جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درخواست کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی ایران از زندانیان اعتصابی

Posted:

جرس: دکتر احمد صدر حاج‌سیدجوادی، کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی ایران از زندانیان اعتصاب کننده در اوین درخواست کرد که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.متن نامه حاج سید جوادی به شرح زیر است: 

بسمه تعالی

دوستان عزیز، فدا کاران آزادی و مردم‌سالاری، زندانیان بی‌گناه بازداشت شده در مخوفگاه اوین

شنیده‌ام که آن یاران گرامی در مقام اعتصاب غذا به‌علت عدم توجه دستگاه فشار، با حالت ناراحت‌کننده‌ی خطرناکی درگیر هستند. بنده و یاران ظاهرا" آزاد از شما تقاضا داریم در این تصمیم خود تجدیدنظر کنید که وجود عزیز شما بسیار باارزش‌تر از چنین وضعی است که دستگاه جور با شما رفتار می‌کند؛ و این تقاضا را با سمع قبول تلقی کرده به‌حالت عادی رجعت بفرمایید که موجب خوشحالی همه‌ی دوستان خواهد بود.

بالنبی و آله

احمد صدر حاج‌سیدجوادی

15مرداد1389

ایران

Posted:

طراح : Elzbieta Chojna

منصور اسانلو با اتهام جدیدی محاکمه شد

Posted:

جرس: منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج مورد محاکمه قرار گرفت.

 

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، روز یکشنبه 10 مرداد ماه، رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه به شعبه یک دادگاه انقلاب کرج منتقل و به اتهام ارتباط با ضد انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت.


اسانلو هنگام محاکمه، از داشتن وکیل محروم بود و وکلای او از انتقال موکلاشان به دادگاه انقلاب بی اطلاع بودند.

 

همسر اسانلو پیش از این در مصاحبه ای گفته بود که بازجویان وزارت اطلاعات با پرونده سازی قصد افزایش مدت محکومیت آقای اسانلو را دارند. در حالی این اتهامات به آقای اسانلو نسبت داده می شود که او در بازداشت و تحت کنترل شدید آنها قرار دارد.

 

از طرفی دیگر وزیر کار احمدی نژاد به سازمان جهانی کار تعهد داده بود که اسانلو را آزاد خواهد کرد اما به رغم تعهداتش وی همچنان در بازداشت به سر می برد و پرونده جدیدی را علیه او گشوده اند.

 

این فعال کارگری دچار ناراحتی های حاد مختلفی مانند ناراحتی قلبی، کمر درد و ناراحتی چشم است و تا کنون سه بار پزشک قانونی رای به عدم تحمل حبس او را داده است و طبق قوانین موجود او باید آزاد می شد. بعد از آن کمیسیون پزشکی که از پنج پزشک تشکیل شده بود او را برای چندین ساعت تحت معاینه های پزشکی قرار دادند و نهایتا در گزارش خود به صورت ضمنی رای به آزادی وی دادند.
 

مادر حسین نورانی نژاد: تهدید کردند به حکم زندان اعتصاب کنندگان اضافه می کنند

Posted:

جرس: مادرحسین نورانی نژاد، زندانی که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برد، گفت که مسئولان زندان تهدید کرده اند که به حکم زندان افرادی که اعتصاب غذا کرده اند، افزوده می شود.

 

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، پروانه رضا از تهدید آقای نوروزی نماینده دادستان تهران، مبنی بر اضافه کردن طول مدت زندانی افرادی که اعتصاب کردند ابراز ناراحتی کرد و خطاب به پسرش حسین گفت: حسین مردانه ایستادی و دین ات را کاملا ادا کردی و با نیت خیری که داشتی، دچار مشکل شدی! دعای ما این است که این دعاهای کمیل و شب های احیا کمک کند؛ نه تنها برای تو؛ بلکه برای همه بچه هایی که بی گناهند.


