جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش یک نماینده از دخالت شورای نگهبان در انتخابات 88

Posted: 05 Jul 2011 09:58 AM PDT

جرس: عضو کمیسیون ماده 10 احزاب خبر داد که در انتخابات ریاست جمهوری دهم، «یکی دو مورد دخالت» اعضای شورای نگهبان، با «تذکر» مواجه شده است.


حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: «یکی دو مورد دخالت برخی آقایان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از سوی اعضای شورای نگهبان هم منجر به تذکراتی به آنها شد. این آقایان در حمایت از یکی از نامزدها در آن انتخابات موضع گیری کرد بودند که به آنها تذکر داده شد و پس از آن دیگر موضع گیری علنی نکردند و در مجامع انتخاباتی برای سخنرانی حضور نیافتند.»
وی توضیح بیشتری در ورد «تذکر» مزبور نداده و فقط گفته است: «دقیقا یادم نیست. در ایام انتخابات بود که باز هم این آقایان برای اعلام حمایت از یکی از نامزدها به یک سخنرانی دعوت شدند ولی نرفتند و مصاحبه مطبوعاتی هم نکردند. بعد متوجه شدیم که به آنها تذکر داده شده است.»


عضو کمیسیون ماده 10 احزاب افزوده است: «توقع این است که ناظران و مجریان هیچ دخالتی نکنند. ممکن است مجریان و ناظران گرایش سیاسی شخصی به یک جریان خاص داشته باشند. اما این گرایش فقط در رایشان باید اثرگذار باشد و نباید آن را علنی تبلیغ کنند. هیاتهای نظارت و اجرایی باید این مساله را کاملا رعایت کنند. آنها ممکن است به هر کسی رای دهند اما به عنوان ناظر باید بی طرف باشند.»


اعتراف و گزارش این نماینده اصول گرا به دخالت اعضای شورای نگهبان در روند نتخابات و جهت گیری آنان به نفع یکی از نامزدها، درحالی منتشر می شود که اعتراض نامزدهای رقیب احمدی نژاد (میرحسین موسوی و مهدی کروبی) و گزارش های مختلف در این خصوص، تاکنون با انکار و تکذیب مسئولان ارشد جمهوری اسلامی و شورای نگهبان همراه شده است.
همچنین، خبر جدید فولادگر از «یکی دو مورد دخالت اعضای شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری» در شرایطی علنی می شود که روز گذشته محسن غرویان از روحانیون اصول گرا از «درخواستهای زیاد» برای حضور احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ترکیب کمیته انتخاباتی اصول گرایان خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود: «به درخواستهای متعدد در این زمینه توجه شود».

 

 

پرسش های نمایندگان مجلس از احمدی نژاد منتشر شد

Posted: 05 Jul 2011 09:18 AM PDT

جرس: متن کامل پرسش های نمایندگان مجلس از محمود احمدی نژاد منتشر شد.

در این نامه که توسط علی مطهر ی نماینده تهران علنی شده، احمدی نژاد در مورد عدم همکاری با مترو تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور، نحوه معرفی وزیر ورزش و جوانان به مجلس، وضع اقتصادی کشور، قانون هدفمندی یارانه ها، مقاومت در برابر حکم رهبری در مورد بازگشت مصلحی به وزارت اطلاعات، نحوه برکناری متکی وزیر امور خارجه، و نیز دیدگاه های مشایی مورد سئوال قرار گرفته است.


سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، که این نامه را منتشر کرده، تاکید نموده که متن کامل سئوال از احمدی نژاد را علی مطهری، نماینده تهران در اختیار این سایت قرار داده است. تابناک پیش از انتشار متن کامل این سؤال، ابراز امیدواری کرده‌ که «طبق رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب» مشکلات دولت و مجلس با تعامل حل شود.
متن کامل سئوال نمایندگان از احمدی نژاد در زیر آمده است:


بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام، به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی و ماده ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از خدمات فراوان دولت در حوزه های مختلف، بدین وسیله سئوالات زیر از رئیس جمهور محترم با یکصد امضا جهت طی مراحل قانونی و روشن شدن اذهان نمایندگان محترم و رفع سوء تفاهمات و به منظور تقویت نظام جمهوری اسلامی ارائه می گردد:


۱ ـ چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علی رغم نیاز مبرم این شهرها به روان سازی ترافیک، خصوصا با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟
۲ ـ وزیر ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه ای غیر معمول به مجلس معرفی شد، آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟
۳ ـ طبق آمار رسمی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ زیر ۱% بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول را بپذیریم حدود ۳% بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل ۸% باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ششصد هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟
۴ ـ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقاء شاخص های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزینه شده است؟
۵ ـ قانون هدفمند کردن یارانه ها پنج ساله بوده است در حالی که میزان افزایش بهای برخی حامل های انرژی نشان می دهد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از ۳ سال در نظر گرفته است. در نتیجه مردم باید فشار غیر لازمی را در پرداخت بهای مثلا گاز مصرفی تحمل نمایند. همچنین سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تاکنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول گردیده است. چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟
۶ ـ مقاومت یازده روزه جناب عالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟
۷ ـ چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟
۸ ـ این سخن جناب عالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می کند؟
۹ ـ چرا جناب عالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان «قانون عفاف و حجاب» در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، بر خلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می شود؟
۱۰ ـ چرا نظریه «ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام» را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علی رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید نموده باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به «جریان انحرافی» علی رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی کنید بلکه از این افراد دفاع می نمایید؟

 

 

ولایت نظامیان؛ سپاه رد صلاحیت می کند

Posted: 05 Jul 2011 07:00 AM PDT

نادر مرزبان
جرس:فرمانده کل سپاه پاسداران به تازگی در مصاحبه ای به تعیین تکلیف برای اصلاح طلبان جهت شرکت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی پرداخته است. "محمد علی جعفری" مدعی شده است، آن دسته از اصلاح طلبان که از خط قرمز نظام عبور نکرده اند امکان شرکت در انتخابات را خواهند داشت و کسانی که به تعبیر او با جریان فتنه همراه بوده اند، نمی توانند در انتخابات حضور پیدا کنند. اظهارات او تازه ترین نمونه از مداخله آشکار نظامیان در فرآیند برگزاری انتخابات است.

 
سپاه پاسداران از سوی هواداران جنبش سبز به عنوان متهم اصلی عملیات کودتایی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شناخته می شود. برخی اسناد منتشر شده طی دو سال اخیر از جمله افشای نوار سخنرانی "سردار مشفق" عضو قرارگاه ثار الله سپاه نیز بر نقش آفرینی این نهاد در مهندسی انتخابات صحه می گذارد. افشای سخنرانی سردار مشفق به شکایت هفت چهره ارشد اصلاح طلب از دخالت نظامیان در انتخابات منجر شد اما این شکایت راه به جایی نبرده است. سخنان تازه فرمانده کل سپاه نیز نشان می دهد این نهاد نظامی کماکان اختیاردار برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف برای کاندیداهاست.


رد صلاحیت اصلاح طلبان توسط سپاه

محمد علی جعفری در مصاحبه اخیر خود با تقسیم اصلاح طلبان به دو دسته و سنجنیدن آنان با معیار " خط قرمز نظام" برای این جریان سیاسی شرط گذاری کرده است.او منظور خود از خط قرمز نظام را روشن نکرده اما به نظر می رسد ملاک وی در این زمینه تابعیت افراد از آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و اعلام برائت از رهبران جنبش سبز باشد.فرمانده کل سپاه پاسداران بر مبنای این دسته بندی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور "محمد خاتمی" در صحنه سیاسی گفته است :" آقای خاتمی در جریان فتنه، امتحان خوبی نداد و به هر حال جزء همراهان سران فتنه بود و حمایت و پشتیبانی زیادی از آنها کرد و در حال حاضر نیز موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت ها اتخاذ نکرده است." او مدعی شده اگر ایشان (خاتمی) بخواهند با سیاسی کاری جلو بیاید، فکر نمی کنم مردم او را ببخشند ولی افراد دیگری که در این صحنه، از خط قرمزها عبور نکرده اند، می توانند همچنان در رقابت های سیاسی به صورت فعال شرکت کنند." وی در تاکیدی دوباره بر ادعایش گفته "افرادی از جریانات اصلاح طلب که از خط قرمزها عبور نکرده اند، طبیعی است که در رقابت های سیاسی می توانند شرکت کنند، اما اینکه آقای خاتمی تا چه اندازه می تواند موفق شود، بستگی به موضع گیری های او دارد."


واکنشها به شروط خاتمی

سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی بر مردود دانستن فعالیت سیاسی محمد خاتمی در شرایطی است که رییس جمهوری پیشین ایران طی ماه های اخیر بارها بر مشروط بودن حضور اصلاح طلبان در انتخابات تاکید کرده است. خاتمی " ایجاد فضای آزاد برای همه گروه‌ها، پایبندی مسولان به قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد" را کف مطالبات اصلاح طلبان در انتخابات دانسته است. شرط های وی با واکنش های شدیدی از سوی چهره های سیاسی و نظامی وابسته به حکومت روبرو بوده است. "احمد جنتی" دبیر شورای نگهبان 13 دی ماه سال گذشته در واکنش به شروط خاتمی مدعی شده بود :" اصلا احتیاجی به حضور این‌ها نیست. بهتر این است که آن‌ها همان‌طور کنار بمانند و به کارهایی که کرده‌اند پاسخ دهند." این سخنان در رسانه ها به منزله رد صلاحیت زودهنگام اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان تعبیر شد. برخی چهره های ارشد نظامی نظیر " یدالله جوانی" رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران و " علی محمد نایینی" معاون فرهنگی اجتماعی بسیج نیز پیشتر به شروط خاتمی واکنش نشان داده بودند. سردار جوانی مدعی شده بود:" حركت خاتمي مرحله جديدي از ادامه پياده‌سازي فرمول جنگ نرم‌ است." و علی محمد نایینی هم با " خیانکار" نامیدن خاتمی گفته بود:" نقش خاتمي در فتنه 88 عملا جدي‌تر از ديگر سران فتنه بود.


نوبت به احمدی نژادی ها رسید

نقش آفرینی سپاه پاسداران در معادلات سیاسی جمهوری اسلامی تنها به تلاش برای سرکوب اصلاح طلبان محدود نمی شود. این نهاد نظامی در پی اختلافهای ماه های اخیر میان دولت "محمود احمدی نژاد" و آقای خامنه ای درصدد مهار نیروهای وابسته به دولت برآمده است. سخنان اخیر فرمانده کل سپاه نیز تاکیدی بر مداخله این نیرو برای کنترل و تسلط کامل بر دولت است. او در سخنانش از برخورد سپاه با جریان به اصطلاح " انحرافی" سخن گفته و فاش ساخته است که مسوولیت برخورد با این جریان به سپاه تفویض شده است. جعفری ادعا کرده مسوولیت برخورد با تیم احمدی نژاد از این جهت به سپاه واگذار شده که این پرونده دارای ویژگی های خاصی است. او در عین حال اشاره ای به این ویژگی های خاص نکرده است. عالی رتبه ترین مقام سپاه تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که چهره های بازداشتی نزدیک به دولت" تخلف امنیتی ندارند بلکه بیشتر تخلفات شان در حوزه های اقتصادی و اخلاقی است و افرادی که دستگیر شده اند ارتباط بسیار نزدیکی با چهره های اصلی این جریان داشته اند." منظور از چهره های اصلی این جریان،" اسفندیار رحیم مشایی" رییس دفتر احمدی نژاد و "حمید بقایی" معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری است. آنها از سوی محافظه کاران منتقد دولت به عنوان سرحلقه جریان انحرافی شناخته می شوند و متهم هستند که قصد دارند با قبضه قدرت در جمهوری اسلامی اقدام به  تضعیف موقعیت روحانیون حاکم منجمله آقای خامنه ای کنند. رسانه های طیف هوادار رهبری در ماه های اخیر بارها به صراحت گفته اند که نباید  اجازه داد این جریان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اکثریت کرسی ها را از آن خود کند. به نظر می رسد که واگذاری مسوولیت برخورد با نزدیکان احمدی نژاد به سپاه پاسداران نیز در راستای سیاست مهار این جریان انجام شده باشد.

تقابل آشکار دولت و سپاه

احمدی نژاد از زمان علنی شدن اختلاف هایشان با رهبر جمهوری اسلامی در فرودین ماه گذشته سکوت نسبتا طولانی مدتی داشت اما ابتدای هفته جاری این سکوت را شکست و به افشاگری غیر مستقیم درباره پرونده فسادهای اقتصادی سپاه پاسداران پرداخت. او پیشتر هشدار داده بود که اگر فشارها علیه نزدیکانش ادامه یابد دست به افشاگری خواهد زد. رییس دولت دهم پس از این هشدار در سخنانی نهادهای نظامی را به دست داشتن در قاچاق کالا از طریق اسلکه های غیر مجاز متهم کرد و با به کاربردن تعبیر" برادران قاچاقچی" این تلقی را تقویت کرد که منظورش از این افراد، اعضای سپاه پاسداران است. محمد علی جعفری در واکنشی سریع به این سخنان ضمن تکذیب اتهام های احمدی نژاد گفت که این سخنان " انحرافی" است و از سوی کسانی مطرح می شود که در قاچاق کالا ذینفع هستند. به فاصله اندکی از بروز این تنش، آقای خامنه ای از دو طرف خواست که به اختلاف ها دامن نزنند چرا که به ادعای وی این اختلاف ها مورد بهره برداری دشمن قرار خواهد گرفت.


با این حال به نظر می رسد که دامنه تنش میان تیم احمدی نژاد و طیف وابسته به آقای خامنه ای اکنون گسترده تر از آن است که با چنین توصیه هایی بتوان آتش اختلاف را پنهان کرد. موضع گیری اخیر فرمانده کل سپاه که پس از توصیه رهبر جمهوری اسلامی انتشار یافته نیز موید آن است که اراده ای برای مصالحه با دولت احمدی نژاد وجود ندارد. محمدعلی جعفری در بخشی از سخنان خود تاکید کرده است که "  نگرانی در مورد این حرکت  جریان انحرافی وجود ندارد چون حرکت های انحرافی خیلی بزرگتری را جامعه اسلامی ایران پشت سر گذاشته است و جریان انحرافی که الان وجود دارد خیلی مطرح نیست و انشاءالله این هم رفع خواهد شد." این سخنان می تواند به منزله آن باشد که سپاه قصد دارد سیاست مهار احمدی نژاد را تا حذف کامل آن از عرصه قدرت سیاسی ادامه دهد. چنین سیاستی از سوی احمدی نژاد بی پاسخ نخواهد ماند. رییس دولت و رسانه های وابسته به او احتمالا درصدد افشاگری های بیشتری علیه سپاه و سایر نهادهای منتسب به رهبری برخواهند آمد اما عواقب این تنش را نمی توان از هم اکنون پیش بینی کرد.


عبور از قانون به اتکای رهبر

اظهارات اخیر فرمانده کل سپاه پاسداران نشان دهنده نقش منحصر به فرد این نهاد در تعیین تکلیف برای جریان های سیاسی است. سپاه طی بیش از دو سال گذشته به پشتوانه حمایت های بی دریغ آقای خامنه ای نبض قدرت را در جمهوری اسلامی در اختیار داشته است و از شواهد پیداست که این نقش قرار است کماکان ادامه پیدا کند. ناظران هوادار جنبش سبز می گویند که آقای خامنه ای همان طور که دو سال پیش اتاق فرمان کودتای انتخاباتی را در اختیار سپاه قرار داد اکنون نیز این جریان را برای مهار احمدی نژاد به میدان فرستاده است. نقش آفرینی سپاه در شرایطی است که بر اساس قانون انتخابات،قانون مجازات جرایم در نیروهای مسلح و اساسنامه سپاه پاسداران، نهادهای نظامی از مداخله در روندهای سیاسی منع شده اند و علاوه بر این آیت الله خمینی بینانگذار انقلاب اسلامی نیز بارها بر کنار ماندن نظامیان از سیاست تاکید کرده بود. با این وجود آقای خامنه ای در سالهای زمامداری خود به طور روزافزون سپاهیان را به عرصه سیاست کشانده است و از توان قهریه آنها برای اعمال منویات خود بهره برده است. شواهد نشان می دهد که سیاست بهره گیری از نظامیان برای جهت دهی به فرآیندهای سیاسی کماکان از سوی رهبر جمهوری اسلامی دنبال می شود هر چند که این بار ظاهرا هدف از این بهره گیری حذف و تسویه جریانی است که تا چندی پیش نزدیکان معتمدان نظام به شمار می رفتند.

 

 

 

 

 

 

 

ابراهیم سیدی، یکی از زندانیان سیاسی کرد، به اعتصاب غذای خود پایان داد

Posted: 05 Jul 2011 05:34 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، سید ابراهیم سیدی یکی از زندانیان کرد در زندان رجایی شهر کرج به اعتصاب غذای خود پایان داد.


تارنمای رهانا در این زمینه گزارش داده است که با گذشت بیش یک ماه از اعتصاب غذای زندانیان کرد در زندان رجائی شهر ابراهیم سیدی، یکی از آنان به اعتصاب غذای خود پایان داد.


پیش از این دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته بود كه نسبت به خواسته های سه زندانی سیاسی كرد به نامهای انور خضری، كامران شیخی و سید ابراهیم سیدی كه قریب به یكماه است دست به اعتصاب غذا زده اند توجه نمایند و نگرانی كه بابت سلامتی آنها وجود دارد را برطرف نمایند.
سه زندانی کرد فوق الذکر، در اعتراض به شرایط زندان و نگهداری آنان میان مجرمان عادی و قاچاقچیان و قاتلان، دست به اعتصاب غذا زده بودند.


در همین زمینه روز سه شنبه چهاردهم تیرماه، خسرو کردپور، فعال حقوق بشری در گفتگو با بی بی سی گفته است "بر اساس تماسی که امروز با من گرفته شد آقای النور خضری و کامران شیخی که دو تن از زندانیان اهل مهاباد هستند همچنان در اعتصاب غذا به سر می برند، که البته از اعتصاب آنها حدود یک ماه است که می گذرد."


گفتنی است همزمان با سه زندانی مذکور، کمال شریفی، دیگر زندانی کرد که در زندان میناب تبعید و حبس خود را می گذارند، از چندی پیش دست به اعتصاب غذا زده است، که بنا به گزارش منابع خبری، از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نمی باشد.



