جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تصرف سفارت انگلیس؛ به نام دانشجویان به کام حکومت

Posted: 29 Nov 2011 10:25 AM PST

حشمت سرمد زاده
  جرس: تصاویر بسیار گویاست. نه چهره مهاجمان به دانشجو و اهل علم می خورد و نه ماموران پلیس تلاش طاقت فرسایی برای ممانعت از هجوم مهاجمان بعمل آوردند. تحلیلگران معتقدند مجلس چراغ سبز داد، به سفارت خانه حمله شد !

 

چندی قبل تر از این ماجرا رهبر نظام گفته بود در راس همه دول استکباری انگلستان از همه خبیث تر است . اما با وجودی که تلاش شد تصرف سفارت انگلیس خود جوش اعلام شود حمایت های حکومتی مشخص کرد که نظام پشت سر این ضربه سهمگین بوده است.


کمیسیون امنیت : اقدام بجایی بود


یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم این اقدام را شجاعانه خواند . محمود احمدی بیغش گفت: با تسخیر سفارت خانه هر کشوری مخالفیم اما انگلیس در تهران سفارت خانه نداشت. لانه جاسوسی داشت !


وی افزود : بحمدالله این اقدام شجاعانه دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی انگلیس، به آنها نشان داد که در چه خیال خامی هستند.


کرمی راد دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم تصرف سفارت انگلیس را تائید کرد و گفت: لازم بود كه چنين مشت محكمي بر دهان استعمار پير زده شود ! وی ادامه داد : اقدام دانشجويان حركت بسيار مهم، موثر و به موقعي بود . رسایی دیگر عضو پارلمان هم خود را به محل سفارت انگلیس رساند و گفت : اگر انگليس بخواهد بيش از اين زبان‌درازي كند مسوولان نمي‌توانند آتش خشم ملت را كنترل كنند !


کوثری نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم این تهاجم را تائید کرد و بر حکومتی بودن این تهاجم با بیان اینکه نیروی انتظامی باید به گونه ای رفتار کند که این اقدام به صورت منظم جلو برود ، صحه گذاشت.


اصولگرایان : شور انگیز بود !


جامعه اسلامی مهندسین تشکیلات وابسته به اصولگرایان بارزی چون باهنر نائب رئیس مجلس و مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلح نظام هم بلافاصله بیانیه های شور انگیز در تائید این اقدام صادر کردند.


بیانیه این تشکل به طرز شگفت آوری تصریح کرده " دانشجویان پایبند به اصول و آرمان های انقلاب از حرکت آگاهانه،‌انقلابی و با درایت شما در تسخیر سفارت انگلیس حمایت می کنیم و امیدواریم این اقدام تاثیرگذار شما بتواند در جامعه بین المللی بازخورد خوبی داشته باشد و دست مقامات انگلیسی را از تجاوزگری کوتاه کند. "


اینها واکنش های اولیه در تائید تصرف سفارت انگلیس در ایران بود و به این ترتیب مشخص شد که اقدام لباس شخصی ها با تائید و چراغ سبز صورت گرفته است.


تبدیل سفارت به حسینیه ظرف چند ساعت !


در عرض چند ساعت محل سفارت خانه به حسینیه تبدیل شد و مراسم دعا و نیایش و همچنین عزاداری از سوی حمله کنندگان و ماموران امنیتی برگزار شد .


منابع خبری حکومتی تائید کردند که حتی بعد از اشغال سفارت درب این مکان 3 بار دیگر از سوی ماموران پلیس باز شد و در نهایت جمعیت برای اقامه نماز و احتمالا مراسم عزاداری وارد سفارت خانه شدند.


شاهدان عینی گفتند چندین دستگاه اتوبوس در امتداد خیابان فردوسی جمعیت بیشتری را به محل مناقشه آوردند.  این در حالی است که پلیس برای زیر سوال نرفتن سعی می کند مقاومت های بی انگیزه و محدودی را در برابر مهاجمان صورت دهد.


در ساعت 19 و 20 دقیقه عصر سایت های رسمی خبر دادند که سفارت خانه بطور کامل تصرف شده است . خبرنگار سایت فردا گزارش داد که ساعت 19 و 20 دقیقه، مرکز اسناد سفارت انگلیس به تصرف دانشجویان در آمد و تعداد بیشماری عکس و سند از نقاط مختلف ایران در این اتاق ها کشف شده است . همچنین دانشجویان دانشگاههای تهران هم به مجموعه تسخیر کنندگان اضافه شدند. این در حالی است که جمعی از دانشجویان ایرانی در فیس بوک با ابراز انزجار از اینکه این اقدام غیر قانونی به نام آنها انجام شده ابراز انزجار کردند.


در همین ساعت گزارش شد که بخشهای اداری سفارت کاملا در کنترل مهاجمان بوده و دو دستگاه اتومبیل در درون سفارت خانه به آتش کشیده شده است. این در حالی بود که در ساعت هجده خبرگزاری ها اعلام کرده بودند که متصرفین در حال تخلیه سفارتخانه هستند اما گزارشها حاکی از آن بود که نزدیک به 1000 دانشجو کماکان در درون سفارتخانه بوده و بسیاری از اسناد از سوی آنها در حال به غارت رفتن است.


گروهی از متصرفین تلاش برای تشکیل دسته عزاداری در درون سفارت را آغاز کردند و این در حالی بود که نیروهای انتظامی همچنان تماشاچی ماجرا بودند.
حوالی ساعت 19 تعداد تسخیر کنندگان به 2 هزار نفر رسید و تلاش برای خارج کردن اسناد آغاز شد. دقایقی بعد یعنی در ساعت 19 سفارت رسما و به طور کامل اشغال شد و شاهدان گفتند مهاجمان شکستن شیشه های مشروب را در صحن باز سفارتخانه آغاز کردند.


در ساعت 19 و پانزده و درست پس از آنکه غارت سفارت خانه کامل شد فارس به نقل از یک مقام امنیتی خواستار آن شد که مردم سفارت خانه را ترک کنند تا نهادهای قانونی کار را دنبال کنند.


این مقام امنیتی از دانشجویان تشکر کرد و قول داد که مسئولان ادامه کار را از طرق قانونی پیگیری خواهند کرد !


