جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تعیین زمان اولین جلسه رسیدگی به اتهامات آرش سقر

Posted:

جرس: اولین جلسه دادگاه آرش سقر، روزنامه نگار و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در مناطق سنی نشین کشور، روز دوشنبه هشتم شهریورماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

 

به گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، این روزنامه نگار نزدیک به یک سال است که در بند امنیتی 209 در بازداشت موقت است و علی رغم گذشت یک سال از بازداشتش، هنوز در بلاتکلیفی به سر می برد.

 

اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی برای کشور ترکمنستان، از جمله اتهامات این روزنامه نگار هستند.
 

منم که در کار تجدید حیاتم

Posted:

طراح : طراح سبز

منم که در کار تجدید حیاتم
از خشکیده ترین مرگ
از کشنده ترین درد
از بی درمان ترین نومیدی
...
مبادا کسی متهمم کند
که اسرار آمیز باقی مانده ام
من جز این نکرده ام که وفادار بمانم
به سبز آرام سرزمینم
و بهار ِ محقق
سپیده دم های بی ارباب

__ گابریل ماریانو

بازداشت پنج درويش گنابادي در سروستان

Posted:

جرس: پنج تن از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي ساكن سروستان پس از نزدیک به پنج ساعت بازجويي، با نامه معرفي به زندان، تحويل اداره اطلاعات شدند .

 

به گزارش سايت مجذوبان نور، صبح امروز چهارشنبه سوم شهريور ماه، 6 تن از دراويش گنابادي ساكن سروستان، اسماعيل رحمانيان، فرزاد درويش سروستاني، علي اكبر ابراهيم زاده، حيدر اسپرجاني، رضا ثابت پيمان و كرامت الله محيط ، بر اساس احضاريه اي كه روز 31 مرداد ماه دريافت كرده بودند به همراه وكلاي خود آقايان فرشيد يداللهي فارسي، امير اسلامي (دو تن از اعضاي كميسيون حقوق بشر كانون وكلاء) و داوود منتظري، نزد مقام قضايي حاضر شدند .

 

جلسه رسيدگي به اتهامات اين 6 درويش گنابادي تحت عناوين "توهين به مقدسات، اخلال در نظم عمومي از طريق تجمع مقابل فرمانداري و تخريب اموال دولتي" ساعت 9:30 صبح امروز آغاز شد و شعبه اول دادياري دادسراي سروستان به رياست عليرضا اسدي، در ابتداي جلسه بازجويي قرار محرمانه و سري بودن تخقيقات را صادر كرد و مانع از حضور وكلاي مدافع در جلسات بازجويي شد كه اين امر اعتراض كتبي متهمين و وكلاي آنها را در پي داشت به گونه اي كه سه تن از متهمان در اعتراض به اين اقدام دادياري، از هرگونه پاسخ گويي به سوالات خودداري كرده و از حق سكوت خود استفاده كردند .

 

اين گزارش در ادامه مي افزايد: پس از بازجويي انفرادي متهمين و اخذ آخرين دفاع، مقام قضايي نسبت به اخد دفاعيات وكلا اقدام كرد و پس از استماع اظهارات وكلاي مدافع، براي كرامت الله محيط قرار التزام به حضور صادر و براي دو نفر قرار كفالت و براي سه نفر ديگر قرار بازداشت موقت صادر كرد كه با اعتراض وكلا به تصميم مقام قضايي، قرارهاي بازداشت موقت،‌ از سوي دادستاني فك و به وثيقه 70 ميليون توماني تغيير يافت كه متهمين حاضر به توديع وثيقه و معرفي كفيل نشده و پس از پنج ساعت بازجويي روانه زندان شدند .

 

اين گزارش در پايان مي نويسد: در ساعت 14:30 چند تن از مسئولان و مأموران اطلاعاتي و امنيتي در دادگستري سروستان حاضر شده و جلسه اي با حضور مقامات امنيتي و قضايي در خصوص پرونده دراويش در دفتر دادستاني تشكيل شد كه پس از اين جلسه متهمان تحويل اداره اطلاعات شدند .
 

تجمع کارکنان کارخانه مخابراتي راه‌ دور ايران در شيراز

Posted:

جرس: جمعي از کارکنان کارخانه مخابراتي راه دور ايران(ITI) در شيراز، با تجمع در مقابل اين كارخانه، نسبت به آنچه كه برآورده نشدن خواسته‌هاي پيشين خود عنوان مي‌كردند، اعتراض كردند.

 

به گزارش ايسنا، در اين تجمع کارگران با شعارهايي مثل "زندگي،‌ معيشت، حق مسلم ماست" و "حق و حقوق کارگر پرداخت بايد گردد"، خواستار رسيدگي مسوولان به درخواست‌هاي صنفي خود شدند.


هاشم شمشيري، نايب‌رئيس انجمن اسلامي كار اين كارخانه، در حاشيه اين تجمع به خبرنگاران گفت: در سال‌هاي گذشته به‌ويژه سال گذشته زحمات زيادي توسط مسوولان استاني و کشوري کشيده شد تا منجر به تصويب مصوباتي از طرف هيات دولت شد.

 

وي افزود:‌ يکي از اين مصوبات پرداخت نقدينگي به مبلغ 15 ميليارد تومان بود که هنوز پرداخت نشده است و براي پرداخت آن بين معاونت نظارت راهبردي رياست‌جمهوري و وزارت صنايع و معادن اختلاف‌نظر وجود دارد.

 

شمشيري ادامه داد: از لحاظ بيمه همه مشکل داريم. کارکنان اين کارخانه اين همه سختي مي‌کشند، به اميد اينکه بازنشسته شوند و اکثر يک‌سال تا يک‌سال‌ونيم مانده تا بازنشسته شوند.

 

وي اظهار كرد: ‌چون پول نداشتيم{حق بيمه} بدهيم، با توافق انجام شده به‌جاي 30 درصد، هفت درصد مي‌داديم که با عجز و التماس اين مجوز را دريافت کرديم.

 

نماينده کارگران شرکت مخابراتي راه دور شيراز، ادامه داد: مديرکل بيمه تامين اجتماعي فارس ديروز اعلام کرد از اين به بعد چنانچه استاندار هم نامه بنويسد، هفت درصد را قبول نمي‌کنيم و بايد 30 درصد و بدهکاري‌هاي خود را به بيمه پرداخت کنيم.

 

شمشيري تاکید کرد:‌ عملا قفل شده‌ايم، نه اميدي به بازنشستگي داريم و نه اميدي به کار. نمي‌دانيم مسوولان، نمايندگان و وزرا چه‌کار مي‌کنند؟

 

وي ادامه داد:‌ رييس‌جمهور در رسانه‌ها اعلام کرد اگر کار شما انجام نشد، وزيران مخابرات و صنايع را به شما تحويل مي‌دهيم. الان بيايند جواب بدهند چرا وزرا مصوبات رييس‌جمهوري را اجرا نمي‌کنند؟ چه دست‌هايي در کار است که گفته مي‌شود يکي از مناقصه‌ها گير شما آمده ولي بعدازظهر مي‌بينيم چيز ديگري از آب درآمده؟ اين چه نوع حمايت از کارگران است؟

 

شمشيري گفت كه‌ براي حصول نتيجه به وزارت صنايع و معادن و وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات مراجعه خواهند کرد.

 

وي اظهار كرد:‌ حقوق برخي كارگران بيش ‌از 16 ماه است كه پرداخت نشده است و هر از سه چهار ماهي 300 هزار تومان به ما مي‌دهند. ما با اين وضعيت چه‌کار کنيم؟

 

نماينده کارگران شرکت مخابراتي راه دور شيراز ادامه داد: صنعتي به اين بزرگي نابود مي‌شود در حالي که کارگران همه چيز را به جان خريده‌اند، شايد اين مناقصه به ما برسد ولي اين مناقصه از ما دريغ شد در صورتي که حق قانوني و تخصصي ما بود.
 

وضعیت جسمی نامناسب حسام ترمسی به دلیل شرایط نامساعد زندان

Posted:

جرس: حسام ترمسی از بازداشتی های پس از انتخابات، که اردبیهشت ماه از زندان آزاد شد به دلیل شرایط نامساعد زندان وضعیت جسمانی بسیار نامساعدی دارد و پزشک وی معتقد است که نوعی سم به بدن او وارد شده که نمی توانند نوع آن را تشخیص دهند.


به گزارش جرس، او که در بیمارستان عرفان، مراحل درمان خود را سپری می کند پس از آزادی حالش روز به روز وخیم تر شده است و به طوری که بیشتر زمان را در خواب به سر می برد و پوست صورتش ریز ریز در حال جدا شدن و ریختن است.

 


پزشکان که در ابتدا به بیماری هپاتیت مشکوک شده بودند، امروز با دیدن جواب منفی آزمایش هپاتیت، عنوان کردند که نوعی سم به بدن او وارد شده است که نمی توانند نوع آن را تشخیص دهند.


کبد و تحال او به شدت آسیب دیده و حال جسمانی اش هر روز، بدتر از روز قبل می شود.


خانواده او از خانواده های زندانیان خواسته اند که به ظاهر سالم عزیزانشان پس از آزادی اطمینان نکنند، و آن را به سرعت برای بررسی کامل سلامت نزد پزشک ببرند.


حسام ترمسی از جمله بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات است که در تیرماه سال گذشته بازداشت شد. وی به اتهام شرکت در اعتراض‌های بعد از انتخابات به یک سال زندان محکوم شد که بعد از گذراندن یازده ماه اردیبهشت ماه از زندان آزاد شد. اما به فاصله کوتاهی بعد از آزادی از ناراحتی های شدید جسمی و عصبی در رنج است که دکتر معالج حسام معتقد است که مشکل کنونی وی از دوره زندانش است. وی هم اکنون در شرایط نامناسب جسمی بسر می برد و خانواده وی به شدت نگران وضعیت جسمی فرزندنشان هستند.


پدر ترمسی پیش از این گفته بود که پسرش در چهل و شش روز اول دستگیری به شدت شکنجه شده بود و هر روز مورد ضرب و شتم قرار می گرفت: "این ضرب و شتم در حالی صورت می گرفت که ایشان در زندان نبودند و در یکی از باغها نگهداری می شد و شکنجه جسمی و روحی می شد."

 


 

نامه جمعی از دوستان مهدیه گلرو: روزگار، روزگار شریف کشی است

Posted:

دیدار جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی با خانواده گلرو

جرس: شب گذشته جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی و همچنین خانواده های زندانیان سیاسی به مناسبت تولد مهدیه گلرو، به دیدار خانواده وی رفتند و یاد وی را در شب تولدش گرامی داشتند.


به گزارش جرس، در این دیدار دوستان مهدیه از خاطرات خود درباره وی گفتند و با محکوم کردن ادامه بازداشت او و افزوده شدن یک سال حکم جدید به دوران حبس وی، آرزو کردند هر چه زودتر مهدیه و دیگر یاران دربندش از زندان آزاد شوند.


همچنین گروهی دیگر از دوستان مهدیه گلرو با نگارش و انتشار نامه ای، تولد او را تبریک گفتند و "شجاعت" او و دیگر زندانیان سیاسی را "قابل احترام" دانستند.


مهدیه گلرو فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، از آبان ماه سال گذشته در زندان به سر می برد و تاکنون به رغم بیماری گوارشی، نتوانسته است از مرخصی استفاده کند.


متن نامه دوستان گلرو، به شرح زیر است:


25 سال از زندگی ات گذشته است و حالا داری هشتمین ماه زندانت را سپری می کنی، برای جشن تولدت تو را به اجرای احکام می برند و برای هدیه، سه سال حکم به حبس ات می دهند. هدیه ای که هر چند ناخوشایند است برای تو و ما، ثابت می کند حاصل 25 سال بهار زندگیت چه اندوخته گرانقدری است؛

 

تو ستاره ای و به همین دلیل ساده ولی تلخ همراه با دیگر ستاره های این سرزمین دربندی؛ همراه با مجید دری ها، با ضیا نبوی ها، با شیوا نظرآهاری ها.

 

تو با شهامت و شجاعی؛ که اگر نبودی مانند شجاعانی چون نوریزاد و مومنی زندانی ات نمی کردند.

 

تو نمونه دانشجویان آزادی خواهی، اسفا که این روزها، روزهای اسیری دانشجویان و آزادی خواهان است، بهاره هدایت را ببین، میلاد اسدی ها، مجید توکلی ها، علی پرویزی هاو کوهیار گودرزی ها را ببین.

 

تو خار گلوی استبدادی، چون سحرخیزها، مثل طبرزدی ها و دیگر سروهای آزاده ای که به ظلم محبوس اند.

