جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مشاهده بیماری وبا در چندین زندان، بدلیل آب آشامیدنی آلوده

Posted: 19 Jul 2011 05:42 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، طی هفته‌های اخیر چند مورد مبتلا به بیماری وبا در زندان‌های قزل حصار و رجایی شهر کرج و ندامتگاه پردیس مشاهده شده است.


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده است که بر اساس گزارش بهداری زندان قزل حصار سه مورد بیماری وبا در این زندان تشخیص داده شده است.


هم چنین بر اساس تحقیقات انجام شده، یک مورد نیز در رجایی شهر کرج و یک مورد در ندامتگاه کرج مثبت گزارش شده است.


با توجه به اینکه این باکتری از طریق آب و غذا الوده انتقال پیدا می‌کندو وضعیت آب آشامیدنی در زندان‌ها خصو صا قزل حصار و رجایی شهر بهداشتی و مناسب نیست احتمال اپیدمی (همه گیری) زیاد است.


هم چنین در زندان رجایی شهر کرج ، آب اشامیدنی هفته‌ای چندین بار با گل و لای همراه بوده، و این موضوع اعتراض زندانیان را به همراه داشته است اما تا کنون اقدام جهت رسیدگی به این اعتراضات صورت نگرفته است.


چندی پیش گزارش هایی منشتر شده بود مبنی بر اینکه برخی از زندانیان سیاسی زن در تماس با خانواده‌های خود از رواج بیماری‌هایی همچون "داشتن شپش، عفونت‌های زنانگی و گلودردهای چرکین" در بند زنان خبر داده‌اند.


گفته می‌شد بسیاری از این بیماری‌ها در برخی از زنان به قدری مزمن شده‌است که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاومت پیدا کرده‌اند.


پیش از آن نیز، اخباری مبنی بر "شیوع آنفولانزای خطرناک در زندان گوهردشت و جانباختن تعدادی از زندانیان در بندهای غیر سیاسی" و "عدم پاسخگویی بهداری زندان بدلیل حجم زیاد بیماران" منتشر شده و یکی از پرسنل بهداشت و درمان سازمان زندان ها، طی تایید خبر فوق گفته بود "چند مورد فوتی در بند ۸ سالن دو زندان قزل حصار داشتیم که از اداره بهداشت کرج بازدید آمدند و تایید کردند که فوت به دلیل ابتلا به این بیماری واگیردار بوده است."

 



صدای کهریزک

Posted: 19 Jul 2011 05:34 AM PDT

 

 

سرخ سبز - دو سال از انتخابات خونین ریاست جمهوری سال ۸۸ می گذرد و زخم کهریزک نیز دو ساله شده است. فاجعه ی کهریزک و شکنجه و کشته شدن جوانان در این بازداشتگاه مخوف اگر چه توسط حاکمیت جمهوری اسلامی نیز مورد تایید قرار گرفته و مسولیت کشته شدن تنها سه تن از این جان باختگان توسط مسولان جمهوری اسلامی پذیرفته شده است اما خانواده های جان باختگان خودشان بهترین راویانِ فاجعه ی کهریزک هستند.

در طی این دو سال شش تن از خانواده های جان باختگان فاجعه ی کهریزک با رسانه های مختلف مصاحبه کرده و در مورد جزییات درد آور و تلخ شکنجه و ضرب و شتم عزیزان خود خبررسانی کرده اند. صدای سه تن از این خانواده ها را در این فیلم بشنوید. خانواده های رامین آقا زاده قهرمانی صدای پدر محمد کامرانی و صدای برادر امیر جوادی فر که پیشتر در فیلم شهیدای شهر نیز از نحوه جان باختن این جوانان معترض سخن گفته بودند.

مادر رامین آقا زاده ی قهرمانی که بعد از دو سال سکوت خود را شکسته است با صدایی شکسته شرح می دهد که در جریان حوادث پس از انتخابات، وقتی رامین آقازاده را احضار می کنند او نیز همانند خانواده امیر جوادی فر فرزند خود را به قانون تحویل داده است اما جسد فرزندش را به او برگردانده بودند

التهاب غدد لنفاوی گوش و تشدید بیماری قلبی پیمان عارف در زندان اوین

Posted: 19 Jul 2011 05:29 AM PDT

 جرس: پیمان عارف، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین دچار التهاب غدد لنفاوی شده است.


