جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جمع آوری دیش ماهواره به روستاهای کردنشین رسید

Posted: 04 Jul 2011 09:20 AM PDT

جرس: تلاش برای جمع آوری دیش های ماهواره، از پایتخت و شهرهای بزرگ کشور به شهرستان ها و روستاهای کردنشین رسید.

هرانا خبر داده است که در تداوم جمع آوری آنتن های ماهواره در شهرهای مختلف، نیروهای انتظامی در طی روزهای گذشته اقدام به جمع آوری گسترده دیش ها و تجهیزات دریافت برنامه های ماهواره در سطح شهر و روستاهای مناطق کردنشین کرده اند.

 

 نیروهای انتظامی در شهرهای سلماس ، ارومیه ، مهاباد ، نقده ، پیرانشهر ، بوکان ، سنندج ، کامیاران، روانسر و نوسود بدون مجوز به خانه شهروندان جهت جمع آوری دستگاه ماهواره هجوم برده است.

گفته می شود در بعضی از مناطق روستایی تابعه این شهرها نیز نیروهای انتظامی اقدام به حمله گسترده به روستاها کرده و آنتن و دستگاه های ماهواره را جمع آوری کرده اند.

 

فرزند وزیر اطلاعات خاتمی به اوین فراخوانده شد

Posted: 04 Jul 2011 08:58 AM PDT

اجرای حکم یک سال زندان حسن یونسی

 

جرس: حسن یونسی، وکیل دادگستری و فرزند وزیر اطلاعات دولت خاتمی، برای اجرای حکم یک سال زندان به اوین فراخوانده شد.
 
حسن یونسی اول اسفندماه 89  و در جریان اعتراضات خیابانی پس از 25 بهمن ماه بازداشت شد. اوکه حدود سه ماه در بازداشت غیرقانونی بسر برده بود، بعدتر به قید وثیقه 300 میلیون تومانی آزاد شد. شعبه 28 دادگاه انقلاب وی را به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. اینک وپس از تایید حکم محکومیت یونسی در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر، وی به زندان احضار شده است.
کلمه گزارش داده که این رای با وجود نظر اولیه قضات دادگاه و در اثر فشار برخی محافل امنیتی و قضایی مورد تایید قرار گرفته است.
 
این وکیل دادگستری و فعال سیاسی در دادگاه بدوی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم به یک سال حبس تعزیری و ۶ میلیون جریمه نقدی بدل از ۲ سال حبس و ۵ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شده بود که حکم مزبور عینا در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفت.
 
حسن یونسی، فرزند علی یونسی وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی و معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که طی سال‌های اخیر چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب تهران، برای دفاع از برخی زندانیان سیاسی اعلام آمادگی کرده بود، روز اول اسفند ماه سال گذشته بازداشت و در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات شد و تحت بازجویی قرار گرفت. یونسی چهارم خرداد ماه گذشته به طور موقت از زندان آزاد شد.
 
حسن یونسی پیش از این دادگاه‌های پس از انتخابات را "نمایشی" توصیف و تاکید کرده بود که حقوق متهمان در این دادگاه ها رعایت نمی‌شود. وی گفته بود: "از آنجا که اینجانب به عنوان وکیل دادگستری چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب برای دفاع از برخی از متهمین سیاسی اعلام آمادگی نمودم ولی به اشکال مختلف برای انجام وظیفه با سنگ اندازی و بهانه گیری مواجه شدم ناچار از ارائه این نوشته هستم ... این دادگاه بیشتر از دادگاه به نمایشی شبیه است که بر اساس یک سناریو نوشته شده سناریویی که از توهمات و برنامه ریزیهای نویسندگان آن ناشی می شود…"
در بخشی از رای صادره در خصوص محکومیت او نیز آمده است:
 متهم با نگارش و انتشار مطلبی تحت عنوان جمهوری اسلامی واقعی و جمهوری اسلامی تقلبی، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق مردم، دروغگویی، و فریبکاری، کشتار مخالفین و منتقدین، حلال دانستن جان و آبروی ناراضیان، استفاده از داغ و درفش، سرکوب و ارعاب، اعتراف گیری به زور، و با مطرح نمودن این مطالب و انتشار آن نظام اسلامی را تقلبی خوانده و در مقاله دیگری دستگاه قضایی و دادگاه های مربوط به محاکمه فتنه گران را دادگاه های نمایشی قلمداد نموده و طی مقاله ای تحت عنوان ۲۵ روز بی خبری از سهراب و خبر مرگ وی، نظام را متهم به ظلم و ستم نموده است و با نامشروع خواندن دولت رسمی و عنوان دولت کودتا و شبه نظامی اسلامی به نظام شاهنشاهی در مطلبی تحت عنوان " از موزه عبرت تا موزه کهریزک" و با اتهام شکنجه به نظام فعالیت های تبلیغی خود را بر علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه داده است.

تسلیت مجمع مدرسین و محققین به خاتمی

Posted: 04 Jul 2011 08:08 AM PDT

جرس: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پیامی به سيد محمد خاتمي درگذشت حجت الاسلام محمد علي صدوقي را به وی تسلیت گفت.

 

در این پیام خطاب به رییس جمهور اصلاحات، آمده است: «در گذشت ناگهاني مرحوم حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ محمد علي صدوقي رحمه الله عليه ، امام جمعه محترم يزد كه عمري در خدمت به انقلاب ، اسلام و حوزه هاي علميه به ويژه به مردم بزرگوار خطه يزد و در كنار پدر بزرگوارش و پس از ايشان سپري كرده است باعث تاسف و تاثر گرديد.
اين مصيبت جانكاه را به بيت معزز شهيد آيت الله صدوقي (ره) و به وي‍ژه جنابعالي و اهالي محترم يزد تسليت مي گوييم و از خداوند متعال مسئلت داريم كه روح والاي آن مرحوم را غريق رحمت خويش داشته و به خانواده آن مرحوم صبر و اجر عطا فرمايد.»


مرحوم صدوقی از اعضای مجمع روحانیون بود، که بعد از فوت یا كناره گیری برخی امامان جمعه نظیر آیت الله طاهری، امام جمعه اصفهان از معدود امامان جمعه بود كه گرایش اصلاح طلبانه داشت. وی در دولت خاتمی در مقطعی بعد از محمدعلی ابطحی، معاون حقوقی و مجلس رئیس جمهور (خاتمی) شد.

پیام آیت الله امجد به علما و فضلای اسلام

Posted: 04 Jul 2011 07:28 AM PDT

گزارش تصویری - از عمامه گزاری یادگار امام جمعه فقید یزد

Posted: 04 Jul 2011 07:19 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ به واگذاری هزار متر زمین احمدی نژاد: وعده بی خودی ندهید، می خواهید دشت لوت را واگذار کنید

Posted: 04 Jul 2011 06:51 AM PDT

جرس: یک روز پس از وعده احمدی نژاد برای واگذاری هزار متر زمین به هر خانواده ایرانی، رئیس کمیسیون شهری می گوید: زمین اماده برای واگذاری نداریم مگر قرار باشد در دشت لوت این کار انجام شود.


احمدی نژاد که طی شش سال گذشته بارها از تغییر مسکن و ترجیح خانه های ویلایی سخن گفته، روز گذشته وعده هزار متر زمین داد و از آپارتمان نشینی انتقاد کرد.

به گزارش خبر آنلاین، محمد حسین مقیمی رییس کمیسیون شهری این وعده را غیرعملی می داند و می گوید:  آنقدر زمین وجود ندارد مگر اینکه قرار باشد دشت لوت را به مردم واگذار کنیم. بنابراین نباید وعده بی خودی به مردم داد.

وی با انتقاد از سیاستهای جاری مسکن و وضعیت اقتصادی می افزاید:  بهتر است دولت به جای این کار به وضعیت کشاورزان رسیدگی کند که به ویژه بعد از هدفمند سازی یارانه ها دچار مشکل شده اند.

تنش دولت و سپاه؛ فرمان آتش بس رهبری

Posted: 04 Jul 2011 06:04 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: اظهارات جنجال برانگیز "محمود احمدی نژاد" در متهم کردن نهادهای نظامی به قاچاق کالا از اسکله های غیر مجاز، یکی از تازه ترین جلوه های تنش میان دو طیف عمده محافظه کاران است. رییس دولت دهم در همایش پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بکار بردن عبارت " برادران قاچاقچی " نهادهای نظامی را به قاچاق میلیاردها دلار کالا به داخل کشور متهم کرد. اظهارات او واکنش سریع "محمدعلی جعفری" فرمانده کل سپاه پاسداران را به همراه داشت که ضمن تکذیب اتهام دست داشتن سپاه در قاچاق کالا طرح چنین اتهامی را اقدامی "انحرافی" از جانب کسانی خواند که در قاچاق کالا ذینفع هستند. پس از بروز این تنش بی سابقه میان دولت و سپاه، آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی پا به صحنه گذاشت و در توصیه ای به فرماندهان سپاه گفت که به اختلاف ها دامن نزنند.


نخستین واکنش احمدی نژاد

افشاگری غیرمستقیم رییس دولت درباره رانت های اقتصادی سپاه پاسداران در نوع خود بی سابقه بود. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که گروهی از نزدیکان دولت طی هفته های اخیر از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده یا تحت فشار قرار گرفته اند. احمدی نژاد ابتدای هفته پیش گفته بود که در مقابل فشارها علیه دولت سکوت کرده است اما اگر این فشارها ادامه یابد او ناگزیر به افشاگری خواهد شد. به نظر می رسد اقدام کنونی وی در طرح اتهام علیه نهادهای نظامی بخشی از برنامه او برای افشاگری باشد. هدف قرار دادن سپاه پاسدارن نیز از این روست که این نهاد عمده نظامی طی ماه های اخیر انتقادهای شدیدی را از عملکرد دولت احمدی نژاد ابراز داشته و  مهم ترین بخش از کمپ هواداران آقای خامنه ای در جنگ قدرت با حامیان دولت است.


