جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دست های در بند است

Posted:

طراح : عصیان

ماموران امنیتی و لباس شخصی ها مانع برگزاری مراسم ختم ططری در کرمانشاه شدند

Posted:

جـــرس: ماموران امنیتی استان کرمانشاه، از سخنرانی دو روحانی اصلاح طلب، رسول منتجب نیا و اشرفی اصفهانی در جریان مراسم ختم اسماعیل ططری، نماینده متوفی سابق مجلس، جلوگیری بعمل آوردند و همزمان تجمع لباس شخصی ها در مقابل مسجد محل ختم، سبب لغو مراسم در مسجد شد.


به گزارش سحام نیوز، بدنبال تشییع باشکوه پیکر مرحوم اسماعیل ططری-نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی- در زادگاهش؛ قرار بود مراسم ختمی در مسجد آیت الله بروجردی برگزار شود.


بنا به درخواست مهدی کروبی، مقرر شده بود رسول منتجب نیا،قائم مقام حزب اعتماد ملی،به عنوان سخنران در این مراسم شرکت کند، که بدنبال این درخواست، وزارت اطلاعات طی تماسی، منتجب نیا را از سخنرانی در این مراسم منع کرده بود.


در همین زمینه نیز تماس مشابهی با آیت الله اشرفی اصفهانی-فرزند شهید اشرفی اصفهانی- گرفته شد و از سخنرانی ایشان نیز ممانعت بعمل آمد.


این گزارش می افزاید پس از این اقدامات و همزمان با آغاز مراسم، گروهی از لباس شخصی ها و نیز برخی نیروهای امنیتی مانع ورود مردم به مسجد آیت الله بروجردی شدند که این اقدام با اعتراض مردم و متولیان مراسم روبرو گردید. و در نهایت برگزار کنندگان مراسم، به ناچار مراسم ختم مردانه و زنانه در منزل آن مرحوم برگزار کردند.


در این مراسم تعدادی از چهره‌های سیاسی، مسئولان ستادهای انتخاباتی کروبی و موسوی و نمایندگان سابق و فعلی مجلس حضور داشتند.


گفتنی است مراسم ختمی که قرار بود در تهران و در مسجد فاطمی برگزار گردد، علی رغم پرداخت هزینه های مربوطه از سوی خانواده مرحوم ططری، با ممانعت مسجد به بهانه کسب مجوز از وزارت کشور روبرو گردید.


بدنبال این حوادث خانواده مرحوم ططری اعلام کردند که مراسم ختمی را در تهران برگزار خواهند کرد که زمان و مکان آن متعاقباً جهت اطلاع عموم اعلام خواهد شد.
مرحوم ططری -عضو سابق حزب اعتماد ملی و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در دوره های نهم و دهم ریاست جمهوری- پس از سپری کردن یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.



آغاز محاکمه هفت متهم به جاسوسی برای سپاه پاسداران در کویت

Posted:

جـــرس: شش مرد و یک زن با ملیتهای مختلف، که متهم به جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران در کشور کویت شده بودند، در جلسه دادگاه خود که امروز برگزار شد، تمامی اتهامات وارده به خود را رد کرده و گفته اند که "تحت فشار و شکنجه در زندان"، به مواردی کذب اقرار کرده بودند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، قاضی دادگاهی در کویت، روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ (سوم اوت) در ابتدای جلسه محاکمۀ این هفت تن، ابتدا جزییات اتهامات وارده بر آنان پیرامون "جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران" را مطرح کرد که در تمامی موارد از سوی متهمان رد شد.


سه نفر از این متهمان ایرانی هستند که در میان آنها نام یک زن هم دیده می شود، که بر اساس این گزارش، وی تنها متهمی بود که بر خلاف شش متهم مرد پرونده، بدون قرار وثیقه آزاد بوده و امروز هم در جلسه دادگاه حضور نیافت.


دو نفر از متهمان این پرونده نیز پاسپورت ندارند، که یکی از آنها اهل کویت است و نفر آخر اهل سوریه.


خبر کشف شبکه جاسوسی سپاه پاسداران در کویت برای نخستین بار در شماره روز اول ماه مه روزنامه کویتی القبس و به نقل از مقامات امنیتی عالی رتبه کویت انتشار یافت که گفته بودند دست کم هفت نفر به اتهام عضویت در یک شبکه جاسوسی متعلق به سپاه پاسداران دستگیر شده اند. در آن گزارش آمده بود "طی عملیاتی که با هماهنگی نیروهای امنیتی و ارتش کویت صورت گرفت، پس از یورش به خانه یکی از اعضای این شبکه تعدادی عکس، نقشه هایی از مراکز حساس نظامی، ابزار پیچیده ارتباطی و بیش از ۲۵۰ هزار دلار پول نقد کشف شده است."


در گزارش مذکور همچنین آمده بود که بعضی از افراد دستگیر شده، از کارمندان وزارت دفاع و اطلاعات کویت بوده و ماموریت داشته اند در مورد پایگاه های نظامی آمریکا در کویت و بعضی از نهادهای حساس نظامی در آن کشور، برای سپاه پاسداران اطلاعات جمع آوری کنند.


پس از انتشار خبر مذکور، رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، در گفتگویی با شبکه عربی صدا و سیما (العالم)، ضمن "بی پایه و اساس" خواندن این خبر، انتشار آن را بخشی از تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی دانست.


روز چهارم ماه مه، از سوی صالح العثمان، دادستان کل کویت، دستور منع ادامه پوشش خبری این موضوع صادر شد و نشریه اینترنتی الآن به نقل از آن مقام قضایی گزارش کرد که هدف از صدور این دستور این بوده است که پلیس و مقامات قضایی بتوانند "با آرامش و به شکلی بی طرفانه به این مساله رسیدگی کنند."


پس از آن عده ای از نمایندگان مجلس کویت که در راس آنها محمد هایف، یکی از نمایندگان سفلی به چشم می خورد، خواستار اخراج سفیر ایران از کویت و تعلیق تمامی توافقنامه های بین دو کشور شده بودند. این نماینده مجلس کویت هشدار داده است در صورتیکه دولت کویت موضع خود را در مورد این قضیه مشخص نکند، عده ای از نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص و بحث در مورد این موضوع در مجلس خواهند شد.


روز ششم ماه مه نیز، شیخ جابر بن خالد آل صباح، وزیر کشور کویت که پس از جلسه ای با وزیران کشور دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می گفت، از این کشورها خواست با توجه به فعالیت شبکه جاسوسی وابسته به ایران، در همکاری های امنیتی خود تجدید نظر کنند.


چندی پس از جنجال ایجاد شده پیرامون این شبکه، علی جنتی، سفیر پیشین ایران در کویت طی حکمی از سوی منوچهر متکی از این مقام کنار گذاشته شد و وزیر امورخارجه ایران، علت فراخواندن علی جنتی به تهران را پایان یافتن دوره سفارت او عنوان کرد.


از آنجا که علی جنتی به علی اکبر هاشمی رفسنجانی نزدیک می باشد، برخی صاحب نظران همزمان با ریشه یابی این جابه جایی ناگهانی در مسائل داخلی ایران، خاطرنشان کردند که برخی محافل وابسته به دولت ایران، با این اقدام دولت، قصد نشانه رفتن انگشت اتهامات به سوی نزدیکان هاشمی را داشتند، اقدامی که با موفقیت روبرو نشد.


بدرقه “آقای آواز” ایران تا خانه ابدی

Posted:

سعید زندگانی
جرس: ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران برده ایم ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود، خون دلها خورده ایم ما برای جاودانه ماندن این آب و خاک، چه خطرها کرده ایم، چه خطرها کرده ایم


 

با این ترانه میهنی بود که صبح دوشنبه 11 مرداد ماه هزاران تن از دوستداران موسیقی ملی، استاد محمد نوری "آقای آواز" ایران را به خانه ابدیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه کردند. محمد نوری آواز خوان پرسابقه ترانه های میهنی و عاشقانه، شب شنبه نهم مرداد ماه در سن 81 سالگی و پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری تنفسی، در تهران درگذشت و دوروز بعد بردوش هزاران تن از اهالی موسیقی و دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی، از تالار وحدت تهران تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

در میان بدرقه کنندگان چهره های آشنائی دیده می شدند: موسیقی دانانی چون فریدون شهبازیان و هوشنگ کامکار و خوانندگان صاحب نامی چون شهرام ناظری و بیژن بیژنی که آمده بودند تا در تشییع پیکر همکار پرآوازه خود حضور داشته باشند. استاد محمد رضا شجریان آنجا نبود، شاید به این دلیل که نمی خواست با "ارشادیها" که خود را صاحب عزا جا می زنند، رودر رو شود. آهنگساز و دوست دیرینه نوری، "دکتر محمد سریر" هم در سفر بود و پیامش را عباس سجادی شاعر و مجری مراسم قرائت کرد.

 

آوازخوانی با اخلاق، خلاق و پیشرو

 

اما داریوش پیرنیاکان موسیقی دان و سخنگوی خانه موسیقی آنجا بود تا بگوید: "استاد محمد نوری اهل مسائل حاشیه نبود و تنها برای هنر موسیقی اهمیت قائل بود و عاشقانه به آواز می پرداخت و درست به همین دلیل هم است که امروز شاهد هستیم که دوستداران این بزرگوار با چه شکوهی برای بدرقه ایشان به خانه ابدی دور هم جمع شده اند.  استاد نوری انسانی با اخلاق بود که به شیوه ها و پیچ خمهای آواز خود احاطه کامل داشت و در یک نگاه کلی نوری انسانی ادیب بود و فضاهای فکری زمان خویش را می شناخت و همگام با زمانه پیش می رفت. به اعتقاد من ایشان فقط یک خواننده نبود بلکه انسانی پیشرو و روشنفکر بود. این ضایعه بزرگ را از طرف خانه موسیقی به تمام هنرمندان و دوستداران تسلیت می گوییم و سپاسگزارم که با حضور خود بدرقه این مرد بزرگ به خانه ابدی را با شکوه برگزار کردید."

 

حرفهای پیرنیاکان سپاس از مردمی بود که برای تشییع آمده بودند و گله ای پنهان از ناسپاسانی که اینگونه مواقع پیدایشان نمی شود. وقتی هنرمندی بزرگ می میرد، علی القاعده باید مسئولان رده بالای فرهنگی وهنری کشور در مراسم بدرقه اش حضور داشته باشند، اما عزت اله ضرغامی رئیس صدا و سیما و محمد حسینی وزیر ارشاد دغدغه های دیگری دارند. حتی علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر که خود شاعر و ترانه سرا هم هست، برای تشییع نیامده بود. معاون هنری وزیر ارشاد بالاترین مقام دولتی بود که در مراسم حضور داشت.

 

پس از درگذشت محمد نوری، ضرغامی و حسینی پیامهای تسلیتی منتشر ساختند و این همه کاری بود که در یکسال بیماری آواز خوان برایش انجام دادند. نوری یکسال بود که از بیماری تنفسی شدید رنج می برد و بارها بستری شده بود. دوهفته قبل به همین علت در بیمارستان منتقل شد ولی پس از چند روز به خانه رفت و جان سپرد. شنیده ها حاکی از آن است که او در این یکسال برای فراهم آوردن مخارج درمان خود در تنگنا بوده و هیچ کمکی از سوی رادیو-تلویزیون یا ارشاد دریافت نکرده است!

 

دلتنگ برای هنرمندی پاک و بی کینه

 

در ادامه این همایش سیمون آیوازیان آهنگساز و از دوستان نزدیک استاد نوری گفت: افتخار می کنم که 45 سال دوستی و رفاقت دیرینه با محمد نوری داشتم و از ایشان بسیار آموختم. از سوی دیگر بسیار متاسفم که اینجا گردهم آمده ایم تا با استاد هنرمندی چون نوری با ارادت به ایشان وداع کنیم. استاد نوری مرد بزرگی بود و شیره وجودش سرشار از شرافت و عشق به انسانها بود و پیوسته ذهن و فکرش برای خدمت به خلق جامعه در تکاپو بود. وی در ادامه افزود: استاد محمدنوری در هنر بسیار متواضع بود، ادعا نداشت و در پی پول و شهرت نبود. او یک هنرمند واقعی  و حق شناس بود. نوری ضمیری پاک و به دور از کینه داشت و حالا که اینجا هستم باور نمی کنم که دیگر در بین ما نیست. نبود او تلخ و دردناک است و می دانم که بسیار دلتنگش می شوم.

 

داود گنجه ای استاد کمانچه نواز و قائم مقام خانه موسیقی سخنران بعدی بود که گفت : استاد نوری عمری با عزت زندگی کرد و روحی بزرگ داشت و حالا که شما را اینجا می بینم بسیار خوشحالم که این مرد بزرگ در میان استقبال دوستداران اش به خانه حقیقی خود بدرقه می شود. گنجه ای به فداکاری همسر استاد نوری اشاره کرد و گفت: سرکارخانم نوری بانوی فداکاری بود که مانند پروانه گرد این استاد بزرگ می چرخید و تا آخرین لحظه با او بود و جا دارد از همین جا از پزشکان متخصص استاد نوری مراتب سپاسگزاری خود را بجا می آورم. نوری تا آخرین لحظه های عمر خود عشق در چشمانش موج می زد. این مرد بزرگ مناعت طبع بسیار داشت و با عزت نفس زندگی کرد. او عاشقانه های بسیاری خوانده است و با آواز خود برای میهن خود نیز افتخار آفریده است."

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از پایان صحبتهای داود گنجه ای حاضرین در محوطه باز تالار وحدت قطعه معروف "چه خطرها کرده ایم" را با صدای بلند سر دادند و محمد نوری را به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه کردند.جمعیت زیادی برای مراسم تشییع پیکر استاد محمد نوری به تالار وحدت آمده بودند ازدحام جمعیت به گونه ای بود که خیابانهای اطراف تالار بسته شده بود.

 

حسرت از دست دادن هنرمندان یگانه

 

نوری متولد دیماه 1308 در تهران است که تحصیلات خود را در رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران به پایان برده و همزمان در زمینه هنرهای نمایشی و موسیقی از کلاسهای استاد اسماعیل مهرتاش بهره گرفته بود. پس از آن دانش موسیقی و آوازی خود را نزد اساتیدی چون سیروس شهردار، فریدون فرزانه و مصطفی کمال پورتراب ادامه داده و نزد آنان تئوری موسیقی، نوازندگی پیانو و شیوه های آوازی را آموخته و در کلاس بزرگانی چون اولین باغچه بان و فاخره صبا تکمیل کرده بود.

 

شیوه آوازی او در ابتدا متاثر از پیش کسوتانی چون حسین اصلانی و ناصر حسینی بود، اما به مرور سبکی منحصر به فرد برای خود پیدا کرد که در موسیقی ملی ایران بنام او ثبت شده است، شیوه ای آمیخته از موسیقی "پاپ" و کلاسیک. استاد محمدرضا شجریان در مصاحبه ای گفته بود که اگر می خواهیم در زمینه موسیقی "پاپ" به یک ویژگی ایرانی دست پیدا کنیم، آنرا باید در ترانه های محمد نوری جست وجو کنیم.

 

دکتر محمد سریر موسیقی دان برجسته ایرانی که بیشترین همکاری را با محمد نوری داشته است، در مورد دوست درگذشته اش می گوید: "نوری مشتاق و شیفته یادگیری بود. گستردگی دانش و بینش او را می توان در شیوه ارائه صدا، بیان و حس جاری در صدایش احساس کرد. دکتر سریر که مدیر عامل خانه موسیقی ایران است، بعلت مسافرت نتوانست در مراسم خاکسپاری محمد نوری شرکت کند، اما پیامی فرستاد که در آن آمده است:

 

"این روزها همچنان حسرت از دست دادن هنرمندان یگانه‌ای بر روحمان می‌نشیند و جامعه موسیقی و هنردوستان را داغدارمی کند.فقدان استاد محمد نوری که بیش از پنج دهه طنین صدایش در جان نسل‌ها جای گرفته و عشق، انسانیّت و امید را با آواز او معنا ‌کرده اند، این اندوه عمیق تر و ماندگار تر است ... و برای من که در این سالها در کنار او لحظات تولد نغمه‌های خاطره ساز را تجربه کرده‌ام، تحمل این ضایعه دشوار تر است. محمد نوری علاوه بر کسب دانش لازم برای اجرای صحیح آواز با علاقه‌و پیوندی که  به این سرزمین و فرهنگ ایران داشت آواز‌هایش رایحه فرهنگ دیرین همه اقوام ایرانی‌را دارد و به همین شیوه نغمه‌های بومی این کشور کهن را نیز اجرا کرده است.محمد نوری هنوز هم مشتاق و شیفته یادگیری بود. گستردگی دانش و بینش او را می‌توان در شیوه ارائه صدا و بیان  و آن حس جاری در صدایش احساس کرد،استاد نوری با اجرای عاشقانه‌های پاک دریچه قلبهای ایرانیان در سراسر جهان را به دوستی‌و مهر می گشود و اندیشه‌های نیک‌ را بارور می کرد. حضور او در موسیقی‌ایران با خاطرات شیرین و لحظه‌های ناب چندین نسل پیوند خورده است. محمد نوری هنرمندانه زیست  و طنین صدای ماندگارش در خاطره نسل‌های بسیار دیگر جاری خواهد بود."

 

برکناری مدیر عامل تامین اجتماعی؛ ذبیحی رفت، حافظی آمد

Posted:

جـــرس: پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام وزیر رفاه و تامین اجتماعی، علی ذبیحی را از سِمَتِ مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی برکنار و در حکمی رحمت الله حافظی را به عنوان مدیر عامل جدید منصوب کرد.


به گزارش مهر، صادق محصولی در این حکم، با تاکید بر نقش ویژه صندوق تامین اجتماعی در زمینه سازی پیشرفت عدالت محور خطاب به مدیرعامل جدید این صندوق تاکید کرد"باید با تلاش خالصانه، برنامه ریزی علمی و تمشیت صحیح اموربا استفاده شایسته از توان علمی و فنی مدیران و کارشناسان کارآزموده، مدیریت موثر و هوشمندانه منابع و بهره گیری کافی از نظام ارزیابی عملکرد در جهت صیانت جدی از حقوق همه بیمه شدگان و همکاران صندوق آینده ای روشن، بانشاط و مبتنی بر عدالت را برای آحاد جامعه هدف بویژه کارگران زحمتکش رقم زد."


رحمت الله حافظی پیش از این مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی بود و در دولت نهم نیزمسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت.


علی ذبیحی، در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ پس از حرف و حدیث‌های مکرر درباره سازمان تامین اجتماعی (بعدا توسط رئیس دولت به صندوق تامین اجتماعی تغییر نام داد) و به دنبال چالش‌های آن بر سر روزنامه خورشید به جای حسینعلی ضیایی مدیرعامل این سازمان شد. وی در اولین اقدام پس از انتخاب به عنوان ریاست این سازمان دولتی دستور توقف چاپ روزنامه خورشید و توقف موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه را صادر کرد و دلیل آن را نامیدن سال ۱۳۸۸ به نام سال اصلاح الگوی عنوان کرد.


گفتنی است ماه گذشته رسانه های خبری نوشته بودند ذبیحی به دلیل عدم توفیق در تأمین اجتماعی و فشارهایی که هیئت مدیره سازمان برای برکناری وی انجام داده اند، برکنار خواهد شد. وی در طول یکسال گذشته نیز بارها با هیئت مدیره و کارکنان ستادیِ سازمان تأمین اجتماعی به مشکل برخورده بود که حتی اعضای هیئت مدیره این سازمان چندین بار برای رئیس دولت، در خصوص برکناری وی از پست ریاست آن سازمان، نامه نگاری کرده بودند.


بررسی وضعیت مطبوعات در دیدار روزنامه نگاران با موسوی و رهنورد

Posted:

در آستانه روز خبرنگار انجام شد
جرس: در آستانه ۱۷مرداد و روز خبرنگار جمعی از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران کشور به همراه تعدادی از خانواده های روزنامه نگاران زندانی در دیداری صمیمانه با مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد به گفتگو پرداختند.



به گزارش خبرنگار کلمه، در ابتدای این دیدار تعدادی از مدیران مسئول روزنامه ها و همچنین روزنامه نگاران و خانواده روزنامه نگاران دربند به بیان دیدگاه های خود پیرامون برنامه های جنبش سبز، وضعیت آزادی مطبوعات در ایران و همچنین خطراتی که با حرکت های نسنجیده بعضی از مسئولین اجرایی امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد پرداختند.
 

سپس میر حسین موسوی که خود سابقه فعالیت در روزنامه جمهوری اسلامی و همچنین  صاحب امتیازی روزنامه کلمه سبز را به همراه دارد به بیان دیدگاه های خود پیرامون نقش مطبوعات و روزنامه نگاران در نهضت آگاهی بخشی به اقشار جامعه پرداختند و یکی از دلایل فشار به روزنامه نگاران و دربند کشیدن آنها را به منظور شکستن قلم،جلوگیری از همین نقش آگاهی رسانی آنان دانست.
 

وی ضمن همدردی با کلیه زندانیان جنبش سبز و روزنامه نگاران زندانی دربند سخنان مهمی پیرامون اهداف نهضت مشروطیت وحاکمیت قانون و لزوم مبارزه مسالمت آمیز و به دور از خشونت ارائه نمودند.

دکتر رهنورد نیز ضمن بیان دیدگاه های خود از دربند بودن قلم ها و روزنامه نگاران اظهار تاسف نمودند.

در پایان این نشست صمیمانه روزنامه نگاران لوحهای یادبود جداگانه ای به رهنورد و موسوی اهدا کردند. ضمنا لوح ویژه ای نیز به میرحسین موسوی به پاسداشت فعالیت های مطبوعاتی وی از روزنامه های جمهوری اسلامی تا کلمه سبز اهدا شد.

در این لوح یادبود که با طراحی زیبایی همراه می باشد آمده است:

به یاد دیروز که در میان برگ های سپید و سیاه روزنامه،جمهوری اسلامی را به تصویر می کردی و به پاسداشت این روزها که با قلمت کلمه سبز را معنا می بخشی و چه ناجوانمردانه جایت در میان برگ های رنگی این روزها خالی ست.
 

در لوح تقدیر به زهرا رهنورد که با طراحی زیبایی همراه می باشد آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد

تو مادر ما باش ای بانو! این روزها کودک شده ایم، کودکانی که قلب های بزرگ خود را به نشانه پیروزی انسان روی سرگرفته اند وتند تند در کوچه های مهر پرسه می زنند.برای همین تو مادر ما باش ای بانو و اشک های گرممان را دانه دانه تسبیح کن و استخاره ای بگیر که به ما بگوید فردا خیلی دور نیست، فردایی که حتی دریا نیز در عشق قلم هایی که ستایش گر آزادی هستند سبز خواهد شد.

تو مادر ما باش ای بانو! این روزها زیاد کودک شده ایم و از بس که بزرگان چشم در ابرو گره زده اند و فریاد و تهمت و ناسزا و مشت و جرم های ناکرده میان ما تقسیم کرده اند، می خواهیم کنار تو بایستیم،تویی که یاور سید سبز ما هستی و بگوئیم از همه تبرهایی که سوی قلم ها پرتاب کرده اند. جرم ما این است، دل به سبزی سرزمین مادری داده ایم و می خواهیم برای بالندگی اش هوا را هم نثار کنیم. برای همین تو مادر ما باش. زانوهای ما خسته شده اند اما تو خوب می دانی که باید دل دل بی قرای را روی شانه خدای اسمان و زمین پهن کنیم. مادرانه دستمان را بگیر.
 

جنبش سبز روزنامه نگاران ایران
 

مشروح سخنان میرحسین موسوی و دکتر رهنورد به در آستانه روز خبرنگار  به زودی منتشر خواهد شد.

وعده های معاون دادستان تهران به خانواده های ۱۷ زندانی اعتصاب کننده عملی نشد

Posted:

تجمع و اعتصاب غذای خانواده ها در مقابل اوین
جرس: معاون دادستان تهران دیروز در دیدار با خانواده هفده زندانی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده اند وعده داد که به این زندانیان اجازه می دهد که روزسه شنبه با خانواده های خود تماس بگیرند .این در حالی است که تا عصر امروز هیچ یک از این هفده زندانی که هشت روز از اعتصاب غذای شان در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ می گذرد با خانواده شان تماسی نگرفته اند و از وضعیت آنها خبری در دست نیست .



به گزارش کلمه به نقل از خانواده های تعدادی از این زندانیان ،همچنین نوروزی معاون دادستان تهران به خانواده این زندانیان که ساعتها در مقابل زندان اوین تجمع کرده و اعتصاب غذای حود را شروع کرده بودند ، وعده داد که موضوع اعتصاب غذای زندانیان تا روز پنج شنبه حل شود .وی از احتمال تحقق تعدادی از خواسته های زندانیان نیز خبر داد و اظهار امیدواری کرد که زندانیان اعتصاب کننده نیز در مقابل به اعتصاب غذای شان پایان دهند.
 

نوروزی ،معاون دادستان تهران در این دیدار به خانواده این هفده زندانی گفته است برخی خواسته های زندانیان برای پایان اعتصاب غذای شان نامعقول است.


به گفته خانواده های ۱۷ زندانی اعتصاب کننده ، خواسته های زندانیان سیاسی این بند مشخص می کند که آنها هیچگونه خواسته غیر معقولی از مسوولان زندان ندارند و تنها خواهان اجرای حقوق اولیه و انسانی شان هستند . آنها از ماموران زندان خواسته اند که به توهین و تحقیر زندانیان پایان دهند، شرایط بهداشتی و رفاهی بند ۳۵۰ بهبود یابد و با ماموران خاطی که رفتارهای توهین آمیز دارند برخورد شود . آنها به بند عمومی منتقل شوند و همچنین ضوابط آیین نامه سازمان زندانها درباره زندانیان اجرا شود .آزادی بابک بردبار نیز که با وجود صدور حکم آزادی اش همچنان در سلول انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برد از دیگر خواسته های این زندانیان عنوان شده است.


گفته می شود در صورت عدم تماس زندانیان، خانواده ها از فردا تحصن خواهند کرد.
 

علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، جعفراقدامی فعال مدنی، بابک بردبار عکاس خبری، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم (نادر) بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، کیوان صمیمی روزنامه نگار، غلامحسین عرشی و محمد حسین سهرابی راد از جمله زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی هستند که از نه روز گذشته در اعتصاب غذا به سر می برند.
 

گزارش دیگری از یک منبع آگاه از زندان اوین حاکی است،  امروز گروهی از زندانیان اعتصاب کننده به بهداری اندرزگاه هفت زندان اوین منتقل شدند.


 

 

رئیس نمایندگان روحانی مجلس: مجاهدین انقلاب، مشارکتی ها و نهضت آزادی، فتنه سازهای ۸۸ بودند

Posted:

جـــرس: رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم شورای اسلامی، با ادعای اینکه "فتنه سال گذشته با فتنه‌های دوران اصلاحات ارتباط ارگانیک داشت"، نهضت آزادی، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را، از عمده ترین ستون های "فتنه بعد از انتخابات" ذکر کرد.


به گزارش فارس، محمد تقی رهبر معتقد است "حزب مشارکت و مجاهدین و نقش آنها در کل دولت و دوران اصلاحات که در دوره‌ای هشت ساله حاکم کشور بود، با وقوع فتنه سال گذشته ارتباط ارگانیک داشت."


وی همچنین مدعی شد که "فتنه سال گذشته، با فتنه‌های دوران اصلاحات ارتباط ارگانیک داشته، که آن دوران روش و راه فتنه به نوعی دنبال می‌شد، اما در فتنه اخیر به نوع دیگری فتنه را دنبال می‌کردند."


رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس، در ادامه سخنان خود، بدون اشاره به رسالت مطبوعات بعنوان رکن چهارم دموکراسی و فضای ایجاد شده برای تبادل و تضارب آراء در دوران اصلاحات، اظهار عقیده کرد "در دوران اصلاحات همانطور که در بازبینی مطبوعات و رسانه‌های آن زمان، مشخص است که تا چه حد به مقدسات توهین شده و ارزش‌ها زیر پا گذاشته شده است، اگر به مطبوعات دوران اصلاحات نگاه کنیم، به وضوح خواهیم دید که برخی نوشته‌ها و رسانه‌ها کاملا در جهت معارضه با نظام و اسلام است."


رهبر ادامه داد "‌این اقدامات در سایه تفکر حاکم صورت می‌گرفت؛ وزارت ارشاد دوران اصلاحات تفکر تساهل و تسامح را حاکم و گسترش داده بود؛ ‌این تفکر به معنای آسان گرفتن و باز بودن درها برای انجام هر اقدامی است."


این فعال اصولگرا همچنین مدعی شد "بخشی از کار هم طرح بحث‌ها و جدال‌های سیاسی برای حاکم کردن تفکرات بود؛ این اقدامات همه در دولت اصلاحات رخ داد و هر اتفاقی که در دولتی رخ می‌دهد آن دولت باید نسبت به آن پاسخگو باشد."


محمدتقی رهبر، جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و همچنین نهضت آزادی را، جریان‌هایی دانست که "در دوران اصلاحات با نظام معارضه داشتند، و در فتنه اخیر نیز با جمع شدن پشت یک کاندیدا به همراه بیگانگان از وی بی‌دریغانه حمایت‌ کردند."


وی بدون توجه به روند اجرا و نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری سال قبل، ادعا کرد "این جریان ها با تجمع پشت سر کاندیدایی که علیه نظام اقدام کرده بود، از وی حمایت کردند، لذا می‌توان گفت که جریان عقب رانده شده در دولت نهم، حمله جدیدی را در جریان فتنه اخیر آغاز کرد."


اعداد و ارقام را نمی‌توان با مصالح سیاسی مخلوط كرد

Posted:

انتقاد عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از بانک مرکزی
جـــرس: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، ضمن بیان این نکته که "بانک مرکزی نمی‌تواند نسبت به همه بانك‌های کشور مدیریت شایسته داشته باشد"، از شیوه مدیریت بانک مرکزی در ارائه اعداد و ارقام و محرومیت افرادی که پرداخت‌های معوقه بانکی دارند، انتقاد کرد.

 

به گزارش ایلنا، عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، در مورد جلسه شب گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با یادآوری مصوبه دوماه پیش این ستاد برای محرومیت كسانی كه معوقات بانكی كلان دارند و میلیاردها تومان از دارایی‌های مردم در دست آنهاست، گفت: "نظر ما این بود كه به سرعت به این مصوبه عمل شود. اما هیچ اتفاقی نیفتاده است و بانك‌ها در این زمینه اقدامی نكردند. لذا این تصور در میان اكثر اعضای ستاد وجود دارد كه بدنه بانك‌ها دغدغه چندانی برای حفظ بیت المال ندارد."


سه گروه مدیر بانکی داریم
این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، اعضای هیات مدیره‌های بانکها را – به زعم خود- به سه دسته تقسیم كرده و خاطرنشان کرد "دسته اول عده‌ای هستند كه علاقه‌مند به وصول معوقات هستند اما تعداد آنها كم است. تعداد دیگر مستقیما در خدمت افرادی هستند كه این معوقات كلان را دارند و این دسته مسوول تمام اتفاقات هستند. دسته سوم هم افراد عافیت‌طلب هستند كه فقط به فكر منافع شخصی و حقوق مزایای خودشان هستند. "


سلب مسئولیت از افراد در شُرُف بازنشستگی
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: به طور مثال یكی از مسوولان بانكی قبل از بازنشستگی، وام كلانی به فردی داد و بر همین اساس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاكید كرد كسانی كه در شرف بازنشستگی هستند، تصمیم‌گیری در پرونده‌های مهم به آنها واگذار نشود. زیرا عمده پرونده معوقات پرداخت‌های بانكی مربوط به این افراد است.


یوسفیان ملا با بیان اینکه در قوه قضائیه نیز موردی وجود دارد که قاضی در آستانه بازنشستگی رای به ضرر دولت داده است، تصریح كرد: روسای قوا مصمم به استیفای حقوق ملت در این زمینه هستند، اما اگر قضات رای مناسبی ندهند این دغدغه فایده‌ای ندارد.


بخش عمده ای از مشکلات مربوط به بانک مرکزی است
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاكید كرد: برای این ستاد محرز شد که بخشی عمده‌ای از مشكلات در این زمینه مربوط به بانك مركزی است. زیرا قاطعیت كافی نسبت به زیر مجموعه خود ندارد و ستاد بعید است با این شرایط موفقیتی داشته باشد. در حالی كه افراد دلسوزی باید وارد كار شوند كه به بانك مركزی مركزیت دهند.
یوسفیان ملا همچنین گفت: در این جلسه در مورد نظارت بر بانك مركزی بحث‌هایی صورت گرفت و از مدیریت این بانك ابراز گله مندی شد. زیرا اعداد و ارقام را نمی‌توان با مصالح سیاست مخلوط كرد که در برخی از گزارشات بانک مرکزی شائبه وقوع این مساله پیدا شده است.


گزارش بانک مرکزی قابل قبول نیست
وی افزود: گزارش شب گذشته رئیس بانک مرکزی در مورد محرومیت افرادی که پرداخت‌های معوقه بانکی دارند نیز اصلا قابل قبول نبود و قرار شد در جلسه آینده نقاط ضعف و قوت نظارت بر بانک مرکزی بررسی شود.
وی در پایان گفت: همچنین این بانک نمی‌تواند نسبت به همه بانك‌ها مدیریت شایسته داشته باشد.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه در مورد پس گرفتن برخی اراضی توسط وزارت مسكن و شهرسازی، گفت: همه اعضا ستاد اتفاق نظر داشتند كه وی با شجاعت به سراغ اراضی دولتی كه در دست اشخاص است رفته است. زیرا به طور مثال برخی افراد به اسم عام المنفعه بودن زمین از بخش زیادی از آن استفاده شخصی می‌كنند.


باید مشخص شود
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: همچنین قرار شد در مورد كمك‌های كمیسیون اصل 90 و قوه قضاییه در این مورد اقداماتی صورت گیرد .در این راستا وزیر مسكن موضوع را شفاف كرده و اسامی افراد زمین خوار را اعلام كند تا مشخص شود این افراد با حمایت چه كسانی زمین‌های مردم را تصرف كردند تا مردم عادی مجبور شوند از طریق مسكن مهر و ... زمین به دست آورند.


این نماینده، سال گذشته با انتقاد از نپرداختن به بحث مفسدان کلان اقتصادی و دانه درشت ها گفته بود: "۸۴ نفر معادل ۸۵۰۰ میلیارد تومان به بانک های کشور بدهکارند. ۴٣ نفر، شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به یکی از بانک های دولتی و ۴١ نفر نیز دو هزار میلیارد تومان به بانک های دیگر بدهکارند."
یوسفیان ملا از بی توجهی بانک ها در دادن تسهیلات به مردم نیز انتقاد کرده و افزوده بود "در چند سال اخیر تغییر در روسای بانک مرکزی تحول اقتصادی زیادی ایجاد نکرد. از طرف دیگر در سیستم بانکی افرادی وجود دارند که بار مالی خود را بسته اند. بانک ها در مورد این ۸۴ نفر سخت نگرفتند ولی برای ارائه دو میلیون تومان وام جهیزیه، اشک مردم را درمی آورند."

 
این همه درحالیست که دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، خود بعنوان یکی از متهمان پرونده های فساد اقتصادی، جعل و زد و بند، مورد ظن می باشد؛ اما بدلیل دستور نهادها و مقامات فراقانونی کشور، علیرغم وعده های رئیس قوه قضاییه و تاکید نمایندگان مجلس، اَحَدی پرونده وی را مورد رسیدگی قرار نداده است.

دانشگاههای دخترانه ابرار و رفاه در تهران دانشجو می پذیرند

Posted:

جرس: دو موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دخترانه "ابرار" و "رفاه" در تهران با کسب مجوز قطعی از وزارت علوم از سال جدید تحصیلی دانشجو می پذیرند.

 


به گزارش مهرمدیر کل دفتر آموزشهای آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی دو دانشگاه تک جنسیتی دخترانه با نامهای "رفاه" و "ابرار" در تهران خبر داد و گفت: پنج درخواست موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دیگر نیز در دست بررسی است.

غلامعلی نادری افزود: دو موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دخترانه "ابرار" و "رفاه" در تهران با کسب مجوز قطعی از وزارت علوم از سال جدید تحصیلی دانشجو می پذیرند.

وی با بیان اینکه این موسسات بیشتر در رشته های علوم انسانی و فنی دانشجو می پذیرند، گفت: مجوز ایجاد سه رشته کارشناسی ناپیوسته برای این موسسات از سوی شورای گسترش آموزش عالی ارائه شده است.پمدیر کل دفتر آموزشهای آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم گفت: درخواست تأسیس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دخترانه از خراسان، شیراز، ارومیه و تبریز نیز به وزارت علوم ارائه شده است.

وی اظهار داشت: همچنین یک موسسه غیرانتفاعی پسرانه نیز از قم درخواست تأسیس کرده است که باید شرایط این موسسات مورد بررسی قرار گیرد که در صورت داشتن شرایط به آنها مجوز داده می شود.پنادری افزود: با کسب مجوز این موسسات می توانند از سال 90 دانشجو بپذیرند.