جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رییس مجلس: جایگاه مراجع و فقها تضعیف شود کمر انقلاب می شکند

Posted: 14 Jul 2011 07:59 AM PDT

جرس: علی لاریجانی، رییس مجلس با اشاره به تاكيدات رهبر جمهوری اسلامي، گفت: «مراجع و روحانيت متن زندگي اسلامي و متن حيات انقلاب اسلامي هستند و اگر جايگاه فقها و مراجع تضعيف شود ترديد نكنيد كه كمر انقلاب شكسته مي‌شود. »

 

به گزارش ايسنا،‌  علي لاريجاني در مراسم بزرگداشت آيت‌الله ترابي، اظهار داشت: در راس علما و روحانيت ولي فقيه قرار دارد و تا وقتي مردم به دانشمندان اسلامي و علماء رجوع كنند خطري كشور و جوانان را تهديد نمي‌كند و همچنين خطر فكري به وجود نمي‌آيد، اما اگر فاصله بين مردم و علماء به وجود بيايد و مردم نتوانند فقهاء و علماي واقعي را از افراد مصنوعي تشخيص دهند با مشكلاتي مواجه خواهيم شد.

 

وي با بيان اينكه آيين مقدس اسلام كه اينگونه بزرگان را در زمان خود پرورش داده ويژگي‌هاي زيادي دارد، گفت: نحله‌هاي مختلف ديگر ويژگي‌هايي را براي انسانها به وجود آ‌ورده است و بسياري از اين نحله‌هاي فكري مسيري را براي بشر طراحي مي‌كنند كه انسانها بهتر زندگي كنند، اما وقتي آن را تا آيين مقدس اسلام مقايسه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه جنس تفكر اسلام يك تفكر ماهوي است كه با ديگر تفكرات متفاوت است.

 

رییس مجلس همچنین گفته است: يكي از نكات مهم در تفكر شيعي اين است كه فقهاء ستون‌هاي ديني هستند و امام زمان(عج) نيز توصيه كردند كه در زمان غيبت مردم به فقهاء رجوع كنند، چراكه بسياري از مشكلاتي كه اكنون برخي جوامع دارند عدم توجه به اين ستون‌ها است.

وي به بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تغييراتي در برخي از اين كشورها به وجود ‌آمده اما به دليل نداشتن علماي بزرگ اسلام دچار مشكل شده‌اند، زيرا آنها با اسلامي سطحي مواجه بودند. بنابراين، اين يك فرصت براي حوزه‌هاي علميه است كه بتوانند دانشمندان و علمايي را تربيت كنند كه آ‌نها سطح تفكرات ديني مردم را قوام بخشند.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: شنيده‌ايم كه آمريكايي‌ها در پي آن هستند كه افرادي را آموزش دهند كه اسلام شناس شوند و به كشورهاي ديگر بفرستند، البته در جامعه اسلامي ايران آنقدر سطح فرزانگي زياد است كه مي‌توان به راحتي اين موجودات بدلي را شناسايي كرد، اما در برخي كشورهاي ديگر اين خطر وجود دارد كه اسلام را به شكلي كه افراد بدلي آن را ترويج مي‌دهند‌،‌ بپذيرند. بنابراين اين وظيفه حوزه‌هاي علميه و فقهاست كه فكر مردم را قبل از آن كه درگير طوفان‌هاي فكري اين چنيني شوند روشن كنند.

وي با اشاره به جريانات و فرقه‌هايي كه قبل از انقلاب به دنبال آن بودند كه روحانيت را تخريب كنند و به آنها انگ بزنند، گفت: امروز هم كساني هستند كه در گوشه و كنار حرف‌هايي مي‌زنند تا اسلام‌شناسان و فقها را از ميدان به دور كنند. البته هوشياري مردم زياد است و مي‌دانيم كه اين علما بودند كه تفكر اسلامي را از هزار و چهارصد سال پيش تا به امروز، به مردم معرفي كرده‌اند.

 

رییس مجلس همچنین افزوده است: ماموريتي كه امروز علما دارند آن است كه در اين قيل و قال‌هاي رسانه‌هاي خارجي و همچنين برخي دعواهاي شيعه و سني كه راه مي‌اندازند آن حقيقتي كه در اسلام وجود دارد را به مردم بشناسانند و با تحرك‌هايي كه مي‌خواهند به روي انقلاب اسلامي كه براي مردم بيداري به وجود آورده خاك بريزند، مقابله كنند.

وي با اشاره به اينكه فعاليتهاي دشمنان بر عليه تفكر اسلامي و همچنين حرف‌هاي سخيف وهابيون است، گفت: علما بايد فكر اسلامي را با بسته‌بندي‌هاي درست در اختيار مردم كشورهاي اسلامي ديگر قرار دهند، بنابراين بايد افرادي را تربيت كنند كه فكر اسلامي را عرضه كنند.

 

 

 

 

آلمان خواستار آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی شد

Posted: 14 Jul 2011 07:26 AM PDT

جرس: بالاترین مقام امور حقوق بشر در دولت آلمان خواستار آزادی موسوی، کروبی و تمامی زندانیان سیاسی در ایران شد.

 

به گزارش آسوشیتد پرس، مارکوس لونینگ، بالاترین مقام امور حقوق بشر در دولت آلمان روز پنجشنبه با تأکید بر این‌که مهدی کروبی و میرحسین موسوی «بدون هرگونه پایه و اساس قانونی، در مکان نامعلومی» نگهداری می‌شوند و هیچ ارتباطی با دنیای بیرون ندارند، تأکید کرد که این دو نفر باید به همراه تمامی زندانیان سیاسی در ایران، آزاد شوند.

این درخواست در حالی از سوی آلمان اعلام شده که در حال حاضر و به دنبال بی‌خبری از وضعیت میر حسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان، پرونده‌ای در این خصوص در سازمان ملل به ثبت رسیده و وضعیت این افراد به عنوان «ناپدیدشدگان قهری» در این سازمان در دست پیگیری است.

به گزارش رادیو فردا ، دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری گفته است که بر اساس آیین دادرسی «کمیته حمایت از ناپدید شدگان قهری سازمان ملل متحد»، این شکایت‌نامه پس از بررسی در گام بعدی به دولت جمهوری اسلامی ابلاغ می‌شود و کمیته مزبور در انتظار پاسخ می‌ماند.

دکتر لاهیجی تأکید کرده است در صورتی که جمهوری اسلامی ایران پاسخ قانع‌کننده‌ای در این خصوص ندهد، «کمیته می‌تواند مسئولیت این ناپدید شدن رو متوجه دولت جمهوری اسلامی کند» و پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع دهد.

 میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و همسران آنها از روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته که تظاهرات گسترده ای در پاسخ به فراخوان آنها در ایران برگزار شد در بازداشت قرار دارند و تنها فرزندان آنها به صورت محدود توانسته اند با آنها دیدار کنند.

گزارش فرزندان آنان حاکی است که وضعیت جسمی آنها مناسب نیست و شرایط امنیتی شدیدی در اطراف محل زندگی آنها  و نیز هنگام ملاقات های انگشت شمار اعضای خانواده با ایشان،  بر فضای ملاقات حاکم است.

بازداشت یازده شهروند بهایی دیگر در ایران

Posted: 14 Jul 2011 07:26 AM PDT

جرس: در تداوم برخورد دستگاه‌های امنیتی با شهروندان بهایی ده نفر در اصفهان و یک نفر در بیرجند بازداشت شدند.

 

به  گزارش هرانا، عصر روز سه شنبه ۲۱ تیرماه ماموران اداره اطلاعات اصفهان به یک جلسه مذهبی بهائیان تحت عنوان ضیافت که در منزل یک شهروند بهایی به نام نوید پروینی تشکیل شده بود، مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر، کتب و جزوات مذهبی، نوید پروینی را به همراه همسرش نگار سبحانیان، کیوان دهقانی، فرشید بدخش و تعدادی دیگر از شهروندان حاضر در جلسه مذکور (حدود ۱۲ نفر) را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل نمودند.

به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنتی افسانه فردوسیان (همسر کیوان دهقانی) که با دو فرزند چهار ساله و نه ماهه در جلسه مذکور حضور داشته را به دلیل ناآرامی و گریه بچه‌ها با تاکسی به منزل می‌فرستند و از وی می‌خواهند که منتظر تماس آن‌ها باشند. 
تا  زمان  انتشار این خبر، هیچ اطلاعی از بازداشت شدگان مزبور در دست نیست.

از سوی دیگر در همین روز ماموران اداره اطلاعات شهرستان بیرجند به منزل یک شهروند بهایی به نام سعید مختاری مراجعه نموده و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

ماموران سپس به محل کسب (فروشگاه لوازم بهداشتی) وی رفته و پس از بازرسی محل و ضبط کامپیو‌تر و بعضی مدارک محل را ترک نمودند.

