترل اعتراضات فیلترینگ شدید سایت ها اعمال می شود..


حمله به معترضان و تظاهرکنندگان از پشت بام یکی دیگر از مشترکات رفتاری جمهوری اسلامی و نظام سوریه است. طبق این تاکتیک تا کنون دهها نفر از طریق استقرار ماموران مخفی در پشت بام های مشرف به خیابانهای محل تجمع هدف قرار گرفته اند. این سبک دقیقا یاد آور سبک شناخته شده ماموران امنیتی جمهوری اسلامی است که از بلندی ها معترضان  را هدف قرار داده و به قتل رساندند.


نکته جالب آنکه نظام سوریه پس از این اقدام دقیقا همچون جمهوری اسلامی به تکذیب دولتی بودن این کشتارها و اظهار بی اطلاعی از ضاربان مبادرت کرده است.


ممنوعیت فعالیت خبرنگاران خارجی در دمشق نیز از جمله سیاست های مشترک دو نظام محسوب می شود. این امر ابتدا با شروع مخالفت ها در ایران آغاز شد و سپس با اوج گیری درگیری ها در سوریه به این کشور منتقل شد.

 

شناسایی اموال متهمان فساد مالی اخیر در خارج از کشور

Posted: 25 Dec 2011 03:41 AM PST

دادستان کل کشور خبر داد

جـــرس: سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و ناظر پروندۀ اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، از شناسایی اموال متهمان پرونده فساد مالی اخیر در خارج از کشور خبر داد و گفت: با پلیس اینترپل در این خصوص مکاتباتی داشته‌ایم.


به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح یکشنبه در حاشیه همایش مدیران استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اموال متهمان پرونده فساد مالی اخیر در خارج از کشور بازگردانده می‌شود، گفت: قطعاً به دنبال باز گرداندن این اموال هستیم.


وی افزود: تمامی این اموال شناسایی شده ولی هنوز هیچیک از این اموال بازگردانده نشده است که البته در این خصوص با اینترپل مکاتباتی داشته‌ایم.


دادستان کل کشور در پاسخ به این سئوال که آیا پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی ممنوع‌الخروج شده است، پاسخ داد: فعلاً که وی آزاد است.


گفتنی است، مقامات قضایی کشور، کماکان از شفاف سازی در خصوص بزرگترین اختلاس تاریخ کشور و نقش و دخالت دانه درشت ها خودداری می کنند.

رهبر مهمترین گروه شورشی سودان کشته شد

Posted: 25 Dec 2011 04:23 AM PST

 
جرس: رهبر مهم‌ترین گروه شورشی در منطقه دارفور را کشته شد.

خبرگزاری رسمی سودان به‌نقل از محافل نظامی این کشور اعلام کرد که خلیل ابراهیم، رهبر جنبش "عدالت و برابری" روز یکشنبه (۴ دی / ۲۵ دسامبر) در نبردی در غرب ودبنده در كردفان شمالی کشته شده است.

یکی از سخنگویان این جریان شورشی اعلام کرد، نیروهای این گروه در راه پیشروی به سوی خارطوم، پایتخت سودان بودند، تا عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را سرنگون کنند.

دارفور در غرب سودان از ماه فوریه سال ۲۰۰۳ با جنگ داخلی روبروست. سازمان ملل متحد شمار کشتگان درگیری‌های دارفور را از آن هنگام تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

حامد سحابی: هيچ عاملی مانع پيگيری شکايت خانواده نیست

Posted: 25 Dec 2011 02:30 AM PST

 جـــرس:  خانواده مرحوم هاله سحابی، فعال ملی- مذهبی و زندانی سیاسی که در جریان مراسم تشییع و تدفین پدر خود با بلواسازی و دخالت ماموران امنیتی، دچار سانحه و فوت شد، همچنان پيگير شکايت خود از افرادی هستند که در اين حادثه نقش ايفا کرده اند.


به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی تاکید دارد که هيچ عاملی نمی تواند از پيگيری شکايت خانواده جلوگيری کند.


وی به کمپين گفت: "اگر دادگاه قصد روشن شدن قضيه را داشته باشد بايد خودش از نيروی انتظامی يا هر ارگانی که در آن روز از مراسم فيلم برداری می کردند بخواهد تا فيلم ها را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه بايد قاعدتا فيلم ها را از نيروی انتظامی بخواهد. ما خودمان شاهد بوديم که آن روز چند دوربين از مراسم و اتفاق های که افتاد فيلم گرفت. بنابراين مطمئن هستيم که فيلم های از زوايای مختلف مراسم وجود دارد که می توان از آن در دادگاه به عنوان شاهد استفاده کرد."


