جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


به امید لقمه ای عدالت در قضاء

Posted:

طراح : عصیان

لب بسته ایم بر غذا

بزرگداشت اصول جهاني و استقلال آمریکا

Posted:

دکتر روحي رمضاني – دیلی پروگرس

 در روز چهارم ژوئیه ما همگي نه فقط تولد آمریکا را جشن مي گیریم، بلکه اصول اخلاقي جهاني را گرامي مي داریم که از آمریکا الهام گرفته شده است و آن احترام به افکار عمومي جهان است.

ریشه این اصل بر مي گردد به این جمله که بر گرفته از اولین جمله اعلامیه استقلال است:"احترام به عقاید انسان ها". در آنجا، بنیانگذاران تلاش مي کردند تا موضوع جدایي شان از انگلستان  قبل از اینکه آن را "سرزمین منصفانه " بنامند، توجیه کنند. آنها دانه استاندارد هاي اخلاقی جهاني و احترام به عقاید مردم جهان را در آن زمان کاشتند.

 

دو پند دیگري که از این اعلامیه مي گیریم در طي زمان تغییر کرده اند و به اصول روابط کشور ها تبدیل شده اند. اول، اصل خودمختاري که ما امروز آن را مي شناسیم، ریشه اش در لزوم  "قبول کردن وضعیت ها در جهان سیاست به طور جداگانه و برابر". این اصل در قرن هجدهم یک انقلاب محسوب مي شد، درجایي که در جهان امپراطوري هاي بزرگ چون انگلستان بر آن سلطه داشتند. و بعد از جنگ جهاني دوم این اعلامیه تاریخي آمریکا روند استعمار زدایي در سرتاسر جهان را تسریع کرد و در نتیجه کشورهاي مستقل جدید در دنیا بوجود آمد.

 

دوم، امروز آنچه همه بعنوان حقوق بشر جهاني مي شناسند، ریشه در این بیانیه دارد که در اصل آن آمده است " تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه داراي عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادري رفتار کنند." این گفته که منحصرا از یک ایده آمریکایي گرفته شده است در نشست عمومي سازمان ملل در تاریخ دهم دسامبر1948 بعنوان بیانیه جهاني حقوق بشر تصویب شد.

 

به دو دلیل اصلي به دو اصل خودمختاري و حقوق بشر بعنوان الگویي براي احترام به افکار عمومي کمتر تکیه مي شود. دلیل اول این است که همچنان در روابط کشور ها در حال تحول است. دوم، تا مدتي پیش بر روي آن مطالعه جدي صورت نگرفته بود. در همین دو دهه گذشته است که مفهوم افکار عمومي جهان مورد مشخص شده است زیرا نظرسنجي هاي بین المللي زیادي انجام شده است.

 

به گفته استیون کال، مدیر موسسه نظرسنجي "افکار عمومي جهاني"، معتقد است که آمارگیري هاي اساسي در کشور هاي بیشماري در سرتاسر جهان انجام شده است. در نتیجه این نظرسنجي ها به این نتیجه رسیدیم که اکثر بشریت با مسائل مختلفي که کره زمین با آن روبروست به توافق رسیده است.

 

در اینجا به چهار موضوع مهمي که کال به آن اشاره کرده است، مي پردازم. اول، اکثر انسان ها در 15 کشور از 19 کشور، معتقدند که دولت شان باید بیش از الان اولویت را به تغییر آب و هوا معطوف کند.

 

دوم، اکثر مردم جهان در قوانین بین المللي از قوانین جهاني حمایت مي کنند، نه آنهایي که به منافع خودشان نزدیک تر است و آن قوانین و اصول بین المللي را که آنها را در مقابل منافع جهاني قرار مي دهد، رد مي کنند.

 

سوم، اکثر مردم جهان حتي کشور هاي صاحب انرژي اتمي مثل آمریکا، طرفدار از بین رفتن سلاح اتمي در توافقنامه هاي جهاني هستند. بعلاوه، مردم جهان حکومت های بین المللي را که پایه گذارشان سازمان ملل است را حمایت مي کنند که کشور را از ادامه تولید سوخت هسته باز مي دارد و درعوض سوخت لازم براي تولید انرژي را در اختیارشان قرار مي دهد.