آمریکا: طرح گام به گام روسیه در مورد پرونده اتمی ایران را بررسی می کنیم

Posted: 14 Jul 2011 07:21 AM PDT

جــرس: وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که کشورش طرح روسیه درباره آغاز گفت‌و‌گوهای گام به گام با تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران در ازای هر گام مثبت ایران در زمینه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، اظهار داشت که به زودی گروهی از کارشناسان را برای رایزنی‌های بیشتر در زمینه بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به روسیه اعزام خوهد کرد.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه در واشینگتن پیشنهاد داد تا برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، طرح گفت‌و‌گوی گام به گام با مقامات تهران در پیش گرفته شود و در ازای هر قدم جمهوری اسلامی در راه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، جامعه جهانی از شدت تحریم‌های علیه ایران بکاهد.

وی ماه گذشته نیز به قدرت‌های بزرگ پیشنهاد کرد که برای تشویق ایران به مذاکره درباره پرونده هسته‌ای از شدت تحریم‌ها بکاهند و گفته بود: "باید به ایران نشان دهیم که اگر همکاری کند، اگر به تقاضاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخی رضایت‌بخش بدهد، آن گاه فرجی در کارش حاصل خواهد شد."


روز چهارشنبه (سیزدهم ژوئیه) لاوروف در توضیح طرح پیشنهادی جدید روسیه گفت: واکنش (جامعه جهانی) به هر قدم مشخص از سوی ایران، با گام متقابلی، مثل متوقف کردن تحریم‌ها و کاستن از شدت آن‌ها، همراه خواهد بود."

بر اساس این طرح، دولت ایران در چارچوب یک جدول زمانی مشخص، به سوالاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برخی جوانب برنامه هسته ای این کشور دارد جواب خواهد داد و در هر مرحله اگر پاسخ قانع کننده تشخیص داده شد، تدابیر تشویقی برای تهران در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته لاوروف، آژانس از "آسان ترین" سوال شروع خواهد کرد و سپس به سوال های دشواری که پاسخ به آنها زمان بیشتری احتیاج دارد، خواهد پرداخت.


در واکنش به این اظهارات، هیلاری کلینتون اعلام کرد که آمریکا قصد دارد طرح روسیه را مورد بررسی قرار دهد و در زمینه مذاکرات هسته‌ای به دنبال راهکارهای تأثیرگذار‌تر است.


با این‌حال کلینتون به طور مستقیم درباره دیدگاه آمریکا پیرامون مسئله کاستن گام به گام از شدت تحریم‌ها، سخنی به میان نیاورد، اما گفته است که کارشناسان ایالات متحده و روسیه پیشنهاد مسکو را بررسی خواهند کرد.
او گفت: "ما یک گروه کارشناسی را برای مشورت با کارشناسان روسیه اعزام خواهیم کرد تا راه های حرکت به جلو را بررسی کنند."


او افزود که آمریکا به سیاست تحریم و مذاکره در برابر ایران پایبند است اما ایالات متحده "استراتژی تعامل موثرتر" در برابر ایران را با روسیه مورد بررسی قرار خواهد داد.


آخرین دور مذاکرات بین جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به علاوه آلمان در ماه ژانویه گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد که آن هم بدون نتیجه‌ای چشمگیر به پایان رسید.


مقام های جمهوری اسلامی هنوز به این اظهارات وزیر خارجه روسیه واکنشی نشان نداده اند، اما علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه گفته بود که آژانس باید ابتدا اعلام کند ایران به تمام سوال های مربوط به برنامه هسته‌ ای خود پاسخ داده است که این درخواست از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس رد شد.


صالحی روز گذشته در دیدار با همتای اتریشی خود گفته بود "همه از پرونده هسته‌یی خسته شده‌اند."


آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پی دست‌یابی به بمب هسته‌ای است اما دولت تهران همواره این اتهام را رد کرده و مدعی است برنامه‌ی هسته‌ای ایران، صلح‌‌آمیز است.


روز گذشته احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه‌ ترکیه اظهار امیدواری کرده بود که "مذاکرات میان ایران و گروه ١+۵ بار دیگر از سر گرفته شود و ترکیه حاضر است همه تلاش خود را انجام دهد و مسوولیت خود را به جای آورد.


انتقاد امام جمعه تبریز از افزایش قیمت قبوض گاز و برق در حضور رئیس دولت

Posted: 14 Jul 2011 05:38 AM PDT

جــرس: امام جمعه تبریز، در حضور رئيس دولت، از افزايش قيمت‌ها در زمينه قبوض گاز و برق گلايه کرد.


به گزارش فارس به آذربايجان شرقی، مجتهد شبستری نماينده ولی فقيه در استان و امام‌جمعه تبريز طی سخنانی در مراسم افتتاح مجتمع فولاد عجب‌شير و بناب با اشاره به اجرای هدفمند‌کردن يارانه‌ها گفت: گزارش‌هايی که در مورد گرانی پيش آمده در قبض گاز و برق به ما می‌رسد که موجب گلايه‌هايی از سوی مردم به ما شده است که به تبع اين گرانی‌ها ساير اجناس نيز با افزايش قيمت نيز روبرو بوده به همين دليل از مسئولين می‌خواهيم که به اين مسائل رسيدگی کنند.


وی با بيان اينکه در حضور رئيس‌ دولت از وزير بازرگانی خواهش می‌کنيم که اين موضوع گرانی گاز و برق را در کميته هدفمندی مطرح کند، اظهار داشت: از جانب مردم آذربايجان بگوييد که اين افزايش قيمت در گاز و برق روند زيادی داشته که اميدواريم شيب معتدلی را در پيش بگيريد چرا که افزايش قيمت گاز و برق، افزايش قيمت ساير اجناس را نيز به دنبال دارد.


نماينده ولی فقيه در استان آذربايجان شرقی با اشاره به حدود تورم در بحران اقتصاد جهانی تأکيد کرد: مردم توجه زيادی به اين موضوعات ندارند از اين رو خواستار در پيش گرفتن سياستی تعديلی در افزايش قيمت گاز و برق هستند.


شبستری همچنين يادآور شد: متوليان مساجد نسبت به افزايش قيمت گاز گله دارند که ما جوابی برای آنها نداريم بنابراين اگر اين موضوع اصلاح شود از شما ممنون می‌شويم.


شورای نگهبان: مدیران مستعفی برای انتخابات نمی‌توانند به عنوان سرپرست فعالیت کنند

Posted: 14 Jul 2011 05:11 AM PDT

جــرس: در پی اعلام استعفای گروهی از مدیران دولتی برای شرکت در انتخابات مجلس، روابط عمومی شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "مدیرانی که برای شرکت در انتخابات از مسئولیت‌شان استعفا می‌دهند، نمی‌توانند به عنوان سرپرست به ادامه فعالیت بپردازند."


در پی انتشار خبری مبنی بر "امکان ادامه فعالیت مدیران مستعفی در موقعیت خدمتی خود به عنوان سرپرست تا زمان برگزاری انتخابات " به نقل از سخنگوی شورای نگهبان در یکی از رسانه‌ها، روابط عمومی این نهاد، امروز پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت، خبر مذکور را "نادرست " دانست.


در این اطلاعیه آمده است: بخشی از خبر ارائه شده از سوی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که در آن ذکر شده بود: "کسانی که استعفا داده‌اند، تا برگزاری انتخابات می‌توانند به عنوان سرپرست در دستگاه محل خدمت خود به‌ کارشان ادامه دهند "، نادرست تنظیم شده که به صورت زیر تصحیح می‌گردد: "نامزدهای انتخاباتی که از مسئولیت خود استعفا داده‌اند، تا برگزاری انتخابات "نمی‌توانند " به عنوان سرپرست در دستگاه محل خدمت خود به کارشان ادامه دهند."


یادآوری می‌شود سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز چندی پیش در گفت‌وگو با فارس هشدار داده بود "چنانچه در روز ثبت‌نام کاندیداها مشخص شود استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات صوری بوده، از ثبت‌نام آنان ممانعت به عمل خواهد آمد ".

هفت روز با زنان؛ مرثیه‌ چشمان منتظر

Posted: 14 Jul 2011 06:04 AM PDT

آیدا قجر
جرس: احمد شاملو در «مرثیه» می‌گوید: «مرگ ایشان چندان موهن بود و ارزان که تلاش از پی زیستن به رنج‌بارتر گونه‌یی ابلهانه می‌نمود»، «هفت روز با زنان» این هفته با خواندن رنج‌نامه مادری که از عذاب وجدان شب‌ها و روزهایش را از دست داده، نگاهی دارد به زنان این هفته، از مادر کهریزک تا مرگ زیر چاقوهای عشق!

 

  

مادران کهریزک

 

در روزهای گذشته با فرارسیدن سالگرد فاجعه کهریزک، رسانه‌ها با یادآوری جانباختگان سلولهای کینه و عقده به گفتگو با خانواده‌های قربانیان پرداخته‌اند تا آخرین نتایج پیگیری‌های حقوقی و قضایی را جویا شوند اما آنچه از زبان خانواده‌ها نقل شد نه تنها نشانی از اهتمام و رسیدگی به پرونده‌های جوانان کشته شده نداشت بلکه مادرانی لب به سخن گشودند که هنوز در روز اول بازداشت یا لحظه مرگ فرزندانشان سرگردان و حیرانند.

 

مادر رامین آقازاده قهرمانی، چهارمین قربانی بازداشتگاه کهریزک پس از دو سال لب به سخن گشوده و از اعتماد به نظام و قانونی که باعث شد فرزندش را به دست «قاتلان» بسپارد سخن گفته است: «خودم با دست‌های خودم بچه‌ام را تحویل دادم؛ این عذاب وجدان مرا داغون می‌کند. با هم رفتیم؛ از او پرسیدم چه کردی مادر، گفت هیچ کاری نکردم. گفتم خوب یک سوالی می کنند و برمی گردد، همان رفتن شد که رفت».

 

وی در ادامه از آنچه بر خانواده گذشته می‌گوید: «پدرش بعد از رامین، سکته مغزی کرد، زندگی ما خراب شد، امسال هم تولد رامین با خانواده خودمان رفتیم سر خاکش و جشن گرفتیم، کس دیگری هم نبود. بعد از رامین ما هم تمام شدیم انگار. حال‌مان درست بشو نیست».

 

مادر رامین که بعد از دو سال همچنان نمی‌داند جرم فرزندش چه بوده، از مسئولان می‌پرسد «بر فرض اگر جرمی داشت، آیا باید بکشید؟»، و ادامه می‌دهد «پدر رامین هر بیست روز ماموریت بود، من برای بچه‌هایم پدر بودم و مادر، حالا به همین راحتی بچه را از دستم گرفتند، عزیزترین کسی که داشتم از دستم رفت، من هر روز به عکسهایش خیره میشوم و اشک می ریختم».

 

شاملو در پایان «مرثیه‌»اش می‌گوید: «ایشان را تا در خود بازنگریستند، جز باد هیچ به کف‌اندر نبود، جز باد و به جز خون خویشتن، چرا که نمی‌خواستند، نمی‌خواستند، نمی‌خواستند که بمیرند».

 

اوین؛ جدال امید و ناامیدی

 

بازداشت‌گاه، انفرادی، بند عمومی، ۲۴۰، ۳۵۰ همه اسامی است که نسل جوان امروز ایران بیش از هر اسمی شنیده و خوانده است؛ هر روز از هفته‌ای که هنوز به ساعات پایانی‌اش نرسیده‌ایم، جدالی است میان امید و ناامیدی؛ خبرهای امیدبخش و شادی‌آور و حاکی از وصال تا خبرهای نگران‌کننده و هراس‌ناک.

 

شب گذشته همسران بهاره هدایت، مهدیه گلرو و لیلا توسلی تا ساعت ۱۲ شب مقابل اوین چشم به راه همسران خود بودند اما هر یک تنها به خانه بازگشتند، امروز آن‌ها همچنان در انتظار بازگشت عزیزانشان از اوین هستند که تا لحظه نگارش «هفت روز با زنان» خبری از آزادی آن‌ها دریافت نشده اما موج شادی، هیجان و امید فراوانی در صفحه‌های مجازی آن‌ها جاری است.

 

معصومه دهقان، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و همسر عبدالفتاح سلطانی، هفته گذشته به قرار وثیقه‌ی ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد، وی که پیرو احضاریه‌ای که روز یازدهم تیرماه دریافت کرده بود، صبح روز ۱۴ ماه جاری به دادسرای اوین مراجعه کرد و بازداشت شده بود.

دهقان در زنان اعلام کرده بود که در صورت عدم آزادی‌اش اقدام به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

 

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینمای ایران در هفته گذشته بازداشت شد و در مدت بازداشت خود تماسی با خانواده برقرار نکرده و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

پگاه آهنگرانی که در خانواده‌ای سینمایی پرورش یافته، در دوره انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش ایران، در ستاد میرحسین موسوی، فعال بود که در روزهای پس از انتخابات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

 

منصوره بهکیش از حامیان مادران عزادار (مادران پارک لاله) و مادران خاوران که در ۲۲ خرداد سال جاری در خیابان، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود، شنبه ۱۸ تیرماه با کفالت مادرش از زندان آزاد شد.

در گزارش‌های هفتگی قبل از اقدامات فعالان حقوق بشر و زنان برای آزادی وی سخن گفته بودیم.

 

با گذشت بیش از ۱۵ روز از بازداشت مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، وی هنوز امکان تماس تلفنی با خانواده خود را نیافته است، مسئولان امنیتی و مقامات قضایی نیز در مورد علت بازداشت وی سکوت کرده‌‌اند.

بیماری جسمی مهناز، بر موج نگرانی ناشی از بی‌خبری افزوده است به طوریکه یکی از منابع نزدیک به این مستندساز به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفته است: «بیماری مهناز شبیه به ام اس است و روزانه باید داروهایی که شامل کورتیزون هستند را مصرف کند، در غیر این صورت دچار درد عضلانی شدید و فلج موضعی می‌شود».

 گزارش‌ها حاکی از آن است که پرونده مهناز محمدی و مریم مجد در اختیار بازپرس دادسرای پارک شهر قرار دارد و برخلاف پرونده فعالان سیاسی و مدنی این پرونده به دادسرای انقلاب و اوین ارسال نشده است.

 مریم مجد، فتوژورنالیست و فعال حقوق زنان که پس مدتها بی‌خبری نامش از دیوارهای اوین شنیده شد، ۱۹ تیرماه موفق شد تا با خانواده خود تماس بگیرد. وی که به بیماری‌های قلب و کلیه مبتلا بوده و مدتی قبل از بازداشت نیز در بیمارستان بستری شده بود در تماس خود که وضعیت روحی مناسبی نداشت از درد شدید کلیه‌اش و عدم توانایی‌اش در خوردن غذا از جمعه گذشته خبر داده است.

 

حجاب؛ از شمال تا جنوب

 

بنا به اظهارات مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر، پوشش چادر در مدارس دخترانه بوشهر اجباری می‌شود.

 محمد حاجی‌زاده مدعی شده: «با ابلاغ منشور اخلاقی به مدارس، اولیا دانش‌آموزان می‌بایست نسبت به امضای یک فرم تعهدنامه مبنی بر پوشش اسلامی با محوریت چادر اقدام کنند که در غیر این صورت از ثبت‌نام آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید».

 

چادر در حالی در شهر جنوبی ایران اجباری می‌شود که مدیر کل بانوان شهرداری تهران همزمان با روز ملی حجاب و عفاف از تاسیس فرهنگسرای حجاب در منطقه ۵ تهران خبر داد.

 نرگس معدنی‌پور با تاکید بر این که «ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان اصلی‌ترین رویکرد، مد نظر قرار گرفته است» ادامه داد «برای رسیدن به اهداف خود کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، اردوها و جشن‌هایی با محوریت ذکر شده مد نظر داریم که به اجرا خواهند رسید».

 وی «در معرض دید نبودن ورودی خانه‌ها» را از جمله تکالیف مهم شهرداری ذکر  و اعلام کرد: «برای گسترش ترویج حجاب و عفاف، واگن‌های مترو، تاکسی بی‌سیم، پارک ویژه بانوان پیش‌بینی شده که اجرا خواهد شد».

 

پارک، دانشگاه جدا؛ «به احمدی‌نژاد هم مربوط نیست»!

 

بنا به اظهارات نرگس معدنی‌پور، مدیر کل بانوان شهرداری تهران، قسمتی از بوستان چیتگر به «بوستان بانوان» تبدیل خواهد شد.

وی از وجود «بوستان بهشت مادران» و «پردیس بانوان» در مناطق ۳ و ۱۵ تهران که ویژه خانم‌هاست خبر داد و مدعی شد «شهرداری تهران موظف شده است به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پردازد و زیر ساخت‌ها و فضاهای ویژه بانوان از جمله پارک‌ها، مجموعه‌های ورزشی، اجتماعی را در دستور کار خود دارد.

 

در میان تلاش‌های همه‌جانبه مسئولان ایران برای جداسازی جنسیتی حداکثری، یک مقام بلند پایه نیروی انتظامی ایران گفته استک «ماموران انتظامی مرد، حق برخورد با زنان را ندارند».

بهمن کارگر، معاون اجتماعی ناجا، ۱۹ تیرماه در گفتگو با خبرگزاری فارس این طرح را در اجرای «طرح ارتقای امنیت اخلاقی» ذکر کرد و مدعی شد «امسال در قالب همین طرح با عفاف‌ستیزان، هنجارشکنان و مانکن‌ها برخورد خواهد شد».