 

تو شریفی مهدیه، دریغ، روزگار، روزگار شریف کشی است؛ اگر نبود زیدآبادی ها و صمیمی ها و ملیحی ها و... قدر باید می دیدند نه بند.

 

مهدیه ما دوستانت به تو ستاره ی با شهامت آزاده ی شریف، سلام می کنیم و به احترامت از جای برمی خیزیم.

 

میلادت مبارک
 

بیانیه مجمع مدرسین و محققین در واکنش به دروغ سازی های جدید

Posted:

تکذیب انتساب صفحه فیس بوک به موسوی تبریزی و مطالب مندرج در آن

جـــرس: در واکنش به فعالیت صفحه فیس بوکِ سید حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و درج مطالب "کذب" و خبرسازی در آن شبکه، این تشکل اصلاح طلب، ضمن تکذیب مطالب دروغ مندرج در آن صفحه، انتساب آن به موسوی تبریزی را رد کرد .


به گزارش سایت رسمی «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»، بیانیۀ منتشره توسط دبیرخانۀ این تشکل اصلاح طلب که روز چهارشنبه سوم شهریورماه روی خروجی قرار گرفته، خاطرنشان می سازد "به اطلاع کاربران اینترنت و شبکه های مجازی می رساند که در شبکه فیس بوک وب و صفحه ویژه ای تحت عنوان سید حسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم طراحی شده است که مطالبی از قول ایشان و به نام ایشان منتشر می نمایند.


شواهد و مدارک موجود همه حکایت از این دارد که این گونه تحرکات مذبوحانه و شناخته شده از سوی جریانات ناکام و شکست خورده و سرخورده ی تمامیت خواه و فاقد پایگاه اجتماعی صورت می گیرد تا وجهه و چهره شخصیت های با نفوذ اصلاح طلب را مخدوش و تخریب نماید.


این گونه تحرکات که هر روزه در نظام رسمی اطلاع رسانی مکتوب نیز شاهد آن هستیم هویت های قابل شناسایی دارند. ستاد های خبر سازی و ترویج دروغ تحت عنوان خبر گزاری و خبر سازی با استفاده از امکانات ملی و عمومی و صرف میلیارد ها تومان از بیت المال مسلمین سیاست های تخریبی وجهه اصلاح طلبان و منتقدان را در برنامه دارند، در حالیکه طرف مقابل هیچ گونه امکان دفاع و پاسخ گویی مناسب را ندارد و در شبکه مجازی که امکان شناسایی و پاسخگویی مستقیم وجود ندارد دست ستاد های دروغ ساز بازتر می باشد و همان جریانات در این شبکه با امکانات فراوانی که در اختیار دادند در پروژه تخریب اطلاح طلبان فعال می باشند.

صفحه ی وب منسوب به سید حسین موسوی تبریزی در فیس بوک نمونه ای از این جریان است.


دبیرخانه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن تکذیب مطالب دروغ و خلاف واقع این صفحه ی وب، تلفن اعلام شده را نیز غیر واقعی اعلام می دارد و مجمع نیز، اینگونه تحرکات را در راستای پروژه مدیریت شده جهت تخریب پایگاه اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان می داند.


پروژه ۳۰ ماهه ای که۶۰ ماهه تمام شد

Posted:

نیما رایین
جرس: فاز اول خط لوله هفتم سراسري ( خط لوله صلح) به طول ۹۰۷ کيلومتر و با قطر ۵۶ اينچ و با سرمايه گذاري ۷/۱ ميليارد دلاري که گاز را از منطقه پارس جنوبي با عبور از استان هاي بوشهر، فارس و کرمان و هرمزگان به ايرانشهر در سيستان و بلوچستان مي رساند، دوشنبه این هفته با حضور محمد رضا  رحیمی ،  به بهره برداري رسيد.

 

این خط لوله قرار بود 30 ماهه توسط قرارگاه خاتم ساخته شود که به 62 ماه رسید .درست دوبرابر زمان مقرر شده ،ولی معاون اول دولت، دون اشاره به این تاخیر زیاد این پرژوه را از سیاست های عدالت طلبانه دولت دانست.وی در این خصوص گفت: «بدون ترديد گازرساني به اين استان مي تواند ضمن فراهم کردن سفره عدالت در این استان محروم ، آسايش مردم  وزمينه شکوفايي استان را در عرصه هاي صنعتي را فراهم کند»  

 

این در حالی است که همزمان با مراسم افتتاحیه این پروژه که قرار است گاز ایران را به پاکستان برساند بنگلادش نیز برای چهار جانبه شدن خط لوله صلح ابراز تمایل کرد.

 

براساس پیشنهاد ایران به بنگلادش، قرار است گاز ایران به ایالت کلکته هند انتقال داده شود که هم‏ مرز با بنگلادش است و بنابراین بنگلادش با امتداد این خط لوله به راحتی می تواند از گاز ایران بهره مند شود. این در حالی است که مشارکت بنگلادش در این پروژه منوط به مشارکت هند در این پروژه است چرا که گاز صادراتی ایران باید از هند عبور کند تا وارد این کشور شود. در حالی که مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز نهایی شده است هند به دلیل ملاحظات اقتصادی و سیاسی تاکنون نتوانسته است قرارداد نهایی در این زمینه را با ایران به امضا برساند.

 

از طرفی مذاکرات با مهاراجه ها برای احداث خط لوله از طریق پاکستان به هند همچنان ادامه دارد اما کارشناسان امیدواری چندانی به موافقت هندی ها با این طرح ندارند مگر اینکه ایران امنیت انتقال گاز به هند را بر عهده بگیرد که این امر نیز مورد موافقت ایران قرار نگرفته است.

 

در عین حال در مراسم بهره برداری از فاز اول خط لوله صلح که ایران را به پاکستان متصل می کند که قرار بود توسط احمدی نژاد افتتاح شود با عدم حضور وی ، معاون اول رئیس دولت  در این مراسم حضور یافت و بر ضرورت اتحاد میان فرقه شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و اطمینان داد دولت اجازه وارد آمدن کوچکترین فشار بر مردم را از سوی دشمنان به دلیل تحریم نخواهد داد.

 

حدود یکماه پیش از سوی روابط عمومی وزارت نفت اعلام شد که 4 مردادماه امسال فاز اول خط لوله با حضور  وزیر نفت افتتاح خواهد شد.پس از آن بود که در تماس با روزنامه ها روابط عمومی نفت از حضور رئیس دولت در مراسم افتتاحیه این خط لوله که قرار بود در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود خبرداد. اما خبر برهم خوردن مراسم  افتتاح رسمی این پروژه توسط احمدی نژاد درست  در روز وعده شده برای افتتاح آن اعلام شد .وبعد از آن هم رحیمی به جای رییس خود در این پروزه شرکت کرد وسپاه را ستود بی آنکه برای افکار عمومی در خصوص تاخیر های سپاه در این پروژه سخنی بگوید.

 

با این حال و با وجود تاخیر دو برابری خاتم در ساخت فاز اول این خط لوله بنا بر گزارش خبر گزاری مهر "شرکت ملی گاز ایران پروژه ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسری (صلح) به طول تقریبی 270 کیلومتر را نیز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار کرد این خط لوله ادامه خط لوله ای است که گاز میدان پارس جنوبی را به ایرانشهر در سیستان و بلوچستان منتقل می کند. قرار است این خط لوله جدید از ایرانشهر تا مرز پاکستان ساخته شود."

 

با این وجود در اين مراسم مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از احداث ادامه خط لوله هفتم سراسري به سمت منطقه چابهار و مرز کشور پاکستان به طول ۳۰۰ کيلومتر تا سه سال آينده خبر داد.به گزارش شانا، جواد اوجي، ابراز اميدواري کرد تا دو سال آينده شاهد بهره برداري از عمليات گازرساني به شهرهاي زاهدان و زابل باشيم.»البته این رویه مدیران دولت نهم ودهم است که در روزهای آغازین وعده های شیرین می دهند ولی در روزهای بعد سخنی از تاخیر و هدر رفتن زمان ومنابع مالی هیچ سخنی نمی گویند چنانچه در این مراسم نیز سخنی از تاخیرهای قرارگاه خاتم گفته نشد وتازه پروژه ای تازه نیز به همین قرارگاه واگذار شد.

 

این در حالی است که به گزارش همشهری:« بسیاری از نمایندگان مجلس  و کارشناسان تاکید داشتند در شرایطی که بسیاری از طرح های توسعه ای نفت به دلیل کمبود منابع مالی خوابیده اند چه توجیهی برای صرف بیش از یک میلیارد دلار در این پروژه بوده است. این خط لوله با هدف انتقال گاز به پاکستان احداث شده است که البته در گذر از شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان قرار است مناطق محروم را نیز گازدار کند.»

 

بنا بر گزارش مهر "پس از نافذ شدن قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسری از ایرانشهر تا مرز پاکستان برای انتقال گازهای فازهای پارس جنوبی به این همسایه شرقی کشور در اولویت قرار گرفت. بدین ترتیب اخیرا مذاکرات شرکت ملی گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای فاز دوم این خط لوله گاز به طول تقریبی 270 کیلومتر نهایی شده است. این پروژه گازی به ارزش تقریبی 200 تا 250 میلیون دلار به صورت EPCF  و ترک تشریفات توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام خواهد شد."

 

 اینک بنا بر نوشته مهر "مذاکرات شرکت ملی گاز با برخی از فاینانسورهای داخلی و خارجی برای تامین مالی فاز دوم خط لوله هفتم سراسری گاز و ادامه شبکه گازی از ایرانشهر تا زاهدان و زابل در حال انجام است." این نشان می دهد که تخصیص منابع مالی این پروژه هنوز در دستور کار دولت نیست ولی بنا بر سابقه، خاتم الانبیا، جایی جز منابع دولتی ندارد، چرا که تامین مالی فاز 15و16 پارس جنوبی نیز بعهده این قرارگاه بود که نهایت هم از منابع مالی دولتی تامین شد، ولی باز خاتم کار را به پایان نرساند ونیمه کاره به بهانه تحریم کنار کشید.

 

 بر اساس گزارشهای رسمی، برای ساخت فاز اول خط لوله هفتم سراسری حدود 17 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و با ساخت 9 تاسیسات تقویت فشار گاز در مسیر این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه از 50 میلیون به 110 میلیون مترمکعب افزایش می یابد. جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اخیرا در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش 5 هزار میلیارد ریالی هزینه ساخت فاز اول خط لوله هفتم سراسری، گفته است: "با توجه به حجم این پروژه گازی افزایش هزینه موضوعی طبیعی به نظر می رسد."

 

بنا برگزارش بی بی سی "ساخت بخش اول این خط لوله بدون رعایت مقررات مربوط به برگزاری مناقصه به طور خاص به قرارگاه خاتم الانبیاء داده شده بود و بنابر گزارش ها، بخش دوم نیز به همین شکل به این نهاد وابسته به سپاه پاسداران داده شده است."

 

اظهارات احمد قابل در مورد اعدامهای اخیر در زندان وکیل آباد

Posted:

خانواده قربانیان هنگام تحویل جنازه تعداد اعدامی ها را در فرم ها خوانده اند

جرس: مقامات قضایی در زندان وکیل آباد مشهد طی چند ماه گذشته بیش از صد نفر که اکثریت قریب به اتفاق آنها محکومان موادمخدری بوده اند را اعدام کرده اند و این اعدام ها همچنان ادامه دارد.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران، یک منبع موثق با اعلام این خبر گفت:هر هفته ده ها نفر از محکومان به اعدام که اکثریت قریب به اتفاق آنها جرائم مربوط به مواد مخدر دارند در زندان وکیل آباد مشهد به دار آویخته می شوند، چهار شنبه گذشته ۶۸ نفر اعدام شدند و طی هفته های آتی هم گفته شده که اعدام ها ادامه خواهد داشت.

 

به گفته وی محکومان به اعدام در زندان وکیل آبادمشهد در پنج بندسالن های ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ و نیز بند قرنطیه بالغ بر صدها نفر هستند.

 

منبع یاد شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که اخیرا صادق لاریجانی نامه ای به آیت الله خامنه ای رهبر ایران نوشته و درخصوص محکومان به اعدام کسب تکلیف کرده است.


احمد قابل، پژوهشگر دینی و از شاگردان آیت الله منتظری که خرداد ماه ۸۹ پس از مراسم تشییع استادش در نیشابور بازداشت و پس از تحمل ۱۷۰ روز زندان آزاد شد، در این باره می گوید: من هیچکدام از زندانی ها را از نزدیک ندیدم و مثل بقیه از لای پنجره و در سرک نمی کشیدم اما خبرها را می شنیدم. سربازان زندان هم مثل من و شما انسان هستند و خبرها را به هم منتقل می کنند. طی اخباری که آنها به هنگام هواخوری می دادند ما شاهد اعدام ۵۰ نفر در همان ۱۷۰ روز بودیم.


وی به کمپین گفت خبری از اعدام زیر ۱۸ ساله ها ندارد اما به خاطر می آورد که به گفته نگهبانان زندان، دو جوان ۱۸ ساله در بین آن ۵۰ نفر زندانی مشهد وجود داشته اند.

 

این پژوهشگر دینی ادامه داد: بند ۶/۱ جایی که ما بودیم، علاوه بر اینکه محل نگهداری زندانی های دراز مدت بود سوییت هایی هم داشت که اعدامیان را چند ساعت قبل از اعدامشان به آنجا می آورند و شرایط چنان تغییر می کرد که همه متوجه می شدند که یک اعدامی در بند است. به طوری که همه درها بسته می شد، اگر زمان تماس تلفنی بود تلفن ها قطع می شدند و حتی تردد سایر مسوولان زندان هم ممنوع می شد چرا که بند ۶/۱ مستقیم زیر نظر حفاظت زندان اداره می شد.

 

احمد قابل در خصوص خبر منتشر شده در روزهای گذشته مبنی بر اعدام ۷۰ نفر گفت: من در این خصوص تحقیق مجزایی نداشته ام و این خبر را در رسانه ها خوانده ام. متاسفانه به هم بندان پیشینم هم دسترسی ندارم و تنها می دانم که خانواده قربانیان هنگام تحویل جنازه این رقم را در فرمها خوانده اند اما این را می دانم که می توان به قاعده آن را پذیرفت و ظاهرا جایی برای انکار وجود ندارد. به هر حال ماموران زندان و سایر زندانیان بخشی از این جامعه اند و اخبار این چنینی سینه به سینه پخش می شوند. خصوصا که اتفاقاتی از این دست در کشور ما کم رخ نداده است.

 

احمد قابل درخصوص اینکه آیا چنین تعداد زیادی از زندانیان می توانند در زندان با حکم اعدام وجود داشته باشند به کمپین گفت: یک امر بسیار متداولی در زندان وجود دارد که افراد مدت ها در زندان به سر می برند در حالیکه حکم اعدام دارند.

 

وی افزود: افرادی که متهم به قتل هستند به اعدام محکوم می شوند اما زمانی به خانواده شان داده می شود تا به دنبال جلب عفو خانواده مقتول باشند و اعدام را با دیه جابجا کنند. همچنین، کسانی هستند که به جرم حمل سلاح غیرقانونی به اعدام محکوم هستند اما یک دوران زندان هم دارند که باید پیش از اعدام سرکنند. همین الان که با شما صحبت می کنم صدها نفر در زندان هستند که چند سال است حکم اعدامشان صادر شده است. حتی در همان بند ۶/۱ که ما زندگی می کردیم شخصی بود که به مدت ۱۳ سال برای حمل سلاح غیرقانونی زندانی بود و حکم اعدام داشت. مورد دیگر که به هنگام بازگشت از دادگاه ما را به هم دستبند زده بودند فردی بود با جرم داشتن ۷۰ کیلو کریستال که مدتها زندانی بود و در همان زمان حکم اعدام برایش صادر شده بود.

 

از سوی دیگر به گفته منبعی که اطلاعاتی را از وضعیت اعدامی های زندان وکیل در اختیار کمپین گذاشته است محل اعدام متهمان محکوم به اعدام در زندان وکیل آباد مشهد بند ۶ است که تحت حفاظت اطلاعات زندان است ومتهمان در دو سری در هر ماه و هر سری تعدادی بین ۳۰ تا چهل نفر به صورت دسته جمعی اعدام شده اند. این منبع به کمپین گفت:" به عنوان مثال در ماه های مهر ۸۸ تا اردیبهشت ۸۹ تقریبا ۱۵۰ نفر اعدام شده اند ولی تنها یک بار اعلام شده که فقط ۵ نفر اعدام شده اند در تاریخ ۱۹ فرودین ۸۹. در حالی که در این تاریخ ۳۵ نفر اعدام شدند که هشت تن از آنها زن بودند."

 

از دیگر اطلاعاتی که در این زمینه به کمپین رسیده است می توان به تعداد دفعات اعدام دسته جمعی اشاره کردکه در یک ماه اخیر از دو بار در ماه به چهار بار درماه افزایش پیدا کرده است. گفته می شود تعداد افرادی که اعدام شده اند رقمی بین ۶۰ تا ۷۰ نفر بوده است: "صدها محکوم به اعدام نیز در صف اعدام زندان وکیل آباد مشهد به سر می برند."

 

به گفته منبع یاد شده در روزهایی که قراراست اعدام های دسته جمعی صورت گیرد تلفن های زندان وکیل آباد قطع می باشد. بند۱-۶ نیز تلفن عمومی ندارد و زندانی ها هر هفته یک یا دوبار به مدت کوتاه اجازه تلفن دارند.
 

ابراز نگرانی خانه آزادی از “خطر اعدام” برای شیوا نظر‌آهاری

Posted:

جرس: سازمان مستقل فریدم‌هاوس (خانه آزادی) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نسبت به "خطر اعدام" برای شیوا نظرآهاری که به "محاربه" متهم شده است ابرازی نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

 

به گزارش رادیو فردا، این سازمان که مقر اصلی آن در واشینگتن است، روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، ضمن ابراز نگرانی از طرح این اتهام و همچنین اظهارات رجا‌نیوز، وب‌سایت حامی محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر متهم کردن خانم نظر‌آهاری به "فعالیت برای سازمان مجاهدین خلق" اعلام کرد که اتهام دخیل بودن در عملیات تروریستی معمولا در جمهوری اسلامی با مجازات اعدام همراه است و تأکید کرد که خانم نظر‌آهاری هیچ‌گاه در فعالیت‌های خشونت‌آمیز شرکت نکرده و انگیزه‌های خشونت‌آمیز نداشته است.

 

خانم پائولا شریفر، یکی از مدیران این سازمان، نیز ضمن ابراز نگرانی از احتمال اعدام شیوا نظرآهاری به دلیل این اتهامات، از دولت ایران خواست تا خانم نظر‌آهاری را از اتهامات وارده تبرئه کرده و او را بدون آزار و اذیت فوراً آزاد کنند.

 

شيوا نظرآهاری به دنبال ناآرامی‌های سال گذشته و يک روز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران بازداشت و پس از بيش سه ماه زندان، با قرار وثيقه آزاد شد.

 

وی بار ديگر در آذرماه سال گذشته، هنگامی که قصد شرکت در مراسم درگذشت آيت‌الله حسينعلی منتظری در قم را داشت بازداشت شد و به گفته وکیلش به محاربه، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی متهم شد، اتهاماتی که شخص وی آنها را رد کرده است.

 

قرار بر این است که دادگاه شیوا نظرآهاری در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شود.

 

وکیل سه آمریکایی دربند: موکلانم شش ماه است بازجویی نشده‌اند

 

از دیگر سو، مسعود شفیعی، وکیل سه آمریکایی که در تاریخ ۹ مرداد سال ۸۸ به اتهام ورود غیرمجاز به خاک ایران، در منطقه مرزی ایران و عراق بازداشت شدند، روز سه‌شنبه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت که سه موکلش ۶ ماه است که بازجویی نشده‌اند و این درحالی است که مقامات قضایی اعلام کرده‌اند تحقیقات بر روی این پرونده همچنان ادامه دارد.

 

 

وی همچنین با اعلام این‌که سارا شورد، یکی از این سه نفر، از "بیماری حاد زنانه" رنج می‌برد گفت که از مقامات ایرانی خواسته‌ است تا زمان دادگاه، خانم شورد به سفارت سوئیس منتقل شود که این درخواست توسط مقامات قضایی ایران رد شده است.

 

آقای شفیعی در این گفت‌وگو از نوشتن نامه‌ای برای دادستان تهران نیز خبر داد و تصریح کرد که در این نامه اعلام کرده است در صورت بروز هر حادثه ناگواری برای سارا شورد، مسئولین پرونده باید پاسخ‌گو باشند.

 

وی علاوه بر این اتهام "جاسوسی" را که از سوی مقامات قضایی علیه این سه آمریکایی مطرح شده‌ است رد کرد و افزود که با "فرض محال" اگر اتهام جاسوسی هم مطرح باشد، مجازات آن "حداقل یک سال حبس است."

 

وکیل این پرونده در ادامه با اشاره به این‌ که این پرونده از حالت قضایی خارج شده و جنبه سیاسی به خود گرفته است‌ افزود: "چون آب و رنگ قضایی در این پرونده نمی‌بینم، هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد."