جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


صادرات نفت ايران به بالاترين حد در بيست ماه اخير رسيد

Posted: 11 Apr 2014 07:56 AM PDT

جرس: آژانس بين المللی انرژی در تازه ترين گزارش ماهانه خود که جمعه، ۲۲ فروردين منتشر شد، می گويد که صادرات نفت ايران در ماه فوريه به رکورد بی سابقه يک ميليون و ۶۵۰ هزار بشکه در بيست ماه اخير رسيده است.  

 

بر اساس گزارش بلومبرگ از آژانس بين المللی انرژی، داده های اوليه حاکی است که صادرات نفت ايران در ماه گذشته، مارس، حدود يک ميليون و ۵۰ هزار بشکه بوده، اما اين داده ها با کسب آمارهای تکميلی دوباره تصحيح خواهد شد و به احتمال زياد، حجم صادرات نفت ايران در ماه گذشته نيز نزديک به رقمی باشد که ايران در ماه قبل آن صادر کرده است.

اين گزارش می افزايد که با اين اوصاف، احتمالا صادرات نفت ايران برای سومين ماه متوالی طی سال ۲۰۱۴ بسيار بيشتر از رقمی هست که آمريکا بر اساس توافق هسته ای انتظار داشت.

 

به گزارش رادیو فردا، ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه به توافق شش ماهه هسته ای دست يافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد. بر اساس اين توافق بار تحريمهای غرب عليه ايران مقداری سبکتر شد، اما تحريمهای نفتی ايران به قوت خود باقی ماند و آمريکا انتظار داشت که حجم صادرات نفت ايران در همان ميزان سال ۲۰۱۳ که رقمی حدود يک ميليون بشکه در روز بود، ثابت باقی بماند.اين توافق تا ژوئيه سال جاری اجرا خواهد شد.

 

آژانس بين المللی انرژی که به ۲۰ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می دهد، داده های ماه گذشته خود را تصحيح کرده است. ماه گذشته، ارزيابی آژانس حاکی از صادرات روزانه يک ميليون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت ايران بود، اما اکنون اين رقم را تصحيح کرده و ۲۴۰ هزار بشکه به حجم نفت صادراتی ايران در ماه فوريه افزوده است.

 

آژانس علت امر را بيشتر بودن حجم واردات نفت چين، هند و کره جنوبی از ايران از حجم پيش بينی شده، عنوان کرده است.

 

درباره ماه مارس نيز آژانس می گويد که بعد از کسب اطلاعات پيچيده تکميلی، احتمالا حجم نفت صادراتی ايران برای ماه مارس نيز به ميزان ماه فوريه برسد. در ماه مارس، آلبانی و سوريه نيز از ايران نفت خريده اند.

 

آژانس تخمين می زند که حجم نفت بی مشتری ذخيره شده ايران در نفتکشهای لنگر انداخته در خليج فارس از ۳۲ ميليون بشکه در آخر ماه فوريه به ۲۲ ميليون بشکه در آخر ماه مارس کاهش يافته است.

 

روز جمعه، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک نيز گزارش داد که توليد نفت ايران در ماه مارس ۱۷ هزار بشکه نسبت به ماه فوريه افزايش يافته و به رقم دو ميليون و ۸۷۹ هزار بشکه رسيده است.

 

متوسط توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۳ حدود دو ميليون و ۶۹۳ هزار بشکه در روز بود.

 

ايران قبل از تحريمهای بين المللی روزانه دو و نيم ميليون بشکه صادرات نفت و حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه توليد نفت داشت.

 

بر اساس اطلاعات اوليه، هند در ماه مارس واردات نفت خود از ايران را ۷۰ هزار بشکه افزايش داده و به رقم ۳۳۰ هزار بشکه در روز رسانده است. 

 

رای دادگاه میثم عبادی: پرونده مفتوح می‌ماند

Posted: 11 Apr 2014 04:38 AM PDT

جرس: وکیل مدافع اولیا دم میثم عبادی یکی از شهدای وقایع پس از انتخابات سال 88 از صدور رای دادگاه در پرونده موکلش خبر داد و گفت: طبق رای دادگاه، پرونده مرحوم عبادی تا زمان دستگیری متهم واقعی در مرجع انتظامی مفتوح خواهد بود.  


مصطفی ترک همدانی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: دادگاه پرونده مرحوم عبادی 15 بهمن سال گذشته در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار و روز گذشته (پنچشنبه) حکم دادگاه ابلاغ شد.

