جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دولت از سر ناچاری پرداخت یارانه نقدی را ادامه می دهد

Posted: 04 Apr 2014 05:29 AM PDT

گفتگو با علی مزروعی؛
جرس- فاطمه فناییان:  دولت روحانی اولین بهار خود را در حالی شروع کرده که به نظر می‌آید در عرصه اقتصاد با مشکلات عمده‌ای  نظیر چگونگی ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها روبه‌رو است. 

هرچند تاکنون بحث‌های زیادی برای طبقه‌بندی افراد جامعه بر اساس میزان درآمد شده است تا با عدم پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های درآمدی بالا بار مالی دولت سبک شود اما از قرار، امکان اجرایی آن ناروشن است.

در تازه‌ترین تصمیم و همزمان با تبلیغ بسیار برای انصراف خانواده‌های بی‌نیاز از دریافت یارانه نقدی، دولت از متقاضیان دریافت یارانه درخواست ثبت‌نام مجدد، آن هم در فاصله زمانی کوتاه دهه پایانی فرودین ماه را کرده است. درباره تصمیم های تازه دولت برای پرداخت یارانه ها و شانس موفقیت آن با علی مزروعی تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس ششم گفتگو کردیم. 

 

متن کامل گفتگو را بخوانید:

آقای مزروعی! شما دعوت دولت روحانی از شهروندان داری تمکن مالی کافی برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی را تا چه حد در کاهش بار مالی پرداخت یارانه ها موثر می دانید؟

می‌دانیم اهدافی که برای هدفمند کردن یارانه‌ها مد نظر بوده از قبیل واقعی کردن قیمت کالاهای یارانه‌ای یا توزیع عادلانه درآمد در جامعه، و در مجموع هدف بهینه‌سازی استفاده از منابع در اقتصاد بوده است. یعنی هدف این بوده است که از طریق اجرای این قانون کارآیی اقتصاد را افزایش یابد. این‌ها بحث‌هایی بوده است که سال‌ها درباره این موضوع انجام شده و سرانجام در دولت احمدی‌نژاد تصمیم به اجرای این موضوع گرفته شد. بدون آنکه بخواهم وارد سیری شوم که دولت احمدی‌نژاد و مجلس هشتم را به این تصمیم گیری رساند اما اگر بخواهیم به آن شرایطی که این تصمیم گرفته شد، برگردیم متوجه می‌شویم به گونه‌ای دولت احمدی‌نژاد مجبور شد که به دلیل کمبود منابع مالی دست به تدوین و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بزند و این به عنوان میراثی به دولت روحانی انتقال پیدا کرده و دولت روحانی هم به ناچار دارد این را ادامه می‌دهد. بدلیل اینکه به هر حال پس از پرداخت نزدیک به سه سال یارانه نقدی به افراد، تقریبا می‌شود گفت دولت روحانی جرات تصمیم‌گیری جدید را پیدا نکرده است. برای روشن‌تر کردن موضوع یادآور می‌شوم که در قانون بودجه سال ٩٢ پیش‌بینی شده بود که نرخ حامل‌های انرژی نزدیک به ۳٨ درصد افزایش پیدا کند و از درآمد حاصل از این افزایش قیمت، یارانه‌ها پرداخت شود. اما می‌دانیم که دولت احمدی‌نژاد که آخرین سال مسئولیت‌اش بود این افزایش قیمت را اجرا نکرد و پس از روی کار آمدن دولت روحانی هم این کار انجام نشد، و البته معلوم شد که کلا در سال‌های قبل هم میزان یارانه‌ای که داده شده بیشتر از درآمدی بوده که از افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای بدست دولت آمده و درعمل معلوم شد که نزدیک به ٩٠ هزارمیلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای در سه سال اجرای این قانون بوده، در حالی که نزدیک به ١۳٠ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است. یک تفاوت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بین این دو رقم است و این به گونه‌ای از منابع دیگر دولت و کسری بودجه تامین شده است. قابل توجه است که بدانیم در سال ٩٢ بر پایهٔ گزارش‌هایی که منتشر شده، کل منابعی که توسط دولت صرف سرمایه‌گذاری در کشور شده رقمی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان است. در واقع این مابه‌التفاوت یارانه نقدی که پرداخت شده نزدیک به چهار برابر پولی است که در سال گذشته برای سرمایه‌گذاری مصرف شده است. روشن است که این به لحاظ اقتصادی-اجتماعی به هیچ وجه قابل توجیه نیست و به نفع مردم و کشور هم نیست.

دولت روحانی نمی‌خواهد به‌‌ همان میزانی که قبلا به همه افراد یارانه پرداخت می‌شد یارانه بدهد و به همین دلیل تصمیم گرفته که آن بخشی که مستحق نیستند را حذف کنند. اما اینکه چقدر این شیوه موثر و اصلا به لحاظ اجرایی ممکن هست به نظر من خیلی کار مشکلی است و اگر انجام شدنی باشد قطعا موثر خواهد بود در اجرای این قانون، ولی من سخت بدبین هستم که قابلیت اجرا در کشور ما داشته باشد به دلیل اینکه از این طریق نمی‌توان به افرادی که مستحق هستند دست پیدا کرد و باری را از دوش دولت به این نحو برداشت. فراموش نکنیم که دولت احمدی‌نژاد هم با یک هزینهٔ سنگینی فرم‌های اطلاعاتی را پر کرد و نزدیک ۳٠ تا ۴٠ میلیارد تومان هزینهٔ این کار بود ولی بعدا مشخص شد که هیچ کارآیی ندارد. الان هم نمی‌شود نسبت به کارآیی این شیوهٔ جدید اظهار نظر کرد. عجیب‌ به نظر می‌رسد که به رغم جمع آوری اطلاعاتی که دولت احمدی‌نژاد انجام داد الان اعلام می‌شود که تعداد یارانه‌بگیران در کشور از تعداد جمعیت هم بیشتر است. این در حالی است که بخشی از افراد اعلام می‌کنند که تاکنون یارانه نگرفته‌اند و در واقع این هم از مشکلات جامعه ما است. یعنی نشان می‌دهد که حتی با صرف هزینه و وقت برای جمع آوری اطلاعات نتوانستند حداقل به میزان افرادی که در جامعه هستند یارانه بدهند. به هر حال دولت روحانی از یک طرف این میراث را به دوش کشیده و بدلیل پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند آنرا زمین بگذارد و از طرف دیگر تلاش می‌کند شیوهٔ بهتری را در این باره پیدا و اجرا کند که به نظر می‌رسد دارد با شیوهٔ آزمون و خطا جلو می‌رود. اگر بتواند برای هدفی که پیش‌بینی شده اطلاعات صحیحی به دست آورند و افراد مستحق را از نامستحق جدا کنند قطعا یک گام به پیش برای بهتر اجرا شدن این قانون است و باید منتظر ماند و دید که این امکان‌پذیر هست یا نه.


