جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ما به اسارت رهبران سبز معترضیم؛ در برابر این ظلم بزرگ سکوت نمی کنیم

Posted: 08 Jul 2011 06:11 AM PDT

اعلام روزه سیاسی جوانان احزاب اصلاح طلب
جــرس: در تداوم اعلام حمایت ها از زندانیان سیاسی، جمعی از جوانان احزاب اصلاح طلب، با صدور بیانیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت جسمی رهبران محصور جنبش سبز تاکید کرده اند: در کنار پیگیری سایر فعالیت ها جهت پایان دادن به این حصر برای سلامتی و عزت این عزیزانمان روز دوشنبه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۰ روزه می گیریم و همزمان از همه مردم عزیز و آزاده ایران می خواهیم که در هر کجای جهان با ما همراه شوند و برای سلامتی و عزت و آزادی این یاران سبزمان دعا کنند.


به گزارش تارنمای خبری- تحلیلی «کلــــمه»، این جوانان در بخشی از بیانیه ی خود آورده اند: ما نمی توانیم نگرانی و دلواپسی خود از وضعیت جسمی و روحی آنان را پنهان کنیم، مسئولیت مستقیم سلامت این عزیزان بر عهده حاکمیت است. ما از خداوند بزرگ و منان که هر عزت و ذلتی به دست اوست می خواهیم که همچون یوسف که او را از چاه و زندان به عرش رساند و همچون یونس که در دل تاریک ماهی در اعماق دریا در امانش داشت محافظ و همراه همیشگی رهبران عزیز در حصرمان میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی باشد، که نیک می دانیم قادر متعال اوست.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند صبور و قهار
مردم عزیز ایران
دیری ست که رهبران بزرگ و استوار جنبش سبزمان را به اسارت برده اند و حتی از بیم رسوایی بیشتر خویش در رسانه های رسمی خود به طرق مختلف آن را پنهان یا انکار می کنند، چرا که به خوبی می دانند که ارزش و اعتبار و کرامت این بزرگان با تبلیغات منفی آن ها در نزد مردم از بین نرفته است و برای حفظ مخاطبانی که دیر یا زود از دستشان خواهند داد از اعلام رسمی خبر پرهیز می کنند.


ما فرزندان شما به این حصر معترض بوده و هستیم، ما در برابر این ظلم بزرگ اسارت سکوت نمی کنیم، نه فقط به این دلیل که همراهان استوار ما در فراز و نشیب سخت این برهه حساس تاریخ در بند ظلم حاکمیت زر و زور و تزویر اسیر شده اند، نه فقط بخاطر اینکه ما را لحظه ای تنها نگذاشتند و به همراه ما به خیابان ها آمدند و به همراه ما شهید و زخمی و زندانی دادند و اکنون نیز خود در اسارتند، نه فقط بخاطر اینکه در برابر ظلم نباید سکوت کرد و این ظلمی آشکار است، نه فقط به خاطر اینکه دوستشان داریم و عزیز دل هایمان هستند و دلتنگشانیم، نه فقط بخاطر اینکه آسایش و آرامش و سلامت روح و جسمشان را به آزادی و شرف و عزت ایران و ایرانیان اولویت نداند.


ما معترضیم نه فقط به خاطر همه آنچه برای آسایش و عزت ما انجام داده اند بلکه بیش از این ما به این حصر معترضیم چرا که آنان اینک نماد مطالبات و خواسته های بر حق انسانی ما هستند، تا زمانی که آنان در حصر هستند یعنی مطالبات بر حق و قانونی و اخلاقی و انسانی ما به رسمیت شناخته نمی شود، یعنی نظامیانی که تمام قد وارد عرصه حکومت داری و دستگاه قضا شده اند هر روز میخ دیکتاتوری خود را که در کودتای انتخاباتی، علنی به نمایش گذاشتند محکمتر و محکمتر می کوبند، یعنی دموکراسی و رای و نظر مردم در این میان هیچ ارزشی ندارد و تنها برای توجیه نام جمهوری بر ایران تلاش می کنند که مردم را پای صندوق های رای بیاورند و در پایان آنچه می خواهند را اعلام کنند، به عبارتی نشان از تلاش برای نابودی قطعی نهاد انتخابات در کشور دارد.


رهبران سبزمان اکنون نماد مطالبات بر حق ما هستند و در واقع نماد خواسته های حداقلی و میانی جنبش سبز هستند و این حصر یعنی خواسته های حداقلی ما را نیز به رسمیت نشناخته اند. از این رو گام نخست پیش روی ما خالقان جنبش سبز باید شکست حصر رهبرانمان باشد.
باید در مسیری گام برداریم که با همت و پشتکار و پیگیری خود حاکمیت را مجبور به پایان دادن به این حصر کنیم، ما باید از طرق مختلف بویژه آگاهی بخشی به جامعه در این مسیر گام برداریم.
ما جوانان اصلاح طلب از خداوند بزرگ سلامت و استقامت و صبوری رهبران همیشه سبزمان را خواهانیم، ما نمی توانیم نگرانی و دلواپسی خود از وضعیت جسمی و روحی آنان را پنهان کنیم، مسئولیت مستقیم سلامت این عزیزان بر عهده حاکمیت است.
ما از خداوند بزرگ و منان که هر عزت و ذلتی به دست اوست می خواهیم که همچون یوسف که او را از چاه و زندان به عرش رساند و همچون یونس که در دل تاریک ماهی در اعماق دریا در امانش داشت محافظ و همراه همیشگی رهبران عزیز در حصرمان میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی باشد، که نیک می دانیم قادر متعال اوست.


همچنین در کنار پیگیری سایر فعالیت ها جهت پایان دادن به این حصر برای سلامتی و عزت این عزیزانمان روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۰ روزه می گیریم. از همه مردم عزیز و آزاده ایران می خواهیم که در هر کجای جهان با ما همراه شوند و برای سلامتی و عزت و آزادی این یاران سبزمان دعا کنند . ما از همه انسان های آزادی خواه جهان که صدای ما بگوششان می رسد می خواهیم که همراه ما برای عزت ایران و ایرانیان دست به دعا بردارند.


جوانان اصلاح طلب
17/4/90
 

عبدالفتاح سلطانی: با احکام زندان و بازداشت به جنگ قانون می روند

Posted: 08 Jul 2011 06:46 AM PDT

فرزانه بذرپور
عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر در پی بازداشت همسرش، معصومه دهقان که معلمی بازنشسته و غیرسیاسی است به رسانه ها اعلام کرد احتمالا احضار و دستگیری همسرش برای تحت فشار قرار دادن خود اوست. این در حالی است که شورای حقوق بشر گزارشگری ویژه برای بررسی موارد نقض حقوق بشردر ایران انتخاب کرده است و به نظر می رسد فشارها، محدودیت ها و سخت گیری بر وکلای سیاسی و حقوق بشری فراتر از خود به خانواده شان هم کشیده شده است تا مبادا گزارشی از آمار دادگاه های غیرقانونی، قضاوت های سیاسی و سلیقه ای، احکام ناعادلانه و پرشمار، زندان های پر از بیگناه و اعدام های دسته جمعی رعب آور از سوی این نهادهای مدنی داخل به گوش دنیا برسد.


