جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آخرین وضعیت پرونده‌های سعید مرتضوی

Posted: 06 Apr 2014 09:02 AM PDT

جرس: شاکی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیر عامل سابق سازمان تامین اجتماعی آخرین وضعیت پرونده های وی در ارتباط با تخلفات تامین اجتماعی و پرونده پالیزدار را تشریح کرد.  

 

به گزارش ایرنا، ˈپیمان حاج محمود عطارˈ درباره شکایت از مرتضوی در ارتباط با تخلفات تامین اجتماعی گفت: برای پیگیری شکایت خود امروز به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردم که بازپرس اعلام کرد این پرونده در مرحله کارشناسی قرار دارد.

 

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از مرتضوی به دلیل بازداشت غیرقانونی در پرونده پالیزدار نیز اظهار داشت: در ارتباط با این پرونده نیز بازپرس به نقل از دادستان تهران گفت که همه پرونده های مرتضوی به صورت یکجا رسیدگی می شود.

 

حاج محمود عطار افزود: پرونده هایی به صورت یکجا رسیدگی می شوند که هر دو پرونده در یک حالت رسیدگی باشد.

 

شاکی سعید مرتضوی در پرونده پالیزدار اضافه کرد: اگر اتهام متهمی مربوط به سنوات گذشته و آماده تصمیم گیری باشد آن پرونده را نمی توان با پرونده های جدید رسیدگی کرد.

 

وی یادآور شد: سعید مرتضوی پس از احضارهای فراوان، سال گذشته یک مرتبه در ارتباط با پرونده پالیزدار در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت حضور یافت و در آن جلسه اتهامی به وی تفهیم نشد.

 

به گفته حاج محمود عطار، از مرتضوی در ارتباط با پرونده پالیزدار به اتهام بازداشت غیرقانونی و نشر اکاذیب شکایت شده است.

 

پرونده گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی نیز به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و علاوه بر این شکایت، دو وکیل دادگستری، جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در چابهار و حدود یک هزار نفر از کارگران شرکت ها و کارخانه های تولیدی کشور به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی از مرتضوی شکایت کرده اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور پیشتر در خصوص پرونده تامین اجتماعی اعلام کرده بود که این پرونده توسط قضات مجربی در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. 

 

دیدار نوروزی مسئولان، شخصیت‌ها و اقشار مختلف مردم با سید محمد خاتمی

Posted: 06 Apr 2014 09:02 AM PDT

جرس: دیدار نوروزی برخی از وزرا و مسئولان دولت تدبیر وامید، وزرا و مدیران دولت اصلاحات و سازندگی، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین اقشار مختلف مردم با حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی صبح و عصر شنبه 16 و همچنین صبح یکشنبه 17 فروردین ماه برگزار شد.  

 

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، در این دیدار- به سنت هرساله رییس‌ دولت اصلاحات در دفتر خود پذیرای اقشار مختلف مردم و چهره‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی از جمله وزرای دولت های تدبیر و امید، اصلاحات و سازندگی، اعضای بنیاد باران، اعضای ارشد احزاب اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، هنرمندان، شاعران، جوانان حامی خاتمی و... بود.

 

در دیدار عصر شنبه تعدادی از وزرای دولت تدبیر و امید از جمله دكتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارائی به همراه جمعی از معاونین این وزارتخانه، دکتر ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی و تعدادی از مدیران بانک مرکزی، مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، دكتر معصومه ابتكار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست كشور، دكتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان، دکتر سید محمد صدر مشاور وزیر خارجه، دكتر سید رضا صالحی امیری مشاور رییس جمهور و رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل شوشتری رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری، دكتر مرتضی بانك معاون کل سرپرست نهاد رياست جمهوري اسلامی، مهندس نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، دكتر عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی به همراه دو تن از اعضاء هیات مدیره آن بانك، نیز حضور داشتند.

 

در این دیدار، سید محمد خاتمی برای رییس جمهور، وزرا و مجموعه دست اندرکاران دولت، آرزوی موفقیت در رسیدن به اهداف مورد نظر کرد و اظهار داشت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید روی کار است و با توجه به مشکلات فراوان، با شعارهایی که داده شده کارهایی که صورت گرفته و شاهد بهبود اوضاع هستیم ولی کافی نیست و همه باید کمک کنیم تا دولت بتواند موفق باشد.
سپس نماز جماعت مغرب و عشاء اقامه شد.