 

وی افزود: شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به لحاظ ناشناس بودن متهم و تشخیص وقوع قتل عمد در این پرونده، مطابق ماده 487 قانون مجازات اسلامی رای به پرداخت دیه از صندوق بیت المال به اولیا دم داده است.

 

ترک همدانی ادامه داد: همچنین دادگاه در این پرونده رای به مفتوح ماندن بدل پرونده در مرجع انتظامی تا زمان دستگیری متهم واقعی داده است.

 

وکیل اولیا دم مرحوم عبادی یادآور شد: دادسرای جنایی تهران پس از دریافت گزارش به قتل رسیدن موکلم در یکی از خیابان های تهران در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، رسیدگی جدی به آن را آغاز کرد.

 

ترک همدانی افزود: پس از تشکیل پرونده، بازپرس دادسرای جنایی با وسواس و دقت زیاد موضوع را پیگیری کرد که حتی منجر به بازداشت یک ماهه یکی از اعضای بسیج تهران شد.

 

وی ادامه داد: پس از تحقیقات مفصل از فرماندهی بسیج تهران، بررسی شرایط اوضاع و احوال منطقه، محل وقوع قتل و اینکه سپاه تهران در ایام ناآرامی های سال 88 دستور استفاده نکردن از سلاح گرم را صادر کرده بود و از سلاح گرم استفاده نشده است، برای تنها متهم پرونده قرار منع تعقیب صادر شد و با توجه به اینکه در این پرونده متهم به قتل شناسایی نشده است درخواست کردیم دیه مقتول از بیت المال مسلمین پرداخت شود. 

 

میثم عبادی، ۱۶ ساله، یکی از نخستین و جوان‌ترین شهدای جنبش سبز است که در شب بیست و چهارم خرداد ماه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
 

آیت‌الله موسوی اردبیلی: هر حرف و فریادی را نباید سخن دین تلقی کرد

Posted: 11 Apr 2014 04:17 AM PDT

جرس: آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی تاکید کرد: هر حرف و فریادی را، ولو به نام دین زده شود، نباید به منزله سخن دین تلقی کرد.  

 

 

به گزارش ایرنا از دفتر این مرجع تقلید، وی عصر پنجشنبه در دیدار دانشجویان سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با بیان آیه شریفه قرآن گفت: خداوند بشارت می دهد به انسان هایی که در میان اقوال و روش های مختلف، روش و قولی را انتخاب کنند که از استحکام و عقلانیت بیشتری برخوردار باشد.

 

وی افزود: اگر انسان چنین روشی را پیشه خود کند در هر برهه و زمانی به توفیقات زیادی دست پیدا می کند لذا در این دنیا که اساس آن بر تحول و تغییر هست، انسان باید این محور را مدنظر قرار دهد و هیچ گاه آن را فراموش نکند.

 

این مرجع تقلید در ادامه خطاب به مسوولان سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: شما که بحمدالله هم دغدغه اجتماعی دارید و هم دغدغه دینی و از طرفی پسوند دینی را برای تشکیلات خود به همراه دارید، بدانید دین ورزی در حوزه اسلام هم از عقلانیت لازم برخوردار است و هم از استحکام کافی؛ بنابراین در فعالیت های خودتان، خدا و آموزه های دینی را مدنظر قرار دهید و تحت تاثیر القائات جانبی قرار نگیرد.

 

آیت الله موسوی اردبیلی افزود: البته باید مواظب باشید دین را آن گونه که هست فرا بگیرید و با آن آشنا شوید و به کار ببندید نه این که هر حرف و فریادی را ولو به نام دین زده شود به منزله دین تلقی کنید.

 

وی گفت: باید تکیه شما بر قرآن و نهج البلاغه و گفتار و سیره ائمه معصومین(ع) باشد و آن را محور حرکت های دینی خود قرار دهید.

 

این مرجع تقلید گفت: در این صورت هم راستی و درستی و هم عقلانیت را به همراه خود دارید و هم از کجی ها و دروغ ها فاصله گرفته اید.

 

 

اخراج درویشان گنابادی از سازمان‌های دولتی ادامه دارد

Posted: 11 Apr 2014 03:55 AM PDT

جرس: یکی از درویشان گنابادی ساکن دامغان از کارمندان سازمان کمیته امداد امام خمینی به علت وابستگی به طریقت گنابادی اخراج شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور، آقای علی معظمی فرد از درویشان شهر دامغان که مسئولیت برگزاری مجالس درویشی در منزل خود را نیز داراست، پس از سال‌ها فعالیت در سازمان کمیته امداد خمینی استان سمنان، از ادامه فعالیت منع شد.

 

این درویش گنابادی به مجذوبان نور گفته است: «پس از پیگیری‌های مکرر از علت این برخورد، در ‌‌نهایت ریاست کمیته امداد استان سمنان با اذعان اینکه، من یکی از بهترین نیروهای استان در حوزه کاری خودم بودم، گرایش بنده به سلسله درویشی گنابادی را عامل فشار به او برای عدم تمدید قرارداد کاری با من عنوان کرد».

 

همچنین این درویش گنابادی از احضارهای مکرر وی در طول دو سال اخیر توسط ماموران وزارت اطلاعات این استان خبر داد و گفت: «بار‌ها برای تعطیلی مجالس درویشی در منزل خودم توسط نیروهای امنیتی نسبت به از دست دادن شغلم تهدید شده بودم.»

 

آقای دانشگر از دیگر دراویش ساکن استان سمنان نیز از تهدیدات مشابه ماموران وزارت اطلاعات در احضارهای اخیر برای لغو پیمان نامه شغلی خود که در ارتباط با یک ارگان دولتی است خبر داده است.

 

سیاست فشار بر درویشان ایران و دست آویز قرار دادن شغل آن‌ها برای عدم شرکت در مجالس درویشی سالهاست که دنبال می‌شود، اما در حالی همچنان ادامه دارد که مسئولین دولت یازدهم بار‌ها در ماه‌های اخیر از لزوم حقوق برابر اقلیت‌های دینی و رفع تبعیض‌ها و برخورد‌های خلاف قانون، سخن گفته‌اند. 

 

دعوت نهضت آزادی ایران از مردم برای انصراف از دریافت یارانه

Posted: 11 Apr 2014 03:55 AM PDT

جرس: دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود و همفکرانش از مردم دعوت می‌کنند برای کمک به دولت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند.  

 

به گزارش میزان در متن این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی
هموطنان عزیز


اکنون که دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم مسئله ساماندهی مرحله جدید پرداخت یارانه‌ها را مورد بررسی قرارداده‌اند، ازجانب خود، یاران و همگامان از عموم هموطنان دعوت می‌شود که به منظور کمک به برنامه‌های دولت برگزیده ملت و برای غلبه بر مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی بازمانده از دوران‌های گذشته، در صورت عدم نیاز مبرم، داوطلبانه از دریافت یارانه صرفنظر نمایند.


با تشکر
دکتر ابراهیم یزدی
تهران- ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۳

سخنان اخیر وزیرخارجه؛ ترفند دیپلماتیک یا تاکتیک پوپولیستی ؟

Posted: 11 Apr 2014 03:41 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: کاملا به شوخی شبیه است که مردم بدون دانستن جزییات مذاکرات اتمی بتوانند پیشنهادهایی بدهند که در مسیر رسیدن مذاکره به نتیجه موثر باشد. حتی اگر جزییات مذاکره هم مشخص بود باز پیشنهاد دادن توسط مردم برای پیشبرد مذاکرات فرا‌تر از یک شوخی نبود. حالا موضوع از چه قرار است؟ 

 از این قرار که محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه در آخرین پست فیس بوکی خود بعد از توضیحی درباره آخرین دور گفتگو‌ها با قدرت‌های جهانی نوشته است: «هر یک از دوستان و هموطنان هم که نظر مشورتی، نکته حقوقی یا پیشنهادی در این زمینه (مذاکرات) دارند می‌توانند به آدرس ایمیل من ارسال کنند.» او قبل از این پیشنهاد تعارف گونه گفته که «گروه مشورتی حقوقی از اساتید بسیار معتبر و شناخته شده حقوق بین الملل که افتخار همکاری با آن‌ها را در دانشگاه داشته‌ام و نیز از فارغ التحصیلان برجسته دکترای حقوق بین الملل دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج تشکیل داده‌ام که در این امر مهم هیأت مذاکره کننده را یاری کنند.» هدف وزیر امورخارجه مشخص است. او می‌خواهد جامعه دانشگاهی را برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای بسیج کند و حمایت آن‌ها را به رخ محافظه کارانی بکشد که شمشیر خود را علیه مذاکرات تیز کرده‌اند. ظریف به لطف لایک‌های صفحه فیس بوک‌اش که اکنون به ۹۰۰ هزار نفر نزدیک شده است برای خود یک ماموریت پوپولیستی نیز تعریف کرده و تعارف‌اش به مردم برای اینکه پیشنهادهای هسته‌ایشان را ایمیل کنند نشانه‌ای از این ماموریت است.