با عبدالفتاح سلطانی درباره آخرین وضعیت و دلایل احضار همسرش، احکام سنگین اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، نامه به دادستانی درباره مشهود بودن جرم سحابی و صابر ، چگونگی دادرسی های سیاسی و مواضع کانون وکلا به عنوان مهمترین نهاد صنفی وکلای ایران گفتگو کردم که شما را به خواندن گفتگوی جرس با این وکیل و فعال حقوق بشری دعوت می کنم. 


جناب سلطانی خبری از وضعیت همسرتان دارید با توجه به اینکه سه روز است که در بازداشت هستند؟
متا سفانه از روز سه شنبه که ایشان به زندان اوین رفتند برای مراجعه به شعبه دوم بازپرسی تا این لحظه نه تلفنی از ایشان شده است و نه خبری . هنوز حتی مشخص نیست که ایشان را به چه اتهامی بازداشت کردند. از نظر قانونی بازداشت در موارد اضطراری و جرایم سنگین است نه درباره کسی که فعال مدنی است و به امور خیریه و ایتام می پردازد این چنین شخصی و یک خانم بازنشسته را بازداشت کردن صورت قانونی ندارند و من نمی دانم آن مقام قضایی اصلا توجه ای به قانون دارد .

احضاریه همسرتان کتبی بود یا تلفنی و موضوع احضاریه چه بود؟

احضار نامه کتبی رسید و در متن نوشته شده بود برای ادای پاره ای از توضیحات مراجعه کنید که ادای پاره ای از توضیحات منجر به بازداشت ایشان شده است.

آیا برای بازجویی از همسرتان اجازه ورود به شما دادند؟
نخیر با اینکه علاوه من بر اینکه همسر ایشان هستم تنظیم وکالت نامه کردم و وکالت ایشان را به عهده دارم و همچنین دو نفر از همکارن دیگر هم وکالت ایشان رادارند ، مراجعه کردیم و اعلام کردیم که می خواهیم با بازپرس صحبت کنیم که قبول نکردند.

هفته گذشته شما و جمعی از همکارنتان در کانون دفاع از حقوق بشر در رابطه با پرونده هاله سحابی و هدی صابر از دادستانی درخواست پیگیری کردید و بعد از این نامه حکم آقای دادخواه صادر شد و این بازداشت همسر شما پیش آمد ، آیا فکر می کنید فشارهایی بر ای محدود کردن اعضای کانون وجود دارد ؟
ممکن است این قضیه درست باشد اما ما از پشت پرده خبر نداریم . ممکن است این فرض درست باشد ، می دانید که تقریبا اغلب اعضای کانون الان با مشکل مواجه هستند ،آقای سیف زاده در زندان هستند، آقای دادخواه محکوم به نه سال حبس شده است ، خانم نرگس محمدی پرونده مفتوح دارد و خانم ستوده که عضو کانون نبوده و گهگاه از سوی کانون دعوت می شده  حبس شده اند وتقریبا بسیاری از دوستان که ارتباطی با کانون داشتند، محکومیت داشتند یا پرونده مفتوح دارند.

وضعیت پرونده خود شما چگونه است ؟
من هنوز تفهیم اتهام نشدم اما ظاهرا ممنوع الخروج هستم و معلوم نیست اتهام من چیست و از پرونده هایی است که متاسفانه شامل هیچگونه قانونی نیست و با اراده خاصی پرونده ها تشکیل می شود لذا سعی می کنند که ظاهرا بگویند قانونی عمل می کنیم ولی در واقع نه قانون اساسی و نه قانون عادی رعایت نمی شود.

منظور شما  از "اراده خاص"  اعمال نظر غیرقانونی دستگاه قضایی است یا اراده سیاسی است ؟
هر دو وجود دارد من معتقدم که بسیاری از قضات با این رویه مخالفند ولی عده قلیلی هستند که در حکومت و قدرت دست دارند هر کاری که خلاف قانون است انجام می دهند و عده ای قلیل در دستگاههای امنیتی هستند که هم سو هستند با این عده قلیل در قوه قضاییه که این اقدامات را جناحهای تندرو انجام می دهند که ضررش به کل نظام می رسد و خواهان این هستند که جو متشنجی را در مملکت ایجاد کنند.

گفتید که بیشتر اعضای کانون یا در انتظار حکم هستند و یا در حبس برای خوانندگان ما می گویید که اصولا کانون چه فعالیتی می کرد که به نظر می رسد نظام  به عنوان یک خطر با آن مقابله می شود؟
کانون مدافعان حقوق بشر از اوایل سال 79 تشکیل شد و درخواست مجوز از کمیسیون ماده ده احزاب نمود و این کمیسیون حتی مجوز و پروانه را صادر کرد ولی متاسفانه وزارت کشور هرگز این پروانه را به ما نداد . موافقت کمیسیون و مسوولین وقت همه تصریح داشتند به این توافق و صدور پروانه ، اما این پروانه را به ما ندادند.
کانون دفاع از حقوق بشر عمده فعالیتش این بود که اول پرداختن و قبولِ  دفاع حقوقی از متهمین سیاسی و عقیدتی که اغلب آنها رایگان صورت می گرفت. فعالیت دیگر برگزاری کلاسهای حقوق بشر برای اقشار مختلف مردم و با این هدف که مردم با حقوق خودشان و حقوق متهمین آشنا بشوند و هرچه بیشتر مردم با قانون آشنا شوند هم کار خودشان راحت تر می شود و هم کاردادگستری. دیگر اینکه  کانون کنفرانس های مطبوعاتی برگزار می کرد در جهت آموزش و تبلیغ حقوق بشر و دفاع از حقوق بشر در هر جایی که به خطر افتاده بود و مسوول آن آقای دادخواه بود و سعی می کرد که دفاع حقوقی انجام دهد. این خلاصه ای از فعالیت هایی بود که انجام می شد.

اشاره کردید کانون در حوزه های مختلفی از جمله آموزش حقوق بشربرنامه ریزی می کرد، استقبال مردم از این برنامه ها چه طور بود؟
مردم ما همیشه خواستار این بودند که با حقوق قانونی شان آشنا بشوند و برای همین قشر های مختلف از معلمین و صنوف و کارگزارن و سندیکا ها شرکت می کردند و اگر واقعا این مجوز صادر می شد و می توانستیم فعالیت کنیم هزاران نفر در سراسر ایران با ما همکاری می کردند ، اما متاسفانه در دیماه سال 88 بدون رعایت ظوابط قانونی مامورین مراجعه کردند به دفتر کانون و پلمپ کردند و جلوی فعالیت ما گرفته شد.

کانون هر ساله گزارشی جامع از موارد نقض حقوق بشر درایران را تهیه می کرد با توجه به اینکه آقای احمد شریف به عنوان گزارشگر حقوق بشر از سوی شورای حقوق بشر  جامعه بین الملل تعیین شده اند ، به نظر شما آیا می تواند این فشارها دلیلش ارائه نشدن این گزارشها از سوی نهادهای مدنی داخلِ ایران باشد؟

یکی از اهداف کسانی که اعمال فشار می کنند می تواندهمین باشد که جلوگیری کنند از گزارشات دقیق نقض حقوق بشر در ایران. ما نمی توانیم نیت خوانی کنیم ولی یکی از تحلیل ها می تواند همین باشد.