پس از تصویب «طرح جامع عفاف» و تایید آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای، محمد احمدی‌نژاد اجرای آن‌ را به نیروی انتظامی ابلاغ کرده بود، در گزارش هفته گذشته گفتیم که بسیاری از تحلیل‌گران مواضع کنونی احمدی‌نژاد مقابل حجاب و تفکیک جنسیتی را «شوی انتخاباتی» خواندند.

 

علی طاهری، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر مخالفت با تفکیک ‌جنسیتی در دانشگاه‌ها گفته است «احمدی‌نژاد تخصصی در مورد محرم و نامحرم ندارد و بهتر است در این گونه امور دخالت نکند» و افزود«تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها باید پیش‌تر و در سال‌های اولیه انقلاب اتفاق می‌افتاد».

 

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره اعلام کردک «دولت در نظر دارد در تمام استان‌ها یک دانشگاه دخترانه تاسیس کرده و در راستای طرح گسترش آموزش عالی، پردیس دختران و پسران را ایجاد کند و طرح تفکیک جنسیتی در برنامه‌های دولت وجود نداشته و این واژه اصلا مال ما نیست».

 

حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز که در دو سال اخیر انتقادهای بسیاری نسبت به دخالت دولت در عرصه موسیقی داشته، در آخرین موضع‌گیری خود اعلام کرد :«چرا صدای زن را از حافظه موسیقایی ما پاک کرده‌اند؟ مگر تنها مردان می‌توانند هنرمند باشند و آواز بخوانند؟ من با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالفم».

 

کشمکش میان مجلس و دولت، درگیری‌های به وجود آمده میان رهبر و رئیس دولت و همزمانی این‌ها با انتخابات و فضای سیاسی کشور باعث شده تا بازهم جوانان در طرح‌های تفکیک جنسیتی و زنان در طرح‌هایی چون عفاف و حجاب، قربانی اختلافات داخلی و نظریه‌های بدون مطالعه شوند.

 

مرگ زیر ضربه‌های چاقوی عشق

 

باز هم خیابان‌های سعادت‌آباد تهران، شاهد قتلی خیابانی شد؛ مهسا امین فروغی در برابر دیدگان مردم بر روی پل مدیریت با ضربات متعدد چاقو توسط همکلاسی‌اش کوشا، به قتل رسید.

 

مهسا به اتهام «نه» گفتن مقابل خواسته ازدواج همکلاسی‌اش، در حالیکه از پل مدیریت عبور میکرد مورد حمله خواستگار خود قرار گرفت و کشته شد. خواستگار عاشق‌پیشه مانند خیلی از موارد مشابه امروز پشیمان گوشه زندان به انتظار دادگاه خود نشسته است.

 کوشا در اعترافات خود اعلام کرده : «از ۴ سال پیش به مهسا علاقه پیدا کردم اما او به من توجهی نداشت و سر انجام کینه او را به دل گرفتم، هر بار جلو رفتم پاسخ قاطعانه نه گرفتم. از دو سال پیش فهمیدم این دختری نیست که همسر من شود اما نه گفتن او برایم کابوس شده بود، با این که او را با هیچ‌کس ندیدم اما تحمل شنیدن جواب او را نداشتم. از چند روز پیش تصمیم به قتل مهسا گرفتم و صورتم را با پارچه پوشاندم، بعد از قتل مهسا قصد فرار داشتم که مردم مرا دستگیر کردند و با کتکی که خوردم مرا تحویل پلیس دادند».

در این میان موضع‌گیری‌های متفاوت صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه سوال برانگیز است، وی که در گفتگوهای اولیه خود از رخدادن چنین قتلی اظهار بی‌اطلاعی کرده و مدعی شده بود «دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ۱۱ تیرماه به بعد به تعطیلات رفته و خوابگاه‌ها نیز تعطیل‌اند» در مصاحبه با خبرگزاری فارس با خانواده امین فروغی ابراز همدردی کرد.

 

آن سوی مرزها

 

از پنج‌شنبه گذشته تا امروز، ۶ زن در ترکیه به دست شوهر یا همسران سابق خود به قتل رسیده‌اند؛ ۱۲ ضربه چاقو پاسخ مرد در پی نزاع با همسرش بر سر قرض بانکی و کارت وام به او بود؛ دختری ۴ ساله به پلیس گفت پدرش، مادر او را از بالکن به پائین پرت کرده؛ مردی دیگر در استانبول همسر سابق و پسر خردسالش را با ریختن بنزین، به آتش کشید؛ مریم، مادر ۴ فرزند در شهر وان، به دلیل خشونت مزمن همسرش خودش را حلق‌آویز کرد؛ عدالت نام زنی دیگر است که پس از دعوا با همسرش در چالدران قصد ترک منزل را داشت اما به ضرب گلوله کشته شد؛ وکبری نیز به وسیله دوست مرداش در البستان خفه شد.

 

فاطمه شاهین، وزیر جدید خانواده و امور اجتماعی با استناد به حوادث هفته اخیر، لایحه‌ای در ارتباط با حفاظت از زنان به پارلمان ارائه کرد و تاخیر مجلس در رسیدگی به امور زنان و خانواده را مورد انتقاد قرار داد.

 

شکنجه، تجاوز جنسی و ضرب و شتم در زندان‌ها مختص ایران نیست و نظام‌ها در جنگ قدرت برای اثبات برتری خود با مورد حمله قرار دادن فیزیک و روح متهمان سعی در افزودن به توهم قدرت خود دارند؛

اشواق الجاف، نماینده زن در پارلمان عراق، مسئولان یتیم‌خانه‌ها و بازپروری‌های این کشور را به تجاوز جنسی و برقراری روابط مشکوک با باندهای قاچاق اعضای بدن انسان متهم کرد.

 وی در گفتگو با «العربیه» اعلام کردک «افراد میان سال به یتیم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند و در آنجا دختران کم سن و سال را به عقد دائم یا صیغه خود در می‌آورند».

مصباح یزدی: هنوز هم به احمدی نژاد اعتقاد دارم و از وی حمایت می کنم

Posted: 14 Jul 2011 04:48 AM PDT

جــرس: در حالی که طی هفته های گذشته بیشترین حملات از سوی مصباح یزدی به مردان احمدی نژاد شد و آنان را فراماسونر خواند وی اینک با بیان اینکه مردم نمی گذارند که جریان انحرافی به انقلاب اسلامی ضربه بزند تأکید کرد: هنوز هم به احمدی نژاد اعتقاد دارم و از وی حمایت می کنم.


به گزارش مهر، محمدتقی مصباح یزدی طی گفتگویی پیرامون انعکاس اظهاراتش در برخی از رسانه ها مبنی بر "فراماسون" خواندن جریان انحرافی (طیف دولتی ها) تصریح کرد: من چه زمانی این حرف را زدم؛ اگر چنین موضوعی بوده مدرکش را به من نشان بدهید، من می گویم آنچه جریان انحرافی انجام می دهد قابل قبول جامعه و مصلحت انقلاب نیست.اینکه جریان انحرافی از نظام سیاسی طرد شوند کار من نیست، با مردم است و البته این جامعه است که نباید اجازه دهد عده ای هنجار شکن ابراز وجود کنند.


رئیس موسسه امام خمینی قم افزود: به اعتقاد من، کارهای آنها در نهایت به تضعیف اسلام و نظام اسلامی می انجامد و این خواسته فراماسونها و دشمنان اسلام است.


مصباح در پاسخ به اینکه "شما در گذشته از مدافعان احمدی نژاد بودید، موضع امروزتان چیست"، گفت: در آن زمان احمدی نژاد باید در برابر رقبایش حمایت می شد و حمایت من از احمدی نژاد تأیید شعارها و اصول انقلاب بود.


عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: من هنوز هم به احمدی نژاد اعتقاد دارم و از وی حمایت می کنم.


هفت پرده: از حبس پگاه آهنگرانی تا آسیب پذیری خلاقیت های هنری

Posted: 14 Jul 2011 02:58 AM PDT

سعید زندگانی
جرس - درسه پرده اول از "هفت پرده" این هفته به بانوان هنرمند ایرانی می پردازیم: از بازداشت "پگاه آهنگرانی" تا اعتراض "رخشان بنی اعتماد" به فضای پادگانی موجود در برنامه های فرهنگی و هنری و خشم "هنگامه اخوان" که گفته دیگر در ایران روی صحنه نمی رود؛ در پرده چهارم به دیدار تئاتر شهر می رویم که فضای بیرونی آن به یک بازار مکاره تبدیل شده؛ در پرده پنجم خبر رونمائی از کتاب "آمریکاشناسی" پروفسور مولانا را پیگیری می کنیم؛ در پرده ششم به نشست خبری شهرام ناظری و حسین علیزاده می رویم که آماده اجرای برنامه با گروه "دوستی" می شوند؛ و در پرده هفتم پای صحبت نصرت اله مسلمیان نقاش می نشینیم که معتقد است خلاقیت هنری در یک جامعه بسته ایدئولوژیک، آسیب جدی می بیند.