 

چهارمین و شاید مهم ترین آن به نظر من این است که اکثریت 43 کشور از 46 مورد آمارگیري، مي گویند آنها خود را "شهروند جهاني" مي دانند.

 

این یافته ها باعث خوشنودي توماس جفرسون، نویسنده اعلامیه استقلال آمریکا، مي شد؛ زیرا به زعم من  او دانه این نهال را کاشت که با گذشت زمان تبدیل به یک استاندارد جهاني براي اخلاق و احترام به افکار عمومي شد. او به تنهایي پیشنویس اصلي چیزي را نوشته بود که هسته اصلي جمله "احترام به افکار انسان ها" شد. این جمله در خود همان معنا را دارد که امروز تبدیل شده است به آنچه ما استاندارد جهاني افکار عمومي مي گوییم. این جمله جفرسون از همه تغییر و تحولاتي که در نوشتن اعلامیه استقلال دستخوش آن شده بود سالم ماند  و در نهایت در روز چهارم ژوئیه سال 1776، در کنگره تصویب شد. در این پیش نویس جفرسون نوشته است:« براي حمایت از این اعلامیه ما باید به شکلي دوجانبه بر سر زندگي و ثروت و آبروي یکدیگر قسم بخوریم.

 

امروز ما استقلال خود را جشن گرفته ایم، اما، در اصل باید این را هم جشن بگیریم که آمریکا در چنین روزي بنیادي نهاد مبنایي شد براي توسعه استاندارد هاي اخلاقي و احترام به افکار عمومي جهان.

 

پرزیدنت اوباما، متعهد شده است که چهره بهتري از آمریکا در جهان به نمایش بگذارد, زیرا او معتقد است که افکار عمومي اهمیت دارد. او نه تنها باید به میراث دار بنیانگذاران آن احترام بگذارد، بلکه باید به افکار عمومي اکثریت انسان هاي جهان هم احترام بگذارد.

 

هر چه ما بیشتر به احساسات وطن پرستانه مان ارج بگذاریم، باید در این روز تاریخي به خودمان یادآور شویم که این احساسات را با عقاید محلي یکسان فرض کنیم، زیرا بنیانگذار افکار جهاني، آمریکا بوده است. احترام به افکار و عقاید انسان ها و روشنگري به سود کشور ما کشور هاي دیگر جهان است.

 -----------------

*پروفسور رمضانی استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه ویرجینیا  است و هم اکنون در دهه هشتم زندگی خود قرار دارد. وی دو کتاب معروف تحت عنوان «سیاست خارجی ایران از ١۵۰۰ تا ١۹۴١ میلادی» و «سیاست خارجی ایران از ١۹۴١ تا ١۹۷۵» را نگاشته است، که اولین کتاب وی، تنها و نخستین کتاب در آن موضوع می باشد که تا کنون منتشر شده و دومین کتاب وی، مطالعه ای پیرامون سیاست خارجی ملت های در حال نوسازی می باشد. رسانه های آمریکایی، پروفسور روح الله رمضانی را، بعنوان استاد مطالعات سیاست خارجی ایران می شناسند.

 

مترجم: مهتاب گرجی

منبع: دیلي پروگرس 4 ژوئیه

 

محکومیت یک عکاس به اتهام انتشار عکس های عاشورا

Posted:

جرس: امیر صادقی، عکاس خبری به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

 

به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی امیر صادقی، در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

 

گفتنی است که صادقی خبرنگار عکاس روزنامه فرهنگ آشتی است که به اتهام انتشار عکس های روز عاشورا بازداشت شده بود و بهمن ماه سال پیش با قید کفالت آزاد شده بود.
 

دفتر فائزه هاشمی تعطیل شد

Posted:

جرس: دبیرخانه فدراسیون اسلامی ورزشی زنان به دلیل عدم پرداخت بودجه از سوی كمیته ملی المپیك تعطیل گردید.

 

راوابط عمومی دبیرخانه فدراسیون اسلامی ورزشی زنان با ارسال اطلاعیه ای به سایت دی پرس، اعلام كرد: از ابتدای سال جاری برخلاف بند 61 ماده 3 اساسنامه المپیك هیچ بودجه ای به فدراسیون پرداخت نشده و همچنین قرارداد چهار پرسنل درخدمت این دفتر از سوی كمیته مل المپیك مشابه هر سال تمدید نگردید و علاوه بر این مابقی پرسنل به كمیته ملی المپیك فراخوانده شده اند تا این دفتر عملا قادر به ادامه فعالیت نباشد.

 

در این اطلاعیه آمده است: همگان مطلع‌اند كه این فدراسیون متعلق به فائزه هاشمی نیست بلكه تعلق به دختران و زنان مسلمان در ایران و جهان دارد...، اما برخی كه آرزوی تعطیلی آن را داشتند كوشیدند تا به هر طریقی سبب تضعیف و نابودی آن شوند.

 

گفتنی است این فدراسیون در جلسه هیات اجرایی كمیته ملی المپیك در سال 96 تاسیس و از سوی آن كمیته طبق اساسنامه تامین مالی می‌شد.
 

دادگاه عماد بهاور 27 مرداد ماه برگزار می شود

Posted:

جرس: دکتر فريده غيرت وکیل مدافع عماد بهاور از برگزاری دادگاه وی در روز 27 مرداد در شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد.


غیرت در گفتگو با روزنامه شرق اتهامات بهاور را در کيفرخواست صادره، اجتماع و تباني براي ارتكاب جرم عليه امنيت كشور، عضويت در گروه نهضت آزادي و فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران عنوان کرد.


وي اظهار داشت: اتهامات وارده را با توجه به همان مستندات پرونده و دفاعيات خود متهم وارد نمي دانم و  موارد رد اتهامات در لايحه دفاعيه به استحضار دادگاه محترم رسانده خواهد شد.

 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا جهت گرفتن مرخصي براي ايشان اقدامي صورت داده ايد، گفت: آقاي عماد بهاور مانند هر متهم ديگر با اجازه مقامات قضايي مربوطه مي تواند از مرخصي استفاده كند. اينجانب طي لايحه اي كه به محضر دادستان تقديم داشتم تقاضا آزادي ايشان را تا انجام محاكمه و صدورحكم نهايي تقاضا كردم ولي متاسفانه جوابي دريافت نکردم.

 

غيرت افزود: عماد بهاور ابتدا در تاريخ 8/3/88 در محل كار بازداشت و پس از چهار روز آزاد شد. مجددا در تاريخ 24/3/88 يك روز پس از انتخابات رياست جمهوري در منزل دستگير شدند كه حدود دو ماه در بازداشت بود و با قرار كفالت آزاد شدند. شعبه سوم بازپرسي در اسفند 88 از من به عنوان وكيل ايشان خواستند كه به ايشان اطلاع دهم جهت امضاي صورت جلسه آخرين دفاع در شعبه مذكور حاضر شود.


وی ادامه داد: پس از مراجعه به اتفاق وی به بازپرسي مورد نظر و امضا صورت جلسه توسط ماموران بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند ولي پس از 48 ساعت آزاد شدند، اما در حدود 24 ساعت بعد ماموران جهت بازداشت مشاراليه به منزل ايشان مراجعه کرده و به خانواده اخطار دادند كه در اولين فرصت ايشان را به دادگاه انقلاب معرفي نمايند.مهندس بهاور شخصا به اتفاق مادرش كه متعهد به معرفي ايشان بود به دادگاه انقلاب مراجعه و از آن تاريخ تا كنون در بازداشت به سر مي برند.

 

همایش ایرانیان مقیم خارج: خاصه خرجی از جیب مردم!

Posted:

سعید زندگانی
جرس: دومین "همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور" در تهران به پایان آمد و هزار و دویست میهمان این همایش که با صرف میلیارها تومان برگزار شد، به سفری تفریحی رفتند تا پس از گردش در هشت استان به کشورهای محل اقامت خود برگردند و بگویند که جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد چه پیش رفت چشم گیری کرده است تا جائیکه بانوان حاضر در همایش می توانند روسریهای خود را روی شانه هایشان بیاندازند و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و رئیس دفتر ریاست جمهوری که در جاهای دیگر برای تشویق صلوات می فرستند، در جمع ایرانیان از خارج آمده کف می زنند و شادمانی می کنند!    