افشاگری درباره برادران قاچاقچی!

برملاکردن نقش نهادهای نظامی در قاچاق کالا توسط محمود احمدی نژاد به گونه ای غیر مستقیم انجام شده است. او در همایش پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران گفت که " تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته بشود؛ فلان سازمان، فلان نهاد، فلان دستگاه، هر کس یک جا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد، می‌آورد، این غلط است، هیچ کس نباید مصونیت داشته باشد." رییس دولت دهم همچنین  به عنوان نمونه‌ای از گسترده بودن قاچاق کالا در ایران به ارقام کلان حاصل از قاچاق سیگار اشاره کرد و گفت: "بین ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود که معادل ۲ هزار میلیارد تومان است. این رقم همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می اندازد، چه رسد به «برادران قاچاقچی» خودمان!"

گرچه استفاده از عبارت برادران قاچاقچی به اندازه کافی معنادار بود اما احمدی نژاد برای روشن تر کردن منظور خود در بخشی دیگر از سخنانش بر لزوم بسته شدن همه گذرگاه های مرزی غیرقانونی در ایران تاکید کرد و گفت: "در این موضوع هیچکس نباید مصونیت داشته باشد و اگر کالای دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی هم قرار است وارد کشور شود، می تواند از مرز قانونی وارد شود."


سپاه:  قاچاقچی نیستیم

حمله غافلگیر کننده احمدی نژاد علیه سپاه پاسداران با واکنش سریع عالی رتبه ترین فرمانده این نهاد روبرو شد. "محمد علی جعفری" در اظهاراتی ضمن رد اتهام های رییس دولت گفت که این سخنان انحرافی است. به کاربردن عبارت " انحرافی" توسط این فرمانده سپاه نیز احتمالا با نیت سیاسی خاصی بیان شده است. محافظه کاران هوادار آقای خامنه ای مدتهاست که تیم احمدی نژاد در دولت را یک " جریان انحرافی" می دانند که قصد تسلط کامل بر قدرت سیاسی در جمهوری اسلامی و حذف روحانیون حاکم را دارد. از دید ناظران، فرمانده سپاه  با  انحرافی خواندن اظهارات احمدی نژاد در صدد بوده که وی را متاثر از جریان به اصطلاح انحرافی در دولت معرفی کند. جعفری در رد سخنان رییس دولت همچنین گفته است که  نهاد تحت فرماندهی‌اش "همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود." او اتهام زنی به سپاه درباره قاچاق کالا را نیز برنامه ای از سوی افراد ذینفع در قاچاق خوانده و گفته :" این افراد با مطرح کردن چنین بحث‌هایی قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند."


رسواسازی های متقابل

حملات متقابل دو طیف محافظه کاران علیه یکدیگر  به برملا شدن نقش هر دو طیف در فسادهای کلان اقتصادی منجر شده است. دولت احمدی نژاد در فاز جدید جنگ قدرت، انگشت اتهام را به سوی سپاه پاسداران نشانه رفته است و سپاه نیز پیکان حمله خود را متوجه نزدیکان دولت کرده است. در ماه های اخیر برخی از پرونده های فساد اقتصادی نزدیکان دولت مانند پرونده ساخت تالارهای بین المللی کیش و هتل های بین المللی فرودگاه امام توسط رسانه های حامی آقای خامنه ای افشا شده است اما احمدی نژاد تاکنون در این باره سکوت کرده بود. اقدام اخیر مبنی بر افشاگری علیه سپاه پاسداران مهم ترین تلاش از جانب دولت برای حمله به محافظه کاران هوادار رهبری است.

