جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


موسوی، کروبی و همسرانشان ربوده شده‌اند

Posted: 11 Jul 2011 09:43 AM PDT

دکتر لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر
جرس: دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر می‌گوید، از آنجا که هیچ مقام رسمی در ایران بازداشت یا حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان را تایید نکرده، از نظر حقوقی آنان ربوده شده‌اند.


دکتر لاهیجی در گفت و گو با دویچه وله اظهار داشته که پرونده رهبران جنبش سبز هم‌اکنون در کمیته‌ی ناظر بر اجرای کنوانسیون ناپدید‌شدگان قهری سازمان ملل تحت بررسی است.


دکتر لاهیجی تصریح می کند که «تا این لحظه مقامات جمهوری اسلامی چه در قوه قضاییه چه در قوه اجرایی هرگز صحبت از بازداشت آقایان موسوی و کروبی و همسران‌شان نکرده‌اند. "بازداشت" یک اصطلاح حقوقی‌است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده که ظرف ۲۴ ساعت پس از بازداشت، باید دلایل اتهام به متهم تفهیم شود و بعد مشخص شود که آیا او در بازداشت خواهد ماند و یا این که پرونده‌اش به دادگاه رود. و می‌دانید که ظرف ماه‌های گذشته هرگز یک چنین اعتراف و یک چنین تصریحی از ناحیه ‌مقامات جمهوری اسلامی صورت نگرفته است. تحت نظر بودن هم یک عمل قضایی ‌است. یعنی اگر بگویند که آقایان کروبی و موسوی و همسران‌شان در منزل‌هایشان تحت نظر هستند، این هم باز باید مشخص شود که در چه زمانی، توسط کدام قاضی دادگستری و به چه اتهامی این تصمیم قضایی گرفته شده است. بنابراین عنوان حقوقی وضعیت آقایان کروبی و موسوی و همسران‌شان عنوان "ربایش قهرآمیز" است و هیچ چیز دیگری نیست.»


نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر با تاکید بر این نکته که «یک آدم‌ربایی صورت گرفته است» می افزاید: «در کنوانسیون مربوط به ناپدیدشدگان قهری، این عنوان را به وضعیت آقایان موسوی و کروبی و همسران‌شان می‌دهند. به خاطر همین هم یک هفته پس از اثبات این امر، ما کمیته‌ای را که ناظر بر اجرای این کنوانسیون است در جریان گذاشتیم، اطلاعات تکمیلی را به آن‌ها دادیم که در چه تاریخی این عمل صورت گرفته، هویت این چهار نفر چیست و آخرین محل سکونت‌شان کجا بود و تا این دقیقه‌ای که من با شما صحبت می‌کنم، ما می‌دانیم که این شکایت به مقامات جمهوری اسلامی ابلاغ شده و تا این لحظه ما هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم و همین نشان می‌دهد که کمیته‌ی ناظر بر اجرای کنوانسیون ناپدید‌شدگان قهری هم هیچ گونه اطلاعی از مقامات جمهوری اسلامی به دست نیآورده‌اند. در غیر این صورت به ما خبر می‌دادند.»
دکتر لاهیجی افزوده است: « گزارش‌هایی طی ماه‌های گذشته به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، به شورای حقوق بشر، به دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی وضعیت حقوق بشر داده‌ایم و می‌دانید که براساس این گزارش‌ها بوده که در فروردین‌ماه گذشته شورای حقوق بشر قطعنامه‌ای صادر کرد و با توجه به وخامت روزافزون وضعیت حقوق بشر در ایران گزارشگر ویژه تعیین کرد. باید در انتظار شروع مأموریت آقای احمد شهید بود و مسلم است که وضعیت تمام دستگیرشدگان و تمام زندانیان و وضعیت خاص آقایان موسوی و کروبی و همسران‌شان هم جزو موارد یادشده خواهد بود. همین جا من اشاره می‌کنم که آدم‌ربایی جنایت است و جنایت بین‌المللی‌ست. بنابراین یک حکومتی که دست به ارتکاب یک چنین جنایتی می‌زند، مسلم است که مسئول است و باید پاسخگوی عملش باشد.»


وی در مورد وضع رهبران جنبش سبز می گوید: «مسلم است که از هر مسیری و از هر طریقی می‌شود برای آزادی آن‌ها اقدام کرد، ولی با توجه به این که در ایران متأسفانه قوه قضاییه مستقلی وجود ندارد، بنابراین به غیر از این که از طریق مراجع بین‌المللی، دولت جمهوری اسلامی را زیر فشار بگذارند که دست از سر تمام زندانیان سیاسی و این چهار ربوده شده بردارند کار دیگری نمی‌شود کرد. »

 

لاهیجی معتقد است «دوستان آقایان موسوی و کروبی مسئولیت مهمی دارند»؛  وی توضیح می دهد:  «کسانی که در گذشته همراه با ایشان مسئولیت‌های اجرایی داشتند و یا پس از ایشان در پست ریاست جمهوری، در پست وزارت، در قوه مقننه جمهوری اسلامی بودند و الان خوشبختانه آزاد هستند. من واقعاً نمی‌فهمم که چرا آن‌ها سکوت کرده‌اند! چرا وخامت وضعیت تمام زندانیان سیاسی با وجود دو فاجعه‌ای که برای هاله سحابی و هدی صابر اتفاق افتاد را هنوز درک نمی‌کنند و واقعاً یک کمپین بزرگ برای آزادی تمام کسانی که الان نزدیک به دو سال است که بیگناه در زندان هستند و آقایان موسوی و کروبی راه نمی‌اندازند. اینجاست که دیگر واقعاً باید یک مقدار از این مسئولیت را هم به لحاظ سکوتی که در جبهه‌ی اپوزیسیون جمهوری اسلامی که در داخل است و بسیاری از افراد آن خوشبختانه در زندان نیستند، از این افراد و جریان‌ها خواست.»

هشدار مجدد وزیر دفاع آمریکا به مداخله ایران در عراق

Posted: 11 Jul 2011 08:27 AM PDT

جرس:  وزیر دفاع  آمریکا از تامین سلاح های شورشیان شیعه عراقی توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی و تاکید داد واشنگتن در صورتی که ضروری بداند به صورت یک جانبه علیه این تهدیدات دست به اقدام خواهد زد.