وی در ادامه افزود: از حسین خواهش می کنم، دست از اعتصاب غذا بردارد و به بقیه دوستان اش هم توصیه کند، دست از اعتصاب غذا بردارند، اعتصاب غذا را بشکنند؛ همان طور که خانم رهنورد بیانیه دادند؛ این اعتصاب غذا را تبدیل به روزه کنند. جان این بچه ها برای ما با اهمیت تر از ایده های آنها است.

 

مادر حسین نورانی نژاد، درباره تجمع خانواده های زندانیان در مقابل دادستانی تهران گفت که این تجمع توسط نیروهای پلیس ویژه که با پاره کردن عکس های زندانیان سیاسی و هل دادن تجمع کنندگان همراه بود به هم خورد.


وی افزود: حدود سی الی چهل نفر جلوی دادستانی جمع شدیم، پیش از آن هم به دادستانی اعلام کرده بودیم، در صورتی که درخواست مان پیگیری نشود، تجمع می کنیم. جلوی دادستانی فقط عکس بچه های مان دست مان بود، ولی در عرض ده دقیقه پلیس کلانتری آمد و گفت جمع کنید و بروید.


پروانه رضا دلیل بازداشت پسرش را برگزاری جلسه دعای کمیل در منزل آقای محتشمی پور عنوان کرد و افزود: جبهه مشارکت قانونی است و مجوز دارد. ۱۲ سال از زمان آقای خاتمی بوده است و تنها کارش رسیدگی به سالمندان و بی بضاعتان است و در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هم فعالیت داشته اند. حسین مومن و معتقد است، کانون توحید میدان توحید به او مجوز برگزاری دعای کمیل نداد، به همین دلیل در منزل آقای محتشمی پور برگزار کردند و در حالی که مداح و سخنران را خود آقای محتشمی پور معرفی کرده بودند، حسین را دستگیر کردند.


وی در پاسخ به این پرسش که چه منع قانونی برای برگزاری مراسم دعای کمیل در کشوری مسلمان وجو د دارد، گفت: برای حسین این گونه مطرح کردند، چرا وقتی خانواده های زندانیان به دعای کمیل آمدند، آن ها را بیرون نکردید و دعای شان کردید؟


مادر این زندانی سیاسی افزود: همه جا تعطیل است در این دو روز. بی بی سی اعلام کرده است؛ کیوان صمیمی، مجید توکلی و بهمن امویی اعتصاب غذای خشک کردند، اگر این صحت داشته باشد فاجعه است! سه روز پیش نماینده دادستان پذیرفت که نگهبان مقصر بوده و گفت قصد توبیخ او را دارند، اما تا این لحظه هیچ کس پاسخگوی ما نبوده است.

 

مادر حسین نورانی نژاد همچنین به کمپین گفت: بچه های ما به خاطر شادی از آزادی بابک بردبار در روز نیمه شعبان سرود خواندند، آیا مجازات سرود خواندن انفرادی است؟ آیا مجازات شادی کردن در نیمه شعبان، انفرادی است؟ مثل دعای کمیلی که این طور برایش مشکل ساز شد.

 

وی در پایان اضافه کرد: کجا برویم که جواب گوی ما باشند از دولت خواهش می کنم، این مساله را فیصله دهند. مردم را بیش از این ناراحت و ناراضی نکنند، اگر در خانواده ها یک نفر سیاسی بود، الان در هر خانواده، پانصد نفر سیاسی شده است. خواهش می کنم، بچه ها را به خانواده هاشان برگردانید؛ ضمن این که ماه رمضان نزدیک است، کاری کنید که سحر و افطار دعای مردم پشت سر شما باشد، نه نفرین شان.

گفتنی است حسین نورانی‌نژاد، رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران، در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۸۸ به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن نظم عمومی" در منزل یکی از نزدیکانش بازداشت شد.


نورانی نژاد در ۲۵ بهمن ماه با تاخیر در ابلاغ حکم، به سه سال زندان محکوم شد. در تاریخ ۳۰ بهمن ماه وی از بند ۲۰۹زندان اوین به بند ۳۵۰ منتقل شد و در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال گذشته، دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس او را تایید کرد.

 

در تاریخ ۲۵ اسفند ماه بر مبنای حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت او از سه سال به یک سال کاهش یافت. در تاریخ ۲۵ تیرماه دادستانی تهران در جریان استعلام از وزارت اطلاعات از صدور مجوز مرخصی نورانی نژاد مخالفت کرد.


طی دوهفته گذشته رفتار مأموران بند ٣۵٠ زندان اوین و مأموران سالن ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنان باعث اعتراض شدید زندانیان این بند شد و در پی این اعتراض حسین نورانی نژاد، به همراه ۱6 زندانی سیاسی دیگر به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شده‌اند. این در حالی است که بر طبق اصل ٣٩ قانون اساسی "هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است."

 

علی مطهری: گفته های جنتی اگر مستند ندارد، مصداق بارز افترا ست

Posted:

جرس: علی مطهری سومین نماینده‏ای است که درخواست ارائه مستندات جنتی به دستگاه قضایی را مطرح کرده و گفته است که در صورت عدم وجود مستندات، این گفته ها مصداق بازر افترا خواهد بود.

 
به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری نماینده تهران در واکنش به سخنان اخیر آیت‌الله جنتی که ادعای اعطای یک میلیارد دلار از سوی "آمریکایی‌ها به سران فتنه برای سرنگونی نظام" را داشت، خواستار ارائه مدارک و مستندات دبیرشورای نگهبان به دستگاه قضایی و به کمیسیون اصل نود مجلس شد.

 

به گفته وی، بدیهی است اگر مستندی برای این ادعا وجود نداشته باشد، مصداق بارز افترا خواهد بود.

 

مطهری در پاسخ به سوالی که به لزوم برخورد با دریافت کنندگان این دلارها در صورت صحت این خبر اشاره داشت، گفت: چنانچه این مطلب صحت داشته باشد باید با کسانی که این پول را گرفته‌اند برخورد شده و محاکمه شوند، چرا که معلوم است دریافت چنین پولی از بزرگترین دشمن کشور به چه منظور بوده است.

 

نماینده تهران در پاسخ به اینکه اگر اثبات شود که سخنان دبیرشورای نگهبان بدون مدارک و مستندات و بی‌پایه و اساس بوده است، چه باید کرد، ادامه داد: البته آیت‏الله جنتی فردی متقی و خدا ترس است و معمولا از روی هوای نفس سخن نمی‏گوید. یا ایشان مدرک موثقی دارند و یا افرادی مطلب را به صورت یک امر موثق در نظر ایشان جلوه داده‎اند. در صورت دوم ایشان شجاعت بیان واقعیت را برای مردم دارند و نیازی به پیگیری قضایی نیست.

 

مطهری درباره اینکه تکرار چنین اتهاماتی پیش از این نیز مطرح می شد، با بیان اینکه دستگاه قضایی می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم وارد این مساله شود و آن را پیگیری کند، ادامه داد: البته اگر این مساله شاکی خصوصی داشته باشد، سریعتر پیگیری خواهد شد. اما شاکیان خصوصی یا جرات نمی‌کنند و یا صلاح نمی‌دانند که وارد شوند زیرا اتهامات دیگری نیز متوجه آنها است. به همین دلیل در چنین شرایطی که آرامش روانی جامعه در اثر یک خبر به مخاطره می‎افتد، دستگاه قضایی می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم وارد عرصه شده و موضوع را بررسی کند.

 

مطهری کمیسیون اصل نود را نیز مرجع دیگری برای بررسی این ادعا معرفی می‏کند؛ پیش از این نیز فاضل موسوی نایب رئیس کمیسیون اصل نود برای بررسی این مستندات اعلام آمادگی کرده بود.


گفتنی است طی یک هفته اخیر و پس از موضع گیری چهره های شناخته شده چون مهدی کروبی و میرحسین موسوی، برخی اصولگرایان از جمله نمایندگان مجلس نیز به این بحث ورود یافته‏اند و خواستار ارائه مستندات برای این مدعا هستند. نیره اخوان و جواد آرین‏منش دو نماینده اصولگرا از کمیسیون‏های قضایی و فرهنگی مجلس هستند که در این باره موضع‎گیری کرده و خواستار ارائه مستندات آیت‎الله جنتی به دستگاه قضایی شده‎اند.

 

اخوان با بیان اینکه نمی‌توان بدون پایه قضایی چنین حرفی زد، گفته بود: هر سخنی اگر پیگیری نشود‏ در هوا است. اگر هدف از طرح این موضوع، اطلاع رسانی بوده است،‏ نباید اینگونه بیان می‌شد. زیرا پیگرد قانونی را در پی دارد.

 

جواد آرین‎منش نیز با تاکید بر اینکه آیت‏الله جنتی باید پاسخگو باشد و مدارکش را ارائه دهد، افزود: اگر این گفته صحت نداشته باشد، خود آیت‌الله جنتی باید پاسخگو باشد و مدارکش را ارائه دهد. البته دبیر شورای نگهبان حتما به آن درجه از اطمینان رسیده است که چنین مطلبی را بیان کرده است.
 

توکلی: مجلس در برابر مواضع مشایی موضع گیری می کند

Posted:

اظهارات مشایی خیانت به ‌ایران است
جرس: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با انتقاد شدید نسبت به اظهارات اخیر مسئول دفتر رئیس جمهور مبنی بر لزوم ترویج "مکتب ایرانی" به جای "مکتب اسلام"، ضمن بیان اینکه مجلس در قبال این مواضع سکوت نخواهد کرد، از احمدی نژاد خواست تا تکلیف خود را نسبت به مشایی و موضع گیری هایش روشن کند.


به گزارش مهر، احمد توکلی، درخصوص موضع اخیر رحیم مشائی مسئول دفتر رئیس جمهور درباره ضرورت ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، اظهارداشت: مواضع انحرافی جدید آقای مشایی مبنی بر اینکه "برداشت های متفاوتی از اسلام وجود دارد، تبلیغ مکتب اسلام وظیفه ما نیست بلکه باید مکتب ایران را به جهان بشناسانیم" ، توهمات ذهن بیماری است که با مبانی اسلام، با قانون اساسی و مصالح ایران عزیز سازگار نیست.

 

وی گفت: این توهمات نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایران است. چه کسی است که از تاریخ و جغرافیای ایران مطلع باشد و نداند که آنچه اقوام مختلف ایران را به هم گره زده است، اسلام است.

 

نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: اگر می توانستند اسلام را از ایران بگیرند تجزیه کشور که از آمال دیرینه آمریکا و انگلیس است بارها و به آسانی صورت می گرفت. اگر این اسلام و روحانیتی که معرف و شناساننده آن هستند، نبود و امام در راس آنها نبود در همان اول انقلاب و پیروزی آن، جنگ عراق علیه ایران به تجزیه ایران منجر می شد.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: این سخنان از حیث ملی تسهیل کننده مقاصد دشمنان ایران است که به منابع و منافع ملت ایران چشم طمع دوخته اند و از حیث منطقه ای نیز ضد مصالح نهضت اسلامی است که تنها جریان مقاومت در برابر فزون طلبی امپریالیسم و صهیونیست جهانی است.

 

وی ادامه داد: البته اگر پست های رسمی و مهم این فرد نبود این خزعبلات که روایت دسته چندم پلورالیزم دینی و و ناسیونالیسم منحط دروغین و اسلام منهای روحانیت است، ارزش اعتنا نداشت.

 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: همچنان که گفتم این مواضع نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایران است. آقای رئیس جمهور باید تکلیف خود را با این عنصر و تفکر انحرافی که از جایگاه رسمی در نظام صریحا ضد قانون اساسی و اسلام و ایران موضع گیری می کند ، روشن کند.

 

توکلی تاکید کرد: مجلس قطعا در این باره ساکت نخواهد نشست.

 

وی در پاسخ به این سئوال که مجلس از چه روشی برای جلوگیری از تکرار این گونه اظهارات استفاده خواهد کرد، گفت: طبیعی است که مجلس قدم به قدم و با تلاش برای جلوگیری از به وجود آمدن تنش میان مجلس و دولت، از همه امکانات و ابزارهای خود برای اصلاح امور کشور استفاده خواهد کرد.

 

همچنین امروز آيت‌الله كعبي گفت: برخي منصوبان رئيس‌جمهور، انديشه‌هاي انحرافي را مطرح مي‌كنند.

 

به گزارش ایلنا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتقاد از سخنان برخی از افراد در خصوص ایران و اسلام تاکید کرد: اندیشه‌ای که در پی اسلام ایرانی و دنبال مکتب سازی ناسیونالیستی برای اسلام است، اندیشه‌ای انحرافی و در امتداد تفکر نهضت آزادی به شمار می‌آید.

 

استاد حوزه علمیه قم، با انتقاد از مدعیان و طرفداران اندیشه اسلام برای ایران تصریح کرد:‌ افرادی که دنبال اسلام ایرانی هستند،‌ اندیشه آنها انحرافی است، ما دنبال ایرانی هستیم که فدای اسلام شود نه اینکه اسلام در خدمت ایران باشد و فدای ایران شود.

 

همسر حسین نورانی نژاد: بگذارید پیام میرحسین، رهنورد و سایر بزرگان به اعتصاب کنندگان برسد

Posted:

جرس: پرستو سرمدی همسر حسین نورانی نژاد، یکی از 17 زندانی که بیش از 10 روز است در اعتصاب غذا به سر می برند، خواسته است تا اجازه داده شود پیام افرادی که درخواست شکستن این اعتصاب را دارند، به گوش زندانیان برسد.


سرمدی در وبلاگ شخصی اش می نویسد: بیشتر از 10 روز از اعتصاب غذای عزیزانمان می گذرد. روشن است هر چقدر هم اعتصاب کنندگان روح بزرگ و اعتقادات محکمی داشته باشند که دارند؛ باز هم جسم یاری نمی کند و نرسیدن مواد مورد نیاز حیات، آسیب های جدی به آنها خواهد زد.

 
او در ادامه آورده است: تمام نگرانی ما و دیگر خانواده های اعتصاب کنندگان هم همین است و تنها خواسته ما از ابتدا بازگرداندن اعتصاب کنندگان به بند عمومی 350 و برقراری تماس با آنها بود تا از عزیزانمان بخواهیم به رغم حقی که دارند اعتصاب شان را بشکنند. آیا تامین این خواسته آن قدر سخت است که عدم توجه به آن چنین بحرانی بیافریند و شاید فاجعه ای به بار آورد؟

 
سرمدی همچنین می نویسد: آیا این خیلی خواسته بزرگی است که بخواهیم به جای تهدید مادرانی که حتی لحظه ای جسم بی حال فرزندانشان از جلو چشمانشان نمی رود ، اجازه دهید آنها با فرزندانشان صحبت کنند تا پیام هم وطنانشان را به آنها برسانند و بگویند این سرزمین برای آباد شدن به بزرگانی چون شما نیاز دارد پس بیایید در کنار ما سالم بمانید.

 

همسر نورانی نژاد ادامه می دهد: این خیلی خواسته بزرگی است که بگذارید با عزیزانمان سخن بگوییم تا پیام موسوی و رهنورد سبز، آیت الله بیات زنجانی، عبدالله نوری، مادر سهراب همیشه زنده، فعالان جنبش زنان ، زندانیان رجایی شهر و بند زنان و همه هم وطنانمان که امروز خانواده زندانیان شده اند را به آنها برسانیم و بگوییم به خاطر ایران زنده بمانید.


گفتنی است روز گذشته شش نفر از نیروهای امنیتی با حضور در منزل مادر حسین نورانی ن‍ژاد، ضمن گرفتن تعهد، او را تهدید بازداشت کردند.


علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، غلامحسین عرشی و محمد حسین سهرابی راد و پیمان کریمی آزاد از دیگر زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی هستند که از دوازده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برند.
 

اولین تاثیرات قطعنامه های جهانی در صنایع پتروشیمی ایران

Posted:

جـــرس: علیرغم "بلا اثر" خواندن تحریم های جهانی و منطقه ای توسط رئیس دولت جمهوری اسلامی، اعلام آغاز تحریم های اِعمال شده علیه ایران، پتروشیمی«جم»، که بزرگ ترین واحد تولید اتیلن جهان می باشد را تحت تاثیر قرار داده و از میزان تولید آن شدیدا کاسته است. همزمان واحدهای پتروشیمیایی «مهر»، «مروارید» و «آریاسول» نیز، تحت تاثیر جدی تحریم های اِعمال شده قرار گرفته اند.

 

به گزارش منابع خبری جرس، دلیل کاهش تولید این واحد بزرگ پتروشیمی که در مجتمع بزرگ عسلویه قرار دارد، پر شدن مخازن ذخیره سازی و صادرات اتیلن آن مجتمع می باشد، که رابطه ای مستقیم با بارگیری کشتی هایی دارد، که اکنون و بدلیل تحریم های بیمه ای دریایی، از پهلوگرفتن در سواحل ایران خودداری می کنند.


این منبع خبری بخش دیگری از مشکلات پیش آمده در این حوزه را، تحت تاثیر قرار گرفتن «پتروشیمی آریاساسول» «پتروشیمی مهر» كه حتی بخشی از سهامش متعلق به تایلندی ها است و فقط HD تولید می كند، ذکر کرد.

در این بخش، خراب شدن قطعاتی در «اكسترودر» و عدم امكان تامین آن، عملا با تعطیلی مواجه شده است.


این گزارش خاطرنشان می کند واحد پتروشیمی «مروارید» هم كه اتیلن تولید می كند، بدلیل پر بودن مخازن، از چند روز پیش عملا از سرویس خارج شده و كارمندان آن از سرنوشتی مشابه واحدهای دیگر نگران می باشند.


مقامات دولت، کماکان هرگونه تاثیر و نتیجه منفیِ ناشی از تحریم های جهانی را انکار می کنند.


در تحریمهای جهانی اتخاذ شده علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، بخشی از کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته و علاوه بر آن مقرر شده است شرکت های بزرگ جهانی بیمه، از بیمه نمودن کشتی های به مقصد ایران خودداری کنند.


انتقاد از سیاستهای دولت در خصوص کودکان کار و خیابانی

Posted:

جرس: عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار و خيابان با انتقاد از اظهارات يك مقام بهزيستي مبني بر اينكه 70 درصد از كودكان كار و خيابان ايراني نيستند، گفت: اين كودكان نسل سوم مهاجران افغاني هستند و در ايران به دنيا آمده و بزرگ شده‌اند اما كودكان چه افغاني باشند و چه ايراني نبايد كار كنند.


به گزارش ایلنا، فاطمه قاسم‌زاده با اعلام اينكه تحقيقي بر روي كودكان وجود ندارد، كه افغاني يا ايراني بودن آنها را اثبات كند، تاكيد كرد: تاكنون تحقيقي در مورد نژاد كودكان انجام نشده و تنها پايان‌نامه‌هاي مختصري در اين زمينه توسط گروهي دانشجو انجام شده است.


اين فعال حقوق كودكان با اعلام اينكه بايد منبع علمي و تحقيقاتي افغاني بودن 70 درصد از كودكان كار ارائه شود و بعد از آن قابل استناد شود، تصريح كرد: اين كودكان كه اغلب زير 18سال هستند و به عنوان كودكان كار مشغول هستند، نه تنها خودشان بلكه پدر و مادرهايشان در ايران متولد شده و نسل سوم مهاجران افغاني هستند.


عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار و خيابان با اشاره به اينكه اين كودكان حاصل شرايط اجتماعي و اقتصادي ايران هستند، گفت: اين كودكان چه افغاني باشند و چه ايراني نبايد كار كنند، حتي اگر تمام كودكان كار ايران، مهاجر هم باشند در مسئوليت و پيگيري دولت نبايد مشكلي ايجاد كند؛ چرا كه نژاد، مليت و قوميت در اين مسئله بي‌اهميت است.

 

در ادامه اين فعال حقوق كودكان اظهارات اين‌چنيني از سوي مسئولان بهزيستي را نوعي سلب مسئوليت از خودشان دانست و ادامه داد: متاسفانه مسئولان كودك را صرف‌نظر از نژادشان كودك نمي‌بينند و در مورد آنها مواضع منفي اتخاذ مي‌كنند.


قاسم‌زاده افزود: متاسفانه گاهي سمت و سوي اظهارنظرات و اخبار به گونه‌اي است كه از مسئولان سازمان‌هاي حمايتي سلب مسئوليت مي‌كند و با متضاد نشان دادن شرايط، مسائل آن‌طور كه هست انعكاس داده نمي‌شود به طوري كه غيرايراني دانستن كودكان كار از سوي مسئولان جاي تاسف دارد.
 

کوچک زاده: حبس خانگی سران فتنه راه حل مناسبی برای جلوگیری از تنش در جامعه است

Posted:

جـــرس: یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، خواستار "به جریان افتادن پرونده سران فتنه" شد و "حبس خانگی" رهبران جنبش را، بهترین راه "جلوگیری از تنش در جامعه" ذکر کرد .


به گزارش فارس، مهدی كوچك زاده با اشاره به حملات اخیر لباس شخصی ها در جریان حضور مهدی كروبی در مسجد نور میدان فاطمی تهران، ادعا کرد "با توجه به اینكه اثبات شده است حضور این فرد در مجامع عمومی باعث به خطر افتادن امنیت و نظم عمومی جامعه می‌شود، نیروهای امنیتی و انتظامی باید از ورود این افراد به این مجامع جلوگیری كنند. "


گفتنی است روز پنجشنبه و در جریان حضور کروبی در مراسم ختم یکی از همشهریانش، تعدادی افراد "مسلح" موسوم به لباس شخصی ها، قصد حمله به وی را داشتند و با شعار و هتاکی، به سمت وی تخم مرغ پرتاب کردند.


مهدی کوچک زاده با انتقاد از اینکه "هنوز پرونده سران فتنه از جمله كروبی در دستگاه قضایی به جریان نیفتاده است"، مدعی شد "قوه قضائیه قبل از آنكه دیر شود باید به اتهامات و جرایم این افراد و مسئولیتی كه در قبال حوادثی كه در خیابان‌ها روی داده است، رسیدگی كند. "


عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با ادعای اینكه تحركات رخ داده از سوی این افراد، "تنها به دلیل اثبات حیات سیاسی شان است"، گفت: اینها نمی دانند كه حیات سیاسی با حیات بیولو‍ژیك متفاوت است، شاید آنها از نظر بیولوژیك زنده باشند، اما باید بدانند كه در عرصه سیاسی حیات خود را از دست داده‌اند.


این نماینده حامی دولت در ادامه گفت "اگر اختیار دستگاه قضایی در دست بنده بود، حداقل این افراد را احضار می‌كردم و برای آنها تشكیل پرونده می‌دادم و اتهامات صریح آنها را به اطلاع مردم می‌رساندم. "


وی در پایان گفت "پس از اعلام جرایم این افراد، در صورت لزوم آنها را در حبس خانگی نگه می‌داشتم تا با اینگونه حركت‌ها باعث برهم خوردن نظم عمومی نشوند؛ چراكه این قبیل حركت‌ها مورد قبول مردم نیست."