به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این روزنامه نگار و فعال دانشجویی زندانی که از حدود ۶ ماه پیش برای دومین بار پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده است به دلیل شرایط نامناسب پزشکی و بهداشتی زندان اوین دچار التهاب غدد لنفاوی گوش شده است که به گفته پزشک بهداری زندان به شدت می‌تواند خطر ناک باشد.

 

هم چنین این زندانی و فعال دانشجویی نزدیک به مهدی کروبی با روند فزاینده تشدید بیماری قلبی‌اش نیز مواجه است که به دلیل عدم صدور دستور لازم از سوی دادستان تهران و یا آقای رشته احمدی رئیس دادسرای اوین، زندان نسبت به انتقال وی به بیمارستان جهت معاینه و درمان اقدامی صورت نداده است.


منتجب نیا: حضور اصلاح طلبان در انتخابات بدون تحقق شرايط، خودكشي سياسي است

Posted: 19 Jul 2011 05:21 AM PDT

 جرس: بدنبال خبرسازی رسانه های حکومتی در مورد برائت منتجب نیا از رهبران جنبش سبز، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: شرکت تشکیلاتی و گسترده اصلاح طلبان در انتخابات، بدون محقق شدن شرایط مورد نظر به نوعی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود.


 وی افزود: مواضع اخیر اصولگرایان درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس بیان یک واقعیت غیر قابل انکار است ولی عده‌ای از تندروهای جناح حاکم مخالف این حضور بوده و درصدد حذف رقیب هستند.

رسول منتجب نیا در گفت وگو با ایلنا گفت: اکثریت اصولگرایان افرادی منطقی هستند و به واقعیت‌های جامعه اشراف دارند و می‌دانند که جامعه دارای اندیشه‌های مختلف و سلایق گوناگون است و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت.


منتجب نیا با اشاره به مواضع ضد و نقیض اصولگرایان در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: در میان جناح اصولگرا وحدت نظر وجود ندارد، چرا که عده‌ای از افراد تندرو و افراطی خواهان یک جامعه تک صدایی بوده و دوست ندارند گروه و جناح دیگری به غیر از خودشان در صحنه وجود داشته باشد که این اعتقاد و نگاه نسبت به جناح‌های مخالف را از پیش از انتخابات سال ۸۸ هم داشتند.

منتجب نیا افزود: اما گروه دیگری از اصولگرایان که اکثریت آنها را هم شامل می‌شود این نگاه را دنبال نمی‌کنند و صحبتهای اخیر آقای لاریجانی مبنی برعدم انکار اصلاح طلبان یک حرف و موضع شخصی نیست و این موضع، موضع اصولگرایان ریشه دار با هویت است.


این فعال سیاسی تاکید کرد: باید منتظر ماند تا مشخص شود شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی انتخابات که از اعضای دولت هستند، دنباله روی کدامیک از تفکرات مطرح شده هستند. آیا با توجه به قوانین عمل می‌کنند یا اینکه مانند برخی از اعضای شورا به بیان اظهارات تند علیه جناح اصلاح طلب می‌پردازند و در راه عدل و انصاف قدم نمی‌گذارند.

منتجب نیا در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: اگر بنا به حضور تشکیلاتی اصلاح طلبان در انتخابات باشد باید شروط مطرح شده هم تحقق یابد اما گاهی عده‌ای به صورت مستقل عمل می‌کنند و شرایط حضور آنها هم کاملا سلیقه‌ای و شخصی می‌باشد. عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: شرکت تشکیلاتی و گسترده اصلاح طلبان در انتخابات، بدون محقق شدن شرایط مورد نظر به نوعی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود.


 روز گذشته در مورد اظهارات اخیر این فعال سیاسی در سایتش نوشته شد: 
در مورد آنچه در برخی سایت‌ها و مطبوعات وابسته به دولت از قول آقای رسول منتجب‌نیا انتشار یافته است که ایشان طیّ مصاحب‌ای با ”بولتن نیوز” مواضع خود را در برابر جنبش سبز و سران آن ابراز کرده است، در پاسخ سئوال از ایشان، چنین اظهار کرد که چنانکه در مصاحبه‌ای با روزنامه روزگار گفته‌ام، اینجانب تاکنون با بولتن‌نیوز مصاحبه نکرده‌ام و جای شگفتی است که این سایت، اقدام به انتشار مصاحبه با بنده کرده است.


