جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حیات ما در اتحاد ماست

Posted:

طراح : بهنام نیک زاد

همه کسانی که به آزادی و دمکراسی معتقدند سبز هستند

(میرحسین موسوی)

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از آماده بودن نقشه حمله به ایران خبر داد

Posted:

جـــرس: در اوج شدت یابی تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی و خط و نشان کشیدن مقامات نظامی و ارشد ایالات متحده آمریکا و ایران پیرامون اقدامات نظامی، و همچنین یک هفته بعد از اعلام افزایش ۵۹ میلیاردی دلاری بودجه نظامی آمریکا و تشکیل ستاد نظامی – اطلاعاتی آن کشور در منطقه (در رابطه با ایران)، روز گذشته دریادار مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از آماده بودن طرح های نظامی حمله به ایران سخن گفت و در عین حال از نتایج "غیر قابل پیش بینی" اقدام نظامی علیه "ایران اتمی" خبر داد.



به گزارش دیلی تلگراف، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مصاحبه خود با شبکۀ تلویزیون آمریکایی ان بی سی، اطمینان خاطر داد که "نقشۀ حملۀ آمریکا به ایران آماده است و در صورتی که جمهوری اسلامی خود را به سلاح اتمی تجهیز کند، قابل اجرا نیز می باشد." وی در عین حال نگرانی شدید خود را از نتایج چنین حمله ای پنهان نکرد و گفت "اقدام و حمله نظامی علیه ایران می تواند نتایجی ناخواسته و غیر قابل پیش بینی در پی داشته باشد، آن هم در منطقه ای که اکنون به طرز باورنکردنی و عجیبی بی ثبات است."


اقدام نظامی؛ گزینه ای بد، اما روی میز
بر اساس این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد که کشور متبوعش نمی تواند بگذارد ایران به سلاح اتمی مجهز شود و گفت "صادقانه می گویم هر کدام از این دو مورد– دستیابی ایران به سلاح اتمی یا حملۀ نظامی به این کشور- مرا بسیار نگران می کند".


مولن همچنین ابراز خوش بینی و امیدواری کرد که تحریمهای جهانی و تلاش های دیپلماتیک جامعۀ بین المللی و همچنین مجازات هایی که علیه ایران اعمال می شود، بتواند مقامات جمهوری اسلامی را به چشم پوشی از برنامۀ اتمی شان وادار سازند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنان خود چندین بار تأکید کرد که "گزینه های نظامی بر روی میز قرار دارد"، هر چند امیدوار است که دولت آمریکا ناچار نشود از آنها استفاده کند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به این گزینه ها، آنها را بسیارمهم و شناخته شده توصیف کرد.


ایران مجهز به سلاح اتمی را نخواهیم پذیرفت
هفته گذشته، ژنرال میتس، رئیس جدید ستاد هماهنگی نظامی- اطلاعاتی آمریکا نیز خاطرنشان کرده بود "ما اجازه تولید سلاح اتمی به ایران را نخواهیم داد."


  بلافاصله پس از وی، رئیس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت که ایران بدون توجه به هشدارهای بین المللی، به برنامه های اتمی خود ادامه می دهد و به این ترتیب، احتمال عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای این کشور افزایش یافته است.


سپاه: امنیت کل خلیج فارس را به خطر خواهیم انداخت
روز یکشنبه دهم امرداد ماه نیز، سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، صریحاً تهدید کرد که در صورت حملۀ نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران، یگان های نظامی جمهوری اسلامی، امنیت کل منطقۀ خلیج فارس را به خطر خواهد انداخت.


این مقام ارشد سپاه، واکنش ایران به هرگونه اقدام نظامی را، "اخلال در امنیت خلیج فارس" و "امنیت خلیج فارس یا برای همه، و یا برای هیچکس"، ذکر کرد.


سردار نقدی، فرمانده کل بسیج نیز هفته گذشته هشدار داد "اگر آمریکایی‌ها بخواهند حمله‌ نظامی داشته باشند، باید ناوهای خود را تا هشت هزار کیلومتر آن ‌طرف‌تر ببرند؛ چراکه بدون شک هیچ‌کدام از آن‌ها سالم از خلیج فارس بیرون نخواهد رفت."


چند روز پیش نیز، سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با بیان اینکه "دوران آمریكا و اسراییلی ها رو به زوال است"، در مورد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده بود.


گفتنی است بعد از پیش بینی های هفته گذشته رئیس دولت مبنی بر "قریب الوقوع بودن جنگ آمریکا علیه دو کشور منطقه"، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز، به فرماندهان و تحلیلگران نظامی آمریکا، انگلیس و اسراییل اعلام کرد "در صورت هر گونه اقدامی، هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد."


محمود احمدی نژاد، طی چند روز گذشته و در مصاحبه ای با شبکه برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی (پرس تی وی)، ادعا کرده بود که اطلاعاتی در دست دارد که بر اساس آنها آمریکا قصد دارد - طی سه ماه آینده- حداقل علیه دو کشور خاور نزدیک جنگ بر پا کند.


از سویی دیگر، بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا، اواخر هفته گذشته پیش نویس قطعنامه ای را امضا کردند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می کند.


بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی "در طی مدت زمانی قابل قبول" برای مقابله خطر "فوری" ایران علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.


گفتنی است در این پیش نویس، به موارد متعددی از "تهدیدهای" لفظی مقامات ایران علیه اسرائیل صریحا اشاره شده است؛ که برای نمونه محمود احمدی نژاد، در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" گفته بود: "انشا الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود" و "رژیم اشغالگر قدس از نقشه جهان محو می شود."


لازم به ذکر است در پیش نویس این قطعنامه به نقل از رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو "بیش از یک اتحاد استراتژیک" است.


کنگره آمریکا تاکید کرده است "آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می دارد."


در حال حاضر، نیروی دریایی ایالات متحده و شمار دیگری از کشورهای غربی در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند حضور دارند و واحدهای نیروی هوایی و زمینی آنها در برخی از کشورهای منطقه مستقر می باشند.


قابل ذکر است پس از صدور قطعنامه ١۹٢۹ شورای امنیت سازمان ملل، مجلسین و دولت آمریکا، استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه ایران و "بلا اثر" و "جنگ روانی" خواندن آن از سوی مقامات جمهوری اسلامی از سویی و موضع گیری های متفاوت رئیس دولت و نماینده ایران در آژانس پیرامون مذاکره با جامعه جهانی از سویی دیگر، سنگینی وزنۀ اظهار نظرها را به سمت مقامات نظامی سوق داده است.


یک روز پس از تصویب و اجرایی شدن تحریم های فراگیر و مضاعف اتحادیه اروپا و کانادا، علیه جمهوری اسلامی و برخلاف ادعای نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیرامون "آمادگی ایران برای آغاز بدون شرط مذاکرات هسته ای"، محمود احمدی نژاد، آغاز دوباره مذاکرات با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران را، کاملا "مشروط" به شروط ماه گذشته ذکر کرد. این سخنان احمدی نژاد تنها یک روز پس از تسلیم نامه ایران به مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی، توسط علی اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس صورت گرفت که طی آن، جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده بود.

 

تنظیم: حمیدرضا ظریفی نیا

من اعتراف می کنم به صاف بودن زمین

Posted:

مینو طباطبایی
  جرس: "پارسال چنین روزی دادگاه داشتیم. روز قبلش تمرین کرده بودیم. چه روزی بود." این تنها جمله ای است که محمد علی ابطحی در سالگرد برگزار شدن دادگاهش بر صفحه فیس بوکش می نویسد. سال گذشته در چنین روزی محسن میردامادی، بهزاد نبوی، محمدعلی ابطحی، محسن امین‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی و محمد عطریانفردر دادگاهی حاضر شدند تا به اتهامات سیاسی خود اعتراف کنند.

 

برخی از آنها خانواده هایشان پس از گذشت یک ماه و اندی توانستند چهره آنها را در صفحه تلویزیون و بر صدر اخبار خبر گزاری ها نظاره کنند.

 

امروز 365 روز می گذرد از اعترافاتی که به رغم رسانه ای بودنش و تبلیغات وسیعی که برای آن توسط حکومت ترتیب داده شد نتوانست چنان واقعی به نظر برسد که مردم معترض ایران آن را باور کنند.

 

دستگیری بدون رعایت قانون

 

26 خرداد ماه سال 1388 و چهار  روز بعد از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران محمد علی ابطحی ، محسن امین زاده و عبد الله رمضان زاده بازداشت شدند.

 

این ها جزو اولین زندانیان سیاسی بعد از برگزاری انتخاباتی بودند که مردم ایران نتیجه آن را قبول نداشت و ادعا می کرد که تقلبی صورت گرفته است .

 

تا روز 30 خرداد ماه تمام کسانی که در دادگاه  شرکت داشتند ، دستگیر شده بودند. این ها سیاستمدارانی بودند که از میر حسین موسوی و مهدی کروبی ، دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات حمایت می کردند.

 

این دادگاه در حالی در ایران تشکیل شد که بدیهی ترین قوانینی که باید برای بازداشت یک فرد وجود داشته باشد ، برای این متهمین رعایت نشد .

 

روز 26 خرداد ماه فاطمه ابطحی دختر محمد علی ابطحی به بی بی سی فارسی گفت : " که صبح امروز سه نفر با لباس شخصی به منزل آقای ابطحی مراجعه کرده و او را با خود برده اند."

 

خانم ابطحی گفت که بازداشت کنندگان کارت شناسایی یا حکم بازداشت ارائه نکرده اند و به پرسش های آنها پاسخ نداده اند.

 

دیگر دستگیر شدگان هم شرایطی مشابه داشتند و هیچ کدام از آنها با حکم قضایی دستگیر نشدند. اما در نهایت بعد از گذشت یک ماه و اندی برای آنکه به جرمشان اعتراف کنند در یک دادگاه  مقابل قاضی ایستادند.

 

دادگاهی برای شخصیت های سیاسی

 


سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران (مجتمع امام خمینی) این بار شاهد حضور شخصیت های سیاسی بود که پیش از این در ایران دارای سمت های بلند پایه ای بودند .

 

خبرگزاری فارس شمار افرادی که به عنوان متهم در این دادگاه حضور یافته اند را نزدیک به 100 نفر اعلام کرد و دوربین های صدا و سیما نیز در این دادگاه حضور داشت .

 

هرچند پیشتر دادستانی تهران در بیانیه ای خبراز رسیدگی به اتهام های "عوامل میدانی آشوب ها" داده بود، اما در این جلسه فعالان سیاسی شناخته شده نیز در مقام متهم در جلسه حضور داشتند.

 

محسن میردامادی (دبیرکل جبهه مشارکت)، بهزاد نبوی (عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده (اعضاء شورای مرکزی جبهه مشارکت)، محمدعلی ابطحی (عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز)، و محمد عطریانفر (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی) از اصلی ترین متهمین در این دادگاه بودند.

 

شبکه خبر ایران نیز تصاویری از این جلسه محاکمه را پخش کرد و بدون پخش صدای جلسه، به نقل از محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر احتمال وجود تقلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

 

وکلای این متهمین اجازه حضور در دادگاه را نداشتند.

 

 

حضور در جایگاه با پیژامه و دمپایی

 

 

در کیفرخواست معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران جرم این متهمین فراهم کردن شرایط "انقلاب مخملی" بود. در این کیفر خواست آمده بود متهمان با کمک نهادهایی بین المللی مانند بنیاد سوروس، موسساتی در هلند و شورای روابط خارجی آمریکا، از پیش از برگزاری انتخابات در فکر "انقلاب مخملی " بوده اند.

 

معاون دادستان اعلام کرد که برخی از این متهمین اعتراف کرده اند که در خصوص تقلب در انتخابات اشتباه کرده اند.

 

اصلاح طلبان حاضر در این دادگاه با لباس هایی که به پیراهن خانه و   پیژامه شباهت داشت و از لباس های همیشگی زندان اثری نداشت، با دمپایی های سفید رنگ، به جایگاه اعتراف خوانده می شدند.

 

این درحالی بود که تعدادی از متهمان با لباس های معمولی اما با دستبد در این دادگاه حضور داشتند.

 


ما اشتباه کرده ایم

 

 
آقای ابطحی که در این دوره از انتخابات از مهدی کروبی حکایت می کرد و مشاور وی بود در پشت تریبون دادگاه و پس از آن در گفتگو با رسانه های دولتی اعتراف کرد : " از محمد خاتمی به خاطر "قربانی کردن جریان اصلاحات به پای میرحسین موسوی" انتقاد دارد.

 

او ضمن رد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، علت حمایت علی اکبر هاشمی رفسنجانی از آقای موسوی را انتقام جویی از محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای عنوان کرد.

 

آقای ابطحی همچنین به خبرنگاران گفت از شرایط زندان راضی است. او گفت: " در زندانی که بودیم هیچ مشکلی احساس نکردم و مشکلی نداشتیم. بازجوهای بسیار با فهم و مودبی داشتیم و چیزی وجود ندارد که بخواهم به عنوان نگرانی از زندان یاد کنم."

 


باور نمی کنم

 


این سخنانی بود که فردای آن روز از سوی دختر ابطحی مردود خوانده شد. او در گفتگو با تلویزیون فارسی زبان بی بی سی گفت : " معلوم نبود افرادی که در این جلسه صحبت کردند در چه وضع روحی و جسمی بوده اند."

 

دختر آقای ابطحی همچنین "اعتراف های" پدرش را سخنان واقعی او ندانست.

 

او گفت: "نه تنها ما که خانواده او هستیم که هر کسی وبلاگ او را که قریب به شش سال به طور دائم نوشته شده، خوانده باشد می فهمد متن اعتراف ها متن بابا نبود."

 

دختر ابطحی اعلام کرد : " ما به عنوان خانواده آقای ابطحی منتظر می مانیم تا بابا به خانه بیاید و ببینیم چه می گوید."

 


خوراکی برای رسانه های ایران

 

 
با این همه اعترافات محمد ابطحی به عنوان مهمترین بخش این دادگاه توسط خبرگزاری فارس به طور کامل پوشش داده شد این خبرگزاری نیمه دولتی خبر خود را با این جمله آقای ابطحی به پایان برد : " به همه دوستان مي‌گويم و همه دوستاني كه صداي ما را مي‌شنوند بدانند كه موضوع تقلب در ايران دروغ بود و در واقع تقلب موضوعي بود تا آشوب‌ها شكل بگيرد تا ايران همانند افغانستان و عراق بشود، تا جايي كه كشور دچار آسيب و سختي بشود."

 

اعترافات محمد عطریانفر نیز چیزی بود شبیه آنچه محمد ابطحی به زبا ن آورده بود . برگزاری این دادگاه و پخش این اعترافات چنان عجیب بود که از فردای آن روز سایت های نزدیک به دولت نیز سعی کردند تا با تحلیل آن راهی بیابند برای آنکه مردم اعترافات را باورکنند و حتی به نظر می رسد برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با حضور عطریانفر و ابطحی نیز برای آن بود که خود این متهمین کاری کنند تا اظهاراتشان مورد قبول مردم قرار بگیرد.

 

در نهایت نیز آقای ابطحی در دادگاهی که در آبان ماه برایش تشکیل شد با کیفر خواستی متهم شد که "توهین به رییس جمهور، فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم عمومی از طریق شركت در تجمع غیرقانونی و نگهداری اسناد طبقه بندی شده" در آن مطرح شده بود و دیگر حرفی از "انقلاب مخملی " در میان نبود.

 


وجاهت شرعی ندارد

 

اما برگزاری این دادگاه ها تنها با واکنش گروه های سیاسی معترض مواجه نشد. مرحوم آیت الله منتظری از نخستین کسانی بود که به این برگزاری این دادگاه ها اعتراض کرد .

 

یک روز پس از پخش اعترافات از تلویزیون ایران آیت الله منتظری بیانیه ای داد که در آن اعلام کرد : " قرارها و اعتراف گيری ها در زندان های غير قانونی و در شرايط کاملا‏ ‏غيرعادی فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و از منکرات و گناهان‏ ‏بزرگ است."

 

آیت الله منتظری برگزاری این دادگاه را در شان یک حکومت اسلامی ندانست و آورد : " ‏چرا کاری می‎کنند تا مردم دادگاه های آنها را با دادگاه های استالين و‏ ‏صدام و ساير ديکتاتورها مقايسه نمايند؟ حاکمانی که مدعی تشيع و‏ ‏پيروی از حضرت علی (ع ) می‎باشند چرا بر خلاف دستورات آن حضرت در‏ ‏مورد اقرار و اعتراف در زندان و با تهديد و فشار عمل می‎کنند؟ و چرا‏ ‏چهره اصیل دين و مذهب و حاکميت دينی را زير سوال برده و در داخل و‏ ‏خارج خراب و مشوه می‎کنند؟"

 

آیت الله یوسف صانعی نیز در حکمی این اعترافات را شرعی ندانست و گفت: " شاهد پخش اعترافات برخی از زندانيان در رسانه های انحصاری بوده ايم که بر همه واضح است اين اعترافات حداقل به علت زندانی بودن متهمين و شرايط خاص آنها از نظر شرعی، قانونی و عقلائی هيچ گونه ارزشی نداشته و ندارد."

 

با این همه حکومت جمهوری اسلامی ایران سعید حجاریان،عبدالله مومنی ، محمدرضا تاجیک را هم به پای میز اعترافات کشاند و آنها هم در اعترافاتشان هر آنچه را که در روزهای بعد از انتخابات حکومت ایران از زبان کارشناسان نزدیک به دولت اعلام شده بود ، تکرار کردند .

 

اعترافاتی که پس از پخش، اولین معترض به آنها خانواده این زندانیان بودند که اعتقاد داشتند این سخنان تخت فشار گفته شده است .

 


تلاش برای هیچ

 


با این همه برگزاری این دادگاه ها و پخش آن از سیمای جمهوری اسلامی ایران نتیجه ای را در بر نداشت که حکومت خواستار آن بود .

 

مردم این اعترافات را باور نکردند و سند آن هم حضور شان در تجمعات روزهای بعد از پخش آن اعترافات بود.

 

کسانی که گمان برده می شد با دستگیر شدنشان ماجرا خاتمه پیدا می کند حتی حضورشان در رسانه ها و اعترافاتشان مبنی بر عدم تقلب نیز نتوانست مردم را آرام کند.

 

شاید به دلیل همین ناکامی بود که حکومت ایران از ادامه این بازی صرف نظر کرد. تاریخ سیاسی ایران نشان داده است که کسانی که در تریبون دادگاه ها و یا مقابل دوربین های حکومت دست به اعتراف می زنند با عوض شدن شرایط اعترافات خود را تکذیب می کنند .

 


حرفم را پس می گیرم

 


عزت الله سحابی و غلامحسین میرزا صالح از جمله کسانی بودند که در سال 1375 در مقابل دوربین صدا و سیما در نقد جریان روشنفکری در ایران دست به اعتراف زدند و با سر کار آمدن محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور و باز شدن فضای سیاسی آشکار کردند که تحت چه شکنجه ها و شرایطی آن اعترافات را انجام داده اند .

 

داستانی که برای علی افشاری عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت نیز تکرار شد و پس از آن که از ایران رفت هم در یک برنامه تلویزیونی و هم در نامه ای به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که تحت شکنجه مجبور شده است اعترافاتی بکند که همه اش علیه خود و جریان اصلاح طلب در ایران بود .


مازيار بهاري ،عباس عبدي ،ابراهيم نبوي و...پس از آزادي اعلام کردند که آن اعتراف ها را تحت فشار و شکنجه انجام داده اند.البته بر اساس قانون اساسي هم اين اعتراف ها وجاهت قانوني ندارد و نمي شود بر اساس آن حکم صادر کرد.

 

با گذشت یکسال از برگزاری آن دادگاه و نشست مطبوعاتی نیز امروز هرچند که بسیار کوتاه اما محمد علی ابطحی خبر از تمرینش برای حضور در این دادگاه می دهد و باید دید وقتی که بار دیگر ایران داری فضای سیاسی متقاوتی باشد چه اعترافاتی خواهیم شنید از کسانی که روزی اعترافاتی کردند که هیچ کس آنها را باور نکرد؟

 

 


 

عضو فراكسيون خط امام: اصلاح‌طلبان از سر دلسوزي سكوت اختيار كرده‌اند

Posted:

سيستم قضايي موظف به پيگيري اتهام کمک یک ميليارد دلاری به اصلاح‌طلبان است

جرس: يك عضو فراكسيون خط امام مجلس اعتقاد دارد شرايط جامعه در حال حاضر ملتهب است و سيستم قضايي موظف به پيگيري اين موضوع است كه در صورت صحت، با افراد گيرنده اين وجه، برخورد كند و در صورتي كه اين موضوع صحت ندارد، منبع درج چنين شايعاتي مشخص شود.


به گزارش ایلنا، سيدفاضل موسوي نماينده خدابنده، سكوت اصلاح طلبان را به علت وضعيت موجود دانست و تاكيد كرد كه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده حتمي است.


وی در تشريح وضعيت فعلي جريان اصلاح‌طلبي و سكوت آنان اظهار داشت: جوي در كشور ايجاد شده است كه اگر بنا باشد از سر دلسوزي صحبت و يا اظهارنظري صورت گيرد با حركات ناصوابي مواجه مي‌شويم. در نتيجه آن اصلاح‌طلبان ترجيح دادند كه به شكل آشكار اظهار نظر نكنند و در قالب اظهار نظر درباره طرح يا لايحه‌اي دلسوزي خود را براي جامعه نشان دهند.


اين عضو فراكسيون خط امام مجلس با تاكيد بر اينكه از وضعيت فعلي جامعه نگران است، خاطرنشان كرد: اين توجيه غيرقابل پذيرش است كه حركات نادرستي را در جامعه مشاهده كنيم اما در مقابل آن سكوت پيشه كنيم. چراكه به ما اجازه صحبت و اظهارنظر داده نمي‌شود.


به گفته وي، كشور در شرايطي به سر مي‌برد كه هر فرد بايد به بهبود و ارتقاء آن كمك كند. اما همانطور كه مشاهده كرديم، اظهار نظر كردن اصلاح‌طلبان منجر به آتش زدن دفاتر آنان و تهديد شده است اما مگر شهيد مدرس تهديد نشد؟


اين عضو كميسيون اصل 90 قانون اساسي تاكيد كرد: هر انساني در جامعه با هر گرايش سياسي وظيفه خود را دارد و بايد نظام را متعلق به همگان بداند. اما يكسري انسان‌هاي كج‌فهم مانع از ورود ايده‌هاي خوب به ميدان مي‌شود كه نبايد در مقابل آن كوتاه آمد.


موسوي معتقد است كه جامعه از جريان صادق، صالح و فهيم اين انتظار منطقي را دارد كه در بحران‌ها وارد شوند و به بهبود وضعيت كشور كمك كنند. اما سكوت اصلاح‌طلبان در شرايط فعلي به ضرر كشور است. اين در حالي است كه مسائل جديدي در كشور مطرح شده كه نبايد در مقابل آن سكوت كرد.


اين نماينده مجلس افزود: در حال حاضر اتهاماتي همچون اينكه يك ميليارد دلار به اصلاح‌طلبان در جريان انتخابات داده شده است، مطرح است. اين در حالي است كه سيستم قضايي در مقابل چنين ادعايي سكوت كرده است.


موسوي در ادامه با رد اينكه در جريان انتخابات آينده تنها جريان اصولگرا در عرصه رقابت‌هاي اصولگرايي حضور دارد اظهار داشت: دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب از جريانات ريشه‌دار در كشور هستند. اينكه گفته مي‌شود انتخابات آينده در انحصار اصولگرايان است، صحيح نيست. اگر اصولگرايان نيز خواهان آمدن مردم پاي صندوق‌هاي راي هستند، بايد شرايطي را ايجاد كنند كه هر دو جريان در انتخابات حضور داشته باشند. هر جرياني كه قصد داشته باشد طرف مقابل را ناديده بگيرد، پيروز نخواهد شد مگر پيروزي‌اي كه با يك‌سوم مشاركت مردمي حاصل شود.


به گفته وي، اصلاح‌طلبان به دنبال اين هستند كه مشكلات بيشتري براي جامعه ايجاد نكنند. اما در هر حال دلسوزي خود را براي جامعه نشان مي‌دهند كه نيازي به رسانه‌اي شدن اين دلسوزي‌ها نيست. اما مردم معتقدند كه نظرات اصلاح‌طلبان بايد در جامعه مشاهده شود. چراكه دقيق‌ترين و صحيح‌ترين اطلاعات را اصلاح‌طلبان به جامعه مي‌دهند.
 

شروط زندانیان بند 350 برای پایان دادن به اعتصاب غذا

Posted:

جرس: رعایت کامل حقوق زندانیان، برخورد با خاطیان، افزایش فضای سرانه، اجرای فوری و کامل قوانین مرتبط با زندانیان و آزادی فوری بابک بردبار، پنج خواسته زندانیان بند 350 اوین برای پایان دادن به اعتصاب غذا، اعلام شد.



در خواست ۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که از دوشنبه گذشته در اعتصاب غذا به سر می برند اعلام شد. آنها با اعلام این درخواست ها به مقامات زندان اوین و نمایندگان دادستان تهران گفته اند که تا تحقق این خواسته ها دست از اعتصاب غذا بر نخواهند داشت .
 

براساس گزارش های رسیده از اوین به کلمه ، این زندانیان خواسته های قانونی خود را در پنج بند به معاون دادستان تهران که به تازگی با این هفده زندانی ،در بند ۲۴۰ زندان اوین دیدار داشته ، ارائه کرده اند. 
 

این هفده زندانی در پی اعتراض به رفتارهای توهین آمیز ماموران زندان و تحقیرهای آنان دوشنبه گذشته به سلول انفرادی منتقل شده و تاکنون نیز در اعتصاب غذا در همین سلول ها باقی مانده اند .این زندانیان برای دسترسی به حداقل حقوق انسانی خود مجبور به اعتصاب غذا شده اند.
 

آنها نخست خواستار رعایت کامل حقوق زندانیان که در آیین نامه سازمان زندانها مندرج است ،شده اند ، از جمله این حقوق توهین نکردن و خفیف نشمردن زندانی ها و رعایت حق استفاده از نشریه و کتاب است.
 

آنها همچنین در بند دوم خواسته هایشان تاکید کرده اند : مسولان قضایی با زندانبانانی که به حقوق زندانی ها تجاوز کرده اند برخورد قانونی و حقوق زندانی های فرستاده شده به انفرادی و خسارات وارده به آنها راجبران کنند و همگی آنها هر چه زودتر به بند عمومی بازگردانده شوند.
 

بند سوم به آزادی سریع و بدون قید شرط بابک بردبار،عکاس خبری دربند اختصاص یافته است .چرا که آزادی وی در روز نیمه شعبان علیرغم صدور حکم آزادی، به خاطر مسایل اخیر و انتقال وی به سلول انفرادی به تعویق افتاده است.
 

بند چهارم شامل افزایش فضای سرانه، زمان تلفن ، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی است . در حال حاضر فضای سرانه برای زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ کمتر از یک متر برای هر زندانی است. تلفن و امکانات بهداشتی و درمانی نیز در این بند ناچیز است .تا پیش از این زندانیان این بند فقط روزانه می توانستند یک یا دو دقیقه از تلفن استفاده کنند که همین امکان ناچیز نیز در حال حاضز ملغی شده است. همچنین این بند زندان اوین فاقد هر گونه امکانات بهداشتی و رفاهی است تا جایی که تنها کتابخانه این بند نیز مدتی پیش تعطیل شد.
 

این زندانیان دربند همچنین ،پنجمین و آخرین خواسته خود را نیز این طور اعلام کرده اند: اجرای فوری و کامل قوانین و موارد مصوب مرتبط با زندانیان به مثابه حق آنها و نه امتیازی که در مواقع خاص سلب شود.
 

یکی از مصادیق این بند از خواسته های زندانیان سیاسی قطع شدن تلفن های بند ۳۵۰ است که با اینکه از حقوق قانونی زندانیان محسوب می شود به هر بهانه ای قطع می شود. اکنون بیش ازیک هفته است که زندانیان این بند از حق داشتن تماس تلفنی محرومند.
 

علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم (نادر) بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، کیوان صمیمی روزنامه نگار، غلامحسین عرشی و محمد حسین سهرابی راد از جمله زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی هستند که در اعتصاب غذا به سر می برند.

تظاهرات اعتراضی مردم تبریز

Posted:

جرس: مردم تبریز و شهرستانهای اطراف، روز یکشنبه دهم مرداد ٨۹، طبق قرار قبلی برای اعتراض به حقوق زبانی و فرهنگی شان، دست به تظاهرات زدند.

 

بنا به گزارش های رسیده به جرس از منابع محلی، با وجود جو امنیتی سنگین حاکم بر تبریز با حضور نیروهای انتظامی و لباس شخصی که سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان مردم داشتند، تجمع ابتدا در میدان ساعت تبریز شروع شد.


مردم تبریز، با شعارهای "یاشاسین آذربایجان، آذربایجان میلتی ـ چکنمز بو ذیلتی، آذربایجان وار اولسون ایستمین کور اولسون، آذربایجان جانیمیز ــ دیلی وارلیقیمیز، تورک دیلینده مدرسه و ...." دست به تظاهرات اعتراضی  زدند.


در ادامه تجمع کنندگان که قصد داشتند به سمت استانداری حرکت کنند از سوی نیروهای ضد شورش یگان موتوری مورد حمله قرار گرفتند.

 

به گفته فعالان حقوق بشر از تبریز چندین نفر توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شدند که تاکنون 12 نفر از بازداشت شدگان شناسایی شده اند.
 

انتقال فاطمه ضیایی، شبنم و فرزاد مددزاده به زندان رجایی شهر

Posted:

جرس: فاطمه ضیایی، شبنم و فرزاد مددزاده از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.


به گزارش رهانا، شبنم مددزاده، نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران، که دوم اسفند ماه ۱۳۸۷ به همراه برادرش فرزاد مددزاده بازداشت شده است، از بند زنان زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

 
مددزاده و بردارش در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۸ به اتهام "محاربه" و "اقدام علیه امنیت ملی" به پنج سال زندان با تبعید به زندان رجایی‌شهر محکوم شده بودند که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده بود و انتقال آن‌ها به زندان رجایی‌شهر در پی اجرا کردن حکم تبعید آن‌ها صورت گرفته است.

 

شبنم مددزاده، پس از بازداشت به بند ۲۰۹ منتقل شد و به مدت سه ماه در سلول انفرادی به سر برد و پس از هفت ماه بازداشت در بند ۲۰۹ به قرنطینه متادون و بند عمومی زنان انتقال یافت.

 

فاطمه ضیایی نیز از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات است که به دو سال زندان محکوم شده است و به همراه شبنم و فرزاد مددزاده به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.

 

وی به اتهام "همکاری با سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی" بازداشت شده است.
 

میرحسین موسوی: فاجعه زندان ها، کهریزک و کوی دانشگاه نتیجه اندیشه دبیرشورای نگهبان است

Posted:

در دیدار با جمعی از ایثارگران
جرس: میر حسین موسوی تاکید کرد: "فاجعه ای که اکنون در زندان ها رخ می دهد ادامه اندیشه دبیرشورای نگهبان و شاگردان این چنینی اوست .فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه و حمله به مردم نتیجه چنین نگاهی است که به خوبی درآن سبعیت و زشتی همه گرایش های اقتدارگرایانه و فرعونیت را می توان دید. واقعا نمی شود سخنان ایشان را که در جایگاه مقدس نمازجمعه به محاکم قضایی برای اعدام زندانیان دست مریزاد می گفت و هل من یزید می طلبید که عده بیشتری اعدام شوند، فراموش کرد."



میرحسین موسوی راههای پیش روی نظام را در شرایط بحرانی کنونی ترسیم و آن را به دو راه کاملا متضاد تقسیم کرد . وی یکی از این دو راه را “رویکرد اقتدارگرایانه ” و راه دیگر را "راه مردم" نامید .

وی در تبیین این تقیسم بندی توضیح داده است که در راه اول از دین به عنوان ابزار و از زندان ، سرکوب و تعطیلی قانون اساسی بهره برداری می شود و در راه دوم یعنی “انتخاب مردم “زندانیان سیاسی آزاد و حق انتخابات آزاد ، رقابتی و غیر گزینشی نیز به رسمیت شناخته می شود.”

 
به گزارش خبرنگار کلمه، میرحسین موسوی این سخنان را در دیدار با جمعی از ایثارگران در هفته جاری بیان کرد و فاجعه کهریزک، حمله به کوی دانشگاه و فاجعه کنونی زندان ها را نمونه کامل سبعیت و زشتی همه گرایش های اقتدارگرایانه و فرعونیت دانست و آن را ا دامه اندیشه دبیر شورای نگهبان و شاگردان او دانست .

 
موسوی در این دیدار تاکید کرد: “فاجعه ای که اکنون در زندان ها رخ می دهد ادامه اندیشه دبیرشورای نگهبان و شاگردان این چنینی اوست. فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه و حمله به مردم نتیجه چنین نگرشی است که به خوبی در آن سبعیت و زشتی همه گرایش های اقتدارگرایانه و فرعونیت را می توان دید.”
 

پیروزی مردم بر فرعونیت

به گزارش خبرنگار کلمه، میر حسین موسوی در ابتدای سخنان خود در جمع خانواده ایثارگران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت:” در سوره قصص به هنگام طرح مبارزه با تفرعن ، بشارت پیروزی داده می شود و به این ترتیب ضرورت همیشگی مبارزه با فرعونیت را برای پیروزی مردم یادآوری می کند، البته همان طور که در روایات آمده ، اوج این پیروزی در زمان ظهور حضرت امام زمان(عج) است . این آیات نشان می دهد که ظلم ، زور و خودرایی در هر زمان و هرمکانی که باشد به مبارزه ستمدیدگان و اقتدارگرایان وفرعونیان خواهد انجامید.”
 

آیا اسلام هتک حرمت به یک انسان را  قبول می کند؟

وی به گسترش ظلم و جور در جامعه اشاره کرد و گفت: “ظلم و جور در هر شرایطی و هر دوره ای بد است چه در دوران پهلوی و چه در دوران جمهوری اسلامی. ظلم در جمهوری اسلامی اتفاقا بدتر است چراکه به نام اسلام صورت می گیرد. آیا اسلام قبول می کند که از یک انسان هتک حرمت شود یا با فروکردن سر یک زندانی در توالت از او اعتراف گرفته شود؟
 

استبداد دینی بدترین نوع استبداد است

موسوی ضمن یادآوری سخنان علامه نایینی گفت: " ما می دانیم که در دوران مشروطیت بزرگانی چون علامه نایینی استبداد دینی را بدترین نوع نامیدند. ما وقتی از سویی به بازداشت ها و شیوه های محاکمه ، شکنجه ها و قلع و قمع دانشگاهها و اخراج و ستاره دار کردن دانشجویان نظر می کنیم و از سوی دیگر با ایستادگی زندانیان و مردم بر تحقق مطالباتشان روبرو می شویم، یاد آیات سوره قصص و دیگر آیات کریمه مشابه می افتیم که در آنها هم مواجهه فرعونیت و مستضعفین مطرح است و هم بشارت پیروزی برای ستمدیدگان."

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات اخیر آقای جنتی اشاره و اضافه کرد :” دروغ هم یکی از این ظلم هاست که در هر زمانی بد است. مخصوصا اگر این دروغ از دهان دبیرشورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه پایتخت باشد. کسی که باید امانتدار آرای مردم و پاسدار اصول قانون اساسی و میثاق ملی باشد.آیا برهانی روشن تر از دروغ بزرگ اخیر این آقا برای تقلب در انتخابات می توان آورد؟ مخصوصا اگر در نظر بیاوریم که این اولین خلاف گویی ایشان نیست.”
 

فاجعه زندان ها نتیجه اندیشه هایی مانند اندیشه  دبیرشورای نگهبان

نخست وزیر دوران جنگ تحمیلی تاکید کرد: “فاجعه ای که اکنون در زندان ها رخ می دهد ادامه اندیشه دبیرشورای نگهبان و شاگردان این چنینی اوست .فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه و حمله به مردم نتیجه چنین نگاهی است که به خوبی درآن سبعیت و زشتی همه گرایش های اقتدارگرایانه و فرعونیت را می توان دید. واقعا نمی شود سخنان ایشان را که در جایگاه مقدس نمازجمعه به محاکم قضایی برای اعدام زندانیان دست مریزاد می گفت و هل من یزید می طلبید که عده بیشتری اعدام شوند، فراموش کرد.”

وی با بیان اینکه عده ای از خشونت برای ایجاد سکوت گورستانی و دروغ استفاده می کنند، ادامه داد :” ما انتظار داریم همه ملت به ویژه روحانیت و مراجع عظام خواستار رویت و بررسی اسناد ادعایی ایشان باشند و همچنین از سخنران دیگر نمازجمعه که دوست دیگر ایشان هستند و ادعا کردند که شورای نگهبان به عنوان صافی مورد تایید امام زمان( عج) هستند دلایل و مدارک خود را با رضایت و هدف صاحب الزمان از خود و دوستانشان در شورای نگهبان با تفاصیل ارایه دهند.”
 

فرعونیت ادامه خواهد یافت اگر…

موسوی گفت: “تا هنگامی که فرصت داده ایم که عده ای بر حکومت و مناصب و منزلتی هم سوار باشند و مردم را گوساله و بزغاله و خس و خاشاک بنامند این فرعونیت ادامه خواهد یافت و از دروغ سازمان یافته و تحریف اسلام استفاده خواهد شد.”

موسوی در ادامه سخنانش اکثریت روحانیت کشور و مراجع عظام را صرف نظر از نگاه سیاسی آنها دلسوز مردم و صادق دانست و گفت :” اما عده ای معدود با گفتار و کردار خود به جایگاه این گروه مرجع بزرگ ضربه می زنند.”

وی همچنین با اشاره به یکی از برنامه های تلویزیونی گفت:” روز نیمه شعبان اتفاقی تلویزیون را روشن کردم و دیدم جشنی با عنوان سه جشن بزرگ ولایت در دانشگاه تهران را نشان می دهد. یک نفر با لباس روحانیت برای مردم آن هم در روزجشن و سرور مذهبی می گفت که اگر نصف جامعه علیه نصف دیگر که حاکم است باشد،آن نصف حاکم حق دارد همه نصف دیگر را اعدام کند! فاجعه بارتر اینکه ایشان از جنگ نهروان به عنوان استنناد نسل کشانه خود نام می برد و در این صحبت طبیعی بود که ایشان نه اشاره ای به جنگ نهروان و شکل آغاز آن و نه به حضور آزادانه خوارج در کشور اشاره ای داشته باشد.نه آنکه بر اثرآن حرفها و استنباط ها در دین ایمان مردم و سرنوشت اسلام اعتنایی می کند. البته ما این نوع طرز تفکر را می توانیم در گروه های تروریستی و آدم کش بیابیم .” 
 

خسارتی که کمر ملت را خم خواهد کرد

موسوی با برشمردن راههای پیش روی نظام گفت:”سابق بر این در کشور ما با فرصت ها و راههای گوناگونی برای برخورد با مردم استفاده می شد . حوادث یک سال اخیر و شیوه برخورد با مردم به تدریج این تنوع را از بین برده است. می توان گفت که نظام و کشور امروز با دو راه کاملا متضاد روبروست.”

وی یکی ازاین راهها را مبتنی بر رویکرد اقتدارگرایانه دانست و ادامه داد:” در این راه از دین به صورت ابزار استفاده می شود ،همان طور که از زندان ها و سرکوبها و بستن روزنامه ها و تعطیلی بخش عمده ای از قانون اساسی و بی احترامی به حقوق و کرامت ذاتی انسانها بهره برداری می شود. در این رویکرد همان طور که آن ملبس به لباس روحانیت در نیمه شعبان در دانشگاه به صورت صریح گفت، حکومت اگر لازم ببیند می تواند حتی نیمی از جامعه را به قول ایشان اعدام کند و ما می دانیم که انتخاب این رویکرد جز متلاشی شدن نظام انتهایی نخواهد داشت.گرچه در انتها ایران ، ایرانی و اسلام باقی خواهد ماند ولی می توان حدس زد که خسارت این راه کمر ملت ما را خم خواهد کرد.”.

موسوی راه دیگر را انتخاب مردم خواند و گفت:”راه دیگر برگرداندن امور به سمتی است که مردم خود حاکم بر سرنوشت خویش باشند و چند نفر برای آنها تصمیم نگیرند. راهی که در آن زندانیان سیاسی آزاد ، حق اجتماعات به رسمیت شناخته می شود و محدودیت مطبوعات و رسانه ای برداشته می شود. مهمتر از همه حق انتخابات آزاد و رقابتی و غیر گزینشی نیز به رسمیت شناخته شود.” 
 

انحرافی که برای آینده کشور مهلک است

میرحسین موسوی در انتهای سخنان خود بار دیگر بر انتخابات آزاد تاکید کرد و اضافه کرد :” این مردم هستند که تشخیص می دهند که چه کسی را با چه طرز تفکری به مجلس بفرستند و این نمایندگان واقعی مردم و نه وکلای تسخیری آنها هستند که تشخیص می دهند که مصالح کشور کدام است و چگونه باید کشور را اداره کرد. در این شکل همه اعضای حکومت منتخب مردم و خدمتگزار آنها هستند و نه حاکم برآنها و ما در مجلس اول جمهوری اسلامی به چنین فضایی نزدیک شدیم. اما از مجلس چهارم به بعد آن فضا از بین رفت. امروز روشن شدن هر چه بیشتر تفکر حداقلی بعضی از اعضای شورای نگهبان به ملت نشان می دهد که استنباط ظرفیت این شورای کلیدی و انحراف آن از وظایف اصلی و تبدیل شدن آن به یک صافی آرای ملت تا چه حد برای آتیه مملکت مهلک است و چگونه تکیه اقتدارگرایان در حفظ شورای نگهبان با همین جهت گیری کشور را به فاجعه انتخاب اول که اشاره شد سوق خواهد داد.

سید محمد خاتمی:  با 400 میلیارد دلار درآمد نفتی در کمتر از پنج سال چه کردید؟

Posted:

برای توجیه رفتارهای غلط و حتی سرکوب به دروغ و تهمت متوسل می شوند
جرس: سید محمد خاتمی با اشاره به  چشم انداز بیست ساله، خطاب به دولت محمود احمدی نژاد پرسید:  چرا رشد 8% جای خود را به رشدی بسیار کمتر بلکه رشد منفی داد؟ این در حالیست که در این چند سال بیش از 400 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم در این پنچ سال با این پولهای چه کردید؟



 رئیس‌جمهور سابق ایران با بیان اینکه "استقلال، وحدت و تمامیِّت ارضی از مظاهر مهم عدالت اجتماعی است"، گفت: هیچکس به بهانه استقلال و تمامیت ارضی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قوانین از بین ببرد؛ چه رسد به اینکه با بی‌قانونی و تجاوز از حدود قانونی آزادی را سرکوب کنند.

 

 به گزارش روابط عمومي دفتر سيد محمد خاتمی، وی در دیدار با دانشجویان عضو انجمن فرهنگ و سیاست شیراز گفت: امیدوارم باز شاهد فضاهای باز و با نشاط به خصوص در دانشگاه ها باشیم تا دانشجویان با آزادی کامل بتوانند بحث و صحبت کنند و ادامه فضای کنونی رابه زیان همه می‌دانیم.

 

وی افزود: بر این باوریم که مسیر درستی انتخاب نشده است که بعد ا زیک سال که مردم و به خصوص اصلاح‌طلبان و نخبگان جامعه هزینه‌های فراوانی پرداخته‌اند و با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند، باید همه دریافته باشند که تمام جامعه و نظام و حاکمیت زیان کرده‌اند و مردم از حکومت دورتر شده‌اند.

 

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: اگر حکومتی پایگاه مردمی‌اش را از دست بدهد ولو اینکه ابزار و امکانات قدرتمندی هم در اختیار داشته باشد آینده خوبی ندارد.

 

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه اظهار داشت: مطالبی که گفتید خوب بود و سئوال های مهمی مطرح کردید و فکر می کنم اینها دغدغه های بسیاری از جوانان ما است که نگران وضع کشور و آینده خود هستند.

 

رئیس‌ دولت اصلاحات افزود: در مورد اصلاحات این نظر درست است که به لحاظ نظری کار سنجیده و جامع کم شده است در نتیجه هر کس از ظن خود مواضع و مطالبی داشته که احیانا سوء استفاده هم از هر طرف شده و لااقل سوءتفاهماتی را به وجود آورده است.

 

وی یادآور شد: گرچه بعد از دوران ریاست جمهوری در این مورد تلاش خوبی صورت گرفت و حاصل کار هم تبیین مطالب اصلاحات در چند جلسه بود که اگر به آن مراجعه کنید موضوع قابل توجه و در خور بحثی را خواهید یافت.

 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: شما می توانید بینید که ما چگونه به اصلاحات و کشور و جامعه نگاه می کنیم ؛البته به دنبال آن هم اصولی را تحت عنوان "دیروز؛امروز و فردای ایران در آیینه اصلاحات" تدوین کردیم که در اختیار همه است واصول موضوعه ای را که برای اصلاحات تعریف كرديم در آنجا هست.


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه "اگر امروز در جامعه فضای باز و آزاد وجود داشت می توانستیم بهتر وگسترده‌تر به این بحث‌ها بپردازیم ولی الان هم درها برای بحث کردن بسته نیست"، گفت: آنچه درباره اصلاحات و آینده آن گفتید؛ اگر کمی آن را توسعه و تعمیم دهیم و به آینده ایران و جمهوری اسلامی و کشور بپردازیم جالب تر است. باید ببینیم وضعیت کنونی ما در جامعه چگونه است؟

 

وی افزود: ملت و مردم ایران در ظرف یک قرن دو انقلاب کرده اند، یکی انقلاب مشروطیّت ودیگری انقلاب اسلامی که خود نشانه ظرفیت و عظمت این ملت است؛ در هر دو جریان عنایت به دین و در عین حال گرایش به آزادی و مردم سالاری و ضدیِّت با استعمار و استبداد در آن وجود داشته است.

 

خاتمی تاکید کرد: اینک پرسش این است آیا وضعیت کنونی مسیر را منحرف کرده است؟ و آنچه ایجاد شده و می شود می‌تواند جلوی مسیری که بیش از صد سال سابقه دارد و راهی را که ملت انتخاب کرده است بگیرد؟ یا اینکه با وجود هزینه‌هائی که برای مردم وکشور ایجاد شده و می‌شود مسیرهمانست که بود و جامعه در آن رو به جلو می‌رود؟ ونیز باید این امر مورد بحث و بررسی قرار گیرد که نسبت نظام و آینده ملت با دین ، آزادی و مردم سالاری چه می شود؟

 

اصلاحات امر تازه‌ای نیست

 

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد: به نظر من اصلاحات امر تازه‌ای نیست، پیش‌تر بوده است و امروز آشکارتر و نیرومندتر و به اقتضاء شرایط زمان و مکان صورت خاصی یافته است.

 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: معتقدم اصلاحات از دو سوو توسط دو قطب کاملا متضاد؛ مورد تهاجم و فشاراست.یکی از سوی کسانی که می گویند اصلاحات توهمی بیش نیست و چنین القاء می‌کنند که اگر مراد این باشد که در جامعه مردم‌سالاری حاکم شود، نظام و جریانی که در پرتو انقلاب به وجود آمده است با مردم سالاری سازگار نیست!این جریان با نفی انقلاب اسلامی و قانون اساسی اصولا اصلاحات را امری ناممکن و واهی می‌داند و می‌گویند مردم باید دست از اسلام و جمهوری اسلامی بردارند و راه خودرا خارج از آن جستجوکنند.

 

وی افزود: در این دیدگاه یا دین به کلی رد می‌شود یا دست بالا آن را امری فردی می‌دانند که نباید درعرصه اجتماعی و سیاسی دخالتی داشته باشند و طبعا اصلاحاتی را که پای‌بند دین و وفادار به اصل نظام باشد از اساس امر غلطی می‌دانند و آن را مورد حمله و فشار قرار می‌دهند.

 

سيد محمد خاتمی تاکید کرد: آنچه خصوصا در این مرحله اخیر پدید آمده و رفتارها و سیاست های نادرست موجود این تفکر را تقویت می کند که نظام جمهوری اسلامی نظامی است که با حقوق مردم و معیارهای یک جامعه آزاد و آباد پیشرفته نا سازگار است و اصلاحاتی که میگوید این نظام و انقلاب را قبول داریم ولو اینکه خواستار اصلاح انحرافات باشد معنی ندارد.

 

وی با بیان اینکه "اصلاحات به این معنی، مثل خود جمهوری اسلامی مطرود و مردود به حساب آورده می‌شود"، اظهار داشت: به نظر من سلطه گران جهانی هم با اصلاحات دشمنی دارند؛ می‌دانیم که انقلاب اسلامی لطمه‌های بزرگی به موقعیت و منافع نامشروع قدرت‌های توسعه طلب زده است.

 

رئیس بنیاد باران یادآور شد: بعد از کودتای 28 مرداد برنامه ریزی وسرمایه گذاری سنگینی شد تا ایران را به پایگاه محکم این قدرت ها به خصوص آمریکا در منطقه تبدیل کند و در واقع آنان منافع حیاتی خود را در حمایت ار رژیم کودتا تعریف کردند. انقلاب آمد واین توطئه و نقشه را به هم زد نه تنها ایران را از چنگ آنها خارج کرد بلکه سبب شد معادلات در کل منطقه به زیان آنها و به نفع مردم ایران و منطقه به هم بخورد.

 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: اینکه می گوییم دشمنی این قدرت‌ها با اصلاحات اصیل جدی است برای این است که اگر نتیجه انقلاب همان باشد که اصلاحات می‌خواهد یعنی استقرار نظم و نظامی که در عین پای‌بندی به دین و وفادار به هویت فرهنگی - دینی جامعه در آن حقوق مردم و آزادی‌های اساسی و پیشرفت و ترقی کشور تامین می‌شود و شاهد حکومتی باشیم که بر آمده از اراده و رای مردم و مسئول در برابر آنان است این خودش الگو می شود و برای آنان که می‌خواهند بر آدم و عالم مسلط باشند و حکومت های منطقه وابسته به آنان باشد بسیار خطرناک است و اصلاحات برای آنان قابل تحمل نیست.

 

وی در مورد گروه دوم نیز گفت: فشار دیگر از سوی جریان هائی است که گرچه ظاهر دینی و انقلابی به خود می‌گیرند ولی راه و کارشان با روح انقلاب و آرمان های ملت سازگار نیست.

 

خاتمی توضیح داد: جریانی تمامیِّت خواه که میانه‌ای با مردم و حقوق آنها ندارد و از اسلام و انقلاب چهره‌ای خشن و زشت ارایه می‌دهد و خواستار حذف همه کس و همه چیز است که با توهمات و تنگ نظری آنان سازگار نیستند، این جریان هم با اصلاحات دشمن است.

 

هرگونه فکر و روشی را که  پسندیده نشود براندازی معرفی می‌کنند

 

وی همچنین اظهار داشت: البته منظور این نیست که هر کس اصلاحات را نپذیرد بد است، کم نیستند جریانها و کسانی که اختلاف سلیقه با اصلاح‌طلبان دارند ولی محترمند و واقعا می‌خواهند در درون نظام و با معیارهای اصلی آن به سر ببرند و آن جریان فوق الذکر با اين جریان‌های اصیل و منطقی غیر اصلاح‌طلب هم مخالفند.

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: امروز شاهد هستیم چه بی‌پروا همه کسانی که خواست های قانونی دارند و به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم احترام می گذارند و پای بند موازین انقلاب و امام هستند ؛ فتنه‌گر می‌خوانند و هرگونه فکر و روشی را که از سوی یک جریان پسندیده نشود براندازی معرفی می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: امروز بسیار از کسانی که تحت فشارند و یا در زندان به سر می‌برند آیا دین را منکر شده اند؟ آیا نظام را قبول ندارند؟خیر اصل نظام را قبول دارند وبر آن پافشاری می‌کنند و پایبند هستند منتهی خواست‌هائی دارند و بر آزادی‌های قانونی و حقوق مردم تکیه می کنند و از مسئولان مسئولیت می‌طلبند ولی چه آسان مورد اتهام و فشار قرار می‌گیرند.

 

خاتمی با بیان اینکه "مردم ما آزادی استقلال و پیشرفت را بیش از صد سال است که طلب کرده و می‌کنند"، اظهار داشت: امام از موضع دین خواستار رفع عقب ماندگی و دفع استبداد و استعمار شد و رمز پیروزی انقلاب هم همین بود؛ما هم همین را می گوئیم.

 

در کمتر از 5 سال با 400 میلیارد دلار حاصل شده چه کردند؟

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: ما در دوره اصلاحات چشم انداز بیست ساله را تدوین کردیم و اینک می پرسیم چرا رشد 8% جای خود را به رشدی بسیار کمتر بلکه رشد منفی داد؟و این در حالیست که در این چند سال بیش از 400 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: در برنامه پنجساله چهارم (که متاسفانه اجراء نشد) برای تامین رشد 8 درصدی آن طور که به خاطرم هست نیاز به 200 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که قرار بود حدود نصف آن از درآمدهای نفتی و غیر نفتی و بقیه با جذب سرمایه و امکانات خارجی تامین شود.حال در کمتر از 5 سال 400 میلیارد دلار حاصل شده است با آن چه کردند؟

 

رئیس بنیاد باران همچنین اظهار داشت: من نمی‌گویم خدای ناکرده حیف و میل یا سوء استفاده شده است ولی می‌گویم سوءتدبیر بوده است که اگر نبود می‌شد فاصله 20 ساله را خیلی کمتر طی کرد در حالیکه خیلی از آن نقطه هدف دورتر شده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: اگر کسی گفت آن یک میلیارد دلاری که دیوان محاسبات گفت گم شده کجا است او مجرم است؟ و من می‌گویم بررسی شود که همه در آمدهای سرشار در مسیر پیشرفت، عدالت و تقویت کشور و اعتلاء انقلاب مصرف شده است یا خیر؟

 

سيد محمد خاتمی با بیان اینکه "می‌بینیم که در مقابل برای توجیه سیاست‌ها و رفتارهای غلط و حتی سرکوب به دروغ و تهمت و ناسزا گوئی متوسل می‌شوند"، گفت: به جای رسیدگی به واقعیت‌ها و جلوگیری از سقوط کشور و لطمه دیدن نقلاب ادعا می‌کنند که میلیاردها دلار از خارج در اختیار کسانی قرار گرفته است برای ضربه زدن به انقلاب.

 

وی تصریح کرد: چرا همین امر پیگیری نمی شود تا اگر واقعیت دارد (که از همین گفته معلوم است که دروغ پردازی ناشایسته است) تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازی‌هایی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است برخورد شود.

 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: این تهمت‌ها وقتی از سوی کسانی مطرح می شود که موقعیت حساس را در نظام و جامعه اشغال کرده‌اند و ایجاب می‌کند که عادل باشند و دقیق حرف بزنند و مدافع حق و حقیقت باشند؛ تاسف بارتر است.

 

وقتی مرجع عالیقدر را دست پرورده انگلیس می دانند توقع داریم به دیگران اهانت نکنند؟

 

وی یادآور شد: گرچه وقتی از تریبون مقدس نماز جمعه با کمال بی پروائی مرجع جلیل القدر و بزرگواری که افتخار عالم تشیع است دست نشانده و دست پرورده انگلیس معرفی می‌شود و کسی با آنها برخورد نمی‌کند چه توقعی داریم که به دیگران اهانت نکنند و بهتان نزنند؟

 

خاتمی با بیان اینکه "آیا در بررسی لوایح و مصوبات و بودجه و بررسی صلاحیت‌ها هم همین معیارهای باطل را به کار نمی‌گیرند و سبب بدبینی به نظام و لطمه خوردن به انقلاب نمی‌شوند؟"، گفت: اگر قوه قضائیه با این موارد برخورد کند ما شاهد بد اخلاقی‌ها و بدرفتاری‌هائی نبوديم که متاسفانه به نام نظام و انقلاب صورت می‌گیرد و برای توجیه جفاهائی که به ملت می‌شود و برای موجه جلوه دادن فضای ناامن امنیتی و ناسالم بر جامعه است.

 

وی ادامه داد: پیشرفت کشور و تامین حق و حرمت و آزادی مردم به جای خود، چرا به نام اسلام و انقلاب بدترین بد اخلاقی ها را مرتکب می‌شوند و رواج می دهند؟

 

رئیس‌جمهورسابق کشورمان با تاکید بر اینکه "به هر حال آنچه مورد نظر است رعایت همین قانون اساسی است"، گفت: نمی‌گوئیم قانون اساسی وحی منزل است ولی مبنای محکم نظم اجتماعی است که باید از سوی همگان به خصوص حکومت مراعات شود.

 

وی یادآور شد: از جمله اصول مهم قانون اساسی اصل نهم است در این اصل، آزادی، استقلال، وحدت و تمامیّت ارضی تفکیک ناپذیر و هم طراز آمده‌اند.

 

رئیس بنیاد باران افزود: در طول تاریخ ،جباران با القاء تقابل میان حق و حرمت و آزادی مردم با امنیت رفتارهای غیر مسئولانه و ظالمانه خود را توجیه کرده‌اند و در دوران اخیر تاریخ با تقابل میان آزادی و عدالت نفس‌گیرترین خودکامگی‌ها را (دیکتاتوری پرولتاريا) برقرار کردند.

 

به گفته خاتمی اگر ما جامعه را دارای وجود مستقل بدانیم باید بپذیریم که استقلال، وحدت و تمامیِّت ارضی از جمله مظاهر مهم عدالت اجتماعی است.

 

وی توضیح داد: در اینجا نه تنها آزادی در برابر اینها نیست بلکه همطراز و همراه اینهاست، بطوریکه نه کسی می‌تواند به بهانه آزادی، استقلال و تمامیت ارضی و وحدت جامعه را خدشه‌دار کند و مثلا بگوید آزادی است که جاسوسی کند یا آزادی است که جامعه را دچار تفرقه کند و...از طرف دیگر هیچکس به بهانه استقلال و تمامیت ارضی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قوانین (توجه فرمائید حتی با وضع قوانین) از بین ببرد چه رسد به اینکه با بی قانونی و تجاوز از حدود قانونی آزادی را سرکوب کنند.

 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: همچنین در قانون اساسی ما امنیت جامعه و افراد بسیار مهم تلقی شده است، این همه تاکید بر عدم تفتیش عقاید، عدم دخالت در امور شخصی مردم، پاسداشت آزادی ها، هزینه نداشتن نقد قدرت و...در قانون اساسی جهت جامعه مورد نظر و حکومت را نشان می دهد.

 

آزادی شرط مهم تامین عدالت در جامعه است

 

وی با بیان اینکه "ما می‌گوئیم همین‌ها عمل شود در این صورت است که نظام تقویت می شود"، اظهار داشت: به نظر ما آزادي خود از بارزترین مصداق‌های عدالت و در عین حال شرط مهم تامین عدالت در جامعه است.

 

رئیس بنیاد باران ادامه داد: در مورد اصلاحات آن چه را بارها گفته‌ام باز هم تکرار می‌کنم که چون ریشه در خواست تاریخی مردم دارد از بین رفتنی نیست، منتهی راه‌های کم هزینه‌تر و پرفایده‌تر برای تامین صلاح و فلاح جامعه وجود دارد.در این مدت مردم و جامعه و کشور و نظام هزینه‌های سنگینی پرداخته اند و وضعیتی پیش آمده که هم کشور زیان دیده و هم دشمنان از وضعیت سوء استفاده کرده‌اند.

 

وی تاکید کرد: باید به قانون بازگشت و همگان به خصوص حاکمان باید قانون اساسی را مبنای عمل و وجهه همت خود قرار دهند و توهم‌هایی که با روح انقلاب و با وجدان جامعه ناسازگار است و به زور دورغ و تهمت باید جا بیافتد و مبنای عمل قرار گیرد، کنار گذاشته شود.

 

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: باید به وضعی برگردیم که نقد و انتقاد هزینه نداشته باشد، مشارکت در عرصه سرنوشت براندازی و فتنه به حساب نيايد و آزادی‌های اساسی تضمین شود، فضای امنیتی به فضای سالم و آزاد و قانونی مبدل گردد و با حرکت به سوی انتخابات آزاد و سالم ؛طمانینه و امید به جامعه بازگردانده شود و چنین باد!
 

ارگان رسمی دولت، انتقاد احمد توکلی از رئیس دولت را نشانه بی اطلاعی وی خواند

Posted:

جـــرس: در واکنش به اظهارات احمد توکلی، که اجرای طرح تامین آتیه‌ فرزندان را خلاف قانون خوانده و خواستار توقف در اجرای آن شده بود، سایت شبکه ایران (ارگان رسمی دولت) با واکنشی تند نسبت به این نماینده اصولگرای منتقد دولت، سخنان وی را ناشی از بی‎اطلاعی از احکام بودجه سال جاری خواند.


این واکنش که بلافاصله پس از انتشار مصاحبه توکلی با ایسنا، در سایت روزنامه ایران منتشر شد، بدون اشاره به تصمیم غیر کارشناسی رئیس دولت، که بدون تامین و در نظر گرفتن بودجه ای کافی و مختص این مسئله، ادعای اجرای چنین طرحی را نموده، سخنان منتقدین وی را ناشی از بی‎اطلاعی از احکام بودجه ذکر می کند.


احمد توکلی در انتقاد از تصمیم و ادعای احمدی نژاد گفته بود "تصمیم دادن یك میلیون تومان به هر نوزاد متولد سال جاری، یك تصمیم استراتژیك و دارای آثار بسیار منفی برای حال و آینده كشور است. در واقع وقتی دولت می‌پذیرد كه به متولدین سال ۸۹ نفری یك میلیون تومان بدهد، معنایش این است كه با توجه به این‌كه متولدین سال ۸۸، یك میلیون و ٣۴۸ هزار نفر بوده‌اند، حتی بدون در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت در سال ۸۹ ، دولت باید مبلغی حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این كار هزینه كند.


این نماینده منتقد همچنین خاطرنشان کرده بود " در قانون بودجه‌ سال ۸۹، تحت عنوان برنامه‌ تامین آتیه از محل فروش سهام، ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده كه با توجه به این‌كه هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است حتی اگر ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام تحقق پیدا كند - كه خواهم گفت تحقق پیدا نمی‌كند - باز هم دولت كسری اعتبار دارد و معلوم نیست با وجود دیون زیاد دولت به دستگاه‌های مختلف، این چه تصمیمی است كه اعتبارش موجود نیست و كسری آن از همین حالا معلوم است و دیون و بدهی‌های دولت را افزایش می‌دهد؟"


سایت شبکه ایران در این زمینه احمد توکلی را مورد انتقاد شدید قرار داده و آورده است "دور جدید هجمه به دولت و غیرقانونی خواندن یکی دیگر از اقدامات قانونی دولت، با اظهارات یکی از منتقدان همیشگی دولت علیه طرح تامین آتیه مهر امام رضا آغاز شده است."


ارگان رسمی دولت همچنین نوشته "استدلال توکلی درباره اینکه اعتبار کافی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده، نشانه عدم آگاهی کافی وی از سایر احکام بودجه بویژه بند دو ماده واحده قانون بودجه سال سال جاری کل کشور است. بر اساس بند مذکور، دستگاههای اجرائی مجازند تا سه درصد از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای خود و شرکتهای دولتی موضوع ماده یاد شده را، جهت کمک به امور هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای بخش فرهنگی، حمایتی، سلامت و ورزش شهری و روستائی، بسیج و گردشگری با تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و در قالب موافقتنامة متبادله با این معاونت هزینه نمایند. 

وبه نظر می‌رسد توکلی باید به این بند از قانون بودجه توجه کند و آنگاه علیه یک طرح دولت جوسازی نماید، شاید هم وی از وجود چنین بندی در بودجه امسال، بی‌خبر است."


احمد توکلی در انتقاد از تصمیم رئیس دولت، با تاكید بر این‌كه اجرای چنین طرحی حتما مصوبه‌ مجلس را نیاز دارد، گفته بود: اشكال دیگر این طرح این است كه سهامی كه در سال گذشته قرار بود فروخته شود كه سه هزار و دویست میلیارد تومان بود تنها هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن در ١١ ماهه‌ی سال ۸۸ فروش رفته ؛ یعنی ۵۰ درصد آن تحقق پیدا كرده است و این به این معناست كه همین ۵۰۰ میلیارد تومانی هم كه در نظر گرفته شده كه پرداختش قانونی نیست، امكان تحقق ندارد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، همچنین خاطرنشان كرده بود: تامین آینده فرزندان امروز ما با دادن اعانه‌ نفتی ممكن نیست، بلكه با تدبیر در صرف درآمد نفتی باید برای آیندگان چاره‌ای كنیم.


احمد توکلی چندی پیش با انتقاد از رویکردهای محمود احمدی‌نژاد، در اجرا نکردن قوانین کشور گفته بود که این اقدامات وی، "درس گردن‌کشی در برابر قانون را به ديگران می‌آموزد."