 

 

به گزارش رادیو فردا، لئون پانتا که برای دیدار با مقام های عراقی به بغداد سفر کرده است، در جمع کوچکی از سربازان آمریکایی گفت: «در وهله نخست، آمریکا تلاش می کند تا به مقام های عراقی و نیروهای نظامی این کشور فشار بیاورد تا گروه های شیعه مسئول حمله به نیروهای آمریکایی را تعقیب کنند.»

وی افزود: «در مرحله بعد، به صورت یکجانبه کاری را که لازم است انجام می دهیم تا سراغ کسانی برویم که دست به چنین اقدام های تهدید آمیزی می زنند.»

 

وزیر دفاع ایالات متحده گفته است: «ما درباره ایران و سلاح هایی که آنها در اختیار افراطی ها در عراق می گذارند بسیار نگران هستیم. و شاهد نتیجه این اقدامات نیز هستیم.»

پانتا افزوده است: «در ماه ژوئن آمریکایی های زیادی را در نتیجه این حملات از دست دادیم. و نمی‌توانیم خیلی ساده کنار بایستیم و بگذاریم این وضعیت ادامه پیدا کند.»

 

مقام‌های آمریکایی پیش از این بارها از آنچه که نقش «مداخله جویانه» تهران در امور عراق عنوان می کنند، ابراز نگرانی‌کرده‌اند . مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ۱۶ تیرماه اعلام کرد که جمهوری اسلامی به طور مستقیم از گروه‌های افراطی که سربازان آمریکایی را می‌کشند، پشتیبانی می‌کند.

پیش از آن و در اواخر خرداد ماه نیز،‌ رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا ایران را به تحویل سلاح‌های پیشرفته به شورشیان شیعه مذهب عراق متهم کرده  و نسبت به گسترش نفوذ ایران در عراق هشدار داده بود.

 

روز دوشنبه نیز، لئون پانتا ضمن هشدار در مورد حمایت ایران از شبه‌نظامیان عراق، گفت: بغداد باید با شدت بیشتری با شبه‌نظامیان شیعه‌ای که به گفته وی از تسلیحات ارسالی ایران بهره می‌برند، مقابله کند.

وزیر دفاع جدید آمریکا روز یکشنبه وارد بغداد شد و قرار است در این سفر با جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند.

قرار بر این است لئون پانتا در این سفر درباره ادامه حضور نیروهای‌ آمریکایی در عراق با مقام های این کشور گفت‌و‌گو کند.

 

پیشتر واشنگتن و بغداد توافق کرده بودند که آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، ۴۶ هزار نیروی باقیمانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما کاخ سفید معتقد است که بغداد به حضور برخی از نیروهای آمریکایی در این کشور پس از مهلت تعیین شده، نیاز خواهد داشت.

احمدی نژاد: تا ثانیه آخر یه دنبال نوکری مردم هستیم

Posted: 11 Jul 2011 08:24 AM PDT

جرس: محمود احمدی‌نژاد گفت: «دولت تا آخرین ثانیه‌های فرصت خدمت‌گزاری این شعارها را به طور جدی پیگیری خواهد کرد. اعضای دولت بدون ادعا و منتی به دنبال کار و خدمت به مردم هستند و فقط به دنبال نوکری مردم هستند و هر وقت زمان نوکری تمام شود هم، بی‌ادعا کنار می‌کشند ولی تا وقتی هستند یک ثانیه را برای کار از دست نخواهند داد.»


به گزارش ایسنا، احمدی نژاد عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به این‌که مخالفان تا به حال نتوانستند به سیاست‌های دولت در زمینه‌های اقتصاد، عمران، علمی، پژوهشی، خارجی،‌ صنعتی، کشاورزی و زیربنایی ایراد جدی وارد کنند، گفت: «البته این حرف به معنای آن نیست که بعضا اشکالی در کار دولت وجود نداشته باشد اما ایرادات آنقدر کوچک است که کسی نتوانسته روی آنها مانور بدهد چرا که اگر ایراد بزرگی وجود داشت مخالفان حتماً با تمسک به آن به میدان می‌آمدند.»


وی افزود: همانگونه که بارها تاکید کرده‌ام هیات وزیران و اعضای ستادی دولت اجازه نمی‌دهند که دیگرانی بنشینند و با فضاسازی و غوغاسالاری برای آنان دستور کار روزانه تهیه کنند؛ دولت بر اساس دستور کار روشن خود یعنی برنامه پنجم، قانون بودجه، سیاست‌های کلی دولت حرکت می‌کند و به فضل الهی هم همه شرایط برای ساختن کشور مهیاست.
احمدی‌نژاد همچنین بیان اینکه عده‌ای بدون آن‌که بتوانند از سیاست‌های اصلی دولت ایراد بگیرند با ماجراسازی‌های فرعی و پوچ به دولت حمله می‌کنند، گفت: محور کار دولت تلاش صادقانه و مخلصانه برای مردم در جهت عدالت و آرمان‌های انقلاب بدون توجه به جوسازی‌هاست.


وی بار دیگر مدعی کاهش اختلاف طبقاتی، افزایش اشتغال، تولید و توزیع ثروت، افزایش تولیدات در همه بخش ها، رشد اقتصادی کشور، رشد صادرات غیرنفتی و نیز «اجرایی شدن خیلی دقیق تصمیمات بسیار پخته و عالمانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» شده است.
 

انفجار انبار مهمات کشف شده از جمهوری اسلامی در قبرس

Posted: 11 Jul 2011 08:02 AM PDT

جرس: انفجار يک انبار اسلحه در پايگاه نظامی قبرس که گفته می شود محل نگهداری مهمات کشف شده از يک کشتی ايرانی در سال ۲۰۰۹ بوده است ۱۲ کشته و خسارات سنگین بجای گذاشت.

 

 

به گزارش خبرگزاری ها، اين انفجار ساعت شش بامداد روز دوشنبه در پايگاه دريايی فلوراکيس در جنوب اين جزيره واقع در دريای مديترانه به وقوع پيوست. گفته می شود علت آن سرایت آتش به جعبه های مهمات باشد.

راديو دولتی قبرس اعلام کرده است که در جريان اين حادثه دو ملوان قبرسی، دو سرباز و پنج مامور آتش نشانی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش رادیو فردا، تصاوير پخش شده از اين حادثه در يک تلويزيون محلی، خودروهايی را نشان می داد که در حاشيه يک بزرگراه کنار اين پايگاه دريايی متوقف شده و به شدت خسارت ديده اند.

يکی از افرادی که در زمان انفجار از اين پايگاه خارج شده است به تلويزيون «سی بی سی» گفت که هنگام بروز این حادثه، احساس افتادن «يک بمب روی خودروی خود داشته است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين تلويزيون گزارش داده که در جريان انفجار تعداد زيادی نيز مجروح شده و خسارات زيادی به خانه های روستايی افراد اين پايگاه وارد شده است.

راديو دولتی قبرس از قول پتروس ساليکيدس، رييس گارد ملی اين کشور، اين انفجار را «يک مصيبت بزرگ» توصيف کرده است.

يک مقام وزارت دفاع قبرس که نخواست نامش فاش شود گفته که علت اين حادثه احتمالا ناشی از يک آتش سوزی جزئی بوده که در نزديکی محل انفجار رخ داده و سپس گسترش پيدا کرده است.

اين آتش سوزی به جعبه های مهماتی سرايت پيدا کرده است که در يک انبار نگهداری می شدند و در فوريه سال ۲۰۰۹ از سوی نيروی دريايی قبرس از يک کشتی «مونچه گورسک» ضبط شده بود.

اين کشتی که با پرچم قبرس حرکت می کرد مظنون به حمل سلاح از ايران به بندر لاذقیه سوریه برای انتقال به غزه بوده است.

کاستاس پاپاکاستاس، وزير دفاع قبرس، در فوریه همان سال گفته بود: «بيش از ۹۰ کانتينر از بار اين کشتی حامل مواد خام قابل استفاده برای ساخت مهمات بود که پس از تخلیه در يک انبار نيروی دريايی انبار می شوند.»

مقام های قبرسی در آن زمان اعلام کردند که ارسال این مهمات ناقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل از سوی ایران بوده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، اتهام ارسال سلاح به غزه با این کشتی را رد کرده بود.

گزارش ها حاکی است که آتش در پايگاه دریایی قبرس هم اکنون مهار شده است ولی مهمترين ايستگاه برق این جزيره به دليل خسارات وارده حداقل در روز دوشنبه قادر به فعاليت نيست. قرار است دو ايستگاه کوچکتر برق اين جزيره را تامين کنند.

مقام های قبرسی به همين دليل از مردم خواسته اند تا در مصرف برق صرفه جويی کنند.

مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم

Posted: 11 Jul 2011 07:15 AM PDT

تاکید خاتمی بر لوازم انتخابات آزاد
جرس: سیدمحمد خاتمی در اظهارنظری جدید، تاکید کرده است: «مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ اگر شرایط فراهم نشود، حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم.»

 

 سایت «میهن» با انتشار گزارشی، خبر داده است که سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی شمال کشور به طرح صریح دیدگاهش درباره انتخابات پیش رو پرداخته و گفته است: « ما از سال۸۴ نباید در انتخابات شرکت می کردیم! متاسفانه این اشتباه ما بود. این بار اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم». وی البته افزوده است که «این نظر شخصی من است و همه باید بعد از شور و رایزنی با هم تصمیم بگیریم».

 

خاتمی در این دیدار که  «میهن» تاکید کرده فایل صوتی اش را دراختیار دارد، تاکید کرده است که: «مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ گیرم که تمام کسانی که در این حوادث کشته دادند بیایند بگویند از خون فرزندمان گذشتیم! اما مگر می توان از حقوق حقه مردم گذشت؟ خیر. زندانیان سیاسی حتما باید آزاد شوند. فضای امنیتی باید باز شود. انتخابات باید آزادانه برگزار شود. مگر با آقای موسوی و کروبی قرار نگذاشتیم که سه شرط فوق را داشته باشیم و به آینده نگاه کنیم؟ در عین حال حرفهای من می تواند به عنوان یک اتمام حجت تلقی شود. هر چند به نظر نمی رسد گوش شنوائی وجود داشته باشد. اما روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد».

 

خاتمی در این دیدار شفاف تر از همیشه سخن گفته و تصریح کرده است که «تا زمانی که مجری و ناظر انتخابات مطمئن نباشند و هر دو از یک جریان باشند، مطمئنا انتخابات سالم نیست. برگزار کنندکان انتخابات از معتمدان کشور باید باشند. نه آنکه از یک گروه خاص با تندروانه ترین افکار، مسئول باشند. بیایند از همین احزاب موجود افرادی را بدین منظور انتخاب کنند تا انتخابات سالم تری داشته باشیم، اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نکنیم.
 

هستی هاله

Posted: 11 Jul 2011 06:56 AM PDT

مینو مرتاضی لنگرودی
هاله شجاعانه از چاله تقدیر خود را رهانید، و هستی و حیات‌اش را کیفیتی از جنس شهود پیامبرانه بخشید.

رب اشرح صدری...

یاد باد آنکه سر کوی توام منزل بود / دیده را روشنی از خاک درت حاصل بود

در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز / چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

 

به گمانم در دیالکتیک هستی و نیستی و بود و نبود و زندگی و مرگ آدمیان اگر زندگی را" تز" و مرگ را "آنتی تز" فرض کنیم، چه بسا بتوانیم شهادت را "سن تزی" به نفع هستی و کیفیت زندگی و نامیرایی انسان و چیزی از جنس شهود پیامبرانه بدانیم.

من باور دارم که راز سر به مُهر خداوند در وجود آدمیان، همین روئین تنی و مقاومت انسانی در برابر جباریت و اقتدار مرگ و استعداد بالقوه نهفته در وجود آدمیان برای جاودانه شدن است. همان رازی که خداوند آنگاه که به فرشتگان اش فرمان می دهد به پای انسان سجده کنند .و ملایک از انجام چنین فرمانی طفره می روند. خداوند در دفاع از خود در برابر اعتراض ملایک به صدور چنین فرمانی به زمزمه در گوش آنان می سراید «انّی اَعلَمُ ما لا تَعلَمون» (من رازی درباره انسان می دانم که شما از آن بی خبرید) و به گمانم راز خداوند همان سرِّ اسطوره ای بود که خیلی وقت پیش از اینکه انسان با پدیده ای به نام دین آشنا شود، پرومته دانا بدان دست یافته بود.  همان که موجب خشم خدای خدایان زئوس گردید و به مذاق او خوش نیامد و پرومته را به غل و زنجیر کشید و عقابی را مأمور کرد هر روز جگرش را بخراشد.

 

 

راز رویین تنی انسان در برابر مرگ و رویش هر باره و برانگیختگی دائمی انسان، از خاکستر وجود خویش را تنها کسانی دست می یابند که تن به روز مرگی های موجود و مبتذل نسپرده باشند .

هاله که با قران انس و الفتی ناگسستنی داشت و بدان مؤمن بود خود را امانتدار رازی می دانست که چون باری گران بر شانه ای آسمان سنگینی می کرد. آنگاه که آسمان خسته از بار سنگین امانت شانه خالی می کند، هاله زنی به غایت انسان، شادمان و سرخوش، مشتاقانه قرعه فال را به نام خود می زند و بار سنگین آفرینش مجدد خویش را از دوش آسمان بر می دارد و بر دوش خود می گذارد بی آنکه دیوانه باشد.

آسمان بار امانت نتوانست کشید / قرعه فال به نام من دیوانه زدند

 

هاله هشیار زن عاقل در رمز گشایی از راز خداوند به درستی دریافته بود، برای انسان شدن و از آن سخت تر انسان ماندن باید تمام زندگی خود را در کوره گداخته و بود و نبود و داشت و نداشت و هست و نیست، بکار بگیری تا بتوانی از دل مرگ و میرایی، زندگی را استخراج کنی و ققنوس وار هر دم از خاکستر وجود خویش برانگیخته شوی وخود را بیافرینی و بازگردی!

و طرفه آنکه باور کنیم؛ هستی جز این رفت و برگشت و طور به طور شدن و معاد دائمی نیست که نیست!

 مگر نه اینکه خداوند فرمود: "یخرج الحی من المیت" زندگی را از دل مرگ و "یخرج النور من الظلمات" نور را از درون تاریکی بر می انگیزم. تند باد و یا نسیم حوادث اعم از شکست و پیروزی ، غم و شادی های معمول که در رهگذر عمر به جان شریف هاله می وزد، هر بار خورشید وجود او را عیان می سازد.

 

 

گویی هاله در پس و پیش هر حادثه ای ترازوی عدالت اش را پیش می کشید و اعمال خویش را وزن می کرد و خود به داوری خویش می نشست و ملامت گرانه و سخت درباره خویش داوری می کرد. گویی آتشی بزرگ تا مغز استخوان اش را می سوزاند و در عین حال هاله این سوزش را نعمتی می دانست، زیرا یقین داشت خدای همراز و همدست و همدل و همراهش او را به حال خود وانگذاشته است وبا هر ابتلایی گویی فرصتی تازه برای شکفتن و افزایش ظرفیت به او مرحمت می فرماید.

هاله این زن به غایت انسان در رویارویی شگفت انگیز و لحظه به لحظه بی نهایت بزرگ (خداوند) و بی نهایت کوچک (انسان)، انرژی شورانگیز شکفتن و ثمره دادن خویش را در می یافت و در باغ جانش هزار شکوفه می شکفت و هر درختش ثمری می داد و گلستان وجودش را سرشار از عطر عشق و عطوفت و مهربانی و ایمان می کرد. و برغم این همه شادابی و ثمرات، هاله اما کسی نبود که به پاکی خویش از آلودگی ها و فراوانی ثمرات اش دلخوش کند و در اعماق تنهایی خود به دنبال خدا بگردد.

 

هاله نیک می دانست که خداوند را در دستی که به یاری می گرفت و در قلبی که شاد می کرد و در لبخندی که به لب ها می نشاند می توان دید و ملاقات کرد. هاله خدایی را که می دید می پرستید. او خود را در نقش باغبان دلسوزی می دید که دائم در اندیشه رشد دانه هاست.خواه این دانه در حیاط سرد وخاکستری زندان به خاک افتاده باشد یا در قلل کوهستان های صعب العبور! او آفرینش خدا را در پرتو معاد دائمی و مستمر می دید. از این رو چون آنانی نبود که آفرینش خدا را با دنیا آمدن خویش تمام شده می بینند و جهان را این چنین که هست جاودانه و ابدی می پندارند.

چنین کسان از وسعت استعدادهای بالقوه خویش غافل می مانند و تنها به آنچه می بینند، به "واقعیت" دلخوش می کنند و به آنچه پشت پرده است کار ندارند. از این رو دروازه های معرفت را به تمامی به روی خود نمی گشایند. هاله اما پروای درون دارد و کنجکاو را کاویدن "حق" است که پس و پشت پرده ها و هزار توی پنهان واقعیت ها حبس شده اند.

 

 

در عرصه اجتماع، هاله را زنی با هویت و اندیشه و آرمان های سیاسی می شناسند. زیرا هاله نسل اندر نسل در خانواده ای با منش سیاسی بالیده و بزرگ شده است. و هم از این روست که هاله انسان به مثابه حیوان سیاسی را خوب می شناسد. اما به دلیل بالیدن در خانواده ای که اخلاق و سیاست را توأمان در خود اندوخته داشته است و هرگز یکی را بدون دیگری نخواسته است،هاله نیز پیوستگی عفاف و شفافیت و قاطعیت و اخلاق با سیاست را دوست می داشت و به جای حیوان سیاسی، ترجیح می داد انسان سیاسی باشد.

هاله پیوند غیرطبیعی و تحمیلی دروغ، خشونت، خدعه و خرافه با سیاست را محکوم می کرد و در عین حال دلش برای سیاستمداران دروغگو و خشونت طلب و خدعه گر می سوخت، زیرا آنان را قربانی جهالت اقتدارمابانه خویش می دید. از اینرو زمانی که "جباریت" جسم هاله نجیب و مهربان و صدیق ما را به زنجیر و دستبند و سلول آشنا و دمخور می سازد. هاله هشیارانه جان پاک و شیفته اش را چون گنجی گرانبها از دستبرد خشم و کینه مصون نگاه می دارد. این هاله است که بر زمین سرد و خاکستری سلول، هم چنانکه گویی در خانه خویش است و برای فرزندانش به مهر سفره می گستراند، سفره صلح و دوستی پهن می کند، جان جانش را چون مظهر و سرچشمه مهربانی در میان سفره می نهد و از شراباً طهورای عشق هم بنداش را روح تازه و نشاطی بدیع می بخشد. تحمل زندان برای هاله زجر نیست و او سعی می کند دیگران را نیز در این توانایی روحی شریک سازد.

