جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه سازمان جمهوری خواهان ایران در محکومیت ضرب و شتم زندانیان

Posted: 21 Apr 2014 05:16 AM PDT

جرس: سازمان جمهوری خواهان ایران در بیانیه‌ای با محکوم کردن ضرب و شتم زندانیان بند 350 اوین، خواهان "رسیدگی فوری" به این موضوع توسط یک هیات مستقل شدند.  

 

این سازمان تاکید کرده است که آمران وعاملان مشخص این یورش باید به جامعه معرفی و مورد محاکمه و مجازات قرار گیرند.

 

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:

 

سازمان جمهوری خواهان ایران:

 

سرکوب زندانیان سیاسی در زندان اوین را محکوم می کنیم
خواهان تشکیل هیات مستقل بررسی مسئله ایم

 

یورش به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه را به شدت محکوم می کنیم وخواهان رسیدگی فوری به این مسئله توسط یک هیات مستقل، که در آن نمایندگان و وکلای زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نیز شرکت داشته باشند هستیم. آمران وعاملان مشخص این یورش باید به جامعه معرفی و مورد محاکمه و مجازات قرار گیرند.

 

در حالی که رئیس سازمان زندان های کشور و مدیر زندان های استان تهران ادعا کرده اند که «هیچگونه درگیری وضرب وشتم در زندان اوین رخ نداده ومسئله تنها مربوط به بازرسی معمولی ماهانه بر اساس آئین نامه زندان ها بوده است»، نامه ۷۴ زندانی سیاسی شاهد ماجرا به دادستان تهران، جزئیات این یورش شرم آور و مصدوم و مجروح کردن ده ها زندانی سیاسی را بر ملا می سازد.
آنچه در ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ اوین رخ داد، جلوه دیگری از رفتار هماهنگ وسازمان یافته نیروهای امنیتی واطلاعاتی وابسته به سپاه پاسداران، قوه قضایی و مجموع نهادهای سرکوب تحت امر رهبر جمهوری اسلامی است که به عنوان نهادهای موازی و فراسوی حاکمیت و نظارت قانون و با پشتیبانی دستگاه قضایی غیر مستقل، سیاست های ولی فقیه را به اجرا می گذارند.

ضرب و شتم تا سرحد مرگ زندانیانی که هیچ راه گریز یا امکان دفاع از خود به جز اعتراض را ندارند، تراژدی تاسف انگیزی است که بار دیگر بیانگر نقض خشن حقوق بشر و زیر پا نهادن ابتدایی ترین حق یک زندانی یعنی برخورداری از امنیت جانی درنظام جمهوری اسلامی است. اما چنین سیاستی که از بدو انقلاب و تاسیس نظام بر ایران حاکم بوده، در این روزها محدود به سرکوب وارعاب زندانیان بی پناه نیست، بلکه واکنشی از سر درماندگی در برابر آگاهی و اراده جامعه ای است که خواهان آزادی و دست یابی به حقوق فردی واجتماعی خویش است و این آگاهی و اراده را یکبار دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری به نمایش گذاشت. همچنین واکنش خودسرانه ای است در برابر فشار نهادهای بین المللی برای پایان دادن به خشونت در ایران وگردن نهادن حکومت به موازین جهان شمول حقوق بشر.

ماضمن یاد آوری مسئولیت عاجل دولت آقای روحانی در تحقیق و رسیدگی مستقل به این مسئله و گزارش نتایج آن به مردم ایران، بار دیگر هشدار می دهیم که یکی از اهداف سرکوب زندانیان و آزادی های مدنی و سیاسی، فلج کردن خود این دولت است. به همین دلیل، چشم پوشی از مطالبات دمکراتیک مردم در انتخابات ریاست جمهوری که آزادی زندانیان سیاسی وگشایش فضای سیاسی کشور در راس آنها بوده و مماشات و عقب نشینی در برابر یکه تازی های دستگاه ولایت فقیه، می تواند تلاش های این دولت برای حل مناقشه هسته ای و سر و سامان دادن به اقتصاد ورشکسته کشور را نیز با بن بست مواجه سازد.

ما ضمن ابراز همبستگی با زندانیان بند ۳۵۰ اوین وخانواده های آنها، خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران نمادین جنبش سبز هستیم و ضمن شرکت در سازماندهی اعتراض علیه این سرکوب، همه نیروها ونهادهای آزادی خواه را به بلند کردن صدای خود برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در ایران فرا می خوانیم.
۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۳
سازمان جمهوری خواهان ایران
 

زنان متهم به “اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی” شامل عفو رهبری نمی‌شوند

Posted: 21 Apr 2014 02:48 AM PDT

جرس: در حالی که رهبر جمهوری اسلامی بنا به درخواست رئیس قوه قضاییه به مناسبت روز زن با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان نسوان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی موافقت کرده است، تاکید داشته که زنانی که با اتهام "اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی" در زندان به سر می‌برند، شامل عفو رهبری نمی‌شوند.  

 

به گزارش رسانه‌های داخلی، در نامه صادق آملی لاریجانی به آقای خامنه‌ای به رغم پیشنهاد آزادی گروه‌های مختلفی از زنان  در حبس، زنان متهم به "اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی" در کنار متهمان به سرقت مسلحانه و راهزنی، قاچاق مسلحانه مواد مخدر، قاچاق اسلحه و مهمات، آدم ربایی، دایرکردن مرکز فساد و فحشا، جاسوسی، اسیدپاشی و جرائم مربوط به مشروبات الکلی از عفو مستثنی اعلام شدند.

 

در حال حاضر تعداد زیادی از زندانیان زن زندان اوین را فعالان سیاسی، حقوق بشری و عقیدتی تشکیل می‌دهند که به زعم حکومت به اقدام علیه امنیت ملی متهمند.


 

رییس سازمان زندان‌ها در مجلس حاضر می‌شود

Posted: 21 Apr 2014 02:16 AM PDT

جرس: روسای سازمان زندان‌ها و زندان اوین بعدازظهر امروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره ادعای ضرب و شتم زندانیان در بند 350 زندان اوین توضیح می‌دهند.  

 

محمدرضا تابش با اعلام این خبر به ایسنا، اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس تذکری را برای رسیدگی سریع به موضوع ادعای ضرب و شتم زندانیان در بند 350 اوین تنظیم کرده بودند، همچنین برخی از همکاران نماینده ما برای طرح سوال از وزرای مرتبط در این رابطه اعلام آمادگی کردند اما چون ما از کم و کیف قضیه مطلع نبودیم با آقای بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، صحبت کردیم و ایشان از رییس سازمان زندان‌ها و همچنین رییس زندان اوین دعوت کرد تا ساعت 14 امروز در کمیسیون امنیت حضور یابند و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کنند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: ما توضیحات رییس سازمان زندان‌ها و رییس سازمان اوین را می‌شنویم و بعد تصمیم خواهیم گرفت که آیا تقصیری متوجه کسی بوده یا خیر؟ باید این موضوع بررسی شود که چه کسی در این امر دخالت داشته، برخورد زندانی‌ها چگونه بوده و چه موضعی در برابر آنها اتخاذ شده است. نهایتا اگر این توضیحات قانع‌کننده نبود سوالی را از وزرای دادگستری و اطلاعات مطرح خواهیم کرد.

 

تابش با بیان اینکه علاوه بر وی، پزشکیان، محجوب، مطهری، سیدهادی حسینی و عده زیادی از نمایندگان پیگیر بررسی ادعای مذکور هستند، خاطرنشان کرد: یک طرف این موضوع خانواده زندانیان هستند که آقای مطهری به نمایندگی از جمعی از همکاران ما با آنها صحبت کرده و یک طرف دیگر سازمان زندان‌هاست که موضوع را انکار کرده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی آقای مطهری توضیحاتی را درباره مطالبی که خانواده زندانیان بند 350 اوین مطرح کرده‌اند، ارائه می‌کند و رییس سازمان زندان‌ها و رییس زندان اوین نیز به سوالات و ابهامات پاسخ خواهند داد. 

 

حسین‌ نورانی‌نژاد بازداشت شد

Posted: 21 Apr 2014 12:50 AM PDT

جرس: حسین نورانی نژاد، عضو جبهه مشارکت که مدتی خارج از کشور مشغول تحصیل بود یک ماه پس از بازگشت به ایران و دیدار با کودک تازه متولد شده‌اش، بازداشت شد.  

 

بنا به اخبار منتشر شده در صفحه‌های اجتماعی، وی صبح دوشنبه، در پی حمله ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد.

 

ماموران امنیتی در زمان بازداشت بخشی از وسایل شخصی او را نیز برده‌اند.

اعلام اعتصاب غذای همسر سعید متین‌پور در حمایت از همسرش

Posted: 21 Apr 2014 12:27 AM PDT

جرس: همسر سعید متین پور از روز گذشته در پی مشخص شدن اعتصاب غذای همسرش دست به اعتصاب غذا زده است.  

 


این فعال حقوق زنان در صفحه فیسبوک خود با حمایت از اعتصاب غذای سعید متین پور، اعتصاب غذای خود را اعلام کرده است.


وی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: چاره ای جز اعتصاب غذا برایم نمانده است. امروز یک قدرت نامشروع به اسیران بی پناه تجاوز کرده است. دیگر نمیتوانم سکوت کنم.


عطیه طاهری در گفتگو با خبرنگار اویان نیوز ضمن تایید اعتصاب غدای خود، با اظهار بی اطلاعی از وضعیت سعید متین پور عنوان کرد: از دستم کاری برنمی آید و صاحبان قدرت نمی خواهند صدای ما را بشنود حداقل می خوام صدای سعید را بشنوم.


امروز پس از انتقال 10 زندانی از انفرادی زندان اوین به بند عمومی مشخص شده زندانیان حاضر در انفرادی در اعتصاب غذا بسر می برند.


سعید متین پور یکی از زندانیان منتقل شده به انفرادی بند 240 زندان اوین است.

 


پنجشنبه 28فروردین93 این فعال آذربایجانی به همراه اسدالله اسدی دیگر فعال آذربایجانی حاضر در زندان اوین و 30 تن از زندانیان سیاسی پس از ضرب و شتم به انفرادی بند 240 زندان اوین منتقل شدند.

 

ماموران زندان در هنگام انتقال زندانیان به بند 240، ایشان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند. 

نامه ۲۳۳ استاد دانشگاه به روحانی برای اجرای وصیت‌نامه فرای

Posted: 20 Apr 2014 11:14 PM PDT

جرس: در نامه‌ای که ۲۳۳ استاد دانشگاه ایران آن را امضا کرده و برای رئیس‌جمهوری ایران فرستاده‌اند، از او خواسته شده به وصیت‌نامه ریچار فرای، ایران‌شناس سرشناس و دفن او در اصفهان عمل کند.  

 

در بخشی از این نامه که ۳۱ فروردین ماه در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، آمده است «کوشش‌های این‌گونه افراد در چند دهه‌ اخیر باعث شده است که علیرغم تبلیغات بسیار نامساعد رسانه‌ها‌، مفهومی به‌عنوان فرهنگ غنی ایرانی در جوامع غربی شکل گرفته و گسترش یابد، به‌طوری که حتی سیاستمداران دنیای غرب نیز همواره با احترام فراوان از فرهنگ غنی ایران یاد می‌کنند.»

 

آقای فرای که در آغاز فروردین ماه امسال درگذشت بنیان‌گذار مرکز مطالعات خاورمیانه هاروارد و نخستین کسی بود که در این دانشگاه مشهور صاحب کرسی ایران‌شناسی شد.

 

او پیشتر آرزو کرده بود که پس از مرگ در کنار زاینده‌رود اصفهان دفن شود.

 

اما موضوع عمل کردن به وصیت او با حمله و تهدیدهای گروه‌های تندرو مواجه شده است.

 

برخی نمایندگان اصول‌گرای مجلس، امام جمعه اصفهان، روزنامه کیهان یا گروه‌های موسوم به لباس‌شخصی از جمله کسانی بوده‌اند که به دفن این ایران‌شناس شهیر در خاک ایران حمله کرده‌اند.

 

در مقابل استادان دانشگاه‌های ایران که نامه خود را در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده‌اند از حسن روحانی، خواسته‌اند «با توجه به سال فرهنگ… در مورد اجرای وصیت‌نامه‌ی استاد ریچارد فرای با احترام و تشریفاتی که شایسته‌ی آن خدمتگزار عزیز است، اقدام لازم انجام شود».

 

نویسندگان نامه در عین‌حال می‌گویند «تعلل در این امر، نتایج ناگواری برای منافع ملی و سابقه‌ فرهنگی کشور خواهد داشت».

 

هنوز واکنشی از سوی دولت ایران به این نامه منتشر نشده است. هرچند پیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود دولت یازدهم ایران وصی آقای فرای نیست و هرکسی که وصی اوست باید خود به وصیت‌نامه‌اش عمل کند.

 

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، که ریچارد فرای سال‌ها پیش او را به عنوان وصی خود در ایران برگزیده بود، خود از جمله دیگر کسانی است که از رئیس‌جمهوری ایران خواسته با خاکسپاری این ایران‌شناس در اصفهان موافقت کند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ۲۳۳ استادی که این نامه تازه را برای آقای روحانی فرستاده‌اند در دانشگاه‌هایی مانند «صنعتی شریف»، «تهران»، «امیرکبیر»، «علم و صنعت»،‌ «صنعتی اصفهان»، «یاسوج»،‌ «شیراز» یا «فردوسی مشهد» به تدریس مشغول هستند. 

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی: تعدادی تبلت و موبایل از زندانیان بند ۳۵۰ کشف شد

Posted: 20 Apr 2014 11:14 PM PDT

روایت نمایندگان از دیدار با رئیس سازمان زندان‌ها
جرس: نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شد: تعدادی تبلت و گوشی تلفن همراه در جریان بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین کشف شد که زندانیان از این طریق اخبار غلطی را از زندان به رسانه‌های ضدانقلاب مخابره می‌کردند.  

 

این اظهارات در پی حضور رییس سازمان زندان‌ها در جلسه کمیسیون امنیت ملی در مورد حوادث روز پنجشنبه در زندان اوین مطرح شد.


به گزارش فارس، منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان بازرسی از بند 350 زندان اوین تعدادی تبلیت و گوشی تلفن همراه کشف شده که زندانیان از این طریق اخباری غیرواقعی و نادرست را از فضای زندان به رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب مخابره می‌کردند.

 

وی افزود: در جریان بازرسی دو نفر از عناصر فتنه با توجه به امکانات غیرقانونی که برای خود فراهم کرده بودند زندان را ترک نمی‌کنند و با مأموران درگیر می‌شوند.

 

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ابزار نظر کرد: انجام بازرسی اقدام کاملاً قانونی از سوی مأموران زندان است و باید در زمان مشخص انجام شود.

 

نقوی: تیم بررسی زندان از کارکنان فعلی نبودند


نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حضور اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها در جلسه عصر دیروز مجلس گفت: آقای اسماعیلی در گزارش خود اظهار کرد که تیم بررسی سازمان زندان‌ها طبق برنامه روز پنجشنبه برای بررسی زندان اوین اقدام کرد.

 

نقوی‌حسینی ادامه داد: اسماعیلی در گزارش خود با تشریح نحوه بررسی زندان‌ها گفت که در جریان بازرسی‌ها ابتدا زندانی‌ها به فضای باز هدایت می‌شوند تا بررسی‌ها انجام شوند. در بازرسی روز پنجشنبه زندانیان دو اتاق حاضر به خروج از اتاق‌های خود نشدند.

 

وی افزود: اسماعیلی گفت که این افراد که اغلب از جریان فتنه و نفاق بودند حاضر به تخلیه اتاق‌های خود نشدند و شروع به مقاومت و ناسزا گویی علیه تیم بررسی کردند. تیم بررسی که افرادی غیر از کارکنان فعلی زندان بودند، این افراد را از اتاق‌ها بیرون کردند.

 

نقوی‌حسینی با بیان اینکه به گفته اسماعیلی در جریان خارج کردن زندانیان از اتاق‌هایشان هیچ‌کس از سوی بررسی کنندگان مورد ضرب و جرح قرار نگرفته و مجروح نشده است، گفت: امروز هم به مناسبت روز میلاد حضرت زهرا (س)، به تعدادی از خانواده‌های افراد مذکور که به زندان مراجعه کرده بودند، اجازه ملاقات با زندانیان به صورت حضوری و بدون مانع داده شد تا با چشمان خودشان ببینند هیچ یک از آنها نه مجروح شده‌اند و نه ضربه‌ای به آنها وارد شده است. اکنون هم اعلام می‌کنیم که هر یک از خانواده‌ها بخواهند می‌توانند با زندانیان خود ملاقات حضوری داشته باشند.

 

مطهری: پیشنهاد من بازدید از زندان است

 

علی مطهری نیز که صبح دیروز در دیدار با خانواده‌های زندانیان بند 350 اوین که جلوی در مجلس تجمع کرده بودند، قول پیگیری موضوع حوادث روز پنجشنبه بند 350 را داده بود، در مورد جلسه عصر یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: حرف‌های آقای اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها با حرف‌هایی که خانواده‌های زندانیان بر آن اصرار دارند متفاوت است. من در جلسه هم این را گفتم که هرکس تنها به قاضی برود راضی برمی‌گردد. برای قضاوت درباره این موضوع ما باید حرف‌های دو طرف را بشنویم.

 

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که دو نفر از نمایندگان به زندان بروند و از نزدیک با زندانیان صحبت کنند تا بعد بتوانیم در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده است قضاوت کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه رییس سازمان زندان‌ها کلا خبر اعمال خشونت در بند 350 زندان اوین را تکذیب کرد، گفت: پیشنهاد خانواده‌های زندانیان سیاسی این بود که کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه تشکیل شود و چند نماینده از جمله خود من برای بازدید از زندان اقدام کنیم، اما این کار نیازمند هماهنگی‌ کمیسیون امنیت ملی با مسوولان است و مقدماتی دارد که باید انجام شود.

 

مطهری با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد کمیسیون امنیت ملی چندان راغب به انجام این کار باشد، گفت: ما برای داوری دقیق‌تر درباره این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. اگر ببینیم حرف‌هایی که خانواده‌های زندانیان بر آن اصرار دارند حقیقت دارد، آن وقت اقدام لازم مثلا سؤال از وزیر دادگستری را انجام خواهیم داد.

 

گفتگوی تند کوچک زاده با خانواده‌های زندانیان مقابل مجلس

 

در پی تجمع صبح روز گذشته خانواده‌های زندانیان روبه‌روی در‌ شمالی مجلس شورای اسلامی، برخی‌ نمایندگان مجلس از سوی هیأت رئیسه، مسئول پیگیری خواسته‌های این افراد شدند و با حضور ‌آن‌ها درباره حوادث اتفاق افتاده‌ صحبت کردند.

 

به گزارش تابناک، در این میان، مهدی کوچک‌زاده نیز در جمع این افراد حاضر شد و به گفت‌وگوی نسبتا تند با این افراد پرداخت.

 

این ‌نماینده‌ مجلس‌ از آنان خواست پراکنده شوند و "رسانه‌های بیگانه" از جمله بی‌بی‌سی را عامل این "شایعه" دانست. کوچک‌زاده در پاسخ به معترضانی که می‌گفتند، ‌در روز حادثه عده‌‌ای وارد زندان شده و با شکستن شیشه‌ها به ضرب و شتم متهمان پرداخته‌اند و وی از این موضوع آگاه است، گفت: این خبر را چه کسی به شما داده است؟ آیا غیر از این است که از طریق ماهواره و بی‌بی‌سی از ماجرا مطلع شده‌اید؟ ‌من خودم شب گذشته از بی‌بی‌سی شنیدم.

 

یکی از خانواده‌های دیگر به کوچک‌زاده گفت: من خودم دیروز در دادسرا‌ بودم و دادیار گفت متهمان مقاومت کرده‌ و کتک خورده‌اند. از شما می‌خواهم ‌در این باره تحقیق کنید.

 

کوچک‌زاده در پاسخ به ‌گفته‌ی این فرد مدعی شد: من می‌دانم که یکی از نمایندگان در حال‌ طراحی پرسشی در این باره است. ما نیز پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسد.این نماینده همچنین گفت: کار سیاسی و اقدامات قضایی از هم متفاوت هستند و این کاری که شما در حال پیگیری آن هستید، کار سیاسی است. در کار قضایی باید سند و مدرک داشت، شما باید اسم و مدرک بدهید تا ‌بتوانیم پرونده را پیگیری کنیم.

 

این نماینده در پاسخ به یکی دیگر از تجمع‌کنندگان که می‌گفت، من ادعا دارم که زندانیان کتک خورده‌اند، گفت: من هم ادعا دارم و می‌گویم شما دروغ می‌گویید. حالا ‌چگونه می‌خواهید این را ثابت کنید؟ شما که عقل دارید؛ بنابراین، بر پایه قانون، کسی که ادعا دارد باید ثابت کند. شما هم بروید و سند بیاورید. شهادت زندانیان هم چون به نفع خودشان است، پذیرفته نیست.کوچک‌زاده در پایان گفت: این حرف‌ها خنده‌دار است و اینکه کسی در زندان کتک خورده، دروغ است. اگر من زندانی را کتک بزنم، دیوانه نیستم که تلفن در اختیارش قرار دهم و بگویم برو به هر کس که می‌خواهی این را اطلاع بده. ‌نباید خیلی بدبین بود؛ مثلا اگر کسی به من توهین کند، من واکنش تندی از خودم نشان می‌دهم. در‌ زندان هم همین است و اگر به زندان‌بان چیزی گفته شود، ممکن است دعوایی هم پیش بیاید. وی افزود: اگر به حرف من اعتماد دارید، بیایید و ‌حرفتان را بزنید و اگر اعتماد ندارید، بروید و آن طرف‌تر بایستید. 

بيانيه سازمان دفاع از حقوق شيعه در محكوميت حمله به زندانيان بند ٣٥٠ اوين

Posted: 20 Apr 2014 10:18 PM PDT

جرس: سازمان دیده‌بان حقوق شیعه در پی حمله به زندانيان بند ٣٥٠ زندان اوين بیانیه‌ای صادر و این کار را "تعارض آشکار با ابتدائی ترین اصول اخلاقی" شمرده است.  

 

به گزارش جرس، این سازمان ضمن محکوم ساختن اینگونه اعمال "غیرقانونی ومعارض با شرع الهی"، از مسئولان امر تقاضای رسیدگی به این حادثه وشناسایی و برخورد با مسئولان ومسببان آن را داشته‌اند.

 

 

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:


حمله به زندانيان بند ٣٥٠ زندان اوين، تعارض آشکار با ابتدائی ترین اصول اخلاقی بشمار مي آيد.

 

حمله به به بند 350 زندان اوین وضرب وشتم زندانیان بی دفاع ساکن در این بند توسط مأموران زندان، نگرانی های فزاینده ای را درباره نقض حقوق اساسی واولیه زندانیان در ایران دامن زده است. هرچند اساساً مفهومی به نام زندانی سیاسی وعقیدتی در تضاد آشکار با آموزه های اسلام وتشیع قرار دارد واعراف ومواثیق ومعاهدات بین المللی نیز بر ضرورت آزادی بیان پای فشرده اند، اما این زندانیان به دلایل سیاسی وعقیدتی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان بوده اند وجز ابراز نظر وعقیده اتهامی متوجه ایشان نیست.

 

با این همه وفارغ از اینکه این زندانیان به چه دلیل به زندان گرفتار آمده اند ویا اساساً حکم صادر شده درباره آنان پس از طی روندی قانونی ومنصفانه صورت گرفته است یا خیر، اما قدر مسلم آنستکه این زندانیان در دوران زندان وبراساس حکم شارع مقدس، دیدگاه فقها ومراجع عظام شیعه وبرپایه قوانین واعراف بین المللی از حقوقی اولیه وابتدائی برخوردارند که رعایت این حقوق واستیفای آنها شرعاً وقانوناً الزامی است. برخورداری از امنیت جانی وتأمین سلامتی زندانی از مهمترین این حقوق است که مسئولیت مستقیم تأمین آن برعهده مسئولان زندان است.

 

نقض این حق اساسی واولیه وضرب وشتم زندانیان نه تنها با هیچ یک از اصول پذیرفته شده حقوقی وقانونی سازگار نیست بلکه از لحاظ اخلاقی نیز مذموم ونکوهیده است ونه تنها عملی غیر شرعی وغیر قانونی، بلکه در تعارض آشکار با ابتدائی ترین اصول اخلاقی بشمار می آید.

 

توجه به این نکته نیز ضروری است که نقض حقوق اولیه این زندانیان وبه خطر انداختن امنیت جانی وسلامت آنان تنها به شخص این زندانیان محدود نمانده وعملاً آسیبهای روحی فراوانی را برای خانواده های این زندانیان موجب شده است. مادران، پدران، همسران وفرزندان این زندانیان بیگناه که این روزها بیش از هر چیز نگران ودغدغه مند وضعیت فرزندان زندانی خود هستند، از قربانیان غیر مستقیم این اعمال غیرقانونی بشمار می آیند.

 

ما در سازمان دیده بان حقوق شیعه ضمن محکوم ساختن اینگونه اعمال غیرقانونی ومعارض با شرع الهی، از مسئولان امر تقاضای رسیدگی به این حادثه اسف بار وشناسایی وبرخورد با مسئولان ومسببان آنرا داریم تا در آینده شاهد تکرار حوادثی از این قبیل نباشیم.

 

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعه

واشنگتن

19 آوريل ٢٠١٤ 

آيا مخاطبان اصلي نامه شما را دريافت مي كنند؟

Posted: 20 Apr 2014 02:51 PM PDT

نامه محمدرضا خاتمی به حائری شیرازی:
جرس: در پی انتشار نامه‌ای با امضای آیة الله حائری شیرازی خطاب به آقایان موسوی و کروبی، محمد رضا خاتمی  با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به حائری شیرازی، ضمن استقبال و تشکر، از او پرسید"  آيا مخاطبان اصلي شما هم آن را دريافت ميكنند؟ و در صورت دريافت آيا امكان جواب دادن و نشر پاسخ آنها وجود خواهد داشت؟ "  



متن کامل نامه  دبیر کل سابق و عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم، که در سایت نوروز منتشر شده است  به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آية الله آقاي حائرى شىرازي

با سلام و احترام

بر خود لازم مي دانم در وحله اول از نامه جنابعالى به حضرات آقايان موسوى و كروبى كه از كمترين امكان دفاع از خود در برابر هجمه هاى شبانه روزى برخوردار نيستند تشكر كنم. آنچه در اين نامه آمده است صرف نظر از موافقت ىا مخالفت با محتواى آن نمونه بارزى از وظيفه شناسى يك عالم دين در برابر حوادث زمانه خود است. اى كاش زودتر اين اقدام انجام ميشد تا زمام امور در دست كسانى كه كشور را به چنين ورطه هولناكى كشانده اند نمى افتاد. نامه شما مصداق بارز انعطاف ، مدارا ، دلسوزى و البته صراحت و شايد براي كسانى مانند من در مواردى غير واقع بينانه باشد. اما اين نكته چيزى از ارزش والاى اين اقدام كم نمى كند و نشان مى دهد كه با رعايت انصاف و اخلاق مى توان همديگر را نقد و حتى رد كرد. در زمانه ما كه دور عالمان متهتك و جاهلان متنسك است و جز "بريده باد" و "دريده باد" سخنى از اين سخنگويان پر پشتوانه شنيده نمى شود و از تريبونهاى مقدسى چون نماز جمعه جز فرياد مرگ و خشونت و نفرت به گوش نمى رسد زلال نامه شما مى تواند براى نسل متاسفانه دين گريز ما به مثابه نمادى از دين حيات ، رحمت، مهربانى و اخلاق قابل عرضه باشد.

جناب آية الله، نامه شما امروز در دسترس همگان قرار گرفته است اما معلوم نيست آيا مخاطبان اصلي شما هم آن را دريافت ميكنند؟ و در صورت دريافت آيا امكان جواب دادن و نشر پاسخ آنها وجود خواهد داشت؟ اگر شما كه مبدع اين نامه نگاري بوده ايد سرانجام كار را پيگيري كنيد تحول بزرگي را سبب خواهيد شد.

حضرت آقاي حائرى، اجازه بدهيد در مورد محتواي نامه نيز مطالبى را معروض دارم: حضرتعالي به حقايقي غيبى و يا تاريخى اشاره كرده ايد كه هيچ اهل قبله اي منكر آنها نيست اما مشكل در تعيين مصاديق است و مهمتر اينكه چه كسى بايد اين مصاديق را تعيين كند. به نظر نمى رسد كه تطابقهاى تاريخى گره از مشكلات پيچيده جامعه ما بگشايد و بايد راه ديگرى جست. در فرصت و مجال كافى قطعا مى توان در اين امور به بحث و جدل پرداخت اما در منازعات سياسى راهگشا نخواهد بود. همينقدر عرض كنم كه اگر نه اكثريت مطلق سابقون انقلاب و ياران امام و برگزيدگان جامعه ما، حد اقل نيمي از آنها در مورد اين مصاديق، نظري جز نظر شما را دارند. در قضاياي تلخ سال ٨٨ حوادث ريز و درشتى اتفاق افتاد كه مى توان به همه آنها پرداخت و در جستجوى مقصرى بر آمد. مستحضر هستيد كه هر طرف اين ماجرا سياهه طولاني از اقدامات طرف مقابل دارد هرچند به خاطر شرايط خاص توزيع قدرت يك طرف مورد هجوم بدون حق دفاع واقع شده است. جنابعالى به موارد مورد نظر خود نظير كشاندن مردم به خيابانها اشاره كرده ايد كه صرف نظر از صحت و سقم آن به عنوان يك اتهام بالقوه قابل بررسي است، اما در سوی ديگر هم مى توان به مواردى نظير دستگيريهای غير قانونی، هجومهای نيمه شبانه به منازل محترمين، وقايع دردناك درون زندانها در ماههاي اول، دادگاههاى آنچناني، هتك حرمت خانواده هاي زندانيان، كشتن مردم در خيابانها( بنا به نقلي قريب به صد نفر)، قتل خانم هاله سحابي، جنايات كهريزك و كوي دانشگاه، اخراجهاي فله اي اساتيد و دانشجويان، سانسور عجيب رسانه‌ها و..... اشاره كرد.( حتما جنابعالي در اين چند روز خبر حمله به زندانيان بي پناه را هم شنيده ايد كه نشانگر اين است كه ظاهرا عده اي نمي خواهند اين بساط به اصطلاح فتنه جمع شود. ) ملاحظه مي فرماييد كه با اين وضع معلوم نيست چه كسي بايد طلب بخشايش كند و توبه نمايد. براي يافتن مقصر مي توان چند راه رفت . يكي همين راه فعلي است كه مي توان گفت اگر منتج به نتيجه بود نامه جنابعالي موضوعيت نداشت. پس بايد بدنبال راه ديگري بود. شما راه حلي ارائه فرموده ايد كه نشانگر دلسوزي شما براى اين مردم است و آن اينكه آقايان موسوي و كروبى بگويند " ببخشيد". من در پايان اين نامه در اين مورد نكته اي را عرض خواهم كرد اما اجازه بدهيد قبل از آن راه حلهاي ديگر را هم بررسى كنيم. يك راه برگزاري يك دادگاه علني با قضات مستقل و حضور هيئت منصفه است. چه اشكالي دارد جنابعالي كه خود مورد اعتماد نظام هستيد خواستار اين دادگاه شويد و هيئت منصفه هم افراد مورد اعتماد مردم باشند كه در ما نحن فيه ابراز موضع نكرده باشند. مطمئن هستم كه اين راه مقبول نخواهد افتاد و چه پيام روشني از اين عدم قبول براي مردم ارسال مي شود بماند. راه حل ديگر اين است كه با مكانيسمهاي علمي و روشهاي مقبول با نظر سنجي از عامه مردم و يا نخبگان و يا حتي كارگزاران نظام و يا حتي بالاتر مثلا از نيروهاي كادر سپاه پاسداران نظر سنجي شود كه مثلا آقاي موسوي را بيشتر قبول دارند يا آية الله جنتي؟ به آقاي كروبي بيشتر اعتماد دارند يا آية الله آملي لاريجاني؟ نمايندگان مجلس را بيشتر قبول دارند يا زندانيان حوادث سال ٨٨؟ و البته باز يقين داريم كه اين راههاي آسان و كم هزينه و البته فيصله بخش هيچگاه مورد اهتمام نخواهد بود. اما همه مي دانيم كشور در چه مخاطرات نفس گيري قرار دارد و جز با گذشت و عفو و جز با همدلي و همراهي عبور از اين تنگناها ميسر نيست. ورود شما در اين ميدان و قبل از آن مرحوم آقاي عسكراولادي نشانگر درك اين وضعيت فوق العاده است. پس چه بايد كرد؟ شما راه حل عذرخواهي آقايان موسوي و كروبي را پيشنهاد كرده ايد. به نظر مي رسد قبل از اينكه بگوييم چه كسي تقصير كرده است يا قصور دارد جامعه ما نيازمند " گفتگو" است. گفتگو مستلزم اين است كه همه قبول كنند ممكن است اشتباه كرده باشند و طرف ديگر ممكن است بخشي از حقيقت را داشته باشد. اينك بخشي از اين قضايا در حصر هستند. آيا اهل حل و عقدي پيدا ميشوند كه به ديدار اين آقايان بروند و از زبان آنها هم حقايق را بشنوند و از طريق بسط اين گفتگوها به جاي اينكه به معلول بپردازند به ريشه يابي اين حوادث بپردازند و كشور را براي هميشه در برابر اين تنشها بيمه كنند؟ تا به حال كه تلاش دلسوزان براي اين كار محقق نشده است و اميد است جنابعالي در اين راه توفيق يابيد.

حضرت آية الله انتخابات سال ٩٢ نشان داد كه عقلاي قوم از هر جناح و نحله اي به خوبي از ماجراي سال ٨٨ درس عبرت گرفته اند. نشان دادند كه اشتباهات خود را شناسايي كرده و آن را تكرار نخواهند كرد. بنابر اين من مدعي هستم هر دو طرف در عمل گفته اند " ببخشيد ما هم اشتباه داشتيم". ملت هم نشان دادند كه از گذشته عبور كرد ه اند و هر چند پيام راي مردم بسيار روشن بود اما سبب نشد تا شيريني پيروزي مردم با نفرت و انتقام به تلخي گرايد و در حقيقت فصلي جديد در بلوغ سياسي كشور رقم خورده است. جناب آية الله با اين وصف گمان نمي كنم آنچه از توبه و طلب عفو و پذيرش اشتباه گفته باشد جايگاهي داشته باشد، اما ظاهرا باز هم عده اي جز به اين راضي نشوند كه آقايان موسوي و كروبى بايد قبول كنند اشتباه كرده اند. جنابعالي با بهره گرفتن از تمثيل ابليس و عيسي و خداوند چنين خواسته ايد كه اين بزرگواران بگويند " ببخشيد". اما لازم است معروض دارم كه بعضي از دوستان هم معتقدند در صورتي كه خطر بزرگي كشور را تهديد مي كند حتي اگر اين آقايان معتقد باشند هيچ اشتباهي هم نكرده باشند گذشتن از حق خود بر جايگاه آنها خواهد افزود. و مگر امام همام علي ابن ابي طالب(ع) چنين نكرد. والعاقبة للتقوي

سيد محمد رضا خاتمي 
 

فیلم رخداد «بند۳۵۰» اوین توسط برخی از نمایندگان بازبینی شد

Posted: 20 Apr 2014 02:18 PM PDT

احتمال طرح سوال از وزرای اطلاعات و دادگستری
جرس: روزنامه شرق با درج گزارشی  از ماجرای یورش به «بند ۳۵۰» اوین، از موافقت مدیرکل زندان اوین برای بازبینی فیلم آن روز  و احتمال طرح سوال از وزرای اطلاعات و دادگستری خبر داده است.  


متن کامل این گزارش  در ادامه می آید : 

کمتر روزی است که جلسه صحن علنی برگزار شود و تجمعی روبه‌روی بهارستان شکل نگیرد. گاهی گروه‌های چندصدنفری و گاهی هم ۱۰، ۲۰نفری. در این سال‌ها اغلب مسایل اقتصادی و بی‏‌پولی مردم را تا نزدیکی ساختمان هرمی‌شکل «بهارستان» کشانده و حالا برخی مسایل سیاسی. روز گذشته گروهی از خانواده‏ زندانیان «بند ۳۵۰» اوین مقابل در شمالی مجلس تجمع کرده و از حوادثی که در این بند اتفاق افتاده بود، انتقاد کردند. نیروهای حراست مجلس همیشه در این وضعیت حساس می‌شوند و خبرنگاران هم به‌راحتی نمی‌توانند از جزییات امر مطلع شوند اما چهره‌های ایستاده مقابل در شمالی مجلس آشنا هستند و از دور هم می‌شود تصاویر و عکس برخی زندانیان را تشخیص داد. تصویر برخی زندانیان، روی دست مادران، همسران و دیگر اعضای خانواده بالا رفته و نگرانی از چهره‌شان هویداست. روز مادر است و خبرهای ضدونقیض از اوین، حالا برخی از مادران نگران را به در مجلس کشانده. «علی مطهری»، صریح‌تر از آن است که به‌دلیل برخی ملاحظات از حضور در جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی سر باز زند. نخستین نماینده‌ای است که به میان آنها می‌آید و هم‌صحبتشان می‌شود. «علیرضا محجوب»، دیگر نماینده تهران دقایقی بعد به جمع آنها می‌پیوندد و به حرف‌هایشان گوش می‌دهد. «مهدی کوچک‌زاده» گویا تنها قصد عبور از در مجلس را داشته و خیلی ادبیاتش از سر همراهی نیست. «کوچک‌زاده» به آنها می‌گوید: «شما بر اساس شایعه رسانه‌های غربی حرف می‌زنید و سند و مدرک ندارید.» همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دربند هم به او می‌گوید: «آقای سلطانی تماس گرفته و همین‌ها را تایید کرده. حرف همسرم سند ماست.» یکی از خبرنگاران که از واکنش کوچک‌زاده کلافه شده، خطاب به او می‌گوید: «آیا مجلس برای دیدار با این خانواده‌‏ها به شما ماموریتی داده؟» و کوچک‌زاده هم پاسخ می‌دهد که داشتم رد می‌شدم و خود خانواده‌ها می‌خواستند با من حرف بزنند.

روایت «تابش» از جزییات جلسه با مدیرکل زندان اوین
ساعت از دو که می‌گذرد، رییس سازمان زندان‌ها و مدیرکل زندان اوین راهی کمیسیون امنیت می‌شوند و ساعتی این جلسه ادامه می‏یابد. روایت «محمدرضا تابش»، نماینده اردکان از آنچه در نشست کمیسیون امنیت و مدیرکل زندان اوین و رییس سازمان زندان‌ها گذشته، شنیدنی است. توضیح مسوولان زندان از زبان نماینده اردکان این است: «آنها به‌کل هرگونه ضرب‌وشتم زندانیان از سوی نیروهای بازرس زندان را تکذیب کرده و گفته‌اند که خود زندانیان مانع از بازرسی شده‌اند و بازرسی موردنظر هم هرماه از زندان انجام می‏شده و نیروها برای این کار حکم قضایی داشتند و هیچ سلاح و درگیری غیرعرفی انجام نشده. یکی، دونفر هم خودشان قصد تخریب در را داشته‌اند و مجروح شده‌اند.»

توضیح رییس کل زندان‌ها و تکذیب حرف‌ها
البته «حسین نقوی‌حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس هم به «مهر» خبر داده که «در جریان کشمکش مذکور نه کسی ضرب‌وشتم شده و نه مجروح. روز گذشته هم به‌مناسبت روز میلاد حضرت زهرا(س)، به هر یک از خانواده‌های افراد مذکور مراجعه کردند اجازه داده شد تا با زندانی خود ملاقات حضوری بدون مانع داشته باشند تا با چشمان خود ببینند که هیچ‌یک از آنها نه مجروح هستند و نه ضربه‌ای به آنها وارد شده.»«نقوی‌حسینی» همچنین تاکید کرده: «اسماعیلی، رییس کل زندان‌ها گفت تیم بررسی سازمان زندان‌ها طبق برنامه، روز پنجشنبه زندان اوین را مورد بررسی قرار داد که طی بررسی ابتدا زندانیان به فضای باز هدایت می‌شوند تا از فضای باز استفاده کنند تا بررسی‌ها انجام شود. در این مرحله زندانی‏های دو اتاق حاضر به خروج نشدند. و شروع به مقاومت و به ناسزاگویی علیه تیم بررسی کردند.»نقوی همچنین تاکید کرده: «آقای اسماعیلی گفت تیم بررسی که افرادی غیر از کارکنان فعلی زندان بودند این افراد را از اتاق بیرون کردند و در جریان کشمکش مذکور هیچ‌کس به جهت الزام خروج از اتاق از سوی بررسی‌کنندگان نه ضرب‌وشتم شده و نه مجروح شده است.»

تکذیب حضور نیرو در زندان از دیگر نهادها
سوال برخی نمایندگان هم این بوده که گویا نیروهای بازرسی این بار متفاوت از پیش بوده و اصلا ربطی به زندان اوین نداشته‌اند. به گفته تابش توضیح مدیرکل زندان اوین این بوده: «نیروها تغییر نکرده بودند و ما از جایی خارج از زندان اوین نیرو نیاورده بودیم. تفاوت این بار با بازرسی‌های پیش این بوده، نیروهای سازمان زندان‌ها از زندان‌های دیگر کار بازرسی را انجام داده که این نیروها نیز استخدام سازمان زندان‌ها هستند و به نهاد و نیروی دیگری متصل نیستند.» مهدی دواتگری که پرونده ستار بهشتی را نیز تدوین کرده بود حالا به‌عنوان نماینده ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس، مسوول پیگیری این موضوع شده است.

بازبینی فیلم زندان درگیری «بند ۳۵۰»
تابش همچنین از موافقت مدیرکل زندان اوین برای بازبینی فیلم آن روز «بند ۳۵۰» اوین خبر داده و می‌گوید: «رییس زندان اعلام کرد که تمام تصاویر مربوط به آن روز در دوربین‏های مداربسته زندان اوین موجود است و نمایندگان هم اصرار داشتند که برای توجیه بیشتر نمایندگان و مستندشدن آنچه مسوولان زندان می‌گویند، فیلم‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس بازبینی شود. مسوولان زندان اوین و رییس سازمان زندان‌ها هم این پیشنهاد را پذیرفتند و حالا فیلم آن روز درگیری در «بند ۳۵۰» از سوی برخی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بازبینی قرار گرفته و گزارش آن به دیگر نمایندگان ارایه خواهد شد.» محمدرضاتابش حرف روسای زندان اوین و سازمان زندان‌ها را شنیده و در گفت‌وگو با «شرق» از روایت خانواده زندانیان سیاسی هم سخن می‌گوید. او با همسر، مادر، برادر و پدر برخی از زندانیان سیاسی حرف زده و تاکید دارد که «روایت خانواده‌ها کاملا با آنچه مسوولان زندان گفته‌اند، متفاوت است. به همین خاطر منتظر خواهیم ماند تا گزارش مهدی دواتگری در موضوع درگیری اتفاق افتاده در بند ۳۵۰ اوین تکمیل شود و اگر نتایج گزارش رضایت‌بخش نبود، آن وقت به‌طور ویژه خودمان از زندان بازدید خواهیم کرد و پای صحبت زندانیان آن بند خواهیم نشست.» به گفته تابش، خانواده زندانیان سیاسی گفته‌اند که در فرآیند ملاقات‌ها اختلال پیش آمده و این بازرسی با بازرسی‌های پیش متفاوت بوده و در انجام این بازرسی به افراد توهین شده و آنها هم قصد داشتند از خود دفاع کنند. همچنین خانواده‌ها به درگیری و ضرب و شتم برخی زندانیان اشاره کرده‌اند، موضوعی که مسوولان زندان آن را به طور کلی رد می‌کنند.

احتمال طرح سوال از وزرای اطلاعات و دادگستری
تابش همچنین به «شرق» خبر داده که برخی نمایندگان بنا دارند اگر این پیگیری‌ها به جایی نرسد، با طرح سوال، وزیر اطلاعات و دادگستری را به مجلس فراخوانده و پای توضیح و صحبت آنها هم بنشینند.
حالا نمایندگان منتقد و معترض پس از مشورت با علاء‏الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت بنا را بر این گذاشته‌اند تا پای حرف رییس زندان اوین بنشینند و اگر حرف‌ها قانع‌کننده نبود، برای طرح سوال از برخی وزرا اقدام کنند. علیرضا محجوب، مسعود پزشکیان، علی مطهری، سیدهادی حسینی و تعداد دیگری از نمایندگان در مجلس پیگیر این مساله هستند. مهدی داوتگری نیز از فردا مسوول پیگیری مطالبات نمایندگان و خانواده زندانیان سیاسی است. کماکان روایت‌های متناقض از آنچه چند روز پیش در «بند ۳۵۰» اوین اتفاق افتاده به گوش می‌رسد. خانواده‌ها دست به دامان نمایندگان مجلس شده‌اند و مسوولان زندان به کل هرگونه ضرب‌وشتم و تعرض نیروهای زندان به زندانیان را تکذیب می‌کنند. شاید نمایش و بازبینی فیلم آن روز و درگیری اتفاق افتاده در بند برای نمایندگان، مستندات تازه‌ای برای پایان این تناقض‌ها به همراه آورد.