جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان تبرئه شد

Posted:

جرس: حکم برائت اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از سوی شعبه 103 دادگاه جزایی سنندج به ریاست قاضی جمال آبادی صادر شد.


به گزارش هرانا، تحریک و تشویق مردم به تخریب اماکن عمومی و دولتی در جریان حوادث تابستان 1384 مناطق کرد نشین کشور از اتهامات این روزنامه نگار بود که پس از دو جلسه دادگاه و ارائه دفاعیات توسط دکتر نعمت احمدی، وکیل مدافع وی ، برائت از سوی این شعبه صادر شد.

 

اجلال قوامی در بخش دیگری از پرونده حوادث سال 84 مناطق کردنشین کشور به اتهام توهین به رهبری، تجمع غیر قانونی و فعالیت تبلیغی برای احزاب مخالف جمهوری اسلامی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به سه سال حبس محکوم شده بود.
 

پیشنهاد جمهوری اسلامی به روسیه جهت تامین سوخت نیروگاه بوشهر

Posted:

جـــرس: با گذشت کمتر از یک هفته بعد از انتقال سوخت به نیروگاه اتمی بوشهر، جمهوری اسلامی به روسیه پیشنهاد کرده است که دو کشور کنسرسیومی مشترک جهت تامین سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های آینده تاسیس نمایند. پیشنهادی که با سکوت مقامات روسیه مواجه شده است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه خاطرنشان کرد "برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز، تا کنون حدود بیست و پنج کیلو اورانیوم با خلوص بیست درصد در داخل کشور تولید شده و تلاش می شود اولین مجتمع صفحه سوخت هسته ای در شهریور ماه سال آینده تولید شود."


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی، معاون محمود احمدی نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنجشنبه چهارم شهریور ماه ۸۹ در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی، ضمن اعلام آغاز به کار نیروگاه بوشهر در مهرماه، خاطرنشان کرد "ایران پیشنهادی را برای ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته ای به روسیه داده است که هدف از آن تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه های هسته ای می باشد که در آینده در ایران ساخته خواهد شد."

طی روزهای اخیر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از چشم انداز تاسیس و راه اندازی بیست نیروگاه اتمی در آینده نزدیک خبر داده بود.


بنا به اظهارات امروز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، قرار بر این است که کنسرسیوم پیشنهادی فوق الذکر، تحت لیسانس روسیه فعالیت کند و بخشی از کارها در روسیه و بخش دیگری در ایران انجام شود.


بنا به گفته صالحی، مقامات روسیه هم اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستند.


گفتنی است همزمان با آغاز انتقال سوخت به داخل نیروگاه بوشهر، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه، خواستار برگزاری نشستی فوری به منظور بررسی طرح مبادله سوخت با ایران و بیانیه تهران شده و به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود "ما معتقدیم که نشست باید هر چه زودتر و در اولین فرصت ممکن برگزار شود. خودِ نشست اهمیت کمی دارد اما موضوعی که در این نشست بررسی می شود اهمیت بسیار بالایی دارد. ما باید این مذاکرات را هر چه سریعتر آغاز کنیم."


صالحی در مصاحبه روز پنجشنبه خود، پیرامون تداوم غنی سازی اورانیوم در داخل ایران گفت: "ما باید به دنیا توانمندی بالقوه و بالفعل خود در تولید اورانیوم و تبدیل آن به مجتمع سوخت هسته ای را نشان دهیم چرا که آن وقت، در بحث تجارت بین المللی، مساله تامین سوخت راحت تر می شود."


وی که طی هفته های اخیر، از عزم ایران برای تداوم چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم تا غلظت بیست درصد خبر داده بود، امروز در تلویزیون تصریح کرد "ما قصد نداریم سوخت تمام نیروگاههایمان را در داخل تولید کنیم، بلکه روسیه از گزینه های ما خواهد بود."


گفتنی است روز شنبه ٣۰ امرداد ماه ۸۹، در جریان عملیات انتقال سوخت هسته‌ای به داخل ساختمان رآكتور بوشهر، که با صالحی و سرگئی كرینكو رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه آغاز شد، طرف ایرانی بدون اشاره به سالها تاخیر و باج خواهی روسها در راه اندازی نیروگاه، اظهار عقیده کرده بود "روسیه نام خود را در تاریخ ایران جاودانه کرده است."


به گزارش واحد مرکزی خبر، صالحی امروز همچنین تاکید کرد "برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تا کنون حدود بیست و پنج کیلو اورانیوم با خلوص بیست درصد در داخل کشور تولید شده و تلاش می شود اولین مجتمع صفحه سوخت هسته ای در شهریور ماه سال آینده تولید شود."


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد زمان آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر ابراز امیدواری کرد که تزریق سوخت به قلب رآکتور در اواخر شهریور ماه سال جاری شروع شود و تا اواخر مهرماه پایان یابد.


علی اکبر صالحی بر اهمیت نمادین راه اندازی نیروگاه بوشهر تاکید کرد و گفت "فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر درست در زمانی که اوج تحریم ها، فشارها و سختی هاست آغاز شده است و ما شاهد بزرگترین نماد صنعت هسته ای ایران هستیم."


روسیه سوخت اتمی نیروگاه بوشهر را تامین می کند و پسمانده سوخت را نیز در اختیار می گیرد و به همین دلیل، کشورهای غربی گفته اند که همکاری روسیه در این زمینه ثابت می کند که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت نیروگاهی در داخل ندارد.


خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از "یک منبع نزدیک به طرفین مذاکره" گزارش کرد که روسیه "امکان تولید سوخت نیروگاه های هسته ای در ایران را منتفی نمی داند."


گفتنی است مقامات جمهوری اسلامی، بارها فعالیت اتمی خود را صلح آمیز و تداوم غنی سازی را به منظور دستیابی به چرخه سوخت اتمی مورد تاکید قرار داده و این فعالیت را برای تامین سوخت مورد نیاز بیست نیروگاه هسته ای دیگر، که به گفته آنان قرار است در آینده ساخته شود، لازم دانسته اند.


جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل، به دلیل آنچه "پنهانکاری" در برنامه های اتمی جمهوری اسلامی خوانده اند، نسبت به اهداف واقعی این برنامه ها ابراز تردید کرده و با صدور قطعنامه های مختلف، خواستار توقف بخشی از این برنامه ها شده اند.


صالحی در سخنان تلویزیونی خود، با ابراز این نظر که وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل سه اصل ایمنی فعالیت های اتمی، کمک فنی به کشورهای عضو و اجرای پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی - ان پی تی - است، خاطرنشان کرد "در حال حاضر، این نهاد بیشتر به اجرای این پیمان می پردازد و دو اصل دیگر را کمتر مورد توجه قرار می دهد."


وی گفت که ایران نسبت به محدودیت های کمک فنی آژانس به کشورهای عضو معترض است و افزود که در مورد استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه ایمنی نیروگاه های اتمی، آژانس باید "تسهیل کننده باشد و نه سد ایجاد کننده."


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد اجرای ان پی تی هم تاکید کرد که آژانس بین المللی در مورد جلوگیری از اتمی شدن کشورهای فاقد تسلیحات هسته ای حساسیت زیادی نشان می دهد اما در مورد بخش دیگر این پیمان راجع به خلع سلاح قدرت های اتمی تلاش چندانی ندارد.


صالحی فشار بین المللی برای وادار کردن ایران به تغییر برنامه های اتمی خود را مورد انتقاد قرار داد و با تکرار موضع مقامات جمهوری اسلامی گفت: "تا کنون هر چه آنها فشار را بیشتر کرده اند، ما بیشتر پیشرفت کرده ایم."


رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد اظهارات اخیر وزیر اطلاعات که گفته بود مدارکی در دست دارد که حسین موسویان، از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای سابق ایران، جاسوسی می کرده، گفت که در این مورد اطلاعات کافی ندارد.


گفتنی است طی روزهای اخیر، وزارت اطلاعات در واکنش به سخنان اخیر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مورد "عدم جاسوس بودن موسویان"، طی اطلاعیه ای اعلام کرد "اقدامات نامبرده مصداق روشن و کامل جاسوسی می‌باشد." و وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور از قطعی بودن جاسوسی این سخنگوی ارشد هسته ای ایران و ارسال مدارک جاسوسی وی به مراجع ذیصلاح خبر داده بودند.

 

حمیدرضا ظریفی نیا



یک نماینده مجلس: تولید ملی در خطر است

Posted:

جرس: نماینده مردم ایلام در خصوص طرح مدیریت واردات گفت: قطعاً شرایطی که وجود دارد به نفع تولید‌کننده داخلی نیست. سیاست‌ وارداتی غلطی که هم در دولت نهم و هم در دولت کنونی به بهانه تنظیم بازار در نظر گرفته شده، باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و جایگزینی تولید ملی با واردات می‌شود.

 

به گزارش فرارو، داریوش قنبری این مسأله را زنگ خطری برای کشور دانست و ادامه داد: مجلس از گذشته نسبت به این موضوع حساسیت داشت و اکنون بعد از تاکید رهبری، این حساسیت‌ها افزایش یافته است. در حال حاضر مسئولان به این امر توجه پیدا کرده‌اند و به همین دلیل هم باید به لحاظ قانونی و هم در عرصه اجرایی جلوی این امر گرفته شود.

 

این نماینده مجلس با اعلام آمادگی مجلس برای ایجاد زمینه‌های قانونی محدودکننده واردات گفت: نمایندگان اولین شاکی واردات بی‌رویه هستند، هر چند به نظر می‌رسد این امر بیشتر به مراقبت‌های اجرایی نیاز داشته باشد.

 

قنبری در پاسخ به منتقدانی که اعتقاد دارند محدودیت واردات مانع از ورود ایران به WTO می‌شود، گفت: ما در مرحله‌ای نیستیم که وارد این بحث‌ها شویم. ورود به سازمان تجارت جهانی نیازمند یک بنیه قوی تولیدی است که در شرایط کنونی ما چنین بنیه‌ای را نداریم.

 

وی حذف تعرفه‌ها و نادیده گرفتن محدودیت‌ها برای واردات را نابودکننده تولید ملی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ما باید به فکر افزایش کیفیت و قدرت رقابت کالاهای داخلی با نمونه‌های خارجی باشیم. بعد از آن قادر خواهیم بود که وارد چنین مباحثی شویم.

 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به آمار بیکاری گفت: با توجه به عدم توان ما در کسب دیگر بازارها، همان بهتر که بازار داخلی خود را حفظ کنیم و مانع واردات ۶۰ میلیارد دلاری شویم که هم کمر تولید ملی را شکسته و هم باعث بیکاری فزاینده‌ای در کشور شده است.
 

دادستانی تهران باز هم لغو ملاقات های حضوری را تکذیب کرد

Posted:

جرس: دادستانی تهران برای چندمین هفته متوالی اخبار مطرح شده درباره لغو ملاقات های حضوری زندانیان سیاسی را تکذیب کرد و مدعی شد کارها طبق روند عادی انجام می شود.


به گزارش کلمه، پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی تهران که بدون ارائه پاسخی قانع کننده به خانواده های زندانیان، تنها به تکذیب اخبار مبنی بر اعمال محدودیت در تعداد ملاقات کنندگان خانواده های زندانیان، با متهمان اکتفا کرد.

 

طبق اعلام خانواده های زندانیان سیاسی در ماه های اخیر، حق ملاقات حضوری با زندانیان از آنها گرفته شده است و این ملاقات به صورت یک امتیاز در آمده که تنها با نامه دادستان تهران امکان پذیراست. البته هربار دادستان تهران یا روابط عمومی اش نیز خبر لغو همه ملاقات های حضوری زندانیان سیاسی با خانواده هایشان را تکذیب کرده است و اعلام کرده اند که همه چیز کماکان عادی است.

طبق آیین نامه سازمان زندان ها همه زندانی ها حق دارند یک بار در ماه (و یا حداکثر هر شش هفته) نیم ساعت به صورت حضوری با اعضای خانواده خود ملاقات حضوری داشته باشند. قانون هیچ کدام از اعضای خانواده را از این حق محروم نکرده است و این حق را منوط به اجازه کتبی دادستان نیز ندانسته است. محدودیت های اعمال شده در باره ملاقات حضوری که با دستور دادستان تهران اعمال می شود، مربوط به زندانیان عقیدتی و سیاسی است و دیگر زندانیان از جمله مجرمان خطرناک که به خاطر جرائمی چون قتل، قاچاق موادمخدر و تجاوز به عنف زندانی هستند، مشکلی در خصوص استفاده از حق ملاقات حضوری ندارند.

 

سایت کلمه، هفته گذشته با انتشار گزارشی در همین مورد نوشت: هرکس می خواهد بداند چه کسی راست می گوید، دادستان تهران یا خانواده های زندانیان سیاسی ؟ یکی از همین روزها بین ساعت نه صبح تا دو بعدازظهر سری به ساختمان دادستانی تهران در سبزه میدان تهران بزند . در این آدرس هر روزه دهها خانواده زندنیان سیاسی را می بیند که از راه دور و نزدیک و حتی از شهرهای دیگر و با سختی زیاد به دفتر دادستان مراجعه کرده اند تا ساعت ها منتظر بایستند و درخواست کتبی ملاقات حضوری با عزیزان دربندشان را به دفتر ایشان بدهند .این پایان کار نیست .آنها مجبورند بارها و بارها برای پیگیری نامه خود به دادستانی مراجعه کنند تا بالاخره مجوز دادستان را دریافت کنند . تازه این درصورتی است که خانواده زندانی خیلی خوش شانس باشد ،چون ممکن است بعد از چهار –پنج بار مراجعه به دادستانی و بعد از دو یا سه ماه به او بگویند که اصلا درخواست شما مفقود شده است.
 

ابراز نگرانی فرانسه از شکست یا بن بست مذاکرات هسته ای با ایران

Posted:

جـــرس: در آستانه موعد مورد درخواست ایران برای شروع مجدد مذاکرات اتمی با غرب، رئیس جمهوری فرانسه ضمن ابراز نگرانی از هرگونه "شکست مذاکرات"، خاطرنشان کرد "در صورتی که برای حل مناقشه اتمی ایران توافقی معتبر بدست نیاید، غرب برای دفاع از کشورهای متحدش در منطقه اقدام خواهد کرد."


طی هفته های اخیر برخی مقام های جمهوری اسلامی و همچنین غرب، از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات چند جانبه برای رفع مناقشه اتمی خبر داده بودند، اما این گفتگوها هنوز آغاز نشده است.

محمود احمدی نژاد یک روز بعد از اظهارات نماینده ایران در آژانس و چراغ سبز او برای مذاکره با گروه وین، روز سه شنبه پنجم امرداد (۲۷ ژوئیه)، طی مصاحبه ای تلویزیونی (با شبکه پرس تی وی)، ضمن تکرار شروط گذشتۀ خود، گفته بود: "ما به مذاکرات خود با گروه ۱+۵ زمانی ادامه خواهیم داد که کشورهای جدیدی (ترکیه و برزیل) نیز به گروه مذاکره کننده افزوده شوند و همزمان کشورهای غربی حسن نیت خود را برای ادامه این مذاکرات نشان دهند و همچنین دیدگاه خود را درباره برنامه های هسته ای اسرائیل اعلام کنند." وی تاریخ مذاکره با غرب را شهریور ماه و بعد از ماه رمضان - بدلیل "تنبیه غرب"- اعلام کرده بود.


به گزارش رویترز، نیکلا سارکوزی، روز چهارشنبه سوم شهریور ماه (٢۵ اوت)، طی نطق سالانه اش برای سفیران فرانسه در کشورهای خارجی، اظهار داشت "اگر توافقی معتبر در مناقشه اتمی با ایران بدست نیاید، انزوای آن کشور افزایش خواهد یافت."


او در عین حال ابراز امیدواری کرد که غرب بتواند از طریق مذاکره با جمهوری اسلامی، به توافقی راجع به برنامه اتمی آن کشور دست پیدا کند.


رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه تصریح نمود "در صورت شکست یا بن بست مذاکرات، ما مجبور خواهیم شد که خودمان را سازماندهی کنیم تا از کشورهایی که احساس خطر می کنند حفاظت و دفاع کنیم."


به گزارش رویترز، سارکوزی همچنین تاکید کرد "همه می دانند که سیاستی که به ایران اجازه دهد مسیر اتمی اش را دنبال کند، پیامدهای جدی خواهد داشت و این سیاست نیز، به گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه یا حتی جنگ منجر خواهد شد."


وی جزئیاتی از برنامه احتمالی برای دفاع از متحدان فرانسه و غرب در منطقه خاورمیانه بیان نکرد، اما آنرا بارها مورد تاکید قرار داد.


گفتنی است ایالات متحده از سال گذشته سیستم های دفاع موشکی خود را در آب های خلیج فارس و نیز در چهار کشور عرب همسایه ایران تقویت کرده و اخیرا نیز، کویت را به موشکهای پاتریوت تجهیز نموده است.


لازم به ذکر است فرانسه به زودی ریاست دوره ای هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هشت) و نیز گروه ۲۰ که متشکل از بیست کشور بزرگ صنعتی و در حال توسعه است را برعهده خواهد گرفت.



تصریح موسوی به ریزش تدریجی حامیان دولت و رویش بدنه جنبش سبز

Posted:

دیدار موسوی و رهنورد با محمد رضا جلایی پور
جرس: میر حسین موسوی در دیدار با محمد رضا جلایی پور تصریح کرد که یکی از نشانه های ملموس، مریی و رو به رشدی که زیر پوست جامعه در جریان است روند ریزش تدریجی حامیان دولت و رویش بدنه جنبش سبز است.


موسوی و زهرا رهنورد با محمدرضا جلایی‌پور، مدیر پویش موج سوم که به تازگی از زندان آزاد شده است، دیدار و گفت و گو کردند.

 

به گزارش کلمه، در این دیدار میرحسین موسوی ضمن ابراز تاسف از پنج ماه بازداشت انفرادی محمدرضا جلایی‌پور در طول سال گذشته، گفت: یکی از نشانه های ملموس، مریی و رو به رشدی که زیر پوست جامعه در جریان است روند ریزش تدریجی حامیان دولت و رویش بدنه جنبش سبز است. اتفاقاتی از جنس چنین برخوردهای ناعادلانه و تاسف‌باری با جوانان نخبه، افتخارآفرین، قانون‌گرا، اخلاقی و متدین از جمله عواملی است که توجه وجدان‌های بیدار را بیشترجلب می‌کند، سرعت این ریزش و رویش را افزایش می‌دهد و در نظام باور و مواضع مخالفان جنبش سبز ترک‌های بیشتری ایجاد می‌کند که پس از مدتی آثار خود را در رفتار افرادی که به واسطه چنین برخوردهای کوری دچار تردید و سپس تغییر می‌شوند، نشان می‌دهد.

 

در ادامه زهرا رهنورد ضمن ابراز خرسندی از آزادی محمدرضا جلایی‌پور، گفت: متاسفانه بسیاری ازاین برخوردها بر اساس تصمیم‌گیری‌های روزمره انجام می شود و عاملان چنین برخوردهایی در عمل طرحی منسجم و کلی ندارند که در چارچوب آن تصمیم بگیرند و آثار مخرب و هزینه‌های رفتارهای خود را بسنجند.

 

محمدرضا جلائی‌پور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و رتبه یک کنکور سراسری سال ۸۰ و دانشجوی ممتاز دانشگاه های تهران، لندن و آکسفورد تابستان سال گذشته نیز ۸۸ روز را در سلول‌های انفرادی زندان اوین گذرانده بود و بعد از آن یک بار دیگر نیز در مراسم دعای کمیل معروف بازداشت شده بود.

 

جلایی پور برای بار سوم نیز شصت و شش روز در انفرادی نگهداری شد.
 

برگزاری مراسم جشن تولد شهید فرج زاد در بر مزار وی در بهشت زهرا

Posted:

جرس: مراسم تولد شهرام فرج زاده از شهدای جنبش سبز با حضور خانواده و جمعی از مادران عزادار جنبش سبز روز دوشنبه هم زمان با افطار بر سر مزار این شهید در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

 

به گزارش کلمه، در این مراسم تعدادی از مادران شهدای جنبش سبز از جمله مادر ندا آقاسلطان و مادر رامین رمضانی نیز حضور داشتند.

 

شهرام، جوان ۳۵ ساله به همراه امیرارسلان تاجمیر در تجمع مسالمت آمیز مردم در روز عاشورای تهران (یکشنبه ۶ دیماه۸۸ ) در میدان ولىعصر به شهادت رسید.

.

عباس(شهرام ) فرج زاده طارانى ، ۳۵ ساله، متاهل و داراى یک دختر پنج ساله به نام آوا بود که نیروهای امنیتی و نظامی روز یک شنبه ۶ دى ماه ۱۳۸۸ ظهر عاشورا به میان مردم در میدان ولیعصر تهران هجوم اوردند و وى را به شهادت رساندند. مزار وى در قطعه ۳۰۴ بهشت زهرا واقع است.
 

عابد توانچه به زندان مرکزی اراک منتقل شد

Posted:

جرس: عابد توانچه سرانجام پس از یک سال ممانعت از معرفی خود به دادگاه انقلاب در مخالفت با تصمیم غیرقانونی این دادگاه، امروز با حضور در دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

 

به گزارش دانشجونیوز، عابد توانچه عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و از فعالان شناخته شده چپ، امروز به منظور گذراندن یک سال حبس و برای جلوگیری از مصادره وثیقه ضامن خود، با حضور در دادگاه انقلاب خود را معرفی کرده و به زندان اراک منتقل شد.

 

توانچه به علت عملکرد غیرقانونی قاضی صادر کننده حکم، که از ارسال حکم به دادگاه تجدید نظر خود داری کرده بود، از پذیرش حکم اجتناب کرده و از تسلیم خود خودداری نمود. وی به همراه دکتر ناصر زرافشان وکیل خود شکایت نامه ای را در دادگاه انتظامی قضات تنظیم کرد. در پی گیری های به عمل آمده دادگاه انتظامی قضات، قاضی متخطی را بازخواست و درخواست کرده بود تا پرونده وی به این مرکز جهت بررسی مجدد ارسال شود که با تمرد قاضی مربوطه روبه رو گشته بود. به گفته منابع آگاه، اداره اطلاعات اراک در رسیدگی به پرونده نقش مستقیم داشته و فشار زیادی را بر قوه قضائیه تحمیل کرده است.

 

ماموران وزارت اطلاعات در تلاش های چندین باره خود برای دستگیری عابد توانچه بارها به منزل پدریش یورش بردند و خانواده وی را تهدید به پلمپ منزل کردند، اما هیچگاه موفق به بازداشت وی نشدند. تیم تعقیب و تجسس وزارت اطلاعات پس از مدت ها تلاش ناموفق برای دستگیری وی، سرانجام فشارهای خود بر دستگاه قضایی را افزایش داد تا آنکه سرانجام دو هفته پیش دادگاه انقلاب اراک حکم مصادره وثیقه توانچه را صادر کرد. در پی این اقدام وی ناچار به تسلیم خود به دادگاه و پذیرش این حکم غیرقانونی شد.
 

بهزاد کردستانی شاعر و نویسنده کرد بازداشت شد

Posted:


جرس: بهزاد کردستانی از شاعران سرشناس کرد، روز گذشته از سوی نیروهای اطلاعات حوالی منزل خود در شهرستان مریوان دستگیر شد.

 

به گزارش روانیوز، این نویسنده کرد پیش تر نیز از سوی ستاد خبری اطلاعات شهرستان مریوان چندین بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

 

نامبرده هم چنین از چهره های شناخته شده استان و از فعالان اجتماعی شهر مریوان بوده که در فعالیت های مردمی و زیست محیطی از جمله برای مهار آتش سوزی های اخیر مراتع و جنگل های کردستان فعالیت داشت.

 

گفتنی است هنوز از محل و دلیل بازداشت وی خبری در دست نیست.
 

وزیر اقتصاد: نمی‌توان قیمت‌ها را به بند کشید

Posted:

جرس: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نمی‌توان قیمت‌ها را به بند کشید. البته برخی کالاها هستند که برای قیمت‌گذاری به آنها یک نهاد یا سازمان مشخصی مسئول شناخته شده است که قیمت‌گذاری روی این کالاها طبق قانون انجام می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، این اظهارنظر وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در شرایطی مطرح شده است که هفته گذشته احمدی نژاد در جلسه کارگروه طرح تحول اقتصادی دستور داد که هر نوع قیمت‌گذاری کالا و خدمات از این پس تنها باید از طریق سازوکار هدفمند کردن یارانه‌ها انجام شود.

 

به گفته محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی، تمامی تغییرات قیمت کالاها و خدمات از این پس باید فرایند تصویب در کارگروه طرح تحول اقتصادی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را طی کند و اختیارات کلیه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه لغو می‌شود.

 

سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره رویه‌ قیمت‌گذاری در کشور اظهار کرد: این رویه خیلی مشخص است و بخش عمده‌ قیمت‌گذاری‌ها در ساز و کارهای مرسوم انجام می‌شود.

 

وزیر اقتصاد افزود: در سال 82 هیات وزیران مصوبه‌ای داشت که در برخی موارد قیمت‌گذاری به برخی نهادها محول شده بود تا نظم و انضباط لازم در برخی بخش‌های بازار حاکم شود. وی درباره‌ جلوگیری از واردات بی‌رویه نیز گفت: با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید رویه واردات مدیریت شود و قرار شده کمیته اجرایی روی این مسئله فعالیت کند و فهرست کالاهای وارداتی مورد بازبینی قرار گیرد.

 

وی افزود: کالاهای وارداتی به 3 دسته تقسیم می‌شوند: ضروری، زائد و مضر. آن بخش از کالاهایی که وارداتش مفید و ضروری است باید انجام شود. آن بخش از کالاهایی که واردات آن زائد است باید متناسب با نیاز کشور اقدام شود و جلوی واردات کالاهای مضر هم باید گرفته شود.

 

البته طبق قانون برنامه چهارم ما به جز در مواردی خاص اجازه‌ جلوگیری از واردات را نداریم. وزیر اقتصاد درباره‌ نحوه‌ واریزشدن یارانه‌های نقدی به حساب‌های مردم گفت: این کار قطعا صورت می‌گیرد و حساب‌های بانکی افراد شارژ خواهد شد اما برداشت از این حساب‌ها موکول به زمانی است که اصلاح یارانه‌ها انجام شود.