هدف؛ جلب رضایت تندروها!

 

 

نخستین بار نیست که وزیر امورخارجه دست به رفتارهایی می‌زند که می‌توان آن را در چارچوپ رفتار پوپولیستی دسته بندی کرد. او نمی‌تواند نسبت به واکنش‌های محافظه کاران بی‌تفاوت باشد و باید به نوعی دل آن‌ها را هم به دست آورد. نمونه‌اش را در همین پست آخر فیس بوک وی نیز می‌توان دید. جایی که با اشاره به گفتگویش با کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته: «یک بار دیگر با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی مردم بزرگ ایران، اهمیت احترام متقابل و موضع برابر را برای موفقیت مذاکرات برای وی تشریح کردم و به وی گفتم که برخلاف بسیاری از طرف‌های مذاکره کشورهای غربی که منبع قدرت و مشروعیت خارجی دارند، تنها منبع اقتدار جمهوری اسلامی ایران، مردم سربلند و مقاوم ایران‌اند که با عمق درک تاریخی -- برخاسته از مدنیتی چند هزار ساله که سده‌ها قدرت بر‌تر جهان زمان خود بوده است -- به خوبی می‌دانند که در گستره تاریخ بشر، دوران همه قدرت‌های جهانی کوتاه است و نمی‌تواند دستاویزی برای تحمیل بر دیگران باشد» نظیر این جملات را قبلا از سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای شنیده بودیم. مذاکرات به مدیریت او نتیجه‌ای جز شکست و تحریم‌های پیاپی نداشت چرا که بحث‌ها در یک فضای تقابلی دنبال می‌شد و نماینده ایران اصرار داشت که به جای صحبت درباره دستور کار مذاکرات درباره مدیریت جهانی و مشروعیت جمهوری اسلامی حرف بزند. سخنان اخیر وزیر امورخارجه نیز از جهت بی‌ارتباط بودن به موضوع گفتگوهای اتمی به صحبت‌های همتای پیشین‌اش پهلو می‌زند. البته تجربه مذاکرات موفق تیم دیپلماسی دولت در ماه‌های اخیر این فرضیه را پیش می‌کشد که وزیرامورخارجه این سخنان را با هدف مصرف داخلی و آرام نگه داشتن محافظه کاران بیان کرده است. منتها حتی اگر چنین نیتی هم در کار بوده باشد بعید است که محافظه کاران با چنین حرفهایی آرام شوند.

محافظه کاران؛ نگران آزادی بیان

فضای حاکم میان دولت و منتقدان مذاکرات اتمی پر از تنش و تلافی جویی است. شاهد مثال اینکه شورای عالی امنیت ملی هفته گذشته از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به دلیل انتقاد‌هایش علیه توافق نامه ژنو شکایت کرد. این عضو مجلس مدعی شده است که رهبر جمهوری اسلامی هم موافق توافقنامه ژنو نبوده و به نقل از آقای خامنه‌ای نیز گفته: «من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای به دست نمی‌آید.» آن طور که از اوضاع برمی آید مجلس پشت این نماینده ایستاده است و محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته که «سخنان و مصاحبه‌های آقای کریمی قدوسی در راستای ایفای نقش نمایندگی بوده و اقدام خلاف امنیت ملی نیست.» شورای عالی امنیت ملی پیش از این هم از محمود نبویان، نماینده محافظه کار مجلس و همین طور کلیک حسین قدیانی، نویسنده روزنامه وطن امروز شکایت کرده بود. حالا این محافظه کاران هستند که مدام از نقض آزادی بیانشان توسط دولت حرف می‌زنند و مدعی‌اند که دولت تحمل نقد مذاکرات اتمی را ندارد. گروهی از محافظه کاران مجلس در همین رابطه نامه‌ای هم به حسن روحانی نوشتند و در آن به رئیس‌جمهوری ایران تذکر دادند که شورای عالی امنیت ملی باید «از اقداماتی که رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه مسئولان باز می‌دارد و خلاف روح آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی است» دست بردارد.

پیامدهای موضع دوپهلوی رهبری

حمله تندرو‌ها علیه دیپلماسی دولت روحانی ناشی از مواضع دوپهلوی آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات اتمی است. او ضمن حمایت از ادامه مذاکرات خواهان این است که ایران هیچ گونه امتیازی هم به غرب ندهد. همین موضع گیری است که دست محافظه کاران را برای حمله علیه دولت باز می‌گذارد. آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه ۹ آوریل در سخنانی گفت که : «هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای کشور قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله برروی آن‌ها را ندارد و کسی هم این کار را انجام نخواهد داد.» این سخنان بر خلاف اقدام‌هایی است که ایران در راستای توافق نامه ژنو انجام داده است. در جریان این توافق نامه ایران پذیرفته است که فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی ۲۰ درصد را به حال تعلیق درآورد و ذخایر اورانیوم خود را به اکسید اورانیوم تبدیل کند. بنابراین اینکه دستاوردهای هسته‌ای قابل تعطیل شدن نیست علاوه بر آنکه نسبتی با واقعیت ندارد از جمله آن عباراتی است که به محافظه کاران میدان مانور علیه دیپلماسی دولت می‌دهد. دولت هم انگار راه چاره را در این می‌بیند که برای درامان ماندن از اصابت تیرهای محافظه کاران دست به رفتارهای متقابل بزند. سیاست پوپولیستی برای جلب نظر محافظه کاران که در ادبیات وزیرامورخارجه مشهود است یکی از جلوه‌های این سیاست است.

 

تماس تلفنی دو تن از مراجع قم با سید محمد خاتمی

Posted: 11 Apr 2014 02:33 AM PDT

جرس: در پی درگذشت شیخ علی اکبر صادقی دو تن از مراجع قم طی تماس‌های تلفنی جداگانه‌ درگذشت وی را به سید محمد خاتمی تسلیت گفتند.  

 

آیات عظام وحید خراسانی و شبیری زنجانی در تماس‌های تلفنی جداگانه، با سیدمحمد خاتمی درگذشت شیخ دکتر علی‌اکبر صادقی (پدر همسر سید محمد خاتمی) را به رئیس جمهور اسبق کشورمان و خانواده مرحوم صادقی تسلیت گفتند.

 

به گزارش ایسنا، شیخ علی اکبر صادقی (پدر همسر سید محمد خاتمی) دوشنبه هفته جاری بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت که در پی آن بسیاری از مقامات کشور و فعالان سیاسی در گذشت وی را به سید محمد خاتمی تسلیت گفتند. 

صدور کیفرخواست برای یک وکیل کرد

Posted: 11 Apr 2014 01:31 AM PDT

جرس: دادسرای ارومیه برای مسعود شمس نژاد وکیل دادگستری، کیفرخواست صادر کرد. 

 

به گزارش آژانس خبری موکریان، دیروز پنجشنبه 21 فروردین 93 از ارومیه به آژانس خبری موکریان گزارش شد، داديارى شعبه ٩ دادگاه انقلاب اروميه براى ''مسعود شمس نژاد'' وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه كيفرخواست صادر کرده است.

 

در کیفرخواست صادره اتهام این وکیل کرد ''تبليغ عليه نظام'' از طريق مصاحبه با رسانه هاى بيگانه و ''عضويت در یکی از گروه های مخالف نظام'' عنوان شده است.

 

گزارش موکریان در ادامه می افزاید، پرونده شمس نژاد به شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه جهت دادگاهی و صدور حكم ارسال شده است.


گفته می‌شود مبنای اتهامات این وکیل دادگستری صرفا برعهده گرفتن وكالت متهمين سیاسی، اعضا و هواداران احزاب مخالف نظام است.

 

لازم به یادآوری است که اواسط اسفندماه سال گذشته خبرگزاری موکریان در حالی خبر حکم تعلیق وکالت مسعود شمس نژاد توسط کانون وکلای دادگستری را بدون تعیین مدت زمان منتشر کرد که پیشتر نیز همین منبع گزارش کرده بود؛ نامبرده اردیبهشت ماه سال گذشته حدود یکماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات بازداشت و سپس با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی در 23 خردادماه 92 از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.
 

هشدار آمریکا به روسیه در مورد معامله پایاپای با ایران

Posted: 10 Apr 2014 11:16 PM PDT

جرس: وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد، هر گونه معامله نفت در برابر کالای روسیه با ایران می‌تواند نقض تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا محسوب شود. او گفت، چنین معامله‌ای می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.  