 

مصباح یزدی: رضایت امام زمان در گروی رضایت رهبری است

Posted: 19 Jul 2011 04:15 AM PDT

جــرس: عضو مجلس خبرگان و رییس موسسه موسوم به «امام خمینی» در قم ادعا کرد: کسی که می خواهد امام زمانش از او راضی باشد، باید رضایت رهبری را جلب نماید، چرا که ولی فقیه کسی است که دستورات امام عصر‌ را به مردم می‌رساند."


به گزارش مرکزخبرحوزه ، محمدتقی مصباح یزدی، در دیدار جمعی از بسیجیان استان مازندران و شهرستان اهواز، با اشاره به جایگاه بسیج، اظهار عقیده کرد "بسیج یکی از نمادهای همیشه زنده بنیانگذار جمهوری اسلامی به شمار می رود؛ به طوری که مردم با دیدن اعضای آن به یاد امام راحل و آرمان‌های ایشان می افتند."


عضو خبرگان رهبری بدون اشاره به رفتار خشن این گروه شبه نظامی در قبال مردم، اظهار داشت "یکی از مهمترین وظایف بسیجیان حفظ و حراست از آرمان‌های انقلاب و نظام با رفتار و گفتار صالح خود در جامعه اسلامی می‌باشد."


بسیجیان مواظب رفتار خود باشند
وی ادامه داد "در همین راستا حرکت بسیجیان با چفیه در خیابانها ، یاد امام و توجه مردم را به آرمان‌های امام‌‌ و اندیشه های او معطوف می‌کند، لذا باید بر رفتار خود مواظبت کنند.


مصباح‌یزدی افزود " امروز دشمن به دنبال توطئه و ایجاد تشویش در بین اقشار مختلف مردم به وسیله بزرگ جلوه دادن بعضی از اشتباهات برخی آنان است، لذا بسیجیان باید با در نظر گرفتن کلیه مسائل نظام و انقلاب مایه افتخار و عزت نظام اسلامی باشند."


عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر یک بسیجی به وظیفه خود در راستگویی و امانتداری عمل نکند، به لحاظ انتسابش به امام دو گناه بزرگ را مرتکب می‌شود، به گونه‌ای که هم خود را در معرض اتهام قرار می دهد و هم با نشناختن ارزش‌های انقلاب و امام باعث از بین رفتن آبروی امام می شود.


چه کسی منافق واقعی است؟
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادعا کرد: کسانی که گفتار و رفتار عملی شان با هم نمی سازد، منافق به معنای واقعی هستند، چرا که یکی از وظایف مهم امروزی تبعیت محض از نایب حضرت ولی عصر می باشد.
کسی که می خواهد امام زمانش از او راضی باشد، باید رضایت رهبری را جلب نماید، چرا که ولی فقیه کسی است که دستورات امام عصر‌ را به مردم می‌رساند.


شعار کافی نیست
مصباح با بیان این‌که تنها شعار کافی نیست، افزود: نباید افراد با شعار های انقلابی و جلب نظر مردم برای ایام انتخابات رأی جمع کنند و بعد ارزش‌ها را فراموش نمایند.


کدخدایی در توجیه حمایت شورای نگهبان از احمدی نژاد:  جنتی فراجناحی است، الهام اشتباه کرد

Posted: 19 Jul 2011 04:06 AM PDT

جــرس: سخنگوی شورای نگهبان با ادعای اینکه "تایید صلاحیت افراد در انتخابات را بدون توجه به اینکه فرد متعلق به چه گروه، جناح یا دسته‌ای است بررسی می‌کنیم"، اظهار داشت "هنوز به شورای نگهبان اعلام نشده است که جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب منحل شده اند "


عباسعلی کدخدایی در در گفت و گوی تفصیلی که با روزنامه «شرق»، در پاسخ به این سوال که "‌با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم از طرف بخشی از جریان اصولگرا بحث کمیته صیانت از آرا مطرح می‌شود؛ کمیته‌ای که طرح آن از اصلاح‌طلبان شروع شده و به اصولگراها رسیده. چه اتفاقی افتاده که همه گروه‌های سیاسی راجع به کمیته صیانت از آرا حرف می‌زنند؟" گفت: "به نظر من این یک بحث انحرافی است. هیچ‌کس حق ندارد در انتخابات دخالت کند. براساس قانون اساسی هیچ نهاد قانونی و هیچ مرجع دیگری را برای نظارت بر انتخابات صالح نمی‌دانیم به جز شورای نگهبان."


وی معتقد است که همه گروه‌ها به شورای نگهبان اطمینان دارند. یعنی گروه‌هایی که منصف باشند به عملکردی که شورای نگهبان داشته باید اطمینان داشته باشند.


‌سخنگوی شورای نگهبان در خصوص این سوال که "چه اشکالی دارد احزاب و جبهه‌های سیاسی خواستار صیانت از آرایشان باشند؟"، گفت: "اشکالی ندارد. این حق همه مردم است که به دنبال حفاظت از آرایشان در انتخابات باشند، اما به وسیله مکانیزم و سازوکاری که در قانون پیش‌بینی شده است. اینجا هم یک بحث حقوقی پیش می‌آید که با چه مجوزی، این کار باید صورت گیرد. اگر قانون چنین تجویزی داشته باشد که گروه‌های سیاسی کمیته صیانت از آرا داشته باشند، ما هم می‌پذیریم و هیچ‌گونه مشکلی نداریم. اما وقتی قانون اساسی در اصل ۹۹ نظارت بر انتخابات را فقط و فقط برعهده شورای نگهبان قرار داده است، هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد."


وی درباره تایید صلاحیت افراد در انتخابات گفت : ما بدون توجه به اینکه فرد متعلق به چه گروه، جناح یا دسته‌ای است رفتارها را بررسی می‌کنیم. چون در قانون تنها گروه و جناح‌های ممنوع، گروه‌های ضدانقلاب یا احزاب منحله هستند.


وی درباره جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب گفت: به شورای نگهبان اعلام نشده است که این دو حزب منحل شده اند .


کدخدایی پیرامون دبیر آن نهاد و سخنان و مداخلات وی در امور کشور مدعی شد "جنتی یک شخصیت فراجناحی است. به هر حال سمت‌های دیگری هم دارد مثل خطیب نماز جمعه یا رییس شورای هماهنگی تبلیغات و سمت‌های این‌گونه‌ای که ممکن است به فراخور سمت، اظهارنظرهایی داشته باشد. اما توجیهی که خود وی دارد، این است که من از رفتار دولت در هر شکلی که باشد، دفاع می‌کنم نه رفتار یک شخص یا دولت خاص. هر دولتی اگر در یک مسیر صحیحی قرار بگیرد و کار انجام دهد از آن کار حمایت می‌کنم و اگر همین دولت در یک جهت ناصحیح حرکت کند، مقابله می‌کنم."


وی در خصوص غلامحسین الهام، عضو سابق شورای نگهبان و حمایت های وی در میتینگ های انتخاباتی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد گفت: خود ایشان بعدا آمدند توضیح دادند؛ گفتند اشتباه کردند و نباید این کار را می‌کردند.


‌وی در پاسخ به این سوال که جایگاه شورای نگهبان یک‌سری حساسیت‌های ویژه‌ای دارد آیا می توان با یک عذرخواهی موضوع فیصله داد گفت: شما در یک جامعه انسانی زندگی می‌کنید و انسان‌ها درواقع مجموعه‌ای هستند از احساس و عقل و رفتارهای انسانی که این رفتارها تابع مقتضیات زمان است. هیچ‌کدام از ما معصوم و مصون از خطا نیستیم و ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه "احمد جنتی در سمت دبیر شورای نگهبان که یک جایگاه کاملا ویژه‌ای است، قرار دارد و عملکرد و اظهارات وی این شائبه را میان مردم ایجاد می‌ کند که چرا کسی که نظارت بر انتخابات و صیانت از قانون اساسی را برعهده دارد باید همواره از رفتارهای دولت حمایت کند؟"، مدعی شد: "در آموزه‌های اسلامی ما هست که اگر رفتار صحیحی را از هر کسی دیدید از او تعریف و تمجید کنید و اگر رفتار غلطی بود، او را نهی کنید و تذکر بدهید. مفهوم امر به معروف و نهی از منکر همین است. من فکر می‌کنم آقای جنتی در این چارچوب حرکت کرد."


کدخدایی همچنین پیرامون اینکه "مجلس یک هیات تحقیق و تفحص برای تحقیق از سهام عدالت تشکیل داده است و کمیته تحقیق و تفحص در گزارش اولیه‌اش به مجلس اعلام کرده که دولت نهم در آستانه انتخابات به ۹میلیون نفر، نفری ۸۰هزار تومان پول به عنوان سهام عدالت پرداخت کرده است. آن هم در حالی که یا سهامی وجود نداشته یا سیکل قانونی واگذاری رعایت نشده یا اصلا سودی در کار نبوده. آیا در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گزارش‌هایی در این زمینه به شورا نمی‌رسید؟"، پاسخ داد "ابدا چنین چیزی نبود. شما بعد از دو سال ونیم می‌بینید که این موضع هنوز در دست بررسی است. گزارش‌هایی که من در این رابطه دیده‌ام صحت و سقم‌شان تایید نشده است."


‌وی در پاسخ به این سوال که اگر کمیته تحقیق و تفحص مجلس تایید کند که این اتفاق افتاده، برای شورای نگهبان در جهت ارزیابی عملکردش در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم جای تامل ندارد؟ ادعا کرد "ممکن است جای تامل داشته باشد اما اینکه ما در شورای نگهبان در این رابطه چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم را قانون دیگر پیش‌بینی نکرده است. مثل نمایندگی مجلس که ممکن است کسی صلاحیتش تایید شود و در انتخابات رای آورد اما بعدها مشخص شود که اقداماتی هم برای خرید رای یا این‌گونه موارد انجام داده است. آن‌وقت عملا کاری از دست ما بر نمی‌آید و نمی‌توانیم به گذشته باز گردیم."


شکوری راد: تحقق خواسته های خاتمی، ملاک اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات است

Posted: 19 Jul 2011 04:56 AM PDT

 جرس: علی شکوری راد بار دیگر تاکید کرد  خواسته‌های آقای خاتمی مبنی بر فراهم شدن انتخابات آزاد ملاک برای شرکت در انتخابات است.»


به گزارش روزنامه اعتماد وی با اشاره به اظهارات محمدنبی حبیبی مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات نهم جلساتی برگزار کردند و دو تصمیم مهم‌شان هم این است که اولا در انتخابات شرکت کنند و دوم اینکه با فهرست و نامزدهای واحد به میدان انتخابات بیایند» تاکید کرد: اگر آقای حبیبی می‌گوید از جلسات اصلاح‌طلبان با خبر است ما هم می‌گوییم از جلسات آنها مطلع هستیم که در آن جلسات تصمیم گرفتند به هر قیمتی که شده نگذارند اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شوند. 

شکوری‌راد در همین ارتباط ادامه داد: «اصلاح‌طلبانی که مدنظر آقای نبی حبیبی است افراد خودشان هستند که زیر تابلو اصلاح‌طلبی مشغول فعالیت هستند زیرا متوجه شدند تابلو آنها مورد اقبال مردم نیست و تعدادی از اصول‌گرایان با تابلوی اصلاح‌طلبان به میدان می‌آیند تا خلأ اصلاح‌طلبان را پر کنند و مردم را به صحنه بکشانند». 

وی با اشاره به خواسته‌های حداقلی اصلاح‌طلبان که از زبان سید محمد خاتمی پیش‌تر مطرح شد گفت: «اصلاح‌طلبان تاکنون تصمیم خاصی برای انتخابات مجلس نهم نگرفتند و همچنان معتقدند خواسته‌های آقای خاتمی مبنی بر فراهم شدن انتخابات آزاد ملاک برای شرکت در انتخابات است.»

شکوری راد پیش از این نیز گفته بود که ما به این دولت و به این شورای نگهبان اطمینان نداریم و اگر اینها بخواهند به سیاق گذشته انتخابات برگزار کنند و نظارت مردمی موثر بر کار آنها نباشد، شرکت در انتخابات بی معنی است.

احمد توکلی: احمدی نژاد قیدی به قانون و عقلانیت ندارد

Posted: 19 Jul 2011 01:47 AM PDT

جرس: احمد توکلی، رییس مرکز پژوهشهای مجلس بار دیگر به انتقاد از عملکرد و سیاست‌های احمدی نژاد پرداخته و پرسیده است: «چرا رئيس جمهور حاکم که برای ادامه حاکمیت خود و دوستانش در قدرت اصرار زیادی هم دارد، شخصاً به مطالبات دامن می زند؟»  

 

سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، به نقل از وی نوشت: «کمی دقت در موضعگیری های آقای رئيس جمهور نشان می دهد که ایشان مرتباً در حال افزایش مطالبات مردم از نظام است. در این مسیر ظاهراً قیدی هم به قانون و عقلانیت ندارد.»

توکلی افزوده است: در همین دو هفته تعطیلی مجلس لااقل سه مورد را می توان مصداق این رفتار ذکر کرد:

 

اول: رئيس جمهور اعلام کرد که به هر خانوار ایرانی یک هزار متر زمین رایگان داده خواهد شد تا در آن ویلا احداث کنند و باغداری نمایند.

دوم: رئيس جمهور اعلام کرد که 7 میلیارد دلار از موجودی صندوق توسعه ملی را برای گسترش طرح مسکن مهر اختصاص خواهد داد. درباره تخصیص 3 میلیارد آن تصمیم گرفته شده است.

سوم: با پیشنهاد رئيس جمهور تعداد پذیرش دانشجویان مقطع دکتری تا دو برابر افزایش یافت.

 

وی تاکید می کند: «پیش تر هم از این موارد بسیار بوده است؛ مانند پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد در بدو تولد و اهداء سالانه یکصد هزار تومان به همان حساب، یا تقسیم پول نفت به طور مساوی بین مردم، یا افزایش یارانه نقدی و مشابه آنها.»

رییس مرکز پژوهشهای مجلس توضیح داده است: «درباره همان سه مورد ذکر شده، کمی اطلاعات نسبت به امکانات کشور و نیز دانستن قانون بر نادرستی طرح گواهی می دهد. در اینجا نقد کارشناسی آن مواضع مقصود نیست، تنها قصد جلب توجه نسبت به این سوال است که چرا رئيس جمهور بدون اعتنا به قوانین و کار کارشناسی مطالبات مردم را بالا می برد؟»

وی با بیان این نکته که «جلب رضایت خاطر عمومی از وظایف مسلم همه دولت هاست» می افزاید: «شرط ضروری این کار کاهش شکاف سطح مطالبات و امکانات است. هرچه این شکاف کمتر باشد، رضایت خاطر عمومی بیشتر است و برعکس افزایش این شکاف نارضایتی مردم را در پی دارد. معمولاً مخالفان دولت ها برای انصراف اعتماد عمومی از دولت حاکم، بر مطالبات دامن می زنند تا با افزایش این فاصله از مقبولیت و مشروعیت دولت بکاهند. در مردم سالاری های عاقل و جاافتاده، حتی احزاب مخالف در این کار محتاط اند، زیرا اگر برای جلب آراء توقعاتی را به طور غیرواقع بینانه برانگیزند، ابزارهای فشار افکار عمومی در زمان پیروزی شان آنان را به عقب می راند.»

 

توکلی پرسیده است: «چرا در اینجا رئيس جمهور حاکم که برای ادامه حاکمیت خود و دوستانش در قدرت اصرار زیادی هم دارد، شخصاً به مطالبات دامن می زند؟»

وی توضیح می دهد: «پرواضح است که بخشش رایگان زمین به همه خانوارها بدون نظر مجلس مقدور نیست. از جنبه اجرایی نیز هر متخصصی می داند که کمبود آب و زمین مستعد مانع اجرای این کار خواهد شد. علاوه بر آن، اینکه همه خانوارها یکصد متر ویلا برای خود بسازند، به یک طنز غم افزا می ماند. در این صورت طبعاً مجلس مخالفت می کند. این موضع را همه کارشناسان مستقل تأیید خواهند کرد، ولی آیا همه مردم هم همین طورند؟ آیا رئيس جمهور به دنبال آن است که توده های مردم به این نتیجه برسند که دولت می خواهد خیری به آنها برساند، مجلس نمی گذارد؟»

 

توکلی افزوده است: «هرکس قانون برنامه پنجم توسعه را خوانده باشد و ماده 84 آن را دیده باشد می داند که تخصیص ارز از صندوق توسعي ملي برای ساختن مسکن مهر غیرقانونی است. حتی اگر رئيس جمهور پیشنهاد اصلاح قانون را بدهد، چون تغییر برنامه است دو سوم نمایندگان باید به آن رأی بدهند و حتی در این صورت چون این تصمیم با سیاست های کلی ابلاغی رهبری مخالف است، شورای نگهبان آن را رد می کند. علت کارشناسی این مخالفت های مجلس حفظ مصالح مردم است که اقتصاد نفتی مصرفی بیش از این لطمه به مردم نزند. ولی این موضع کارشناسی را توده های بی مسکن منتظر کمک مسکن مهر باور می کنند؟ آیا رئيس جمهور نمی داند که دسته ای از مردم چنین استنباط خواهند کرد که رئيس جمهور می خواهد آنها را صاحب مسکن کند، ولی مجلس و شورای نگهبان نمی گذارند؟»

وی در پایان مطلب خود تصریح می کند: «مطالبات غیر قابل ارضاء، بر شکاف بین توقعات و امکانات می افزاید و زمینه های نارضایتی از حاکمیت را گسترش می دهد. این به سود کی و به زیان چه كساني است؟»

تشکیل کمیته پیگیری وضعیت سینماگران بازداشتی

Posted: 19 Jul 2011 01:42 AM PDT

اعتراض نایب‌رییس خانه سینما به موج جدید بازداشت هنرمندان
جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به بازداشت پگاه آهنگرانی، هنرمند و بازیگر سینمای ایران، و همچنین بازداشت چند تن دیگر از هنرمندان کشور، نایب‌رییس خانه سینمای ایران، از تشکیل «کمیته پیگیری وضعیت سینماگران بازداشتی» خبر داد.


به گزارش روزنامه شرق، فرهاد توحیدی نایب‌رییس خانه سینما درباره تشکیل این کمیته گفته است: خانه ‌سینما موظف است که از نظر صنفی، حقوق اعضایش را پیگیری کند. پیشنهاداتی برای تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت سینماگران بازداشتی در خانه سینما مطرح شده که قرار است در جلسات آتی خانه سینما عنوان شود، هرچند تلاش می‌کنیم این مسأله را از طریق رایزنی با عالی‌ترین مقامات سیاسی و امنیتی حل کنیم.


توحیدی(رئیس هیات مدیره خانه‌سینما) با اعلام اینکه پیگیری حقوق سینماگران از وظایف خانه‌سینماست، گفت: از سال گذشته که بحث احضار و دستگیری بعضی از هنرمندان پیش آمد، ما ضمن آنکه اعتراض خود را به مراجع قانونی اعلام کردیم، پیگیری‌های خود را نیز برای دفاع از هنرمندان انجام دادیم. هدف ما هم در این پیگیری‌ها این بود که تا آنجا که به اجرای قوانین کشور و بحث حقوق شهروندی مربوط می‌شود، اگر دستگیری و احضاری صورت می‌گیرد، مشخص باشد که این اقدام براساس چه موارد قانونی بوده است.


وی با اشاره به احضار برخی هنرمندان و سینماگران گفت: مشکل این سینماگران را پیگیری کردیم اما هنوز به جواب روشنی درباره نوع اتهامات و نحوه و دلایل دستگیری نرسیدیم و جواب قانع کننده‌ای نیز دریافت نکردیم.


وی در بخشی از مصاحبه‌ خود تاکید کرد: این برخوردها با اصحاب هنر و سینماگران جز آنکه هزینه‌های زیادی را برای حوزه‌ی فرهنگ درپی داشته باشد، سودی ندارد و ما قطعا به‌عنوان خانه‌سینما موظف هستیم که به لحاظ صنفی حقوق اعضای خانه را پیگیری کنیم.


همزمان علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نیز درباره این اتفاقات گفته است: "پیگیری حقوق صنفی سینماگران در حیطه مسوولیت ماست اما درباره این دستگیری‌ها اظهارنظری نمی‌کنم."


طی روزهای اخیر، پگاه آهنگرانی، هنرمند مردمی و از بازیگران موفق سینمای ایران، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، که روز گذشته دادستانی تهران اعلام کرد وی اوايل هفته گذشته بازداشت شده و ارائه تحقيقات بيشتر در اين زمينه منوط به تکميل تحقيقات است.


پگاه آهنگرانی، ۲۷ ساله، درحالیکه قرار بود برای گزارش بازی های فوتبال زنان عازم آلمان شود، در آپارتمان خود بازداشت و بعد به زندان اوين منتقل شد.

وی فرزند منيژه حکمت و جمشيد آهنگرانی، کارگردانان سينمای ايران، است و هم اکنون فيلم "ورود آقايان ممنوع" با بازی وی در سينماهای ايران در حال اکران است.


پگاه از طرفداران جنبش اصلاح طلبان در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی بود و در انتخابات دور پيش هم از فعالان ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی بود.


همچنین طی روزهای اخیر، مرضيه وفا مهر، بازيگر فيلم «تهران من، حراج» و همسر ناصر تقوایی، به دلیل بازی در همین فیلم دستگیر شده است.


مهناز محمدی نیز، از دستگیر شدگان اخیر است، که در آثار وی می توان از مستند "زنان بدون سایه" و مستند "ما نیمی از جمعیت ایران هستیم" درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری نام برد که دومی را به همراه رخشان بنی اعتماد ساخته است.


انتقاد علی لاریجانی از دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و وضع امنیت اجتماعی

Posted: 19 Jul 2011 01:36 AM PDT

جرس: علی لاریجانی، رییس مجلس جمهوری اسلامی امروز در نطق خود،  قوه قضاییه و نیروی انتظامی را در مورد وضع امنیتی جامعه مورد انتقاد قرار داد.

 

به گزارش خبرآنلاین، رئیس​مجلس در نطق امروز خود پس از دو هفته تعطیلی جلسات علنی، گفت: «حکمت ملک‌داری به ایجاد آبادانی، عدالت، امنیت، معنویت محقق می‌گردد و چنانچه همه تلاش​های دستگاه​های دیوانی یکسره در این چهارگانه مصروف گردد گامی در جهت حصول جامعه مهدوی برداشته شده است.»

 

وی با بیان اینکه این روزها گاهی اخباری از اقدامات شرورانه برخی افراد لاابالی به دست می​آید، افزود: «چندی پیش در اصفهان آن صحنه فاجعه بار را به بار آمده و یک قهرمان ملی را هم اخیرا کشتند و با روحانی امر به معروف کرده چنین کردند. این نمونه ها نشانه آن است که برای امنیت روانی جامعه با این افراد شرور باید برخورد قاطعانه شود و قوه قضاییه و نیروی انتظامی با جدیت عمل کنند و اگر نیازمند قانونی هستند ، ما آن را در مجلس به تصویب خواهیم رساند.»

 

به گفته لاریجانی: «برخی مسائل حاشیه​ای در حوزه اقتصاد و سیاست نباید باعث تغافل مسئولین از امنیت اجتماعی کشور شود، چرا که مردم در پناه امنیت می​توانند گام​های رشد را بردارند.»

وی افزوده است: «ارزیابی ملت از نحوه تحقق خواسته​های خود در نگاه به امنیت اخذ می​شود و نه در نزاع​های سیاسی یا طرح​های خام اقتصادی و فرهنگی که پروژه​های تصنعی سر گرم سازی است تا حل کننده مشکلات مردم.»

 

لاریجانی از کمیسیون​های مجلس خواست تا برای پیگیری مشکلات مردم پیگیری جدی کنند و افزود:« کمیسیون امنیت ملی هم در برخورد با عوامل ناامنی با دستگاه قضایی نهایت همکاری را کند و اگر نیاز قانونی هست، با فوریت آن را مطرح کنند.»