جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت روز زن

Posted: 20 Apr 2014 03:35 AM PDT

جرس: به مناسبت زاد روز تولد دختر پیامبر اسلام و روز زن و مادر شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن تبریک این روز اظهار امیدواری کرده است که "در آینده ای نزدیک شاهد رفع حبس ها ،حصرها و محدودیت ها بخصوص دکتر زهرا رهنورد ،میرحسین موسوی، حجه الاسلام کروبی و دیگر آزادگان دربندی باشیم که دغدغه ای جز دور کردن کشور از مخاطرات و بحران های پیش رو ندارند و با این اقدام تلاش همه نیروها و جریان های مدافع منافع ملی کشور برای رسیدن به آشتی ملی به ثمر برسد."  

 


متن کامل این بیانیه به نقل از سایت نوروز, شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم


ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن در کشور ما بهانه ای است برای یاد آوری رسالتی که این بانوی بزرگ اسلام و پاره تن پیامبر(ص) بر عهده زنان مسلمان گذاشته و بالطبع انتظار از زن مسلمان نیز مبتنی بر همین مسئولیت است.بدون تردید نزول سوره مبارکه کوثر پس از تولد حضرت فاطمه(س) حاکی از نگاه مترقیانه این دین آسمانی به زن مسلمان است. در سال اول بعثت و زمانی که دختران را زنده به گور می کردند خداوند از بندگانش می پرسد آنگاهی که نفوس پیوند شده و آنگاهی که دختر زنده به گور شده پرسیده شود به چه گناهی کشته شده است. تامل در آیات قبلی این آیه گزارش از واقعه عظیمی می دهد، به هم ریختن نظام کنونی کائنات، تیره و تاریک و بی نور شدن خورشید، از جاکنده شدن کوه ها و...آنگاهی که زنده بگور کردن ختران گناهی بزرگ پیش چشم افراد آورده می شود.(تکویر آیات 7-8-9) تا آن جاکه در سال پنجم هجرت بدون هیچ تفاوتی در قیام به قسط و انفاق و ایثار برای زن و مرد مسلمان نقشی برابر می بیند.

 

زیستن فاطمه (س)در کنار پدر،همسر، و فرزندان نیزنه تنها مانع از ایفای نقش او به عنوان زنی مسلمان و مسئول نشد بلکه نوع حضور او در عرصه اجتماع و سیاست خود به عنوان بهترین الگوی در دسترس برای زن مسلمان امروز است. انقلاب اسلامی ایران نیز با همین باور به حضور برابر زنان در مقدرات اساسی مملکت شکل گرفت و قرار بود جمهوری اسلامی به عنوان الگویی مناسب به دنیا معرفی شود. و به قول فرموده بنیانگذارش زنان در مقدرات اساسی مملکت نقش جدی داشته باشند.

 

زنان ایران نیز در همه بزنگاهها ثابت نمودند برای دفاع از کشور و حفظ آرمان های انقلاب از هیچ اقدامی فرو گذار نمی کنند. از حضور همه جانبه در انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی و به دوش کشیدن بخش عمده آسیب های پس از جنگ. بدیهی است مناسبت مبارک تولد دخت گرامی پیامبر (ص)باید بهانه ای باشد برای ارزیابی موقعیت زن مسلمان ایرانی. و پاسخ دادن به این پرسش های اساسی که : امروز جایگاه او در مقدرات اساسی کشور کجاست؟ چه نقشی در توسعه دارد؟ و از همه مهم تر چه چشم اندازی برای آینده این نیمی از پیکره جامعه ایران می توان به تصویر کشید. آن چه که بی نیاز از توضیح و تشریح است این واقعیت است که زنان ایرانی در هر موقعیتی که زمینه برای رشد و بالندگیشان فراهم شده، بالیدند و توانایی و تاثیر خود را به اثبات رساندند. گواه این ادعا نیز درصد قبول شدن در دانشگاههای کشورو کسب مدارج علمی برغم همه محدودیت هایی است که به ویژه در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید، اما برغم این توانایی باید اذعان نمود که همچنان سهم زنان ایران در سیاست رقمی نزدیک به صفر است. بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران در ارتباط با شکاف جنسیتی از بین ١۳٩ کشور جهان ١۳٠می باشد. این در حالی است که در خصوص آموزش و بهداشت آمار ارائه شده نگرانی کمتری را در پی داشته است اما نگران کننده ترین شکاف رتبه مشارکت سیاسی زنان در ایران است. در حالیکه سهم زنان ایران در مجلس قانونگذاری از ۵ درصد بالاتر نرفته میانگین این رقم در کل دنیا سال هاست از مرز بیست درصد عبور کرده است. هنوز برای حضور زنان ایران در هیئت دولت و کابینه مقاومت های جدی به چشم می خورد. مجمع تشخیص مصلحت ایران شمایلی کاملا مردانه دارد و چالش های حضور زنان ایرانی در جایگاه قضاوت نیز موضوعی غیر قابل انکار است. در حالی که خلا این حضور و تاثیر گذاری در امر توسعه کاملا مشهود است. نمی توان از توسعه سخن گفت اما برای همه افراد جامعه نقشی برابر متصور نبود. همان طور که درجه بندی شهروندان، خود مانعی برای تحقق توسعه همه جانبه است. بدون تردید زنان ایران نیز با درک شرایط کنونی کشور دغدغه عبور از نابسامانی های بجای مانده از دولت گذشته را دارند و علی القائده توقف روندهای نگران کننده در سیاست داخلی و خارجی را به عنوان امری مهم مد نظر قرار می دهند اما واقعیت آن است که بخشی از این روندها حاصل نادیده گرفتن نقش ونظارت آحاد جامعه در تصمیم گیری ها و تدوین برنامه های توسعه است.

 


کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن امیدواری نسبت به تلاش های دولت یازدهم برای جریان سازی فرصت های برابر به منظور پرکردن شکاف های جنسیتی بر این باور است که نه تنها هر تلاش و اقدامی در این ارتباط نیاز به هماهنگی، همراهی، همدلی وتعامل با دیگر قوای حاکم بر کشوردارد بلکه نقش نخبگان و فعالین جامعه مدنی به ویژه احزاب در تغییر و بهبود شاخص های مشارکت سیاسی زنان ایران نقشی بی بدیل تعیین کننده خواهد بود.

 

شاخه و کمیسیون زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن تبریک روز ولادت بزرگ بانوی اسلام به تاسی از این الگوی بی مثال زن مسلمان همه احزاب، نهادهای مدنی و مسئولین کشور را به تلاش و برنامه ریزی به منظور پر کردن شکاف ها و رفع ضعف ها و تبعیض ها ی موجود در این ارتباط دعوت می کند. و امید وار است با تغییر برخی نگرش های جزمی و پذیرش واقعیت های موجود شاهد تغییر این روندها و بهبود شاخص های مربوط به زنان ایران باشیم. هم چنین امید است در آینده ای نزدیک شاهد رفع حبس ها ،حصرها و محدودیت ها بخصوص دکتر زهرا رهنورد ،میرحسین موسوی، حجه الاسلام کروبی و دیگر آزادگان دربندی باشیم که دغدغه ای جز دور کردن کشور از مخاطرات و بحران های پیش رو ندارند و با این اقدام تلاش همه نیروها و جریان های مدافع منافع ملی کشور برای رسیدن به آشتی ملی به ثمر برسد.


کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی

۳٠ فروردین ماه ١۳٩۳ 

حمایت از زندانیان ۳۵۰؛  پیام همبستگی با پروفایل‌های سیاه

Posted: 20 Apr 2014 02:53 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: همبستگی با زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی طی سه روز گذشته موج وسیعی را شکل داد و بسیاری از کاربران با سیاه کردن عکس پروفایل صفحه‌های فیس بوکی خود و توییت درباره وضعیت زندانیان در شبکه توییتر٬ بار دیگر نقش مهم شبکه‌های ارتباطی مجازی در تحولات کنونی ایران را نشان دادند. 

کمپین‌های اینترنتی البته با نگاه‌های تردیدآمیزی نیز از سوی کنشگران سیاسی و اجتماعی روبروست و بسیاری بر آورند که این شبکه‌ها فاقد ظرفیت برای اقدام عملی است و اصطلاحا به «مبارزه از زیر لحاف» ختم می‌شود.


سه کمپین در سه ماه

شبکه‌های اجتماعی از توان تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی به طور مستقیم برخوردار نیستند اما می‌توانند در هدایت افکار عمومی و آگاهی رسانی نقش موثری ایفا کنند. فضای بسته رسانه‌ای ایران یکی از مهم‌ترین عواملی است که نقش شبکه‌های اجتماعی را برجسته می‌کند. در سه ماه گذشته سه کمپین جدی در فضای وب فارسی شکل گرفته است که هر سه را تا حدودی می‌توان موفق ارزیابی کرد. کمپین برای آزادی مرزبان‌های گروگان گرفته شده توسط گروهک تروریستی جیش العدل٬ کمپین برای بخشش ریحانه جباری زندانی محکوم به قصاص و کمپین برای حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین. کمپین نخست یعنی درخواست برای آزادی مرزبان‌های گروگان گرفته شده برای نزدیک به دو ماه ادامه داشت و مجموعه‌ای از طرح‌ها و نوشته‌ها در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. طرح‌هایی که نشان دهنده همبستگی و اشتراک نظر کاربران ایرانی درباره این موضوع بود. خواسته اصلی این کمپین توجه دادن دولت به مسوولیت‌اش برای آزاد سازی گروگان‌ها و حساسیت زایی روی این موضوع به عنوان موضوعی ملی بود. امری که در ‌‌‌نهایت با آزادی ۴ مرزبان از ۵ مرزبان گروگان گرفته شده به پایان رسید و استقبال کاربران را به همراه داشت. کمپین برای بخشش ریحانه جباری هنوز هم در جریان است و خواسته اصلی این کمپین تاثیر بر خانواده مقتول است تا از تصمیمشان برای اعدام ریحانه جباری صرفنظر کنند. این کمپین را می‌توان یک کمپین ضد اعدام هم تلقی کرد.کمپین سوم که پس از حمله پنجشنبه گذشته گارد ویژه به بند ۳۵۰ زندان اوین شکل گرفت نیز هنوز جریان دارد. عصر پنجشبنه بسیاری از کاربران که خبر این حمله را شنیده بودند در اقدامی هماهنگ عکس پروفایل صفحات فیس بوکیشان را سیاه کردند. تصاویر سیاه پروفایل پیوستگانِ به این موجِ اعتراضِ مدنی با این متن بود: «در اعتراض به تهاجم بی‌شرمانهٔ بی‌سابقه به بند ۳۵۰ اوین و اعلام همبستگی با این زندانیان بی‌دفاع، تا زمان خروج برادرانمان از سلول انفرادی تصویر ‍این پروفایل سیاه می‌‌ماند. اعتراضی جمعی و سرراست و صریح که هم به شکلی نمادین و ساده شدت ناراحتی ما را نشان می‌دهد و هم توجه سایر اهالی مجازستان را بیشتر جلب می‌کند. اگر افکار عمومی به این «اسراف در ظلم» واکنش مدنی مناسب نشان دهد احتمال تکرار ظلم مشابه کاهش می‌یابد یا حداقل هزینه‌اش بیشتر می‌شود.» نیما دهقانی طنز‌پرداز روزنامه نگار ساکن آمریکا در توضیح دلیل‌اش برای سیاه کردن پروفایل فیس بوک خود در پاسخ به منتقدان این گونه کمپین‌ها نوشته بود: «خوب می‌دانم تغییر عکس پروفایل احمقانه‌ترین واکنشی است که می‌شود نشان داد. ولی همین که احمق‌ها نشان بدهند باه‌مند. عاقلانه‌ترین کار دنیاست.»

 

حلقه‌ای از زنجیره همبستگی اجتماعی

کمپین مجازی حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ علیرغم اینکه تنها سه روز از فعالیت‌اش می‌گذرد در انتقال خبر‌ها و اطلاع رسانی پیرامون وضعیت زندانیان نقشی غیرقابل انکار داشته است. شنبه شب گروهی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ از تلفن زندان با خانواده‌هایشان تماس گرفتند و گرچه این تماس‌ها در حضور ماموران انجام شده است ولی نشان دهنده آن است که پیام زندانیان علیرغم همه محدودیت‌های موجود شنیده شده و مقام‌های زندانیان را ناگزیر به آرام ساختن فضا کرده است. کمپین هنوز ادامه دارد و برخی از چهره‌های شاخص سیاسی نظیر عیسی سحر خیز روزنامه نگار و فعال سیاسی و فیض الله عرب سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز که هر دو سابقه زندان‌های طولانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را دارند نیز به این کمپین پیوسته‌اند. منتقدان این کمپین‌ها می‌گویند که نباید درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در ایران بزرگنمایی کرد زیرا این شبکه‌ها محدود به بخش خاصی از جامعه است و اکثریت ایرانیان به آن دسترسی ندارند و طبعا کمپین‌ها بر آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد. با این حال رشد روزافزون استفاده از اینترنت در میان ایرانی‌ها طی سالهای گذشته و اقبال برخی از سیاسیون طراز اول به آن باعث شده که نقش این شبکه‌ها جدی‌تر گرفته شود. شبکه‌های مجازی اگرچه تنها حلقه اطلاع رسانی و بسیجی اجتماعی نیستند اما یکی از حلقه‌های اصلی این زنجیره است و بزرگنمایی نیست اگر این شبکه‌ها را موثر در هر فعل و انفعال عمده سیاسی و اجتماعی بدانیم کمااینکه حسن روحانی رییس جمهموری ایران نیز در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش پس از پیروزی در انتخابات بر نقش این شبکه‌ها در بسیج اجتماعی صحه گذاشت.
 

امید بهروزی به بند ۳۵۰ منتقل شد

Posted: 20 Apr 2014 01:05 AM PDT

جرس: امید بهروزی که در جریان حمله نیروهای نظامی و امنیتی به بند ۳۵۰ از ناحیه دست مصدوم شده و در وضعیت بسیار بدی در بهداری اوین محبوس شده بود، ساعتی پیش به بند ۳۵۰ بازگردانده شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور، امید بهروزی «وکیل زندانی» که از روز گذشته در اعتراض به اقدامات خشونت آمیز ماموران امنیتی و شرایط وحشیانه نگهداری وی در بهداری زندان اوین (که وی را با دستبند و پابند به تخت زنجیر کرده و اجازه بازگشت این درویش زندانی را به بند ۳۵۰ را نمی‌دادند) دست به اعتصاب غذا زده بود، ساعتی پیش به بند ۳۵۰ اوین بازگردانده شد.

 

آقای بهروزی در حالی به بند ۳۵۰ منتقل و به اعتصاب خود پایان داد که دست جراحت یافته وی پانسمان و بخیه شده است.

 

پیش از این ۹ تن از دراویش زندانی در زندان‌های سراسر کشور اعلام کرده بودند در صورت عدم رسیدگی به وضعیت امید بهروزی، همگی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

 

روایت خانواده های زندانیان سیاسی از حضور در مقابل دادستانی

Posted: 20 Apr 2014 01:05 AM PDT

در گفتگو با جرس:
جرس: پس از ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در روز پنج شنبه و اخباری مبنی بر وخامت وضعیت جسمانی تعداد زیادی از زندانیان برخی از مقامات قضایی اين اخبار را تکذیب کردند. در این زمینه سهراب سلیمانی مدیر کل زندان‌های استان تهران با تکذیب هرگونه درگیری و ضرب‌ وشتمی بین ماموران و زندانیان بند ۳۵۰ اوین به «ایرنا» گفته است: «تنها یک بازرسی ساده انجام شده که این بازرسی به صورت ماهانه و نوبه‌ای انجام می‌شود.»  

 

غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌های کل کشور هم اخبار برخی سایت‌های خبری مبنی بر اینکه در درگیری دست‌و‌پای برخی از این زندانیان شکسته شده یا مشکل جسمانی برایشان به وجود آمده را تکذیب کرد و گفته است بنا نداریم که به ادعاهای سایت‌های معارض که دروغ‌پراکنی علیه نظام می‌کنند پاسخگو باشیم.


به همین منظور خانواده های زندانیان سیاسی که از روز پنج شنبه در نگرانی بسر می برند با مراجعه به زندان اوین و دادستانی پیگیر وضعیت زندانیان سیاسی بند 350 شدند و اگرچه پاسخی به درخواست هایشان مبنی بر ملاقات با عزیزان خود دریافت نکردند اما ضرب و شتم زندانیان در روز پنج شنبه هم تکذیب نشد. آقای خدابخش دادیار ناظر بر زندان ها در دیدار صبح امروز خانواده های زندانیان سیاسی به آنها گفته است ضرب و شتم بوده است اما تا این حد که می گویند نبوده است. وی در مقابل نگرانی شدید خانواده ها و درخواستشان برای ملاقات با زندانیان خود پاسخ داده است 32 نفر از ندانیانی که به انفرادی منتقل شده اند ممنوع الملاقات هستند. این اظهارات حاکی از وخامت جراحات و وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی دارد که هم اکنون در انفرادی بسر می برند.


همسر سهیل بابادی و مادر داور حسینی سکوت چند ساله خود را شکسته و از دیدار امروز خود گفتند.


خانم مددی، همسر سهیل بابادی با اشاره به حضور تعداد زیادی از خانواده های زندانیان سیاسی بند 350 اوین در مقابل دادستانی به "جرس" می گوید:"طبق معمول دادستانی پاسخگو نبود و تنها آقای خدابخش دادیار ناظر بر زندان ها با ما صحبت کردند. خانواده ها در این گفتگو خواسته های به حق خود را مبنی بر ملاقات با عزیزان دربند خود مطرح کردند و نگرانی های خود را پس از حوادث روز پنج شنبه و ضرب و جرح زندانیان بند 350 گفتند. آقای خدابخش هم البته مسئله ضرب و شتم را تکذیب نکردند اما گفتند که طبق گزارش هایی که دریافت کرده اند به این شدت نبوده است و زندانیان مقاومت کرده اند و در دعوا هم این اتفاقات می افتد! حتی خودشان برای نظارت به زندان نرفته بودند. ایشان کلیت موضوع را رد نکردند اما می گفتند در آن حد نیست و خانواده ها خواهش کردند که یک ملاقات با بچه ها داشته باشند. در هر حال امروز هم هیچ پاسخ مشخصی به ما ندادند و خانواده ها چیز زیادی نمی خواهند، فقط می خواهند فرزندان و همسرانشان را ببنیند زیرا اعتمادی به حرف مسئولین نیست."


وی با بیان اینکه روز دوشنبه هم 32 نفر منتقل شده به انفرادی ممنوع الملاقات هستند، ادامه داد: "حتی می گویند دوشنبه هم برای آنها ملاقات نیست زیرا در انفرادی هستند و البته این احتمال ممنوع الملاقاتی را هم می دادیم برای اینکه زمان بگذرد و ما جراحات زندانیان را نبینیم. هر چقدر هم خانواده ها خواهش کردند که مگر نمی گویید ضرب و شتم در حدی که ما شنیدیم نبوده پس حداقل بگذارید دوشنبه آنها را ملاقات کنیم اما به همین هم راضی نشدند. واقعیت این است که پس از صحبتهای آقای خدابخش نگرانی هایمان افزایش پیدا کرد و از تمام اتفاقات و ضرب و شتم و جراحات زندانیان اطمینان حاصل کردیم. ما حتی نمی دانیم زندانیان در اعتصاب غذا هستند یا نه و در چه شرایطی بسر می برند. به آقای خدابخش هم گفتم که می گویند دوربین های محوطه زمانی که هجوم به زندانیان آورده اند خاموش بوده است و ایشان هیچ پاسخی نداشتند و مدام می گفتند خود زندانیان باعث شدند که با آنها برخورد شود. اما نمی گویند که وقتی صد نیروی باتوم به دست به داخل بند هجوم می آورند مسلم است که محیط تنش زا می شود. دفعات گذشته بازرسی در حضور وکیل بند انجام می شد و بدون هیچ سر و صدای ماجرا تمام می شد."

 


خانم مددی در ادامه افزود: "ما به آقای خدابخش هم گفتیم که بند 350 اوین زیر نظر سازمان زندان ها است چرا باید از اطلاعات و سپاه برای بازرسی بیایند. ایشان هم با سخنانشان منکر حضور نیروهای اطلاعات و سپاه در بند نشدند و گفتند حالا آن بحث دیگری است! خانواده ها چاره ای ندارند تا به سازمان ها و نهادهای مختلف و نمایندگان مجلس مراجعه کنند تا به آنها اطمینان داده شود و از سلامت عزیزان خود اطلاع پیدا کنند. روز پنج شنبه در مقابل زندان به نتیجه نرسیدیم و امروز هم هیچ پاسخی نگرفتیم."


گفتنی است، سهیل بابادی زندانی سیاسی علی رغم برگزاری چندین جلسه دادگاه همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.

 


مژگان مرادپور، مادر داور حسینی یکی دیگر از زندانیان مجروح که بر اثر ضربات باتوم کمرش دچار کبودی و آسیب شده است سکوت را شکسته و می گوید: "امروز با تعداد زیادی از خانواده ها جلوی دادستانی رفتیم اما طبق معمول که همیشه دروغ می گویند تنها جوابی که دادند گفتند می روند زندان و خبر می آورند و گفتند بروید فردا صبح بیایید. نمی دانید این دو روز از نگرانی چه حالی دارم. فکر کنید تونل وحشت درست کرده بودند و بچه های ما را از داخلش با کتک و باتوم رد می کردند بعد هم که آنها به انفرادی برده اند؛ اینقدر زندانیان را کتک زدند که یکی دنده اش، یکی سرش، یکی دست و پاشون شکسته و... من الان نمی دانم سر پسرم چه بلایی آمده است؟ این حال و روز من هم نیست، بلکه همه خانواده ها نگران و داغون هستند. مستقیم تو صورت و چشم خانواده های نگران نگاه می کنند و دروغ می گویند که هیچ اتفاقی نیافتاده بعد هم می گویند ما حکومت اسلامی هستیم این کدام اسلامی است که این رفتارها و دروغ را می پسندند؟"

 


وی با ابراز تاسف از اینگونه رفتارها ادامه می دهد: "از صد نفر از گارد ویژه برای تجسس داخل بند 350 ریختند و شروع کردند به زدن بچه های ما، اگر می خواهید مثل همیشه تجسس کنید، دیگر چرا اینطور تونل وحشت درست می کنید و جگر گوشه هایمان را زیر باتوم و لگد می گیرید؟! بعد هم آنها را بردند انفرادی، حالا هم می گویند از ملاقات روز دوشنبه خبری نیست. ما که خواسته زیادی نداریم فقط روز دوشنبه یک ملاقاتی به ما بدهند تا آنها را ببنیم؛ ما فقط می خواهیم ببنیم زنده و سالم هستند و خیالمان راحت شود. همه خانواده ها گریه می کردند و وضعیتی بدتر از حال و روز من داشتند. 32 نفر را به انفرادی بردند و شانزده نفر را هم به یک مکان نامعلوم برده اند و معلوم نیست کجا هستند؟ خود آقای خدابخش گفت هیچ اتفاقی نیافتاده اما انکار نکرد که 32 نفر را به انفرادی منتقل کرده اند. جالب است که می گفت هیچ خبری ندارد و تازه الان می خواهد برود زندان ببیند چه خبر است؟ اینجا اصلا دادستانی نیست بلکه دادخفه کن هست."

 


مادر داور حسینی که از شدت ناراحتی صدایش گرفته بود به شرح آنچه در این سه سال بر او گذشته پرداخته و ادامه می دهد: "تجربه ای که در این سالها از مقامات قضایی دارم چیزی جز دروغ از آنها نشنیده ام. در عاشورای سال 88 داور را که هنوز هفده سال نداشت در تظاهرات دستگیر کردند و به سه سال حبس تعلیقی محکوم کردند. بعد در دانشگاه صنتعتی اصفهان رشته مهندسی قبول شد اما دوباره آذر سال 90 یکدفعه هفت نفر ریختند خانه و با کابل شروع کردند او را زدن، وقتی پسر کوچکم رفت کابل را از دستشان بگیرد ماموری که می زد گفته بود اگر کابل را هم استفاده نکنم با مشت و لگد او را می کشم بعد هم تمام زندگی و وسایلمان را به هم ریختند و دو پسرم را با خود بردند.
پسر کوچکم را که پانزده سال داشت را یک پرونده برایش تشکیل دادند و آزادش کردند اما داور را غیر قانونی محاکمه کردند چون زیر سن قانونی بود و باید دادگاه اطفال برایش تشکیل می دادند. قاضی صلواتی خودش دادگاه تشکیل داد و هر چه از دهنش در می آمد به داور گفت و به ما فحش داد و به پسرم گفت هر چه که می گویم باید بنویسی و تایید کنی و بعد هم یک حکم شش سال برای او صادر کرد. می گفت عامل اصلی پسر من است در حالیکه میلیون میلیون مردم در تظاهرات شرکت کرده بودند. در دانشگاه هم بخاطر اینکه داور به غذا اعتراض کرده بود البته یک اعتراض صنفی بود و همه دانشجوها اعتراض کرده بودند دوباره روی داور حساس بودند. فقط بخاطر شرکت او در راهپیمایی 88 و تبلیغ علیه نظام که در تمام حکم ها این اتهام وجود دارد حکم برایش صادر کردند. وقتی هم اعتراض می کنم که چرا با یک بچه اینطور برخورد می کنید عصبانی می شوند که او بچه نیست و می خواهیم مردش کنیم و بعد می گویند اگر حرف بزنی تو را هم اعدام می کنیم.

 


سه ماه داور در انفرادی بود و هفت ماه بعد محاکمه اش کردند. دادگاه هم غیر علنی و بدون وکیل و خود قاضی صلواتی برگزار کرد و می گفت وکیل نگیر و حرفی نزن ما آزادش می کنیم. بعد هم یک کاغذ جلویش گذاشته بودند که باید این را امضاء کنی پسرم هم گفته بود من هیچکدام از این کارهایی که در کاغذ نوشته شده را انجام ندادم که امضاء کنم و امضاء هم نکرد. بعد هم حکم شش سال حبس برای او دادند. گفتم برای دادگاه تجدید نظر وکیل بگیرم قاضی صلواتی با تمسخر گفت برو وکیل هم بگیر و حکم را عینا تایید کردند. به دیوان هم فرستادیم در آنجا هم کاری نکردند و الان هم خودشان آزادش کرده اند اما حالا دارند پرونده جدید برایش درست می کنند.
در این دو سه سال هر کجا که بگویید رفته ام، ریاست جمهوری، بیت رهبری، دفتر آقای آوایی و لاریجانی و پورعرب و دادستانی رفتم و گفتم دادگاه او غیرقانونی است همه هم تایید کردند که زیر سن قانونی است و فقط معاون دادستانی دور نامه ای که نوشته بودم خط کشید و در اوین کمی بررسی کردند اما باز کاری صورت نگرفت؛ یعنی اگر به اوباما نامه نوشته بودم شاید جواب می گرفتم اما به مسئولین کشور خودم نامه نوشتم کسی جوابم را نداد. مدام می گفتند تو سکوت کن ما بزودی آزادش می کنیم. من هم فریب حرفهایشان را می خوردم و باورم نمی شد به این راحتی دروغ بگویند.

 


خلاصه شش ماه قبل به من گفتند که وثیقه بیاور با وثیقه متصل به آزادی از زندان آزادش می کنیم، بعد گفتم نوشته ای بدهید که مطمئن شوم. گفتند آخه بیکاری می آیی اینجا ما او را ولش کردیم برو زندگیت را بکن. من هم خوشحال وثیقه گذاشتم و با چه دردسری دوباره در دانشگاه ثبت نامش کردیم. اول هم در دانشگاه ثبت نامش نمی کردند چون اسم سیاسی روی پرونده اش خورده بود و رئیس دانشگاه می گفت ما نمی توانیم کاری کنیم و اطلاعات به ما دستور می دهد چه کار کنیم. خلاصه بعد از چند ماه دوندگی در دانشگاه ثبت نام کرد اما یکدفعه بهمن ماه به ما زنگ زدند که باید به زندان برگردد. گفتم شما گفتید آزاد است و دانشگاه ثبت نام کرده، دوباره تمام سنواتش از بین می رود گفتند باید حتما برگردد و مطمئن باش عید آزادش می کنیم. دوباره با این بهانه او را به زندان برگردانند و دوباره دادگاه برایش تشکیل داده اند. او را به بازپرسی برده اند که تو غیبت داشتی 74 ضربه شلاق و چند ماه اضافه باید زندان بگذرانی و پنچ و شش میلیون هم باید پول بدهی! من دوباره رفتم دادستانی که مگر شما به من نگفتید وثیقه بیاور آزادش می کنید و خودتان زنگ می زنید؛ راست راست تو چشم من نگاه می کنند می گویند نه ما چنین حرفی را نزدیم!!! یعنی تنها قصد و نیتشان این است که این بچه را تا آخر زندان نگه دارند. حالا هم که در زندان است چه کاری کرده که از تونل وحشت رد می کنید و اینطور کتکش می زنید و زخمی اش می کنید.

 


داور کم سن ترین زندانی تو بند است باید در دانشگاه درسش را بخواند نمی دانید با چه تلاش و سختی درس خواند تا رشته مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شد. هیجده سال سختی کشیدم و این بچه را بزرگ کردم و او را دانشگاه فرستادم اما زندان که انداختند هیچ کتکش هم می زنند. الان هم پرونده جدید برایش باز کرده اند و فقط می خواهند بچه ام تمام عمرش را در زندان بگذراند. سه سال گفتند هیچی نگو، سکوت کن، آزادش می کنیم؛ تا اینکه پنج شنبه با این کارها هویت اصلی خود را نشان دادند و مطمئن شدم که هر چه می گویند دروغ است و می خواهند بچه ام را به خاطر عقیده اش در زندان نگه دارند و نابود کنند. تنها ما هم نیستیم و خانواده های امثال من زیاد هستند منتهی از ترس چیزی نمی گویند."
 

نامه زیباکلام به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره ضرب و شتم زندانیان سیاسی در اوین

Posted: 20 Apr 2014 12:37 AM PDT

جرس: صادق زیباکلام در خصوص اخبار منتشره پیرامون ضرب و شتم زندانیان در بند 350 زندان اوین، نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نوشت.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرآنلاین، متن این نامه به شرح زیر است:

 

«بسمه تعالی

جناب آقای محمدجواد اردشیر لاریجانی

ریاست محترم کمیسیون حقوق بشر اسلامی قوه قضائیه

با سلام به استحضار می‌رساند که حضرتعالی همواره گزارشاتی را که در خصوص وضعیت حقوق بشر از سوی مقامات و مراجع بین‌المللی تهیه می‌شوند انکار می‌نمایید. در پاسخ هم معمولا دو حجت می‌آورید. نخست آنکه می‌فرمایید ما چون می‌خواهیم قوانین اسلامی را در کشورمان به اجرا درآوریم، مورد خشم و مخالفت غربی‌ها قرار گرفته‌ایم، پاسخ دومتان هم آن است که آن گزارشات، جعلی و کذب هستند و منابع مخالف نظام و ضد انقلاب آنها را در اختیار فی‌المثل احمد شهید و دیگران قرار داده‌اند.

اینکه هر دو دسته پاسختان در حقیقت توجیه و عذر و بهانه‌هایی بیشتر نیستند، خیلی نیاز به توضیح ندارند. پرسشم از حضرتعالی آن بود که اگر اتفاقاتی که در روز پنجشنبه 28 فروردین در بند 350 زندان اوین رخ داده‌اند در گزارشات حقوق بشر از ایران ظاهر شوند، آیا باز حضرتعالی خواهید فرمود مسئله بر سر اصرار ما بر رعایت قوانین اسلامی می‌باشد و باز پاسخ می‌دهید که آن گزارشات، کذب محض بوده و بر اساس اطلاعات و اخبار منابع ضد انقلاب تهیه شده‌اند؟

با ادب و احترام

صادق زیباکلام 

روحانی: ترس از حضور و تعالی زن را به پای اسلام و قرآن ننویسید

Posted: 20 Apr 2014 12:37 AM PDT

جرس: رئیس‌جمهور با تاکید بر این که " ترس از حضور و تعالی زن را به پای اسلام و قرآن ننویسید" گفت: تردیدی نیست که اگر پدر به جامعه می‌آید وظیفه و مسئولیت پدری را فراموش نمی‌کند لذا اگر مادر هم به جامعه بیاید مسئولیت مادری را فراموش نخواهد کرد.  


به گزارش فارس، حسن روحانی در همایش ملی زنان نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ با اشاره به جایگاه دختر پیامبر اسلام گفت: حضرت فاطمه نه تنها الگویی برای همه زنان بوده‌اند، بلکه الگویی برای همه انسان‌هاست.

 

روحانی ویژگی حضرت زهرا(س) را شهامت، شجاعت، حق‌باوری، حق‌مداری و دفاع از حق خواند و افزود: انتخاب روز ولادت این بانوی بزرگوار به عنوان روز زن انتخاب بجایی است، البته این به آن معنا نیست که سخن گفتن از حقوق بانوان تنها به این روز اختصاص داشته باشد.

 

مرد را جنس اول نمی‌دانیم

 

وی تعالیم اسلامی در زمینه حقوق زنان و مردان را یادآور شد و افزود: طبق معیارهای اسلامی نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم؛ زن و مرد در برابر یکدیگر نیستند و زنان در کنار مردان مانند یکدیگر دارای مقام و کرامت انسانی‌اند.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نه زن برتر است و نه مرد بالاتر از زن، اظهار داشت: در تاریخ ایران از قرن‌ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود به پا خاسته‌اند و مسیر تعالی را دنبال نموده‌اند.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: زنان و بانوان ما همان کسانی هستند که نقششان در نهضت اسلامی از مردان کمتر نبود.

 

زنان در آغاز نهضت اسلامی در صف اول بودند

 

روحانی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف از قبیل نهضت تنباکو و نهضت اسلامی تصریح کرد: زنان در آغاز نهضت اسلامی در صف اول بودند و همه جا دوشادوش مردان پرچم انقلاب را بر دوش داشتند.

 

وی با بیان اینکه انقلاب فضای جدیدی را برای زنان با ایمان فراهم کرد، ادامه داد: امام(ره) زنان را از گوشه خانه به صحنه جامعه آورد.

 

رئیس جمهور افزود: امام کسی بود که جلوی افرادی که می‌خواستند در دانشگاه بین زنان و مردان دیوار بکشند، ایستاد.

 

روحانی با اشاره به همزمانی روز تکریم زن با روز ولادت امام خمینی (ره) اظهار داشت: ما راه و مسیر آن امام را طی می‌کنیم؛ زنان ایرانی که در فراز و نشیب تاریخی مشکلات فراوانی داشته‌اند و هنوز هم این مشکلات به اتمام نرسیده است در دوران حاکمیت سنت به گونه‌ای و در زمان ظهور تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگر دچار مشکلاتی بوده‌اند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آن زمان زنان را در پستوها زندانی می‌کردند و اینچنین مقام و موقعیت زنان را فرو می‌کاستند، افزود: در زمان تجدد نیز عده‌ای می‌خواهند زنان بازیچه و ابزار دست مردان قرار گیرند از این رو در هر دوره به بانوان ظلم شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران قدم‌های مهمی بر مبنای احکام الهی برداشته شد، گفت: خداوند عبادت و خشوع زنان و مردان را در قرآن کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

 

ترس از حضور و تعالی زن را به پای اسلام و قرآن ننویسید

 

روحانی تأکید کرد: آنهایی که از حضور زن و تعالی زن می‌ترسند و چنین ایده و اعتقادی دارند لطفا این اعتقاد غلط را پای اسلام، دین و قرآن ننویسند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مقام مادری یک مقام بسیار شایسته و والا است، خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که اگر پدر به جامعه می‌آید وظیفه و مسئولیت پدری را فراموش نمی‌کند لذا اگر مادر هم به جامعه بیاید مسئولیت مادری را فراموش نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد: درست است که هیچ رسالتی بالاتر از تربیت فرزندان و انسان‌ها وجود ندارد اما آیا تربیت فرزند، رسیدگی به امور خانه و رئیس خانواده با حضور در جامعه و رسالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تضاد دارد؟

 

روحانی با طرح این پرسش که آیا فقط خانه مأمن زنان است، گفت: ما باید این امنیت را به جامعه، خیابان و همه جا گسترش دهیم.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با نگاه به تاریخ 5 دهه گذشته و در دوران نهضت اسلامی و پس از انقلاب می‌بینیم زنان انسان‌های مبارزی بودند که در برابر استبداد و رژیم استبداد مقاومت کردند، افزود: آنها همواره صبور و استوار بودند و به عنوان همسران و مادران رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان با ایستادگی خود به همه روحیه داده و کشور را از تجاوز متجاوزین نجات دادند.

 

وی تصریح کرد: زنان یعنی انسان‌هایی که با استعداد خود در دانشگاه، مدرسه، بیمارستان، کارخانه‌ها و در همه جا حضور یافتند و حضوری تأثیرگذار نیز داشتند از این رو امروز کجا را سراغ داریم که حضور زنان را در آن احساس نکنیم.

 

روحانی در عین حال خاطر نشان کرد: چرا عده‌ای حضور زن را تهدید احساس می‌کنند، زن چه تهدیدی است، برخی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از در خانه خارج شود عرش اخلاق و عفت عمومی خدشه‌دار می‌شود. در حالی که زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

 

فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی را نمی‌پذیریم

 

رئیس‌جمهور حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی را یک فرصت توصیف کرد و گفت: اگر در گوشه‌ای از جامعه هم اشکالی وجود دارد باید آن را به خود بانوان واگذار کنند و نباید با خشونت، تبختر و تکبر با زنان عزیز جامعه برخورد کرد.

 

وی تأکید کرد: ما فرهنگ خشونت، خشونت فرهنگی، فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی را برای جامعه و به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.

 

حسن روحانی با بیان اینکه امروز زنان ما در تمام عرصه‌ها با وقار، کرامت، شخصیت و عفاف مانند مردان فعالیت می‌کنند اظهار داشت: مگر می‌توان نیمی از جامعه را فراموش کرد و ۵۰ درصد از افراد جامعه را در حاشیه گذاشت.

 

زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشد؛ ما برای آنکه در این مسیر به مقصد برسیم راهی طولانی در پیش داریم.

 

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت در زمینه علم، اشتغال و تحصیل برای بانوان ادامه داد: امروز زنان در بخش‌های مختلف فرهنگ و اقتصاد حضور دارند و شما فیلمی را نمی‌بینید که زنان به عنوان بازیگر، کارگردان و یا نویسنده در آن حضور نداشته باشند و در دانشگاهی نیست که حضور زنان فرهیخته و تحصیلکرده را شاهد نباشیم.

 

روحانی ایجاد فضای کسب الکترونیک را باعث فراهم شدن شرایط کاری بهتر برای زنان دانست و افزود: امروز با پیشرفت علم و دانش صحنه‌های فراوانی برای حضور زنان فراهم است.

 

نیاز به الگو پذیری از غرب نداریم

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما نیازی نداریم که برای راه آینده بانوان خود از غرب الگو بگیریم تصریح کرد: زن نه‌تنها در زمینه اقتصاد و فرهنگ که سخن اصلی رهبر انقلاب در سال جدید است می‌تواند تاثیرگذار باشد بلکه در تمام صحنه‌ها قابلیت حضور دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه هنوز ظلم و خشونت نسبت به زنان پایان نیافته است اضافه کرد: هنوز از روستاها گرفته تا مرکز کشور هنوز هم زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه‌تنها در فغان‌اند بلکه در هراس هستند؛ این دوران باید پایان یابد.

 

روحانی تصریح کرد: من به وصف یک حقوقدان و رئیس دستگاه اجرایی اعتراف می‌کنم که هنوز کاستی‌های فراوانی درباره حقوق زنان و مسائل جنسیتی در کشور وجود دارد.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت و نظام خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه مشارکت‌جو در صحنه اجتماع و پای صندوق آرا می‌داند.

 

وی با اشاره به وعده دولت در زمینه ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان و دختران در جهت حضور در اجتماع گفت: دولت به این عهد خود با زنان و دختران وفادار است البته در بسیاری از زمینه‌ها دست یاری خود را به سوی ملت، بانوان و ارگان‌های دیگر نظام دراز می‌کنم.

 

روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف نهایی در جهت احقاق حقوق زنان همه باید کمک کنند افزود: از اندیشمندان و فقهای اندیشمند می‌خواهم که به صحنه بیایند و نیاز امروز جامعه را با منابع پویای فقه منطبق کنند زیرا اسلام عزیز برای همه نیازهای امروز جامعه ما برنامه دارد.

 

رئیس‌جمهور از معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری درخواست کرد که ضمن همکاری با اندیشمندان جامعه مدنی و بخش خصوصی راه را برای فرصت بیشتر زنان در جامعه هموار کند.

 

بدون زنان اعتدال و امید و تدبیر استقرار نخواهد یافت

 

وی خطاب به زنان اظهار داشت: بدون شما مادران و همسران در این کشور اعتدال، تدبیر و امید استقرار نخواهد یافت.

 

روحانی خانواده را اساس و بنیان اصلی جامعه دانست و افزود: باید بدانیم اگر به نیمی از جمعیت کشور توجه نکنیم شاهد رشد و توسعه واقعی در آن کشور نخواهیم بود.

 

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: با نقش و توان زن ما شاهد جامعه‌ای بهتر و توسعه‌یافته‌تر خواهیم بود.

 

تجمع خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین مقابل مجلس/ مطهری قول پیگیری داد

Posted: 20 Apr 2014 12:02 AM PDT

جرس: جمعی از خانواده‌های زندانیان بند 350 زندان اوین در اعتراض به برخورد خشن فیزیکی با زندانیان این بند، امروز(یکشنبه) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.  

 

به گزارش ایسنا، خانواده‌های زندانیان سیاسی بند 350 با در دست داشتن تصاویری از زندانیان این بند اعلام کردند که روز پنجشنبه هفته گذشته و در جریان بازرسی دوره‌ای این بند زندانیان مورد برخورد خشن قرار گرفتند و بعضا مصدوم شدند.

 

این خانواده‌ها همچنین گفتند که با زندانیان خود تلفنی صحبت کرده‌اند و آ‌ن‌ها در این تماس تلفنی این گفته را تایید کرده‌اند.

 

بعضی از این خانواده‌ها گفتند که از پیش به آن‌ها گفته شده ملاقات حضوری هفتگی با زندانیان که همیشه دوشنبه‌ها انجام می‌شده این هفته منتفی خواهد بود.

 

در جریان این تجمع اعتراض علی مطهری نماینده مردم تهران در جمع خانواده‌های زندانیان بند 350 اوین حضور یافت و به آن‌ها قول پیگیری موضوع را داد.

 

 

مطهری: تصور می‌کنم وزارت اطلاعات در جریان موضوع نبوده است

 

وی در این رابط به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: خانواده‌های زندانیان سیاسی می‌گویند در تماس تلفنی با زندانیان‌شان موضوع درگیری تایید شده و برخی مصدوم و برخی دیگر به انفرادی رفته‌اند.

 

وی افزود: این خانواده‌ها از ما کمک خواستند و ما در حد توان به آنها کمک می‌کنیم و در مجلس موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 

مطهری ادامه داد: من فکر می‌کنم این درگیری در دو حالت اتفاق افتاده؛‌یا بی‌تدبیری بوده یا اینکه عده‌ای می‌خواهند برای دولت جدید ایجاد مشکل کنند وگرنه بعید است کسی که علاقمند به کشور و دولت باشد دست به این کارها بزند.

 

وی گفت که تصور می‌کند وزارت اطلاعات در جریان موضوع نبوده است.

 

وی با تاکید بر مواضع پیشین خود مبنی بر سخت گیرانه بودن احکام صادره برای متهمان وقایع پس از انتخابات سال 88 تاکید کرد: نیازی نبود افراد به خاطر حضور در یک راهپیمایی به شش تا هشت سال زندان محکوم شوند مامعقتدیم اگر این مشکل را زودتر حل کرده‌ بودند این مسائل پیش نمی‌آمد.

 

وی در پایان گفت: متاسفانه عده‌ای به هشدارهای دلسوزان نظام گوش نمی‌دهند و در سطح داخلی و خارجی برای کشور ایجاد مشکل می‌کنند. 

در محکومیت آزار و ضرب و شتم زندانیان سیاسی

Posted: 20 Apr 2014 12:02 AM PDT

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
جرس: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای در محکومیت آزار و ضرب و شتم زندانیان سیاسی با ابراز تاسف از این رخداد خواستار رسیدگی به این واقعه توسط یک کمیته حقیقت یاب مرکب از نمایندگان سه قوه، ملاقات حضوری خانواده و وکلای زندانیان با آنها شد.  

 

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ی خود هشدار داده است: به اقتدارگرایان و افراطیون نفوذی در قوا و نهادهای حاکم هشدار می دهیم که بیش از این خود را مقابل رای مردم قرار ندهند و دست از لجبازی و سیاست ارعاب بردارند چرا که در شرایط سخت و دشوار کنونی کشورمان بیش از پیش نیاز به وحدت و همدلی دارد.

 

متن کامل این اطلاعیه که در سایت "امروز" منتشر شده، به شرح زیر است:

 

هموطنان عزیز و گرامی


برپایه اخبار منتشره و شهادتنامه ۷٤ زندانی سیاسی در صبح روز پنجشنبه ٢۸ فروردین ماه عده ای از نیروهای لباس شخصی به همراه ماموران و مسئولان انتظامی و حفاظتی زندان به عنوان انجام بازرسی به اندرزگاه ۳ (بند ۳۵۰) زندان اوین وارد شده و برخی زندانیان سیاسی را مورد آزاد و ضرب و شتم قرار داده اند. افراد لباس شخصی که احتمالا از ماموران دستگاههای امنیتی بوده اند، به اتاق های بند وارد شده، پس از بازرسی بدنی، زندانیان را به قسمت هواخوری فرستاده و درب ساختمان را به روی آنها بسته اند.


در حین بازرسی، زندانیان داخل هواخوری متوجه می شوند آن دسته از همبندیانی که هنوز در اتاق ها حضور دارند مورد ضرب و جرح شدید ماموران امنیتی لباس شخصی و همچنین گارد حفاظتی زندان قرار گرفته اند. متاسفانه علیرغم اعتراض زندانیان، نه تنها این اقدام غیرقانونی متوقف نمی شود، بلکه زندانیان معترض نیز به صورت غیرمنتظره با حمله ناگهانی و شدید ماموران امنیتی با باتوم و میله آهنی و مشت و لگد روبرو می شوند.


در این میان مسئولان زندان از جمله مقام های حفاظتی و انتظامی نیز نه تنها مانع ضرب و جرح و فحاشی و هتک حرمت نسبت به زندانیان و تخریب اموال آنان نشدند، بلکه مامورین تحت امر خود از جمله لباس شخصی ها و نیروهای حفاظت زندان را ترغیب به برخورد فیزیکی با زندانیان می کنند.


با این زندانیان، که اسیر قوه قضائیه هستند، و باید از حمایت های قانونی لازم طبق قوانین و مقررات جاری برخوردار باشند، رفتاری شده است که با هیچ قانون، عرف و اخلاقی سازگاری ندارد، بماند که با آموزه های اسلامی شیعی که حاکمیت موجود جمهوری اسلامی ایران ادعای پیروی از آنها را دارد هیچگونه همخوانی ندارد. فقط این روایت مشهور منصوب به امیر مومنان علی (ع) را یادآور می شویم که تنها با شنیدن اینکه در قلمرو اسلامی خلخالی از پای زنی غیر مسلمان به زور خارج کرده اند، فرمود: اگر شنیدید که کسی از شنیدن این خبر دق کرد و مرد او را مورد سرزنش قرار ندهید. این گواه روشنی است بر اهمیت حقوق و کرامت انسان ها در اندیشه های دینی. اکنون چگونه است که برخی کارگزاران دستگاه قضا با اینگونه اعمال خود نه تنها ارزشی برای حقوق شهروندان و اسیران زندانی قائل نیستند بلکه اینچنین اصول اولیه و مهم دین و آیین، قانون و مقرات، و حتی انصاف و مروت و اخلاق را زیر پا می گذارند؟ نکند اینها می خواهند با این اعمال شنیع و ایجاد ارعاب آنهم با زندانیان سیاسی این پیام را به جامعه بفرستند که به رغم حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخاب رئیس جمهوری و دولتی که مطلوب اقتدارگرایان نیست، اوضاع تغییر نکرده است و اقتدارگرایان همچنان بر امورات کشور دست بالا را دارند؟


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با ابراز تاسف از این رخداد و محکومیت آنچه در روز پنجشنبه بر هموطنان اسیر و در بندمان گذشته و همدردی با خانواده آن عزیزان، خواستار رسیدگی به این واقعه توسط یک کمیته حقیقت یاب مرکب از نمایندگان سه قوه، ملاقات حضوری خانواده و وکلای زندانیان با آنها می باشد. درعین حال به اقتدارگرایان و افراطیون نفوذی در قوا و نهادهای حاکم هشدار می دهیم که بیش از این خود را مقابل رای مردم قرار ندهند و دست از لجبازی و سیاست ارعاب بردارند چرا که در شرایط سخت و دشوار کنونی کشورمان بیش از پیش نیاز به وحدت و همدلی دارد.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ( شاخه خارج از کشور )


۳٠ فروردین ١۳٩۳ 

حسین کاشفی: این نگاه که مردم نیازمند دولت هستند باید از بین برود

Posted: 20 Apr 2014 12:02 AM PDT

جرس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا به جای اینکه مردم به دولت نیازمند باشند، دولت به مردم نیازمند باشد.  

 

حسین کاشفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "موضوع اعتماد عمومی بحث مهمی در راستای سرمایه اجتماعی است"، افزود: اعتماد، اطمینان، صداقت و راستگویی شاخص‌های بااهمیتی هستند و بطور کلی در کشوری که از امنیت و اعتبار عمومی برخوردار باشد، این شاخص‌ها قابل طرح است.

 

وی افزود: اگر اعتماد عمومی در کشور بالا برود، صداقت و راستگویی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در صورت نبودن صداقت و راستگویی، زمینه بی‌اعتمادی فراهم خواهد شد که در این راستا مسئولان کشور، مسئولیت سنگینی دارند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته شاهد بودیم که سرمایه اجتماعی و در مجموع اعتماد، صداقت، راستگویی، بخشش و تحمل یکدیگر به جای اینکه رو به افزایش باشد، رو به کاهش بوده و چنین امری به این دلیل بوده است که مسئولان به گفته‌های خود آنطور که باید و شاید عمل نمی‌کردند.

 

کاشفی وجود اعتماد را مهم‌ترین مسأله در جامعه خواند و اظهار کرد: هر چقدر اعتماد عمومی در جامعه بیشتر باشد، پاسخگویی هم بیشتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در 24 خرداد سال گذشته با توجه به سخنانی که آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی بیان کرده بودند، همه پای صندوق‌های رأی آمدند و یک سرمایه اجتماعی را شکل دادند. حال باید این سرمایه ملی را حفظ کرد. باید با مردم مسائل را در میان گذاشت تا مردم احساس کنند که به جایگاه و کرامتشان توجه می‌شود. مسئولان آنطور که خودشان نیز گفته‌اند، باید خود را نماینده مردم بدانند تا چنین اعتمادی حفظ شود و افزایش یابد.

 

کاشفی همچنین در برابر پرسشی درباره هدفمندی یارانه‌ها و تاکید دولت بر همراهی مردم در بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی، پاسخ داد: به هر حال باید دانست اگر مردم از این موضوع انصراف دهند، درآمد ناشی از آن صرف عرصه‌هایی مثل سلامت، بیمه، محیط زیست و مواردی از این دست می‌شود که به نفع خود مردم است.

 

وی با بیان اینکه "دولت و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند"، گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا به جای اینکه مردم به دولت نیازمند باشند، دولت به مردم نیازمند باشد تا اینکه در آینده نزدیک شاهد این باشیم که موضوع یارانه‌ها جمع شود و به جای آن اشتغال و کارآفرینی مدنظر قرار بگیرد و به سازمان‌هایی نظیر تأمین اجتماعی و بیمه‌ها توجه شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با بیان اینکه "مردم نباید احساس کنند که دستشان در جیب دولت است"، تصریح کرد: متأسفانه این نگاه از دولت قبل ایجاد شده است که مردم نیازمند دولت باشند، در حالیکه باید این نگاه از بین برود. 

آغاز موج جدید اعتصاب غذا در زندان اوین؛امید بهروزی دست به اعتصاب غذای خشک زد

Posted: 19 Apr 2014 11:32 PM PDT

جرس: خبرهای رسیده از زندان اوین حاکی از اعلام اعتصاب غذای خشک از سوی امید بهروزی درویش محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین است.  

 

به گزارش سایت مجذوبان نور، این درویش گنابادی که در جریان حمله ماموران امنیتی و انتظامی به بند ۳۵۰ اوین از ناحیه شریان دست دچار جراحت عمیق شده بود، در پی ادامه توحش ماموران از طریق زنجیر کردن وی به تخت بهداری اوین، اعلام اعتصاب غذای خشک کرده است.

 

امید بهروزی از جمله وکلای دادگستری است که به دلیل دفاع از حقوق قانونی دراویش نعمت اللهی گنابادی پروانه وکالت وی باطل شده و با حکم قاضی صلواتی به هفت سال و نیم حبس محکوم شده است.