به گزارش دویچه وله، جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه (۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) در دیدار با آنتوان سیلیانف، همتای روسی ‌خود در مورد معامله نفت در برابر کالا با ایران هشدار داد. (بیشتر بخوانید: تلاش دو سناتور آمریکایی برای جلوگیری از قرارداد ایران و روسیه)
به گزارش رویترز، یکی از نمایندگان وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از ملاقات لو با سیلیانف گفت: «لو نگرانی جدی ما در باره گزارش‌هایی مبنی بر معامله‌ای ممکن میان روسیه و ایران برای عرضه نفت در برابر کالا را تکرار کرد.»


لو می‌گوید، این معامله می‌تواند نقض تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا محسوب شود.

 

نماینده وزارت خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: «او روشن ساخت که چنین معامله‌ای.... می‌تواند تحریم‌هایی علیه اشخاصی که درگیر این دادوستد می‌شوند را به دنبال داشته باشد.»

 

جک لو در دیدار با آنتوان سیلیانف تصریح کرد که معامله‌ی ‌یادشده می‌تواند در تعارض با توافق ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ که از جمله شامل آمریکا و روسیه نیز می‌شود قرار گیرد. تهران در ژنو متعهد شد که فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و در عوض از کاهش تحریم‌ها علیه این کشور برخوردار شود.

 

رویترز هفته پیش گزارش داد که ایران و روسیه پیشرفت‌هایی در زمینه معامله‌ای پایاپای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به دست آورده‌اند. در صورت امضای قرارداد این معامله روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهد کرد. ایران نیز از کالاها و تجهیزاتی از روسیه بهره‌مند خواهد شد.

 

معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه (۲۰ فروردین) با اشاره به تهدیدهای آمریکا در مورد بستن قرارداد نفت در برابر کالا با ایران گفت، کشورش مرعوب این تهدیدها نمی‌شود و مصمم است که مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

 


روسیه چنین قراردادی را خلاف تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران نمی‌داند. این در حالی است که بر اساس توافق ژنو، ایران تنها مجاز است به شش کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه نفت بفروشد. توافق ژنو از ماه ژانویه تا پایان ماه ژوئیه سال جاری معتبر است.

 

تعرض نزدیکان نماینده اصفهان به آرامگاه ایرانشناس آمریکایی و برگزاری تجمع

Posted: 10 Apr 2014 11:16 PM PDT

جرس: پس از تذکر نماینده اصفهان برای جلوگیری از دفن ریچارد فرای ایرانشناس آمریکایی که وصیت کرده بود در ایران به خاک سپرده شود، عده‌ای از نزدیکان این نماینده اقدام به تعرض به آرامگاه آرتور پوپ و همسرش که در ایران دفن شده کردند و تجمعی اعتراضی در این مکان برپا کردند.  

 

به گزارش شبکه اجتماعی نگارخانه ی سپاهان این افراد که گفته می‌شود از نزدیکان به نماینده اصفهان و گروه‌های تندرو هستند، اقدام به نوشتن شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر منافق" و "بنای آمریکایی تخریب باید گردد" بر روی آرامگاه این ایرانشناس آمریکایی کردند.

 

پس از این تعرض‌ها، این افراد تجمعی را مقابل آرامگاه یوپ و همسرش برگزار کردند که به رغم حضور پلیس، هیچ ممانعتی از اقدام‌های تخریبی آنان و ادامه تعرض به مقبره این ایرانشناس صورت نگرفت.

 

ریچارد فرای که هفتم فروردین ماه سال جاری، در سن 94 سالگی در آمریکا درگذشت، سال ۲۰۰۸ در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با تاکید بر این که تمام عمرش را وقف ایران کرده است٬ گفت آرزو دارد پس از مرگش در کنار زاینده رود در اصفهان دفن شود و مجوز این کار را نیز دریافت کرده است.
 

با این حال، احمد سالک نماینده اصفهان روز گذشته، در صحن علنی مجلس گفته بود: بنده شب گذشته حضوری با آقای روحانی صحبت کردم. از آقای رئیس جمهور و وزیر کشور درخواست می‌کنم که هرچه سریعتر جلوی ورود جنازه پلید ریچار فرای جاسوس سازمان سیای امریکا برای دفن در اصفهان در کنار قبر استاد سارقش آرتور پوپ در جوار رودخانه زاینده رود گرفته شود و به نمایندگان اعلام می‌کنم که زاینده رود به رودخانه مرده رود تبدیل شده است.