جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فاضل موسوی: مردم تا کی هزینه اختلاف سلیقه مسئولان را بدهند

Posted:

مثال دولت، مثال بچه شلوغی نباشد که مدام گفته شود چه باید کند

جرس: سیدفاضل موسوی درخصوص عدم اجرای قانون در کشور گفت: این باعث تاسف است که در کشوری که بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب همواره بر جایگاه مجلس تاکید کرده‌اند قانون پاس داشته نمی‌شود؛ مردم تا کی هزینه اختلاف سلیقه مسئولان را بدهند.

 

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: مجلس جایگاهش با دیگر دستگاه‌ها و قوا قابل مقایسه نیست.


عضو کمیسیون اصل نود تصریح کرد: آنچه دیدگاه امام نسبت به مجلس بود در قانون اساسی گنجانده شده است. متاسفانه برخی افراد شیوه مقابله و مقایسه با مجلس را پیش گرفته‌اند و این حرکت به سمت بیراهه‌ای است که نظام هزینه آن را می‌پردازد.

 

نماینده خدابنده یادآور شد: اشکال کار این است که کسی کار خود را انجام نمی‌دهد؛ اگر هر کس در کشور در پست‌و مقامی که هست به وظایف خود عمل کند جامعه به این سمت نمی‌رود که در همه سطوح شاهد قانون‌گریزی باشیم.

 

وی گفت: تا چه زمانی قرار است قانون‌گریزی را ادامه دهیم؟ تا کی قرار است قانونی که باید از سوی دولت ابلاغ شود، رئیس مجلس ابلاغ کند؟

 

موسوی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم در شرایطی هستیم که دنیا در مقابل ماست، چرا در داخل کارهایی می‌کنیم که موجب جنجال می‌شود و التهاب به‌وجود می‌آورد. امام‌ و بسیاری از علما درباره مقررات راهنمایی ‌و رانندگی هم گفته‌اند تخلف از آن درست نیست حال چگونه است که به‌جایی رسیده‌ایم که از قوانین کلان کشور تخلف می‌شود.

 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مثال دولت مثال بچه شلوغی نباید باشد که مدام به او گفته شود چه کند، چه نکند.

 

وی ادامه داد: تا کی مردم باید هزینه اختلاف سلیقه مسئولان را بدهند؟ شان هر کس در قانون مشخص شده است و کسی نمی‌تواند برای خود شانی بالاتر از قانون داشته باشد.

 

موسوی گفت: مجلس سوگند خورده مدافع ملت و حقوق آنان باشد اگر روند قانون‌شکنی و قانون‌گریزی ادامه یابد مجلس دیگر تاب نمی‌آورد و به‌خاطر سوگندی که یاد کرده عمل خواهد کرد. رعایت ملاحظات هم از نظر مجلس حد و مرزی دارد. اگر مجلس به سوگند خود عمل نکند تخطی کرده است.

 

محکومیت منصور اسانلو به یک سال حبس دیگر

Posted:

جرس: منصور اسانلو که هفته گذشته در غیاب وکیل با اتهامی تازه محاکمه شد مجددا به یک سال حبس محکوم شد که اجرای آن از پایان محکومیت فعلیش آغاز می شود.


بنا به گزاش های رسیده به جرس، منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه هفته گذشته در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج مورد محاکمه قرار گرفت.


اسانلو در هنگام محاکمه، از داشتن وکیل محروم بود و وکلای او از انتقال موکل‌شان به دادگاه انقلاب بی اطلاع بودند.


رئیس سندیکاری اتوبوسرانی تهران و حومه، در زندان دچار ناراحتی‌های حاد مختلفی مانند ناراحتی قلبی، کمر درد و ناراحتی چشم شده است و تا به حال سه بار پزشک قانونی رای به عدم تحمل حبس او را داده که طبق قوانین موجود او باید آزاد می شد.


بعد از آن کمسیون پزشکی که از پنج پزشک تشکیل شده بود او را برای چندین ساعت تحت معاینه های پزشکی قرار دادند و نهایتا در گزارش خود به صورت ضمنی رای به آزادی وی دادند.


پیش از این همسر منصور اسانلو، فعال کارگری که در ده سال گذشته، بارها بازداشت شده است، درباره پرونده جدید همسرش در شعبه 6 کرج گفته بود: می خواهند تلاش کنند برایش مدارک غیرواقعی توسط زندانی های دیگر درست کنند، مثلا بگویند ما شاهد داشته ایم که آقای اسانلو در زندان شلوغ کاری کرده است. در صورتی که آقای اسانلو آدم قانون گرایی است. با شناختی که از همسرم دارم می دانم او دنبال هرج و مرج نیست. در زندان هم طبیعتا همین طور هست ولی متاسفانه باز هم قصد دارند برایش پرونده سازی کنند تا باز هم زندانی اش کنند. 
 

بدرقه صفایی فراهانی تا اوین‏

Posted:

واکنش دراویش گنابادی به گفته های رئیس قوه قضاییه

Posted:

در نفی دیگران به اثبات خویش نخواهید رسید

جرس: دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی، در واکنش به گفته های اخیر رئیس قوه قضاییه که "تصوف و درویشی را موجب انحراف جوانان" دانسته بود نامه ای را خطاب به وی منتشر کردند.

 

به گزارش مجذوبان نور، در این نامه که به امضای مدیر پایگاه اطلاع رسانی دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی رسیده است، می آید: در نفی دیگران به اثبات خویش نخواهید رسید. شما تجسم عینی عدالت در گفتار و رفتار باید باشید، چرا که لباس روحانیت برتن دارید و در نظامی به قضاوت نشسته اید که مدعی اجرای احکام اسلام است. مسلماَ می دانید در مقام قضاوت بایستی عادل باشید و عدالت در کلام و رفتار و صدور احکام قضایی و تقيد به قانون و موازين انساني، تعهد شما به مردم است.


گفتنی است روز گذشته صادق لاریجانی، "اسلام بدون روحانیت، ایجاد فرقه‌های دراویش و صوفی‌گری و عرفان‌های دروغین" را از جمله "ترفندهای مختلف برای انحراف جوانان از معارف ناب اسلام" نام برد و گفت: اگر ما نتوانیم با اجتهاد و جد و جهد در کتاب و سنت رسول خدا و اهل بیت معارف ناب را به آنها عرضه کنیم ، حتماً این خلأ ذهنی را با اندیشه‌های مخالف دین پر خواهند کرد.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:


عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا و إذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما

 

آقای شیخ صادق لاریجانی ، سلام علیکم؛

 

در خبرها آمده بود که جنابعالی در مقام قاضی القضات نظام جمهوری اسلامی در جمع روحانیون و ائمه جماعات مساجد، عرفان، تصوف و درویشی را موجب انحراف جوانان دانسته اید، لذا بر خویش واجب دانستیم که در مقام امر به معروف و نهی از منکر و جهت تذکر به شما مطالبی چند را خاطر نشان شویم:

 

در نفی دیگران به اثبات خویش نخواهید رسید. شما تجسم عینی عدالت در گفتار و رفتار باید باشید، چرا که لباس روحانیت برتن دارید و در نظامی به قضاوت نشسته اید که مدعی اجرای احکام اسلام است.

 

مسلماَ می دانید در مقام قضاوت بایستی عادل باشید و عدالت در کلام و رفتار و صدور احکام قضایی و تقيد به قانون و موازين انساني، تعهد شما به مردم است. شما نيك مستحضريد كه شهروندان این کشور براساس حقي كه قانون اساسي براي آنها محترم دانسته، در انتخاب اعتقادات خود قانوناً آزاد هستند و نبايد مورد اخافه و مزاحمت قرار گيرند و برابر قوانين موضوعه نيز درویشی و تصوف يك نابهنجاري اجتماعي و جرم نیست تا بتوان فردي را براساس آن مجرم انگاشت و مجازات كرد. اگر اين روزها بخشنامه های مراکز امنیتی، حقوق قانونی درویشان را لگد مال کرده است، بر خلاف همه آن قوانینی است که شما ملزم به رعایت و حفاظت از آن می باشید و در شأن شما نیست که هم صدا و هم پياله بازیگران سیاست باشید.

 

از آن گذشته چگونه به این نتیجه رسیده اید که تصوف و درویشی جوانان را منحرف می کند و عامل نگون بختيهاي آنهاست . بفرمایید انحراف از کدام راه؟ آیا به تصور شما صراط مستقیم تقلید کورکورانه از حاکمان و از جمله دستگاه قضایی است !!؟ اي كاش قبل از راندن اين عبارات بر زبان، نيم نگاهي به پرونده های متشكله عليه دراويش و پيروان مكتب تصوف و عرفان مي نموديد و احکام صادره عليه آنها را ملاحظه مي فرموديد تا متوجه شوید در دستگاهی که شما ریاست آنرا به عهده دارید بیشتر به شيوه حكومت هاي ملوک الطوایفی می ماند، چون در محاکم بر اساس قانون واحدی حکم صادر نشده است و هر قاضی به سلیقه خود و البته به سفارش مراکز امنیتی سازی نواخته است که گوش هر عدالت خواهی را آزار می دهد.

 

خوب است کمی اندیشه کنید که چرا در دهه اول و حتی دوم انقلاب این پدیده به اصطلاح عرفانهای سرخپوستی پیروانی نداشت و امروز یک خطر محسوب می شود؟ اگر دچار توهم توطئه نشوید، بايد بپذيريد كه عرفانهای وارداتی قبلاَ قدرتی برای عرض اندام در فرهنگ غنی عرفانی ما نداشته و باید دید امروز چه اتفاقی افتاده که جوانان این کشور به اين نوع عرفانها گرايش پبدا كرده اند.!! آن روز که حسینیه های قم و بروجرد با فتوای مراجع و روحانیون دولتی و حمایت مراکز امنیتی، قضایی و اجرایی به آتش کشیده شد و حقوق قانونی شهروندان صوفی و درویش در میان زد و بند سیاسی مابین دولت دیندار و دینداران دولتی لگد مال گردید، مردم وخصوصاً جوانان این کشور رازهای پنهان را و آنچه نباید را دیدند و راهی جدا از خواسته دولتمردان و روحانیت وابسته به قدرت انتخاب کردند.

 

آقای لاریجانی؛

 

متاسفانه اگر روشنفکران دیروز تئوری تز اسلام منهای روحانیت را در جامعه مطرح نموده اند امروز جماعتی در لباس روحانیت ضرورت وبستر تحقق این نظریه را فراهم و ایجاد کرده اند و بلکه این گروه به جهت تمایل به مطاع دنیوی عملا روحانیت منهای اسلام را محقق ساخته اند، لذا شما از تئوری پردازان جدایی اسلام منهای روحانیت هراس نداشته باشید، آنچه موجب ترس و وحشت می باشد نفوس سرکش افرادی است که وقعی به دیانت و ارزشهای دینی نمی گذارند و راه خودسری پیشه کرده اند و علمدار ستم بر شهروندان کشور و اختلاف و تفرقه در میان مسلمین شده اند.

 

 

آقای لاریجانی ؛

 

تا کنون فکر کرده اید که روحانیت شیعه و روحانیت اهل سنت در سرزمینهایی به نشر احکام شریعت می پردازند که قبلا فرهنگ و دین مردم آن مناطق بدست دراویش و صوفیان تغییر و تحول يافته است؟ امروز در کجا و کدام سرزمین بیشترین مخالفت با تصوف می شود؟ در چین کمونیست و متأسفانه در ایران اسلامی، یعنی در کشوری که مهد عرفان و تصوف است؟ آیا مخالفت با تصوف در راستای ترویج اندیشه وهابیت و تعصبات خرافی نیست؟ اسلام دولتی امروز در میان جهانیان متهم به ترویج خشونت، تروریسم و بسط اندیشه های متحجرانه همچون وهابیت است و این صوفیان هستند که تبلیغات سوء و دسیسه های دشمنان اسلام را در طول قرن ها نقش برآب کرده اند و این پرسش مطرح خواهد شد که امروز مخالفت با دراویش با کدام اهداف دنبال می شود؟ و این سیاست در راستای منافع چه کسانی است؟

 

جنابعالی حتی در بیان و گفتار هم از مقام عدالت عدول کرده اید، شما بنام حمایت از روحانیت غیر مستقیم جامعه را به چالش و درگیری ترغیب می کنید كه اميدواريم كمي تفكر كرده و عرفان و تصوف كه با فطرت پاك انسانها و معنويت بشريت عجين و مأنوس است، مايه سرگرداني و انحراف جوانان نپنداريد و به جاي اهانت به اعتقادات شيعيان، كمي براي برقراري عدالت و حفظ حقوق شهروندان ايراني و احترام به آزادي هاي مشروع آنان بينديشيد. موفقيت شما را در اين راه از خداوند متعال خواستاريم.

 

مديريت سايت مجذوبان نور

 

مردادماه 1389 خورشيدي


 

این روزها از دیوار اوین خون می چکد...

Posted:

حسان

 


چند روزیست برادران خونی مان خون دل می خورند اما نمی خورند...

و شگفت آنکه این بار آزادی، این واژه خونین را پشت میله ها و در یک سلول
تعریف کرده اند!

شب ها ... ای برادران خونی... در سوگ از دست رفتن تک تک سلول هایتان خواب
به چشم سلولهای ما نیز نمی آید انگار...

اما... همه و همه ...
به نام این خون که امروز در رگهای ایران جاریست...
به نام همه نسل هایی که این خون را از آنها به ارث برده ایم
و آنها که آنرا به ارث خواهند برد...

نخواهیم گذاشت این تک سلول آزادی در خون خود بغلتد...
ما به نام آزادی، آزادی را آزاد می کنیم

آری...
این روزها از دیوار اوین خون می چکد...


 

ماه من کجایی که رخ نمی نمایی؟

Posted:

یلدا آراسته
جرس: احتمالا" پنجشنبه 22 مرداد ماه آغاز ماه مبارک رمضان در ایران خواهد بود. علیرضا موحد نژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر جمهوری اسلامی در حالی امسال هم خبر حلول ماه و آغاز ماه رمضان را با "تردید" و "احتمال" می دهد که حدود 120 گروه با تجهیزات و ابزار لازم، هلال ماه رمضان در روز سه‌شنبه، 29 ماه شعبان را رصد می‌کنند.

 

بسیاری از مسلمانان چند روز قبل از آغاز ماه رمضان به پیشواز این ماه می روند و روزه دار هستند. این رسم، در کشور ما به جز اهمیت روزه داری در ماه شعبان و استقبال از ماه رمضان، بخصوص با توجه به اختلافات پیش آمده بر سر آغاز ماه رمضان بیشتر میان مردم مرسوم شده است.   در چند سال گذشته همواره روز آغاز و پایان ماه رمضان محل اختلاف میان علما و در نتیجه میان مقلدان آنها شده است.   دراین سالها  گاهی در یک خانه کسانی که مقلد مرجعی بوده اند ماه رمضانشان آغاز شده است اما افراد دیگری از همان خانه با یک مرجع دیگر هنوز رمضانشان آغاز نشده بود و این اختلاف بخصوص در شبهای قدر و تا پایان این ماه و اعلام عید فطر ادامه داشته است.   همان طور که روزه خواری فرد مسلمان (بدون عذر موجه) در آيين اسلام عملی غیر شرعی است، روزه دار بودن در روز عید فطر نیز گناه محسوب می شود. از این رو است که آغاز و پایان این ماه قمری برای بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.     ماه من کجایی ؟     ملاک آغاز ماه قمري نجومي با ملاک آغاز ماه قمري اسلامي متفاوت است. حکم اسلام که در قرآن کريم نيز ذکر شده ، اين است که يقين فرد بر رويت يا عدم رويت هلال ، براي او حجت شرعي دارد.    در رساله هاي توضيح المسائل ، روشهايي براي اثبات آغاز ماه قمري ذکر شده که مشهورترين آنها، گواهي دو مرد مسلمان عادل بر رويت هلال است . بسياري از مراجع عظام نيز همين روال را براي بررسي آغاز ماه قمري دارند و براي اثبات آغاز ماه قمري به گزارش افراد مطمئن از گوشه و کنار کشور استناد مي کنند.   اما برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که" دیدبانان ماه " می توانند دچار خطای دید و اشتباه بشوند. این نظری است که دفتر آقای خامنه ای نیز دارد.   کشورهای مختلف مسلمان نشین برای آنکه بتوانند آغاز این ماه را به مردم کشورشان اعلام کنند روش های مختلفی دارند.   در برخي کشورها مانند هند ، پاکستان ،بنگلادش و مراکش  قضاتي در نواحي مختلف کشور حضوردارند و با بررسي ادعاي رويت هلال ، آن را تاييد يا رد مي کنند.     در برخي کشورها مانند مصر ، فقط به محاسبات نجومي استناد مي شود. کارشناسان ، شرايط هلال را در مرزهاي غربي کشور بررسي مي کنند. اگر از مقارنه گذشته باشد و ماه 5دقيقه پس از خورشيد غروب کند ، آغاز ماه قمري اثبات مي شود.       عربستان چه می کند؟       در کشور عربستان ، ملاک اين است که آيا پس از مقارنه ماه و خورشيد، غروب ماه در شهر مکه مکرمه بعد از غروب خورشيد اتفاق مي افتد يا خير.    اين ملاک در تنظيم تقويم رسمي عربستان سعودي که تقويم ام القري  نام دارد ، استفاده مي شود اما براي ماههاي مهمي چون رمضان ، شوال ، ذي القعده و ذي الحجه به گزارش هاي رويت هلال استناد مي شود. کافي است 2نفر دردادگاه هاي اين کشور شهادت دهند که هلال ماه را ديده اند تا آغاز ماه قمري اثبات شود.   با این همه در عربستان نیز در این سالها بر سر رویت ماه اختلاف نظر به وجود آمده است.   سال 1384 شيخ عبدالمحسن عبيکان، عضو مجلس شورای عربستان سعودی، در پی بالا گرفتن اختلاف نظرها درباره رويت هلال ماه رمضان گفته بود که نبايد فقط به تقويم فلکی اکتفا کنيم بلکه هلال ماه را بايد از طريق دوربين و علم اخترشناسان رصد کنيم.   عضو مجلس شورای عربستان سعودی اعتقاد دارد که دوربين‌های الکترونيکی امکان مشاهده و رصد دقيق‌تر ماه را دارند.       ایران از عربستان پیروی نمی کند       کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تعیین ماه قمری از عربستان پیروی می کنند و هر چند برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که همه کشورهای مسلمان باید از عربستان به عنوان خاستگاه اسلام پیروی کنند، اما ایران هیچ گاه برای تعیین ماه های قمری از این کشور پیروی نکرده است.     دکتر ايرج ملک پور که بيش از ربع قرن مسئوليت رسمی محاسبه و تعيين اوقات شرعی و مناسبتهای زمانی را در تقويم ايرانی به عهده داشته است، معتقد است که کشورهای عربی و به ويژه عربستان سعودی که برای مسلمانان سنی مذهب به نوعی مبنا و مرجع محسوب می شود، محاسبات نجومی برای تشخيص آغاز ماه نو را به درستی و دقت صورت نمی دهند.   وی می گويد که در سال 1355 گروهی از کارشناسان از سوی دربار عربستان سعودی به ايران آمدند تا بررسی کنند که چرا ايران در تقويم قمری از عربستان سعودی پيروی نمی کند و هنگامی که اين کارشناسان به دستور دربار ايران با کارشناسان ايرانی نشستی در گروه رياضی دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار کردند، برايشان مشخص شد که تقويم قمری ايرانی از تقويم قمری عربستان سعودی درست تر و دقيقتر است.         ماه ایران چگونه رویت می شود؟         هيات دولت با استناد به  اصل 138 قانون اساسي کشور در 22 تير 1379 تصويب کرد که موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران ، مسووليت استخراج تقويم رسمي کشور را به عهده گيرد.    پس از 2 سال مراحل اداري و بررسي کارشناسان ، مرکز تقويم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران در 17 مرداد 1381 تاسيس شد تا تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران و اوقات شرعي را به دقيق ترين شکل ممکن تدوين کنند.   این تقویم که در آن به نظرات فقهی آقای خامنه ای استناد شده بود ، قرار بود که مشکل آغاز ماه های قمری را در ایران حل کند اما در عمل اینگونه نشد.     نظر آقای خامنه ای اعمال می شود       در دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی اگر هلال ماه درعربستان سعودی که با ايران هم ‌افق نيست مشاهده شود، لزوما شروع ماه رمضان در ايران تلقی نمی‌شود .   آقای خامنه ای معتقد است هلال شب اول ماه بايد هنگام غروب با چشم رويت شود. اگر براي رويت هلال از ابزارهاي اپتيکي قدرتمند  مانند تلسکوپ و دوربين دوچشمي استفاده شود، مانعي ندارد اما اگر از هلال عکسبرداري شود و هلال با پردازش تصوير آشکار شود، مورد قبول نيست.بر اساس نظر ایشان  اگر رويت هلال در شهر تهران قطعي يا محتمل باشد ،آغاز ماه قمري اعلام مي شود.    در حالی که مراجع تقلید  و آراء فقهی مختلفی در ایران وجود دارند اما  آقای خامنه ای در این رابطه تصمیم گیرنده نهایی است و نظرات دیگران حتی اگر مقلدان پرشماری داشته باشند در رسانه های دولتی منتشر نمی شود.     کشورهای همسایه تجربه ندارند     در این میان آن چیزی که برای مردم شبهه انگیز می شود اختلاف آغاز این ماه میان ایران و کشورهای همسایه است. آغاز ماه رمضان در حالی در این کشورها متفاوت  است که در بیشتر موارد پایان آن و روز عید فطر در این کشورها یکسان اعلام می شود.   با این همه امسال آقای موحدنژاد در خصوص رویت ماه در کشورهای همسایه اعتقاد دارد که آنها اشتباه کرده اند .   او می گوید :  ما اطلاع داریم که در برخی از کشورها، افرادی که تجربه کافی ندارند اقدام به رویت ماه می‌کنند و در دیدن ماه هم دچار تعجیل و توهم می‌شوند؛ بنابراین گزارش‌هایی که می‌دهند از دقت کافی برخوردار نیست.   او معتقد است " افراد بی‌تجربه"  در این کشورها بدون این‌که مطمئن باشند چیزی که دیده‌اند ماه است یا چیزی شبیه ماه، با اطمینان می‌گویند ماه را دیده‌اند و مسئولان این کشورها هم بدون این‌که از شهادت و گواهی این افراد مطمئن باشند، اعلام می‌کنند که ماه رمضان آغاز شده است.   این اظهارات  در حالی است که امسال هم در سوریه ، لبنان ، قطر ، ترکیه ، اندونزی ، مالزی ، لیبی ، اردن ، امارات ، عربستان ، فرانسه ، چین و ژاپن  چهارشنبه و یک روز زودتر از ایران را آغاز ماه قمری اعلام کرده اند.                          

عضو فراکسیون خط امام: خارج کردن دلار و یورو از سبد ارزی به منافع ملی كمكی نمی‌كند

Posted:

جرس: یکی از اعضای فراکسیون خط امام معتقد است که می‌شود دلار و یورو را در سبد ارزی به حداقل رساند، اما به كلی نمی‌توان این دو ارز را به كناری نهاد؛ چون معنای آن این است كه ایران به كشورهایی كه به دلار و یورو خرید می‌كنند نفت نفروشد.


به گزارش ایلنا، محمدرضا خباز نماینده كاشمر می‌گوید كه با افزایش تعرفه کالاهای کشورهایی که در تحریم علیه ما شرکت می‌کنند موافق است اما نرخ این تعرفه را وزارت بازرگانی باید کارشناسانه تعیین کند.

 
این نماینده مجلس درباره اظهارات معاون اول احمدی نژاد درباره تغییر سبد ارزی ایران از دلار و یورو به ارزهای دیگر گفت: از چند سال پیش دولت به این فكر افتاد تا همانطور كه در اقتصاد نباید تک‌محصولی باشیم، در ارز هم نباید تک‌ارزی بمانیم. دولت به این نتیجه رسید كه ما باید ماجرای ارز را به گونه‌ای مدیریت كنیم تا به جای كه ارزی بودن، سبد ارزی داشته باشیم. همان زمان هم قرار شد تركیب سبد ارزی را هیأت وزیران تعیین كند.

 

وی افزود: این راه‌كار برای این اندیشیده شد كه اگر قرار شد استكبار از این راه به ما ضربه بزند، ما بتوانیم از این طریق پادزهر آن را تولید كنیم. این فكر درستی است و منطق كارشناسی دارد. اما اینكه به كلی دلار و یورو را بخواهیم از سبد ارزی خارج كنیم كار سختی است و به منافع ملی هم كمكی نمی‌كند.

 

نماینده مردم كاشمر تصریح كرد: می‌شود دلار و یورو را در سبد ارزی به حداقل رساند، اما به كلی نمی‌توان این دو ارز را به كناری نهاد. چون معنای آن این است كه ما به كشورهایی كه به دلار و یورو خرید می‌كنند نفت نفروشیم.

 

خباز در مورد افزایش تعرفه واردات از كشورهایی كه ما را تحریم می‌كنند نیز گفت: در این مورد من با آقای رحیمی موافقم. زیرا ما نباید تبدیل به بازار مصرف كشورهایی شویم كه علیه ما رای می‌دهند. این سیاست را هم می‌توان با مكانسیم افزایش تعرفه به پیش برد. یعنی كشوری كه دارد علیه ما رای می‌دهد و ما را تحریم می‌كند آنقدر تعرفه واردات از آن را افزایش دهیم كه بازار مصرف آن کشور نباشیم.

 

نماینده كاشمر در باره درصد تعرفه كه رحیمی آن را تا 200 برابر اعلام كرده بود، یادآور شد: تعیین تعرفه جزء سیاست‌های وزارت بازرگانی است كه درصدد تعرفه‌ها را تعیین كند. این‌كار هم باید كارشناسانه انجام شود.
 

ماجرای برکناری رئیس دانشگاه خواجه نصیر و واکنش سریع وزارت علوم

Posted:

جرس: در پی انتشار خبر برکناری رئیس دانشگاه صنعنی خواجه نصیر بر اساس "تصمیمی که از بالا برای اغلب دانشگاه ها گرفته شده" وزارت علوم مدعی شد که هیچ تصمیم کلی برای تغییر روسای دانشگاه ها گرفته نشده است.


به گزارش مهر، محمد تقی بطحایی که تا چند روز پیش رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بود پس از بازگشت از حج عمره به وزارت علوم دعوت شد تا به وی اعلام شود "طی تصمیمی از بالا که برای اغلب دانشگاهها نیز گرفته شده است" فرد دیگری عهده دار مسئولیت دانشگاه خواجه نصیر می شود.

 

محمد تقی بطحایی رئیس پیشین دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با بیان این مطلب افزود: وقتی از حج عمره بازگشتم، دعوت کردند به وزارتخانه بروم. معاون آموزشی وزیر از قول وزیر علوم در ضمن مطرح کردن تصمیمی که برای تغییر رئیس دانشگاه خواجه نصیر گرفته شده بود عنوان کرد این یک تصمیم کلی است که برای اغلب دانشگاهها گرفته شده تا یک نیروی جدید با توان بهتر بتواند دانشگاهها را جلو ببرد.

 

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی به عنوان اهداف این تغییر مطرح شده است، افزود: با توجه به اینکه معاون آموزشی وزیر عنوان کرد تغییر رئیس اغلب دانشگاهها یک تصمیم کلی است و از بالا گرفته شده است لذا حتما یک اقدام برنامه ریزی شده است و امیدواریم این برنامه به نفع دانشگاه باشد.

 

رئیس سابق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ادامه داد: مدیریت دانشگاهها باید علمی باشند. امیدواریم که انتخاب روسای دانشگاهها بر اساس رابطه نباشد بلکه بر اساس ضوابط و علمی باشد و نفرات بعدی که ریاست دانشگاهها را بر عهده می گیرند قوی تر از افراد قبلی باشند.


اما از دیگر سو و پس از انتشار این خبر، وزارت علوم در واکنشی سریع اعلام کرد هیچ تصمیم کلی برای تغییر روسای دانشگاهها گرفته نشده است.

 

روابط عمومی این وزارتخانه ضمن ضمن تکذیب این اظهارات اعلام کرد: هیچ تصمیم کلی در خصوص تغییر روسای دانشگاهها صورت نگرفته است و همانگونه که در یکسال گذشته عمل شده در مواردی به صورت جداگانه و بنا به شرایط تغییر یا جابجایی صورت گرفته است.
 

رؤیت هلال ماه: حکم شرعي یا تشخيص موضوع؟

Posted:

 

آیا رؤیت هلال ماه از احکام شرعی است تا نیاز به تقلید داشته باشد یا تشخیص موضوع است و از هر طریقی اطمینان به آن حاصل شد معتبر است؟ در هر صورت آیا مراد از حاکم شرع در این مورد در رساله های عملیه مراجع تقلید هر مجتهد جامع الشرائطی است یا منظور ولی امر و ولایت مطلقه فقیه است؟

 

مراد از حاکم شرع حداقل در این موضع رساله های عملیه مراجع تقلید "مجتهد جامع الشرائط" است، و هیچ دلالتی بر ولی امر و ولایت مطلقه فقیه و رهبر سیاسی ندارد.به عبارت دیگر هر مجتهد جامع الشرائطی که حکم به رؤیت هلال نماید، حکمش برای همگان متبع است مگر برای کسانی که بدانند وی اشتباه کرده است.  

 

اما در مورد پرسش اول یعنی اینکه آیا رؤیت هلال از احکام شرعی است یا در زمره تشخیص موضوعات است دیدگاه فقهای معاصر به قرار ذیل است:

 

دیدگاه اول: "اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسي هم كه تقليد او را نمي‎كند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولي كسي كه مي‎داند حاكم شرع اشتباه كرده نمي‎تواند به حكم او عمل نمايد." حضرات آیات شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (مسأله 1740سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (مسأله 1813)، سید علی محمد دستغیب شیرازی (مسأله 1801) و شیخ حسین نوری همدانی (مساله 1728).

 

دیدگاه دوم: "پنجمین طریق اثبات اول ماه حكم حاكم شرع است، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به اشتباه او دارد." (مسئله 1456) رؤيت هلال حكم شرعي نيست تا نياز به تقليد داشته باشد بلكه تشخيص موضوع است كه بايد براي مكلف ثابت شود و از قول هركسي براي شما ثابت شد مي توانيد طبق آن عمل كنيد" (استفتائات) آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی.

 

مرحوم آیت الله شیخ حسینعلی منتظری نجف آبادی: "اگر حاكم شرع جامع الشرايط حكم كند كه اول ماه است، كسي هم كه از او تقليد نمي كند بايد به حكم او عمل نمايد، ولي كسي كه مي‎داند حاكم شرع اشتباه كرده يا او را جامع الشرايط نمي داند نمي تواند به حكم او عمل كند" (مساله 1599). "هلال و امثال آن از موضوعات خارجيه است و تشخيص موضوعات به فقيه بما هو فقيه كه شأن او استنباط احكام از ادله آنها است ارتباط ندارد، بلكه به علم و اطمينان شخص مكلف يا شهادت دو مرد عادل به رؤيت يا قول اهل خبره كه اطمينان آور باشد ثابت مي‎شود. ولي اگر حاكم شرع جامع الشرائط حكم به ثبوت هلال نمايد بر ديگران لازم است ترتيب اثر دهند مگر اينكه بطلان مستندات او ثابت گردد. (رساله استفتائات: سؤال 1346)

 

دیدگاه سوم: "ثبوت اوّل ماه به حكم حاكم شرع محلّ اشكال است." آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی (مسأله ۱۷۳۹). "حکم حاکم نسبت به اول ماه و هلال نفوذ ندارد و هر کس باید خود حجت شرعی بر اول ماه داشته باشد" آیت الله شیخ یوسف صانعی (مسئله 1708). "اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى‏شود، مگر اين كه از حكم او يا ثابت شدن ماه نزد او اطمينان به ديده شدن ماه حاصل شود" آیت الله سید علی سیستانی (مسأله 1701).  

 

به نظر می رسد دیدگاههای فوق یا حداقل برخی از آنها مانعة الجمع نیست. هلال ماه و امثال آن از موضوعات خارجیه است، تشخیص موضوع هم به فقیه از آن حیث که فقیه است ارتباطی ندارد. در تشخیص چنین موضوعی بیش از همه علوم مرتبط ازقبیل هیأت و نجوم دخالت دارد، اینکه ماه در چه زمانی قابل رویت با چشم غیر مسلح است نیز به کمک همین علوم تسهیل می شود. برای وحدت رویه انجمن متخصصان رشته های مرتبط نظر خود را اعلام می کنند. اینگونه مسائل بیش از آنکه نیازمند حکم حکومتی یا حکم حاکم شرع باشد، نیازمند اقناع جامعه به تحقق یک موضوع خارجی است. جامعه مدنی مسلمانان برای انجام این امر نه چندان دشوار می تواند ابزارهای لازم را پیش بینی کند.

 

 

محكوميت محمد معين به 6 ماه حبس تعليقي

Posted:

جرس: وكيل مدافع محمد معين از محكوميت موكلش به 6 ماه حبس تعليقي از سوي دادگاه انقلاب خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، محمود عليزاده طباطبايي، با بيان اين مطلب اظهار كرد: محمد معين به اتهام اخلال در نظم عمومي از طريق شركت در راهپيمايي از سوي شعبه‌ 26 دادگاه انقلاب به شش ماه حبس محكوم شد كه اين حبس به مدت پنج سال به حالت تعليق درآمده است.


محمد معین، فرزند مصطفی معین وزیر علوم دروان اول اصلاحات است.


وي همچنين يادآور شد: محمد كريمي دانشجوي فوق‌ليسانس دانشكده فني دانشگاه تهران از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تباني براي اقدام عليه امنيت از طريق شركت در راهپيمايي به يك سال حبس تعزيري محكوم شده است.