ورود بی قید و شرط گزارشگر حقوق بشر؛ جامعه بین الملل ایران را متعهد کند

Posted: 05 Jul 2011 04:25 AM PDT

سازمان گزارشگران بدون مرز
جــرس: در واکنش به مخالفت مقامات رسمی جمهوری اسلامی با پذیرش گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل و همچنین تداوم بازداشت روزنامه نگاران و فعالان در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه ای، از افزایش وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران خبر داده و نسبت به ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش تارنمای این سازمان مدافع روزنامه نگاران، در این بیانیه همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده است بدون قید و شرط با نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری و شرایط بازدید وی از کشور را مهیا کند و همزمان جامعه جهانی نیز باید ایران را مجبور کند تا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.


متن این بیانیه به شرح زیر است:


در حالی که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران رسما مخالفت خود را با بازدید احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده‌اند، بازداشت‌های خودسرانه در ایران ادامه دارد.


مریم مجد عکاس ورزشی مطبوعات ایران، مهناز محمدی مستندساز به ترتیب در ٢٦ خرداد و ٥ تیرماه در منازل خود از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند. سعید محمدی (موغانلی) همکار بسیاری از نشریات آذری و سردبیر روزنامه یاشاق در ١٨ خرداد ماه در استان اردبیل بازداشت شد. منصوره بهکیش شهروند وب‌نگار و از اعضای "مادران پارک لاله " و " مادران خاوران" نیز در ٢٢ خرداد دستگیر شده است.


وضعیت حقوق بشر در ایران هر روز وخیم تر می‌شود. هر روز شاهد مرگ یکی از زندانیان سیاسی و یا فعالان مدنی هستیم، بدرفتاری در زندان‌های ایران از جمله زندان اوین و رجایی شهر افزایش یافته است، خطر، جان زندانیان عقیدتی را تهدید می‌کند، نامه‌های خانواده‌های زندانیان به نماینده ویژه سازمان نمایان‌گر این امر است. گزارش‌گران بدون مرز از مقامات ایران می‌خواهد بدون قید و شرط با نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری و شرایط بازدید وی از کشور را مهیا کند. جامعه جهانی باید ایران را مجبور کند تا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.


مریم مجد عکاس ورزشی و همکار بسیاری از رسانه‌‌های ایران در تاریخ ٢٦ خرداد در منزلش بازداشت شد. وی قرار بود به برای همکاری با پتر لندرز در تهیه کتابی در باره فوتبال زنان به المان سفر کند. علت بازداشت این عکاس جوان از سوی مقامات اعلام نشده است.


مهناز محمدی مستند ساز و سینماگر در تاریخ ٥ تیرماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی پیش از این نیز در تاریخ ٨ مرداد ١٣٨٨ به همراهی جعفر پناهی در بهشت زهرا بازداشت و تا ٢٦ مرداد ماه را در زندان بسر برده بود. از آن تاریخ وی همواره تحت فشارهای مستمر ماموران اطلاعاتی قرار داشت، بارها احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. مهناز محمدی در نامه ای که برای فستیوال کن ارسال کرده بود و توسط گوستاو گاوارس خوانده شد از بازداشت احتمالی‌اش سخن گفته بود : من یک زن هستم . من یک سینماگر هستم. این دو دلیل برای محکوم شدن در این کشور کافی است."

سعید محمدی (موغانلی) همکار بسیاری از نشریات آذری و سردبیر روزنامه یاشاق در ١٨ خرداد ماه در استان اردبیل بازداشت شد. این روزنامه‌نگار نیز همواره مورد تهدید و آزار ماموران امنیتی قرار داشت. وی در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٨٧ به همراه سه روزنامه‌نگار دیگر در تهران بازداشت و در ١٨ آبان ماه همان سال پس از سپردن ٥٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.


منصوره بهکیش ٥٨ ساله،یکی از معترضان به اعدام‌های غیرقضایی زندانیان سیاسی در دهه شصت، در تاریخ ٢٢ خرداد در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافت. وی به خانواده ای تعلق دارد که شش تن از اعضای آن ( یک خواهر چهار برادر و یک داماد) از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند. منصوره بهکیش به شکل مستمر از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی و یا بازداشت قرار گرفته است. در تاریخ ١٨ دی به همراه سی و سه مادر عزادار بازداشت که بعد از چندروز ازاد، اما از ممنوع خروج شد. منصوره بهکیش همچنین از جمله "مادران خاوران" است. نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده‌ی و محل گورهای جمعی کشتار زندانیان در سال ١٣٦٧ است. مسئولان ایرانی خانواده‌های این زندانیان را که خواهان دادخواهی و انجام مراسم یادمان و سوگواری هستند، شدیدا تحت فشار قرار می‌دهند. منصوره بهکیش یکی از تلاش‌گران روشن شدن همه حقایق در باره ی اعدام‌های زندانیان سیاسی در ایران است و مقالات بسیاری در این باره بر روی اینترنت منتشر کرده است.


دیگر اینجا را نمی خواهم

Posted: 05 Jul 2011 04:14 AM PDT

احسان الفتی


دیگر اینجا را نمی خواهم
دیگر اینجا را پراز درد و غم و محنت نمیخواهم
دیگر اینجا را بدون همرهان نیمه خرداد
که در زیر تلی از خاک سرد و خشک ، بی نشان خفتند،نمیخواهم
دیگر این ره را بدون ره نوردان طریق عشق و آزادی
که در زیر شکنجه دم به دم فریاد می دارند:خدایا مرگ،نمی پیمایم...
دیگر اینجا را نمیخواهم
با شمایم ،ساکنان این دیار خسته و درمانده و فرتوت
با شمایم،ای شما هم موطنان غم زده،دل مرده و محبوس
با شما که خفته در خوابید
هیچ میدانید؟!که در هر دم از این واگویه و هزیان
یکی دیگر ز هم نوعان،نه هم کیش و نه هم خون و نه هم میهن،بگوییدش فقط انسان
با درفش و داغ تیز دیو و دد خویان
در گوشه ای تاریک و سرد از ناکجا زندان
برای من،برای تو سپرده جان...
نیک میدانم که میدانی:
این سیه رویان،که چون دجالگان سر خوش مست از قد و قدرت
با نام خدا و با سکوت ما به خاک و میهن و ناموس این ملک ستم دیده
چه بیرحمانه میتازند
من اینجا را نمیخواهم،ولی تا لحظه ای را که نفس باقیست می مانم
با توام ، ای باشکوه غمزده ، ایران
تو هم این را بدان
که روزی زادگان تو،همانانی که در قیلوله ای کوتاه خسبیدند ،بر می خیزند
و روی خاک پاک تو
سرود همدلی،مهر و عطوفت را همه با هم،دوباره باز،میخوانند
و این ملک کیان را سبز می آرایند...

 

ماموران از دیدار نسرین ستوده با فرزندانش جلوگیری کردند

Posted: 05 Jul 2011 03:08 AM PDT

جــرس: رضا خندان، همسر نسرین ستوده، از ممانعت ماموران جهت دیدار نسرین ستوده با فرزندانش خبر داد.


به گزارش تارنمای «تغییر برای برابری»، همسر این وکیل زندانی، ضمن اعلام این خبر گفت که از آخرین ملاقات حضوری نسرین با بچه ها ۱۱ روز می گذرد.


او همچنین گفت که نسرین ستوده اعلام کرده که اگر امکان ملاقات حضوری با فرزندانش بطور منظم ممکن نباشد، به نشانه اعتراض به ملاقات کابینی هم نخواهد رفت.


بر اساس این گزارش، آقای خندان خاطرنشان کرد که از یکی از مسئولان سوال کرده است که آیا آن‌ها کودک ۳ ساله ای را اینطور شکنجه می دهند تا مادرش به کار نکرده اعتراف کند؟


گفتنی است نسرین ستوده، فعال حقوق بشری، وکیل دادگستری و از مدافعان حقوق زنان است که از شهریور ماه سال گذشته بازداشت به ۱۱ سال زندان محکوم و دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذارند.

هادی خامنه ای: مکروعوام فریبی موج می زند

Posted: 05 Jul 2011 02:55 AM PDT

جــرس: عصر دوشنبه سیزدهم تیرماه، سید هادی خامنه ای به همراه جمعی از اعضای سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام، با حضور در منزل مرحوم هاله سحابی، یاد و خاطره خاندان محترم سحابی را گرامی داشتند.



گزارش  رسیده به جرس حاکی از آن است که در این دیدار، هادی خامنه ای با ذکر یاد و خاطره مرحومان دکتر یدالله سحابی و مهندس عزت الله سحابی، "دین داری"، "روشنگری"، "تعهد" و "صداقت در خدمت به جامعه" را، از ویژگی های برجسته این بزرگواران بر شمرده و هاله سحابی را تربیت یافته این خاندان دانست و از منش اخلاقی و صبورانه این خاندان تقدیر کرد .


وی افزود "در این روزگار و زمانه که هجوم مکرها و عوام فریبی ها موج می زند شناخت راه و تکلیف دینی و اجتماعی بسیار خطیر و مهم است و بر همه دلسوزان دین و انقلاب و علمای اعلام است که به این وظیفه راستین خود بهتر عمل نمایند."


در این دیدار دکتر شامخی، همسر مرحوم هاله، به شرح برخی از مسائل بوجود آمده برای تشییع پیکر مرحوم هاله سحابی پرداخت و گفت: سیرحوادث به گونه رقم خورد که همه را یاد مظلومیت حضرت فاطمه انداخت و باعث شد کمی آرام تر شویم، هرچند که تحمل این مصیبت بسیار سخت است.


وضعیت وخیم جسمانی حسین رونقی، وبلاگ نویس زندانی

Posted: 05 Jul 2011 02:25 AM PDT

جــرس: حسین رونقی ملکی در حالی دومین تولدش را در زندان اوین می‌گذارد که همچنان از بیماری رنج می‌برد و مسئولین قضایی و نهادهای امنیتی با مرخصی استعلاجی وی مخالفت می‌کنند.


به گزارش رهانا، پدر و مادر این زندانی سیاسی طی ۱۸ ماهه گذشته برای ملاقات و پیگیری وضعیت فرزندشان هر هفته و به صورت مداوم از شهر ملکان در نزدیکی تبریز تا تهران مسافرت می‌کنند و مجبور هستند برای ۲۰ دقیقه ملاقات این مسافت طولانی را سفر کنند.


احمد رونقی ملکی پدر این وبلاگ‌نویس با اشاره به وضعیت بیماری فرزندش و بیم و نگرانی‌های خود در مورد آن به “خانه حقوق بشر ایران” گفت: "بهترین هدیه‌ای که برای تولد می‌تواند به ما داده شود، آزادی او از زندان است. ما می‌خواهیم که با توجه به شرایطی که حسین دارد دست کم به مرخصی بیاید تا ما بتوانیم از او مراقبت کنیم."


حسین رونقی ملکی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در منزل پدری خود در شهر ملکان به همراه برادرش بازداشت و یک روز بعد به بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان زندان‌ها اداره می‌شود، منتقل شد. رونقی نزدیک به ۱۰ ماه در سلول‌های انفرادی این بند به صورت تک نفره و چند نفره نگهداری و مورد بازجویی‌های مداوم و فشارهای روحی و جسمی برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار گرفت.


رونقی سرانجام و بعد از ۱۰ ماه «بازداشت موقت» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد و این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر به تأیید رسید.


به مناسبت ۱۴ تیرماه و تولد این وبلاگ‌نویس، پدر و مادر حسین رونقی که طبق روال هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای دیدار و ملاقات با وی به تهران سفر کرده‌ اند، در خصوص آخرین وضعیت فرزندشان گفته اند "امروز با حسین به صورت کابینی ملاقات داشتیم، به ما که ملاقات حضوری نمی‌دهند. حسین را امروز دیدیم، وضعیت جسمی‌اش خوب نبود و من هر هفته می‌بینم که از نظر جسمی وضعیت بدتری پیدا می‌کند. مرخصی هم که به او نمی‌دهند دیگر و ما هر چه تلاش می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم."


حسین رونقی ملکی در طی ماه‌های گذشته در زندان دچار عفونت کلیوی شده و از این بیماری رنج برد. در ماه‌های پایانی سال گذشته با نزدیک به چهار ماه تأخیر به بیمارستان منتقل و قبل از پایان درمان به زندان اوین باگردانده شد. این مساله سبب شد وی بار دیگر از این مساله دچار مشکلات جدی شده و بار دیگر هر چند با تأخیر به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل شود. اما این بار نیز قبل از پایان کامل دوره‌ی درمان به زندان باز گردانده شد.


پدر وی در خصوص بیماری حسین رونقی گفت: "خود پزشکان گفته‌اند که حسین باید تحت نظر مداوم پزشک متخصص باشد و در محیطی غیر از محیط زندان از او مراقبت شود، اما با این وجود با مرخصی او مخالفت می‌کنند. حسین با این شرایطی که دارد باید به مرخصی بیاید. حسین تا به حال دو بار عمل جراحی داشته است. در عمل اول پزشکان گفتند که یک کلیه حسین ۸۰ درصد و کلیه دیگرش ۲۰ درصد از کار افتاده است. بار دیگر نیز وی ماه گذشته به به بیمارستان رفت و ۱۴ روز در آن‌جا ماند. بعد از آن به زندان بازگرداند شد. این در حالی بود که باید بعد از بیمارستان اجازه می‌دادند به خانه بیایید و باید به او مرخصی می‌دادند. اما این کار را نکردند و حسین را به زندان بردند."


احمد رونقی ادامه داد: "من بعد از این‌که حسین را دوباره به زندان برگرداندند، نامه نوشتم و گفتم که اگر بار دیگر حسین از ناحیه کلیه دچار عفونت شود، دیگر هیچ‌وقت درمان نخواهد شد. این مسأله‌ای که پزشکان هم آن را تأیید کرده‌اند. پزشکان گفته‌اند سه ماه طول خواهد کشید که این پیوندها نتیجه بدهد، حسین در این مدت باید از تغذیه و شرایط مناسب محیطی برخوردار باشد وگرنه این عمل‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود. خود حسین هم نامه نوشته است و این مسائل را با مسئولین قضایی مطرح کرده است."


احمد رونقی در مورد اینکه چه کسی یا نهادهایی و به چه دلیل اجازه‌ی مرخصی به فرزندش را نمی‌دهند؟ گفت: "یکی بازجویان پرونده‌ و دیگری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب قاضی پیرعباسی و رئیس دفتر وی آقای ستاری هستند که این اجازه را نمی‌دهند. من وقتی درخواست مرخصی را به ایشان ارائه دادم گفتند که اگر از زندان به مرخصی بیاید فرار می‌کند و دیگر به زندان بازنمی‌گردد. گفتم کجا قرار است فرار کند؟ زندگی حسین این‌جا است کجا قرار است برود؟ حسین الان مریض است و باید تحت درمان و مراقبت باشد. این‌جا کشور ما است و دلیلی ندارد حسین از کشور فرار کند. به نظر من این‌ها بهانه است؛ سال قبل گفتند یک میلیارد وثیقه بگذارید و ما گفتم می‌گذاریم که حسین آزاد بشود، بعد قبول نکردند. یک بار دیگر هم وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی گذاشتیم و همه کارها انجام شد، اما باز به حسین مرخصی نداده بودند."


پدر این وبلاگ‌نویس ادامه داد: "به دفتر دادستانی و آقای جعفری دولت‌آبادی هم مراجعه کرده‌ایم. چندین‌بار نامه داده‌ایم برای مرخصی حسین، در این چند روز هم برای پیگیری و جواب نامه‌ها مراجعه کردیم که هنوز جوابی نداده‌اند و منتظریم تا ببینیم چه می‌شود. برای پیگری باید در روزهای آینده نیز مجددا به تهران بیایم."


احمد رونقی در مورد تولد پسرش گفت "بهترین هدیه‌ای که برای تولد می‌تواند به ما داده شود، آزادی او از زندان است. ما می‌خواهیم که با توجه به شرایطی که حسین دارد دست کم به مرخصی بیاید تا ما بتوانیم از او مراقبت کنیم. ما از مسئولین قضایی و زندان می‌خواهیم که شرایط او را درک کنند و با مرخصی او موافقت کنند تا او تحت درمان باشد. مسئولین قضایی می‌گویند که اگر به مرخصی بیاید فرار می‌کند، که چنین چیزی صحیح نیست، حسین کشورش را دوست دارد و بعد از درمانش و استفاده از حق مرخصی‌اش به زندان باز می‌گردد. مسأله اصلی این‌جا است که سلامت فرزندمان در خطر است و ما می‌خواهیم از او در خانه مراقبت کنیم. همه‌ی انسان‌ها باید به انسانی که مریض است کمک کنند، این را هم قانون می‌گوید و هم شرع و یک مسأله انسانی است."


خشکسالی حدود ۷۶ درصد از مساحت ایران را در بر گرفت

Posted: 05 Jul 2011 02:08 AM PDT

جــرس: رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی در استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی در ایران خاطرنشان کرد "متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در نقاطی از کشور به ویژه در بخش مرکزی در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته و اکنون در حدود ۷۶ درصد از مساحت کشور، به ویژه در مراکز مرکزی، خشکسالی حاکم است".


به گزارش ایلنا، مرتضی خداقلی، رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی می گوید بررسی‌های انجام گرفته از ابتدای سال آبی ۹۰-۸۹ تا کنون نشان می‌دهد که ایران در شرایطی نامطلوب از لحاظ بارندگی قرار گرفته است.

خداقلی از قرار گرفتن بیش از هفت درصد از مساحت ایران در ناحیه خشکسالی بسیار شدید خبر داد و گفت: "خشکسالی بسیار شدید به‌صورت دو لکه، مناطقی از کشور را فرا گرفته است، نخستین لکه از ناحیه شرقی نایین شروع می‌شود و پس از دربرگرفتن بافق، خور و رباط پشت بادام به طبس می‌رسد".


رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی همچنین گفت: متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در نقاطی از کشور به ویژه در بخش مرکزی در مقایسه با ماه گذشته فزونی یافته و حدود ۷۶ درصد خشکسالی در گستره ایران شرایط بحرانی و خطرات جدی را به ویژه در ناحیه مرکزی هشدار می‌دهد.


او ادامه داد: پس از سپری شدن ۹ ماه از سال آبی جاری کماکان شاهد غلبه خشکسالی بر بخش عظیمی از کشور هستیم، به طوری که در حدود ۷۶ درصد از مساحت کشور خشکسالی حاکم است و در مقایسه با ماه گذشته کاهش اندکی (در حدود ۱ درصد) را نشان می‌دهد.


وی در پایان هشدار داد: ادامه یافتن چنین شرایطی در ماه‌های گرم تابستان می‌تواند تاثیرات غیر قابل جبرانی را در کل ایران به جای گذارد. بنابراین توجه مسئولین امر در چنین شرایط بحرانی که بر ایران حاکم شده، در جهت جلوگیری از اثرات غیر قابل جبران خشکسالی به ویژه در بخش‌های مختلف کشاورزی لازم و مثمر ثمر است.