جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری - درگذشت حجت‌الاسلام  محمدعلی صدوقی

Posted: 02 Jul 2011 07:22 AM PDT

از صبح امروز بسیاری از چهره‌های مذهبی و سیاسی با حضور در بیمارستان لاله و منزل فرزند ایشان، به خانواده صدوقی و خاتمی عرض تسلیت گفتند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی ساعاتی پیش در بیمارستان لاله تهران و به دنبال ابتلا به سرطان غدد لنفاوی که از یک هفته پیش ناگهان علائم خود را نشان داده بود، علی‌رغم تلاش پزشکان در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

محمد علی صدوقی تنها فرزند ذکور سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بود که طی ۲۳ سال اخیر بعد از شهادت پدرش امامت جمعه یزد را برعهده داشت.

امام جمعه یزد که داماد مرحوم آیت‌الله سید روح الله خاتمی نیز بود، در سالروز درگذشت پدر و مادرش به دیدار معبود شتافت. پیکر امام جمعه یزد امروز عصر از تهران به زادگاهش منتقل و مراسم تشییع این مرحوم فردا (یکشنبه) در مرکز استان یزد برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ مطهری به حسینیان: سوال از احمدی نژاد کودتا نیست

Posted: 02 Jul 2011 05:48 AM PDT

جــرس: در پی اعلام تصمیم هیات رئیسه مجلس جهت تعویق "طرح سؤال از محمود احمدی نژاد در صحن مجلس"، چند تن از نمایندگان اصولگرای مجلس، ضمن اینکه سوال و تذکر و استیضاح را "بهترین زمان" و "جزو حقوق نمایندگان" دانسته اند، مخالفت با این موضوع را شبهۀ حامیان دولت در "انجام کودتا" علیه دولت ارزیابی کرده اند.


 درحالیکه بامداد روز دوشنبه ششم تیرماه اعلام شده بود که سرانجام پس از ماهها، طرح سؤال از رییس دولت با صد امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس نیز گفته بود که اکثریت اعضای هیات رئیسه این اقدام را به مصلحت نمی‌دانند، یک روز بعد (سه شنبه) یک عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس با بیان اینكه اصل امضاهای طرح سؤال از احمدی نژاد، صد امضا ست، مدعی شد "ظاهراً تعدادی از نمایندگان امضا‌های خود را پس گرفته‌اند اما این مسئله پس از تعطیلات نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به تعویق افتاده است."


به گزارش تارنمای «اعتدال»، محمد تقی رهبر، رییس فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با این پایگاه خبری - تحلیلی تاكید كرده است "سوال ، استیضاح و تذكر از رییس جمهور جز حقوق نمایندگان است؛ یكی از وظیفه های مجلس قانون گذاری و وظیفه دیگر ، نظارت مجلس بر عملكرد دستگاههای اجرایی است كه شامل شخص رییس جمهور نیز می باشد."

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: ما برای حفظ اقتدار نظام و دولت تاكنون طرح سوال را اجرایی نكرده بودیم ، اما جریان امور به گونه ای شده كه نمایندگان خواهان طرح این سوال هستند.

نماینده اصفهان ادامه داد: نمایندگان سوالاتی دارند و این تحقیر و تضعیف دولت نیست، ابهاماتی وجود دارد كه می آیند و توضیح می دهند.


رییس فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: الان بهترین زمان پاسخگویی به سوالات مطرح شده است و طبق وظیفه باید برای رفع برخی ابهامات از رییس جمهور سوال پرسیده شود.


رهبری راضی نیست
در ادامه چالش ها پیرامون طرح سوال از رئیس دولت، رئیس فراكسیون حامیان دولت در مجلس از مخالفت خود با این سوال خبر داد.

به گزارش فارس، روح‌الله حسینیان نماینده تهران با بیان احتمال منتفی شدن سؤال از رئیس‌ دولت گفت: روزهایی كه نمایندگان از احمدی‌نژاد ناراحت بودند این امضاها جمع‌آوری شده است و برخی از این نمایندگان در شرایط كنونی طرح سؤال را مصلحت نمی‌دانند و امضای خود را پس خواهند گرفت.


او كه می گفت بعید می‌داند این طرح در صحن علنی مطرح شود، افزود: مصلحت نیست طرح سؤال از رئیس جمهور بنا به شرایط منطقه و شرایط داخلی مطرح شود و با توجه به ملاقات اخیر نمایندگان با رهبری، قطعا طرح سؤال از رئیس جمهور مورد رضایت وی نیست.


فکر می کنند کودتا ست
بر اساس گزارش خبرآنلاین، سخنان روح الله حسینیان که طی هفته های اخیر در جریان شدت یافتن موج حملات به طیف دولتی ها (جریان انحرافی) سکوت اختیار کرده بود، با واكنش علی مطهری یكی از طراحان سوال از رئیسدولت مواجه شد كه گفت: ظاهرا حسینیان تصورشان از سئوال از رئیس جمهور چیزی شبیه كودتاست و شاید ایشان سئوال را با استیضاح اشتباه گرفته اند.


مطهری خاطرنشان کرد "به طور كلی ایشان حرفهایی گفته اند كه موجب تعجب است و از ایشان بعید به نظر می رسید. امضاهایی كه در ایام قهر رئیس جمهور جمع آوری شد كمتر از ده تاست و به فرض محال همه امضاها هم در آن ایام جمع شده باشد، تغییری در ماهیت قضیه ایجاد نمی كند. نمایندگان همه سئوالات را خوانده و امضا كرده اند. این سخن حسینیان به معنی احساساتی بودن نمایندگان و نوعی توهین به آنهاست."


مطهری نیز همانند محمدتقی رهبر (رئیس فراکسیون روحانیون)، تاکید کرد "اینکه برخی مانند حسینیان گفتهاند «در شرایط موجود مصلحت نیست سئوال از رئیس جمهور طرح شود»، درست برعكس است، شرایط موجود از نظر خارج و داخل ایجاب می كند كه این سوال مطرح شود. از نظر خارج و بیداری اسلامی، سئوال از رئیس جمهور برای ملل مسلمان منطقه ثابت می كند كه در ایران دموكراسی واقعی برقرار است و جمهوری اسلامی بر پایه های مستحكمی استوار است. و از نظر داخل نیز با این پرسش و پاسخ میان مجلس و دولت بسیاری از ابهامات برای نمایندگان و مردم رفع می شود ... ظاهرا حسینیان تصورش از سئوال از رئیس جمهور چیزی شبیه كودتاست و شاید وی سئوال را با استیضاح اشتباه گرفته است."