 

در این همایش به قول معروف "آش آنقدر شور بود که خان هم فهمید" و حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان یادداشتی علیه آن منتشر کرد. "آنجا چه خبر است؟" این عنوان یادداشتی است که شریعتمداری دوشنبه علیه "دومین همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور" نوشته است که در متن آن آمده: "...چه کسانی این دیگ را دور از چشم رئیس جمهوری محترم و تنها با سوء استفاده از نام و جایشگاه ایشان – و متاسفانه با اعتماد غیر قابل توجیه- روی اجاق گذاشته اند؟"

 

با خواندن همین یک بند می شود پی برد که کیهان هنوز بر سر اختلاف خود با اسفندیار رحیم مشائی رئیس دفتر ریاست جمهوری و جانشین احمدی نزاد در شورایعالی ایرانیان مقیم خارج از کشور ایستاده است؛ چون کسی که این آش را بار گذاشته کسی جز مشائی نیست، همانکه شریعتمداری بدون ذکر نامش اعتماد احمدی نژاد به او را "غیر قابل توجیه" می خواند و همانکه "گروه سومی ها" یعنی دارودسته احمدی نژاد و سپاه، او را آماده نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد می کنند و همایش ایرانیان مقیم خارج هم جایگاهی است برای تبلیغ او!

 

شریعتمداری که در بسیاری موارد راه و رسم کشورداری را به احمدی نژاد می آموزد، آنچه در دومین همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور می گذرد را "دور از چشم رئیس جمهوری محترم" می داند! چنین چیزی مگر ممکن است؟ مشائی دوستی دیرینه و نزدیک با احمدی نژاد دارد و دختر او عروس دیگری است. سخنرانی احمدی نژاد در اولین روز همایش هم نشان داد که این دو نقشه را با هم کشیده اند، نقشه برای مذاکره با آمریکا البته از مسیری که "گروه سوم" تعیین می کند، یعنی فریب ملت با استفاده از روش "پس زدن با پا و پیش کشیدن با دست". به ظاهر با آمریکای جهان خوار بر سر ستیزند و در باطن او را دعوت به گفت و گو می کنند. حالا این گفت وگو  نتیجه ای برای احمدی نژاد نداشت، شاید برای جانشین او مشائی، داشته باشد؟

 

حنائی که پیش اصولگرایان هم رنگی ندارد

 

اما نگاهی به انتقادات اصولگرایان از همایشی که مشائی راه انداخته بود، نشان می دهد که او راه سختی برای جانشینی احمدی نژاد در پیش دارد. سیدجلال یحیی‌زاده عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان مشایی که در گفت‌وگوئی به مناسبت این همایش، فرار مغزها را نوعی فرصت و سرمایه‌گذاری برای آینده و کشور دانسته بود، گفت: فرار مغزها با هر تعبیری که قبول داشته باشیم، یک واقعیت است.

 

وی افزود:خیلی از کسانی هم که از ایران مهاجرت کردند، استعدادشان شکوفا نشد. مثلا این ایرانی‌هایی که در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند، که همه‌شان مغز فراری نیستند. بسیاری از آنها بعد از انقلاب مشکلاتی با وضع موجود داشتند که ترجیح دادند در ایران زندگی نکنند. اما به هر حال تعدادی هم نخبه و دانشمند در بین اینها وجود دارد که تحت تاثیر شبکه‌های بین‌المللی واقعیات ایران بر آنها پوشیده مانده است. ما باید کاری کنیم که این نخبگان با میل به کشور خود برگردند. وجه دیگر برگزاری چنین برنامه هائی پیام‌های تبلیغاتی است. اما آنچه ممکن است باعث تاسف باشد این است که نکند هدف از برگزاری این مراسم و برنامه‌ها چیزی جز تبلیغات نباشد. مردم معتقدند که اگر به دنبال بازگرداندن ایرانی‌ها به کشور هستیم، این کار باید به صورت یک روند پایدار باشد نه مقطعی وگذرا. ضمن اینکه ایرانی‌هایی که به کشور باز می‌گردند بهتر است با مردمی شاداب مواجه شوند که از زندگی در این کشور احساس افتخار می‌کنند. وگرنه اگر بیایند و با مردمی دلسرد که مشکلات فراوانی دارند مواجه شوند، این حنا رنگی نخواهد داشت.

