جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کی برین دره ی غم می گذرد؟

Posted:

طراح : فرشاد سلطانی

کاری زیبا از استاد شجریان به مناسبت ماه رمضان

Posted:

سقوط هواپیمای جنگی ایران در نزدیکی بوشهر

Posted:

هنوز علت سقوط آن اعلام نشده است

جــــرس: یک فروند هواپیمای جنگی فانتوم (اف ۴) ارتش جمهوری اسلامی، پیش از ظهر سه شنبه ٢۶ امردادماه ۸۹ به وقت محلی، در پنج کیلومتری بوشهر و در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی آن شهر سقوط کرد.


به گزارش مهر در بوشهر، این هواپیما متعلق به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی بوده و خلبانان این هواپیما، قبل از سقوط، با چتر نجات بیرون پریده و جان سالم به در برده اند.


غلامرضا کشتکار، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان بوشهر، با تایید این خبر گفت: این حادثه ساعت در ورودی شهر بوشهر نزدیک منطقه ویژه اقتصادی، حدفاصل جزیره شیف و جاده صدرا رخ داده و هواپیما سقوط کرده و خسارت دیده است.


وی اظهار داشت: دو سرنشین این هواپیما برای بررسی های درمانی به یکی از بیمارستان های بوشهر منتقل شده اند.


هنوز هیچ مقام یا ارگان رسمی، در مورد علت سقوط این هواپیمای جنگنده ایران، اظهار نظری نکرده است.

 


ایران از آمریکا برنج وارد کرد

Posted:

واردات ۶۹۹ هزار تنی گندم در سال جاری به ایران

جــــرس: جمهوری اسلامی ایران، در چهار ماهه اول امسال، 322 میلیون و 910 هزار و 526 کیلوگرم برنج و 698 میلیون و 868 هزار و 708 کیلوگرم گندم وارد کرده، که بخشی از این میزان واردات، از کشور آمریکا بوده است.


به گزارش مهر، با مجوز وزارتخانه های مسئول و دستگاههای ناظر و نیز انجام عملیات ثبت سفارش از سوی وزارت بازرگانی، در 4 ماهه ابتدایی سالجاری 322 میلیون و 910 هزار و 526 کیلوگرم برنج وارد ایران شده است.
این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان واردات برنج 537 میلیون و 672 هزار و 288 کیلوگرم بوده است.


همچنین در 4 ماهه ابتدای امسال، برنجهای وارداتی به کشور به ترتیب میزان وزنی از کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، هند، تایلند و ایالات متحده آمریکا وارد ایران شده، این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل، برنج وارداتی به کشور به ترتیب از امارات متحده عربی، پاکستان، هند، تایلند و بحرین وارد شده است.


میزان واردات برنج ایران از ایالات متحده آمریکا در چهارماهه اول امسال 40 هزار کیلوگرم بوده است.


واردات گندم در چهارماهه اول امسال


آمارهای موجود درباره واردات گندم در 4 ماهه ابتدای سال 89 نشان می دهد که میزان 698 میلیون و 868 هزار و 708 کیلوگرم گندم وارد ایران شده است.


این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل، آمار واردات گندم 2 هزار و 701 میلیون و 242 هزار و 583 کیلوگرم بوده است.


در سال جاری کشورهای امارات متحده عربی، قزاقستان، فدراسیون روسیه، ازبکستان و هلند به ترتیب در ردیف 5 کشور عمده صادرکننده گندم به ایران بوده اند؛ در حالی که سال گذشته 5 کشور عمده صادرکننده گندم به ایران را آلمان، امارات متحده عربی، کانادا، سوئیس و استرالیا به ترتیب در ردیف 5 کشور عمده صادرکننده گندم به ایران بوده اند.


واردات از آمریکا


چندی پیش اکو نیوز به نقل از گمرک ایران علام کرده بود: در چهار ماهه اول سال جاری بیش از 308 هزار تن میوه وارد کشور شده است و در حالی که گفته می‌شد سیب‌هایی از کشور آمریکا وارد کشور شده‌اند؛ اما در آمار گمرک، در میان کشورهای طرف معامله نامی از آمریکا وجود ندارد.


روزنامه پول نیز، اواخر بهار امسال گزارش داد "مبادلات تجاری ایران و آمریكا در سه ماه نخست سال 2010 با 19 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 93 میلیون دلار رسید. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره حسابرسی آمریکا نیز، در سه ماه نخست سال 2010 بالغ بر 3/73میلیون دلار كالا به ایران صادر شده كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2009 ، 22 درصد رشد داشته است. در ماه‌های ژانویه تا مارس 2009 كل مبادلات تجاری میان دو طرف به 1/78میلیون دلار رسیده بود. واردات آمریكا از ایران در این مدت نیز رشد داشته است.


آفتاب نیوز، به نقل از اسدالله عسگراولادی، خاطرنشان کرده بود "برنج، سویا، روغن و بادام از آمریکا به ایران" وارد شده است.


طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی، در چهارماهه نخست امسال، در مقابل حدود 35 ميليون دلار صادرات غيرنفتی ايران به آمريكا بيش از 48 ميليون دلار ايران از كشور آمريكا واردات داشته است.


اقلام صادراتی ایران به آمریکا، عبارتند از فرش و گلیم، زعفران، پسته و محصولات خوراکی دریایی و کالاهای وارداتی از آمریکا را نیز اقلامی نظیر انواع دارو، میوه، برنج، موادغذایی، خمیر چوب و سایر فراورده های مشابه، ماشین‌‌آلات و مواد شیمیایی تشکیل می‌دهند.


تحریم ایران توسط ایالات متحده، بر روی بسیاری از معاملات و داد و ستد های بازرگانی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی، تاثیر جدی گذاشته و برخی از کالاها با واسطه و قیمتی گزاف، به مقصد می رسند.

گزارشی از درآمد نفتی ۵۴ میلیارد دلاری ایران در سال جاری

Posted:

جــــرس: براساس برآوردهای صورت گرفته درآمد نفتی ایران در سالجاری حدود ۵۴ میلیارد دلار خواهد بود در حالیکه این رقم در سالجاری حدود ۵۰ میلیارد دلار اعلام شده بود.


به گزارش ایلنا، این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در یک نشست مطبوعاتی درآمد نفتی ایران در سالجاری را حدود ۵۸ میلیارد دلار پیش بینی کرده بود که البته این رقم با احتساب فروش نفت 70 دلاری صورت گرفته است.


براساس محاسبات صورت گرفته و با استناد به پیش بینی موسسات معتبر بین المللی انرژی در جهان مبنی بر میانگین قیمت ۷۷ دلار برای نفت ٢۰١۰ ، میانگین قیمت نفت ایران با توجه به آنکه قیمت هر بشکه نفت اوپک نسبت به بازار جهانی بین ۵ تا ۷ دلار پایین تر است و در عین حال نفت ایران 3 دلار ارزان تر از نفت اوپک بفروش می رسد ، ۶۷ دلار خواهد بود.


براین اساس با محاسبه تولید سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه تولید روزانه نفت ایران و کسر یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه مصرف داخلی روزانه حدود دو میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه نفت صادر می شود که با احتساب رقم های فوق الذکر درآمد نفتی امسال ایران ۵٣ میلیارد و ۹۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برآورد می شود.


براساس این گزارش، در شش ماه اول امسال درآمد نفتی ایران بالغ بر ٢۷ میلیارد و ۴١۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار خواهد بود.


این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در آخرین پیش بینی خود از بازار جهانی نفت تاکید می کند:
پیش بینی نهاد های بین المللی انرژی آن است که قیمت نفت در سال جاری میلادی در حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار باقی بماند و اعضای اوپک نیز از این قیمت استقبال کرده اند. در این صورت متوسط قیمت نفت ایران احتمالاً به ۷۰ دلار نزدیک می شود. بنابراین پیش بینی می شود مجموع درآمد نفتی کشور در سال جدید حدود ١۵ تا ١۷درصد افزایش یابد و به مرز ۵۸ میلیارد دلار برسد.

 

گفتنی است کارشناسان در خصوص نقش ایران در بازار نفت طی سال های آتی تاکید دارند: "در صورت کوچکترین درصد اشتباه در تصمیم گیری های کلان، ایران نقش خود را به عنوان صادرکننده نفت بزودی از دست خواهد داد."


برخی از موسسات بین المللی انرژی در جهان بر نقش تاثیرگذار ایران در بازار سال های آتی نفت می گویند و برخی با تحلیل وضعیت سرمایه گذاری و سیاست های اجرایی در صنعت نفت ایران بر حذف این کشور از جمع صادرکنندگان نفت اصرار دارند.اما نکته مشترک در تمام این پیش بینی ها ، نقش تاثیرگذار سیاست های اجرایی در صنعت نفت ایران طی پنج سال آینده است؛ چرا که تمام این موسسات تاکید دارند پنج سال آینده برای نفت ایران بسیار سرنوشت ساز خواهد بود و در صورت درصدی اشتباه در نحوه سرمایه گذاری ، تزریق مناسب گاز به میادین ، توسعه به موقع میادین و ... صادرکننده بودن ایران به رویایی دست نیافتنی بدل خواهد شد.


براساس اظهارات کارشناسان نفتی ، در خوشبینانه ترین حالت با ادامه روند فعلی، ایران تا ١۵ سال آینده واردکننده نفت خواهد شد و در بدبینانه ترین حالت تا هشت سال دیگر نفتی برای صادرات نخواهد داشت.


سخنگوی وزارتخارجه : هر تعرضی به نیروگاه بوشهر، با عکس العمل شدید مواجه خواهد شد

Posted:

دلیلی برای توقف غنی سازی نداریم
جــــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با اعلام تصمیم ایران بر تداوم "غنی سازی اورانیوم تا حد نیاز" و "ساخت بیست نیروگاه هسته ای دیگر در کشور"، در واکنش به برخی اظهارات پیرامون حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات اتمی بوشهر، این تهدیدات را "تکراری و بی خاصیت" خواند و گفت "بر اساس مقررات بین‌المللی، نمی‌توان به تاسیساتی که دارای سوخت هسته‌یی باشد صدمه‌ای وارد کرد و از طرفی هم‌اکنون که سوخت اتمی در مجاورت نیروگاه قرار گرفته، هر نوع تعرض به این نیروگاه می‌تواند عکس‌العمل‌های شدیدی را داشته باشد."



وی همچنین از "بلااثر" بودن تحریم های جهانی و همچنین "درخواست غرامت پیرامون اشغال ایران در زمان جنگ جهانی دوم از کشورهای متخاصم" خبر داد.


تعرض به نیروگاه بوشهر عکس‌العمل‌های شدیدی دارد
به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمانپرست در نشست خبری روز سه شنبه ٢۶ امرداد ماه تاکید کرد "سوخت واقعی نیروگاه بوشهر هفته‌ آینده شروع به تزریق می‌شود و عملا ظرف مدت سه، چهار هفته ای تمامی سوخت لازم وارد قلب نیروگاه بوشهر خواهد شد و از هم‌اکنون که سوخت در مجاورت نیروگاه قرار گرفته هر نوع تعرض به این نیروگاه می‌تواند عکس‌العمل‌های شدیدی را داشته باشد." وی تهدیدات مطرح شده پیرامون حمله نظامی به آن نیروگاه را، "در حد حرف و شعار و فرار رو به جلوی اسراییلی ها" دانست.


بیست هزار مگاوات برق و ساخت نیروگاه های هسته ای حتی توسط آمریکا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، در بخش دیگر این نشست، در خصوص اظهارات علاء الدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس) مبنی بر "آمادگی ایران برای همکاری با آمریکا در ساخت نیروگاه هسته ای"، مورد سوال قرار گرفت که پاسخ داد "ما آمادگی داریم که هر شرکتی از هر کشوری چه دولتی و چه خصوصی اگر توانایی احداث نیروگاه هسته ای با استاندارد بالا را داشته باشد با آنان همکاری کنیم."


این مقام آمریکایی متوجه نیست
مهمانپرست در خصوص اظهارات همتای آمریکایی خود، مبنی بر "عدم نیاز ایران به غنی سازی بعد از راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر"، گفت "حتما وی متوجه نیست که اگر تاسیسات هسته‌یی در یک کشور فعالیت خود را آغاز کند به معنی این است که به سوخت نیاز دارد. تا زمانی که تاسیساتی وجود نداشته باشد ممکن است سوختی لازم نباشد و همین که تاسیسات هسته‌یی از جمله نیروگاه بوشهر فعالیت خود را شروع می‌کند به معنی این است که باید حتما تدارک بلندمدت برای سوخت این نیروگاه و نیروگاه‌های بعدی در آینده در نظر گرفته شود."


رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفته بود "راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گواه آن است که ایران ضرورتی برای پیشبرد برنامه غنی‌سازی در درون کشور ندارد. تامین سوخت نیروگاه و سپس تحویل سوخت مصرفی از سوی روسیه، تضمینی برای برنامه اتمی صلح‌آمیز است."
به گفته کاخ سفید، پیشرفت در راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر گواه آن است که اگر ایران آنچنان که تاکنون مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند، در پی "استفاده صلح‌آمیز و صادقانه" از انرژی هسته‌ای است، پس ضرورتی برای غنی‌سازی اورانیوم در ایران وجود ندارد.


حداقل باید بیست نیروگاه جدید در حد بوشهر بسازیم؛ دلیلی برای توقف نداریم
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، پیرامون تدوام غنی سازی اورانیوم در کشور و ادامه آن تا غلظت بالا گفت: "برای اجرای مصوبات مجلس، حداقل بیست نیروگاه در حد نیروگاه بوشهر باید در کشور فعالیت کند و باید خودمان بدون نگرانی نسبت به تامین سوخت طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و غنی سازی تا بیست درصد نیز، جزو فعالیت‌های صلح‌آمیز شناخته می‌شود و دلیلی ندارد خود را متعهد به متوقف کردن آن کنیم. "


غرامت جنگ جهانی دوم و مسکوت ماندن غرامت از عراق
رامین مهمانپرست، در پاسخ به سوالی راجع به پیگیری "غرامت های جنگ دوم جهانی" از سوی ایران خاطرنشان کرد: خسارت به ملت ها هیچ گاه مشمول مرور زمان نشده و همیشه در دست پیگیری خواهد بود. در حالی که روز گذشته حمید بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید مجدد بر این داستان خبر از جمع آوری چهار هزار و ۷۰۰ سند از خساراتی که طرفین جنگ جهانی دوم به ایران زدند، داد سخنگوی وزارت امور خارجه این مسئله را قدیمی دانست و گفت: "مقدمات پیگری ها شروع شده است."

گفتنی است حمید بقایی (معاون رئیس دولت)، در اول تیرماه، با بیان اینکه درخواست اعاده خسارات وارده به ایران در جریان جنگ جهانی دوم موضوعی حقوقی است و موضوعات حقوقی را در هر زمان می توان پیگیری کرد گفته بود: از غرامت پنج میلیون تومانی مورد درخواست ایران خبر داده بود، که کارشناسان، از آنجا که موضوع غرامت سنگین عراق مسکوت مانده، موضوع جنگ جهانی دوم را موضوعی سیاسی قلمداد کردند.


لازم به ذکر است صحبت از غرامت جنگ جهانی دوم در حالی مطرح می شود که هنوز هیچ اقدام موثری برای گرفتن غرامت جنگ هشت ساله صورت نگرفته و بهار امسال، دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی، با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه در رابطه با "پیگیری نکردن حقوق قربانیان جنگ تحمیلی در دادگاه ویژه عراق" گفته بود:‌ با وجود اینکه وزارت خارجه بر اساس قانون الزام دولت به پیگیری شکایت قربانیان شیمیایی، متولی پیگیری حقوق جانبازان شیمیایی در دادگاه‌های خارجی است، اما از ارائه شکایت مصدومان شیمیایی به این دادگاه خودداری کرده و وقتی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی در نامه‌ای از وزارت خارجه در خواست کرد که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشد و دلایل لزوم طرح شکایت دراین دادگاه را برای مسئولان وزارت امور خارجه تشریح کرد، این وزارتخانه از ارائه پاسخ خودداری کرده و هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

احمدی نژاد: با کمترین هزینه موفق به آرام کردن کشور شدیم

Posted:

جرس: روز گذشته مصاحبه تلویزیونی محمود احمدی نژاد با "جرج گالاوی" عضو پیشین پارلمان بریتانیا از شبکه خبری انگلیسی زبان دولت ایران، "پرس تی وی" پخش شد.  احمدی نژاد با اشاره به رهبران جنبش سبز ، آنها را "آدم های غیر موثر در جامعه" معرفی کرد و با اشاره به سرکوب معترضین در خیابانها گفت که :" جمهوری اسلامی نمی خواست با شیوه ای خشن با معترضین برخورد کند و با کمترین هزینه موفق شدیم وضع را آرام کنیم."  

 
جرج گالوی در بخشی از این مصاحبه که به مسائل داخلی ایران مربوط می شود اعتراض های صورت گرفته پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری را "زلزله ای خفیف" توصیف می کند و با بیان اینکه در این اعتراض ها بخش هایی از جامعه علیه کلیت حاکمیت اسلام به مبارزه برخاستند از احمدی نژاد می پرسد : جنبش سبز از نظر شما چه معنی می دهد؟

 

مردم اجرا کنندگان و ناظرین انتخابات هستند

 

رئیس دولت دهم نیز در پاسخ می گوید : ایران یک کشور آزاد و دمکراتیک است. عده ای در ایران هستند که علیه من صحبت می کنند و مطمئن هستند که مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد و برای همین در کمال خونسردی مرا نقد می کنند. ما در ایران به معنای واقعی انتخابات آزاد و منصفانه داریم و مردم عناصر،  اجرا کنندگان و ناظرین انتخابات هستند و نهادهای دولتی تنها از برگزاری  انتخابات پشتیبانی می کنند.

 

محمود احمدی نژاد در حالی مردم را "ناظرین" و "مجریان" انتخابات معرفی می کند که نه تنها گزارش هایی مبنی بر ممانعت از حضور نمایندگان کاندیداها در صندوق آرا منتشر شده است که حتی سخنان اخیر سردار مشفق از اعضای ارشد سپاه پاسداران حکایت از برنامه ریزی گسترده برای ممانعت از آگاهی کاندیداها از میزان رای خود در هر حوزه را داشته اند.

 

احمدی نژاد همچنین با فرافکنی مخالفت هایی که با او صورت می گیرد را به دولتهای غربی نسبت می دهد و می گوید: هدف آمریکا این بود که قبل از انتخابات هر کاری می توانند انجام دهد تا جلوی دولت احمدی نژاد را بگیرد. اوباما قرار نبود که در اوضاع ایران دخالت کند اما در تور خاورمیانه ایش گفت که امیدوار به تغییراتی در ایران است.  شبکه هایی مثل بی بی سی  و صدای آمریکا نیز تمام تلاش شان را انجام دادند تا در کنار رادیوها و وبسایتهایی که راه اندازی شده بود در کشور آشوب به پا کنند و دولت را ساقط کنند.

 

باید 14 میلیون نفر علیه من تظاهرات می کردند !

 

رئیس دولت کودتا در ادامه می افزاید: باید بدانیم که در ایران 14 میلیون نفر به من رای ندادند پس باید طبیعتا 14 میلیون نفر علیه من تظاهرات میکردند در حالی که تعداد تظاهر کنندگان ناچیز بودند. انتخابات در ایران باعث اختلاف بین ایرانی ها نخواهد شد ما بیش از سی انتخابات داشتیم و با وجودی که انتخابات آزاد و رقابتی بود مردم دوستی خود را حفظ کردند.

 

البته یک بخشی از جامعه تظاهرات کردند که همه آنها هم آزاد هستد و می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند و این نشان دهنده این هست که بخش عمده وجامعه کاری با آنها نداشتند.

 

احمدی نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود به رهبران سبز اشاره می کند و می گوید: یکی از آنها دو دور رئیس مجلس و دو دور نماینده مجلس بود (کروبی) ، دیگری دو بار رئیس جمهور ایران بود (خاتمی)  و دیگری نیز دو دوره نخست وزیر و رئیس دولت بود (موسوی)  و البته  این همان سیستم است.

 

دستگیرشدگان در انتخابات شرکت نکرده بودند!

 

رئیس دولت  دهم در پاسخ به این سئوال گالاوی که " آیا این افراد همچنان در داخل نظام محسوب می شوند" نیز گفت :" تقریبا همه هستند اما مردم دیگر آنها را قبول ندارند. مردم به آنها رای ندادند،  آنها دوبار پی در پی شکست خوردند. هم در مجلس هم در شورای شهر ، بعضی از آنها فکر می کنند صاحب این کشور هستند. برای آنها مشکل است که مردم آنها را نمی خواهند.  و اینها آمدند کمپین راه بیندازند و بگویند که در شهرهای بزرگ نا آرامی و اعتراض هست  حال آنکه در هر شهر بزرگی ممکن است که یک نا آرامی صورت گیرد. ولی من به آن 14 میلیونی که به من رای ندادند احترام می گذاریم و همیشه هم از احترام برخوردار خواهند بود.

 
کسانی نیز بودند که دستگیر شدند، آنها کسانی بودند که در انتخابات شرکت نکرده بودند. البته هر کسی ممکن است مرتکب اشتباه  شود آنها نیز وقتی متوجه اشتباه خود شدند پشیمان شدند و متوجه حقیقت شدند. اکنون نیز در ایران هیچ شکافی وجود ندارد.

 

همین نشستی که اخیرا در ایران برگزار شد ( ایرانیان مقیم خارج از کشور)  از همه جای دنیا در این نشست شرکت کرده بودند اینها عضو هیچ حزبی نبودند آنها تنها یک چیز را دنبال می کنند و آن " عدالت، توسعه و عزت ایران" . و این آن چیزی است که اکثریت مردم ایران می خواهند.

 

رهبران سبز در جامعه موثر نیستند

 

وی همچنین در ادامه گفتگوی خود با شبکه "پرس تی وی" به رهبران سبز  اشاره می کند و آنها را "ضعیف" معرفی می کند و می گوید: من نمی گویم هیچ کس مخالف من نیست، باید مخالف هم وجود داشته باشد اما اینها در اقلیت هستند، کسانی نیستند که اهل "درگیری و برخورد" باشند و البته آدم های موثری هم در جامعه  نیستند. اتفاقات پس از انتخابات بنا بر یک پروژه ای بود که در خارج کشور انجام شد و به دست افرادی و تعداد معدودی نیز در داخل تعقیب شد.

 

 جمهوری اسلامی نمی خواست شیوه ای خشن با آنها اتخاذ کند و شما هم دیدید که ما اوضاع را با هزینه حداقلی آرام کردیم در حالی که برخی از دولتهای غربی فکر کردند اوضاع در ایران تغییر خواهد کرد و یک انقلاب مخملی در ایران رخ خواهد داد و یکی از مسئولین انگلیسی گفت که ایران به دوران بحران رسیده است ولی مردم ما به اندازه کافی باهوش بودند که جواب آنها را بدهند. در 22 بهمن سالگرد انقلاب هم مردم نشان دادند و تعداد تظاهر کنندگانی که برای حمایت از دولت آمده بودند بیش از همیشه بود و این جمعیت هم شامل کسانی بود که به من رای داده بودند هم کسانی که رای نداده بودند.

 

به برزیل تکنولوژی صادر می کنیم نه سکینه آشتیانی

 
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد درخواست برزیل برای پذیرش سکینه محمدی می گوید: تعداد این افراد در ایران خیلی کم است و همه چیز در اختیار قاضی  است اما ما با رئیس قوه قضائیه صحبت کردیم و ایشان هم مخالفت کردند در اجرای این حکم و فکر کنم این موضوع جمع می شود، ما نمی خواهیم برای ریس جمهور برزیل دردسر ایجاد کنیم  ما دوست داریم که به برزیل تکنولوزی صادر کنیم نه چنین افرادی را. فکر می کنم این مشکل حل شود.

 

جرج گالاوی، دوست دار دیکتاتورها  کیست؟

 

جرج گالاوی نماینده پیشین مجلس بریتانیا اخیرا نیز در مراسمی که اسفندیار رحیم مشایی در تهران با عنوان "همایش ایرانیان مقیم خارج" برگزار کرده بود شرکت داشت و طی سخنانی از محمود احمدی نژاد حمایت کامل کرد. سخنان گالاوی با بازتاب گسترده از سوی رسانه های حامی دولت روبه رو شد و با اینکه گالاوی اکنون عضو پارلمان نیست تلویزیون ایران چندین بار در زیر نویس یا اعلام خبر او را "عضو پارلمان بریتانیا" معرفی کرد.

 

او سیاستمدار انگلیسی است که سابقا در حزب کارگر فعالیت می کرد اما به خاطر اقدامات و سخنان جنجالیش از این حزب اخراج شد. گالاوی در چند سال اخیر مواضعی در حمایت از کشورهای اسلامی اتخاذ کرده است و حتی منزل شخصی خود را به محله ای مسلمان نشین در لندن منتقل کرد تا از طریق بتواند به پارلمان راه یابد که موفق نشد.
 

گالاوی همچنین در کانال انگلیسی زبان جمهوری اسلامی "پرس تی وی"  دوشنبه ها، برنامه منظم هفتگی "real deal" را دارد.  


گالاوی همچنین در زمان اعمال تحریم های سازمان ملل علیه عراق با تاسیس بنیادی در ظاهر خیریه به کمک دولت صدام شتافت و حتی دیدارهایی نیز با عدی حسین فرزند صدام و خود وی انجام داد که تصاویر این دیدارها پس از اشغال عراق از سوی سربازان آمریکایی و بریتانیایی کشف شد.

 

او در دیدار با عدی حسین  می گوید که "عالیجناب ما تا آخر خط با شما هستیم" و در دیدار با صدام حسین نیز "من درود میفرسم به شهامت و نیروی صدام حسین و خستگی ناپذیریش" و می گوید زمانی که من به اینجا می آمدم همه مردم کشور من میگفتند که به شما سلام برسانم.

 


فرهمند علیپور

دادستان حاضر به دیدن و شنیدن مشکلات خانواده صمیمی نیست

Posted:

مژگان مدرس علوم
جرس: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تداوم اعتصاب غذای تر مهندس کیوان صمیمی، نگرانی ها در باره وضعیت جسمانی وی افزایش یافته است. این در حالی است که کیوان صمیمی در پاسخ به درخواست شکستن اعتصاب خود می گوید: " به خاطر فرزندان دربندش این کار را نخواهد کرد و  تا رهایی آنها از سلول انفرادی به این اعتصاب ادامه خواهد داد."  

 

 گفتنی است، مهندس کیوان صمیمی و شانزده زندانی سیاسی دیگر سه هفته قبل به خاطر اعتراض به برخوردهای نامناسب زندانبانان و ماموران زندان به سلول انفرادی منتقل شدند که بعد از این اقدام غیرقانونی زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند. بعد از پیام رهبران جنبش سبز و دیگر شخصیتهای سیاسی، شانزده زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان دادند اما مهندس کیوان صمیمی به احترام رهبران جنبش سبز و دیگر فعالین سیاسی به اعتصاب غذای خشک پایان داد اما اعلام کرد که تا زمان انتقال شانزده زندانی به بند عمومی در اعتصاب تر خواهد ماند.

 

خانواده کیوان صمیمی به شدت نگران سلامت وی هستند و از همه مسوولان قضایی درخواست توجه فوری به وضعیت وی را دارند. به همین مناسبت "جرس" با یکی از نزدیکان آقای صمیمی به گفتگو پرداخته است که در پی می آید:

 

آخرین ملاقاتی که خانواده آقای صمیمی با ایشان داشتند چه زمانی بوده و آیا اطلاعی از آخرین وضعیت جسمانی آقای صمیمی دارید؟

 

آخرین ملاقاتی که با ایشان داشتند روز چهارم مرداد بوده است و از آن زمان تاکنون هیچ تماس و ملاقاتی نداشتند علی رغم اینکه خانواده ایشان بسیار تلاش کردند تا یک ملاقاتی با ایشان بگیرند اما متاسفانه تاکنون موفق نشده اند. ایشان در زندان مبتلا به یکسری بیماری ها از جمله آرتوروز گردن و دیسک کمر شدند البته با توجه به روحیه آقای صمیمی که هیچگاه از مشکلات شکوه نمی کنند سعی می کردند از این دردها به خانواده اشان چیزی نگویند و به آنها روحیه بدهند اما از شواهد مشخص بود که از یکسری بیماری ها رنج می برند. در زمان  اعتصاب غذا هم اگرچه ایشان درویش مسلک هستند و کم خوراک و از روحیه محکم و قوی برخوردار هستند اما با توجه به شرایط سنی اشان این اعتصاب تر برای وضعیت جسمانی اشان خطرناک خواهد بود.

 

آیا آقای صمیمی هنوز در اعتصاب غذا هستند؟

 

ایشان به همراه شانزده زندانی دیگر اعتصاب غذای خشک داشتند اما بعد از پیام رهبران جنبش سبز و دیگر شخصیت های سیاسی و به احترام آنها به اعتصاب غذای خشک پایان دادند اما گفتند تا زندانیان دیگر از انفرادی به بند عمومی منتقل نشوند اعتصاب غذای تر خواهند داشت. در ایام ماه رمضان هم فقط در افطار و سحر به ایشان چای و آب داده می شود بنابراین همان مایعات هم که به سوخت و ساز بدن کمک می کند ایشان به اندازه کافی دریافت نمی کنند که در واقع می توان گفت به نوعی اعتصاب نیمه خشک است که برای وضعیت جسمانی ایشان خطرناک می باشد.

 

خانواده آقای صمیمی برای پیگیری وضعیت ایشان به چه نهادی مراجعه کردند و پاسخ آنها چه بوده است؟

 

خانواده ایشان به دادستانی مراجعه کردند که متاسفانه دادستان حتی حاضر به دیدن و شنیدن مشکلات آنها نشد. چند بار هم به مراجع مختلف نامه دادند اما هیچ جوابی دریافت نکردند.

 

دادستان علت اینکه چرا حاضر به شنیدن مشکلات خانواده ها نیستند را بیان نکردند؟

 

اصولا دادستان وارد هیچ گفتگویی با خانواده ها نمی شوند حتی زحمت اینکه بخواهند اقدامات خودشان را توجیه کنند را به خودشان نمی دهند که مبادا مجبور به بحث و گفتگو شوند. حتی دیروز برای ملاقات به اوین مراجعه کردیم اما هیچ جوابی ندادند.

 

یکی از مشکلاتی که خانواده ها همیشه با آن مواجه هستند این است که مامورانی که جلوی زندان اوین هستند تعدادشان بسیار کم است و به همین علت خانواده ها بسیار معطل می شوند. از سوی دیگر هم مسئولی که پاسخگوی خانواده ها باشد وجود ندارد. حتی دو ماه پیش ما یکسری لباس برای آقای صمیمی می خواستیم بدهیم که اصلا کسی نبود که این لوازم ضروری را به زندانیان تحویل بدهد و حتی کتاب هم ما نمی توانیم به ایشان بدهیم. و تمام اینها مربوط به قبل از اعتصاب زندانیان بوده است بعد از اعتصاب که مشکلا ت مضاعف شده است.

 

آیا می توانید در خصوص تهدیدات دو روز پیش مبنی بر اینکه آقای صمیمی و چهار تن دیگر را تا شش ماه در انفرادی نگه می دارند بدهید؟ شما چه نهادی را مسئول این اقدامات فراقانونی می دانید؟

 

اطلاع دقیقی نداریم اما از این افراد بعید نیست که این تهدیدات را انجام دهند. آقای صمیمی در این مدت که در زندان بودند دو بار توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و طبق قوانین مسئولیت رفتار ماموران با رئیس زندان است بارها شاهد بودیم که دادستان و رئیس زندان دستور برخورد با ماموران خاطی را داده اند اما هیچ بر خوردی با این افراد صورت نگرفت. این عملکرد از موارد نگرانی خانواده های زندانیان است، وقتی در آن موقع با امثال آقای صمیمی اینگونه برخورد می کردند الان که آقای صمیمی در اعتصاب هستند حتما ناراحتی و کینه مسئولین زندان مصاعف شده و این برخوردها تکرار می شود.

 

در ظاهر مسئول همه این برخوردها رئیس زندان است و در درجه اول مسئولین زندان باید پاسخگو باشند اما وقتی دادستانی و اطلاعات صحبتهایی می کنند که گویا مسئولیتهای آنها فراتر از اختیاراتشان است به همین علت باید مسئولیت عواقب وخیم این اقدامات را بر عهده بگیرند. در این گونه موارد هم رئیس قوه قضاییه باید موضع گیری کنند و باید به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهند اما نه کسی از ایشان سوالی می کند نه ایشان به خودشان زحمت پاسخ دادن به سوالات خانواده ها را می دهند، اما مسئولیت کل این اتفاقات طبق سلسه مراتب بالاتر به ایشان هم می رسد. اما ما نمی دانیم اطلاعات را درست به ایشان می رسانند یا نه؟

 

شما برای بهبود این وضعیت بحرانی چه توصیه ای به مسئولین دارید؟

 

من توصیه ای که به مسئولین دارم این است که به گفته های برخی افراد از جمله "کارشناس" و "بازجوها" اعتماد نکنند. همانطور که بر خانواده زندانیان مسجل شده است کارشناس و بازجوها بخصوص بند 350 اوین افراد "ناصادقی" هستند و هر جور که بخواهند اخبار را وارونه به مقامات بالا منتقل می کنند. به همین علت توصیه می کنم نماینده ویژه و معتمدی به زندان ها بفرستند و از شرایط داخل زندان و آنچه بر زندانیان می گذرد با خبر شوند و بر اساس گفته های این نمایندگان تصمیم گیری کنند. دادستان که بعضی اوقات مستقیم به زندان مراجعه می کند اما نمی دانیم آیا تاکنون با این زندانیان ملاقات داشته یا نه؟ اما رئیس قوه قضاییه چنین دیدارهایی نداشته است و باید یا خودشان یا نماینده ای به زندان ها بفرستند.

 

در پایان در این ماه مبارک رمضان هم دعا می کنم که تلاش های این زندانیان و خانواده هایشان محفوظ باشد و اگر در این دنیا برایشان منفعتی دنیوی ندارد حداقل فایده معنوی و اجر اخروی برایشان بهمراه داشته باشد. انشالله که هر چه زودتر صدای "گرم" و"امیدبخش" آقای صمیمی را بشنویم.

 

 با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

محرومیت علی کریمی؛ پرونده سازی برای ورزشکاران سبز

Posted:

سعید زندگانی
جرس: پس از سیاستمدارن، فعالین امور اجتماعی و اهالی فرهنگ و هنر، حالا نوبت به ورزشکاران محبوب و سبز رسیده است تا با پرونده سازی روزنامه کیهان و خبرگزاری "فارس"، زمینه کنار گذاشتن آنان از میدانهای ورزشی فراهم آید. اولین نفر از این میان علی کریمی ستاره فوتبال ایران و آسیاست، تا یکسال پس از حرکت اعتراضی خود و دوستانش در بازی تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی در آخرین مسابقه مقدماتی جام جهانی، که با بستن دستبند سبز درآن اعتراض خود را به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نشان دادند، خبرگزاری فارس خواستار شلاق خوردن او به گناه روزه خواری در ملاء عام شود.  

 

علي فرخي معاون حقوقی باشگاه ورزشی استیل آذین که کریمی در آن بازی می کرد،  در گفت و گو با خبرگزاري فارس، در مورد علت اخراج علي كريمي از این تیم گفته است: "طبق گزارش سرپرست و مسئول تداركات تيم، علي كريمي تظاهر به روزه‌خواري كرده و زماني‌كه از او خواسته شده به رختكن برود، اعتراض شديد و رفتاري خلاف شان داشته است. طبق گزارش، او اقدام به نوشيدن آب به طور علني كرده است... طبق ماده 638 قوانين مجازات اسلامي، هر فردي كه در انظار عمومي فعل حرامي انجام دهد، اگر اين فعل كيفري باشد، به جز تحمل كيفر، به حبس از 10 روز تا دو ماه يا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد. اگر هم عمل كيفري نباشد، حبس از 10 روز تا دو ماه يا 74 ضربه شلاق مجازات تعيين شده است. در حرمت روزه‌داري نيز شكي وجود ندارد."

 

کریمی: وعده "کیک و ساندیس" ندهید

 

کاری که کریمی را به آن محکوم کرده اند، قبل از آخرین بازی "استیل آذین" مقابل تیم "استقلال" تهران صورت گرفت، در حالیکه وی در این بازی حضور داشته و پس ازآن هنگامی که در یک گفت و گوی رسانه ای مدیریت سردار سپاه "مصطفی آجرلو" مدیر عامل این باشگاه را زیر سوال برد، پرونده روزه خواریش هم رو شد! کریمی شنبه شب نیز دوباره به انتقاد از آجرلو پرداخته و گفته بود: "رییس باشگاه استیل آذین باید مدیرعاملی را بیاورد تا بتواند ضعف‌های این تیم را برطرف کند و بداند قهرمان شدن در لیگ فقط با داشتن یکسری بازیکن حرفه‌ای توانمند میسر نمی‌شود. اگر از این تیم قهرمانی می‌خواهید باید مدیرعاملی در آن کار کند که بتواند ضعف‌ها را برطرف کند. به طور مثال ما نباید با اجبار و زور و با وعده کیک و ساندیس دادن تماشاچیانی را برای تشویق تیم به استادیوم بیاوریم."

 

کریمی با بیان "کیک و ساندیس" که حربه حکومتی برای جمع آوری طرفداران است، مخالفان خود را جریتر ساخته تا نقشه ای تازه برای کنار گذاشتن این ستاره معترض طراحی کنند. گرچه بعد از اینکه علی کریمی از مدیرعامل استیل‌آذین انتقاد کرد مصطفی آجرلو گفت فعلا پاسخ کریمی را نمی‌دهد، اما صادق درودگر به عنوان سرپرست تیم فوتبال استیل‌آذین وعده داده بود که کریمی به خاطر مصاحبه‌های تندی که علیه مدیریت باشگاه انجام داده محروم خواهد شد. درودگر پیش از آن‌که خبر اخراج کریمی اعلام شود به "خبر آنلاین" گفته بود: "من نشنیدم که او چه صحبت‌هایی را علیه مدیرعامل باشگاه انجام داده و نمی‌دانم چه حرف‌هایی زده است اما قطعا اگر چنین باشد در چارچوب اختیارات او نیست. یک بازیکن حرفه‌ای باید بداند که کجا صحبت کند و چه بگوید تا شان خودش حفظ شود. کریمی هم یک بازیکن حرفه‌ای است و تاکنون نشنیده‌ام که چنین صحبت‌هایی را انجام داده باشد قطعا اگر او صحبت‌هایی کرده باشد با وی برخورد خواهد شد."

 

خود علی کریمی در این مورد گفته است: "سالهای سال است که بازی می‌کنم اما هیچ گاه در مورد من چنین مسائلی مطرح نشده و نبوده چرا که من یک مسلمان هستم و به مسائل دینی و مذهبی اعتقاد دارم. آن‌ها اگر چنین ادعایی داشتند چرا همان روز اعلام نکردند و اجازه دادند من برابر استقلال بازی کنم؟ فکر می‌کنم همه این حاشیه‌سازی‌ها به خاطر مصاحبه من قبل از بازی در مورد مدیریت باشگاه بوده است." سید نصراله سجادی قائم مقام باشگاه استیل آذین نیزبا بیان اینکه اخراج کریمی تنها به خاطر روزه خواری نبوده است، گفت: در این مدت به کریمی فرصت و تذکر داده‌اند و برخوردها آنی نبوده و حتما اصلاح نشده که با این بازیکن برخورد شده است."

 

یا جای من یا جای این آقایان!

 

کریمی که دوشنبه شب دعوت عادل فردوسی پور را برای حضور در برنامه پرطرفدار "نود" رد کرده، در آخرین گفت و گوی رسانه ای خود گفته است: "باشگاه یا جای من است یا جای این آقایان. وجهه مرا در جامعه مخدوش کرده‌اند. تنها در صورتی به استیل‌آذین برمی‌گردم که این آقایان در تلویزیون رسما از من عذرخواهی کنند. می‌دانم می‌خواهند با این صحبت‌ها من را منشوری کنند. می‌خواهند کاری کنند که نتوانم در سطح اول فوتبال باقی بمانم. تمام این شایعه‌هایی که برای من ساخته‌اند به خاطر انتقاداتی است که به این آقایان کرده‌ام...من چه گناهی دارم؟ وقتی تمرین را ساعت 5 بعد از ظهر آن هم در گرمای شدید تابستان برگزار می‌کنند من مقصرم؟ می‌خواستند تمرین‌های تیم را بعد از افطار برگزار کنند تا این مسائل پیش نیاید."

 

همه ماجرا نشان از پرونده سازی علیه علی کریمی دارد. مهرزاد معدنچی عضو تیم ملی واز هم بازیهای کریمی در تیم استیل آذین به خبرگزاری "ایپنا" گفته است: "روز بازی با استقلال همه بازيكنان تيم ما در رستوران غذا خوردند و 95 درصد فوتباليست ها نيز روزه نمی گيرند. ما همه مسلمانيم و به اعتقاداتمان پايبنديم اما واقعاً با اين شرايط روزه گرفتن برايمان مشكل‌ساز است. ما سر تمرين قوطي های آب كنار زمين مان داريم. به نظر من اصلاً درست نيست كه روزه‌داری يا روزه‌خواری يک نفر را رسانه‌ای كنيم." در همین ارتباط، مهدی مهدوی کیا کاپیتان این باشگاه و همبازی کریمی در تیم ملی با اعلام حمایت از وی به خبرگزاری "ایسنا" گفته است: "کریمی باید به تیم برگردد. مگر در تمرينات ما چند تماشاگر حضور دارند كه بگویند او در ملاءعام روزه‌خواری كرده؟ اصلاَ شايد او مسافر بوده يا دارو مصرف می ‌كرده كه نتوانسته روزه بگيرد. چرا بايد درباره مسائل شخصی افراد تحقيق و تفحص كرد؟ يعنی علی كريمی تنها بازيكن ليگ ايران بوده كه روزه‌خواری كرده است؟ مگر سازمان ليگ می ‌تواند تک تک بازيكنان را زيرنظر بگيرد و دليل روزه‌خواری شان را جويا شود؟"

 

پرونده یکساله

 

علی کریمی ستاره سی و دوساله فوتبال ایران که از بیست سالگی در تیم ملی بازی کرده و با 112 بازی ملی پس از علی دائی دومین رکورد کشور را در دست دارد و در سال 2004 بازیکن برتر آسیا شناخته شده و مدتی هم در تیم بزرگ "بایرمونیخ" آلمان توپ زده است، همواره بازیکنی پرحاشیه و معترض بوده است. می گویند به تشویق او بوده که چند تن از ستارگان تیم ملی در بازی مقابل کره جنوبی از دستبند سبز استفاده کردند تا اعتراض خود را به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان دهند و از همانجا بود که مسئولین ورزشی دولت احمدی نژاد تصمیم به حذف او گرفتند.

 

چندی پیش نام کریمی را به بهانه بی نظمی و اعتراض به سرمربی، از لیست اعضای تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا خط زدند درحالیکه هیچگاه افشین قطبی سرمربی تیم ملی صحبت از "توهین و اعتراض" از سوی کریمی به خود را مطرح نکرد. اما این "فارس نیوز" بود که نوشت : "علي كريمي كه اكنون از تيم ملي هم اخراج شده، به عنوان بازيكني نظم‌گريز و با اخلاق تند و خودمحورانه مشهور است. وي بارها عليه مديران و بزرگان فوتبال ايران موضع‌گيري‌هاي نادرستي داشته كه با برخورد قاطع مواجه نشده است." و همین نوشته بود که پرونده ای جدید برای ستاره فوتبال اسیا گشود، در حالیکه سید جلال یحیی زاده رئیس کمیسیون ورزش و کمیسیون تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی، در گفت و گوئی با روزنامه تهران (یکشنبه 24 مرداد) گفته است: "دوپینگ و تخلفات مالی در ورزش ایران بیداد می کند"! آیا این بیداد را می توان با بازکردن پرونده روزه خواری برای علی کریمی از میان برداشت؟

 

قرار نبود اسلام ابزار حفظ قدرت شود

Posted:

مهدی کروبی در دیدار با جوانان اصلاح طلب
جرس: حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در دیدار با جوانان اصلاح طلب،گفت: " در گذشته با وجود تمام بدی ها و زشتی ها که رژیم فاسد شاهنشاهی با خود داشت ولی حرمت انسان ها نگه داشته می شد ..مگر انقلاب و نظام به همین راحتی بدست آمده که عده ای تازه به دوران رسیده و سرمست قدرت بخواهند آن را این گونه به پرتگاه سقوط بکشانند؟حرفه و تخصص آنان دروغ گویی و دروغ آفرینی شده است.


اگر می خواهید کدخدایی نیز بکنید نخست باید رعیت پروری را یاد بگیرد!

به گزارش سحام نیوز، حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در دیدار با جوانان اصلاح طلب ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، افزود: “با وجود آغاز ماه عزیز و پر رحمت رمضان، متاسفانه روز به روز شاهد افزایش فشارها بر مردم می باشیم. مشکلات معیشتی مردم کم نبود که در امور کفن و دفن و برگزاری مراسم های عزاداری مردم نیز دخالت می کنند که بنده بارها این موضوع را بیان کرده ام ولی گویی گوشی شنوا برای جلوگیری از برخوردهای عده ای مواجب بگیر وجود ندارد. در آخرین نمونه از این دست متاسفانه شاهدیم که اجازه برگزاری مراسم ختم آقای ططری را نیز ندادند در حالی که می دانیم ایشان یک بیسجی واقعی، جبهه رفته و مسوول بسیج عشایر و مورد قبول آنان بود ولی آقایان حتی برای چنین فردی نیز احترام قائل نیستند و از برگزاری مراسمش جلو گیری می کنند. “
 

دبیر کل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه کار به جایی رسیده که حتی در بعضی از مراسم ها از قبل به صاحبخانه تماس می گیرند که مبادا ما را دعوت کرده باشد تا از حضور ما در آن مکان جلو گیری کنند تاکید کرد: ” در گذشته با وجود تمام بدی ها و زشتی ها که رژیم فاسد شاهنشاهی با خود داشت ولی حرمت انسان ها نگه داشته می شد اما اکنون در تعجبم که آقایون تازه به دوران رسیده چه می کنند و به کجا می خواهند بروند؟ در واقع با این اعمال آبروی حاکمیت را می برند. متوجه نیستند که هرکاری چارچوب خودش را دارد و اگر می خواهید کدخدایی نیز بکنید نخست باید رعیت پروری را یاد بگیرد.”
 

مگر انقلاب و نظام به همین راحتی بدست آمده که عده ای تازه به دوران رسیده و سرمست قدرت بخواهند آنرا اینگونه به پرتگاه سقوط بکشانند؟!

رئیس مجالس ششم و سوم در ادامه با تاکید بر اینکه آینده پیش روی جوانان، روشن و درخشان است خاطر نشان کرد: “انقلاب اسلامی با هزینه هنگفتی که خون جوانان این سرزمین بود به پیروزی رسید. در آن زمان شاه به عنوان نخستین قدرت منطقه و ژاندرام خلیج فارس شناخته می شد اما به دلیل گرفتاری در فساد و عدم برخورداری از پایگاه مردمی، با آن همه توانایی زمین خورد و حکومتش از هم پاشید، این باید درس عبرتی برای همه باشد. مگر انقلاب و نظام به همین راحتی بدست آمده که عده ای تازه به دوران رسیده و سرمست قدرت بخواهند آنرا اینگونه به پرتگاه سقوط بکشانند؟!”
 

قرار بر این شد که همه چیز بر مبنای آراء ملت باشد!

کروبی سپس با اشاره ویژگی های جمهوری اسلامی یعنی اسلامی بودن و تکیه بر آرای مردمی افزود: ” این نظام دو وِیژگی مهم دارد. نخست اسلامی بودن آن، که قوانین باید با شرع و اسلام هماهنگی و همخوانی داشته باشد و دیگری نیز جمهوریت آن است، یعنی مسوولان نظام با تکیه بر آرای مردم انتخاب می شوند و عملکرد آنان تحت نظارت مستقیم و غیر مستقیم مردم است. در دوره های قبل از انقلاب، کشور مجلسی که بر آمده از رای مردم باشد به معنی واقعی کلمه نداشته است و به هر نحوی، پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تمامی مجالس فرمایشی و انتصابی بوده است. ” وی تاکید کرد: ” با پیروزی شکوهمند انقلاب و رایی که مردم در سال ۵۸ به جمهوری اسلامی دادند کشور به سمت نظام مردم سالار پیش رفت و قرار بر این شد که همه چیز بر مبنای آراء ملت باشد اما نمی دانم که چرا اکنون وضعیت به این شکل در آمده است؟ متاسفانه می بینیم که امروز عده ای به صراحت می گویند که رای مردم ارزشی ندارد و این انتخاب ها همه دست و پاگیر است و نباید برگزار شود!!! این حرفها خلاف انقلاب و خواست امام و مردم است. مردم اتفاقا نه تنها به برگزاری انتخابات دهم اعتراض داشتند بلکه حرفشان این است که چرا اصول قانون اساسی اجرا نمی شود. چرا انتخابات دموکراتیک و آزاد برگزار نمی شود؟ ..” ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه قرار نبود از اسلام استفاده ابزاری شود گفت: ” نمی دانم چرا اسلام را به اینگونه در آورده اند؟ وقتی شعارهای اسلامی اینها را می بینم تعجب می کنم! چرا که قرار ما این نبود که از اسلام استفاده ابزاری شود و به وسیله ای برای حفظ قدرت تبدیل گردد. حفظ قدرت به توانایی های فرد و همچنین خواست و اراده مردم بستگی دارد و نمی توان با زور و استفاده از دین حفظش کرد. “

کروبی خاطر نشان کرد: ” متاسفانه با انتخابات اخیر عده ای سر کار آمدند که به هیچ عنوان نظام و انقلاب و امام را قبول ندارند و مردم هم در راه پیمایی خود به اینها نه گفتند. جمعیت ۳ میلیونی مردم در ۲۵ خرداد یک شوخی نبود، البته وجود تکثر و خواستگاه ها ی متفاوت طبیعی است اما همگی معترض به عدم اجرای درست قانون اساسی و خیانت در امانت ملت (آرای مردم) بوده اند.”
 

جنبش مردمی ایران منحصر به یک فرد و یک رسانه و یک گروه نیست

دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حرکت بزرگ و اصلاحی ملت، متکثر از گروه ها و افراد مختلفی است تاکید کرد: ” جنبش مردمی ایران منحصر به یک فرد و یک رسانه و یک گروه نیست. باید توجه داشته باشید که همه مردم با گرایش ها و سلایق مختلف در این حرکت سهیم اند. لذا باید هوشیار بود و از ایجاد تفرقه جلوگیری کرد. باید با تحمل یکدیگر و احترام به سلیقه ها و گرایش های مختلف در جهت به تحقق رسیدن آرمان های این حرکت اصلاحی آغاز شده در کشور، کمک کرد.”
 

خاستگاه اکثریت جبنش اصلاحی مردم بازگشت به مسیر قانون اساسی است

کروبی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مانیفست و برنامه ادامه راه برای جنبش مردمی ایران خاطر نشان کرد: ” من نیز موافق هستم که باید برای رفتن به جلو دارای برنامه بود و این را برای جنبش لازم و ضروری می دانم اما متاسفانه در شرایط کنونی حتی نمی توانیم یکجا با خیال راحت جمع شویم و گفت و گو کنیم چرا که آنها گستاخانه مترصدند تا جلسات را بهم بزنند. این امر خود موجب شده که نتوانیم آن طور که باید به برنامه ریزی برای آینده مشغول شویم. از طرفی دیگر اکثر احزاب ما تحت فشار هستند و ما نمی خواهیم فعالین بیش از این متحمل فشار شوند. “
 

وی با اشاره به تعطیلی حزب اعتماد ملی گفت: ” همین حزب خودمان نیز به صورت غیر قانونی دفترش پلمپ شده و به هیج عنوان حاضر نیستند در ساختمان آن را باز کنند تا حداقل صاحبخانه که هیچ گناهی ندارد به ملکش برسد. این وضعیت برخورد با احزاب است که از مهمترین اصول قانون اساسی هستند. می بینید که چگونه به قانون بی توجهی شده است. در چنین شرایطی ارائه مانیفست بسیار مشکل است ولی چون خواستگاه اکثریت جبنش اصلاحی مردم بازگشت به مسیر قانون اساسی است، می بایست حول این محور همه گرد هم آئیم و حرکت کنیم “
 

آقایان حرمت هیچ چیز نگه نمی دارند، نه حرمت مراجع، نه حرمت بیت امام!

رییس مجالس سوم و ششم در خصوص نقش روحانیون و علما در جنبش مردمی ایران، نیز گفت: ” در طول این مدت برخی از علما صراحتا از حرکت ملت ایران بر علیه دروغ گویی و قانون شکنی اعلام حمایت کردند که متاسفانه خساراتی نیز متوجه آنها شد. مانند بیوت حضرات آیات عظام صانعی و منتظری که مورد حمله و هجوم قرار گرفت. برخی دیگر از علما نیز بی تفاوت نبوده و سکوت نکرده اند. آنها نیز حمایت های خود را در قالب نصیحت و صحبت با ارکان حکومتی دارند و اتفاقا در این جریان هیچ گله ای از علمای برجسته نیست و همگی به نحوی به یاری خواستگاه شرعی و قانونی مردم شتافتند.”

وی افزود: ” در همین وقایع اخیر قم مشاهده کردید که چه اتفاقی افتاد، نه تنها به خانه مراجع حمله شد که وقاحت را به آنجا رساندند که در شهر مقدس قم به نوه امام حاج حسن آقا نیز با بدترین الفاظ توهین کردند. اقایان حرمت هیچ چیز نگه نمی دارند، نه حرمت مراجع، نه حرمت بیت امام! تمامی این اتفاق ها نشان می دهد که نظام دچار انحراف شده است و تنها خواسته ما نیز بازگشت به مسیر اصلی نظام که همان خواستگاه قاطبه ی مردم ایران است.”
 

حرفه و تخصص آنان دروغ گویی و دروغ آفرینی شده است

مهدی کروبی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بعضی از اخباری که سایت های معلوم الحال مبنی بر وجود اختلاف بین سران جنبش، گفت: ” اختلافی وجود ندارد حتی برعکس، در این دوران سخت و دشوار تلاش می کنیم تا با همدلی و همراهی امور را پیش ببریم و در کنار مردم باشیم. متاسفانه این سایت ها هر روز یک خبر را به دروغ جعل و منتشر می کنند گویی حرفه و تخصص آنان دروغ گویی و دروغ آفرینی شده است. “

وی در ادامه در خصوص اختلافات خود اصول گرایان افزود: ” همین کسانی که دروغ آفرینی می کنند، اکنون در میان خود دچار اختلافات شدیدی شده اند و آنقدر تنگ نظری دارند که نمی توانند حتی صدای مخالفی را در میان خودشان تحمل کنند. به همین دلیل و برای سرپوش گذاشتن بر این اختلافات است که می ایند و به دیگران تهمت و افترا می زنند. ماجرای کذب و زشت یک میلیارد دلار! آقای جنتی را دیدیم که چگونه دچار اختلافات داخلی شدند و در همان طیف به دلیل این تهمت و افترا ، جنتی را سرزنش کردند. و آیا همین مسایل اخیر که از سوی مشایی و احمدی نژاد مطرح شده و صف بندی جدیدی را میان آنان ایجاد نموده است، گواه همین اختلافات و عدم انسجام نیست؟!”
 

قطعا پیروزی دیر یا زود از آن ملت بزرگ ایران خواهد بود

مهدی کروبی در پایان با اشاره به نقش آفرینی جوانان در کشور، افزود: ” به شما جوانان توصیه می کنم که از شیوه این کذابان درس بگیرید و بدانید که تحت هیچ شرایطی نباید اصول و اعتقادات خود را از دست بدهید و یا فدای منافع گروهی و حزبی بکنید. اعتقادات، اصول، شخصیت و هویت شما اساس زندگیتان را تشکیل می دهد و از آنها دست برندارید.”

وی افزود: “حرکتهای شما باید با حفظ اعتقادات و هویتتان همراه باشد. از افراط و تفریط بپرهیزید و بدانید قطعا” با حرکتی مداوم و مستمر که به همراه صبر و پایداری باشد، پیروزی دیر یا زود از آن ملت بزرگ ایران خواهد بود.”
 

 در ابتدای این دیدار جوانان اصلاح طلب نیز نقطه نظرات خود را در خصوص جنبش مردمی ایران و برنامه ریزی بهتر برای ادامه راه و تحقق پیروزی جنبش با حجت الاسلام والمسلمین کروبی در میان گذاشتند و در پایان با ایشان عکس یادگاری گرفتند.