هاله در زندان، فعال سیاسی متعین و روشنفکر برج عاج نشین نیست، هم بندانش را می خنداند، ناشیانه پایکوبی می کند، و نقش کمدی بازی می کند و در عین حال درس تاریخ و تفسیر و زبان می گوید. بلکه فراغ و جدایی ها بر جوان و پیر زندانی آسان تر بگذرد! بگذرانند! دوره ای است گذرا و عبرت آموز همین و بس. او می گفت زندانی و زندانبان ،شاه و گدا ،همه سوار بر یک قایقیم که نامش را ایران گذاشته ایم .می گفت ما در طول تاریخ آزموده ایم بخت خویش را .مانمی توانیم به تنهایی و با بغض و کینه نسبت به یکدیگر و بی اعتنا به جریان جاری وحدت انسانی از ورطه های هولناک جباریت تاریخی رخت و گلیم خویش را بیرون کشیده و خود را درون ان پنهان کنیم .

هاله این شعر ابوالقاسم شایی را که بیش از پنجاه سال است در اردوگاه های اوارگان فلسطینی و ستم دیدگان عرب زبان زمزمه می شود را بسیار دوست می داشت و عجبا که خود تفسیر بی واسطه این شعر عارفانه شد.

آنگاه که ملتی آهنگ زیستن کند،
سرنوشت به ناگزیر در برابرش سر خم می‌کند.
آنگاه بر شب است که به روز بینجامد
و بر زنجیرهاست که پاره شوند
آن کس که شوق در آغوش کشیدن زندگی را ندارد
چون دود به آسمان می‌رود و گم می‌شود
وای بر کسی که شور زندگی او را
از چنبره هماره پیروز نیستی نرهاند.
آن‌گاه که آهنگ رویای خویشتن کردم
بر گرده سمند خیال جستم و از خطر حذر نکردم
در این راه از عریانی دشت‌ها و فروزانی آتش‌ها نهراسیدم
آن کس که دلیری راه سپردن تا چکاد کوه‌ها را ندارد
تا ابد اسیر دام چاله تقدیر می‌ماند.

 

هاله شجاعانه از چاله تقدیر خود را رهانید،با شهادت ، زندگی جاودانه خود را رقم زد و هستی و حیات اش را کیفیتی از جنس شهود پیامبرانه بخشید. او که در زنده بودن همه عمر بی باکانه یاور و حامی پدر و"ام ابیها" بود . به هنگام مرگ حقیقت همدستی و همرازی انسان با خدا در نامیرایی و جاودانه شدن را فارغ از واقعیت های متفاوت زنانگی و مردانگی رااثبات کرد . آنگاه در منش و روش به عنوان زنی به غایت انسان جانشین خدا بر زمین شد.

یادش گرامی و آوازه نام نیکش مستدام باد

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

دادستان کل کشور: بررسی پرونده مرگ هدی صابر منتظر جواب پزشكی قانونی است

Posted: 11 Jul 2011 05:50 AM PDT

جــرس: با گذشت بیش از یک ماه از شهادت هدی صابر بر اثر عدم ارایه بموقع خدمات پزشکی و ضرب و شتم توسط کارکنان بهداری زندان، دادستان کل کشور مدعی شد از مجموع سه سؤال مطرح در پرونده هدی صابر دو سؤال پاسخ‌های مورد نظر را گرفته و تنها یك سوال كه آن هم استعلام مربوط به پزشك قانونی پاسخ داده نشده است. در صورتی كه این استعلام نتیجه‌اش به دادستانی ارجاع شود مطمئنا نتیجه قطعی درباره پرونده مرگ هدی صابر صادر خواهد شد.

 


این در حالی است که هم بندانان هدی صابر در نامه ای به تشریح جزییات شهادت وی پرداخته و شهادت داده اند که
حاکمیت کنونی مسوول مستقیم مرگ شهید صابر است .این حادثه ناگوار اولین نبوده و با ادامه ی وضع کنونی آخرین هم نخواهد بود.


به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه بیستم تیرماه، در نشست خبری خود درباره پرونده موسوم به جریان انحرافی با اعلام این مطلب افزود: اینكه یك جریان از كجا سرمنشاء گرفته و یا آبشخور آن كجاست به عهده قاضی پرونده نیست.

 

 


وی ادامه داد: معمولا قضات اتهامات درون پرونده‌ها را رسیدگی می‌كند و سپس براساس اثبات و یا عدم اثبات آن اتهامات، مجازات مردم به آن جرم را تعیین می‌كند.

 

 

دادستان كل كشور تأكید كرد: در این پرونده نیز قضات بدون آنكه موضوع این جریان از كجا سرمنشاء گرفته به اتهامات افراد دستگیر شده در پرونده رسیدگی كرده‌‌اند.

 

 

وی گفت: افرادی كه پیش از این در این پرونده دستگیر شده بودند در كنار مسائل اخلاقی و اقتصادی اتهامات امنیتی نیز متوجه‌شان است كه البته این اتهامات هم باید مانند سایر اتهامات آنها مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد.

 

 

وی تأكید كرد: در فاصله‌ بین نشست قبلی سخنگوی قوه قضائیه تا به امروز نیز افراد جدیدی در این پرونده دستگیر شده‌اند.

 

 


پرونده مرگ هدی صابر منتظر جواب پزشكی قانونی است
محسنی‌‌اژه‌ای پیرامون شهادت زندانی سیاسی هدی صابر بر اثر تبعات ناشی از اعتصاب غذا و پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران مبنی براینكه پیش از این عنوان شده بود در پرونده مرگ هدی صابر یك سوال اساسی وجود دارد و تا به این سوال پاسخ داده نشود، نمی‌توان پرونده را جمع‌بندی كرد، مدعی شد از مجموع سه سؤال، دو سؤال پاسخ‌های مورد نظر را گرفته و تنها یك سوال كه آن هم استعلام مربوط به پزشك قانونی پاسخ داده نشده است.

 

 

وی افزود: در صورتی كه این استعلام نتیجه‌اش به دادستانی ارجاع شود مطمئنا نتیجه قطعی درباره پرونده مرگ هدی صابر صادر خواهد شد.

 

 


قانون برای هیچ فردی خط قرمز قائل نشده است
دادستان كل كشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینكه احمدی نژاد چندی قبل عنوان كرده كابینه دولت خط قرمز است، گفت: من نمی‌توانم به اظهارات رئیس‌ دولت و یا هر فرد دیگری بدون حضور او پاسخ گویم زیرا ابتدا باید تمامی اظهار‌نظرهای آن را شنیده باشم سپس در جلسه‌ای كه وی می‌تواند از خود دفاع كند به اظهاراتش پاسخ گوید.