ناظران می گویند پیوندهای سیاسی میان دولت احمدی نژاد و سپاه پاسداران روز به روز در حال سست شدن است و این نهاد نظامی که متولی مهندسی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برای پیروز معرفی کردن احمدی نژاد به شمار می رود اکنون توان خود را صرف مهار و کنترل او کرده است. پایگاه خبری جوان آنلاین و بولتن صبح صادق  به عنوان ارگان های رسانه ای سپاه، در ماه های اخیر به انتقادهای شدیدی علیه تیم احمدی نژاد دست زده اند. سایر رسانه های هوادار رهبری نیز به شکلی مستمر در حال افشاگری پیرامون فساد نزدیکان رییس دولت هستند. برای نمونه پایگاه اینترنتی "جهان نیوز" درست یک روز پس از سخنان احمدی نژاد درباره قاچاق کالا توسط نهادهای نظام، خبری را منتشر کرد مبنی بر این که احمدی‌نژاد قصد خرید چهار فروند هلیکوپتر از روسیه دارد.این سایت نوشته که تیم احمدی‌نژاد قصد دارد از این هلیکوپتر‌ها در تبلیغات آتی مجلس و ریاست جمهوری استفاده کند.«جهان‌نیوز» همچنین هشدار داده که "تجهیز هلیکوپترها در خارج از کشور اقدامی خطرناک و مخالف استانداردهای امنیتی است."در مقابل، پایگاه اینترنتی "هفت صبح" که منتسب به "اسنفدیار رحیم مشایی" است ضمن تاکید بر اظهارات احمدی نژاد مبنی بر قاچاق کالا توسط سپاه از فرمانده این نیرو خواست  درباره "نقل و انتقال کالاهای خاص در بنادر جنوب و بنادر خاکی شرق با آدرس‌های مشخص که در ماه‌های اخیر شدت یافته" توضیحاتی ارائه کند. ناظران انتظار دارند که با عمق یافتن شکاف میان دو طیف محافظه کاران در ماه های آینده حجم افشاگری آنان علیه یکدیگر نیز افزایش یابد.

اصلاح طلبان؛ نخستین افشاگران رانت های سپاه

افشاگری احمدی نژاد درباره دست داشتن نهادهای نظامی در قاچاق کالا اگر چه در نوع خود بی سابقه است اما نفس انجام فعالیت های قاچاق توسط سپاه ابدا تازه نیست. کارشناسان اقتصادی می گویند که سپاه پاسداران از نخستین سالهای پس از پایان جنگ فعالیت های اقتصادی و تجاری اش را با پشتوانه چهره های عالی رتبه نظام آغاز کرد و با ایجاد رانت ها و انحصارهای قدرتمند به طور روزافزون این نقش را تقویت کرد. در دوره دولت اصلاحات فعالیت های اقتصادی این  نهاد تا حدی زیر ذره بین مجلس قرار گرفت اما افشاگریها در این باره به جایی نرسید. مهم تلاش در این زمینه از سوی نمایندگان دوره ششم مجلس ایران بود که با  تحقیق و تفحص درباره واردات و قاچاق چای به ایران در خردادماه سال ۱۳۸۳ بر وجود اسکله های غیرمجاز سپاه انگشت تاکید گذاشتند. در بخشی از این گزارش، فهرست اسکله‌هایی که فعالیت تجاری غیرمجاز در آنها صورت می‌گرفت ارائه شده بود که در آن به صراحت از سه اسکله متعلق به سپاه پاسداران در چابهار، خور زنگی و هرمزگان در کنار چندین اسکله متعلق به نیروی انتظامی، نیروی دریایی ارتش، استانداری و چند نهاد دولتی دیگر نام برده شده بود. پیش از آن " مهدی کروبی" رییس مجلس ششم در سال 1382 نخستین بار موضوع اسکله های غیرقانونی سپاه پاسداران را مطرح کرد و گفته بود  ۳۳ اسکله غیرقانونی  در کشور وجود دارد که شماری از نهادها از طریق آنها واردات و صادرات انجام می‌دهند. در همین دوره مجلس، زمانی که نمایندگان تصمیم به استیضاح احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت محمد خاتمی گرفتند، موضوع دست‌اندازی سپاه در واردات و صادرات از طریق اسلکه‌های غیرمجاز از جمله مواردی بود که احمد خرم در دفاعیات خود بر آن تأکید کرد.


سرنوشت نامعلوم منازعه

با روی کار آمدن دولت نهم دست اندازی سپاه برای در اختیار گرفتن انحصارات اقتصادی شکل بی سابقه ای به خود گرفت. آنها نقش عمده ای در به قدرت رساندن احمدی نژاد داشتند و ایفای نقش شان در صحنه سیاست ایران از آنها تصویر یک " حزب پادگانی " را به نمایش گذاشت. از دید ناظران هدف سپاه آن بود که با حذف اصلاح طلبان از عرصه قدرت مواهبت اقتصادی و رانت های اعتباری را بدون کمترین دردسر در اختیار بگیرد و خیالش از بابت کوچتکرین نظارتی آسوده باشد. دولت احمدی نژاد خود را مدیون سپاه احساس می کرد و دست آنها را برای بسط اختیارات و انحصارات در حوزه های مختلف اقتصاد بازگذاشت. حمایت آقای خامنه ای از سپاه نیز توان آنها را در تسخیر تمام منابع کلیدی اقتصاد ایران دو چندان کرد به گونه ای که در اجرای اصل 44 قانون برنامه چهارم برای خصوصی سازی بخش عمده از شرکت های دولتی به شرکت های شبه دولتی که عملا به سپاه وابسته بودند واگذار شد. تعامل و تبانی دولت احمدی نژاد و سپاه تا پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نیز ادامه یافت و این نهاد در این دوره نیز با مهندسی انتخابات و به عهده گرفتن مسوولیت اصلی سرکوبهای سیاسی در جریان اعتراض های جنبش سبز نقش کلیدی خود در معادلات سیاسی جمهوری اسلامی را تثبیت کرد، به گونه ای که احمدی نژاد و دولت وی را می توان محصول فعالیت سپاه برای مهندسی انتخابات دانست.با این حال به نظر می رسد اکنون اوضاع تا حد زیادی تفاوت کرده است.