گفتنی است، هاله سحابی، ۵۴ ساله، پژوهشگر دينی، درحاليکه برای چند روز از سوی زندان به مرخصی آمده بود تا درمراسم ختم پدرش عزت الله سحابی شرکت کند در تاريخ ۱۰ خرداد سال جاری در اين مراسم و به گفته برخی شاهدان عينی که پيش از اين با کمپين صحبت کرده بودند (منبع) در اثر ضرب و شتم ماموران دچار ايست قلبی شد و در درمانگاه لواسان فوت کرد. تا زمانی که مرحوم عزت الله سحابی در بيمارستان به هوش بود به دختر وی اجازه مرخصی داده نشد. تنها زمانی که پدرش در بيمارستان به کما رفت او توانست بر سر تخت وی دربيمارستان حاضر شود. درحالی که شاهدان عينی از ضرب و شتم وی در جريان مراسم تشييع جنازه خبر داده بودند، مقامات رسمی و رسانه های طرفدار دولت از اينکه عامل مرگ خانم سحابی هيجانات ناشی از فوت پدرش بوده سخن گفتند.

يک روز پس از اين واقعه يک شاهد عينی که در محل حضور داشت به کمپين گفت که "نيروهای امنيتی در جريان مراسم با دوربين های عکاسی و فيلمبرداری از مراسم فيلمبرداری می کردند."


هاله سحابی دختر عزت الله سحابی، بنيان گذار “شورای فعالان ملی-مذهبی” از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد و همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق "حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی" در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.


حامد سحابی فرزند مرحوم عزت الله سحابی همچنين درباره اينکه چگونه متوجه شده اند نيروی انتظامی فيلم های روز حادثه را در اختيار دادگاه قرار نمی دهد، گفت:"ما هم از طريق رسانه ها شنيديم و به طور رسمی به ما اعلام نشد. بنابراين نمی دانيم چقدر صحت دارد بهرحال ما شکايت خودمان را ادامه می دهيم."


لازم به یادآوری است، علی مطهری، نماينده مجلس روز سه شنبه ۲۲ آذرماه در مراسم گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه فنی دانشگاه تهران با اشاره به توضيحات اخير وزير اطلاعات درباره مرگ هاله سحابی گفته بود: "آنها نمی خواستند که او از دنيا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأموری بوده است."

وی همچنین اذعان داشت که نمايندگان مجلس از وزير اطلاعات خواسته اند تا به کميسيون بيايد و درباره مرگ هاله سحابی توضيح دهد: " قرار شد که سی‌دی (حاوی فيلم مربوط به وقايع تشييع جنازه عزت الله سحابی) را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنيم و اگر قانع نشديم، وزير به صحن علنی بيايد و توضيح بدهد. يک روز پس از صحبت های اين نماينده مجلس اخباری مبنی بر عدم ارائه فيلم ها توسط نيروی انتظامی به دادگاه در رسانه ها منتشر شد."


در همین رابطه، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی از معرفی ۳ شاهد به دادگاه خبرداده و به کمپين گفته است: "ما از طريق وکيل تقاضای رسيدگی به ماجرای کشته شدن هاله را کرديم. ما تقاضای رسيدگی کرديم تا مقصر و مسبب برنامه های مراسم تشیيع جنازه پدرمان که در خلال آن هاله درگذشت،مشخص شود. چون اعلام کرده بوديم مرگ هاله طبيعی نبوده و به دليل اتفاق های آن روز صورت گرفته است، دادگاه از ما شاهد خواسته است. ما هم شاهدان را با هماهنگی خودشان به دادگاه معرفی کرديم. فعلا وضعيت پرونده در همين حد مانده است."


احمد منتظری يکی از شاهد ان اين پرونده است که خود در مصاحبه های مختلف ابراز کرده که در دادگاه شهادت خواهد داد.


حامد سحابی در مورد ديگر شاهدان گفت: "ما فعلا سه نفر را معرفی کرديم، کسانيکه خودشان اعلام کرده بودند که آمادگی شهادت دارند."


