جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عکس خبری - نشست زمین در بلوار ابوطالب مشهد کشته شدن دو نفر

Posted:

نشست زمین عصر روز دوشنبه در بلوار ابوطالب مشهد دو نفر کشته به جای گذاشت.

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/neshast khiabon mashhad/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

رهبری خطاب به ناطق نوری: بی اطلاعید! ریشه حوادث و واقعیت مسائل را نمی دانید!

Posted:

 

جرس:در محافل سیاسی ایران شنیده می‌شود، بعد از مدت‌ها، و درپی وساطت و اصرار یکی از بستگان رهبری جمهوری اسلامی، حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری، با مقام رهبری آقای خامنه‌ای دیدار داشته است. ناطق نوری که در ماه‌های اخیر، و پس از انتخابات 22خرداد 88 سکوتی معنادار و موضعی انتقادی ابراز کرده، در دیدار اخیر خود با مقام رهبری، برخی ملاحظات و نقدهای خود را نسبت به چگونگی مدیریت کشور ابراز داشته است. نکته‌ی قابل توجه آن‌که وی بار دیگر از آقای خامنه ای پاسخ شنیده است که «بی‌خبر و بی‌اطلاع هستید و حقیقت امور و ریشه‌ی حوادث و واقعیت مسائل را نمی‌دانید».

ناطق‌نوری ازجمله چهره‌های برجسته‌ی جناح راست و محافظه‌کاران معتدل ایران محسوب می‌شود که به دلیل در پیش گرفتن موضعی مستقل و همدلی با مطالبات مردم و انتقاد ازنحوه‌ی مدیریت کلان کشور، از سوی محافل افراطی و جناح‌های تمامیت‌خواه نزدیک به رهبری، از جمله مصادیق «خواص بی‌بصیرت» شمرده می شود.


 

عکس خبری -  رودخانه خشک شیراز دو بانده شد!

Posted:

 شیراز - خبرگزاری مهر: بخشی از رودخانه خشک شیراز دو بانده شد تا شهرداری این کلانشهر در مقام عمل نیز ثابت کند که چندان عقیده ای به احیای رودخانه نداشته و از بستر آن فقط برای تسهیل در ترافیک شهر به صورت مقطعی استفاده می کند.   Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/rodkhane shiraz do bandeh shod/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

حمله دوم رئیس قضا به دولت؛ دلالی  رابطه ممنوع

Posted:

فرشید آل داوود
جرس: صادق لاریجانی این روزها با صراحت لهجه عجیبی دولت را مورد خطاب قرار می دهد بدون آنکه ابائی داشته باشد که مورد سرزنش کسی واقع شود. در نخستین حمله از ادبیات نامناسب رییس دولت انتقاد شد و اکنون در دومین حمله تلاش دولتی ها برای تماس با امریکا از طریق دلالی مورد انتقاد قرار گرفته است.  

 

 به واقع میزان انتقادات به رفتار دولت و اعضایش در جبهه اصولگرایان به حدی رسیده که تقریبا هیچ اصولگرایی فرصت را برای انتقاد از دولت از دست نمی دهد.

 

حتی در درون سپاه و شاکله نظام هم این انتقادات رو به فزونی است. بطوریکه رئیس بنیاد تعاون سپاه نیز در خصوص واگذاری عجیب  سهام دولتی ، دولت را مورد انتقاد قرار داد و از کم بودن سهم سپاه گلایه کرد.

 

اما در این میان آنچه که بیشتر از همه به چالش اصولگرایان با دولت دامن زده  تمایل غیر عادی دولت به ایجاد تماس و رابطه با دولت امریکاست.

 

صادق لاریجانی دلالی برای ایجاد رابطه با امریکا را مورد انتقاد قرار داده و تلویحا با خطاب قرار دادن دولت هشدار داد که تنها رهبری مجاز به تصمیم گیری در این رابطه است.

 

وی  با بیان اینکه افرادی در کشور زورگویی آمریکار را می پذیرند و برای مذاکره با امریکا دلال سیاسی اجیر کرده اند ،گفت: سیاست ما در مذاکره با آمریکا از اموری است که تنها مقام معظم رهبری شرایط آن را ترسیم و اعلام می‌کنند.

 

اظهارات رئیس قوه قضائیه به نحوی هشدار به کسانی از جمله احمدی نژاد و مشائی بود که تلاش دارند به هر قیمت ممکن با امریکا گفتگو کنند.

 

وی افزود:  متاسفانه به نظر می‌رسد که برخی در داخل کشور وضعیت مربوط به مذاکره یک طرفه و همراه با زورگویی آمریکا را پذیرفته اند و حتی برخی دلالان سیاسی خارج کشور را برای مطرح کردن برخی سخنان در این زمینه، می پذیرند، اما همگان باید بدانند که سیاست ما در مذاکره با آمریکا از اموری است که تنها مقام معظم رهبری شرایط آن را ترسیم و اعلام می‌کنند و چیزی نیست که کسی بخواهد در هر یک از قوا به صورت شخصی درباره آن تصمیم بگیرد.

 

اشاره صادق لاریجانی رفت و آمد های حاشیه ساز هوشنگ امیر احمدی است که حضورش در همایش ایرانیان خارج از کشور جنگ سختی را بین کیهان و دولت ایجاد کرد و در نهایت مشخص شد که وی با خدمات ویژه دولت به ایران آمده و رفته است.

 

 آقای خامنه ای و دستکش مخملی امریکا

 

کمی آن سو تر آقای خامنه ای به عنوان فردی که همیشه حرف آخر را می زند آب پاکی بر روی دستان دولت می ریزد و می گوید سیاست گذاران آمریکا تا ابد با امام آشتی نمی کنند؛ دشمنی آمریکا با مذاکره برطرف نمی شود و آنها که دم از مذاکره می زنند در غفلتند ما فریب دست های چدنی زیر پوشش مخملین را نخواهیم خورد.  ما اهل مذاکره ایم اما نه با آمریکا و آن هم  زیر فشار و تحریم و تهدید  ، مذاکره اینچنینی معنا ندارد ، آمریکا برای مذاکره باید از نردبان پوسیده ابرقدرتی پائین بیاید زیرا ما با چهره ابرقدرتی مذاکره نمی کنیم.

 

وی اظهارات فوق را چند روز پیش در مراسم افطاری با کارگزاران نظام بیان کرد اما 6 ماه قبل در سخنرانی نوروزی در حرم امام رضا (ع) نشان داد که وی نیز به فرصت های ایجاد شده از سوی اوباما که با سرکوب های خونین انتخاباتی از دست رفت ، چندان بی اعتنا نبوده است.

 

خامنه ای آن زمان گفته بود ما نگاه می کنیم ببینیم آیا واقعاً دست دوستى است؟ آیا واقعاً نیت، نیت دوستانه است یا نیت خصمانه در قالب الفاظ فریبگر؟ این براى ما خیلى مهم است.

 

وی در ادامه گفت: اگر در زیر دستکش مخملى، دست چدنى و پنجه‌ى چدنى باشد، ما دستمان را دراز نمی کنیم؛ دوستى را قبول نمی کنیم. اگر با لبخندى که زده می شود، خنجرى در پشت پنهان شده باشد، ما حواسمان جمع است. متأسفانه آنچه که اتفاق افتاد، همان چیزى بود که حدس زده می شد. دولت آمریکا و همین تشکیلات جدید و رئیس جمهور جدید، با همه‌ى ادعاى علاقه‌مندى به روابط عادلانه و صحیح، که نامه هم نوشتند و پیغام هم دادند و در بلندگوها هم گفتند و در مجالس خصوصى هم تکرار کردند که ما می خواهیم با جمهورى اسلامى روابطمان را عادى کنیم، متأسفانه در عمل عکس این عمل کردند. در همین قضایاى هشت ماه بعد از انتخابات، بدترین موضع را گرفتند.

 

با وجودی که قرار است حرف آقای خامنه ای حرف آخر در برقراری تماس و مذاکره با امریکا باشد ، اظهار نظر های گوناگون در باب مذاکره به انحای مختلف از زبان مسئولان نظام شنیده می شود. اظهاراتی که نزدیک به 30 سال است که به خاطر آن یک گروه سیاسی با نام نهضت آزادی که پرچمدار اولین دولت جمهوری اسلامی است از حیات سیاسی خود به اتهام تمایل به رابطه با امریکا محروم شده است.

 

قبح ریخته فقط برای اصولگرایان

 

با این حال دیگر صحبت کردن از مذاکره قبح چندانی ندارد اما اگر این اظهارات از سوی یک اصلاح طلب یا دگر اندیش عنوان شود، عواقب جبران ناپذیری برای وی به همراه خواهد داشت.

 

بحث از گفتگو با امریکا در موضوعات مختلف به اندازه ای می تواند دردسر ساز باشد که گاه حتی گوینده حرف ناچار به پس گرفتن اظهارات خود می شود تا همه چیز به سادگی تمام شود.

 

به عنوان نمونه علی اکبر ولایتی دو هفته پیش گفت به ‌رغم این‌که اعتقادی به دولت آمریکا نداریم، آماده هستیم با این کشور درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.

 

اما یک روز بعد ولایتی به سرعت حرف خود را پس گرفت. چرا که  اظهارات وی در حد وسیعی بازتاب یافته بود و در نهایت وی مجبور شد اظهارات خود را پس بگیرد.

 

ولایتی در تکذیبیه خود آورد: خبر خبرگزاری فرانسه درباره گفت‌وگوی ایران با آمریكا، توسط خبرگزاری فرانسه تحریف شده است زیرا وی گفته ایران هیچگاه مذاكره را رد نكرده و این اختصاص به آمریكا ندارد.

 

ظاهرا آنچه منشا مناقشه شده تعیین قید زمان در اظهارات ولایتی بوده که وی می گوید عبارت اعلام آمادگی بیان نشده است !

 

در این میان عطش احمدی نژاد برای ایجاد رابطه تمام نشدنی تر است. تماس و لابی با هوشنگ امیر احمدی هر ساله قبل از سپتامبر در دولت احمدی نژاد وجود داشته تا وی تلاشهایی را برای تماس احمدی نژاد با رئیس جمهور امریکا انجام دهد و ثانیا ایرانیان موافق با دولت را به حمایت از دولت در کنار مخالفت های خیابانی در نیویورک بسیج کند.

 

ارزیابی های رسانه ای

 

به موازات آن احمدی نژاد درخواست مناظره با اوباما و گفتگو با وی در مورد اداره بهتر جهان را پیشنهاد داده بود و از وی خواسته بود که برای مناظره اعلام آمادگی کند.

 

در این میان سایت الف وابسته به احمد توکلی اعتراضات سختی را به وی ابراز کرد و نوشت آقاي احمدي‌نژاد شما حق گفت‌وگوي رو در رو با آمريكا را نداريد و پیشنهادهای مکرر و گاه و بیگاه شما به رئیس جمهور امریکا برای مذاکره رودر رو کار عاقلانه ای نیست.

 

اصولگرایان نگران هستند که عطش دولت برای تماس با امریکا به صدمه دیدن عزت اقتدارگرایان که سالهای سال خود را دور از رابطه نگه داشتند منجر شود به همین لحاظ می گویند که رییس دولت گاه برای آرام کردن منتقدان داخلی حرف از مناظره با اوباما را می زند و از سویی دیگر سیگنال های مثبت به سمت او می فرستد.

 

برخی اصولگرایان پیش بینی می کنند که دولت برای تماس با امریکا پا را فرا تر بگذارد وتلاشها را رسمی تر کند .

 

وابستگان به نظام معتقدند بعد از این همه سال اصرار بر مذاکره نکردن و ممانعت برای برقراری رابطه، تنها کسی که می‌توانست چنین کاری را بدون سر و صدا و پیچیدن خبرش در بوق و کرنا انجام دهد، احمدی‌نژاد بود. از این رو به نظر می رسد که اصولگرایان آماده شده اند تا در ملاقات آتی، روابط به صورت گسترده تر بررسی شود.

 

جناح اصلاح طلب اما مخالف عملکرد دولت در داوطلب شدن برای رابطه با امریکاست. داریوش قنبری نماینده ایلام  می گوید این گونه سخنان آقای احمدی نژاد به این شکل چیزی جز زیر سوال بردن عزت اسلامی به دنبال نخواهد داشت.

 

این نماینده مجلس معتقد است که کشور آمریکا نشان داده است که برای این گونه سخنان اعتبار چندانی قائل نیست .

 

دکتر محمد صدر معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات هم می گوید : قطعا آقای احمدی نژاد موفق به برقراری رابطه با آمریکا نمی‌شود، زیرا ایشان و دوستانشان هر چه قدر هم که مشتاق باشند ، آمریکایی‌ها نسبت به برقراری رابطه با ایران تمایل نشان نمی‌دهند.

 

حاجی بابایی: استخدام معلولان در آموزش و پرورش ابهام قانونی دارد

Posted:

به رغم ابلاغ سهميه 3 درصدی استخدام معلولان

جرس: در حالی که سهميه 3 درصدی استخدام معلولان امروز به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، وزیر آموزش و پرورش مدعی شد که استخدام معلولان در آموزش و پرورش ابهام قانونی دارد.


به گزارش مهر، حمیدرضا حاج بابایی درباره مباحثی که درباره استخدام افراد معلول در آموزش و پرورش مطرح می شود، گفت: مخالفتی با استخدام معلولان در آموزش و پرورش وجود ندارد اما به نظر می رسد مراجع قانونی و تصمیم گیرنده باید درباره این مسئله بررسیهای بیشتری انجام دهند و تصمیمات لازم را بگیرند.

 

وزیر آموزش و پروش اظهار کرد: تمام گروه های جامعه برای ما محترم هستند و نمی خواهیم حق افرادی در این زمینه تضییع شود. اما ما باید برای استخدام افراد در آموزش و پرورش مطابق با قوانین و مقررات خود عمل کنیم که معلولان هم از این امر مستثنی نیستند.

 

وی افزود: زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم، حدود یکصد نفر از افراد معلول را در بخشهای مختلف بکار گرفتم اما در بحث استخدام افرادی که در آزمون استخدامی شرکت و پذیرفته شده‌اند، ابهاماتی در قانون وجود داشت.

 

حاج بابایی ادامه داد: به هر حال در موضوع استخدام مباحثی که در قانون مدیریت خدمات کشوری ذکر شده، مبنای کار ماست و در ضمن تمام قوانین و مقررات موجود و کارهایی که ما انجام می دهیم باید با هماهنگی معاونت منابع انسانی رئیس جمهور صورت گیرد چرا که ما تنها مجری هستیم.

 

وی افزود: بحث‌هایی هم که این روزها درباره استخدام معلولان در آموزش و پرورش مطرح می شود، حق طبیعی آنهاست چرا که معتقدم باید در کشور به سمت و سویی حرکت کنیم که در استخدام ها نهایت استفاده از ظرفیت‌های معلولان حتی بیشتر از سه درصدی که در قانون برای استخدام آنها در نظر گرفته شده بشود.

 

به گفته وی، به نظر می رسد برای این تعاریف هم در دولت و هم در مجلس باید یک کار کارشناسی دقیق و عمیق انجام گیرد تا حق طبیعی معلولان یعنی حضور با نشاط و شاداب در جامعه محقق شود.

 

وزیر آموزش و پرورش بار دیگر با تاکید بر این نکته که هیچ مخالفتی با استخدام معلولان در آموزش و پرورش ندارد، اظهار داشت: مراجع قانونی و تصمیم گیرنده باید درباره این مسئله بررسی های بیشتری داشته باشند و تصمیمات لازم را بگیرند.

 

گفتنی است استخدام معلولان در آزمون استخدامی 40 هزار نفری آموزش و پرورش، مدتی است که به موضوعی بحث بر‌انگیز تبدیل شده از یک سو آموزش و پرورش تصمیم به اجرا نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دارد و از سوی دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های حامی معلولان بر اجرای این قانون تأکید دارند.



پیش از ابلاغ سهمیه سه درصدی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود: "موضوع اعمال سهمیه 3 درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به این وزارتخانه ابلاغ نشده است" و معاون وی نیز به صراحت گفت: "هیچ معلولی در آموزش و پرورش استخدام نمی‌شود."

 

با این حال سرپرست سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی نمی‌تواند برخلاف قانون رفتار کند، اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای قانون سه درصد در خصوص استخدام معلولان است.

 

رهبر جمهوری اسلامی، دانشجو و دانشگاه‌

Posted:

 

جرس: دیدار روز گذشته‌ی رهبر جمهوری اسلامی با برخی طیف‌ها و بعضی تشکل‌های دانشجویی (گروه‌های اصول‌گرا و همسو با اقتدارگرایان)، بار دیگر آشکارکننده‌ی نوع نگاه رهبر نظام سیاسی ایران به دانشجویان و دانشگاه‌ها بود؛ نگاهی که زیر لفاف شعارها و ادعاها، پنهان می‌شود ولی ناگهان، خودنمایی می‌کند و آشکار می‌شود. نگاهی که خاستگاهی جز «تئوری توطئه» و ضرورت «قیمومیت» و «ولایت مطلقه» بر «صغار و اطفال» ندارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای را به سخنان نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران (كه از برخوردهای شدید انضباطی و امنیتی با دانشجویان در سال گذشته انتقاد کرده بود) چنین منعکس کرده است: «گفته می‌شود كه در دانشگاه‌ها برخوردهاى انضباطى و امنیتى صورت می‌گیرد. من نمی‌دانم چه جور برخورد تندى از لحاظ انضباطى و امنیتى در دانشگاه شده، اما این را می‌دانم كه بالاخره در دانشگاه انضباط لازم است. حالا اگر یك وقت در یك جائى در باب انضباط و اِعمال انضباط یك خرده تندروى بشود، من نمی‌دانم - ممكن هم هست - لیكن بالاخره انضباط هم لازم است، امنیت هم لازم است. نمی‌شود محیط دانشگاه را رها كرد. آماج خیلى از توطئه‌هاى دشمن، اصلاً محیط دانشگاه است. خود شما دانشجویان بدانید كه توى آن دائره‌ى قرمز قرار دارید. گاهى اوقات توى عكسها یا توى فیلمها وقتى می خواهند یك نقطه‌اى را مشخص كنند، با دائره‌ى قرمز مشخص می كنند. دشمن، شما دانشجویان را توى دائره‌ى قرمز گذاشته، مشخصتان كرده؛ اصلاً خیلى از برنامه‌ها براى شماست؛ براى لغزاندن شما، براى منحرف كردن شما، براى بى‌خیال كردن شما نسبت به سرنوشت كشور و مصالح انقلاب. چطور می‌شود دانشگاه‌ها را از نظر دور داشت؟ خوب، بالاخره باید توجه باشد. بله، به نظر ما تندروى و زیاده‌روى در هیچ كارى خوب نیست؛ از جمله در این كار.»
 

محتشمی پور: فریاد ها زدیم آقای دادستان و خدا فریادمان را شنید

Posted:

جرس: فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده در نامه هشتم خود به دادستان تهران به او یادآوری می کند که خدا فریاد خانواده شهدا را شنید و "یک دادستان که مظهر زشتی و بداخلاقی و بدسیرتی و بدکرداری بود" قرار است به سزای "اعمال کثیف و ضد بشری و ضد اسلامی اش" برسد.


به گزارش کلمه او در عریضه هشتم خود نوشته است: خنده دار نیست آقای دادستان که جرایم ما از نظر شما و دوستان تان مصاحبه، مکاتبه، وبلاگ نویسی و هرگونه ملاقات و گفتگو با مقامات مسئول برای اطلاع رسانی شرایط دهشتناک همسرم بود و برای وادار کردن آدم های دارای تعهد برای به کار گرفتن این تعهد و مسئولیت. ما فریاد ها زدیم آقای دادستان و خدا فریادمان را شنید و خدا فریاد خانواده شهدا را هم شنید و یک دادستان که مظهر زشتی و بداخلاقی و بدسیرتی و بدکرداری بود و دیگر مجرمان قرار است به سزای اعمال کثیف و ضد بشری و ضد اسلامی شان برسند.


متن کامل عریضه ی هشتم محتشمی پور به دادستان تهران به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

 

اللهم زینی فیه بالسّتر والعفاف واسترنی فیه بلباس القنوع والکفاف واحملنی فیه علی العدل والانصاف و امنّی فیه من کلّ مااخاف بعصمتک یا عصمة الخائفین.

 

عریضه هشتم در دوازدهم رمضان المبارک :

 

از: همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت نامه از کودتاگران نظامی

 

به: دادستان تهران

 

سلام آقای دادستان

 

امروز چطورید؟ سلامتید انشاء الله؟ در روز هشتم ماه نزول قرآن فرصت عبادت برایتان فراهم است؟ این پیگیری های ما خانواده های زندانیان سیاسی خدای نکرده مانع علو روحتان نمی شود؟ البته برای من امروز مبرهن شد که نه تنها شما بلکه مجموعه همکارانتان سخت مشغول عبادتید چون به جز چند تلفن چی، هیچ کس حتی مسئول دفتر هم زحمت پاسخگویی را به خود نداد. من خیلی سعی کردم نام ها را بپرسم و برای تاریخ نقل کنم ولی جز به نام یک خانم اشاره ای نشد و من هم چون فکر کردم توطئه ای برای تخریب زنان و خدشه دار کردن مسئولیت پذیری شان در کار باشد، در این عریضه نامی نمی آورم! یادش به خیر زمان اصلاحات که طرح تکریم ارباب رجوع پیاده می شد و حق با مشتری بود و ارباب رجوعی که مورد بی کرامتی و بی اعتنایی قرار می گرفت، می توانست شکایت کند. راستی ما باید به کجا شکایت کنیم از این عدم احساس مسئولیت شما؟ و عدم پاسخگویی تان و بی توجهی به سلامت عزیز دربند ما و حال و روز خانواده مضطربش؟ از شما می پرسم که داشتید پایان نامه تان را آماده دفاع می کردید پارسال این موقع ها. شما که دانشجوی حقوقید. آیا برای مظلومین بی پناه جایی برای شکایت از مسئولین پیش بینی شده است این که به شکایت رسیدگی شود یا خیر امر دیگری است.


اگر ما از خود شما آقای دادستان شهرمان شاکی باشیم باید جز به خدا و مردم شکایتمان را به کجا ببریم آقای دادستان؟ آری از شما که در سال گذشته بالاخره پس از تهیه گزارش شناخت از حوزه مسئولیت دادستان معزول، در اولین ملاقات با ما صراحتا گفتید من باید داد "دیگری" را هم بستانم و فقط شما نیستید که دادخواهی می کنید و ما دلمان برای شما سوخت که چه مسئولیت بزرگی دارید و حالا دیگر دلمان نمی سوزد چون می بینیم داد ما که ستانده نشد هیچ، بی دادهایی بر عزیزانمان رفت و می رود که نه تنها نامه عمل اصحاب عدالتخانه را سنگین و سنگین تر می کند بلکه موجب شرمساری مسلمانان به دلیل انجام این بی عدالتی ها در کشوری به نام اسلام می شود. نکند این هزینه های گزاف تاوان دادستانی از آن «دیگری» باشد؟؟؟!!!مبادا

 

امروز وقتی که دوستانی که به ملاقات عزیزانشان رفته بودند به من که علیرغم میلم داشتم آماده ملاقات کابینی می شدم، خبر دادند که نام شریف همسرم در میان سایر نام های شریف آن بند سیاسیون زندانی نیست و خبر آمد که این دلاور مومن هنوز در قرنطینه (بخوانید انفرادی) به سر می برد، آه از نهادم برآمد. با وکیل همسرم تماس گرفتم و از غیرقانونی بودن این اقدام اطمینان حاصل کردم و بعد زنگ زدم به معاون شما که از دیروز موفق به گفتگو با خودشان نشده ام.


پاسخ این بود: از خود دادستان باید بپرسید. چه پاسخ آسانی است این از خودشان بپرسید! خودشان را حالا از کجا گیر بیاوریم. گرفتاری دارند ایشان باید احکام جدید بازداشت صادر کنند. بروند بیایند بخوانند بنویسند جلسه بگذارند برخیزند و بنشینند و … در روز دوازدهم به عبادتشان بپردازند در سر و ته و وسط ساعت اداری لابد. کجا وقت پاسخگویی به این سوالات دون و خرد ما را دارند حضرات؟ پیش خود گفتم لابد دست دو الفی هاست دوباره همسرجانم. پریشان خاطر زنگ زدم به آقای کارشناس ششم ایشان گفتند بله شنیده ام که برشان گردانده اند و دیگر دست ما نیست! خوب پس باید دوباره با شما تماس می گرفتم. آقایی گفت: گوشی! و وصل کرد به یک جایی و ما چه فیض عظمایی بردیم از موزیک متن سریال امام علی(ع) در ماه شهادت مولایمان و چقدر دلمان می خواست دوره حکومت داریش را و خصوصا سفارش ها به کارگزارانش را مرور کنیم در همان مدت طولانی انتظار برای پاسخگویی ولی خوب مشغول کار دیگری بودیم و نشد.


آقای دادستان من امروز پشت خط شما نصف بیشتر مقاله ام را ویراستاری کردم و کسی آن سوی خط کلامی نگفت. مقاله من مدت ها بود که زمین مانده بود و چون به همسرجان قول داده بودم در نبودنش و در اسارتش زندگی را عادی سازی کنم باید تمامش می کردم. امروز تقریبا تمام شد. نمی دانم شاید آخرین مرحله بماند برای ساعات دیگری که پشت خط تماس دادستان شهرم می مانم برای دادستانی که نه، تنها گرفتن یک پاسخ. همسرم کجاست؟؟؟ مصطفی تاجزاده که من خوشحال بودم در زندان از دست خشونت طلبان کینه توز خودسر خیابانی در امان است، همسرم نازنین و شجاعم کجاست آقای دادستان؟ می دانید که من تا پاسخم را نگیرم آرام نخواهم نشست. اگر دست سپاه نیست، دست کیست. اگر برای اجرای حکم به زندان بازخوانده شده شما باید پاسخگو باشید. پزشک معالج همسرم به شدت نگران وضعیت کمر و گردن اوست. من برای جزء جزء اعضاء و جوارحش نگرانم و نگرانی ام را به همه دنیا اعلام می کنم. و فریاد وااسلاما سر خواهم داد تا فردا روز شرمنده یار عزیز و مردم مهربان وطنم نباشم.

 

من همه کارهای غیرمجاز از نظر شما را برای حفظ جان همسرم و ایجاد شرایط مناسب برای او انجام خواهم داد. کارهای غیرمجاز؟! بله همه آن کارهایی که شما و بازپرس و بازجوها مستقیم و غیرمستقیم از آن منعمان می کردند. خنده دار نیست آقای دادستان که جرایم ما از نظر شما و دوستان تان مصاحبه، مکاتبه، وبلاگ نویسی و هرگونه ملاقات و گفتگو با مقامات مسئول برای اطلاع رسانی شرایط دهشتناک همسرم بود و برای وادار کردن آدم های دارای تعهد برای به کار گرفتن این تعهد و مسئولیت. ما فریاد ها زدیم آقای دادستان و خدا فریادمان را شنید و خدا فریاد خانواده شهدا را هم شنید و یک دادستان که مظهر زشتی و بداخلاقی و بدسیرتی و بدکرداری بود و دیگر مجرمان قرار است به سزای اعمال کثیف و ضد بشری و ضد اسلامی شان برسند. ما باز هم فریاد می زنیم و اقدامات غیرقانونی و غیر حقوقی و غیر شرعی و غیرانسانی و غیراخلاقی را افشا می کنیم و خدا صدایمان را می شنود. آقای دادستان بیایید شما هم در میان عبادت های ماه خدای عدل و انصاف، صدای دادخواهی بندگان خدا را هم بشنوید. تصور نمی کنم صدای ما چندان ضعیف باشد؟ وکیل من و همسرم برای من و آن عزیز دربند ستم، درخواست ملاقات کرده پاسخش را فوری می خواهیم.

 

اللهم اصلح کل فاسد من امورالمسلمین
 

رحیم صفوی: تسخير لانه جاسوسي آمريكا موفقيت بين المللي بود

Posted:

رهبران نظامي در ميدان جنگ تابع تصميمات رهبران سياسي هستند

جرس: دستیار ارشد فرمانده کل قوا گفت: پيروزي انقلاب اسلامي و تسخير لانه جاسوسي آمريكا موفقيت بين المللي، و كنار رفتن ليبرال‌ها پس از انقلاب موفقيت و پيروزي داخلي براي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رفت.


به گزارش شبکه خبر دانشجو سردار رحیم صفوی شب گذشته با حضور در جمع دانش پژوهان دختر ششمین طرح آموزش راویان و خادمین شهدا در دانشکده علوم و حدیث شهرری در خصوص سیر جنگ تحمیلی سخنرانی می کرد، گفت: پیروزی ایران در جنگ تحمیلی، آغاز شکست‌های بزرگ آمریکا و اسرائیل بود که زمینه بزرگترین عبرت آموزی را برای قدرت‌های استکباری دنیا به وجود آورد.

 
وی اظهار داشت: همواره در دنيا هدف اصلي جنگ‌هاي صورت گرفته تحميل اراده يك كشور بر كشور يا كشورهاي ديگر بوده است. ايران پس از انقلاب با دستيابي به موفقيت‌هاي داخلي و بين المللي توانست در برابر دشمنان استكباري خود ايستادگي كند.

 

صفوي مدعی شد: دستيابي به اين پيروزي‌هاي بزرگ زمينه ساز بروز عداوت و دشمني آمريكا عليه ايران شد كه در نهايت هشت سال جنگ تحميلي را رقم زد.

 

فرمانده سابق سپاه داد ادامه داد: رهبران سياسي جنگ‌ها را شروع، و آن را تمام مي‌كنند و در اين ميان رهبران نظامي در ميدان جنگ تابع تصميمات رهبران سياسي هستند.

 

صفوي در ادامه به بيان خاطرات سال‌هاي جنگ با شهدايي چون حسن باقري، حسين خرازي و مجيد بقايي پرداخت و هر يك از آنان را مغز متفكر و سياستمداران دوران جنگ خطاب كرد.

 

دستيار ارشد فرمانده كل قوا با اشاره به اهميت عبرت آموزي از رزمندگان سال‌هاي دفاع مقدس گفت: شهيد دكتر فتحي شقاقي در زمان حيات خود همواره تاكيد مي كرد كه راه قدس از راه امام خميني مي گذرد و براي رسيدن به آن بايد از اين مسير گذر كرد، بنابراين جوانان امروز بايد از اين رويكردها عبرت بگيرند.
 

نظامی سازی به جای خصوصی سازی!

Posted:

نیما رایین
جرس: این روزها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ شباهتی با بنیانگذاران آن ندارند. سپاهی که در ابتدای انقلاب به عنوان یک نیروی بسیجی با اعضای داوطلب آغاز به کار کرد، امروز از سویی تبدیل به یک غول اقتصادی شده است که شریانهای اقتصاد رسمی و زیرزمینی ایران را در دستان خود دارد و از سویی هم به ماشین سرکوب نظام برای اعتراض های مدنی مردم بدل شده است . تخمین مقدار ثروت سپاه غیر ممکن به نظر می رسد، اما  برآورد منابع و تحلیلگران غربی در حدود یک سوم تا کل تولید ناخالص داخلی است. این مقدار معادل ده‌ها میلیارد دلار است.در واقع با رشد  حمایت شده و بی نظیر سپاه در اقتصاد کشور این تئوری در بین کارشناسان جدی شده است که مدل حکومتی رهبر ایران برای آینده اقتصاد ایران نظامی سازی به جای خصوصی سازی است .با وجودی که خود ایشان در سال 85 تفسیری از اصل 44 به دست داد که امیدواری های بسیاری برای رشد بخش خصوصی در اقتصاد کشور آفرید ولی پس از 5سال وانحصار شدید سپاه در تمام عرصه های مهم اقتصادی این امید به یاس بدل شده است.

 

گسترش و نفوذ دامنه ی قدرت سپاه به اوایل دهه ی نود میلادی (۷۰ خورشیدی) بازمی گردد. زمانی که اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت ایران، سپاه را به حضور در صنعت ساختمان ایران تشویق کرد. چرا که اعتقاد داشت، سپاه می تواند به روند بازسازی ایران پس از جنگ کمک کند. هرچند امروز هاشمی رفسنجانی به عنوان یک فرد پرنفوذ عرصه ی سیاسی و اقتصادی ایران، از سوی برخی از همین فرماندهان سپاه مورد اهانت قرار می گیرد.. استدلال آن موقع این بود که سپاه در طول جنگ صاحب ناوگان عظیمی از ماشین آلات سنگین شده بود که در سالهای اولیه بازسازی ونیاز شدید کشور به این تجهیزات این راهکار از سوی دولت در نظر گرفته شد.از این رو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال 69 تاسیس شد وشکل گرفت.در دولت سازندگی واصلاحات حضور سپاه در عرصه اقتصاد محدود به پروژه های زیر بنایی وسد سازی وجاده سازی بود گرچه از سالهای میانی 70سودآور بودن فعالیت ها سر لوحه قرارگاه خاتم قرار گرفت .از این نوع میل به ورود به پروژه های پول ساز تر مانند نفت در بین فرماندهان شکل گرفت.ولی از سویی ساختار نظامی قرارگاه ،از طرفی فقدان تجربه در حوزه های پیچیده فنی مانع جدی در ورود به این حوزه شد .گرچه پروژه ساخت اسکله بندری ،بندر صادراتی پتروشیمی در عسلویه به این مجموعه واگذار شده بود .ولی ساخت پالایشگاه و رهبری کنسرسیوم های نفتی کاری بود که قرارگاه  خاتم در آن هیچ تجربه ای نداشت.

 

محسن رفیقدوست، که خود یکی از مؤسسین سپاه، و تنها وزیر سپاه پاسداران در تاریخ جمهوری اسلامی بود، در گفتگو با مجله توقیف شده شهروند گفته که در زمان وزارت وی ، حتی "یک ریال" صرف فعالیت های اقتصادی سپاه نشده است او، ضمن دفاع از فعالیت های سپاه در پروژه های زیربنایی، از درگیر شدن بیش از اندازۀ سپاه در پروژه های اقتصادی انتقاد کرد. به گفتۀ او " پروژه های همگانی و عمومی می باید توسط بخش خصوصی انجام شود." و ادامه داد که " فساد در دستگاه اداری، تورم اقتصادی، و . . . همه به دلیل دخالت دولت در تمامی امور اقتصادی است.

 

گسترده شدن فعالیت ها

 

با روی کار آمدن دولت نهم و حمایت بی دریغ محمود احمدی نژاد از سپاه، خاتم الانبیا در پنج سال  اخیر توانسته است برنده ی بسیاری از مناقصه های بدون رقیب دولتی(ترک تشریفات مناقصه) شود. مناقصه های بزرگی همچون ساخت پالایشگاه نفتی وگازی ، احداث تونل، احداث راه آهن زیرزمینی، تاسیسات هسته ای. این قرارگاه همچنین برنده ی مناقصه ی بزرگ ۱٫۳ میلیارد دلاری احداث خط لوله ی ۹۰۰ کیلومتری گاز طبیعی از عسلویه  به سیستان و بلوچستان شده است. این قرارداد بزرگ در بخش انرژی، با قرارداد ۲٫۵ میلیارد دلاری دیگری برای احداث میدان گازی پارس جنوبی تکمیل شد.قرار داد فاز اول خط لوله قرار بود در 30 ماه به انجام برسد ولی 61 ماه تا کنون طول کشیده است وهنوز افتتاح نشده است این در حالی است که چندی پیش فاز دوم این قرار داد باز هم به این قرارگاه واگذار شد .در صورتی که  چندی پیش هم این قرارگاه از حضور در کنسرسیوم احداث پالایشگاه فاز 15 و16 پارس جنوبی به دلیل تحریم کنار کشیده بود .علیرغم دریافت 5/2 میلیارد دلار پول از دولت ،  تنها پروژه در حد 40درصد پیشرفت داشته است .

 

سردار یحیی رحیم صفوی نیز، زمانی که فرمانده کُل سپاه پاسداران بود به کرّات  از فعالیت های اقتصادی سپاه دفاع می کرد.  به گزارش روزنامه شرق  به گفتۀ این سردار " سپاه پاسداران لشگری از جوانان تحصیلکرده و متخصص دارد." همچنین صفوی این ایراد را که سپاه از رقابتِ آزادِ بخش خصوصی ممانعت به عمل می آورد،  ناوارد دانسته، و ادعا کرد: "هر جا که بخش خصوصی آمادگی انجام پروژه ای را نداشته، سپاه وارد شده است." که این ادعای سردار صفوی به طور آشکار در روز واگذاری سهام مخابرات در تالار بورس به شدت نقض شد.

 

شهریور 88 شرکت اعتماد مبین که کنسرسیومی وابسته به سپاه است، به محض ورود شرکت مخابرات ایران به بورس پنجاه و یک درصد سهام آن را خرید. این معامله ی بی سابقه ی ۵ میلیارد دلاری یادآور ماجرای تصاحب فرودگاه امام بود. چرا که در مناقصه ی شرکت مخابرات هم در لحظات آخر، رقیب اصلی سپاه به «دلایل امنیتی» کنار گذاشته شد. تنها چند ماه پس از این معامله ی تاریخی، رییس کنسرسیوم سپاه، مجید سلیمان پور و همسرش به دلیل نشت گاز در خانه ی شان از دنیا رفتند . که  بسیاری از مردم به دلیل اعلام شده ی مرگ آن دو با بدبینی نگاه می کنند.

 

هم اکنون عملیات اجرایی بیش از 30 پروژه بزرگ بخشهای مختلف بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت ایران به صورت مستقیم  توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است. ساخت تاسیسات آبگیر پتروشیمی کاویان، مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، (که سه هفته پیش در آن آتش سوزی شد وچند نفر کشته شدند) تلمبه خانه نفت شهید چمران، تاسیسات آبگیر طرح توسعه میدان گازی کیش، طراحی و تامین واحد نمک زدایی و مبدلهای طرح توسعه میدان گازی کیش، انبارهای مکانیزه و تسهیلات گوگرد اسکله خدماتی پارس جنوبی توسط این مجموعه انجام می گیرد.

 

همچنین امروزه "مجتمع  قرب "(وابسته به قرارگاه خاتم)یکی از بزرگترین و پرقدرت ترین مقاطعه کاران در ایران است. و در تارنمای مجتمع قرب، فهرست فعالیت های آن، یعنی عملیات مهندسی راه و ساختمان، صنایع و معادن، کشاورزی و طراحی،درج شده است. در این تارنما با افتخار اعلام شده که این شرکت " 750 قرارداد مهم در زمینه های مختلف راه و ساختمان، سد سازی، سیستم های آبیاری، شاهراه ها، تونل و سازه های بسیار مقاوم، شمع بندی تیرآهنهای مشبک سه بُعدی، ساختمان دکل های روی آب دریا، و لوله کشی  برای آب ، گاز و نفت" دارد.  مجتمع قرب همچنین ادعا می کند که برای 170 پروژه بزرگ دیگر به عنوان مشاور استخدام شده است.

 

واکنش سران جنبش سبز

 

در همین رابطه، وهمزمان با یکه تازی های قرارگاه خاتم الانبیاء (متعلق به سپاه) در عقد قراردادهای کلان در بخش های مختلف اقتصاد و صنایع سودآور، به گزارش جرس مهدی کروبی طی مصاحبه ای در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه "آیا فعالیت های اقتصادی فزاینده سپاه پاسداران بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه ایران اثر می گذارد؟"، گفته بود:

 

"آنچه طی سالهای اخیر اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است، خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است. در سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی تاکید جدی شده و اصولا محرک اصلی رشد اقتصاد مشارکت بخش خصوصی دانسته شده است. در دولت فعلی به طور عجیبی به اسم خصوصی سازی، روند اختصاصی سازی اقتصاد در دست نظامیان و افراد معدودی را شاهد هستیم که این اتفاق مغایر قانون اساسی است."

 

وی تاکید داشت "اصل چهل و سوم قانون اساسی تمرکز ثروت در دست افراد و یا گروه های خاص را نفی می کند و حتی نمی پذیرد که دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق درآید. قطعا آثار این انحصار غیر قانونی در اقتصاد کشور موجب افزایش ضریب فساد، افزایش نرخ بیکاری و نیز تضعیف جایگاه واقعی سپاه در کشور خواهد شد."

 

میرحسین موسوی نیز، طی سخنانی که در نقد و تحلیل قطعنامه اخیر شورای امنیت و موارد بعدی آن ایراد کرد، خاطرنشان ساخته بود:

 

"سپاه امروز در گیر مسائل سوال برانگیزی است. از سویی اسلحه سپاه وبسیج به جای دشمن در مقابل مردم قرار گرفته است ودر سرکوب و دستگیری ها و بازجوئی ها ی نیروهای سیاسی و معترضین نقش درجه اول دارند و از سوی دیگر سپاه در حجم غیر قابل باوری درگیر مسائل اقتصادی است... سپاهی که مشغله فکریش بالا و پائین رفتن قیمت دلار و دخالت در امور بانکداری و بازارسهام وپیمانکاری و صادرات و واردات است نمی تواند برای تامین امنیت کشور و انقلاب مورد اعتماد باشد... قابل پیش بینی است که با ادامه این روند، سپاه به جای دفاع از ملت و کشور، به دفاع از شرکتها و سهام وموسسات پولی و مالی خود و سرانجام به جای دفاع از کشور وانقلاب به دفاع از از سازمان و تشکیلات خود بغلطد و یا به تمامی در اختیار یک قدرت مستبد و ضد مردمی قرار گیرد. اگر محبت و اعتماد مردم به نیروهای مسلح بزرگترین سرمایه آنها باشد امروز با عملکرد سپاه در حوزه امنیت داخلی و اقتصاد این سرمایه اجتماعی بی بدیل در حال ذوب شدن است."

 

اصل 147برای دور زدن اصل 44

 

سرداران این روزهای سپاه برای فعالیت های سپاه پاسداران، در اقتصاد ایران، پشتوانۀ قانونی نیز تراشیدند .به گفته اینان  نقش و وظایف سپاه پاسداران در امور اقتصادی ایران در قانون اساسی جمهوری اسلامی  به تفصیل درج شده است. در مصاحبه ای که عبدالرضا عابد، از سرداران سپاه، با روزنامۀ شرق انجام داد، با استناد به مادۀ 147 قانون اساسی جمهوری اسلامی، کلیۀ فعالیت های اقتصادی سپاه را توجیه کرد. بنا به مادۀ 147، "دولت باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی، و جهاد سازندگی، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند، در حدی که به آمادگی رزمی آسیبی وارد نشود."

 

به گفته این سردار:روح مادۀ 147 قانون اساسی در اساسنامۀ سپاه منعکس شده است. سایر فرماندهان سپاه هم این توجیه قانونی را بارها تکرار کرده اند. صفحۀ اصلی تارنمای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء  (قرب)  نیز به مادۀ 147 استناد می کند. علاوه بر این، مادۀ 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئولیت حفظ انقلاب و دستاورد های آن را به سپاه پاسداران محول کرده است، مسئولیتی که سران سپاه تعبیرات گسترده ای از آن دارند. از نظر اینان حفظ ولایت فقیه به صورت مطلقه وظیفه اصلی سپاه است و کمک به دیگر شوون کشور داری نیز وظیفه های جانبی .

 

به گزارش فارس ، سرتیپ  حسین یاسینی، معاون ریاست منابع انسانی ستاد مشترک نیروهای مسلح، عبارت قانونی "برنامه ها و پروژه های توسعه اقتصادی" را به صورت گسترده تر جنبه های " اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی برنامه های توسعه " تحریف می کند. سران سپاه پاسداران چنین تعبیر وسیعی از قانون را مطابق  "دستورات رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا " می دانند، که به نظر آنان، مادۀ 147 قانون اساسی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. به این ترتیب، تا زمانی که مقام رهبری از این فعالیتهای سپاه پاسداران حمایت می کند، تمامی اعمال و فعالیت های سپاه نیز قانونی جلوه میکند. در واقع با این تفسیر سرداران از قانون اساسی ،روح تجدید نظر در اصل 44 که اتفاقا توسط خود رهبری نظام به دولت ابلاغ شد نیز نادیده گرفته می شود .در واقع با حمایتی که رهبری از حضور نظامی ها در همه عرصه ها می کند منظور ایشان از واگذاری شرکتهای دولتی روشن می شود .ایشان تصدی دولت را که نظارت پذیر و زیر ذره بین دیوان محاسبات وسازمان بازرسی است را به نظامی سازی بدل ساخته است تا قدرت بی نظارت پذیر خود را بر همه شوون جاری سازد.

 

مرتضی نبوی: حمایت از احمدی نژاد برای حفظ نظام است

Posted:

خاتمی، موسوی و کروبی اعلام کنند که اشتباه کردند

جرس: سیدمرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت، از چهره‌های اصولگرا و قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین معتقد است اولین "دستاورد" حوادث یک سال گذشته در کشور، "اثبات نظام" بود. وی تصریح کرد که حمایت از احمدی نژاد برای حفظ نظام است.


نبوی در گفتگویی تفصیلی با خبر آنلاین، درباره ویژگی هایی که حوادث یک سال گذشته برای نظام داشته است گفت: اولین دستاورد این بود که نظام را اثبات کرد. به ویژه اینکه شاخص مهم نظام یعنی رهبری بر شاخصه‌های مردم سالاری دینی که یکی مشارکت بالای مردم در سرنوشت اجتماعی و سیاسی شان و دیگری رقابت جدی است، تأکید دارند. نظام ما ثابت کرده که این دو ویژگی از شاخصه‌های مردم سالاری دینی را دارا است. یعنی انتخاباتی برگزار می‌شود که هم سطح مشارکت بالا است و هم در آن رقابت شکل می‌گیرد.


وی افزود: در دمکراسی‌های غربی یا لیبرال شاهد هستیم چنانچه روی رقابت تأکید شود به دلایلی سطح مشارکت پایین است ولی در انتخابات‌هایی که نظام ما برگزار می‌کند ولو اینکه سه دهه از انقلاب گذشته باشد رقابت در عین مشارکت بالا حائز اهمیت است.


قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با این مدعا که "در کشور ما مردم سالاری دینی در عمق جان مردم جای گرفته است" اظهار عقیده کرد: غرب علیه دستاوردی که بر آن بسیار مانور می‌دهد پاتکی نیز تهیه کرده است و آنجا که دمکراسی را به نفع خود نمی‌بیند انقلاب رنگی راه می‌اندازد. آنان به عنوان مهم‌ترین ارزش روی دمکراسی تأکید می‌کنند اما از سوی دیگر آن جا که به نفع شان نیست با عمل آن را نفی می‌کنند. آن جا که رأی مردم را قبول ندارند سعی می‌کنند عده‌ای که در انتخابات باختند یا نتیجه به دست نیاوردند را علیه نتیجه انتخابات به صحنه آورده و آن انتخابات را بر هم بزنند که تجربه آن را در برخی از کشورهای منطقه و قبل و بعد از انتخابات خودمان نیز شاهد بودیم که آنها نتیجه انتخابات را نپذیرفته و به هم زدند.


نبوی ادامه داد: اما در کشورما هم نظام و هم مردم از چنان آگاهی برخوردار‌اند که نتیجه یک انتخابات قانونی را پذیرفته و علی رغم مداخلاتی که سایر کشورها داشتند برای اینکه بگویند به نتیجه انتخابات پایبند‌ند طی دو روز پررنگ، یکی نهم دی ماه و دیگری بیست و دوم بهمن به صحنه آمدند و نتیجه انتخابات را تأیید کردند. مردم نشان دادند ولو با شعارهای انقلاب رنگی و مسایلی از این قبیل بر هم زدن مردم سالاری دینی را نمی‌پذیرند.

 

مدیرمسئول روزنامه رسالت مدعی شد: این مسئله دستاورد و نتیجه مهمی بود و یک بار دیگر ثابت کرد جمهوری اسلامی یک جمهوری و نظام دمکراتیک اسلامی مستقر است. در چنین شرایطی که با عنوان فتنه شناخته شد تجربه مردم نیز بالا رفته است که این خود دستاورد مهمی بود. در حوادثی که خسارت‌هایی دارد در عین حال تجربه‌ها بالا می‌رود. در جایی تعبیر من این بود بعد از اعلام نتایج انتخابات آزادانه و آگاهانه جایگاه ما در سطح بالاتری نسبت به قبل قرار گرفت. یعنی هم قضاوت‌هایی که سعی داشت اذهان را نسبت به مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی مشوش کنند جبران شد و هم نشان داد که جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک الگوی جدید مردم سالاری همچنان آموزنده است و نسبت قبل از فتنه در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.


جریان رقیب از قبل برای برخورد زمینه‌سازی کرده بود


نبوی درباره افرادی که "باخته های انتخابات" خواند، گفت: هنگامی که رقیب توفیق پیدا نکرد اولین کاری که می‌کند این است به رقیب برنده تبریک گفته و برای همکاری و حل مشکلات مردم اعلام آمادگی کند. ما این تجربه را هم در داخل کشور و هم در سایر کشورها داشتیم. مثلاً در سال 76 علی رغم تمامی پیش‌بینی‌ها و برخی فضاسازی‌هایی که می‌شد هنگامی که حتی نتیجه انتخابات رسماً اعلام نشده بود آقای ناطق نوری وقتی که احساس کرد رقیبش برنده است به وی تبریک گفت. اما جریان و دوستان رقیب ما از قبل زمینه‌سازی می‌کردند که اگر نتایج به نفع شان نبود بتوانند برخورد کنند که این مسئله نوعی نشان‌دهنده عدم بلوغ سیاسی و نپذیرفتن مسئولیت اجتماعی است که در کار سیاسی بسیار مهم است.


وی ادامه داد: در حقیقت شاید این مسئله نشان‌دهنده نوعی بلوغ و هنر سیاسی باشد که از شکست استقبال کرده و قانون گرا باشیم. همه شعار قانونگرایی و تسیلم چهارچوب‌های قانون بودن و پذیرش رأی مردم را می‌دهیم ولی صحنه عمل است که نشان می‌دهد چقدر به این شعارها پایبند هستیم.


به مخالفان فرصت برای اعتراض داده شد


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جایگاه نظام به ویژه رهبری سعی شد تا این دوستان و سران این جریان دعوت شوند و چهارچوب‌های قانونی را بپذیرند و در چهارچوب قانون اعتراضات خود را طرح کنند. حتی فرصت این کار نیز تمدید شد تا محافل قانونی به اعتراض آنها پیگری کنند. به نظرم با رأی خوبی که به دست آورده بودند فرصت اجتماعی خوبی تدارک داده شده بود که می‌توانستند با پذیرش نتیجه انتخابات آن را برای خود حفظ کرده و نقدهای خود را به وضع موجود در چهارچوب قانون ادامه دهند و برای دور بعد شرایط را فراهم کنند.


وی ادامه داد: ولی هر چه گذشت این انتظار برآورده نشد. انتظاری که به حق بود و اکثریت قاطع مردم نیز از این خواسته حمایت کردند اما این بدشانسی و یا کج سلیقی است که وقتی انسان راه اشتباهی را شروع می‌کند دیگر نمی‌تواند از آن باز گردد. دوستان این راه را طی کردند و هر چه گذشت بر ادعای غیرقابل اثبات شان پافشاری کرده و وضعیت را خراب‌تر کردند. این مسئله یک اثر منفی دیگر هم داشت و آن اینکه کسانی که تحت نظر رژیم آمریکا که از ابتدای پیروزی انقلاب مترصد فرصت بودند تا به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و براندازی از طریق سخت یا نرم داشته باشند، این شرایط را فرصتی دیدند تا یک بار دیگر بر آن مسئله اصرار کنند. صدور قطع نامه عجولانه با حمایت آمریکا در سازمان ملل نیز در همین زمینه قابل ارزیابی است.


در جریان موسوم به اصلاحات ابتکار عمل دست افراد افراطی بود


وی در باره دیدگاهی مبنی بر اینکه "بخشی از جناح برنده انتخابات کمک کردند تا شرایط غبارآلود‌تر شود" گفت: پذیرش این دیدگاه مستلزم این است تا بپذیریم جریان رقیب به اندازه کافی از تدبیر و خرد برخوردار نیست. چون تحت این فضاسازی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه ممکن است در هر جریانی یک سری افراد افراطی باشند که تحریک آمیز عمل کنند اما اگر دلیل این انتخاب اشتباه این موضوع باشد باید به حساب ضعف و عدم بلوغ و عدم تحلیل درست از شرایط تفسیر می‌شود. بله. گاهی گفته می‌شود اگر رئیس‌جمهور فلان سخنرانی را انجام نمی‌داد این اتفاق نمی‌افتاد. به نظر من حتی این‌ها قرائن خوبی برای انتخاب این راه اشتباه نیست. به ویژه که نظام و به خصوص رهبری مکرراً از این‌ها دعوت کرد تا در مسیر قانون حرکت کنند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با این ادعا که این اتفاقات به دلیل "بی هنری، بی‌تدبیری یا ضعف عقلانیت" جناح مقابل بود اظهار داشت: البته به نظر دلیلش این است که در جریان موسوم به اصلاحات ابتکار عمل دست افراد افراطی بود. ما این مسئله را در چند مقطع مشاهده کردیم. در سال 76 که این جریان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد شاهد به راه‌اندازی یک سری حرکت‌های ساختارشکنانه بودیم که اوج آن را در 18 تیر 87 دیدیم.

 

نبوی ادامه داد: همچنین کارهایی که در مجلس ششم انجام شد. به طوری که این طور می‌نمود این دوستان که قوه مقننه و مجریه را در دست داشتند تصور درستی از این فرصت که برای حل مشکلات مردم در اختیار شان گذاشته شده بود، نداشتند. تقریباً می‌توان گفت مانند یک اپوزیسیون غیرقانونی عمل می‌کردند. این روند ادامه پیدا کرد تا آخرین تجربه شان در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 که آقای معین به عنوان مظهر چنین جریانی با تحلیل اینکه اگر این‌ها بگذارند ما حرف هایمان را آزادانه بزنیم، پیروزیم وارد صحنه شد. اما میزان اقبال عمومی مردم را مشاهده کردند.


مدیرمسئول روزنامه رسالت اظهار داشت: بعد از آن تصور این بود که جریان اصلاح‌طلب از این قضیه عبرت گرفته و با آوردن چهره‌ای مانند میرحسین موسوی سعی در جبران گذشته دارد. شروعی که وی داشت و رویکردی که در ابتدای کار موسوی اتخاذ کرد را به فال نیک گرفتیم. برای اینکه جریان اصلاحات قصد دارد افراطی‌ها را منزوی کند. در اوایل کار توسط مهندس موسوی تصریح شد که قصد ندارد از افراطی‌ها استفاده کند. منتها مقداری که جریان پیش رفت به خصوص در جریان تبلیغات انتخابات و بعد از انتخابات دیدیم که ابتکار عمل دست همان جریان‌های افراطی است. بنابراین تمامی این حوادث به خاطر این بود که ابتکار عمل دست افراطی‌ها بود. البته این قاعده استثنا ندارد. یعنی اینکه اگر در جناح اصولگرا نیز ابتکار عمل دست افراطی‌ها باشد ما شاهد چنین شرایطی خواهیم بود.


سران مشهور اصلاح‌طلب از طیف افراطی هستند


وی درباره شرایط کنونی اصلاح طلبان اظهار عقیده کرد: این جریان که زمانی موسوم به مجموعه طرفداران روحانیون مبارز تحت عنوان جریان چپ مطرح شدند بدنه اجتماعی دارند و در این بدنه اجتماعی بسیاری حضور دارند که ساختار شکن نیستند و از این راه استقبال نمی‌کنند. به نظر من این افراد در راهپیمایی‌های نهم دی ماه نیز شرکت کرده و به حرکت‌های ساختار شکنانه معترض بودند. ولی متأسفانه سران مشهور اصلاح‌طلب از طیف افراطی هستند و به نظر می‌رسد که امروز عدم شایستگی خود را برای رهبری این جریان به اثبات رساندند.

 

اصلاح طلبان باید برای خود از بین رهبران دست دوم رهبر انتخاب کنند

 

وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت اول میرحسین موسوی با بیان این که "جریان اصلاحات رهبر ندارد" اظهار نظر کرد: لااقل رهبر در سطح کلان و سطح شناخته شده کمتر دارد. در رده‌های دوم رهبر دارند. اگر بخواهیم مثال بزنیم این جریان فراکسیون اقلیت قوی در مجلس تشکیل داد که اکثریت شان در چهارچوب عمل کرده و رفتار شان قابل قبول است. شخصیت‌هایی در همین فراکسیون اقلیت مجلس حضور دارند که صلاحیت رهبری دارند ولی با سران دسته اول مقداری فاصله دارند.


مدیرمسئول روزنامه رسالت اضفه کرد: در عین حال به نظر می‌رسد که این‌ها برای اینکه این جریان با سابقه تاریخی و جایگاه اجتماعی‌اش از دست نرود چاره‌ای ندارد جز اینکه برای خود از بین رهبران دست دوم رهبری انتخاب کنند تا بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

 

خاتمی، موسوی و کروبی اعلام کنند که اشتباه کردند


وی درباره "شرایط صلاحیت" خاتمی، موسوی و کروبی برای مدیریت اظهار نظر کرد: البته شرایط آقای خاتمی کمی متفاوت‌تر از دو نفر دیگر است ولی بیشتر این‌ها باید از فرصت باقی مانده استفاده کرده و از خسارت‌هایی که به جامعه و مردم زدند باز گردند و اعلام کنند که اشتباه کردند تا بتوانند از حقوق عادی شهروندی خود استفاده کنند. به نظر من پرونده هایشان اینقدر قطور است که دیگر در نظر مردم نیز صلاحیت رهبری هیچ جریانی را نداشته باشند. به نظر من این فرصت را از دست دادند. می‌توان دو چهره‌ای که در انتخابات نامزد بودند با سران نهضت آزادی مقایسه کرد.

 

برخوردهای این جماعت عقلانی نشده است


نبوی گفت: در عالم سیاست عقلانیت بسیار مهم است ولی به نظر می‌رسد در این جریان برخوردهای عاطفی حاکمیت دارد. یعنی چون سابقه دشمنی وجود دارد به جای اینکه روابط با نهادهای لااقل قانونی تنظیم شود شاهد برخورد‌های عاطفی هستیم. یعنی هنوز برخوردهای این جماعت عقلانی نشده است.

 

حمایت از احمدی نژاد برای حفظ نظام است


وی با بیان این که اصولگرایان با حمایت از احمدی نژاد تجربه موفقی داشتند گفت: در دوره‌ای که اصولگرایان در مجلس و دولت بودند مفهومی تحت عنوان نقد درون گفتمانی در مجلس هفتم مطرح شد که شامل ایده آقای افروغ و دوستان شان بود. به هر حال این مسئله در احزاب سابقه دار دنیا نیز وجود دارد. مثلاً مشاهده می‌کنیم که در یک حزب دو کاندیدا با هم رقابت می‌کنند. این تجربه درون جریان اصولگرایی نیز شکل گرفت و نقد درون گفتمانی از ابتدا همراه این جریان بود و هنوز نیز ادامه دارد. پس به این تعبیر نمی‌توان گفت که اصولگرایان تمام تخم مرغ‌ها را در سبد احمدی نژاد گذاشتند. شما می‌دانید اصولگرایان در انتخابات سال 84 چندین کاندید متکثر داشتند. طبعا یک اصل عقلانی می‌گوید حالا که یک نفر پیروز شد سایرین کمک کنند تا وی در کارش توفیق پیدا کند و سطح کارآمدی‌اش افزایش پیدا کند. به خصوص اینکه رقیب‌های ساختار شکنی حضور دارند.

 

مدیرمسئول روزنامه رسالت ادامه داد: پس یکی از دلایل دیگر این که چنین گرایشی به وجود می‌آید و باعث می‌شود تخم مرغ‌ها را در سبد یکی بگذارند به خاطر این است که رقیب ساختار شکنانه برخورد می‌کند و بعضاً طیف‌هایی که نقدهای جدی به آقای احمدی‌نژاد دارند به این نتیجه می‌رسند که برای حفظ نظام از ایشان حمایت کنند. این یک اصل عقلانی است.

 

یکی از دلایل موفقیت احمدی‌نژاد، قاطعیت او است


قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره نقدپذیری و انعطاف احمدی نژاد درباره گفته های اطرافیانش گفت: پاسخ به این سؤال مقداری دشوار است. نمی‌توانم بگویم آقای احمدی‌نژاد نقدپذیر نیست. گرچه آنچه که در جامعه شهرت دارد این است که ایشان روی ایده و تصمیم خود خیلی مصر است و شاید یکی از دلایل موفقیتش نیز همین قاطعیت و اعتماد به نفس‌اش بود که توانست مشکلات را حل کند. اما در مواقعی که روشن شد راهی که وی طی می‌کند اشتباه است دیدیم برگشت. یعنی هنگامی که به این نتیجه رسید محصول کار مناسب نیست عبرت گرفت.


رهبری معیارها را مشخص می‌کند


نبوی راجع به مسئله بازتعریف اصولگرایی گفت: فکر می‌کنم اصولگرایی بازتعریف شده و از یک پشتوانه نظری و ساختاری قوی برخوردار است و گاهی مقام معظم رهبری ابعاد اصولگرایی را روشن‌تر و به روز‌تر بیان می‌کند. یعنی جریان اصولگرایی در بخش کلان نظام که به تعبیر مقام معظم رهبری به دور از اصلاح‌طلبی نیز نیست باید تمام کسانی که در چهارچوب نظام‌اند اصولگرای اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلب اصولگرا باشند. این مسئله اصول و امهات قابل تعریفی دارد. به عقیده من این مسئله یک معیار و ملاک بسیار خوبی است که همه اصولگرایان باید مد نظر خود قرار دهند.


اصولگرایی در کل به دولت نقدی ندارد


وی در پاسخ به این سوا که "دلایل سکوت اصولگرایان در برابر اقدامات دولت چیست" گفت: ممکن است شما نسبت به یک شخصیت یا یک تشکل چنین نقدی داشته باشید، ولی در کل اصولگرایی چنین مسئله‌ای وجود ندارد. یعنی ما شاهد نقدهای افراطی که قبولشان ندارم به دولت نیز هستیم. برخی اصولگرایان در نقد دولت از مرزهای انصاف نیز عبور می‌کنند. این طور نیست که کل جریان اصولگرا نسبت به رفتار دولت سکوت کند. این مسئله را پیش از این بحث کردیم. تغییر مستلزم تأثیرگذاری و نقد مؤثر است. برای اینکه این نقدها تأثیرگذاری داشته باشند باید هم افزایی داشته باشند.