 

همچنین صبح شنبه نیز شخصیت‌ها و چهره‌هایی نظیر دكتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، دكتر سید صفدرحسینی رییس صندوق توسعه ملی، دكتر رضا امرالهی رییس اسبق سازمان انرژی اتمی، مهندس حبیب الله بیطرف، مهندس احمد خرم، دکتر مرتضی حاجی، مهندس ناصر خالقی، دکتر شریف زادگان، وزرای نیرو، راه و ترابری، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی در دولت اصلاحات، دكتر عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، دکتر محمد ستاری‌فر رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه، ولی الله شجاع پوریان، احمد حكیمی پور، غلامرضا انصاری، اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهرتهران، دكتر پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، دکترعلی ماجدی،معاون بین الملل وزیر نفت، مهندس سید حمید كلانتری رییس صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، مسعود كرباسیان رئیس كل گمرك، حسین ابویی مهریزی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، كشاورزیان و شکرالله جمالی معاونین وزارت راه و ترابری و جهاد كشاورزی، غلامحسین مظفری مدیر عامل بانك شهر، سید حسن موسوی نژاد مدیر عامل راه آهن، دکتر انوشیروان محسنی بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، دكتر سعید شیركوند معاون سازمان میراث فرهنگی، دكتر محمد مهدی مظاهری و مهندس حسین كاظمی مشاورین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد حسین جزیره ای چهره ماندگار منابع طبیعی، محمدجواد حق شناس، سلیمانی امیری، دکتر محیط طباطبائی، دکترداوود سلیمانی، دکترعلی شكوری راد، محمد نعیمی پور، دکترسید عباس پاك ن‍‍‍‍ژاد، سید طاهر موسوی، حسین خلیلی اردكانی، شهربانو امانی علی تاجرنیا، حسین نصیری، هادی خانیكی، عبدالله ناصری، حسین رضائی، غلامرضا ظریفیان،دکتر علی خوشرو، ابوالقاسم خوشرو، محمدعلی ابطحی، حجج الاسلام سید سراج الدین موسوی و جماعتی از اعضای دفتر حضرت امام (ره)، دكتر احمد علی نوربالا، دكتر ظفرقندی، دکتر امیرعباس فتاح زاده مدیرمسئول هفته نامه سلامت، لطف الله میثمی، سعید شریعتی، جهانبخش خانجانی، سید شهاب الدین طباطبایی، میرلوحی، حسن یونس سینكی، رسولی؛ صالحی، فریدون عموزاده خلیلی، خسرو طالب زاده، محمدعلی نجفی كارگردان سریال تاریخی سربداران ، وفا تابش، مرتضی الویری، مهرنوش جعفری، فواد صادقی، كیوان مهرگان، حسین نورانی نژاد، حسین زمان، بهاره رهنما، زهرا اشراقی، فخر السادات محتشمی پور، اشرف بروجردی، آذر منصوری، بدرالسادات مفیدی و ... نیز از جمله حاضران در این دیدار نوروزی بودند.در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد.

 

گفتنی است این دیدار که امروز صبح تا ظهر نیز ادامه داشت که چهره هایی نظیر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سیدکامل تقوی نژاد مدیرعامل بانک سپه، محمدحسین ملک احمدی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، علی اصغر احمدی، مهندس محسن مهرعلیزاده، محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو؛دکتر نجفقلی حبیبی، میرزا ابوطالبی، لوریس چکناواریان، مهدی پاکدل، احسان دلاویز، بهروز شجاعی، کیانوش راد، علی تاجرنیا نماینده اسبق مجلس، حجت الاسلام والمسلمین قابل،دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، محسن الویری،محسن امین زاده؛محسن آرمین،مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی حضور داشتند.در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد. 

 

هاشمی رفسنجانی: تقویت امید در جامعه وظیفه همه مسوولان است

Posted: 06 Apr 2014 09:02 AM PDT

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تقویت امید در جامعه را وظیفه همه مسوولان دانست و گفت: امیدواری مردم، سرمایه بزرگی برای دولت و نظام و حق آنان است که می خواهند با کرامت زندگی کنند.  

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،  «اکبر هاشمی رفسنجانی» در ادامه دیدارهای نوروزی، پیش از ظهر امروز(یکشنبه) به طور جداگانه با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیران دفاع، جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، چند تن از وزیران دولت سابق، معاونین رییس جمهوری، معاونین وزیران، جمعی از مسؤولان قوه قضاییه، مسوولان دفتر رییس جمهوری فعلی، سابق و اسبق، جمعی از اعضای مجمع متخصصین، رییس و معاونین ایران خودرو، اعضای انجمن صنایع غذایی کشور، تعدادی از اعضای کانون وکلا و جمعی از کارمندان نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و سازمان ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی دیدار کرد.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدارهای جداگانه با تبریک عید سعید باستانی و آرزوی توفیقات فردی و اجتماعی برای حاضران، سال گذشته را نقطه آغاز مردم ایران به سوی زندگی بهتر دانست.

 

هاشمی رفسنجانی به چالش های فرارو اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جدید اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که از ضرورت های آینده کشور است در دستور کار قرار دارد.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکمیل برنامه های نظام در سیاست خارجی را از دیگر برنامه های دولت عنوان کرد و گفت: همه باید از اعضای تیم مذاکره کننده که به قول رهبر معظم انقلاب از فرزندان انقلاب هستند و دارند در سنگری دیگر خدمت می کنند، حمایت کنیم.

 

هاشمی رفسنجانی، توقف تحریم ها و جلوگیری از گسترش دامنه آن را بسیار مهم خواند و افزود: دنیا باید به این باور عملی برسد که ملت ایران بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خواستار تعامل با جهانیان است و آموزه های دینی و انقلابی به آنها آموخته است نه ظلم کنند و نه زیر بار ظلم بروند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید رهبری بر فرهنگ و اقتصاد در نامگذاری امسال، خاطرنشان کرد: فرهنگ فقط محدود به مسایل هنری یا حجاب و مسایل سطحی نیست، بلکه شامل همه شاخص های هویتی یک ملت است که در اخلاقیات اسلامی متبلور است.

 

هاشمی رفسنجانی، پرهیز از رذیلت های اخلاقی مانند دروغ، تهمت، توهین، تجاوز به حقوق دیگران و تجسس در زندگی مردم را برخاسته از فرهنگ اسلامی دانست و افزود: قرآن در بیان شاخصه های فرهنگ، بهترین راهنما است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز که به تأیید امام راحل و مراجع تقلید و مجتهدین طراز اوّل کشور و سرانجام مردم رسید بر اخلاقیات اسلامی تأکید دارد.

 

در این دیدارها مسوولان مربوطه ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های حوزه های مسؤولیتی خویش به بیان دیدگاه های خود در زمینه مسایل مختلف پرداختند.  

 

استاندار سیستان و بلوچستان: آزادی چهار مرزبان ربوده شده بدون مشارکت پاکستان انجام شده است

Posted: 06 Apr 2014 09:01 AM PDT

نخستین تصاویر
جرس: استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی فعالی در این زمینه صورت گرفت اما متاسفانه نشانی از عدم حضور تاثیرگذار پاکستان در زمینه آزادی این مرزبانان داشتیم، گفت: آزادی ۴ مرزبان ربوده شده بدون مشارکت پاکستان انجام شده است.  

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، 4 مرزبان ربوده شده کشورمان از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل عصر امروز در مراسم استقبال و نشستی خبری در محل استانداری سیستان و بلوچستان حضور یافتند.

 

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم با تبریک ورود مرزبانان به خاک کشورمان اظهار کرد: سرور، شادمانی و خوشحالی امروز حاصل یک جمع‌گرایی است و این نشان از یک بودن، با هم بودن و وحدت و همدلی است.

 

وی با بیان اینکه آزادی این مرزبانان نشان داد با حضور مردم در کنار مسئولان می‌توان مشکلات را حل کرد، افزود: امیدواریم به گونه‌ای عمل کنیم که زمینه ساز پایان بخشیدن به هر گونه رفتار سوء مرزی باشیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: شکر این نعمت بر همگان لازم و واجب است، عید و جشن مردمان کشور ما، متاثر از این حادثه بود و حتی بسیاری از مردم کشور یکی از سین های هفت سین خود را تحت الشعاع این موضوع قرار دادند.

 

وی تصریح کرد: امروز عید واقعی ایرانیان است، امروز ایرانیان جشنی مضاعف را با آن رو‌به‌رو هستند، از این رو بنده به همه آنانی که دل در گرو انسانیت انسان‌ها دارند درود می‌فرستم و به همه آن‌هایی که انسان برای آن‌ها ارزشمند است.

 

پیگیری‌ها و مشارکت‌های سران طوایف حرکتی بسیار ارزشمند بود

 

اوسط هاشمی در ادامه با بیان اینکه کاری که سران طوایف این استان در راستای پیگیری‌ها و مشارکت‌های نظامیان و غیره انجام دادند، کاری بسیار ارزشمند بود، گفت: صمیمانه با تمام وجود از این عزیزان سپاسگزاری کرده و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم؛ بنده اقدام امروز را یک سرمایه برای فردای بهتر استان می‌دانم که امیدوارم با این سرمایه و اراده عظیم در مسیر خوبی‌های زیاد قرار گیریم و راه را بر هرگونه آسیب و شرارت مسدود کنیم.

 

وی افزود: این حرکت ارزشمند پیامد‌های بسیاری با خود خواهد داشت، ما پیام آور صلح و دوستی بوده و هستیم؛ انقلاب ما حاصل این پیام است و به دنبال رسالت انبیاء بوده و افتخار ملت ایران بر همین استوار است.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه آن‌گونه که شایسته نظام جمهوری اسلامی است از این رویه جمعی، از این هم‌افزایی و همگرایی به شکل پایدار و به‌صورت همیشه باید بهره برد و قوت ایجاد کرد، اظهار کرد: اراده بنده در این استان بر سیاست‌هایی بوده که محوریت آن‌ با مردم باشد؛ این اقدام ارزشمند نشانی از عزم و جمع همگان برای خویشتن است؛ امیدواریم این امانت‌ها را به سلامت به خانواده‌هایشان برسانیم.

 

وی گفت: بنده از نیرو‌های بومی که در تحقق این امر نقش بسزایی داشتند سپاسگزاری می‌کنم چراکه نجات یک انسان در لحظه مرگ ناحق نجات شریعت است.

 

اوسط هاشمی اضافه کرد: ما برای آزادی فرزندان خود از هیچ تلاشی فروگذاری نکردیم و مذاکرات متعددی در سطح مسئولیت‌های مختلف کشور با کشور پاکستان انجام گرفت.


استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: به واقع دیپلماسی سیاسی بسیار فعالی در این زمینه صورت گرفت اما متاسفانه نشانی از عدم حضور تاثیرگذار پاکستان در زمینه آزادی این مرزبانان داشتیم که نمی‌توانست در این مسئله فائق آید چراکه خود تحت فشار بود، این اقدام بدون مشارکت پاکستان انجام شده است و با یارگیری که ما توانستیم از آن سوی مرزها داشته باشیم نتیجه به‌دست آمده و این حاصل خرد و مشارکت جمعی بود.


استاندار سیستان و بلوچستان در بخش پایانی سخنان خود از حضور و مشارکت تاثیرگذار سران طوایف و معتمدین ذیل تقدیر کرد:
1- مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
2- حاج امید شه‌بخش
3- حاج خدابخش زرد کوهی
4- حاج علی نوایی
5- حاج ابراهیم شه‌بخش
6- حاج رحیم شه‌بخش
7- حاج نعمت شه‌بخش
8- حاج توکل شه‌بخش
9- حاج یوسف شه‌بخش
10- حاج الله نظر شه‌بخش
11-حاج ناصر شه‌بخش
12- حاج نبی شه‌بخش
13- مولوی حافظ اسماعیل
وی همچنین از تمامی نیرو‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان که در این مهم نقش داشتند، قدردانی کرد. 

 

 

تشکر از مولوی عبدالحمید

Posted: 06 Apr 2014 09:50 AM PDT

محسن کدیور
از مواضع دینی، سیاسی و اجتماعی روشنگرانه‌ شما به عنوان منادی وحدت اسلامی در شرق کشور تقدیر و تشکر می کنم.

باسمه تعالی


محضر شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه‌ی محترم اهل سنت و جماعت زاهدان (زیدت توفیقاته)

سلام علیکم


اقدام خداپسندانه‌ی شما در پادرمیانی برای آزادی مرزبانان ربوده‌شده‌ی ایرانی تأسی به سیره‌ی رسول رحمت حضرت محمد بن عبدالله (ص) بود. به نوبه‌ی خود از همه‌ی کسانی که در این زمینه قدم خیر پیش نهادند بویژه جنابعالی صمیمانه سپاسگزارم، و تأسف شدید خود را از قتل مرزبان مظلوم جمشید دانائی‌فر و اعدامهای تلافی جویانه در سیستان و بلوچستان اعلام می کنم. مشکلات مذهبی، قومی و سیاسی هرگز با خشونت و قساوت و گروگانگیری قابل حل نیست. رفع تبعیض و فقر از یک سو و ترویج اسلام رحمانی و عمل به قانون بویژه در دادگاهها و زندانها از سوی دیگر زمینه ساز جامعه‌ی‌ای امن و سالم است.


موقع را مغتنم شمرده از مواضع دینی، سیاسی و اجتماعی روشنگرانه‌ی شما به عنوان منادی وحدت اسلامی در شرق کشور تقدیر و تشکر کنم. مسلمانان اهل سنت حق دارند در تمام شهرهای ایران (و نه فقط مناطق سنی نشین) در مساجد خاص خود مراسم دینی اعم از اعیاد و نمازهای جمعه را مطابق موازین اهل سنت و جماعت برگزار نمایند، انتخاب مقامات محلی (اعم از استاندار و فرماندار و رؤسای ادارات) در مناطق با اکثریت سنی می باید با اولویت اهل سنت و جماعت صورت گیرد. وحدت اسلامی زمانی محقق می شود که هیچ مسلمان اهل سنت و جماعت به دلیل باورهای دینی و مذهبیش از حقوق اجتماعی محروم نشود.


سال نو را در شرائطی آغاز می کنیم که هنوز تعداد زیادی از هموطنان بی‌گناه (اعم از مسلمانان شیعه و سنی، دراویش، مسیحیان و پیروان آئین بهائیت) به دلیل تنگ نظری مقامات و به واسطه‌ی داشتن عقاید سیاسی و دینی متفاوت در زندان یا حصر خانگی به سر می برند. اگر دادگاه این زندانیان و محصوران عقیدتی سیاسی مطابق قانون اساسی با حضور هیات منصفه به طور علنی با حق برخورداری از وکیل برگزار شود بی‌گناهی اکثر این زندانیان از یک سو و نقض قانون اساسی، موازین اسلامی و حقوق بشر توسط مقامات قضائی از سوی دیگر آشکار می شود.


توفیق شما را در ترویج تعالیم اسلامی از خدای بزرگ خواستارم.

با احترام و دعای خیر
محسن کدیور
۱۷ فروردین ۱۳۹۳

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

گزارش تصویری - خوشحالی خانواده مرزبان بجنوردی

Posted: 06 Apr 2014 06:39 AM PDT

 

 

 

 

سینماگران دیه‌ یک جوان محکوم به اعدام را تهیه کردند

Posted: 06 Apr 2014 04:46 AM PDT

جرس: در نمایش همت عالی فیلم‌سینمایی «خط ویژه» و با همت سینماگران، دیه‌ی جوان محکوم به اعدام به طور کامل تامین شد و این دیه از سوی خانواده مقتول برای ساخت یک مدرسه در مناطق فقیرنشین هزینه خواهد شد.  

 

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه (16 فروردین ماه) با استقبال هنرمندان، بازیگران‌ و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد؛ در سانس نخست بیش از 500 نفر و در سانس دوم 200 نفر در این مراسم همت عالی شرکت کرده و در چندین نوبت هم پول‌هایی برای کمک به تامین دیه این جوان محکوم به اعدام جمع‌آوری شد.

 

 

در این مراسم که در تالار «ایوان شمس» برگزار شد، حاضران برای حضور در نمایش فیلم «خط ویژه» بلیت‌هایی را با قیمت 20 تا 50 هزار تومان خریداری کردند.

 

 

پس از این مرحله و در داخل سالن نیز با صحبت‌های جمعی از هنرمندان از جمله رخشان بنی‌اعتماد، مصطفی زمانی و... مبنی بر تقدیر از این اقدام و کافی نبودن پول‌های جمع شده، مجددا مبالغی جمع آوری شد و در نوبت سوم نیز پس از خروج از سالن، علاقمندان مبالغ دیگری را در اختیار برگزارکنندگان گذاشتند که در نهایت حدود 150 میلیون تومان برای دیه‌ی این جوان، جمع‌آوری شد.

 

 

براساس اطلاعات خبرنگار ایسنا‌ تاکنون مبلغ 262 میلیون تومان از دیه 300میلیون تومانی جوان 27 ساله محکوم به اعدام که به گفته تهیه‌کننده «خط ویژه» از سوی قوه قضاییه به عوامل این فیلم معرفی شده، فراهم شده است و مهندس سلیمانی ‌(مدیرعامل شرکت مواد غذایی کاله) قول تامین 38 میلیون باقیمانده از این دیه را داده است. بخشی از دیه جمع‌آوری شده به همت حسین هدایتی (رییس اسبق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس) بوده است.

 

اما نکته قابل توجه درباره این حرکت خیرخواهانه ای است که خانواده مقتول علاوه بر بیان اینکه برای آزادی جوان محکوم به اعدام رضایت خواهند داد، گفته‌اند که پول دیه‌ی جمع شده را برای ساخت یک مدرسه در یک منطقه فقیرنشین هزینه می‌کنند.

 

 

منصور لشگری‌قوچانی (تهیه‌کننده «خط ویژه») که این مراسم همت عالی با پیگیری‌های او برگزار می‌شد، هنگام حضور روی سن در این‌باره گفت: وقتی خودم را جای خانواده مقتول می‌گذارم، اشک در چشمانم جمع می‌شود. وقتی خودم را جای خانواده مجرم که فرزندشان هفت سال از سن 19 سالگی در زندان بوده می‌گذارم، اشکِ حزن در چشمانم جمع می‌شود. اما حالا که همت شما را برای التیام بخشیدن به زخم‌های این دو خانواده می‌بینم، اشک شوق در چشمانم جمع می‌شود. اجازه دهید این خبر خوب را بدهم که خانواده مقتول مبلغ اهدایی را خرج ساخت مدرسه در همان منطقه محروم به یاد فرزندشان خواهند کرد و خدا را شاکریم که وسیله امر خیر شدیم.

 

 

در این مراسم خیریه، علاوه بر تمامی بازیگران و عوامل فیلم سینمایی «خط ویژه»، هنرمندان چون رخشان بنی‌اعتماد،‌ تهمینه میلانی‌، رضا عطاران،‌ امیررضا خادم‌، حسین هدایتی‌، علی سرتیپی‌، مرتضی شایسته‌، بهاره رهنما،‌ هنگامه قاضیانی‌، پیمان قاسم‌خانی‌، بهاران بنی‌احمدی‌، مجیدصالحی‌، علی صالحی‌، علیرضا زرین‌دست‌، محسن افشانی‌، میثم کائد‌، مائده طهماسبی‌، هانیه توسلی‌، پریناز ایزدیار‌، هومن سیدی‌، محسن کیایی‌،حسین طائب (مجری برنامه)، محسن افشانی، علیرضا میرآقا، فرزند شهید همت، فرزند شهید کشوری‌ و ... حضور داشتند.

 

طرح سوال از وزیر ارشاد در مجلس به دلیل دیدار نوروزی با سیدمحمد خاتمی

Posted: 06 Apr 2014 04:46 AM PDT

جرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس به علت «دیدار نوروزی او با محمد خاتمی» خبر داده است.  

 

علی طاهری، یکشنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری تسنیم گفت که این طرح با امضای ۱۲ تن از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است اما افزود که «اکثریت نمایندگان» خواهان سؤال از وزیر ارشاد پیرامون دیدار نوروزی‌‌اش با محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق، بوده‌اند.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی این دیدار در این کمیسیون خبر داده و افزوده‌است که «طرح این سؤال در صحن علنی و یا کمیسیون فرهنگی مجلس به تصمیم هیئت رئیسه بستگی دارد.»

 

آقای طاهری در عین حال گفته که علی جنتی «به طور قطع» برای توضیح در مورد دیدارش با محمد خاتمی در یکی از جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس حضور می‌یابد.

 

بسیاری از اصولگرایان، آقای خاتمی را نیز در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان یکی از «سران فتنه ۸۸» معرفی می‌کنند.

 

«فتنه» عنوانی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از حامیانش بر اعتراضات پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ گذاشته‌اند.

 

در تحولی دیگر، ۱۶۰ نماینده مجلس نیز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «برخورد با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی» تذکر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این تذکر در جلسه علنی یکشنبه ۱۷ فروردین مجلس قرائت شد.

 

در این تذکر خطاب به علی جنتی گفته شده که «با وجود تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تأسف می‌کند و رئیس ‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید.»

 

هفته‌نامه ۹ دی به مدیرمسئولی حمید رسایی، از نمایندگان تهران در مجلس که اغلب دیدگاه‌های محمدتقی مصباح یزدی و نزدیکان او در جبهه پایداری را منتشر می‌کرد، در اسفندماه سال گذشته توسط هیئت نظارت بر مطبوعات و ظاهرا به دلیل انتقادات تندی که از دولت حسن روحانی و به ویژه توافق‌نامه ژنو داشت، توقیف شد.

 

علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گويد توقيف هفته‌نامه «۹ دی» از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات ،با توجه به تذکرات متعددی صورت گرفته است که در سال گذشته به اين هفته‌نامه داده شد، اما از سوی مسئولان آن مورد توجه قرار نگرفت.

 

سخنان و عملکرد علی جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخالفت شدید تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس و امامان جمعه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

 

آن‌ها اغلب آقای جنتی را به مسائلی مانند «ترویج اباحه‌گری و بی‌بندوباری» متهم می‌کنند.
این انتقادات به خصوص پس از ابراز نگرانی‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از وضعیت فرهنگی کشور افزایش یافته است.

 

علی جنتی که نخستین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی است، در ابتدای انتخاب خود به این سمت ابراز امیدواری کرده بود که بتواند «راه خاتمی» را در این وزارتخانه ادامه دهد.

 

این در حالی است که اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات و انتقادات مشابهی به عملکرد فرهنگی دولت آقای خاتمی و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن نیز داشته‌اند.

 

علی جنتی، فرزند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان است هرچند تاکید کرده که دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی خود را از پدرش وام نگرفته است.  

 

درگیری خونین میان آوارگان سوری و پلیس اردن

Posted: 06 Apr 2014 03:13 AM PDT

جرس: مقام‌های اردن می‌گویند دست کم ۲۲ مامور پلیس در درگیری با آوارگان سوری مقیم اردوگاه پناهندگان زعتری مجروح شده‌اند.  

 

به گزارش بی‌بی‌سی ، این اردوگاه در شمال اردن میزبان بیش از ۱۰۰ هزار آواره سوری است.

 

روز شنبه (پنجم آوریل - ۱۷ فروردین) پلیس اردن برای متفرق‌کردن آوارگان معترض سوری و جلوگیری از سنگ‌پرانی آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

 

بنا بر گزارش مقام‌های اردنی، پناهجویان چادرهای اردوگاه را به آتش کشیده‌اند. اردن از تلفات جانی در میان آوارگان سوری گزارشی منتشر نکرده است.

 

اردوگاه زعتری در شمال اردن و ۱۲ کیلومتری مرزهای این کشور با سوریه برپا شده است و در دو سال گذشته، جمعیت آن به ۱۰۶ هزار نفر رسیده است. به طوری که اکنون این اردوگاه از نظر جمعیت،چهارمین شهر پر جمعیت اردن است.

 

این اردوگاه بعد از اردوگاه دداب در کنیا، دومین اردوگاه بزرگ آوارگان جنگی در جهان است.

 

در دو سال گذشته بارها ناآرامی در این اردوگاه گزارش شده که غالبا در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و کمبود امکانات صورت گرفته است.

 

پلیس اردن می‌گوید درگیری روز شنبه از آنجا آغاز شد که گروهی از آوارگان قصد ترک غیرقانونی اردوگاه را داشتند و پلیس آنها را بازداشت کرد.

 

پلیس امنیتی اردن در بیانیه ای اعلام کرده است: "اغتشاش گران ۶ چادر، دو کانتینر را به آتش کشیدند و قصد حمله به پایگاه پلیس را داشتند."

 

در برابر، ساکنان اردوگاه زعتری می‌گویند درگیری از آنجا آغاز شد که خودروی پلیس یک کودک سوری را زیر گرفت.

 

شاهدان عینی می‌گویند تعداد مجروحان سوری این واقعه بسیار بیشتر از سه نفری است که مقام‌های اردنی گزارش کرده‌اند.

 

اردوگاه زعتری در جولای سال ۲۰۱۲ دایر شد و در ابتدا اردوگاهی برای اسکان حدود ۱۰۰ خانواده آواره سوری بود اما اکنون حدود ۳۰ هزار چادر در این منطقه برپا شده و ساختمان‌های اداری و خدماتی برای رسیدگی به امور بیش از ۱۰۰ هزار مقیم آن دایر شده است.

 

هزینه روزانه این اردوگاه حدود نیم میلیون دلار است و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تکه نان و چهار میلیون و دویست هزار لیتر آب آشامیدنی در این اردوگاه توزیع می‌شود.


اردوگاه زعتری در جولای سال ۲۰۱۲ دایر شد و در ابتدا اردوگاهی برای اسکان حدود ۱۰۰ خانواده آواره سوری بود 

لااقل برای زندانی حق زندگی قائل شوید

Posted: 06 Apr 2014 02:50 AM PDT

گفتگو با مادر شاهرخ زمانی؛
جرس: شاهرخ زمانی، فعال کارگری که از روز هفدهم اسفند ماه سال گذشته در اعتصاب غذا بسر می‌برد در شرایط جسمانی بسیار نامناسبی قرار دارد 

او در طی این یکماه چند بار بدلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده است. خانواده این زندانی سیاسی که بشدت نگران سلامت وی هستند، خواستار برگرداندن او به بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر هستند.
این عضو هیأت مدیره کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری در سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر کرج بند زندانیان سیاسی نگهداری می‌شد و از روز بیستم اسفندماه سال به بند معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر زندان قزل‌ حصار کرج منتقل شده است.


زرین نجاتی، مادر شاهرخ زمانی با ابراز نگرانی از سلامت جسمانی فرزندش به «جرس» می‌گوید: «الان یکماه است که اعتصاب غذا کرده و حالش خیلی بد است. من مریضم اما دخترش به ملاقاتش رفته بود و می‌گفت اصلا حال خوبی ندارد. شاهرخ از سه روز قبل از تبعید به قزل حصار دست به اعتصاب غذا زده و چند بار هم به بهداری هم منتقلش کرده‌اند و پانزده کیلو بیشتر وزن کم کرده است.»
وی می‌افزاید: «نگرانی ما نه تنها اعتصاب غذای اوست، بلکه در زندان قزل حصار٬ زندانی سیاسی نیست و شاهرخ با زندانیان غیرسیاسی و با جرایم خطرناک و قاچاقچی نگهداری می‌شود.»


خانم نجاتی به دلایل انتقال فرزندش به زندان قزل حصار اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «در زندان رجایی شهر اجازه استفاده از کتابخانه و ملاقات با وکیلش را به او نداده بودند که هم اعتراض کرده بود و بعد از اعتراض برای اینکه تنبیه‌اش کنند او را به زندان قزل الحصار منتقل کردند. کار آقایان فقط اذیت کردن زندانی و خانواده هاست قبلا هم به زندان یزد تبعیدش کرده بودند و نمی‌دانید چقدر سختی کشیدیم.»


شاهرخ زمانی فعال کارگری و نقاش ساختمان است که هفدهم خردادماه سال ۹۰، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و مهرماه، با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد می‌شود. وی پس از مدتی در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته سوسیالیستی به یازده سال حبس محکوم شد. این فعال کارگری کلیه اتهامات عنوان شده علیه خود را در دادگاه رد و بر صنفی بودن کلیه فعالیت‌های خود تاکیده کرد. قاضی پرونده در پاسخ به سوال زمانی که بر اساس چه چیزی حکم صادر کرده، گفته است: «بنده در سلسله مراتب یک فرمانبرداری بیش نیستم.» تنها جرم شاهرخ زمانی فعالیت در کمیته پیگیری است که جنبه صنفی دارد.