درحال حضر و با وضعیتی که برای همسر شما به وجود آمده آیا رسما یا تلویحا تهدیدی از سوی مقامات امنیتی داشته اید که احتمال دارد خود شما را هم دستگیر کنند یا به گونه ضمنی گفته اند که بازداشت همسر شما نتیجه فعالیت های شما بوده است؟

تا این لحظه که تهدیدی نبوده است. اما اوایل سال 88 و بعد ازانتخابات ریاست جمهوری فشارهایی وجود داشته که من دستگیر شدم و اتهام من تشکیک در اتهامات بود هر چند به جایی نرسیده و هنوز اطلاع دارم که پرونده هایی برای من درست کرده اند که منجر به ممنوع الخروج شدن من شده است.

چه کسانی از فعالان سیاسی از موکلین شما هستند؟
من موکل های زیادی دارم و نمی توانم نام ببرم و محذوریت دارم، سعی می کنیم در حد توانمان دفاع کنیم و انشالله منجر به نتیجه هم بشود.

برای آقای دادخواه حکم سنگینی صادر شده است علاوه بر نه سال زندان ده سال ممنوعیت از تدریس و ده سال هم ممنوعیت از وکالت برای ایشان صادر شده، به نظر شما این حکم پایه حقوقی دارد؟
قطعا چنین حکمی عادلانه نیست وخلاف قانون است، طبق ماده 17 لایحه کانون وکلا که این لایحه از افتخارات دولت مرحوم دکتر محمد مصدق بوده که در سال 31 تصویب شده و تصویب بعدی آن در سال 33 بوده است. در این ماده تصریح شده که هیچ وکیلی را نمی توان از وکالت محروم و معلق کرد مگر به حکم دادگاه انتظامی وکلا و احکامی که در دادگاهها دیگر علیه وکلا صادر می شود خلاف قانون است.مرجع صالح دادگاه انتظامی وکلا ست و هیچ یک از وکلایی که با این احکام مواجه شده اند قانونا و شرعا جرمی مرتکب نشده اند و گناه آنها دفاع از متهمین بی گناه سیاسی است. و در پی سخنی در دفاع از حق و عدالت و قانون گفته اند که به مذاق بعضی خوش نمی آید و از نظر همکاران من آنچه انجام شده دفاع از حق و آزادی بیان و متهمین سیاسی و عقیدتی بوده است. بسیاری از شعب دادگاهها بااین احکام مخالف هستند اما یکی دو شعبه این احکام را صادر می کنند و این احکام نه به نفع جمهوری اسلامی و نه به نفع مردم است و این احکام مبارزه با قانون است و نباید این چنین آشکارا قوانین را زیر پا بگذارند. امیدوارم که مسوولین عالی رتبه قوه قضاییه جلوی این رفتار غیر قانونی را بگیرند.

 با این قبیل احکام سنگینی که برای وکلا صادر شده است، قاعدتا باید کانون وکلای دادگستری در ارتباط با آن موضعی می گرفت ، چرا ما شاهد هیچ واکنشی از سوی کانون وکلا به عنوان یک نهاد صنفی نیستیم؟
یکی از علت ها می تواند این باشد که در سال 76  قانونی تصویب شد که با قانون تاسیس کانون وکلا کاملا مغایرت دارد، در این قانون عنوان شده کسانی که داوطلب شرکت در هیات عمومی هستند باید صلاحیتشان در دادگاه انتظامی قضات تایید شود واین قانون  باعث  برخورد سیاسی و سلیقه ای در گزینش و تایید صلاحیت وکلا شد، من چندین بار رد صلاحیت شدم و من قبلا عضو هیات مدیره بوده ام و  در سال 84 وقتی که سه روز بود که از زندان آزاد شده بودم، با اینکه تبلیغی هم نکرده بودم نفر چهارم شدم اما بعد از اعلام نتایج صلاحیت من را رد کردند. هیات مدیره هراس دارند که صلاحیت شان در دوره بعدی تایید نشود اما ممکن است دلایل دیگری هم برای این محافظه کاری باشد. ممکن است تشخیص کانون این باشد که به شیوه های دیگری عمل کنند. امیوارم که کانون در مواقع حساس تاریخی بتوانند با موضع گیری های صحیح نگذارند بیش از این استقلال کانون خدشه دار بشود.

به عنوان وکیلی که دردادگاه متهمین سیاسی بارها حضور داشتید و خودتان هم دادگاهی شدید، وضعیت دادرسی های سیاسی را در ایران چگونه می بینید؟
در هر نهادی اگر نظارت جدی بر مجریان وجود نداشته باشد احتمال خطا وجود دارد. گاهی ممکن است تفسیر غیر قانونی و سیاسی باشد ، حتما باید دستگاههای جدی نظاریتی به وجود آورد و مجریان بدانند که در صورت تخلف با آنها برخورد می شود. متاسفانه یا این دستگاه نظارتی بسیار ضعیف عمل می کنند و همه تاثیر می گذارد در نحوه دادرسی ها. وکیل باید در همه مراحل حتی در تحقیقات بنابرتبصره ماده 112 قانون آیین دادرسی وکیل حق داشت که در مرحله تحقیقات همراه با متهم با شرایطی حضور داشته باشد، این تبصره قانون تا سال78  اجرا می شد.با تغییراتی که در قانون دادند، مانع شدند مجددا در سال 83  در تصویب قانون شهروندی در بند 3 تصریح شده که متهمین حق دارند در مرحله دادسرا از خدمات وکلا بهره مند شوند و دادسرامکلف به ایجاد شرایط است، اما متاسفانه این قانون از سوی برخی قضات صراحتا نقض می شود. کسانی که سکان هدایت دستگاه قضایی را به عهده می گیرند، حداقل رییس قوه قضاییه در سه دهه اخیر هیچ کدام در زمانی که این سمت را بر عهده گرفتند نه سابقه مدیریت جدی داشتند و نه تحصیلات حقوقی داشتند . در تمام ممالک دنیا کسانی که مسوولیت قضایی به عهده می گیرند باید سابقه چند دهه وکالت و قضاوت داشته باشند و یا مدیریت های قضایی را در سابقه می داشتند، متاسفانه نه تحصیلات حقوقی داشتند و نه سابقه قضایی و مدیریت. همین وضعیت باعث می شود که مدیریت ضعیف منجر به اتفاقاتی در قوه قضاییه شده که همه شاهد نقض قوانین هستیم و همه شاهدیم که کسانی که لباس قانون بر تن دارند در نقض قانون پیشگام می شوند. من تاکید می کنم که بسیاری از قضات قانونمند هستند ولی پرونده های سیاسی و عقیدتی را به آنها نمی دهند و چند نفر قاضی دارند و این مسائل معمولا از سوی این چند نفر پیش می آید.