دولت احمد نژاد تعارضهای فراوانی با هواداران آقای خامنه ای پیدا کرده و سپاه پاسداران در این جنگ قدرت جانب رهبر جمهوری اسلامی را گرفته است. روابط مبتنی بر بده بستان دولت و سپاه که طی نزدیک به 6 سال گذشته برقرار بوده جای خود را به روابط مبتنی بر افشاگری های متقابل داده است. گزارشها حاکی است که مسوولیت بازداشت برخی از چهره های نزدیک به دولت در هفته های اخیر با سپاه پاسداران بوده و بنابراین شکل عریانی از منازعه با دولت نیز در راس هرم سپاه دیده می شود. این روابط دستخوشِ بحران، پیش بینی آینده را دشوار کرده است. ناظران می گویند که تنش ها با نزدیک شدن انتخابات مجلس نهم بیشتر خواهد شد اما این که دامنه رویارویی تا کجا امتداد می یابد بیش از هر چیز تابع نظر آقای خامنه ای است. او به سپاهیان توصیه کرد که به اختلاف ها دامن نزنند چرا که باعث خوشحالی دشمن می شود. پیام او به منزله نوعی اعلام آتش بس است اما معلوم نیست وی در آینده نیز بر این نظر خود ثابت بماند.

رئیس دیوان عدالت اداری: خط قرمز ما قانون است، سیاسی کاری در قوه قضاییه جایی ندارد

Posted: 04 Jul 2011 04:49 AM PDT

جــرس: رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینكه "این روز‌ها قوه قضاییه به سیاسی كاری در رسیدگی‌های قضایی متهم می‌شود"، مدعی شد "قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌ها و تخلفات اصولا نمی‌تواند سیاسی كاری كند و برخورد سیاسی در قوه قضاییه جایی نداردو برای برخورد قضایی با متخلف هیچ خط قرمزی جز قانون ندارد و اینكه گفته می‌شود فلان مقام یا نهاد خط قرمز ماست، بی‌معناست. "


به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری طی سخنانی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، بدون اشاره به حاکمیت و نفوذ برخی نهادها و شخصیت های فراقانونی در ارکان کشور و سوء استفاده از موقعیت های سیاسی و نظامی و مذهبی خود، افزود: در جمهوری اسلامی كه به موجب قانون اساسی، همگان در برابر قانون مساوی هستند، نمی‌توان برای افراد صرفا به دلیل وابستگی‌شان به فلان و بهمان خط قرمز تعیین كنیم بلكه برای ما ملاك قانون است و این همان چیزی است كه همه باید به آن ملتزم باشیم.


این مقام قضایی اضافه كرد: البته ممكن است گاهی بنا بر مصالح و شرایط خاصی در برخورد با تخلف نكاتی رعایت شود، اما اینكه بگوییم اگر كسی متخلف است، مورد پیگیری واقع نشود، سخن پسندیده‌ای نیست.


رییس دیوان عدالت اداری در ادامه با بیان اینكه "این روز‌ها قوه قضاییه به سیاسی كاری در رسیدگی‌های قضایی متهم می‌شود"، افزود: قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌ها و تخلفات اصولا نمی‌تواند سیاسی كاری كند و برخورد سیاسی در قوه قضاییه جایی ندارد.


ادعای این مقام قضایی درحالیست که بسیاری از فعالان مدنی- سیاسی و آزادیخواهان و روزنامه نگاران و وکلا و دانشجویان و دگراندیشان کشور، به اتهام حق طلبی و آزادیخواهی و انتقاد، مورد بازداشت و حبس و محرومیت از حقوق سیاسی و مدنی و اجتماعی هستند، اما به اتهامات وارده بر بسیاری از مقامات مسئول کشور، امکان رسیدگی قانونی و منصفانه وجود ندارد.


وی با طرح پرسشی در ارتباط با مفهوم سیاسی كاری اظهاركرد: آیا منظور این است كه قوه قضاییه بدون دلیل و مدرك كسی را مجرم می‌شناسد و محكوم می‌كند؟ این امری بسیار دور از ذهن و غیرقابل قبول است كه هیچ مدرك و دلیلی بر تخلف و مجرمیت فردی نباشد و قوه قضاییه بخواهد به دروغ و به ناحق او را محكوم كند. این در حالی است كه سوابق و دلایل محكومیت هر فرد در پرونده باقی می‌ماند و قابل ارایه به مراجع عالی است.