 

 

وی ادامه داد: تنها می‌توانم به این نكته اشاره كنم كه همه مسئولین عالی كشور الزام به رعایت قانون دارند و همین قانون هیچ گونه خط قرمزی را برای هیچ دستگاه یا فردی قائل نشده است.

 

 


دادستان كل كشور ادعا کرد: همه مردم شاهد آن بوده‌اند كه بعد از انقلاب بسیاری از مسئولین در هر رده و هر مسئولیتی كه بوده‌اند به محض ارتكاب خطا با آنها برخورد قانونی شده و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و امروز هم شاهد آن هستید كه بسیاری از افرادی كه مسئولیت داشتند جزو دستگیرشدگان بوده‌‌اند.

 

 


نشست مجلس و دولت هیچ ربطی به پرونده‌های قضایی ندارد
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران درباره اینكه گفته می‌شود قرار است مجلس و دولت نشست مشتركی داشته باشند كه در آن به موضوع دستگیری‌های اخیر توسط قوه قضائیه و همچنین برخی از مسائل اختلافی رسیدگی شود، گفت: نشست‌های دولت و مجلس برای حل برخی از اختلافات موضوع تازه‌ای نیست در حالی كه پیش از این هم چنین نشست‌هایی برگزار می‌شده است.

 

 

وی ادامه داد: اینكه عنوان شود قرار است این نشست محورش حل برخی از پرونده‌های قضائی مربوط به دستگیرشدگان باشد به نظرم صحیح نیست و این قضایا هیچ ربطی به پرونده‌های قضایی ندارد.

 

 


اجازه انتشار جزئیات پرونده‌ها را قبل از قطعیت نداریم
سخنگوی قوه قضائیه بدون اشاره به سابقه قوه قضاییه در انتشار محتویات پرونده ها قبل  گفت: اینكه دستگاه قضایی اجازه ندارد پیش از قطعی شدن احكام جزئیات پرونده را منتشر كند، یك "باید " قانونی است.

 

وی تصریح كرد: این كه این موضوع و عدم انتشار مطالب باعث مغفول ماندن موضوع پیشگیری از وقوع جرم خواهد شد یا نه موضوعی است كه باید در آینده مورد بررسی قرار بگیرد كه به نظرمان تأثیری نخواهد داشت زیرا در برخی از جرایم، نه تنها پیشگیری را حادث نمی‌شود بلكه موجب بد‌آموزی خواهد بود.
 

اعتراض به حضور عباس امیری فر؛ دو امام جماعت در مسجد نهاد ریاست جمهوری نگنجد

Posted: 11 Jul 2011 05:22 AM PDT

جــرس: در ادامه چالش ها میان اصولگرایان حامی رهبری و طیف دولتی ها (موسوم به جریان انحرافی)، تعداد زیادی از كارمندان دفتر ریاست جمهوری از اقامه نماز جماعت به امامت عباس امیری فر، از نزدیکان به طیف مذکور امتناع كردند و با وی برخورد نامساعد داشتند.


سایت اعتدال امروز با اشاره به بازگشت از حبسِ عباس امیری فر دبیر فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به محل كارش، ‌نوشت : در حالی كه روز یكشنبه، تعداد زیادی از كارمندان دفتر ریاست جمهوری از اقامه نماز ظهر به امامت امیری فر امتناع كردند، دیروز نیز امیری فر دوباره در جایگاه محراب مسجد سلمان فارسی، حاضر شد كه واكنش نا مساعد نمازگزاران را در پی داشت .


بنابراین گزارش ، امیری فر دیروز قصد اقامه نماز جماعت داشت كه با واكنش اكثریت نمازگزاران دفتر ریاست جمهوری روبرو شد و تنها تعداد معدودی از كارمندان پشت سر وی حاضر به اقامه جماعت شدند . این تعداد اندك نیز پس از اتمام نماز با برخورد سرد سایر نمازگزاران مواجه شده و سخنانی بین آنها ردو بدل شد.


اعتدال نیوز افزود : یكی از روحانیون دیگر شاغل در نهاد ریاست جمهوری كه برای نماز ظهر در مسجد حاضر بود در صفوفی جداگانه به اقامه نماز جماعت پرداخت .


همچنین این دوگانگی سبب شد تعدادی از ثواب نماز جماعت بگذرند و نماز خود را به صورت فرادی ادا كنند.


در جریان اختلافات میان حامیان رهبر جمهوری اسلامی و طیف موسوم به جریان انحرافیِ دولتی ها، بیست و پنج نفر، از جمله عباس امیری فر برای مدتی بازداشت و بازجویی شده بود.
 

هتاکی فرمانده کل بسیج به محمدرضا خاتمی: مزدور، تفاله‌ نفاق و استکبار

Posted: 11 Jul 2011 04:50 AM PDT

جــرس: در ادامه تهدیدات و حملات و واکنش های نظامیان و امنیتی ها در مورد تاکیدات اصلاح طلبان بر لزوم پرهیز نظامیان از دخالت در امور سیاسی و نامه اخیر محمدرضا خاتمی به فرمانده کل سپاه، فرمانده کل بسیج ادعا کرد "این اقدام هتاکی بوده و هتاكان به سپاه نیز، مزدور و تفاله‌های نفاق هستند."


به گزارش فارس، سردار پاسدار محمدرضا نقدی در خصوص برخی موضع‌گیری‌های اخیر فعالان جنبش در مورد ضرورت عدم دخالت نظامیان – بویژه سپاه- در امور سیاسی و انتخابات کشور، و نامه‌نگاری به فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: "آیا انتظار دارید این‌گونه افراد هتاك و مزدور از سپاه پاسداران تمجید كنند؟ جواب این سؤال مشخص است. این افراد مزدوران و اجنبی‌هایی هستند كه حتماً علیه سپاه پاسداران صحبت می‌كنند و به نهادهای دیگر مقدس نظام اسلامی هجمه وارد می‌كنند. "


نقدی ادعا كرد:‌ این فرد هتاك، هم‌ پیاله كسی است كه در انتخابات به كشورهای اروپایی مراجعه می‌كند و از دولت‌های استعمارگر و احزاب صهیونیستی و فراماسونر كمك مالی دریافت می‌كند. این فرد از قماش كسی است كه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از پادشاه جنایتكار بحرین با اعزام نماینده‌ای به نفع خود كمك مالی دریافت كرد. وی هم پیاله كسی است كه با پادشاه عربستان كه اكنون كشورش مأمن تمامی دیكتاتوران منطقه شده، برای برگزاری انتخابات در ایران مذاكره كرده و همفكری می‌كند.


وی در ادامه بدون ارایه هیچ سند و مدرکی مدعی شد: ضعف اینجاست كه وقتی این افراد، مزدوری كردند و وابستگی خود را نشان داده و این موارد احراز شد، با این‌گونه افراد برخورد نشد و طبیعتاً‌ روی این افراد زیاد می‌شود و این سخنان را مطرح می‌كنند.


سردار نقدی در پاسخ به این سؤال كه برخورد نظام با هتاكان به نهادهای مقدس نظام"چگونه باید باشد، گفت "‌این‌گونه افراد عددی نیستند. مردم این مزدوران را شناخته‌اند و آنها تفاله‌های سیاسی نفاق هستند كه مردم آنان را كنار زده‌اند و به هیچ‌وجه دیگر به آنان میدان نخواهند داد."


واکنش های هتاکانه
گفتنی است طی روزهای اخیر در ادامه واکنش‌ها به نامه محمدرضا خاتمی به فرمانده سپاه که او را به دخالت صریح در امور سیاسی از طرف نظامیان متهم کرده بود، شماری دیگر از چهره‌های اصولگرا خواستار واکنش و برخورد با دبیرکل سابق جبهه مشارکت شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفته است: "رضا خاتمی باید به دلیل نگارش نامه هتاکانه به فرمانده سپاه از همه مردم ایران عذرخواهی کند چراکه اهانت به سرلشکر جعفری توهین به همه ملت ایران است."


علیرضا پناهیان، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار هم به خبرگزاری امنیتی فارس گفته است: "این افراد به سپاه اهانت می‌کنند تا رسانه‌های بیگانه به تمجید از آنها بپردازند در حالی که این افراد نمی‌دانند ملت ایران علی‌رغم اینکه شبکه‌های خارجی را بررسی می‌کنند هیچ توجهی به ادعاهای آنها ندارند؛ اگر مردم ما به رسانه‌های بیگانه اعتماد داشتند جوانان بسیجی اینقدر در جامعه محبوب و دوست‌داشتنی نبودند، امروز خانواده‌ها افتخار می‌کنند که یک جوان بسیجی داشته باشند."


محمدرضا کاشفی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران ‌بزرگ هم گفته است: "آنچه که در روزهای اخیر از نامه منتسب به یکی از حامیان فتنه‌ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده، بار دیگر پیوستگی جریان ضدانقلاب و استکباری بیرون از کشور و ایادی داخلی آنان را به تصویر می‌کشد."


وی افزوده است: "افرادی که در دوران سازندگی کشور و حراست از انقلاب توسط سپاه به تحصیل در انگلستان مشغول بودند باید بدانند که این توهین‌ها و خط از پیش نخ‌نما شده و هماهنگ تخریب سپاه پاسداران در داخل توسط ایادی بیگانه و در خارج از کشور توسط منافقان و جریانات استکباری، محکوم به شکست است."


اشاره به "افرادی که در دوران سازندگی به تحصیل در انگلستان مشغول بوده‌اند"، محمدرضا خاتمی است که در رشته پزشکی و در بریتانیا تحصیل کرده است.


سید حسین نقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به نامه محمدرضا خاتمی گفته است: "شکست سنگین براندازان ۸۸ از سپاه و بسیج علت هتاکی‌ به سرلشگر جعفری است."


وی ادعا کرده بود: "حزب منحله مشارکت انتظار دارد که سپاه به عنوان مدافع انقلاب تماشاچی دشمنان باشد. فتنه‌گران نیروهای پیاده نظام آمریکا هستند و نمی‌توانند به عنوان کسانی که با آمریکایی‌ها اعلام برائت نکرده‌اند به فکر رسیدن به قدرت در ایران اسلامی باشد."


محمدرضا خاتمی در نامه خود خطاب به فرمانده سپاه نوشته بود که رفتارش "به عنوان یک فرمانده نظامی در عرف سیاسی دنیا یک تعریف بیشتر ندارد و آن هم حکومت کودتا است" و تصریح کرده بود: "شما نه قانونا و نه شرعا و نه عرفا و نه مصلحتا در جایگاهی نیستید که برای سیاسیون خط و نشان بکشید و برای آن‌ها شرط تعیین کنید ولی اگر خواستار بهبود وضعیت کشور هستید و مشارکت سیاسی ملت برای شما ارزش دارد حداقل بخشی از شرایط آقای خاتمی را که در کف قدرت شما است یعنی آزادی همه زندانیان سیاسی و بازگشت نظامیان از میدان سیاست و واگذاری آن به سیاستمداران و کنشگران اجتماعی را عملیاتی کنید؛ آنگاه اگر از حضور در میدان رقابت با آقای خاتمی و همراهان او در یک انتخابات آزاد در هراس هستید می‌توان برای نگرانی شما چاره‌ا‌ی اندیشید."


اظهارات خاتمی در واکنش به سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر بود، که ادعا کرد "افرادی از جریان اصلاح‌طلب که از خط قرمز‌ها عبور نکرده‌اند طبیعی است که در رقابت‌های سیاسی می‌توانند شرکت کنند، اما اینکه آقای خاتمی تا چه حد می‌تواند موفق شود بستگی به موضع‌گیری‌های او دارد... (محمد) خاتمی در جریان فتنه امتحان خوبی پس نداد و به هر حال جز همراهان سران فتنه بود و حمایت و پشتیبانی زیادی از آن‌ها کرد و در حال حاضر نیز موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت‌ها اتخاذ نکرده است و اگر ایشان بخواهد با سیاسی کاری جلو بیاید، فکر نمی‌کنم مردم او را ببخشند..."


پیشتر هم واکنش‌هایی به نامه دبیرکل سابق جبهه مشارکت به فرمانده سپاه منتشر شده بود و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه سپاه را بیش از یک نیروی نظامی دانسته و گفته بود: "جنجالی که برخی در دوران اصلاحات مطرح کردند که این‌ها نیروهای نظامی صرف هستند، برخلاف قانون اساسی است."