پگاه آهنگرانی، اسیرتازه ماموران امنیتی


دختر بازیگری که در همایش انتخاباتی میرحسین موسوی، شال سبز برگردن، گفته بود که او و هم نسلانش آرزو دارند همه فیلمهائی که دوست دارند، مجوز نمایش و همه کتابهائی که دوست دارند مجوز چاپ بگیرند؛ "پگاه آهنگرانی" که چند روز قبل از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در آن همایش و در حضور محمد خاتمی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، فریاد زده بود امیدوار است روز 23 خرداد پیروزی اصلاح طلب ها را در استادیوم صدهزاری نفری آزادی جشن بگیرند؛ حالا نه تنها به آرزوهایش نرسیده، بلکه از سه روز پیش در دست نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی اسیر است و خانواده اش نمی دانند در کجا زندانی است و چه می کند؟


به نوشته "دویچه وله" قرار بود پگاه آهنگرانی، مستند ساز و بازیگر بیست و شش ساله سینمای ایران، از چهارم تا دوازدهم ژوئیه به آلمان بیاید و در رابطه با جام جهانی فوتبال زنان برای این رسانه وبلاگ‌نویسی کند. به گفته‌ی نزدیکان پگاه، او یک روز پیش از پرواز به آلمان توسط وزارت اطلاعات فراخوانده می شود و ماموران او را تهدید کرده و می گویند که "ممنوع‌الخروج" است و اجازه سفر به آلمان  ندارد. این بازیگر از ترس چند روزی را درکنار نزدیکانش به سر می برد، اما از زمانی که به خانه‌ خود بازمی گردد، نزدیکانش از او بی خبر می مانند و تلاششان برای یافتن اثری از او نتیجه ای ندارد تا اینکه سایت فارسی "العربیه" خبر می دهد که خانواده او روز چهارشنبه تائید کرده اند که پگاه سه روز پیش دستگیر شده و به محل نامعلومی منتقل گشته است؛ همان اتفاقی که برای مریم مجد دختر خبرنگاری افتاد که سه هفته پیش می خواست برای گزارش و عکاسی از جام جهانی فوتبال زنان به آلمان بیاید و سر از اوین درآورد!

پگاه آهنگرانی فرزند جمشید آهنگرانی و منیژه حکمت است که هر دو فیلمسازند. او درچند فیلم از ساخته های پدر و مادر خود بازی کرده است. پگاه خود نیز درکنار بازیگری، فیلم‌های مستند می‌سازد که عنوان آخرین اثر او "ده‌‌نمکی‌ها" است که به زندگی مسعود ده‌نمکی، از رهبران انصار حزب‌الله و سازنده سری فیلمهای پرفروش "اخراجیها" می پردازد. این فیلم چند هفته پیش در تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌ سی پخش شد و پگاه به چند تن از دوستانش گفته بود که به همین دلیل توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته است. تلاش‌های "دویچه وله" برای یافتن مادر پگاه و مصاحبه با او تاکنون بی‌نتیجه مانده‌ و بی بی سی هم نوشته است که در حال حاضر، اعضای خانواده پگاه آهنگرانی حاضر به گفت وگو نیستند.


بنی اعتماد: یک نگاه پادگانی امور اجتماعی و فرهنگی را کنترل می کند!

یک روز پیش از روزی که خبر بازداشت پگاه آهنگرانی منتشر شود، رخشان بنی اعتماد بانوی سبز سینمای ایران، بازهم زبان به اعتراض گشود و در نکوهش سلطه حکومت در زمینه های اجتماعی و فرهنگی گفت که در ایران و در همه بخشهای اجتماعی و فرهنگی یک نگاه پادگانی وجود دارد که همه مسایل را کنترل می کند. در حالیکه نتوانسته ایم نیازهای مخاطب را برآورده کنیم، می خواهیم با روش پادگانی این امر را ادامه دهیم و زمانی که به دنبال سیاست های پادگانی، جامعه به سوی افسردگی پیش می رود، سیاست گزاران برای شاد کردن مردم به سمت لودگی و تولید این گونه برنامه ها در سینما و صدا و سیما می روند!


بنی‌اعتماد که صبح سه شنبه بیستم تیرماه، در نشست بررسی زیرساخت‌های سینمای ایران در مرکز تحقیقات استراتژیک سخن می گفت، با اشاره به وضعیت رابطه‌ مدیران سینمایی و سینماگران در سالهای اخیر گفت: "در طول سالها ما فیلمسازان همیشه متهمانی بودیم که باید پاسخگوی رفتار خود باشیم و خود را ثابت کنیم. امروز کنترل در سینما فقط محدود به ممیزی و یا صدور پروانه ساخت نیست بلکه این کنترل در تمام شئون مختلف وجود دارد حتی در سایر بخشهای اجتماعی و فرهنگی نیز این کنترل وجود دارد. به طور کلی در کشور ما یک نگاه پادگانی موجود است که تمامی ‌مسایل را کنترل می‌کند و این امر در دوران اخیر به میزان بالایی رشد کرده است."


سازنده فیلمهای مطرحی چون "زیر پوست شهر" و "روسری آبی" در سخنان خود تاکید کرد: "سیستم کنترل با هدف مقابله با پدیدهای کاملا مدرن اجرا می‌شود، اما غافل از آن است که امروز یک انقلاب دیجیتالی رخ داده و حتی به دنبال این انقلاب دیجیتالی سینما نیز به سمت فیلمسازی تک نفره می‌رود. در این میان این‌گونه کنترل‌ها با روند تولید فیلم و اجبار فیلمسازان به کسب مجوز ساخت همخوانی ندارد." وی با اشاره به وضعیت تهاجم فرهنگی در کشور كه ازسوی شبکه‌ها‌ی ماهواره‌ای صورت می‌گیرد؛ افزود: "متاسفانه ما دربرابر تهاجم فرهنگی همیشه به دنبال دیوار کشیدن و‌ جمع کردن آنتن‌های ماهواره بوده‌ایم و قصد داشتیم با مانع شدن با تهاجم مقابله کنیم، درحالیکه در کشورهای دیگر که چنین تهاجمی ‌را احساس کردند با تقویت سرمایه‌های بومی‌ و ملی و فرهنگی خود به مقابله برخاستند."


بنی‌اعتماد؛ سینمارا یک منشور چند وجهی دانست و گفت: "سینما از شرایط اجتماعی نشات می‌گیرد و شرایط اجتماعی را بیان می‌کند و امروز نیز متاسفانه درحالیكه نیاز مخاطب را برآورده نکرده‌ایم، بازهم قصد داریم با روش پادگانی این امر را ادامه دهیم. زمانی که به دنبال سیاست پادگانی جامعه به سمت افسردگی می‌رود،سیاستگذاران برای شاد کردن مردم به سمت اجرای لودگی و برنامه‌های لوده و تولید این‌گونه برنامه‌ها می‌روند؛ حالیکه آنچه که باعث افسردگی و عدم وجود خنده در جامعه می‌شود خالی بودن سفره مردم و عدم تامین نیازهای اولیه آنهاست و این امر نشان می‌دهد که نگاه به مقوله فرهنگ و سیاستگذاری از عهده سیاستگذاران عرصه فرهنگ خارج است."


این فیلمساز با اشاره به لزوم توجه به خلاقیت هنرمندان گفت: "در همه جای دنیا تولید یک اثر فرهنگی نیاز به دریافت مجوز و پروانه ندارد، بلکه این مجوز فقط در زمان نمایش براساس معیارها و ملاک‌ها‌ی هر کشور صادر می‌شود. اما در کشور ما هنرمندان برای تولید آثار فرهنگی بايد مجوز بگیرند که اين مجوز جلوی رشد خلاقیت آنها را می‌گیرد. متاسفانه امروز مدام راهها و کارهای غلط گذشته تکرار می‌شود. به طور مثال درحالیکه خانه سینما وجود دارد، عده‌ای به دنبال اختراع سازمان جدید سینمایی هستند، در حالکیه باید بدانند همه این مسایل می‌گذرد و مدیران و سیاستگذاران می‌روند و سرانجام این هنرمندان هستند که باقی می مانند"!