وی ادامه داد: شاید منظورشان این است كه با وجود دلایل و مدارك دائر بر تخلف، قوه قضاییه باید پرونده آنان را صرفا به دلیل داشتن مقام و موقعیت، ‌نادیده بگیرد و به تخلفشان رسیدگی نكند.


وی افزود: در برخورد با تخلف و نادیده گرفتن قوانین و مقررات قانون مبنای عمل خواهد بود و تعیین خط قرمزی برای قوه قضاییه را بی‌معنا می‌دانیم.


رییس دیوان عدالت اداری اظهاركرد: در شریعت مقدس اسلامی كه اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی است، برای هیچ‌كس در رسیدگی به تخلفاتش به آن خط قرمزی دیده نشده است.


منتظری در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن كه گویای شخصیت پیامبر اسلام است،‌ افزود: خداوند در قرآن درباره این شخصیت با عظمت می‌فرماید اگر پیامبر با این عظمت كلام ناروا و جمله‌ای به ناحق به ما نسبت دهد، با شدت با او برخورد می‌كنیم، آیا در مكتب اسلامی كه درباره پیامبرش چنین فرموده ما می‌توانیم بگوییم فلان مقام یا نهاد خط قرمز ماست؟ اگر تخلفی انجام شده قوه قضاییه رسیدگی نكند و اگر رسیدگی كند سیاسی كاری تلقی می‌شود؟


وی افزود: ما تابع مكتبی هستیم كه به ما آموخته است هر كس مسوولیتش بیشتر و سنگین‌تر است باید بیشتر مراقب باشد و اگر خدایی ناكرده مسوولی كه با رعایت ضوابط و شرایطی در مقام و جایگاهی قرار گرفته است، مرتكب تخلف شود، نه تنها اسلام، قرآن و مكتبمان دستور برخورد با او را داده است بلكه می‌فرماید شدت برخورد با او باید بیشتر باشد.


این ادعای مقام ارشد قضایی فوق نیز درحالیست که، بعنوان نمونه جمعی از فعالان جنبش سبز، زمانیکه از یک مقام نظامی به دلیل اعترافات وی به دخالت در انتخابات شکایت کرده بودند، خود مورد اتهام و حبس مجدد و فشار واقع شدند و شکایت یکی از فعالان جنبش از دبیر شورای نگهبان نیز، کماکان در مُحاق عدم رسیدگی باقی مانده است.


رییس دیوان عدالت اداری با این توضیح كه این مطالب به منظور روشن شدن اذهان و پاسخ به برخی گفتارها از مقاماتی كه انتظار چنین سختی از آنان نیست، بیان می‌شود، ادامه داد:‌ این مساله در رسانه‌ها مطرح شده و چون مخاطب آن قوه قضاییه و به نحوی دیوان عدالت اداری است،‌ مجبور به توضیح شدیم.


وی در ادامه با توجه به تاكیدات رهبری در خصوص حفظ وحدت در كشور،‌ افزود: "وقتی ایشان امری را از مقام و جایگاه ولایی خود تكلیف می‌كند، تبعیت از آن بر همه ما واجب است و اگر آن را واجب نمی‌دانیم باید در ولایی بودن‌مان تردید كنیم، اگر هم واجب می‌دانیم چرا در مقابل آن عملا مخالفت می‌كنیم؟"


رییس دیوان عدالت اداری با این ادعا كه در تبعیت از تاكیدات رهبری است كه خیلی از مسایل رسانه‌ای نمی‌شود، گفت: عمل به توصیه های ایشان را تكلیف خود می‌دانیم ولی با این حال برخی گفتارهای غیرقابل توجیه را از مقاماتی كه انتظار نمی‌رود، شاهدیم.


علی لاریجانی: مصوبه مجلس را بر اساس نظر رهبری تغییر می دهیم

Posted: 04 Jul 2011 04:39 AM PDT

جرس: علی لاریجانی می گوید: ممكن است برخي از من خرده بگيرند اما من مشرب خودم را مي‌روم، حتي ما در مجلس گاهي چيزي را تصويب مي‌كنيم، وقتي مي‌فهميم كه نظر رهبري متفاوت است آن را عوض مي‌كنيم و من فكر مي‌كنم از اين نكات مثبت مجلس هشتم است كه آنجايي كه نظرات رهبري را مي‌فهمد، اجرا مي‌كنند


 
رئيس مجلس شوراي اسلامي بر این باور است نظام  يك نقطه برجسته به نام ولايت فقيه دارد و اگر در دوره‌هاي مختلف توجه وافي و كافي به نظرات اين جايگاه نشود، كشور ضرر كرده است.

