جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شعر و صدای هاله

Posted: 21 Jul 2011 09:21 AM PDT

رسا

معاون علی فلاحیان: نباید برای شرکت در انتخابات شرط گذاشت

Posted: 21 Jul 2011 09:11 AM PDT

 

جرس: مصطفی پورمحمدی، معاون اسبق وزارت اطلاعات فلاحیان، به پیش شرط های اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات واکنش نشان داد و گفت: «دیگران باید خود را با نظام و انقلاب تطبیق دهند نه اینکه برای حضور در عرصه انتخابات شروطی را تعیین کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه از حضور نیروهای وفادار به انقلاب در عرصه انتخابات استقبال می کنیم، گفت: «امیدوارم اصولگرایان با لیستی واحد در انتخابات شرکت کنند .»

وزیر سابق کشور احمدی نژاد در در پاسخ به سئوال خبرنگاری در باره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم و اینکه شروط سید محمد خاتمی برای حضور در عرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ افزود: «امام خمینی و مقام معظم رهبری همواره بر قانون و قانونمداری تاکید داشتند از این رو باید بر اساس قانون فعالیت کرد نه غیر از آن.»

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنانش به رویدادهای پس از انتخابات 88 اشاره کرد و افزود: «حوادث سال 88 هزینه های سنگینی را برای ما بوجود آورد اما خوشبختانه با درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری این فتنه خنثی شد.»

 

وی گفت: «البته فتنه88 هشدار جدی ای بود تا ما دقت بیشتری را به حوادث و رویدادهای کشور داشته باشیم. »

احمدی نژاد: در پنج سال اخیر پنج برابر دوره های مشابه کار شده است

Posted: 21 Jul 2011 09:03 AM PDT

جرس: محمود احمدی نژاد به پیشنهاد «گام به گام» روسیه واکنش نشان داد و گفت: «امروز سلطه‌گران از حركت گام به گام براي حل موضوع هسته‌اي كشورمان سخن مي‌گويند و ايران گام اول را برداشته و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري دارد و اكنون نوبت آنهاست كه گام بعدي را بردارند. »


به گزارش فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌هاي رياست‌جمهوري، احمدي‌نژاد صبح امروز (پنج شنبه) در مراسم جشن ثبت باغ شاهزاده ماهان در فهرست ميراث جهاني، با تأكيد بر اينكه ملت ايران قدرت تحول آفريني در همه جهان را دارد، اظهار داشت: «دشمنان از بمب و موشك ملت ايران نمي‌ترسند آنان با طرح ادعاهاي واهي از جمله القاي ايران هراسي در منطقه به دنبال حفظ سلطه و چپاولگري خود هستند و ادعاهاي دشمنان در مورد ايران دروغي بيش نيست، ملت ايران با همه كشورها روابط دوستانه دارد و هيچ‌گاه سابقه تجاوزگري نداشته است؛ موشك ملت ايران پيشرفت‌هايي علمي و صنعتي گوناگوني است كه روزانه به دست مي‌آورد و مصمم است آن را در اختيار كشورهاي دوست و همسايه خود قرار دهد. »


وي با اشاره به اينكه دشمنان
به دنبال آن هستند كه فرهنگ الهي و ناب ملت ايران پشتوانه‌اي همچون يك كشور پيشرفته و قدرتمند نداشته باشد، افزود: «دشمنان ملت ايران به بهانه‌هاي مختلف از جمله اتهام ساخت بمب اتم، ايران را تحريم مي‌كنند و به طور مثال از فروش قطعات يدكي هواپيماهاي مسافربري و تجهيزات كارخانه‌ها ممانعت مي‌كنند ؛ اما بايد از آنها پرسيد اين تجهيزات چه ارتباطي به بمب اتم دارد. »

 


محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بار دیگر اعلام کرد که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست اما همزمان تصریح کرد که اگر بخواهیم بمب اتمی بسازیم «در این زمینه از کسی واهمه نداریم.»

 

وی افزود: «آنها از بمب اتمی و موشک ایرانی نمی‌ترسند، بلکه آنها از پیشرفت ملت ایران و موجی که ملت ایران می‌تواند ایجاد کند، می‌ترسند.»



احمدی نزاد در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: «در يك دوره 5 ساله اخير بيش از 4 - 5 برابر دوره‌هاي مشابه كار شده است؛ یعنی مي‌شود در آينده نيز 4 - 5 برابر اقدامات انجام شده در همين دوره، كار كرد. »
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي، ملت ايران را هوشيار و آگاه كرد، اظهار داشت: «نبايد تصور كرد كه ديگر كسي در جهان به فكر توطئه و دشمني عليه ملت‌هاي مستقل و آزاده نيست؛ تا روزي كه اساس استكبار و استعمار ريشه كن نشده است نبايد غفلت كرد و دست از تلاش برداشت. »
 

مراسم چهلم شهادت هدی صابر برگزار شد

Posted: 21 Jul 2011 08:32 AM PDT

گزارش اختصاصی جرس

جرس: مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی -مذهبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جرس، عصر امروز پنج‌شنبه سی‌ام تیرماه 1390 آیین بزرگداشت چهلم شهید صابر در بهشت زهرا و بر سر مزار شهید برگزار شد.

قطعه 100 بهشت زهرا پذیرای بیش از 300 شهروندی بود که به دعوت دوستان صابر گرد مزارش جمع شده بودند. بسیاری از حاضران دیرهنگام مطلع شده بودند و به دلیل مشکل اطلاع رسانی و فشارهای امنیتی وارده و نیز ممانعت نهادهای امنیتی از برگزاری مراسم در مکانی عمومی، چهلم شهید صابر این چنین برگزار شد.


مراسم در سكوت و با گوش فرادادن حاضران  به آواي قرآن  و تسليت‌گويي شركت‌كنندگان به خانواده‌ي داغدار سامان یافت.  تراكت-پوسترها و عكس هایی از شهید صابر در ميان شركت‌كنندگان توزيع شد .


دو ماشين نيروي انتظامي،و چند مأمور  در فاصله ی  30-40 متری جمعیت و محل مراسم ايستاده بودند. فضا آرام بود و مزاحمت امنیتی برای سوگواران ايجاد نشد. البته افزون بر این جمع، حضور نیروهای امنیتی نیز محسوس بود. پشت قطعه 100 نیز 6-7 ماشین پاترول و مرسوم نیروهای انتظامی و تعدادی موتورسوار از نیروهای ضدشورش مستقر بودند.


در پايان، حدود ساعت 18، یکی از بستگان  خانواده‌ي داغدار از حضّار تشكر كرد و ضمن درخواست آمرزش براي روح آن مرحوم آرزو كرد كه راه و آرزوهايش در زنده باشد و پيگيري شود. در پي درخواست قرائت حمد و سوره، جمعيت حاضر فاتحه را به صورت دسته‌جمعي و بلند  با ضرب اهنگي نسبتا حماسي و كوبنده قرائت کردند. و پس از آن مراسم پايان يافت.


روح الله حسینیان به نقل از رهبری: مجلس در برخورد با دولت رذالت نشان داد

Posted: 21 Jul 2011 05:15 AM PDT

جــرس:  روح الله حسینیان  از نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی در جریان چالش  مجلس با دولت خبر داد و گفت "بعد از برخورد مجلس، هیئت رئیسه به همراه روسای کمسیونها به خدمت رهبری رسید و من رهبری را هیچ وقت به این ناراحتی ندیده بودم که ایشان فرمود: مجلس (در مقابل دولت) رذالت نشان داد."


خبرآنلاین به نقل از «24» نوشت: روح الله حسینیان نمایندگان مجلس را سه طیف دانسته و گفته است: یک طیف ازنمایندگان اصولگرا و وابسته به هاشمی یا رضایی و...هستند و از روز اول به دولت احمدی نژاد به عنوان یک دولت رقیب نگاه می کردند. طیف دیگر اصولگرا های حامی دولت هستند و طیف سوم اصلاح طلبها هستند که بعد از دورکاری احمدی نژاد کل مجلس یکپارچه موضعی مخالف احمدی نژاد داشت.


وی در مورد برخورد نمایندگان با احمدی نژاد در مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و دو دو کردن آنها نیز گفت: برخورد نمایندگان مجلس نادرست بود و کسی نیز انگیزه دفاع نداشت.


روح الله حسینیان افزود: بعد از برخورد مجلس، هیئت رئیسه به همراه روسای کمسیونها به خدمت رهبری رسید .من رهبری را هیچ وقت به این ناراحتی ندیده بودم ایشان فرمود: مجلس رذالت نشان داد.


رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مورد آخرین وضعیت اصولگراها گفت: مهدوی کنی، یزدی و جنتی در تلاش هستند که وحدت نظری به وجود بیاید.البته هنوز به توافقی نرسیده اند. علتش هم این است یک مقدار اختلاف بین مصادیق اصولگرایی وجود دارد.


وی ادامه داد: سه اصل اساسی برای اصولگرایان در نظر گرفته شده، اصل اول ولایت پذیری اصل دوم مخالف جریان انحرافی و اصل سوم دادن امتحان خوب در جریان فتنه . به طور مثال فردی در جریان فتنه سکوت کرده حالا به عنوان نماینده یک جریان اصولگرایی معرفی شده که با اعتراض دوستان همراه شده است.


نماینده مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سئوالی در موردتفاوت اندیشه سیاسی انجمن حجتیه و جریان انحرافی تصریح کرد: مبدا فکری اینها یکی است. بعضی از تفکرات سروش در سخنان مشایی انسان احساس می کند.


وی افزود: نوع انحراف تفکر این جریان از انجمن حجتیه خطرناک تر است.


رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم، در مورد تشکیل جبهه موسوم به «پایداری اسلامی» نیز گفت: بعد از خانه نشینی احمدی نژاد یک ناامیدی در بین جوانان حامی احمدی نژاد شکل گرفت و تصمیم بر این شد که ما نباید اجازه دهیم دوستان به خصوص در شهرستانها جذب گروها و یا خود را سرگرم مسائل روزمره کنند و بی تفاوت شوند. از همین رو جبهه پایداری انقلاب اسلامی را نه به عنوان حزب یا گروه سیاسی بلکه در مرحله اول به عنوان یک جریان فرهنگی و تشکیلاتی تشکیل دادیم.


حسینیان همچنین خبر از گردهمایی فعالین ستادهای احمدی نژاد داد و افزود: پنج شنبه هفته آینده در تهران این گردهمایی با سخنرانی خوشوقت و مصباح برگزار خواهد شد.


نماینده اصولگرای تهران، "نعمت ولایت" را از الطاف الهی دانست و مدعی شد: وقتی می بینیم بیش از ۳۰ سال است این کشور روی پای خود ایستاده به برکت ولایت است از طرفی در ۸ سال اصلاحات که انواع شبهه ها و توهین ها به ارزشها وارد شد چه کسی کشور را مدیریت کرد. اصل اولیه ما مسئله ولایت است.

 


پیام احمدزیدآبادی برای تولد همسرش: شکیبایی و تحمل

Posted: 21 Jul 2011 04:45 AM PDT

 جرس: احمد زیدآبادی در سالروز تولد همسرش جشن کوچکی برپا کرده و پیامی به مهدیه محمدی داده و سفارش کرده است به تحمل و شکیبایی. 


در این پیام که در صفحه فیس بوک منتشر شد، آمده است:

براي تولدت مراسم كوچكي در سلولم برگزار كردم، در واقع تنها كاري كه از دستم بر آمد. وقتي به سرنوشتمان مي انديشم پي مي برم كه 20 سال پيش ما فقط همديگر را انتخاب كرديم، بلكه كشف كرديم در آن زمان شايد كمتر كس فكر مي كرد دخترك شيطان و يك دنده شخصيتي به غايت توانمند، فردي باتدبير ، شكيبا و فداكار است و مي تواند از گذر سختي ها در رنجهاي بسيار، همسر و مادري نمونه باشد. من در كنار تو و بچه هايمان خوشبختي را با همه وجودم تجربه كردم بسيار چيز ها از سلوك تو اموختم. به لطف خداوند روزي كه آن تجربه هاي دل نشين و شيرين را از نو آغاز كنيم دير نيست. پس تا آن روز تحمل و شكيبايي تنها راه چاره است.
تولدت مبارك باشد.

احمد 29/04/1390
زندان رجائي شهر، بند 4 سالن 12 سلول 24


احمد زیدآبادی روزنامه نگار و فعال سیاسی بعد از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بازداشت و به شش سال زندان، تبعید و محرومیت مادام العمر از فعالیت سیاسی و روزنامه نگاری محکوم شد.  وی بیش از دوسال است که از حق مرخصی محروم است. 

واکنش آمریکا به هشدار سوریه  درباره سفرای خارجی در دمشق

Posted: 21 Jul 2011 03:03 AM PDT

جــرس: در پی هشدار حکومت سوریه به سفرای آمریکا و فرانسه مبنی بر "عدم امکان خروج از دمشق" که بعد از حمایت این سفرا از معترضان سوری انجام پذیرفت، ایالات متحده آمریکا طی واکنشی اعلام کرد "اگر دولتی چیزی برای مخفی کردن نداشته باشد، لازم هم نیست این چنین محدودیت هایی وضع کند. با توجه به این که دولت سوریه به رسانه های مستقل و بین المللی، امدادگران و نیروهای مدافع حقوق بشر اجازه فعالیت و کار در سوریه را نمی دهد، این دیپلمات ها هستند که باید بتوانند در کشور حرکت کرده وضعیت را ارزیابی کنند."


دو لت آمریکا تاکید کرد که سفیر آن کشور و دیگر دیپلمات های خارجی مستقر در سوریه باید بتوانند آزادانه در تمام سوریه حرکت کنند تا شواهد مربوط به سرکوب مردم، جلوگیری از فعالیت رسانه ها و خبرنگاران و موارد نقض حقوق بشر را جمع آوری نمایند.


واکنش دولت آمریکا به هشدار تند دولت سوریه بود، که بعد از حضور سفرای آمریکا و فرانسه در یکی از شهرهای مورد سرکوب نظامیان سوری، اعلام کرد "سفيران آمريکا و فرانسه حق ندارند تحت هيچ شرايطی دمشق را ترک نکنند و هرگونه خروج آن ها از پايتخت، بايد با مجوز رسمی از سوی وزارت خارجه باشد."

وزارت خارجه سوریه اعلام کرده است که تحرک تمامی سفیران کشورهای خارجی در دمشق، باید تا مسافت ۲۵ کیلومتری اطراف پایتخت باشد و بیشتر از آن مجاز نیست.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وليد المعلم، وزير خارجه سوريه همچنین با گروکشی هشدار داده بود "ما به اين دليل سفيران فرانسه و آمريکا را اخراج نکرديم که روابط ما با اين دو کشورها دچار مشکل نشود و آن ها بتوانند رفتار خود در قبال دولت سوريه را بررسی و بازبينی کنند. اگر اين موارد ادامه یابد، دستور می دهيم هيچ سفير دیگری از هیچ کشوری، حق نداشته باشد فراتر از ۲۵ کيلومتر از دمشق بيرون برود."


طبق گزارش ها، طی روزهای هفتم و هشتم ژوئیه، «رابرت فورد» سفير آمريکا و «اريک شواليه» سفير فرانسه در سوريه، طی سفرهایی جداگانه، به شهر حما که طی چند روز زیر آتش و سرکوب نیروهای حکومتی قرار داشت رفتند، و به معترضان اطمينان دادند که دولت های فرانسه و آمريکا از حق مردم برای اعتراض صلح آميز حمايت می کند. برخی گزارش ها حاکی از آن بود که معترضان از خودروی رابرت فورد استقبال کرده و با فرياد شادی با او همراه شده اند.


ساکنان حما به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته بودند اين ديدارها باعث شد همان روز نيروهای امنيتی و نظامی نتوانند به سرکوب گسترده مردم دست بزنند.


بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت سوريه از اين فرصت استفاده کرده و در تبليغاتی گسترده اعلام کرد که آمريکا و فرانسه به دنبال شلوغی ها در سوریه هستند و چند ساعت پس از پخش خبر ديدار سفيران آمريکا و فرانسه از حما، طرفداران بشار اسد به ساختمان سفارت های فرانسه و آمريکا حمله کرده و با پرتاب سنگ، شيشه ها را شکستند و روی ديوارها شعار نوشتند. سه تن از کارکنان سفارت فرانسه نیز در جريان اين حمله زخمی شدند.


رادیو اروپای آزاد نیز، روز پنجشنبه گزارش داده است که «هایدی فولتون»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دستور وزیر خارجه سوریه به دیپلمات های آمریکا و فرانسه گفته است "اگر دولتی چیزی برای مخفی کردن نداشته باشد، لازم هم نیست این چنین محدودیت هایی وضع کند. با توجه به این که دولت سوریه به رسانه های مستقل و بین المللی، امدادگران و نیروهای مدافع حقوق بشر اجازه فعالیت و کار در سوریه را نمی دهد، این دیپلمات ها هستند که باید بتوانند در کشور حرکت کرده وضعیت را ارزیابی کنند."


طبق این گزارش، طی دو روز اخیر شمار ديگری از چهره های مخالف دولت مرکزی در شهرهای حومه دمشق دستگير و به زندان منتقل شده اند، از جمله «جورج صبرا» رييس حزب دموکراتيک ملی که توسط دولت سوريه غيرمجاز تشخيص داده شده است، از منزل مسکونی خود دستگير شد.


همچنين گزارش شد علی عبدالله، از فعالان سياسی سوريه که سه روز بود ناپديد شده بود، دستگير شده و در دست نيروهای امنيتی سوريه است.


خبرگزاری رويترز هم روز چهارشنبه گزارش داد شماری از نيروهای ويژه امنيتی به رهبری برادر بشار اسد، راهی مناطق حومه دمشق شده اند تا حرکت های اعتراضی را سرکوب کنند. ساکنان حمص می گويند در درگيری های روز های اخیر در اين شهر، نيروهای امنيتی دستکم ۱۶ تن از شهروندان غيرنظامی را هدف گلوله قرار داده و کشته اند.


شاهدان عينی می گويند نيروهای امنيتی و نيروهای ضد شورشی راهی مناطق مسکونی شده اند و هرگونه معترضی را که ببينند، دستگير می کنند.


گفتنی است روز گذشته سازمان ديدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد سربازان و نيروهای امنيتی سوريه با تهديد به اعدام، مجبور به شليک به سمت تظاهرکنندگان بی‌سلاح می‌شوند.


ديده بان حقوق بشر اعلام کرده ۱۲ سرباز فراری سوريه، در مصاحبه با اين سازمان شهادت داده‌اند که اگر تمرد می‌کردند، با خطر مرگ روبرو بوده‌اند.

پایان اعتصاب غذای کمال شریفی، زندانی سیاسی کرد

Posted: 21 Jul 2011 02:35 AM PDT

جــرس:  کمال شریفی، زندانی کُردِ اعتصابی، بعد از ملاقات حضوری‌ با خانواده‌اش، به‌ اعتصاب غذای‌ خود بعد از ۵۵ روز در زندان میناب پایان داد.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، بایزید شریفی پدر این زندانی‌ سیاسی‌ ضمن تائید خبر پایان اعتصاب فرزندش گفت: "چند روز پیش با تائید مقامات قضابی‌ توانستیم اجازه‌ ملاقات با کمال از مسئولان قضایی‌ کشور دریافت نمائیم‌ و با اون در زندان میناب به صورت حضوری ملاقات کنیم."


وی‌ گفت‌: "فرزندم در این مدت تنها اَب خورده است و نزدیک به‌ بیست کیلو کاهش وزن داشته است."


پدر این زندانی در ادامه افزود: "مقامات زندان به خواست ایشان توجه‌ نکرده‌ و از‌ انتقال ایشان به‌ بند زندانیان سیاسی‌ همچنان ممانعت به عمل آورده‌اند... اما فرزندم به‌ خاطر مادرش اعتصاب خود را شکست."


گفتنی است کمال شریفی، روزنامه‌نگار کرد، در سال ۱۳۸۷ در شهر سقز به اتهام محاربه در دادگاه انقلاب سقز محاکمه و به ۳۰ سال زندان در تبعید محکوم شد.


طی ماهها و هفته های اخیر، گروهی از زندانیان سیاسی کرد، دست به اعتصاب غذا زده بودند، که از جمله می توان به جمال علیزاده، زندانی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه، ابراهیم سیدی در زندان رجایی شهر کرج، انور خضری، كامران شیخی و کمال شریفی اشاره کرد.


شکایت نامه خانواده هدی صابر تحویل قوه قضائیه شد

Posted: 21 Jul 2011 01:39 AM PDT

جــرس: در چهلمین روز از جانباختنِ هدی صابر، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، خانوادآ آن روزنامه نگارِ جانباخته، شکایت نامه ای به رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ارائه کردند.


گزارش های رسیده به جرس حاکی از آن است خانوادۀ مرحوم صابر در شکایت نامه خود، مواردی چون "ادامه بازداشت و نگهداری غیر قانونی و بدون حکم هدی"، "عدم تحویل نامۀ فعالان ملی - مذهبی به وی مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذا"، "ضرب و شتم در بهداری زندان"، اعزام دیرهنگام آن مرحوم به بیمارستانی بیرون از زندان که منجر به از دست رفتن زمان برای نجات وی گردید" و همچنین نکاتی دیگر چون "عدم اطلاع به خانواده" را مورد اشاره قرار داده اند.


همچنین به پیوست این شکایت نامه، متن گزارش پزشک قانونی که صریحا به وجود کبودی و تورم و خون مردگی در سمت راست پیشانی هدی صابر (تایید ضرب و شتم هدی صابر در بهداری زندان) و نیز علامت خون مردگی (که این مورد را پزشکی قانونی احتمالا ناشی از عملیات احیاء دانسته بود) نیز، ارائه شده است.


همچنین در یکی از پیوست های این شکایت، متن گزارش پزشک مورد اعتماد خانواده وجود دارد که به از دست رفتن زمان حساس و طلایی برای احیاء آن مرحوم اشاره کرده و بی دلیل بازگرداندن وی به بند پس از معاینه در بهداری زندان را، به عنوان یک تخلف پزشکی قابل تحقیق و تعقیب تصریح نموده است.


خانواده زنده یاد هدی صابر در پایان شکایت خویش خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواهان رسیدگی به موارد اهمال و قصور و تعمد در رابطه با این حادثه شده و متذکر شده اند "انتظار است ضمن دستور رسیدگی قضایی به موضوع در جهت روشن شدن موارد اهمال و قصور و همچنین تعمد در عدم توجه مناسب و قانونی به وضعیت خاص ایشان توسط ماموران و مسئولان مربوطه و مجازات قانونی مرتکبین اعمال خلاف قانون، هر چه زودتر نتیجه به خانواده اعلام شود. ضمن آنکه خانواده نیز حق خود می داند که درصورت عدم رسیدگی ؛ به سایر مراجع قانونی و نهادهای رسمی شناخته شده که این نظام نیز عضو آنهاست مراجعه کند."


گفتنی است مرحوم هدی صابر که در اعتراض به جانباختن هاله سحابی (در جریان تشییع و خاکسپاری مهندس سحابی) اعتصاب غذا کرده بود، روز بیست و یکم خرداد ماه، بدنبال انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. وی روز جمعه بیستم خرداد به دلیل عارضه قلبی از زندان اوین به بیمارستان مدرس منتقل شد و رگ‌های مسدود شده قلبش توسط پزشکان گشوده شده، اما سنگینی آسیب‌های قلبی ناشی از اعتصاب غذا چنان بود که وی نتوانست ادامه حیات دهد.


مراسم چهلمین درگذشت هدی صابر، نویسنده، پژوهشگر و فعال ملی- مذهبی که در اثر اعتصاب غذا در زندان جان باخت، به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری این مراسم در مکانی عمومی (علیرغم برخی موافقت های اولیه) و حتی منزل شخصی آن مرحوم، قرار است امروز پنجشنبه سی تیر ماه از ساعت پنج الی شش بعد از ظهر روز پنجشنبه، ٣۰ تیر ٩۰، بر سر مزار آن مرحوم در بهشت زهرای تهران، قطعه صد، ردیف ١۴۵، شماره ١ برگزار شود.




گناه جرس

Posted: 21 Jul 2011 02:37 AM PDT

محمدجواد اکبرین
چرا مخالفانش وقتي ادعا مي كنند كه جرس بي مداراست جز چند نمونه تكراري مثال ديگري ندارند.

 
جرس: 
29 تیر، جرس دو ساله شد. آنچه در پی می‌خوانید یادداشت اختصاصی و نقد ی است از جناب آقای محمدجواد اکبرین، روزنامه نگار در همین خصوص. ضمن تشکر از آقای محمدجواد اکبرین، دیدگاه ایشان در زیر آمده است.


خواستم در پاسخ دعوت جرس، فهرستي بنويسم از نداشته های دو ساله ی اين وبسايت كه روزگاري مهمترين داشته ي جنبش سبز بود و همين حالا هم با اطلاع رساني ٢٤ ساعته اش يكي از مهمترين منابع خبري جنبش به شمار مي رود؛ اما وقتي ديدم دیگر دوستان در شمردن نداشته ها بسيار توانا و حسابگرند بر آن شدم تا به جاي تكرار مكررات، ناگفته اي را بگويم كه حاصل يكسال همراهی ام با شورای سردبیری جرس است؛ از اكتبر ٢٠١٠ بيروت تا اكتبر ٢٠١١ پاريس. 


به گمانم گناه جرس اين نيست كه نگاه ديني اش در انتشار پاره اي از وقايع دو سال اخير و تحليل كارنامه سي ساله نظام بسيار پررنگ است؛ معلوم است كه وقتي يك اسلام شناس، مديريت يك رسانه ي خاص را بر عهده مي گيرد هم نگاه دینی اش بر فضاي كار، تأثير مي گذارد و هم جرياني كه اين رسانه در نزديكي با آن متولد شده، اولويت خبرها را تعيين مي كند. 

گناه جرس اين نيست كه گردانندگانش در خفايند؛ از قضا اين سايت از معدود رسانه هايي است كه چند نفر با اسم حقيقي و رسم تعريف شده ى سياسي، اجتماعي و علمي، شوراي سياستگذاري اين سايت را بر عهده گرفته و پاسخگوي اعتبار آن هستند.

گناه جرس در بی مدارایی آن نيست؛ از قضا هرچه از عمر دوساله اين رسانه گذشته مرزهاي بيشتري از تسامح را گشوده و با تكيه بر «آرمان هاي اعلام شده نخستين» اش ميزبان آراء متنوعي بوده كه شامل مخالفان تمام عيار سياسي و عقيدتي اش نيز مي شود و اينك در آغاز سال سوم به نقطه اي رسيده كه حتي از انتشار «شبه نقد» برخي كه از ادب اخلاقي و آداب حرفه اي بي بهره اند نيز ابايي ندارد و اين يك گام بلند است.

پس گناه جرس چيست كه به پاره اي از مخاطبانش احساس آزادي دست نمي دهد حتي اگر خود رسانه اي نسبتاً آزاد باشد؟
چرا مخالفانش وقتي ادعا مي كنند كه جرس بي مداراست جز چند نمونه تكراري كه در اين دو سال بارها و بارها تكرار شده مثال ديگري ندارند؛ اما باز هم احساس بي مدارايي مي كنند؟ (و البته روشن است كه احساس آزادي مهمتر از ااصل وجود آزادي است).

چرا برخي اصحاب رسانه، چنان نسبت به جرس نامهربانند كه حتی از اخبار و گفتگوهای اختصاصي جرس، با هر میزان از اهمیت آن، یا چشم می پوشند و یا پس از انتشار در سايت هاي ديگر منتشر مي كنند تا مبادا مجبور شوند نام جرس را به عنوان منبع ذكر كنند؟

اين همه كافي است تا با پاسخ ناگفته ام اين يادداشتِ تبريك را به پايان برم:

گناه جرس اين است كه رنگ برخي از سياستگذاران دو سال اخيرش چنان پررنگ تر از خانواده سردبيري و خبرنگاران آن است كه مي توانند با يك اظهار نظر ويژه، همه زحمات اين خانواده را كمرنگ يا پررنگ كنند.

به صراحت عرض كنم كه از رفتن جناب آقاي دكتر مهاجراني از جرس شادمانم نه از آن رو كه قدر مرتبت علمي آن بزرگوار را نمي شناسم بلكه از اين جهت كه نمي شد در افكار عمومي، ميان موضع شخصي و صفت ايشان به عنوان يكي از سياستگذاران جرس، فرق گذاشت. ايشان حق دارند آيت الله خامنه اي را بر اساس شناخت شخصي يا تأمين هر مصلحت ديگري كه خود صلاح مي دانند از فساد مالي و يا اخلاقي تبرئه كنند اما خانواده جرس نبايد تاوان موج كراهتي كه چنين اظهارنظري ايجاد مي كند را بپردازند. از اين منظر، سكوت نسبي سردبير سابق جرس، سركار خانم دكتر جميله كديور در دوران مسئوليت اش احترام به آراء متنوع خانواده جرس تلقي شد و قابل ستايش بود و البته اين سخن به نوعي درباره جناب آقاي دكتر كديور هم صادق است با اين تفاوت كه آراء او منطبق با دريافت هاي نظري و دانشي است كه هر چه مي گذرد واقعگراتر مي شود و تابع ملاحظات سياست ورزانه نيست؛ محسن كديور دو سال پيش با كديور امروز تفاوت قابل توجهي دارد. او اينك نه تنها به «حكومت دموكراتيك سكولار» مي انديشد بلكه اين نگاه را اعلام هم مي كند و اين تفاوت در آغاز سومين سال جرس مشهود است.

دو سالگي اين رسانه كه امانتدار خون شهيدان و داغ خانواده ها و رنج اسيران و آوارگان جنبش سبز است را تبريك مي گويم و زحمات شبانه روزي شان را مي ستايم و از ايام همكاري با آنان خاطراتي نيك دارم.