مطهری افزود " سئوال از رئیس جمهور به كمیسیون مربوط می رود. نماینده رئیس جمهور با حضور نماینده سئوال كنندگان توضیحات لازم را می دهد. اگر همچنان تعداد ٧٢ نفر از امضاكنندگان قانع نشده باشند، رئیس جمهور یك ماه فرصت دارد كه به صحن علنی مجلس بیاید و توضیحات لازم را بدهد. در آنجا سئوال كنندگان یك ربع و رئیس جمهور یك ساعت وقت دارند. حتی رای گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس نیز در كار نیست. این چه مشكلی برای كشور به وجود میآورد؟!"



نرگس محمدی: پرونده هاله سحابی و هدی صابر ملی و بین المللی است

Posted: 02 Jul 2011 05:48 AM PDT

فرزانه بذرپور
جرس: اعضا و وابستگان کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای خطاب به داستان تهران ، خواستار پیگیری و رسیدگی وی به عنوان مقام قضایی مسئول، به پرونده جان باختن هاله سحابی و هدی صابر شده اند. این جمعیت عنوان کرده  که با توجه به شهادت شهود در ضرب و جرح هاله سحابی و هدی صابر، آنچه اتفاق افتاده جرمی مشهود محسوب می شود و دادستان موظف است بنا بر قانون، حتی بدون شاکی خصوصی پیگیری کند. در مورد این نامه با نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت و گویی انجام شده که در پی می خوانید.



خانم محمدی، هدف کانون مدافعان حقوق بشر از ارسال نامه ی اخیر به دادستانی و مسئول دانستن دادستان در پیگیری پرونده هدی صابر و هاله سحابی چه بوده است؟
این در خواست بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران تدوین و منتشر شده است، مستند حقوقی ما، بند اولِ ماده چهارم آیین دادرسی در امور کیفری است. مرگ هاله سحابی و هدی صابر جرم مشهود است. درباره مرگ هاله سحابی در یازده خرداد و در جریان تشییع و مرگ هدی صابر در زندان اوین که تاریخش مشخص نیست، شاهدان اعلام شهادت کرده اند که هر دوی این عزیزان، مورد ضرب و شتم و تهاجم قرار گرفته اند.  از این لحاظ، مرگ ایشان و اتفاق ناگوار رخ داده، جرم مشهود به حساب می آید. از طرفی وقتی جرم مشهود واقع می شود نیازی به شاکی خصوصی وجود ندارد. و دادستان بدون نیاز به شاکی خصوصی موظف به ورود در پرونده و رسیدگی است. بنابر این قانون از دادستان تقاضا کردیم با راهکارهای قانونی رسیدگی پرونده را بر عهده بگیرد.


شما در نامه تاکید کرده اید بر شهود به خصوص در مورد آقای صابر آیا این شهادت منجر به فشار به شهود نشده است و آیا در مورد آقای صابر و شهادت هم بندان ایشان توجه ای صورت گرفت؟
ما به وظیفه قانونی و انسانی و شرعی خودمان عمل کرده ایم؛ اینکه دیگران به وظیفه خودشان عمل می کنند یا نه به خودشان ربط دارد. این وظیفه دادستان است که پیگیری کند، چه شاکی خصوصی باشد و چه نباشد. انتظار جامعه این است که مقام محترم قضایی به عنوان مسئول به پرونده وارد شود و رسیدگی و تحقیق را در دستور کار قرار دهد. بعضی از مسائل در جامعه جنبه خصوصی پیدا می کند و برخی مواقع هم در حد محدود و خصوصی است. اما مواقعی به حق و ناحق و درست و غلط اتفاق می افتد که مسائل عمومی تر محسوب می شود و در حد یک مساله ملی و حتی فراتر و بین المللی قرار می گیرد. مرگ هاله سحابی و هدی صابر چنین وضعیتی پیدا کرده است.

یعنی این رویداد در حد عمومی و ملی و بین المللی است. بسیاری از ایرانیان در ایران و خارج از کشور مساله را مطرح کرده اند. رسانه ها گفته اند و همه مطلع هستند. پزشکان ، مدافعان حقوق بشر، خانواده های زندانیان سیاسی و حتی خود زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زدند برای رسیدگی به این پرونده اصرار دارند. جامعه پزشکان سوگند خورده اند که برای نجات انسانها تلاش کنند و این را وضعیتی می دانند که باید رسیدگی شود. حتی من می خواهم اشاره کنم به این نکته که در برخی ملاقاتهایی که صورت گرفته ، برخی از شخصیت های حکومت هم این رفتار را تایید نکردند و بلکه برخی از آنها آن را دون شان قانون و رفتار انسانی دانسته اند. اتفاقی که رخ داد مورد تایید افکار عمومی نیست. الان چند هفته از مرگ این دو عزیز گذشته و همچنان اعتراضات بین المللی ادامه دارد.

بنابراین رسیدگی به این رخداد بسیار دردناک، صرف نظر از اینکه جرم مشهود است و قانون جمهوری اسلامی در این موارد راه حل قانونی پیش بینی کرده،  به  پرونده و درخواستی ملی و بین المللی تبدیل شده است.


خانم محمدی با توجه به چگونگی رخداد این دو حادثه تلخ در مورد مرحوم هاله سحابی و هدی صابر ، کسانی بوده اند که ضرب و شتم آنان را مورد شهادت و تاکید قرار داده اند. آیا می توان این حوادث را به استناد اینکه در هر دو اتفاق نیت مجرمانه وجود داشته، قتل عمد محسوب کرد؟
به هر حال بر اساس قانون نظام جمهوری اسلامی چنین جرمی چون مشهود است باید مورد رسیدگی بی طرفانه قرار بگیرد و پیش بینی شده که مقام دادستان باید وارد پرونده شود. اگر رسیدگی به این پرونده شروع شود در آن صورت می توان بیشتر و بهتر اظهار نظر کرد و با قاطعیت چگونگی مرگ آنها را بیان کرد. شهود باید بیایند و شهادتها را مطرح کنند و ضمن این تحقیق، قاطعانه می شود ابراز نظر کرد.