با این حال تلاش رسانه های حکومتی برای خود جوش نشان دادن این اقدام ادامه یافت . رسانه های وابسته به حکومت اعلام کردند اقدام دانشجویان خود جوش بوده است بطوریکه حتی چند دانشجوی مهاجم با گاز اشک آور پلیس مصدوم شدند !


اقدامات امروز طوری مهندسی شده بود که بخش دیگری از نیروهای بسیجی به سمت باغ قلهک رفتند و این مکان را تسخیر کردند. 6 کارمند باغ قلهک هم به گروگان گرفته شدند که پس از دقایقی آزاد شدند.


واکنش انگلیس 


وزارت خارجه انگلیس که صبح امروز قبل از آغاز تجمع نسبت به هر گونه اقدام هشدار داده بود پس از تسخیر سفارت خانه اش در تهران بیانیه داد و اعلام کرد که دولت انگلیس به شدت خشمگین است و ایران باید هر چه سریعتر اوضاع را تحت کنترل در بیاورد. این بیانیه تصریح کرد : ما از این (اتفاق) خشمگین هستیم. این (اقدام) کاملا غیرقابل قبول است و ما آن را محکوم می‌کنیم.

حمله به سفارت انگلستان در تهران

Posted: 29 Nov 2011 08:10 AM PST

عاشورا و هویّت ایرانیِ ما

Posted: 29 Nov 2011 05:21 AM PST

حسن فرشتیان
 برای بزرگداشت «عاشورا» نیازی به فرمان حکومتی نبوده و منع و جلوگیری حکومتی نیز، تاثیری در آن ندارد. 


باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است


امروزه، یاد و خاطره «عاشورا»، فقط، بخشی از «هویت دینی» و «شیعی» ما ایرانیان نیست، بلکه لایه ای جدایی ناپذیر از «هویت ملی» ما ایرانیان، شده است. اگر «عاشورا» را از ایرانیان بگیریم، گویی بخشی از خویشتنِ خویش را گم کرده اند، همچنانکه اگر «نوروز» را از ایرانیان بگیریم دقیقا همین حالت اتفاق می افتد.

هر چند عاشورا، از فرهنگی خارج از ایران، به فرهنگ کشورمان راه یافته است، ولی مهمتر از منشا و ریشه ابتدایی آن، حضور مستمر ریشه های آن در فرهنگِ ایرانی هست، تا بدانجا که «عاشورا» نه تنها در فرهنگ ایرانی وارد شده، بلکه بخشی از هویت ایرانیان را تشکیل داده و چونان یکی از مؤلفه های پایدار هویت، در فرهنگِ ایرانیان ریشه داونیده است.

برخی پدیده هایی که حتی ریشه در درون ایران داشته اند، اما چون بر ملت تحمیل شده بودند، هرگز نتوانستند در طول تاریخ، امتدادی در هویت فرهنگی و ملی ایرانیان پیدا کنند.

مراسم تشریفاتی و یا مراسم بزرگداشت ها ی حکومتی، از این قبیل هستند که هر چند از «درون کشور» آمده بودند اما به «درون هویت» ایرانی ما ریشه ندوانیدند. این پدیده ها، در «روزشمار»های زمان خویش منتشر می شدند و هنگامیکه از «روز شمار»ها حذف شدند، گویا از خاطره جمعی یک ملت رخت بر بستند. در همین چند دهه قبل، در زمان رژیم گذشته، روزهایی با عناوینِ ویژه ای، تعطیل رسمی و جشن رسمی بود و حکومت تلاش می کرد تا آن روزها را به عنوان بخشی از فرهنگ، برای مردم بازسازی کند، اما اینها به راحتی فراموش شدند، گویا اصلا وجودِ تاریخی نداشته اند. نسل جدید، آن پدیده ها را نمی شناسد و با آنها خاطره ای ندارد، و بلکه حتی نسل قبلی، همانها که آنروزها سوت می کشیدند و به بزرگداشت آن مراسم، رژه می رفتند، مدتهاست که آن سالگردها را فراموش کرده اند.

اما حادثه عاشورا (بسان نوروز) ریشه در فرهنگ ایرانی دوانیده وبخشی از هویت ایرانی را تشکیل میدهد. این حادثه، از فرودستان جامعه به فرادستان، و از مردم به حاکمان سرایت کرده است. «تعزیه»، «تکیه»، «هیات های عزاداری»، «مجالس روضه خوانی»، از لایه های فرو دست جامعه بر آمده و سپس به لایه های فراتر و حتی به دربار شاهان نفوذ کرده است. شاهان نیز، «تکیه» خویش بنا کرده و مراسم هیات خویش را در «تکیه دولت» برپا می کردند. البته در بالندگی و رشد این مراسم، طبقه های فرادستِ جامعه نقش مهمی داشته اند مثلا شاهان قاجار به تبعیت از تئاترهای فرنگ، «تعزیه» را رشد دادند و «تکیه» ها بر پا داشتند، اما ریشه اولیه این مراسم از لایه های زیرین جامعه، بر آمده بود. این فرهنگ سازی، از پایین به بالا بوده است، و نه بر عکس.

دوران زندگی و حیاتِ فرهنگ های زاییده از بالا به پایین، بسیار کوتاه هست هر چند رشدی خیره کننده داشته باشند ولی به دلیل نداشتن عمق و ریشه، با بادی، چو بید می لرزند، و به تاریکخانه تاریخ حواله می شوند. ولی آن که عمق توده ای و مردمی دارد (مثل عاشورا و نوروز)، حتی هنگامیکه به پستوها می رود همچنان زنده و پاینده است، رویش و زایش دارد، رشد می کند و ریشه میدواند.

«فرمانِ حکومتی» و «فرمایشِ حکومتی»، که بدان وسیله «فرهنگِ فرمایشی» ساخته می شود، و تلاش می شود که آن فرهنگ، تبدیل به هویت یک ملت شود، حد اکثر و در بهترین حالت، یک نوع «هویت فرمایشی» می آفریند که عمرش کوتاه است به کوتاهی عمر یک «بخشنامه اداری برای بزرگداشتِ مراسمی ویژه».

برای بزرگداشت «عاشورا»، هیچگاه نیازی به فرمان حکومتی نبوده و نیست و بلکه حتی منع و جلوگیری حکومتی نیز، تاثیری در آن ندارد. در مقاطعی از تاریخ، این بزرگداشت ممنوع بوده و یا حاکمان تضییقاتی فراهم می کردند اما ایرانیان همچنان، به بزرگداشت این حادثه همت می گماشتند، گاهی آشکارا و گاهی پنهان.