به نظر شما ظرفیت های قانونی برای سیستم قضایی سالم در ایران وجود دارد و آنچه باعث قانون گریزی شده مدیریت نادرست است؟
بخشی از این ناهنجاری مدیریت است ، اما همه آن نیست . بخش دیگری نظارت و بخش دیگری هم این است که قوانین ما هم مشکل دارد. به نظر من اگر مدیریت کا رامد داشته باشیم حداقل بسیاری از مشکلات پیش نمی آید.

  با توجه به نامه ای که با عنوان مشهود بودن جرمی که علیه هاله سحابی و هدی صابر نوشته بودید ، اشاره کرده بودید که اگر برخورد قضایی جدی با کوی دانشگاه و کهریزک صورت می گرفت این اتفاقات بعدی نمی افتاد ، انتظار شما از دستگاه قضایی چه بود که منجر شد که باز هم شاهد حوادث دیگر در سالهای اخیر باشیم ؟
اگر ما حادثه کوی دانشگاه ، پرونده قتل زهرا کاظمی که هنوز بعد از هشت سال در دادسراست ، اگر در پرونده قتل زهرا بنی یعقوب ، حادثه بازداشتگاه کهریزک با آمرین و مسببین و مدیرانی که چنین بازداشتگاههایی را بر پا کرده اند برخورد می شد این وضعیت فعلی را نداشتیم . اگر کسانی که قانون را نقض می کنند بدانند که با آنها برخورد خواهد شد هرگز شاهد اتفاقا ت بعدی نبودیم .وقتی سهل انگاری می شود در برخورد با قاصرین ومقصرین و متخلفین، اشخاصی جری می شوند و احساس می کنند که هر کاری کردند کسی مواخذه ای نمی کند و این چیزی است که با آن مواجه هستیم . امیدوارم تجارب تلخ گذشته رامسوولین در نظر بیاورند و سعی کنند که از وقوع این حوادث ناگواری مثل بازداشتگاه کهریزک و قتل نباشیم .

  متاسفانه با وجود این هشدارها که از سوی وکلا و فعالان سیاسی و مدنی صورت می گیرد همچنان بازداشتها ادامه دارد، فکر می کنید وضعیت همسر شما به چه ترتیبی پیش برود و با توجه به اینکه اطلاعی از ایشان ندارید، از مراجع قضایی چه انتظاری دارد ؟
من بر اساس حدس و گمان می گویم که احتمالا در چنین مواردی برای فشار بیشتر او رابه زندان انفرادی می برند و فشارهای روانی به او وارد می کنند تا بتوانند فرد را به کار نکرده معترف کنند.اما آنچه توقع من از دادستان محترم تهران و رییس قوه قضاییه است این است که اجازه ندهند با هر انگیزه ای تعداد قلیلی از قضات بتوانند برای هر کسی قرار بازداشت صادر کنند. برای همسر من که دبیر بازنشسته آموزش پرورش است بازداشت صادر کرده اند. آیا زندان اثرات سویی بر متهمین نخواهد گذاشت. با چه انگیزه ای اشخاص را به راحتی زندان و بازداشت می کنید، قرار بازداشت سنگین ترین قرار تامین است، با اینکه می توانیم با قرارهای دیگر متهم را آزاد کنیم چرا قرار بازداشت را بری یک دبیر بازنشسته  صادر کرده اند برای کسی که اصلا سیاسی نبوده و فعالیت مدنی داشته است و به بهانه بسیار واهی ایشان را روانه زندان می کنید که عوارض جسمانی برای او و خانواده اش دارد، واقعا در مقابل خدا و ملت و افکار عمومی مسوول هستند. من از مسوولان قوه قضاییه می خواهم که جلوی این امور را که نقض جدی حقوق بشر است را بگیرند.  
 
   
  سپاس از وقتی که در اختیار جرس قرار دادید.

واکنش شدید سوریه به حضور سفیر آمریکا در شهر حماه و اعلام همبستگی وی با معترضان

Posted: 08 Jul 2011 05:27 AM PDT

جــرس: بعد از انتشار اخباری مبنی بر اعتراض آمریکا به سرکوب و کشتار معترضان سوری توسط تانکها و زره پوش های نظامیان حکومت بعث و حامیان بشار اسد، و همچنین بازدید سفیر آمریکا در سوریه از شهر حماه و «اعلام همبستگی» با تظاهرکنندگان، دولت سوریه با اعلام این که سفر سفید آمریکا بدون مجوز صورت گرفته، این کشور را به دامن زدن به اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود و دامن زدن به اعتراض‌ها در این کشور متهم کرده و گفته است "بازدید بدون مجوز سفیر آمریکا از شهر حماه سند آشکاری از دست داشتن آمریکا در رویدادهای جاری در سوریه است که امنیت و ثبات در سوریه را تهدید می‌کند."


وزارت امور خارجه سوریه همچنین نسبت به آنچه "رفتار‌های غیرمسئولان" سفیر آمریکا خواند، هشدار داده و تاکید کرده است که دمشق "برای بازگرداندن آرامش و امنیت" از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.


گفتنی است رابرت فورد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سوریه، عصر پنج‌شنبه به شهر حماه سفر کرده بود و بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا قصد داشت در تظاهرات مخالفان حکومت که معمولاً پس از نماز جمعه برگزار می‌شود شرکت کند.


وزارت امور خارجه آمریکا همچنین هدف از سفر سفیر این کشور به شهر حماه را که جمعه هفته گذشته شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضد حکومتی علیه بشار اسد بود، "اعلام همبستگی" با معترضان اعلام کرده بود.


به دنبال انجام این تظاهرات که گفته می‌شود بیش از نیم میلیون نفر در آن شرکت داشتند و نیروهای امنیتی نیز از هر گونه اقدامی علیه تظاهرکنندگان خودداری کرده بودند، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، فرماندار حماه را به دلیل کوتاهی در سرکوب معترضان برکنار کرد.


در این میان در حالی که معترضان در سوریه خواستار برگزاری تظاهراتی گسترده در جمعه این هفته در سراسر کشور شده‌اند، تانک‌های ارتش سوریه در بیرون از شهر حماه موضع گرفته‌اند.


به گزارش بی بی سی، شاهدان می گویند ساکنان شهر با آتش زدن لاستیک و بستن خیابانها کوشش می کنند جلوی ورود اتوبوس های نیروهای امنیتی را بگیرند و حضور سفیر آمریکا در حماه ممکن است مانع از آن شود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمله همه جانبه ای علیه شهر انجام دهد.


بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، در روزهای اخیر و در جریان حمله نیروهای نظامی به معترضان در این شهر دست‌کم ۲۲ نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌ و شمار زیادی از ساکنان این شهر گریخته‌اند.


روز پنج‌شنبه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که کشورش به شدت نگران اوضاع در شهر حماه سوریه است.


شهر حماه که در شمال دمشق واقع است، در سال ۱۹۸۲ نیز شاهد سرکوب خونین هواداران اخوان‌المسلمین توسط حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه و پدر بشار اسد، بود که گفته می‌شود در جریان آن حدود بیست هزار نفر جان خود را از دست دادند.


از آن زمان به بعد این شهر از نظر سیاسی در سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.


از زمان آغاز اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه از ماه مارس که رئیس جمهور آن کشور گفته بود هرگز رخ نخواهد داد- تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تن از معترضان به دست نیروهای امنیتی و نظامی و حامیان اسد کشته‌ شده‌اند.


طی روزهای اخیر، در پی تداوم کشتار مردم معترض سوریه توسط نیروهای امنیتی حزب بعث و نظامیان حامی رژیم بشار اسد، و انتشار اخباری مبنی بر ورود مجدد تانکها و زره پوش های نظامیان جهت سرکوب معترضان در شهرهای مختلف آن کشور از جمله «حماه»، سازمان عفو بین الملل طی گزارشی پیرامون وقایع اخیر این کشور، از "شکنجه با شوکر الکتریکی"، "تیراندازی به پناهجویان" و "آزار جسمی مصدومان در بیمارستان‌ها" توسط قوای حکومتی سوریه خبر داد و اعلام کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به پیگیری قضایی خشونت‌های اخیر در سوریه بگیرد، بخش بزرگی از موارد تشریح‌شده در گزارش این نهاد قابلیت ارجاع به دادگاه قضایی بین‌المللی را دارند.

 

هجده تیر؛ پیشآهنگ جنبش آزادیخواهی

Posted: 08 Jul 2011 06:24 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: دوازده سال می گذرد از شب تیره ای که سیاه پوشان انصار حزب الله در پناه نیروی انتظامی حریم کوی دانشگاه تهران را شکستد و دانشجویان را دست بسته از پنجره های خوابگاه به پایین پرت کردند . ضربات پیاپی باتوم ها، گازهای اشک آور و جوی خون که بر آسفالت جاری می شد تصویری تراژیک از بزنگاهی سرنوشت ساز در جنبش دانشجویی ایران برجای گذاشته است. 18 تیر 1378 از سویی تصویرگر سبعیت و خشونت بی حد و حصر حکومت برای مقابله با خواست تغییرطلبانه جامعه ایران است و از دیگر سو نشان دهنده اراده جامعه جوانی که برای رسیدن به خواست های خود از پرداخت هزینه هایش مضایقه ندارد.

اراده سرکوب

بیانیه ها، فراخوان های تجمع و سخنرانی هایی که در سالگردهای 18 تیر 1378 توسط گروه های دانشجویی ترتیب داده شده است روشن ترین گواه از تاکید چند نسل پیاپی دانشجویان بر یک خواست واحد است. نقطه کانونی اعتراض دانشجویان در سال 1378 نفی اقتدارگرایی در معنای کلی آن و مطالبه آزادی بیان به معنای خاص بود. آنها نسبت به توقیف روزنامه " سلام" معترض بودند که در آخرین شماره خود پرده از طرح " سعید امامی" از عوامل قتل های زنجیره ای برای تحدید آزادی مطبوعات برداشته بود. حمله بی رحمانه به تجمع اعتراضی دانشجویان در کوی دانشگاه تهران که در روزهای بعد به برخی دانشگاه های دیگر نیز تسری یافت، از دید ناظران معنایی جز همداستانی هیات تصمیم گیر حکومت با اعمال سرکوب نداشت. انتخاب شعارهایی نظیر " انصار جنایت می کند، رهبر حمایت می کند" در تجمع های ده ها هزار نفری بعد از 18 تیر بیانگر آن بود که جنبش دانشجویی بر این همداستانی واقف است.

حلقه های زنجیره حذف

هراس از قدرت یابی جنبش دانشجویی به عنوان پیشقراول  تغییرات دموکراتیک در ایران باعث دوره ای طولانی از سرکوب فعالان این جنبش توسط حکومت شده است. بسیاری از رهبران دانشجویی طی سالهای اخیر بازداشت های طولانی مدت را از سر گذارنده اند. بسیاری با احکام تعلیق یا محرومیت از تحصیل روبرو شده اند و علاوه بر این ها نهادهای مستقل دانشجویی نظیر دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران ( ادوار تحکیم) نیز تحت فشارهای بی سابقه عملا از فعالیت بازمانده اند. تسویه دانشگاه ها از طریق اخراج اساتید منتقد و گزیش دانشجویان دارای تعلق خاطر به حکومت نیز کماکان در حال پیشروی است. این مجموعه به هم پیوسته نشان از استراتزی خنثی سازی جنبش دانشجویی  دارد.

فراخوان های امید

فعالیت گروه های منتقد دانشجویی در شرایطی که آنها زیر ضرب شدید نهادهای امنیتی قرار دارند نشانه ای از شکست استراتژی حکومت برای تسلط بر محیط های آکادمیک تلقی می شود. بسیاری از گروه های دانشجویی اکنون ناگزیر از فعالیت های زیر زمینی شده اند ولی در عین حال همبستگی خود برای مبارزه ضد دیکتاتوری را حفظ کرده اند. جلوه ای از این همبستگی را می توان در فراخوان هایی دید که امسال به مناسبت فرارسیدن سالروز 18 تیر منتشر شده اند. برای نمونه جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه تهران ضمن انتشار بیانیه ای خواهان تجمع دانشجویی در روز شنبه18 تیر از ساعت 18 تا 20 در مسیر میدان ولی عصر تا میدان تجریش شده اند. همزمان دانشجویان سبز دانشگاه شهید بشهتی، جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا،پیام نور و آزاد همدان، جمعی از دانشجویان تربیت مدرس و جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای ضمن بزرگداشت فرارسیدن 18 تیر خواهان استمرار مبارزات ضد دیکتاتوری برای نیل به دموکراسی شده اند. بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در همین راستا تاکیده کرده است:" در سالگرد قیام و گرامیداشت روز ١٨ تیر باید علیه این ظلم, قفل سكوت را شكسته، و ندای زنده باد آزادی و مرگ بر دیكتاتور سر می دهیم و خواستار آزادی زندانیان سیاسی به طو ر خاص دانشجویان دربند اسیرمان می شویم."

به پشتوانه بزرگان

شیوه های مبارزه دانشجویی با مظاهر استبداد و دیکتاتوری بارها  مورد بازبینی و بازاندیشی قرار گرفته اند. انباشت تجربه های چند نسل مبارزان در دوران قبل و پس از انقلاب  بستر مناسبی برای مقایسه شیوه های مبارزه در هر مقطع زمانی بوده است. تجربه نشان داده  که نسلهای مختلف دانشجویان باوجود میل شدید به استقلال در مبارزه، نسبت به تجربه ها و توصیه های نسل های قبل روی خوش نشان داده اند. یک نمونه اعلای این تاثیر پذیری را می توان در مقطع 18 تیر 1378 یعنی زمانی مشاهده کرد که دانشجویان معترض از سیاستمداران کهنه کار برای شرکت در جمع های خود دعوت کردند. مرحوم "عزت الله سحابی" رییس شورای فعالان ملی- مذهبی یکی از کسانی بود که در آن زمان به جمع دانشجویان رفت و تجربیات خود را به آنان در میان گذاشت. سحابی بعدها در مصاحبه ای پیرامون آن زمان گفت:"....من به پشت تریبون رفتم وبه مدت ۴۵ دقیقه درآنجا صحبت کردم. درصحبتم حادثه کوی ‏دانشگاه تهران را درقیاس با حادثه ۱۶ آذر سال ۳۲ بسیار تهاجمی تر و بیرحمانه تر ذکر کردم. درآن جا تاکید کردم ‏که دانشجویان متوجه باشند که برایشان طرحی ریخته شده تا به خیابان‌ها بیایند وآن‌ها نیز دانشجویان را ‏سرکوب کنند. نهضت دانشجویی درآن زمان داغ بود وگفتم که می‌خواهند جنبش را ادب کنند. درنهایت نیز ‏اعلام کردم که به مصلحت نیست وارد خیابان بشوید، بهتر آن است که به تحصن خود دردانشگاه ادامه بدهید و ‏طی تحصن خواستار تعقیب فرماندهانی که عملیات کوی را برعهده داشتند بشوید."

دلسرد از تغییر

اعتراض های خیابانی دانشجویان در روزهای پس از فاجعه 18 تیر ماه همان طور که عزت الله سحابی پیش بینی کرده بود به شدیدترین شکل ممکن توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی های سرکوب شد. آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز نیروهای هوادار خود را برای یک نمایش قدرت در 23 تیر به خیابان ها کشاند و با ایجاد جوی پلیسی- امنیتی مانع از تداوم اعتراضها شد. سایه سنگین سرکوب بر دانشگاه ها با بازداشت رهبران دانشجویی  تداوم یافت و دادگاه فرمایشی رسیدگی به حوادث کوی دانشگاه نیز به تبرئه تمام فرماندهان سرکوب منتهی شد و تنها یک سرباز بی نام و نشان با اتهام دزدیدن ریش تراش محکوم شد. فرآیند حرکت های دانشجویی پس از 18 تیر ماه با بی اعتمادی روزافزون به ساخت اقتداگرایانه حکومت در جمهوری اسلامی همراه بود. تشکل های عمده دانشجویی گرچه در سال 1380 برای بار دوم به محمد خاتمی رای دادند اما نگاه انتقادی خود را نسبت به اصلاح طلبان حفظ کردند. در سال 1384 بخشی از این گروه ها با دلسردی نسبت به امکان تغییرات دموکراتیک از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سرباز زدند

بازاندیشی در روشها

 پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در انتخابات نهم ریاست جمهوری ، میان گروه های دانشجویی پیشرو اختلاف نظرهایی بروز کرد. درباره درستی یا نادرستی قهر دانشجویان با حوزه سیاست  بحثی پرمنازعه میان گروه های دانشجویی درگرفت. دولت احمدی نژاد دستاوردهای حداقلی دانشجویان را یکی پس از دیگری از بین می برد و آنها برای تعیین نسبت خود با گروه های سیاسی اصلاح طلب بیشتر به فکر فرو می رفتند. در آستانه دور دهم انتخابات ریاست جمهوری گروه های عمده دانشجویی تصمیم گرفتند یکبار دیگر با حمایت از کاندیداهای هوادار تغییر امکان اصلاحات درون ساختار در جمهوری اسلامی را مورد سنجش قراردهند. حمایت پرشور آنها از "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" جلوه هایی به یادماندنی را در دوران تبلیغات انتخاباتی به جای گذاشت. با این حال زمانی که نتیجه آرا به نفع محمود احمدی نژاد اعلام شد  شعله خشم و اعتراض جنبش دانشجویی در بستر جنبش فراگی سبز زبانه کشید. این بار هم اعتراض تاوانی فاجعه بار داشت. در شامگاه 25 خرداد فاجعه ای مشابه 18 تیر تکرار شد و نیروهای امنیتی با حمله به کوی دانشگاه معترضان را در این محل به خاک و خون کشیدند. بسیاری از فعالان دانشجویی در همان زمان و بسیاری دیگری در هفته ها و ماه های بعد به بازداشت نهادهای امنیتی درآمدند. دانشگاه ها در سراسر کشور زیر ضرب چکمه های ماموران قرار گرفت و هر روز با بخشنامه و آیین نامه ای جلوی فعالیت مستقلانه دانشگاه ها سد شد.

 روند حذف تفکر انتقادی در محیط های آکادمیک به پشتوانه حمایت های تام نهادهای قدرت تاکنون ادامه داشته است با این همه جنبش دانشجویی راه های تازه ای برای ابراز وجود پیدا کرده است. تشکل های غیرقانونی اعلام شده از سوی حکومت در فضاهای مجازی یا جمع های غیر رسمی به برنامه ریزی برای فعالیت های خود ادامه می دهند. آنها پیوندهای خود را حفظ کرده اند و ثمره تلاش های آنها در تجمع های گاه به گاه و اعتراضهای برنامه ریزی شده قابل مشاهده است. نسل تازه فعالان دانشجویی که یکی از متصلب ترین شرایط سیاسی را تجربه می کنند بنابه آموزه های نسل های پیش راه های حفظ هویت در چنین شرایطی را آموخته است. آنها مایلند  کماکان پیش آهنگان جنبش دموکراسی خواهی در ایران شناخته شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تداوم اعتراضات در مصر، نسبت به کندی روند تغییرات و عدم محاکمه سریع حاکمان پیشین

Posted: 08 Jul 2011 04:50 AM PDT

جــرس: با گذشت یک هفته از تجمعات اعتراض آمیز فعالان مصری پیرامون "کندی روند اصلاحات" و درگیری با پلیس ضد شورش، منابع خبری روز جمعه هشتم ژوئیه گزارش داده اند که هزاران نفر، امروز، برای تظاهرات پس از نماز جمعه، در میدان تحریر قاهره گردآمده و ضمن اعتراض مجدد به "کندی روند تغییرات و اصلاحات"، خواهان محاکمۀ هرچه سریعتر مسئولان نظام گذشته مصر شدند.


خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داده است که سازمان دهندگان این تظاهرات برای فراخوان مردم به شبکه های اجتماعی متوسل شده و ابراز امیدواری کرده بودند تا یک میلیون نفر برای حمایت از تکمیل روند انقلابی که برای دستیابی به دموکراسی و عدالت اجتماعی به وقوع پیوست در این تجمع شرکت کنند.


به گزارش خبرگزاری ها، اوضاع در شهر بندری سوئز نیز، بعد از ماهها مجددا متشنج شد و گروهی از اهالی شهر علیه تصمیم مقامات قضایی برای آزادی چند مامور پلیس - که در کشتار مردم نقش داشتند- با سپردن وثیقه دست به تظاهرات زده اند.


هفته گذشته با گذشت بیش از چهار ماه از پیروزی جنبش مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک، و درحالیکه مخالفین مصری کماکان نسبت به عدم رسیدگی به پرونده مقامات حکومت مبارک معترض بودند، در جریان درگیری مجدد میان تظاهرکنندگان ضد دولتی و پلیس در میدان تحریر قاهره، گروهی زخمی شدند.


خبرگزاری آلمان گزارش داده بود که در جریان موج جدید درگیری ها، پلیس ضد شورش به سوی صدها معترض گاز اشک آور پرتاب و تلاش کرد تا آنها را متفرق کند، که تظاهرکنندگان نیز به سوی پلیس متقابلا سنگ پرتاب کردند.


گفتنی است طی هفته های اخیر برخی از مقامات دولت حسنی مبارک به طور غیابی محاکمه شده و حسنی مبارک که در حال حاضر در بیمارستان نظامی به سر می برد، قرار است سوم اوت (دوازدهم امرداد) همراه با پسرانش در دادگاه و جلسه محاکم حاضر شود.
 

پرسش خوانندگان و پاسخ جرس

Posted: 08 Jul 2011 05:34 AM PDT

جرس: 29 تیرماه، همزمان است با دومین سالروز آغاز به کار پایگاه خبری-تحلیلی جنبش راه سبز (جرس).

 

سردبیری جرس از خوانندگان و مخاطبان عزیز درخواست می‌کند، پرسش‌های خود را در مورد عملکرد جرس در دو سال گذشته با گردانندگان و سیاستگزاران سایت مطرح کنند.

پرسش‌ها، ابهام ها و انتقادهای شما در اختیار محسن کدیور، از اعضای شورای سیاستگذاری جرس قرار می گیرد.  مشروح پاسخ‌های ایشان، همزمان با سالروز تاسیس جرس، منتشر خواهد شد.

خواهشمند است سئوال‌های خود را حداکثر  تا تاریخ 25تیرماه به آدرس sardabir@rahesabz.net ارسال فرمایید.

چنان که در بخش «درباره ما» جرس، به تفصیل تبیین شده است، «
جنبش راه سبز شبکه‌ای خبری تحلیلی است که با هدف ترویج، تقویت و ارتقای جنبش سبز مردم ایران منتشر می شود. این شبکه به دلیل تنگناهای  موجود در ایران، تا اطلاع ثانوی خارج از کشور اداره می شود، اما رویکرد آن کاملا منطبق بر آرمانها و اهداف جنبش سبز در جهت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش است. این شبکه رسانه‌ای با توجه به مقدورات ، فرصتها و محدودیتهای موجود در کشور برنامه تولید و منتشر می کند جنبش راه سبز (جرس) شبکه‌ای ایرانی، مستقل، عدالت خواه، اخلاقی، آزادی خواه، مدافع حقوق بشر، دموکراتیک، اسلامی، ضد خشونت، و پیرو واقع بینی و اعتدال است.»

سردبیری جرس برای ارتقاء کیفیت کار این پایگاه خبری-تحلیلی جنبش سبز مردم ایران، چشم انتظار دریافت هرچه سریعتر پرسش‌های شماست. 

 


فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبیا: راه های مقابله با آفند سایبری را داریم

Posted: 08 Jul 2011 04:27 AM PDT

جــرس: فرمانده پدافند هوایی جمهوری اسلامی موسوم به «قرارگاه خاتم الانبیا»، از آمادگی و تمهیدات این نیرو برای برقراری و تشدید فضای امنیتی و کنترل شده در محیط اینترنت خبر داد و گفت "امروز این قرارگاه به راه های مقابله با آفند سایبری دست یافته است."


به گزارش ایرنا، سرتیپ فرزاد اسماعیلی در گفت و گو با سایت رسمی دولت اعلام کرد "قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا به توانمندی ها و دانش لازم برای مقابله با حملات سایبری دست یافته و در تمامی ابعاد اعم از سامانه ها، نیروی انسانی و نوع و روش درگیری وظیفه دفاع در برابر هر گونه حملات احتمالی را داریم."


اسماعیلی با اشاره به این كه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا از سامانه های رایانه ای و الكترونیكی استفاده می كند گفت: بر این اساس نخستین موضوع در این زمینه حفظ اطلاعات و داشتن اطلاعات پایدار و امن و استفاده از ارتباطات و بستر ارتباطی امن و پایدار است.


وی افزود: در بستر سایبری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا هرچند كه به طور مستقیم وارد عمل نمی شود اما امروز ما از رایانه های امن و پایدار و مجهز به سیستم های رمزكننده برخوردار هستیم.


این مقام نظامی با بیان این كه ما تهدیداتی را در بخش سایبری شنیده ایم اظهار داشت: ما از این نوع تهدیدات زیاد شنیده ایم اما دشمنان ما باید بدانند كه هرچقدر تهدیدات و تحریم ها علیه ما بیشتر شود تقویت ما نیز بیشتر می شود.


وی تاكید كرد: نباید به این موضوع شك كنیم كه اگر ما به این توانمندی و تجهیزات لازم دست نیافته بودیم نه تنها سامانه های كافی نت در خارج از قرارگاه بلكه فعالیت سامانه های نظامی ما نیز تعطیل می شد.


در نطفه خفه كردن هر گونه تهاجم احتمالی دشمنان
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم در ادامه با بیان این كه امروز جنگ یعنی تاكتیك و تدبیر، گفت: با گذشت سالها از جنگ و كسب تجارب ارزنده در مقابله با تهاجم هوایی و دارا بودن سامانه های بسیار خوب پدافند هوایی، زمینه شناسایی نقاط كور و غافلگیری هر گونه تهاجم احتمالی دشمنان و در نطفه خفه كردن آنها برای متخصصان ما بوجود آمده و پدافند هوایی جمهوری اسلامی دفاع لایه ای و پله ای خود را در نقاطی قرار می دهد و در جاهایی نیز استقرار یافته است كه دشمن هرگز تصور آن را هم نمی كند.


طی سالهای اخیر، نیروها و نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، با راه اندازی پروژه های سایبری و ایجاد نفوذ و حمله و فیلترینگ و هک و بلوک سایت ها و پایگاههای اطلاع رسانی، جمع زیادی از فعالان حوزه مجازی و اینترنت را به دام انداخته و روانه بازداشتگاه کرده اند.


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز، چند هفته پیش در واکنش به راه اندازی احتمالی پروژه ای تحت عنوان "اینترنت چمدانی" و بدون امکان کنترل و تحدید دولت گفته بود "راه حل های ویژه ای برای مقابله با آن به دستمان آمده است."
 

جنتی: نمی‌دانم چرا عده ای حاضر نیستند نه زیر بار شرع و نه زیر بار قانون بروند

Posted: 08 Jul 2011 03:53 AM PDT

جــرس: خطیب جمعه تهران با انتقاد از عدم اجرای طرح موسوم به "حجاب و عفاف" توسط دولت، به برنامه راهپیمایی امروز حامیان حکومت در حمایت از حجاب اجباری اشاره کرد و با قدردانی از طراحان این تظاهرات گفت: "این کار بسیار خوب است. امیدوارم آنها که هر حرکتی در این زمینه انجام می‌شود سنگی جلوی آن می‌اندازند پیام شما را بگیرند. "


دبیر شورای نگهبان بدون اشاره به ابلاغات دستگاههای دولتی در زمینه تشدید محدودیت و سخت گیری در پوشش و حجاب افراد، از کم کاری دولت در این زمینه انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم چرا عده‌آی حاضر نیستند در این رابطه نه زیر بار شرع و نه زیر بار قانون بروند. اگر مسلمانید آیات قرآن چنین پیامی دارد. اگر در اسلامیت خود تردید دارید قانون را رعایت کنید. قانون می‌گوید عفاف و حجاب باید رعایت شود. "


به گزارش ایرنا، احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه هفدهم تیرماه تهران، همچنین خطاب به پاسداران گفت: قدر خود را بدانید و ارزش‌هایی را که به دست آورده‌اید حفظ کنید. راه خود را ادامه دهید. ما و مردم هم قدر شما را می‌ شناسیم و قدردان هستیم ... مراقب باشید آلوده به دنیا نشوید. رهبری هم فرمود "مراقب باشید در اختلافات وارد نشوید" البته هیچ‌کس حق ندارد به اختلافات دامن بزند به طریق اولی مسئولان و سپاه پاسداران و دیگر نهادهای انقلابی هم نباید چنین کنند.


وی با اشاره به برنامه راهپیمایی حمایت از عفاف و حجاب بعد از نماز جمعه امروز با قدردانی از طراحان این برنامه گفت: این کار بسیار خوب است. امیدوارم آنها که هر حرکتی در این زمینه انجام می‌شود سنگی جلوی آن می‌اندازند پیام شما را بگیرند.


دبیر شورای نگهبان ادامه داد: نمی‌دانم چرا عده‌آی حاضر نیستند در این رابطه نه زیر بار شرع و نه زیر بار قانون بروند.


وی خطاب به این عده گفت:‌ اگر مسلمانید آیات قرآن چنین پیامی دارد. اگر در اسلامیت خود تردید دارید قانون را رعایت کنید. قانون می‌گوید عفاف و حجاب باید رعایت شود.


دادگاه حریری فرمایشی و آمریكایی - اسراییلی است
خطیب نماز جمعه تهران درخصوص صدور حکم دادگاه بین المللی در مورد ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان و متهم دانستن گروهی از اعضای گروه شبه نظامی حزب الله نیز گفت: در این دادگاه اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها دخالت دارند. این دادگاه واقعاً‌ دادگاهی نیست که حق را بشناسد و اعمال کند، بلکه صورت‌سازی‌هایی است تا انتقام شکست جنگ ٣٣ روزه را (از حزب الله) بگیرند. سید حسن نصرالله نیز در این باره و دادگاه فرمایشی آن افشاگری کرده است.

احمد جنتی در دفاع از حزب الله لبنان افزود "حزب الله قدر است و حزب خداست و آمریكایی‌ها بدانند كه این حزب خدا شكست ناپذیر است."


بحرین باید بدست اسلام و مسلمین فتح شود
وی همچنین به وقایع اخیر بحرین اشاره کرد و گفت: تعداد زندانیان روز به روز افزایش می‌یاید و دانشگاهیان و پزشکان از کار اخراج می‌شوند دنیا بسیار رسوا و بی‌آبرو است مگر بحرین چه می خواهد.


جنتی بدون نیم نگاهی به مطالبات مردم ایران و واکنش حکومت به همین مطالباتِ به حق، آنرا برای بحرین عنوان کرد و گفت "شعار آنها هر نفر یک رای است. چرا باید بابت آن کشته شوند. همایش آشتی (از طرف طرفین) طرحی برای رد گم کردن است. این طرح‌ها فایده ندارد. بحرین باید به دست اسلام مسلمین فتح شود و روزی برسد که اسلام در بحرین حاکم شود. "


دبیر شورای نگهبان در خصوص مسایل لیبی نیز گفت: نیروهای قذافی و ناتو جداگانه مردم را می‌کشند. توصیه می‌کنم مردم مراقب باشند صرفاً مهره‌ها تغییر نکند و راه گذشته ادامه یابد.


احمد جنتی بدون اشاره به سرکوب آزادیخواهان و کشتار مردم توسط حکومت متحد جمهوری اسلامی در سوریه، پیرامون قیام های اعتراضی منطقه گفت "توصیه ما به كشورهایی كه در آنها انقلاب و بیداری اسلامی شكل گرفته این است كه مواظب باشند تنها مهره‌ها عوض نشود بلكه مسیر و راه عوض شود و برای تحقق این امر به بصیرت و جانفشانی نیاز است. "
 

سردار نقدی: دشمنان شكست‌خورده دورتا دور كشور ما سنگر زده‌اند

Posted: 08 Jul 2011 02:58 AM PDT

جــرس: فرمانده کل بسیج می گوید "دشمنان اسلام پس از آن‌که نتوانستند جوانان ما را در جبهه‌ها شکست دهند، دور تا دور کشور اسلامی ما سنگر زده‌اند تا از هر راهی که ممکن است به کشور عزیز ما ضربه بزنند."


به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا نقدی در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان که در تیپ موسوم به «سلمان فارسی» برگزار شده بود، بر لزوم "هوشیاری و دفاع همه‌جانبه در برابر تهدیدات دشمنان" تاکید کرد و گفت: دشمنان اسلام پس از آن‌که نتوانستند جوانان ما را در جبهه‌ها شکست دهند، دور تا دور کشور اسلامی ما سنگر زده‌اند تا از هر راهی که ممکن است به کشور عزیز ما ضربه بزنند و به همین دلیل کشت مواد مخدر در دو کشور افغانستان و پاکستان را چندین برابر افزایش داده‌اند تا جوانان ما را از این راه از بین ببرند.


وی با اشاره به موج بیداری در کشورهای اسلامی و منطقه - بدون رویکرد به سوریه- این خیزش ها را مجددا از تبعات و تاثیراتِ انقلاب اسلامی ایران ذکر کرد و گفت "همین ایثارگری و ایستادگی شما بود که امروز آثارش در بیداری جهان اسلام دیده می‌شود و این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهند آزاد و مستقل باشند و بنده ذلیل استکبار نباشند، باید همچون شما عزیزان به دامن اسلام پناه ببرند.


فرمانده کل بسیج با یادآوری کسانی که در مراسم جشن روز پاسدار سال گذشته در پی عملیات انتحاری مسجد جامع زاهدان جان باختند، گفت: شهدای شعبانیه که توفیق پیدا کردند به این سعادت بزرگ نائل شوند ثابت کردند که سربازان واقعی راه امام حسین هستند و ان شاء الله انقلاب اسلامی و موج بیداری اسلامی که از این انقلاب درس گرفته است، مقدمه انقلاب جهانی حضرت ولی عصر باشد.

  

نقد مواضع سیدمحمد خاتمی در سخنان مجتبی واحدی

Posted: 08 Jul 2011 03:51 AM PDT

  جرس: سخنان سیدمجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی و سردبیر پیشین آفتاب یزد در مورد اصلاحات و نقد مواضع سیدمحمد خاتمی در مورد انتخابات بازتاب ها و واکنشهای گسترده ای داشت که بخشی از آن در جرس نیز منتشر شد. برای اطلاع کاربران جرس، متن کامل این سخنان با پوزش از تاخیر منتشر می شود.