 

"اوباما"، با مردمی یا با ما؟

 

به سخنرانی احمدی نژاد توجه کنید که با بيان اينكه ايران اهل گفت‌وگو و منطق است از رئيس جمهور آمريكا دعوت كرده تا در مقابل رسانه‌ها با وي به گفت‌وگو بنشيند. به گزارش "خبرگزاری فارس" محمود احمدي نژاد در جمع ايرانيان مقيم خارج از كشور طي سخناني اظهار داشت: "ما همواره اهل منطق و گفت‌وگو بوده‌ايم و هيچ گاه ايرانيان با شمشير جلو نرفته‌اند. وي خطاب به رئيس جمهور آمريكا گفت: من آخر شهريور براي شركت در مجمع عمومي به آمريكا خواهم رفت و بر همين اساس اعلام مي‌كنم كه آقاي اوباما قبول كند تا با من مثل دو مرد در مقابل رسانه‌ها گفت‌وگو كند تا مشخص شود كه راهكار چه كسي براي اداره جهان بهتر است؟"

 

ظاهر این سخنان این است که "اگر مردی بیا در مقابل رسانه ها بحث کنیم که کدام یک می توانیم دنیا را بهتر اداره کنیم؟" و در باطن حرف بر سر این است که رئیس جمهوری آمریکا بپذیرد که احمدی نژاد رئیس جمهوری "برحق" ایران است و با او به گفت و گو بنشیند. وگرنه همه دنیا می دانند آدمی که با امدادهای غیبی سر از صندوقهای رای درآورده؛ در اداره یک کشور وامانده؛ به گفته محمد خاتمی 400 میلیارد دلار را درپنج سال به باد داده و مردم را به فلاکت و بدبختی دچار کرده است، چگونه می تواند دنیائی را اداره کند؟

 

با این حساب حسین شریعتمداری باید بداند چرا هوشنگ امیر احمدی "يكي از اصلي ترين دعوت شدگان به همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور است که  در اتاق شماره... هتل استقلال تهران در حال رايزني و تبادل نظر با برخي از دست اندركاران اصلي همايش" بوده است؟  هم او که به نوشته شریعتمداری "سرشاخه ايرانيان دعوت شده از آمريكا براي شركت در همايش و معروف به دلال رابطه با آمريكا" می باشد.

 

مشائی و تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری

 

سخنان احمدی نژاد اگر نشانی از دعوت از اوباما برای گفت و گو دارد، سخنان دوستش بوی تبلیغات برای انتخابات دور بعد ریاست جمهوری می دهد: تعریف از ایران و ایرانی در مقابل اعراب! اسفنديار رحيم مشايي روز دوشنبه در همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از کشور در سالن اجلاس سران گفت: "تقدير خدا بود که نام ايران در دنيا به ثبت برسد تا توشه راهي براي کاروان تاريخي باشد." وي با بيان اينکه نام ايران مترادف با نام علم و فرهنگ، تمدن و انسانيت است، اظهار داشت "در ايران همواره خدا مورد تکريم و تعظيم قرار گرفته است و براي مردم بزرگ بوده است، به اين دليل که در ايران همواره انسان بزرگ بوده است"!

 

به گفته مشايي ، ايران پايه‌گذار تمدن بشر است و بشر خود را در خاک پاک ايران نخست شناخته است. "ايرانيان بيشتر از تمامي کشورهاي عربي در پايه‌گذاري فرهنگ اسلامي تاثيرگذار بوده‌اند و عرب‌ها براي شکوفايي زبانشان هم به ايرانيان بدهکار هستند... بي‌ترديد اسلام در ميان خروارها توهم ناشي از ناسيوناليسم عربي مدفون بود و ايرانيان در حفظ اسلام نقش بسيار زيادي را داشتند...عشق به ايران حلقه وصل تک تک شماست و فرقي نمي‌کند که شما کجا زندگي مي‌کنيد و يا کجا به دنيا آمده‌ايد، امروز نام ايران راهگشا و سازنده است." البته راهگشا و سازنده برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری!

 

مهمانان همایش

 

از میان هزار و دویست نفری که به همایش دعوت شده اند "اگرچه نام و هويت بسياري از دعوت شدگان به اين همايش اعلام نشده است ولي كيهان از طريق افراد مومن و متعهدي كه در جمع برگزاركنندگان همايش حضور دارند به نام و مشخصات برخي از آنها كه هويتي كم و بيش مشابه هوشنگ اميراحمدي دارند، پي برده است." شریعتمداری همچنین بسیاری دیگر از دعوت شدگان را وابسته به "اپوزیسیون" می داند که حرفی است "من درآوردی" چرا که اگر "اپوزیسیون" حکومت ایران اینها هستند، هم کیهان و هم عمال حکومت باید بسیار هم شادمان باشند که توانسته اند مخالفان را به راه بیاورند، سر سفره خود بنشانند و در صورت لزوم حداقل ممنوع الخروجشان کنند.

 

راستش را بخواهید آنهائی که به ایران رفته اند اگرچه تعدادی کارچاق کن همچون امیراحمدی هستند و تعدادی دیگر مخالفان توبه کرده، اما اکثریت این هزار و دویست نفر با کسانی است که با استفاده از امکانات دولتی و سفره ای که مشائی پهن کرده است، رفته اند تا یک هفته به استراحت بپردازند، با استفاده از میلیارها تومان بودجه ای که صرف این کار شده  در بهترین هتل ها مدتی بگذرانند، پول بلیتشان را بگیرند و سفری مجانی هم به هشت استان کشور داشته باشند.

 

بسیاری از اینها همانهائی هستند که در سفر نوروزی مشائی به اروپا هم به میهمانی سفارتخانه ها و کنسولگریها رفته بودند. مانند مردی که در مقابل هتل بزرگ مونیخ به تظاهر کنندگان فحش ناموسی می داد و فیلمش در "یوتیوب" موجود است، یا دکتری در آلمان که می گفت: "چه کار به این کارها داری، می رویم یک هفته چلوکباب مفت می خوریم و می آئیم" و یا تاجری در ایتالیا که می خواست به این بهانه به خانواده خود سر بزند و کارهای مربوط به ارث و میراثش را هم در ایران انجام دهد، به خرج ملتی که هر لحظه عرصه داخلی و خارجی به یمن وجود میزبانان بر او تنگ می شود!

 

مهدی جلیل خانی به دادگاه انقلاب احضار شد

Posted:

جرس: مهدی جلیل خانی نویسنده و روزنامه نگار مستقل زنجانی به دادگاه انقلاب زنجان احضار شد.

 

به گزارش هرانا، مهدی جلیل خانی، نویسنده و منتقد ادبی و از روزنامه نگاران مستقل شهر زنجان با بازگشایی مجدد پرونده به دادگاه انقلاب احضار شده است.


این روزنامه نگار که فرزند نماینده مردم زنجان در مجلس پنجم است بارها توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته است و در 28 دی ماه سال گذشته نیز در مراجعه نیروهای امنیتی به منزل وی کامپیوتر و برخی لوازم شخصی او توقیف و نامبرده به محل نامعلومی منتقل شد، دادگاه انقلاب در احضاریه اخیر علت احضار را جهت رسیدگی به پرونده مطروحه اعلام کرده است.
 

دادگاه وحید لعلی پور، 30 مرداد ماه برگزار می شود

Posted:

جرس: دادگاه وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو فعال دانشجویی، 30 مرداد ماه در شعبه 28 دادگاه برگزار می شود.


به گزارش جرس، لعلی پور که روز 12 آبان ماه به همراه همسرش در منزل بازداشت شد، سه ماه بعد با قید وثیقه آزاد شد.


لعلی پور دفاعیات آخر خود را در دادسرای اوین، یک روز پیش از آزادی ارائه کرد و اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن نظم عمومی، عنوان شد که هیچ کدام از این اتهامات دارای مصداق نبوده است.


گفتنی است وی که پیش از این هیچ گونه فعالیت سیاسی و مدنی نداشت، تنها به دلیل افزایش فشار به همسرش بازداشت شد.
 

اخطار به 15 عضو هیات علمی دانشگاه علامه به بهانه رکود علمی

Posted:

جرس: رئیس دانشگاه علامه طباطبایی مدعی "احراز رکود علمی 15 عضو هیات علمی" این دانشگاه شد و اظهار کرد: اشخاصی به صورت محرمانه توسط رئیس دانشگاه برای بررسی رکود علمی اعضای هیئت علمی انتخاب می شوند.

 

به گزارش مهر، حجت الاسلام صدرالدین شریعتی با بیان این مطلب گفت: اگر یک عضو هیات علمی سه سال متوالی ارتقا پیدا نکند و پایه های سنواتی اش را نگیرد شامل رکود علمی می شود.

 

وی اظهار داشت: رئیس دانشگاه به صورت محرمانه باید اشخاصی را انتخاب کند تا پرونده عضو هیئت علمی دچار رکود علمی را بررسی در مورد رکود علمی وی اظهار نظر کنند.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادعا کرد: پس از احراز رکود علمی یک عضو هیات علمی این موضوع به وی ابلاغ می شود و هیات ممیزه دانشگاه نیز طبق قانون می تواند آنها را بازخرید کند یا وضعیتشان را از عضویت هیات علمی به کارشناس دانشگاه تبدیل کند البته بازنشستگی نیز از دیگر تصمیماتی است که هیئت ممیزه می تواند برای اعضای هیئت علمی دچار رکود علمی در نظر بگیرد.

 

وی از اخطار به اعضای هیات علمی دچار رکود علمی این دانشگاه و اعطای فرصتی یکساله به آنها خبر داد و گفت: پس از اخطار شاهد ایجاد جهشی رو به جلو در این اعضای هیئت علمی بوده ایم و امیدواریم که درباره آنها به مرحله ای نرسیم که مجبور به استفاده از قاعده رکود علمی شویم.


 دانشگاه علامه اولین دانشگاه در اخراج و بازنشستگی اساتید بوده است. در دي ماه سال گذشته حميدرضا برادران شركا معاون رئيس جمهور سابق، محمد ستاري‌فر رئيس سازمان منحل شده مديريت و برنامه ريزي، علي صادق تهراني، بهروز هادي زنوز، محمود ختايي، صادق بختياري، رضا عاصي و دكتر جهرمي از اعضاي هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه بازنشسته شدند که منجر به منحل شدن گروه اقتصاد توسعه این دانشگاه شد.


در کنار اين اقدام برخي از اساتيد گروه فلسفه اين دانشگاه، هم‌چون دکتر يثربي و دکتر مرتضي مردي‌ها نيز به دلايل مختلف از تدریس محروم شدند.


سال 85 نيز بسياري از اساتيد علوم انساني در دانشگاه تهران از کار برکنارشدند.
 

وکیل یک محکوم به اعدام: از نظر حقوقی حکم موکلم نهایتاً باید یک‌سال حبس باشد

Posted:

جرس: وکیل محمدعلی حاج‌آقایی، فردی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد، می‌گوید که از نظر حقوقی حکم موکلش نباید بیش از یک‌سال حبس باشد.


به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، محمدعلی حاج‌‌آقایی در شهریورماه سال گذشته در ورامین دستگیر شد و در دادگاه انقلاب به اتهام "محاربه از طریق همکاری و ارتباط با منافقین" و "تبلیغ علیه نظام" به اعدام محکوم شد. این حکم پس از بررسی در دادگاه تجدید نظر بار دیگر تأیید شد. این در حالی است که آقای حاج‌آقایی همواره اتهام محاربه‌ را رد کرده است.

 

مهدی حجتی وکیل محمدعلی حاج آقایی که حکم اعدام وی به اتهام محاربه در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است، گفت: در دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با مجاهدین خلق به استناد قانون مجازات اسلامی ایشان به حکم اعدام محکوم شدند. ما درخواست تجدید نظر دادیم و در درخواست خودمان معترض بودیم که دیوان عالی‌ کشور صلاحیت رسیدگی به احکامی چون اعدام را دارد. پرونده جهت رسیدگی به دادگاه تجدید نظر ارسال شد و عینا رای صادره در شعبه ۵۴ تأیید شد و دادگاه تجدید نظر تشکیل جلسه را ضروری ندید که ما را مجددا به جلسه رسیدگی دعوت کنند. متعاقب این که ما از رای تجدید نظر مطلع شدیم مفادش دال بر تأیید حکم بدوی صادره از دادگاه بدوی می کرد.