هنگامه اخوان: دیگر در ایران روی صحنه نمی روم!
قرار بود آبانماه آینده، هنگامه اخوان، خواننده با سابقه و نامدار عرصه موسیقی سنتی ایران، همراه گروه خود "بهار" که همه نوازندگان آنرا نیز بانوان نوازنده تشکیل می دهند، در تالار وحدت به روی صحنه برود و کنسرتی ویژه بانوان داشته باشد؛ اما این هنرمند همین هفته درتهران اعلام کرد که بعلت مشکلاتی که سر راه اجراهایش وجود دارد، برنامه به هم خورده و او از این پس دیگر درایران روی صحنه نخواهد رفت!
اخوان این تصمیم را در گفت و گوئی با خبرگزاری "ایسنا" اعلام کرد و گفت: "ديگر در ايران به صحنه نمي‌روم و نخواهم خواند و فقط در صورتي در ايران پا به صحنه مي‌گذارم كه به طور رايگان سالن در اختيارم قرار دهند." او دلايلش را از اين تصميم نداشتن حق ضبط آلبوم،‌ عدم اجازه‌ي تبليغات گسترده وعدم اجازه براي نصب پوستر برشمرد و خاطر نشان کرد: "ما حتی در پشت صحنه‌ اجرا هم حق عكس انداختن با نوازندگان را نداريم؛ همين‌طور رديف اول و سوم سالن نيز در اختيار ما قرار ندارد؛ بليت براي فروش نيز به اندازه‌ كافي در دست ما نيست؛ بنابراين دليلي براي اجرا در ايران نمي‌بينم و با وجود اينكه همه شرايط براي اين اجرا در آبان ماه فراهم شده‌ است، اما ديگر تمايلي براي اجرا در ايران ندارم."


هنگامه اخوان که در سال 1337 در فومن به دنیا آمده، پس از پایان تحصیلات ابتدائی به تهران آمد و پس از مدتی تعلیم نزد استاد علی تجویدی، به برنامه گلها دررادیو راه یافت و همزمان به مدت بیش از ده سال ردیفهای آوازی موسیقی ایرانی را به طور کامل از آواز خوان بزرگ کشورمان زنده یاد "ادیب خوانساری" فراگرفت. دوسال قبل از انقلاب با گروه شیدا و موسیقی دانانی همچون محمدرضالطفی و زنده یاد پرویز مشکاتیان همکاری خود را شروع کرد. او را که یکی از نادر مربیان آوازبرای بانوان ایران است، دراوج و وسعت صدا و آگاهی از زیر و بم موسیقی، با قمر الملوک وزیری مقایسه می کنند.


عزيزی: مجموعه تئاتر شهر را بازار مکاره کرده اند!
به محوطه تئاتر شهر در چهار راه ولی عصر در تهران که پا می گذارید، پی می برید که مسئولین فرهنگی دولت احمدی نژاد و شهرداری تهران چندان با ارزشهای فرهنگی چنین مجموعه ای آشتنا نیستند؛ وگرنه محوطه تنها مجتمع آبرومند تئاتر کشور را در مرکزی ترین نقطه پایتخت، این چنین به ساخت و سازهای نامطلوب و غرفه های عرضه کالاهای غیرفرهنگی اختصاص نمی دادند تا صدای یک چهره قدیمی تئاتر هم در بیاید و اعتقاد داشته باشد که این وضعیت نامطلوب به عمد فراهم شده است تا چهره تئاتر شهر را خدشه دار سازد!


دکترمحمود عزيزي بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که اتفاقا با حکومت هم سرسازگاری دارد و به عنوان دبیر اجرائی جشنواره تئاتر آئینی و سنتی انتخاب شده و این روزها نمایشنامه "ملاقات با موسیو" را در تئاتر شهر روی صحنه برده است، از این نابسامانیها در محوطه این مجموعه فرهنگی برآشفته و به خبرنگار "ایسنا" گفته است: "به نظر مي‌رسد وضعيت فضاي بيروني تئاترشهر تعمدي است، نمي‌تواند غيرعمدي باشد، چون اصرار و استمرار بر آن نشان مي‌دهد كه عمدي است. ايجاد اين فضا قشنگ نيست. مساله اين نيست كه تئاتر من اجرا مي‌شود يا جشنواره بين‌المللي تئاتر آئيني سنتي در پيش است؛ مساله اتفاق كلي است كه مي افتد. كم مانده روي بناي تئاتر شهر كه مورد تائيد ميراث فرهنگي هم هست، يك پارچه بيندازند كه اصلا ديده نشود"!


عزيزي با اشاره به وضعيت اطراف مجموعه تئاترشهر می گوید: "ضلع غربي اين مجموعه بسيار پرتردد است كه همين ترددها حتما به ساختمان لطمه مي‌زند.از سوي ديگر ضلع شرقي و جنوبي آن هم به نوعي اشغال شده در حالي كه در تمام دنيا اطراف چنين مجموعه‌هايي ساخت و سازي صورت نمي‌گيرد. اما شهردار محترم ما گويا مدت‌ها است فرصت نكرده‌اند از اين محوطه بگذرند. با شناختي كه از آقاي قاليباف داريم،اگر از اين جا رد مي‌شدند حتما فكري به حالش مي‌كردند. وضعيت فعلي مجموعه تئاتر شهر مانند بازار مكاره‌اي است كه در هر گوشه‌اي از آن غرفه‌اي برپا است. باعث افتخار ما است كه گروه‌هاي اجتماعي با كارهايي كه انجام مي‌دهند موجب سربلندي جامعه مي‌شوند، اما هر چيزي جاي خود را دارد. اين مساله منحصر به افراد نيست بلكه مربوط به همه است، جريان كلي بايد درست شود و براي انجام ديگر كارهاي فرهنگي و اجتماعي مكان‌هاي ديگري را در نظر بگيرند تا خانواده هنرمندان ناچار نشوند مساله را به گونه‌اي تعريف كنند كه توهين آميز به نظر برسد. قصد ما توهين به اشخاص نيست، بلكه مساله ما مساله فرهنگي است و اينكه هر چيزي بايد جاي درست خود را داشته باشد."


"آمریکا شناسی" پروفسورحمید مولانا؟

پروفسور حمید مولانا استاد علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه جرج واشنگتن ایالات متحده آمریکا، کتابی با عنوان "آمریکا شناسی: فراز و فرودهای یک امپراتوری" در 290 صفحه و شمارگان پنج هزار نسخه در ایران منتشر کرده است که مراسم رونمائی از آن دوشنبه بیستم تیر در سالن "مهر" حوزه هنری تبلیغات اسلامی درتهران برگزار شد تا خوانندگان با عقاید این "پروفسور" که نیم قرن در آمریکا زیسته و کار کرده؛ اما پس از بازنشستگی نویسنده کیهان حسین شریعتمداری و مشاور محمود احمدی نژاد شده است، آشنا شوند.


مولانا که دوسال پیش در جریان یک کنفرانس دینی در تهران، خواستار فعالیت دولت ایران در زمینه آموزش علوم اسلامی در مدارس و دانشگاههای آمریکا شده بود، در آئین رونمائی از کتاب تازه خود که بوسیله موسسه انتشارات "امیرکبیر" وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده، به نوعی نیم قرن سکونت و اخذ شهروندی خود در آمریکا را توجیه کرد و گفت: "درباره ایران عمدتاً کتابهای غربی ها جنبه مشاهدات شخصی دارد و حال آنکه ما سال‌هاست از آنها به عنوان منابع ایران‌شناسی یاد می‌کنیم. نکته دیگر اینکه اغلب مستشرقین به جز نوادری مانند ادوارد براون و جان پرکینز زندگی طولانی در ایران نداشته‌اند و غالباً هم از دور درباره ایران نوشته‌اند که نمونه آنها «لُرد اورزون» است. ما نباید این قبیل اشتباهات را در شرایط فعلی تکرار کنیم؛ غربی‌ها هیچ‌گاه نیامدند در مکتبخانه‌های ما و حوزه‌های ما یا دانشگاه‌های ما تحصیل کنند؛ در حالی که نسل ما این کار را کرد."


به گزارش خبرگزاری "مهر"، نویسنده در عین حال کتابش را اثری جامع درباره همه ابعاد نظام این کشور یا تاریخ، تمدن، فرهنگ، اقتصاد و سیاست آمریکا ندانست و آن را تنها «دریچه‌ای که بتوان از آن به ایالات متحده نگریست» توصیف کرد و گفت: "هدف من از نگارش این کتاب این بوده که آمریکا را آنطور که خود آمریکایی‌ها بر اساس ارزش‌هایشان بیان و تعریف می‌کنند، تجزیه و تحلیل کنم." وی همچنین با مهم توصیف کردن کشور آمریکا افزود: "آمریکای امروز برای ما خیلی مهم است و گرچه به عقیده برخی قدرتش به زمان پنجاه سال پیش نمی‌رسد و در حال افول است، اما همچنان اقتصاد اول دنیاست و از نظر تسهیلات درجه بالایی دارد"!
در پایان این مراسم، کتاب «آمریکا شناسی؛ فراز و فرودهای یک امپراتوری» با حضور حمید مولانا نویسنده، احمد نثاری مدیر انتشارات امیرکبیر (ناشر کتاب)، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و فواد ایزدی کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه تهران رونمایی شد و رئیس حوزه هنری در مورد آن گفت: "این کتاب امروز به دست من رسید و آنقدر برایم جذاب بود که نتوانستم آن را زمین بگذارم و تا آخر خواندم و متوجه شدم که اطلاعات ما از آمریکا دقیق نیست." وی «طمع، ترس و جهالت» را سه ویژگی آمریکایی‌ها توصیف کرد و افزود: "با پیروزی انقلاب اسلامی سلسله شکست‌های آمریکا شروع شد و بعید نیست در روزگار خودمان، شاهد دنیای بدون آمریکا باشیم. این کشور به زودی به رده کشورهای دیگر و هم رتبه خودش نزول خواهد کرد"!


