جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سیدحسین شهیدی استاد علوم ارتباطات درگذشت

Posted: 10 Apr 2014 09:12 AM PDT

جرس: سیدحسین شهیدی،‌ مترجم، نویسنده و استاد ایرانیِ رشته ارتباطات، امروز پنجشنبه درگذشت.

به گزارش شبکه های اجتماعی، این روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات، روز پنج‌شنبه در لندن درگذشت.

 

بر اساس گزارش ها، آن مرحوم استاد برجسته رشته علوم ارتباطات بود، که به مدت ۲۵ سال به روزنامه نگاری و آموزش این رشته پرداخت و به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسه مسلط بود. ایشان همچنین در زمینه مسایل مربوط به ایران، افغانستان، لبنان، اردن و فلسطین مطلب می نوشت.

 

کتاب روزنامه‌نگاری در ایران نوشته شهیدی یکی از مهم‌ترین کتب تاریخی در زمینه مطبوعات ایران است که توسط انتشارات راتلج در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسیده است. وی همچنین ویرایش کتاب ایران در قرن بیست و یکم را نیز برعهده داشته است. حسین شهیدی فرزند دکتر سید جعفر شهیدی،‌ استاد زبان فارسی،‌ مترجم نهج البلاغه و رئیس سابق موسسه لغت‌نامه دهخدا بود.

 

شبکه جنبش راه سبز، «جرس»، این ضایعه را به خانواده آن مرحوم، همچنین جامعه روزنامه نگاران و نویسندگان و مترجمان تسلیت می گوید.

تسليت خانواده های زندانیان سیاسی و آیت الله صافي گلپایگانی برای درگذشت پدر همسر سیدمحمد خاتمی

Posted: 10 Apr 2014 04:27 AM PDT

جرس: در پی درگذشت حعلی اکبر صادقی، خانواده های زندانی سیاسی در پیامی، درگذشت ایشان را به سید محمد خاتمی و زهره صادقی تسلیت گفتند. همزمان آیت الله صافي گلپایگانی مرجع تقلید شیعه به مناسبت درگذشت شيخ علي اكبر صادقي پدر همسر سید محمد خاتمی پیام تسلیتی را صادر کرد.

 

به گزارش کلمه، روز سه شنبه مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله صادقی، پدر همسر سیدمحمد خاتمی در منزل آن مرحوم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی بر پیکر مرحوم صادقی نماز میت را اقامه کرد.

 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

سرکار خانم زهره صادقی

جناب حجة الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی

درگذشت عالم فاضل، حجة الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی اکبر صادقی را خدمت شما و خانواده ارجمندتان تسلیت عرض نموده برایتان از درگاه حضرت احدیت صبر و اجر آرزو می کنیم.

با آرزوی توفیق

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

 

همزمان آیت الله صافي گلپایگانی مرجع تقلید شیعه به مناسبت درگذشت شيخ علي اكبر صادقي پدر همسر سید محمد خاتمی پیام تسلیتی را صادر کرد.

به گزارش تابناک متن این پیام به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحيم

درگذشت جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ علي اكبر صادقي رحمة الله عليه را به بيت شريف و معزّز مرحوم آيت الله العظمي صدر و بيت مكرّم آيت الله آقاي حاج ميرزا مصطفي صادقي و خانواده هاي محترم و شخصيت هاي علمي وابسته، تسليت و تعزيت مي گويم.

اينجانب به پدر بزرگوار آن مرحوم كه از علماي بزرگ حوزه علميه قم بودند ارادت خاصي داشتم و آن فقيد سعيد را نيز به علم و ادب و مكارم اخلاقي مي شناختم.

از خداوند متعال براي آن مرحوم، علوّ درجات و براي بازماندگان عزادار، صبر جميل و اجر جزيل مسألت دارم.

8 جمادي الثانية 1435
لطف الله صافي

فیروزآبادی: آمادگی خود را برای حمایت از دولت به آنها اعلام کرده‌ایم

Posted: 10 Apr 2014 04:10 AM PDT

جرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آماده کمک به دولت هستیم اظهار داشت: نیروهای مسلح مأموریت اقتصادی ندارند اما برای پشتیبانی از دولت اگر لازم باشد به موضوعات اقتصادی نیز وارد خواهند شد.

 

به گزارش فارس، فیروزآبادی در خصوص موضوعات اقتصادی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح مأموریت اقتصادی ندارند و کار اقتصادی دارند و در اقتصاد نقش ایفاء می‌کنند.

 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: اقتصاد کشور مربوط به موضوعاتی نظیر منابع انسانی تخصص، نظم و کارآفرینی و هدایت نیروی انسانی در مسیرهای مشخص و نیز شکستن زنجیرها و موانع است و بنده اعلام می‌کنم که نیروهای مسلح به عنوان پشتیبان از دولت تدبیر و امید حمایت خواهد کرد.

 

سرلشکر فیروزآبادی افزود: نیروهای مسلح در پشتیبانی از دولت در موضوعات اقتصادی نیز اگر لازم باشد وارد شده و انجام وظیفه خواهند کرد و ما این موضوع را با دولتی‌ها و معاون اول رئیس‌جمهور نیز مطرح کرده و آمادگی خود را برای حمایت از دولت به آنها اعلام کرده‌ایم.

 

فیروزآبادی در عین حال تأکید کرد: نیروهای مسلح در بخش‌های خصوصی دخالت نکرده و به انجام پروژه‌هایی می‌پردازند که یا پیمانکار نداشته و یا انجام آنها با به کارگیری فناوری‌های باقیمانده از دوران دفاع مقدس امکان‌پذیر است.

 

وی اظهار داشت:‌ البته اولویت اصلی استفاده از تجهیزات نیروهای مسلح برای ارتقای توانمندی دفاعی است اما ما توانمندی‌های دیگری داریم و آمادگی خود را به دولت نیز اعلام کرده‌ایم.

