جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سید حسن خمینی: دشمن اصلی اخلاق در جامعه، “توهم” است

Posted:

جرس: جمعی از شاعران جوان کشورمان جمعه شب با حضور در جماران، ضمن دیدار و گفتگوی صمیمانه با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، به شعرخوانی پرداختند.

 

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این دیدار به تشریح نقش هنر و ادبیات در بسط اخلاق پرداخت و اظهار داشت: "تخیل" نجات بخش جامعه است و در برابر آن "توهم" دشمن آن است. در توهم انسان خود را مرکز عالم می داند و همه چیز را برای خود می خواهد.

 

وی افزود: توهم آغاز همه دردها و بیچارگی ها است، آغاز همه تلخی ها و فلاکت هایی است که بر انسان عارض می شود. انسان متوهم کاری به حقیقت و واقعیت ندارد او آنچه را که می اندیشد، می خواهد و کاری به خواسته دیگران ندارد. انسان متوهم خود را به واقعیت تحمیل می کند و هرگز تن به حقیقت نمی دهد.

 

نوه آیت الله خمینی با بیان اینکه تخیل نقطه مقابل توهم است، اظهار داشت: در تخیل انسان سعی می کند جای انسان دیگری قرار گیرد و این قاعده زرین فلسفه اخلاق است که آدمی طبق فرمایش امام علی (ع) هر آنچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد.

 

وی با بیان اینکه اگر قدرت تخیل نباشد امکان احساس درد مردم وجود نخواهد داشت، گفت: تمام مسائل ما به زمانی برمی گردد که نمی دانیم با کلام و عمل خود با مردم چه می کنیم و چه به روزگار آنها می آوریم. اگر بتوانیم خود را جای مردم بگذاریم آنگاه می فهمیم که سوختن چه مفهومی دارد.

 

وی اظهار داشت: اگر تخیل در وجود انسان نباشد اساسا نمی تواند درکی از هم نوع خود داشته باشد. اگر واقعا می دانستیم با رفتارمان چه بلایی سر دیگران می آوریم هرگز بی محابا دست به رفتارهای مختلف نمی زدیم.


سید حسن خمینی افزود: کسانی که از توانایی تصور روزگار انسان های دیگر عاجز هستند و قدرت تخیل ندارند انسان هایی فردمحور هستند و در درون خود گم شده اند.

 

وی خاطرنشان ساخت: وقتی کارگردانی درد یک فرد فقیر و یا درد انسانی طرد شده از جامعه را تصویر می کشد به دیگران کمک می کند تا وقتی در سطح جامعه چنین افرادی را می بیینند با آنها همدردی کنند. وقتی کسی در رمان بلندی با قهرمان داستان مدتی زندگی می کند می تواند درد او را بفهمد.

 

سیدحسن خمینی اظهار داشت: اگر هنر نبود ما برای رسیدن به تخیلی که لازمه رشد جامعه است، مشکل داشتیم. شاید یکی از دلایلی که دنیای امروز چندان با فجایع آنچنانی روزگار پیشین مواجه نمی شود، توانایی تخیل بالای انسان هاست که به دست توانمند هنرمندها به تصویر کشیده می شود.

 

وی ادامه داد: جایگاه هنر، شعر و ادبیات تنها یک جایگاه تفننی نیست جایگاه مولد اخلاق است. بسیاری از فیلم ها و کارتون ها در انسانی شدن روابط انسان ها حتی با حیوانات، تاثیر بسزایی داشته اند.


سید حسن خمینی افزود: دشمن اصلی اخلاق و زیست اخلاقی در جامعه، توهم است. یعنی اینکه انسان خود را مدار خلقت بداند. وقتی جامعه ای دچار چنین توهماتی است یک فردی باید از یک جایی کاری شروع کند. دمیدن به آتش نفرت ها کار راحتی است باید کسی از گوشه ای برای زدودن کینه ها حرکتی بکند. البته کینه زدایی به معنی نادیده گرفتن حقایق نیست.

 

نوه آیت الله خمینی در پایان گفت: جایگاه هنر در ابعاد یک جامعه اخلاقی صرفا یک جایگاه شعاری نیست تعریفی واقعی، حقیقی و صحیح دارد لذا هر چه به آن پر و بال بدهیم جامعه یک گام به سمت سعادتمندی پیش خواهد رفت.
 

Where is my vote?

Posted:

طراح : James Steinberg

درخواست سپاه از رسانه ها: نقاط آسیب پذیر جریان خبری دشمن را شناسایی کنید

Posted:

جـــرس: در آستانه روز خبرنگار، سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای از اصحاب رسانه ها خواستار آن شد تا "با شناسایی و حمله به نقاط آسیب‌پذیر جریان خبری - اطلاع‌رسانی دشمنان نظام، قدرت‌ رسانه‌ای خود را در این مصاف نابرابر و معنادار به آنان تحمیل کنند."


به گزارش خبرآنلاین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت هفدهم مرداد ماه (سالروز جانباختن محمود صارمی، خبرنگار ایرانی در افغانستان)، و روز خبرنگار، با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد "خبرنگاران چشم ناظر و مطمئن ملت برای حضور هوشمندانه و صادقانه در حوادث، رخدادها و رویدادهای داخلی و خارجی و عامل اصلی در عرضه و انتقال دقیق، صریح و صحیح واقعیات و حقایق به افکار عمومی و در چارچوب هوشیارانه به منافع و مصالح ملی است. "


بر اساس گزارش اداره روابط عمومی کل سپاه، این بیانیه با برشماری آنچه آنها را "تهدیدات فراروی رسانه‌ها و خبرنگاران و تبیین راهبرد نظام سلطه در قلب حقایق و واقعیات از طریق مدیریت و سازماندهی رسانه‌های وابسته، مهندسی جریان‌های خبری و بکارگیری خبرنگاران تربیت شده در محافل ابر‌رسانه‌های غربی- صهیونیستی" ذکر کرده، مسئولیت خبرنگاران جامعه ایرانی را "بسیار خطیر" معرفی و تصریح کرده‌است:
"اصحاب رسانه بویژه خبرنگاران فهیم و با بصیرت ایرانی می‌توانند با خلاقیت، هوشمندی و اتخاذ شیوه‌های کارآمد، مؤثر و متفاوت و توام با انصاف و واقع گرایی، اهداف شوم و رفتارهای دروغین رسانه‌های سلطه‌ را افشا و منافع و مصالح سلطه‌گران و قدرت‌های زورگوی جهانی را به چالش بکشانند و با شناسایی و حمله به نقاط آسیب‌پذیر جریان خبری - اطلاع‌رسانی دشمنان انقلاب و نظام، قدرت‌ رسانه‌ای ایران اسلامی را در این مصاف نابرابر و معنادار به آنان تحمیل کنند."


در پایان این بیانیه تصریح شده است : بی تردید جامعه رسانه‌ای میهن اسلامی خط مقدم رویارویی با تهدیدات و جنگ نرم دشمنان انقلاب و نظام و آینه آرمان، اندیشه و فرهنگ مقاومت و ایستادگی ملت ایران محسوب می‌شود که با دمیدن روح بالندگی و اعتماد به نفس به اقشار و آحاد مختلف جامعه بویژه نسل جوان، می‌تواند ستیز رسانه‌ای غرب با استقلال، آزادی و عدالت‌خواهی ایرانیان غیور و غیرتمند را ناکارآمد و همانند عرصه‌های گوناگون دیگر با شکست خفت‌بار و مقتضحانه مواجه سازد."


محبوبه کرمی: اگر به جرم اعتیاد، دزدی یا قاچاق در زندان بودم، مشمول آزادی مشروط می شدم

Posted:

جرس: دادگاه محبوبه کرمی، فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا، روز دوشنبه 18 مرداد ماه در حالی برگزار می شود که نگرانی ها از وضعیت سلامت وی همچنان باقی است.

 

به گزارش تغییر برای برابری، محبوبه طی تماس تلفنی از زندان اعلام کرد که پزشکی قانونی پس از معاینات انجام شده درصد کمی افسردگی را برای او تشخیص داده و ذکر کرده است که این میزان افسردگی با وجود نیاز به مصرف دارو، موجب سلب مجازات کیفری نمی شود.

 


این در حالی است که پزشک داخلی اوین این گزارش را مورد قبول ندانسته و در گفتگو با خود محبوبه اظهار داشته که چون شرایط زندان باعث تشدید افسردگی است و پزشک مسئول باید درخواست آزادی برای محبوبه صادر می کرده است.

 

محبوبه کرمی همچنین می گوید که اگر به جرم اعتیاد، دزدی یا قاچاق در زندان بود، قطعا به دلیل این افسردگی مشمول آزادی مشروط می شد،اما ظاهرا فعالان حقوق بشر و حقوق زنان از چنین امکانی بهره مند نیستند و با این شرایط بیماری باید همچنان دربند بمانند.

 

محبوبه کرمی، از فعالان کمپین یک میلیون امضاء توسط ماموران امنیتی 11 اسفند پس از تفتیش خانه پدری اش ‏بازداشت شد. قرار بر این بود که دادگاه وی در روز 7 تیر ماه از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شود اما به ‏دلیل عدم حضور رئیس شعبه، روز دادگاه به 18 مرداد ماه انتقال یافت.
 

نايب‌رئيس هيات مديره خانه سينما: دولت براي امنيت شغلي اهالي سينما چه كرده است؟

Posted:

بهتر است دوستان در دولت به تكاليف خود عمل كنند

جرس: فرهاد توحيدي با طرح اين سوال كه دولت براي امنيت شغلي اهالي سينما چه كرده،‌ هدف از گردهمايي جامعه اصناف را پيگيري مطالبات اهالي سينما عنوان و تاكيد كرد: بهتر است دوستان در دولت به تكاليف خود عمل كنند.


به گزارش ایلنا، در پی صحبت‌هاي جواد شمقدري، معاون سينمايي وزارت ارشاد، با يكي از خبرگزاري‌ها و انتقادات شديدي كه وي نسبت به مديريت خانه سينما و مراسم گردهمايي 18 مرداد انجام داده بود، فرهاد توحيدي، نايب‌رئيس هيات مديره خانه سينما، گفت: هدف از اين گردهمايي اين است كه ما مطالبات قانوني خود را پيگيري كنيم و جامعه اصناف سينمايي نيز مي‌خواهد مطالبات قانوني خود را پيگيري كند.


توحيدي ادامه داد: همه سخن ما اين است كاري كه دولت مكلف بوده بر مبناي قانون چهارم توسعه انجام دهد، انجام نداده است. براساس ماده 116 برنامه چهارم توسعه كه در تاريخ 11 شهريور 1383 مصوب شد، دولت مكلف است به منظور حمايت از حقوق پديدآورندگان آثار فرهنگي و هنري، امنيت شغلي اصحاب فرهنگ و هنر، مطبوعات، اهل قلم و همچنين بسترسازي براي حضور بين‌المللي در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري و تنظيم روابط حقيقي و حقوقي لايحه امنيت شغلي را تنظيم و ارائه كند.


وی افز,د: براساس اين لايحه بند "الف" استقرار نظام صنفي بايد تا پايان سال اول برنامه چهارم توسعه يعني سال 85 تحقق يابد كه اين امر به وقوع نپيوسته است. براساس بند "ب" اصحاب فرهنگ و هنر كه شغل خود را از دست مي‌دهند به تشخيص دولت به مدت سه سال تحت پوشش بيمه بيكاري قرار مي‌گيرند همچنين دولت ملكف است؛ صندوق بيمه بيكاري را تاسيس كند و در چارچوب قانون كمك‌هاي اعتباري را به اين صندوق انجام دهد.


فرهاد توحيدي با تشريح اين بند ادامه داد: حال بايد پرسيد كه چرا چنين لايحه‌اي بعد از چهار سال تاكنون ارائه نشده است. اين مشكل مربوط به اين دولت نيست، بلكه در دولت نهم نيز وجود داشت.
وي ادامه داد: بايد از دولت پرسيد كه براي امنيت شغلي اهالي سينما و حقوق سينماگران چه كار كرده است نه اينكه از ما بپرسند ‌چه كار مي‌كنيد و چه كاري مي‌خواهيد انجام دهيد؟ به نظر من بهتر است دوستان در دولت؛ به تكاليف خود عمل كنند.


چندی پیش، شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر ارشاد، با اشاره به اختلافات جدی میان معاونت و خانه سینما تاکید کرده بود که با شرایط فعلی امکان تعامل میان این دو نهاد وجود ندارد.
 

مردم ایران مقامات قضایی را مسئول سلامتی و حیات این زندانیان می دانند

Posted:

بیانیه دانشجویان دانشگاه های تبریز در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان اوین

جرس: جمعی از دانشجویان دانشگاه های تبریز، با انتشار اعلامیه ای حمایت خود را از 17 زندانی در اعتصاب غذای اوین اعلام کرده اند و خواستار رسیدگی به وضعیت آنان شده اند.


بنا به گزارش های جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: حاکمیتی که نام اسلامی یدک می کشد و تا تریبون در دست می بیند، خود را با مولا علی (ع) و حکومتش مقایسه می کند و خود را ادامه حکومت محمد می داند و گاه پا فراتر می گذارد و بی شرمانه بر طبل کفر می کوبد و می گوید پیامبران آرزوی زندگی در چنین دولتی را داشتند، در ورای پرده تزویر با خشن ترین و غیرانسانی ترین روش ها منتقدینش را می نوازد.


متن کامل بیانیه دانشجویان دانشگاه های تبریز در پی می آید:

 

 

تابستان دیگری رسیده است! سال ها است که تابستان های ما با تعطیلی دانشگاه ها فرصتی شده است برای سرکوب و تسویه حساب حکومت با آزادیخواهان و منتقدانش... تابستانی که سالها است جز بازداشت، انحلال تشکل های دانشجویی و اخراج و تعلیق چیز دیگری برای ما به همراه نمی آورد!


تابستان دیگری رسیده است! سوزانترین تابستان این سالهای سرد! تابستانی که با بازداشت گسترده فعالان مدنی آذربایجانی و احکام سنگین بیدادگاه های حکومت برای آزادیخواهان، فعالان سیاسی و دانشجویان آغاز گشت.

 

ولی اینها تنها سوغاتی تابستان امسال ما نبود! مهرورزی کینه ورزان 13 روز است که دوستان ما را مجبور به پیش گرفتن راهی کرده است که اگر نجنبیم، بازگشتی برایشان نخواهد بود...

 

حاکمیتی که نام اسلامی یدک می کشد و تا تریبون در دست می بیند، خود را با مولا علی (ع) و حکومتش مقایسه می کند و خود را ادامه حکومت محمد می داند و گاه پا فراتر می گذارد و بی شرمانه بر طبل کفر می کوبد و می گوید پیامبران آرزوی زندگی در چنین دولتی را داشتند، در ورای پرده تزویر با خشن ترین و غیرانسانی ترین روش ها منتقدینش را می نوازد.


برای گرفتن اعتراف، تجاوز، شکنجه و گروگان گیری را مجاز می داند؛ حکومت تجزیه طلبی که از تمام امکانات و توانش برای تفرقه اندازی و قرار دادن گروه های مردم در مقابل هم بهره می برد. حاکمیتی که رسانه ملی را به اسبابی برای از بین بردن وحدت ملی و توهین به شهروندان ایرانی بدل می کند.


حاکمیتی که خود "تجزیه طلبی" می کند و آنگاه دسته دسته جوانان این مرز و بوم را که در جهت برچیده شدن تبعیض ها و رسیدن به حقوق انسانیشان تلاش می کنند را به اتهام واهی "تجزیه طلبی" به بند می کشد؛


حکومتی که رئیس دولتش در مجامع رسمی و در مقابل دوربین های رسانه های جمعی سخیف ترین و بی ادابانه ترین ادبیات را برای تاختن بر مخالفین اش بکار می برد، آشکار است که در پشت دیوارهای سنگین "اوین" و "رجایی شهر" و بازداشتگاه های دیگر شهرستانها با مخالفین و منتقدین با چه الفاظ و شیوه هایی گفتگوی مردانه! می کند.

 

حکومتی که خود را جانشین برحق! امام زمان (عج) می نامد، در روز میلاد این بزرگوار انسانهای آزادیخواه و شریفی چون عبدالله مومنی، علی ملیحی، کیوان صمیمی، مجید توکلی، احمد امویی، حسین نورانی نژاد و .. را که جز برای عدالت و آزادی و انسانیت تلاش نکرده اند را با رکیک ترین الفاظ و خشن ترین اعمال به زندانهای انفرادی می سپارد.
خانواده های آنان را مورد توهین و ناسزا قرار می دهد و تنهای رنجور آنها را تهدید به ....

 

آری، دوستان سبز دربندمان در اعتراض به این رفتارهای غیرقانونی و غیرشرعی حاکمیت نامشروع، برای رسیدن به حقوق قانونی و برخورداری از حداقل حقوق یک بازداشتی طبق قوانین جمهوری اسلامی، 13 روز است که لب بر غذا دوخته اند.


بارها در اثر ضعف مفرط به بهداری زندان منتقل شده اند و باز با اندک توان باقیمانده برایشان ندا سر داده اند که ما برای رسیدن به آزادی، قانون و انسانیت جانمان را نیز به خطر می اندازیم.


بزرگ مردمانی که تنها سلاحشان برای دست یابی به اعتقادات شان قلم بوده و بس! آزادیخواهانی که سالها است نامشان لرزه بر تن اقتدارگرایان انداخته تا آنجا که تحمل دیدن تصاویر این بزرگ مردان نیز برایشان دشوار می نماید.


دلاورانی که با صبر و استقامتشان حاکمیت جور را به زانو در می آورد تا آنجا که حاکمیت شکست خورده مامورانش را چون حیوانانی زخم خورده بر روی خانواده های آنان می فرستد تا بلکه با پاره کردن تصاویر فرزندان رشیدشان، انتقام بگیرند.

 

عبدالله مومنی، مجید توکلی، علی ملیحی، حسین نورانی نژاد، کیوان صمیمی، مجید دری، بهمن احمدی امویی، ضیا نبوی، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، جعفر اقدامی، بابک بردبار، کوهیار گودرزی، غلامحسین عرشی، محمدحسین سهرابی راد و پیمان کریمی آزاد شما سرمایه های جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران هستید.


شما سمبل هزاران بازداشت شده جنبش سبز هستید. شما معلمان و پیشتازان ما بودید و هستید. حکومت ظلم از دیدن تصاویر شما هم لرزه بر جانش می افتد. اعتصاب غذای خود را بشکنید و بگذارید تا وجود پر برکتتان خواب اقتدارگرایان را تا طلوع آزادی آشفته سازد. بگذارید که در فردای سبز این دیار دستانمان را در دستان شما ببینیم و همراه با هم ندای پیروزی یاران دبستانی مان را سر دهیم.

 

در انتها ما جمعی از دانشجویان دانشگاه های تبریز (دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد تبریز، آذربایجان، سهند، پیام نور، نبی اکرم) به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور ضمن اعلام حمایت از خواسته های قانونی این زندانیان، خطاب به حاکمیت زور و زر و تزویر اعلام می کنیم، به اعمال خلاف قانون، غیر انسانی و غیر شرعی خود پایان دهید و راه رضایت مردم پیش بگیرید که حال دوران ثابت نخواهد ماند و زودتر از آنچه تصور می کنید خواهد رسید روزی که در دادگاه های مردمی و مستقل مجبور به پاسخگویی در برابر مردم شوید.


مقامات امنیتی و قضایی را نیز هشدار می دهیم که مردم ایران شما را مسئول سلامتی و حیات این زندانیان می دانند! مبادا با عدم رسیدگی و تمیکن در برابر خواسته های به حق و قانونی زندانیان لحظات را از دست دهید و آنچه نباید اتفاق افتد، اتفاق بیفتد که ...

 

ما همچنین اعتراض شدید خود را نسبت به بازداشت گسترده فعالان مدنی آذربایجانی و دانشجویان هویت طلب تبریز اعلام و حاکمیت تجزیه طلب را به ترک سیاست های تفرقه انداز دعوت می کنیم. عموم مردم ایران را نیز به هوشیاری در مقابل این سیاست کثیف حکومت فرا می خوانیم.

 

 

یاشاسین آزادلیقی یاشاتماق اوچون یاشایان میللت

 

فعالان دانشجویی دانشگاه های تبریز

 

دانشگاه تبریز – دانشگاه آزاد تبریز – دانشگاه آذربایجان – پیام نور


تبریز- سهند – نبی اکرم
 

تغییر موضع و عقب نشینی دولت در واگذاری سهام عدالت کارگران

Posted:

جـــرس: در چهارمین اظهارنظر متفاوت پیرامون واگذاری سهام عدالت به کارگران کشور، رییس سازمان خصوصی سازی از تغییر رویه دولت خبر داد و اعلام کرد "کارگرانی که سهام ترجیحی می‌گیرند نیز، سهام عدالت دریافت خواهند کرد."


این در حالی است که پیش از این طی یک هفته سه اظهار نظر متفاوت در مورد سهام عدالت مطرح شده و پس از اعلام دو خبر متفاوت در مورد واگذاری سهام عدالت به کارگران، معاون وزیر کار صراحتا اعلام کرده بود که سهام عدالت به همه کارگران کشور که تعدادشان به حدود هشت میلیون نفر هم می رسد، داده می شود اما طبق اولویت.


پیش تر، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که سهام عدالت از میان کارگران کشور تنها به کارگران فصلی آن هم از طریق وزارت کار داده خواهد شد و هنوز هم اقدامات عملی آن شروع نشده است؛ اما دقیقا در همان روز، کردزنگنه، معاون خانه کارگر خبر داده بود حدود دویست هزار سهام عدالت میان کارگران ساختمانی توزیع شده و کار واگذاری سهام عدالت به این بخش کارگران توسط خانه کارگر به اتمام رسیده است.

خبرآنلاین در همین زمینه خاطرنشان کرده بود "در این دو گفت وگو دو موضوع به صورت شفاف مشخص نبود و به نحوی حتی با هم در تقابل نیز بودند. یکی اینکه بالاخره سهام عدالت از طریق خانه کارگر است یا نه و دیگر اینکه سرانجام به چه تعداد از کارگران کشور سهام عدالت تعلق می گیرد؟ این دو موضوع مبهم، سوالاتی بودند که معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کار در پاسخ به آن ها تصریح کرده بود سهام عدالت از طریق خانه کارگر داده نمی شود و این کار از طریق وزارت کار صورت خواهد گرفت و از سویی دیگر به ترتیب اولویت به همه کارگران کشور سهام عدالت داده خواهد شد."


به گزارش این سامانه خبری، با اینکه سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود "کارگرانی که سهام ترجیحی می‌گیرند، مشمول دریافت سهام عدالت نمی‌شوند"، اما رییس سازمان خصوصی سازی، روز شنبه ١۶ امردادماه، از تغییر رویه دولت خبر داده و عنوان کرد که به این کارگران نیز سهام عدالت داده می شود.


این ها یعنی هرچند وزارت کار اعلام کرده بود همه کارگران سهام عدالت دریافت می کنند اما این شبهه وجود داشت که کارگرانی که سهام ترجیحی دریافت کرده اند، سهام عدالت نخواهند گرفت.


بنا بر این گزارش، به نظر می رسد دولت در این مورد تغییر موضع داده و به این قشر از کارگران نیز سهام عدالت می خواهد بدهد تا این موضوع باعث بروز نارضایتی و اعتراضات احتمالی کارگران شاغل در شرکت های دولتیِ مشمول واگذاری نشود.


احضار جهانگیر محمودی به اداره اطلاعات اصفهان

Posted:

جرس: جهانگیر محمود نژاد چرمهینی وکیل دادگستری به اداره اطلاعات اصفهان احضار شد.

 

به گزارش هرانا، جهانگیر محمود نژاد چرمهینی، مشهور به جهانگیر محمودی، از وکلای دادگستری، چند روز پس از احضار به اداره اطلاعات، ماموران امنیتی به خانه وی مراجعه کرده و دستگاه کامپیوتر، کتاب ها و دست نوشته های وی را به همراه خود بردند.

 

پس از بازداشت محمد اولیایی فر وکیل پیشین ابوالفضل عابدینی آقای جهانگیر محمودی وکالت ابوالفضل عابدینی را بر عهده گرفته است.

 

این وکیل دادگستری از روحانیون منتقد حکومت است که سابقه چندین بار احضار و بازداشت را در پرونده خود دارد و یک بار از سوی دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شد. آقای محمودی آخرین بار ماه گذشته به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده بود.
 

معاون وزیر خارجه : ورود مغزها به ایران بیشتر از خروج مغزها از كشور است

Posted:

جرس: حسن قشقاوی با این ادعا که " ورود مغزها به ایران بیشتر از خروج مغزها از كشور است"، گفت: موضوع ایرانیان خارج از كشور نه تنها یك موضوع سیاسی نیست، بلكه در منافع ملی كشور قرار می‌گیرد كه باید دغدغه همه مسئولان كشور باشد.

 

به گزارش ایسنا، معاون اموركنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت خارجه، درباره مهاجرت ایرانیان به خارج از كشور اظهار كرد: هر كشوری كه در موقعیت بری و بحری مانند ایران قرار داشته، ساكنان آن كشور تمایل به مهاجرت دارند؛ در واقع این موضوع نشان دهنده بالندگی یك كشور است.

 

وی اظهار عقیده کرد: مهم نیست ایرانیان در كجا هستند بلكه مهم این است كه هرجا هستند ایرانی باشند. از سوی دیگر پدیده مهاجرت در ایران تنها خروج نیست بلكه ورود و خروج ایرانیان را به همراه دارد كه همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از كشور سندی بر این موضوع است. در واقع ورود مغزها بیشتر از خروج مغزها در ایران است و آ‌مارهایی در این باره در دست است كه می‌توان برای اثبات این موضوع ارائه كرد.

 

معاون اموركنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از كشوردرباره مشكلات موجود در بوروكراسی ایران برای ایرانیان خارج از كشور مدعی شد: در برخی از بخش‌های كشور روند بوروكراتیك با مشكلاتی روبروست اما در چند سال اخیر می‌توان شاهد تسهیل در سفر ایرانیان مقیم خارج از كشور به ایران بود. اكنون صدور گذرنامه و كارت ملی بسیار آسانتر از گذشته انجام می‌شود.

 

قشقاوی درباره جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج از كشور افزود: ایرانیان مقیم خارج از كشور خود به خود در داخل ایران جذب هستند و نیازی برای انجام كار اضافی برای جذب آنان وجود ندارد. در واقع اگر شما نگاهی به پروازهای سفر به ایران از كشورهای دیگر بیاندازید در این صورت متوجه می‌شوید كه نمی‌توانید صندلی خالی بیابید، سالانه هزاران ایرانی به داخل كشور می‌آیند اما در كل باید همه دست در دست هم دهیم و در این باره بیشتر از گذشته تلاش كنیم.

 

وی در ادامه اظهاراتش افزود: موضوع ایرانیان خارج از كشور یك موضوع سیاسی نیست بلكه این موضوع ملی است. مهم نیست ایرانیان در كجا هستند بلكه مهم این است كه هر ایرانی در هر جای جهان كه باشد به عنوان سفیر ایران عمل كند و اكنون با توجه به توسعه ارتباطات نوین هر ایرانی در هر كجا می‌تواند دانش و تخصص خود را با اساتید و نخبگان ایرانی داخل كشور در میان گذاشته و همكاری كند و برای منافع ملی و توسعه كشور حركت كند.

 

قشقاوی درباره برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از كشور تشریح كرد: این همایش بسیار خوب بود و ما توانستیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

وی درباره بانك اطلاعاتی ایرانیان خارج از كشوراضافه كرد: اكنون ‌٥/١ میلیون نفر در بانك اطلاعاتی قرار می‌گیرند البته هنوز برخی از ایرانیان خارج از كشور وارد این بانك اطلاعاتی نشده‌اند اما این بانك اطلاعاتی باید در خارج از كشور شناسانده شود تا بر این اساس یك پایه اطلاعاتی صحیح در دست باشد، زیرا همانگونه كه اطلاعات در داخل كشور می‌تواند در آمارگیری مثبت باشد این موضوع در خارج از كشور نیز صدق می كند. در این باره بسیاری از كشورها اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند اما ایران در این باره كمی عقب است.

 

معاون اموركنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت خارجه گفت: ایرانیان در هر كجای جهان سرمایه كشور هستند به همین دلیل باید در این باره اقدامات بیشتری انجام شود و بسیاری از ایرانیان علاقه‌مند هستند و تنها سه تا پنج درصد اپوزسیون ایرانی در خارج از كشور وجود دارد اما از آنجایی كه كشورهای غربی ابزار رسانه‌ای را در اختیار این اقلیت كم قرار داده‌اند شایعاتی در این باره داخل كشور به وجود آمده است. اما با وجود این اقلیت كم سایر ایرانیان علاقه‌مند به عزت و سربلندی كشور هستند.
 

تابش: قانون، پشتوانه خبرنگاران برای نقد کاستی‌ها باشد

Posted:

جرس: دبیرکل فراکسیون خط امام با ارسال پیامی روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که روزنامه نگاران بتوانند در پناه قانون شجاعت و شهامت بیان نارسایی ها و ناروایی ها و نقد کژی ها و کاستی ها را داشته باشند.

 

بنا به گزارش های رسیده به جرس، متن کامل پیام محمدرضا تابش به شرح زیر است:

 

17مرداد روز پاسداشت تلاش بی وقفه انسان‎های ارزنده‎ای است که با سلاح قلم آگاهی را برای جامعه به ارمغان می‎آورند. بزرگ مردان و بزرگ زنانی که خبر رسانی صادقانه و اطلاع‎رسانی شفاف را وجهه همت خویش قرارداده‎اند و در این راه سخت و پر مسئولیت، دشواری‎ها را به جان خریده و با نیروی اراده و ایمان بر مشکلات فائق آمده‌اند. خبرنگاران، به مثابه چشم بیدار جامعه در هر زمان و هر مکان، می کوشند تا با تکیه بر وجدان کاری و با آگاهی بخشی به جامعه بشری، راه درست بالندگی و پیشرفت را نمایان ساخته، زوایای تاریک و مبهم جامعه که نقطه آغاز انحرافات و قانون گریزی ست را هویدا سازند.

 

بر خود فرض می‎دانم تا این روز بزرگ را که به یاد خون نگار شهید محمود صارمی روز خبرنگار نام گرفته است به روزنامه نگاران، خبرنگاران و همه فعالان عرصه اطلاع رسانی کشور تبریک بگویم و آرزو نمایم که مشکلات پیش روی این قشر شریف با مساعدت تمامی مسئولان امر و در نظر گرفتن مخاطرات شغلی این قشر زحمتکش، حل و فصل گردد، تا در پناه قانون شجاعت و شهامت بیان نارسائیها و ناروایی ها و نقد کژی ها و کاستی ها را داشته باشند.

 

صد البته خبرنگاران نیز باید حرکتشان را بر مدار قانون و رعایت عدل و انصاف استوار سازند تا پذیرش و تاثیر لازم را داشته باشد.توفیق روز افزون همه دست اندرکاران این عرصه خطیر را از خداوند منان مسئلت دارم.


برقرار و سرافراز باشید


محمدرضا تابش