ایرانیان، بدون شک، نوعی سنخیت و همخوانی با این حادثه را در عمق وجود خویش احساس کرده و می کنند. برخی پژوهشگران، ریشه این حادثه را در نگرش عدالت طلبانه و نگاه حمایتگرایانه ایرانیان به ستمدیدگان و حمایت آنان از مظلومین میدانند. «هانری کربن» بر این باور بود که در وجدان تاریخی ایرانیان، حادثه «سوگ سیاوش» نقش بسته بود، و پس از اسلام نیز، ایرانیان این احساس حمایت از ستمدیده، و تمایل به عدالت را در مکتب شیعه و در حماسه حسین یافته و آگاهانه به ترویج و زنده نگهداشتن آن حماسه پرداختند.

در وقایعی که تبدیل می شوند به بخشی از «خاطره جمعی یک ملت»، نقش ملت، یک ناظر و شاهد بی طرف نیست، بلکه ملت، خود فعالانه «نقش» بازی می کند و بخشی از آن تاریخ می شود.

در تعزیه های خیابانی، ایرانیان تنها نظاره گر ساده یک نمایش نیستند، بلکه خود نیز بازیگر صحنه می شوند. بسیار اتفاق افتاده که در این ایفاگری نقش، ناگهان، بازی را جدی گرفته اند و به بازیگر نقش شمر، لعن و نفرین فرستاده و به بازیگران نقش های مثبت با دیده احترام و تیمن و تبرک نگریسته اند. بازیگران و راویان تعزیه، نقش خویش را مقدس انگاشته و با وضو و طهارت، برای ایفای نقش به «دایره» می روند. نگارگران حادثه، چونان «استاد فرشچیان»، در ترسیم تابلوی جاودانه ای چون «عصر عاشورا»، یک راوی و نگارگر ساده آن واقعه تاریخی نیستند، بلکه بی تردید، برای بازسازی آن صحنه ها، خود مسافر تاریخ می شوند و خویشتن را در عالَم خیال، به گونه ای به متن آن حادثه می رسانند، یعنی آن حادثه را فقط بازسازی و روایت نمی کنند بلکه در راستای روایت خویش، حادثه را «حسّ» می کنند.

در صحنه فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز، بازیگران صحنه هایِ ایثار، زمانه خویش را «عاشورا»، و زمان را «کربلا» دانسته و ستمگران بیدادگر را «یزید» خطاب کرده و خود نقش پیروان راه «حسین» و «زینب» را ایفا می کنند. یک حادثه تاریخی خاص، مجددا بازسازی و شبیه سازی می شود. این بازسازی و شبیه سازی، ریشه های عمیقی دارد در حافظه و خاطره جمعی ملت، و مرتبا در حال نوسازی و به روز در آمدن است.

برخی قطعات تئاتر یا موسیقی مشهور نیز، در فرهنگ غربیان جاودانه شده است، صدها بار بازسازی و اجرا می شود و قرنها ست که همچنان بر صحنه، «نوسازی» شده و به روز در می آید. به عنوان نمونه، درفرانسه یک قطعه نمایش تئاتر، هفتاد سال است که بر صحنه می رود، و بازیگرانش تعویض شده و نسل قدیمی جای خویش را به نسل جدید می دهند، گهگاهی «دیالوگ ها» نو می شوند، ولی حکایت، همان حکایت تاریخی گذشته است، که راویان، آن، «احساس» را سینه به سینه منتقل می کنند. این قطعات، بخش هایی از تاریخ و تمدن و فرهنگِ یک ملت را تشکیل میدهند.

در مقاطعی از تاریخ، هنگامیکه حاکمان ایران، جلوی بزرگداشت مراسم «عاشورا» را می گرفته اند، علاقمندان، با پرداخت جریمه یا مالیات (یا رشوه و باج دادن)، همچنان این مراسم را نکو می داشتند. نمونه هایی از این حوادث، در دوران پس از صفویه، بوسیله تاریخ نگاران، گزارش شده است.

همین حادثه برای «نوروز» هم اتفاق افتاده است. پس از آمدن اعراب به ایران و ناسازگاری حاکمان عرب با جشن نوروز، ایرانیان وفادار به این مراسم، به ناچار جزیه (مالیات، جریمه، یا رشوه) می پرداختند تا بتوانند نوروز خویش را بر پا دارند.

علاقه و احترام ایرانیان به اباعبدالله (ع) و حرمت نگاهداری از عاشورا، با شیرِ مادر آمیخته شده و به اعماق وجدان فردی و جمعی ایرانیان نفود پیدا کرده است. نشیب و فراز های حوادث روزگار نتوانسته و نمی تواند این علاقه را از ایرانیان بگیرد.


من غم مهر حسین با شیر از مادر گرفتم
روز اول کامدم دستور تا آخر گرفتم


 در زمان رژیم گذشته که تبلیغات دولتی برای عاشورا نمی شد، یا بسیار کمرنگتر می شد، باز هم عاشورا، در فرهنگ عمومی مردم، با روزهای دیگر، متفاوت بود. لوطی های زیر گذر، دهانشان را آب می کشیدند و چند روزی، لب نمی آلودند، تا علمدار هیاتِ محله شوند، صادقانه و عاشقانه و با عشق به سالار شهیدان، عَلَم و کتَل بر پا می کردند. آبجو فروشی ها، کرکره پایین می کشیدند، تن فروشان قلعه، نیز به حرمت آن روزها، مشتری نمی پذیرفتند. «عاشورا» شیعه و سنی نمی شناخت، مسلمان و نصرانی و جهودی و زرتشتی برایش یکسان بود. کلیمیان، حرمت نگاه می داشتند، ارامنه شربتی فراهم کره و از عزاداران حسین پذیرایی می کردند و زرتشتیان، هیات سینه زنی خویش را براه می انداختند. «قیمه» عاشورا، و «شُلِه» نذری، تبرک بود و لقمه های آن دست به دست می شد، تا بیماران و حاجتمندان نیز از آن سفره بی بهره نمانند. و در یک کلام، همگان به نوعی در بزرگداشت این حماسه و یادآوری این خاطره، مشارکت می کردند.

«محتشم» این عزاداری همگانی را به زیبایی و نکویی، ترسیم کرده است، گویا زمینی ها و آسمانی ها، خاکی ها و افلاکی ها، همه با هم، مشارکت می کنند در این عزاداری :


گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است


«عاشورا» و «نوروز» هر دو، ریشه در اعماق خاطرات جمعی ایرانیان دارد. بخشی زنده از هویت ایرانیان شده است که همه ساله «نو» می شود. این دو روز با همه روزهای دیگرِ سال، فرق می کند. یک «روز» دیگری هست برای ایرانیان، با یک حال و هوایی دیگر.

ایرانیان، با هر مذهبی و با هر نگرشی سیاسی، در هرکجای دنیا که باشند، «نوروز» که فرا می رسد، دید و بازدید را فراموش نکرده و به یاد می آورند آشتی و همزیستی با طبیعت، و آشتی با یکدیگر را. بگونه ای باور نکردنی، ایرانیان «نو» می شوند در «نوروز»، روز نو شدن، جامه نو پوشیدن، خانه تکانی کردن، و....

در «عاشورا» نیز، ایرانیان، سیه پوش شده و بر دیوارهایشان سیه کوبی می کنند. بگونه ای باور نکردنی، عزاداریشان «نو» می شود، گویا داغ «جوانی تازه از دست رفته» را به سوگ نشسته اند در روز «عاشورا»:

روز تجدید خاطرات و تجدید پیمان ها، روز یاد آوری حماسه جاودانه «بلاجویان دشتِ کربلایی»، حمایت از ستمدیدگان، نبرد با ستم و ستمکاران، بیزاری از ناظران ساکت و همراهان ستمگران، نکوداشتِ ایثار و وفاداری، بزرگداشتِ آزادی و آزادگی، حُرّیت و عدالت، پیوندی مجدد با پاکی ها و خاندان پاکی ها، بیعتی نو و پیوندی تازه با سرور شهیدان و سالار آزادگان ابا عبدالله الحسین(ع).
 

   *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

حملۀ لباس شخصی ها به سفارت انگلیس در تهران+ویدیو

Posted: 29 Nov 2011 05:16 AM PST

واکنش تند لندن
 جـــرس: درحالیکه طرح کاهش روابط با انگلستان در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد تصویب رسیده و دولت موظف است طرف چند روز آینده این قانون را به مرحله اجرا بگذارد، روز سه شنبه هشتم آذر ماه، گروهی از لباس شخصی ها که خبرگزاری های حکومتی ایران آنها را "دانشجویان دانشگاه‌های تهران" ذکر کرده اند، بعد از تجمع مقابل سفارت انگلیس، از دیوار این سفارتخانه بالا رفته و ضمن ورود به آن محل، پرچم این کشور را پایین کشیدند و آتش زدند.


به گزارش فارس، نیروی انتظامی نتوانست مانع حمله تجمع کنندگان به سفارت انگلیس شود و افراد خشمگین، با ورود به آن سفارتخانه، پرچم انگلیس را پایین کشیده و پرچم جمهوری اسلامی را بر سر در سفارت انگلیس در تهران نصب کردند.


این خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی- نظامی، با اعلام اینکه "تجمع دانشجویان دانشگاه تهران" از ساعت دو بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مقابل سفارت انگلیس در تهران آغاز شد، ادعا کرد "در این تجمع اقشار مختلف مردم همراه با دانشجویان حضور داشتند و با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل و ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده، پرچم انگلیس و اسرائیل را به آتش کشیدند.


خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که معترضان با ورود به محل سفارت، بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کرده اند و خبرگزاری مهر نیز نوشته است: کارمندان سفارت انگلیس دقایقی پیش از درب پشت این سفارتخانه، از محل فرار کرده اند.

گزارش خبرگزاری مهر همچنین حاکی از آن است که لباس شخصی ها در تجمع خود وارد ساختمان اداری سفارت انگلستان شدند و قاب عکس ملکه انگلیس را به پائین کشیدند.

 

بر اساس این گزارش، مهاجمین پس از ورود به داخل سفارت، شیشه های سفارت انگلستان را شکستند و برخی از مدارکی که در طبقه اول سفارت بود را بیرون آوردند و در جمع دانشجویان به آتش کشیدند که این اقدام با شعار مرگ بر انگلیس دانشجویان مواجه شد.

بنابراین گزارش، عصر سه شنبه دود حاصل از آتش تجهیزات سفارت انگلستان در خیابان اطراف این سفارتخانه رویت می شد.


همزمان جوان آنلاین، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد: باغ قلهک هم به تصرف "دانشجویان" درآمد.

این پایگاه خبری نوشته است: باغ قلهک که در تصرف غیر قانونی سفارت انگلیس بود لحظاتی پیش به تسخیر امت حزب الله درآمد.


همچنین گزارش شده است که خبرنگار خبرگزاری آسوشیتد پرس در حال ورود به باغ قلهک دستگیر شده است.


بر اساس گزارش فوق، دو دستگاه اتومبیل نیز در سفارت انگلیس به آتش کشیده شده است.

 

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که شش نفر از افراد داخل سفارت بازداشت شدند، ولی معلوم نیست که از افراد انگلیسی هستند یا کارمندان محلی.


رخدادهای روز سه شنبه درحالیست که دیروز، پس از تصویب طرح کاهش روابط با انگلستان در مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید این مصوبۀ مجلس خبر داده بود، که وزارت خارجه بریتانیا نیز تهدید کرد که در صورت اخراج سفیرش از ایران، قاطعانه به آن واکنش نشان خواهد داد.

 

واکنش تند لندن

به گزارش رویترز، وزارت خارجه انگلستان در واکنش به حملۀ لباس شخصی ها به سفار خود در تهران، بیانیه شدید الحنی منتشر کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا هر چه زودتر نظم را به محل برگرداند. این بیانیه اضافه کرده است که ما از این عمل خشمگین هستیم عملی که کاملا غیر قابل قبول است و ما آن را محکوم می کنیم .


در این بیانیه همچنین اضافه شده است که بر اساس حقوق بین الملل و کنوانسیون وین ، ایران صراحتا باید از سفارتخانه های خارجی در کشورش محافظت کند و ما از ایران انتظار داریم که هر په سریع تر اوضاع را به حالت اول برگرداند.