با این توصیف‌ها نگاه شما به کلیت سیاست پرداخت یارانه به صورت نقدی چیست؟ به صورت روشن آیا این سیاست توانسته به برقراری عدالت اجتماعی کمک کند؟

ببینید به نظر من اگر از ابتدا دولت به جای پرداخت نقدی تصمیم به برقراری پوشش بیمهٔ همگانی می‌گرفت و بخشی ازاین پولی را که از افزایش قیمت‌ها به دست می‌آورد برای پوشش بیمه و تامین اجتماعی به کار می‌برد و در اجرا این پول را متوجه اقشاری از جامعه می‌کرد که به لحاظ مالی مشکل داشتند از قبیل خانوارهایی با سرپرست زن یا خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، کارآیی بیشتری داشت. مثلا بیمهٔ بیکاری را برای افراد سازماندهی می‌کرد. به هر حال من فکر می‌کنم مسیری که دولت احمدی‌نژاد انتخاب کرده بود شیوه پول‌پاشی در جامعه بود با این تصور که بتوانند یک پایگاه اجتماعی بسازند برای خودشان، یعنی یکی از کارهایی که احمدی‌نژاد می‌کرد این بود که در سفرهای استانی پول توزیع می‌کرد، و در تبلیغات انتخاباتی هم یادمان هست که پول و سیب‌زمینی توزیع می‌کرد و روشش همین پول دادن بود. البته همه این‌ها بنام عدالت محوری انجام می‌شد و این به نظرم از ابتدا اشتباه بود. الان هم من فکر می‌کنم دولت روحانی اگر توانست بخشی از این پول را از واریز شدن به افراد غیرمستحق نجات دهد، آن پول را باید برای انجام تامین اجتماعی و پوشش بیمه‌ای به کار بگیرد و از این منظر من فکر می‌کنم کارآیی بیشتری خواهد داشت. به هرحال به نظر می‌رسد که دولت روحانی نمی‌تواند این بابی را که در زمینه دادن یارانهٔ نقدی باز شده، ببندد و فقط به دنبال یافتن شیوه‌ای است که بتواند منابع را در اقتصاد به نحو بهتری تخصیص بدهد.


در مورد بخش دوم سئوال هرچند تاکنون گزارش رسمی و آماری در این باره منتشر نشده است تا با تکیه به آن بتوان در مورد اینکه چقدر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به برقراری عدالت اجتماعی کمک کرد، با اظهار نظر پرداخت اما با توجه به روند حرکت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور از قبیل نرخ‌های رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، تورم و بیکاری، و قرائن و شواهدی که درجامعه می‌بینیم٬ بنظرم کمکی به برقراری عدالت اجتماعی نکرده و بر دامنه فقر و غنی در جامعه افزوده است و به ویژه از دامنه دهک‌های درآمدی متوسط به سمت دهک‌های درآمدی متوسط کاسته است.

 

با توجه به اینکه در این چند سال اخیر چه اقشار مختلف جامعه، به دریافت یارانه‌ نقدی وابستگی پیدا کرده‌اند تا چه حد دولت می‌تواند بدون فشار اجتماعی و از دست دادن جایگاه‌اش دایره یارانه‌بگیران را تنگ کند؟

ببینید این قابل پیش‌بینی نیست. اول اینکه آن‌ها که مستحق نیستند فکر نمی‌کنم در برابر قطع شدن یارانه خیلی واکنشی نشان بدهند. به خاطر اینکه رقم یارانه‌ای که الان داده می‌شود با توجه به نرخ تورم سه سال گذشته برای آن‌ها چندان قابل توجه نیست. اما آن اقشاری که واقعا درآمدشان کفاف زندگیشان را نمی‌دهد مهم هست که یارانه را دریافت کنند و دولت هم قصد ندارد یارانهٔ آن‌ها را قطع کند. به هرحال دولت کار بسیار مشکلی پیش رو دارد و سخت باید مواظب حفظ جایگاهش در جامعه باشد.


اما بعضی از کار‌شناسان اقتصادی معتقدند که دولت به دنبال حذف کلی پرداخت یارانه نقدی است و اظهار نظرهایی چون ببیشتر بودن تعداد یارانه‌بگیران از جمعیت کشور و حتی برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام مجدد به منظور آماده‌سازی افکار عمومی برای کاهش شمار افراد یارانه بگیر و در ‌‌نهایت قطع کلی یارانه‌ها است.

الان که دولت به دنبال قطع یارانه‌ها نیست. من هیچ کجا هم ندیدم که دولتی‌ها بگویند که می‌خواهند یارانه را قطع کنند. آنچه که دنبال‌اش هستند تشخیص مستحق از نامستحق است. اما خوب، قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پنج ساله است و قرار نیست تا ابد یارانهٔ نقدی پرداخت شود. اما فعلا دولت روحانی دنبال قطع یارانه‌ها نیست.

