جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دولت نباید تسلیم لباس شخصی‌ها شود

Posted: 17 Apr 2014 03:08 AM PDT

گفتگو با فرید صلواتی درباره دفن ریچارد فرای؛
جرس- مهدی تاجیک: لباس شخصی‌های اصفهان برای دولت خط و نشان می‌کشند که مبادا اجازه دفن پیکر ریچارد فرای ایران‌شناس آمریکایی را صادر کند. آن‌ها در هفته گذشته تجمع‌هایی را در کنار مقبره دیگر ایران‌شناس آمریکایی یعنی آرتور پوپ برگزار کرده‌اند. مکانی که ریچارد فرای هم در وصیت‌اش خواهان دفن در آن شده است. 

حالا بیش از دو هفته از مرگ فرای می‌گذرد و پیکر او در سردخانه منتظر تصمیم نهایی دولت ایران است. لباس شخصی‌ها می‌گویند که آن‌ها پیکر فرای را در صورت دفن در اصفهان از گور درخواهند آورد و طعمه سگ‌های بیابان می‌کنند چرا که به زعمشان او جاسوس بوده است. ۸ نفر از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم به دولت هشدار داده‌اند که اگر اجازه دفن فرای را بدهد باید انتظار واکنش غیرقابل کنترل مردم را داشته باشد. درباره این واکنش‌ها با فرید صلواتی روزنامه گار ساکن اصفهان گفتگو کردیم. صلواتی به جرس می‌گوید که مردم کوچه و بازار در اصفهان بر خلاف لباس شخصی‌ها واکنش مثبتی به وصیت ریچارد فرای برای در دفن در این شهر دارند. او همچنین اعتقاد دارد که دولت نباید تسلیم نظر لباس شخصی‌ها شود چرا که در این صورت آن‌ها انگیزه بیشتری برای بحران سازی‌های بعدی پیدا می‌کنند.
متن کامل گفتگو را بخوانید


آقای صلواتی! چرا لباس شخصی در اصفهان تا این حد نسبت به دفن پیکر ریچارد فرای واکنش نشان می‌دهند؟


افرادی که در اصفهان علیه دفن ریچارد فرای اعتراض کرده‌اند ماهیت مشخصی دارند. این‌ها از جنس لباس شخصی‌هایی هستند که قبلا جلسات سخنرانی دکتر سروش را به هم می‌زنند یا جلوی برگزاری برخی کنسرت‌ها و فیلم‌ها و تئاتر‌ها را می‌گرفتند و بعد از بازگشت آقای روحانی از نیویورک در سال گذشته نیز جلوی اتومبیل ایشان حاضر شدند و به سمت وی کفش پرت کردند. الان هم آن‌ها الزاما نگران دفن ریچارد فرای نیستند بلکه می‌خواهند خودی نشان دهند و بحران سازی کنند.

آیا قبلا هم واکنشی از سوی لباس شخصی‌ها درباره ریچارد فرای انجام شده بود؟


آقای فرای در دوره احمدی‌نژاد به ایران آمده بود و از وی خواست که اجازه دهد بعد از مرگش در اصفهان دفن شود. احمدی‌نژاد به او گفت که ما زنده بودن شما را می‌خواهیم. اتفاقا یک خانه‌ای هم در اصفهان به ایشان اهدا شد و اصولا بحث و مخالفت خاصی شکل نگرفت. حالا نمی‌دانم یکباره چه اتفاقی افتاده که ریچارد فرای موضوع بحث لباس شخصی‌ها شده و دارند کارشکنی می‌کنند

آیا به نظرتان هدف لباس شخصی‌ها ضربه زدن به دولت روحانی است؟


یک نوع بحران سازی است. سوال این است که اگر این‌ها مخالف بودند چرا در زمان زنده بودن ریچارد فرای عملی انجام ندادند و حالا بعد از مرگش یکباره متوجه شدند که او جاسوس بوده است!

واکنش مردم کوچه و بازار نسبت به وصیبت ریچارد فرای برای دفن شدن در اصفهان چیست؟

اکثر واکنش‌ها مثبت است. من روی صفحه فیس بوکم هم مطلبی نوشتم و تشکر کردم از افرادی که تشنج‌ها را در اصفهان جلوی مقبره «آرتور پوب» ایران‌شناس مشهور به وجود آوردند. تشکرم به خاطر رفتار از سر ندانم کاری آن‌ها نبود بلکه بابت شناساندن دوباره این مقبره به مردم بود. برای مثال برخی افراد که من در روزهای گذشته با آن‌ها صحبت کردم از اینکه مقبره پوب در اصفهان است ابراز خوشحالی کردند و گفتند که در سفر بعدیشان به اصفهان از این مکان بازدید می‌کنند.

در جریان هستید که پیکر اقای فرای بیش از دو هفته است که در سردخانه نگه داری می‌شود و نزدیکانش منتظرند که دولت ایران تصمیم نهایی را در زمینه پذیرش مسوولیت دفن او در اصفهان بگیرند. به نظر شما دولت باید در شرایط کنونی چه تصمیمی بگیرد؟

دولت باید رفتار خودش را انجام دهد. اگر قرار باشد لباس شخصی‌ها هر بار به خیابان بیایند و حرف خودشان را هم به کرسی بنشانند که خب انگیزه‌ای برای شلوغ کاری‌های بعدیشان می‌شود. دولت باید اینقدر ثبات رای داشته باشد که بتواند در این زمینه تصمیم مستقل خودش را بگیرد. مثلا دیدم در روزنامه «جوان» که وابسته به یکی از نهادهای نظامی است هشدار داده بودند که اگر این جنازه دفن شود ما آن را درخواهیم آورد. نگاه کنید چقدر کوته فکری و حماقت در این هشدار وجود دارد. مگر وقتی به قبر اشخاصی که برای ما محترم هستند اساعه ادب می‌شود از کنارش راحت می‌گذریم؟ اصلا در دین اسلام نبش قبر و بیرون آوردن جسد گناه است اما می‌بینید که این افراد با وقاحت تمام می‌گویند که چنین کاری خواهند کرد.

هشت نفر از نمایندگان استان اصفهان هم نامه‌ای به آقای روحانی نوشتند و هشدار دادند که اگر آقای فرای در این شهر دفن شود با واکنش شدید و کنترل نشده مردم این شهر روبرو خواهد بود. علاوه بر این اطلاعیه‌ای هم از سوی افرادی که خود را گروهی از مردم اصفهان معرفی کرده‌اند منتشر شده که در آن نیز تهدید ضمنی به بیرون کشیدن پیکر ریچارد فرای از قبر دیده می‌شود. اصولا فکر می‌کنید این تهدید‌ها عملی می‌شود یا صرفا تهدیدی برای منصرف کردن دولت از پذیرش پیکر ریچارد فرای است؟


بستگی دارد که دولت به چه شکل عمل کند. این‌ها که خودشان را مردم می‌نامند کدام مردم هستند؟ چرا وقتی مردم در روز شنبه گذشته یعنی دو روز بعد از شلوغ کاری لباس شخصی‌ها می‌خواستند به خیابان بیایند و تجمع کنند اجازه چنین تجمعی داده نشد؟ چرا یک فراخوان نمی‌گذارند و نمی‌پرسند که چه کسانی موافق و مخالف دفن آقای فرای هستند؟

حمایت شما از دفن آقای فرای در اصفهان با چه انگیزه‌ای است؟

حرف من روی شخص آقای فرای نیست ولی شما نگاه کنید این فرد تمام زندگی‌اش را برای شناخت ایران و زبان فارسی گذاشته است. در بین ایران‌شناسان او یکی از بیشترین تحقیقات را دارد و در همین ایران به ندرت کسی مانند او به این وسعت و دامنه روی فرهنگ و زبان فارسی کار کرده است. حالا چنین فردی با چنین سابقه‌ای وصیت کرده است که در ایران دفن شود. ما می‌توانیم خیلی عاقلانه به این مساله فکر کنیم نه اینکه وی را جاسوس خطاب کنیم. مگر ایرانیانی نیستند که در کشورهای غربی زندگی خود را گذاشته‌اند و دست به ابداع و نوآوری زده‌اند و به جامعه میزبانشان خدمت کرده‌اند؟ درست است که مثلا به آن‌ها انگ جاسوسی زده شود؟ به نظر من کاملا مشخص است که پشت واکنش‌ها به دفن ریچارد فرای در اصفهان یک غرض ورزی نهفته است.
 

حضور گارد شورش در بند ۳۵۰ زندان اوین و درگیری با زندانیان سیاسی

Posted: 17 Apr 2014 01:54 AM PDT

جرس: از ساعتی پیش با حضور نیروهای گارد شورش و ضرب و شتم زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین، تعدادی از زندانیان سیاسی آسیب دیده و یک مورد شکستگی جمجه گزارش شده است.

 

یه گزارش کلمه، از ساعتی پیش درگیری در بند ۳۵۰ زندان اوین با حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و گارد ضدشورش و شعارهای زندانیان سیاسی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

در این درگیری ها عماد بهاور، عضو جوان و محبوس نهضت آزادی در این بند، شدیدا مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یک نفر دیگر مجروح شده و جمجه اش شکسته است. از نام این زندانی آسیب دیده خبری در دست نیست.

 

بر اساس این گزارش از دلیل درگیری ها هنوز اطلاع دقیقی وجود ندارد اما ماه هاست که زندانیانی که با اتهام جاسوسی در بند ۳۵۰ نگهداری می شوند و با همکاری با مسئولان زندان و نهادهای امنیتی فضا را برای زندانیان سیاسی پرتنش و ملتهب کرده اند، طی روزهای گذشته نیز درگیری هایی ایجاد کرده بودند که احتمال می رود سرآغاز درگیری امروز بوده است.

دادخواست برخی از زندانیان اوین در خصوص وضعیت وخیم اصغر قطان

Posted: 17 Apr 2014 01:33 AM PDT

جرس: اصغر قطان، زندانى شصت ساله و بيمار بند ٣۵٠ زندان اوين، براى سومين بار در ماه جارى از اعزام به بيمارستان بازماند.

 

به گزارش “کمپين صلح فعالان در تبعيد”، چهارشنبه ۹٣/١/٢۷، امتناع از پوشيدن لباس توهين آميز زندان، لغو اعزام وى به بيمارستان براى سومين بار در ماه جارى را به همراه داشت.

اجبار به پوشيدن لباسهاى اهانت آميز به زندانيان سياسى در هنگام اعزام به بيمارستان، نقض “حداقل مقررات معيار رفتار با زندانيان” است.

 

“حداقل مقررات معيار رفتار با زندانيان”، طبق قطعنامه هاى بيست و چهارم مورخ ٣١ ژوئيه ١٩۵٧ و شصت و دوم مورخ ١٣ مه ١٩٧٧ شوراى اقتصادى و اجتماعى، تصويب شده و بند ٢ ماده ٢٢ اين مقررات تاکيد مى کند: “زندانيان بيمار که نياز به مداواى تخصصى دارند بايد به موسسات تخصصى يا بيمارستان هاى عادى منتقل شوند.”

همچنين بند ٣ ماده ١۷ همين مصوبه، تاکيد دارد که زندانى هنگام خروج از زندان بايد مجاز به استفاده از لباس شخصى خود باشد.

 

اما مقامات قضايى و زندانبانان در جمهورى اسلامى ايران با زيرپا گذاشتن اين قوانين و در راستاى استراتژى “اعدام تدريجى و خاموش”، همواره مانعى بر موانع موجود بر سر راه زندانيان بيمار، افزوده اند.

 

يک منبع مطلع و زندانى سابق، به نقل از زندانبانان، به خبرنگار اين کمپين گفت: “اين دستورات مستقيما بنا بر دستور دادستان تهران، صفرى دولت آبادى گرفته مى شود که اعتقاد و روش اش بر اينست که برخى از زندانيان سياسى را بايد اعدام کرد، بعضى از آنها را هم بايد از طريق عدم معالجه در زندان از بين برد.”

اصغر قطان با ۶٠ سال سن يکى از آنهاست که از بيمارى هاى متعدد و حادى رنج مى برد، ولى بخاطر دفاع از شرف و حيثيت، حاضر به پوشيدن لباس توهين آميز زندان نشده و به همين خاطر از معالجه و درمان محروم شد.

او زمستان گذشته نيز درحاليکه براى عمل جراحى در بيمارستان بسترى شده بود، روز قبل از عمل، به زندان بازگردانده شد.

گروهى از هم بندى هاى وى به خبرنگار اين گفته اند که او اکنون با درد و رنج بسيارى روبه رو مى باشد و خواستار دخالت مراجع دست اندرکار و ذيصلاح بين المللى از جمله سازمان ملل، گزارشگر ويژه حقوق بشر، صليب سرخ جهانى، عفو بين الملل، ديدبان حقوق بشر، اتحاديه و پارلمان اروپا، دوستداران و مدافعان حقوق بشر، و همه آزادگان جهان، در جهت معالجه و درمان اين زندانى مسن و ديگر زندانيان بيمار شدند.

انتقاد شدید روسیه از آمریکا به دلیل عدم صدور روادید برای ابوطالبی

Posted: 17 Apr 2014 12:18 AM PDT

جرس: وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: خودداری آمریکا از صدور روادید برای نماینده دائمی جدید ایران در سازمان ملل متحد نقض تعهدات بین المللی واشنگتن است.

 

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: تصمیم آمریکا مبنی بر عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل تعجب آور است.

در بیانیه اضافه شده است: این اقدام مغایر با تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل است و آن را جز ابزار برای فشار سیاسی بر یک کشور عضو این سازمان نمی توان تلقی کرد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: مطابق با بند 4 موافقت نامه مورخه 26 ژوئن سال 1947 میان سازمان ملل و دولت آمریکا در مورد مکان استقرار نهاد مرکزی سازمان ملل، حکومت فدرال و ایالت ها و مقامهای محلی آمریکا نمی توانند مانع سفر مقامهای کشورهای عضو سازمان ملل شوند.

در بیانیه گفته شده است: در این سند تاکید شده است بند 4 صرف نظر از روابط آمریکا با کشورهای عضو سازمان ملل اعمال می شود.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، در مورد عدم صدور روادید ابوطالبی خاطرنشان شده است: این گونه اقدامات آمریکا با توجه به دشوار کردن فعالیت سازمان ملل متحد، موجب نگرانی است.

 

با اتمام دوره نمایندگی ˈمحمد خزاعیˈ سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید تهران در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این در حالی است که ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه که به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده و گفته است که او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این نیز بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

 

ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به رفتارهای آمریکا اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا در قبال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

وی افزود: ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است و او در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که در دهه هفتاد (هجری شمسی) بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد، روادید آمریکا را دریافت کرده بود.

هاشمی رفسنجانی: برخی می گویند هر کاری بکن فقط ظاهرالصلاح باش!

Posted: 17 Apr 2014 12:15 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: برخی آقایان تا اسم فرهنگ می‌آید، می‌روند فیلم یک هنرمندی - که نظرش را قبول ندارند- می‌کوبند یا اکتفاء می‌کنند به مساله موی زن‌ها، من یک بار از رهبری یک جمله شنیدم و فهمیدم دل ایشان هم با این کارها راضی نیست.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی، سخنانی منتشرنشده از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون فرهنگ را که در یکی از دیدارهای نوروزی سال 93 ایراد شده، منتشر کرد.

 

متن این سخنان بدین شرح است:

« بعضی ها فکر می کنند فرهنگ را می شود با زور بر مردم تحمیل کرد!، این -طرز فکر- اشتباه بزرگ ضد فرهنگی است، فرهنگ اصلاً یک چیزی نیست که با فرمان شکل بگیرد. فرهنگ یک مسئله ای است که از قناعت و اعتقاد درونی شکل می گیرد. ما وقتی - می توانیم فرهنگ جامعه را شکل دهیم- که مردم را به باور برسانیم در مورد یک موضوع اساسی، که این کار هم از - فقط- از طریق آموزش، از طریق بحث، از طریق راههایی که عاقلانه ترویج بشود، شکل می گیرد .

فرهنگ هم فقط یکی از همین بحث هایی - است که تا مطرح می شود- برخی از این آقایون خیلی آسان می روند، دنبال موسیقی و از این چیزها- مسائل هنری-،تمام فرهنگ این نیست، فرهنگ یک مجموعه سازنده پیکره یک ملت است .

هویت یک ملت در فرهنگش است، این هویت خیلی شاخه دارد،- از- شاخه های اساسی اش غافل می شویم، اما این آقایون فوری آتش کینه ها را ، علیه یک هنرمند برمی‌افروزند که ببینند فیلم یک هنرمندی یک کمی کج می رود!. ولی این دزدی های سالهای گذشته این فسادها، این شانه خالی کردن از مسئولیت ها در دولت گذشته، این دروغ ها، این غیبت‌ها، این تجسس‌های بی جایی که زندگی مردم را در این سالها ناامن کرده چه؟. اینکه مردم زندگی شان را مثل نانی ببینند که وقتی می خورند عده ای از همین آقایان مدعی فرهنگ شیشه خرده در آن ریخته اند، اینها حرام است. همه اینها شاخه های فرهنگی دارد.شما بحث اخلاقی اسلام را نگاه بکنید، ما سی چهل عنوان اخلاقی داریم همه اینها فرهنگی است و فرهنگ ساز. اینها چسبیدن به یکی دو سه تا از این چیزهای ظاهری و خیال می کنند مسئله همین است و آنهای دیگر را نادیده می گیرند!.

من یک بار از رهبری یک جمله شنیدم و فهمیدم دل ایشان هم با این کارها راضی نیست. ایشان - سالها قبل- یک وقتی اعلام کردند که مثلا اعتراضی داشتند به وضع فرهنگی کشور، بعد از چند روز که ایشان را دیدم به من گفتند ما چی گفتیم و اینها چی کار می کنند؟!. فقط اکتفاء کردند به موی زن ها و بس!.

ما فرهنگی که می گوییم خیلی وسیع است. شما فرهنگ اسلام را همین آدرسی که من می دهم، ببینید. شما کتاب های اخلاق را که در اختیارتان است، ببینید-. معراج السعادت، جامع السعادات، کتاب های اخلاق نویی را که نوشته اند. همین عناوین اش را نگاه بکنید. ببینید چقدر مهم است. اینهاست که انسان نوع عالی می سازند. این فرهنگی است که در اسلام هست و عنوان هایش را ما می بینیم.

مگر می شود یک انسان دروغگو باشد، متقلب باشد، کینه توز باشد، به مال مردم اهمیت ندهد که از بین برود یا نرود، از زیر بار مسئولیت فرار بکند ولی خیلی ظاهر الصلاح باشد و هر حرفی هم که می خواهد بگوید قبلش یک آیه قرآنی بخواند و این بشود یک فرهنگ خوب اسلامی!.

این نیست چیز دیگری هست من فکر می کنم یکی از وظایف مهم ما در بخش فرهنگی این است که دانشگاه آزاد که الان حضور جدی دارد در کشور، شما امکانات دارید در هر شهر کوچکی هم هستید بالاخره مردم به شما اعتماد می کنند جوانان را جمع کنید به آن جوانان مسائل اصلی فرهنگ را بگویید، برای آنها معلمان نیرومند فرهنگی بیاورید تا ما بتوانیم، فرهنگمان را در جامعه اصلاح بکنیم.»

مطهری: سندی دال بر جاسوسی ریچارد فرای نیافتم

Posted: 16 Apr 2014 11:59 PM PDT

نوباوه: مخالفت با دفن او در ایران هزینه دارد
جرس: «او یک جاسوس و سارق فرهنگی است.» این جمله، از همان لحظاتی که ابتدا در یک روزنامه اصولگرا و پس از آن بر زبان یکی از نمایندگان مجلس نشست، واکنش‌های مختلفی را بر سر دفن یا عدم دفن پیکر «ریچارد فرای» در ایران ایجاد کرد؛ دشواری‌هایی که با گذشت 20روز از مرگ این ایران‌شناس و شرق‌شناس معروف همچنان ادامه دارد.

 

شرق امروز نوشت: کاظم موسوی‌بجنوردی، رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی که پیگیر دفن «ریچارد فرای» در ایران است در روزهای گذشته درباره آخرین وضعیت ماجرای دفن این ایران‌شناس گفته بود: «با اینکه هنوز پاسخ نامه‌هایی که برای رییس‌جمهور درباره وضعیت انتقال پیکر «فرای» به ایران نوشتم، به دستم نرسیده است، اما مشاور رهبری را در جریان گذاشته‌ام تا از ایشان برای عمل به وصیتنامه این ایران‌شناس شناخته‌شده نظرشان را بخواهد.»

 

اما در تازه‌ترین اظهارنظرها، علی مطهری با بیان اینکه درخواست «ریچارد فرای» برای دفن در کنار زاینده‌رود یک امتیاز برای ایران است، گفته است: «این امر به این معنا است که یک دانشمند آمریکایی تحت‌تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته و سر تعظیم در مقابل این کشور فرود آورده است.» وی با بیان اینکه «ریچارد فرای به ایران علاقه‌مند بوده و آثار زیادی هم درباره تاریخ و میراث‌فرهنگی ایران داشته و نام ایرانی ایراندوست را برای خود انتخاب کرده است»، افزود: «تا آنجایی که تحقیق کردم سند و سابقه‌ای مبنی بر جاسوسی ریچارد فرای نیافتم. اگر کسی سندی دارد آن را ارایه دهد.»

 

مطهری با بیان اینکه درخواست دفن ریچارد فرای در ایران ناشی از علاقه وی به این کشور است، تصریح کرد: دفن فرای یعنی فردی از کشور دشمن ما، در کنار زاینده‌رود می‌تواند نقطه مثبت و امتیازی برای ایران باشد و باید از آن استقبال کرد. وی با بیان اینکه مخالفت‌های صورت‌گرفته در این امر، ناشی از جهل و احساسات است، تصریح کرد: موضوع برای مخالفان کاملا روشن نیست و برخی سیاسیون نیز عواطف آنها را تحریک می‌کنند.

 

همچنین بیژن نوباوه در گفت‌وگو با این سایت خبری ضمن بیان اینکه «ریچارد فرای را از چندین سال پیش می‌شناختم»، گفت: «در مورد وی تحلیل‌های مربوط به زمان کودتا در ایران مطرح است اما باید دانست که عملکرد چند سال اخیر وی در ایران عملکردی منفی نبوده است.»وی با بیان اینکه «با دفن ریچارد فرای در کنار زاینده‌رود قرار نیست اتفاقی رخ دهد و باید سود و زیان این مساله را سنجید»، افزود: «به‌نظر من مساله دفن این فرد در ایران بیش از اندازه در حال بزرگ‌شدن است و هزینه‌ای بسیار زیاد برای مخالفت با دفن وی در حال صورت گرفتن است که سودی هم ندارد.»

مطالبات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان از روحانی

Posted: 16 Apr 2014 11:59 PM PDT

جرس: دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در نامه‌ی سرگشاده‌ی خطاب به رییس جمهور ضمن وقوف کامل به موانع و چالش‌های سر راه دولت خواستار اهتمام جدی‌تر دولت در تحقق حقوق مصرح در قانون اساسی نظیر آزادی مطبوعات و سایر رسانه‌ها، حفظ حرمت و کرامت انسانی، فعالیت آزادانه‌ی احزاب و تشکل‌های مردمی و نیز برچیده شدن فضای امنیتی از عرصه‌ی اجتماع بوده و نیل به اتحاد و وفاق ملی را در گرو برطرف ساختن کدورت‌ها و رفع حبس‌ها و حصرها می‌داند.

 

به گزارش ایلنا، متن این نامه به شرح زیر است:

وَلاَ یَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِیعًا هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ نباید گفته‌ی آنان تو را اندوهگین کند، بی‌تردید همه عزّت از آن خداست اوست شنوای دانا (سوره یونس - آیه 65)

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور

پس از انتخاب جنابعالی از سوی ملت شریف ایران به عنوان سکان‌دار دستگاه اجرایی کشور، شاهد آنیم که موجی از اتحاد و امید کشور را فرا گرفته است؛ اتحاد برای ساختن ایرانی آباد و آزاد و امید برای بازگشت به کرامت و هویت. امروز نوبت سیستان و بلوچستان است که با حضور شما بیش از پیش شاهد این توفیقات و توجهات باشد. مقدم شما و هیئت همراه را به دیار آب، آفتاب و آئینه، سیستان و بلوچستان بزرگ گرامی می‌داریم. سرزمینی که مردمان متعهد و صبورش با بیش‌ترین رأی، ندای دولت تدبیر و امید را پاسخ گفتند. سرزمینی مستعد ولی خسته از بی‌مهری‌ها که امروز چشم امید به شما دوخته تا به جایگاه واقعی و درخور نام مردمانش نایل آید.

انجمن اسلامی در راستای رسالت دانشجویی خود که همانا دیده بانی و نقد سازنده‌ی تحولات می‌باشد و نیز در پاسخ به دعوت جنابعالی مبنی بر داشتن روحیه‌ی سقراط‌وار و بیان صریح دیدگاه‌ها بر خود لازم می‌داند به تحلیل کوتاهی از عملکرد دولت شما بپردازد.

جناب آقای رئیس جمهور نیک می‌دانیم که امروزه سیاست خارجی دولت‌ها ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد و امنیت ملی، سیاست داخلی و دیگر شئون حاکم بر زندگی ملت‌ها دارد. به گواه صاحب‌نظران، عملکرد دولت جنابعالی در حوزه‌ سیاست خارجی، نقطه‌ی قوت دولت تا بدین مقطع بوده است. سیاستی که مبتنی بر حفظ منافع ملی در سایه‌ تنش‌زدایی و تعامل با جهانیان و به ویژه کشورهای منطقه بوده که تاکنون ثمره‌ این اقدامات، رفع تدریجی تحریم‌ها، خروج از انزوای جهانی و نیز بازپیرایی چهره‌ جهانی مخدوش کشورمان بوده که همگان شاهد آثار مثبت این رویکرد بر زندگی مردم ایران بوده‌ایم. امید است ضمن پذیرش نقدهای منصفانه‌ کارشناسان امر، این روند ادامه یافته و مانع‌تراشی و غرض‌ورزی گروه‌های منفعت‌طلب، خللی در اراده‌ دولت در حل و فصل مسائل دیپلماتیک وارد نکند. چرا که خواست اکثریت مردم بر نفی سیاست‌های غلط دولت گذشته در این زمینه بوده است.

جناب آقای دکتر روحانی!

همان‌طور که جنابعالی بهتر می‌دانید حضور در صحنه‌ جهانی و توفیق در منازعات و معاملات بین‌المللی در جهت تأمین منافع ملی، پیش از هر چیز مستلزم ایجاد یک اجماع و عزم ملی در داخل است. این مهم نقش سیاست داخلی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. عرصه‌ای که شاید بتوان آن را نقطه‌‌ی ضعف عملکرد دولت در ماه‌های اخیر دانست. اوضاع داخلیِ حاصل از انحصارطلبی‌ها، تنگ‌نظری‌ها و بی‌تدبیری‌های گذشته، کشور را با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو ساخته است که رفع و حل آن‌ها نیازمند اراده‌ ملی و رویکردی همه‌جانبه است. رویکردی که هرچند به خوبی می‌توان در شعارها و گفتمان دولت دید اما در عملکرد دولت چندان نمایان نیست.

انجمن اسلامی ضمن وقوف کامل به موانع و چالش‌های سر راه دولت محترم خواستار اهتمام جدی‌تر دولت در تحقق حقوق مصرح در قانون اساسی نظیر آزادی مطبوعات و سایر رسانه‌ها، حفظ حرمت و کرامت انسانی، فعالیت آزادانه‌ احزاب و تشکل‌های مردمی و نیز برچیده شدن فضای امنیتی از عرصه‌ اجتماع بوده و نیل به اتحاد و وفاق ملی را در گرو برطرف ساختن کدورت‌ها می‌داند.

در مسائل اقتصادی نیز با توجه به اقتصاد نیمه ورشکسته‌ی به جای مانده از دولت گذشته به مدد تصمیمات کارشناسی شده و به گواه شاخص‌های اقتصادی نشانه‌هایی از بهبود نسبی اوضاع دیده می‎شود. بحمدالله رشد تورم، کنترل شده و طبق پیش‌بینی صاحب‌نظران رکود جای خود را به رونق اقتصادی خواهد داد. هرچند حل معضلات بی‌شمار اقتصادی پروسه‌ای زمان‌بر بوده و نیازمند تدابیر ویژه‌ مسئولان و شکیبایی مردم عزیزمان است. جناب آقای رئیس جمهور حتما به خاطر دارید که دانشگاهیان نقش به‌سزایی را در حماسه‌ی 24 خرداد ایفا نموده و طبعا مطالباتی را نیز مطرح می‌کردند.

خوشبختانه جنابعالی نیز با انتصاب آقایان توفیقی و فرجی دانا پاسخی شایسته به این خواسته‌های به‌جا دادید. بی‌تردید در این مدت اقدامات مثبتی توسط دست‌اندرکاران وزارت علوم انجام گرفته که موجی از امید و نشاط را در میان دانشگاهیان ایجاد کرده است. امید به عدم تکرار قصه‌ تلخ سالیان گذشته، سالیانی که محرومیت از تحصیل، انحلال تشکل‌ها و نشریات دانشجویی مستقل، تفکیک و یا اعمال سهمیه‌های ناعادلانه‌ی جنسیتی، جذب اعضای هیئت علمی از بین چهره‌های غیر علمی، صدور احکام انضباطی علیه دانشجویان، بازنشستگی اجباری اساتید و... بر دانشگاه سایه افکنده بود. بسیار خرسندیم که روند اصلاح ساختاری مجموعه‌ی آموزش عالی کشور آغاز شده و تاکنون اقدامات مبارکی از جمله تغییر در کادر مدیریتی برخی از دانشگاه‌ها، بازگرداندن تعدادی از دانشجویان ستاره‌دار و اساتید ممنوع‌التدریس به دانشگاه صورت گرفته که خشم افراطیونی که پویایی دانشگاه را برنمی‌تابند برانگیخته است.

امیدواریم این حرکت سازنده با همان جدیت که در سطح کشور انجام شده، در سطح استان سیستان و بلوچستان نیز تداوم یافته و دولت مرعوب فشارهای محفلی افراطیون نگردد.

و اما در مورد استان سیستان و بلوچستان، نخستین اقدام سازنده‌ی دولت انتصاب آقای علی اوسط هاشمی - که از مدیران کارآمد و کارآزموده‌ی کشور به شمار می‌روند - به سمت استانداری بوده است. اصلاحات جدی ایشان در ساختار مدیریتی استان، انتصاب مدیران بومی در سمت‌های اجرایی و توجه ویژه به مسائل و مطالبات قومیت‌ها و حل بحران‌های منطقه‌ای همچون موضوع گروگان‌گیری مرزبانان ربوده شده با اعتماد به علما و سران طوایف محلی علاوه بر جلب رضایت مردمی، سبب ایجاد فضای هم‌دلی و وحدت نیز گردیده است. هرچند که این تحولات نیز به مذاق برخی گروه‌های افراطی استان خوش نیامده است.

در پایان، انجمن اسلامی ضمن تشکر مجدد از حضور جنابعالی در این استان، آرامش و ثباتی را که پس از سال‌ها بر کشور حکم‌فرما شده است مرهون تلاش‌های دولت و دلسوزان انقلاب می‌داند. ضمنا رضایت و حمایت اقشار مختلف مردم سرمایه‌ای عظیم برای شما به شمار می‌آید. بنابراین یادآور می‌شود در پیمودن مسیری که برای اصلاح و توسعه‌ کشور آغاز نموده‌اید، تحت تأثیر القائات آنان که هنوز پیام رسای ملت را در انتخابات 24 خرداد نشنیده‌اند قرار نگیرید؛ چرا که پشتوانه‌ی شما پس از خداوند متعال همین رأی میلیونی مردم حق طلب ایران می‌باشد.

و من‌الله توفیق انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان

 

سوریه خطرناک‌ترین کشور جهان برای روزنامه‌نگاران است

Posted: 16 Apr 2014 11:20 PM PDT

جرس: کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در نیویورک اعلام کرد که در حال حاضر، سوریه خطرناک‌ترین نقطه جهان برای روزنامه‌نگاران است.



به گزارش رادیو فردا، بر اساس گزارش تازه کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران، عراق و سومالی نیز کماکان مناطق خطرناکی برای روزنامه‌نگاران محسوب می‌شوند.



این کمیته همچنین می‌گوید فیلیپین در حال حاضر در رده‌بندی کشورهای خطرناک برای روزنامه‌نگاران در رده سوم قرار گرفته است.



در حالی که در سال ۲۰۱۲ هیچ روزنامه‌نگاری به خاطر شغلش در جهان کشته نشده بود، اما در سال ۲۰۱۳، ده روزنامه‌نگار به دلیل شغلشان کشته شدند.

رسایی: برخی رسانه ها مانند رستورانی که غذای فاسد می دهند، باید توقیف شوند

Posted: 16 Apr 2014 11:15 PM PDT

جرس: مدیرمسوول نشریه توقیف شده 9دی با تشبیه برخی رسانه ها به رستوران یا داروخانه ای که غذا و داروی فاسد در بین مردم توزیع و امنیت روانی جامعه را آلوده می کنند، گفت: توقع افکار عمومی این است که این داروخانه و رستوران بسته شود، چون امنیت روانی جامعه حفظ می شود.

 

به گزارش ایرنا، حمید رسایی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نشریه 9 دی، شایعه رفع توقیف این هفته نامه را تکذیب کرد و افزود: من هنوز چیزی در این زمینه نشنیده ام، اما در دی ماه سال گذشته با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات در دادگاه ویژه روحانیت حاضر شدم و توضیحاتی هم ارایه کردم.

 

وی خاطر نشان کرد: بعد از آن یک بار دیگر با شکایت جدیدی که از نشریه 9 دی شده در دادگاه ویژه روحانیت حاضر شده و دوباره در این دادگاه حاضر و توضیحاتی نیز ارایه دادم.