آیا خانواده خانم سحابی و آقای صابر شکایت نامه خصوصی نیز تنظیم کرده اند؟
 تا آنجایی که اطلاع دارم خانواده هاله سحابی این کار را انجام نداده اند ولی خانواده آقای صابر شکایت نامه ای تنظیم کرده  و به بازپرسی که آنجا حضور داشته تقدیم کرده اند؛ ولی هنوز به این شکایت رسیدگی نشده است. راه حل پیشنهادی ما این است که دادستان رأسا وارد شود و پیگیری کند؛ اصلا نیازی به شکایت شاکی خصوصی وجود ندارد و اگر شکایت هم صورت نگیرد، دلیل ندارد که دادستان به وظیفه خودش عمل نکند.


از سوی مجامع بین المللی و حقوق بشری ، گزارشگر ویژه حقوق بشر احمد شریف قرار است تحقیق همه جانبه ای را انجام دهد. برخی مقامهای ارشد جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که اجازه ورود گزارشگر حقوق بشر را نخواهند داد . آیا امکان طرح گزارشی به آقای احمد شریف وجود دارد؟
اینکه گزارشگر حقوق بشر بتواند وارد ایران شود و چه تعاملی با ایشان پیش خواهد گرفته شد ، مواردی است که باید مقامات جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. اما مدافعان حقوق بشر در ایران _حتی اگر آقای شریف  نتواند وارد کشور شود_ کانالهایی دارند و نهادهایی نیز وجود دارد که این گزارشها را به ایشان بدهند؛ و در برخورد با این مساله آقای احمد شریف به هر حال تحقیقات خودش را انجام خواهد داد . البته بدیهی است که اگر ایشان بتواند به ایران بیایند بهتر خواهد بود و حتی با برخی از مقامات هم امکان گفتگو وجود خواهد داشت. اما اگر این اتفاق نیفتد هم این مسیر مسدود نخواهد شد. ما در روزگاری هستیم که انتقال اخبار در چند ثانیه صورت می گیرد و با عدم ورود ایشان به ایران اتفاق خاصی نمی افتد و به هر حال آقای شریف می توانند اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورند.


با توجه به اینکه این یک نامه حقوقی است و از مجاری خودش باید پیگیری شود ، آیا به شخصیت های موثر و یا مراجع تقلید هم در این باره نامه ای نوشته خواهد شد، با توجه به اینکه شاید بتواند در رسیدگی به این موضوع راهگشا باشد؟
به نظر من در این رابطه وظیفه علما و مراجع است که اظهار نظر بکنند؛ مراجع به هر حال به عنوان عالمان دینی مورد توجه جامعه هستند و نباید سکوت کنند . درمورد چنین مسائلی که جان یک انسان _و به تعبیر قرآنی همه ی انسان ها و انسانیت در آن مطرح است_ مراجع از لحاظ شرعی وظیفه دارند که اظهار نظر کنند.


شما در متن نامه اشاره داشتید به حوادث بازداشتگاه کهریزک و مرگ خانم زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب به عنوان نمونه هایی که در کشور ما اتفاق افتاد و دادستان باید پیگیری می کرد؛ سئوال ما این است که آیا در مواردی که ذکر کردید که رسیدگی نشده و غفلت از آن به قربانی شدن هاله سحابی و هدی صابر انجامید ، این مقایسه به چه دلیلی صورت گرفته است؟ آیا این پرونده ها هم مشابهتی با پرونده فعلی داشتند ؟
در مورد پرونده هایی که در نامه ذکر شده است، برای پرونده زهرا بنی یعقوب و خانم کاظمی دادگاه برگزار شده و وکلایی بودند و این پرونده ها را پیگیری کردند؛ اما گفته ایم که برخورد جدی با خاطیان صورت نگرفته و نتیجه ای به دست نیامده است. در هر کدام از این پرونده ها وکلایی حضور داشته اند که می توانند اظهار نظر کنند. تا جایی که می دانم در پرونده خانم کاظمی پرونده به شعبه دیگری ارجاع شده است. درخواست ما این است که در مورد این پرونده ها باید در اسرع وقت و با قاطعیت بررسی انجام شود. اگر به این شکل رسیدگی شود موثر خواهد بود تا چنین اتفاقاتی بار دیگر رخ ندهد. در رابطه با مرگ آقای صابر از همان ابتدا ایراداتی از سوی برخی مقامات قضایی هم اعلام شده است.  باید با جدیت و با استفاده از ابزارها و راهکارهای قانونی با عاملان این حادثه تلخ و خاطیان برخورد شود، و نتیجه به افکار عمومی اعلام شود و جامعه در جریان سیر پرونده قضایی قرار بگیرد.

 

به تازگی محاکمه شما برگزار، و دومین جلسه بررسی اتهامات تان انجام شد. درباره  وضعیت پرونده خودتان هم می توانید برای ما بگویید؟
درجلسه دوم دادگاه مورد اشاره که ششم تیرماه بود، ختم دادرسی را اعلام کردند . من دفاعیاتم را بیان کردم و با همراهی وکلای پرونده، دفاع انجام شد؛ اکنون منتظر صدور حکم هستم.

زنان ايران را نمی توان ناديده گرفت

Posted: 02 Jul 2011 06:46 AM PDT

جرس: نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان، خطاب به رئیس قوه قضائیه نامه ای نوشته است که در این نامه با الهام از «پائولو کوئیلو»، اتفاقاتی را که پس از انتخابات سال 1388 بر جامعه رفته، به زیبایی بازگو می کند.


