جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


“یا حق” جایگزین “یاهو” و گوگل میشود!

Posted:

گزارش تصویری - دیدار دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد با هاشمی رفسنجانی

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/didar ba hashemi/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

اولین تماس حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی بعد از یک هفته

Posted:

جرس: دو عضو بازداشتی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در هفتمین روز بازداشت خود، امروز با خانواده های خود تماس گرفتند. در این تماس تلفنی علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی خبر از بازداشت خود در سلول های انفرادی بند 240 زندان اوین دادند.

 

به گزارش ادوارنیوز با وجود تمام شدن بازجویی های حسن اسدی زید آبادی وی همچنان در سلول انفرادی بند 240 به سر می برد و بازجویی های علی جمالی کماکان ادامه دارد.

 

همچنین خانواده های این دو عضو بازداشتی سازمان دانش آموختگان خبر از روحیه بسیار بالای آنها دادند.

 

حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر سازمان در مقابل منزلش و علی جمالی رییس کمیته سیاسی سازمان نیز در مقابل ساختمان محل کارش بازداشت شده بودند.

 

سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان؟

Posted:

 

 

جرس: در محافل سیاسی ایران شنیده می‌شود که ماه گذشته، رهبر جمهوری اسلامی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته است، به‌منظور ارتقاء مناسبات تهران _ ریاض و بهبود روابط جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان، با توجه به شرایط بحرانی کنونی و چشم‌انداز نگران‌کننده‌ی تحریم‌ها و حمله محتمل نظامی، در پوشش حج عمره، سفری به عربستان داشته باشد. این توصیه‌ی رهبری نظام به هاشمی رفسنجانی به‌خاطر مناسبات خوب وی با خانواده فهد و ملک عبدالله و صاحبان قدرت در عربستان، مطرح شده است.

مطلعان خبر می‌دهند که این طرح به دلایلی (ازجمله عدم همراهی و موافقت صاحبان قدرت پنهان در جمهوری اسلامی) عملیاتی نشده و درنهایت، علی‌اکبر ولایتی بجای هاشمی رفسنجانی راهی این سفر شده است. سفر ماه گذشته‌ی ولایتی، مشاور رهبری نظام در امور بین‌الملل به سوریه، و دیدار وی با بشار اسد( 19 مرداد89) پس از این جابجایی (ولایتی بجای هاشمی رفسنجانی) صورت گرفته است. با این تفاوت که ولایتی سفری بی سر و صدا به عربستان داشته، اما ملک عبدالله حاضر به دیدار با وی نمی‌شود. این‌چنین، ولایتی عازم دمشق شده با اسد دیدار می‌کند و پس از آن نیز به بیروت می‌رود.

در شنیده‌ای دیگر، گفته می‌شود که هاشمی رفسنجانی پاسخی (نفیا" و اثباتا") به این پیشنهاد (سفر به عربستان) نداده و اتخاذ تصمیم را موکول به آینده کرده است.

رئیس سازمان زندان ها: اوین بازداشتگاه می شود

Posted:

جرس: رئیس سازمان زندان های کشور با اشاره به قانون خروج زندان ها از شهر گفت: در این قانون آمده است که تهران باید صاحب پنج بازداشتگاه شود و زندان اوین از زندان به بازداشتگاه تغییر کاربری می دهد و به یکی از پنج بازداشتگاه تهران تبدیل می شود.


به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به قانون انتقال زندانها به خارج از شهرها طرح تبدیل زندان اوین به مجموعه فرهنگی عملی می شود اظهار داشت: در همان قانون انتقال زندانها به خارج از شهرها دیده شده است که برای رفاه حال خانواده زندانیانی که در انتظار محاکمه هستند در شهرها باید به جای زندان بازداشتگاه ایجاد شود.


رئیس سازمان زندانهای کشور همچنین با رد برخی اخبار مبنی بر افزایش بیماران ایدز در زندانها مدعی شد: تنها 7/1 درصد از زندانیان مبتلا به ایدز هستند و اکنون این بیماری با کنترل ورود مواد مخدر و ارتباط زندانیان در حال کنترل است.

 

وی با این ادعا که برخی از رسانه ها آمار و ارقام بیماران و مبتلایان به ایدز در زندان ها را به درستی دریافت و اطلاع رسانی نمی کنند اظهار عقیده کرد: آمار مبتلایان به ایدز در زندانهای کشور در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است به نحوی که امروز تنها 7/1 درصد از زندانیان کشور به ایدز مبتلا هستند.

 

وی افزود: از 265 مورد زندانی مبتلا به بیماری سل در زندانهای کشور تنها 50 نفر همزمان با بیماری سل به بیماری ایدز مبتلا هستند.

 

رئیس سازمان زندانهای کشور در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز خرید و فروش مواد مخدر در زندانهای کشور وجود دارد اظهار داشت: سازمان زندانها با وجود بکارگیری تمام راهکارهای کنترل ورود مواد مخدر به زندانها هیچگاه نمی تواند خرید و فروش مواد مخدر را در زندانها به صفر برساند.

 

وی افزود: هر چند که در زندانهای کشور با استفاده از دستگاههای بادی اسکن، سگهای موادیاب و جستجوی کامل بدنی ورود مواد مخدر کنترل می شود ولی زندانیان راههای مختلفی را برای ورود مواد مخدر به زندانها استفاده می کنند. به عنوان مثال زندانیان معتاد یا قاچاقچی که برای حضور در دادگاهها یا مرخصی از زندان خارج می شوند پس از تهیه مواد مخدر آنها را آب بندی کرده و می بلعند و پس از ورود به زندان از آن استفاده می کنند.

 

اسماعیلی در پاسخ به اینکه چرا در زندانهای ایران همانند زندانهای چین از نیروی کاری زندانیان استفاده نمی شود اظهار داشت: آمار اشتغال زندانیان ایرانی بسیار بیشتر از چینیها ست اما دو تفاوت جدی میان زندانیان شاغل ایران و چین وجود دارد اول اینکه ایران به زندانیان شاغل خود دستمزد پرداخت می کند ولی چین از زندانیان خود بیگاری می کشد و دوم اینکه زندانیان ایرانی هیچ اجباری برای اشتغال ندارند.

 

وی افزود: دستمزد زندانیان به سه بخش تقسیم می شود که بخشی به زندانی، بخشی به خانواده زندانی و بخشی دیگر برای روز آزادی او در حساب خود زندانی پس انداز می شود.
 

برگزاری مراسم شب های قدر در حسینیه ارشاد

Posted:

جرس: مراسم شب های قدر در حسینیه ارشاد مانند سال های گذشته در شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برگزار خواهد شد.


بر اساس اطلاعات منتشره شده در فیس بوک حسینه ارشاد، مصطفی دلشاد تهرانی و محمدعلی ایازی روز یکشنبه در این مراسم سخنرانی خواهند کرد و روز سه شنبه (بیست و یکم) ویژه برنامه‌ای به مناسبت آغاز سی و دومین سالگرد اسارت امام موسی صدر با حضور سوسن شریعتی، هادی خانیكی، مسعود ادیب و مهدی فرخیان و سخنرانی عبدالرحیم سلیمانی و محمد مجتهد شبستری برگزار می شود.


همچنین در مراسم روز پنج شنبه (بیست و سوم) فاضل میبدی و ناصر مهدوی حضور خواهند یافت و مراسم ویژه شب های قدر با حضور مصطفی درایتی برگزار می شود.


آغاز مراسم شب های قدر در این سه شب، ساعت 21 و محل اصلی آن سالن اصلی حسینه ارشاد است.

آیت‌الله گرامی: مراجع از وضعیت بیکاری و مشکلات مردم ناراحت‌اند

Posted:

جرس: آیت‌الله گرامی، ار مراجع تقلید ساکن قم، با اشاره اجماع مراجع در محکوم کردن حادثه ۱۴ خرداد در حرم امام، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات با شاه، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود و دیگر اجماع نداشتیم. این بار هم مراجع ناراحتی‌هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی‌ها.

 

به گزارش کلمه، این شاگرد آیت الله خمینی، در خصوص حادثه ۱۴ خرداد و توهین به سید حسن خمینی در کنار مرقد رهبر انقلاب، گفت: اولا توهین بزرگی به مرحوم امام شد. حالا اگر کسی با سیاست ایشان مخالف بود به مرجعیت ایشان احترام می گذاشت. دوم اینکه خلاف مبانی اسلامی بود حکومتی که از آزادی بیان سخن می گوید، آن وقت نوه بنیانگذار این سیستم نتواند پنج کلمه حرف بزند خیلی عجیب است. خیلی ها تکان خوردند حتی کسانی که هیچ وقت وارد نمی شوند، وارد ماجرا شدند. خیلی ناراحت کننده بود. از طرف دیگر احساس مظلومیت در نوه امام شد این مظلومیت همیشه باعث پیشرفت شده.

 

آیت الله گرامی که خود نیز در آن زمان بیانیه‌ای در محکومیت این حادثه صادر کرده بود، در گفت و گوی تفصیلی با سایت جماران، افزود: بنده برآوردی که از تلفن ها و دیدار ها داشتم این بود که محبوبیت آقای سید حسن خمینی بعد از حادثه خیلی بالا رفت. غائله بسیار زشت و بد بود. ما وقتی آن بیانیه را دادیم مدیر کل اطلاعات قم و فرمانده سپاه آمدند پیش ما و قضیه را توضیح دادند و گفتند با روبوسی آن قضایا جبران شد. این قضیه در خارج هم به چهره جمهوری اسلامی لطمه زد اخیرا چند چیز به جمهوری اسلامی لطمه زده است. یکی همین قضیه بود. یکی هم قضیه کهریزک بود حالا من به واقعش کاری ندارم اما شایعاتی که در قضیه زندان کهریزک در آمد ، کشید به اینکه شاعران طناز طنزی هایی ساختند و در موبایل ها پخش شد و سرتاسر مملکت را گرفت امروزه تبلیغات اینجوری نیست که اگر در صدا و سیما نیاید تمام بشود ،موبایل ها همه جا پخش می کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اجماع در میان مراجع در خصوص این حادثه، با اشاره به نادر بودن موارد اجماع مراجع بر سر یک مسئله، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی بود. دیگر اجماع نداشتیم. اول رفراندوم برخی آمدند بیانیه بدهند اما به جایی نرسید. هر جا اجماع علما بوده، فورا پیروزی حاصل می شد. وقتی میرزای شیرازی در قضیه تنباکو می خواست در برابر ناصر الدین شاه اعلام موضع کند از ۶ ماه پیش با علما مذاکره می کرد که من می خواهم این اقدام را بکنم شما چه می گویید تا اینکه که اجماعی کلی حاصل شد اگرچه آقای فشارکی دو خط مطلب نوشت.

 

این مرجع تقلید در توجیه ریشه‌های این اجماع گسترده علیه توهین‌کنندگان گفت: اولا مراجع ناراحتی هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی ها. دوم مظلومیت نوه امام بود و سومی توهین به امام باعث چنین اجماع شد. مردم توهین به مرجعیت را تحمل نمی کنند و امام راقبل از اینکه رئیس حکومت باشد، به عنوان یک مرجع می شناسند. مشکلات خیلی زیاد است اما این مساله برای آنها اهمیت دارد. مشکلات مردم یکی دو تا نیست هی آمار می دهند اما آمار ملاک نیست مردم مرتبا به ما اطلاع می دهند و از وضع بیکاری و سردرگمی می نالند. می گویند می ترسیم جنس بخریم مبادا ارزان شود، می ترسیم جنس بفروشیم مبادا گران شود. کارها خوابیده است من اطلاع دقیق دارم. برخی از افراد از مقلدین خود ما که وضعشان هم خیلی خوب بوده، تلفن می زنند می گویند دعا کنید آبرویمان نرود.
 

گزارش تصویری - صحن علنی مجلس شورای اسلام

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/gozaresh majles/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

سرکوب و تحدید بی‌پروای جامعه مدنی

Posted:

 

 

جرس:به گزارش  خبرنگاران جرس، سرکوب و اعمال خشونت تنگ‌نظران و تمامیت‌خواهان در جمهوری اسلامی، فقط فعالان سیاسی و کنشگران مدنی را شامل نمی‌شود. زیر پوست سیاست در ایران، و در سطحی دیگر، اعمال فشارها و محدودیت‌ها و سرکوب‌های غریبی متوجه جامعه مدنی و شهروندان بی‌پناه ایران می‌شود که در بیشتر مواقع، اخبار و گزارش‌های آن، در جایی منتشر نمی‌شود و بازتاب لازم را پیدا نمی‌کند.

ازجمله تحدیدهای غریب در هفته‌های اخیر، می‌توان به صدور مجازات‌های سنگین مالی و فشارهای روانی و تهدید و توهین و تحقیر شهروندان بی‌پناه در برخی شهرهای بزرگ کشور، به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب اشاره کرد.

گزارش‌های موثق و متعددی از صدور احکام و جریمه‌های چند صد هزار تومانی به‌خاطر آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود، در مشهد گزارش شده است. موارد متعددی از بازداشت‌های خودسرانه و بعد صدور جریمه‌های باورنکردنی به‌خاطر «لاک زدن ناخن‌ها»، «کوتاه بودن آستین مانتو»، «نداشتن جوراب»، «آرایش»، «قرار دادن عینک آفتابی بالای پیشانی و روی موها» و ... توسط نیروی انتظامی و بسیج و ... گزارش شده است که متاسفانه حکومت اقتدارگرا و ایدئولوژیک مستقر، آنها را تنگ‌نظرانه و بی‌پروا، عملیاتی می‌کند.

به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، از چهارشنبه‌ی گذشته، دو خیابان اصلی مشهد (واقع در خیابان خیام، بلوار سجاد) مشهد، که محل استقرار فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش (عمدتا زنانه) محسوب می‌شود، بدون هیچ‌گونه توضیحی عملا تعطیل شده و تمامی فروشگاه‌های مزبور، پلمپ شده‌اند. مسئولان نیروی انتظامی هیچ توضیحی بخاطر اقدام خود نداده‌اند و صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوکس خیابان‌های خیام، که اجاره بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند، معترض و بی‌پناه، از اقدام غیرقانونی و زورگویانه‌ی نهادهای صاحب قدرت، خشمگین‌اند.

بنابراین گزارش، سرکوب و تحدید و اعمال فشارهای خودسرانه، سلیقه‌ای و تنگ‌نظرانه‌ی حکومتی که به‌نام دین، زمام امور جامعه ایران را در دست گرفته، خود یکی از مهم‌ترین دلایل روگردانی مردم از مذهب و رواج رفتارهای غیراخلاقی است.
 

هفته سبز با حمید دباشی، مرور هفته 63

Posted: