جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دفتر آیت‌الله بهجت: مطالب نقل شده از آیت‌الله بهجت در حمایت از احمدی‌نژاد کذب است

Posted:

جرس: سایت پارسینه صحت و سقم برخی مطالب منتشر شده درباره حمایت مرحوم آیت الله بهجت از احمدی‌نژاد را از دفتر آن مرحوم جویا شد که در پاسخ عنوان شد مطالب نقل شده از این مرجع تقلید در حمایت از احمدی‌نژاد کذب است.


در سوال این سایت آمده: آیا استناد متن‌های زیر به حضرت آیة الله العظمی بهجت رحمت‌الله، بیت، دفتر و نزدیكان ایشان صحیح است یا خیر؟

 

1- آیت‌الله العظمی بهجت رحمت‌الله در دیدار دولت با علما در سال 1386 فرموده‌اند: باید دید بعضی‌ها چه گناهی كرده‌اند كه نمی‌توانند خدمات دولت آقای احمدی‌نژاد را ببینند.

 

2- فرزند آیت الله بهجت در یك گزارش رادیویی: پدرم در آخرین روزهای عمرش برای مردم ایران دعا می‌كرد كه آقای احمدی‌نژاد را از دست ندهند.

 

3- بیت آیت الله بهجت: از رفتار آقای احمدی‌نژاد به خدا پناه می‌بریم.

 


4- آیا اینكه حامیان احمدی‌نژاد می‌گویند هاله نور، حرزی بوده كه آیت الله بهجت برای حفظ وی از خطرات ایجاد كرده‌اند درست است؟

 

پاسخ: بسمه‌تعالی، مطالب فوق كذب محض می‌باشد.
 

انتقال مجید توکلی از قرنطینه رجایی شهر به بند عمومی

Posted:

جرس: مجید توکلی، فعال دانشجویی که به تازگی و براساس حکم دادستان تهران به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده است از قرنطینه زندان به بند عمومی منتقل شد.

 

به گزارش هرانا، مجید توکلی در تماس تلفنی که با خانواده خود داشته است به مادرش اطلاع داده که اکنون در بند 3 (بند کارگری) و سالن 8 زندان رجایی شهر که برای زندانیان سیاسی است، نگهداری می شود.

 

مجید توکلی که بر اساس حکم دادگاه بدوی محکوم به تحمل هشت سال و نیم حبس تعزیری است پس از بازگردانده شدن زندانیان به بندهای عمومی اوین و شکاندن اعتصاب غذا، به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

 

همچنین دانشجونیوز گزارش می دهد که تبعید مجید توکلی به زندان رجایی شهر به اصرار مقامات بلند پایه امنیتی صورت گرفته است.

 

بر اساس این گزارش، مجید توکلی دو روز پیش به حکم دادستانی تهران و به اصرار مقامات امنیتی به زندان رجایی شهر تبعید شد و بنا برگزارشات ارسالی مقامات بلند پایه وزارت اطلاعات و نیز شخصی به نام "رشته احمدی" رئیس دادسرای مستقر در زندان اوین بیشترین نقش را در این امر داشته اند.

 

همچنین گفتنی است آنگونه که خود توکلی عنوان کرده، وی در شکل گیری اعتراضات اولیه در بند ۳۵۰ هیچ نقشی نداشته و تنها پس از آنکه وی به انتقال سایر زندانیان به انفرادی معترض می شود، توسط مسئولین زندان خود نیز به انفرادی منتقل می شود.

 

پس از آنکه اعتصاب غذای توکلی و سایر زندانیان خاتمه می یابد، "رشته احمدی" به همراه نماینده دادستانی تهران وی را به مدت ۷ ساعت با الفاظ رکیک و تهدید آمیز مورد بازجویی قرار می دهند و نارضایتی شدید مقامات بلند پایه امنیتی را به وی ابلاغ می کنند. درپی آن مقامات دادستانی در اثر فشار مسئولین وزارت اطلاعات و به اتهام "شورش در زندان" مجید را به زندان رجایی شهر منتقل می کنند.

این درحالی است که "اتهام شورش در زندان" در میان زندانیان معترض تنها به مجید توکلی وارد شده است و وی در این زمینه شدیدا مورد تهدید قرار گرفته است.
 

گزارش تصویری - سرخی غیر منتظره دریاچه ارومیه

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mordad/didar karoubi armin/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

پیوستن سوئیس به باشگاه کشورهای تحریم کننده ایران

Posted:

جـــرس: در راستای تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، دولت سوئیس تصمیم به تحریم تهران در زمینه‌های نظامی و مرتبط با برنامه هسته‌ای گرفت و تاکید کرد این تحریم‌ها قرار است از روز پنجشنبه ٢۸ امرداد ماه به مرحله اجرا گذاشته شود.


به گزارش مشرق نیوز، هیئت دولت فدرال سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می آید، در نشست هفتگی خود در روز چهارشنبه ٢۷ امرداد ماه، در راستای اجرای قطعنامه ١۹٢۹ شورای امنیت سازمان ملل، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد، خرداد ماه امسال قطعنامه جدیدی را به تصویب رساند كه در آن تحریم‌ها علیه ایران را تشدید كرد. از جمله این قطعنامه خواستار تحریم معاملات مالی ایران و همچنین افزایش فشارهای سازمان ملل برای ممنوعیت ارسال سلاح به ایران شده است.


گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرد "تحریم‌های سوئیس شامل ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی سنگین به ایران، و منع کردن سایر خدمات مرتبط با این بخش از جمله در زمینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های ایران و ممانعت از شهروندان و سازمان‌های سوئیسی از تعامل با ایران است."


همزمان سامانه خبری «صدای روسیه» گزارش داد "از پایان ماه ژوئن، دهها شهروند ایرانی برای اخذ ویزای سوئیس مراجعه كردند كه رد ویزا شدند و اموال چهل شركت ایرانی و یك فرد حقیقی در حساب‌های بانك‌های سوئیس بلوكه شدند."


این گزارش افزود "تا این لحظه، در رابطه با تحریم علیه ایران یک و نیم میلیون فرانك در حساب‌های سوئیس بلوكه شده و علاوه بر آن، این كشور مدت‌ها است كه سلاح به ایران ارسال نمی‌كند."


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، تا کنون واکنشی در این مورد از خود نشان نداده است.


چند روز پیش نیز، در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی، یکی از پیش شرط های شروع مجدد مذاکرات هسته ای را "حضور برزیل" و ترکیه اعلام کرده بودند، وزیر خارجه برزیل اعلام کرد که کشور متبوعش، "به رغم مخالفت با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم های بین المللی ایران، قطعنامه ۱۹۲۹ را امضا کرده است."



ابراز نگرانی انگلیس نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران

Posted:

جــــرس: وزارت خارجه انگلستان، با احضار سفیر جمهوری اسلامی در لندن، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بیانیه وزارت خارجه بریتانیا در مواردی نظیر صدور حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، اعدام یک نوجوان همجنسگرا و حکم حبس برای هفت رهبر زندانیِ جامعه بهایی در ایران را به وی گوشزد کرد.


به گزارش رویترز، الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه انگلستان، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۷ مردادماه، پس از دیدار با رسول موحدیان، سفیر دولت جمهوری اسلامی در انگلستان، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد اشاره قرار داده و با انتشار بیانیه‌ای، از مقامات ایران خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود و مسئولیت‌های خود در قبال مردم ایران پای‌بند باشند.


دستگاه دیپلماسی انگلستان، در این بیانیه به پرونده سکینه محمدی آشتیانی اشاره کرده است، که به اتهام زنای محصنه و همکاری در قتل همسرش به سنگسار و اعدام با چوبه دار محکوم شده است.


به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی، جامعه جهانی به این حکم اعتراض کرده و خواستار لغو حکم سنگسار این متهم دربند شد که در نهایت و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها، قاضی پرونده اجرای حکم سنگسار را به طور موقت متوقف کرد.


مدیر کل وزارت خارجه انگلستان، پرونده ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله‌ای که به اتهام "لواط" به اعدام محکوم شده است را نیز مورد اشاره کرد.


نتیجه دادگاه ۷ رهبر جامعه بهایی ایران، که از حدود ۳ سال پیش در حبس به سر می‌برند و در خردادماه امسال مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام "جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و محاربه"، به ۲۰ سال حبس محکوم شده اند، از موارد مورد اشاره به سفیر ایران بود.


مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا خاطرنشان کرد که نمونه‌های فوق الذکر نشان می‌دهد که ایران حتی تمایل ندارد از استانداردهای قضایی خود و حداقل‌ تضمین‌های آیین‌ دادرسی جمهوری اسلامی پیروی کند.

 

این مقام دستگاه دیپلماسی انگلستان، با اشاره به این مطلب که جامعه بین‌الملل به نظارت بر وضعیت این افراد ادامه خواهد داد، تأکید کرد که دولت متبوع وی به طور مداوم به این مسائل اشاره خواهد کرد تا از پایمال شدن حقوق افرادی که "ناعادلانه مورد آزار و اذیت واقع شده‌اند"، جلوگیری به عمل آورد.


رویترز همچنین آورده است "این بیانیه در حالی منتشر شده است که هنوز مشخص نیست آیا مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا به طور ویژه برای صحبت پیرامون این مسائل سفیر ایران را احضار کرده یا دلایل دیگری در میان بوده است."


مقامات جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی در این مورد از خود نشان نداده اند، اما مقاماتی چون محمدجواد لاریجانی، مشاور رئیس قوه قضاییه ایران، از مدتها پیش اعلام کرده بودند که وضعیت حقوق بشر در ایران، در "بهترین" شرایط قرار دارد.

داوود احمدی نژاد: ایران در سطح منطقه و  فرامنطقه ای وحدت ایجاد کرده است

Posted:

سزای کسی که بگوید با امام زمان ارتباط دارد مرگ است

جرس: دبیرکل کمیته پدافند غیر عامل کشور گفت: در حال حاضر ایران توانسته هم در سطح منطقه و هم فرا منطقه ای وحدت ایجاد کند و از همین رو نیز خیلی از کشورها به دنبال آرمان ما هستند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، ‌داود احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه در سلسله جلسات آزاد اندیشی دانشجویی که در راستای طرح ملی ضیافت اندیشه بزگرار می شود در جمع دانشگاهیان دانشگاه تربیت معلم کرج اظهار داشت: در گذشته تنها مردم ایران بودند که از فلسطین دفاع می کردند و به مقابله با ظلم می پرداختند اما امروز عزت و سربلندی ایران باعث شده است که دنیا متاثر از عملکرد ایران از فلسطین حمایت کرده و به مقابله با ظلم بپردازد.

 

احمدی نژاد مدعی شد: امام خمینی نیز برای مقابله با ظلم و ایجاد وحدت در جامعه بسیار تلاش کرده و تاثیرگذار بود و توانسته بود با ایجاد وحدت در جامعه و اقوام مختلف هزاران فتنه را با رفتار خود دفع کند.

 

وی اظهار عقیده کرد: عده ای وجود دارند که نمی خواهند وحدت کشور را ببینند و هدفشان ایجاد خدشه در وحدت میان کشور است.

 

احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در خصوص بازداشت افرادی که وی "سران فتنه" خواند، گفت: مصلحتهایی در جامعه وجود دارد همان طور که در زندگی شما این مصلحتها وجود دارد.

 

وی ادامه داد: مسئولان نظام جو اجتماعی را رصد می کنند و تصمیم می گیرند که سران فتنه را چه زمانی بازداشت کنند.

 

مکتب ایرانی نداریم

 
احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: ما هر آنچه داریم از اسلام است و مکتبی به نام مکتب ایرانی نداریم .

 

وی ادامه داد: اینکه عده ای می گویند حضرت ابراهیم (ع) ایرانی است نباید چندان مورد توجه قرار گیرد زیرا این عده قصد دارند با این حرفها وحدت فرا منطقه ای را خدشه دار کنند.

 

وی ادعا کرد: امروز آنچه مطرح است ، بحث اندیشه اسلامی و مکتب اسلامی است.

 

احمدی نژاد گفت: تاثیرگذاری ایران در حال حاضر در سطح بین المللی به حدی است که بسیاری از کشورها تحت تاثیر رفتار ایران علیه اسرائیل وارد عمل شده اند و از ملت مظلوم فلسطین دفاع می کنند.

 

وی افزود: هر کشوری ریزشها و رویشهایی در نیروهایش دارد که این مسئله طبیعی است و در طول 30 سال گذشته نیز خیلی ها در کنار امام و در خط مقدم مقابله با ظلم بودند که امروز نیستند و برخی از آنهایی که آن زمان در جبهه مقابل ما بودند امروز در کنار ما هستند.

 

انتشار اخباری مبنی بر نسبت های فامیلی در دولت صحت ندارد

 

داوود احمدی ن‍ژاد که خود برادر محمود احمدی نژاد است، در خصوص نسبت های فامیلی در دولت مدعی شد: انتشار اخباری مبنی بر نسبت فامیلی علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش و محرابیان وزیر صنایع با رئیس جمهوری صحت ندارد و شایعه ای است که نمی دانم چرا برخی آن را درست کردند.

 

وی ادامه داد: پنج سال پیش بعضی از آقایان را دیدیم که در گیشه انقلاب نیستند و از اول مخالف حضور آنها در دولت شدم و یکی از آنها نیز فردی بود که مدرک تحصیل اش جعلی بود چرا باید کسی را به داخل صحنه بیاوریم که مدرکش جعلی است.

 

احمدی نژاد یادآور شد: به همین منظور من اطلاعات این فرد را به افراد و مکان های مختلف دادم و این کار نیز به خاطر منافع نظام و انقلاب بود.

 

وی افزود: هیچکس نمی تواند بگوید من امام زمان ارتباط دارم و هر کسی که این جمله را بگوید با او باید برخورد شود و سزایش نیز مرگ است.

 

وی تاکید کرد: امام زمانی که برخی ادعا می کنند در کنارش هستند ، وجود خارجی ندارد زیرا این قبیل مدعیان حتی با آیات الهی نیز آشنا نیستند.

 

شیوه اداره دانشگاه آزاد صحیح نیست

 

احمدی نژاد همچنین با انتقاد از سیستم مدیریت دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد ‌تابع هیچ قانونی نیست و راه خود را می رود و این شیوه صحیح اداره دانشگاه نیست.

 

وی افزود: به زودی این دانشگاه از اینگونه اداره شدن رهایی خواهد یافت.

 

دبیرکل کمیته پدافند غیر عامل کشور انتقاد برخی مبنی بر اینکه دولت به تمامیت ارضی کشور اهمیت نمی دهد را رد کرده و گفت: ما در خلیج فارس از جزایر ایرانیمان دفاع می کنیم و مشکل ما در دریای خرزحقوقی است‌ چون مرز کمتری داریم .

 

وی عنوان داشت: مسئله منافع ما در دریای خزر موضوعی حقوقی است که پیگیر آن هستیم و منافع خود را به دیگران واگذار نمی کنیم .

 

احمدی ن‍ژاد در پایان از به روز نبودن کتب دانشگاهی نیز انتقاد کرد و گفت: کتابهای درسی کنونی کارایی ندارد و با رشد روزافزون علم پیشرفت نکرده است و باید با بازنگری در کتب درسی دانشگاهی این کتب و آموزشها را به سمت کاربردی شدن سوق داد.


وی ادامه داد: مسئولان نظام جو اجتماعی را رصد می کنند و تصمیم می گیرند که سران فتنه را چه زمانی بازداشت کنند.
 

مصباح یزدی:  وسوسه های شیطانی نیز نوعی وحی است

Posted:

عصمت تنها به معصومین اختصاص ندارد


جــــرس: محمد تقی مصباح یزدی حتی وسوسه‌های شیطانی را نیز نوعی وحی دانست و خاطر نشان کرد: شیطان به کسانی که به او نزدیک هستند نیز وحی می‌کند و گاهی شیاطین اجنه به انسان‌ها وحی می‌کنند که با مومنین مجادله کنند.


به گزارش آفتاب نیوز، رئیس مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی، با بیان اینکه عصمت تنها مختص معصومین نیست، اظهار داشت: "هر چند عصمت چهارده معصوم توسط خدا تضمین شده است اما این به معنای معصوم نبودن دیگران نیست. "


مصباح یزدی، شامگاه چهارشنبه در ادامه تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر رهبری در قم برگزار شد، سئوالی را مطرح کرد مبنی‌بر این که "اگر معصومین چهارده نفر بوده‌اند، پس وجود افرادی همچون حضرت معصومه، حضرت عباس و دیگر اولیا‌الله که هرگز گناه نکرده‌اند را چگونه توجیه می‌کنیم"، که خودش در پاسخ ابراز داشت: عصمت چهارده معصوم به وسیله خداوند تضمین شده است اما این به معنای معصوم نبودن دیگران نیست.


وی سپس به معنای وحی پرداخت و گفت: وحی ادراکی است دفعی که نا آگاهانه و از منبعی نا مشخص حاصل می‌شود و جهت اکتساب آن فعالیتی انجام نشده است.


مصباح یزدی حتی وسوسه‌های شیطانی را نیز نوعی وحی دانست و خاطر نشان کرد: شیطان به کسانی که به او نزدیک هستند نیز وحی می‌کند و گاهی شیاطین اجنه به انسان‌ها وحی می‌کنند که با مومنین مجادله کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه در رابطه با الهامات نیز اظهار داشت: در زبان عامه تفاوت آنچنانی بین این دو وجود ندارد و هر دو را با همان حالت فراگیری غیر اکتسابی و دفعی می‌شناسند اما در بین کلامیون الهام به مرتبه پایین تر از وحی گفته می‌شود که در آن ملک وحی دیده نمی‌شود و مختص اولیا‌الله است.


وی تصریح کرد: "در برخی روایات آمده است که خدا در ایام بین فوت رسول الله و شهادت حضرت زهرا، جبریل را برای التیام دردهای دختر رسول خدا به نزد ایشان می‌فرستاده و جبریل نیز پیش گویی‌هایی از آینده برای او نقل می‌کرده است که آن‌ها را جمع کردند و به نام مصحف حضرت زهرا نام گذاری کردند. "


آیت الله دستغیب: با دسته بندی مردم به طرفدار و ضد ولایت فقیه، آنها را به جان هم نیندازید

Posted:

جرس: آیت الله دستغیب با بیان این که "رحمت پروردگار بسیار وسیع است" گفت: وقتى كه ما رحمت واسعه پروردگار را مشاهده مى‏كنيم ديگر نبايد در انتشار آن تنگ نظر باشيم و مردم را به دو دسته طرفدار ولايت فقيه و ضد ولايت فقيه تقسيم كنيم و آنها را به جان هم بيندازيم و گروهى را مؤمن صالح و گروه ديگر را مرتد و محارب و منافق قلمداد كنيم. رحمت پروردگار بسيار وسيعتر از اين حرفها ست.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این مرجع تقلید شیعیان، در جلسه تفسیر قرآن، ادامه داد: رحمت خداوند وسيع است و او هرگز بندگان خود را به خاطر چند گناه كوچك مورد غضب قرار نمى‏دهد و اين خود عبرتى است براى مسؤولين جامعه و سران كشور كه بايد مظهر رحمت پروردگار باشند و نسبت به مردم مهربانانه و مشفقانه رفتار كنند. مردم تشنه محبت هستند و اگر دست رحمت بر سر آنها كشيده شود همه جذب مى‏شوند و رو به سوى خدا مى‏آوردند اگر چه يهودى و نصرانى باشند. با وجود خدايى چنين مهربان و رحيم آيا ما نيز نبايد كمى مظهر اين صفت باشيم؟!

 

متن کامل سخنان آیت الله دستغیب به این شرح است:

 


وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا


فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إلَى النّارِ"30"


و براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه كنند. بگو از زندگى دنيا بهره گيريد اما سرانجام شما آتش است.


وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً؛ همان كسانى كه نعمتهاى خدا را تبديل مى‏كردند و قوم خود را به سراى نيستى و آتش عذاب پروردگار وارد مى‏ساختند، براى خدا همتا و شريك و همانند قرار مى‏دادند تا مردم را از مسير حق منحرف و به سوى خود دعوت كنند.


شريك قرار دادن دو قسم است از جهت ظاهر و از جهت باطن. از جهت ظاهر، همان كارى است كه مشركين مى‏كردند و تا به حال نيز در اطراف و اكناف عالم اين كار را انجام مى‏دهند؛ يعنى بتها را به عنوان ربّ النوع يا به عنوان مظاهر اسماء پروردگار عبادت مى‏كنند. بعضى نيز حيوانات و بعضى ديگر ماه و خورشيد و ستارگان و گروهى نيز انسانهاى ديگر را به عنوان پروردگار و مدبر عالم، عبادت مى‏نمايند.


اينها همه مظاهر شرك جلى است. اين در حالى است كه مدير و مدبر عالم و ضارّ و نافع همه موجودات، تنها خداى يكتاست. اگر موجودات ديگر نفعى مى‏رسانند، صرفاً بدان جهت است كه خداى عالم آنها را بدين كار مأمور كرده و آنها خود هيچ استقلالى در تأثير ندارند بنابراين كسانى كه به خدا شرك مى‏ورزند و همتا و همانندى براى او قرار مى‏دهند، نعمت خداى تعالى را تبديل مى‏كنند و آن را هم از خود و هم از ديگران دريغ مى‏نمايند؛ از خود دريغ مى‏كنند چون از فطرت اوليه توحيدى خود جدا مى‏شوند و در نتيجه از راه خدا منحرف مى‏گردند و به گمراهى مى‏شتابند.


از ديگران هم دريغ مى‏نمايند چون به اندازه شعاع نفوذ خود در جامعه، بر ديگران تأثير مى‏گذارند و آنها را هم از راه خدا و فطرت منحرف مى‏سازند. نتيجه اين كار آن است كه خود و ديگران ر ااز رحمت واسعه پروردگار محروم مى‏سازند و استعدادهاى انسانى و معنوى خويش را هدر مى‏دهند.


لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ؛ «لام» در «لِيُضِلُّوا» هم مى‏تواند لام غايت باشد، بدين معنا كه عاقبت و نتيجه قهرى شرك به خدا، گمراهى از راه او است و هم مى‏تواند لام علت باشد؛ يعنى علت آنكه براى خدا شريك قرار مى‏دهند آن است كه مردم را از راه خدا منحرف سازند. وقتى كسى با ديگرى دوست و همنشين مى‏شود شايد از ابتدا هدفش گمراه كردن او نباشد اما به علت تأثير قهرى همنشينى، او را با خود همراه مى‏كند و در تخيلات و اعتقادات شرك‏آلود خويش شريكش مى‏گرداند و در نتيجه او را به گمراهى و ضلالت سوق مى‏دهد. حضرت آيت‏اللَّه نجابت‏رحمه الله مى‏فرمودند: اگر دو گاو را كنار هم ببنديد، هم‏شكل نمى‏شوند اما هم‏آخور مى‏شوند. به همين جهت در اسلام تأكيد بسيارى بر معاشرت با افراد سالم و برگزيدن اساتيد صالح گرديده است.


قطعاً استاد اگر چه استاد دانشگاه يا معلم مدرسه باشد بر روى انسان تأثير مى‏گذارد همچنانكه پدر و مادر بر فرزندان و برادر و خواهر بر روى هم تأثيرگذارند.


كسانى هم كه استاد عرفان و اخلاق انتخاب مى‏كنند بايد مواظب باشند استاد، آنها را از راه فطرت خارج نسازد و با تخيلات و توهمات خود همراه نكند. چرا كه در مسير سلوك و در راه قرب پروردگار گاه راهزنانى به كمين نشسته‏اند كه مختصر رياضتى كشيده يا زمان كوتاهى اساتيد حقه ديده‏اند و اكنون به هواپرستى و نفس‏پرستى افتاده‏اند و با داعيه مربى‏گرى و تربيت نفس مريدپرورى مى‏كنند.


گروهى نيز در حالى سنگ و چوب و حيوان و حتى انسانها را شريك خدا قرار مى‏دهند كه مى‏دانند هيچ كارى از آنها بر نمى‏آيد اما براى آنكه ديگران را تابع خود كنند و از راه خدا به در ببرند، آنها را عَلَم مى‏كنند هدف اينها گمراه كردن مردم و مشغول داشتنشان به خود، بجاى عبادت پروردگار يكتاست.


هر كس از خداوند عنايات خاص او را مى‏خواهد بايد از ابتداى جوانى و بلوغ و حتى قبل از بلوغ مواظب باشد كه دامن خود را به گناه آلوده نكند. قطعاً پارچه‏اى كه نو هست و هنوز كثيف نشده بسيار فرق دارد با پارچه‏اى كه كثيف شده و در اثر شسته‏شدن پاك گشته.


جوانان و نوجوانان عزيز بايد بسيار مواظب باشند تا واجبى را ترك نكنند و گناهى را مرتكب نشوند. منظور اين نيست كه خشك مقدس و چشم و گوش بسته باشند و چيزى نفهمند يا ساده لوح و احمق و زودباور باشند يا آنكه در مسائل اجتماعى منفعل عمل كنند يا همه را متهم به دنياطلبى نمايند - مانند حسن بصرى كه مى‏گفت معاويه و على‏عليه السلام هر دو مقصرند - فراموش نكنيم كه مؤمن بايد زيرك باشد: «المؤمِنُ كَيِّسٌ: مؤمن زيرك است». (بحار، ج‏64، ص‏370، باب‏14)


رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «اتَّقوا مِن فِراسَةِ المؤمِنِ فإنَّه يَنظُرُ بِنورِ اللَّه: از هوش مؤمن بر حذر باشيد كه او با نور خدا مى‏نگرد». (بصائر الدرجات، ص‏357)


كسى كه از ماديات وارسته و همواره در پى خشنودى پروردگار است و مى‏كوشد راهى به دستگاه پروردگار بيابد، نور خدايى مى‏يابد و با آن نور همه چيز را مشاهده مى‏كند، نه با ديده تخيلات و توهمات و هواى نفس. ما نيز از خدا مى‏خواهيم كه اينچنين باشيم يعنى در زندگى فردى و اجتماعى، از خود بيرون آئيم و به خدا متصل شويم و با نور خدا بنگريم.


قُلْ تَمَتَّعُوا؛ خداى تعالى در اين دنيا رزق و روزى همه را فراهم مى‏كند، چه مؤمن باشد، چه كافر، پيامبر باشد يا جادوگر. خلق كرده، روزى مى‏دهد و هيچكس را از بهره‏هاى دنيايى بى‏نصيب نمى‏گذارد. اما آنانكه گناهكار شوند بهره‏شان تنها همين زندگى دنياست كه گاه خداوند آن را برايشان بهتر و وسيعتر فراهم مى‏كند تا با مشغول شدن به زرق وبرق آن از آخرت خويش به كلى غافل شوند (استدارج).


قطعاً اين بهره، بهره اندكى است و كاسه عمر دير يا زود لبريز مى‏شود و بايد به سوى جايگاه هول‏انگيز ابدى خود بشتابند؛فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إلَى النّارِ آتشى كه در آخرت گوشت و پوست و استخوان و بلكه دل و جان شخص گناهكار را مى‏سوزاند آتش فراق است كه از همه آتشها سوزاننده‏تر است. در عالم برزخ و قيامت انسان مى‏فهمد چه سرمايه عظيمى را از دست داده، چه مى‏توانست بشود و نشد. جايگاه جهنميان را در بهشت، در صورت بهشتى شدنشان، نشانشان مى‏دهند و آنها از اينكه چه موقعيت و مقام عالى را از دست داده‏اند، بيش از هر چيز ديگرى مى‏سوزند.


كسى كه مى‏توانست با خداى عالم مأنوس شود و با او حرف بزند و خليفه او گردد، با مشتى توهم و سايه گول خورد.


در حالى كه مى‏توانست با اولياى خاص خدا همنشين شود، همنشين مارها و عقربها و جيفه‏هاى مردار شد! اينها همه شراره‏هاى آتش فراق است كه شديدتر از كيفر گناهان او را مى‏سوزاند و خورد مى‏كند. اين آتش فراق براى كسانى است كه از اصل خود بريدند و هيچ راه بازگشتى براى خويش باقى نگذاشتند و همه پلهاى پشت سر خود را خراب كردند.


البته مؤمنين و پرهيزكاران، همه مشمول رحمت پروردگارند. كسانى كه به نماز و روزه و ديگر واجبات خود اهميت مى‏دهند و آنها را خالصانه بجا مى‏آورند، مخصوصاً اگر جوانان باشند، مورد بشارت رحمت پروردگارند و البته رحمت پروردگار واسع است و همه را در بر مى‏گيرد و جز اشقياء هيچكس از رحمت او نااميد نيست كه بعد از منيت و حبّ نفس، نااميدى از رحمت پروردگار بدترين گناه است. هر كس با هر ميزان گناه و عمل ناصواب، اگر رو به سوى خداى‏ تعالى آورد و با خدا عهد كند كه ديگر گرد گناه نگردد، خداى تعالى مى‏بخشد و مى‏پذيردش.


روزى ميرداماد رحمه الله در مدرسه درس مى‏داد، ناگهان روى منبر حالت اغما به ايشان دست داد و بيهوش شد. او را به منزل بردند يك هفته گذشت. همه اطباء شهر به عيادتش آمدند ولى او به هوش نيامد. به شاه عباس خبر دادند. شاه عباس مرحوم شيخ بهايى ‏رحمه الله را خواست و استدعا كرد برويد و از ايشان عيادت كنيد.


مرحوم شيخ بهايى به عيادت ميرداماد آمدند و نبض ايشان را گرفتند. سپس نزد شاه عباس برگشتند و فرمودند ايشان مزاجاً سالم مى‏باشد، ولى شخص بزرگى در ايشان تصرف كرده و ايشان را به اين حال در آورده است. شاه عباس حل مشكل را از شيخ بهايى درخواست مى‏كند كه آن شخص بزرگ را پيدا كند. مرحوم شيخ برمى‏گردد و از خادم مدرسه از واردين روز شنبه استفسار مى‏كند.


وى شرح مى‏دهد كه چند نفر آمدند. يكى از آنها سيدى بود كه قدرى ژوليده بود. خارج شدند مير به اين حالت در آمد. مرحوم شيخ بهايى نشانيهاى بيشترى از خادم گرفته و رفتند و در تخت پولاد مشغول جستجو شد و به ميرفندرسك‏رحمه الله برخوردند و ديدند نشانها بر ايشان تطبيق مى‏كند. بعد از سلام و عرض ارادت عرض كردند: اين سيد چه تقصير داشته كه شما او را ادب نموده‏ايد.


فرمودند: من مدتى حرفهاى او را گوش كردم، او بالتمام از عذاب و قهاريت خدا سخن مى‏گفت و اين سبب مى‏شد كه مردم از خدا نااميد و دور شوند و حال آنكه همه انبياء آمده‏اند كه مردم را به خدا نزديك كنند. در قرآن هر آيه عذاب كه آمده يك آيه رحمت بعد از آن نازل شده است «نَبِّىْ عِبادي أَنّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحيمُ: به بندگانم اطلاع بده كه من، خداوندى بسيار آمرزنده و مهربانم» (حجر/49).


بعد مرحوم شيخ بهايى فرمودند: اهل بيت سيد كه تقصير ندارند و خيلى در ناراحتى به سر مى‏برند. ميرفندرسك فرمود برويد خوب شد. مرحوم شيخ بهاء كه برگشتند ديدند ميرداماد به حال آمده و نشسته است. (نشان از بى‏نشانها، ج‏2، ص‏37)


رحمت خداوند وسيع است و او هرگز بندگان خود را به خاطر چند گناه كوچك مورد غضب قرار نمى‏دهد و اين خود عبرتى است براى مسؤولين جامعه و سران كشور كه بايد مظهر رحمت پروردگار باشند و نسبت به مردم مهربانانه و مشفقانه رفتار كنند. مردم تشنه محبت هستند و اگر دست رحمت بر سر آنها كشيده شود همه جذب مى‏شوند و رو به سوى خدا مى‏آوردند اگر چه يهودى و نصرانى باشند. با وجود خدايى چنين مهربان و رحيم آيا ما نيز نبايد كمى مظهر اين صفت باشيم؟!


وقتى كه ما رحمت واسعه پروردگار را مشاهده مى‏كنيم ديگر نبايد در انتشار آن تنگ نظر باشيم و مردم را به دو دسته طرفدار ولايت فقيه و ضد ولايت فقيه تقسيم كنيم و آنها را به جان هم بيندازيم و گروهى را مؤمن صالح و گروه ديگر را مرتد و محارب و منافق قلمداد كنيم. رحمت پروردگار بسيار وسيعتر از اين حرفهاست.


نبايد با كسانى كه به حساب آقايان جسارتى كرده يا طبق قوانين خودشان خلافى مرتكب شده‏اند چنان رفتارى كنند كه از همه چيز زده شوند، از زندگى نااميد شوند، از دين سرخورده شوند. چه اشكالى دارد كه با مهربانى و ملاطفت با آنها سخن گفت. چه بسا در اين صورت از همين اعمال به حساب شما غلط، نيز پشيمان شوند و باز گردند.


همنشين على‏عليه السلام‏ در شهر حلّه (در عراق) شخصى بود از الواط كه صاحب مكنتى فراوان و در شرارت نيز معروف بود. يكى از علماى نجف شبى در خواب مى‏بيند كه لوطى مذكور در بهشت همسايه حضرت اميرالمؤمنين‏عليه السلام است. آن عالم چون به صحت خواب خود اعتقاد داشت از نجف به قصد حلّه حركت كرده و به منزل آن شخص شرور مى‏رود و او را مى‏طلبد.


چون ورود عالم را به صاحب خانه خبر مى‏دهند بسيار ناراحت مى‏شود و فكر مى‏كند كه مشاراليه حتماً براى نهى از منكر آمده است ولى به هر حال به در منزل مى‏رود و ايشان را به داخل دعوت مى‏كند و براى ايشان چاى و قهوه مى‏آورد. وقتى مى‏بنيد كه عالم مزبور چاى و قهوه را صرف نمى‏كند يقين مى‏كند كه وى نه از روى دوستى بلكه از راه مخاصمه و دشمنى وارد شده است زيرا در عرب رسم است كه اگر كسى به منزل شخصى برود ولى چيزى نخورد اين خود دليل دشمنى است.


لذا عرض مى‏كند آقا تا اين زمان از جانب من به شما اسائه ادبى نشده است. پس دليل دشمنى شما چيست؟ عالم مزبور جواب مى‏دهد كه من با شما خصومتى ندارم بلكه سؤالى دارم كه اگر جواب بدهيد چاى و قهوه شما را مى‏خورم.
عرض مى‏كند سؤال خود را بفرمائيد. ايشان خواب خود را نقل و تأكيد مى‏كند كه من يقين دارم خواب من صحيح است. تو با اين سابقه و شهرت بدى كه دارى چه كرده‏اى كه با اميرالمؤمنين‏عليه السلام در بهشت همسايه شده‏اى؟
عرض مى‏كند: اين سرّى بود بين من و حضرتش، معلوم است حضرت اراده فرموده‏اند اين سرّ فاش شود. سپس دختر بچه نه ساله‏اش را نشان مى‏دهد و مى‏گويد: مادر اين كودك دختر شيخ حلّه بود و من عاشق او شدم ولى چون بدنام بودم مى‏دانستم كه شيخ دختر خود را به من نخواهد داد.


در عين حال از من واهمه داشتند. به خواستگارى رفتم. پدرش گفت: اين دختر نامزد پسرعمويش مى‏باشد. اگر تو بتوانى پسرعمويش را راضى كنى من مخالفتى ندارم. نزد پسرعمويش رفتم و علاقه خود را به دختر ابراز كردم. گفت: اگر تو ماديان خود را به من ببخشى من به اين ازدواج رضايت مى‏دهم (بايد بدانست كه در عرب ماديان حكم زن را دارد و معمولاً كسى آنرا به ديگرى نمى‏بخشد) ولى چون من عاشق بودم ماديان را به او بخشيدم و از او رضايت گرفتم و نزد پدر دختر رفتم و جريان را گفتم. گفت: برادر دختر را نيز بايد راضى كنى.


نزد برادر دختر رفتم و مطلب را گفتم. در آن زمان باغى زيبا و مصفّا در خارج شهر داشتم. برادرش گفت: اگر آن باغ خارج شهر را به من ببخشى من رضايت مى‏دهم.


باغ را هم به او بخشيدم و پيش پدر دختر رفتم. اين بار گفت: بايد مادر دختر را هم راضى كنى و علت اين همه اشكال‏تراشى آن بود كه نمى‏خواستند دخترشان را به من تزويج كنند و در ضمن از من هم مى‏ترسيدند. لذا نزد مادر دختر رفتم و او براى موافقت خود خانه خوبى را كه در حلّه داشتم از من مطالبه كرد.


دادم و موافقت او را نيز گرفتم و باز پيش پدر دختر رفتم. اين بار نوبت راضى كردن پدر بود كه رضايت او هم با بخشيدن يك پارچه ملك آباد تحصيل شد. ديگر بهانه‏اى نداشتند. معذلك با اكراه دختر را عقد كردند و به زنى من دادند.
شب عروسى، هنگامى كه به حجله رفتيم عروس به من گفت: اين بار اين منم كه از تو چيزى مى‏خواهم. گفتم: من هر چه داشتم در راه تو دادم و اكنون هم هر چه از ثروت من باقى مانده است از آن تو باشد.


گفت: من جاجت ديگرى دارم. گفتم: هر حاجتى دارى بخواه. گفت: حاجت من بسيار مهم است و قبل از آنكه حاجت خود را بگويم شفيعى دارم كه بايد او را به تو معرفى كنم: شفيع من فرق شكافته حضرت اميرالمؤمنين‏عليه السلام است. اما حاجت من اين است كه من با پسرعمويم قبل از عقد به موجب صيغه محرم و هم‏بستر شده‏ام و از او باردارم و هيچ كس از اين موضوع آگاه نيست. اگر اين راز فاش شود براى قبيله ما ننگى بزرگ است و تو به خاطر حضرت مرا امشب خفه كن و بگو: مرده است و اين ننگ را از خانواده ما بردار زيرا تا وضع حمل نكنم بر تو حرامم و بعداً نيز صدمه زيادى به ما مى‏خورد.


گفتم: آن شفيعى را كه تو آورده‏اى بزرگتر از آن است كه من مرتكب چنين جنايتى شوم. از اكنون تو به منزله خواهر من هستى و از حجله بيرون آمدم. تا امروز كسى از اين راز ما اطلاع نداشت و معلوم مى‏شود حضرت مى‏خواستند شما مطلع شويد. اين دختر بچه نه ساله همان طفل است كه در رحم او بود.


همه بستگان اين بچه را از آن من مى‏دانند و اين زن هم تا امروز حكم خواهر مرا داشته اشت. (نشان از بى‏نشانها، ج‏2، ص‏28)


حكايتى ديگر حضرت آيت‏اللَّه نجابت‏رحمه الله در مورد رحمت پروردگار و ظهور آن در ائمه اطهارعليهم السلام مى‏فرمودند: در همدان شخصى پس از سالها دزدى، از گذشته خويش پشيمان شد و توبه كرد. بنا به قاعده حق الناس، اموالى را كه مى‏توانست به صاحبانشان بازگرداند و هر آنچه را كه نمى‏توانست به نحوى صاحبانشان را راضى كرد. پس از مدتى هوس زيارت اميرالمؤمنين‏عليه السلام بر دلش افتاد و از همدان به قصد نجف اشرف خارج شد.


دخترش در «بهار» همدان صاحب شوهر و زندگى بود. مرد تصميم گرفت شب را در خانه دخترش بماند اما هنگامى كه دامادش به خانه مراجعه نمود و او را ديد به همسرش متعرض شد كه چرا پدرش را در خانه راه داده است. مرد بيچاره پس از شنيدن مشاجره ميان دختر و دامادش به ناچار خانه را ترك كرد و در شهر سرگردان شد.


نيمه شب مولا على‏عليه السلام به خواب داماد رفت و او را به خاطر اين كار سرزنش فرمود. داماد گفت: اين مرد دزد است. حضرت فرمود: او توبه كرده و اكنون آهنگ زيارت ما را دارد. بايد همين امشب او را پيدا كنى و جاى خواب و غذايش بدهى و فردا برايش استرى تهيه كنى و او را راهى سفر نمايى. داماد همان شب به دنبال پدرزن خود رفت و او را پيدا كرد و به خانه برد و مطابق دستور مولا على‏عليه السلام با او رفتار نمود.


به هر حال مرد به نجف رسيد اما هنگامى كه خواست به زيارت برود، در صحن ايستاد و رو به ضريح حضرت امير كرد و گفت: آقا من گناهان بسيار كردم اما شما با رحمت و ملاطفت با من برخورد كرديد. اكنون روى ديدار شما را ندارم و از حضور در محضرتان شرمسارم از شما مى‏خواهم همين الان، در همين جا جان بسپارم و در حرمتان وارد نگردم. او چون صادقانه مولاى خويش را خواند، دعايش مستجاب شد و همانجا روح از كالبدش بيرون آمد و جان به جان آفرين تسليم كرد!


خداى تعالى در قرآن كريم درباره دزدى و جزاى شخص دزد، آيات روشنى دارد و احكام اين عمل زشت، از آيات استخراج گشته. كسى كه به حريم ديگرى وارد شود و به اندازه ربع دينار از اموالش را بدزدد - با احتساب شرايط ديگر - سارق محسوب مى‏شود و بايد چهار انگشتش قطع شود به شرط آنكه يا دو شاهد عادل عليه او شهادت دهند يا آنكه خودش دو بار اقرار كند، آن هم آزادانه و به دور از شكنجه و تهديد. و اين حكم بايد بوسيله قاضى مجتهد عادل صادر و اجرا شود. چنانچه پيش از صدور حكم، شخص سارق توبه كند اين حد برداشته مى‏شود و البته بايد جبران مافات نمايد؛ يعنى اصل يا عين يا مبلغ آنچه را كه برداشته پس بدهد و مبلغ نيز به ارزش پول روز حساب مى‏شود.


اين را نيز نبايد فراموش كرد كه احكام اسلام همه مربوط به هم است و براى همه مردم وضع شده لذا اينچنين نيست كه دزدهاى ميلياردى را رها كنند و كسى كه ربع دينار دزديده، انگشتش را قطع كنند!
 

مرندی: مسئولان به جای حرف های سیاسی در حوزه تخصصی خود بحث کنند

Posted:

جرس: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی برای کاهش اختلافات و توسعه کشور خواستار حذف و یا کاهش سخنرانی‎ها در جامعه شد و اعلام کرد: مردم به سخنرانی نیاز ندارند و مشکل آنها هم با سخنرانی حل نمی شود.

 

به گزارش خانه ملت، "علیرضا مرندی" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصولا به نظر می‌رسد ما (مسئولان) بیشتر دنبال درگیری های سیاسی بوده و کمتر به مسایل تکنیکی و تخصصی توجه می کنیم.

 

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به مشکلات کشور در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، آموزش و محیط زیست، خاطرنشان ساخت: رفع این مشکلات نیاز به کار و تلاش دائمی همه مسئولان کشور دارد.

 

وزیراسبق بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع مناظره هایی که در رسانه ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مناظره‌ها باید کمک کند که کیفیت کار مسئولان بالاتر رفته و مشکلات مردم و کشور حل شود.

 

نماینده تهران افزود: خود ما مسئولان هم باید آموزش ببینیم که درباره مسائل تخصصی که اطلاعات نداریم، نظر ندهیم.

 

این نماینده مجلس با اظهار اینکه خود فرد هم گاهی وقت ها به دلیل کاری که انجام داده با خودش اختلاف پیدا می کند چه برسد به دیگران، خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است در مناظره‌ها و اظهارنظرها به جای بحث درباره حرف این و آن، مشکلات کشور مورد بررسی قرار گرفته و راه‌حل برای رفع این مشکلات ارائه شود.

 

وی با بیان اینکه پرداختن به این مسائل که این چه گفت و آن چه گفت، مشکلی از مردم حل نمی کند، اظهارکرد: با این حرف‎ها، مردم بیشتر خسته و نگران شده و بهداشت روان جامعه دچار مشکل می شود.

 

مرندی همچنین با بی‌خود توصیف کردن بحث‌های سیاسی برای کشور، خاطرنشان کرد: مسئولان باید به جای بحث‌های سیاسی، سعی کنند بحث‌هایی انجام دهند که در آن تخصص دارند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اظهار اینکه اگر می خواهیم کشور درست شود، هر کس باید از خودش شروع کند، خاطرنشان ساخت: اگر از خودمان شروع نکنیم به جایی نخواهیم رسید.

 

وی تصریح کرد: این برمی گردد به اعتقادات مذهبی افراد، چرا که برای هر کس نمی‌توان پلیس گذاشت و خدا و رهبری و مردم هم از ما مسئولان چنین می خواهند که به اختلافات دامن نزنیم.

 

وزیر اسبق بهداشت با یادآوری اینکه بیشتر کسانی که به اختلافات دامن زده و همه چیز را زیر سوال می‌برند افرادی هستند که سمت دارند، خاطرنشان کرد: بنابراین کسانی هستند که تصورشان این است وقتی حکمی را گرفته و مسئولیتی را قبول می کنند، آنها تمام توانمندی‌های دنیا را پیدا کرده و وظیفه دارند درباره تمام مسائل کشور اظهارنظر کنند.

 

مرندی با تاکید براینکه افراد مجبور نیستند با اظهار نظر در حوزه های غیرتخصصی خود، حرف‌های اختلاف برانگیز بزنند، خاطرنشان ساخت: مردم به سخنرانی نیاز ندارند و مشکل آنها هم با سخنرانی حل نمی شود.

 

نماینده تهران با اعلام اینکه کسانی که زیاد سخنرانی می‌کنند، گاف زیادی هم می‌دهند، اظهار کرد: اصولا مسئولان دیگر کشورها کمتر سخنرانی کرده و موقعی هم که می خواهند، سخنرانی کنند، آنرا از روی نوشته بیان می دارند.

 

مرندی با اظهاراینکه متاسفانه در کشور ما چنین نیست و هر کسی هر چیزی که به ذهن‌اش می رسد آنرا بیان می کند، خاطرنشان کرد: معتقدم برای کاهش اختلافات و توسعه کشور باید سخنرانی ها در کشور ما حذف شده و یا حداقل کاهش یابد.

 

وزیر اسبق بهداشت همچنین در پایان سخنانش به مسئولان توصیه کرد که برای کاهش اختلافات کمتر سخن گفته و آن چیزی را که می خواهند بگویند پیش از بیان، مطالعه کنند.
 

تهدید نظامی ایران؛ زنگها برای که به صدا در می آیند؟*

Posted:

حمیدرضا ظریفی نیا
جــــرس: همزمان با هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی و مقامات دیگر ایران در مورد عواقب هرگونه حمله نظامی، نمایند‌ه‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز، نسبت به تهدیدات نظامی صورت گرفته - بویژه در مورد آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر- از خود واکنش نشان داد. علی اصغر سلطانیه، تهدیدات صورت گرفته علیه برنامه های اتمی ایران – به خصوص اظهارات جان بولتون، نماینده‌ پیشین آمریکا در سازمان ملل- در مورد ضرورت حمله‌ هر چه سریع‌تر اسراییل به نیروگاه بوشهر و مراکز هسته ای ایران را، نشانۀ‌‌ "روحیه و سیاست جنگ‌طلبانه‌ آمریکا" خواند.

 

مقدمه ای بر تهدیدات جدی نظامی
با اینکه تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی - بطور جسته و گریخته - از دوران ریاست جمهوری جورج بوش همواره وجود داشته و واکنش های جهانی بسیار زیادی را - غیر از جنگ لفظی مقامات سیاسی- موجب شده بود، اما موج جدید و کلید جدی تهدیدات نظامی، بعد از اعتراف ایران به وجود دومین تاسیسات اتمی برای غنی‌سازی اورانیوم (فوردو) در نزدیکی شهر قم، که با نگرانی جامعه بین‌المللی روبرو گردید، زده شد؛ چرا که جمهوری اسلامی تا آن موقع مدعی بود که تنها در تاسیسات اتمی نطنز مشغول به غنی‌سازی اورانیوم است.


در اولین واکنش، بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، حمله نظامی به ایران را منتفی ندانست و آنرا از گزینه های پیش رو خواند.

همان زمان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، خاطرنشان کرد "حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران تنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به تعویق خواهد انداخت، اما سبب توقف کامل آن نخواهد شد و این حمله نظامی، تنها می‌تواند زمان بیشتری را برای جامعه بین‌المللی فراهم کند.

اظهارات اوباما، همان زمان با واکنش تند مقامات ایران روبرو شد و آمریکا را ناتوان از هرگونه حمله به ایران اعلام کردند.


قطعنامه ها و تشدید تهدیدات
اما تصمیم مقامات ایران به تداوم غنی سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد و نتیجتا تصویب قطعنامه ١۹٢۹ شورای امنیت و آغاز موج جدید تحریم های جهانی و فراگیر علیه ایران، پرونده تهدیدات نظامی را وارد مرحله ای جدید تر کرد.

قطعنامه ها و تحریم هایی که خواستار توقف چرخه سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم در ایران بود و محدودیت های ویژه ای را در زمینه اقتصاد، سوخت، انرژی، تسلیحات، کشتیرانی، بیمه، امور بانکی و مالی و بیمه، و همچنین مقامات ارشد نظامی ایران در نظر می گرفت.


همزمان تاکید بر تداوم غنی سازی توسط مقامات دولت ایران، نوعی بی اعتمادی در جامعه جهانی پیرامون "مقاصد صلح آمیز هسته ای" ایجاد کرد و جنگ لفظی را از مقامات سیاسی، به نظامیان و جنگ سالاران کشاند.


ناگفته نماند، محمود احمدی نژاد نیز، در اوج کشمکش بر سر زمان و کیفیت مذاکرات اتمی و دعوت عضو گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) و گروه ١+۵ برای شروع مذاکرات، در مصاحبه ای با شبکه برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی (پرس تی وی)، ادعا کرد که اطلاعاتی در دست دارد که بر اساس آنها آمریکا قصد دارد - طی سه ماه آینده- حداقل علیه دو کشور خاور نزدیک جنگ بر پا کند.


وی "قریب الوقوع بودن جنگ آمریکا علیه دو کشور منطقه" را پیش بینی کرد و هرگونه تهدید احتمالی علیه ایران را نیز جنگ روانی و مضحک خوانده بود.


فرمانده ارشد نظامی آمریکا و نقشۀ حمله
در اوج اتخاذ تحریم ها و "بلا اثر" و "مضحک" خواندن این گونه اقدامات توسط مقامات ایرانی، و همزمان با اعلام تصمیم دولت به تداوم غنی سازی اورنیوم، ژنرال میتس، رئیس جدید ستاد هماهنگی نظامی- اطلاعاتی آمریکا، اواخر تیرماه اعلام کرد که "ما اجازه تولید سلاح اتمی به ایران را نخواهیم داد."

بلافاصله پس از وی، رئیس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت که ایران بدون توجه به هشدارهای بین المللی، به برنامه های اتمی خود ادامه می دهد و احتمال عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته ای این کشور افزایش یافته است.


اما جدی ترین تهدید، از سوی دریادار مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا انجام گرفت.
وی در تاریخ دهم امرداد ماه (اول اوت)، طی مصاحبه ای با شبکۀ تلویزیون آمریکایی ان بی سی، اطمینان خاطر داد که "نقشۀ حملۀ آمریکا به ایران آماده است و در صورتی که جمهوری اسلامی خود را به سلاح اتمی تجهیز کند، قابل اجرا نیز می باشد." وی در عین حال نگرانی شدید خود را از نتایج چنین حمله ای پنهان نکرد و گفت "اقدام و حمله نظامی علیه ایران می تواند نتایجی ناخواسته و غیر قابل پیش بینی در پی داشته باشد، آن هم در منطقه ای که اکنون به طرز باورنکردنی و عجیبی بی ثبات است."


مقامات ایران: امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا برای هیچکس
هنوز سخنان دریادار مولن روی خروجی خبرگزاری ها بود، که مقامات جمهوری اسلامی هشدار دادند که این حمله و آغاز هر گونه جنگ، "به زیان آن کشور خواهد بود."


در اولین واکنش، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد "جنگ در خاورمیانه به زیان آمریکا است چرا که اکنون شرایط کاملا متفاوت است و فرمانده آمریکایی و عناصری که او را هدایت می کنند حرفهایی از این دست طی سالهای اخیر بسیار گفته اند..."

 

روز سه شنبه (۱۷ اوت / ۲۶ مرداد) نیز، رامین میهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هشدار داد که هر حمله‌ای به ایران، بویژه به نیروگاه اتمی بوشهر، ضربات متقابل جدی را به دنبال خواهد داشت.


همزمان وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز هشدار داد "از آنجا كه امروز صنایع دفاعی در حوزه‌های هوافضا، هوایی، دریایی، موشكی، الكترونیك و اپتیك، زرهی، مهندسی و عمرانی، تحقیقاتی و پژوهشی در مجموعه وزارت دفاع متمركز شده و نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌كنند، پاسخ عملی به دشمنان را بزودی با افتتاح ده‌ها پروژه مهم و خیره‌كننده دفاعی خواهیم داد."


فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز، به فرماندهان و تحلیلگران نظامی آمریکا، انگلیس و اسراییل اعلام کرد "در صورت هر گونه اقدامی، هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد."


سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز، صریحاً تهدید کرد که در صورت حملۀ نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران، یگان های نظامی جمهوری اسلامی، امنیت کل منطقۀ خلیج فارس را به خطر خواهد انداخت.

این مقام ارشد سپاه، واکنش به هرگونه اقدام نظامی را، "اخلال در امنیت خلیج فارس" و "امنیت خلیج فارس یا برای همه، و یا برای هیچکس"، ذکر کرد.


سردار نقدی، فرمانده کل بسیج نیز هشدار داد "اگر آمریکایی‌ها بخواهند حمله‌ نظامی داشته باشند، باید ناوهای خود را تا هشت هزار کیلومتر آن ‌طرف‌تر ببرند؛ چراکه بدون شک هیچ‌کدام از آن‌ها سالم از خلیج فارس بیرون نخواهد رفت."


و سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با بیان اینکه "دوران آمریكا و اسراییلی ها رو به زوال است"، در مورد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده بود.


‌دریادار علی فدوی و امیر سرلشكر عطاء‌الله صالحی، فرماندهان نیروهای دریایی سپاه و ارتش ایران نیز، از تجهیز یگان های دریایی ایران به زیردریایی، شناورهای یشرفته و قایق های تندرو خبر دادند.


سردار علی شادمانی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز، در جدی ترین واکنش تهدید کرد که در صورت انجام هرگونه تحرکی علیه جمهوری اسلامی، نیروهای ایرانی طی سه اقدام همزمان، "دست به کنترل تنگه هرمز خواهند زد، به پایگاههای نظامی امریکا در عراق و افغانستان آسیب خواهد رساند و همچنین آرامش حکفرما بر اسرائیل را به هم خواهند زد."

 

موضع رسمی البته در بیانیه روز پنج‌شنبه (۲۸ مرداد / ۱۹ اوت) اعلام شد که بر آمادگی همه جانبه سپاه پاسداران برای رويارويی سخت با آمريكا و اسراییل تاكيد شده و آمده است "درصورت عملی ‌شدن تهديد منافع دشمن در هر نقطه دلخواه هدف قرار می ‌گيرد."

 


تایید و تکذیب آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر؛ فاز جدی تهدیدات
بعد از تاکید فراوان روسها پیرامون "راه اندازی" محدود نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ ٣۰ امرداد ماه، و اظهارات مقامات ایران مبنی اینکه "نیروگاه مذکور در تاریخ فوق راه اندازی نخواهد شد"، بلکه فقط با حضور رییس سازمان انرژی اتمی روسیه، سوخت نیروگاه از خارج از ساختمان اصلی به محل نگهداری سوخت‌های تازه در ساختمان اصلی منتقل می‌شود، در نهایت اعلام شد که بخش هایی از این نیروگاه در چند هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد.


انتشار این خبر، واکنش های بسیاری را در برداشت و همزمان مقامات سیاسی و نظامیِ اسراییلی نیز، از احتمال حمله ای برق آسا - همچون حملۀ اسراییل به تاسیسات اتمی عراق در دهه هشتاد- خبر دادند.


در این میان مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند "حال که ایران بوشهر را راه اندازی می کند، نیازی به غنی سازی اورانیوم در مراکز دیگر را ندارد و باید آنها را متوقف کند".
این اظهارات البته با واکنش تند مقامات ایران روبرو شد و توقف غنی سازی را غیر عملی خواندند و علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان "غیر مرتبط بودن غنی سازی و نیروگاه بوشهر" و تاکید بر "غیرقابل اعتماد بودن کشورهای غربی در تامین سوخت هسته‌ای"، از "غنی سازی در نیروگاه بوشهر دو" در آینده نزدیک خبر داد.

 

دفاع روسیه از  بازگشایی نیروگاه

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه شامگاه چهارشنبه (۱۸ اوت / ۲۷ مرداد) از تلاش ایران برای بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر دفاع کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد "کسانی که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را پیام غلطی برای ایران می‌دانند، باید به خاطر داشته باشند که جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، زمانی این نیروگاه را به یک نمونه از همکاری با ایران معرفی کرده بود."


اسراییل فقط هشت روز وقت دارد
اما در آستانه پایان عملیات نظامی ایالات متحده در عراق و خروج یگان های رزمی از آن کشور و همزمان با اعلام آغاز به کار بخش هایی از نیروگاه اتمی بوشهر، جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی فاکس‌، با اشاره به بارگذاری سوخت در نیروگاه بوشهر در تاریخ ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) اظهار عقیده کرده بود "اسراییل تنها ۸ روز وقت دارد تا به تأسیسات اتمی بوشهر حمله کند."


این مقام افراطی دولت بوش و شخصیت معروف نئوکان های آمریکایی، در عین حال خواستار حمله نظامی برق آسای اسراییل به آن مرکز مهم هسته ای و مختل کردن آن شده و گفته بود "حمله‌ اسراییل بعد از بارگذاری سوخت در نیروگاه بوشهر، باعث انتشار پرتوهای رادیواکتیو می‌شود و مردم ایران در معرض خطر قرار خواهند گرفت."


بولتون همچنین گفت‌ "جمهوری اسلامی در حال رسیدن به چیزی است که هیچ کدام از دیگر دشمنان اسراییل یا آمریکا در خاور میانه از آن برخوردار نیستند و این همان راکتور هسته‌ای فعال است."

 

و مایکل هایدن، رییس پیشین سیا معتقد است که اقدام نظامی علیه ایران محتمل‌تر شده، زیرا مقامات جمهوری اسلامی، "برنامه های هسته ای خود را به طور مشکوکی پیش می‌برند."


این سخنان در حالی ایراد شد، که بیش از ۴۰ نماینده کنگره آمریکا طی قطعنامه‌ای، خواستار آن شده بودند که دولت آمریکا در صورت عدم تغییر موضع هسته‌ای ایران، از حمله نظامی اسراییل به این کشور حمایت کند.

پیش از این، ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل گفته بود زمانی می‌رسد که استفاده از زور علیه ایران، نه تنها لازم بلکه از نظر اخلاقی نیز موجه است.


سیا: بوشهر تحت کنترل ماست
همزمان با جان بولتون، رویترز خبر داد که لیون پانتا، رئیس سازمان سیا در اولین ساعات روز پنج‌شنبه (۲۸ مرداد / ۱۹ اوت) خبر از گشایش مرکز جدید جاسوسی، همزمان با افتتاح سایت بوشهر و برای "مقابله با هرگونه افزایش و توسعه سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی" داده، و راه‌اندازی این مرکز را به طور خاص برای "تقابل با هر گونه ماجراجویی مقامات جمهوری اسلامی در زمینه تولید وگسترش سلاح‌های اتمی" دانست و گفت "بازرسان آژانس انرژی اتمی نیز با این مرکز همکاری خواهند کرد."

جرج لیتل، سخنگوی سازمان اطلاعات آمریکا نیز، پرونده افشای وجود راکتورهای پیشرفته در سوریه و نیروگاه مخفی قم در سال ۲۰۰۹ را نیز از همین دست فعالیت‌ها می‌داند؛ اما به گفته او، تشکیل این مرکز ویژه راه‌های جدیدتری در مقابله با تهدیدات کشورهایی چون ایران در اختیار جامعه جهانی قرار می‌دهد.


نماینده ایران در آژانس: تهدیدات تخلف است
در اولین واکنش به اظهارات جان بولتون، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان كرد: اظهارات بولتون درباره نیروگاه بوشهر، نشانه روحیه و سیاست جنگ‌طلبانه آمریكا و تخلف از قوانین بین‌المللی است.


وی خاطرنشان کرد "بر اساس مصوبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرگونه حمله و یا تهدید به حمله تاسیسات هسته‌یی در حال ساخت و در حال كار، تخلف آشكار از منشور سازمان ملل متحد، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قوانین بین‌المللی است. "


خامنه ای: جنگ محدود به ایران نخواهد بود
اما در جدی ترین واکنش، رهبر جمهوری اسلامی وارد صحنه شد و در مراسم افطار چهارشنبه ٢۷ امرداد ماه، در جمع مقامات و مسئولین حکومت، نسبت به هرگونه تحرک نظامی و تهدید علیه جمهوری اسلامی هشدار داده و گفت "همه بدانند اگر تهدیدها عملی شود، میدان مقابله، فقط منطقه ما نخواهد بود بلکه این مقابله، میدان گسترده تری خواهد داشت."


به عقیده بیشتر کارشناسان، خطر حمله نظامی به ایران، با اینکه سخت و خطرناک به نظر می رسد، اما جدی و واقعی شده است؛ چرا که حضور ناوهای بزرگ و هواپیما بر آمریکایی در منطقه، تجهیز کشورهای منطقه به سلاحهای پیشرفته، مانورهای پیاپی نظامی و فرا منطقه ای، افزایش نگرانی ها را رقم زده است.


برخی از صاحب نظران معقدند "سیاست های تحریک‌آمیز و ماجراجویانه مقامات دولت جمهوری اسلامی، خوراک تبلیغاتی مناسبی برای نئوکان‌های آمریکایی، جنگ سالاران و همچنین دولت اسراییل" می باشد و ادبیات و واکنش دولتمردان ایران در مواجهه با قطعنامه‌های شورای امنیت یا اقدامات جهانی، بهانه‌ای "مساعد" برای موجه کردن اقدام نظامی می باشد.


هر چند مقامات ایران تمام تلاش های اتمی خود را "صلح آمیز" می دانند و تهدید و تحریم و فشارهای جهانی را "مضحک" "جنگ روانی" و "تبلیغات استکبار و صهیونست ها" ذکر کرده اند، اما نتایج شوم هر اقدام نظامی، گذشته از مردم و دولتمردان، حتی برای نظامیان و جنگ سالاران طرفهای مختلف، سناریویی بسیار خطرناک را رقم خواهد زد... از کشانده شدن آتش به مناطق دیگر، بحران های جدی سوخت و انرژی و مبادلات، تغییر معادلات جغرافیایی در منطقه، و حتی بروز جنگی فراگیر، دور از چشم انداز نخواهد بود.

 

 

* زنگها برای که به صدا در می آیند، کتابی از ارنست همینگوی در مورد جنگهای اسپانیا