وی بدون پرداختن به خشونتهای عریان حکومت، بازداشتها، تعطیلی احزاب و نهادهای صنفی گفت: اگر يك عده پس از انتخابات به نظام ظلم كردند نبايد يكسري از مديران پايين هم به يك عده ظلم كنند، ظلم هميشه پاسخ بدي دارد. منطق ما اين بود وگرنه من علي‌الاصول معتقدم كه در نظام ما حتماً بايد نظر ولي‌فقيه حاكم باشد. 


به گزارش جرس از گفت وگوی تفصیلی فارس با علي لاريجاني، وی در زمینه اختلاف دولت و مجلس مدعی شد:  ما در حال حاضر اختلافات زيادي در زمينه ادغام‌ها داريم، خيلي هم دوست ندارم كه گذشته را ورق بزنم چون مي‌توانست بهتر از اين عمل شود
. 
دولت مي‌توانست بهتر عمل كند، اصل اينكه دولت كوچك شود يك منطق است.


لاريجاني در ادامه پیرامون موارد اختلاف در مورد ادغام وزراتخانه ها افزود: مجلس قرائت دولت را صد در صد غلط مي‌دانست.  

علی لاریجانی مدعی شد: چه در زماني كه در وزارت ارشاد بودم، چه در راديو و تلويزيون، چه در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و چه در مجلس؛ بنده نزد خود و خداي خودم احساس مي‌كنم كه نظرات رهبري را بفهمم، عمل مي‌كنم. البته ممكن است زماني من برداشتي داشته باشم و رهبري برداشت ديگري داشته باشند اما وقتي فهميدم كه نظر ايشان فلان است، اصلاح كردم؛ اين مسئله وجود داشته است؛ هم در راديو و تلويزيون ممكن بود، باشد و هم الان. 
انسان‌ها تشخيص‌هاي متفاوتي دارند ولي در مسائل پس ازانتخابات يك بخش تصميمات رهبري بود و يك بخش مديريت صحنه، اين دو مقوله يكي نيستند. 

  وی در مورد اعتراضات مردمی پس از انتخابات و سخنرانی خود گفت: تلاشم اين بود كه فضا را آرام كنم. آرام كردن فضا هم اين نيست كه موج جديدي ايجاد و با تندي صحبت كرد بلكه بايد فضا را آرام كنيم تا طرفين احساس كنند تا افراد و مراجعي هستند كه به موضوع رسيدگي مي‌كنند. 

رییس مجلس نگفت که در نتیجه تظاهرات ارام و قانونی مردم چندین نفر به شهادت رسید و  ادامه داد:  قانون بايد در كشور اجرا شود. بنابراين مبناي امروز و آن روز بنده قانون بود. اما اينكه مردم بتوانند تظاهرات كنند، من اين را درست مي‌دانم و مردم مي‌توانند تظاهرات كنند اما در چارچوب قانون و نه بدون اجازه. 

لاریجانی بدون توجه به عدم رسیدگی به شکایات مردم طی دو سال گذشته در مورد نقض آشکار حقوق زندانیان، کشته شدن جوانان، تخریب اموال عمومی مدعی است: اگر هم مردم اعتراضاتي دارند، رسيدگي مي‌شود و اين منطقي است كه من هميشه دارم؛ ما كه نبايد بگوييم اگر كسي اعتراضي دارد رسيدگي نمي‌شود.

 لاریجانی بدون اشاره به عدم کارایی مجلس در رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه و کهریزک ادامه داد: ولي در كل، مديريت صحنه در برخي جاها مي‌توانست بهترين از اين باشد كما اينكه آقا فرمودند آنچه كه در كوي دانشگاه رخ داد مثل يك جنايت بود و پس از اينكه ما بررسي كرديم، اصلاح شد و چقدر خوب است كه نظام ما يك شيوه خود اصلاحي دارد. 

 

توصیه رهبری به سپاه: به جنجال دامن نزنید؛ دشمنان خوشحال می شوند

Posted: 04 Jul 2011 03:20 AM PDT

جــرس: رهبر جمهوری اسلامی یكی از موارد لازم و بسیار مهم برای پاسداری از حركت نظام را، پرهیز از كارهای غیرمفید و مضر برای این حركت دانست و افزود: یكی از این كارهای مضر، دامن زدن به اختلافات و مشتعل كردن فضای اختلاف و هو و جنجال است كه باید همه دستگاه‌ها و نهادهای نظام مراقب این موضوع باشند.


یک روز پس از آنکه احمدی نژاد از قاچاق گسترده و مصونیت برخی نهادها سخن گفته بود، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به او گفته بود: این ارگان همچون سایر نهادهای نظامی اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچگونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌دهد.

 

آقای خامنه ای بدون اشاره به این مساله و درگیری های اخیر اصولگرایان با مردان احمدی نژاد،  از برخی بگومگوها و بحث‌های اختلافی در كشور اظهار تأسف شدید کرد و افزود: كسانی كه به این بحث‌ها دامن می‌زنند، آیا خوشحالی دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و تحلیل های آنها را نمی‌بینند. ابراز شادمانی دشمنان، نشان می‌دهد این موضوع یك نقطه ضعف است، بنابراین باید از ادامه آن جلوگیری كرد.