فکر می‌کنید دولت با شرایطی که تا الان پیش رفته می‌تواند پنج ساله به قطع پرداخت یارانهٔ نقدی برسد؟

اصل قانون را اگر شما بدان رجوع کنید، در آن نوشته که ظرف پنج سال قیمت‌ها باید به فوب خلیج فارس برسد و بعد از آنکه قیمت‌ها به قیمت واقعی رسید دیگر توجیهی برای ادامهٔ پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد. اما الان با این وضعی که اتفاق افتاده این شدنی نیست ولی قانونش پنج ساله است واحتمال هست که بعد از گذشت دو سال باقی‌مانده قانون را تمدید کنند.

به نظر شما قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به چه بخشی از اهداف تعریف شده‌اش رسیده است؟

هیچکدام. بنظرم اجرای این قانون به هیچ کدام از اهداف‌اش نرسیده است. چون دولت احمدی‌نژاد اجرای این قانون را نه در شرایط مناسبی اجرا کرد، و نه به درستی اجرا کرد و بعد هم به دلیل شدت پیدا کردن تحریم‌ها و تورم و کاهش ارزش پول ملی تمام اهداف در نظر گرفته شده از بین رفت. در واقع اجرای این قانون هیچ یک از آن هدف‌ها را محقق نکرده و دولت روحانی هم الان از سر ناچاری دارد این کار را ادامه می‌دهد و الان برای من هم روشن نیست که دولت روحانی چه هدف یا هدف‌های مشخصی را در اجرای این قانون می‌خواهد تعقیب ‌کند.

۲۹ نماینده کنگره از باراک اوباما خواستند به حمید ابوطالبی اجازه ورود به آمریکا داده نشود

Posted: 04 Apr 2014 03:38 AM PDT

جرس: ۲۹ نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از او خواستند به حمید ابوطالبی که گفته شده به عنوان سفیر تازه ایران در سازمان ملل معرفی شده، اجازه ورود به خاک آمریکا را ندهد.  

 

به گزارش رادیوفردا، این سناتورها در نامه خود نوشته‌اند که دولت ایالات متحده نباید به فردی که به گفته آنها در اقدامات تروریستی علیه آمریکا و شهروندانش مشارکت داشته، اجازه ورود بدهد.


پیش از این وزارت خارجه آمریکا از معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل، ابراز نگرانی کرده بود.


باوجود انتشار گزارش‌هایی درباره مشارکت آقای ابوطالبی در گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا درتهران در سال ۱۳۵۸، خود او حضورش در این اتفاق را رد کرده است. 

نزدیکان مولوی عبدالحمید: مرزبانان به علمای اهل سنت تحویل داده نشده‌اند

Posted: 04 Apr 2014 02:58 AM PDT

سفارت ایران در پاکستان: هیچ اطلاعی از آزادی مرزبانان نداریم
جرس: یکی از نزدیکان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مرزبانان به علمای اهل سنت تحویل داده نشده اند، البته ما هیچ خبری را تایید یا رد نمی کنیم.  

 

یکی از نزدیکان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفتگو با مهر درباره اخبار مطرح شده درخصوص تحویل مرزبانان ایرانی به علمای اهل سنت گفت: خیر مرزبانان تحویل علمای اهل سنت داده نشده اند.

 

وی افزود: هنوز نمی توانیم در این مورد صحبتی کنیم. همه چیز تا ساعاتی دیگر مشخص می شود و ما نه خبری را تایید می کنیم و نه رد.

 

گفتنی است ساعتی پیش گروهک تروریستی جیش العدل در بیانیه ای مدعی شده بود که با میانجی گری علمای اهل سنت رای به آزادی گروگان ها داده و آنها را به نمایندگان علمای اهل سنت تحویل داده است.

 

همچنین یک دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در پاکستان در گفتگو با مهر درباره آزادی مرزبان و تحویل آنان به مقامات ایرانی اظهار داشت:به ما هنوز اطلاعی داده نشده است و امیدواریم خبرهای خوبی در راه باشد.

 

علاوه بر این یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه درباره آزادی مرزبانان ایرانی گفت: ما همچنان در حال پیگری هستیم و به خبر قطعی نرسیده ایم. 

پیش‌نویس قطعنامه کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تصویب شد

Posted: 04 Apr 2014 02:58 AM PDT

جرس: پیش‌نویس قطعنامه کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تصویب شد. در این قطعنامه ضمن تاکید بر حقوق بشر و پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، از کاترین اشتون خواسته شده مقدمات تاسیس دفتر نمایندگی در تهران را تا پایان سال ۲۰۱۴ فراهم کند.  

 

به گزارش دویچه وله، کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرده است. این پیش‌نویس در هفت صفحه منتشر شده و شامل موضوعاتی نظیر برنامه هسته‌ای ایران، روابط ایران و اتحادیه اروپا، موضوعات منطقه‌ای و حقوق بشر است.

 

پیش‌نویس قطعنامه کمیته خارجه اتحادیه اروپا در جلسه عمومی پارلمان اروپا که روز پنجشنبه (۱۴ فروردین/ ۳ آوریل) برگزار می‌شود به رای تمامی اعضا گذاشته خواهد شد.

 

اولین اقدام عملی که بر اساس این پیش‌نویس اتحادیه اروپا مایل است در قبال ایران انجام دهد، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران تا پایان سال جاری میلادی است.

 

در پیش‌نویس تاکید شده که بازگشایی دفتر نمایندگی در تهران می‌تواند بر سیاست‌های تهران تاثیر گذاشته و از گفت‌وگو بر سر مسائلی چون حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها حمایت کند.

 

درباره برنامه اتمی ایران، قطعنامه از توافق ژنو استقبال کرده و تصریح کرده زمانی که “ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران” راست‌آزمایی شود، آنگاه تحریم‌ها علیه تهران باید رفته‌رفته برداشته شوند.

 

کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته تا از نفوذ خود در سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور استفاده کند. این کمیته تاکید کرده که ایران باید در تمامی گفت‌و‌گوهای مربوط به سوریه حضور داشته باشد به شرطی که پای‌بند به راه‌حل دیپلماتیک برای این کشور باشد.

 

در بخش دیگری از این قطعنامه بر همکاری‌ ایران و اتحادیه اروپا در زمینه قاچاق مواد مخدر تاکید شده است. همچنین لزوم همکاری ایران و سازمان ملل متحد در مورد سه میلیون پناهجوی افغان که در ایران حضور دارند، مورد تاکید قرار گرفته است.

 

پیش‌نویس قطعنامه اتحادیه اروپا، تعامل بیشتر ایران و اتحادیه اروپا را برای تثبیت اوضاع در خاورمیانه سودمند دانسته و نیز تصریح کرده که بهبود روابط با ایران، می‌تواند اتحادیه اروپا را برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تشویق کند. 

 

خاتمی: اهل بیت نخواستند با زور و کودتا حتی حکومت عدل را برپا کنند

Posted: 04 Apr 2014 02:02 AM PDT

جرس: رئیس بنیاد باران با بیان اینکه در مرام اهل بیت، تحمیل نبود؛ اما «تحمل» بود، تاکید کرد: خشونت زبانی و غیر زبانی در روش آنان نبود، به مخالف خود هم احترام می گذاشتند و به ضایع شدن حق آنها راضی نبودند، در نظر آنها ایمانی ارزش دارد که از روی آگاهی و اختیار بدست آید و دائما به مردم هشدار می‌دادند که خودشان حق را بشناسند، از آن دفاع کنند و در مقابل باطل و ناحق اعتراض کنند.  



مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) طبق سنت هر ساله، شب گذشته در دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، شخصیت های سیاسی، علما و روحانیون و... برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، وی در این مراسم اظهار داشت: درباره فضائل حضرت زهرا(س) و درک و باورداشت آنها، نباید مشکل زیادی وجود داشته باشد؛ زیرا هر انسان منصفی با رجوع به تاریخ می تواند خیلی ساده و روشن این فضائل را دریافت کند و روایات متعدد شیعه و سنی، تعابیر علی(ع) و سایر بزرگان در این مورد وجود دارد و حتی در قرآن کریم هم آیاتی در خصوص حضرت زهرا(س) یا مجموعه ای که ایشان در آن حضور داشتند نازل شده است که مصداق بارز آن سوره کوثر است؛ یعنی علاوه بر آنچه پیامبر(ص) از قول خداوند در مورد فاطمه(س) نقل می کنند، در قرآن هم تعابیر والایی در مورد آن بانوی بازرگوار به کار رفته است.

 


وی با اشاره به نمونه های دیگر از اشارات قرآن به حضرت زهرا(س) افزود: خداوند در آیه ای از قرآن می فرماید «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» (بگو: من بر انجام رسالت، از شما مزدی نمی خواهم، مگر دوستی ومحبت درباره نزدیکانم). البته بحث های تفسیری در این مورد زیاد است، ولی مصداق بارز «قربی» حضرت زهراست. زیرا منظور از این کلمه فقط خویشاوندان نیست، چرا که بعضا نزدیک ترین خویشان پیامبر(ص) مورد عتاب قرآن قرار گرفته اند و در مقابل، کسانی که به لحاظ عرفی جزو قربی محسوب نمی شوند به این عنوان مشهور شده اند.

 


خاتمی ادامه داد: مفهوم اهل «بیت» در آیه تطهیر نیز صرفا به معنای کسانی که در خانه پیامبر(ص) هستند نیست، زیرا این تعبیر کل ائمه(ع) را نیز در می گیرد یا به عنوان مثال، ایشان سلمان را نیز «منّا اهل بیت» می خوانند. اما اهل بیت هرکس باشد، زهرا(س) هم به عنوان خویشاوند و هم به عنوان اهل بیت بارزترین مورد آن است.

 


وی گفت: اگر «قربی» فقط خویشاوندان نیست و «بیت» فقط بیت خاص پیامبر نیست؛ منظور از این تعابیر مرام، مکتب و رویکردی است که مورد قبول و خواست پیامبر(ص) بوده است و سفارش به قربی و اهل بیت(ع) یعنی سفارش به یک مرام، بینش و طرز تفکر.

 


رئیس جمهور اسبق کشورمان یادآور شد: اگر اسلام دین خدا برای اعتلای اخلاقی، عاطفی و عرفانی انسان آمده است، الگوهایی هم معرفی کرده که هم خود اوج کمالات را در این زمینه ها داشتند و هم معلم بشر برای آموختن آن اهدافی بودند که خداوند متعال برای انسان می‌ خواستند.

 


وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بحث های مربوط به بینش، منش و روش اسلام گسترده است، افزود: من امروز به یک مورد از این منش اشاره می کنم؛ بینش توحیدی اسلام مشخص است؛ محور این دین توحید، اعتقاد به معاد و گسترده تر بودن زندگی واقعی، از زندگی مادی و این نکته است که انسان مسئول، مکلف و در عین حال ذی حق است. اما بینش متعلق به اهل بیت(ع) علاوه بر اینها، دو ویژگی «عقل» و «عدل» هم دارد که معمولا پیروان اهل بیت را عدلیه و عقلیه گفته اند؛ عقلی که بزرگترین داده الهی است و عدل هم در معنای واقعی خود بسیار وسیع تر از آن چیزی است که این روزها عمدتا حول مسائل اقتصادی گفته می شود-گرچه این هم جزو عدل است-، بلکه الگوی عدل آن مرام، بینش و مکتبی است که پیامبر(ص) مودت آن را اجر رسالت دانسته و خداوند شهادت داده است که پاکیزه اند؛ آنها مروج عدل بودند و رفتار آنها ملاکی برای عدل است.

 


خاتمی تصریح کرد: منظور از «مودت» فقط دوست داشتن نیست؛ بلکه مودت یعنی سرسپرده بودن و الگو گرفتن از کسی که او را دوست داریم و در مورد منش اهل بیت بطور خاص باید از «اخلاق» آنها نام ببرم که در طول تاریخ همواره مطرح بوده است و صرف نظر از سخن پیامبر(ص) که فرمودند «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، کانون این اخلاق و تجلی گاه آن، خاندان بزرگوار ایشان از جمله حضرت صدیقه طاهره(س) است که در جای خود بحث مفصلی دارد.

 


رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌و تمدن‌ها در خصوص روش اخلاقی اهل بیت(ع) گفت: همه وجود این بزرگواران، عبودیت خدا و همه رسالت آنها دعوت به دین خدا و اجرای دین خدا در زندگی اجتماعی و فردی انسانها بوده است. اما روش آنها، روش «تحمیل» نبود و ما در رفتار پیامبر(ص)، علی(ع) و حضرت زهرا(س) هیچ گاه روش تحمیل را نمی بینیم، بلکه روش آنها تعلیم، توجیه و دعوت بود.

 


رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: در مرام اهل بیت، تحمیل نبود؛ اما «تحمل» بود. آنها حتی به مخالف خود احترام می گذاشتند و به ضایع شدن حق آنها راضی نبودند. چرا که در نظر آنها ایمانی ارزش دارد که از روی آگاهی و اختیار بدست آید و نیز دائما توسط آنها به مردم هشدار داده می شد که خودشان حق را بشناسند ، از آن دفاع کنند و در مقابل باطل و ناحق اعتراض کنند.

 


وی ادامه داد: در عین حال در هیچ مرحله ای، در روش اهل بیت(ع) خشونت زبانی و غیر زبانی را نمی بینیم و این روش در میان آنها جایی ندارد و حتی خشونتهایی که در بعضی دوره ها اتفاق افتاد، مورد تایید بزرگان این مکتب نبود و در طول تاریخ شیعیان-خصوصا شیعیان 12 امامی-هیچ گاه توسل به خشونت یافت نمی شود و حتی برخی فرقه های اسلامی که قیام بالسیف را سرلوحه کار خود قرار داده بودند مورد توجه قرار نگرفتند.

 


خاتمی یادآور شد: روش عقلانی اهل بیت از ظاهرپرستی فاصله می گیرد و اصولا تفاوت این مکتب با دیگران این است که به عقل و خرد اعتماد می کند و از ظاهر پرستی احتراز دارد و دین را در ظواهر نمی بیند. آنها برای تحمیل ظواهر دنیایی اعمال خشونت نمی کردند و حتی با آنکه حکومت عدل را ترویج می کردند، پایه آن را رضایت مردم می دانستند نه تحمیل؛ و گرنه امامان ما می توانستند عده و عُده جمع کنند و حتی به برخی از آنان پیشنهاد شد که با توجه به عده و عُدّه جمع شده حکومت را بدست گیرند؛ تا جایی که شعار بنی عباس در ابتدا، خشنودی آل پیامبر(ص) بود، اما آنها بدون آگاهی و خواست مردم نخواستند با زور و کودتا حتی حکومت عدل را برپاکنند.

 


وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام اظهار داشت: امروز خشونت توسط کسانی که ظاهر پرست هستند اتفاق می افتد و اگرچه از گذشته در شیعیان اخباری گری کمتر به چشم خورده و مکتب عقل و اجتهاد آن را بیرون رانده است؛ اما در دوره خودمان، عده ای ظاهر پرستی را همه دین دانسته و رسالت خود را تحمیل ظواهر دین بدون احترام به حقوق انسانها می بینند؛ اما همه اینها استثناء است و ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارد.

 


رئیس جمهور اسبق کشورمان تأکید کرد: باید روش و منش خاندان اهل بیت(ع) را پیگیری کرد و با شخصیت آنها آشنایی داشت و به روش های محکم مورد تایید آنها در زندگی فردی و اجتماعی رسید تا به «مودت فی القربی» عمل کنیم و نیز با توجه به معنای آیه تطهیر آن چهره ها را همانگونه که پاک و مطهر بودند، بیابیم و در این زمینه به کار تحقیقاتی نیازمند هستیم.

 


سید محمد خاتمی در پایان سخنان خود به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.



 

صندوق بين‌المللی پول: علائمی از ثبات اقتصادی در ايران مشاهده می‌شود

Posted: 04 Apr 2014 02:02 AM PDT

جرس: صندوق بين المللی پول در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی ايران در سال گذشته خورشيدی منفی ۱.۷ درصد بوده است. این صندوق در عین حال افزوده که علائمی از ثبات اقتصادی در ايران مشاهده می‌شود.  

 

اين گزارش، رشد اقتصادی ايران در سال ۹۱ را منفی ۵.۸ درصد گزارش کرده است، رقمی که با آمار بانک مرکزی ايران نيز همخوانی دارد، اما بانک مرکزی هنوز گزارشی رسمی درباره رشد اقتصادی سال ۹۲ نداده است، اگرچه وزير اقتصاد ايران روز ۲۹ اسفند گفت که رشد اقتصادی ايران از حدود منفی شش درصد در سال ۹۱ به نزديکی صفر درصد در پایان سال ۹۲ رسيده است.

 

گزارش صندوق بين المللی پول که روز ۱۳ فروردين منتشر شده است می‌گويد که ايران در دهه‌های اخير رشد قابل توجهی در درآمدهای سرانه و سطح زندگی داشته است، اما در سال‌های اخير اين پيشرفت تحت تاثير سياست‌های داخلی و بد‌تر شدن فضای روابط خارجی متوقف شد.

 

در همين زمينه، بر اساس آمارهای مرکز آمار ايران، رشد اقتصادی ايران از سال ۷۲ تا ۹۰، تنها يک بار منفی شده است، آن هم تقريبا نزديک به صفر (منفی ۱۶ صدم درصد) بوده است که در سال ۱۳۷۹ اتفاق افتاد.

 

به گزارش رادیوفردا، گزارش صندوق بين‌المللی پول، خصوصا دو عامل هدفمندی يارانه‌ها که از اواخر سال ۲۰۱۰ به اجرا گذاشته شد و افت صادرات نفت تحت تاثير تحريم‌ها را عامل «بد‌تر شدن چشمگير» وضعيت اقتصادی ايران عنوان کرده است.

 

بر اساس ارزيابی صندوق، اقتصاد ايران در سال ۹۱ حدود شش درصد کوچک شد، در حالی که نرخ تورم ۱۲ ماهه که در پايان سال ۲۰۱۰ حدود ۱۲ درصد بود، در تابستان سال گذشته تا ۴۵ درصد اوج گرفت.

 

بر اساس گزارش آژانس جهانی انرژی، صادرات نفت ايران با احتساب میعانات گازی در اين بازه زمانی از دو و نیم ميليون بشکه در روز به يک ميليون بشکه سقوط کرد.

 

با اين حال صندوق بين‌المللی پول می‌گويد که ذخاير ارزی بانک مرکزی ايران در پايان سال ۹۱ به حدود ۱۰۵ ميليارد دلار افزايش پيدا کرده است.

 

اين گزارش می‌گويد که از زمان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته، علائمی از ثبات اقتصادی در ايران مشاهده می‌شود، برای نمونه ارزش برابری ريال در مقابل دلار مقداری افزايش يافته و در‌‌ همان سطح ثابت مانده است، همچنين نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ژانويه به ۲۹ درصد کاهش يافته است.

 

با اين حال گزارش اين نهاد معتبر بين‌المللی حاکی است که چشم‌انداز کوتاه مدت اقتصاد ايران هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، به طوری که هنوز تحريم‌ها عليه ايران ادامه دارد و احتمال افزايش درآمدهای نفتی چندان روشن نيست.

 

بر اساس اين گزارش، با نگاهی خوشبينانه به چشم انداز شاخص‌های اقتصادی و ثبات کنونی، احتمالا رشد اقتصادی ايران برای سال جاری خورشيدی مثبت يک تا دو درصد باشد.

 

صندوق بين‌المللی پول می‌گويد که در سال گذشته ايران در مجموع ۵۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار صادرات نفت و گاز داشته است، در حالی که اين رقم برای سال ۹۱ حدود ۶۳ ميليارد دلار بوده و برای سال ۹۰ بيش از ۱۱۸ ميليارد دلار بوده است. 

چهار مرزبان ربوده‌شده تحویل مقام‌های ایرانی شدند

Posted: 03 Apr 2014 11:02 PM PDT

جرس: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چهار مرزبان تحویل رابط جمهوری اسلامی ایران شدند.  

 

 

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین اخبار از آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی گفت: مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل شده‌اند اما هنوز وارد کشور نشده‌اند.


وی در ادامه گفت: تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط جمهوری اسلامی چهار مرزبان است.

 

صبح امروز، شبکه العربیه مدعی شد که پنج مرزبان ایرانی که توسط جیش العدل گروگان گرفته شده بودند آزاد شدند.

 

عبدالرئوف ریگی، عضو جیش‌العدل که این خبر را به العربیه داده مدعی شده بود: جیش العدل تصمیم گرفت تا بعد از ملاقات‌های انجام شده با هیئتی از نمایندگان علمای اهل سنت و روسای برخی قبایل بلوچ گروگان‌هایش را آزاد کند.

 

به گفته این عضو گروهک جیش العدل، بعد از این دیدار که در نقطه مرزی در شرق ایران انجام شد، گروگان‌ها به همراه هیئت یاد شده بازگشتند.

 

بنابر ادعای این شخص، این سربازان به احترام علمای اهل سنت و به منظور نشان دادن حسن نیت این گروهک آزاد شدند تا ایران نیز همانند آنچه را که آنها انجام دادند انجام داده و زندانیان‌شان را آزاد کند.

 

ساعتی بعد یک منبع آگاه در وزارت کشور اما ادعای شبکه العربیه را درباره آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی رد کرد.

 

او در گفت‌وگو با فارس اظهار کرده بود که "فعلاً چنین خبری قابل تائید نیست."

 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط به محض تغییر وضعیت مرزبانان ربوده شده اطلاع رسانی خواهند کرد، گفت: بهتر است رسانه‌ها از پرداختن به اخبار خلاف واقع پرهیز کنند.

 

از سوی دیگر استاندار سیستان و بلوچستان درباره ادعای جیش‌العدل مبنی بر آزاد کردن مرزبانان ربوده شده گفت: وقتی سربازان را به آغوش ایران برسانیم، به باور آزادی آنها می‌رسیم.

 

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم به باور آزادی سربازان برسیم که آنها را به آغوش ایران برسانیم.

 

وی تاکید کرد: در این باره باید منتظر باشیم.

 

هاشمی در پاسخ به این سوال که چقدر این ادعا می‌تواند درست باشد؟ اظهار کرد: ما امیدواریم به اینکه تلاش‌های صورت گرفته خبر خوشحال‌کننده‌ای را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.


 

مصرف بنزین ایران از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز گذشت

Posted: 03 Apr 2014 11:01 PM PDT

جرس: در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصرف بنزین ایران برای نخستین بار از مرز 100 میلیون لیتر در روز گذشت تا در تعطیلات نوروز در مجموع حدود 1.5 میلیارد لیتر بنزین در کشور دود شود.  

 

به گزارش مهر، همزمان با آخرین رایزنی‌های دولت و مجلس برای تعیین قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان دو فراورده پرطرفدار نفتی کشور، رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز 93 بار دیگر شکسته شد.

 

از این رو با منتفی شدن تخصیص سهمیه ویزه بنزین نوروزی و تثبیت قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تا پایان فروردین ماه سال جاری، در حد فاصل 27 اسفند ماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین در کشور دود شده است.

 

در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که از 27 اسفند ماه سال گذشته تاکنون در سه مرحله سفرهای نوروزی به طور متوسط روزانه بین 80 تا 82 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

 

مصرف بنزین ایران 3 رقمی شد

 

در این بین پس از ثبت رکورد مصرف بنزین حدود 99 میلیون لیتر بنزین در آخرین روز سال 1392، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور سه رقمی شد.

 

آمارهای رسمی حاکی از آن است که 12 فروردین ماه سال جاری مصرف بنزین ایران به بیش از 100 میلیون و 700 هزار لیتر رسیده است که در تاریخ بیش از یکصد ساله عرضه بنزین، این میزان مصرف بنزین در طول یک روز یک رکورد تاریخی به شمار می رود.

 

سال گذشته در حالی متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 70 میلیون لیتر بوده اما از 27 اسفند ماه تاکنون متوسط مصرف بنزین با جهشی 10 تا 12 میلیون لیتری در روز از مرز 80 میلیون لیتر گذشته است که این میزان مصرف حدود 20 میلیون لیتر بیش از ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت کشور است.

 

عباس کاظمی معاون وزیر نفت پیشتر با بیان اینکه مردم نگران تامین بنزین در روزهای پایانی امسال و ایام نوروز نباشند، از افزایش یک میلیارد لیتری ذخایر بنزین کشور در مقایسه با سال گذشته خبر داده و به مهر گفته است: با آغاز خرید و رفت و آمدهای پایان سال، مصرف بنزین کشور هم جهش یافته است.

 

رکوردهای مصرف بنزین در ناوگان هوایی ایران

 

به گزارش مهر، رکوردهای مصرف بنزین در تعطیلات نوروز سال 93 تنها دامن بنزین خودروهای را نگرفت بلکه در این مدت متوسط عرضه و مصرف بنزین در ناوگان هوایی کشور هم شکسته شده است.

 

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می دهد که از 28 اسفند ماه تا 14 فروردین ماه سال جاری حدود 70 میلیون لیتر انواع سوخت و بنزین تحویل ناوگان هواپیمایی کشور شده است.

 

علی هرندی رییس مرکز سوختگیری هواپیمایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیشترین میزان عرضه سوخت به هواپیماها در 29 اسفند ماه سال گذشته بوده است، گفت: در بازه زمانی ٢٩ اسفند ماه ٩٢ تا ٩ فروردین ماه امسال، بیش از ٤٦ میلیون لیتر بنزین (ATK) به خطوط هواپیمایی کشور تحویل شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه این مقدار تحویل سوخت به هواپیماها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ٢٢,٥ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: بالاترین مقدار سوخت تحویلی به هواپیماها در بازه زمانی یاد شده به روزهای ٢٩ اسفند پارسال و ٨ فرودین امسال بوده است.

 

به گفته وی، در این دو روز ١٠ میلیون و ٣٠٩ هزار لیتر بنزین به یکهزار و ٣٥٥ فرورند هواپیما تحویل شد که پنج میلیون و ١٣٩ هزار لیتر آن مربوط به هشتم فروردین امسال است.

 

از این رو در تعطیلات نوروزی سال جاری به طور متوسط روزانه به 600 تا 690فروند هواپیما سوخت رسانی شده و این در حالی است که متوسط مصرف بنزین هوایپما در روزهای عادی سال روزانه حدود دو میلیون لیتر بوده است. 

 

پایان محکومیت یک ساله امین روغنی، فعال دانشجویی

Posted: 03 Apr 2014 10:38 PM PDT

جرس: محکومیت حبس یکساله امین روغنی از فعالان دانشجویی سبز، سیزدهم فروردین در زندان اوین به پایان رسید.  

 

به گزارش کلمه، امین روغنی فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و عضو مجمع اسلامی دانشگاه سمنان اولین بار در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری، توسط اداره اطلاعات استان سمنان بازداشت و پس از یک هفته با قید وثیقه آزاد شد.

 

وی سپس با صدور دو کیفرخواست جداگانه در دادگاه انقلاب و عمومی استان سمنان در دادگاه انقلاب، از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه و به اتهام تبلیغ علیه نظام به نه ماه حبس تعزیری محکوم شد و همچنین در دادگاه عمومی به اتهام تشویش اذهان عمومی با مصداق تنها بیان یک جمله در مورد اقدامات وزارت اطلاعات در آمفی تئاتر دانشگاه، به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

 

در مراحل بازپرسی حتی دو تن از اساتید دانشگاه وی نیز به دادسرا جهت شهادت علیه وی احضار شدند. قطعی شدن این احکام در زمانی صورت گرفت که وی دو سال انتهایی تحصیل خود را از دانشگاه سمنان به دانشگاه علم و صنعت منتقل شده بود که این انتقال تنها شرط معلق شدن پنج ترم محرومیت از تحصیل وی به او اعلام شده بود.

 

امین روغنی که حبس خود را در زندان سمنان، بند ۳۵۰ و بند ۸ اوین گذراند، همچنین مسئول مناطق ستاد جوانان استان تهران ستاد حسن روحانی در انتخابات ۹۲ بوده است. 

 

بروجردی: از این پس، هیچ هیئت رسمی و غیررسمی، برای دیدار با فعالان فتنه نمی تواند به ایران بیاید

Posted: 03 Apr 2014 08:51 PM PDT

جرس: در ادامه واکنش های مقامات جمهوری اسلامی نسبت به قطعنامه مصوبه اتحادیه اروپا در خصوص ایران، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی گفت اتحادیه اروپا در اوهام به سر می برد. وی همزمان هشدار داد: "از این پس، هیچ هیات پارلمانی و غیرپارلمانی خارجی حق ملاقات با عناصر فتنه را نخواهند داشت. ضدانقلاب و دشمنان در خارج از کشور حضور دارند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به طور دائم با آن‌ها ارتباط دارند ولی کشور ما جایگاه دیدار با چنین افرادی نخواهد بود، بنابراین هیات‌های پارلمانی اروپا و حتی هیات‌های غیرپارلمانی در صورتی که چنین درخواستی دارند، ‌درخواست سفر به ایران نکنند."

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، «علاءالدین بروجردی» افزود: مسائل مطرح شده در کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا دخالت آشکار در امور داخلی ایران بوده و مردود و محکوم است. 


این عضو مجلس ادعا کرد: با توجه به سیاست‌های اتحادیه اروپا و هیات‌های متعددی که به تهران اعزام شده‌اند طرح چنین مسائلی نشان از اقدام تخریبی صهیونیست‌ها و متوقف نمودن سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید است.



بروجردی ادعا کرد: آنچه مسلم است در جمهوری اسلامی ایران نه مردم و نه دولت پذیرای مسئله مطرح شده از سوی کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا نبوده و این موضوعات دخالت آشکار در امور داخلی ایران است.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: پارلمان اروپا باید تاکنون فرا گرفته باشد که با ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی چگونه سخن بگوید.

‌این فعال اصولگرا با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای جنبش سبز، ضمن اهانت به فعالان جنبش مدعی شد: هیچ هیات پارلمانی و غیرپارلمانی خارجی حق ملاقات با عناصر فتنه را نخواهند داشت. ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران در خارج از کشور حضور دارند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به طور دائم با آن‌ها ارتباط دارند ولی کشور ما جایگاه دیدار با چنین افرادی نخواهد بود، بنابراین هیات‌های پارلمانی اروپا و حتی هیات‌های غیرپارلمانی در صورتی که چنین درخواستی دارند، ‌درخواست سفر به ایران نکنند.

وی با اشاره به ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در تهران و پیش‌نویس قطعنامه کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا گفت: با توجه به خطای نابخشودنی خانم اشتون به ایران و اقدام مشابه هیات پارلمانی اروپا هیچگونه زمینه‌ای برای گشایش دفتر پارلمان اروپا در تهران وجود ندارد.


عضو ارشد مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه برخورد با محکومین نیزادعا کرد: این یک مسئله کاملا داخلی بوده و ما طبق معیارهای قانونی با آن‌ها رفتار خواهیم کرد.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پذیرش بی‌قید و شرط سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به تهران از سوی مسولان ایرانی گفت: گزارش ویژه سازمان ملل شخص گوش به فرمانی بیش نیست و شایستگی مذاکره ندارد.



بروجردی ادامه داد: همانگونه که قبلا ذکر شد ما سخنان فراوانی در زمینه مسائل حقوق بشری داریم، ‌ بویژه نقش آشکار حقوق بشر در کشوری مانند آمریکا که بزرگ‌ترین شکنجه‌گاه قرن ۲۱ یعنی زندان گوانتانامو را دارد.



نماینده بروجرد تصریح کرد: ما آمادگی داریم در زمینه نقض حقوق بشر در آمریکا و تببین حقوق بشر اسلامی با اروپایی‌ها مذاکره کنیم.



وی در ارتباط با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران نیز بیان داشت: دولت آقای روحانی در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های رهبری عمل خواهد کرد نه بر اساس خواست اروپا و آمریکا.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه به طرح آزادی همجنس‌بازان از سوی پارلمان اروپا اشاره و تصریح کرد: مسائلی از قبیل آزادی همجنس‌بازان با روح ادیان الهی از جمله آئین‌ حضرت مسیح (س) مغایرت دارد و قانونی کردن این پدیده زشت باعث شرمساری جوامع غربی است و این مسائل موضوعی نیست که قابل طرح باشد.

بروجردی در مورد بازگشایی انجمن  روزنامه‌نگاران نیز اظهار داشت: روزنامه‌نگاران ایرانی خود در مورد هر تشکلی که بخواهند راه‌اندازی کنند تصمیم‌گیری خواهند کرد بنابراین گوش به فرمان پارلمان اروپا نیستند.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ‌ پس از تعطیلات مجلس در زمینه سفر اروپایی‌ها به جمهوری اسلامی ایران ضوابط جدیدی وضع خواهد شد که متعاقبا اعلام می‌شود.

اضافه می‌شود کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده است که براساس آن در امورات داخلی ایران دخالت آشکار شده و قرار است این قطعنامه در صحن علنی پارلمان اروپا به رای گذاشته شود.  


غلط می کنند

همچنین فرمانده کل بسیج درباره بیانیه اتحادیه اروپایی، متذکر شد: اتحادیه اروپا مصداق آیه قرآن است که فرمود از چارپایان بدتر هستند.

وی با بیان اینکه همجنس‌بازان مانند حیوانات آمیزش می‌کنند، افزود: در خصوص مواد مخدر نیز چندین برابر افزایش تولید داده و با قیمت پایین در اختیار جوان قرار می‌دهند، سپس در قطعنامه می‌گویند حق ندارید قاچاقچیان را اعدام کنید و همجنس‌بازان را آزاد کنید و می‌گویند بیایند در ایران دفتر بزنند، شما غلط می‌کنید که در ایران دفتر بزنید.

پاسدار نقدی گفت: بسیج، نمایشگاه حقوق بشر دایر می‌کند تا اتحادیه اروپا از این نمایشگاه بازدید کند.