 

حقوق شرعي “مخالف سياسي” از دیدگاه آیت الله منتظری

Posted: 29 Nov 2011 04:56 AM PST

زهرا ربانی املشی
مخالف سياسي از ديدگاه شرع داراي حقوقي است؛ كه اين حقوق اختصاص به مسلمانان ندارد



مخالف سياسي (چه كسي كه اصل نظام و حاكميت ديني را قبول دارد ولي به شيوه و سياست حاكمان انتقاد دارد، يا كسي كه اصل نظام و حاكميت ديني يا ساختار سياسي نظام و يا صلاحيت حاكمان را قبول نداشته باشد) از ديدگاه شرع داراي حقوقي است؛ كه اين حقوق اختصاص به مسلمانان ندارد، و شامل آنان -اعم از شيعه و سني- و غير مسلمانان مي‎گردد.

اما در غير مسلمانان در مثل جامعه ايران تابع توافق‌هايي است كه در قرارداد ميان آنها و مسلمانان منعقد شده است، و يا در قانون اساسي بيان شده است. حقوق اجتماعي مسلمانان اهل سنت نيز همانند شيعيان است؛ يعني اگر صلاحيت‌هاي لازم را دارا باشند از ديدگاه اسلام شايستگي تصدي مناصب و مشاغل مختلف را دارا مي‎باشند. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 478)

مخالفان سياسي - از هر فرقه و مذهبي كه باشند - داراي حقوقي هستند، كه اجمالاً عبارتند از:

اول: حق آزادي بيان و اظهارنظر؛ اين حق عام و نسبت به موافق و مخالف يكسان است. و این حق در راستاي اصلاح برنامه هاي سياسي حاكميت و نصيحت حاكمان و اصلاح ساختار سياسي نظام و تغيير نظام سياسي می باشد. گفتار حق و دادن مشورت عادلانه به حاكميت به ویژه غیر عادل شامل گفتار موافق و مخالف مي‎باشد. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 479)

دوم: حق فعاليت تشكيلاتي و اقدام سياسي؛ همه افراد جامعه - اعم از موافق و مخالف - ، حق دارند در راستاي تبليغ ايده هاي خود و اصلاح و يا تغيير برنامه هاي نظام بلكه اصلاح اساس نظام بر اساس عقل و منطق فعاليت سياسي و تشكيلاتي داشته باشند و اقدام عملي نمايند؛ و حاكميت مجاز نيست آنان را از اين حق باز دارد. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 480)

سوم: حق اطلاع از تصميم گيري هاي حاكميت - اعم از سياسي، فرهنگي، اقتصادي و... - و اسرار آنها، جز اسرار جنگ در همان زمان. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 482)

چهارم: تأمين فوري حقوق گوناگون از ناحيه حاكميت بدون تأخير يا وقت گذراني؛ حاكميت موظف است حقوق ملت را بدون هيچ گونه مسامحه تأمين نموده و آنان را در برابر خطرات و تهاجمات حفظ كند. اين حق نيز نسبت به موافق و مخالف سياسي عام و يكسان است. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 482)

پنجم: برخورد عادلانه و بدون تبعيض شخص حاكم در آنچه حق است با همه ملت و از جمله با مخالف سياسي خود؛ يعني حاكم ديني با مخالف سياسي خود همان برخوردي را داشته باشد كه با طرفداران و حاميان خود دارد. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 483)

ششم: حفظ حيثيت و كرامت انساني مخالفان سياسي. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 483)

هفتم: حق مصونيت جان، آبرو، مال و شغل مخالف سياسي. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 483)

سنت و شيوه حضرت امير(ع) در برخورد با مخالفان سياسي - همچون اصحاب جمل و صفين و خوارج - تأمين حقوق آنان بود. آن حضرت حقوق خوارج را - تا زماني كه دست به سلاح نبردند - از بيت المال قطع نكرد. و در هنگامه جنگ صفين كه بعضي از ياران ايشان مي‎خواستند مقابله به مثل كرده و آب را به روي لشكر معاويه ببندند آن حضرت مانع گرديد.

هشتم: حق مصونيت از تعرض قضايي. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 484)

استفاده از مساجد منحصر به نماز خواندن در آن نبوده است؛ بلكه بحث‌هاي اعتقادي، تفسيري و تاريخي را نيز شامل مي‎شده. مطابق فرموده آن حضرت مخالف سياسي - كه اقدام مسلّحانه نكرده است - حتي در صورتي كه اصل نظام يا شخص حاكم را قبول نداشته باشد، علاوه بر اينكه نبايد مورد تعرض قرار گيرد، بايد بتواند از مساجد براي هر امر ديني كه مرتبط با خداوند است استفاده نمايد.
مطابق فرموده حضرت مخالفان سياسي حكومت كه به اقدام مسلّحانه روي نياورده‌اند، مي‎توانند از صدا و سيما و تمام امكانات تحت اختيار دولت استفاده نمايند؛ بلكه احزاب و گروه‌هاي سياسي مخالف مي‎توانند خودشان داراي امكانات مستقلي باشند، و روزنامه و شبكه‌هاي خصوصي صدا و سيما و نظاير آن را در اختيار داشته باشند.

نهم: حق پرده پوشي بر عيوب مردم و برائت آنان. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 486)

دهم: حق عفو و گذشت نسبت به لغزش‌ها؛ اين حق نسبت به موافق و مخالف سياسي يكسان است. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 486)

پيامبر(ص) مأموريت داشت كه حتي با دشمنان و مخالفان خود - كه محارب نبودند - به نيكي و عفو و گذشت عمل نمايد تا آنها در نهايت تبديل به دوست شوند البته بجز آن دسته از افراد كه علنا سلاح برداشته و به جنگ و محاربه با اسلام اقدام و حقوق افراد را تضييع مي‎كردند و نسبت به اين رفتار خود اصرار مي‎ورزيدند. اين عده را مي‎توان به اصطلاح امروز از مخالفين سياسي حضرت به حساب آورد؛ زيرا آنان به شيوه و سياست و تصميم گيري پيامبر اعتراض داشتند. ولي با اين حال در آيه 159 همين سوره خداوند به پيامبر دستور مي‎دهد از آنان گذشت كند و حتي با آنان در امور سياسي اجتماعي مشورت نمايد: (فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظّا غليظ القلب لانفضّوا من حولك فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم في الامر.) (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 486-488)

آن حضرت پس از فتح مكه به قريش اعلام نمود: "يا معشر قريش! ما ترون أني فاعل بكم؟ قالوا: خيرا، اخ كريم و ابن اخ كريم. قال: اذهبوا فانتم الطلقاء فعفا عنهم." با اينكه همگي آنان اسير و در اختيار حضرت بودند، و با اينكه آنان در جنگهاي بسياري عليه مسلمانان شركت كرده بودند و بسياري از آنان تشكل و روابط محرمانه خود را بر هم نزدند و مترصّد فرصت براي ضربه زدن به پيامبر بودند. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 489)

يازدهم: حقوق اقشار ضعيف و دور از قدرت ; حاكميت موظف است ترتيبي دهد تا افراد ضعيف كه معمولا دستشان به حاكميت نمي رسد بتوانند به حق خويش دست يابند ودر اين حق نيز فرقي بين موافق و مخالف نيست و همگي حق يكسان دارند. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 493)

دوازدهم: حق ديدار خصوصي و بدون حاجب با حاكمان؛ حاكميت موظف است ترتيبي دهد تا هركس كاري و حاجتي يا نظري با يكي از حكام داشته باشد - در هر مرتبه و درجه اي باشد - بتواند به صورت حضوري و شخصي در يك ديدار خصوصي و بدون حاجب و مانع و يا ترس، حاجت و يا نظر خود را به حاكميت برساند؛ و از اين جهت امنيت و آسايش داشته باشد، و موجب پيدايش عوارض منفي براي او نگردد. در اين حق نيز فرقي بين موافق و مخالف نيست و همگي حق يكسان دارند. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 494)

سیزدهم: حقوق اجتماعي و مدني مخالف سياسي؛ همه افراد جامعه برخوردار از حقوق اجتماعي مي‎باشند؛ و از اين جهت تفاوتي بين مسلمان و غير مسلمان، يا شيعه و غير شيعه وجود ندارد. حقوق فوق الذكر پس از قبول قواعد اجتماع توسط هر فرد و عضويت او در آن ثابت خواهد شد و سلب هر يك از آنها نياز به دليل دارد. و در اين جهت فرقي بين موافق و مخالف سياسي وجود ندارد. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 494-496)

به طور كلي هر عملي كه در شرع و قانون مجازاتي داشته باشد محدوديتي نسبي را نيز به دنبال خواهد داشت؛ كه بايد به همان مقدار اكتفا شود و بيش از آن مقدار مشروعيت ندارد. حتي شخصي كه به حكم شرع و قانون محكوم به قصاص مي‎شود، حقوق او در عرصه عرض و مال و خانواده بايد محفوظ بماند. اما در مورد مخالف سياسي از آنجا كه هيچ يك از عناوين جرم بر او منطبق نمي باشد، طبعا هيچ حقي از حقوق او سلب نمي شود. بنابراين براي اثبات حقوق اجتماعي مخالف سياسي نيازي به اقامه دليل نداريم، بلكه سلب هر يك از حقوق او احتياج به مجوز و دليل دارد.

حق نصيحت و خيرخواهي حاكميت، و بالابردن درآمد و بهره افراد از بيت‌المال، و آموزش و پرورش، سه حق شاخص و نمونه است كه شايد از مهمترين و بالاترين حقوق افراد جامعه به شمار آيد؛ و اگر حاكميت سه حق فوق را تأمين نمايد زمينه تأمين ساير حقوق اجتماعي فراهم مي‎گردد.

چهاردهم: حقوق مخالف سياسي در رابطه با زندان و دادگاه. زنداني نمودن مخالفان سياسي كه با شيوه‌هاي غيرمسلحانه عليه حاكميت فعاليت سياسي مي‎كنند، در زمان پيامبراكرم (ص) و حضرت امير(ع) سابقه اي نداشته است؛ و با آنكه از ناحيه منافقين و يا خوارج غير از انتقاد، كارشكني هاي زيادي عليه پيامبر(ص) و حضرت امير(ع) صورت مي‎گرفت، ولي تا زماني كه اقدام مسلحانه اي از طرف آنان انجام نمي شد برخوردي با آنان به عمل نمي آمد. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 496)

بنابراين مخالف سياسي تا زماني كه وارد عرصه محاربه و افساد و بغي نشده باشد، زنداني كردن و سلب آزادي او دليلي ندارد، بلكه از مصاديق بارز ظلم مي‎باشد. اينكه در زمان ما متعارف است كه بندگان خدا را به مجرد برخي سوءظن ها يا تهمت‌هاي خيالي ماه‌ها بلكه سال‌ها در زندان نگه مي‎دارند هيچ مبناي عقلي و شرعي ندارد و ظلم است نسبت به او و خانواده او، و برخلاف مصالح عاليه كشور نيز مي‎باشد.

رعايت تمام حقوق اجتماعي زنداني، همچون حق ملاقات با خانواده و دوستان، ادامه كسب و كار و تنظيم امور مربوط به آن، تعليم و تعلّم، گرفتن وكيل براي هر امري و از جمله دفاع از خود، حفظ بهداشت و سلامت جسم و جان خود و نظير اينها از وظایف حاکمیت است. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 497-498)

هيچ‌گاه حاكميت با خشونت و انتقام‌جويي و كشتار و سركوب تقويت نمي‌گردد، بلكه روز به روز فاصله بين ملت و حاكميت بيشتر مي‎شود. البته حدود مشخصه الهي در موارد خود پس از ثبوت از راه شرعي بايد اجرا گردد، ولي ساير مجازات‌هاي شرعي و قانوني كه از قبيل تعزيرات مي‎باشند هميشه لازم‌الاجرا نيستند بلكه در حد امكان بايد با عفو و گذشت و يا تخفيف برخورد نمود. (کتاب دیدگاهها، جلد 1، صفحه 490)


   *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 
 

توافق اوباما و رهبران اتحادیه اروپا جهت تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی

Posted: 29 Nov 2011 04:28 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، رهبران اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که فشارهای بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه دوشنبه در پایان اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا در واشنگتن دو طرف با صدور بیانیه مشترکی با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران هنوز نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه‌های هسته‌ای خود را مرتفع نساخته، افزودند که فشارهای خود را علیه تهران تشدید خواهند کرد.


باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا در پایان این اجلاس در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ‌ما توافق کردیم که فشارها بر ایران همچنان ادامه یابد تا جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی‌اش درباره استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای عمل کند". رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از دیدار با طرف‌های اروپایی در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت در حالی که درهای دیپلماسی با ایران هم‌چنان باز خواهد بود، قدرت‌های غربی توافق کردند تا فشار بر ایران را هم‌چنان افزایش دهند.


همزمان روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نوشت که اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده ساخته که بر اساس آن اعضای این اتحادیه در دور جدید تحریم‌های خود علیه ایران تحریم‌های مالی (‌احتمالاً بانک مرکزی)‌، تحریم‌های حوزه انرژی (تحریم خرید نفت‌) و نیز تحریم‌های حوزه حمل و نقل (‌تحریم‌های هوایی) وضع خواهند کرد.


بر اساس گزارش وال استریت ژورنال هنوز بحث درباره ابعاد تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران در میان کشورهای عضو این اتحادیه در جریان است و یک کشور با پیش‌نویس قطعنامه جدید این اتحادیه مخالف است.


اعضای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اول دسامبر، قرار است درباره تحریم‌های جدید خود علیه جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری کرده و نام ۲۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی وابسته به جمهوری اسلامی را به لیست تحریم‌ها بیفزایند.


گفتنی است، جمهوری اسلامی هم‌اینک با چهار دور از تحریم‌های سازمان ملل و هم‌چنین تحریم‌های یک‌جانبه از سوی شماری از کشورهای غربی روبه‌رو است که هدف از این تحریم‌ها واداشتن مقامات تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه مشترک روز دوشنبۀ ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم‌چنین به مسئله طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن اشاره کرده و بر "عزم آمریکا و اروپا برای محاکمه مرتکبان این توطئه و هم‌دستان آنان" تأکید کرده‌است.


رییس کل دادگستری اصفهان: صدای انفجار دیروز فقط در یک منطقه به گوش رسید

Posted: 29 Nov 2011 04:21 AM PST

عدم تشکیل پرونده در خصوص انفجار

جـــرس: در حالیکه با گذشت یک روز از انفجار مهیب اصفهان، مقامات از هرگونه پاسخ گویی و شفاف سازی خودداری کرده و بر ابهامات این قضیه افزوده اند، رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه هیچ گزارشی در مورد صدای انفجار در دادگستری این استان تشکیل نشده است، گفت: این صدا در همه جای اصفهان شنیده نشد بلکه فقط در یک منطقه به گوش رسید.


به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری با بیان این مطلب، ادعا کرد: بعد از ظهر روز سه‌شنبه ـ ۷ آذرماه ـ صدایی شبیه انفجار در یک منطقه از شهر اصفهان شنیده شد اما هیچ گزارشی در رابطه با این موضوع به دادگستری ارسال نشد.


وی با بیان اینکه اگر موضوع مهمی بود تاکنون باید اطلاعات اولیه ارائه می‌شد، افزود: این صدا فقط در یک منطقه شنیده شد.


گفتنی است، بعد از ظهر دوشنبه، رسانه های خبری و شاهدان عینی، از صدای انفجار مهیبی در حوالی دانشگاه نظامی اصفهان گزارش داده بودند، که مسئولان محلی نیز ضمن تایید صدای انفجار و سپس تکذیب آن، به تناقض گویی روی آورده و مانع اطلاع رسانی و شفاف سازی در این قضیه شدند.


خبرگزاری امنیتی- نظامی فارس نیز، بعد از ساعتی، خبر انفجار را از روی خروجی خود حذف کرد، تا بر ابهامات افزوده شود.


دیوان عدالت اداری مصوبه دولت را باطل کرد

Posted: 29 Nov 2011 04:13 AM PST

ر پی شکایت سازمان بازرسی

جـــرس: در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور از یک مصوبه دولتی مبنی بر واگذاری بخشی از زمین‌های منابع طبیعی در سه شهر کشور به خانوارها پس از استماع دفاعیه دولت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد.


به گزارش مهر، ۹ آبان ماه سال جاری شکایتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دلیل یک مصوبه غیرقانونی در دولت به دیوان عدالت اداری ارجاع شد.


ولی الله خبره، قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه‌های اداری سازمان بازرسی به موجب شکایت نامه ای، ابطال مصوبه هیئت وزیران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده بود که: مصوبه شماره فوق هیئت دولت راجع به "تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی (واگذارشده یا متصرفی) به مردم شهرستانهای مشکین شهر، بیله‌سوار، گرمی و پارس آباد با همکاری وزارت دادگستری و استاندار اردبیل به نحوی که برای امور هر خانوار کفایت کند" از جهت انطباق با قانون در کمیسیون تطبیق مصوبات این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.


وی در این دادنامه عنوان کرده است: در قانون حفاظت و بهره‎برداری و تبصره‎های ذیل آن مقرر شده است: از تاریخ تصویب این قانون وزارت جهاد سازندگی موظف است ظرف مدت سه سال اراضی جنگلی جلگه‎ای و مراتع غیرمشجر کشور را که تا پایان سال ۱۳۶۵ بدون اخذ مجوز قانونی تبدیل به باغ... و سایر طرحهای غیرکشاورزی مورد استفاده قرار گرفته‎اند، بر اسـاس تشخیـص کمیـسیونی مرکب از نماینـدگان جهاد سازندگی و فرمانداری به مسئولیت جهاد سازندگی و در قبال دریافت اجاره‌بها یا قیمت تعیین شده است واگذار و یا به فروش برساند.

بدیهی است زمین‌های منابع ملی تصرف شده بعد از تاریخ یاد شده بدون قید و شرط خلع ید خواهد شد.


بر اساس این گزارش، دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت شاکی اعلام کرده است که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل جلسه داده و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء تصویب کرد که مصوبه هیئت وزیران که در مقام تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی بدون رعایت ترتیبات مقرر در قانون است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی است و حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‎شود.


این رای با امضای محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری به دولت ابلاغ شد.

موسوی خوئینی ها: آیت الله جنتی بدانند خواست اصلاح طلبان سر انجام به کرسی خواهد نشست

Posted: 29 Nov 2011 04:04 AM PST

 جـــرس: دبیر کل مجمع روحانیون با بیان اینکه "در انتخاباتی که احمد جنتی و لشکر تحت أمر وی می خواهند برگزار شود، جائی برای اصلاح طلبان نیست"، تاکید کرد: "با همه انتقادهائی که به حاکمیت از صدر تا ذیل دارم هنوز از اصلاح آن مأیوس نیستم."


به گزارش تارنمای «آهنگ راه»، سید محمد موسوی خوئینی ها، از فعالان اصلاح طلب، در ادامه پاسخ گویی به کاربران سایت خود، در پاسخ به یکی از مراجعان که پرسید، "... سخنان اخیر شما در مورد اینکه سایر اصلاح طلبان که زیر تیغ شورای نگهبان می توانند رد شوند در انتخابات شرکت کنند ایرادی ندارد. خوب این می شود مجلسی مانند مجلس هشتم. که با توجه به بلاهایی که سرمان آمد باز هم ایستادیم و حضور داشتیم و بی خاصیت شدیم. اینگونه حاکمیت نیروی های رده پنجم اصلاح طلب را تایید می کند و انتخابات نمایشی برگزار می کند.می دانم به پرسشم پاسخ نمی دهید"، گفته است:

"گفته اید می دانم که به سؤالم پاسخ نمی دهید، بنده هم خواستم جواب ندهم تا دانستن شما به ندانستن تبدیل نشود، وبه قول ناصواب آن دانشمند بزرگ- گر می نخورم علم خدا جهل بود!


ولی حیفم آمد که گفتگو با شما را قطع کنم، و اما پاسخ من :

من با همه انتقادهائی که به حاکمیت از صدر تا ذیل دارم هنوز از اصلاح آن مأیوس نیستم و بر این باور هستم که هم جمهوری اسلامی از درون خود ظرفیت پاسخگوئی به خواسته های مادی و معنوی جامعه مسلمان ایران را دارد و هم مردم به آن دلبسته‌اند و برای حراست آن از آفات داخلی و از گزند خارجی آماده فداکاری هستند.
بر اساس همین باور با همه شرائط نا مطلوبی که حاکمیت ایجاد کرده است اگر همین امروز هم آماده بر گزاری انتخابات آزاد باشد که تنها آراء مردم تعیین کننده سرنوشت آن باشد- نه سلیقه وخواست این و آن...حتی آیت الله جنتی- قطعاً ما در انتخابات شرکت میکنیم زیرا که شرکت در انتخابات حق تمام فرد فرد مردم ایران است، ولیکن آنچه از شواهد و قرائن پیدا است قرار است انتخابات آنگونه که آقای جنتی و لشکر تحت أمر ایشان می خواهند برگزار شود. بدیهی است در چنین انتخاباتی جائی برای اصلاح طلبان نیست.

شرکت کسانی که خود را اصلاح طلب می دانند در انتخابات در صورتی که بتوانند از زیر تیغ آیت الله جنتی جان سالم بدر برند اگر گفتم از نظر ما بلااشکال است از آن جهت است که اصلاح طلبی یک جریان است و گستره آن بسیار بیشتر از چند حزب وگروه سیاسی است و دامنه خواست اصلاح طلبی روز به روز هم گسترده تر میشود و در جامعه‌ای به وسعت اصلاح طلبان ایران ما نمی توانیم برای تک تک افراد تعیین تکلیف کنیم.

آری این را هم می دانم که برگزار کنندگان انتخابات با طبل و شیپور و بوق و کرنا تبلیغ خواهند کرد که تمام اقشار و احزاب و گروهها و… در انتخابات شرکت کردند و انتخابات در کمال آزادی برگزار شد ومردم اصلاح طلبان را برای چندمین بار کنار زدند و اصلاح طلبان به تاریخ پیوستند ودر سپهر سیاسی ایران جائی ندارند و… ولی آیت الله جنتی بدانند که خواست اصلاح طلبان سر انجام به کرسی خواهد نشست زیرا که حرکت تکاملی انقلاب حرکت اصلاحی است...باش تا صبح دولتت بدمد انشاء الله.


امین خالقیان، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازماند

Posted: 29 Nov 2011 03:45 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع دانشجویی، امین خالقیان، دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازماند.


به گزارش دانشجونیوز، امین خالقیان در اول خرداد ماه امسال با مراجعه به صفحه خود در سایت سازمان سنجش متوجه شد که کارنامه ای برای او صادر نشده است. این اتفاق در شهریور ماه و این بار توسط مسئولان دانشگاه آزاد رخ داد و وی از دریافت کارنامه ی آزمون دانشگاه آزاد سال ٩٠ نیز محروم شد.


خالقیان پیش از این در روز عاشورای سال ١٣٨٨ و در حال حرکت به سمت امام زاده قاسم بابل (محل تجمع معترضان و حامیان جنبش سبز) توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و به مدت چند روز به زندان متی کلای بابل منتقل شد.


این دانشجو درحالی از تحصیل محروم گشت که از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب بابل تبرئه و در دوران دانشجویی هم هیچ حکمی از کمیته انضباطی دانشگاه نوشیروانی دریافت نکرده بود.


گفتنی است پیگیری های خانواده امین خالقیان در سازمان سنجش و اداره اطلاعات تاکنون بی نتیجه بوده است.


با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و از سال ٨۵ روند محرومیت از تحصیل و ستاره دار کردن دانشجویان منتقد شدت یافت و هرساله ده ها دانشجو علی رغم کسب نمره ی قبولی، به روشهای مختلف از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شدند.


پیش از این سید ضیاء نبوی فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل علی رغم کسب رتبه ی ممتاز در آزمون کارشناسی ارشد سال ٨٧ از تحصیل محروم گشت. وی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل بوده که به ١٠ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کارون اهواز منتقل شده است.


در ادامۀ فشارها و تهدید فعالان دانشجویی، سحر موسوی، از فعالان سابق دانشجویی دانشگاه آزاد نیز، بعد از قبولی در آزمون علمی کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال، با دریافت پیامی تحت عنوان "شما نقص در پرونده دارید... " در سایت سنجش، با مراجعه به آن مکان دولتی، مورد بازجویی و سپاس اعلام محرومیت از تحصیل قرار گرفته بود.