 

حجتی افزود: بلافاصله اقدامات خودمان را جهت درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی‌ کشور اعلام کردیم. همزمان رایی از دیوان عالی‌ صادر شد که مرجع تجدید نظر احکامی چون اعدام را دیوان عالی‌ کشور قرار داده بود. اما به دلیل اینکه قانون عطف به سابق نمی‌شد شامل حال آقای حاج آقائی نشد. اما در حال حاضر پرونده در شعبه ۳۱ دیوان عالی‌ کشور به ریاست آقای صمیمی‌ که مرجع رسیدگی است در دست بررسی است. طی آخرین پیگیری که‌در ۲-۳ روز گذشته داشتم هنوز منتهی‌ به اخذ تصمیم در خصوص درخواست اعاده دادرسی ما نشده است.

 

مهدی حجتی با توضیح این که به لحاظ حقوقی این اتهام محاربه نیست، افزود: محاربه در ماده ۱۸۳ قانون مجازات این چنین تعریف شده است؛ محارب کسی‌ است که از سلاح استفاده می کند جهت ترساندن مردم. ایشان هیچ عضویتی در شاخه نظامی سازمان نداشته، به خصوص از زمان حمله آمریکا به عراق سازمان مجاهدین خلع سلاح شده است و اصولاً نمی‌تواند در حالت قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. چون برمبنای قانون۱۸۶ محاربه و عضویت در گروهک‌های معاند زمانی‌ تحقق پیدا می‌کند که شخص فعالیت موثر داشته و از طرف آن گروه یا جمعیت یا آن سازمان قیام مسلحانه علیه نظام کرده باشد در حال حاضر با توجه به این که سازمان خلع سلاح شده اند ما در دادگاه بدوی و تجدید نظر استدلال کردیم که این اعمال محاربه نیست و میتواند مصداق فعالیت علیه نظام باشد که مجازات آن یک سال حبس بیشتر نیست.

 

محمد علی‌ حاج آقائی طی‌ سال‌های ۶۲ تا ۶۷ به جرم همکاری با سازمان مجاهدین خلق پنج سال در زندان به سر برده است. گفته می شود یکی از اتهامات وی دوبار سفر به قرارگاه سازمان مجاهدین خلق در شهرنجف است.

 

مهدی حجتی افزود که موکلش سابقه یک فقره کیفری از سال ۶۲ تا ۶۷ به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین داشته که پنج سال زندان برای آن تحمل کرده است.


حجتی در زمینه اتهامات وارده به حاج آقایی و تناسب حکم صادره برای وی با جرم عنوان شده گفت: اقداماتی که توسط وزارت اطلاعات و دادسرا به آقای حاج آقایی نسبت داده شده صرفاً در حد تبلیغ علیه نظام و فعالان علیه نظام است که حداکثر مجازات از نظر حقوقی یک سال حبس بیشتر نیست و اعدام نمی‌تواند مجازات مناسبی باشد. به استناد بند ۶ ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری درخواست اعاده دادرسی انجام شد که تا کنون نتیجه‌ای از این در خواست به واسطه عدم تصمیم لازم از مرجع دیوان عالی‌ کشوری به ما ابلاغ نشده است. ما منتظر هستیم که دیوان در این خصوص تصمیم لازم را اخذ کند که اگر اعاده دادرسی تجویز شود طبعاً اجرای حکم هم متوقف خواهد شد تا زمانی که مجددا اتهام ایشان مورد رسیدگی قرار گیرد.


از میان متهمان حوادث پس از انتخابت همچنین سه متهم دیگر با نام‌های مطهره بهرامی حقیقی، ریحانه حاج ابراهیم دباغ و هادی قائمی نیز در دادگاه بدوی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند که حکم آن‌ها در دادگاه تجدید نظر به حبس تبدیل شده است.

 

محمد امین ولیان، از فعالان دانشجویی ستاد میرحسین موسوی، و ارسلان ابدی، از فعالان دانشجویی قزوین، نیز پیش از این به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند که پس از آن دادستان تهران اعلام کرد که این دو از اتهام "محاربه" تبرئه شده‌اند.

 

در اسفندماه سال ۱۳۸۸، آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی به اتهام محاربه به دلیل عضویت در انجمن پادشاهی به دار آویخته شدند و در اردیبهشت‌ماه امسال نیز قوه قضائیه پنج نفر از جمله فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی را به اتهام "فعالیت در گروهک‌های ضدانقلاب" و محاربه اعدام کرد.