پنج عضو کمیته هماهنگی براى کمک به ايجاد تشکلهاى کارگرى به ١٣ سال حبس تعزيرى محکوم شدند

Posted: 10 Apr 2014 04:10 AM PDT

جرس: به گزارش منابع حقوق بشری، جمال مينا شيرى ، هادى تنومند، قاسم مصطفى پور، ابراهيم مصطفى پور و محمد کريمى، پنج عضو کميته هماهنگى براى کمک به ايجاد تشکلهاى کارگرى"، مجموعا به ١٣ سال حبس تعزيرى محکوم شدند.

 

بنا بر اطلاع “کمپين صلح فعالان در تبعيد”، اين پنج عضو کميته هماهنگى شهرستان بوکان که پس از دستگيرى در مجمع عمومى اين کميته در کرج، در تاريخ ٢۹ آذر ١٣۹١ در شهر بوکان بازداشت و روانه زندان شده و پس از حدود دو ماه بازداشت در تاريخ ۲۳/۱۱/ ۱۳۹۱ با قرار وثيقه آزاد شده بودند، روز سه شنبه ١۷ فروردين ١٣۹٣، توسط وکيل پرونده از احکام زير مطلع شدند.

 

بر اساس اعلام وکيل پرونده، جمال مينا شيرى و هادى تنومند هر کدام به سه سال و نيم حکم تعزيرى و همچنين قاسم مصطفى پور، ابراهيم مصطفى پور ومحمد کريمى هر يک به ٢ سال حکم تعزيرى محکوم شدند.

 

“کميته هماهنگى براى کمک به ايجاد تشکلهاى مستقل کارگرى”، از جمله تشکلهاى است که از بدو تاسيس با سرکوب شديد و احکام حبس اعضايش مواجه بوده است.

 

اساسنامه “کميته هماهنگى براى کمک به ايجاد تشکلهاى کارگرى” که در هشت فصل، ٣٠ ماده، ١۷ تبصره و ۴٢ بند در تاريخ ١٣ /۶ /٨٨ به تصويب مجمع عمومى اين کميته رسيده است با مقدمه اى انتقادى نسبت به عدم آزادى براى ايجاد تشکل هاى مستقل کارگرى در جمهورى اسلامى ايران، عليرغم عضويت در سازمان جهانى کار و تعهد به مقاوله نامه هاى آن سازمان، شروع ميشود و در ادامه ماموريت خود را تلاش براى ايجاد تشکلهاى مستقل کارگرى، حفظ حقوق و منافع کارگران و مزدبگيران تحت ستم، بهبود وضعيت زندگى و معيشت آنان، کسب آزادى هاى دمکراتيک، برابرى حقوق زنان و مردان، لغو کار کودکان و به رسميت شناختن حقوق انسانى آنان و… تعريف مى کند.

 

به دنبال استقبال عمومى و جديت در فعاليت اعضا، روز ٢۶ خرداد ١٣۹١، نيروهاى امنيتى با هجوم مسلحانه به خانه اى در کرج، حدود ۶٠ عضو اين کميته را در حين جلسه مجمع عمومى بازداشت کردند. اين اولين واکنش جدى جمهورى اسلامى به اين تشکل مستقل و نوپا بود ولى نه آخرين.

محمد عبدى پور يکى از حاضران در آن جلسه در گفتگويى با تارنماى “کميته هماهنگى” به آقاى جهانگير محمود ويسى گفته است که هيئت اجرائى در تاريخ ١۵/١٢/١٣۹٠ براى برگزارى مجمع عمومى به وزارت کار و رفاه اجتماعى مراجعه و حتى درخواست مکانى جهت برگزارى جلسه مجمع عمومى ارائه داده بود که اين درخواست در تاريخ ١۷/١٢/١٣۹٠ به ثبت رسيده بود اما پس از صد روز از مراجعه و ثبت آن، هيچگونه پاسخى به اين کميته داده نشد.١۷

آقاى عبدى پور در توصيف اين يورش مى گويد: “پس از بى اعتنايى غير قانونى وزارت کار، هيئت اجرايى تصميم به برگزارى مجمع عمومى گرفت که اين جلسه در شهر کرج برگزار شد. در جريان اولين لحظات قرائت راى هاى انتخابات هيئت رئيسه قرار داشتيم که ناگهان فضا به شکل بسيار عجيب و غريبى در هم ريخته شد. در يک چشم به هم زدن صداى شليک گلوله ها، ما و همه همسايه هاى آن آپارتمان و بچه هاى کوچک را وحشت زده و نگران و به شدت مضطرب نمود. درب منزل با لگدى محکم در هم کوبيد شده و همزمان با شليک گلوله، ده ها اسلحه را در مقابل گوش و دهن و بينى خويش يافتيم. اين عجيب ترين رويدادى بود که ديده بوديم به سرعت همه ما را در آن اتاق کوچک بر روى کف اتاق خوابانده و با سرعت و رفت و آمد عجيبى از روى پشت و استخوان هاى خسته مان مى گذشتند و با دستبندهاى بست پلاستيکى که کاربرد صنعتى دارند، دست هايمان را مى بستند. با هر اندک نفس و حرکتى از هر کسى مورد اصابت مشت و لگد و توهين و فحاشى هاى رکيک قرار مى گرفتيم. دست هايمان از بست هاى پلاستيکى به شدت آسيب ديده بودند و پيرمردها بيش از جوان ها در فشار و تنگنا قرار داشتند.”

پس از آن يورش تا به امروز، عضويت در “کميته هماهنگى”، دستاويز جديدى براى سرکوب فعالان کارگرى در جمهورى اسلامى ايران بوده است و به دفعات شاهد احضار و آزار و بازداشت اعضاى اين کميته بوده ايم.

گفتنى است اعضاى کميته هماهنگى در واکنش به احکام اخير، طى بيانيه اى احضار، بازداشت و تهديد کارگران و فعالان کارگرى که جرمى جز دفاع از حقوق حقه کارگران ندارند را محکوم کرده و خواهان آزادى بدون قيد و شرط همه کارگران و فعالان کارگرى در بند شدند.

توقف انتشار «خبر» و «تهران امروز»

Posted: 10 Apr 2014 04:09 AM PDT

جرس: توقف انتشار برخی از روزنامه‌های سراسری از جمله «خبر» و «تهران امروز» از خبرهای مهم حوزه رسانه در یک هفته گذشته بوده است. همچنین در فاصله کمتر از 20 روز مانده به آغاز نمایشگاه کتاب تهران، چند خبر تلخ و شیرین درباره این رویداد مهم فرهنگی کشور، منتشر شده است.

 

به گزارش مهر، مرور اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب را با نگاهی به اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب تهران شروع می‌کنیم؛ در فاصله کمتر از 20 روز مانده به آغاز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فعالیت بخش‌های مختلف برای برپایی هر چه بهتر این رویداد فرهنگی متراکم‌تر شده است.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی نمایشگاه امسال کتاب تهران، بخش بزرگی از این نمایشگاه در فضای باز برپا شده است. محمد اللهیاری فومنی همچنین با اشاره به مشخص شدن اغلب پیمانکاران بخش‌های اجرایی نمایشگاه از ادامه فعالیت آنها برای آماده‌سازی مصلی جهت برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

وی گفت: در روزهای مانده تا شروع نمایشگاه (10 اردیبهشت) تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها، توجه مردم و مسئولان را به این رویداد مهم که در واقع مهمترین فعالیت فرهنگی کشور ما در طول سال است، جلب کنیم.

همچنین حسن صفری مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تهران پیش بینی کرد تا 3 اردیبهشت تمامی امور اجرایی مربوط به آماده‌سازی مصلی برای برگزاری آن به اتمام برسد. به گفته وی، امسال نزدیک به 3300 دستگاه کارتخوان برای نصب در غرفه‌ها در نظر گرفته شده، همچنین تا این لحظه بیش از 90 درصد کار پیکره‌بندی سالن‌های اصلی در فضای باز انجام شده، برق اصلی نمایشگاه توسط وزارت نیرو و از منطقه برق فردوسی تامین شده و ظرف دو روز آینده در مدار اصلی شهر قرار خواهد گرفت.

در همین حال و در اخبار مربوط به بخش محتوایی این نمایشگاه، بشنوید از مدیر کمیته ناشران داخلی آن که گفته است: امکان حضور ناشرانی که شرایط شرکت در این نمایشگاه را دارند و توانسته باشند حداقل عناوینی را که لازم بوده در سال گذشته منتشر کنند، فراهم است و تا این لحظه ناشری به عنوان محروم به ما اعلام نشده است.

احمد کمالی‌نژاد همچنین درباره کم و کیف حضور ناشران عمومی در شبستان هم ضمن بیان اینکه در این بخش تقاضاها و همچنین اعتراض ناشرانی که احیاناً فضایشان کمتر می‌شود، زیاد است، تاکید کرد: نمی‌توان با سختگیری در تخصیص غرفه‌های این بخش اقدام کرد اما به هر حال ما هم باید طبق ضوابط و مقررات نمایشگاه عمل کنیم. ما در حال همفکری با اعضای اتحادیه تعاونی ناشران ایران (آشنا) و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سایر تشکل‌هایی هستیم که در بخش ناشران عمومی مسئولیت دارند و امیدوارم تا پایان این هفته در خصوص نحوه تخصیص فضا به ناشران این بخش به تصمیم نهایی برسیم.

مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه کتاب تهران هم با بیان اینکه رویکرد این کمیته، هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای کشور برای پوشش هر چه بهتر این رویداد مهم فرهنگی است، از جابجایی مرکز خبری نمایشگاه و انتقال آن به زیرزمین رواق اصلی مصلی خبر داده است.

طبق اعلام سیدمهدی جعفری، تامین 20 دستگاه سیستم کامپیوتر و سایر تجهیزات مورد نیاز خبرنگاران از جمله درخواست‌های این کمیته به مدیریت اجرایی نمایشگاه بوده و همچنین امسال خبرنگاران می‌توانند از امکاناتی هم که در VIP نمایشگاه و برای سهولت فعالیت‌های آنها تدارک دیده خواهد شد، استفاده کنند. برای خبرنگاران صدا و سیما هم سازه‌هایی جداگانه در یکی دگر از نقاط محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساخته می‌شود.

اما در خصوص نمایشگاه، خبرهای نگران کننده‌ای هم وجود دارد که عمدتاً مربوط به بخش بین‌الملل آن است اما پیش از پرداختن به آنها بشنوید از مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه که از ثبت نام 55 ناشر لاتین و 62 ناشر عرب در این بخش و بارگذاری اطلاعات حدود 60 هزار عنوان کتاب روی سایت انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان تا این لحظه خبر داده است.

همچنین به گفته علیرضا ربانی، در بخش کشورها و سالنی که به همین نام (سالن کشورها) نامگذاری شده است، بجز تعدادی از انجمن‌های دوستی ایران با برخی کشورها، آلمان و ترکیه ثبت نام کرده‌اند.

یکی از خبرهای ناخوش مربوط به نمایشگاه، مربوط به توقف همکاری انتشارات آمریکایی «مک گروهیل» بزرگترین ناشرآمریکایی کتاب‌های دانشگاهی با ایران به سبب مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ممکن نبودن نقل و انتقال پول از ایران به این کشور و بالعکس بود.

به گفته دانا خواجوی مدیرعامل شرکت «همراه علم» کارگزار موسسه انتشاراتی آمریکایی «مک گروهیل» در ایران، این ناشر آمریکایی که سومین ناشر بزرگ دنیا هم هست، از طریق نامه‌ای رسمی به نماینده‌اش در ایران اعلام کرده که باید ارائه کلیه خدمات و محصولات انتشارات مک گروهیل به مشتریان ایرانی خود را قطع کند و نماینده این ناشر در ایران هم مصمم به اجرای این ابلاغیه است.

این موسسه انتشارات آمریکایی، عمدتاً در حوزه انتشار کتاب‌های درسی و دانشگاهی فعالیت می‌کند و در حوزه پزشکی هم مرجع انتشار بسیاری از کتاب‌های دانشگاهی است و به گفته خواجوی، اضافه بر تبعات این قطع همکاری، غیبت این ناشر در نمایشگاه کتاب تهران از کیفیت بخش خارجی این نمایشگاه خواهد کاست.

در همین رابطه، مدیر كمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران با اذعان به اینکه «در نتیجه تحریم‌های بانكی بین‌المللی، بسیاری از ناشران خارجی و دانشگاهی برای مبادله كتاب، ارسال كتاب به ایران و دریافت وجه كتاب‌های به فروش رفته‌شان از سوی ایران،‌ با مشكلاتی روبه‌رو هستند»از سفر هیاتی از ایران برای كاستن مشكلات حضور ناشران دانشگاهی و خارجی در بخش بین‌الملل این نمایشگاه كه در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شده است، به نمایشگاه كتابی كه در لندن در حال برگزاری است، خبر داد.

وصفی گفت: در صورتی كه امكان دریافت روادید فراهم می‌شد،‌ ضروری بود تعدادی از كارشناسان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به عنوان نماینده حوزه ستادی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران نیز برای رایزنی با نمایندگان خارجی در این سفر همراه باشند اما آماده شدن روادید انگلستان،‌ زمان می‌برد.

اما کمی از نمایشگاه کتاب تهران فاصله بگیریم و بپردازیم به دیگر خبرهای مهم حوزه فرهنگ و ادب در هفته گذشته؛ در خبری مربوط به تغییر و تحولات در نهادهای فرهنگی، فریبرز خسروی که در اواسط دهه 80 معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود، دوباره به این سمت منصوب شد.

او که با ابلاغ رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به این سمت منصوب شده است، در مراسم معارفه خود ابراز امیدواری كرد: در افق پیش روی، سازمان اسناد و كتابخانه ملی در عرصه پژوهش به نقطه مطلوب برسد.

وی همچنین گفت: در سازمان اسناد و كتابخانه ملی رویكردها باید ملی باشد و با بخشی‌نگری و اختلاف سلیقه امور جاری به پیش نخواهد رفت. اگر اختلاف سلیقه ای هم وجود دارد میبایست وضعیت را به صورت متعادل در آوریم و با هم باید هماهنگ باشیم.

خبری دیگر مربوط به شایعاتی است که این روزها پیرامون تغییر معاونان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح می‌شود. روز گذشته یکی از سایت‌های خبری از برکناری یک معاون و یک مدیرکل در این نهاد خبر دادند که البته معاون یادشده در گفتگویی با مهر این خبر را تکذیب کرد.

مجدالدین معلمی معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: من در حال حاضر پشت میز کارم در معاونت امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ای نشسته‌ام و حکمی مبنی بر برکناری دریافت نکرده‌ام. با وجود این که هنوز در سمت خود هستم، اما شایعه‌هایی مبنی بر برکناری شنیده‌ام که این شایعات بیشتر شفاهی و زبانی هستند و به محیط اداره و حکم مکتوب ارتباطی ندارند.

او درباره برکناری ابوالقاسم مقیمی مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم که زیر نظر معاونت متبوعش است، گفت: در مورد آقای مقیمی در سمت مدیرکلی امور نیز همین حد از شایعات را هم نشنیده‌ام.

در هفته جاری خبر رسید که همکاری علی‌اکبر اشعری مدیر با باغ کتاب با این پروژه پایان یافته و به زودی هیئت امنای آن تعیین می‌شوند. اشعری خود در این باره گفت: از اول هم قرار من با شهرداری تهران این بود که در تعریف و تدوین محتوایی پروژه فرهنگی باغ کتاب با آنها همکاری کنم که این کارها انجام شده و لذا من در آنجا دیگر چندان نقشی ندارم و بجز یکی دو جلسه دیگر که با دوستان دارم، همکاری من با باغ کتاب تقریباً تمام شده است.

وی افزود: الان زمان آن است که گروهی بیایند به عنوان هیئت امنا، هیئت مدیره و مدیرعامل که کار اجرایی را در باغ کتاب شروع کنند. البته تجهیز باغ کتاب، هنوز چند ماهی وقت می‌خواهد اما این گروه باید بیایند مستقر شوند و به همین خاطر من در شب عید نامه‌ای به آقای قالیباف نوشتم و از ایشان خواستم که هر چه زودتر اعضای هیئت امنا را معرفی کنند.

اشعری در عین حال احتمال عضویت خود را در هیئت امنا یا هیئت مدیره باغ کتاب رد نکرد و گفت: تشکیل هیئت امنا و متعاقب آن هیئت مدیره می‌تواند در برقراری تعامل لازم با بدنه اجرایی باغ کتاب، جذب اعتبارات لازم برای این پروژه و همچنین ارتباط با ناشران، نقش مهمی ایفا کند.

مدیر پروژه این پروژه با بیان اینکه باغ کتاب به حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، از آغاز فاز جدید عملیات اجرایی در این پروژه با فعالیت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی خبر داد.

در هفته اخیر چند خبر هم در حوزه رسانه، توجه رسانه‌ای‌ها را به خود جلب کرد که یکی از آنها به احتمال تعطیلی روزنامه تهران امروز به دلیل مشکل کاغذ، مربوط می‌شد. آنطور که مدیرمسئول «تهران امروز» گفته دلیل عدم انتشار این روزنامه بعد از تعطیلات نوروز، تامین نشدن کاغذ برای چاپ آن بوده است.

او درباره احتمال تعطیلی«تهران امروز» در صورت تداوم این وضعیت، گفت: هیچ چیز مشخص نیست.

روزنامه «تهران امروز» ارگان مطبوعاتی «جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» به دبیرکلی مرتضی طلایی است.

در همین حال خبر می‌رسد که «خبر» نمی‌رسد؛ انتشار روزنامه «خبر» هم پس از تعطیلات نوروز متوقف شده است. این روزنامه به صاحب امتیازی موسسه «خبر ایرانیان» و مدیرمسئولی محمد مهاجری از نیمه دوم آذرماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه انتشار خود را از سر گرفت، اما بیشتر از سه‌ماه دوام نیاورد. شنیده ها حاکی است که قرار است این روزنامه در سال جاری با رویکردی اقتصادی منتشر شود.

خبر دیگر مربوط به حوزه رسانه اینکه، انتشار «کتاب هفته» با رویکرد جدید از اردیبهشت ازسرگرفته می‌شود. آنگونه که سردبیر «کتاب هفته» گفته، شماره 16 فروردین آخرین شماره این نشریه در دوره قبل بوده است.

علی آقاغفار همچنین از تغییرات محتوایی در «کتاب هفته» خبر داد و ابراز امیدواری کرد این هفته نامه اوایل اردیبهشت انتشار خود را ازسرگیرد.

اما یکی از خبرهای جالب این هفته، دست به قلم شدن علیرضا قزوه شاعر عرصه انقلاب این بار برای نوشتن «رمان» بود. قزوه که اکنون مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، با آغاز نگارش یک داستان بلند تاریخی، به جرگه رمان نویسان کشور پیوسته است.

قزوه در این باره گفت: مدتی است که نوشتن رمانی را شروع کرده‌ام که داستان آن از زمان کودتای 28 مرداد سال 1332 شروع می‌شود و به بعد از آن ادامه پیدا می‌کند.

او توضیحات بیشتر در مورد این رمان را به زمان پایان تالیف آن و انتشارش موکول کرد اما یادآوری می‌شود که این شاعر در دهه‌های شصت و هفتاد هم در نگارش آثار مطبوعاتی و نیز داستان‌های کوتاه فعال بوده است.

گزارش‌گران بدون مرز از قعطنامه راهبردی اتحادیه اروپا حمایت کرد

Posted: 10 Apr 2014 03:27 AM PDT

درخواست آزادی زندانیان رسانه ای
جرس: سازمان گزارشگران بدون مرز، از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا حمایت کرد. بر اساس گزارش ها، در تاریخ ٣ اوریل ٢٠١٤ قعطنامه‌ای راهبردی در باره‌ی مناسبات با ایران تصویب کرد، که برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٢٨ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

 

این قطعنامه تأکید دارد که مناسبات با ایران در همه ی عرصه‌های باید با نظرداشت حقوق بشر باشد و از ایران خواسته شده است: با نهادهای جهانی و انجمن‌های ملی مدافع حقوق بشر و با احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری کامل کند و با درخواست وی و دیگر گزارش‌گران برای حضور در کشور موافقت کند. از رئیس جمهور ایران خواسته است، وعده انتخاباتی خود را محقق و با درخواست ۷۷۲ روزنامه‌نگار ایرانی برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران موافقت کند.

 

کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد " ما به تأکید بر محترم شمردن حقوق بشر در راهبرد اتحادیه اروپا با ایران درود می فرستیم. موارد طرح شده در این قطعنامه نقطه اغازی است برای ایجاد تعادل میان مذاکرات در باره‌ی انرژی هسته‌ای و منافع اقتصادی اروپایی‌ها. این قعطنامه کارپایه‌ای برای به حساب آوردن آزادی‌های بنیادین در گفتگوهای دوجانبه هستند."

 

از تاریخ انتشار پیش نویس قطعنامه مسئولان حکومتی و به ویژه نزدیکان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی،حمله به جامعه جهانی و اتحادیه اروپا را شدت بخشیده‌اند. ملاهای حاکم بر ایران به ویژه از ماده ١٧ این قطعنامه عصبانی هستند که خواسته است تا " هیات‌های پارلمان اروپا به هنگام سفر به ایران متعهد به دیدار با منتقدان و مخالفان، نمایندگان جامعه مدنی و خانواده‌‌ها و زندانیان سیاسی، شوند. "

 

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد : « حمله و تهدید‌های مسوولان سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی علیه جامعه جهانی و اتحادیه اروپا اعتباری ندارد. این حمله‌ها از سوی کسانی است که هیچ احترامی برای حقوق بین‌المللی ناظر بر حقوق بشر قائل نیستند. با درخواست اجرای مفاد قرارداد هلسینکی علیه رژیمی اقتدارگرا، اتحادیه اروپا خواست‌های جامعه مدنی برای رعایت حقوق ‌انسانی را تشویق و به انها مشروعیت می‌بخشد.

 

"به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا بالاخره موضعی منطبق باوضعیت یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع رسانی اتحاذ کرده است. کشوری که با ٥٢ زندانی یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران است. و ما خواهان آزادی بدون قید و شرط آن‌ها هستیم."

 

در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ چند رسانه‌ی بریتانیایی از بازداشت یک شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار خبر دادند. رؤیا صابری‌نژاد نوبخت که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، پنج ماه پیش بازداشت و در زندان بسر می‌برد. همسر وی داریوش تقی‌پور، گفته است « همسرش چهل و هفت ساله است و در مهرماه ١٣٩٢ در شیراز به اتهام « اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات اسلامی» بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.» داریوش تقی‌پور که نگران سلامت رؤیا صابری‌نژاد نوبخت است و احتمال می‌دهد همسرش برای «اعتراف اجباری» تحت فشار قرار گرفته است، تأکید دارد « همسرش زندگی عادی داشته است و فعال سیاسی نیست و تنها به خاطر نوشتن یک جمله « همه چیز اینجا مذهبی است» در فیس بوک بازداشت شده است.»

 

دولت‌های بریتانیا و ایران تا این تاریخ در باره بازداشت این شهروند وب‌نگار سکوت اختیار کرده‌اند. آندرو استانول، نماینده هیزل‌گُرو (شهر محل اقامت زوج ایرانی) در مجلس بریتانیا که از سوی دوستان رؤیا از وضعیت آن‌ها مطلع شده است، " با ابراز نگرانی از بازداشت رؤیا صابری‌نژاد نوبخت از وزارت خارجه خواسته این موضوع را پیگیری کند."

 

رؤیا صابری‌نژاد نوبخت به ٢٠ شهروند وب‌نگاری ایرانی پیوسته است که هم‌ اکنون در زندان بسر می‌برند. قربانیانی که برای وادار شدن به «اعتراف» ماه‌ها در سلول انفرادی نگاهداری و شکنجه شده‌اند و سپس «اعتراف‌هایشان» در دادگاهی ناعادلانه علیه آن‌ها بکار گرفته شده است. مردان و زنانی که برای ابراز آزادنه نظر خود هزینه‌ای سنگین پرداخت کرده‌اند.

 

گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامت بسیاری از فعالان رسانه‌ای که به شدت بیمار و در وضعیت خطرناکی بسر می‌برند، اعلام می‌کند.

 

عناد مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بیمار از این میان حسین رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری، مصطفی دانشجو، آرش هنرور شجاعی، حمیدرضا مرادی، محمد داوری، محمد صدیق کبودوند، سعید متین پور، افسین کرم پور، ادامه دارد. این بیماران نیاز فوری به درمان ضروری در خارج از زندان دارند و مسوولان دستگاه قضایی و زندان، از اعزام آن‌ها برای درمان جدی خودداری می‌کنند. امری که مغایر با آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌های کشور است.

 

نویسندگان و اعضای کادر فنی سایت نارنجی، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور، که ۱۲ آذر ماه ١٣٩٢ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، همچنین در زندان بسر می‌برند. هنوز اتهام و تاریخ برگزاری دادگاه این شهروند وب‌نگاران مشخص نشده است.

 

شکایت وزارت آموزش و پرورش از یک کاریکاتوریست

Posted: 10 Apr 2014 02:44 AM PDT

جرس: روزنامه قانون امروز به جای درج کاریکاتور در بخش مربوطه، اقدام به انتشار ابلاغیه ای کرده که حاکی از شکایت وزارت آموزش و پرورش بابت یکی از کاریکاتورهای این روزنامه است.

 

 به گزارش پارسینه، کاریکاتوری که در آن معلمی با لباس مندرس در پای تخته سیاهی ایستاده بود که بر روی آن این جمله به چشم می خورد: علم بهتر است یا ثروت.

در نسخه چاپی روزنامه قانون بر روی این ابلاغیه با خط تحریری نوشته شده است: «روحانی مچکریم»

 
این کارتون به قلم محمدرضا میرشاه ولد، در اسفند ماه ۱۳۹۲ چاپ شده است.

هاشمی: بسیاری از گره هایی که در کار مردم و کشور ایجاد شده، ریشه در مسایل سیاست خارجی دارد

Posted: 10 Apr 2014 02:44 AM PDT

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصادیق سیئات اخلاقی همچون دروغ، سخن چینی، غیبت، دو به هم زنی، تجسس در زندگی مردم، گفت: وقتی ارزش های فرهنگی مثل صداقت منزوی می شوند، ضد ارزش ها مانند پنهان کاری یا ریا کاری رواج می یابند و برای بعضی ها، شغل می شود.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر دیروز در دیدارهای جداگانه با رییس و معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضا شورای شهر، شهردار و جمعی از خانواده های شهدا و رزمندگان شهر بهبهان و معاون امور مجلس رییس جمهور و معاونین وی، با تبریک سال نو، فرهنگ را به خاطر سابقه مباحث آن در جامعه، یک موضوع قدیمی و به خاطر توجه مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال، یک پدیده جدید دانست.

وی اظهارداشت: رئوس فرهنگ که در کتب با عناوین مکارم و سیئات اخلاقی آمده، می تواند پایه تحقیقات عمیق باشد و مرکز تحقیقات استراتژیک، ظرفیت مناسبی برای تحقق این امر مهم دارد.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه تعریف درست برای فرهنگ را از سوی محققان علوم انسانی، ضرورتی برای کارهای میدانی خواند و گفت: توجه به ظواهر و موضوعات فرعی نباید ما را از اصل موضوع غافل نماید.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفارش های امام موسی کاظم(ع) به هشام بن حکم، لشکریان عقل و جهل را برشمرد و اظهارداشت: هر یک از مصادیق متضاد، پایه های فرهنگ هستند که کودکان باید در خانواده ها، مهد کودک ها و مدارس بیاموزند و جوانان در دانشگاه ها و قاطبه مردم در فضای عمومی جامعه یاد بگیرند.

وی، تفرقه را یک کار ضداخلاقی و ضد فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: متأسفانه در جهان اسلام شاهد افزایش روز افزون این بلیه هستیم که پیروان فرقه های مختلف اسلامی، همدیگر را تکفیر می کنند و می کشند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خویش، حلّ مسایل سیاست خارجی و انرژی اتمی را ضرورت امروز و آینده کشور دانست وگفت: بسیاری از گره هایی که در کار مردم و کشور ایجاد شده بود، ریشه در مسایل سیاست خارجی دارد و حل دیپلماتیک آن، ویژگی هر کشوری است که می خواهد در تعامل با دیگر کشورها کار کند.

 

هاشمی رفسنجانی، وابستگی مسایل داخلی و خارجی را دوسویه خواند و اظهارداشت: در داخل کشور هم باید با حمایت از برنامه های خوب دولت، باعث تقویت روحیه سربازان نظام برای مذاکرات سیاسی بود تا از حق و حقوق مردم ایران اسلامی دفاع کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بهبهان را دارای سوابقی روشن در تاریخ و خصوصاً در تاریخ شیعه و جدال های فکری اخباریون و اصولیون بویژه نقش استاد آیت الله وحید بهبهانی معرفی کرد و افزود: شهرت بهبهان به خاطر زادگاه فقها، مورخین و ادبا، فراتر از ایران و در جهان اسلام است.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جلسه ای با یاسر عرفات در اوایل جنگ اشاره کرد وگفت: زمانی که برای میانجیگری آمده بود، اطلاع داد که در اتاق جنگ بعثی ها نقشه ای دیدم که هدف پیشروی صدام در خوزستان، فلشی به سوی مسجد سلیمان و فلش دیگری بسوی بهبهان است.

وی در خصوص نقش مردم بهبهان در طول جنگ تحمیلی اظهارداشت: جوانان بهبهان در تمام خطوط مقدم جبهه، ایثارگری داشتند و مردم بهبهان نیز چندین بار مورد هجوم مستقیم بعثی ها، مخصوصاً حمله موشکی به دانش آموزان و بمباران شیمیایی رزمندگان بهبهانی از گردان فجر در عملیات کربلای پنج قرار گرفتند.

 

هاشمی رفسنجانی با یادآوری کارهای دولت سازندگی برای شهر بهبهان، و پاسخ به تشکر حاضران به خاطر اقدامات دولت سازندگی، خاطرنشان کرد: هرکس خوزستان و بهبهان را بشناسد، وظیفه خویش می داند که برای آبادانی و زندگی بهتر مردم این شهر تلاش کند.

وی با تأکید بر این جمله که «سلام مرا به مردم بهبهان برسانید»، گفت: دل ما با بهبهان است که همیشه در تحولات سیاسی ایران نقش چشمگیری دارد.»

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بهبهان ریشه عمیقی در تمدن ایرانی دارد و کتیبه های باستانی، شناسنامه شهر شما در تاریخ است.

 

در آغاز دیدار اوّل، ابتدا علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گزارشی از فعالیت ها و برنامه های مرکز ارایه کرد و گفت: ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در جهان اسلام و کشورهای جهان سوّم فراتر از روزمرگی، تحولات منطقه ای را زیرنظر دارد و بررسی می کند.

روابط پنهانی بابک زنجانی بررسی می‌شود

Posted: 09 Apr 2014 11:37 PM PDT

جرس: بابك زنجاني ديگر جزو نام‌هايي شده كه تمام مردم با آن آشنايي دارند. پرونده اين بدهكار اقتصادي همچنان از سوي قواي سه گانه در جريان است.

 

اين پرونده كه از سال گذشته كليد خورده در چند برهه مختلف زماني با جنجال‌هاي زيادي رو به رو شد كه اعتراف روز دوشنبه بابك زنجاني مبني بر همكاري تيمي پنهاني و پشت پرده با وي در عقد قراردادهاي ميلياردي از جمله مهم‌ترين آنها بود. زنجاني در اعترافش اعلام كرده بود كه او تنها يك ويترين از اين پرونده و ماجراي پنهان ميلياردي است.

محمدعلي پورمختار، رييس كميسيون اصل نودم در گفت‌وگو با « اعتماد» ضمن اشاره به اعتراف اخير بابك زنجاني خبر از بررسي روابط بابك زنجاني با ساير نهادها و مسوولان مي‌دهد تا هرچه زودتر مشخص شود كه چه كسي در پشت پرده معاملات بابك زنجاني دست داشته است.

به گفته پورمختار، «ارتباط افراد يا بعضا نهادهاي داخلي يا خارجي با بابك زنجاني از روز گذشته و در پي اعترافات زنجاني كليد خورده است، لذا در جلسه‌يي كه اعضاي كميسيون اصل 90 برگزار كردند قرار گذاشته ايم تا تحقيقات خود را از برخي نهادها در اين زمينه آغاز كنيم.»


او با اشاره به گفته‌هاي اخير غلامحسين محسني‌اژه‌يي مبني بر تاييد همكاري وزارتخانه‌هاي نفت و اطلاعات و همچنين سپاه پاسداران با بابك زنجاني تا قبل اعلام بدهكاري‌ها و تخلفات مالي زنجاني، تاكيد مي‌كند: ما در بررسي همكاري نهادها و اشخاص با بابك زنجاني، تمامي گزينه‌هاي موجود را بررسي خواهيم كرد ولي اين اعلام بررسي به معنا اتهام زدن به هيچ نهاد يا شخص حقوقي يا حقيقي نيست مگر آنكه از طريق مراجع ذي صلاح همكاري اين افراد يا نهادهاي بررسي شده با آقاي زنجاني در تخلفات مالي اثبات شود.

چندي پيش اعلام شده بود كه براي تسويه بدهي‌هاي بابك زنجاني برخي دارايي‌هاي ايشان به جهت پرهيز از خسارت به اموال عمومي به جاي توقيف فقط مصادره خواهند شد، در حالي كه در ابتدا اعلام كردند تمامي اموال وي توقيف مي‌شود.

توقيف فقط شامل حال اموال خصوصي ايشان مي‌شود. از آنجايي كه تمامي دارايي‌ها و اموال شخصي محسوب نمي‌شود لازم است تا به جاي توقيف اين اموال را مصادره كنيم. شركت‌هاي خصوصي تحت انحصار، باشگاه راه‌آهن و توليدي‌ها بابك زنجاني از جمله مصاديق اين مساله است كه درباره مصادره آنها به زودي تصميم‌گيري خواهد شد.

مصادره باشگاه راه‌آهن يكي از همين موارد است كه اعضاي كميسيون اصل نودم نيز به آن اشاره داشتند.

بله، اين مصادره در جهت جبران بخشي از بدهي‌هاي آقاي زنجاني انجام خواهد گرفت.

اما مديرعامل اين باشگاه از بدهي‌هاي سنگين باشگاه راه‌آهن خبر داد كه با توجه به ارزش مالي باشگاه راه‌آهن نمي‌تواند در جبران بدهي‌هاي زنجاني نقش‌آفرين باشد.

بالاخره براي جبران بدهي‌هاي آقاي زنجاني تمامي اموال و دارايي‌هاي ايشان در نظر گرفته شده كه باشگاه راه آهن بخشي از اين دارايي‌هاست. وقتي قرار باشد كه چيزي براي مصادره قيمت‌گذاري شود بر اساس مطالبات و بدهي‌هاي آن قيمت‌گذاري مي‌شود. باشگاه راه‌آهن نيز طبيعتا بدهي‌هاي خاص خودش را دارد كه طبيعتا لازم است قبل از قيمت‌گذاري به صورت كامل و شفاف اعلام شود. البته دادسراي تهران در اين زمينه نظارت لازم و كافي خواهد داشت تا بتواند اعلام نظر قطعي كند. فراتر از اين، باشگاه راه آهن از جمله باشگاه‌هاي قديمي و با سابقه كشور محسوب مي‌شود و خواهان زيادي دارد.

درباره چك‌هاي آقاي زنجاني بفرماييد. گفته مي‌شود ايشان به وزارت نفت چك‌هايي را جهت پرداخت بدهي‌ها ارائه كرده است؟

ايشان چكي به وزارت نفت دادند كه سر رسيد آن بر اساس توافقنامه و تعهدي كه داشتند ارديبهشت ماه است كه اميدواريم اين مبلغ محقق بشود. البته ما منتظر نشديم كه وقت اين چك برسد و ببينيم كه مبلغ چك واريز مي‌شود يا نه بلكه اموال با همكاري شخص آقاي زنجاني شناسايي شده و درصدد واگذاري به وزارت نفت يا فروش به عام هستيم.

روز دوشنبه يكي از اعضاي كميسيون اصل نودم، خبر از اعتراف جديد آقاي زنجاني دادند و گفتند كه بابك زنجاني اعلام كرده است: «با يك تيم همكاري داشته‌ام كه من فقط ويترين آن هستم»، آيا كميسيون بنا ندارد در رابطه با اين موضوع تصميمي بگيرد يا ورودي داشته باشد؟

اگر آقاي زنجاني چنين اعترافي را هم نمي‌كرد مشخص بود كه با يك تيمي در پشت پرده همكاري دارد چراكه چنين بدهي‌هاي سنگيني نمي‌تواند كار يك نفر باشد. معمولا يك تيمي در اين‌گونه پرونده‌ها وجود دارد كه فرد را حمايت يا مديريت مي‌كند. اما احيانا اگر بخواهد برداشتي صورت بگيرد كه منظور از تيم فلان نهاد يا فلان ارگان است، بايد بگويم كه خير چنين چيزي نيست. من فكر مي‌كنم كه تيمي وجود دارد در داخل و خارج از كشور ايشان را مديريت مي‌كرده كه بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

در سال گذشته آقاي محسني‌اژه‌يي، دادستان كل كشور اعلام كرده بودند كه آقاي بابك زنجاني تا قبل از اينكه تخلفات و بدهي‌هايشان مشخص بشود در فروش نفت با وزارت نفت، اطلاعات و سپاه پاسداران همكاري‌هايي داشته است. آيا اين مساله را كميسيون اصل نودم رسيدگي خواهد كرد؟
بالاخره ما گزارشاتي به صورت رسمي از برخي از اين همكاري‌ها تهيه كرديم. آنها نيز درباره بخشي از اين همكاري‌ها به ما گزارشاتي ارائه كرده‌اند.

آيا در اين گزارشات دريافتي شواهد و مستندات خاصي وجود داشته است كه مرحله جديدي از پرونده را آغاز كند؟

به معناي اينكه بخواهد دليلي بر كشف جرم يا تخلف باشد فعلا خير. ما در بررسي همكاري نهادها و اشخاص با بابك زنجاني، تمامي گزينه‌هاي موجود را بررسي خواهيم كرد ولي اين اعلام بررسي به معناي اتهام زدن به هيچ نهاد يا شخص حقوقي يا حقيقي نيست مگر آنكه از طريق مراجع ذي صلاح همكاري اين افراد يا نهادهاي بررسي شده با آقاي زنجاني در تخلفات مالي اثبات شود. اگر در اين پرونده سوءاستفاده، رانت خواري يا تباني صورت گرفته باشد مطمئن باشيد كه برخورد خواهد شد.

وضعیت نگران کننده مریم شفیع پور و ممانعت از انتقال وی به بیمارستان

Posted: 09 Apr 2014 11:22 PM PDT

جرس: یک منبع نزدیک به خانواده مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی گفت ماههاست که خانواده این زندانی از مسولان قضایی تقاضا کرده اند تا برای درمان بیماری های او که حاصل زندان است به بیمارستان منتقل شود اما به دلایل نامشخصی تاکنون با انتقال او موافقت نشده است. این منبع همچنین گفت که خانواده او به دلیل اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه ها، چهار ماه است که از حق ملاقات حضوری با فرزندشان محروم شده اند.

 

این مبنع مطلع به وضعیت این دانشجوی زندانی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «خانواده مریم او را در روزهای تعطیلات عید به صورت کابینی ملاقات کرده اند. او همچنان ناراحتی قلبی، معده و دندان درد دارد و علیرغم پیگیری های خانواده اش برای انتقال او به پزشک هنوز با این امر موافقت نشده است. مریم قبل از زندان بیماری قلبی و معده نداشت و این مشکلات حاصل دوران بازجویی او است.»

 

این منبع در خصوص علتی که از انتقال مریم شفیع پور به بیمارستان مخالفت شده است، گفت: «آقای خدابخشی، معاون دادستان تهران که به امور زندانیان رسیدگی می کند ادبیاتش معمولا به این شکل است که می گوید “من صلاح نمی دانم یا من تشخیص دادم که این اتفاق نیفتد.” دلیل مشخصی را ارائه نمی کنند. به خانواده مریم چندین بار گفتند که برگه پذیرش از پزشک متخصصش بیاورند آنها هم چندین بار پرونده پزشکی و نامه دکتر را به دادسرای اوین بردند و همچنین برای مریم وقت دکتر گرفتند اما باز هم اجازه ندادند.»

 

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸ در پنجم مرداد ماه ۱۳۹۲ بازداشت شد. او ۶۷ روز در انفرادی بود و در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می برد. او در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات ” تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و داشتن ماهواره در خانه” به هفت سال حبس محکوم شد. پرونده او اکنون در مرحله تجدید نظر است.

 

این منبع مطلع همچنین با اعتراض به اینکه این زندانی چهار ماه از حق ملاقات حضوری برخوردار نبوده است گفت: «آخرین باری که خانواده اش برای ملاقات حضوری پیگیری کردند آقای خدابخشی، معاون دادستان به آنها گفت که به دلیل اطلاع رسانی و مصاحبه هایشان با رسانه ها به آنها اجازه ملاقات حضوری داده نمی شود.»

 

این منبع در خصوص وضعیت پرونده او نیز گفت: « وکیل مریم قبل از صدور حکم دادگاه بدوی می گفت چون در پرونده او هیچ سند و مدرکی نیست او زود آزاد می شود اما بعد از اینکه دادگاه بدوی برای او هفت سال حبس صادر کرد، متوجه شدیم که هیچ چیز در این پرونده قابل پیش بینی نیست.»

این منبع افزود: «آقای علیزاده طباطبایی، وکیل مریم در فرم دادخواست برای تجدید نظر نوشته است که هیچ مدرکی دال بر اتهامات موکلش در پرونده او وجود ندارد و حکم صادره از سوی دادگاه بدوی مغرضانه است. بهرحال وکیل و خانواده اش اکنون فقط امیدوار به شکستن حکم در دادگاه تجدید نظر هستند و چاره دیگری جز انتظار ندارند.»