ناظری و علیزاده با گروه "دوستی" روی صحنه می روند

شهرام ناظری و حسین علیزاده، همراه با چند نوازنده سرشناس و پیش کسوت موسیقی ایران، در گروهی با عنوان "دوستی" از پنجم تاهشتم مردادماه در سالن برج میلاد تهران روی صحنه می روند تا خاطرات همدلیهای گذشته خود را زنده نگه دارند. ناظری در این مورد می گوید: "اين روزها مشكلات جامعه و آنچه بر سر موسيقي آمده، باعث شده است تا هنرمندان به مرور از هم جدا شوند و سمي بين آنها پاشيده شده كه به مرحله بدي رسيده‌اند؛ پس اين گروه «دوستي» قدمي در جهت برداشتن اين موانع است و قرار است سرمشقي براي جوانان باشند تا بيشتر از گذشته همديگر را درك كنند و مهر ودوستي و حسن نيت عاشقانه هنري را از ياد نبرند."


به گزارش خبرگزاری "ایسنا" نشست خبري گروه «دوستي» با حضور شهرام ناظری (خواننده) حسين عليزاده (سرپرست و نوازنده تار)‌ اردشير كامكار و‌سعيد فرج‌پوري (نوازندگان کمانچه) محمد فيروزي (بربت) پژمان حدادی و بهنام سامانی (تنبک و دف) و جمعي از ناشران و پژوهشگران اين عرصه صبح سه شنبه 21 تیرماه در خانه هنرمندان ايران برپا شد. در آغاز اين نشست، شهرام ناظري درباره زمينه‌هاي شكل‌گيري اين گروه بعد از سال‌ها گفت:‌ "پنج نفر از اعضاي سابق گروه «چاووش» به همت بنده و آقاي عليزاده و طي تلاش‌هاي يكسال گذشته بار ديگر در كنار هم جمع شدند تا خلايي را كه در اين سال‌ها احساس مي‌شود پر كنيم و بتوانيم با كساني كه امروز در حد برجسته‌اي از موسيقي قرار دارند و هنوز عمر هنريشان ادامه دارد، گروه «دوستي» را شكل دهيم.اين گروه قرار است حركت خود را طي سال‌هاي آينده ادامه دهد و در اين مسير درش به روي تمام دوستان و اهالي موسيقي باز است."


ناظري در بخش ديگري از سخنانش گفت: "بايد آرام آرام وضعيت موسيقي را بهبود بخشيد تا به حس جديد و خوبي دست پيدا كنيم وبي‌تفاوت نسبت به فرهنگ نباشيم. بار ديگر ما هنرمندان بايد به يكديگر وصل شويم تا آثارمان همچون گذشته بر دل‌ها بنشيند." اين هنرمند يكي از دلايل آنكه كارهاي امروزي ماندگار نمي‌شود و در ذهن جوانان نمي‌ماند را نبود عشق و احساس دروني در ميان هنرمندان دانست و افزود: "گروه «دوستي» جرقه و شعله‌ي كوچكي است تا بار ديگر آن عشق را روشن كنيم. مي‌دانيم كه دردي را دوا نمي‌كند، اما شايد روي ما و جوان‌ترها تاثير بگذارد. به زعم بنده موسيقي سنتي هيچ وقت از جريان روز و رويدادهاي اجتماعي فاصله نگرفته است و با توجه به شرايط سختي كه براي موسيقي و تمام جامعه وجود داشته است به حركت خود ادامه داده و تا آنجا كه توانسته از رويدادهاي روز سخن گفته است."


در این نشست، حسین علیزاده نیز عنوان کرد: تشکیل گروه دوستی نیاز شخصي ما است و احساس مي‌كنيم به واسطه آن مي‌توانيم از هم ديگر انرژي بگيريم. طبيعي است در اين سالها هر كدام از اعضاي قديم گروه «چاووش» امروز به هنرمند برجسته‌اي تبديل شده‌اند و راه مستقلي را پيش گرفته‌اند؛ اما اين نياز دو طرفه‌اي است ميان ما و جامعه كه از افتراق‌ها در هر زمينه‌اي خسته شده‌ايم و مي‌خواهيم از راه دوستي احساسمان را تغيير دهيم... فشارهاي اين چند سال بر روي موسيقي به قدري زياد بوده كه تفرقه و جدايي را اول از همه ميان هنرمند با خودش ايجاد كرده است. پس براي حيات هنرمان نياز داريم كه در جامعه حضور پيدا كنيم. به شخصه از هيچ مسئولي انتظار ندارم و فكر مي‌كنم اين خود ما هستيم كه دلمان براي موسيقي مي‌سوزد. هر كدام از ما طي اين چند دهه به عنوان سرمايه‌هايي از اين مملكت با حجمي از تجربه محسوب مي‌شويم كه اگر اين را باور كنند و بخشي از موسيقي را به ما بسپارند بي‌شك مي‌توانيم دستاوردهايمان را به نسل بعد منتقل كنيم."


اين هنرمند درباره حضور اساتيدی همچون شجريان و لطفي دربرنامه‌هاي آينده گروه «دوستي» توضيح داد: "هيچ ممنوعيتي در اين گروه براي حضور افراد نيست، مگر اينكه فاصله آنچنان زياد باشد كه خود دوستان نخواهند در تركيب ما حضور پيدا كنند. به شخصه فكر مي‌كنم آقاي شجريان از اين تركيب و حضور دوستان قديمي خوشحال مي‌شوند ولي اين اتفاق را در آينده نمي‌توان پيش بيني كرد." عليزاده سپس با اعتراض به گراني اجاره سالن‌هاي موسيقي گفت: "معني اين همه گراني سالن‌ها چيست؟ زيرا اين شرايط تنها عاملي مي‌شود تا مردم در برنامه‌هاي روزمره خود از رفتن به كنسرت منصرف شوند. سالن‌هاي موسيقي به شكل غير منطقي گران است در حالي كه بهترين سالن‌ها در ديگر كشورها با قياس با رفتار جهاني كه در آنها صورت مي‌گيرد، خيلي از ايران ارزان‌تر است. حداقل انتظاري كه داشتيم اين بود كه تالار وحدت كه خانه ما محسوب مي‌شود چنين رفتاري را انجام ندهد و قيمت را بالا نبرد، در حالي كه اين اتفاق حاصل شده و مي‌دانيم در قبال آن بخشي از مردم از سهميه‌ي تماشاي كنسرت چشم پوشي خواهند كرد. متاسفانه هنر اين روزها به قدري گران شده است كه مردم سعي مي‌كنند جايي براي آن در برنامه روزانه خود در نظر نگیرند"!


مسلمیان: درجامعه بسته ایدئولوژیک، خلاقیت هنری آسیب می بیند
از نگاه نصرت اله مسلمیان نقاش صاحب نام ایرانی، در جامعه‌ای که یک ایدئولوژی واحد القاء می‌شود و رسانه‌ها در چنبره‌ي اهداف مدیریتی هستند، نمي‌توان انتظار داشت هنر به میان مردم برود. فضای بسته به خلاقيت آسیب می‌زند و در تولید آثار هنری؛ بودن فضای گفتگو، عدالت اجتماعی و آزادی بیان به شکوفایی هنر کمک مي‌کند.
برنده جایزه اول نخستین جشنواره بین المللی نقاشی جهان اسلام، در گفت و گوئی با خبرگزاری "ایلنا" می گوید: "درجامعه‌ای که بزرگترین امکانات رسانه‌ای در چنبره و اختیار مدیریتی است که بسیار ایدئولویک سعی می‌کند به یک جهت مشخص برود و از تعامل و گفتگوی اندیشه‌ها جلوگیری می‌کند، چگونه تولیدات هنری می‌تواند به میان مردم برود؟ درواقع رسانه‌ها به‌جای آنکه بتوانند بازتابی از افکار و عقاید مختلف داشته باشند، کانالیزه می‌شوند؛ سانسور می‌شوند و به هنر بیشتر به‌عنوان یک ابزار صرف نگاه می‌شود. درنتیجه در چنین جامعه‌ای ما فقدان نهادهای اجتماعی را احساس می‌کنیم و این نهادها هم کانالیزه شده‌اند و همچنین تمام امکانات به سمت مدیریت دولتی پیش می‌رود که آنهم یک هدف در پشتش وجود دارد. پس چگونه می‌توان انتظار داشت هنر به میان مردم برود؟ درنتیجه این کار هنرمند نیست که هنر را به میان مردم ببرد. در این عرصه باید مکانیزم‌های دیگری به درستی عمل کنند تا آشتی مردم با هنر صورت گیرد. به طور کلی وقوع این امر یک پروسه طولانی است که نیاز به امکانات، ابزارها و تصمیم‌گیری‌های درست – چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی دارد. در فقدان این همه بایدها، مگر هنرمند به تنهایی می‌تواند از پس همه موانع برآید و دربهترین حالت تنها می‌تواند تولید آثار خوبی داشته باشد."


مسلمیان در مورد اینکه برخی معتقدند فضای بسته سیاسی به آفرینش های خلاق هنری می انجامد، معتقد است: "به هیچ وجه اعتقادی به این ندارم که محدودیت خلاقیت می‌آورد. بلکه به نظرم محدودیت به خلاقیت آسیب می‌زند. آنچه که بر خلاقیت تأثیر دارد نحوه زیست انسان است. یعنی چگونه، این تجربه زیسته را با چه استراتژی و فکری به سمت هنر هدایت کند. درنتیجه فکر نمی‌کنم گسترش عدالت و رفاه به هنر لطمه بزند. البته شرایط سخت اجتماعی بر چگونگی بیان هنری تأثیر می‌گذارد و شکل بیان را پیچیده و سمبلیک می‌کند، اما در تولید آثار هنری اتفاقا بودن فضای تعامل، گفتگو، عدالت اجتماعی، آزادی بیان و امکانات و مواردی از این دست بسیار می‌تواند به شکوفایی هنر کمک کند. معتقد به این نیستم که باید هنر آمیخته به رنج و کمبودهای اجتماعی باشد تا رشد کند."

مهدوی کنی: رهبری به معنای این نیست در همه كارها دخالت كند

Posted: 14 Jul 2011 02:23 AM PDT

جــرس: رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه "نظام ما نظامی است كه مورد تایید رهبری، مردم و امام زمان است"، مدعی شد "بهترین نظام در میان نظام‌های جامعه بشری نظامی است كه در كشور ما وجود دارد و اگر بخواهیم جزو منتظران باشیم باید با تبعیت از رهبری این نظام را حفظ كنیم."


به گزارش ایسنا، محمدرضا مهدوی كنی در هفتمین همایش موسوم به «دكترین مهدویت» گفت: ما باید بدانیم بحثی كه مورد نظر این همایش است از لحاظ مختلف مانند مصداق، وسیله و ابزار برای رسیدن به هدف دارای اهمیت است و البته باید بدانید وعده الهی برای كسانی است كه دارای ایمانی صالح هستند كه به نظر من نخستین خطاب آن به مسلمانان است و منظور از این خطاب كسانی هستند كه واقعا ایمان دارند و به عمل صالح مبادرت می‌ورزند.


مهدوی كنی با بیان اینكه معصومین ما را به معرفت نسبت به امام زمانمان دعوت كرده‌اند و باید بدانیم كه در صورت وجود آن دیگر اینكه امام زمان ما كی می‌آید برایمان فرقی نمی‌كند، ادامه داد: یكی دیگر از نكاتی كه ائمه معصومین بر توجه آن از سوی شیعیان تاكید كرده‌اند پرهیز از اختلاف و تفرق است و گفته‌اند كه در زمان غیبت شیعیان ما باید در مسیر هدف متحد باشند.


وی با بیان اینكه مرابطه با مركز ولایت و امت همواره لازم است، گفت: كسانی كه در مرزها خدمت می‌كنند اخبار را از نقاط مرزی اخذ كرده و به مركز انتقال می‌دهند تا بر اساس تصمیم مركز وارد عمل شوند و مومنان نیز باید همینگونه مرابطه داشته باشند و ببینند كه رهبری چه می‌گوید و اینكه هر كسی به صرف و مصلحت خود توجه كند، این نظام نمی‌شود، هرچند كه تصمیمات اخذ شده از سوی مركز بر خلاف میل افراد باشد.


رییس مجلس خبرگان با بیان اینكه نظام ما نظامی اسلامی و ولایتی است، افزود: قوای متعدد ما نیز باید با هم تعامل و مرابطه داشته باشند و در صورت نداشتن توان در این زمینه، رهبری باید به حل مسائل بین آنها بپردازد. البته باید دانست كه رهبری به معنای این نیست كه باید در همه كارها دخالت كرد.


وی ادامه داد: امام در زمان مواجهه با مشكلات می‌گفت كه كارشناسان امر به وسیله مباحثی علمی به حل مسائل بپردازند و در صورتی كه این اتفاق نمی‌افتاد و كارشناسان نمی‌توانستند مشكلات را حل كنند، ایشان اظهار نظر می‌كردند، البته نه اینكه حق اظهار نظر را نداشتند بلكه می‌خواستند این نظام مردمی باشد و مردم پشتوانه آن بوده و فكر و حضور مردم در نظام وجود داشته باشد، همانطور كه پیامبرنیز مامور به مشورت بود.


مهدوی كنی بدون اشاره به اختیارات وسیع رهبری و مداخلات صورت گرفته در امور کشور گفت: رهبری در كشور ما هماهنگ كننده بین قوا ست و شاید در هیچ نظامی در سطح جهان چنین شخصیتی وجود نداشته باشد و بهترین نظام در میان نظام‌های جامعه بشری نظامی است كه در كشور ما وجود دارد. و برای اینكه این نظام را حفظ كنیم باید مرابطه داشته باشیم و كسانی كه به این مرابطه اهمیت نداده و آنرا تضعیف كنند از مجموعه طرد خواهند شد.


رییس مجلس خبرگان اظهار كرد: نظام ما نظامی است كه مورد تایید رهبری، مردم و ولی عصراست و ما اگر می‌خواهیم جزو منتظران آن حضرت باشیم باید با برادری، رفاقت، دوستی، فداكاری، ‌مجاهده و تبعیت از رهبری این نظام را حفظ كنیم. بنابراین ما وظیفه داریم كه در زمان انتظار این انقلاب را حفظ كنیم.


مهدوی كنی گفت: در حال حاضر دنیا در یك موقعیت خاصی قرار گرفته است و این موقعیت بر این دلالت می‌كند كه همه مردم در سطح جهان حتی آنهایی كه مسلمان نیستند منتظر هستند و باید دانست همین كه مردم بیدار شده و طرفدار عدالت هستند و به دنبال حكومت عادلانه‌ای می‌گردند، خود دلیل بر منتظر بودن آنان است و ما با بدانیم چه بخواهیم، چه نخواهیم این انقلاب سهمی اساسی در این حركت داشته است و چه بخواهند و چه نخواهند این حركت متاثر از حركت اسلامی و ولایی ماست.

 


همایش دکترین مهدویت
هفتمین همایش بین‌المللی موسوم به «دکترین مهدویت» روزهای ۲۳ و ۲۴ تیر با حضور جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در مرکز همایشهای بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.


پورسیدآقایی، دبیر این همایش با بیان اینكه در هر سال یك جریان جدی مهدویت باید داشته باشیم، گفته است امروز دنیا بر مدار جنگ تبلیغاتی و رسانه‌یی می‌گردد، لذا ما هم به عنوان یك حكومت شیعی باید بر اساس آموزه‌های ولی فقیه عمل كرده و در دوران غیبت امام عصر به نقش رسانه‌ها در این دوران توجه بیشتری كنیم، بنابراین اگر رسانه‌های ملی و غیرملی بخواهند زمینه‌ساز ظهور باشند باید وظایف شیعیان را نسبت به امام و سایر منتظران تبیین كرده و پایه‌ریز یك جامعه منتظر باشند.


دبیر همایش مهدویت افزوده است "ما باید با نگاهی اجتهادی و تخصصی به مهدویت بنگریم و افرادی كه غیر از این نگاه را داشته باشند و حوزویانی كه سالها در حوزه‌های علمیه مطالعه كرده‌اند می‌توانند چنین رویكردی را داشته باشند، در غیر این صورت ما باز هم شاهد خروج سی‌دی‌های انحرافی خواهیم بود. البته قوه قضاییه با جدیت با این مسائل برخورد می‌كند ولی ما نیز باید تمام سعی خود را برای مقابله با این دیدگاه‌ها و افكار انحرافی بكنیم و من همین جا از وزارت اطلاعات تقاضا می‌كنم كه با این جریان ها برخورد شدید كند."