 به گزارش مدرسه فمینیستی، نامه نسرین ستوده به قوه قضائیه و پس از اعلام حکم نسرین ستوده به نگارش درآمده و امروز برای اولین بار منتشر می شود. نسرین ستوده که از 13 شهریورماه 1389 در بازداشت به سر می برد، به 11 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از وکالت و خروج از کشور و نیز 500 هزار ریال جریمه نقدی به واسطه عدم رعایت حجاب اسلامی در ویدئو سخنرانی اش محکوم شد. او در پی انتشار خبر این حکم ناعادلانه و سنگین در اسفندماه، این نامه را به نگارش درآورده که متن کامل آن را در زیر می خوانید
:

 

جناب آقاي رئيس قوه‌ ي قضائيه!

 

سپاسگزارم كه به ما نشان داديد معترضان انتخاباتي چه موجودات خطرناكي هستند ما فراموش كرده بوديم آنها چه خيانت‌هاي بزرگي به ملت ايران كرده بودند!

 

سپاسگزارم كه ماموران شما در همان ساعات اوليه پس از انتخابات به بازداشت گسترده‌ ي اين موجودات خطرناك پرداختند و از بروز اعتراض آنها جلوگيري كردند.

 

ماموران در زمان بازداشت به آنها گفته بودند كه براي "پيشگيري" آنها را بازداشت كرده‌اند!

 

سپاسگزارم خطر "ايميل" و "SMS"ها را به ما نشان داديد. ما فقط با احكام سنگين دادگاه‌هاي شما دريافتيم اينها چه پديده‌هاي خطرناكي هستند!

 

وقتي دنيا با بهت و حيرت ديد چگونه معترضان انتخاباتي با مسالمت‌آميزترين روش‌ها اعتراض خود را بيان كرده بودند، وقتي آنها كه فرصت بيان اعتراض پيدا نكرده بودند، با احكام سنگين راهي زندان شدند تا با صبر و سكوت احكام حبس خود را تحمل كنند، صبر و استقامت آنها را تحسين كرديم

 

" سپاسگزارم كه به جهان نشان داديد چه شكاف عظيمي ميان تصميمات حاكمان و آرزوي مردمان وجود دارد."

 

بابت حكم خودم به طور ويژه از شما سپاسگزارم. از اينكه قاضي شما در صدور حكم خويش به هيچ روي ملاحظه‌ي دو كودك خردسال مرا ننمود، بسيار سپاسگزارم.

 

قاضي شما نشان داد زنان ايران را به هيچ بهانه‌اي نمي‌توان ناديده گرفت. من حكم شما را با هيچ چيز در دنيا عوض نمي‌كنم، زيرا اين حكم لطف و محبت‌ بي‌پاياني را از سوي هموطنان‌ ام و آزاديخواهان جهان به سويم سرازير كرد.

 

از اينكه حكم حبس‌ ام را بيش از موكلانم صادر كرديد، بسيار سپاسگزارم. رهايي از زندان قبل از موكلانم برايم بسيار دردناك بود.

 

از اينكه هر بار ماموران شما مرا با ماشين اختصاصي و از سلول انفرادي، با دو مرد مسلح و يك زن جهت محاكمه به دادگاه اعزام كردند تا احساس مهم بودن بنمايم از شما سپاسگزارم.

 

خصوصا از دادرسي عادلانه ‌ي شما بي‌نهايت سپاسگزارم!

 

آقاي رئيس!

 

از اينكه قاضي شما دفاعيات مرا و وكلاي شجاع‌ام را جدي نگرفت، بسيار سپاسگزارم اما بدانيد ما احكام شما را و به ويژه احكام دادگاه‌هاي انقلاب تان را بسيار جدي مي‌گيريم.

 

نسرین ستوده / اسفند 89  / بند  209 زندان اوين

 

 

یک فعال امنیتی- رسانه ای: رحیم مشایی از عوامل اعدام های خودسرانه مخالفان در مازندران بود

Posted: 02 Jul 2011 05:09 AM PDT

جــرس: یکی از فعالان جریان اصولگرا با بیان اینکه "اسفندیار رحیم‌مشایی گفته است رهبری و حامیان وی تنها هفت میلیون رای در هر انتخاباتی دارند و باید از همه طیف‌ها در کنار خود داشته باشیم"، در شرح سوابق مشایی خاطرنشان کرد "وی از عاملان اعدام بسیاری از مخالفان نظام در رامسر و همچنین از بانیان انجمن حجتیه در استان مازندران بود، که بعدا به سپاه پیوست."


به گزارش جرس از همشهری ماه، رضا گلپور، نویسنده کتاب بولتن مانند "شنود اشباح"، در گفتگو با شماره ۷۷ این نشریه، ضمن استفاده از فضای مساعد جهت نقد برخی دولتی ها، گوشه هایی از سوابق افرادی که اخیرا موسوم به "جریان انحرافی" شده اند را بازخوانی کرده و به ناگفته هایی از رفتار و گفتار آنها اشاره می کند.


مشایی تیر خلاص می زد
رضا گلپور که چندی قبل نامه ای از او خطاب به محمود احمدی نژاد منتشر شد که در آن با توجه به مستندات خود درباره اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی ، خواستار کنار گذاشته شدن این افراد از مجموعه دولت شده بود، در مصاحبه خود گفت "خانم ط. ذبیحیان که اکنون همسر رسمی مشایی است در هنگام دستگیری می خواسته سیانور استفاده کند اما چون ضابط، هشیاری داشته اسلحه خود را در دهان او قرار داده تا نتواند پوشش قرص را با دندان خود بشکند و سیانور عمل کند. شاید این برای من قابل درک باشد که ضابط برای جلوگیری از انتحار یک نیرو، حاضر باشد دندان فرد خرد شود اما کشته نشود. اما اینکه عده ای که دستگیر شدند و در زندان منتظر محاکمه بودند توسط نیروهای تحت مسئولیت مستقیم آقای مشایی؛ بدون حکم دادستانی به جنگل های منطقه رامسر برده می شوند و به آنها تیر خلاص زده می شود با کدام منطق شرعی و قانونی قابل توجیه است؟ ضمن اینکه پیچیدگی آن پرونده این است که یکی از بازداشت شدگان، اخوی بزرگتر ایشان بختیار رحیم مشایی معروف به کورش رحیمی بوده و اگر قرار بوده همه بازداشت شدگان از منافقین حذف شوند خب برادر ایشان هم باید همراه بقیه کشته می شد اما نشده است."