برادر مرحوم هاله سحابی در مورد اينکه آيا خودشان فيلمی از روز مراسم در دسترس ندارند، گفت: "در آن روز اصلا امکان فيلم برداری نبود.هر کس که با موبايلش هم فيلم برداری می کرد سريع او را دستگير می کردند يا موبايلش را می گرفتند. به غير از نيروی انتظامی که واضح فيلم برداری می کردند کس ديگری امکان اين کار را نداشت.مگر اينکه کسی قاچاقی فيلم گرفته باشد که بهرحال در اختيار ما نيست."


حامد سحابی در پاسخ به اين سوال که چرا خانواده پس از فوت هاله با کالبد شکافی جسد مخالفت کرده بودند به کمپين گفت: "موضوع کالبد شکافی از نظر ما چيزی را روشن نمی کرد. بهرحال ماجرا جلوی تعداد زيادی آدم اتفاق افتاده است.ما ترجيح داديم که کالبد شکافی صورت نگيرد. اما به اين معنی نبوده که تقاضای رسيدگی نداشتيم. ما درخواست رسيدگی بر علت حادثه های‌ آن روز را جداگانه مطرح کرديم."


حامد سحابی درباره درخواست خانواده اش از مقامات قضايی ايران گفت: "درخواست ما روشن شدن قضيه و پاسخ به علت تشنج در مراسم خاکسپاری است. چرا تشييع جنازه ای که می توانست خيلی آرام برگزار شود بخصوص که در شهرکی دور از تهران بود و به قول معروف دور از هياهو بود به تشنج و به آن وضعيت بد کشيده شد که در خلالش خانم سحابی فوت کرد. مراسم تشييع جنازه خيلی عادی است و حق هر خانواده ای است که برای مرحومش مراسم بگيرد. ما می خواهيم که به اين موضوع رسيدگی شود.. و ما هم مثل بقيه خانواده ها برای از دست رفته مان مراسم بگيريم."


حامد سحابی در واکنش به حرف های علی مطهری در سخنرانی سه شنبه ۲۲ آذر ماه که گفته بود اگر ماموری خطای انجام داده بايد به مردم توضيح داده و عذرخواهی شود، گفت:"حرف ايشان درست است. اگر واقعا کسی خلاف کرده نيروی انتظامی کشور بايد به جای لاپوشانی او را معرفی کند. معرفی عاملان چيزی را خراب نمی کند و ضربه ای هم به کسی نمی زند."

محکومیت یک فعال آذری و بازداشت دو شهروند کرد ساکن مریوان

Posted: 25 Dec 2011 02:19 AM PST

جـــرس:  سامان جهانپور فعال مدنی ساکن تبریز، با حکم دادگاه انقلاب تبریز، به حبس محکوم شده است. همزمان، در تداوم بازداشت شهروندان در غرب کشور دو نفر دیگر از اهالی مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب شهر تبریز سامان جهانپور، از فعالین مدنی این شهر را به اتهام «برهم زدن نظم عمومی» به شش ماه حبس تعلیق به مدت ۲ سال محکوم نمود.


جهانپور روز ۱۲ شهریورماه و در جریان اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های دولت در قبال خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه در تبریز بازداشت شده بود.


این فعال مدنی آذری، پس از دو هفته بازداشت موقت و تحمل شرایط سخت حاکم بر بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات تبریز، به قید وثیقه و به طور موقت آزاد شده بود.


بازداشت ها در کردستان
در تداوم بازداشت شهروندان در غرب کشور دو نفر دیگر از اهالی مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


هرانا همچنین گزارش داد که نیروهای امنیتی با یورش به ‌منازل دو شهروند اهل روستای دزلی از توابع سولاوا به ‌اسامی بسطام سهرابی و اسماعیل رحیمی ضمن ضبط وسایل شخصی و کامپیوتر آنها را بازداشت کرده‌اند.


تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این دو نفر اطلاعی در دست نیست و پیگیری های خانواده بازداشت شدگان راه بجایی نبرده است.


طی چند روز گذشته تنی چند از فعالان کرد در مهاباد به دلایل نامعلومی دستگیر شدەاند و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست. اسامی تعدادی از بازداشت شدەگان به شرح زیر می باشد:
زانیار قادرزاده، هیوا بیرمی، مراد فاطمی، ساکار عبدالەزاده، ریبوار مولانژاد، عثمان مولانژاد،علی مولانژاد،ناصر طریق و اسماعیل حمزه پور