وی به قانون اساسی، وصایا و سخنان رهبر فقید جمهوری اسلامی و همچنین عرفِ دموکراسی مبنی بر "عدم حضور و دخالت و تاثیرگذاری نظامیان در امور سیاسی و انتخابات" اشاره و رویکردی نداشت.
 

تحریف سخنان آیت الله خمینی توسط علم الهدی: امام هیچگاه نگفت سپاه در عرصه سیاست دخالت نکند

Posted: 11 Jul 2011 04:05 AM PDT

جــرس: در حالیکه یکی از تاکیدات و وصایای رهبر فقید جمهوری اسلامی "عدم ورود نظامی‌ها به حوزه سیاست" و "بر حذر داشتن فرماندهان نظامی از ورود افراد تحت فرمان به چالش های سیاسی" بود، و همزمان با دخالت های واضح نهادها و مقامات نظامی در حوزه های مختلف سیاسی، امام جمعه مشهد ادعا کرد "امام هیچ‌گاه نفرموده‌اند که سپاه در عرصه سیاست دخالت نکند بلکه ایشان فرمودند که در احزاب سیاسی و مقوله انتخابات وارد نشود و طرفدار کاندیدای خاصی نباشد و این موضوع در صحیفه امام موجود است."


به گزارش فارس، احمد علم‌الهدی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد در گفت‌وگو با این خبرگزاری، با اشاره به نامه اخیر محمدرضا خاتمی در هشدار به فرمانده کل سپاه در "ضرورت پرهیز از دخالت نظامیان در امور سیاسی کشور" مدعی شد "افرادی نظیر محمدرضا خاتمی از اول انقلاب همواره در مقاطع سیاسی خود از امام مایه گذاشتند و در حال حاضر نیز به سجیه باطله خود ادامه داده و با فتنه‌گری از امام و منویات ایشان به نفع خود سوء‌استفاده می‌کنند."


وی همچنین ادعا کرد "بنده سه سال پیش در جمع بسیجیان این موضوع را مطرح کردم که بسیج باید در عرصه سیاسی حضور داشته باشد که در همان زمان سید حسن خمینی به بنده تلفن کرده و گفت که این سخن شما برخلاف سخنان امام است و آقای انصاری نیز همین مطلب را به بنده گفتند؛ که من نیزدر همان زمان جوابشان را دادم."


عضو مجلس خبرگان رهبری با قلب سخنان و وصیت و تاکیدات رهبر فقید جمهوری اسلامی گفت: امام فرموده‌اند که نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه نباید در احزاب سیاسی و بحث انتخابات دخالت کنند. اما از بسیج نامی برده نشده است؛ امام در وصیت‌نامه خود اظهار می‌کنند که فرزندان بسیجی من اجازه ندهید نااهل‌ها در انقلاب نفوذ کنند".


وی ادامه داد: چگونه می‌توان وارد سیاست نشد اما جلوی نااهل‌ها را گرفت؟ رسالت سپاه و بسیج پاسداری از انقلاب است و نمی‌توان بدون ورود به عرصه سیاست از نظام دفاع کرد؛ امام هیچ‌گاه نفرموده‌اند که سپاه در عرصه سیاست دخالت نکند بلکه ایشان فرمودند که در احزاب سیاسی و مقوله انتخابات وارد نشود و طرفدار کاندیدای خاصی نباشد و این موضوع در صحیفه امام موجود است.


علم‌الهدی با بیان اینکه "متأسفانه برخی از فتنه‌گرها از نسبت فامیلی خود با امام برای رسیدن به اهداف سیاسی خود مایه می‌گذارند"، ادعا کرد: درست است که محمدرضا خاتمی داماد آقای اشراقی است اما مردم ما کور و کر نیستند و بعد از فتنه ۸۸ همه چیز برای آنها روشن شد.


وی با تأکید بر اینکه مردم وابستگی فامیلی با بنیانگذار جمهوری اسلامی را مبنا قرار نمی‌دهند، گفت: وابستگان امام تا زمانی که دنباله‌رو اندیشه‌های امام خمینی باشند، برای مردم محترم هستند.


تاکید رهبر فقید جمهوری اسلامی بر عدم دخالت نظامیان در سیاست
گفتنی است آیت الله خمینی در وصیت نامه خویش هشدار داده بود که ورود نظامیان به سیاست باعث "تباهی" است و از مسوولان و مشخصاً از رهبری بعد از خودشان می خواهند که جلوی این کار را از همان قدم اول بگیرند.


این درحالیست که طی سالهای اخیر، برخی شخصیت ها و گروه های سیاسی و نهادهای نظامی – امنیتی، با انواع و اقسام توجیهات، سعی می کنند ورود نظامیان به عرصه سیاست را مجاز و مشروع تلقی کنند.


اما مرور بر تاکیدات و وصایای رهبر فقید جمهوری اسلامی به نظامیان حاکی از آن است که وی نه تنها وارد شدن به سیاست را برای نظامیان ممنوع کرده بود، بلکه فراتر از آن، تاکید داشت که این نیروها حتی به این مسائل نزدیک هم نشوند و خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند.


آیت الله خمینی همچنین در وصیت نامه خود صراحتاً "بسیج" را نیز در زمره قوای مسلح آورده و آن را نیز از ورود به سیاست منع کرده و هشدار می دهد که ورود نظامیان به سیاست باعث "تباهی" است و از مسوولان و مشخصاً از رهبری بعد از خودشان می خواهند که جلوی این کار را از همان قدم اول بگیرند و به نظر نمی رسد ایشان صریح تر و قاطعانه تر از این می توانسته اند در باب منع ورود نظامیان به سیاست بنویسند و وصیت کنند.


متن کامل بخش مربوط به منع مداخله نظامیان در سیاست در وصیت نامه رهبر فقید جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

" نه تنها وصیت اكید من به قوای مسلح آن است كه همان طور كه از مقررات نظام ،عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها ست به آن عمل نمایند؛ وقوای مسلح مطلقاً ، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.

در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است كه افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است ،دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است كه اگر قوای مسلح ، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد،برخلاف مصالح اسلام و كشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب واردشوند كه - بی اشكال به تباهی كشیده می شوند - و یا در بازیهای سیاسی واردشوند، از قدم اول با آن مخالفت كنند. و بر رهبر و شورای رهبری است كه باقاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا كشور از آسیب در امان باشد."