تغییرات بنیادین در تفکرات
گلپور ادامه می دهد "برای من سوال ایجاد می شود که فردی با آن سابقه (مشایی)، ناگهان پس از رسیدن به جایگاه نزدیک به رئیس جمهور می آید می گوید ما چه مشکلی با مردم اسرائیل داریم؟ مشایی در یکی از جلسات به من می گفت اجباری بودن لچکی که سر خانم هاست چه منطقی دارد؟ خاتمی با آن همه ادعا توانست این اجبار را بردارد؟"


این سخن احمدی نژاد ناشی از ناآگاهی وی بود
این فعال اصولگرا با بیان اینکه "ما در سال های گذشته به دنبال کمک دادن به احمدی نژاد بودیم. گفتیم ایده هایی داریم که می تواند در عرصه جنگ نرم و خنثی کردن فعالیت های رسانه ای صهیونیست ها موثر باشد و مشایی نیز در جلساتی حضور یافت..."، پیرامون اظهارات احمدی نژاد در سازمان ملل و نقش بخشی از دولت آمریکا در ماجرای یازده سپتامبر و نقش مشایی در این نطق گفت "احمدی نژاد در سازمان ملل جمله ای گفت که واقعا از حیث کم اطلاعی از امور، بی نهایت سخیف است. او درباره تحقیق درباره حادثه یازده سپتامبر نقل به مضمون عرض می کنم، گفت: اگر آمریکاییها راست می گویند چرا اسامی قربانیان اعلام نمی شود؟! این در حالی است که اگر کسی «سی ان ان» ، سی بی اس و سایر شبکه های خبری امریکا و حتی بی بی سی را دیده باشد حتی به عنوان بیننده معمولی، می داند که از مراسم نخستین سالگرد این حادثه، مهمانان کلاس یک حکومتی و فرهنگی و رسانه ای آمریکا در محل برج های دوقلو می نشینند و یک خانم و آقا نزدیک به سه هزار اسم قربانیان را می خوانند و بعضا خانواده های آنها هم هستند و گریه و زاری و ناراحتی می کنند. این رسانه لوکال و محلی نیویورک هم نیست که چنین مراسمی را پخش می کند بلکه در رسانه هایی منعکس می شود که پوشش جهانی دارند. یک دهه از این تاریخ گذشته و لااقل در مراسمات رسمی علنی آنها ده بار این مراسم خواندن اسامی صورت گرفته و با این وجود رییس جمهور کشور ما می رود در همان مکان و جمله به این پرتی را می گوید. این برای جمهور ایران بد نیست؟... من سپس مشایی را در ساختمان منزلش ملاقات کردم و گفتم که این حرف احمدی نژاد اصلا واقعی نیست. او به من گفت مطمئنی؟ از اینجا فهمیدم که او این حرف را در دهان احمدی نژاد گذاشته و هیچ آگاهی هم نسبت به آن ندارد..."


مشایی گفت مگر رهبری و حامیانش چقدر رای دارند؟
این فعال امنیتی – رسانه ای ادامه می دهد "از مشایی سوال کرده بودم که واقعا محمدرضا رحیمی که مسئول دفتر انتخاباتی هاشمی در کردستان بوده و با دعواهایی که با شهید کاظمی فرمانده وقت سپاه کردستان داشته با چه تعریف اصولگرایانه ای امروز با اختیارات ویژه، معاون اول دولت است؟ حضور وی با شعار حمله به هاشمی جور در می آید؟ مشایی در پاسخ به من گفت مگر مذهبی ها و آقای خامنه ای چقدر رای دارند ؟ بیش از هفت میلیون است؟ ما باید از همه طیف ها در کنار خود داشته باشیم. در اینجا برای من مشخص شد که کار از رفع شبهه گذشته و نوعی بیماری انحراف و گنده گوئی است. گفتم این قتل هایی که در رامسر به شما نسبت داده می شود چیست؟ پاسخ داد حالا چهار تا سگ محارب هم کشته شدند مگر چه اتفاقی اقتاده است؟ اینجا دیگر دیدم این جفاست که خلوت و عیان این فرد تا این حد با هم فرق می کند. مگر حاکم شرع بوده که آنها را کشته است؟ او می گفت : من پرونده ام تا سال ٧۶ در سازمان قضایی باز بود و بسته شده و تو به دنبال چه هستی ؟ گفتم خیلی روشن است بگو من در جریان نبودم و نیروهای من خودسر عمل کردند. حالا آنها قسم می خورند که خودسر نبوده و دستور داشته اند. این مسائل حول نفر دوم دولت نگران کننده نیست؟"


گلپور در همین زمینه می گوید "من در پژوهش ها، سند هایی دیده ام که انسان وحشت می کند."


گفتنی است در زمان قهر ۱۱ روزه احمدی‌نژاد نیز نقل قول‌هایی از رئیس دولت دهم مبنی بر ریزش میلیونی آرا وی به خاطر حمایت رهبر جمهوری اسلامی از وی در انتخابات سال ۸۸ منتشر شده بود.


مشایی؛ بانی انجمن حجتیه در مازندران
گلپور در این مصاحبه همچنین در پاسخ به این پرسش که "همین الان بر روی سایت هواداران مشایی، جمله ای از دکتر حسن عباسی قرار دارد که او را به هیچ فرقه ای منتسب نمی داند و یک تکنوکرات می داند"، گفت "اولا عباسی دکتر نیست. بعد هم حرف امثال عباسی در رده دوم ارجحیت قرار دارد. وقتی خود مشایی به من گفت تشکیلات انجمن حجتیه را من در مازندران راه انداختم باید دید عباسی با چه سندی آن را نفی می کند؟ در مسائل سندی، وقتی سندی اثباتی برای موضوعی می آوری ، اثبات خودش پیچیده است. حالا اگر یک نفر بخواهد این سند را نفی کند و سلباً بگوید فلانی نبوده، بسیار پیچیده تر می شود. البته فقط مشایی این را نگفته، خیلی از دوستان ایشان می گویند زمانی که معلم آموزش و پرورش بود ..."

وی افزود "مشایی بعدا می گفت وقتی امام دستور داد بین انجمن حجتیه و سپاه، یکی را باید انتخاب کرد من آمدم سپاه."


این افراد در دوران اصلاحات زدوده شدند
وی ادامه می دهد "اینها در دوره اصلاحات زدوده شدند. مشایی در دوره علی محمد بشارتی و معاونت آقای تابش، مدیر کل اجتماعی وزارت کشور بوده یعنی دولت دوم هاشمی. البته وزارت اطلاعات در مقطعی او را در گزینش رد کرد ... اما وی بعدا با لایه هایی بالاتر ارتباط گرفت و وارد دستگاه شد."


مشایی و امام زمان
گلپور ادامه می دههد "اگر مجموع سخنان مشایی را که دوستان ایشان ترویج می کنند بخوانید در جایی گفته من ممکن است نمازم قضا شود اما دعای عهدم ترک نمی شود. من محکم عرض می کنم کسی که داعیه های وی بیش از حد توان فکری و سابقه ای است که دارد باید به آن شک کرد. او یک بار به من می گفت من ادعا نمی کنم هر وقت بخواهم آقا را ببینم می بینم اما می گویم ایشان یعنی حضرت صاحب هر وقت بخواهد نمی تواند من را ببیند؟!"


گلپور در انتها پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دهم می گوید "اگر برگردیم به انتخابات و کاندیدای دیگری از اصولگرایان نباشد؛ من باز هم به احمدی نژاد رای می دهم... البته از نظر من خطری که امثال مشایی در بی مبنایی دارند، از محسن رضایی کمتر است."

 


واکنش تند وزیر دفاع جمهوری اسلامی به اظهارات رابرت گیتس: این دروغ ها برای توجیه گذشته است

Posted: 02 Jul 2011 04:28 AM PDT

جــرس: در واکنش به اظهارات هفته گذشتۀ وزیر دفاع سابق ایالات متحده، که طی روزهای گذشته جای خود را به فردی دیگر سپرد، و متهم ساختن جمهوری اسلامی به "تلاش برای ساخت سلاح های اتمی" و "نقش تخریبی در منطقه"، وزیر دفاع جمهوری اسلامی این اظهارات را کاملا رد کرده و اظهار داشته است "این دروغ‌ها و ادعاها برای توجیه سیاست ها و اقدامات غلطی است که گیتس در دوره مسئولیتش در وزارت دفاع آمریکا انجام داده است."


گفتنی است رابرت گیتس، وزیر دفاع دولت های جورج بوش و باراک اوباما، روز پنج‌شنبه، ۹ تیر (۳۰ ژوئن) در آخرین روز مسئولیت خود در وزارت دفاع آمریکا، با بیان اینکه "حکومت ایران جسور شده و قصد بهره برداری از خیزش های منطقه را دارد اما خوشبختانه موفق نشده"، جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که قصد دارد تا آستانه ساخت بمب هسته‌ای پیش برود و همزمان تهران را مسئول افزایش تلفات نیروهای کشورش در عراق دانسته بود.

گیتس همچنین خاطرنشان کرده بود که مقامات تهران در خشونت های منطقه ای دخالت دارند و گفت "حکومت ايران به عنوان بخشی از اقدامات جديد خود برای افزايش نفوذ در منطقه، سلاح های مرگبارتری را در اختيار گروههای عراقی قرار می دهد که با ارتش آمريکا در اين کشور می جنگند و اين مسئله نگران کننده است، چرا که با تجهيز گروههای خشونت طلب شيعه، سعی دارد تعداد هر چه بيشتری از نيروهای آمريکايی را بکشد تا به اين ترتيب به مردم عراق چنين وانمود کند که گويا اين گروههای وابسته به ايران هستند که آمريکا را از عراق بيرون می رانند."


به گزارش شبکه ایران به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، پاسدار احمد وحیدی همچنین افزود: مقامات بلندپایه نظامی آمریکا ده سال پیش نیز مدعی بودند که ایران طی یک تا سه سال به سلاح هسته‌ای دست می یابد و از آن ادعا هفت سال گذشته است و خبری نشد، لذا مجدداً آن ادعای دروغ را تکرار می کنند.


وی اظهارداشت: هیچ یک از مقامات آمریکایی از جمله وزیر دفاع آن کشور حق ندارند خود را بجای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که بارها به نبود انحراف در برنامة هسته‌ای ما اعتراف کرده، بگذارد و این دروغهای بزرگ را اختراع کنند و آمریکایی ها بجای اتهام‌زنی به دیگران بهتر است در سیاست‌ها و روش های خود تجدیدنظر اساسی کنند.


وی در خصوص رزمایش موشکی اخیر سپاه نیز گفت "در رزمایش سپاه پاسداران نشان داده شد که جمهوری اسلامی توانمندی بالایی در تولید، طراحی و بکارگیری انواع موشک با بردهای مختلف دارد و تحریم‌های اعمال شده نیز، هیچگونه تاثیری بر توانمندی موشکی ما ندارد."

پیام تسلیت خاتمی، سیدحسن خمینی و هاشمی رفسنجانی به خانواده صدوقی

Posted: 02 Jul 2011 05:28 AM PDT

گزارش تصویری
جرس: سیدمحمد خاتمی و جمعی دیگر از فعالان سیاسی در دیدار با خانواده وی دیدار با آنان دلجویی کردند، در همین حال پیامهای تسلیتی به همین مناسبت صادر شد.

 
 به گزارش جرس، در پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی آمده است: در گذشت این عزیز بزرگوار فاجعه ای سنگین و خسارتی بزرگ بود که تنها عنایت ویژه حضرت حق می تواند آن را جبران کند. می دانم که دل پاک و جان تابناک شما نیز در این ماتم سخت آزرده است، اما انتظار این است که به لطف خدا تکیه کنید و از ایمان و توکل به حضرت حق تسلّی بجویید.

من این مصیبت را به شخص جناب عالی و به همسر همراه و مهربان و فاضل آن عزیز، به خواهران گرانقدرتان و به خواهران بزرگوار آن فقید سعید و همه بستگان داغدار و به عموم مردم شریف یزد که شاهد بزرگی ها، خدمات و خیرخواهی های آن عزیز بودند تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت حق برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای جناب عالی که از امیدهای ارزنده مایید توفیق روزافزون و پیشرفت چشم گیر در عرصه های علم و اخلاق و ادامه راه آن عزیز و مرام و کرم جدّ شهید و بزرگوارتان مسالت دارم.


پیام سید حسن خمینی

درگذشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد علی صدوقی رحمت الله علیه که عمر شریف خویش را در پارسایی و خدمت به دین خدا سپری کرد، موجب تالم و تاسف همه دوستداران و آشنایان آن بزرگوار شد. آن مرحوم که در بیت مکرم والد ماجدشان آیت الله شهید صدوقی، کرامت و بزرگواری را فرا گرفت، از آغازین روزهای جوانی همراه با یادگار امام به صف مبارزین دوره انقلاب پیوست و این همراهی و همدلی تا پایان عمر شریف آن مرحوم، با قوت و استحکام ادامه یافت.

اینجانب این مصیبت را خدمت همسر و فرزندان عزیزشان، خصوصا برادر عزیزم جناب حجت الاسلام آقای شیخ محمد صدوقی و تمام بستگان ایشان به ویژه سرور معظم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید محمد خاتمی و هم چنین به مردم شریف استان یزد، تسلیت عرض نموده، از خداوند متعالی برای ایشان علو درجات و حشر با معصومین علیهم السلام مسئلت دارم و برای بیت عزیز شهید محراب صبر و اجر و عزت آرزومندم.

 
پیام هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی رحلت حجت الاسلام صدوقی را به به خاندان معزز صدوقی، علماء، روحانیون و مردم شهیدپرور استان یزد و به‌ویژه حجت الاسلام سید محمد خاتمی تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون»

ارتحال حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه یزد موجب تأسف و تأثر خاطر گردید.
درگذشت فرزند سومین شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی كه در طول عمر پربركت خود منشاء خدمات بسیاری برای انقلاب اسلامی به‌ویژه در خطه كویری یزد بود را به خاندان معزز صدوقی، علماء، روحانیون و مردم شهیدپرور استان یزد و به‌ویژه جناب آقای سیدمحمد خاتمی تسلیت می‌گویم.
از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور علوّ درجات و برای بازماندگان به‌ویژه خانواده محترمشان صبر و اجر مسألت می‌كنم.

گفتنی است سید محمد خاتمی برادر همسر مرحوم حجت الاسلام صدوقی است.

آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی با صدور پیامی ارتحال حجت‌ الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد‌علی صدوقی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام این مرجع تقلید آمده است: خبر غم‌انگیز ارتحال حجت ‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج شیخ محمد‌علی صدوقی آقازاده مكرم صدیق بزرگوار شهید محراب آیت‌الله حاج شیخ محمد صدوقی رحمة‌ الله علیه موجب تأسف شدید گردید.

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار پیامی درگذشت نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد را تسلیت گفت.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیتی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین محمد علی صدوقی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر یزد را موجب تاسف و تاثر دانست.

 


 

پسر حجت الاسلام صدوقی در كنار خاتمی

تسلیت به خاتمی وبازماندگان مرحوم صدوقی

تسلیت به خاتمی وبازماندگان مرحوم صدوقی

تسلیت به خاتمی وبازماندگان مرحوم صدوقی

تسلیت به خاتمی وبازماندگان مرحوم صدوقی

تسلیت به خاتمی وبازماندگان مرحوم صدوقی

 

 

همراهی سعید مرتضوی با محمود احمدی نژاد در همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز

Posted: 02 Jul 2011 04:10 AM PDT

جــرس: در حالیکه رسیدگی به اتهامات متهم اصلی فجایع بازداشتگاه کهریزک و چندین پرونده شاخص ملی، بدلیل نفوذ مقامات و نهادهای فراقانونی، کماکان مسکوت مانده، وی بعنوان نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در جریان همایش موسوم به «راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، همراه با رئیس دولت حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.


به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد طی سخنانی در جریان این همایش، بدون اشاره و رویکرد به اینکه خودش دو تن از متهمان و متخلفان و فاسدانِ تحت تحقیق قوه قضائیه (محمد رضا رحیمی و سعید مرتضوی) را در راس امر مبارزه با قاچاق و فساد منصوب کرده، تنها اذعان داشت "آثار جابه‌جایی غیرقانونی کالا از بیرون به داخل بسیار گسترده است. یکی از آثار قاچاق کالا ضربه به تولید داخل است. ضربه به درآمد دولت اثر دیگر جابه‌جایی غیرقانونی کالا ست. وقتی کالا از مسیر غیردرست وارد شود، موجب آسیب به درآمد ملی می‌شود. کسی که یک کالایی به صورت غیرقانونی وارد کرد، به منزله آن است که از بیت‌المال مبلغی را برداشته است."


رئیس دولت بدون اشاره به قانون گریزی دولتی ها افزود "تأثیر دیگر جابه‌جایی غیرقانونی کالا مثل هر سوء‌استفاده اقتصادی دیگر است که توسعه شکاف اقتصادی و بی‌عدالتی را به دنبال دارد. کسی که حقوق بیت‌المال را نمی‌پردازد، در واقع به بی‌عدالتی دامن زده و فاصله‌ها را زیاد می‌کند. ترویج قانون‌گریزی از دیگر آثار جابه‌جایی غیرقانونی کالا است. وقتی عبور از قانون سهل و تکراری شود، به ظاهر منافعی هم داشته باشد، می‌تواند به بخش‌های دیگر وارد شده و ارکان ملت را آسیب بزند که بدتر از آن آسیب اخلاقی است."


سعید مرتضوی نیز مدعی شد "در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز رویکرد برخورد قاطع با دانه درشت‌ها با تعیین جزای نقدی سنگین و حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی متجلی شده است. "

نماینده ویژه محمود احمدی نژاد و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود با تصویب لایحه جدید ، حجم قاچاق کالا و ارز به حداقل خواهد رسید و از آن جا که ریسک قاچاق به شدت افزایش خواهد یافت، به نوعی پیشگیری در حوزه قاچاق نیز اتفاق خواهد افتاد و صف مردم عادی از مجرمان و قاچاقچیان حرفه ای جدا خواهد شد.



نامشخص بودن هفت میلیارد از بدهی های هند به ایران

Posted: 02 Jul 2011 04:08 AM PDT

تناقض در گزارش های منتشر شده

جــرس: در حالی كه خبرگزاری مهر در خبر اخیر خود میزان بدهی نفتی هند به ایران را نه میلیارد دلار اعلام كرده بود، همزمان خبرگزاری فارس به نقل از "یك منبع آگاه در وزارت نفت" این مبلغ را دو میلیارد دلار اعلام نمود و توضیحی نیز بابت این هفت میلیارد دلار اختلاف ارائه نکرد.


به گزارش «آینده» با تشدید مساله اختلافات ارزی میان ایران و هند در خصوص فروش نفت ایران و كشیده شدن این بحث به رسانه‌های بین‌المللی، انتشار رقم‌های مختلفی از میزان بدهی هند، به التهاب روانی ناشی از آن دامن زده است.


امروز خبرگزاری فارس به نقل از یك منبع آگاه در وزارت نفت نوشته است: در مذاكرات دو هفته پیش طرف‌های هندی و ایرانی در خصوص نحوه واریز بهای نفت صادراتی ایران به هند قرار بر این بود كه اگر راه‌حلی پیدا نشد، صادارت نفت ایران به هند قطع شود.


وی افزود: در مذاكرات دوجانبه همواره هندی‌ها می‌گفتند: شما راهی پیدا كنید تا ما به آن عمل كنیم! اما زمانی كه راه‌حلی پیدا می‌شد هندی‌ها مضمون جلسات را رسانه‌ای می‌كردند و به همین دلیل طرف مقابل نیز هشیار شده بدل آن راه‌حل را اجرا و آن را مسدود می‌كردند.


این منبع آگاه اضافه كرد: این در حالی بود كه در داخل كشور تلاش می‌شد اطلاعات مربوط به این مساله افشا نشود تا تحریم‌كنندگان نتوانند از آن بهره ببرند.


وی در پایان یادآوری كرد: در حال حاضر بدهی نفتی هند به ایران به بیش از دو میلیارد دلار بالغ می‌شود.


اما خبرگزاری مهر درباره همین خبر نوشته است: پیگیری خبرنگار مهر از وزارت نفت نشان می دهد با توجه به نامشخص بودن نحوه وصول منابع مالی حاصل از صادرات نفت به هند، تاكنون سقف بدهی های نفتی دولت دهلی نو به ایران به مرز نه میلیارد دلار افزایش یافته است. البته این میزان بدهی هند به ایران را هم وزارت اقتصاد هند تائید كرده است.


بر این اساس، در هفت ماه گذشته مسئولان مختلف شركت ملی نفت، بانك مركزی و وزارت اقتصاد و دارایی برای حل و فصل نحوه وصول بدهی های نفتی از هند وعده های متعددی ارائه كرده اند كه تاكنون هیچ یك از این وعده ها به نتیجه نرسیده است.

در حال حاضر پالایشگاههای نفت مانگلور و ریلیانس هند از بزرگترین خریداران نفت خام صادراتی ایران به شمار می روند كه به دلیل تحریم برخی از بانكهای بین المللی قادر به پرداخت بدهی نفتی خود به دولت ایران نیستند.

از سوی دیگر، همزمان با ادامه مذاكرات بی نتیجه شركت ملی نفت و پالایشگاههای هندی، اخیرا دولت ریاض و دهلی برای جایگزین كردن بخشی از نفت خام عربستان به جای نفت میادین سروش و نوروز ایران به توافق اولیه دست یافته اند.


پادشاه بحرین به صف مذاکره کنندگان پیوست

Posted: 02 Jul 2011 03:09 AM PDT

حضور حزب الوفاق در گفت و گوها
جــرس: چند روز پس از آنکه پادشاه بحرین دستور تشکیل کمیسیون مستقلی جهت تحقیق پیرامون ناآرامی های اخیر این کشور را صادر و همزمان اعلام کرد که این کشور به اجرای اصلاحات متعهد است و به حقوق بشر نیز احترام می گذارد، منابع بین المللی امروز شنبه دوم ژوئیه (یازدهم تیرماه) گزارش دادند که و در پی دعوت پادشاه از مخالفین جهت مذاکره با حکومت، گفت و گوهای دولت بحرین و مخالفان آغاز می شود.


بنا به گزارش آسوشیتدپرس، شيخ حمد بن عیسی آل خلیفه گفته است برای گفت و گو با مخالفان، تمام گزینه ها مد نظر قرار خواهند گرفت و همزمان گزارش رسیده است که حزب الوفاق، بزرگ ترین گروه شیعه در این کشور نیز در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، شیخ علی سلمان، رهبر الوفاق گفته است که در مذاکرات شرکت می کند و خواسته های اصلی خود را مطرح خواهد کرد و دولت نیز باید نمایانگر خواست مردم باشد.


گفتنی است گفت و گوی حکومت سنی مذهبی بحرین با مخالفان، درحالی صورت می گیرد که به دنبال ماهها ناآرامی در این کشور که بیش از سی نفر در آن کشته شدند، کماکان صدها نفر از هواداران مخالفان در زندان به سر می برند.


پیش از آغاز مذاکرات، پادشاه بحرین دستور تحقیق در باره نحوه مقابله ارتش و نیروهای امنیتی با ناآرامی‌ها را داده و
دستور تشکیل کمیسیون مستقلی را صادر کرد تا در مورد ناآرامی های اخیر این کشور تحقیق کند.


اعتراضات سیاسی در بحرین، همزمان با کشورهای دیگر منطقه از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در میدان لولو (مروارید) شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیشبرد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد، اما نیروهای امنیتی به سرکوب گسترده مخالفان روی آوردند و نیروهای عربستان و امارات نیز برای کمک به فرونشاندنِ این اعتراضات، به مداخله نظامی دست زدند.

این امر با واکنش شیعیان منطقه روبرو شد و به تیرگی روابط با جمهوری اسلامی منجر گردید.