 


رهبر جمهوری اسلامی با تأكید بر لزوم تفكیك میان اختلاف نظر با ایستادگی یك جریان در مقابل نظام، بدون اشاره به خواسته های حق طلبانه جنبش سبز ادعا کرد: زمانی ممكن است، جریانی در مقابل انقلاب بایستد، كه در آن زمان قطعاً وظیفه همه، دفاع از انقلاب است، همانگونه كه در حوادث سال ٨٨اتفاق افتاد.

 

 

وی خاطر نشان ساخت "من با حركت روشنگرانه، تبیین منطقی و مستدل در مقابل تفكر غلط مخالفتی ندارم اما نباید این تفكر غلط را نیز تابلو كرد تا همه از آن مطلع شوند. هرگونه حركت روشنگرانه باید به دور از هو و جنجال باشد زیرا جنجال، حرف منطقی را هم خراب می كند."

 

 


وی در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران و مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، اظهار عقیده کرد "امروز اگرچه جنگ نظامی وجود ندارد ولی جنگی ظریف‌تر و البته خطرناك‌تر در جریان است و نباید از مفهوم پاسداری از انقلاب معنایی محافظه كارانه و حفظ وضع موجود انقلاب برداشت شود."

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری، در این دیدار كه در آستانه روز پاسدار برگزار شد، آقای خامنه‌ای نامگذاری سالروز میلاد پیشوای سوم شیعیان به عنوان «روز پاسدار» را "ابتكاری پرمغز و جهت‌دِه" خواند و با شبیه سازی مجدد تاریخی افزود "یكی از ابعاد سخت حركت امام حسین، صبر ایشان در مقابل تردید افكنی‌های خواص و صاحب‌نامان آن دوران بود و سخت‌ترین صبر وی ایستادگی در برابر سخنان به ظاهر مصلحت‌اندیشانه و وسوسه‌های افراد صاحب نفوذ و تأثیرگذاری بود كه با توجیهات به ظاهر شرعی، امام حسین را از گام گذاشتن در این مسیر منع می‌كردند اما ایشان با صبر بر این تردید افكنی‌ها و با عزم و اراده، وارد میدان شدند و جریان اسلام را از انحرافی بزرگ نجات داد."

 

 


رهبر جمهوری اسلامی اظهار عقیده کرد "بررسی منصفانه عملكرد سپاه از ابتدای پیروزی انقلاب تاكنون نیز نشان می‌دهد سپاه پاسداران حقاً و انصافاً در این راه قدم برداشته و ایستادگی كرده است."

 

 


وی با تأكید بر اینكه انقلاب در ذات خود یك حركت پیش‌رونده و پرشتاب به سمت اهداف ترسیم شده است، خاطرنشان كرد: "پاسداری از انقلاب به معنای حفظ حركت پیش‌رونده و انقلابی نظام اسلامی است."

 

 


رهبر جمهوری اسلامی، لازمه پاسداری سپاه از حركت انقلابی و پیش‌رونده نظام اسلامی را دو حركت درونی و بیرونی در سپاه پاسداران دانست و افزود: حركت درونی كه سپاه همواره به آن نیاز دارد دارای دو بُعد معنوی و مادی است كه بعد معنوی آن، توجه ویژه به ارزش‌ها و مشخص كردن شاخص‌های ارزشی پاسداری و سنجش و ارزیابی همه فرماندهان و بدنه سپاه براساس این شاخص‌ها، به منظور پیشرفت است.
وی درخصوص بُعد مادی حركت درونی سپاه خاطرنشان كرد: كارهای تشكیلاتی، علمی، تحقیقاتی، و آموزش‌های نظامی اجزاء بُعد مادی حركت درونی سپاه هستند كه با قرار گرفتن در كنار بُعد معنوی، یك مجموعه زنده، پرنشاط، همیشه جوان و دارای حركت رو به جلو بوجود خواهند آورد.

 


رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه، آن را بی‌سابقه و فصل جدیدی در منطقه و دنیا خواند و تأكید كرد: در این تحولات، توده‌های مردمی با گرایش‌های توحیدی و الهی به معنای واقعی كلمه در میدان هستند و فصل جدیدی در تاریخ منطقه و جهان ورق خورده است.

 


آقای خامنه‌ای اظهار عقیده کرد امریكا و اسرائیل هر اندازه موضوع اسلام خواهی و تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر قیام های منطقه را انكار كنند، نمی‌توانند واقعیات موجود و حقیقی را تغییر دهند.

 

 


وی مدعی شد " موج بعدی حركتی كه اكنون در منطقه آغاز شده است، در كشورهایی فراتر از منطقه خواهد بود و چنین رویدادی به وقوع خواهد پیوست."