وی در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۰ توسط مأموران وزارت اطلاعات در محل کارش بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان تبریز منتقل شد.
مادر شاهرخ زمانی با تاکید بر «غیر» عادلانه بودن حکم فرزندش، خاطرنشان می‌کند: «شاهرخ یک کارگر نقاش بود. مشکلات کارگران و وضعیت معیشیتی سخت آن‌ها را درک می‌کرد. او فقط از حقوق صنفی خود و کارگران دفاع می‌کرد که یازده سال به او حکم زندان دادند. به همه جا هم مراجعه کردیم و به این حکم ناعادلانه اعتراض کردیم اما دریغ از پاسخ و نتیجه؛ فقط در دیوانعالی کشور گفتند که در حق او اجحاف شده و بی‌گناه است.»
وی ادامه می‌دهد: «سوال من این است حکم غیرعادلانه دادید هیچ، اما مگر یک زندانی حق زندگی ندارد؟ چرا باید از حقوق اولیه که در قانون آمده محروم باشد؟ چرا باید برای اذیت کردن از این زندان به آن زندان منتقل کنند؟ چرا باید به بند غیرسیاسی‌ها منتقل شود؟ حتی خود زندان او را قبول نمی‌کردند و می‌گفتند چرا او را از بند سیاسی‌ها به اینجا منتقل کرده‌اید؟ الان سه سال است که بدون حق مرخصی و ملاقات حضوری در حال گذراندن حکم غیرعادلانه خود در زندان بسر می‌برد اما باز راحتش نمی‌گذارند. در زندان رجایی شهر حداقل با زندانیان سیاسی بود و باز خیالمان راحت بود.»


شاهرخ زمانی در طول گذراندن دوران محکومیت خود بار‌ها بطور غیرقانونی به زندان‌های مختلف تبعید شده و تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفته است. یکبار از زندان مرکزی تبریز به زندان مرکزی یزد به طور غیر قانونی تبعید شد، اما مجددا به زندان مرکزی تبریز بر‌گردانده شد پس از آن به بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر منتقل شد و از اواسط اسفند ماه در زندان قزل حصار به سر می‌برد. به گفته شاهرخ زمانی، در اداره اطلاعات بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم تهدید به مرگ شده است از جمله مسمومیت٬ قرار دادن در کنار افراد عادی مبتلا به ایدز، وادار کردن افراد نامتعادل روانی٬ جانی و خطرناک به درگیری با او....
خانم زرین نجاتی در ادامه می‌گوید: «با آمدن دولت روحانی امیدوار شدیم که شرایط تغییر کند اما نه تنها هیچ تغییری در وضعیت زندانیان ایجاد نشده بلکه بد‌تر هم شده است. خدا شاهد است امسال عید چشمم اشک و دلم خون بود. شب عید زنگ زدند گفتند شاهرخ را از زندان برده‌اند و نمی‌دانیم به کجا برده‌اند. اینقدر گریه کردم... در تعطیلات هیچکس جواب نمی‌داد دخترش گریه می‌کرد و از مسئولین می‌پرسید بابای من را کجا بردید؟ با برخورد خیلی بد می‌گفتند ما نمی‌دانیم از اینجا برو. مگر شما مسئول زندان نیستید، چطور نمی‌دانید زندانی را کجا برده‌اند؟ خلاصه بعد از ده روز و کلی پیگیری و برو و بیا، بالاخره یکی از آن‌ها که نسبت به بقیه مسلمان‌تر بود گفت شاهرخ را به زندان قزل حصار منتقل کرده‌اند بروید آنجا. دخترش به زندان قزل حصار رفت اما گفتند در قرنطینه است و اعتصاب غذا کرده است؛ تا اینکه سه روز پیش ملاقات دادند.»


مادر این فعال کارگری خواهان برگزاری دادگاه علنی برای فرزندش است و در پایان خطاب به دولت جدید بیان می‌کند: «ما اصلا از دولت روحانی آزادی عزیزانمان را هم نمی‌خواهیم؛ فقط طبق قانون کشورمان یک دادگاه علنی و با حضور هیئت منصفه برای آن‌ها تشکیل دهند تا بتوانند در مورد اتهاماتی که به آن‌ها زده‌اند از خود دفاع کنند. اگر حکم زندان گرفتند ما حرفی نداریم، اما وقتی زندانی شدند باید از حقوق یک زندانی سیاسی استفاده کنند.»


او می‌افزاید: «زندانیان سیاسی ما چرا نباید مرخصی و ملاقات حضوری داشته باشند؟ چرا از ملاقات با وکیل خود محروم هستند؟ چرا کتابخانه زندان را می‌بندند؟ مگر کتاب‌ها را خودشان در کتابخانه زندان نگذاشته‌اند پس چرا مانع استفاده از کتابخانه می‌شوند؟ چرا بدرفتاری می‌کنند و خانواده‌ها را سرگردان و اذیت می‌کنند؟ اگر مسئولین خبر ندارند بیایند ببینند چه بر سر ما می‌آید و چه روزگاری داریم. هر چقدر رفتم التماس کردم که یک مادر پیر هستم ده دقیقه ملاقات حضوری بدهید اما ندادند. حق استفاده از ملاقات حضوری و مرخصی در قوانین خود زندان‌ها آمده اما با کمال تاسف فقط در حد نوشته باقی مانده و از عمل خبری نیست.»