 

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: دادگاه ویژه روحانیت از وزارت ارشاد نیز درخواست کرد که دلایل و اسناد خود را درباره توقیف هفته نامه 9 دی به این دادگاه ارایه دهند.

 

وی خاطر نشان کرد: مستندات خود را ارایه کردم و منتظرم تا زمان تاریخ دادگاه هفته نامه 9 دی در دادگاه حاضر شوم و به سوالات پاسخ دهم که البته نمی دانم این زمان چه روزی است، اما پیگیر آن هستم.

 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: من به هیچ عنوان بر این اعتقاد نیستم که مطبوعات چیز مقدسی است و به هیچ وجه نباید با آن برخورد شود، بلکه مطبوعات در محدوده پیگیری حقوق مردم قاعدتا باید آزاد باشند.

 

وی ادعا کرد: ولی اگر به مقدسات توهین کنند قطعا باید با آنها برخورد شود حتی اگر توقیف باشد، مثل داروخانه یا رستوانی است که دارو یا غذای فاسد به مردم می دهد، توقع افکار عمومی این است که این داروخانه و رستوران بسته شود، چون امنیت روانی جامعه حفظ می شود.

رسایی گفت: این موضوع باعث می شود رستوران ها و داروخانه های خاطی دیگر جرات نکنند که دارو یا غذای فاسد ارایه دهند.

 

وی تصریح کرد: البته باید به فکر بود و براساس مواد قانونی، روزنامه نگاری که در آن نشریه کار می کند و نقشی در زمینه اهانت نداشته، حقوقش حفظ شود یعنی بیمه بیکاری، شغلی و کاری دریافت کند.

 

**من عضوی از جبهه پایداری نیستم

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: من از شاگردان آیت الله مصباح یزدی هستم و به این شاگردی افتخار و همواره با وی دیدار و کسب فیض می کنم.

وی ادامه داد: با دوستان جبهه پایداری از جمله حسینیان، سقای بی ریا، زارعی و آقاتهرانی ارتباطات بسیار خوبی دارم و گاهی هم نظرات آنها را می شنوم، اما اینکه در تشکیلات حزب پایداری باشم؛ خیر، نیستم.
 

نظر خواهی از رهبر جمهوری اسلامی درباره انتقال پیکر «فرای»

Posted: 16 Apr 2014 02:10 PM PDT

جرس: رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی که پیگیر دفن «ریچارد فرای» در ایران است می‌گوید: با اینکه هنوز پاسخ نامه‌هایی که برای رییس‌جمهور درباره وضعیت انتقال پیکر «فرای» به ایران نوشتم، به دستم نرسیده است، اما مشاور رهبری را در جریان گذاشته‌ام تا از ایشان برای عمل به وصیت‌نامه این ایرانشناس شناخته‌شده نظرشان را بخواهد.

 

 

کاظم موسوی‌بجنوردی - رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی - در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت دوبار در این زمینه با مشاور رهبری - علی‌اکبر ولایتی - صحبت کرده و گفته که اگر با آوردن پیکر فرای به ایران موافق نیستند، این قضیه را اعلام کنند؛ ولی اگر موافق هستند، سفارش کنند تا این بحث کاملا فرهنگی، سیاسی نشده و به ضرر ایران تمام نشود، تا مبادا دشمنان‌مان خوشحال شوند.

 

 

او با یادآوری اینکه «ریچارد فرای» - ایران‌شناس آمریکایی - به‌صورت شفاهی او را «وصی» خود برای عمل‌کردن به وصیت‌نامه‌اش، یعنی دفن‌شدن در اصفهان کرده است، ادامه داد: «همه تلاش خود را کردم تا با توجه به اخلاقیات و وصیتی که فرای به من کرده است، کار کنم. تاکنون سه نامه برای رییس‌جمهور، وزیر امورخارجه و استاندار اصفهان نوشته‌ام، ولی هیچ‌کدام تاکنون پاسخ مستقیمی به من نداده‌اند. نامه‌ای که آقای ظریف به آقای نهاوندیان - رییس دفتر رییس‌جمهور - نوشت و از او خواست تا نظر خود را درباره انتقال پیکر فرای به ایران اعلام کند، تنها اقدامی بود که تاکنون دولت در این زمینه انجام داده است. به‌نظر می‌رسد دولت هنوز تصمیم نگرفته که آیا پیکر فرای باید به ایران وارد شود یا خیر.»

 

 

موسوی‌بجنوردی همچنین درباره خبرهای مطرح‌شده درباره دفن فرای در شیراز به‌جای اصفهان، اظهار کرد: «نظر خانواده او را نمی‌دانم؛ اما من هم این شایعه را شنیده‌ام و اطلاعی درباره صحت یا کذب بودن آن ندارم. در هر صورت، امیدوارم دولت ایران هرچه زودتر موضع خود را در این زمینه مشخص کند تا زودتر تکلیف معلوم شود.»